quote:Friends reunited in Stuttgart
20 June 2006
by FIFAworldcup.com
Croatia coach Zlatko Kranjcar might have been speaking in earnest this week when he said, "For me, it's only a football game - Croatia against Australia and nothing more," but to many of his and Guus Hiddink's players, tomorrow's match in Stuttgart will be anything but just another game.
Quite aside from the fact that a place in the round of 16 is still within reach for both sides, the links between both nations, and squads, are strong and several, with no less than seven Socceroos - captain Mark Viduka, Jason Culina, Tony Popovic, Josip Skoko, Ante Covic, Zeljko Kalac and Marco Bresciano - boasting Croatian ancestry.
It’s not all one-way, either, with three of the Croatian squad - Josip Simunic, Joey Didulica and Anthony Seric – not only having been born and raised in Australia, but schooled at the famous Australian Institute of Sport that produced, among others, the likes of Viduka and Harry Kewell.
Consequently, several friendships are set to be put on the line. "It will be quality, personally for me,” Viduka said this week. “I obviously know all the players in the Croatia team and it would be a personal pleasure to score, put it that way."
The players
Croatia will be without the suspended Robert Kovac, whose place in the heart of defence will be taken by Galatasaray’s Stjepan Tomas, a close friend of Viduka’s.
Australia, meanwhile, have been boosted by the news that Harry Kewell will be available for selection after being cleared by a FIFA disciplinary committee of insulting referee Markus Merk due to an “inconsistent report” from the German official. "That's great news for us," Viduka admitted. "It's great to have all the players available and Harry's a world-class player.”
How things stand
Australia stormed back from a goal down to deservedly beat Japan 3-1 in their opening match, but despite a dogged performance against Brazil, goals from Adriano and Fred inflicted a 2-0 defeat in the second round of matches. Croatia, meanwhile, were perhaps unfortunate to crash 1-0 to Brazil in Berlin on their Germany 2006 debut, and were left cursing a missed penalty from Darijo Srna in a subsequent 0-0 draw with the Japanese. The result is that Australia can progress with a draw provided Zico’s Japan side do not shock Brazil, while Croatia know that a win is their only hope of advancing.
The duel
Mark Viduka v Josip Simunic
Australia’s captain and the 44-times capped Croat are not the only friends who will lock horns in Stuttgart, but Croatia’s hopes are likely to hinge in no small measure on the success Simunic and his defensive colleagues enjoy in subduing Viduka. The pair were once team-mates at Australian club Melbourne Knights, and yet they chose different paths when faced with an identical fork in the road at the start of their respective international careers.
Simunic was, in fact, the subject of a much-publicised tug-of-war between the two nations when both national associations called him up at the same time. It is claimed, indeed, that many Australians still resent the 28-year-old's taxpayer-funded education at the Australian Institute of Sport, although Simunic insists there was never any question where his allegiances lay.
He said: “I'm very proud I was born in Australia and grateful for the upbringing I was given in Australia. But I chose to play for Croatia because I feel I am Croatian. It was a dream of mine as a kid."
Ironically, Viduka also grew up dreaming of wearing the famous red-and-white chequered strip. Even when he captained Australia at the 1995 FIFA U-20 World Youth Championship, his armband was red-and-white, and he later went on to marry a Croat and spend three-and-a-half seasons with Croatia Zagreb. Again, however, any thoughts of divided loyalties were quickly dismissed by a player who said this week: "I am Aussie through and through. There's always that thing where a lot of them (Croatians) think that we should lean a little bit towards them, but that's not the case at all. We want to go out and really show that we can really play football."
Previous meetings
The sides have never before met in a competitive match, but they have faced each other in a series of friendly matches over the past 16 years. The most recent result, on 6 June 1998, was a whopping 7-0 win for Croatia. That said, of the previous three, Australia did win two, 3-1 and 1-0 in Adelaide and Melbourne respectively, with both games played in July 1992.
What they are saying
Zlatko Kranjcar, Croatia coach: We have better quality players. Their greatest danger is that they play as a team and that they have Mark Viduka. We will have a man on him the whole time.
Graham Arnold, Australia assistant coach: It's going to be a very emotional game for a lot of people. There will be a lot of supporters who will be happy no matter which way the result goes. Once the players get on the field, the only thing that matters is winning. I think it's going to be a cracking game.
Ga ook op NL 2 kijken, want in België tonen ze alleen de samenvattingquote:Op donderdag 22 juni 2006 12:24 schreef Dos37 het volgende:
Deze wedstrijd komt op Nederland 2. Hup ossie's
Gelukkig maar. Onze geniale Belgische commerciële omroep zendt liever het supervoetbal van Brazilië uit.quote:Op donderdag 22 juni 2006 12:18 schreef Heero87 het volgende:
Hopelijk krijgt onze held toch eens de kans om mee te doen:
[afbeelding]
kan niet echt veelquote:Op donderdag 22 juni 2006 14:44 schreef dolle_hond het volgende:
misschien kan prso eindelijk eens laten zien wat hij kan
Anders had je hem wel bij RTL kunnen zien of de BBC of de Duitse TV.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:46 schreef Jane het volgende:
Gelukkig dat deze wedstrijd live wordt uitgezonden!![]()
Ik was al even bang dat het de andere zou worden, alleen maar omdat het 'het grote Brazilië' is, maar gelukkig hebben ze bij de NOS toch nog een beetje verstand.
BBC is zeer oké idd, maar RTL of Duitsland... Mwah...quote:Op donderdag 22 juni 2006 19:34 schreef sampoo het volgende:
[..]
Anders had je hem wel bij RTL kunnen zien of de BBC of de Duitse TV.
Terwijl de kans toch klein is dat het in die wedstrijd ergens om gaat. Tenzij Japan ineens op een hele rare manier de geest krijgt... Maar goed, dan schakel ik ook wel even over.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:51 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ben benieuwd, helaas niet bij de BBC, die hebben Brazilie.
BBC zendt gewoon beide wedstrijden uit. Maar de andere wedstrijd kan je alleen in de UK via digitale tv bekijken.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:54 schreef Jane het volgende:
[..]
Terwijl de kans toch klein is dat het in die wedstrijd ergens om gaat. Tenzij Japan ineens op een hele rare manier de geest krijgt... Maar goed, dan schakel ik ook wel even over.
quote:
nogal jaquote:Op donderdag 22 juni 2006 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
De verslaggever praat ons de oren van de kop.
Ja mag maar een keeper opstellen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:02 schreef Ricky_ het volgende:
![]()
Waarom staat Schwarzer niet in het doel?
Als er iemand realistisch is.quote:
Nee.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:04 schreef Ricky_ het volgende:
[..]
Nee, maar even serieus. Is die kerel geblesseerd of zo?
Hij wordt me gewoon een beetje teveel opgehemeld soms.quote:
Alsof het Guus in ze bol was geslagenquote:
Nee, maar Jack en Arie Haan dachten dat deze wellicht was opgesteld omdat hij van Kroatische afkomst is.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:04 schreef Ricky_ het volgende:
[..]
Nee, maar even serieus. Is die kerel geblesseerd of zo?
Waar kom je vandaag mee?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:05 schreef Christine het volgende:
[..]
Dat was mijn vraag van gisteren.
iddquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:05 schreef Jane het volgende:
[..]
Nee, maar Jack en Arie Haan dachten dat deze wellicht was opgesteld omdat hij van Kroatische afkomst is.
Overigens, nog 85 minuten te spelen, dus nog niks aan de hand, Guus!
Ja vind ik ook, Jack was net ook alweer bezig. Van "hij doet het weer", terwijl hij 1 wedstrijd heeft gewonnen en 1 verloren en er nog niks zeker is.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:05 schreef Corksterr het volgende:
[..]
Hij wordt me gewoon een beetje teveel opgehemeld soms.
De arbitrage is weer eens in vorm, zoals vrijwel elke wedstrijd...quote:
Dan zijn zijn aanbidders misschien terug op aarde, vooralsnog.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:05 schreef Corksterr het volgende:
[..]
Hij wordt me gewoon een beetje teveel opgehemeld soms.
Ze willen wat minder streng fluiten, gok ik. ofzo.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:07 schreef Corksterr het volgende:
Krijgt hij géén penalty????
En terecht. Dit is absurdquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:08 schreef tong80 het volgende:
Hier gaat Jan Mulder vanavond over te keer.
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:01 schreef Heero87 het volgende:
Ik hoop dat Australië op voorsprong komt, dat die lul van een Krancjar een lumineuze ingeving krijgt en Balaban inbrengt en dat die met een hattrick Kroatië verderbrengt.![]()
die heeft de pik van guus ook altijd in zijn mondquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:08 schreef tong80 het volgende:
Hier gaat Jan Mulder vanavond over te keer.
vrije trap er inquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:09 schreef TheVulture het volgende:
Godver... eerste goal gemistwie, wat en hoe?
Waar heb je het in hemelsnaam overquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:09 schreef dolle_hond het volgende:
[..]
die heeft de pik van guus ook altijd in zijn mond
ik bedoel eigenlijk:quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:10 schreef tong80 het volgende:
[..]
Waar heb je het in hemelsnaam over
Die ageert al jaren tegen sdhirtje trekken en vasthouden. Daar gaat het om. Je opmerking slaat nergens op.
quote:
Voor mijn pool mogen ze er nog twee makenquote:
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:16 schreef golfer het volgende:
Graham Poll is omgekocht door de Kroatische mafia.
...of australischquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:17 schreef Erasmusch het volgende:
Sterjovski klinkt heulemaal niet Kroatisch![]()
belachelijk inderdaad, terwijl hier de enige prijs op het spel staatquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:15 schreef Erwtensoep het volgende:
Triest dat de NOS de enige is die het uitzend. Alsof Brazilie leuk is om naar te kijken.
Tenzij Japan met grote cijfers zou winnen geloof ikquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef TheVulture het volgende:
Australie heeft toch aan een gelijkspel genoeg
er vanuit gaande dat Japan niet wint wel jaquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef TheVulture het volgende:
Ja, tenzij Japan een hele grote stunt uithaalt. Als Australie - Kroatie 1-1 wordt, dan moet Japan al met meer dan 3-1 winnen van Brazilië om door te gaan.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef TheVulture het volgende:
Van Braziliequote:Op donderdag 22 juni 2006 21:24 schreef Stuart het volgende:
[..]
Tenzij Japan met grote cijfers zou winnen geloof ik
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:24 schreef Bos81 het volgende:
[..]
er vanuit gaande dat Japan niet met 3 doelpunten verschil wint wel ja
Ben jij nou tegen Australië omdat wij zo geilen op Guus?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:25 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ach, het is poetic justice, de Aussies had zonder scheidsrechterlijke hulp ook gewoon verloren van Japan.
Hij heeft welzeker een punt.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:26 schreef Jane het volgende:
[..]
Ben jij nou tegen Australië omdat wij zo geilen op Guus?
Just curious....
David Endt... meest dramatische verslaggever ooit, winnaar van de "Frank Kramer Wisselbokaal"quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:26 schreef 456 het volgende:
Dat is eigenlijk de enige reden om hem op ned2 te laten staan. Mijn god, ik viel in slaap van 30seconden rtl7
kzag daar enkel japan aan de bal.
Als Brazilië het niet kan opbrengen om er tegen een land als Japan even een showwedstrijd van te maken, dan verdienen ze het zeker niet om wereldkampioen te worden.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:27 schreef Soul79 het volgende:
Zit net even Japan te kijken en die spelen Brazilië van de mat. Ze scoren alleen nog niet.
Dat die David Endt Cijfers en Letters gaat presenteren dan. Maar voetbal commentaarquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
David Endt... meest dramatische verslaggever ooit, winnaar van de "Frank Kramer Wisselbokaal"
Brazilie speelt al deze hele poule op reserve... daarom zou je ze bijna gunnen dat ze gigantisch op hun bek gaan.... vanaf de 8e finale staan die er echt wel ben ik bangquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:27 schreef Soul79 het volgende:
Zit net even Japan te kijken en die spelen Brazilië van de mat. Ze scoren alleen nog niet.
gewoon missenquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:30 schreef Jane het volgende:
Australië moet echt gaan scoren. Kan niet anders!
Ik hoop op 7 gele kaarten voor Kroatiëquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:31 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
ik hoop op 4 - 0 voor Kroatie
prima, als guus maar naar huus gaatquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:32 schreef Stuart het volgende:
[..]
Ik hoop op 7 gele kaarten voor Kroatië
Ik vind het een smerige ploeg, al valt het vandaag nog mee. Verder heb ik niets met of tegen Hiddink.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:26 schreef Jane het volgende:
[..]
Ben jij nou tegen Australië omdat wij zo geilen op Guus?
Just curious....
zijn eerste wedstrijd floot hij geweldigquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:32 schreef Jane het volgende:
Die Poll heeft duidelijk ook torren in z'n hoofd.
Hoop niet dat Nederland die fluim nog een keer treft...
Tuurlijk wel, hij belet de tegenstander snel een vrije trap te kunnen laten nemen. Vooral omdat hij daarma de bal ook nog eens weggooit.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:32 schreef Bos81 het volgende:
Poll toch, daar geef je toch geen geel voor. Eerder andersom
Dan denk ik van bijna iedere arbiter.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:32 schreef Jane het volgende:
Die Poll heeft duidelijk ook torren in z'n hoofd.
Hoop niet dat Nederland die fluim nog een keer treft...
Dat is wel cool inderdaadquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:33 schreef Soul79 het volgende:
WOAH JAPAN SCOORT HAHA
Ik heb alleen hun 2e wedstrijd tegen Brazilië gezien en daar vond ik het ook wel meevallen. En ik bedoelde eigenlijk meer dat het gedweep van Nederlanders met Hiddink misschien irritant is.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:32 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik vind het een smerige ploeg, al valt het vandaag nog mee. Verder heb ik niets met of tegen Hiddink.
Als ie goed zou zijn had ie wel bij Argentinië gespeeld ofzo.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:35 schreef Soul79 het volgende:
Jezus wat is die Prso toch traag zeg.....
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:36 schreef pberends het volgende:
Oe Japan. Brazilië heeft zeker die pisvlek Ronaldo opgesteld?
Zo gezien het wedstrijdverloop kan ik me nauwelijks voorstellen dat er niet eentje ingaat.quote:
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:37 schreef Jane het volgende:
[..]
Zo gezien het wedstrijdverloop kan ik me nauwelijks voorstellen dat er niet eentje ingaat.
Jaaaaa! Penalty!
Cahil en Bresciano scoren nog, let maar opquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:38 schreef 456 het volgende:
En nu is de beer los.
Nu gaat Australie derop en der over!
1-1
Optelsompingelquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:38 schreef magnifor het volgende:
onterechte penalty....
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:38 schreef wdn het volgende:
Jaaaaaaaaaaaa
Nu Japan nog 2x en wordt het spannend
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:38 schreef snellejelle het volgende:
en de aussies door. leuke poule dit
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:39 schreef Mr.Mills het volgende:
GOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAL JALALALALALALALALA !11!!!!!heyjuderuud11!!1
Hij zal vast niet luisteren en Bosko op de bank laten zittenquote:
een pauper-plusje bij rtl 7quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:39 schreef Jane het volgende:
En nu staat er weer een sterretje bij Australië.
Tot nu toe de leukste groep om zo te volgen.
quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:39 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Hij zal vast niet luisteren en Bosko op de bank laten zitten
Vind ik ook, maar na de eerste speelronde had ik niet gedacht dat ik nu deze mening zou hebbenquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:39 schreef Corksterr het volgende:
Australië wint wel denk ik. Voetballend zit het beter in elkaar dan bij de Kroaten.
Nagenoeg niet te controlrenquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
Kunnen fluitjes ook es eindelijk uit het publiek geweerd worden?
Niemand?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:39 schreef pberends het volgende:
Terecht!!!
Maareh, waarom is Kroatië zo slecht, de 1-0 van denet was hun eerste doelpunt toch van dit WK? Ik dacht altijd dat het een redelijk voetballand was... of gaat Australië nu dik winnen?
Ja was voor de lijnquote:
Kroatie is op nivo van wat het normaal zou moeten zijn voor zo'n klein land.quote:
Italië en Ghana, dacht ik.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:42 schreef Corksterr het volgende:
Tegen welke nummers 1 en 2 moeten de winnaars van deze poule?
Hij speelt vrij aardig de laatste tijd, ben benieuwd waar hij volgend jaar speeltquote:
Italie en Ghanaquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:42 schreef Corksterr het volgende:
Winnaar tegen Ghana. Nummer 2 tegen Italie.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:42 schreef Corksterr het volgende:
in 98 werden ze 3e toch?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:43 schreef wdn het volgende:
[..]
Kroatie is op nivo van wat het normaal zou moeten zijn voor zo'n klein land.
Nee, bij winst van Japan hebben beide 4 punten. Eerste criteria is het doelsaldo. Dat zou Japan bij een grotere overwinning dus in de tweede ronde helpenquote:Op donderdag 22 juni 2006 21:44 schreef Corksterr het volgende:
Australië heeft toch sowieso genoeg aan een gelijkspel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |