Ik denk wel dat het ene met het andere te maken heeft. Ik neem aan dat ze ook in de couveuse moest, lijkt me dan sowieso moeilijker een band met je kindje op te bouwen.quote:Op maandag 26 juni 2006 00:10 schreef Neel26 het volgende:
Nu was dit ook niet een normale keizersnede; het was totaal onverwacht toen ik 28 weken zwanger was en moest onder narcose. Dit is voor mij echt traumatisch geweest en wens het niemand toe.
Ik was ernstig depressief, zag het leven niet meer zitten, blablabla, ik raakte zwanger. Toen kreeg ik een doel in het leven en dat is echt min of meer mijn 'redding' geweest. Een doel hebben heeft me gelukkiger gemaakt, leren genieten heeft me gelukkiger gemaakt, een stukje van mezelf zien opgroeien heeft me gelukkiger gemaakt. je kind gelukkig maken heeft me gelukkiger gemaakt...quote:Op zaterdag 24 juni 2006 23:50 schreef Neel26 het volgende:
Ik heb nog even een hele tricky vraag voor de moeders:
Heeft het moeder worden je gelukkiger gemaakt?
Ik vind het zò zwaar klote dat je dit nu zo door moet maken. ( en klote is nog een understatement!quote:Op zaterdag 1 juli 2006 11:11 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Of het moederschap mij gelukkiger gemaakt heb, kan ik alleen maar Ja zeggen.
Ik vond het een kostbare tijd.
Tuurlijk waren er ook momenten na de zoveelste nacht voor de zoveelste keer eruit omdat Thijs honger had, dat ben je na een goede week echt wel zat.
Het was mijn kind, dat afhankelijk van me was.
En nu doet het alleen maar pijn ontzettend veel pijn, de leegte die het met zich mee brengt, de dagen die niet meer kloppen.
Als er ook maar iets was waarmee ik Thijs terug zou kunnen halen deed ik het meteen, maar helaas de waarheid is bitterhard.
Thijs is nu een engeltje en kijkt van boven op ons neer...
De nadelen kunnen inderdaad zwaar wegen, zeker omdat ik nog geen beeld heb van hoe het zou zijn mét kinderen. Als ik op een baby pas kan ik overigens helemaal genieten van zo'n kind. Maar als het dan de kuren krijgt en begint te snikken ben ik altijd weer dolblij als het 'overdrachtmoment' aanbreekt. Een eigen kind kun je niet teruggeven als het lastig is. Ik denk overigens wel dat het oerinstinct ervoor zorgt dat je dit soort dingen van je eigen kind wél kunt hebben, maar zoals gezegd kan ik mezelf er nu nog geen voorstelling van maken.quote:Op zondag 2 juli 2006 15:46 schreef milagro het volgende:
ik denk dat je er nooit echt aan toe bent, als je van te voren al de nadelen op een rij zet, dat schrikt natuurlijk bijna iedereen af, zelfs als je al zwanger bent (van de 1e), zijn er dagen dat je denkt "wat heb ik gedaan, omg, ik kan niet meer terug en en en en ...help".
In mijn geval zijn m'n twijfels vooral ontstaan door m'n partner. Toen we trouwden wist hij dat ik heel graag kinderen wilde. En net na ons trouwen leek niets me belangrijker dan zo snel mogelijk aan dat plan te starten. Helaas draafde ik (zoals wel vaker) compleet door en kreeg hij daardoor enorme twijfels. Bij hem zijn die twijfels zover doorgeslagen dat hij overtuigd is geraakt van het feit dat hij geen kind groot kan brengen. Toen ik de keus kreeg: Kinderen óf relatie, ben ik er eens heel diep over na gaan denken en werden ook voor mij de nadelen steeds groter. Op dit moment zitten we beiden weer in de twijfelfase. Beiden zijn we overtuigd van het feit dat het nú nog niet het moment is om eraan te beginnen. Maar ik denk dat ik over een paar jaar toch weer last ga krijgen van 'klapperende eierstokken'. Het willen hebben van een kind kan voor mij dus ook betekenen dat ik de stap moet nemen bij m'n man weg te gaan. Dat maakt de keus dus eigenlijk nóg lastiger dan die sowieso al is.quote:even los gezien van de dames (en heren) die echt geen kids willen, en daar heel stellig in zijn, hè, er zijn natuurlijk zat die weloverwogen echt geen zin hebben in kinderen, die gevoelens ook niet hebben en zeker weten ze ook niet te gaan krijgen en bij wie het dan ook idd niet gebeurt.
(al had ik toevallig ooit een collega/vriendin die heel stellig was met partner A, plots partner B ontmoette, verliefd werd, en met hem verder wilde, en toen ineens wel kinderen wilde, maar goed, dat geldt uiteraard niet voor iedere overtuigd kinderloze )
Ik denk dat je hierin ook wel gelijk hebt, maar zoals hierboven al uitgelegd zit er bij mij dus meer achter dan alleen de kindertwijfel. Bovendien hebben vrouwen hormonen die een handje meehelpen om ook de leuke dingen te zien. Bij mannen ligt dat anders. Die zien dus alleen de wallen bij vrienden of horen alleen het gekrijs als een kind in de supermarkt voor de koekjes op de grond gaat liggen. Hebben mannen dat oerinstinct eigenlijk ook?quote:ik heb het over de twijfelaars, die ergens wel willen, maar zich fixeren op de nadelen vooral.
als ik gewacht had, tot die argumenten, die "angsten" compleet niet meer aanwezig zouden zijn, was ik nu nog kinderloos geweest.
mijn ervaring is dat er zeker nadelen zijn, maar dat die lang niet zo niet te overzien zijn, als ik van te voren weleens gedacht heb, je groeit er enigzins naar toe, en hoe suf het ook moge klinken, je prioriteiten veranderen ook tot op zekere hoogte, en dan niet puur rationeel maar gevoelsmatig.
precies, vaak wel althansquote:Op zondag 9 juli 2006 14:06 schreef -IksRee- het volgende:
Zelfs ik vind kids nu leuk en kan intens genieten van een jankend stuk meis terwijl ik vroeger heel snel geirriteerd raakte van babygejank. Van je eigen koter is het echter allemaal anders.
nee, maar dat gebeurt wel vaak, en soms uit zich dat dan in spijt hebben, omdat je alleen achterblijft, en niets gaat zoals je gehoopt had en weet je je gebonden en aan huis gekluisterd en loop je zo dus, zo wordt dat ervaren, de echte prins op het witte paard mis.quote:Op zondag 9 juli 2006 14:18 schreef -IksRee- het volgende:
Ja dat is natuurlijk vragen om problemen.
Als je niet lekker in je vel/relatie/whatever zit moet je niet verwachten dat het hebben van een koter dat allemaal op gaat lossen, integendeel.
Ja, mijn man wilde heel graag kinderen. Hij heeft/had dat oerinstinct. Wat hem betreft komt er zelfs nog eentje bij (we hebben nu 2 kinderen).quote:Op zondag 9 juli 2006 10:09 schreef flugeltje het volgende:
Ik denk dat je hierin ook wel gelijk hebt, maar zoals hierboven al uitgelegd zit er bij mij dus meer achter dan alleen de kindertwijfel. Bovendien hebben vrouwen hormonen die een handje meehelpen om ook de leuke dingen te zien. Bij mannen ligt dat anders. Die zien dus alleen de wallen bij vrienden of horen alleen het gekrijs als een kind in de supermarkt voor de koekjes op de grond gaat liggen. Hebben mannen dat oerinstinct eigenlijk ook?
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt, liefde doet veel wat dat betreft.quote:Op zondag 9 juli 2006 14:31 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, mijn man wilde heel graag kinderen. Hij heeft/had dat oerinstinct. Wat hem betreft komt er zelfs nog eentje bij (we hebben nu 2 kinderen).
Ik had en heb dat oerinstinct eigenlijk niet zo . Als één van mijn kinderen zeurt en jankt vind ik dat echt heel erg irritant en zou ze dan ook graag even een uurtje afgeven. Maar het is dus ook heel vaak leuk.
Het gezeur en gejankt is overigens inderdaad makkelijker te accepteren van je eigen kinderen, omdat je nu eemaal van je kind houdt en voor een ´vreemd´ kind over het algemeen niet dezelfde gevoelens hebt.
Ik bedoelde niet voorál, maar óók... Omdat je hormonen hebt en die tijdklok zo af en toe weer eens aan hoort slaan denk ik dat vrouwen meer open staan voor kinderen dan mannen. Als je als vrouw zo'n prulleke in je handen geduwd krijgt (kraamvisitequote:Maar dat de vrouwelijke hormonen er voor zorgen dat je vooral de leuke kanten van kinderen ziet, kan er bij mij niet in. Volgens mij zit er (ook) wat anders achter.
Ik heb veel dingen gelezen, onderzocht en besproken met moeders, biologen en psychologen en ben van bezig er een paper over te schrijven. Het onderzoek is echt verhelderend geweest voor me. Het heeft me ook gerust gesteld in mijn keuze.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:33 schreef innovative het volgende:
[..]
Niet iedereen zal dat ooit ervaren. Niet iedereen heeft een oergevoel, een biologische klok of hoe je dat ook maar wil noemen. Hoe rot ook, biologisch gezien is het ontbreken van dat instinct een defect. Iets wat bij de minderheid van de mensen voor komt, en iets wat je dus een afwijkende minderheid maakt. Geeft mensen wellicht niet het recht je te veroordelen, maar het geeft ze wél een reden om jou niet te begrijpen. Want dat gevoel, dat is allesoverheersend.
Ga anders een topic van een paar maanden kicken...quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:48 schreef gerritgerritgerrit het volgende:
verhaal
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |