Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd politiek is juist wel Idols, wellicht niet wenselijk maar dat is wat anders. Verder vraag ik mij af of je zelf de politiek wel snapt aangezien ik nog steeds geen goede onderbouwing van je heb gezien waarom een "verkiezingsrijbewijs" de politiek zou verbeteren en hoe je dit objectief in kunt voeren. Dan laat ik het gebrek aan democratie wat dit voorstel zou bewerkstelligen maar buiten beschouwing.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 16:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Neemt echter niet weg dat de de Staten Generaal formeel wel machtiger is dan de regering zelf. De Tweede Kamer is deel van de Staten Generaal en dus formeel erg machtig. En die wordt dus direct gekozen. Niet onbelang dus. En erg belangrijk dat die zeer bewust wordt gekozen. Dit vraagt wat mij betreft een grote verantwoordelijk van de kiezer. Het enige is dat ik daar graag een beroep op wil doen. NOGMAALS: politiek is geen Idols!
Beste Chewie (moderator):quote:Op dinsdag 6 juni 2006 17:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[edit]onnodig[/edit]
Om misverstanden te voorkomen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 17:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd politiek is juist wel Idols, wellicht niet wenselijk maar dat is wat anders. Verder vraag ik mij af of je zelf de politiek wel snapt aangezien ik nog steeds geen goede onderbouwing van je heb gezien waarom een "verkiezingsrijbewijs" de politiek zou verbeteren en hoe je dit objectief in kunt voeren. Dan laat ik het gebrek aan democratie wat dit voorstel zou bewerkstelligen maar buiten beschouwing.
Nu kun je wel weer gaan roepen dat je je topic weer wilt reanimeren maar het enige wat je daar imo mee aangeeft is dat je de democratie niet te snapt en dus zelf niet in aanmerking komt voor dit bewijs.
quote:Op dinsdag 6 juni 2006 17:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dan laat ik het gebrek aan democratie wat dit voorstel zou bewerkstelligen maar buiten beschouwing.
Wie ben jij om te bepalen wie de democratie wel of niet snapt? Het bespreekbaar maken van een probleem (of zo je wilt vermeend probleem) en het uiten van mijn mening (toegeven behoorlijk fors): is dat geen democratie?? Als je gelijk hebt dat ik zelf niet voor het bewijs in aanmerking komt, dan vrees ik dat hier er hier meerdere zijn.quote:Nu kun je wel weer gaan roepen dat je je topic weer wilt reanimeren maar het enige wat je daar imo mee aangeeft is dat je de democratie niet te snapt en dus zelf niet in aanmerking komt voor dit bewijs.
In jouw voorstel moet er in iedergeval iemand of een hele commissie zijn die bepaalt wie wel of niet de democratie snapt. Op dit forum neem ik o.a. die rol wel op me.quote:Op woensdag 7 juni 2006 11:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Wie ben jij om te bepalen wie de democratie wel of niet snapt?
Ja dat is democratie, jouw voorstel is anti-democratisch.quote:Het bespreekbaar maken van een probleem (of zo je wilt vermeend probleem) en het uiten van mijn mening (toegeven behoorlijk fors): is dat geen democratie??
Als jouw voorstel het zou halen dan loop je een zeer grote kans dat het meerendeel van de bevolking uitgesloten wordt en dan zou een afwijkende mening al voldoende kunnen zijn.quote:Als je gelijk hebt dat ik zelf niet voor het bewijs in aanmerking komt, dan vrees ik dat hier er hier meerdere zijn.Wie de schoen past trekke hem aan...
Best stellig.quote:Op woensdag 7 juni 2006 11:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
In jouw voorstel moet er in iedergeval iemand of een hele commissie zijn die bepaalt wie wel of niet de democratie snapt. Op dit forum neem ik o.a. die rol wel op me.
[..]
Ja dat is democratie, jouw voorstel is anti-democratisch.
[..]
Ik wil wel ff benadruk mijn post wel te goed bljjven lezen. Ik heb eerder aangegeven dat de drempel niet hoog hoeft te zijn. Ik heb ook gezegd dat qua niveau eea vergelijkbaar moet zijn met het theorie examen van het autorijbewijs. Daar mekkert ook niemand over. Slecht een kleindeel van de bevolking is hiervan uitgesloten. Onwenselijk dat wel, hoe klein die groep ook is, daar geen misverstand over. Maar ja ik had mensen dringen uitgenodigd om met alternatieven te komen...als ze het beter weten. Graag zelf. het bevordert een socratische discussie immers...En daar gaat het mij om en niet kost wat het zo'n rijbewijsquote:
Als jouw voorstel het zou halen dan loop je een zeer grote kans dat het meerendeel van de bevolking uitgesloten wordt en dan zou een afwijkende mening al voldoende kunnen zijn.
Zie vorig quote.quote:Kortom meerderjarigheid is al voldoende bewijs om te mogen stemmen. Domheid mag nooit een reden zijn om mensen uit te sluiten van een democratisch proces.
EK is geen rechtstreekse democratie maar de regels daarvoor zijn wel duidelijk. Democraite is ook niet de ultieme staatsvorm maar wel de meest open gebleken. Jouw voorstel is niet duidelijk in regels vast te leggen, laat staan de criteria waar een aspirant kiezer aan moet voldoen.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Best stellig.Iets anders: de EK der Staten Generaal kun je als kiezer helemaal niet rechtstreek kiezen en een regering al helemaal niet. Is dit in jouw ogen ook anti-democratisch. M.a.w een zware ondermijning van de democratie? Zo zijn er wel meer gebreken in het stelsel aan te geven. 'T zal ongetwijfeld ook wel een reden voor zijn, niet dan? (of zou de bevolking daar te dom voor zijn, nou nee toch
![]()
Snap je nu zelf niet dat "de drempel niet hoog hoeft te zijn" zeer discutabel is? Wie bepaalt de "drempel" en hoe borg je deze drempel zodat een machthebber deze niet aan zijn eigen wensen kan veranderen? Ik mag toch wel hopen na alle reacties die je hier gehad hebt dat een vergelijking met een examen voor verkeersdeelname nogal slecht gekozen is? Dat daar een kleind deel van uitgesloten is is ook een drogreden en of dat onwenselijk is doet helemaal niet ter zake (ook wil niet iedereen een rijbewijs)quote:Ik wil wel ff benadruk mijn post wel te goed bljjven lezen. Ik heb eerder aangegeven dat de drempel niet hoog hoeft te zijn. Ik heb ook gezegd dat qua niveau eea vergelijkbaar moet zijn met het theorie examen van het autorijbewijs. Daar mekkert ook niemand over. Slecht een kleindeel van de bevolking is hiervan uitgesloten. Onwenselijk dat wel, hoe klein die groep ook is, daar geen misverstand over. Maar ja ik had mensen dringen uitgenodigd om met alternatieven te komen...als ze het beter weten. Graag zelf. het bevordert een socratische discussie immers...En daar gaat het mij om en niet kost wat het zo'n rijbewijs
Als we jouw plan invoeren, stel ik voor om ook Nederlands aan het rijtje met vakken toe te voegen. Verder zet je jezelf nogal te kijk door te spreken over Ad Meldert en ook je betoog over het kontje van Bos is weinig overtuigend. Ervan uitgaande dat de het Nederlandse electoraat voor ongeveer 50 procent uit mannen en 50 procent uit vrouwen bestaat: de PvdA boekte bij de verkiezingen in 2003 twintig zetels winst. Allemaal vrouwen zeker, die op het kontje van Bos stemden? En die stemden daarvoor zeker allemaal op de openlijk homoseksuele Fortuijn?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag toe. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde). De kiezer van nu gaat steeds meer voor de vorm (personen) dan over de inhoud.
Het grootste voorbeeld was het Kontje van Wouter Bos in 2003. Veel vrouwen vielen hiervoor en droegen hierdoor bij aan de grote verkiezingswinst in 2003. Terwijl die partij niet echt veel verandert was tov die van 2002, toen olv Ad Meldert (veel minder sexy voor degenen die er verstand van hebben)
Recentelijk hadden we nog het dieptepunt met het VVD lijsttrekkers circus. Ging ook vooral om de personen en veel minder dan de inhoudIk heb de oplossing: HET KIEZERSRIJBEWIJS (Election Driving Licence, zoiets
)
Na het behalen ben je bevoegd om deel te nemen aan de verkiezingen (actief en passief)
Hiervoor moet je slagen voor de vakken : economie, staatinrichting, en politieke verhoudingen.
Met dit papiertje op zak kun je een veel beter keuze maken. Het bestuur van het land zal kwalitatief veel beter worden. Wie durf?![]()
Ja, zeg, een beetje flauw hoor. Zo sla je elke discussie dood. Exit wat mij betreft, ik heb hier geen zin meer in. Zinloze feedback.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:06 schreef Chewie het volgende:
[..]
EK is geen rechtstreekse democratie maar de regels daarvoor zijn wel duidelijk. .
Discutabel. Ja hehe. Gelden voor alle diploma's en bewijzen. Er moet toch een maatstaf zijn. Pffffff. Zie verder mijn commentaar vorige quote.quote:Snap je nu zelf niet dat "de drempel niet hoog hoeft te zijn" zeer discutabel is?
Puur op meerderjarigheid. Ik weet niet wanneer je voor het laatst heb gestemd, maar volgende mij is dat dus de huidige regeling. Ik vroeg om met alternatieven te komen. Ik wil graag uitleggen dat ik hiermee bedoel: nieuwe ideeen. Maar ja, ik zou zeggen laat maar, en doe verder geen moeite.quote:Mijn alternatief mag je ook wel duidelijk zijn, puur op meerderjarigheid. Wil de bevolking "dom" kiezen dan hebben ze gewoon dat recht.
[..]
Duidelijk en een heel duidelijk middel want zoals in dit topic te lezen is. Is dat helaas noodzakelijk wnt jongeren kijken tegenwoordig alleen maar naar uiterlijk en niet naar inhoud.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 18:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Om misverstanden te voorkomen.
Het enige doel wat ik wil bereiken is DE KIEZER BEWUST MAKEN DAT ZE BIJ HET GEBRUIK VAN HUN STEMRECHT OOK VERDER KIJKEN DAN ALLEEN `DE KONT VAN DE LIJSTTREKKER`.
Dat `verkiezingsrijbewijs` is slecht een middel en dus geen doel.
Ja, maar als het via het onderwijs gaat dan bestaat de kans dat het toch een gekleurd verhaal gaat worden of de overheid zou een soort verplichte lesstof doormiddel van bijvoorbeeld DVD's op moeten leggen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 18:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Als mijn doel ook op een andere manier kan worden bereikt, die acceptabeler is, en niet op gespannen voet staat met de democratie , dan heb ik dat natuurlijk ook liever. Vb onderwijs , zie vele posten terug.
Ja, misschien ook een idee het combineren met je rij opleiding als een soort teken van volwassen wordenquote:Op dinsdag 6 juni 2006 18:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Die emoties die begrijp is ook. Ook ik wil niet dat groepen worden uitgesloten. De drempel moet dus ook niet te hoog. En dat moet kunnen, immers in beginsel kan ook iedereen een autorijbewiijs halen. En daar mekkert ook niemand over. En vrijwel iedereen haalt het. De een wel makkerlijker dan de ander, maar ja dat geld ook voor schooldiploma´s .Maar je moet er ook iets voor willen doen. Een democratie heeft naast rechten ook plichten.
En dat is idd diep en diep triest. Ze verdiepen zich nauwelijk in politiek en kijken teveel voetbal. De publieke omroep neemt haar verantwoordelijkheid niet meer. Ze zijn allang niet meer "publiek"......quote:Op zondag 27 augustus 2006 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Duidelijk en een heel duidelijk middel want zoals in dit topic te lezen is. Is dat helaas noodzakelijk wnt jongeren kijken tegenwoordig alleen maar naar uiterlijk en niet naar inhoud.
Terecht punt.....Goed idee met die DvD'squote:Ja, maar als het via het onderwijs gaat dan bestaat de kans dat het toch een gekleurd verhaal gaat worden of de overheid zou een soort verplichte lesstof doormiddel van bijvoorbeeld DVD's op moeten leggen.
Zeker wetenquote:Ja, misschien ook een idee het combineren met je rij opleiding als een soort teken van volwassen worden![]()
Nee, de publieke omroep is te gekleurd vandaar dat idee met de DVD's want anders zouden de school ook een gekleurd beeld kunnen over dragenquote:Op zondag 27 augustus 2006 20:35 schreef EchtGaaf het volgende:
En dat is idd diep en diep triest. Ze verdiepen zich nauwelijk in politiek en kijken teveel voetbal. De publieke omroep neemt haar verantwoordelijkheid niet meer. Ze zijn allang niet meer "publiek"......
Daarom ben ik het wel eens met die DvD's.quote:Op zondag 27 augustus 2006 22:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, de publieke omroep is te gekleurd vandaar dat idee met de DVD's want anders zouden de school ook een gekleurd beeld kunnen over dragen
Dan zou je met een soort staatsomroep moeten gaan werken anders lukt dat niet dat zie je nu welquote:Op zondag 27 augustus 2006 22:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Daarom ben ik het wel eens met die DvD's.
Maar de overheid kan toch ook objectieve TV makenZeker de publieke toch?
Alleen jammer dat 'wat goed voor de burger is' ontzettend subjectief is. Jouw beeld van wat goed is voor de burger komt vast niet overeen met het mijne. Als je dan ook nog eens jouw beeld van wat goed is voor de burger belangrijker vind dan de democratische principes, dan vind ik dat tamelijk fascistische/dictatoriale trekjes.quote:Op zondag 27 augustus 2006 22:47 schreef en_door_slecht het volgende:
Zolang er mensen zijn die de EU Grondwet wegstemmen omdat we de Uuro hebben of JP een lul vinden, heeft TS een goed punt w.b. een stembewijs. Zo krijg je een keuze van mensen die hun keuze tenminste iets kunnen onderbouwen, dat scheelt heel wat Matjes en Gonnies in de TK. En er zullen weinigen zijn die me tegen zullen spreken als ik zeg dat deze mensen geen versterking van de Kamer zijn. Wellicht is het minder democratisch, maar de vraag zou niet moeten zijn of iets democratisch is, maar of iets goed voor 'de burger' is.
Dat heeft niets met ondergeschikt voelen te maken, maar met volledig voorbijgaan het feit dat macht corrumpeert. Je bent toch niet echt zo naief om te geloven dat wanneer alle macht in handen ligt van een select groepje 'wijze' mannen, dat die dan ook automatisch de beslissingen zullen nemen die in het belang zijn van het volk? De reden dat democratie is uitgevonden is nu juist dat dat in de praktijk niet zo bleek te zijn.quote:Op maandag 28 augustus 2006 11:30 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat kan zeker iets weg hebben van een dictatuur, maar wat boeit dat? Als 'goed voor je' hetzelfde is als 'zo rijk mogelijk zijn', dan moet je zeker geen democratie hebben om het beste resultaat te verkrijgen. Een aristocratie zou dan veel beter werken. Dat zou w.s. altijd beter werken, maargoed, ik snap ook wel er dan veel mensen zich ondergeschikt voelen. En in een democratie, die dan wel niet ideaal is, kun je met wat eigen wil ook zelf veel bereiken.
Waar lees je dat ik de macht wil centreren? (Lees: in handen zou willen geven van een klein groepje.)quote:Op maandag 28 augustus 2006 11:33 schreef Seneca het volgende:
Dat heeft niets met ondergeschikt voelen te maken, maar met volledig voorbijgaan het feit dat macht corrumpeert. Je bent toch niet echt zo naief om te geloven dat wanneer alle macht in handen ligt van een select groepje 'wijze' mannen, dat die dan ook automatisch de beslissingen zullen nemen die in het belang zijn van het volk? De reden dat democratie is uitgevonden is nu juist dat dat in de praktijk niet zo bleek te zijn.
Het hele probleem aan die toets is nu juist dat die alleen kan worden samengesteld door zo'n klein groepje 'wijze' mannen, waardoor dit idee bij voorbaat al onwerkbaar is.quote:Op maandag 28 augustus 2006 11:41 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waar lees je dat ik de macht wil centreren? (Lees: in handen zou willen geven van een klein groepje.)
Als die groep wijze mannen (m/v/) nu niet bestaat uit alleen een Kremlin maar een ieder die een toets -die natuurlijk zeer discutabel samengesteld zou zijn, maar til daar nu even niet te zwaar aan- zou hebben afgerond, dan zou je veel minder kontjestemmers hebben. Want al heb ik een bloedhekel aan Wouter Bos, als hij premier zou worden zou dat nog niet meteen een ramp voor Nederland zijn. Maar als Wilders nu Wouter's kop en kont zou hebben, zou dat al veel beroerder zijn.
Dat is onzin, de Grondwet is (in eerste instantie) ook door een select gezelschap bedacht en ingevoerd.quote:Op maandag 28 augustus 2006 11:53 schreef Seneca het volgende:
Het hele probleem aan die toets is nu juist dat die alleen kan worden samengesteld door zo'n klein groepje 'wijze' mannen, waardoor dit idee bij voorbaat al onwerkbaar is.
Je mag het gerust debiel vinden van mij. Maar een probleem wel zwaar onderkennend. Je idee is denk ik te vrijblijvend....quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:02 schreef nikky het volgende:
Gelukkig staan de TS en nog een aantal personen niet aan de "macht" hier in Nederland. Jullie zijn ernorm fout bezig met in hokjes denken en generaliserend bezig zijn. Jullie "beslissen" wel even wie er wel mogen stemmen en wie niet.
Hoe fout. Jullie hebben niets geleerd op school of wel?
In plaats dat je een debiel topic start met een nog idioter idee, zou je je ook kunnen afvragen hoe je dit fenomeen zou kunnen veranderen. Door bijvoorbeeld zelf op scholen langs te gaan en mensen voor te lichten.
Hoe gevaarlijk kan het hier worden als iedereen als een dwaas achter een Verdonk achterna holt...Of een Wilders.....(ooit op 23 zetels in de peiling).quote:
En dat voorbeeld met een rijbewijs vond ik al helemaal lachwekkend. Een auto kan een moordwapen zijn. Je kunt mensen doden als je niet weet hoe je een voertuig onder controle houd. En daar is met stemmen helemaal geen sprake van.
Dan zullen de partijen er zelf wat aan moeten doen he? Ga het land in en laat je meer zien. Ik heb ze in jaren al niet meer gezien. Mensen moeten zelf tegenwoordig achter de plannen aan van een partij. En de partijen denken dat dit met de komst van het internet hun allemaal heel makkelijk wordt gemaakt. Maar niets in minder waar. De meeste mensen willen de personen irl zien en ze horen spreken.quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je mag het gerust debiel vinden van mij. Maar een probleem wel zwaar onderkennend. Je idee is denk ik te vrijblijvend....
[..]
Hoe gevaarlijk kan het hier worden als iedereen als een dwaas achter een Verdonk achterna holt...Of een Wilders.....(ooit op 23 zetels in de peiling).
Wat ben jij simpel van geest. Waarom zou een arostocratie fout zijn? Het getuigt nu niet bepaald van een 'open mind' om iedereen die het probleem van een democratie wel ziet meteen af te schilderen als idioot.quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:02 schreef nikky het volgende:
Gelukkig staan de TS en nog een aantal personen niet aan de "macht" hier in Nederland. Jullie zijn ernorm fout bezig met in hokjes denken en generaliserend bezig zijn. Jullie "beslissen" wel even wie er wel mogen stemmen en wie niet.
In plaats dat je een debiel topic start met een nog idioter idee, zou je je ook kunnen afvragen hoe je dit fenomeen zou kunnen veranderen. Door bijvoorbeeld zelf op scholen langs te gaan en mensen voor te lichten.
En dat voorbeeld met een rijbewijs vond ik al helemaal lachwekkend. Een auto kan een moordwapen zijn. Je kunt mensen doden als je niet weet hoe je een voertuig onder controle houd. En daar is met stemmen helemaal geen sprake van.
Zodra jij het recht ontneemd van mensen om te stemmen is het geen democratie meer he?quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:18 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Wat ben jij simpel van geest. Waarom zou een arostocratie fout zijn? Het getuigt nu niet bepaald van een 'open mind' om iedereen die het probleem van een democratie wel ziet meteen af te schilderen als idioot.
En dat eeuwige gelul over hokjesdenken, hou daar eens mee op! Elke discussie kun je doodslaan door te gaan blaten over een hokje en proppen. Het is voor mensen in een identiteitscrisis.
Wij verbieden mensen onder de 18 om te stemmen. Plus veel asielzoekers. Plus enkele gestoorden. Plus enkele zware criminelen. Omdat we vinden dat ze niet in staat zijn om een goede beslissing te nemen.quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:26 schreef nikky het volgende:
[..]
Zodra jij het recht ontneemd van mensen om te stemmen is het geen democratie meer he?
Maar ik begrijp dat jij liever hebt dat er een paar mensen zijn die dit land regeren? En dat zijn dan de adelen en de hoogeplaatsten in het land. En het voetvolk? Ach joh, laat die lekker barsten, die weten toch niets.
Is het niet daarom dat de democratie werd ingesteld? Omdat het gehele volk recht had om mee te beslissen?
die gasten zijn gewoon bang dat het linksetijdperk nu al voorbij is en de dienst hier uitgemaakt wordt door de nieuwe generatie: GeenStijl (BrEeZers && IPoDz && MaC).quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:02 schreef nikky het volgende:
Onder de 18 ben je niet behandelingsbekwaam.quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wij verbieden mensen onder de 18 om te stemmen. Plus veel asielzoekers. Plus enkele gestoorden. Plus enkele zware criminelen. Omdat we vinden dat ze niet in staat zijn om een goede beslissing te nemen.
Zijn we nu geen democratie meer?
Klopt: zodra ik (nah, dat zal ik niet alleen kunnen, gelukkig) mensen hun kiesrecht ontneem is het geen democratie meer. Maar als je gelezen zou hebben dan zou je weten dat ik de macht hehemaal niet bij een klein groepje wil leggen. Iedereen maakt kans, maar voordat je werkelijk mag stemmen moet je wel een toets maken om te kijken of je alleen maar gaat voor dat kontje of tegen de EU stemt omdat je JP een lul vindt. (Ik zal overigens de laatste zijn die zal claimen dat zo'n toets opstellen makkelijk zou zijn of zo'n maatregel waterdicht zou zijn.)quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:26 schreef nikky het volgende:
Zodra jij het recht ontneemd van mensen om te stemmen is het geen democratie meer he?
Maar ik begrijp dat jij liever hebt dat er een paar mensen zijn die dit land regeren? En dat zijn dan de adelen en de hoogeplaatsten in het land. En het voetvolk? Ach joh, laat die lekker barsten, die weten toch niets.
Is het niet daarom dat de democratie werd ingesteld? Omdat het gehele volk recht had om mee te beslissen?
En daarom hebben we in dit land gelukkig ook geen kiesplicht.quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:36 schreef Blackhouse het volgende:
Ten slotte: interesse in de politiek kan je niet afdwingen.
Dat filter moest in 2002 (tweede bevrijdingsdag) anders wel geholpen worden.quote:Op maandag 28 augustus 2006 13:26 schreef Reya het volgende:
Dat Wouter Bos zo populair is vanwege zijn voorkomen, is wellicht waar, maar dat maakt Wouter Bos nog geen incompetent bestuurder. Dat is een gevolg van de parlementaire democratie: mensen kunnen niet in de wilde weg zichzelf besturen, maar dienen hiervoor op mensen te stemmen die vanuit partijpolitieke kringen hiertoe kandidaat zijn gesteld. Beiden werken als een filter tegen ongebreideld populistische politiek.
Nee, dat had niet gehoeven noch was er enige noodzaak toe behalve in het hoofd van een gek die zich het recht toeigende om te bepalen wat goed was voor Nederland, niet veel anders dan iemand die voorstelt een (groot) deel van de bevolking uit te sluiten van verkiezingen, naar mijn mening.quote:Op maandag 28 augustus 2006 13:33 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat filter moest in 2002 (tweede bevrijdingsdag) anders wel geholpen worden.
Kom nou, wat is dat nu voor achterlijk geraaskal.quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:15 schreef Tijger_m het volgende:
Nee, dat had niet gehoeven noch was er enige noodzaak toe behalve in het hoofd van een gek die zich het recht toeigende om te bepalen wat goed was voor Nederland, niet veel anders dan iemand die voorstelt een (groot) deel van de bevolking uit te sluiten van verkiezingen, naar mijn mening.
Maar is het niet tegen het principe van de democratie om je stem te moeten verantwoorden? "Ik heb jeuk aan m'n aars, dus ik stem Zalm" is net zo'n goede reden als, "hey die vent heeft het economisch goed voor met deze natie, dus ik stem zalm". Het is niet efficient, maar kom op, efficientie en democratie passen sowieso niet in dezelfde zin.quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:29 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Kom nou, wat is dat nu voor achterlijk geraaskal.
Er wordt door de TS een voorstel gedaan om het probleem van de kontje- en onderbuikstemmers op te lossen. TS ziet dat als een probleem, ik ook. Het staat een ieder vrij om dat examen/stembewijs in welke vorm dan ook te gaan halen. Er is dus in zijn geheel geen sprake van uitsluiten.
Dat is toch wel iets anders dan een Volkert die een nationaal probleem heeft opgelost op zijn manier.
Helemaal met je eensquote:Op maandag 28 augustus 2006 12:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wij verbieden mensen onder de 18 om te stemmen. Plus veel asielzoekers. Plus enkele gestoorden. Plus enkele zware criminelen. Omdat we vinden dat ze niet in staat zijn om een goede beslissing te nemen.
Zijn we nu geen democratie meer?
Ik ben het overigens niet met jou eens hoorquote:Op maandag 28 augustus 2006 17:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helemaal met je eens. En daarom vind ik het jammer dat een aantal mensen vinden dat ik:
1 een aristocraat ben
2 niet democratisch ben
Het is toch ook normaal om naast rechten toch ook plichten hebben. We mogen de bevolking toch om een prestatie te mogen vragen voor het stemrecht?
Jij acht dat niet wenselijk, ik wel. Maar het zal i.d.d. praktisch nogal wat moeilijkheden geven. Maar daarom kan er best eens over nagedacht worden hoe zo'n toets eruit zou kunnen zien.quote:Op maandag 28 augustus 2006 17:07 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik denk dat iedereen weleens verzucht heeft dat er te veel domheid is onder de kiezers. Het is nu eenmaal een onvermijdelijk uitvloeisel van een democratisch stelsel. Mensen daarvan uitsluiten is niet wenselijk, en niet mogelijk.
Dat is niet vergelijkbaar. De grondwet kan namelijk op democratische wijze gewijzigd worden, als de burgers het daar niet mee eens zijn. Burgers die geen stemrecht krijgen omdat ze jouw toets niet halen, kunnen die toets niet laten veranderen.quote:Op maandag 28 augustus 2006 12:01 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat is onzin, de Grondwet is (in eerste instantie) ook door een select gezelschap bedacht en ingevoerd.
Een democratie is hetzelfde als de vuilnisman die bij ABN ook z'n zegje mag doen: hij heeft macht maar kan er niks mee.
Ik snap dat het wat moeilijk is zonder concrete voorbeeldtoets, maar er zijn twee mogelijkheden. Of iemand zet zich alsnog in om die toets te halen (nergens staat dat je eerste een titel moet hebben of miljonair moet zijn) en kan dan weer gewoon meebeslissen, of die persoon is te dom / te lui. En in dat laatste geval heb je dus als aristocraat-democraat je zin.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:24 schreef Seneca het volgende:
Dat is niet vergelijkbaar. De grondwet kan namelijk op democratische wijze gewijzigd worden, als de burgers het daar niet mee eens zijn. Burgers die geen stemrecht krijgen omdat ze jouw toets niet halen, kunnen die toets niet laten veranderen.
Mijn grote probleem met jouw toets is dat de definitie van wat dom is zo subjectief is als maar kan. Hoe vaak zie je op Fok! wel niet dat wanneer iemand een mening heeft, en iemand anders die mening niet deelt, die persoon meteen voor dom wordt uitgemaakt? Hoe ga je dan bepalen wanneer iemand dom is? Wanneer hij jouw mening niet deelt? Of wanneer hij niet goed nagedacht heeft over zijn keuze? En hoe ga je dat dan bepalen? Als iemand niet dezelfde mening heeft als jou, kan hij dan wel goed nagedacht hebben? Dat heb jij immers ook, en jij bent tot een andere conclusie gekomen.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:36 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik snap dat het wat moeilijk is zonder concrete voorbeeldtoets, maar er zijn twee mogelijkheden. Of iemand zet zich alsnog in om die toets te halen (nergens staat dat je eerste een titel moet hebben of miljonair moet zijn) en kan dan weer gewoon meebeslissen, of die persoon is te dom / te lui. En in dat laatste geval heb je dus als aristocraat-democraat je zin.
Want nu kunnen we wel mooi zeggen dat iedereen mee moet kunnen beslissen, maar de gemiddelde Tokkie weet van toeten noch blazen en die heeft nu net zoveel te zeggen als jij en ik, die duidelijk beter over dingen nadenken.
Gelukkig zijn we het dan nog steeds niet altijd met elkaar eens, want zowel jij als ik kan het fout hebben. Daarnaast ben ook best bereid om mijn standpunt los te laten als er een meerderheid is die ergens anders over denkt. Maar ik zou het wel erg prettig vinden als die meerderheid er dan werkelijk over nagedacht heeft.
Ook al staat Wouter Bos glashard te liegen over bijvoorbeeld HRA, dat wil niet zeggen dat ik WB dom zou vinden. Want naast zijn leugens om z'n plannetje aan het volk te verkopen si er binnen de PvdA wel degelijk over de HRA nagedacht. En dan steun ik hem w.s. nog niet, maar dan kun je in elk geval spreken van een nette onderbouwing van z'n mening/plannen.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:40 schreef Seneca het volgende:
Mijn grote probleem met jouw toets is dat de definitie van wat dom is zo subjectief is als maar kan. Hoe vaak zie je op Fok! wel niet dat wanneer iemand een mening heeft, en iemand anders die mening niet deelt, die persoon meteen voor dom wordt uitgemaakt? Hoe ga je dan bepalen wanneer iemand dom is? Wanneer hij jouw mening niet deelt? Of wanneer hij niet goed nagedacht heeft over zijn keuze? En hoe ga je dat dan bepalen? Als iemand niet dezelfde mening heeft als jou, kan hij dan wel goed nagedacht hebben? Dat heb jij immers ook, en jij bent tot een andere conclusie gekomen.
Dat is ook precies de reden dat er niet alleen miljonairs of bijstandstrekkers het voor het zeggen moeten krijgen. In deze democratie wordt redelijk tot goed voor iedereen gezord, ook al zijn er zat groepen die te klein zijn om hun eigen belangen werkelijk te verdedigen. Maar het gaat er bij mij niet in dat een -laten we zeggen- 3 miljoen mensen met stemrecht niet goed voor de gehele maatschappij zou zorgen.quote:En waar ik het ook niet mee eens ben, is het idee dat mensen die wel nadenken over hun stem automatisch het beste voorhebben met 'de burger'. Ik heb wel eens wat rondgehangen binnen de kringen van de JOVD, en het valt me op dat de meeste mensen daar toch echt alleen maar voor hun eigen belang zitten.
Waarom zouden mensen die vanwege JP of de Euro tegen de grondwet hebben gestemd niet nagedacht hebben? Dat alles door de Euro duurder is geworden is een feit. Dat was niet een gevolg van de Euro zelf, maar van het feit dat de horeca en detailhandels op slinks wijze misbruik hebben gemaakt van de omschakeling door de prijzen te verhogen, en dat daar vanuit de overheid geen controle op geweest is. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het niet zien zitten om een instantie die zich blijkbaar zo slecht inzet voor hun belangen nog meer macht te geven in de vorm van een grondwet. Je kunt niet in iemands hoofd kijken, dus je kunt simpelweg niet aan de hand van iemands uitspraken bepalen of hij of zij wel of niet over een keuze heeft nagedacht.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:55 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ook al staat Wouter Bos glashard te liegen over bijvoorbeeld HRA, dat wil niet zeggen dat ik WB dom zou vinden. Want naast zijn leugens om z'n plannetje aan het volk te verkopen si er binnen de PvdA wel degelijk over de HRA nagedacht. En dan steun ik hem w.s. nog niet, maar dan kun je in elk geval spreken van een nette onderbouwing van z'n mening/plannen.
Een duidelijker voorbeeld is GroenLinks. Verkiezing na verkiezing laten ze duidelijk blijken dat ze economische groei minder belangrijk vinden dan natuur. Nou, daar kun je het mee eens zijn of niet, ze onderbouwen hun keuzes op een nette manier, waarbij er duidelijk sprake is van causaliteit. Voor de VVD met hun WW plannen net zo.
Maar het volk dat tegen de EU Grondwet stemt vanwege JP of de Uuro "die alles duurder heeft gemaakt", (wat de grootste onzin is, maar dat terzijde) heeft duidelijk niet nagedacht en zou het stemrecht ontnomen moeten worden. Een mogelijke vraag voor een toets zou kunnen zijn: "waarom stem je voor danwel tegen de EU grondwet?" Elk antwoord waarbij een rechtstreeks verband kan worden gelegd met (mogelijke) gevolgen zou beloond moeten worden met stemrecht.
[..]
Dat is ook precies de reden dat er niet alleen miljonairs of bijstandstrekkers het voor het zeggen moeten krijgen. In deze democratie wordt redelijk tot goed voor iedereen gezord, ook al zijn er zat groepen die te klein zijn om hun eigen belangen werkelijk te verdedigen. Maar het gaat er bij mij niet in dat een -laten we zeggen- 3 miljoen mensen met stemrecht niet goed voor de gehele maatschappij zou zorgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |