Hoe kan Den haag dit oplossen? Meer verbroederingscampagnes, gezamelijke activiteiten om vrij te zijn van vooroordelen? Of moeten we wachten tot de spanningen zo groot zijn en er perse iets ergs moet gebeuren voordat we inzien dat het zo niet meer gaat.quote:Hatelijke opmerkingen, foute grappen of ronduit doodsverwensingen en bevelen om 'op te rotten'. Allochtonen krijgen het hele scala over zich heen. Ze doen er zelden aangifte van. Heeft geen zin, is het gevoel. ,,Het is heel erg om te zeggen, maar discriminatie is iets gewoons geworden.''
ROTTERDAM - Een opgestoken middelvinger vanachter het raam. Dat was de allereerste begroeting die Latifa Kasmi kreeg van haar nieuwe overbuurman, toen ze onlangs verhuisde naar Rotterdam-Zuid. Zo'n Hollandse man, ergens in de vijftig, die thuis zit met rugklachten. Kasmi is vriendelijk gebleven, ,,en inmiddels hebben we af en toe een klein gesprekje.''
De 34-jarige Marokkaanse zit met een vriendin op een bankje in winkelcentrum Zuidplein. Zak patat-met in de hand, volle plastic tas van de Hema aan de voeten, hoofddoek op en Doe Maar door de speakers van het winkelcentrum. Hollandser kan niet.
,,Eergisteren nog'', gaat Kasmi verder, ,,liep er zo'n vrouw langs me op straat. Een Nederlandse vrouw van middelbare leeftijd. Zegt ze: 'Ja, ik ken jullie soort wel. Jullie zijn zo laag...' Zomaar, ik kende die hele vrouw niet.''
Hoe warmer het is, hoe flauwer de opmerkingen worden, merkt vriendin Sabah Haddouch (27). 'Lekker zweten hé, onder die sluier', voegde iemand haar gisteren toe. ,,Je maakt soms een grapje terug, soms zeg je gewoon maar niets'', vertelt ze.
Discriminatie komt vaak voor in Nederland. Ongeveer de helft van alle Turken en Marokkanen en veertig procent van de Surinamers en Antillianen zegt in 2005 een of meerdere malen beschimpt te zijn om hun afkomst of geloof. Slechts enkelen hebben dat gemeld bij de politie of een van de bijzondere meldpunten voor discriminatie.
,,Discriminatie melden?'' zegt Haddouch terwijl ze verontwaardigd haar handen omhoog gooit. ,,En wat gaan ze doen dan? Wat kunnen ze doen? Zo'n vrouw oppakken die discrimineert? Die is toch allang weer weg. En hoe is het te bewijzen?'' Kasmi: ,,Het is heel erg om te zeggen, maar racisme is iets normaals geworden in de maatschappij. Dit komt nooit meer goed.''
Niet serieus
De cijfers verbazen Sadik Harchaoui niet. Als directeur van Forum, het onafhankelijk instituut voor multiculturele ontwikkeling, heeft hij vaker gemerkt dat er maar heel weinig melding wordt gedaan van discriminatie. ,,Omdat de overheid het niet serieus aanpakt. Politie en justitie gaan er mild en laconiek mee om. Voor slachtoffers een dubbele vernedering: eerst worden gediscrimineerd en vervolgens uitgelachen of weggestuurd bij het politiebureau. Iedere keer wordt gezegd hoe erg discriminatie is. En iedere keer doet de overheid vervolgens te weinig om het echt aan te pakken.''
Yalcin Yildiz (41), van Turkse komaf, merkte pas vorig jaar hoe diep de discriminatie eigenlijk zit in de Nederlandse samenleving. Vanuit zijn gordijnen- en tapijtwinkel in de Rotterdamse wijk het Nieuwe Westen had hij er niet zo'n last van. Totdat zijn 19-jarige dochter een stageplek moest gaan zoeken.
,,Ze is boekhoudster. Nergens een stageplek te vinden, omdat ze een hoofddoek draagt. We moesten echt bedelen. Alleen een Turkse boekhouder bood haar een plek aan. Klagen? Nee joh, dat heeft toch geen enkele zin. Het zit in de mensen zelf. Je discrimineert, of je discrimineert niet. Daar helpt niets meer tegen.''
Dat allochtonen niet meer klagen, is geen bemoedigend teken, vindt Cyriel Triesscheyn, directeur van anti-discriminatiebureau RADAR. ,,Terwijl de teugels de afgelopen jaren alleen maar strakker zijn aangehaald. De anti-discriminatiewetten zijn aangescherpt, de politie is verplicht gesteld elke aangifte van discriminatie op te nemen. Het wordt echt tijd dat gedupeerden daar gebruik van gaan maken.''
Vooralsnog zijn de meeste allochtonen over discriminatie volgens Harchaoui van Forum heel berustend. ,,Ik hoop dat, tot er echt wat aan wordt gedaan, de allochtonen het goede voorbeeld geven. Zelf niet gaan generaliseren en denken dat als een persoon discrimineert, ze het allemaal wel zullen doen.''
Kasmi, nog op het bankje op Zuidplein, blijft er kalm onder. ,,Misschien als het heel extreem wordt, dat ik ga klagen'', zegt ze. ,,Voorlopig probeer ik het kwaad maar niet met kwaad te vergelden. Ik kan alleen maar hopen dat het een keer vanzelf ophoudt.''
Discriminatie in Nederland
Tussen de 400.000 en 475.000 allochtonen zeggen in 2005 een of meerdere keren te zijn gediscrimineerd. Slechts 2500 van hen hebben daar een klacht over ingediend bij de politie of een van de 34 antidiscriminatiebureaus in Nederland. Dat aantal ligt al enkele jaren vrij stabiel.
Het aantal meldingen van Marokkanen is het hoogst, gevolgd door die van Turken. De meeste discriminatie komt voor in woonwijken en op het werk.
Het Openbaar Ministerie behandelt per jaar ruim 200 strafzaken rond discriminatie. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om racisme, maar ook er zitten ook zaken bij van mensen die zijn achtergesteld vanwege hun leeftijd, geloof, seksuele geaardheid of geslacht.
De verdachten in discriminatiezaken zijn in overgrote meerderheid blanke Nederlanders. De antidiscriminatiebureaus ontvangen elk jaar circa tweehonderd klachten van allochtonen die zich gediscrimineerd voelen door politie, justitie en Openbaar Ministerie. Dat is ongeveer zes procent van het totaal aantal klachten dat de bureaus ontvangen. In de politieregio Haaglanden schommelt het aantal klachten over discriminatie al jaren rond de tien procent. Het is volgens de onderzoekers niet duidelijk of dat komt door een hogere bereidheid van Haagse allochtonen om klachten te melden, of door de mentaliteit van het korps.
De meeste klachten gaan over aanhouden (44 procent), het onvoldoende verlenen van hulp (15 procent) en het weigeren om een aangifte op te nemen (6 procent).
In 2004 registreerden de antidiscriminatiebureaus twaalf klachten van burgers die boos waren omdat de politie een aangifte van discriminatie weigerde op te nemen.
Bron; nd, 15-6-2006.
quote:Op maandag 19 juni 2006 12:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoe kan Den haag dit oplossen? Meer verbroederingscampagnes, gezamelijke activiteiten om vrij te zijn van vooroordelen? Of moeten we wachten tot de spanningen zo groot zijn en er perse iets ergs moet gebeuren voordat we inzien dat het zo niet meer gaat.![]()
heb je het in 2 minuten helemaal gelezen?quote:Op maandag 19 juni 2006 12:11 schreef frankium het volgende:
De Haag kan dit niet oplossen. Jij wel.
Was het volgens jou niet dan dat 1e generatie het toch wel makkelijker had dan 2e generatie, of de 2e generatie beter dan de 3e?quote:Op maandag 19 juni 2006 12:36 schreef OutKast het volgende:
Het de tijd geven. Als mensen zelf gaan roepen dat het nooit meer goed komt dan helpen ze zelf ook niet echt. Ik denk dat als iedereen zijn best blijft doen dat de nieuwe generatie's het al een stuk makkelijker hebben. Het komt van 2 kanten en aan beide kanten zijn er mensen die het voor de anderen verpesten.
Ik vind het niet zo erg, kan er soms ook wel om lachen van die 11 jarige jongetjes die een groter bek hebben dan jongens van 15/16 die wel lonsdale dragen, ik geef het niet snel op, maar het heeft wel een demotiverend effect.quote:Ik persoonlijk vind het erg vervelend dat allochtonen het maar opgeven omdat een aantal rotte appels het voor de rest verpesten. Ik neem aan dat zij het ook niet prettig vinden als iedere Moslim wordt aangekeken op wat extremistische Moslims doen? Of elke Antilliaan wordt aangekeken op wat een soortgenoot doet?
Maar zonder steun van de overheid zijn we ook nergens he.quote:Als iedereen het opgeeft heeft het inderdaad geen zin meer. Dus vooral de bevolking zelf moet zorgen dat het goedkomt en niet afwachten wat een politieke partij iedereen "dwingt" om te doen.
Maar het kan ook erger uitpakken he, of ben ik nu te pessimistisch?quote:Dus mijn advies aan TS en iedereen die dit leest; geef niet op en zorg dat je het blijft proberen. Geef het tijd.
alsof de media over het algemeen wel objectief is.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:46 schreef pberends het volgende:
Het is een totaal eenzijdig bericht.
Ja, waarschijnlijk wel. Maar dat is omdat er toen een heleboel "onderhuidse" problemen nog niet naar de oppervlakte waren gekomen. Nu die problemen aan de oppervlakte zijn gekomen, moet er een hernieuwd vertrouwen van beide kanten worden opgebouwd. En dat heeft tijd nodig. De integratie is nu pas echt op gang gekomen. Er wordt nu pas echt gemixt en naar elkaar gekeken. Terwijl er eerst vooral langs elkaar heen werd gekeken.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Was het volgens jou niet dan dat 1e generatie het toch wel makkelijker had dan 2e generatie, of de 2e generatie beter dan de 3e?
Maar het heeft een demotiverend effect van 2 kanten. De rel-Marokkaantjes, de Mohammed B. affaire, de enorme criminaliteit onder Antillianen, groepsverkrachtingen etc. Het niet zo alsof de autochtonen ook niet gedemotiveerd worden.quote:Ik vind het niet zo erg, kan er soms ook wel om lachen van die 11 jarige jongetjes die een groter bek hebben dan jongens van 15/16 die wel lonsdale dragen, ik geef het niet snel op, maar het heeft wel een demotiverend effect.
Ik denk dat je dat overschat. De mensen moeten het toch vooral zelf doen. De overheid kan harde grenzen stellen maar het moet toch echt door de mensen zelf gedaan worden.quote:Maar zonder steun van de overheid zijn we ook nergens he.
Het kan heel vervelend uitpakken. Maar ook niet. Daar zijn we zelf bij. Het heeft geen zin om het heel pessimistisch te benaderen. Er zijn gewoon een aantal barrieres die doorbroken moeten worden. En dat moet iedereen, alle kanten op. Van Nederlander naar Turk naar Marokkaan naar Antilliaan etc. Hoe suf het ook klinkt als mensen echt met elkaar willen leven moeten ze vooral niet opgeven en het blijven proberen. Ik zie bijvoorbeeld zelf om mij heen dat mijn generatie behoorlijk gemixt is. Vrienden in alle kleuren, maten en geloven. En dat ook gewoon in Rotterdam. Het kan wel degelijk, maar het zijn die nieuwe generatie's die het moeten doen.quote:Maar het kan ook erger uitpakken he, of ben ik nu te pessimistisch?
Nee.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
alsof de media over het algemeen wel objectief is.
Whehe, in welk hol heb jij de afgelopen 5 jaar gezeten?quote:Op maandag 19 juni 2006 12:46 schreef pberends het volgende:
Allochtonen discrimineren zelf het meest, maar dan op sneaky wijze. Bijvoorbeeld criminele Marokkaantjes die never nooit vrouwen met hoofddoekjes beroven. Dan is het niet vreemd dat autochtonen gaan "terugdiscrimineren". Actie, reactie, helaas.
Als allochtonen discriminatie jegens hen tegen willen gaan moeten ze vooral hun jonge jongens eens in toom houden. In het bericht komen alleen maar "goede" allochtonen naar voren, maar niet die "kutjochies". Het is een totaal eenzijdig bericht.
Als die man van het Forum (wat een naam trouwens) echt eens wat wil veranderen moet ie niet met de vinger naar autochtonen wijzen, die over het algemeen gewoon tolerant zijn, maar de vinger naar zijn eigen groep wijzen. Discriminatie door autochtonen is een gevolg van, niet een oorzaak.
Whehehehe. Inderdaad, iedereen moet het volkslied kennen. Ik ben benieuwd waar ik naartoe wordt uitgezet. Spannend hoor.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:14 schreef Mutant01 het volgende:
Het is de schuld van de allochtonen zelf, moeten ze maar geen moslim zijn of een hoofddoek dragen. Ze vragen erom om gediscrimineerd te worden omdat ze zich zo onderscheiden. Als ze klompen hadden gedragen en het nederlandse volkslied uit hun hoofd kende was er niks aan de hand geweest.
Vergeleken met landen als Saudia Arabië en de VS zijn wij zeer tolerant. Alleen zijn we niet tolerant tegen kutjochies en terroristen. We zijn alleen tolerant zolang we er geen last van hebben cq bijdraagt in het positieve. Das logisch, menselijk, normaal.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:17 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Whehe, in welk hol heb jij de afgelopen 5 jaar gezeten?
Ik ken het volkslied niet eensquote:Op maandag 19 juni 2006 13:18 schreef OutKast het volgende:
[..]
Whehehehe. Inderdaad, iedereen moet het volkslied kennen. Ik ben benieuwd waar ik naartoe wordt uitgezet. Spannend hoor.![]()
Ik ook niet. En Hollandser dan mij komen ze niet. Ik vond Mutant z'n grap erg leuk. Het leuke eraan is dat er serieus mensen zijn die zo beredeneren.quote:
Je vergeet het hardwerkende meisje met een hoofddoek om. Maar dat is natuurlijk allemaal een pot nat?quote:Op maandag 19 juni 2006 13:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Vergeleken met landen als Saudia Arabië en de VS zijn wij zeer tolerant. Alleen zijn we niet tolerant tegen kutjochies en terroristen. We zijn alleen tolerant zolang we er geen last van hebben cq bijdraagt in het positieve. Das logisch, menselijk, normaal.
Eensch is.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:36 schreef OutKast het volgende:
Het de tijd geven. Als mensen zelf gaan roepen dat het nooit meer goed komt dan helpen ze zelf ook niet echt. Ik denk dat als iedereen zijn best blijft doen dat de nieuwe generatie's het al een stuk makkelijker hebben. Het komt van 2 kanten en aan beide kanten zijn er mensen die het voor de anderen verpesten.
Ik persoonlijk vind het erg vervelend dat allochtonen het maar opgeven omdat een aantal rotte appels het voor de rest verpesten. Ik neem aan dat zij het ook niet prettig vinden als iedere Moslim wordt aangekeken op wat extremistische Moslims doen? Of elke Antilliaan wordt aangekeken op wat een soortgenoot doet?
Als iedereen het opgeeft heeft het inderdaad geen zin meer. Dus vooral de bevolking zelf moet zorgen dat het goedkomt en niet afwachten wat een politieke partij iedereen "dwingt" om te doen.
Dus mijn advies aan TS en iedereen die dit leest; geef niet op en zorg dat je het blijft proberen. Geef het tijd.
Meest achterlijke opmerking van 2006. Gefeliciteerd!quote:Op maandag 19 juni 2006 13:14 schreef Mutant01 het volgende:
Het is de schuld van de allochtonen zelf, moeten ze maar geen moslim zijn of een hoofddoek dragen.
die criminele marokkaantjes weten gewoon dat er bij vrouwtjes met hoofddoeken niets te halen valt.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:46 schreef pberends het volgende:
Allochtonen discrimineren zelf het meest, maar dan op sneaky wijze. Bijvoorbeeld criminele Marokkaantjes die never nooit vrouwen met hoofddoekjes beroven. Dan is het niet vreemd dat autochtonen gaan "terugdiscrimineren". Actie, reactie, helaas.
Als allochtonen discriminatie jegens hen tegen willen gaan moeten ze vooral hun jonge jongens eens in toom houden. In het bericht komen alleen maar "goede" allochtonen naar voren, maar niet die "kutjochies". Het is een totaal eenzijdig bericht.
Als die man van het Forum (wat een naam trouwens) echt eens wat wil veranderen moet ie niet met de vinger naar autochtonen wijzen, die over het algemeen gewoon tolerant zijn, maar de vinger naar zijn eigen groep wijzen. Discriminatie door autochtonen is een gevolg van, niet een oorzaak.
Das overdreven inderdaad. Maar vind jij niet als iemand een burqa draagt dat zo iemand er niet zelf om vraagt om op z'n minst "nagekeken" te worden en nog meer van dat soort dingen?quote:Op maandag 19 juni 2006 13:14 schreef Mutant01 het volgende:
Het is de schuld van de allochtonen zelf, moeten ze maar geen moslim zijn of een hoofddoek dragen. Ze vragen erom om gediscrimineerd te worden omdat ze zich zo onderscheiden. Als ze klompen hadden gedragen en het nederlandse volkslied uit hun hoofd kende was er niks aan de hand geweest.
Nou... met de problemen rondom Salman Rushdie en alle rellen rondom zijn uitgever en boek kwamen toch wel heel wat problemen naar de oppervlakte. Denk je? Ik had altijd idee dat integratie echt pas rond 2001 met Pim op gang is gekomen, dan wel gesprekken over hoe integratie hoort te verlopen. Maar ja nu zijn we bijna 6 jaar verder en we zijn geen stap vooruit gegaan, integendeel dood van Fortuyn en Gogh kan je toch wel stappen achteruit noemen met dank aan Hofstad en Mo B.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:07 schreef OutKast het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel. Maar dat is omdat er toen een heleboel "onderhuidse" problemen nog niet naar de oppervlakte waren gekomen. Nu die problemen aan de oppervlakte zijn gekomen, moet er een hernieuwd vertrouwen van beide kanten worden opgebouwd. En dat heeft tijd nodig. De integratie is nu pas echt op gang gekomen. Er wordt nu pas echt gemixt en naar elkaar gekeken. Terwijl er eerst vooral langs elkaar heen werd gekeken.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar als hans een meisje verkacht wordt dat niet geassocieerd met de Hollanders.. Als Hassan een meisje verkracht dus wel met een schepje boven op ook met de islam, terwijl het totaal irrelevant is en een daad blijft van een individu. Ik kan en zal er verder niet op in gaan, want dalijk lijkt het alsof ik groepsverkrachting zou proberen goed te praten.quote:Maar het heeft een demotiverend effect van 2 kanten. De rel-Marokkaantjes, de Mohammed B. affaire, de enorme criminaliteit onder Antillianen, groepsverkrachtingen etc. Het niet zo alsof de autochtonen ook niet gedemotiveerd worden.
Ik denk toch wel dat de mensen een leidraad moeten hebben, jij niet?quote:Ik denk dat je dat overschat. De mensen moeten het toch vooral zelf doen. De overheid kan harde grenzen stellen maar het moet toch echt door de mensen zelf gedaan worden.
Ja, inderdaad.. Ik bedoel bij theo hebben we wel een hoogtepunt bereikt op Nederlandse bodem, buiten de tragische dood van Gogh en gebedshuizen/scholen in brand is dat gelukkig nog wel redelijk verlopen. Dan nog blijft het een feit dat de islam in NL groeit daarmee ook de radicale islam en afkeer tegen de moslimgemeenschap om weer de daad van een achterlijk indivdu. Maar het is ook dat onze generatie veel troep erft van onze voorgangers en dat we daardoor ons niet kunnen loskoppelen van vooroordelen.quote:Het kan heel vervelend uitpakken. Maar ook niet. Daar zijn we zelf bij. Het heeft geen zin om het heel pessimistisch te benaderen. Er zijn gewoon een aantal barrieres die doorbroken moeten worden. En dat moet iedereen, alle kanten op. Van Nederlander naar Turk naar Marokkaan naar Antilliaan etc. Hoe suf het ook klinkt als mensen echt met elkaar willen leven moeten ze vooral niet opgeven en het blijven proberen. Ik zie bijvoorbeeld zelf om mij heen dat mijn generatie behoorlijk gemixt is. Vrienden in alle kleuren, maten en geloven. En dat ook gewoon in Rotterdam. Het kan wel degelijk, maar het zijn die nieuwe generatie's die het moeten doen.
Nou, om daar eens op in te gaan: Met sollicitatiebrieven heb je soms echt van die figuren waarbij je gelijk denkt: die is allochtoon. Dat komt door grammaticale fouten, slechte zinsopbouw of gewoon ronduit slechte argumentatie.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je vergeet het hardwerkende meisje met een hoofddoek om. Maar dat is natuurlijk allemaal een pot nat?
Sarcasme, vriend. Sarcasme.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:22 schreef Luukzor het volgende:
[..]
Meest achterlijke opmerking van 2006. Gefeliciteerd!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |