je kent me niet want ik lees meer op fok!dan dat ik post, maar jouw bericht doet me dan zo beschaamd voelen, ik besef ook wel dat het echt een geschenk is , waar je gewoon van moet genieten, ik hoop dat jouw kindje op zijn sterrertje nu naar jullie lacht hoor. ik voel me zo een slechte moeder als ik nu al bang ben dat ik spijt ga hebben. Ik vroeg me alleen af of het kan...of het bestaat... spijt hebben...quote:Op maandag 19 juni 2006 20:33 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Ik heb absoluut geen spijt gehad, ik heb er van genoten vanaf de het moment van geboorte kon ik Thijs ook niet meer weg denken uit mijn leven en was het alsof hij er altijd al was.
Het is zo een bijzondere tijd en een bijzonder iets je eigen kindje
Ik kende dr vroeger eentje die doodleuk opmerkte na 5 jaar medische mallemolen en eindelijk een lief leuk zoontje: "Als ik dit had geweten, dan was hij er niet geweest hoor!"quote:Op maandag 19 juni 2006 20:42 schreef Bar_en_Mar het volgende:
er zullen er vast wel zijn hoor die er spijt van krijgen, alleen moet ik die nog tegen komen
ja, ik heb nu 1001 praktische dingen waarom ik geen kinderen wil, ik denk echt er maar 1 reden is om dat wel te doen en dat zal dat oergevoel zijn... dat groeit nu bij mij...maar soms zie ik ouders met ettertjes en dan denk ik help.... stel dat ik ook zo kinderen krijg...ga ik er dan wel van kunnen houden....quote:Op maandag 19 juni 2006 20:50 schreef sjak het volgende:
Ik begrijp jouw vraag wel Krln. Ik ben zelf op dit moment zwanger en ook bij mij komt die vraag nog steeds wel eens naar boven. Stel nou dat we helemaal geen leuk kindje krijgen. Je leven gaat toch wel behoorlijk veranderen. Er komen zoveel onzekere factoren bij. Het is best eng inderdaad! Iedereen zegt dat dat op het moment dat je kindje er is allemaal anders is. Maar ja, daar kan ik me nu natuurlijk nog niets bij voorstellen. En het is nogal een beslissing, als je eenmaal je kindje hebt (of zwanger bent) kun je niet meer terug.
Maar volgens mij krijg je geen antwoord op je vraag, tot je een kind hebt.
Bij mij heeft mijn oergevoel gewonnen van mijn angst.
ik weet dat ik veel liefde te geven heb... ik hoop dat dat genoeg is...lijkt me zo erg als je dta van je eigen kind zegt!quote:Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kende dr vroeger eentje die doodleuk opmerkte na 5 jaar medische mallemolen en eindelijk een lief leuk zoontje: "Als ik dit had geweten, dan was hij er niet geweest hoor!"
Maar goed, dat mens spoorde sowieso niet.
ik vind het vreselijk!!! echt waar! ik wil nooit zoiets denken!!! ben ik echt bang voor! En ik ben echt wel vrij normaal hoorquote:Op maandag 19 juni 2006 20:59 schreef sjak het volgende:
Haha, precies, die ettertjes die je ziet. Dan denk ik altijd maar dat het aan de opvoeding ligt, of dat het een momentopname is. Maar die ettertjes kunnen er soms wel voor zorgen dat hier een lichte paniekaanval door mijn lijf schiet![]()
Oh, Mwanatabu, wat erg, ze zijn er echt he...
Ook de ouders van die ettertjes houden zielsveel van hun kind! Jouw angst "dat het misschien niet zo'n leuk kind is" is hormonaal onmogelijk gemaakt normaliterquote:Op maandag 19 juni 2006 20:55 schreef Krln het volgende:
[..]
ja, ik heb nu 1001 praktische dingen waarom ik geen kinderen wil, ik denk echt er maar 1 reden is om dat wel te doen en dat zal dat oergevoel zijn... dat groeit nu bij mij...maar soms zie ik ouders met ettertjes en dan denk ik help.... stel dat ik ook zo kinderen krijg...ga ik er dan wel van kunnen houden....
veel succes met je zwangerschap nog!
ik denk inderdaad dat ik het begrip moederliefde gewoon niet kan vatten... ik weet echt niet hoe dat voelt, ik begrijp dat het echt iets onverwoestbaar en eeuwig is, maar ik snap echt niet hoe dat voelt en hoe je ondanks alles toch het gewoon doet. is het echt zo dat je het niet kan uitleggen , hoe groot en overheersend dat is.. snap jij het zelf ook pas nu je moeder bent? of moet je al een soort moederliefde voelen voor je eraan begint?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:04 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ook de ouders van die ettertjes houden zielsveel van hun kind! Jouw angst "dat het misschien niet zo'n leuk kind is" is hormonaal onmogelijk gemaakt normaliter
Heb je ooit een moeder achter een kinderwagen zien lopen met een kop van "hier hoor ik niet bij hoor" ? Nee, ook gruwelijk lelijke jankkindjes zijn voor hun ouders de liefste!
Sterker nog: mijn oudste is iets anders dan ik verwacht had zeg maar...die is autistisch. Zelfs nu ik 90% van mijn verwachtingen overboord heb moeten zetten (gaat nooit op voetbal, lekker kleppen met hem zit er ook nog niet in etc. van de kleinste tot grootste dingen) is hij gewoon helemaal mijn ventje, ondanks de moordende eerste jaren. Dat dóé je gewoon, op gevoel of wat dan ook. En ik geniet daarnaast heerlijk van het "normaal zijn" van mijn jongste draakje (het soort dat zich krijsend ter aarde stort bij de chocola midden in de supermarkt).
Dat lijkt me ook een mooi voorbeeld van "zo had ik het niet verwacht maar toch is het goedgekomen"quote:Op maandag 19 juni 2006 21:07 schreef Leandra het volgende:
Ik bleek ruim 15 jaar geleden in een vervelende situatie zwanger te zijn, abortus vond ik geen optie (fyi: ben niet anti-abortus), dus het werd alleen een kind krijgen.
Zoonlief is inmiddels 14½ en ik zal niemand adviseren alleen een kind te krijgen, maar als ik (wetende wat ik nu weet) voor dezelfde "keuze" zou staan dan zou ik weer dezelfde keuze maken, ook als dat zou betekenen dat ik nog een kind alleen zou moeten opvoeden.
Tuurlijk zijn er wel momenten dat je je kind achter het behang wilt plakken, zeker als je een kind alleen opvoedt, maar er staan zoveel geweldige momenten tegenover.
ja he... ik vind het heel mooi en ik snap het nietquote:Op maandag 19 juni 2006 21:08 schreef sjak het volgende:
Bijzonder eigenlijk dat moeder (en vader)gevoel!
dat klinkt echt heel mooi, klinkt echt alsof het idd een oerkracht in je is , ik weet het niet...quote:Op maandag 19 juni 2006 21:07 schreef Leandra het volgende:
Ik bleek ruim 15 jaar geleden in een vervelende situatie zwanger te zijn, abortus vond ik geen optie (fyi: ben niet anti-abortus), dus het werd alleen een kind krijgen.
Zoonlief is inmiddels 14½ en ik zal niemand adviseren alleen een kind te krijgen, maar als ik (wetende wat ik nu weet) voor dezelfde "keuze" zou staan dan zou ik weer dezelfde keuze maken, ook als dat zou betekenen dat ik nog een kind alleen zou moeten opvoeden.
Tuurlijk zijn er wel momenten dat je je kind achter het behang wilt plakken, zeker als je een kind alleen opvoedt, maar er staan zoveel geweldige momenten tegenover.
Ik dacht het welquote:Op maandag 19 juni 2006 21:11 schreef Krln het volgende:
[..]
ja he... ik vind het heel mooi en ik snap het nietprobeer wel hoor... ik hou echt heel veel van mijn bijna man, maar ik kan niet zeggen dat dat voor altijd gaat zijn, ik hoop het wel want hij is echt mijn liefde, maar je weet het niet... hou je van je kinderen voor altijd? ihou jij nu al van je kind?
ik kan me er wel iets bij voorstellen... ik vind het wel een verschil dat je af en toe zorgen maakt voor je kind en hoopt dat ze allemaal goed terecht komen.. maar dat is een angst voor je kinderen en niet en angst uit eigenbelang.. ik denk dat jouw angst net aantoont dat je een hele goed moeder bent.. mijn moeder -55- zegt ook wel eens dat je altijd voor je kinderen wil zorgen, ook qals ze 27 zijn, ook als ze helemaal zelfstandig bent... mooi vind ik dat, dat het altijd je kinderen zijn...quote:Op maandag 19 juni 2006 21:10 schreef Ireth het volgende:
De enige keer dat ik me heb afgevraagd waarom ik ooit aan kinderen ben begonnen is geweest toen dochterlief onwijs ziek was en ik doodsangsten uitstond. De pijn en de angst en het verdriet wat je kan voelen op zo'n moment is echt gek makend. Ik ben ook echt zo'n moeder die volgens mij volledig gaat flippen bij een 'simpele' routine iets als amandelen knippen. Die angst en pijn en verdriet is dan zo overweldigend groot dat ik bang ben uit elkaar te barsten en het niet aan te kunnen.
Ook de vraag hoe deze maatschappij zich verder ontwikkelt en in wat voor wereld mijn kind later moet gaan leven kan me soms doen afvragen waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben, maar dat is alles voortgekomen uit de angst dat mijn kind pijn zal lijden of verdriet zal hebben. Angst uit (een alles overweldigende) liefde dus.
ik weet ook wel dat het leven wat ik nu heb ook niet mij eeuwig zou gelukkig maken, er zit een gevoel in mij dat naar meer snakt danieder weekend feestjes en zondagen tot 4u tv kijken in bed ... toch ben ik bang dat ik het zou gaan missen en dan voel ik me echt oppervlakkig hoor! wat je zegt dat je ze af en toe wel even weg wil en dat je dan naar die snoetjes kijkt in bed en dan alles weer goed is, dat vind ik zo mooi en ik snap het nog niet zo goed, hoe dat dan werkt... maarik ben er wel heel benieuwd naar!quote:Op maandag 19 juni 2006 21:10 schreef Genuivere het volgende:
Krln, je hele houding en leven verandert met het krijgen van een kindje. Je verandert zelf in de loop van de tijd immers ook wel. Ook kinderen zijn een grote invloed op die veranderingen. Wij hebben 3 kids vrij kort op elkaar en er zijn dagen ( en die zijn in de overhand op moment) dat ze zooo vervelend zijn dat ik ze met liefde ergens heel erg ver weg zou stoppen. En dan roep ik ook weleens, ik wilde dat ik er nooit aan begonnen was. En toch, hoe vemoeiend en boos ik er overdag op ben geweest, als ik savonds nog even voor het slapen gaan bij ze langs loop ben ik al heel veel weer vergeten en geven die vol overgave slapende kleintjes weer zoveel vertedering dat ik sochtends weer vol goede zin aan de dag begin. Het is hier echt niet alleen maar rozegeur en maneschijn, maar de mooie momenten en het zien opgroeien van hele kleine hulpeloze hummeltjes winnen het wel van de negatieve kanten.
Misschien is dat ook wel deels zo hoor... was vanmiddag nog ff bij een vriendin die 2½ week geleden bevallen is, ligt dat kleine krummel lekker tegen me aan te slapen, ben ik helemaal in m'n element.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:12 schreef Krln het volgende:
[..]
dat klinkt echt heel mooi, klinkt echt alsof het idd een oerkracht in je is , ik weet het niet...
mijn moeder zegt me altijd dat er niet iets wegvalt, maar net iets bijkomt..dat je dat gene wat je nu niet meer kan doen helemaal uitbalanceerd met alles wat er bijkomt...quote:Op maandag 19 juni 2006 21:20 schreef Belana het volgende:
ik heb de vraag toentertijd andersom gesteld... zou ik spijt krijgen als ik het niet zou doen? want ik wist het ook niet zeker... het antwoord was me duidelijk, ik zou daar spijt van krijgen...
Nu is nummer 2 onderweg en ik vind het geweldig! Hoe je leven er verder uit ziet daar heb je zelf evengoed invloed op vind ik. wij blijven bv altijd ook aan ons tweetjes denken en gaan af en toe ff lekker met zijn tweeën wat doen. het is imo echt niet zo dat je ineens geen invloed meer zou hebben op je leven. het veranderd, natuurlijk, maar op een mooie manier
ik heb zeker wel een moeder in mij.. maar ook nog een Karolien ... en ik voel me tegelijk heel egoistisch als ik zo twijfel maar ook wil ik er goed over nadenken... net omdat ik wil dat een kind zich gewenst en thuis kan voelen.. en ik wil het goed doen.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien is dat ook wel deels zo hoor... was vanmiddag nog ff bij een vriendin die 2½ week geleden bevallen is, ligt dat kleine krummel lekker tegen me aan te slapen, ben ik helemaal in m'n element.
Dus misschien is de een meer "van nature" moeder dan de ander.
Ja. O, ja.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:11 schreef Krln het volgende:
hou je van je kinderen voor altijd? ihou jij nu al van je kind?
is het echt een liefde helemaal anders dan hoe je tevoren liefde voelde?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:27 schreef anneja het volgende:
[..]
Ja. O, ja.
Ik moet zeggen dat het bij de eerste wel even duurde voor ik hem als eigen, als mijn, mijn, MIJN kind zag. Daarvoor vroeg ik mij vooral vertwijfeld af wat ik in godsnaam met het wurmpie moest, zo afhankelijk van mij, zo ontzettend mijn verantwoordelijkheid. En. um. Zoiets.
Da's niet gek. Ik mis dat ook. Maar ik heb geen spijt.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:19 schreef Krln het volgende:
ik weet ook wel dat het leven wat ik nu heb ook niet mij eeuwig zou gelukkig maken, er zit een gevoel in mij dat naar meer snakt danieder weekend feestjes en zondagen tot 4u tv kijken in bed ... toch ben ik bang dat ik het zou gaan missen
Dat werkt alleen als ze slapenquote:en dan voel ik me echt oppervlakkig hoor! wat je zegt dat je ze af en toe wel even weg wil en dat je dan naar die snoetjes kijkt in bed en dan alles weer goed is, dat vind ik zo mooi en ik snap het nog niet zo goed, hoe dat dan werkt... maarik ben er wel heel benieuwd naar!
Da's natuurlijk een heel nobel streven, maar het is als niet-ouder heel erg lastig om echt precies te ervaren hoe het is om een kind te hebben, en dat is dan nog een gemiddeld kind dus niet een buitensporig lief en rustig kind, of een kind met een handleiding zoals die van Mwanatabu. De vraag is dus eigenlijk of je het aankan om een kind liefdevol groot te brengen, ook als het tegenvalt. een kind hebben an sich dus, niet het kind in kwestie, hoewel dat ook kan natuurlijk Is het antwoord ja, dan zit je altijd goedquote:Op maandag 19 juni 2006 21:26 schreef Krln het volgende:
ik heb zeker wel een moeder in mij.. maar ook nog een Karolien ... en ik voel me tegelijk heel egoistisch als ik zo twijfel maar ook wil ik er goed over nadenken... net omdat ik wil dat een kind zich gewenst en thuis kan voelen.. en ik wil het goed doen.
daar heb je je antwoord meidquote:Op maandag 19 juni 2006 21:24 schreef Krln het volgende:
[..]
mijn moeder zegt me altijd dat er niet iets wegvalt, maar net iets bijkomt..dat je dat gene wat je nu niet meer kan doen helemaal uitbalanceerd met alles wat er bijkomt...
nee ik zou heel veel spijt hebben als ik geen kinderen zou kunnen krijgen... het lijkt me toch een van de mooiste dingen die je in je leven kan doen... het meest wardevolle
Het voelt meer beschermend, en ook een beetje trots (kijk eens! Zelf Gemaakt!). En minder gelijkwaardig, omdat een kind zo van jou afhankelijk is. Wat jij doet kan een kind echt maken of breken en ik vond die gedachte heel eng toen ik nog zwanger was.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:29 schreef Krln het volgende:
is het echt een liefde helemaal anders dan hoe je tevoren liefde voelde?
begrijp me niet verkeerd, ik verwacht geen roze wolk en ik wil ook geen garantie horen dat mijn kind makkelijk gaat zijn en alleen maar leuk. ik zou mezelf denk ik pas echt oppervlakkig vinden als ik een baby wil omdat ze zo lief zijn. ik wil net horen van moeders die het niet makkelijk hebben, dat ze toch ondanbks alles of net om alles, steeds die liefde weer terugvinden.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:35 schreef anneja het volgende:
[..]
Da's natuurlijk een heel nobel streven, maar het is als niet-ouder heel erg lastig om echt precies te ervaren hoe het is om een kind te hebben, en dat is dan nog een gemiddeld kind dus niet een buitensporig lief en rustig kind, of een kind met een handleiding zoals die van Mwanatabu. De vraag is dus eigenlijk of je het aankan om een kind liefdevol groot te brengen, ook als het tegenvalt. een kind hebben an sich dus, niet het kind in kwestie, hoewel dat ook kan natuurlijk Is het antwoord ja, dan zit je altijd goed
En dat, inderdaad. Ik zou veel meer spijt hebben van geen kinderen hebben. De krant komt wel weer als ze het huis uit zijn.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:20 schreef Belana het volgende:
ik heb de vraag toentertijd andersom gesteld... zou ik spijt krijgen als ik het niet zou doen? want ik wist het ook niet zeker... het antwoord was me duidelijk, ik zou daar spijt van krijgen...
ahhh wat liefquote:Op maandag 19 juni 2006 21:38 schreef Belana het volgende:
het is prachtig als je je zoontje van 2 uit bed gaat halen en dat ie dan zegt" wil een knuffel geven mama" en dat ie dan al knuffelend in je oor fluistert: "ik hou van jou"
dat deed Liam vanmorgen en echt, dat soort dingen zijn met geen pen te beschrijven...
k denk dat het bijna altijd wel goed komt.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:39 schreef Krln het volgende:
ik wil net horen van moeders die het niet makkelijk hebben, dat ze toch ondanbks alles of net om alles, steeds die liefde weer terugvinden.
En dan moet je jezelf bedwingen om hem/haar niet op te pakken en half dood te knuffelen terwijl je hart overloopt van moederliefde en emoties.. want dan zit je weer met een wakker kind en begint het feestje van voren af aan!quote:Op maandag 19 juni 2006 21:30 schreef anneja het volgende:
dat werkt dus heel stom. Als kindlief licht te krijsen en schreeuwen en een machtsstrijd begint over bedtijd en dat uuuuren volhoudt kan ik 'm wel wat aandoen, maar de seconde dat ie dan slaapt is dat direcht over en is ie het liefste wat ik heb. En dat in tweevoud.
en dat is nou iets waar ik absoluut niet meer in geloof.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:51 schreef E.T. het volgende:
En ja, de liefde is echt onvoorwaardelijk en voor altijd
Jaquote:Op maandag 19 juni 2006 21:44 schreef Ireth het volgende:
En dan moet je jezelf bedwingen om hem/haar niet op te pakken en half dood te knuffelen terwijl je hart overloopt van moederliefde en emoties.. want dan zit je weer met een wakker kind en begint het feestje van voren af aan!
ik denk ook dat je dat niet snel zult zeggen, maar het kan wel. en ik snap best dat je dta af en toe even voelt, maar stel nou dat bij iedere extra moeilijkheid je alleen maar meer wenst dat je een andere keuze had gemaakt. dat lijkt me echt erg. ik denk dat ik mezelf zou gaan missen. het is zo lekker af en toe even op de zetel te liggen niks doen en niks hoeven te zeggen, even heropladen. hoe herladen ouders zich weer op?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
Er heeft weleens 'n artikel in Viva gestaan over spijt hebben, allemaal anonieme vrouwen die meldden "natuurlijk wil ik mijn kind nu voor geen goud meer kwijt, maar als ik terug in de tijd kon had ik 'n andere keuze gemaakt".
Zij gaven aan die spijt uiteraard niet te uiten omdat je geacht wordt te vinden dat "alles ertegen opweegt" -en natuurlijk ook omdat je wilt dat je kind zoiets nooooit ter ore krijgt. Heeft me wel aan het denken gezet. Kijk in je vriendenkring zul je zulke verhalen nooit horen, en ook hier zal niemand een ander antwoord geven dan het 'sociaal wenselijke'. Maar blijkens dat artikel komt het wel voor en dat was wel even schrikken. Ik had altijd het beeld dat het altijd zo ging dat dat diepe vader/moedergevoel opweegt tegen alles, maar kennelijk is dat toch niet altijd zo.
ergens heb ik daar schrik voor ja, omdat ik ook wel ouders ken die hebben gebroken met hun kinderen m op oudere leeftijd vaak. hoe kan dat dan?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en dat is nou iets waar ik absoluut niet meer in geloof.
Hoe het ook foutloopt in sommige ouder-kind relaties.. Ik ben er van overtuigd dat er altijd een vorm van ouderliefde is.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en dat is nou iets waar ik absoluut niet meer in geloof.
Niet. Je leert functioneren op een lager bewustzijnsniveau.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:54 schreef Krln het volgende:
hoe herladen ouders zich weer op?
Met 'heel veel meer mis' bedoel ik de gevallen waar de jeugdzorg aan te pas moet komen of waar de kinders anderszins deuken oplopen, niet ouders die spijt hebben van kinderen an sich. Ik denk dat de meeste mensen volwassen genoeg zijn om hun spijt niet op de kinderen in kwestie bot te vieren namelijk.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:55 schreef thaleia het volgende:
Oh, en het kwam op mij niet over alsof er met die vrouwen in het artikel "heel veel meer mis was".
Ah ok.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:03 schreef anneja het volgende:
Met 'heel veel meer mis' bedoel ik de gevallen waar de jeugdzorg aan te pas moet komen of waar de kinders anderszins deuken oplopen, niet ouders die spijt hebben van kinderen an sich.
Ik mag het hopen. Zo'n kindje kan er ECHT niets aan doen dat ie is geboren!quote:Ik denk dat de meeste mensen volwassen genoeg zijn om hun spijt niet op de kinderen in kwestie bot te vieren namelijk.
hier doorgaans als ik om tien over zes besprongen word door twee in het geheel niet meer slaperige jongetjes.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:57 schreef deedeetee het volgende:
Er gaan wel momenten in komen dat je je de haren uit je hoofd trekt en denkt * hoe heb ik ooit zo stom kunnen zijn om aan kinderen te beginnen.... *
als blijkt dat ze voordat ze mij besprongen in harmonie een onhandig beschuitje met honing (meer honing met beschuit trouwens) hebben gemaakt. Het bord plakt, de jongens plakken, ik plak, en mijn bed plakt, maar ik ben op zo'n moment zeer gelukkig.quote:Maar dat gevoel gaat meestal snel weer over hoor
Ik ken iemand die er zo over denkt. Ze houdt onwijs veel van haar kind, maar toch is er die gedachte van ik had er misschien niet aan moeten beginnen (ze had geen keus overigens en misschien ligt hier juist wel het knelpunt)quote:Op maandag 19 juni 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
Er heeft weleens 'n artikel in Viva gestaan over spijt hebben, allemaal anonieme vrouwen die meldden "natuurlijk wil ik mijn kind nu voor geen goud meer kwijt, maar als ik terug in de tijd kon had ik 'n andere keuze gemaakt".
Zij gaven aan die spijt uiteraard niet te uiten omdat je geacht wordt te vinden dat "alles ertegen opweegt" -en natuurlijk ook omdat je wilt dat je kind zoiets nooooit ter ore krijgt. Heeft me wel aan het denken gezet. Kijk in je vriendenkring zul je zulke verhalen nooit horen, en ook hier zal niemand een ander antwoord geven dan het 'sociaal wenselijke'. Maar blijkens dat artikel komt het wel voor en dat was wel even schrikken. Ik had altijd het beeld dat het altijd zo ging dat dat diepe vader/moedergevoel opweegt tegen alles, maar kennelijk is dat toch niet altijd zo.
ah dat klinkt echt heel lief ja, ik kan me best voorstellen dat je op dat moment een beetje smelt-of plaktquote:Op maandag 19 juni 2006 22:06 schreef anneja het volgende:
[..]
hier doorgaans als ik om tien over zes besprongen word door twee in het geheel niet meer slaperige jongetjes.
[..]
als blijkt dat ze voordat ze mij besprongen in harmonie een onhandig beschuitje met honing (meer honing met beschuit trouwens) hebben gemaakt. Het bord plakt, de jongens plakken, ik plak, en mijn bed plakt, maar ik ben op zo'n moment zeer gelukkig.
kinderen zijn leuk, hoorquote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef Krln het volgende:
[..]
ah dat klinkt echt heel lief ja, ik kan me best voorstellen dat je op dat moment een beetje smelt-of plakt![]()
ja ik ben wel blij dat ik er nu zo over kan nadenken. men zegt ook dat er over nadenken eigenlijk al stap 1 er naar toe is . denk ik. ik weet niet wie het zei maar nu ik het zo overweeg hoe het zou zijn moest ik nooit kinderen kunnen krijgen -want ik besef heel goed dat je ze krijgt en niet neemt- ik dat nog erger zou vinden, veel erger. ik wil dat gevoel begrijpen, ik wil die liefde kunnen geven.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef danosa het volgende:
[..]
Ik ken iemand die er zo over denkt. Ze houdt onwijs veel van haar kind, maar toch is er die gedachte van ik had er misschien niet aan moeten beginnen (ze had geen keus overigens en misschien ligt hier juist wel het knelpunt)
Ik heb iig geen spijt en ben onwijs superdepuper blij met kindlief. Ik kan mij hoe cliche geen leven zonder haar voorstellen. We hebben een goed leven en ik heb totaal geen idee dat ik of mijn vriend iets hoeft in te leveren. Het 1e levensjaar is natuurlijk wel een periode van aanpassen en wennen, maar dat doe je gewoon, is automatische denk ik.
slaap lekker en dank je voor je reacties!quote:Op maandag 19 juni 2006 22:11 schreef anneja het volgende:
[..]
kinderen zijn leuk, hoorDe mijne in elk geval wel
![]()
bottom line: de krant is leuk, maar kinderen zijn leuker. En nu ga ik naar bed, morgen word ik immers ongetwijfeld weer rond 6 uur gewekt
Volgens mij ben jij er allang uit, johquote:Op maandag 19 juni 2006 22:12 schreef Krln het volgende:
ik wil dat gevoel begrijpen, ik wil die liefde kunnen geven.
quote:Op maandag 19 juni 2006 22:14 schreef anneja het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij er allang uit, joh
oh wacht, ik ging slapen
waaw klinkt mooi.. zet mijn vriendin ook wel eens.. dat het lijkt of het aktijd zo is geweest .. en nooit meer anders kan... dat vind ik echt mooi!quote:Op maandag 19 juni 2006 22:16 schreef Oblivion het volgende:
Weet je....
Ik ben sinds sept 1999 moeder, maar heb geen idee meer wat mijn leven nou werkelijk in hield daarvoor...
dat lijkt me heel moeilijk voor je,. ik hoop dat je er een beetje mee om kan gaan dezer tijd. het is wel mooi te weten dat er voor altijd ergens waar dan ook een stukje van jou is. en dat je weet wat die moederliefde is en ook altijd een moeder zult zijn. ik wens je hier sterkte mee. ook al is het even geleden.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:18 schreef Calioppe het volgende:
Ook ik heb lange tijd getwijfeld of ik wel of geen kinderen wilde. Twee jaar geleden werd ik zwanger en gebeurde er iets met me wat ik nog niet van mezelf kende, ik kan het niet anders benoemen dan een oergevoel en een kracht om voor dit kind te gaan. Met 20 weken moest ik helaas bevallen van een levenloos kind. Daarna voelde ik me leeg, alsof er iets van me geamputeerd was. We hebben het kind even bij ons gehad en ik herinner me ook nog het sterke gevoel van 'niet af willen staan' toen ze het mee moesten nemen. Sinds die tijd ben ik helaas niet meer zwanger geworden maar ik hoop nog steeds. Wat mij bijbleef en verrastte was dat oergevoel en die kracht, ook om te vechten voor je kind, en het gemis wat je voelt als het er niet is. Misschien is het onderdeel van mijn eigen verwerkingsproces maar ik kan me voorstellen dat dit gevoel gewoon natuurlijk ontstaat wanneer je zwanger bent en wanneer je een kind hebt. Ik kan me ook voorstellen dat het biologisch te verklaren is, je wordt toch geacht voor dit mensje te zorgen. Ik vond het in ieder geval een heerlijk gevoel. Een gevoel dat het echt om iets draaide waar je voor wilde vechten, een zeer sterk, niet uit te leggen gevoel.
Iets wat ik van tevoren in mijn twijfelperiode niet kende.
Je lijkt me een lieve meid, die goed over alles nadenkt. Ik hoop dat je eruit komt. Ik denk dat iedereen die over kinderen nadenkt twijfelt. Alleen al de beslissing van: ja, ik ga ervoor. Bij wijze van spreke nu vanavond (pil door het toilet) is al heel wat. Ik denk dat bijna iedereen misschien al eeuwenlang dit zo ervaren heeft. Ik heb maar een waarschuwing: wacht niet te lang...
Tja je moet ze natuurlijk wel opvoeden he.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:55 schreef Krln het volgende:
[..]
ja, ik heb nu 1001 praktische dingen waarom ik geen kinderen wil, ik denk echt er maar 1 reden is om dat wel te doen en dat zal dat oergevoel zijn... dat groeit nu bij mij...maar soms zie ik ouders met ettertjes en dan denk ik help.... stel dat ik ook zo kinderen krijg...ga ik er dan wel van kunnen houden....
veel succes met je zwangerschap nog!
Een pleegkind opvoeden is inderdaad zeer nobel.quote:Op maandag 19 juni 2006 23:56 schreef jakees het volgende:
Ik heb geen kinderen en wil geen "eigen" kinderen. Vroeger dacht ik huisje boompje beestje e.d. en zie dat ook vaak om me heen gebeuren. Na veel nadenken heb ik besloten om voor pleegkinderen te gaan. Ik zie niet de toegevoegde waarde van eigen kinderen tov pleeg / adoptie kinderen, wel andersom. Ik had denk wel spijt gekregen als ik een "eigen" kind zou nemen. Ik voel het als een vorm van egoisme waar in principe alleen jezelf beter van wordt, terwijl bij pleegkinderen het kind er ook beter van wordt(ten minste dat is mijn streven).
nog een vraagje dan, vind je het niet erg dat je kinderen het deel van hun opvoeding waar jij je heel intens voor inzet -het deel van echt hard zorgen, tussen 0-8 ruwweg, ik weet heus wel dat je dan niet klaar bent maar dan kunnen ze toch meestal wel zelf naar de wc en aankleden en naar school enzo- dat zij zich dat misschien niet eesn zullen herinneren= ik weet dat ik zelf pas dingen ga herinneren vanaf een jaar of4,5.... lijkt me heel gek...quote:Op maandag 19 juni 2006 23:46 schreef klipper het volgende:
[..]
Tja je moet ze natuurlijk wel opvoeden he.
En dit niet aan een ander overlaten.
Heb zelf twee jongens van 9 en 12 jaar.
Ze zijn de grootste vrienden en hebben eigenlijk nooit ruzie.
Tuurlijk hebben ze weleens onenigheid, maar dit praten ze zelf uit.
Ik heb gelukkig een zeer goede band met mijn kinderen, maar ze weten wel dat ik hun vader ben en niet een vriendje waar ze gek tegen kunnen doen.
Respect voor elkaar is het allerbelangrijkste.
Als ie verteld dat ie verliefd is, moet je hem normaal behandelen en er geen geintjes over maken, dat vinden ze verschrikkelijk, maar als je er normaal over praat dan vertellen ze alles.
Welnee, hoe ouder ze worden des te leuker word het, tenminste dat vinden wij.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:08 schreef Krln het volgende:
[..]
nog een vraagje dan, vind je het niet erg dat je kinderen het deel van hun opvoeding waar jij je heel intens voor inzet -het deel van echt hard zorgen, tussen 0-8 ruwweg, ik weet heus wel dat je dan niet klaar bent maar dan kunnen ze toch meestal wel zelf naar de wc en aankleden en naar school enzo- dat zij zich dat misschien niet eesn zullen herinneren= ik weet dat ik zelf pas dingen ga herinneren vanaf een jaar of4,5.... lijkt me heel gek...
Heel verdrietig, maar ook heel begrijpelijk ergens: het ging gewoon helemaal anders dan ze zich voorgesteld had. en het pleit voor haar dat ze zo haar best deed het niet over te brengen op haar dochtertje.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:13 schreef milagro het volgende:
Op mijn werk destijds had ik een collega, die zei spijt te hebben van haar beslissing een kind te willen en ook te hebben dus.
Ze was tijdens na de zwangerschap in een postpartemdepresssie geraakt, de vader van haar kind heeft haar verlaten voor een ander, haar leven nam een wending die ze dus niet wilde en met het opgroeien van het kind viel ook dát tegen, het verplichte thuiszitten 's avonds, alleen, in de weekenden, het idee hebben dat alles in het teken van het kind stond, zich veroordeeld voelen, etc etc.
Het was absoluut niet zo dat ze een en ander afreageerde op haar dochter, meisje was ondertussen 11 of zo en leek mij iig een vrolijk kind wat gek was op mama, ze verwaarloosde haar kind niet, maar ze gaf wel toe, dat ze had ze dit alles geweten, er nooit aan begonnen was.
Ze trok het maar moeilijk allemaal, alleen met kind zijn, en ook toen ze later een vriend kreeg, bleef dat gevoel, al werd het wel iets minder, omdat hij uiteraard ook zorg ging dragen (en zelf ook een kind had, wat in de weekenden kwam logeren).
Ze schaamde zich ervoor, en toen ze mij het vertelde fluisterde ze ook de hele tijd, terwijl we gewoon alleen waren. Ze zei "ik hou van mijn kind, begrijp me niet verkeerd, maar ik had er nooit aan moeten beginnen, dit is niets voor mij, ik voel me konstant opgesloten"
Ik had met haar te doen, al snap ik zelf niet hoe je dat zo kan voelen, na al die jaren nog steeds.
Maar het is wel dapper dat ze het zelf onder ogen zag en er alles aan deed om het niet over te brengen, dat gevoel van spijt en gemiste kansen, op haar kind, al denk ik zelf, dat een kind dat ergens toch moet voelen, al wordt het nooit uitgesproken.
Best verdrietig, toch...
Nu ja, ze kan zich ook gewoon vergist hebben natuurlijk, los van die omstandigheden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Heel verdrietig, maar ook heel begrijpelijk ergens: het ging gewoon helemaal anders dan ze zich voorgesteld had. en het pleit voor haar dat ze zo haar best deed het niet over te brengen op haar dochtertje.
Ieder mens reageert anders op dat soort omstandigheden. Ik ken een moeder die na 20 jaar geweld, alcoholisme en dat soort ellende haar vent de deur uitzette. Die had juist zoiets: "gelukkig heb ik "onze" (vent keek er nooit naar om) dochters in ieder geval altijd gehad!" Dat was voor haar juist het lichtpuntje in een kuthuwelijk.
Het ligt aan de persoonlijkheid van de vrouw/ouder in kwestie denk ik hoe dat soort omstandigheden zich vertalen in de gevoelens aangaande het ouderschap.
Dank je.. nu moet ik huilen.. terwijl ik dacht dat die jank-hormonen eindelijk uit mijn lijf warenquote:Op maandag 19 juni 2006 21:38 schreef Belana het volgende:
het is prachtig als je je zoontje van 2 uit bed gaat halen en dat ie dan zegt" wil een knuffel geven mama" en dat ie dan al knuffelend in je oor fluistert: "ik hou van jou"
dat deed Liam vanmorgen en echt, dat soort dingen zijn met geen pen te beschrijven...
Waarom dan?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:29 schreef teigan het volgende:
mijn vriend is er ook nogal mee bezig de laatste tijd, en die heeft veel collega's met kinderen gevraagd of ze het anders zouden doen..
Iedereen had zoiets van Doen, daar krijg je geen spijt van..
op 1 iemand na, en dat was mijn vader. Die raadde ons aan om toch vooral geen kinderen te krijgen...
Geen goede tijd om kinderen te krijgenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom dan?
Mijn moeder zei het een paar jaar geleden overigens ook hoor, dat ze niet wist of ze nu nog wel kinderen op de wereld zou zetten. Vond ik zo vreselijk oneerlijk van d'r op de een of andere manier. Omdat het nu andere (en mss meer onzekere) tijden zijn zouden wij het niet meer moeten doen... en dat terwijl ik juist zo graag wil. Ik ging toch 1 nano-seconde nadenken.
Leg eens uit? Als je wil hoor.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:53 schreef es70 het volgende:
Spijt.
geen moment. Zou ik het anders doen als ik het over mocht doen,
.
zo heb ik het werkelijk nog nooit gevoeld, als offers brengen...quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:02 schreef Maleficium het volgende:
Het hebben van kinderen is een blok aan je been: je wordt beperkt in je levensvrijheid - het wordt veel moelijker om een keer lekker te stappen/reizen/tijd voor jezelf te nemen/een keer spontane seks te hebben (if at all...). Je wordt gesloopt door een voortdurende vraag naar aandacht zorg en liefde; als je een goede ouder wil zijn is dat met recht een dagtaak......
Eén van de mooiste momenten van de dag is het moment dat 'het kwaad' lekker naar bed gaat en de rust wederkeert.............
Kortom het leven zoals je dat kende is voorgoed afgelopen als je kinderen neemt........
Maar heb ik spijt van mijn kinderen........?
Driewerf neen!
Ondanks alle offers die je moet brengen is er niks mooiers dan het zien opgroeien van je eigen koter..de intense warmte die je voelt voor je eigen kinderen is met helemaal niks te vergelijken....zeker als ze wat ouder worden (dat geldt voor meer mannen heb ik begrepen) zijn kinderen heerlijk om tijd mee door te brengen..
Het is elke dag weer een genot om van mijn werk thuis te komen en dan de voordeur open te zien vliegen terwijl mijn beide zoontjes luid 'papa' roepend naar me toe komen rennen....dat is met niets te vergelijken..
Resumerend:
spijt: absoluut niet, maar bezint eer ge begint, want zoals ik eerder opmerkte: het leven zoals je dat kende is voorgoed voorbij....
Succes met je keuze....
Ik wel.....maar niet in de dramatische zin des woords, maar meer als in een kwestie van geven en nemen.....quote:zo heb ik het werkelijk nog nooit gevoeld, als offers brengen
Dat is mooi onder woorden gebracht.....quote:Nu is het tijd om voor ons kind te zorgen. Om haar te begeleiden in deze zelfde wereld, om plezierig met haar om te gaan en hopelijk te helpen een gelukkig mens te worden.
Ik besef dit ook klipper, maar dan toch kan ik niet de toegevoegde waarde van een eigen kind boven een pleegkind inzien. Ik denk dat je de liefde die je uit een eigen kind haalt ook uit een pleegkind kan halen. Het is wel een grotere uitdaging maar ik denk gewoon dat de wereld er niet beter op wordt als ik zelf een kind neem, terwijl die kans er wel is als ik pleegkinderen neem.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:01 schreef klipper het volgende:
[..]
Een pleegkind opvoeden is inderdaad zeer nobel.
Maar de beste plaats voor het kind is en blijft normaal gesproken bij zijn eigen ouders thuis.
Uitgezonderd natuurlijk de kinderen die het thuis zeer slecht hebben.
Maar vergis je niet, zeer veel pleegkinderen gaan later op zoek naar hun echte ouders omdat ze toch het gevoel hebben dat er iets ontbreekt in hun leven.
En tuurlijk hun antwoord dat ze dan krijgen is niet altijd even bevredigend.
Dat vooral idd. Ik heb roofbouw op mijn lijf gepleegd door 4 kinderen te krijgen in 4 jaar tijd, bovendien heb ik niet echt de gelegenheid genomen/gekregen om echt van dat kleine te genieten. Iedereen die riep: 'Goh, wat zal jij het druk hebben', verklaarde ik toen ik er middenin zat voor gek maar achteraf gezien zijn het toch inderdaad wel 'tropenjaren' geweest.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:54 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Leg eens uit? Als je wil hoor.
Anders in de zin van anders getimed of zo?
Wat mooi gezegdquote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:37 schreef nebelung het volgende:
Nu is het tijd om voor ons kind te zorgen. Om haar te begeleiden in deze zelfde wereld, om plezierig met haar om te gaan en hopelijk te helpen een gelukkig mens te worden.
Ik heb als vader met name tijdens de zwangerschap wel zoiets gehad van: "Ik moet het nog zien", maar toen mijn dochter eenmaal geboren was, was die band er meteenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat mooi gezegd
Wat me wel opvalt is dat hier voornamelijk moeders komen die (zoals je wel vaker hebt kunnen horen en lezen) vertellen over het moedergevoel en de onvoorwaardelijke liefde die je voor dat kleine mensje voelt zodra het geboren is. Maar hoe zit het met de vaders? Ervaren die dat hetzelfde of hebben die wat meer tijd nodig? Ik kan me voorstellen dat de band tussen vader en kind nog meer opgebouwd moet worden als het kindje er eenmaal is, terwijl voor vrouwen dit misschien toch al vroeger begint, tijdens de zwangerschap? En is de kans op spijt dan groter?
Nou nou dat begint lekker negatief zeg...quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:02 schreef Maleficium het volgende:
Het hebben van kinderen is een blok aan je been: je wordt beperkt in je levensvrijheid - het wordt veel moelijker om een keer lekker te stappen/reizen/tijd voor jezelf te nemen/een keer spontane seks te hebben (if at all...).
Dit is dus precies de reden waarom je zo'n vraag niet op een ouder-forum moet stellen.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kende dr vroeger eentje die doodleuk opmerkte na 5 jaar medische mallemolen en eindelijk een lief leuk zoontje: "Als ik dit had geweten, dan was hij er niet geweest hoor!"
Maar goed, dat mens spoorde sowieso niet.
Je kunt beter op een verjaardag vertellen dat je belasting fraudeert, dan dat je achteraf bezien liever toch geen kinderen had genomen. We zijn op de wereld om voort te planten en lief te hebben - immers.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
Ik ben bang dat je wel zal moeten, anders krijg je van je omgeving wel stevig te horen dat je niet spoort.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:24 schreef thaleia het volgende:Nou ik herken het wel. Ik ben er wel bang voor hoe het zal gaan als het 'n kindje wordt met 'n heel slechte gezondheid, bijvoorbeeld. Ik zal met heel m'n hart van 'm houden, maar hou ik het wel vol? Zoals het er nu naar uitziet is het niet ondenkbaar dat ik in m'n eentje moeder zal gaan worden, en dat lijkt me met 'n gezond kindje met de normale kinderziektes, valpartijen en kwaaltjes al zwaar genoeg.
Maar misschien is dit ook zoiets dat verdwijnt zodra je moeder bent. 'N vriend van me zegt: "als ik 'n gehandicapt kindje zou krijgen zou ik dat denk ik niet aankunnen", maar je kunt waarschijnlijk veel meer aan dan je denkt en voelt zo'n sterke band dat je ALLES voor het kindje wilt doen. Denk ik.
Nou laat ik hier dan maar op reageren.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:24 schreef Roquefort het volgende:
TS, ik denk niet dat je op dit forum de spijtoptanten tegenkomt, dus probeer je breder te informeren, dit is een slechte plek om een genuanceerd antwoord te krijgen.
na-edit:
Nog een later antwoord, wat precies weergeeft wat ik bedoel. Je kunt het in deze samenleving gewoon niet maken om te zeggen dat je achteraf gezien een beetje spijt hebt dat je kinderen hebt genomen. Daarvoor schreeuwt de hormonenmaffia te hard.
Ook zonder kinderen heb je zorgen en gelukkige momenten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Nou laat ik hier dan maar op reageren.
Ik denk dat de meeste mensen het ook over het geheel bekijken en niet naar 1 enkele periode zelf.
Als ik naar mezelf kijkt, dan vind ik het naarmate ze ouder worden ook steeds leuker worden.
Wat dat betreft zou je kinderen eigenlijk moeten krijgen als ze een jaar of 4 zijn.
De eerste periode van onzekerheid is achter de rug, de zwangerschap is geslaagd en de basis is er.
Als je zwanger bent, is er natuurlijk de kans op een miskraam of dat je kindje niet helemaal in orde is.
Dus als het kindje geboren is, ben je blij dat alles goed gegaan is.
Jammer genoeg gaat het vaak genoeg mis.
Maar dan begint de periode van plotselinge wiegendood, dus als je deze periode voorbij bent, dan gaat het alleen maar opwaarts.
Als je baby pijn heeft, dan sta je machteloos want je weet niet wat er precies aan de hand is.
Wat dat betreft ben je blij dat ze leren praten.
Wat dat betreft heeft iedere periode zijn voors en tegens.
Het gaat echter om het geheel en niet om 1 bepaalde periode.
Maar hierbij maakt het dus niet uit of het een pleegkind danwel een eigen kind is.
De zorgen en gelukkige momenten blijven.
ik kan me nu echt niet voorstellen dat ik dat zou kunnen volhouden, dus hierbij sowieso al petje af voor de ouders, ik zie wel dat het een hele leuke, maar soms ook moeilijke taak moet zijn. als ik thuis kom van een hele dag gezeur op kantoor en stress wil ik rust thuis, als mijn vriend eens zn dag niet heeft en ik even wat ruimte wil kan ik die nemen, maar met kinderen kan dat niet, dat lijkt me heel zwaar. begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen kinderhater, ik ben er gewoon niet uit of ik dat kan allemaal. want als ik ooit kinderen neem, wil ik er voor durven gaan en een goed ouder zijn.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:06 schreef Tan het volgende:
Ik wilde nooit kinderen, nu heb ik er vier. En spijt nee nooit. Maar wel wat ik meer lees. Af en toe er een beetje doorheen zitten. Kinderen kunnen je érg opslokken, fysiek en mentaal.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat wel mee valt. Als ik zo om me heen merk hoe mensen om gaan met prenataal testen, met de optie vervolgens voor abortus te gaan, als ik ook hier de houding daarover lees, dan is het wel degelijk geaccepteerd om ervoor te kiezen een zwangerschap van een kindje met een afwijking te onderbreken.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:35 schreef Roquefort het volgende:
Ik ben bang dat je wel zal moeten, anders krijg je van je omgeving wel stevig te horen dat je niet spoort.
Je moet blij zijn met zo'n gehandicapt geschenk gods, wat er ook gebeurd.
Toch is het gestress van je werk niet te vergelijken met hetgeen je kinderen bieden, maar je moet er wel voor open staan.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:11 schreef Krln het volgende:
[..]
ik kan me nu echt niet voorstellen dat ik dat zou kunnen volhouden, dus hierbij sowieso al petje af voor de ouders, ik zie wel dat het een hele leuke, maar soms ook moeilijke taak moet zijn. als ik thuis kom van een hele dag gezeur op kantoor en stress wil ik rust thuis, als mijn vriend eens zn dag niet heeft en ik even wat ruimte wil kan ik die nemen, maar met kinderen kan dat niet, dat lijkt me heel zwaar. begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen kinderhater, ik ben er gewoon niet uit of ik dat kan allemaal. want als ik ooit kinderen neem, wil ik er voor durven gaan en een goed ouder zijn.
Ben jij niet een beetje verbitterd, ofzo?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:56 schreef Roquefort het volgende:
Ook zonder kinderen heb je zorgen en gelukkige momenten.
In elk leven sla je je door de moeilijke periodes, en geniet je van de mooie.
Maar ik lees in je op- en aftelsommetje niets over de tegenbalans van geen kinderen krijgen.
Dat je gelukkig wordt of kunt worden met een kind snap ik wel.
Maar je beschrijft het precies zoals alle kinderfanaten doen: Sla je door de moeilijke periodes heen, gewoon doen, je krijgt er zoveel voor terug.
Hetzelfde kan best gelden voor een leven zonder kinderen, waarin je je eigen verlangens/ontwikkeling/behoeften centraal kan stellen. Jullie tevreden ouders nemen die kant niet mee in de evaluatie, waaruit dan het blinde advies komt om die kinderen gewoon te nemen, gewoon doen joh, zodra het er is wil je niet anders meer.
Dat stoort me des te matelozer gezien de grote hoeveelheid onopgevoede en ongemanierde kinderen en jongeren die ik dagelijks tegenkom en die ik met terugwerkende kracht ouders had gegund die meer (daadwerkelijke) aandacht aan hun kind hadden besteed.
Sommige mensen zijn geboren ouders/liefdegevers. Die moeten kinderen nemen, dat zijn de mensen die goede kinderen in de maatschappij brengen. Maar ik geloof niet dat dat een meerderheid is, juist de ongeschikte ouders lijken er extra veel te werpen en bij elk kind gefrustreerder te raken. Je leest er nooit over, het is een taboe om dat ter sprake te brengen. Toch zie ik veel kinderen die domweg te weinig aandacht krijgen, en dat is triest in een wereld waarin we de rijkdom van KEUZE hebben sinds er anticonceptie is.
Kinderloos blijven moet je verdedigen; bij twijfel wordt je omgeluld door de kinderliefhebbers.
Omdat je vanzelf een goede ouder wordt. Kijk om je heen, het valt wel tegen met die hoeveelheid goede ouders. Of heb ik een vertekend beeld hier vanuit Amsterdam, en is de rest van nederland gevuld met aardige lieve warmopgevoede kinderen? Waar komen al die problemen in de krant op lagere en middelbare scholen dan vandaan? Omdat we met zijn allen zulke goede ouders zijn voor onze kinderen?
Dat weet ik niet, hoor. Het lijkt me juist verstandig, OOK als je dat oergevoel voelt. Voor mij ligt dat misschien wat meer voor de hand omdat ik het wellicht in m'n eentje moet doen, logisch dat je er dan van tevoren goed over nadenkt. Dan kan alles in mij wel schreeuwen dat ik 'n kind wil maar er zullen toch wat serieuze afwegingen gemaakt moeten worden. Hetzelfde geldt voor mensen met erfelijke afwijkingen e.d. Die maken heel bewust een afweging. Het zou geen kwaad kunnen als mensen voor wie de omstandigheden het wat makkelijker maken er toch ook goed over na zouden denken....oerinstinct of niet.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:03 schreef Krln het volgende:
misschien mis ik dat nu nog, en kan ik daarom me voornamelijk op de praktische kanten richten, want die zijn alom.
Ik raak een snaar ofzo?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:33 schreef innovative het volgende:
[..]
Ben jij niet een beetje verbitterd, ofzo?
Ik denk dat de kneep 'm zit in 't volgende: je kunt, rationeel gezien, maar weinig opsommen dat vóór het krijgen van kinderen pleit. Laten we eerlijk zijn, ze kosten geld, maken herrie, vreten de oren van je kop, houden je uit je slaap, kunnen overal vanaf vallen en ziek van worden, kunnen later verkeerde vriendjes krijgen, je portemonnaie leegroven, gaan studeren en kosten opnieuw geld, ze beperken je in je vrijheid spontaan dingen te doen etc. Eigenlijk kan ik, rationeel gezien, niet één reden voor kinderen bedenken. En daar zit 't 'm: het gevoel kinderen te willen dan wel te hebben, dat moet je ervarne.
Niet iedereen zal dat ooit ervaren. Niet iedereen heeft een oergevoel, een biologische klok of hoe je dat ook maar wil noemen. Hoe rot ook, biologisch gezien is het ontbreken van dat instinct een defect. Iets wat bij de minderheid van de mensen voor komt, en iets wat je dus een afwijkende minderheid maakt. Geeft mensen wellicht niet het recht je te veroordelen, maar het geeft ze wél een reden om jou niet te begrijpen. Want dat gevoel, dat is allesoverheersend.
Voor jou is het slechts sentimenteel gelul, iets waar jij niks mee kunt. Klopt. Maar om het dan af te schuiven als "moedermaffia", dat slaat nergens op. Het is een emotie, die is simpelweg niet te beredeneren. Nooit.
Zolang je dat niet voelt, zul je het nooit begrijpen, klaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan maar aan de kinderen moet, maar wel dat je dan niet moet gaan proberen om rationele antwoorden te krijgen of er daadwerkelijk over te gaan discussieren al was het artikel 1 van de grondwet, bij wijze van spreken. Daarvoor komt er te veel emotie, instint, oergevoel en hormonaal gebeuren aan te pas. Voor mensen met die driften ís er simpelweg geen leven zonder kinderen, het is er gewoon niet. Worden ze daartoe gedwongen, dan eindigen ze diep ongelukkig. Omdat de wens kinderen te krijgen, iets is wat je hele wezen kan bepalen.
Dat jij dat niet ervaart, is niet beter of slechter. Dat je er zo over loopt te mekkeren, wel. Accepteer gewoon dat jij het nooit zult snappen, en accepteer dat mensen die gek zijn op (hun eigen) kinderen je die drive nooit uit kunnen leggen. Accepteer ook, dat de mens (of ieder levend wezen) in weze gemaakt is om zich voort te planten, en dat voortplanting of het resultaat hiervan voor veel mensen een levensdoel op zichzelf wordt, wat jij altijd tegen zult blijven komen. Dat hoort nu eenmaal bij jouw houding cq. keuze.
Overigens vind ik het leuk dat het hele "besteed aandacht aan je kids" verhaal er weer bij komt, maar da's achterhaald. Het is bewezen dat er tegenwoordig juist dubbel zo veel tijd in de kinderen wordt gestoken als ongeveer 50 jaar geleden door opvoeders. Gaat niet op. Ik ontken niet dat er problemen zijn (al zijn die in Amsterdam relatief veel groter, getuige sommige cijfers), maar je oorzaak-gevolg redenatie klopt niet. Hoe het wel komt, is een andere discussie die niet in dit topic hoort.
De zorgen die je als ouder hebt, zijn nooit te vergelijken met de zorgen van iemand die geen kinderen heb.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:56 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Ook zonder kinderen heb je zorgen en gelukkige momenten.
In elk leven sla je je door de moeilijke periodes, en geniet je van de mooie.
Maar ik lees in je op- en aftelsommetje niets over de tegenbalans van geen kinderen krijgen.
Dat je gelukkig wordt of kunt worden met een kind snap ik wel.
Dat stoort me des te matelozer gezien de grote hoeveelheid onopgevoede en ongemanierde kinderen en jongeren die ik dagelijks tegenkom en die ik met terugwerkende kracht ouders had gegund die meer (daadwerkelijke) aandacht aan hun kind hadden besteed.
Sommige mensen zijn geboren ouders/liefdegevers. Die moeten kinderen nemen, dat zijn de mensen die goede kinderen in de maatschappij brengen. Maar ik geloof niet dat dat een meerderheid is, juist de ongeschikte ouders lijken er extra veel te werpen en bij elk kind gefrustreerder te raken. Je leest er nooit over, het is een taboe om dat ter sprake te brengen. Toch zie ik veel kinderen die domweg te weinig aandacht krijgen, en dat is triest in een wereld waarin we de rijkdom van KEUZE hebben sinds er anticonceptie is.
Alsof het 'n misdaad is ofzo?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:10 schreef klipper het volgende:
Maar om hiervoor gelijk het niet nemen van kinderen te gaan verdedigen, gaat me wat ver.
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:10 schreef klipper het volgende:
[..]
..
Dat zijn zorgen die iemand zonder kinderen nooit kan begrijpen.
Maar dat zijn wel de momenten waarop je hoopt dat het jezelf overkomt ipv je kind.
Over het optel en aftreksommetje kan ik kort zijn.
Tuurlijk kan je gelukkig zijn met een dure wagen onder je kont of een goed betaalde baan of een verre vakantiereis of ontzettend dure spullen.
Maar dit alles weegt absoluut niet op tegen kinderen.
..
De zin niet uit zijn context rukken he!!!quote:
Als ik zo in de omgeving kijkt, naar de mensen die geen kinderen kunnen krijgen ( ongewild maar helaas)quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:18 schreef Roquefort het volgende:
[..]mensen zonder kinderen is het dus om mooie spullen te doen...
![]()
Nou nou dat is ook weer erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:28 schreef thaleia het volgende:
Dan nog......ik heb dit topic vanaf het begin meegelezen en het lijkt erop dat hier wel een erg raar beeld bestaat van mensen die niet voor kinderen kiezen. Die zijn materialistisch, hebben een genetisch defect, missen iets GEWELDIGS en PRACHTIGS en hebben in hun bestaan alleen maar de leegte van mooie auto's. En mensen met kinderen die aangeven dat ze, hadden ze opnieuw voor de keus gestaan, 'n andere keus zouden maken sporen niet.
Ik ben zelf momenteel serieus over deze dingen na aan het denken en voel het nu eerlijk gezegd zo alsof er voor welke afweging en welk serieus gesprek dan ook in dit subforum geen ruimte is. Er bestaat hier maar 1 waarheid, zo komt het op mij over althans. Jammer, maar goed ik weet nog wel andere plekken waar ik het erover kan hebben
Dat gevoel heb ik nu al, dat hij/zij er altijd al is geweest daar beneden in mijn buik. Het gehele hechtingsproces is al vergevorderd... ik zal de schopjes en andere dingetjes in mijn buik straks wel gaan missen. Maar buiten de buik schijnen ze ook leuk te zijn, heb ik vernomen.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:33 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Ik heb absoluut geen spijt gehad, ik heb er van genoten vanaf de het moment van geboorte kon ik Thijs ook niet meer weg denken uit mijn leven en was het alsof hij er altijd al was.
Het is zo een bijzondere tijd en een bijzonder iets je eigen kindje
Klopt.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:33 schreef sjak het volgende:
De vraag van topicstarter is of er mensen met kinderen zijn die er spijt van hebben. De discussie gaat nu naar is het goed om geen kinderen te krijgen. Dat is m.i. een hele andere
Kijk jij hebt nou een goed punt gemaakt.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:33 schreef sjak het volgende:
Thaleia, dat is wel heel kort door de bocht hoor. Volgens mij is hier tussendoor ook best een goed gesprek gaande. Ik zie ook ouders hier aangeven dat ze het soms best moeilijk vinden. Ik kan trouwens ook goed begrijpen dat mensen geen kinderen willen. Maar de argumenten die ik hier hoor daar ben ik het niet mee eens. Je blijft je ook ontwikkelen met kinderen, je kunt ook verre reizen maken met kinderen.
De vraag van topicstarter is of er mensen met kinderen zijn die er spijt van hebben. De discussie gaat nu naar: is het goed/slecht om geen kinderen te krijgen. Dat is m.i. een hele andere en die vraag kan niemand hier beantwoorden. Want de mensen zonder kinderen weten niet hoe het is om geen kinderen te hebben en de mensen met kinderen hebben er nooit over nagedacht hoe hun leven in te richten zonder kinderen.
Ik gok zo dat vertegenwoordigers van die eerste groep zich hier niet durven laten zien.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:44 schreef klipper het volgende:
Dus wil je die discussie aangaan, dan moet je hem eigenlijk aangaan met mensen die wel en geen spijt hebben van het hebben van kinderen
Nee hoor, want kinderen spelen hier de komende jaren sowieso niet, daar ben ik te jong voor.quote:
Ja. Nu gooi je me weer op 1 hoop met homo's. Net als je vorige posts, ik heb geen zin om erop in te gaan. Volgens mij moet je eens teruglezen wat ik precies schreef, je bent me een strijd aan het opdringen die ik niet voer. Ik illustreerde in mijn posts alleen dat het niet slim is op een forum als dit te hopen dat teleurgestelde ouders zouden reageren. Die mening heb ik nog steeds, en die frustraties die je me aan wilt smeren: het zal wel. Je posts spreken duidelijk genoeg.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:58 schreef innovative het volgende:
[..]
Nee hoor, want kinderen spelen hier de komende jaren sowieso niet, daar ben ik te jong voor.
Ik vind alleen dat je nogal extreem uiting geeft aan je "ongenoegen", en zoekt naar een antwoord dat niemand je ooit zal kunnen geven, buiten dat het een oergevoel is dat de mens vanuit de evolutie "hoort" te hebben, en dat het ontbreken van dat oergevoel in principe niet "hoort".
Maar goed, zo horen homo's ook niet te bestaan, evolutionair gezien, en die zijn er ook gewoon. Niet meer of minder dan ieder ander vanuit sociaal oogpunt, maar vanuit evolutionair oogpunt een foutje. Net als mensen zonder kinderwens. Gewoon gezellige buren, vrienden, broers, zussen, partners etc. Niks mis mee als mens, wel iets mis mee als "overblijfsel uit de evolutie". En omdat we in grote mate nog steeds bepaald worden door onze oerdriften, blijft het krijgen of hebben van kinderen voor de meeste mensen gewoon een belangrijk punt in het leven.
Leg je erbij neer, meer kun je niet.
Nee dat klopt wel, je zult hier weinig spijtoptanten vinden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:27 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Ja. Nu gooi je me weer op 1 hoop met homo's. Net als je vorige posts, ik heb geen zin om erop in te gaan. Volgens mij moet je eens teruglezen wat ik precies schreef, je bent me een strijd aan het opdringen die ik niet voer. Ik illustreerde in mijn posts alleen dat het niet slim is op een forum als dit te hopen dat teleurgestelde ouders zouden reageren. Die mening heb ik nog steeds, en die frustraties die je me aan wilt smeren: het zal wel. Je posts spreken duidelijk genoeg.
Ik ben gek op goede warme overtuigde ouders, het is goed dat ze er zijn, de wereld kan niet zonder en natuurlijk beantwoord dat een natuurlijke drift.
Niettegenstaande dat zijn er ongetwijfeld ook spijtoptanten, teleurgestelde ouders, en ik blijf erbij dat het maatschappelijk onacceptabel is om dat te verkondigen, en op een ouders-forum geldt dat 10 keer zo sterk.
Vanaf de eerste seconde onvoorwaardelijke liefde en een heel sterk 'MIJN! *gromt*' gevoel.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat mooi gezegd
Wat me wel opvalt is dat hier voornamelijk moeders komen die (zoals je wel vaker hebt kunnen horen en lezen) vertellen over het moedergevoel en de onvoorwaardelijke liefde die je voor dat kleine mensje voelt zodra het geboren is. Maar hoe zit het met de vaders? Ervaren die dat hetzelfde of hebben die wat meer tijd nodig? Ik kan me voorstellen dat de band tussen vader en kind nog meer opgebouwd moet worden als het kindje er eenmaal is, terwijl voor vrouwen dit misschien toch al vroeger begint, tijdens de zwangerschap? En is de kans op spijt dan groter?
Daar hebben wij wel degelijk over nagedacht omdat kinderen geen vanzelfsprekendheid zijn in ons geval.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:33 schreef sjak het volgende:
en de mensen met kinderen hebben er nooit over nagedacht hoe hun leven in te richten zonder kinderen.
Maar Roquefort als je zo al denkt, dan moet je er zeer zeker niet aan beginnen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:56 schreef Roquefort het volgende:
[..]
juist de ongeschikte ouders lijken er extra veel te werpen en bij elk kind gefrustreerder te raken. Je leest er nooit over, het is een taboe om dat ter sprake te brengen. Toch zie ik veel kinderen die domweg te weinig aandacht krijgen, en dat is triest in een wereld waarin we de rijkdom van KEUZE hebben sinds er anticonceptie is.
Kinderloos blijven moet je verdedigen; bij twijfel wordt je omgeluld door de kinderliefhebbers.
Omdat je vanzelf een goede ouder wordt. Kijk om je heen, het valt wel tegen met die hoeveelheid goede ouders. Of heb ik een vertekend beeld hier vanuit Amsterdam, en is de rest van nederland gevuld met aardige lieve warmopgevoede kinderen? Waar komen al die problemen in de krant op lagere en middelbare scholen dan vandaan? Omdat we met zijn allen zulke goede ouders zijn voor onze kinderen?
Mja, voor the time being wel natuurlijk, maar ook op de lange termijn. Als je jong bent, kun je je wel voorstellen hoe het is om lekker uit te kunnen slapen, stappen, reizen, leuke dingen kopen, samen leuke dingen doen, enz. Maar hoe vul je eea in op de lange duur? Hoe zal het zijn als die vriendengroep waarmee je nu leuke dingen onderneemt verandert omdat daar wel kinderen komen? Hoe is het als je 50 ben en niet meer zo nodig hoeft te stappen?quote:Op donderdag 22 juni 2006 11:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Daar hebben wij wel degelijk over nagedacht omdat kinderen geen vanzelfsprekendheid zijn in ons geval.
MAAR.... je een leven zonder kinderen voorstellen is helemaal niet zo moeilijk. Dat is namelijk het leven wat je op dat moment leidt
In ieder geval een stuk eenvoudiger dan je een leven MET kinderen voorstellen. En het gaat er niet om of het leuk is of niet ,het gaat erom of je je dat leven voor kan stellen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 13:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, voor the time being wel natuurlijk, maar ook op de lange termijn. Als je jong bent, kun je je wel voorstellen hoe het is om lekker uit te kunnen slapen, stappen, reizen, leuke dingen kopen, samen leuke dingen doen, enz. Maar hoe vul je eea in op de lange duur? Hoe zal het zijn als die vriendengroep waarmee je nu leuke dingen onderneemt verandert omdat daar wel kinderen komen? Hoe is het als je 50 ben en niet meer zo nodig hoeft te stappen?
Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat ik denk dat je geen leuk elven zonder kinderen kunt hebben, maar het is wat te gemakkelijk om te stellen dat dat het leven is dat je op dat moment leidt.
Ik denk dat dat dus ook niet kan op de lange termijn zonder, net zomin als met. sowieso je leen op de lange termijn voorstellen is vrij lastig, denk ik, omdat het een dynamisch iets is.quote:Op donderdag 22 juni 2006 13:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In ieder geval een stuk eenvoudiger dan je een leven MET kinderen voorstellen. En het gaat er niet om of het leuk is of niet ,het gaat erom of je je dat leven voor kan stellen.
*zucht*quote:Op donderdag 22 juni 2006 13:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat dus ook niet kan op de lange termijn zonder, net zomin als met. sowieso je leen op de lange termijn voorstellen is vrij lastig, denk ik, omdat het een dynamisch iets is.
quote:Op donderdag 22 juni 2006 15:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
*zucht*
Ja hoor je hebt gelijk.
Ja.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:29 schreef Krln het volgende:
maar is het dan echt zo dat zo een kleintje naar je lacht en niks nog uitmaakt?
dat is een rare vraag, omdat je het niet kunt vergelijken.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 23:50 schreef Neel26 het volgende:
Ik heb nog even een hele tricky vraag voor de moeders:
Heeft het moeder worden je gelukkiger gemaakt?
Ik denk wel dat het ene met het andere te maken heeft. Ik neem aan dat ze ook in de couveuse moest, lijkt me dan sowieso moeilijker een band met je kindje op te bouwen.quote:Op maandag 26 juni 2006 00:10 schreef Neel26 het volgende:
Nu was dit ook niet een normale keizersnede; het was totaal onverwacht toen ik 28 weken zwanger was en moest onder narcose. Dit is voor mij echt traumatisch geweest en wens het niemand toe.
Ik was ernstig depressief, zag het leven niet meer zitten, blablabla, ik raakte zwanger. Toen kreeg ik een doel in het leven en dat is echt min of meer mijn 'redding' geweest. Een doel hebben heeft me gelukkiger gemaakt, leren genieten heeft me gelukkiger gemaakt, een stukje van mezelf zien opgroeien heeft me gelukkiger gemaakt. je kind gelukkig maken heeft me gelukkiger gemaakt...quote:Op zaterdag 24 juni 2006 23:50 schreef Neel26 het volgende:
Ik heb nog even een hele tricky vraag voor de moeders:
Heeft het moeder worden je gelukkiger gemaakt?
Ik vind het zò zwaar klote dat je dit nu zo door moet maken. ( en klote is nog een understatement!quote:Op zaterdag 1 juli 2006 11:11 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Of het moederschap mij gelukkiger gemaakt heb, kan ik alleen maar Ja zeggen.
Ik vond het een kostbare tijd.
Tuurlijk waren er ook momenten na de zoveelste nacht voor de zoveelste keer eruit omdat Thijs honger had, dat ben je na een goede week echt wel zat.
Het was mijn kind, dat afhankelijk van me was.
En nu doet het alleen maar pijn ontzettend veel pijn, de leegte die het met zich mee brengt, de dagen die niet meer kloppen.
Als er ook maar iets was waarmee ik Thijs terug zou kunnen halen deed ik het meteen, maar helaas de waarheid is bitterhard.
Thijs is nu een engeltje en kijkt van boven op ons neer...
De nadelen kunnen inderdaad zwaar wegen, zeker omdat ik nog geen beeld heb van hoe het zou zijn mét kinderen. Als ik op een baby pas kan ik overigens helemaal genieten van zo'n kind. Maar als het dan de kuren krijgt en begint te snikken ben ik altijd weer dolblij als het 'overdrachtmoment' aanbreekt. Een eigen kind kun je niet teruggeven als het lastig is. Ik denk overigens wel dat het oerinstinct ervoor zorgt dat je dit soort dingen van je eigen kind wél kunt hebben, maar zoals gezegd kan ik mezelf er nu nog geen voorstelling van maken.quote:Op zondag 2 juli 2006 15:46 schreef milagro het volgende:
ik denk dat je er nooit echt aan toe bent, als je van te voren al de nadelen op een rij zet, dat schrikt natuurlijk bijna iedereen af, zelfs als je al zwanger bent (van de 1e), zijn er dagen dat je denkt "wat heb ik gedaan, omg, ik kan niet meer terug en en en en ...help".
In mijn geval zijn m'n twijfels vooral ontstaan door m'n partner. Toen we trouwden wist hij dat ik heel graag kinderen wilde. En net na ons trouwen leek niets me belangrijker dan zo snel mogelijk aan dat plan te starten. Helaas draafde ik (zoals wel vaker) compleet door en kreeg hij daardoor enorme twijfels. Bij hem zijn die twijfels zover doorgeslagen dat hij overtuigd is geraakt van het feit dat hij geen kind groot kan brengen. Toen ik de keus kreeg: Kinderen óf relatie, ben ik er eens heel diep over na gaan denken en werden ook voor mij de nadelen steeds groter. Op dit moment zitten we beiden weer in de twijfelfase. Beiden zijn we overtuigd van het feit dat het nú nog niet het moment is om eraan te beginnen. Maar ik denk dat ik over een paar jaar toch weer last ga krijgen van 'klapperende eierstokken'. Het willen hebben van een kind kan voor mij dus ook betekenen dat ik de stap moet nemen bij m'n man weg te gaan. Dat maakt de keus dus eigenlijk nóg lastiger dan die sowieso al is.quote:even los gezien van de dames (en heren) die echt geen kids willen, en daar heel stellig in zijn, hè, er zijn natuurlijk zat die weloverwogen echt geen zin hebben in kinderen, die gevoelens ook niet hebben en zeker weten ze ook niet te gaan krijgen en bij wie het dan ook idd niet gebeurt.
(al had ik toevallig ooit een collega/vriendin die heel stellig was met partner A, plots partner B ontmoette, verliefd werd, en met hem verder wilde, en toen ineens wel kinderen wilde, maar goed, dat geldt uiteraard niet voor iedere overtuigd kinderloze )
Ik denk dat je hierin ook wel gelijk hebt, maar zoals hierboven al uitgelegd zit er bij mij dus meer achter dan alleen de kindertwijfel. Bovendien hebben vrouwen hormonen die een handje meehelpen om ook de leuke dingen te zien. Bij mannen ligt dat anders. Die zien dus alleen de wallen bij vrienden of horen alleen het gekrijs als een kind in de supermarkt voor de koekjes op de grond gaat liggen. Hebben mannen dat oerinstinct eigenlijk ook?quote:ik heb het over de twijfelaars, die ergens wel willen, maar zich fixeren op de nadelen vooral.
als ik gewacht had, tot die argumenten, die "angsten" compleet niet meer aanwezig zouden zijn, was ik nu nog kinderloos geweest.
mijn ervaring is dat er zeker nadelen zijn, maar dat die lang niet zo niet te overzien zijn, als ik van te voren weleens gedacht heb, je groeit er enigzins naar toe, en hoe suf het ook moge klinken, je prioriteiten veranderen ook tot op zekere hoogte, en dan niet puur rationeel maar gevoelsmatig.
precies, vaak wel althansquote:Op zondag 9 juli 2006 14:06 schreef -IksRee- het volgende:
Zelfs ik vind kids nu leuk en kan intens genieten van een jankend stuk meis terwijl ik vroeger heel snel geirriteerd raakte van babygejank. Van je eigen koter is het echter allemaal anders.
nee, maar dat gebeurt wel vaak, en soms uit zich dat dan in spijt hebben, omdat je alleen achterblijft, en niets gaat zoals je gehoopt had en weet je je gebonden en aan huis gekluisterd en loop je zo dus, zo wordt dat ervaren, de echte prins op het witte paard mis.quote:Op zondag 9 juli 2006 14:18 schreef -IksRee- het volgende:
Ja dat is natuurlijk vragen om problemen.
Als je niet lekker in je vel/relatie/whatever zit moet je niet verwachten dat het hebben van een koter dat allemaal op gaat lossen, integendeel.
Ja, mijn man wilde heel graag kinderen. Hij heeft/had dat oerinstinct. Wat hem betreft komt er zelfs nog eentje bij (we hebben nu 2 kinderen).quote:Op zondag 9 juli 2006 10:09 schreef flugeltje het volgende:
Ik denk dat je hierin ook wel gelijk hebt, maar zoals hierboven al uitgelegd zit er bij mij dus meer achter dan alleen de kindertwijfel. Bovendien hebben vrouwen hormonen die een handje meehelpen om ook de leuke dingen te zien. Bij mannen ligt dat anders. Die zien dus alleen de wallen bij vrienden of horen alleen het gekrijs als een kind in de supermarkt voor de koekjes op de grond gaat liggen. Hebben mannen dat oerinstinct eigenlijk ook?
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt, liefde doet veel wat dat betreft.quote:Op zondag 9 juli 2006 14:31 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, mijn man wilde heel graag kinderen. Hij heeft/had dat oerinstinct. Wat hem betreft komt er zelfs nog eentje bij (we hebben nu 2 kinderen).
Ik had en heb dat oerinstinct eigenlijk niet zo . Als één van mijn kinderen zeurt en jankt vind ik dat echt heel erg irritant en zou ze dan ook graag even een uurtje afgeven. Maar het is dus ook heel vaak leuk.
Het gezeur en gejankt is overigens inderdaad makkelijker te accepteren van je eigen kinderen, omdat je nu eemaal van je kind houdt en voor een ´vreemd´ kind over het algemeen niet dezelfde gevoelens hebt.
Ik bedoelde niet voorál, maar óók... Omdat je hormonen hebt en die tijdklok zo af en toe weer eens aan hoort slaan denk ik dat vrouwen meer open staan voor kinderen dan mannen. Als je als vrouw zo'n prulleke in je handen geduwd krijgt (kraamvisitequote:Maar dat de vrouwelijke hormonen er voor zorgen dat je vooral de leuke kanten van kinderen ziet, kan er bij mij niet in. Volgens mij zit er (ook) wat anders achter.
Ik heb veel dingen gelezen, onderzocht en besproken met moeders, biologen en psychologen en ben van bezig er een paper over te schrijven. Het onderzoek is echt verhelderend geweest voor me. Het heeft me ook gerust gesteld in mijn keuze.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:33 schreef innovative het volgende:
[..]
Niet iedereen zal dat ooit ervaren. Niet iedereen heeft een oergevoel, een biologische klok of hoe je dat ook maar wil noemen. Hoe rot ook, biologisch gezien is het ontbreken van dat instinct een defect. Iets wat bij de minderheid van de mensen voor komt, en iets wat je dus een afwijkende minderheid maakt. Geeft mensen wellicht niet het recht je te veroordelen, maar het geeft ze wél een reden om jou niet te begrijpen. Want dat gevoel, dat is allesoverheersend.
Ga anders een topic van een paar maanden kicken...quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:48 schreef gerritgerritgerrit het volgende:
verhaal
hahaha... ja, daar heb je helemaal gelijk in! Sorry.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:27 schreef innovative het volgende:
[..]
Ga anders een topic van een paar maanden kicken...
Goed, ik ga niet ontkennen dat de mens egoistisch is. Daarnaast heb ik het idee dat je me niet goed begrepen hebt: het moederschap noem ik geen oergevoel, het willen van kinderen wél, omdat de basis van leven voortplanten is. Althans, een van de levensbehoeftes is seks, en da's niet alleen omdat het lekker is. Kortom, uiteindelijk zit het ergens in de mens.
Verder, als je van plan was een paper te schrijven, alsjeblieft, leer je entertoets gebruiken. Als er iets vreselijk is om te lezen, is het een tekst zonder witte ruimtes. Als ik dat soort artikelen tegenkom, heb ik al meteen geen zin meer om ze te lezen, ook al is het onderwerp nog zo goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |