Ah, ok. Maar waarschijnlijk heb je recht op ondersteuning omdat het een bekend probleem is. Hoe dan ook, omdat zeker te weten kun je het beste bellen, met een informatienummer en niet met het technische nummer. Dan kunnen ze je uitleggen hoe het zit, en dat kost echt alleen de telefoontikkenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:03 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dat staat er, of is er een ander telefoonnummer
Hij had al contact gehad met een Apple Centre. Verder zijn die winkels niet van Apple zelf, en lang niet altijd even goed geïnformeerd. Het beste is dus om even contact op te nemen met Apple, maar dat had ik al gezegd geloof ikquote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:08 schreef Guppyfriend het volgende:
als je m bij de apple online store hebt gehaald, kan je er dan niet gewoon mee naar het dichtstbijzijde apple centre gaan? daar kunnen ze je denk ik heel effectief verder helpen?
Oeps, dat had ik even gemistquote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:10 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Hij had al contact gehad met een Apple Centre.
Voor grafische toepassingen zou ik toch voor de pro gaan. Vooral vanwege het grotere scherm. De rest hangt af van hoe zwaar je applicaties zijn en welke eisen je hieraan stelt (2D/3D etc.) Hardware upgraden (geheugen/harddisk) kun je beter zelf doen dan door apple, ten eerste heb je je mac veel sneller in huis als je een standaard mac (anders komt hij uit shanghai) en ten tweede kan het veel goedkoper dan als mac het voor je doet.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:02 schreef Guppyfriend het volgende:
Hallo![]()
Ik (= studente Grafisch Ontwerp derde jaars) wil heel graag een MacBook aanschaffen.
Ik heb een witte MacBook op t oog, met 2,0-GHz Intel Core 2 Duo processor. Ik wil het geheugen uitbreiden met 2 GB 667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs en de harde schijf moet een Serial ATA-schijf van 160 GB (5400 rpm) worden.
Mijn vragen:
Is dit genoeg op er het Adobe CS pakket op te draaien, dus Photoshop, Illustrator en InDesign?
Er is ook een harde schijf van Serial ATA-schijf van 200 GB (4800 rpm), loont t de moeite die erin te zetten?
Ik heb een PC-desktop, is het logisch er een MacBook bij te nemen?
Kan de MacBook zonder problemen op het draadloze netwerk waar mn PC en de laptop van mn vriend op zitten?
Zijn er zwakke punten in de MacBook?
Is het slim om op Leopard te wachten?
Krijg ik in de Apple Store winkel dezelfde studentenkorting als bij de Apple Store online?
Dit was t wel zo'n beetje geloof ik. Alvast bedankt voor de moeite!
Je wilt na die ervaring je toch nog weer wagen aan Windows?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Hoi , sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een macbook
Wat opvalt is dat het scherm een stuk helderder is dan van mijn powerbook en dat hij toch wel flink groter is (dat laatste vind ik jammer. Waarom die enorme rand om scherm en toetsenbord in godsnaam).
Rosetta werkt perfect, maar vooral met de migratie assistent heeft apple me wederom versteld doen staan. Binnen een half uur alle bestanden, programma's, instellingen en configuratie van de powerbook naar de macbook.
Dus ik heb vanavond de instellingen van mijn powerbook over gezet naar mijn macbook.
OSX opnieuw geinstalleerd op de powerbook.
Instellingen van E.T.'s iBook overgezet naar de powerbook.
En dat voor 8 uur...
Morgen eens aan de slag met bootcamp.
Internet explorer is wel handigquote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:50 schreef Light het volgende:
[..]
Je wilt na die ervaring je toch nog weer wagen aan Windows?
Ik mis het anders nietquote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Internet explorer is wel handig
parallels is niet gratis toch?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:15 schreef Tijn het volgende:
Kun je voor het draaien van Windows niet beter naar Parallels kijken? Dan kun je lekker snel switchen tussen OS X en Windows. Met Boot Camp heb je wel het voordeel dat niets gevirtualiseerd draait (en je dus spelletjes kunt spelen enzo), maar je moet dan wel rebooten om in Windows te komen vanuit OS X en andersom.
Nee, dat niet.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
parallels is niet gratis toch?
Absoluut. Op een PPC Mac moet er behalve gevirtualiseerd, ook vertaald worden van Intel-instructies naar PPC-instructies. Op een Intel hoeft dit niet, waardoor virtualisatie bijna net zo snel is als een OS native draaien. Bovendien heeft de Intel Core Duo ingebakken features om virtualisatie sneller te maken. Voor de snelheid hoef je het niet te laten.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Is parallels op de intel macs sneller dan op de powermacs?
Het is nog eens mogelijk om Parallels te draaien op een PowerPC mac:quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Absoluut. Op een PPC Mac moet er behalve gevirtualiseerd, ook vertaald worden van Intel-instructies naar PPC-instructies. Op een Intel hoeft dit niet, waardoor virtualisatie bijna net zo snel is als een OS native draaien. Bovendien heeft de Intel Core Duo ingebakken features om virtualisatie sneller te maken. Voor de snelheid hoef je het niet te laten.
Het enige echte nadeel van virtualiseren is dat je vanuit het virtuele OS geen toegang hebt tot je echte hardware en je dus bv je geluidskaart of je videokaart niet optimaal kunt benutten. Voor spellen is het dus ruk.
http://www.parallels.com/products/desktop/faq/1/#1-6quote:Can I run Parallels Desktop for Mac on my old Power Mac?
Parallels Desktop for Mac supports only new Intel-based Macs. There are no versions available for Power Mac support and no such support is planned in the future.
Ik heb FireFox en Konqueror (ik gebruik Linux) en daar moet het iig in werkenquote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ook niet met web ontwikkeling?
Waarom dat?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:29 schreef LudoSanders het volgende:
Ben sterk aan het overwegen mijn 1 jaar en 7 weken oude PowerBook in te ruilen voor een MacBook Pro.
Derhalve een TVP.
Ja ok, maar bv Virtual PC is wel mogelijk op een PPC Mac en die software doet praktisch hetzelfde als wat Parallels doet, al is dat dus qua snelheid niet te vergelijken.quote:Op woensdag 24 januari 2007 01:25 schreef magnifor het volgende:
[..]
Het is nog eens mogelijk om Parallels te draaien op een PowerPC mac:
[..]
http://www.parallels.com/products/desktop/faq/1/#1-6
Ik hoorde van mijn ijsmeisje die deze actie een beetje volgde op Fok dat er al meer dan 5 Fok!ers een MacBook gewonnen hebben bij de Laysquote:Op woensdag 24 januari 2007 09:12 schreef Guppyfriend het volgende:
ik vraag me eigenlijk wel af of er mensen zijn die een MacBook gewonnen hebben met de Lays actie...
Hee, een Slorg in jouw avvie! (sorry offtopic)quote:Op woensdag 24 januari 2007 13:23 schreef BloodyLotte het volgende:
Verwachte leverdatum 6-7 februari.![]()
duurt laaaang.
Nope, niks.quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:12 schreef Guppyfriend het volgende:
ik vraag me eigenlijk wel af of er mensen zijn die een MacBook gewonnen hebben met de Lays actie...
Overigens heb ik dit gedaan:quote:Op woensdag 24 januari 2007 22:22 schreef Swetsenegger het volgende:
Mijn macbook zit na 2 laadcycli op 93% van zijn capaciteit. Gaat dit nog omhoog of heb ik een kutbatterij?
-edit- hmz, ik trek de charger los en hij zit opeens op 96%
quote:Om de batterij bij het eerste gebruik te kalibreren, gaat u als volgt te werk:
Sluit de lichtnetadapter aan en laad de batterij van uw iBook of PowerBook volledig op totdat het lampje op de adapter groen wordt en de meter in de menubalk op het scherm aangeeft dat de batterij volledig is opgeladen.
Koppel de lichtnetadapter los en gebruik de computer.
Zodra de batterij bijna leeg is, wordt het eerste waarschuwingsvenster met de melding over een bijna lege batterij weergegeven. Blijf de computer gebruiken totdat deze automatisch in de sluimerstand wordt gezet. Op dat moment is de batterij voldoende leeg om te worden gekalibreerd.
Sluit de lichtnetadapter aan en laat deze aangesloten totdat de batterij weer volledig is opgeladen.
Jij hebt het topic nota bene zelf geopend...quote:Op woensdag 24 januari 2007 22:47 schreef oor het volgende:
wat zijn dat eigenlijk voor nieuwe macbooks 5?
zo hee ik moet echt eens van die heroine af blijvenquote:Op woensdag 24 januari 2007 22:57 schreef Light het volgende:
[..]
Jij hebt het topic nota bene zelf geopend...
Ik ga er zo een winnen, ik voel hetquote:Op woensdag 24 januari 2007 09:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Pro.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:35 schreef paarse_paashaas het volgende:
Waarom hebben ze eig geen 15" macBook?
Je bedoelt dat instapmodelletje? Geef mij dan maar een iPod nanoquote:Op woensdag 24 januari 2007 09:12 schreef Guppyfriend het volgende:
Omdat die nieuwer en sneller is. Ik ben gewoon hebberigquote:
Ik doelde meer op de ruimtes die tussen de toetsen zit, maar zie zojuist dat dat enkel bij de MacBook's is. De MacBook Pro heeft godzijdank het zelfde tobo behouden.quote:Op donderdag 25 januari 2007 19:50 schreef Geqxon het volgende:
Het toetsenbord is toch nog steeds verlicht?
ja, ik zag ze ook. kheb er meteen even overheen gequote:Op donderdag 25 januari 2007 19:40 schreef Q. het volgende:
Ze hebben zelfs bij de MediaMarkt al MacBooks en MacBook Pro's.
je kan m dan altijd nog laten upgraden?quote:Op donderdag 25 januari 2007 19:44 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Je bedoelt dat instapmodelletje? Geef mij dan maar een iPod nano
Och, er is niets mis met dat keyboard. Apple is erg goed met het maken van keyboards. Zelf vind ik het losse keyboard nog wel het fijnst typen, al is het maar omdat die geen toetsen mist, en ik dus niet dingen als FN+SHIFT+F6 in moet drukken, maar de F6 gewoon een normale F6 is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 19:55 schreef LudoSanders het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de ruimtes die tussen de toetsen zit, maar zie zojuist dat dat enkel bij de MacBook's is. De MacBook Pro heeft godzijdank het zelfde tobo behouden.
Je kunt er geen dvd-fikker in laten zetten.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:05 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
je kan m dan altijd nog laten upgraden?
mja, maar toch zou ik een gat ik de lucht springen als ik er één won!quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:05 schreef Geqxon het volgende:
Je kunt er geen dvd-fikker in laten zetten.
Maar natuurlijk, het is en blijft Windows.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Ok, ik heb parallels draaien. Moet ik nu op die virtuele machine nog een virusscanner draaien?
Het is en blijft ook een virtuele machine waarbij ik me kan voorstellen dat windows connectie met de buiten wereld door parallels/OSX gemonitoord wordt.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:03 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, het is en blijft Windows.
Echter kun je bij het installeren van een malicious bestand alsnog een virus vatten, het is niet dat omdat het op OS X draait dat het geen virussen kan ontvangen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is en blijft ook een virtuele machine waarbij ik me kan voorstellen dat windows connectie met de buiten wereld door parallels/OSX gemonitoord wordt.
SP2 is inderdaad een slimme zet, zijn ingebouwde firewall houdt het nodige indringers tegen. Dat heb je dan wel weer met je parallels constructie: Je hebt je Windows XP installatie niet direct aan het internet hangen, waardoor inbraken van buiten niet tot amper mogelijk zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:21 schreef Swetsenegger het volgende:
AVG staat te scannenSnel SP2 nu installeren en dan moet hij maar save zijn.
Wel geil dat parallels en onverwacht snel!
Denk dat ie meer software-matig gedoe bedoeld dan de werkelijke fysieke snelheid (of de mogelijkheid daartoe) van de laptopquote:Op donderdag 25 januari 2007 22:45 schreef Geqxon het volgende:
Met een gigabyte geheugen moet het volgens mij wel binnen de 40 minuten kunnen? Het is maar iets van 1.5-2 gigabyte
dat dus.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:47 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Denk dat ie meer software-matig gedoe bedoeld dan de werkelijke fysieke snelheid (of de mogelijkheid daartoe) van de laptop
True, Windows XP heeft eigenlijk helemaal geen goede migratie-wizard.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:47 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Denk dat ie meer software-matig gedoe bedoeld dan de werkelijke fysieke snelheid (of de mogelijkheid daartoe) van de laptop
Ja, dat parallels zal wel traag zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik ben verdomme langer bezig met xp installeren via parallels dan met 2 laptops opnieuw van OSX voorzien en alle settings migreren.
Het is meer die 500 keer rebooten voor het installeren van allerlei updatesquote:Op donderdag 25 januari 2007 23:19 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, dat parallels zal wel traag zijn.
Ja, dat rebooten slaat ook nergens op. Een collega merkte vandaag nog op dat de standaard installatie procedure voor programma's in Windows ook nog steeds niet logisch is. Het wordt niet voor niets omschreven als Next - Next - Next - Finish. Gewoon "Install" was te moeilijk natuurlijk voor de jongens in Redmond.quote:Op donderdag 25 januari 2007 23:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is meer die 500 keer rebooten voor het installeren van allerlei updates
Maar het staat erop
Voor zover ik heb begrepen niet. Daar heb je gewoon "Install". En iets als "Customize", voor als je wel dingen wilt aanpassen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 23:26 schreef Geqxon het volgende:
Is dat op OS X dan niet hetzelfde?
Noem het gewoon een PowerBook G6quote:Op donderdag 25 januari 2007 19:45 schreef LudoSanders het volgende:
[..]
Omdat die nieuwer en sneller is. Ik ben gewoon hebberig.
Jammer dat ze MacBook Pro heten en geen PowerBook, was toch een veel toffere naam. Het toetsenboard is er trouwens ook niet op vooruit gegaan.
* LudoSanders is tegenwoordig werkzaam op werkplek met 3 PowerMac's, 2 Mini's en in PC!
Voor gecompliceerde programma's als bijvoorbeeld Parallels is het volgens mij wel dat je eerst je HDD moet kiezen waar hij op komt, next, de licentieovereenkomst accepteren, accept en dan install.quote:Op donderdag 25 januari 2007 23:28 schreef Light het volgende:
[..]
Voor zover ik heb begrepen niet. Daar heb je gewoon "Install". En iets als "Customize", voor als je wel dingen wilt aanpassen.
Da's nog altijd een stap minder dan een installatie in Windows, daar moet je ook nog aangeven waar het programma in het startmenu moet gaan zitten.quote:Op donderdag 25 januari 2007 23:30 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Voor gecompliceerde programma's als bijvoorbeeld Parallels is het volgens mij wel dat je eerst je HDD moet kiezen waar hij op komt, next, de licentieovereenkomst accepteren, accept en dan install.
Ja, moeilijk doen is ook een kunstquote:Je hebt ook programma's die in een DMG zitten, dat "installeert" al wat makkelijker. En het makkelijkst is wanneer je direct de .app kan downloaden en die van je desktop naar je applications map kan slepen. Want ik ken mensen die veertien DMG files op hun desktop hebben, en deze elke keer mounten om een programma vanuit de DMG te draaien. En dan ook nog op OS X zeiken
Moeilijk doen is de verkeerde woorkeuze, het is eerder onwetendheid. Voor dergelijke personen zijn er dan ook installers uitgevondenquote:
Photoshop voor de mac heeft ook een installer. Niets mis mee met installers als er ook een fatsoenlijke uninstaller meegeleverd wordt.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 07:52 schreef Swetsenegger het volgende:
Produkten met installers zijn inderdaad net zo dramatisch als op windows. Het is overigens ook vaak microsoft software wat met een installer geleverd wordt.
Maar installers zijn toch wel in de minderheid bij apple. Het meeste wat ik tegenkom zijn .dmg's
iBook slakkie, iBookquote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:45 schreef slakkie het volgende:
offtopic:
Vanavond heb ik ook een nieuwe Macbook
Klopt, alleen wordt dat helaas nog iets te vaak vergeten.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:42 schreef magnifor het volgende:
[..]
Photoshop voor de mac heeft ook een installer. Niets mis mee met installers als er ook een fatsoenlijke uninstaller meegeleverd wordt.
ya rly!quote:Geachte Lotte ***,
Hierbij informeren wij u over de levering van een of meer producten die u bij de Apple Store hebt besteld. Uw bestelling is verzonden en zal binnenkort op het door u opgegeven adres worden afgeleverd.
Overal, behalve in Drenthe, blijkbaar.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon in de winkel gekocht? Die krengen worden nu echt overal verkocht.
omdat ik lui ben en als je om half 1 's nachts besluit een macbook te kopen de winkels niet open zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon in de winkel gekocht? Die krengen worden nu echt overal verkocht.
Wie woont er ook in Drenthequote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:26 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Overal, behalve in Drenthe, blijkbaar.
Nee.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar is er geen MediaMarkt in Assen ofzo?
Nou ja, eigenlijk woon ik in overijssel, maar ik werk in Drenthe.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wie woont er ook in Drenthe
Maar is er geen MediaMarkt in Assen ofzo?
Delicious library heeft zo'n mooi .dmg bestand, ziet er ook nog eens erg gelikt uit.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 11:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Klopt, alleen wordt dat helaas nog iets te vaak vergeten.
Het mooiste vind ik trouwens nog die .dmg bestanden met een eigen achtergrond, die een snelkoppeling naar de Applications map en een enorme pijl laten zien, plus de tekst 'om te installeren, sleep het icoon in de richting van de pijl. Ik denk niet dat ze het nog veel makkelijker kunnen maken
zou een dmg ook niet aan compressie doen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 16:35 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Delicious library heeft zo'n mooi .dmg bestand, ziet er ook nog eens erg gelikt uit.
Daarnaast vroeg ik mij ook af, en niet om te bashen, wat het grote voordeel is van een .dmg container, ipv. de .app direct beschikbaar maken?
Ik ging vooral in op het 'mooi' aspect, een losse app kun je niet voorzien van zo'n getekend scherm. Verder kun je een .dmg voorzien van een gebruikersovereenkomst voor het openen, en kun je in één dmg ook readme's en andere bestandjes stoppen. Als je een .app los download, download je ook echt alleen die .app. Daar kan de software-maker verder niets bij doen. Ik geloof trouwens dat een .dmg ook aan compressie doet, maar dat weet ik niet zeker.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 16:35 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Daarnaast vroeg ik mij ook af, en niet om te bashen, wat het grote voordeel is van een .dmg container, ipv. de .app direct beschikbaar maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |