abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 juni 2006 @ 08:38:11 #1
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_38938018
Ik geloof dat het huidige in wezen linkse strafsysteem niet werkt omdat het ten onrechte uitgaat van de goedheid van de mens. Men denkt: geen mens wil crimineel zijn, een mens wordt tot misdaad gedwongen door slechte omstandigheden (kortom: de dader is eigenlijk het grootste slachtoffer). De linkse oplossing is dan ook: geef criminelen een beter leven, een hogere uitkering en alles sal recht kom.

Ik denk dat de praktijk genoegzaam aangetoond heeft dat links het bij het verkeerde einde heeft. Ik denk dat links miskent dat de mens van nature crimineel is. Immers, de mens is liever lui dan dat ie werkt en iemands hoofd in elkaar beuken geeft een geweldig gevoel van macht en dus geluk. Vermogens- en geweldsdelicten zijn dus heel aantrekkelijk. Door criminelen niet te straffen maar zelfs te belonen (door een hogere uitkering, een baan) stimuleer je dus juist crimineel gedrag. Overigens, vrijheidsstraffen en geldstraffen hebben geen enkel effect, zo is iedereen het er inmiddels over eens. Gevangenisstraf is geen straf behalve dat het een tijdelijke gedwongen verhuizing voor de veroordeelde betekent en fungeert alleen maar als een leerschool der misdaad.

Het enige dat iemand ervan weerhoudt om zich crimineel te gedragen is straf dat ook als zodanig wordt ervaren. It's as simple as that. Voor de meesten is zelfs al de afkeuring van zijn omgeving bij strafbaar gedrag al genoeg straf en dus prikkel om van criminaliteit af te zien. Maar bij bepaalde bevolkingsgroepen zoals de Hells Angels, Marokkaanse en Antilliaanse jeugd is het echter andersom: crimineel gedrag verhoogt de sociale status. Om ook hen van crimineel gedrag te laten afzien is dan ook ouderwetse straf nodig: een onontkoombare periode die niet plezierig is, een opgelegde boetedoening zodat men werkelijk spijt krijgt van zijn wandaden.

Voorstel: dwangarbeid. Elke veroordeelde moet zijn schuld aan de samenleving afbetalen door middel van dwangarbeid. Overigens, het idee van libertariers om voor alle delicten een schadevergoeding op te leggen, werkt natuurlijk niet want ten eerste kan men het betalen toch niet afdwingen en zelfs als dat wel kan is dat juist een extra prikkel om vermogensdelicten te plegen. Ook worden zo rijke mensen minder gestraft dan arme mensen. Daarom: voor iedereen dezelfde, onontkoombare straf in de vorm van dwangarbeid. Natuurlijk moet dit concept nog nader ingevuld worden om daadwerkelijk toepasbaar te zijn. Bv: de gedetineerden zullen zich massaal ziek willen melden. De oplossing lijkt me om dit toe te staan maar de gedetineerden wel voor te houden dat zij hun schuld niet afbetalen zolang zij ervoor kiezen 'ziek' op bed te liggen (natuurlijk ligt dit dan weer anders voor echte, chronisch zieken). Ook moet er een militaire tucht en orde worden gevestigd in deze werkkazernes zodat er zich niet dezelfde losbandige toestanden ontwikkelen als in de buitenwereld, et cetera.

Maar ik ben ervan overtuigd: bij het invoeren van dwangarbeid voor alle vormen van criminaliteit zal de criminaliteit onmiddellijk enorm afnemen.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 09:11:53 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_38938207
Op zich een interessant betoog en ik ben het ook volledig met je eens, maar de eerste alinea slaat in mijn ogen nergens op. Dat links-georienteerde politiek partijen en ons strafsysteem bepaalde uitgangspunten delen maakt ons strafsysteem niet "links" en jouw beschrijving van "links" is ook nogal karikaturaal.

Het is jammer dat er nogal een taboe ligt op dwangarbeid. Zou dat nog een gevolg van de oorlog zijn, misschien? Een gevaar is ook dat mensen onevenredig lang worden opgesloten, omdat ze in de gevangenis productief zijn en goed voor de economie, zoals in de Verenigde Staten soms gebeurd. Dwangarbeid moet de schade aan de samenleving vergoeden, maar mag geen nieuwe slavenklasse creeren.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 09:13:31 #3
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_38938218
Het strafsysteem is een afspiegeling van de samenleving. Wat jij dus voorstelt is een autoritaire/totalitaire samenleving.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 09:26:21 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38938308
Hebben hogere, hardere straffen wel tot gevolg dat er minder criminaliteit is?

Dat lijkt namelijk 'logisch', maar ik geloof er vooralsnog geen snars van. Zo is er in de Verenigde Staten een doodstraf, en nog steeds plegen mensen de zwaarste delicten.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 09:33:12 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_38938348
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:13 schreef mariatrepp het volgende:
Het strafsysteem is een afspiegeling van de samenleving. Wat jij dus voorstelt is een autoritaire/totalitaire samenleving.
Ik vind je "dus" nogal kort door de bocht. Waaruit blijkt dat TS een totalitaire samenleving wenst? Waarom kan een strafsysteem rond dwangarbeid ipv opsluiting niet bestaan in een democratie? Daarnaast - een strafsysteem is in de praktijk misschien een afspiegeling van de samenleving, omdat het voortkomt uit diezelfde samenleving, maar veronderstellen dat het wijzigen van het strafsysteem ook de staatsvorm verandert is de omgekeerde wereld.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 09:34:15 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38938356
Ik ben een groot voorstander van het model wat in Singapore gebruikt wordt:
Een degelijk en goed rechtssysteem waarbij zaken als winkeldiefstal, tasjesroof, vandalisme, en andere zg kleine criminaliteit "canable offence" zijn, dat houd in, Stokslagen dus.
Voor smokkelen van drugs enzo de strop.
Verder harde en degelijke gevangenisstraf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38938410
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat vind jij 'hard' en 'degelijk'? Lengte van de straf? Levensomstandigheden in de gevangenis?
Vind je dat het verblijf in een gevangenis méér straffende elemanten dan de vrijheidsberoving moet bevatten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 juni 2006 @ 09:42:01 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38938414
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben een groot voorstander van het model wat in Singapore gebruikt wordt:
Een degelijk en goed rechtssysteem waarbij zaken als winkeldiefstal, tasjesroof, vandalisme, en andere zg kleine criminaliteit "canable offence" zijn, dat houd in, Stokslagen dus.
Voor smokkelen van drugs enzo de strop.
Ik denk dat dat niet in onze 'cultuur' past, voor zover Nederland er 1 heeft.
Aan de andere kant, we zetten tegenwoordig ook onschuldige kinderen in de cel, omdat we ineens niet meer weten wat we ermee aan moeten.

Ergens kan ik mij beter vinden in het straffen van de 'dienst' in de misdaad. Als een 9 jarig schoffie 's avonds ramen in loopt te gooien, ook de ouders even aanspreken.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 10:12:37 #9
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_38938697
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:11 schreef Flurry het volgende:
Op zich een interessant betoog en ik ben het ook volledig met je eens, maar de eerste alinea slaat in mijn ogen nergens op. Dat links-georienteerde politiek partijen en ons strafsysteem bepaalde uitgangspunten delen maakt ons strafsysteem niet "links" en jouw beschrijving van "links" is ook nogal karikaturaal.
Zolang links macht heeft, zal er niet echt gestraft worden want zij gaan onverbiddelijk uit van de filosofie van Rousseau: de mens is goed, de maatschappij is slecht en bederft de mens. Dus: niet de criminelen zijn fout, maar de samenleving is fout. Wij moeten deze criminelen niet afschrijven, maar juist helpen, liefde geven, luisteren naar hetgeen hun dwars zit en hun leven veraangenamen. Wij, de belastingbetalers, zijn schuldig aan hun gedrag en moeten dus boeten, onder meer door onze belastingcenten royaal af te geven aan mooie behuizing, auto's, sieraden en vrouwen voor deze criminelen opdat deze criminelen ons ooit kunnen vergeven voor wat wij hen hebben aangedaan.

Het idee dat mensen van nature ook hebzuchtig en a-sociaal kunnen zijn en misbruik kunnen maken van een al te softe aanpak, komt in linkse hoofden in het geheel niet op!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 10:18:56 #10
45206 Pietverdriet
pi_38938762
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:42 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet in onze 'cultuur' past, voor zover Nederland er 1 heeft.
Singapore heeft ook niet 1 cultuur, het is een smeltpot, juist daarom kan je het als voorbeeld nemen.
quote:
Aan de andere kant, we zetten tegenwoordig ook onschuldige kinderen in de cel, omdat we ineens niet meer weten wat we ermee aan moeten.
erfenis van de maagdenhuisgeneratie
quote:
Ergens kan ik mij beter vinden in het straffen van de 'dienst' in de misdaad. Als een 9 jarig schoffie 's avonds ramen in loopt te gooien, ook de ouders even aanspreken.
" Foei, Dat mag niet"
Ja, ja, dat gaat helpen.
Ouders dubbel en dwars de ramen laten betalen, en een pak rammel voor dat kind lijkt me meer effectief
  zaterdag 17 juni 2006 @ 10:20:41 #11
45206 Pietverdriet
pi_38938788
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat vind jij 'hard' en 'degelijk'? Lengte van de straf?
Ja
quote:
Levensomstandigheden in de gevangenis?
Ja, schoon, spartaans en eenvoudig.
quote:
Vind je dat het verblijf in een gevangenis méér straffende elemanten dan de vrijheidsberoving moet bevatten?
Ja, verblijf in een gevangenis moet zodanig zijn dat mensen er absoluut niet naar terug willen. Niets mis met het niet hebben van telefoon, tv of radio.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 10:27:42 #12
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_38938880
We hebben al dwangarbeid, dat noemen we een taakstraf. Verder mis ik iedere onderbouwing door feiten in de OP.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:05:49 #13
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_38939624
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:27 schreef NewOrder het volgende:
We hebben al dwangarbeid, dat noemen we een taakstraf. Verder mis ik iedere onderbouwing door feiten in de OP.
Welke feiten mis je dan? Het lijkt mij wel zo duidelijk.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:10:21 #14
45206 Pietverdriet
pi_38939724
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:27 schreef NewOrder het volgende:
Taakstraffen dwangarbeid noemen, dan is een dagje roeien met boefjes zeker galleislavenarbeid?
pi_38939795
Het is toch al een aantal keren aangetoond dat zwaarder straffen niet helpt de criminaliteit te verlagen (wat je uiteindelijk doel zou moeten zijn).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_38939821
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
[..]

Ja, schoon, spartaans en eenvoudig.
[..]

Ja, verblijf in een gevangenis moet zodanig zijn dat mensen er absoluut niet naar terug willen. Niets mis met het niet hebben van telefoon, tv of radio.
Als je een lánge gevangenisstraf combineert met het niet hebben van tv, tv of radio, zeg een jaar of 15 ofzo, krijg je dan niet hele wereldvreemde luitjes als ze aan het eind van die 15 jaar aangekomen zijn?

En wat vind je dat er gedaan moet / mag worden gedurenden die lange gevangenisstraf? Studeren, werken, bezoek ontvangen?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_38939832
"Linkse strafsysteem"

Ik ga er verder niet eens op in, die term maakt de hele OP al totaal belachelijk.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:17:02 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38939867
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Als je een lánge gevangenisstraf combineert met het niet hebben van tv, tv of radio, zeg een jaar of 15 ofzo, krijg je dan niet hele wereldvreemde luitjes als ze aan het eind van die 15 jaar aangekomen zijn?
Ja, dan krijg je mensen eruit lopen, die willen gaan strijden tegen het communisme, en dan moet ze even kort uitgelegd worden dat terrorisme de nieuwe vijand is, bijvoorbeeld.
quote:
En wat vind je dat er gedaan moet / mag worden gedurenden die lange gevangenisstraf? Studeren, werken, bezoek ontvangen?
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Singapore heeft ook niet 1 cultuur, het is een smeltpot, juist daarom kan je het als voorbeeld nemen.
[..]
Ik zal me er binnenkort eens in gaan verdiepen.
quote:
erfenis van de maagdenhuisgeneratie
[..]

" Foei, Dat mag niet"
Ja, ja, dat gaat helpen.
Ouders dubbel en dwars de ramen laten betalen, en een pak rammel voor dat kind lijkt me meer effectief
Dat bedoel ik ook, aanspreken, en zonodig financieel.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:17:51 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_38939878
Stalin was ook communist en links TS. Rechts of links het is een pot nat. TS maak een ruimte met tegels koop een brandspuit en een pistool dan red je het verder wel.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_38939891
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het is toch al een aantal keren aangetoond dat zwaarder straffen niet helpt de criminaliteit te verlagen (wat je uiteindelijk doel zou moeten zijn).
Wat is 'zwaarder' volgens deze onderzoeken? Langer? Doodstraf? Op water en brood door ratten besnuffeld? Schandpaal?
Wordt volgens de onderzoeken de criminaliteit verhoogd dankzij de zwaardere straffen (maw - helpt 'lichter' staffen het doel van minder criminaliteit verlagen)?
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:19:15 #21
45206 Pietverdriet
pi_38939910
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:14 schreef sigme het volgende:

[..]

En? Als ze weer een probleem maken dan krijgen ze weer zo een straf. De straffen zijn er niet alleen als sanctie op de misdaad, maar ook om de maatschappij in bescherming te nemen tegen deze mensen.
quote:
En wat vind je dat er gedaan moet / mag worden gedurenden die lange gevangenisstraf?
Werk
quote:
Studeren, werken, bezoek ontvangen?
pi_38939982
Straffen naar Inkomsten/beroep/status, iedereen net zo hard pakken.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:23:34 #23
45206 Pietverdriet
pi_38940014
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Bron?
Als er iets is aangetoond dan is het volgens mij vooral dat een kleine groep criminelen verantwoordelijk is voor een groot deel van de criminaliteit. De zg draaideur criminelen.
3 keer een misdrijf is levenslang is dan een prima oplossing. Je moet niet dat sociale academie ideaal hebben van deze mensen zijn te verbeteren, en dan maar door blijven modderen. Als deze mensen niet te verbeteren zijn moet je de maatschappij voor hen in bescherming nemen door ze in een gesloten inrichting te zetten, penitentair of anderszinds, en hun daar laten werken om de kosten van de inrichting mee te dekken.
pi_38940052
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Als ze weer een probleem maken dan krijgen ze weer zo een straf. De straffen zijn er niet alleen als sanctie op de misdaad, maar ook om de maatschappij in bescherming te nemen tegen deze mensen.
Dat begrijp ik. Maar het lijkt me dat je wel wil dat je burgers wat zelfredzaam zijn, en dus niet in het typemachinetijdperk het gevang indraaien om er in het computertijdperk weer uti te komen - en dat ze dan nog nooit gehoord hebben van die computers.
quote:

[..]

Werk
Ok. Vrijwillig en/of (deels) verplicht? Ik neem aan dat ze er de gevangenis niet voor uit mogen, dus dan biedt de gevangenis het werk aan, klopt? Betaald?
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:25:14 #25
45206 Pietverdriet
pi_38940056
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:22 schreef longinus het volgende:
Straffen naar Inkomsten/beroep/status, iedereen net zo hard pakken.
Ah, dus als je in de bijstand zit, asociaal bent, en zwart werkt dan wordt je nauwelijks bestraft in vergelijking tot iemand die hard werkt, veel verdient en keurig belasting betaald veel harder?
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:27:13 #26
45206 Pietverdriet
pi_38940105
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar het lijkt me dat je wel wil dat je burgers wat zelfredzaam zijn, en dus niet in het typemachinetijdperk het gevang indraaien om er in het computertijdperk weer uti te komen - en dat ze dan nog nooit gehoord hebben van die computers.
Dat is dan het probleem van deze mensen, en er staan sancties op als ze niet sporen willen. Dit mag dan ook vanaf de lagere school duidelijk worden gemaakt. Eigen verantwoordelijkheid.
quote:
Ok. Vrijwillig en/of (deels) verplicht? Ik neem aan dat ze er de gevangenis niet voor uit mogen, dus dan biedt de gevangenis het werk aan, klopt? Betaald?
Gevangenis legt het onbetaalde werk op
pi_38940178
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:

3 keer een misdrijf is levenslang is dan een prima oplossing. Je moet niet dat sociale academie ideaal hebben van deze mensen zijn te verbeteren, en dan maar door blijven modderen. Als deze mensen niet te verbeteren zijn moet je de maatschappij voor hen in bescherming nemen door ze in een gesloten inrichting te zetten, penitentair of anderszinds, en hun daar laten werken om de kosten van de inrichting mee te dekken.
Ten eerste gebruik je hier nu zelf het (sociale academie) uitgangspunt 'te verbeteren mensen'. Hoe bepaal je dat iemand onverbeterlijk is?

Wat doe je als de economie tegenzit en je die gesloten inrichtingbewoners geen kostendekkend werk kan aanbieden? En wat doe je met de werklozen die klagen dat de staat werk creëert voor of gunt aan gevangenen terwijl er werkloosheid is?
pi_38940283
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is dan het probleem van deze mensen, en er staan sancties op als ze niet sporen willen. Dit mag dan ook vanaf de lagere school duidelijk worden gemaakt. Eigen verantwoordelijkheid.
Wat is er voor eigen verantwoordelijkheid aan iemand die juist 15 jaar geen eigen verantwoordelijkheid heeft gehad en onder verantwoordelijkheid van het gevangenisregime totaal ingeïntegreerd wordt losgelaten op de samenleving?
Ik zou als samenleving het gevangenisstelsel aanklagen voor verregaande nalatigheid.
quote:
[..]

Gevangenis legt het onbetaalde werk op.

Dwangarbeid dus. Vind je het geen valse concurrentie dan? Iemand krijgt hier zeer goedkope arbeidskrachten van de staat. Ik zou de staat niet graag nóg machtiger maken dan ze al is.

Als het de staat zelf is die profiteert van de goedkope arbeidskrachten verwijs ik naar de eeuwige inefficientie van staatscommercie. Dan draait dus gewoon de belastingbetaler ervoor op.
pi_38940294
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, dus als je in de bijstand zit, asociaal bent, en zwart werkt dan wordt je nauwelijks bestraft in vergelijking tot iemand die hard werkt, veel verdient en keurig belasting betaald veel harder?
Nee, als je asociaal bent en je hebt veel poen/invloed dan kan je nu maken wat je wilt.
Iemand in de bijstand moet nu bijna zal hun etensgeld betalen voor een boete voor verkeerd parkeren terwijl een topmanager het niet eens zou merken in zijn geld.
De verhouding is nu een beetje zoek, er zijn landen die daggelden (wat iemand verdient per dag) bovenop de boete aanbrengt.
En uit ervaring weet ik dat mensen met veel geld/patserauto's zich zeer asociaal gedragen in het verkeer.
pi_38940305
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:38 schreef Ippon het volgende:

Maar ik ben ervan overtuigd: bij het invoeren van dwangarbeid voor alle vormen van criminaliteit zal de criminaliteit onmiddellijk enorm afnemen.
Geloof en realiteit komen echter zelden overeen. Heb je ook concrete aanwijzingen dat er in landen met dwangarbeid minder criminaliteit is?
pi_38940357
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Jaja vanwege de TV willen mensen graag naar de gevangenis .
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:39:47 #32
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_38940381
Onzin natuurlijk om dit strafsysteem 'links' te noemen. Ook worden ex-gedetineerden niet beloond met hogere uitkeringen of banen.

Verder vind ik dwangarbeid een slecht idee. De productiviteit zal er echt niet hoger op worden, wanneer mensen onder dwang en toezicht werk moeten verrichten. Gevangenen hebben weinig incentives om dan daadwerkelijk hard te werken, behalve wanneer ze onder streng toezicht staan en er straf op luieren staat. Dat betekent dus dat er niet alleen bewakers moeten zijn die de gevangenen beletten om te ontsnappen, maar óók nog eens bewakers die er op moeten toezien dat er hard gewerkt wordt. Kost dus weer handen vol extra mankracht ten behoeve van een lage productie. Dwangarbeid loont niet, dat ik dat als 'linkse rakker' aan een rechtse TS moet vertellen, dat verbaast me.

Daarnaast ben ik uit principe tegen lijfstraffen. Dat is barbaars en daar moeten we als beschaafde samenleving boven staan. Voor een staat die mensen lichamelijk straft, heb ik nog minder respect dan voor de gemiddelde crimineel.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:39:57 #33
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_38940386
De enige die over ons kan oordelen, is God.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:43:35 #34
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_38940451
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:39 schreef Gluckskafer het volgende:
Maar die laat tijdens ons leven niets van zich horen, dus dan moeten we de boel zelf maar tijdelijk praktisch oplossen hè.
pi_38940466
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:39 schreef Gluckskafer het volgende:
Je bent voor de doodstraf
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:44:22 #36
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_38940473
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:36 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Geloof en realiteit komen echter zelden overeen. Heb je ook concrete aanwijzingen dat er in landen met dwangarbeid minder criminaliteit is?
Andere landen zijn niet te vergelijken met Nederland. Nederland behoort tot de 10 rijkste landen ter wereld, dat kan je niet vergelijken met Rusland waar je als crimineel de kans loopt naar de Goelag te worden gestuurd.

De verwende burgers van Nederland die het slechte pad op willen gaan, bedenken zich wel 3x alvorens zich bloot te stellen aan het risico van jarenlang (tot levenslang) te zuchten onder een regime van kettingen, zware arbeid en voortdurende vernedering.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 11:44:33 #37
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38940478
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:05 schreef Ippon het volgende:

[..]

Feiten/onderbouwing die ik persoonlijk, zo op het eerste gezicht, mis:

• De onderbouwing dat ons strafrechts-systeem uitgaat van het goede in de mens. Volgens mij is ons strafrecht juist met name gericht op de individuele, niet-gedetermineerde, dader. Dit is met name iets wat juist links (zoals jij dat noemt, zie hiervoor mn laatste punt) heeft proberen te veranderen in de jaren '70.
  • De onderbouwing dat de mens geneigd is tot misdaad. Ik snap dat je hier een beetje een filosofisch( Lockiaans?) punt van wil maken, maar een beetje onderbouwing kan toch geen kwaad? Ik persoonlijk ben helemaal niet geneigd tot moord en doodslag, net zomin als de mensen om mij heen. Net zomin als jijzelf waarschijnlijk. Je gaat hier mijns inziens teveel voorbij aan bijv. de sociale mechanismen die misdaad kunnen tegengaan door haar te veroordelen en de dader uit te stoten.
  • De onderbouwing dat gevangenisstraf niet als straf wordt ervaren. Je stelt dit wel wat makkelijk, maar het komt op mij een beetje over als 'dat zijn toch allemaal vijfsterrenhotels man gek'. Te simpel dus. Gevangenisstraffen hebben enorme invloed op het leven van mensen. Niet alleen de tijd dat je daar in zit, maar ook hoe je jezelf definieert, hoe je omgeving met je omgaat nadat je vrijkomt, hoe je kansen op een geslaagde toekomst liggen na vrijlating (school, baan, niet-deviante vrienden etc. worden allemaal een stuk moeilijker). Hoe kan je dan stellen dat dat geen echte straf is?
  • De onderbouwing dat dwangarbeid, als een 'zwaardere' straf, een gunstiger effect heeft. Vele onderzoeken stellen immers dat bij overwegingen om tot een misdaad te komen, niet zozeer de zwaarte van de straf effect heeft, als wel de pakkans. En de zwaarte is wat dat betreft niet alleen bepaald door bijv. een langere gevangenisstraf maar ook door het vervangen van gevangenisstraf door andere straffen, die als zwaarder worden ervaren. Ook dan zijn er maar weinig onderzoeken die overtuigend aantonen dat zwaardere straffen een significant gunstig effect hebben op bijv. recidive of delict-cijfers.
  • Een onderbouwing van je stelling dat misdadigers een gebrek aan tucht hebben. Populaire opvatting wederom, kijk maar naar de populariteit van Glenn Mills onder politici, maar moeilijk aan te tonen. Is tucht en discipline aan te leren? En zo ja, zorgt dat er dan opeens voor dat iemand een 9tot5 baan gaat nemen, waarin hij veel minder verdient dan met misdaad.

En tot slot zou ik gaarne bezwaar willen maken tegen het gebruik van de term 'links'. Het is vaag, iedereen heeft een ander idee van wat er mee bedoeld wordt, en bij dit soort strafrechtelijke zaken wordt het alleen maar vager. Waarom dan zo'n term gebruiken als die alleen maar zorgt voor verwarring en onnodige emoties?
  •   zaterdag 17 juni 2006 @ 11:47:25 #38
    45206 Pietverdriet
    pi_38940538
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Ten eerste gebruik je hier nu zelf het (sociale academie) uitgangspunt 'te verbeteren mensen'. Hoe bepaal je dat iemand onverbeterlijk is?
    2 keer veroordeeld en dan de derde keer weer de fout in lijkt me een duidelijke "SMART" indicator
    quote:
    Wat doe je als de economie tegenzit en je die gesloten inrichtingbewoners geen kostendekkend werk kan aanbieden?
    Dan is dat een issue voor de aandeelhouders van de geprivatiseerde gevangenissen.
    quote:
    En wat doe je met de werklozen die klagen dat de staat werk creëert voor of gunt aan gevangenen terwijl er werkloosheid is?
    Duidelijk uitleggen dat een gevangene in het oude systeem meer geld koste als een zijn oma in het bejaardentehuis.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 11:51:50 #39
    45206 Pietverdriet
    pi_38940636
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:44 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Feiten/onderbouwing die ik persoonlijk, zo op het eerste gezicht, mis:

• De onderbouwing dat ons strafrechts-systeem uitgaat van het goede in de mens. Volgens mij is ons strafrecht juist met name gericht op de individuele, niet-gedetermineerde, dader. Dit is met name iets wat juist links (zoals jij dat noemt, zie hiervoor mn laatste punt) heeft proberen te veranderen in de jaren '70.
  • De onderbouwing dat de mens geneigd is tot misdaad. Ik snap dat je hier een beetje een filosofisch( Lockiaans?) punt van wil maken, maar een beetje onderbouwing kan toch geen kwaad? Ik persoonlijk ben helemaal niet geneigd tot moord en doodslag, net zomin als de mensen om mij heen. Net zomin als jijzelf waarschijnlijk. Je gaat hier mijns inziens teveel voorbij aan bijv. de sociale mechanismen die misdaad kunnen tegengaan door haar te veroordelen en de dader uit te stoten.
  • De onderbouwing dat gevangenisstraf niet als straf wordt ervaren. Je stelt dit wel wat makkelijk, maar het komt op mij een beetje over als 'dat zijn toch allemaal vijfsterrenhotels man gek'. Te simpel dus. Gevangenisstraffen hebben enorme invloed op het leven van mensen. Niet alleen de tijd dat je daar in zit, maar ook hoe je jezelf definieert, hoe je omgeving met je omgaat nadat je vrijkomt, hoe je kansen op een geslaagde toekomst liggen na vrijlating (school, baan, niet-deviante vrienden etc. worden allemaal een stuk moeilijker). Hoe kan je dan stellen dat dat geen echte straf is?
  • De onderbouwing dat dwangarbeid, als een 'zwaardere' straf, een gunstiger effect heeft. Vele onderzoeken stellen immers dat bij overwegingen om tot een misdaad te komen, niet zozeer de zwaarte van de straf effect heeft, als wel de pakkans. En de zwaarte is wat dat betreft niet alleen bepaald door bijv. een langere gevangenisstraf maar ook door het vervangen van gevangenisstraf door andere straffen, die als zwaarder worden ervaren. Ook dan zijn er maar weinig onderzoeken die overtuigend aantonen dat zwaardere straffen een significant gunstig effect hebben op bijv. recidive of delict-cijfers.
  • Een onderbouwing van je stelling dat misdadigers een gebrek aan tucht hebben. Populaire opvatting wederom, kijk maar naar de populariteit van Glenn Mills onder politici, maar moeilijk aan te tonen. Is tucht en discipline aan te leren? En zo ja, zorgt dat er dan opeens voor dat iemand een 9tot5 baan gaat nemen, waarin hij veel minder verdient dan met misdaad.

En tot slot zou ik gaarne bezwaar willen maken tegen het gebruik van de term 'links'. Het is vaag, iedereen heeft een ander idee van wat er mee bedoeld wordt, en bij dit soort strafrechtelijke zaken wordt het alleen maar vager. Waarom dan zo'n term gebruiken als die alleen maar zorgt voor verwarring en onnodige emoties?
  • Je gaat er aan voorbij dat:
    Het wegzetten van criminelen ook de maatschappij in bescherming neemt tegen de crimineel, dat dwangarbeid in een private gevangenis de kosten van het penitentiair systeem drukt, tucht orde en gezag een middel zijn om bv ook de orde in de inrichting te bewaren en zware straffen er toe bijdragen de lonendheid van criminalteit te verminderen.
    pi_38940657
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:39 schreef Pool het volgende:
    Verder vind ik dwangarbeid een slecht idee. De productiviteit zal er echt niet hoger op worden, wanneer mensen onder dwang en toezicht werk moeten verrichten. Gevangenen hebben weinig incentives om dan daadwerkelijk hard te werken, behalve wanneer ze onder streng toezicht staan en er straf op luieren staat. Dat betekent dus dat er niet alleen bewakers moeten zijn die de gevangenen beletten om te ontsnappen, maar óók nog eens bewakers die er op moeten toezien dat er hard gewerkt wordt. Kost dus weer handen vol extra mankracht ten behoeve van een lage productie. Dwangarbeid loont niet, dat ik dat als 'linkse rakker' aan een rechtse TS moet vertellen, dat verbaast me.
    Als de geleverde arbeid niet opweegt tegen de (extra) kosten van toezicht en werkverschaffing kan het toch nog wel lonend zijn als het de criminaliteit belangrijk vermindert?

Punt daarmee is natuurlijk dat dat laatste nooit aan te tonen is. Je kan niet berekenen hoeveel meer (of minder) criminiliteit er zou zijn geweest als alles anders was, want dat is het nu eenmaal niet.

Het kan naturlijk ook 'lonend' zijn in de zin dat de goegemeente die paar kwartjes er ruimschoots voor over heeft: het idee dat lelijke boeven van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat volstrekt onnuttig zitten te puniken.
    quote:
    Daarnaast ben ik uit principe tegen lijfstraffen. Dat is barbaars en daar moeten we als beschaafde samenleving boven staan. Voor een staat die mensen lichamelijk straft, heb ik nog minder respect dan voor de gemiddelde crimineel.
    Wat is het doel van straf? Stel dat iemand duidelijk tegen de rechter zegt dat hij de vernedering van 10 stokslagen een zo gruwelijk idee vindt dat hij met dat als voorwaardelijke straf nooit weer een poot buiten de regels zal zetten terwijl hij de voorgestelde geldboete zwaaiend naar z'n maatjes reuze koel contant op tafel legt?

Is het dan niet onbeschaafd iemand te straffen met iets wat door geen van de betrokken partijen als straf of genoegdoening ervaren wordt?
      zaterdag 17 juni 2006 @ 11:56:02 #41
    45206 Pietverdriet
    pi_38940714
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:39 schreef Pool het volgende:

Ik vind een maatschappij die niet in staat is zijn rechtschapen burgers te beschermen geen rechtstaat, dat is een systeem waar het geweldmonopoly van de overheid zijn rechtvaardiging verliest. In zo een geval is een omaatje die haar tasje beroofd wordt en de dader doodslaat of schiet moreel niet te veroordelen omdat zij haar eigendom beschermt en de staat er niets aan doet om dat te doen.
    pi_38940910
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

2 keer veroordeeld en dan de derde keer weer de fout in lijkt me een duidelijke "SMART" indicator
    Het is meetbaar. Maar wat zeggen een aantal veroordelingen over iemands levenslange onverbeterbaarheid? Dat is helemaal niet te meten - anders dan door iemand levenslang de kans te geven te falen (of niet). Verschuil je dan ook niet achter geclaimd aantonen van 'onverbeterbaarheid'.
    quote:
    [..]

Dan is dat een issue voor de aandeelhouders van de geprivatiseerde gevangenissen.
    Uiteindelijk moet je dan ook als staat verzinnen wat te doen als een gevangenis failliet gaat. Of wanneer een gevangenis zijn clienten porno laat produceren. Of reuze kostendekkend wietplanten laat verbouwen.
    quote:
    [..]

Duidelijk uitleggen dat een gevangene in het oude systeem meer geld koste als een zijn oma in het bejaardentehuis.
    Wat koopt die werkloze, die niet in dat veronderstelde oude systeem woont daarvoor? Die wil gewoon nu een oplossing voor probelemn van nu, niet gezeur over oude koeien .
      zaterdag 17 juni 2006 @ 12:15:21 #43
    45206 Pietverdriet
    pi_38941142
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 12:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is meetbaar. Maar wat zeggen een aantal veroordelingen over iemands levenslange onverbeterbaarheid? Dat is helemaal niet te meten - anders dan door iemand levenslang de kans te geven te falen (of niet). Verschuil je dan ook niet achter geclaimd aantonen van 'onverbeterbaarheid'.
    Das dan jammer voor de sloeber, drie keer veroordeeld betekend dat ie minstens 3 keer over de schreef is gegaan en waarschijnlijk veel vaker. Had ook ervoor kunnen kiezen nooit crimineel gedrag te begaan.
    quote:
    Uiteindelijk moet je dan ook als staat verzinnen wat te doen als een gevangenis failliet gaat. Of wanneer een gevangenis zijn clienten porno laat produceren. Of reuze kostendekkend wietplanten laat verbouwen.
    Dat zijn details, hebben het hier denk ik niet over het micro niveau.
    quote:
    Wat koopt die werkloze, die niet in dat veronderstelde oude systeem woont daarvoor? Die wil gewoon nu een oplossing voor probelemn van nu, niet gezeur over oude koeien .
    Doordat er minder overhead kosten voor de overheid zijn, is er minder belasting nodig, dus arbeid wordt goedkoper en er is meer geld voor andere zaken dus de werkeloosheid wordt minder.
    Een werkeloze koopt daar niet zoveel voor, maar dat is dan jammer en staat buiten de scope van dit topic.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 12:15:35 #44
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38941149
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat er aan voorbij dat:
    Het wegzetten van criminelen ook de maatschappij in bescherming neemt tegen de crimineel, dat dwangarbeid in een private gevangenis de kosten van het penitentiair systeem drukt, tucht orde en gezag een middel zijn om bv ook de orde in de inrichting te bewaren en zware straffen er toe bijdragen de lonendheid van criminalteit te verminderen.
    Alle punten (met uitzondering van de laatste) die je hier noemt zijn praktische plusjes en minnetjes. Dat zijn toch niet de punten waarop je de discussie over een principiele inrichting van je strafrechtsysteem zou moeten laten gaan. Als we zo gaan beginnen kan ik het ook wel hebben over het wegnemen van werkgelegenheid voor laaggeschoolden, over hogere gezondheidskosten voor de nieuwe gedetineerden, over Amerika waar de dwangarbeid veel meer kost dan het oplevert. Allemaal economische plusjes en minnetjes die de aandacht afleiden van de echte overwegingen die van belang zijn bij een discussie over een strafrechtelijk systeem.

Maar goed, ik wacht nog even op de onderbouwingen van Ippon op mijn punten.
    pi_38941696
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Das dan jammer voor de sloeber, drie keer veroordeeld betekend dat ie minstens 3 keer over de schreef is gegaan en waarschijnlijk veel vaker. Had ook ervoor kunnen kiezen nooit crimineel gedrag te begaan.
    Ok, maar zeg dat gewoon, in plaats van voortborduren op sociale academie praat over (on)verbeterbaarheid.
    quote:
    [..]

Dat zijn details, hebben het hier denk ik niet over het micro niveau.
    Nee, de voorbeeldjes die ik noem zijn details, het gaat om het macroniveau - je ontneemt gevangenen hun eigen verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid moet worden overgenomen. Je kan niet zeggen: we voeren een beleid in met dwangarbeid maar wat er zoal van die gevangenen gevraagd mag worden zien we wel als er ergens problemen zijn.
    quote:
    [..]

Doordat er minder overhead kosten voor de overheid zijn, is er minder belasting nodig, dus arbeid wordt goedkoper en er is meer geld voor andere zaken dus de werkeloosheid wordt minder.
    Een werkeloze koopt daar niet zoveel voor, maar dat is dan jammer en staat buiten de scope van dit topic.
    Je punt is toch dat het huidig beleid de werkman frustreert? Waarom denk je dat die frustratie ook maar een spat minder zou zijn met een ander stelsel?
    pi_38941702
    Wat je noemt, is in Nijmegen al eerder toegepast.

Criminelen en veelplegers krijgen daar gratis kost, inwoning, opleiding en dergelijke. Of het daadwerkelijk nut heeft, valt te betwijfelen.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:05:14 #47
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38942191
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:05 schreef Ippon het volgende:
    Je geeft een aantal stellingen met wat aannames en daaruit volgt een hele redenatie, maar nergens wordt het onderbouwd met feiten. Zo lijkt het alsof iedereen die het niet met jou eens is maar moet aantonen dat jij ongelijk hebt, maar zo werkt het natuurlijk niet.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:06:23 #48
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38942216
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
    Taakstraffen dwangarbeid noemen, dan is een dagje roeien met boefjes zeker galleislavenarbeid?
    Wat is een taakstraf dan volgens jou?
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:14:32 #49
    50546 Ippon
    Correctief instituut
    pi_38942368
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat er aan voorbij dat:
    Precies want het is volstrekte lariekoek er van uit te gaan dat niemand crimineel wil zijn. Laten de bevlogen linksen eens met Marokkaanse jongeren praten, dan zal er een wereld voor hen open gaan. Al die opvoeding en therapieen helpen niets, want wat levert het die criminelen op? Helemaal niets, dus zullen zij het allemaal naast zich neerleggen. Alleen straf met een harde hand helpt.

Over dat vermeende gebrek aan impulsbeheersing bij criminelen: daar veegt psychiater Dalrymple de vloer mee aan, want volgens hem is dat totale bullshit. Immers, hij kent geen enkele crimineel die last heeft van z'n impulsen wanneer ie tegenover een autoriteit zoals psychiater of rechter staat en het is evenzo een feit dat criminelen hun emoties louter en alleen niet kunnen beheersen wanneer ze met iemand zijn die ze aan kunnen en wanneer ze geloven ermee weg te kunnen komen zonder straf. Kortom: elke crimineel is spontaan genezen van z'n gebrek aan impulsbeheersing zodra hij weet dat ie zal boeten voor z'n geweldsuitbarsting!

Volgens Dalrymple is het aanpraten van dergelijke diagnoses zelfs regelrecht desastreus voor de samenleving: zodra iemand van een geitenwollensok te horen krijgt dat hij een gebrek aan impulsbeheersing heeft, heeft hij daarmee letterlijk een vrijbrief gekregen om iedereen in elkaar te slaan die hij niet mag: hij is immers ziek, hij kan er niks aan doen.

Zo hebben de geitenwollensokken juist de explosie van criminaliteit mogelijk gemaakt!
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:18:37 #50
    50546 Ippon
    Correctief instituut
    pi_38942443
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 12:15 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Alle punten (met uitzondering van de laatste) die je hier noemt zijn praktische plusjes en minnetjes. Dat zijn toch niet de punten waarop je de discussie over een principiele inrichting van je strafrechtsysteem zou moeten laten gaan. Als we zo gaan beginnen kan ik het ook wel hebben over het wegnemen van werkgelegenheid voor laaggeschoolden, over hogere gezondheidskosten voor de nieuwe gedetineerden, over Amerika waar de dwangarbeid veel meer kost dan het oplevert. Allemaal economische plusjes en minnetjes die de aandacht afleiden van de echte overwegingen die van belang zijn bij een discussie over een strafrechtelijk systeem.

Maar goed, ik wacht nog even op de onderbouwingen van Ippon op mijn punten.
    Het inzicht dat veel criminelen alleen maar crimineel willen zijn en dus geen interesse hebben in de aangeboden mogelijkheden om op het rechte pad te komen zodat het creeren van die mogelijkheden de criminaliteit voor gene meter zal reduceren. Criminaliteit levert hen immers veel meer op dan het rechte pad. Daarom helpt alleen straf zodat de afweging die door deze mensen gemaakt wordt dan wel anders zal uitvallen: slechts wanneer echte straf in het vooruitzicht gesteld wordt dan verliest de criminaliteit zijn grote aantrekkingskracht.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:19:42 #51
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38942468
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 13:14 schreef Ippon het volgende:

[..]

Precies want het is volstrekte lariekoek er van uit te gaan dat niemand crimineel wil zijn. Laten de bevlogen linksen eens met Marokkaanse jongeren praten, dan zal er een wereld voor hen open gaan. Al die opvoeding en therapieen helpen niets, want wat levert het die criminelen op? Helemaal niets, dus zullen zij het allemaal naast zich neerleggen. Alleen straf met een harde hand helpt.

Over dat vermeende gebrek aan impulsbeheersing bij criminelen: daar veegt psychiater Dalrymple de vloer mee aan, want volgens hem is dat totale bullshit. Immers, hij kent geen enkele crimineel die last heeft van z'n impulsen wanneer ie tegenover een autoriteit zoals psychiater of rechter staat en het is evenzo een feit dat criminelen hun emoties louter en alleen niet kunnen beheersen wanneer ze met iemand zijn die ze aan kunnen en wanneer ze geloven ermee weg te kunnen komen zonder straf. Kortom: elke crimineel is spontaan genezen van z'n gebrek aan impulsbeheersing zodra hij weet dat ie zal boeten voor z'n geweldsuitbarsting!

Volgens Dalrymple is het aanpraten van dergelijke diagnoses zelfs regelrecht desastreus voor de samenleving: zodra iemand van een geitenwollensok te horen krijgt dat hij een gebrek aan impulsbeheersing heeft, heeft hij daarmee letterlijk een vrijbrief gekregen om iedereen in elkaar te slaan die hij niet mag: hij is immers ziek, hij kan er niks aan doen.

Zo hebben de geitenwollensokken juist de explosie van criminaliteit mogelijk gemaakt!
    Je had je de moeite van een nieuw topic kunnen besparen denk ik. Het nu al legendarische links-rechts bashtopic 2006 #1
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:26:37 #52
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38942608
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

Het geschetste beeld begint nu een duidelijke vorm te krijgen.
    Ik zie met prikkeldraad omheinde fabrieksterreinen, met boven de ingang een kreet die duidelijk maakt wat er hier van je verwacht wordt en die je de hoop voorspiegelt dat je er ooit nog (levend) vandaan komt.
    Daarnaast zie ik lobbyisten die aandringen op meer, strengere en langere straffen, daar dit sowieso "goed" is voor de economie omdat de (meer)prijs van een gevangenis uiteraard wordt opgebracht door de belastingbetaler (er wordt namelijk niet geprivatiseerd maar uitbesteed). Ook zie ik talloze kinderen die verweesd achterblijven, maar gelukkig zijn er (voorlopig) nog genoeg "brave" burgers die wel weten hoe het hoort, die zich hierover zullen ontfermen (zie VS).

follow the money
    pi_38942622
    quote:

Maar bij bepaalde bevolkingsgroepen zoals de Hells Angels, Marokkaanse en Antilliaanse jeugd is het echter andersom: crimineel gedrag verhoogt de sociale status. Om ook hen van crimineel gedrag te laten afzien is dan ook ouderwetse straf nodig: een onontkoombare periode die niet plezierig is, een opgelegde boetedoening zodat men werkelijk spijt krijgt van zijn wandaden.
    Je bent wel goed in mensen over 1 kam scheren..
    Je oplossing is nog beter, want het zal zo ontzettend veel uithalen..
    sjonge jonge jonge.........
      zaterdag 17 juni 2006 @ 13:41:37 #54
    50546 Ippon
    Correctief instituut
    pi_38942895
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 13:27 schreef katje het volgende:

[..]

Jij bent dus voor continuering van de geiten-wollen-sokken aanpak?
    pi_38943306
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 13:41 schreef Ippon het volgende:

[..]

Jij bent dus voor continuering van de geiten-wollen-sokken aanpak?

Kennelijk wel.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:14:11 #56
    151036 Gluckskafer
    How would it be?
    pi_38943508
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:43 schreef Pool het volgende:

[..]

Maar die laat tijdens ons leven niets van zich horen, dus dan moeten we de boel zelf maar tijdelijk praktisch oplossen hè.
    En daar gaan we de fout in.
    Waar haalt de 'mens' het idee vandaan dat hij het recht heeft om over een ander te beschikken of te beoordelen?

Alles is door Allah geschapen, zowel goede als slechte dingen. De mens heeft het vermogen gekregen een keus te maken, tussen bijvoorbeeld, gebruik of misbruik van het goede en het al dan niet gebruiken van het slechte. Dat vormt onze beproeving.

De Islam kondigt een nieuw leven aan nadat wij de dood zijn gepasseerd. Wij zullen gekonfronteerd worden met de gevolgen van alles wat wij gedaan hebben en verantwoording moeten afleggen voor onze daden. Ook al is ons menslijk falen groot, Gods vergevingsgezindheid is nog groeter, als wij ons vrijwillig tot Hem keren en hem gehoorzamen.
    Het paradijs wacht hen die vergeven zijn. Datgene wat nodig is om het paradijs te mogen betreden, staat aangegeven in de Koran en is uitgelegd in de boeken van de soennah, de gezegdes en handelingen van de profeet Mohammad (vzmh).

[ Bericht 3% gewijzigd door Gluckskafer op 17-06-2006 14:24:04 ]
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:21:26 #57
    151036 Gluckskafer
    How would it be?
    pi_38943626
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 14:02 schreef K33T het volgende:

[..]

[afbeelding]

Kennelijk wel.
    En wat heeft deze foto te maken met het onderwerp van dit topic?
    Ik vind het het toppunt van zielig, iemands foto te betrekken bij een discussie.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:25:33 #58
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38943712
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 14:21 schreef Gluckskafer het volgende:

[..]

En wat heeft deze foto te maken met het onderwerp van dit topic?
    Ik vind het het toppunt van zielig, iemands foto te betrekken bij een discussie.
    Zielig? Makkelijk juist!

Neusringetje--> Vieze linkse--> geitenwollensokken--> heeft liever dat criminelen vrij rondlopen.
    Feitelijke onderbouwingen worden zwaar overgewaardeerd!
    pi_38943972
    Vreemde OP....

Het hangt er nogal vanaf wat je ten doel stelt met een straf. We hebben in NL een zogenaamd negatief sanctiestelsel; er wordt alleen met straffen gereageerd op bepaald ongewenst gedrag. Straf je vooral om vergelding, of is het tevens gericht op het voorkomen van nieuwe misdaden? In dat geval zal je ook de omstandigheden moeten meewegen, wat Ippon misschien al links in de oren klinkt.

Er zijn, in het kader van die omstandigheden, verschillende onderzoeken geweest naar de invloed van strafmaten ten aanzien van misdaadcijfers, en ze ondersteunen de theorie van de TS niet.

En nee, ik stem niet links
    [b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
    Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:43:32 #60
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_38944117
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:44 schreef longinus het volgende:

[..]

Je bent voor de doodstraf
    US Marine Corps: "It is not our duty to judge Bin Laden. That's God's duty. Our duty is to arrange the meeting."
    It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:44:49 #61
    45206 Pietverdriet
    pi_38944139
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 13:06 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Wat is een taakstraf dan volgens jou?
    Een lachertje
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:48:31 #62
    45206 Pietverdriet
    pi_38944220
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 11:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat is er voor eigen verantwoordelijkheid aan iemand die juist 15 jaar geen eigen verantwoordelijkheid heeft gehad en onder verantwoordelijkheid van het gevangenisregime totaal ingeïntegreerd wordt losgelaten op de samenleving?
    Ik zou als samenleving het gevangenisstelsel aanklagen voor verregaande nalatigheid.
    Het is eigen verantwoording dat je in de bak komt, en je eigen verantwoording je daarna te gedragen.
    Misdadigers gedragen zich in het huidige systeem zeer slecht na hun invrijheidstelling, ik kan me een bericht herinneren dat vrijwel alle TBS veroordeelden bv binnen een jaar recidiveren.
    quote:

Dwangarbeid dus. Vind je het geen valse concurrentie dan? Iemand krijgt hier zeer goedkope arbeidskrachten van de staat. Ik zou de staat niet graag nóg machtiger maken dan ze al is.
    Nee, hij krijgt goedkope arbeidskrachten, de staat verplicht deze mensen niet tot criminaliteit.
    quote:
    Als het de staat zelf is die profiteert van de goedkope arbeidskrachten verwijs ik naar de eeuwige inefficientie van staatscommercie. Dan draait dus gewoon de belastingbetaler ervoor op.
    Nee, ik ben voor privatisering van de gevangenissen.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:49:38 #63
    45206 Pietverdriet
    pi_38944250
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 13:27 schreef katje het volgende:

[..]

Je spot toont aan dat je geen argumenten hebt, en dat de post waar je op reageerd helaas erg veel waarheid bevat.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:51:36 #64
    45206 Pietverdriet
    pi_38944285
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 13:26 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Het geschetste beeld begint nu een duidelijke vorm te krijgen.
    Ik zie met prikkeldraad omheinde fabrieksterreinen, met boven de ingang een kreet die duidelijk maakt wat er hier van je verwacht wordt en die je de hoop voorspiegelt dat je er ooit nog (levend) vandaan komt.
    Daarnaast zie ik lobbyisten die aandringen op meer, strengere en langere straffen, daar dit sowieso "goed" is voor de economie omdat de (meer)prijs van een gevangenis uiteraard wordt opgebracht door de belastingbetaler (er wordt namelijk niet geprivatiseerd maar uitbesteed). Ook zie ik talloze kinderen die verweesd achterblijven, maar gelukkig zijn er (voorlopig) nog genoeg "brave" burgers die wel weten hoe het hoort, die zich hierover zullen ontfermen (zie VS).

Kom nu eens met argumenten...
    pi_38944316
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:

Nee, ik ben voor privatisering van de gevangenissen.
    Valt iets voor te zeggen, maar in de VS bijvoorbeeld is een groot aantal gevangenissen geprivatiseerd, zonder het gewenste effect. (tenzij het effect kostenefficientie is...)

Maar kanttekening is dan natuurlijk wel dat zowel het rechtssysteem als de gevangeniscultuur volslagen anders is dan hier.
    [b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
    Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
      zaterdag 17 juni 2006 @ 14:53:40 #66
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38944322
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je spot toont aan dat je geen argumenten hebt, en dat de post waar je op reageerd helaas erg veel waarheid bevat.
    Het lijkkt me allereerst de taak van de TS om aannemelijk te maken dat zijn voorgestelde systeem (of de jouwe voor mijn part) wel verbeteringen ten opzichte van het huidige systeem zullen betekenen. Niet andersom.

Voorlopig heb ik alleen nog maar aannames en gekanker op het huidige systeem kunnen ontdekken.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 15:14:15 #67
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38944725
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom nu eens met argumenten...
    Dit zijn mijn argumenten! (om niet te doen wat TS voorstelt).
    Het is er namelijk allemaal al, en het is er ook allemaal al eens geweest.
    follow the money
      zaterdag 17 juni 2006 @ 15:16:18 #68
    45206 Pietverdriet
    pi_38944762
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 15:14 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Als je het zou onderbouwen, dan zou je een argument hebben.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 15:22:10 #69
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38944869
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 15:14 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Aah kom op, in het eerste gedeelte van je post beschrijf je gewoon Auswitzsch, dat lijkt me nauwelijks een geldig argument. En al helemaal niet als het om dwangarbeid gaat.

Tweede gedeelte vond ik inderdaad wel een punt. Je moet je toch afvragen of het handig is om het gevangeniswezen een economisch belangrijke stroming te laten worden. Als je het gevangeniswezen privatiseert creeer je een belangrijke groep in de economie die er wel bij vaart dat er meer gevangenen bijkomen. Niet alleen de directeuren, maar ook de werknemers.
    In Amerika is dat toch ook wel een stroming die je ziet. Wil een gouverneur herkozen worden dan is ie toch wel afhankelijk van een machtige lobby aan de ene kant (gevangenissen, bouwbedrijven, levering van rand-producten) en van de andere kant van zijn kiezers. Als je door de strafmaat omhoog te gooien een paar honderd extra banen creeert is dat best een verleidelijke keuze. Ik persoonlijk vind het ook onwenselijk om marktwerking op die manier in te laten in je strafrecht, wat toch zou moeten gaan om morele en maatschappelijke argumenten, niet economische.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 15:30:04 #70
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38945019
    follow the money
      zaterdag 17 juni 2006 @ 15:36:51 #71
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38945150
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 15:22 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Aah kom op, in het eerste gedeelte van je post beschrijf je gewoon Auswitzsch, dat lijkt me nauwelijks een geldig argument. En al helemaal niet als het om dwangarbeid gaat.
    Die gaskamers (en ovens) zijn pas later in Auswitzsch geïntroduceerd hoor, je vergeet wellicht dat het begonnen is als een werkkamp?
    follow the money
      zaterdag 17 juni 2006 @ 15:40:43 #72
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38945233
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 15:36 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Die gaskamers (en ovens) zijn pas later in Auswitzsch geïntroduceerd hoor, je vergeet wellicht dat het begonnen is als een werkkamp?
    Het blijft een onsmakelijke vergelijking.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:02:23 #73
    45206 Pietverdriet
    pi_38945754
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 15:30 schreef DeepThought het volgende:
    Onderbouwen?

Met een feit?

Of met bijvoorbeeld dit artikel?
    en je punt is?
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:14:31 #74
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38946038
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en je punt is?
    Dat je wel erg naïef moet zijn om de gevaren van (het privatiseren van) het gevangeniswezen niet te (willen) zien.
    follow the money
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:17:50 #75
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38946114
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:
    Een lachertje
    Onderbouw dat eens.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:19:04 #76
    45206 Pietverdriet
    pi_38946144
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:14 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Dat je wel erg naïef moet zijn om de gevaren van (het privatiseren van) het gevangeniswezen niet te (willen) zien.
    Tuurlijk zijn die er, en daarom moet je dat ook goed doen.
    Maar dat is nog geen reden om er gelijk de jodenvervolging bij te slepen als we het over strafvervolging hebben.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:20:10 #77
    45206 Pietverdriet
    pi_38946169
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:17 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Onderbouw dat eens.
    Ga eens een tijdje kijken wat taakstraffers doen dan praten we verder.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:21:31 #78
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38946207
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onderbouw nou je punten eens man!
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:26:03 #79
    45206 Pietverdriet
    pi_38946307
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:21 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Onderbouw nou je punten eens man!
    Niet tegenover iemand die taakstraffen dwangarbeid noemt.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:36:27 #80
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_38946496
    Het is eenzijdig om alleen maar naar de straffen te kijken. Pakkans is een veel belangrijker punt, mensen ervaren het nu vaak als domme pech als ze gepakt worden. Dat met de gematigde straffen is het ingecalculeerd risico en niet afschrikwekkend. Om met de huidige pakkans te zorgen dat mensen zich wel twee keer bedenken moet zowel duur als omstandigheden van de straffen drastisch langer en slechter worden. Maar je hebt het dan wel over stijgingen die buiten proportie zijn.
    Vampire Romance O+
      zaterdag 17 juni 2006 @ 16:58:18 #81
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38947115
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn die er, en daarom moet je dat ook goed doen.
    Door het stelsel (goed) te privatiseren bedoel je?
    quote:
    Maar dat is nog geen reden om er gelijk de jodenvervolging bij te slepen als we het over strafvervolging hebben.
    Ach, ik wees slechts op een werkkamp waar de zaken heel erg uit de hand gelopen zijn, maar er zullen (inderdaad) altijd mensen zijn die (uitsluitend) vanwege hun afkomst en/of sociale omstandigheden, nu eenmaal meer kans lopen om vervolgd en gevangengezet te worden dan anderen.
    follow the money
      zaterdag 17 juni 2006 @ 18:06:48 #82
    146018 mariatrepp
    pi_38948705
    -
    Linkse mensen geloven niet altijd dat de mens goed is, en zijn ook niet per se aanhangers van Rousseau. Linkse mensen kennen het resultaat van meer dan 100 jaar gedragsonderzoek, waaruit altijd weer blijkt dat leren beter positief dan negatief kan worden aangemoedigd, en dat straffen beperkt moeten worden, omdat straf de menselijke verhoudingen op de langere termijn zwaar belast en liegen en bedriegen aanleert.
    Je kan goed gedrag uiteindelijk niet afdwingen. Je kan wél slecht gedrag ontmoedigen, vooral door dat je aangename dingen ( status, geld) onttrekt aan degenen die zich slecht gedragen.
    Werkkampen zouden extreem duur zijn, en zeer contraproductief. Op het moment dat de mensen er weer uit mogen, zijn ze zo boos en verhardt, dat zij geen enkele rekening meer houden, en b.v. bij een roofoverval gelijk aan het moorden slaan ( vergelijk VS).
    Criminaliteit is ten dele een directe consequentie van grote materiele rijkdom in een samenleving, gekoppeld aan een materialistische instelling, in combinatie met grote inkomensverschillen.
    Preventie, pakkans en snel straffen , dat zijn de (beperkte) middelen die men tegen criminaliteit heeft.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 18:18:13 #83
    150563 Carl_Romme
    De Sfinx van Overveen.
    pi_38948935
    Misschien moeten ze in gevangenissen ook meer met een bonus-malus systeem werken, zoals ze dat bijvoorbeeld in verslavingsklinieken doen.
    Romme houdt zich niet van de domme.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 18:34:59 #84
    45206 Pietverdriet
    pi_38949322
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 18:18 schreef Carl_Romme het volgende:
    Misschien moeten ze in gevangenissen ook meer met een bonus-malus systeem werken, zoals ze dat bijvoorbeeld in verslavingsklinieken doen.
    Je bedoelt, hun afrekenen op de recidive van het clienteel
      zaterdag 17 juni 2006 @ 18:54:40 #85
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38949809
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:
    Je wekt sterk de indruk zelf geen kennis van zaken te hebben. Als je vindt dat een taakstraf een lachtertje is dan zul je dat op zijn minst moeten kunnen onderbouwen. Kun je dat niet, dan kan ik daar alleen maar uit concluderen dat het slap geouwehoer is zoals je het ook op feestjes e.d. hoort.
      zaterdag 17 juni 2006 @ 18:59:40 #86
    45206 Pietverdriet
    pi_38949906
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 18:54 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Je wekt sterk de indruk zelf geen kennis van zaken te hebben. Als je vindt dat een taakstraf een lachtertje is dan zul je dat op zijn minst moeten kunnen onderbouwen. Kun je dat niet, dan kan ik daar alleen maar uit concluderen dat het slap geouwehoer is zoals je het ook op feestjes e.d. hoort.
    Zoals jij ook had kunnen onderbouwen dat het "dwangarbeid" is bedoel je?
      zaterdag 17 juni 2006 @ 19:02:40 #87
    146018 mariatrepp
    pi_38949971
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 18:54 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Kan iemand me vertellen wat men zoal moet doen bij een taakstraf?? Ik heb een persoonlijke reden om dit te vragen. (Ik verwacht in hoger beroep te worden vrij gesproken, maar ik heb onlangs 80 uur taakstraf opgelegd gekregen, vanwege mijn protesten aan de Universiteit Leiden). Echt waar.Wat goed dat er nog geen dwangscampementen zijn...
      zaterdag 17 juni 2006 @ 19:21:11 #88
    146018 mariatrepp
    pi_38950386
    De LPFer Eerdmans had een paar jaar geleden ook om dwangarbeid gevraagd. Nou, dan wil ik de mannetjes ook graag in een chain gang langs de snelweg zien werken - net als nu in Amerikaanse gevangenissen, waar de chain gang weer is ingevoerd (in Alabama, Florida en Arizona).
      zaterdag 17 juni 2006 @ 21:10:01 #89
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38953788
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
    Zoals jij ook had kunnen onderbouwen dat het "dwangarbeid" is bedoel je?
    Wat begrijp je nou niet aan het woord 'taakstraf'?
      zaterdag 17 juni 2006 @ 21:11:21 #90
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38953837
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 19:02 schreef mariatrepp het volgende:
    Kan iemand me vertellen wat men zoal moet doen bij een taakstraf?? Ik heb een persoonlijke reden om dit te vragen. (Ik verwacht in hoger beroep te worden vrij gesproken, maar ik heb onlangs 80 uur taakstraf opgelegd gekregen, vanwege mijn protesten aan de Universiteit Leiden). Echt waar.Wat goed dat er nog geen dwangscampementen zijn...
    Op de site van de reclassering kun je alle ins en outs over taakstraffen vinden.
      zondag 18 juni 2006 @ 09:12:46 #91
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38964082
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet tegenover iemand die taakstraffen dwangarbeid noemt.
    Gewoon helemaal in het algemeen niet, tot nu toe.
    pi_38966406
    quote:
    Ik geloof dat het huidige in wezen linkse strafsysteem niet werkt omdat het ten onrechte uitgaat van de goedheid van de mens. Men denkt: geen mens wil crimineel zijn, een mens wordt tot misdaad gedwongen door slechte omstandigheden (kortom: de dader is eigenlijk het grootste slachtoffer). De linkse oplossing is dan ook: geef criminelen een beter leven, een hogere uitkering en alles sal recht kom.

Ik denk dat de praktijk genoegzaam aangetoond heeft dat links het bij het verkeerde einde heeft. Ik denk dat links miskent dat de mens van nature crimineel is. Immers, de mens is liever lui dan dat ie werkt en iemands hoofd in elkaar beuken geeft een geweldig gevoel van macht en dus geluk.
    De mens is van nature slecht ?? En iemands hoofd in mekaar beuken geeft een geweldig voel van macht en geluk ??

wat voor wereldbeeld heb jij zeg ? Waar woon je ? wat heb je meegemaakt ?

Om toch nog mee te denken met de effectiviteit van het straffen:
    Ik denk dat iedere crimineel een andere behandeling nodig heeft, maar zie overigens wel de praktische en morele bezwaren hiertegen.
      zondag 18 juni 2006 @ 13:23:34 #93
    50546 Ippon
    Correctief instituut
    pi_38968949
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 12:02 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

De mens is van nature slecht ?? En iemands hoofd in mekaar beuken geeft een geweldig voel van macht en geluk ??

wat voor wereldbeeld heb jij zeg ? Waar woon je ? wat heb je meegemaakt ?

1. Een voorstelling van de werkelijkheid die ik mijn hele leven al heb opgebouwd
    2. In Den Haag
    3. Niks bijzonders

Om toch nog mee te denken met de effectiviteit van het straffen:
    Ik denk dat iedere crimineel een andere behandeling nodig heeft, maar zie overigens wel de praktische en morele bezwaren hiertegen.

4. Dwangarbeid is rechtvaardig, voor gevangenen, slachtoffers en samenlveing.
      zondag 18 juni 2006 @ 19:18:25 #94
    146018 mariatrepp
    pi_38978367
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 21:11 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Op de site van de reclassering kun je alle ins en outs over taakstraffen vinden.
    Heb gevonden wat ik sowieso al dacht: een taakstraf is gewoon wat veel mensen ( ik bijvoorbeeld) al als vrijwilligerswerk doen...
    Ach het hele leven is toch een taakstraf.
    Taakstraf is dus vogens mij NIET hetzelfde als dwangarbeid, en dat is maar goed ook.
    pi_38978911
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 13:23 schreef Ippon het volgende:

[..]
    Maar geloof je dan Ippon dat er geen goede mensen zijn ?
      zondag 18 juni 2006 @ 21:55:30 #96
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38983771
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 19:18 schreef mariatrepp het volgende:
    Taakstraf is dus vogens mij NIET hetzelfde als dwangarbeid, en dat is maar goed ook.
    Waarom is het geen dwangarbeid?
    pi_38984335
    Het rare is dat TS in de OP eenmaal noemt wat mensen wél weerhoudt van crimineel gedrag, om vervolgens daar geheel geen aandacht aan te schenken.
    quote:

Voor de meesten is zelfs al de afkeuring van zijn omgeving bij strafbaar gedrag al genoeg straf en dus prikkel om van criminaliteit af te zien.
    Afkeurenswaardig gedrag dient afgekeurd te worden door de 'nette' mensen én de 'nette mensen' moeten meer aanzien hebben dan tuig. Punt.
    Wat er gebeurt is dat we dat met z'n allen onvoldoende doen: afkeurenswaardig gedrag afkeuren. Eigenlijk vinden we het heel logisch dat iemand ervoor kiest met wat dealen snel geld binnen te halen, of iemand te beroven, de verzekering te tillen en een fiets natuurlijk mee te nemen als deze niet op slot staat.

Proberen de maatschappij in het fatsoen te brengen terwijl de maatschappij zelf dat fatsoen niet opbrengt is trekken aan een dood paard. Dwangarbeid, draconische straffen, eindeloos knuffelen, peperdure therapiën - het maakt allemaal geen donder verschil.

Als we niet als maatschappij wetteloos gedrag als minderwaardig beschouwen dan is behoorlijk hoge criminaliteit daarvoor de prijs.
      zondag 18 juni 2006 @ 22:12:41 #98
    146133 DeepThought
    lower than ever
    pi_38984460
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 21:55 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Waarom is het geen dwangarbeid?
    Omdat de taakstrafregeling flexibele elementen bevat, die je doorgaans niet vindt in de door TS geschetste situatie. Zo is er dan wel sprake van (dwang)arbeid, maar dat feit wordt natuurlijk ruimschoots vergoed doordat het element van vrijheidsbeneming daarbij tot een minimum wordt beperkt... lijkt me nogal wiedes
    follow the money
      zondag 18 juni 2006 @ 22:37:58 #99
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_38985570
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 22:12 schreef DeepThought het volgende:
    Omdat de taakstrafregeling flexibele elementen bevat, die je doorgaans niet vindt in de door TS geschetste situatie. Zo is er dan wel sprake van (dwang)arbeid, maar dat feit wordt natuurlijk ruimschoots vergoed doordat het element van vrijheidsbeneming daarbij tot een minimum wordt beperkt... lijkt me nogal wiedes
    Daarmee is een taakstraf nog steeds dwangarbeid. Dat er verschillende vormen van dwangarbeid bestaan en dat het altijd 'erger' kan doet daar niets aan af.
      zondag 18 juni 2006 @ 22:59:54 #100
    150563 Carl_Romme
    De Sfinx van Overveen.
    pi_38986856
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:
    Je bedoelt, hun afrekenen op de recidive van het clienteel
    Dat voert wat te ver denk ik, ik doelde meer op de gevangenen zelf. Dat ze ook in de gevangenis actief mee moeten werken met hun rehabilitatie e.d. Doen ze hun best dan krijgen voorrechten, zo niet, dan volgen er repercussies.
    Romme houdt zich niet van de domme.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')