abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38628261
quote:
De economie groeit dit jaar meer dan het Centraal Planbureau (CPB) had verwacht. In een nog vertrouwelijk document gaat het CPB uit van een economische groei van drie procent in 2006, een kwart procent meer dan eerder geraamd. Het CPB is voor volgend jaar minder positief. Het CPB verwacht volgend jaar een groei van 2,75 procent. Dat is een kwart minder van eerder geraamd. De economische terugval wordt veroorzaakt door de hogere olieprijs.

De aantrekkende economie leidt ertoe dat het begrotingstekort terugloopt. Minister Gerrit Zalm van Financiėn acht het mogelijk het jarenlange tekort nog dit jaar te kunnen wegwerken. Het CPB denkt dat er in 2006 nog een tekort van 0,5 procent zal zijn en in 2007 een tekort van 0,1 procent.

Het CPB heeft meer goed nieuws voor het huidige kabinet. De werkgelegenheid neemt 0,25 procent sneller toe dan verwacht en er zijn 25.000 mensen minder werkloos dan eerder verwacht. De werkloosheidsdaling zal ook in 2007 doorzetten. Ook de koopkracht trekt verder aan, en is een half procent meer dan gedacht. Gemiddeld gaat iedereen er twee procent op vooruit. Volgend jaar wordt dat onder druk van de stijgende energieprijzen 1,75 procent.
Erg knap dat ze de onder Paars ingezette economische neergang zo snel hebben weten om te buigen. Het is maar goed dat ze hun eigen korte termijn populariteit ondergeschikt hebben gemaakt aan het langere termijn belang van het land.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruļneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 7 juni 2006 @ 16:26:18 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_38628362
het waren onpopulaire maatregelen, maar hulde dat ze niet door de oppositie gek hebben laten maken.

ach ja. als links straks weer in het kabinet zit is het weer geldstrooien als een demente suikeroom.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_38628410
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:26 schreef zoalshetis het volgende:
ach ja. als links straks weer in het kabinet zit is het weer geldstrooien als een demente suikeroom.
Demente suikerooms strooien in elk geval nog met hun EIGEN geld.
  woensdag 7 juni 2006 @ 16:29:36 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_38628486
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Demente suikerooms strooien in elk geval nog met hun EIGEN geld.
dat denken ze bij pvda ook hoor. "het is toch ons geld, die belastingen?".
  woensdag 7 juni 2006 @ 16:33:09 #5
85654 rook.worst
worst in de wolken
pi_38628598
Tijdens paars kwam de hele westerse economie in een dalende lijn. Is dat dan ook de schuld van paars? En daarbij kan ik me ergens vaag nog herinneren dat in dat 'linkse' kabinet ook de vvd zat. Dus laten we die ook niet vergeten als we schuldigen aan gaan wijzen voor het beleid van paars.
wat het me zal wezen?
  woensdag 7 juni 2006 @ 16:33:54 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_38628632
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:33 schreef rook.worst het volgende:
Tijdens paars kwam de hele westerse economie in een dalende lijn. Is dat dan ook de schuld van paars? En daarbij kan ik me ergens vaag nog herinneren dat in dat 'linkse' kabinet ook de vvd zat. Dus laten we die ook niet vergeten als we schuldigen aan gaan wijzen voor het beleid van paars.
nį paars kwam de economie wereldwijd in een dalende lijn idd. tijdens paars heeft de mondiale economie bijna nooit zo'n opgang gekend.

helaas hebben ze die centen kwistig aan nutteloze dingen besteed.
  woensdag 7 juni 2006 @ 16:35:47 #7
85654 rook.worst
worst in de wolken
pi_38628709
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:33 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nį paars kwam de economie wereldwijd in een dalende lijn idd.
daar heb je gelijk in. foutje van mij. Maar geef eens een paar voorbeelden van het verkwistende beleid van paars?
wat het me zal wezen?
pi_38628973
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:26 schreef zoalshetis het volgende:
het waren onpopulaire maatregelen, maar hulde dat ze niet door de oppositie gek hebben laten maken.

Staat er ook in het onderzoek dat deze groei is te danken aan de begrotingsmaatregelen ?
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
pi_38629045
ik zie nergens in het bericht iets over het kabinetsbeleid
pi_38629194
Links maakt fouten, rechts maakt fouten. Met geld strooien doen ze allebei.

Maar mooi dat het beter gaat. Ook ondanks de absurd harde tegenwind die het kabinet te verduren kreeg.
  woensdag 7 juni 2006 @ 16:56:37 #11
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_38629464
De illusie dat politiek ressesie of gouden tijden bepaald. Net dezelfde illusie dat een trainer overwinning of verlies in een wedstrijd gepaald. Maarja als we het allemaal blijven geloven dan lijkt het net echt. Economie zijn golfbewegingen en voetbal is een spelletje. Je hebt het gewoon niet in de hand. Maarja die onzekerheid dat we niet alles kunnen bepalen is toch veels te eng.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_38629470
In 2007 op VVD of CDA stemmen dus
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:02:55 #13
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_38629684
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:33 schreef rook.worst het volgende:
En daarom ben ik blei dat zalm ook toen een paar keer de hand gewoon op de knip heeft gehouden...
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:06:10 #14
83951 rashudo
project 2501
pi_38629797
Die algehele westerse economische teruggang werd juist veroorzaakt door paars! De complete wereldeconomie draait om holland als een spil! En dan bedoel ik zuid-holland! De rest is bijzaak!
Their eyes opaque.
pi_38630014
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:45 schreef Fatality het volgende:
ik zie nergens in het bericht iets over het kabinetsbeleid
Tja dat heeft er namelijk voor gezorgd dat we de eerste balkenende jaren verder achterliepen op Europa zodat het nu niet vreemd is dat we wat sneller groeien. Diepere dalen hogere toppen idee.
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:50:46 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_38631265
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:33 schreef zoalshetis het volgende:
helaas hebben ze die centen kwistig aan nutteloze dingen besteed.
Zoals?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_38632305
Kom op zeg. Dit kabinet heeft de hand helemaal niet op de knip gehouden. Ze hebben gewoon weer veel meer uitgegeven. Misschien dat er wat minder groei in de groei van de groei van de uitgaven zit (vijftiende afgeleide of zo), maar er wordt nog steeds meer uitgegeven. Uit de miljoenennota's:

Jaar | Inkomsten (miljarden) | Uitgaven (miljarden)

• 2004 | 123.7 | 134.4
  • 2005 | 125.1 | 136.0
  • 2006 | 137.4 | 146.7
  • Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:27:26 #18
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38632337
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 17:50 schreef maartena het volgende:

[..]

Zoals?
    precies, wisten we het maar.
    pi_38632338
    Nu ik nog eens naar die cijfers kijk, valt het me op hoe gigantisch de uitgaven in 2006 gegroeid zijn. Het kabinet wilde met het oog op de verkiezingen natuurlijk haar 'sociale gezicht' laten zien.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:28:16 #20
    78698 Gianluca
    de stationshoerenhater
    pi_38632364
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 16:35 schreef rook.worst het volgende:

[..]
    Maar geef eens een paar voorbeelden van het verkwistende beleid van paars?
    Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:31:04 #21
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38632460
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:27 schreef Lyrebird het volgende:
    Nu ik nog eens naar die cijfers kijk, valt het me op hoe gigantisch de uitgaven in 2006 gegroeid zijn. Het kabinet wilde met het oog op de verkiezingen natuurlijk haar 'sociale gezicht' laten zien.
    ik vrees dat ze gaten moesten vullen die anderen (ik noem een paars) hadden gemaakt. maar goed. eenmalig investeren lijkt me geen sinecure, als links het straks maar niet weer verkloot met populistisch zijn en alleen maar denkt aan stemmen.

overigens zijn de verkiezingen pas in 2007.
    pi_38632542
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:31 schreef zoalshetis het volgende:

ik vrees dat ze gaten moesten vullen die anderen (ik noem een paars) hadden gemaakt. maar goed. eenmalig investeren lijkt me geen sinecure, als links het straks maar niet weer verkloot met populistisch zijn en alleen maar denkt aan stemmen.

overigens zijn de verkiezingen pas in 2007.
    Ik ben helaas wat cynischer. Dit kabinet is echt geen haar beter dan de vorige kabinetten. De cijfers spreken boekdelen.

Wat betreft dat eenmalig 'investeren' had Syp Wynia een leuke column in Elsevier, waarin hij aantoonde hoe politici het woord 'investeren' misbruiken om meer belastinggeld over de balk te smijten.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:35:00 #23
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38632582
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:33 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik ben helaas wat cynischer. Dit kabinet is echt geen haar beter dan de vorige kabinetten. De cijfers spreken boekdelen.

Wat betreft dat eenmalig 'investeren' had Syp Wynia een leuke column in Elsevier, waarin hij aantoonde hoe politici het woord 'investeren' misbruiken om meer belastinggeld over de balk te smijten.
    lange termijn = de niet-linkse partijen
    korte termijn = de linkse partijen.

het hangt er maar net vanaf hoe je investeren opvat.
    pi_38632724
    Investeren betekent dat je geld inzet om meer geld te creeeren. Dit zou zoiezo aan de markt moeten worden overgelaten, maar blijkbaar denkt de Nederlander daar anders over.

Investeringen in infrastructuur komen nog het dichtste bij een echte investering, maar ook daar heb ik zo mijn twijfels. Denk aan de Betuwelijn, de Hogesnelheidslijn en aan glasvezelnetwerken die door gemeenten worden aangelegd.
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:40:56 #25
    78698 Gianluca
    de stationshoerenhater
    pi_38632770
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:39 schreef Lyrebird het volgende:
    Investeren betekent dat je geld inzet om meer geld te creeeren. Dit zou zoiezo aan de markt moeten worden overgelaten, maar blijkbaar denkt de Nederlander daar anders over.

Investeringen in infrastructuur komen nog het dichtste bij een echte investering, maar ook daar heb ik zo mijn twijfels. Denk aan de Betuwelijn, de Hogesnelheidslijn en aan glasvezelnetwerken die door gemeenten worden aangelegd.
    Zuiderzeelijn kan nog worden voorkomen...ze zouden geleerd moeten hebben van de Betuwelijn
    Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:42:07 #26
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38632794
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:39 schreef Lyrebird het volgende:

niet alleen om geld te creeėren mi. zeker ook om welvaart en een samenleving te creeėren. met als doel gelukkige burgers, ipv van alleen maar rijke burgers.
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:42:29 #27
    138783 Visitor1982
    The Name of the Game
    pi_38632807
    Paars was prima! Ik zou graag weer een paars kabinet zien met alle drie de partijen, dus ook D66.
    the truth is out there... and it hurts!
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:43:08 #28
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38632829
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:42 schreef Visitor1982 het volgende:
    Paars was prima! Ik zou graag weer een paars kabinet zien met alle drie de partijen, dus ook D66.
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:44:57 #29
    78698 Gianluca
    de stationshoerenhater
    pi_38632881
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:42 schreef Visitor1982 het volgende:
    hahaha! jij hebt een uitkering hahah!
    pi_38632980
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

niet alleen om geld te creeėren mi. zeker ook om welvaart en een samenleving te creeėren. met als doel gelukkige burgers, ipv van alleen maar rijke burgers.
    Dat valt niet onder de noemer investeren. Noem dat gewoon geld uitgeven.
    pi_38633000
    Even voor alle duidelijkheid Nederland heeft vier jaar op rij nauwelijks economische groei gekend het is dus ook meer ondanks het kabinet dat de groei nu eindelijk op niveau komt dan dankzij het kabinet.
      woensdag 7 juni 2006 @ 18:52:47 #32
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38633041
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat valt niet onder de noemer investeren. Noem dat gewoon geld uitgeven.
    ik zie dat anders.
    pi_38633043
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:44 schreef Gianluca het volgende:

[..]

hahaha! jij hebt een uitkering hahah!
    Ik heb geen uitkering hoor. En toch vond ik paars I en II prima kabinetten. Een stuk beter dan we nu hebben.
    pi_38633072
    Gelukkig doen Duitsland, Frankrijk en Belgie het ook zo goed!
    pi_38633511
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 18:33 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee dat doen die cijfers van jou helaas niet, absolute bedragen zeggen in dit geval niks over de groei van de uitgaven om dat te bepalen moet je ze afzetten tegen het bnp. Dit was in 2002 52% en ligt nu onder de 50%.

Blijft natuurlijk schandalig veel.
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:12:28 #36
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_38633617
    Stijgen we ook net zo snel als de omringende landen? Ik weet nog, niet zo lang geleden, toen ons het zoet werd beloofd en er weer een mondiale economische groei was, dat ons land ver achterbleef op de ons omringende landen. Te danken aan ons prachtige balkenende kabinet.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_38633672
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:12 schreef DionysuZ het volgende:
    Stijgen we ook net zo snel als de omringende landen? Ik weet nog, niet zo lang geleden, toen ons het zoet werd beloofd en er weer een mondiale economische groei was, dat ons land ver achterbleef op de ons omringende landen. Te danken aan ons prachtige balkenende kabinet.
    We outperformen nu de omringende landen en de gemiddelde Eurozone.
    Overigens outperfomden we de Eurozone ook onder Paars, wat imo alleen maar aangeeft dat de politiek in een land als Nederland waar de economie zeer afhankelijk is van de rest van de wereld maar weinig invloed uit kan oefenen.

Paars vond ik economisch ook niet slecht, net als dit kabinet. Het wordt alleen wel eens tijd voor een regering die rigoreus de overheidsuitgaven aan gaat passen naar een gezonder percentage van het bnp, rond de 50% is gewoon absurd.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2006 19:17:10 ]
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:14:18 #38
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38633689
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:12 schreef DionysuZ het volgende:
    volgens mij haal je de chronologie een beetje doorelkaar.
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:15:09 #39
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38633717
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:13 schreef Chewie het volgende:

[..]

We outperformen nu de omringende landen en de gemiddelde Eurozone.
    en dat was wel anders toen bleek dat belgiė het beter deed, was ook meteen de schuld van balkenende. en als het goed gaat is het de schuld van... tsja, balkenende. of misschien wordt de positieve ontwikkeling wel aan w bos toegeschreven in alle idiotie.
    pi_38633852
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:08 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee dat doen die cijfers van jou helaas niet, absolute bedragen zeggen in dit geval niks over de groei van de uitgaven om dat te bepalen moet je ze afzetten tegen het bnp. Dit was in 2002 52% en ligt nu onder de 50%.

Blijft natuurlijk schandalig veel.
    Toen ik voor het eerst naar die begrotingscijfers keek, schrok ik van de tekorten. 8% !! Dat kan toch niet waar zijn?? Maar ja, als je dan gaat vogelen met het BNP, dan kom je uit op mooiere cijfers.

Hetzelfde geldt - zoals je terecht opmerkt - voor de groei in de uitgaven. Als de economie het beter doet, betekent dit automatisch dat onze regering voor Sinterklaas mag spelen, wat ze ook heeeel erg graag doen.
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:20:52 #41
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_38633899
    quote:
    Dat viel me ook al zo op, op prinsjesdag in 2005. Pak de miljoenennota eens van een jaar eerder en kijk dan wat ze van plan waren uit te geven in 2006, een heel stuk minder dan nu het geval is.
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:23:08 #42
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38633960
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Toen ik voor het eerst naar die begrotingscijfers keek, schrok ik van de tekorten. 8% !! Dat kan toch niet waar zijn?? Maar ja, als je dan gaat vogelen met het BNP, dan kom je uit op mooiere cijfers.

Hetzelfde geldt - zoals je terecht opmerkt - voor de groei in de uitgaven. Als de economie het beter doet, betekent dit automatisch dat onze regering voor Sinterklaas mag spelen, wat ze ook heeeel erg graag doen.
    deze regering? afgezien van die paar 'achterlijke tientjes lieftink-idee' wat ook mijn goekeuring absoluut niet had.
    pi_38633982
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:14 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

volgens mij haal je de chronologie een beetje doorelkaar.
    Nou nee hoor. Het kabinet besloot om tijdens de recessie de lasten voor burgens en ondernemers te laten stijgen en enorm te bezuinigen. Vandaar ook dat de groei hier achter bleef ten opzichte van landen als Finland, Ierland en de VS waar de groei na een kleine dip in 2001 gewoon continu doorging.

Begrijp me niet verkeerd hoor niet alles is te wijten aan het kabinet. Nederland kende in 2002 een verslechterde concurrentiepositie vooral door te sterk gestegen lonen. Ook zal de introductie van de euro en de daarmee gepaard gaande inflatie zal niet meegeholpen hebben. Maar het conservatieve bezuinigings en vooral lastenverzwarende beleid heeft zeker niet meegeholpen en ons langer dan nodig in een recessie gehouden.

Het leuke is ook dat je nu ziet dat de nederlandse economie er helemaal niet zo slecht voorstaat als veel vooral rechtse politici ons 5 jaar terug wilden doen geloven. Steker nog met minimale hervormingen blijkt de nederlandse economie weer met gemak groeipercentages van 3% te kunnen bereiken.
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:39:00 #44
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_38634490
    Als men zogenaamd zo veel mogelijk de economie vrij wil laten, dan heeft het beleid toch geen effect op de economie, of ben ik nou zo gek?

Met andere woorden, dat beleid voor de volledige 100% verantwoordelijk is van de staat van de economie, is daarmee direct bullshit.

De politiek prijkt wederom met de veren van de hardwerkende burger, niet dat het me verbaasd, maar wat me wel verbaasd is dat er zoveel mensen in trappen. het is verdulle zóóó goedkoop!
    quote:
    Exact, en bedankt voor de cijfers, ik had ze even niet voorhanden.
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:23 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Nou nee hoor. Het kabinet besloot om tijdens de recessie de lasten voor burgens en ondernemers te laten stijgen en enorm te bezuinigen. Vandaar ook dat de groei hier achter bleef ten opzichte van landen als Finland, Ierland en de VS waar de groei na een kleine dip in 2001 gewoon continu doorging.

Begrijp me niet verkeerd hoor niet alles is te wijten aan het kabinet. Nederland kende in 2002 een verslechterde concurrentiepositie vooral door te sterk gestegen lonen. Ook zal de introductie van de euro en de daarmee gepaard gaande inflatie zal niet meegeholpen hebben. Maar het conservatieve bezuinigings en vooral lastenverzwarende beleid heeft zeker niet meegeholpen en ons langer dan nodig in een recessie gehouden.

Het leuke is ook dat je nu ziet dat de nederlandse economie er helemaal niet zo slecht voorstaat als veel vooral rechtse politici ons 5 jaar terug wilden doen geloven. Steker nog met minimale hervormingen blijkt de nederlandse economie weer met gemak groeipercentages van 3% te kunnen bereiken.
    Beloven en op de TV verklaren is in de politiek héél wat anders dan het ook daadwerkelijk doen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Yildiz op 07-06-2006 19:44:33 ]
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_38634628
    quote:

[..]

Ik wil die cijfers wel eens zien. Ik ben druk op zoek naar de miljoenennota's van 2000, 2001, 2002 en 2003. In 2000 werd er 108.45 miljard euro uitgegeven en kwam er 101.7 miljard euro binnen. Ik kan de begroting van 2001 niet vinden. Iemand?
    pi_38634683
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 16:23 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Erg knap dat ze de onder Paars ingezette economische neergang zo snel hebben weten om te buigen. Het is maar goed dat ze hun eigen korte termijn populariteit ondergeschikt hebben gemaakt aan het langere termijn belang van het land.
    ik heb bij economie altijd geleerd dat de economie groeit en inzakt zondar dat je daar ali te veel invloed op kunt uitoefenen... ik zeg het je, ze bedriegen ons!
    STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:47:31 #47
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_38634810
    Als vanavond op het nieuws komt dat 'dankzij het huidige beleid de economie het weer zo goed doet' gaat m'n TV definitief het raam uit, overigens.
      woensdag 7 juni 2006 @ 19:52:00 #48
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_38634968
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:42 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik wil die cijfers wel eens zien. Ik ben druk op zoek naar de miljoenennota's van 2000, 2001, 2002 en 2003. In 2000 werd er 108.45 miljard euro uitgegeven en kwam er 101.7 miljard euro binnen. Ik kan de begroting van 2001 niet vinden. Iemand?
    Kvind het maar raar wat je zoal tegenkomt. Kijk bv. eens naar site rijksbegroting Dan zou het 177 miljard aan uitgaven betreffen in 2006. Vreemd genoeg zegt MinFin weer het volgende:
    quote:
    In 2006 verwacht het Rijk 146,7 miljard euro uit te geven.
    Klik
    De cijfers waar je trouwens naar vraagt staan op MinFin.. Er werd begroot 145 miljard uit te geven in 2006. Ik had een groter verschil in mijn geheugen staan, misschien dat ik nog eea terug kan vinden op fok.
    pi_38635073
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:42 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar kan je helemaal niet zoveel over zeggen. Als de economie niet groeit neemt de werkgelegenheid af neemt het aantal uitkeringen toe nemen je uitgaven toe. Tegelijkertijd dalen de winsten van ondernemingen. Dalen belastinginkomsten dus ook en dalen je inkomsten.

En het verhaal dat de overheid geen invloed heeft op de economische groei is natuurlijk ook niet helemaal waar. Als je als overheid 50% van de economische geldstromen beheeerd dan heeft diezelfde overheid vanzelfsprekend invloed op de economische ontwikkeling. Er zijn alleen ook heel veel factoren die je als overheid niet kan beinvloeden. Politieke ontwikkelingen, internationale economische ontwikkelingen, ontwikkelingen in de particuliere sektor, natuurrampen etc etc.
      woensdag 7 juni 2006 @ 20:03:45 #50
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_38635272
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:52 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Ik had een groter verschil in mijn geheugen staan, misschien dat ik nog eea terug kan vinden op fok.
    Juist, dat was kennelijk 6 miljard; althans, dat dacht ik toen. [centraal] Prinsjesdag 2005 (Ter vergelijking .. 6 miljard is 20% van de inkomstenbelasting of zo'n 17% van de BTW.)

Jammer dat ik er geen bron bij heb staan.
    pi_38635320
    Aantal asielzoekers gedaald.
    Criminaliteit openbaar vervoer gedaald.
    Nederlander op hoge EU post.
    Lerarentekort gedaald.
    Meer uitgeprocedeerden uitgezet.
    Criminaliteit op straat gedaald.
    Fraudes uit PvdA tijd boven water gekregen (bouwfraude, HBO fraude).
    Extra eisen aan gezinshereniging.
    Nederlander op hoogste NAVO post.
    Meerdere gevangenen op een cel ingevoerd
    WAO probleem aangepakt.
    Ontwikkelingssamenwerkingsakkoorden met 8 nieuwe landen gesloten.
    Verplicht inburgeren geļntroduceerd.
    Nieuwe DNA-wet ingevoerd.
    Benzineaccijns bevroren.
    Daling aantal WW'ers
    Eerste extremistische imams het land uitgezet.
    AOW uitkering verhoogd.
    Schoolgeld 16/17 jarigen afgeschaft.
    Weer belasting in woonwagenkamp gaan heffen.
    Aantal overvallen gedaald.
    Afdracht EU 1 miljard minder.
    Maximumstraffen verhoogd.
    Daling aantal WAO'ers
    Afschaffen gebruikersdeel OZB
    Laagste huurstijging in 50 jaar.
    Aantal moorden laagste in 20 jaar.
    Daling aantal bijstandtrekkers.
    Regelzucht is afgenomen.
    Stijgende koopkracht.
    Economische groei hoger dan in al onze buurlanden.
    Belasting op donaties voor goede doelen afgeschaft.
    verlaging loonbelasting (na eerdere verhoging)
    Geen verlaging zorgtoeslag ondanks lagere indexering (hoewel dit niet echt een lastenverlaging is)
    Geen kosten verzekeren kinderen
    Lagere AWBZ bijdrage
    Verhoging arbeidskorting
    Verhoging kinderkorting
    Afschaffing gebruikersdeel OZB.
    Premies voor WAO en WW uitkeringen door de minister De Geus verlaagd.
    Vestigingsregels voor ondernemers afgeschaft.
    Minder regels om vergunning aan te vragen (boom omzagen, tuinhuisje, etc).

En het mooiste is nog dat er niemand op achteruitgegaan is, behalve de middeninkomens met - 00,8% en die worden ook nog gecompenseerd door Geus.

Ze hebben iig meer gedaan dan in de hele kabinetsperiode van PvdA.

Conclusie: het kabinet is geslaagd!
    pi_38635506
    quote:

[..]

Tot zover heb ik de volgende cijfers gevonden. Zoals EWK al aangeeft, zijn niet alle bronnen consistent. Misschien heeft het te maken met het verschil tussen een begroting en de daadwerkelijke inkomsten en uitgaven. Vanaf 2003 heb ik het ministerie van Financien gebruikt. De manier waarop ze hun inkomsten begroten is wazig. Ik heb wat getallen uit het hoofd opgeteld.

Jaar | Inkomsten (miljard euro) | Uitgaven (miljard euro)
    2000 | 101.7 | 108.45
    2001 |
    2002 | 125.7 | 129.6
    2003 | 123 | 135.0
    2004 | 123 | 134.4
    2005 | 130 | 138.2
    2006 | 138 | 144.6

M.u.v. 2004 zie ik een stijgende lijn in de absolute uitgaven. Ik heb de cijfers niet in vergelijking met het BNP gemaakt. 2001 is natuurlijk het meest interessante jaar.
      woensdag 7 juni 2006 @ 20:25:56 #53
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_38635778
    En toch voel ik me lang niet meer zo lekker en vrij in dit land als onder paars

is ook niet zo gek als je bedenkt dat dit kabinet:als een hondje achter de amerikaanse neocons aanloopt (Irak, JSF, illegale CIA vluchten), het strengste asielbeleid van de EU heeft en door de UN daarop is aangesproken en praktsch niets doet om integratie te bevorderen, sterker nog, door dit regeringsbeleid zijn de spanningen onder de verschillende bevolkingsgroepen alleen maar verder opgelopen...

* remlof weer PvdA gaat stemmen
    pi_38635954
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 20:25 schreef remlof het volgende:
    En toch voel ik me lang niet meer zo lekker en vrij in dit land als onder paars
    Je had in iedergeval weinig last van gezeur over normen en waarden.
    quote:
    is ook niet zo gek als je bedenkt dat dit kabinet:als een hondje achter de amerikaanse neocons aanloopt (Irak, JSF, illegale CIA vluchten), het strengste asielbeleid van de EU heeft en door de UN daarop is aangesproken en praktsch niets doet om integratie te bevorderen, sterker nog, door dit regeringsbeleid zijn de spanningen onder de verschillende bevolkingsgroepen alleen maar verder opgelopen...
    Wat is in dit geval dan het verschil met Paars (of alle andere voorgaande kabinetten in deze)?
    Kok stond ook als een schoothondje naar Clinton en was al een tijd bezig met het onderhandelen over de JSF. Wanneer is Nederland dan door de UN aangesproken op het asielbeleid (die overigens nog niet zo streng is als die in Denemarken btw)? Nederland houdt zich namelijk als 1 van de weinige landen aan de UN vluchtelingenlijst en vangt deze mensen dus ook op, overigens zijn andere landen die zich hier aan houden Australie en Denemarken beide met een zeer streng beleid.
    quote:
    * remlof weer PvdA gaat stemmen
    Zelf weten maar lijkt mij niet verstandig
      woensdag 7 juni 2006 @ 20:38:17 #55
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_38636088
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 20:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

Je had in iedergeval weinig last van gezeur over normen en waarden.
    [..]

Wat is in dit geval dan het verschil met Paars (of alle andere voorgaande kabinetten in deze)?
    Kok stond ook als een schoothondje naar Clinton en was al een tijd bezig met het onderhandelen over de JSF. Wanneer is Nederland dan door de UN aangesproken op het asielbeleid (die overigens nog niet zo streng is als die in Denemarken btw)? Nederland houdt zich namelijk als 1 van de weinige landen aan de UN vluchtelingenlijst en vangt deze mensen dus ook op, overigens zijn andere landen die zich hier aan houden Australie en Denemarken beide met een zeer streng beleid.
    [..]

Zelf weten maar lijkt mij niet verstandig
    Clinton was ook geen neocon hč?
    En Nederland houdt zich misschien wel officieel aan de UN vluchtelingenlijst maar ondertussen stuurt Verdonk uitgeprocedeerde asielzoekers terug met daarbij een kopie van hun IND rapport waar dingen in staan waar ze in hun thuisland hard op worden afgerekend. Onder Paars had een minister die zo handelt meteen kunnen vertrekken, en terecht.
    Ik hoop echt op een Paars III met Bos als MP en Rutte als VMP.
    pi_38636635
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 20:05 schreef Scepsis het volgende:
    Nederlander op hoge EU post.
    Hadden we Duysenberg ook niet onder paars? Geen EU maar toch belangrijk
    quote:
    Lerarentekort gedaald.
    We hebben tegenwoordig ook een behoorlijk hoge uitval, met name in het VMBO
    quote:
    Meer uitgeprocedeerden uitgezet.
    Asielprocedure is in principe opgezet onder Paars door Cohen, toch?
    quote:
    Criminaliteit op straat gedaald.
    Het aantal aangiftes is gedaald, de criminaliteit heb ik m'n twijfels over
    quote:
    Fraudes uit PvdA tijd boven water gekregen (bouwfraude, HBO fraude).
    Uiteraard hadden 2 van de 3 huidige regeerpartijen die ook in paars zaten daar niks mee te maken
    quote:
    Verplicht inburgeren geļntroduceerd.
    Wat is 'inburgeren'? Een testje doen waaruit blijkt dat je als echte nederlander je buren geen cadeautje geeft maar een kaartje wanneer ze een kind hebben gekregen?
    quote:
    Benzineaccijns bevroren.
    Het percentage wat aan accijns wordt betaald is toch bevroren? Iedereen weet dat de olieprijzen stijgen dus de inkomsten via accijnzen binnen zal komen zal absoluut (dus niet relatief) hoger zijn. Je betaald dus eigenlijk meer accijns op benzine (correct me if I'm wrong)
    quote:
    Weer belasting in woonwagenkamp gaan heffen.
    Is het de schuld van paars dat een paar belastingambtenaars niet langs durfden te komen?
    quote:
    Aantal overvallen gedaald.
    Aangiftes dus?
    quote:
    Afdracht EU 1 miljard minder.
    Inkomsten EU 1 miljard minder 'Nederland krijgt helft minder EU-subsidies'
    pi_38637781
    quote:
    Aantal asielzoekers gedaald.
    ....
    blaatblaatblaat
    ,...

wat een heerlijk suggestieve post
    STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
    pi_38637877
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 21:54 schreef Aarde het volgende:

[..]

wat een heerlijk suggestieve post
    Op enkele punten na kan je dezelfde lijst zelfs voor paars maken .
      woensdag 7 juni 2006 @ 21:58:42 #59
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_38637900
    quote:
    [..]

En het mooiste is nog dat er niemand op achteruitgegaan is, behalve de middeninkomens met - 00,8% en die worden ook nog gecompenseerd door Geus.

En waar komt dat geld vandaan?

En, dat mensen nog serieus 'afdracht aan EU minder' als positief kunnen voordragen van het huidige kabinet.
    Het directe gevolg ervan was namelijk dat we, naast 1 miljard minder betalen aan de EU, ook nog eens 1,7 miljard minder per jaar terug krijgen.

700 miljoen verlies, lijkt me geen kattepis, en al zeker geen succesje van het kabinet
    pi_38645284
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 21:58 schreef Yildiz het volgende:

En, dat mensen nog serieus 'afdracht aan EU minder' als positief kunnen voordragen van het huidige kabinet.
    Het directe gevolg ervan was namelijk dat we, naast 1 miljard minder betalen aan de EU, ook nog eens 1,7 miljard minder per jaar terug krijgen.
    Dat is ook positief we betalen namelijk 1 miljard minder per jaar maar krijgen over de gehele periode 2007-2013 1,7 miljard euro minder.
    quote:
    700 miljoen verlies, lijkt me geen kattepis, en al zeker geen succesje van het kabinet
    Het is dan ook geen 700 miljoen verlies

http://www.npoe.nl/actueel_structuurfondsen_2007_2013.html

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2006 07:11:20 ]
    pi_38645315
    quote:

[..]

Het kabinet is verantwoordelijk voor de mondiale opleving van de economie?
    Dan zijn ze idd wel heel erg goed.

Dit topic kunnen we weer plaatsen onder populistisch gebral van een eng ultra-rechts mannetje .
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
    pi_38645324
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 17:12 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Tja dat heeft er namelijk voor gezorgd dat we de eerste balkenende jaren verder achterliepen op Europa zodat het nu niet vreemd is dat we wat sneller groeien. Diepere dalen hogere toppen idee.
    Yep, het kabinet Balkenende houdt blijkbaar niet van een stabiele economie. En dan vinden ze het gek dat de burger (terecht) geen vertrouwen in het kabinet heeft.
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
    pi_38645328
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 20:05

En het mooiste is nog dat er [b]niemand op achteruitgegaan is, behalve de middeninkomens met - 00,8% en die worden ook nog gecompenseerd door Geus
    .

Sure en Sinterklaas bestaat ook.
    Kijk is alleen naar de ziektekosten man,met je -00,8 %.
    I may be wrong, but it's highly unlikely.
    pi_38645335
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:25 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

En kun je dit ook nog onderbouwen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2006 07:26:41 ]
    pi_38645353
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:26 schreef Chewie het volgende:

[..]

Is dat nog nodig dan?
    Of leef ik in een ander land dan jullie?,ik ben toch echt 40% meer gaan betalen,dankzij dit geweldige kabinet,zonder zorgtoeslag te krijgen.
    Het middeninkomen betaald juist voor alles nu.
    pi_38645370
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:29 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

Is dat nog nodig dan?
    Of leef ik in een ander land dan jullie?,ik ben toch echt 40% meer gaan betalen,dankzij dit geweldige kabinet,zonder zorgtoeslag te krijgen.
    Het middeninkomen betaald juist voor alles nu.
    Ja als jij beweert er meer op achteruit bent gegaan dan die 0.08% alleen al vanwege de gestegen ziektekostenpremies wil ik dit graag onderbouwt zien. Zelf ben ik namelijk een typische middeninkomer en ben er op vooruit gegaan wat dit betreft omdat mijn particuliere verzekering vorig jaar toch echt een stuk duurder was.
    pi_38645381
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja als jij beweert er meer op achteruit bent gegaan dan die 0.08% alleen al vanwege de gestegen ziektekostenpremies wil ik dit graag onderbouwt zien. Zelf ben ik namelijk een typische middeninkomer en ben er op vooruit gegaan wat dit betreft omdat mijn particuliere verzekering vorig jaar toch echt een stuk duurder was.
    En je hebt geen kinderen zeker
    pi_38645413
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:34 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

En je hebt geen kinderen zeker
    Nee en dan zou het nog voordeliger zijn geworden als je eerst particulier verzekerd was.
    pi_38645429
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:38 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee en dan zou het nog voordeliger zijn geworden als je eerst particulier verzekerd was.
    Ja ,want die waren in het particuliere systeem gratis
    Je weet wel waar je het over hebt toch?
    pi_38645558
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:41 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

Ja ,want die waren in het particuliere systeem gratis
    Je weet wel waar je het over hebt toch?
    En hoe is dat nu dan volgens jou?
    pi_38645833
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 08:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

En hoe is dat nu dan volgens jou?
    Ja het is nog vroeg he`
    Het feit is bij mij wel zo dat ik voor dit nieuwe stelsel 115 euro per maand kwijt was
    en nu 250 euro,en zonder zorgtoeslag
      donderdag 8 juni 2006 @ 09:15:21 #72
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_38646518
    quote:

[..]

Erg knap dat ze de onder Paars ingezette economische neergang zo snel hebben weten om te buigen.
    Balkenende heeft zelfs de hele wereldeconomie er weer bovenop gekregen! Hulde.
    Net zoals onder Paars, maar dat was uiteraard niet dankzij Paars. De economische teruggang weer wel, en Balkenende was weer niet schuldig aan de recessie, maar wel weer voor de opleving. Wat is het leven toch simpel als je dogmatisch bent!
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_38648126
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:26 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik ben er zeker 20 euro per maand op achteruit gegaan. Naast hogere energiekosten etc.
    pi_38648712
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:25 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

Ik weet niet wat er allemaal (on)waar aan is, maar dit slaat natuurlijk ook nergens op. Het gaat om een totaalplaatje, dan moet je niet alleen naar 1 dure post kijken, snugger !

Gelukkig stijgen de zorgkosten na jaren explosieve groei eindelijk minder snel!
      donderdag 8 juni 2006 @ 10:39:58 #75
    142210 slaveloos
    laveloos tot de deurmat
    pi_38648772
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 09:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Balkenende heeft zelfs de hele wereldeconomie er weer bovenop gekregen! Hulde.
    Net zoals onder Paars, maar dat was uiteraard niet dankzij Paars. De economische teruggang weer wel, en Balkenende was weer niet schuldig aan de recessie, maar wel weer voor de opleving. Wat is het leven toch simpel als je dogmatisch bent!
    precies en het is nog mooier, als onder Kok\Zalm de overheidsuitgaven stijgen, is het geld over de balk. Als onder Balkenende\Zalm de overheidsuitgaven stijgen is het investeren.
    Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
    all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
    pi_38648988
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 10:37 schreef knnth het volgende:

[..]

Ik weet niet wat er allemaal (on)waar aan is, maar dit slaat natuurlijk ook nergens op. Het gaat om een totaalplaatje, dan moet je niet alleen naar 1 dure post kijken, snugger !

Gelukkig stijgen de zorgkosten na jaren explosieve groei eindelijk minder snel!
    Het totaalplaatje zuigt behoorlijk,en de zorgkosten gaan ook weer flink stijgen door de vergrijzing.
    pi_38649005
    Kunnen we een keer kappen met die onzinnige "dogmatisch rechts zegt" reacties? Dogmatisch links maakt zich hier namelijk ook schuldig aan en het voegt niks toe aan de discussie
      donderdag 8 juni 2006 @ 11:00:54 #78
    142210 slaveloos
    laveloos tot de deurmat
    pi_38649427
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 10:47 schreef Chewie het volgende:
    Kunnen we een keer kappen met die onzinnige "dogmatisch rechts zegt" reacties? Dogmatisch links maakt zich hier namelijk ook schuldig aan en het voegt niks toe aan de discussie
    Maar ik ben niet dogmatisch links, niet dogmatisch rechts, maar dogmatisch recht door zee .

On topic: de successen van dit kabinet worden eg overschat, ik merk om me heen dat meer mensen schulden hebben, en moeilijker rond kunnen komen, ik merk dat de sfeer in nederland verhard en radicaliseerd. Ik zie dat wat voor 2000 als borrelpraat werd beschouwd nu word gebruikt om stemmen te trekken. Ik zie lijsttrekker roepen dat zij het wel over de inhoud hebben, en ondertussen elkaar alleen maar zwart maken. Ik denk niet de samenleving er vrolijker, beter dan wel positiever op geworden is onder Balkenende 2, en ik vind dat je daar een kabinet op mag af rekenen. Economisch gezien zijn we veel te afhankelijk van t buitenland om echt van een succes te kunnen spreken.
    Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
    all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
    pi_38649428
    quote:
    Als je dat wilt dan zul je dit topic ook dicht moeten smijten .
    Want dat is toch de basis voor het topic.
      donderdag 8 juni 2006 @ 11:02:36 #80
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_38649474
    Goed werk!
    Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
    pi_38649561
    quote:
    Kan je dit voortaan even in elk topic in POL komen zeggen?
    pi_38649579
    Jullie werken en betalen alle kosten toch wel zelf he`?
    Ik verbaas me over het gejubel over dit kabinet,dat heel Nederland failliet maakt
    pi_38649732
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 11:06 schreef Ghostbuster het volgende:
    Jullie werken en betalen alle kosten toch wel zelf he`?
    Ik verbaas me over het gejubel over dit kabinet,dat heel Nederland failliet maakt
    Dat is ongeveer even ongenuanceerd als beweren dat Balkenende II verantwoordelijk is voor de opleving van de economie...

Waarom laat ik me eigenlijk steeds weer verleiden om te posten in dit soort kansloze topics...
    pi_38651335
    Ik zal het lijsje verder compleet maken:

De "vruchten" van Balkenende 1 en 2:

Ook "winst":

* Kil, koud beleid: als je niet mee kan doen: DAN HEB JE GEWOOM PECH GEHAD
    Ieder voor zich en God voor ons allen: door dit neo-liberaal en conservatief beleid.
    Kilheid van de samenleving als gevolg van dit beleid.

* Polarisatie: tegenstellingen tussen bevolingsgroepen enorm vergroot.

* Verdere marginlisering en uitsluiting van sociaal zwakkeren.

* Vergroting tussen arm en rijk (zie exorbitante zelfverrijking bovenlaag)

* Langzaam maar zeker ingevoerd: marginaal sociaal vangnet: ministelsel (paradepaarde van de VVD). Verdere verschraling van de uitkeringen. Wordt hier Amerika 2.

* De samenleving wordt meer en meer ene grote marktplaats. Alle leuk voor de sterken onder ons. Knap egoistisch dus (vooral die liberalen en neo conservatieven)

* Mensen in de bijstand, WAO-ers, diverse AOW-ers zijn er wel degelijk op achteruit gegaan. Maar deze VVD-regering vind ook dat je nix aan deze mensen hebt. Liever kwijt dan rijk denken ze stiekem.

* Toename adoratie van de Geldgod. Alles in belang van welvaart, welzijn blijf echter achter. Alles draait hier alleen om het geld.

* Aantal voedelbanken fors toegenomen. Een teken van hardvochtig en a-sociaal regeringsbeleid

* Aantal files neemt zeer sterk toe.

* Plakgehalte aan het pluche van kabinetsleden enorm toegenomen.

* Vele WAO-er die echt niet kunnen werken zonder pardon uit de WAO getrapt

* Algemeen: pure HARDVOCHT: het gevolg is een knoetter-knoeterharde samenleving.

WILLEN WE DAT SOMS??

[ Bericht 2% gewijzigd door EchtGaaf op 08-06-2006 12:17:05 ]
    pi_38651962
    Tsja, al die dingen zouden al sinds Lubbers aan de gang zijn, maar ondertussen heeft de onderste 5% van de bevolking het stuk-ken beter dan in 1980.

Het is niet allemaal geweldig, maar ook weer niet allemaal dramatisch.
    *insert praatje van Thom de Graaf over nuance*
    pi_38652459
    quote:

WAO probleem aangepakt.
    Ik hoop maar niet dat je er zelf mee te maken krijgt. Je moet tegenwoordig bijkans driekwart dood zijn, wil je tegenwoordig nog een arbeidsongeschiktuitkering te krijgen. Denk ff na.
    quote:
    Kolder. Die groepen zijn er wel, maar zit je vast zelf niet bij.
      donderdag 8 juni 2006 @ 13:03:50 #87
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38653428
    quote:

[..]

je geeft een punt, met een verkeerde reden.

het kabinet heeft veel structurele wijzigingen doorgevoerd, die er echt toe doen.
    maar ze zijn niet verantwoordelijk voor de economische groei. die wordt teveel door 'de wereld' bepaald.
    Challenge thinkers to believe and believers to think.
    ?Porque no te calles?
    pi_38653603
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:

Ook "winst":

Ieder voor zich en God voor ons allen: door dit neo-liberaal en conservatief beleid.
    Dit is overigens exact dezelfde kritiek die de SP op Paars had maar goed. Ook heb ik het idee dat jij de term conservatief niet helemaal snapt, juist links is in de discussie over het sociale stelsel uiterst conservatief gebleken.
    quote:
    Komt dit omdat de problemen meer bespreekbaar zijn geworden i.t.t. het verzwijgen? Overigens ook al ingezet onder eerdere regeringen alleen kreeg het niet zo prominent de aandacht.
    quote:
    Oh is dat zo?
    quote:
    Kul argument, zolang private ondernemingen dit verantwoord vinden is er niks aan de hand. Het is wat anders als dit met gemeenschapsgeld gebeurt en laat nu net de grootste zelfverijkers in de publieke sector bij de PvdA te zitten
    quote:
    * Langzaam maar zeker ingevoerd: marginaal sociaal vangnet: ministelsel (paradepaarde van de VVD). Verdere verschraling van de uitkeringen. Wordt hier Amerika 2.
    Wat uiteraard alleen maar toe te juichen is een te comfortabel kweekt een zeer afhankelijke bevolking.
    quote:
    * De samenleving wordt meer en meer ene grote marktplaats. Alle leuk voor de sterken onder ons. Knap egoistisch dus (vooral die liberalen en neo conservatieven)
    Schaar jij de PvdA dan onder de liberalen of de neo-cons?
    En hoe zit het dan met GL, die ook aardig wou snijden in het sociale vangnet?
    quote:
    * Mensen in de bijstand, WAO-ers, diverse AOW-ers zijn er wel degelijk op achteruit gegaan. Maar deze VVD-regering vind ook dat je nix aan deze mensen hebt. Liever kwijt dan rijk denken ze stiekem.
    Dat zie je fout, de prikkel om wat aan je eigen situatie te doen is een stuk groter als de uitkeringen net voldoende zijn om niet dood te gaan. Prima maatregelen dus.
    quote:
    * Toename adoratie van de Geldgod. Alles in belang van welvaart, welzijn blijf echter achter. Alles draait hier alleen om het geld.
    En wanneer was dat anders?
    quote:
    * Aantal voedelbanken fors toegenomen. Een teken van hardvochtig en a-sociaal regeringsbeleid
    Eerder een teken van betrokkenheid van de burger, liefdadigheid is een prima manier om sociaal zwakkeren te ondersteunen en een stuk minder bevoogdend dan dat dit door de overheid gebeurt.
    quote:
    Teken van vooruitgang.
    quote:
    quote:
    Laat mij dan eens een rapport zien waar dit uit zo blijken? Die ik ken namelijk en die de kranten hebben gehaald laten namelijk een ander beeld zien.

*
    quote:
    Algemeen: pure HARDVOCHT: het gevolg is een knoetter-knoeterharde samenleving.
    Spreek je jezelf nu niet enorm tegen door eerst de particulier opgerichte voedselbanken erbij te halen?
    quote:
    WILLEN WE DAT SOMS??
    Ja veel van de "kritiekpunten" die jij noemt zorgen er namelijk voor dat de burger zelf veel verantwoordelijker wordt en dat dit dus ook heel sociaal kan zijn heb je ook al laten zien
      donderdag 8 juni 2006 @ 13:24:13 #89
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38654167
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:

Ook "winst":

puur normatieve uitspraak. niet te meten. aangepraat door Marijnissen en consorte
    quote:
    dat is ontstaan door jarenlang negeren van het probleem.
    quote:
    uitsluiting van wat???
    wat is 'marginalisering van sociaal zwakkeren'?
    allemaal nablaten van Marijnissen.
    quote:
    dit is al jaren zo.
    er zijn aanwijzingen dat dit bij de economische ontwikkeling van een land hoort. eerst word het minder, dan meer.
    quote:
    de tijd van profiteren is een beetje voorbij. er waren 1 MILJOEN mensen die vonden dat ze niet konden werken. echt BESPOTTELIJK. wij zijn door alle economische organisaties hier zwaar voor op de vingers getikt (IMF, OECD, WB, etc.). dit kon echt niet zo doorgaan.
    quote:
    jij hebt niet geprofiteerd van de telecommarkt?
    het is leuk voor mensen die zelf willen kiezen hoe ze hun leven in willen delen, mensen die de hand in eigen boezem , dan wel uit de mouwen, willen steken. lamlendigheid loont niet meer. mensen krijgen nu de juiste prikkels om het heft in eigen hand te nemen. hen wordt ALLE gelegenheid geboden.
    quote:
    weer zo'n niets-zeggende, normatieve uitspraak. puur speculatief en vol van haat en rancune. louter destructief. aan mensen zoals jij gaat deze samenleving kapot.
    de uitkeringen van mensen die een uitkering verdienen zijn verhoogd. er gaat op dit moment extra geld naar gehandicapten en chronisch zieken. op last van het CDA.
    verder gaan alleen alleen-staanden er licht op achteruit.
    quote:

dan moet je SGP stemmen, die zijn tegen groei als doel opzich (ze zien het wel als middel om armoede te bestrijden).
    verder zijn eigenlijk alleen de Christelijke partijen werkelijk geinteresseerd in de kwaliteit van de samenleving. het CDA probeert er alles aan te doen om de 'civil society' een beetje van de grond te krijgen. maar er is decennia lang voor mensen gezorgd, ze zijn lamlendig geworden. eigenlijk zijn alleen kerken nog werkelijk maatschappelijke instituties waar uit vrije wil voor elkaar gezorgd word.
    quote:
    nee, een teken van zwakke economie.
    quote:
    dat is al sinds 1945 zo...
    quote:
    alleen Zalm zit er al een jaar of 12. wie nog meer?
    Marijnissen is al sinds 1989 lijsttrekker voor de SP.... over Mammoeten gesproken...
    quote:
    anekdotes zijn geen bewijs. hiervoor blijven kerngezonde mensen in de WAO trappen. ik zou eerder doktoren aanklagen dan de regelgevers.
    quote:
    * Algemeen: pure HARDVOCHT: het gevolg is een knoetter-knoeterharde samenleving.
    ik wil wel een enkeltje Wit-Rusland voor je kopen, daar is werk voor iedereen! daar word goed aan de armen gedacht! een van de laagste gini coefficienten! een werkelijk socialistische staat!

jammer dat de mensen daar nog op het welvaartsniveau leven van Nederland rond 1850. in veel dorpen is geen stromend water.
    De president heeft eindelijk maar eens het marktprincipe geintroduceerd: market socialism. over een contradictio in terminis gesproken... resultaat is wel dat het land eindelijk beetje gaat groeien. 8% vorig jaar.
    lang leve de markt!
    quote:
    WILLEN WE DAT SOMS??

www.meervrijheid.nl
    ?Porque no te calles?
      donderdag 8 juni 2006 @ 14:13:34 #90
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_38655954
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 19:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

en dat laatste vind ik veemd. Is het niet zo dat men in tijden dat het goed gaat wat moet sparen voor mindere tijden. Zo heb j minder fluctuaties en een stabielere economie. Maar geen 1 partij doet het. Zinloos is het dan ook om te roepen dat links aan de korte termijn denkt en rechts wel aan de lange. Beide kanten presenteren niet voor niks plannen om de vergrijzing aan te pakken.De hele wereldeconomie gaat omhoog en dat het in nederland ook zo is komt door balkenede..beetje apart. Net als dat het minder gaat, daar ontkom je soms niet aan.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      donderdag 8 juni 2006 @ 14:26:26 #91
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_38656433
    een echte christen zou een veel socialer beleid voorstaan
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
      donderdag 8 juni 2006 @ 14:27:21 #92
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_38656462
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 14:13 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

en dat laatste vind ik veemd. Is het niet zo dat men in tijden dat het goed gaat wat moet sparen voor mindere tijden. Zo heb j minder fluctuaties en een stabielere economie. Maar geen 1 partij doet het. Zinloos is het dan ook om te roepen dat links aan de korte termijn denkt en rechts wel aan de lange. Beide kanten presenteren niet voor niks plannen om de vergrijzing aan te pakken.De hele wereldeconomie gaat omhoog en dat het in nederland ook zo is komt door balkenede..beetje apart. Net als dat het minder gaat, daar ontkom je soms niet aan.
    bezuinigen in economisch goede tijden en uitgeven in economisch slechte tijden
    pi_38658769
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 07:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik ben student. Mijn vader was particulier verzekerd, ik was als student zijnde gratis meeverzekerd. Hij betaalde niets meer of minder of ik nu wel of niet mee was verzekerd. Dus van 0,- ben ik naar 102,- euro in de maand gegaan. Mijn vader is er volgens mij zelfs op achteruit gegaan door die 6.5% dat bij betaald voor de zorgtoeslagen van anderen. Al zal het niet veel zijn. Mijn moeder is er ook op achteruit gegaan van ziekenfonds naar het nieuwe stelsel. Dus dit noem ik nogal fors erop achteruit gaan, vooral voor mij persoonlijk.

Tevens heb ik geen recht meer op studiebeurs dus die kleine verhoging heb ik ook vrij weinig aan...

Toch moet ik zeggen dat ik wel voor de wijziging was. Al had het van mij minder verplicht hoeven zijn en niet iedereen dezelfde basisverzekering. Er zitten echt onzinnige dingen bij uit het zogenaamde solidariteitsdenken.
    pi_38661062
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 13:24 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

puur normatieve uitspraak. niet te meten. aangepraat door Marijnissen en consorte........

en verdere bla-bla-bla

t/m

lang leve de markt!
    [..]

www.meervrijheid.nl
    hulde voor de aristocratie!! . Van wie had ik deze uitdrukking ook al wil gehoord?

Nee? Weet je dat niet meer?? Does hier maar es hier ff kijken

Invoering van het VERKIEZINGSRIJBEWIJS

Wel een beetje hypocriet of niet soms PMB_RUG
      donderdag 8 juni 2006 @ 16:28:21 #95
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38661109
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 16:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

hulde voor de aristocratie!! . Van wie had ik deze uitdrukking ook al wil gehoord?

Nee? Weet je dat niet meer?? Does hier maar es hier ff kijken

Invoering van het VERKIEZINGSRIJBEWIJS

Wel een beetje hypocriet of niet soms PMB_RUG
    die uitspraak is jou serieus overgekomen?
    wow!
    ik moet eens werken aan mijn cynische toon op dit forum

overigens begrijp ik dan alsnog niet, als het wel serieus was geweest, wat het hypocriete eraan was... maar goed. waarschijnlijk jijzelf ook niet
    ?Porque no te calles?
      donderdag 8 juni 2006 @ 16:30:19 #96
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38661193
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 14:26 schreef DionysuZ het volgende:
    een echte christen zou een veel socialer beleid voorstaan
    www.christenunie.nl

ik ben ook geen echte Christen.

laat ik er 1 ding over zeggen: ik vind het niet sociaal om mij te DWINGEN om armen te helpen. ik vind het sociaal als ik dat zelf doe.
    ?Porque no te calles?
      donderdag 8 juni 2006 @ 16:31:56 #97
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_38661247
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 16:30 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

www.christenunie.nl

ik ben ook geen echte Christen.

laat ik er 1 ding over zeggen: ik vind het niet sociaal om mij te DWINGEN om armen te helpen. ik vind het sociaal als ik dat zelf doe.
    het was ook niet serieus bedoeld
      donderdag 8 juni 2006 @ 16:32:12 #98
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38661260
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 15:30 schreef Shakes het volgende:

[..]

Ik ben student. Mijn vader was particulier verzekerd, ik was als student zijnde gratis meeverzekerd. Hij betaalde niets meer of minder of ik nu wel of niet mee was verzekerd. Dus van 0,- ben ik naar 102,- euro in de maand gegaan. Mijn vader is er volgens mij zelfs op achteruit gegaan door die 6.5% dat bij betaald voor de zorgtoeslagen van anderen. Al zal het niet veel zijn. Mijn moeder is er ook op achteruit gegaan van ziekenfonds naar het nieuwe stelsel. Dus dit noem ik nogal fors erop achteruit gaan, vooral voor mij persoonlijk.
    ik heb hetzelfde.
    ware het niet dat mijn zusje nu helemaal gratis is mee verzekerd
    quote:
    Tevens heb ik geen recht meer op studiebeurs dus die kleine verhoging heb ik ook vrij weinig aan...
    moet je harder door studeren!
    quote:
    Toch moet ik zeggen dat ik wel voor de wijziging was. Al had het van mij minder verplicht hoeven zijn en niet iedereen dezelfde basisverzekering. Er zitten echt onzinnige dingen bij uit het zogenaamde solidariteitsdenken.
    jajaja, daar ontkom je niet aan. het dient wel een doel imo. iig is het systeem nu 100x overzichtelijker.
    ?Porque no te calles?
    pi_38661267
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 15:30 schreef Shakes het volgende:

Eens, het is natuurlijk geen liberalisering geweest dan was de verplichting wel weggelaten.
      donderdag 8 juni 2006 @ 16:32:46 #100
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38661277
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 16:31 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

het was ook niet serieus bedoeld
    en dan krijg je toch een serieuze reactie!
    spekkoper!

ps. ik vind dat je wel een grappige naam hebt. toch had ik liever 'Dionysius' gezien

[ Bericht 16% gewijzigd door pmb_rug op 08-06-2006 16:38:11 ]
    ?Porque no te calles?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')