abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 juni 2006 @ 01:00:55 #251
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38800452
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 00:54 schreef tudoros het volgende:
Precies in de zin van dat geen woord er voor niks in staat. En ja, zelfs dan kun je het vanuit je eigen beleving op je eigen manier anders lezen dan degeen naast je - in principe wordt de bijbel dan op net zoveel verschillende manieren gelezen als het absoluut gezien gelezen word. Houd in het achterhoofd dat het geen wiskunde is - het gaat hier over levensbeschouwing en dan is 1+1 niet altijd 2.
Ik ben het met je eens dat die boeken op zeer veel verschillende manieren gelezen worden; sterker, als je het mij vraagt zijn er evenveel christelijke religies als er mensen zijn die zich christen noemen. Dat vind ik echter gek omdat de orthodoxe opvatting is dat hun geloof historisch verantwoord is en er maar één waarheid is. Als dat zo is, dan zou de bijbel dat moeten reflecteren, tenminste, als het werkelijk een boek van god is. Als er echter net zoveel geloven zijn als gelovigen, dan is er dus geen sprake van één waarheid, laat staan van een historische.
quote:
In de bijbel is ieder mens slechts mens - niet meer, niet minder. Elke keer weer vervalt deze mens in 'slechte' daden. Daden die een mens namelijk on-mens laat zijn. God probeert in Zijn relatie met de mens telkens weer de mens op het goede pad te brengen. Namelijk het pad van leven - van mens-zijn.

Naar mijn idee is jouw idee van een heilig boek een boek vol verhalen met goede daden en alleen maar goede zaken. Maar de bijbel gaat over de relatie van God met de mens en een mens is niet alleen goed. Daarnaast - in film-metafoor - is een goede film zonder bad guy niet echt goed te noemen...
De 'bad guy' hier, voor de duidelijkheid, is de joods-christelijke god, niet de mens. Het is namelijk niet de mens die in het OT met enige regelmaat oproept tot het slachten van alles en iedereen, vrouwen en kinderen expliciet incluis.
'Nuff said
pi_38800605
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 00:46 schreef Doffy het volgende:
Karen Armstrong!

Ik ben nu bezig in haar 'A short introduction to Islam', ter voorbereiding op mijn reisje naar Istanbul
Ja, inderdaad, dat boek Echt geweldig. En hoe is 'A short introduction to Islam'?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 13 juni 2006 @ 09:34:56 #253
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_38803662
quote:
Op maandag 12 juni 2006 21:21 schreef het_fokschaap het volgende:
Jehova-getuigen kennen de bijbel van kaft tot kaft erg goed en doen regelmatig studie. En hun geloof wordt daardoor m.i. alleen maar sterker. En zo heb je vast nog andere gelovigen die de bijbel geheel letterlijk interpreteren en dat geloven.
De Jehova's die bij me langs komen interpreteren de Bijbel juist niet letterlijk. Dat heb ik ze een keer 'letterlijk gevraagd. Aan een jonge aarde en de zondvloed doen ze niet (interpreteren ze figuurlijk)...
Nu met gitaar!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 10:30:01 #254
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38804747
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:13 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:

[..]

De PKN is tegenwoordig toch aardig vrijzinnig?
behoorlijk
quote:
Mwah, hangt een beetje van de regio af maar echt vrijzinnig zou ik het gemiddeld niet noemen.
jij hebt er dan ook net wat minder kijk op.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 10:36:06 #255
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38804866
quote:
Op maandag 12 juni 2006 15:14 schreef Phooka het volgende:

[..]

Waarom is dit een normatieve vraag?
hoezo niet?

de vraag over het ontstaan van de aarde komt altijd neer op een vraag of 'iets' eeuwig kan zijn (als het niet God is) en hoe 'iets' uit 'niets' kan ontstaan. dat zijn niet louter wetenschappelijke vragen. hoe je het iets en het niet definieerd en werkelijk eigenschappen je eraan geeft is puur normatief. bijv. hoe er in de wiskunde word omgegaan met het oneindige.
?Porque no te calles?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 11:15:20 #256
45379 Phooka
not applicable
pi_38805843
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:36 schreef pmb_rug het volgende:
hoezo niet?

de vraag over het ontstaan van de aarde komt altijd neer op een vraag of 'iets' eeuwig kan zijn (als het niet God is) en hoe 'iets' uit 'niets' kan ontstaan. dat zijn niet louter wetenschappelijke vragen. hoe je het iets en het niet definieerd en werkelijk eigenschappen je eraan geeft is puur normatief. bijv. hoe er in de wiskunde word omgegaan met het oneindige.
"Normatief" is niet hetzelfde als "zingevend", volgens mij. De Van Dale leert mij dat normatief de betekenis heeft van: maatgevend, prescriptief en regulatief. Ik zie niet waarom het ontstaan van de Aarde een normatieve dimensie heeft. Zingevend, soit, maar normatief, nee.
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 11:33:08 #257
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38806389
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 00:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

Karen Armstrong!

Ik ben nu bezig in haar 'A short introduction to Islam', ter voorbereiding op mijn reisje naar Istanbul
Ik heb de Wenteltrap gelezen (moest voor Godsdienstpsychologie), maar die vond ik niet echt geweldig eigenlijk. Van een heleboel dingen vroeg ik me af wat ze ertoe deden en ik had meer zoiets van: begin een lifelog ofzo Zo bijzonder vond ik haar verhaal nou namelijk ook weer niet. Bovendien sta ik altijd een beetje argwanend tegenover mensen die geen theologie hebben gestudeerd en zich dan toch op professioneel niveau ermee bezig willen houden. Natuurlijk zullen er mensen zijn die meer weten dan academici, maar een bul van de fac. theologie is toch wel een bewijs dat je erover kunt spreken.

Het is een beetje net als wanneer ik met mijn achtergrond ineens een boek ga schrijven over de geschiedenis vh christendom
Niet meer actief op Fok!
pi_38806416
quote:

[..]

hoezo niet?

Nou, ik zou het anders stellen. Het ontstaan van de aarde probeert men te beschrijven en dat is een descriptieve vraag. Alleen hoe je die concepten defineert waarmee je de vraag oplost zijn normatief (zoals het niets en iets), maar de vraag zelve 'hoe is de aarde ontstaan' is descriptief in die zin dat je proces van het ontstaan van de aarde wilt beschrijven. Het is dus een combinatie van wetenschap en (wetenschaps)filosofie.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 11:54:12 #259
27698 Doffy
pi_38806980
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 11:33 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb de Wenteltrap gelezen (moest voor Godsdienstpsychologie), maar die vond ik niet echt geweldig eigenlijk. Van een heleboel dingen vroeg ik me af wat ze ertoe deden en ik had meer zoiets van: begin een lifelog ofzo Zo bijzonder vond ik haar verhaal nou namelijk ook weer niet. Bovendien sta ik altijd een beetje argwanend tegenover mensen die geen theologie hebben gestudeerd en zich dan toch op professioneel niveau ermee bezig willen houden.
Iemand die 7 jaar in een RK klooster heeft gezeten, zal er me dunkt toch het eea van weten. Wellicht niet op academisch theologisch niveau, maar is dat de enige kant van waaraf je het geloof kunt/mag bekijken? Zo ja, dan hebben vele gelovigen een probleem.
'Nuff said
  dinsdag 13 juni 2006 @ 11:58:38 #260
45379 Phooka
not applicable
pi_38807118
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 11:34 schreef Dr_Jack het volgende:
Nou, ik zou het anders stellen. Het ontstaan van de aarde probeert men te beschrijven en dat is een descriptieve vraag. Alleen hoe je die concepten defineert waarmee je de vraag oplost zijn normatief (zoals het niets en iets), maar de vraag zelve 'hoe is de aarde ontstaan' is descriptief in die zin dat je proces van het ontstaan van de aarde wilt beschrijven. Het is dus een combinatie van wetenschap en (wetenschaps)filosofie.
Euhm, maar dan nog is normatief niet de juiste term in dit geval. Nu wil ik niet al teveel op definitiekwesties blijven steken, maar in het geval van empirische wetenschap is de term "normatief" niet van toepassing. Bovendien zou ik stellen dat de concepten waarmee je deze specifieke vraag oplost, al aangereikt door andere delen van de wetenschap - dwz. de definitie van concepten heeft al plaatsgevonden, en het zou niet logisch zijn om andere definities aan te nemen specifiek voor dit vraagstuk.
De wetenschapsfilosofie opereert bovendien op een hoger niveau, het is een analyse van de wetenschap zelf. Op zich kan je natuurlijk de ontologie erbij halen, maar ik denk dat in dit geval de benodigde concepten, goed bekend en ook vrij tastbaar zijn. (bulk materie in tegenstelling tot bv. elementaire deeltjes of electronen) Ik denk dus niet dat de wetenschapsfilosofie de (zingevende) resultaten zou opleveren waar pmb_rug naar zoekt. Bovendien zou het raar zijn als de ontologie iets anders zegt over materie als het ontstaan van de aarde wordt beschreven, dan wanneer de huidige aarde wordt beschreven.
Wat mij betreft kan je zingevende filosofieën proberen te koppelen aan de wetenschap, maar is het niet strikt nodig.
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:18:52 #261
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_38807816
quote:
Op zondag 11 juni 2006 20:39 schreef Viking84 het volgende:
Afgelopen semester heb ik het vak Literatuur van de Bijbel gevolgd.
Waar (Uni/ fac) doceren ze dat?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:27:28 #262
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38808134
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 11:15 schreef Phooka het volgende:

[..]

"Normatief" is niet hetzelfde als "zingevend", volgens mij. De Van Dale leert mij dat normatief de betekenis heeft van: maatgevend, prescriptief en regulatief. Ik zie niet waarom het ontstaan van de Aarde een normatieve dimensie heeft. Zingevend, soit, maar normatief, nee.
juist wel.
nogmaals, het maakt alles uit of het universum een toevalletje is of ontworpen is. ontwerp impliceert zin. toeval impliceert zinloosheid. het maat alle verschil in de wereld. ethiek wordt dan gereduceerd tot iets louter evolutionairs, iets om te overleven.
?Porque no te calles?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:28:44 #263
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38808179
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 11:34 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

hier ben ik het mee eens.
daarom vind ik ID ook helemaal zo gek nog niet. het is niet puur wetenschap. het mixed wetenschap met filosofie. dat is denk ik de enige manier om dit probleem fatsoenlijk te kunnen benaderen.
?Porque no te calles?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:29:07 #264
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38808196
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 12:18 schreef Napalm het volgende:

[..]

RuG!!!!
?Porque no te calles?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:30:43 #265
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38808253
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 11:58 schreef Phooka het volgende:

[..]

Euhm, maar dan nog is normatief niet de juiste term in dit geval. Nu wil ik niet al teveel op definitiekwesties blijven steken, maar in het geval van empirische wetenschap is de term "normatief" niet van toepassing.
klopt. maar die empirische wetenschap is nu juist niet voldoende bij het beschouwen van dit probleem.
?Porque no te calles?
pi_38808358
Ontwerp impliceert misschien bij jou zin, maar bij mij meer wantrouwen tegen die schepper. Hoe kan een Ontwerper tegelijkertijd kinderen en kanker ontwerpen? Dat moet wel toeval zijn. En als het een ontwerp zou zijn, dan zou ik zo'n Ontwerper haten en wantrouwen.

Toeval impliceert vergankelijkheid. En dat stimuleert om te staan voor de waarden waar wij allen de schoonheid van inzien: liefde, geluk, respect, vrede. Door dit idee van vergankelijkheid in je achterhoofd te houden, zullen meer mensen hun handen uit de mouwen steken. Door het idee van een door God opgelegde zingeving, zullen meer mensen denken dat het wel goed komt. Er zal wel een doel achter zitten dat het zo ontworpen is en ach, ik kom straks in de hemel omdat ik bepaalde regeltjes uitvoer.

Persoonlijk vind ik dit maar niks. Het is intellectuele luiheid. Als actief ethisch filosoferen hetzelfde als werken is, is de moraal een WW-uitkering.

[ Bericht 1% gewijzigd door MrBean op 13-06-2006 12:43:18 ]
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:37:08 #267
45379 Phooka
not applicable
pi_38808461
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 12:27 schreef pmb_rug het volgende:
juist wel.
nogmaals, het maakt alles uit of het universum een toevalletje is of ontworpen is. ontwerp impliceert zin. toeval impliceert zinloosheid. het maat alle verschil in de wereld. ethiek wordt dan gereduceerd tot iets louter evolutionairs, iets om te overleven.
Verdikke. Als we al blijven steken op definities, dan komen we natuurlijk nergens. Normatief heeft betrekking op normen en waarden, zingevend heeft betrekking op de zin van het bestaan. Dat zijn mijns inziens twee verschillende dingen, en ik wil die twee zaken graag gescheiden zien, anders vind ik dit geen zinvolle discussie.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:43:18 #268
45379 Phooka
not applicable
pi_38808658
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 12:30 schreef pmb_rug het volgende:
klopt. maar die empirische wetenschap is nu juist niet voldoende bij het beschouwen van dit probleem.
Ik lees hierboven dat je daar dus ID voor in de plaats wil stellen. Dat lijkt mij de minste van de mogelijke alternatieven. Je zegt: "de empirische wetenschap is niet voldoende." Dat is bijvoorbeeld ook op te lossen door een beschouwende filosofische analyse uit te voeren náást de empirisch wetenschappelijke. Wat zou je nu precies verlangen: een combinatie/mengvorm van alle invalshoeken in één universeel schrijven, of een aparte beschouwing vanuit verschillende invalshoeken.
In het eerste geval denk ik dat je denkbeelden uit elke invalshoek tekort gaat doen.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:44:48 #269
45379 Phooka
not applicable
pi_38808696
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 12:28 schreef pmb_rug het volgende:
daarom vind ik ID ook helemaal zo gek nog niet. het is niet puur wetenschap. het mixed wetenschap met filosofie. dat is denk ik de enige manier om dit probleem fatsoenlijk te kunnen benaderen.
Hm. Je verandert de regels van het spel.
pi_38809218
quote:

[..]

ID is dat ook niet. Het is het oude liedje. Bestaande gaten vullen met een schepper/god totdat we een andere invulling weten.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:06:40 #271
27698 Doffy
pi_38809351
quote:

[..]

Waarom hoor je dat uitsluitend gelovigen roepen, en niet degenen die er wél een gedegen studie van hebben gemaakt?
'Nuff said
pi_38809501
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 00:56 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

naar mijn idee zie jij het gedrag van god door een roze bril. wat is de symboliek van het laten doden van de eerstgeboren zoon van egyptenaren door een engel des doods ?
Ga eens wat lezen ofzo ipv zomaar iets te zeggen waarvan je geen idee hebt wat je nu precies zegt.
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 01:00 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat die boeken op zeer veel verschillende manieren gelezen worden; sterker, als je het mij vraagt zijn er evenveel christelijke religies als er mensen zijn die zich christen noemen. Dat vind ik echter gek omdat de orthodoxe opvatting is dat hun geloof historisch verantwoord is en er maar één waarheid is. Als dat zo is, dan zou de bijbel dat moeten reflecteren, tenminste, als het werkelijk een boek van god is. Als er echter net zoveel geloven zijn als gelovigen, dan is er dus geen sprake van één waarheid, laat staan van een historische.
Gelukkig ben ik niet orthodox en bestaat dé waarheid voor mij niet.
quote:
[..]

De 'bad guy' hier, voor de duidelijkheid, is de joods-christelijke god, niet de mens. Het is namelijk niet de mens die in het OT met enige regelmaat oproept tot het slachten van alles en iedereen, vrouwen en kinderen expliciet incluis.
Iemand dood maken, is slecht - is de algemene gedachte. Toch wordt het overal gedaan.

Als God oproept tot een slachting, dan heeft dat altijd een diepere betekenis in het verhaal dan het simpelweg doden van vrouwen en kinder incluis. De verwoesting van Sodom en Gomorra bijvoorbeeld gaat bijvoorbeeld over de vraag of het goede met het kwade moet lijden bij vernietiging van dat kwade en of God jouw leven al uitgestippeld heeft of niet.

Daarnaast denk ik dat jouw beeld van God zeer bepalend is voor jouw uitleg van de bijbel. Je beschrijft hem als "guy" - iets wat Hij misschien helemaal niet is. Voor mij is Hij slechts een metafoor voor het eeuwige en onbenoembare, voor een ander kan Hij ook een persoonlijke God zijn, maar wat we gemeen hebben, is dat het uitbeelden van Hem onmogelijk is. Hij is slechts wat Hij is. Ik zou me meer bezighouden met Zijn relatie tot de mens in de bijbel dan met Hemzelf - dan wordt je alleen maar gek.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:16:11 #273
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_38809640
quote:
juist wel.
Het zijn altijd alleen gelovigen die het leven zinloos vinden als er niet een God aan de schepping te pas heeft moeten komen.

Maar je zegt het zelf al: Ethiek is nodig om te overleven. Dus het is niet zinloos. Normen en waarden zijn nodig voor de mens om te overleven. Of die normen en waarden door God worden opgelegd of zich evolutionair ontwikkelen is niet relevant.
Nu met gitaar!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:17:28 #274
27698 Doffy
pi_38809681
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:11 schreef tudoros het volgende:
Gelukkig ben ik niet orthodox en bestaat dé waarheid voor mij niet.
Ik doel niet op orthodox in de moderne zin, maar in de zin van het vroege christendom. De orthodoxen van toen noemen we nu de 'het christendom', in eerste instantie de katholieke kerk, maar alle afsplitsingen daarvan hebben de core values behouden: namelijk het idee dat het lezen van de juiste -canonieke- teksten en het belijden van je geloof daarin voldoende is om gered te worden. Zie Irenaeus cs.
quote:
Iemand dood maken, is slecht - is de algemene gedachte. Toch wordt het overal gedaan.
Zeer vaak in naam van dezelfde god die er in de bijbel met enige regelmaat opdracht toe geeft.
quote:
Als God oproept tot een slachting, dan heeft dat altijd een diepere betekenis in het verhaal dan het simpelweg doden van vrouwen en kinder incluis.
Da's nog erger! Je praat genocide goed!
quote:
Daarnaast denk ik dat jouw beeld van God zeer bepalend is voor jouw uitleg van de bijbel.
En vice versa.
quote:
Je beschrijft hem als "guy" - iets wat Hij misschien helemaal niet is.
Ho ho, ik borduurde slechts voort op jouw film-metafoor!
quote:
Voor mij is Hij slechts een metafoor voor het eeuwige en onbenoembare, voor een ander kan Hij ook een persoonlijke God zijn, maar wat we gemeen hebben, is dat het uitbeelden van Hem onmogelijk is. Hij is slechts wat Hij is. Ik zou me meer bezighouden met Zijn relatie tot de mens in de bijbel dan met Hemzelf - dan wordt je alleen maar gek.
Sorry hoor, maar dit vind ik een excuus om zeer grote oogkleppen op te zetten en niet te lezen wat er gewoon staat - namelijk dat de god van het OT dikwijls een jaloerse, wraak- en moordzuchtige god is - wat hij overigens ook vaak letterlijk zo zegt, in datzelfde OT.
'Nuff said
pi_38810098
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:17 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik doel niet op orthodox in de moderne zin, maar in de zin van het vroege christendom. De othodoxen van toen noemen we nu de 'het christendom', in eerste instantie de katholieke kerk, maar alle afsplitsingen daarvan hebben de core values behouden.
Dan geldt nog steeds hetzelfde. Vaak zou ik mezelf niet eens christen noemen, laat staan orthodox.
quote:
[..]

Zeer vaak in naam van dezelfde god die er in de bijbel met enige regelmaat opdracht toe geeft.
[..]

Da's nog erger! Je praat genocide goed!
Misschien moet je in het achterhoofd houden dat het een verhaal is Films zijn ook verhalen. Die vinden we vaak ook mooi, ook al komen er gruwelijke dingen in voor.
quote:
[..]

En vice versa.
klopt - ik bekijk de bijbel denk ik op een tamelijk joodse manier.
quote:
[..]

Ho ho, ik borduurde slechts voort op jouw film-metafoor!
moet je dan ook niet doen... Men zegt altijd dat Eva de schuld van de zondeval is, maar Adam nam de appel zonder iets te zeggen aan en is daarmee eigenlijk nog schuldiger dan Eva...
quote:
[..]

Sorry hoor, maar dit vind ik een excuus om zeer grote oogkleppen op te zetten en niet te lezen wat er gewoon staat - namelijk dat de god van het OT dikwijls een jaloerse, wraak- en moordzuchtige god is - wat hij overigens ook vaak letterlijk zo zegt, in datzelfde OT.
Misschien is fok niet echt het medium om deze discussie te voeren. Je praat zo erg langs mekaar heen. Je leest de bijbel als een historisch verslag - wat het helemaal niet is. Misschien moet je deze discussie maar eens voeren met iemand in het echt ofzo. De gemiddelde PKN'er zal de bijbel zo helemaal niet lezen namelijk...
pi_38810160
quote:

[..]

Waarom niet? Waarom is nu opeens de empirische wetenschap niet meer voldoende, na al haar successen? Is dat niet gewoon een persoonlijke overtuiging? Ik denk van wel. Ik zie zelf geen reden om afstand te doen van de wetenschap op dit gebied.
pi_38810248
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom niet? Waarom is nu opeens de empirische wetenschap niet meer voldoende, na al haar successen? Is dat niet gewoon een persoonlijke overtuiging? Ik denk van wel. Ik zie zelf geen reden om afstand te doen van de wetenschap op dit gebied.
ik ben sowieso van mening dat je wetenschap niet met levensbeschouwelijke zaken moet verwarren... of gaat het ergens anders over?
pi_38810256
quote:

[..]

juist wel.
Toeval impliceert zinloosheid? Hoezo? Waarom zou God een universum maken om expliciet leven in te laten leven ? Misschien heeft Hij wel talloze gemaakt, en is er in dit universum toevallig onze vorm van leven ontsprongen, dat heeft verder niks met zinloosheid te maken. Om een analogie te maken: je gooit met een dobbelsteen, en je wilt graag 6 gooien. Na 4 keer gooi je een 6. Dit berust op toeval, en jij stelt nu dat er is gegooid zonder reden. Een tegenstelling dus. Deze drogredenatie zie ik trouwens wel vaker. Met je laatste zin ben ik het dan wel eens: ik ben overtuigd van het niet-absolute van ethiek.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:37:15 #279
27698 Doffy
pi_38810278
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:30 schreef tudoros het volgende:
Dan geldt nog steeds hetzelfde. Vaak zou ik mezelf niet eens christen noemen, laat staan orthodox.
Wat zijn jouw uitgangspunten van het geloof dan?
quote:
Misschien moet je in het achterhoofd houden dat het een verhaal is Films zijn ook verhalen. Die vinden we vaak ook mooi, ook al komen er gruwelijke dingen in voor.
En wat is dan precies het stichtelijke van de moordlust van een figuur als Jozua?
quote:
klopt - ik bekijk de bijbel denk ik op een tamelijk joodse manier.
Wat zie jij dan als belangrijkste elementen, of als afwijkende elementen tov de 'christelijke uitleg', van de god van het NT?
quote:
moet je dan ook niet doen... Men zegt altijd dat Eva de schuld van de zondeval is, maar Adam nam de appel zonder iets te zeggen aan en is daarmee eigenlijk nog schuldiger dan Eva...
Persoonlijk acht ik god schuldiger aan het mislukken van de schepping dan de mens zelf, en ook vanuit jouw standpunt acht ik god schuldig aan het overdragen van de straf op de kinderen; je reinste barbarij, wat mij betreft.
quote:
Misschien is fok niet echt het medium om deze discussie te voeren. Je praat zo erg langs mekaar heen. Je leest de bijbel als een historisch verslag - wat het helemaal niet is. Misschien moet je deze discussie maar eens voeren met iemand in het echt ofzo. De gemiddelde PKN'er zal de bijbel zo helemaal niet lezen namelijk...
Kom naar de meet, zou ik zeggen!
'Nuff said
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:45:04 #280
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38810514
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 12:18 schreef Napalm het volgende:

[..]

RuG, faculteit theologie. Het is een AVV (algemeen vormend vak) dus speciaal voor mensen die geen theologie/godsdienstwetenschap studeren Maar je hoeft het vak niet per se te volgen om bekend te raken met de materie. De handboeken spreken erg voor zich:

- The Old Testament – A historical introduction to the Hebrew Scriptures van Michael D. Coogan. Een fantastisch, zeer prettig leesbaar, rijk geïllustreerd handboek dat je zeker in staat stelt op niveau mee deel te nemen aan theologische discussies. De boeken uit het Oude Testament worden in hun historische en culturele context gezet en uitvoerig besproken waardoor je ook als overtuigd christen beslist nog tegen nieuwe dingen aan zult lopen. Leuk zijn de ‘some more information’ blokken waar je over bepaalde onderwerpen aanvullende informatie kunt lezen. Verder worden er waar mogelijk buiten-bijbelse bronnen (antieke geschriften en archeologische vondsten) bij het betoog betrokken. De auteur neemt een respectvolle, maar neutrale houding aan, waardoor hij niet berispt kan worden van ofwel zieltjeswinnen ofwel van het bekeren van mensen tot het atheïsme.

- The New Testament – A historical introduction to the early Christian writings - Bart D. Ehrman. Voor dit boek geldt hetzelfde als het boek hierboven, met de toevoeging dat de auteur het begin van het boek niet laat aanvangen met het eerste boek uit het Nieuwe Testament, maar met een omvangrijke en zeer interessante schets van het vroege christendom wat het ons mogelijk maakt om Jezus beter te begrijpen in zijn context. Ook het gnostische christendom komt veelvuldig aan de orde en het boek bevat een begrijpelijke uiteenzetting van het gnostische scheppingsverhaal.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:46:37 #281
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_38810554
Waarom gaan sommigen ervan uit dat het leven als toeval geen zin heeft? Voor de persoon kan het zeker net zo goed zin hebben.
Mij maakt het geen drol uit of ik geschapen ben of per toeval ben ontstaan. Ik ben. Dat is alles wat mij boeit. Wat dat betreft heb ik een pragmatische kijk (hey, ook een filosofische stroming!). Als ik morgen erachter kom dat ik geschapen ben, dan zou ik denken: "oh". En dan weer verder gaan met mijn leven. Er zijn wel betere dingen te doen in mijn relatief korte leventje dan me hier druk over maken. Al kan ik me ook voorstellen dat anderen hier anders over denken. Zoveel mensen, zoveel denkbeelden, niet?

Sommigen geven hun leven zin door het krijgen van kinderen (voortplanting), sommigen willen goed voor hun partner/omgeving zorgen, en wie weet heeft het leven van sommigen gewoon echt geen "zin". Is het zo erg beangstigend om dit te denken?

Rijst me opeens de vraag wat je uberhaupt onder "zin" moet verstaan. Dit lijkt me een enorm vaag woord om te beantwoorden in deze context.
pi_38811027
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:37 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat zijn jouw uitgangspunten van het geloof dan?
  • Ten eerste dat 'het geloof' niet bestaat
  • Daarnaast dat 'de zin' van het leven ook niet bestaat. De zin is slechts deze die jij zelf er aan geeft.
  • Ik ben behoorlijk vrijzinnig opgevoed binnen de gewone gereformeerde kerk - tegenwoordig PKN. Het heeft mij in die mate gevormd dat voor mij totaal niet belangrijk is of de bijbel historisch gezien correct is. Mij gaat het meer om het verhaal en om de essentie: "wees mens".
  • Ook vind ik het interessante aan het christendom dat wanneer jij met jezelf in het reine bent gekomen dat in tegenstelling tot bij andere wereldgodsdiensten jij nog een taak hier op aarde hebt voor andere mensen. Andere mensen tot hun recht laten komen.
  • Sinds een aantal jaren is mijn kijk op de rechtzinnige manier van geloven verandert. Namelijk dat het ook een manier van geloven is en dat die mensen helemaal niet gek zijn. Hoewel aan de oppervlakte grote tegenstelling tussen ons lijken te zijn, is er ten diepste eigenlijk geen verschil. We zijn beide dankbaar voor dat wat leven bied - elke dag weer. Het bestaan op zich is namelijk een voor altijd onbeantwoorde vraag, maar het biedt zelf wel allerlei mogelijkheden voor mensen om te kunnen leven.
  • Dan kom ik op het punt dat hoewel het leven veel minder mooie facetten heeft, kent het ook prachtige dingen. Ik geloof dat die mooie dingen het leven waard maken.
  • God is voor mij slechts die metafoor voor dat bestaan. Aan de ene kant speelt het een grote rol, omdat het aan de basis van mijn dankbaarheid staat. Aan de andere kant draait het om wat ik zelf van het leven maak! Kan ik werkelijk mens-zijn? Bijbels gezegt: kan ik zijn waartoe God mij bedoelt heeft? Ik ben als mens geboren en slechts stof vermengt met God's levensadem.

Dat waren zo even een paar puntjes..
    quote:
    [..]

Kom naar de meet, zou ik zeggen!
    nee, maar toch bedankt!
  •   dinsdag 13 juni 2006 @ 14:11:57 #283
    46727 masterdave
    Topic Killer
    pi_38811427
    quote:

[..]

hoezo niet?

Waarom kan je wel geloven dat een god eeuwig bestaan heeft/bestaat, maar kan je niet geloven dat er al eeuwig materie bestaat? Tijd is relatief my friend
    Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
    Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
    GamerTag
    pi_38811861
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:11 schreef masterdave het volgende:

[..]

Waarom kan je wel geloven dat een god eeuwig bestaan heeft/bestaat, maar kan je niet geloven dat er al eeuwig materie bestaat? Tijd is relatief my friend
    Ik zie het zo: het is onzinnig om te gaan nadenken over iets dat buiten ons voorstellingsvermogen ligt, dus verzinnen we het verhaal: God was er altijd al en Hij schepte orde in de chaos. Ga dan dus niet nadenken over het ontstaan van alles - God of chaos - , want daar geeft zelfs de bijbel geen antwoord op.
    Los van dat moet je jezelf altijd bedenken dat het geschreven is door mensen enkele duizenden jaren geleden en dus ook vanuit hun wereldbeeld.
      dinsdag 13 juni 2006 @ 14:27:03 #285
    46727 masterdave
    Topic Killer
    pi_38811961
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:24 schreef tudoros het volgende:

[..]

Ik zie het zo: het is onzinnig om te gaan nadenken over iets dat buiten ons voorstellingsvermogen ligt, dus verzinnen we het verhaal: God was er altijd al en Hij schepte orde in de chaos. Ga dan dus niet nadenken over het ontstaan van alles - God of chaos - , want daar geeft zelfs de bijbel geen antwoord op.
    Los van dat moet je jezelf altijd bedenken dat het geschreven is door mensen enkele duizenden jaren geleden en dus ook vanuit hun wereldbeeld.
    Precies weer een gelovige uitspraak...wat je niet begrijpt schuiven we naar God toe. Waarom is het onzinning om over zoiets na te denken, ik denk dat over een hele lange tijd wel een antwoord te vinden zal zijn.
    Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
    Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
    GamerTag
      dinsdag 13 juni 2006 @ 14:29:43 #286
    27698 Doffy
    pi_38812061
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:00 schreef tudoros het volgende:

[..]
    Dat waren zo even een paar puntjes..
    Dank voor dit lijstje, mooi om te lezen. Ik kan me voorstellen dat je jezelf niet makkelijk 'christen' kunt of wilt noemen, maar het is een vorm van spiritualiteit die mij persoonlijk ook wel aanstaat.
    'Nuff said
      dinsdag 13 juni 2006 @ 14:31:42 #287
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38812133
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 13:06 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waarom hoor je dat uitsluitend gelovigen roepen, en niet degenen die er wél een gedegen studie van hebben gemaakt?
    omdat die niet in zien dat 'oneindig' geen wetenschappelijke term is? bijvoorbeeld.
    zoiets?
    ?Porque no te calles?
      dinsdag 13 juni 2006 @ 14:33:06 #288
    27698 Doffy
    pi_38812181
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:31 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

omdat die niet in zien dat 'oneindig' geen wetenschappelijke term is? bijvoorbeeld.
    zoiets?
    Nooit wiskunde gehad?

Nog los van het feit dat mensen die daadwerkelijk in de stof zijn ingevoerd, helemaal geen behoefte hebben aan het herschrijven van de wetenschapsfilosofie; simpelweg omdat het niet nodig is.

[ Bericht 19% gewijzigd door Doffy op 13-06-2006 14:41:06 ]
    'Nuff said
    pi_38812475
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:27 schreef masterdave het volgende:

[..]

Precies weer een gelovige uitspraak...wat je niet begrijpt schuiven we naar God toe. Waarom is het onzinning om over zoiets na te denken, ik denk dat over een hele lange tijd wel een antwoord te vinden zal zijn.
    Het IS echt onzinnig om te denken dat we ooit zullen weten waarom materie überhaupt bestaat. Net zoals het onzinnig is om te bedenken dat als het ontstaan is, wat er dan voor was: helemaal niks! En juist dat kunnen we ons gewoonweg ook niet voorstellen.

Het 'zijn' naar God toeschuiven is de essentie van waar God voor staat.

En noem mij voortaan asjeblieft niet gelovige...
    pi_38812585
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:29 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dank voor dit lijstje, mooi om te lezen. Ik kan me voorstellen dat je jezelf niet makkelijk 'christen' kunt of wilt noemen, maar het is een vorm van spiritualiteit die mij persoonlijk ook wel aanstaat.
    mij ook, ik ga maar weer es wat nuttigs doen..
      dinsdag 13 juni 2006 @ 14:44:24 #291
    27698 Doffy
    pi_38812600
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:41 schreef tudoros het volgende:
    Het IS echt onzinnig om te denken dat we ooit zullen weten waarom materie überhaupt bestaat. Net zoals het onzinnig is om te bedenken dat als het ontstaan is, wat er dan voor was: helemaal niks! En juist dat kunnen we ons gewoonweg ook niet voorstellen.
    Dat vind ik dan weer wat pessimistisch gedacht. Ik wil niet zeggen dat er een garantie is dat we op al onze vragen een antwoord zullen krijgen, maar om nu al te concluderen dat we de dingen die jij noemt nooit zullen weten, dat vind ik een niet geheel gerechtvaardigde conclusie.
    quote:
    Het 'zijn' naar God toeschuiven is de essentie van waar God voor staat.
    Dat ben ik dan weer met je eens
    quote:
    En noem mij voortaan asjeblieft niet gelovige...
    Ok Excuses voor die posts waarin ik dat (impliciet of expliciet) wel deed.
    'Nuff said
    pi_38813665
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:31 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

zoiets?
    Dat begrijp ik niet. Oneindig is juist wel een welgedefinieerd wiskundig begrip. Of probeer je nou de niet-wetenschappelijke definitie te verheffen boven de wiskundige?
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:41 schreef tudoros het volgende:

[..]

Die opvatting is er wel veel vaker geweest over bepaalde zaken. Ik denk dat je heel kritisch moet blijven tegenover zulke argumenten die je niet kunt aantonen, en die de wetenschapsgeschiedenis behoorlijk tegenspreken.
    pi_38813993
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:44 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat vind ik dan weer wat pessimistisch gedacht. Ik wil niet zeggen dat er een garantie is dat we op al onze vragen een antwoord zullen krijgen, maar om nu al te concluderen dat we de dingen die jij noemt nooit zullen weten, dat vind ik een niet geheel gerechtvaardigde conclusie.
    oke, daar heb je een punt. Misschien bedoel ik gewoon dat God precies dat is wat buiten ons voorstellingsvermogen ligt: namelijk het bestaan zelf.
    quote:
    [..]

Dat ben ik dan weer met je eens
    [..]

Ok Excuses voor die posts waarin ik dat (impliciet of expliciet) wel deed.
    tis goed ik heb het overleeft...
    pi_38815364
    quote:
    Op zondag 11 juni 2006 23:24 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

10 tegen 1 dat ik intelligenter ben dan jij
    Als je gelovig bent lijkt me dat sterk
    "Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
    "A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
      dinsdag 13 juni 2006 @ 16:03:20 #295
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_38815403
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 16:02 schreef Sisko het volgende:

[..]

Want? Wat heeft gelovig zijn met intelligentie te maken?
    pi_38815996
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:00 schreef tudoros het volgende:

[..]
  • Ook vind ik het interessante aan het christendom dat wanneer jij met jezelf in het reine bent gekomen dat in tegenstelling tot bij andere wereldgodsdiensten jij nog een taak hier op aarde hebt voor andere mensen. Andere mensen tot hun recht laten komen.
  • maar in de islam moet je toch ook gewoon "goed" doen richting anderen.
    quote:
  • Dan kom ik op het punt dat hoewel het leven veel minder mooie facetten heeft, kent het ook prachtige dingen. Ik geloof dat die mooie dingen het leven waard maken.
  • en waar heb je het dan over ? kan iedereen daar dan van genieten ?
      dinsdag 13 juni 2006 @ 16:24:27 #297
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38816162
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 16:02 schreef Sisko het volgende:

[..]

wereldvreemd
    ?Porque no te calles?
      dinsdag 13 juni 2006 @ 16:25:31 #298
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38816209
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 14:24 schreef tudoros het volgende:

[..]

ik denk dat de bijbel daar juist een heel duidelijk antwoord op geeft.
    ?Porque no te calles?
    pi_38816249
    quote:
    Op dinsdag 13 juni 2006 12:28 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ID vind ik daarentegen weer troep. Het doet alsof het wetenschap is, maar uiteindelijk is het een poging om een levensbeschouwing in een wetenschappelijk jasje te stoppen. Zeg dan gewoon eerlijk als ID-er dat ID geen wetenschap is, maar een levensvisie. Als wetenschap faalt ID namelijk behoorlijk...En de filosofische argumenten van ID zijn ook om te huilen met als voornaamste klacht: argumentum ad ignorantiam. Het is onherleidbaar complex, DUS is het gemaakt. De kans op toeval is irreëel klein, DUS moet er een ontwerp zijn etc.
    "Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
      dinsdag 13 juni 2006 @ 16:30:28 #300
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_38816405
    Ik zie al meer dan 200 posts discussie, terwijl het antwoord op de vraag 'waarom blijven mensen geloven, ookal weten ze dat de bijbel feilbaar is?' al redelijk in het begin is gegeven:
    quote:
    Op maandag 12 juni 2006 12:48 schreef pmb_rug het volgende:
    het is NIET mooi als mensen twijfelen.
    Gewoon dus, door jezelf niet te laten verleiden tot twijfel. Kun je je wel weer afvragen waarom er nog altijd mensen zijn die niets positiefs zien in de eigen grondslagen in twijfel trekken. Persoonlijk denk ik dat dat strikt cultureel is, vandaar ook het bestaan van een smalle bible belt, die zich over kleine dorpjes op de heide heenstrekt, maar ook de moslims die nu Nederland intrekken. Dat zijn de heidenen van de Verlichting.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')