ik denk ook dat je dat niet snel zult zeggen, maar het kan wel. en ik snap best dat je dta af en toe even voelt, maar stel nou dat bij iedere extra moeilijkheid je alleen maar meer wenst dat je een andere keuze had gemaakt. dat lijkt me echt erg. ik denk dat ik mezelf zou gaan missen. het is zo lekker af en toe even op de zetel te liggen niks doen en niks hoeven te zeggen, even heropladen. hoe herladen ouders zich weer op?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
Er heeft weleens 'n artikel in Viva gestaan over spijt hebben, allemaal anonieme vrouwen die meldden "natuurlijk wil ik mijn kind nu voor geen goud meer kwijt, maar als ik terug in de tijd kon had ik 'n andere keuze gemaakt".
Zij gaven aan die spijt uiteraard niet te uiten omdat je geacht wordt te vinden dat "alles ertegen opweegt" -en natuurlijk ook omdat je wilt dat je kind zoiets nooooit ter ore krijgt. Heeft me wel aan het denken gezet. Kijk in je vriendenkring zul je zulke verhalen nooit horen, en ook hier zal niemand een ander antwoord geven dan het 'sociaal wenselijke'. Maar blijkens dat artikel komt het wel voor en dat was wel even schrikken. Ik had altijd het beeld dat het altijd zo ging dat dat diepe vader/moedergevoel opweegt tegen alles, maar kennelijk is dat toch niet altijd zo.
ergens heb ik daar schrik voor ja, omdat ik ook wel ouders ken die hebben gebroken met hun kinderen m op oudere leeftijd vaak. hoe kan dat dan?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en dat is nou iets waar ik absoluut niet meer in geloof.
Hoe het ook foutloopt in sommige ouder-kind relaties.. Ik ben er van overtuigd dat er altijd een vorm van ouderliefde is.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en dat is nou iets waar ik absoluut niet meer in geloof.
Niet. Je leert functioneren op een lager bewustzijnsniveau.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:54 schreef Krln het volgende:
hoe herladen ouders zich weer op?
Met 'heel veel meer mis' bedoel ik de gevallen waar de jeugdzorg aan te pas moet komen of waar de kinders anderszins deuken oplopen, niet ouders die spijt hebben van kinderen an sich. Ik denk dat de meeste mensen volwassen genoeg zijn om hun spijt niet op de kinderen in kwestie bot te vieren namelijk.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:55 schreef thaleia het volgende:
Oh, en het kwam op mij niet over alsof er met die vrouwen in het artikel "heel veel meer mis was".
Ah ok.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:03 schreef anneja het volgende:
Met 'heel veel meer mis' bedoel ik de gevallen waar de jeugdzorg aan te pas moet komen of waar de kinders anderszins deuken oplopen, niet ouders die spijt hebben van kinderen an sich.
Ik mag het hopen. Zo'n kindje kan er ECHT niets aan doen dat ie is geboren!quote:Ik denk dat de meeste mensen volwassen genoeg zijn om hun spijt niet op de kinderen in kwestie bot te vieren namelijk.
hier doorgaans als ik om tien over zes besprongen word door twee in het geheel niet meer slaperige jongetjes.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:57 schreef deedeetee het volgende:
Er gaan wel momenten in komen dat je je de haren uit je hoofd trekt en denkt * hoe heb ik ooit zo stom kunnen zijn om aan kinderen te beginnen.... *
als blijkt dat ze voordat ze mij besprongen in harmonie een onhandig beschuitje met honing (meer honing met beschuit trouwens) hebben gemaakt. Het bord plakt, de jongens plakken, ik plak, en mijn bed plakt, maar ik ben op zo'n moment zeer gelukkig.quote:Maar dat gevoel gaat meestal snel weer over hoor
Ik ken iemand die er zo over denkt. Ze houdt onwijs veel van haar kind, maar toch is er die gedachte van ik had er misschien niet aan moeten beginnen (ze had geen keus overigens en misschien ligt hier juist wel het knelpunt)quote:Op maandag 19 juni 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
Er heeft weleens 'n artikel in Viva gestaan over spijt hebben, allemaal anonieme vrouwen die meldden "natuurlijk wil ik mijn kind nu voor geen goud meer kwijt, maar als ik terug in de tijd kon had ik 'n andere keuze gemaakt".
Zij gaven aan die spijt uiteraard niet te uiten omdat je geacht wordt te vinden dat "alles ertegen opweegt" -en natuurlijk ook omdat je wilt dat je kind zoiets nooooit ter ore krijgt. Heeft me wel aan het denken gezet. Kijk in je vriendenkring zul je zulke verhalen nooit horen, en ook hier zal niemand een ander antwoord geven dan het 'sociaal wenselijke'. Maar blijkens dat artikel komt het wel voor en dat was wel even schrikken. Ik had altijd het beeld dat het altijd zo ging dat dat diepe vader/moedergevoel opweegt tegen alles, maar kennelijk is dat toch niet altijd zo.
ah dat klinkt echt heel lief ja, ik kan me best voorstellen dat je op dat moment een beetje smelt-of plaktquote:Op maandag 19 juni 2006 22:06 schreef anneja het volgende:
[..]
hier doorgaans als ik om tien over zes besprongen word door twee in het geheel niet meer slaperige jongetjes.
[..]
als blijkt dat ze voordat ze mij besprongen in harmonie een onhandig beschuitje met honing (meer honing met beschuit trouwens) hebben gemaakt. Het bord plakt, de jongens plakken, ik plak, en mijn bed plakt, maar ik ben op zo'n moment zeer gelukkig.
kinderen zijn leuk, hoorquote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef Krln het volgende:
[..]
ah dat klinkt echt heel lief ja, ik kan me best voorstellen dat je op dat moment een beetje smelt-of plakt![]()
ja ik ben wel blij dat ik er nu zo over kan nadenken. men zegt ook dat er over nadenken eigenlijk al stap 1 er naar toe is . denk ik. ik weet niet wie het zei maar nu ik het zo overweeg hoe het zou zijn moest ik nooit kinderen kunnen krijgen -want ik besef heel goed dat je ze krijgt en niet neemt- ik dat nog erger zou vinden, veel erger. ik wil dat gevoel begrijpen, ik wil die liefde kunnen geven.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef danosa het volgende:
[..]
Ik ken iemand die er zo over denkt. Ze houdt onwijs veel van haar kind, maar toch is er die gedachte van ik had er misschien niet aan moeten beginnen (ze had geen keus overigens en misschien ligt hier juist wel het knelpunt)
Ik heb iig geen spijt en ben onwijs superdepuper blij met kindlief. Ik kan mij hoe cliche geen leven zonder haar voorstellen. We hebben een goed leven en ik heb totaal geen idee dat ik of mijn vriend iets hoeft in te leveren. Het 1e levensjaar is natuurlijk wel een periode van aanpassen en wennen, maar dat doe je gewoon, is automatische denk ik.
slaap lekker en dank je voor je reacties!quote:Op maandag 19 juni 2006 22:11 schreef anneja het volgende:
[..]
kinderen zijn leuk, hoorDe mijne in elk geval wel
![]()
bottom line: de krant is leuk, maar kinderen zijn leuker. En nu ga ik naar bed, morgen word ik immers ongetwijfeld weer rond 6 uur gewekt
Volgens mij ben jij er allang uit, johquote:Op maandag 19 juni 2006 22:12 schreef Krln het volgende:
ik wil dat gevoel begrijpen, ik wil die liefde kunnen geven.
quote:Op maandag 19 juni 2006 22:14 schreef anneja het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij er allang uit, joh
oh wacht, ik ging slapen
waaw klinkt mooi.. zet mijn vriendin ook wel eens.. dat het lijkt of het aktijd zo is geweest .. en nooit meer anders kan... dat vind ik echt mooi!quote:Op maandag 19 juni 2006 22:16 schreef Oblivion het volgende:
Weet je....
Ik ben sinds sept 1999 moeder, maar heb geen idee meer wat mijn leven nou werkelijk in hield daarvoor...
dat lijkt me heel moeilijk voor je,. ik hoop dat je er een beetje mee om kan gaan dezer tijd. het is wel mooi te weten dat er voor altijd ergens waar dan ook een stukje van jou is. en dat je weet wat die moederliefde is en ook altijd een moeder zult zijn. ik wens je hier sterkte mee. ook al is het even geleden.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:18 schreef Calioppe het volgende:
Ook ik heb lange tijd getwijfeld of ik wel of geen kinderen wilde. Twee jaar geleden werd ik zwanger en gebeurde er iets met me wat ik nog niet van mezelf kende, ik kan het niet anders benoemen dan een oergevoel en een kracht om voor dit kind te gaan. Met 20 weken moest ik helaas bevallen van een levenloos kind. Daarna voelde ik me leeg, alsof er iets van me geamputeerd was. We hebben het kind even bij ons gehad en ik herinner me ook nog het sterke gevoel van 'niet af willen staan' toen ze het mee moesten nemen. Sinds die tijd ben ik helaas niet meer zwanger geworden maar ik hoop nog steeds. Wat mij bijbleef en verrastte was dat oergevoel en die kracht, ook om te vechten voor je kind, en het gemis wat je voelt als het er niet is. Misschien is het onderdeel van mijn eigen verwerkingsproces maar ik kan me voorstellen dat dit gevoel gewoon natuurlijk ontstaat wanneer je zwanger bent en wanneer je een kind hebt. Ik kan me ook voorstellen dat het biologisch te verklaren is, je wordt toch geacht voor dit mensje te zorgen. Ik vond het in ieder geval een heerlijk gevoel. Een gevoel dat het echt om iets draaide waar je voor wilde vechten, een zeer sterk, niet uit te leggen gevoel.
Iets wat ik van tevoren in mijn twijfelperiode niet kende.
Je lijkt me een lieve meid, die goed over alles nadenkt. Ik hoop dat je eruit komt. Ik denk dat iedereen die over kinderen nadenkt twijfelt. Alleen al de beslissing van: ja, ik ga ervoor. Bij wijze van spreke nu vanavond (pil door het toilet) is al heel wat. Ik denk dat bijna iedereen misschien al eeuwenlang dit zo ervaren heeft. Ik heb maar een waarschuwing: wacht niet te lang...
Tja je moet ze natuurlijk wel opvoeden he.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:55 schreef Krln het volgende:
[..]
ja, ik heb nu 1001 praktische dingen waarom ik geen kinderen wil, ik denk echt er maar 1 reden is om dat wel te doen en dat zal dat oergevoel zijn... dat groeit nu bij mij...maar soms zie ik ouders met ettertjes en dan denk ik help.... stel dat ik ook zo kinderen krijg...ga ik er dan wel van kunnen houden....
veel succes met je zwangerschap nog!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |