Ah de studiebol, ik vraag me af of hij de kiezers wel voldoende aanspreekt, als ik hem was zou ik zij aan zij optrekken met Verdonk.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:38 schreef Fliepke het volgende:
Die slapjanus lijsttrekker. Wie had dat gedacht
Dat ledenaantal is vergelijkbaar met andere partijen.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:39 schreef Adfundum het volgende:
Heeft de VVD nog maar zo weinig leden? 28.000 mensen hebben gestemd en dat was 74% van alle leden.
Mocht hij stemmen bij de PvdA weghalen met een wat groter CDA dan nu in de peilingen (minder concurrentie op rechts) zie ik eerder weer een CDA/VVD kabinet.quote:
Ik ook!quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:41 schreef Maar-T het volgende:
Ik ga weer voor de VVD!
ja ik ben links-liberaal
Hij is wel een gigantische jobhopperquote:Op woensdag 31 mei 2006 19:38 schreef freako het volgende:
OK, Rutte wordt dus weer Kamerlid.
Wie zal er nu staatssecretaris van Onderwijs worden?
Het is toch gunstig dat ook jongeren meer in het politieke proces betrokken wordt, nu krijgen ze zelf ook het gevoel dat ze een steentje bij te dragen hebben, daar is niets slechts aan.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:51 schreef faberic het volgende:
Als dat stemrecht maar niet naar 16 jaar gaat, dan krijg je links lawaai van hier tot de voormalige sovjet-unie. Dat wil 'k nie.
Daar waren we al uit: Griffith. Die zoekt nog een besuurdersbaantje.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:38 schreef freako het volgende:
Wie zal er nu staatssecretaris van Onderwijs worden?
Oh ja. Stom.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:53 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Daar waren we al uit: Griffith. Die zoekt nog een besuurdersbaantje.
quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:56 schreef Hallulama het volgende:
Mark heeft gelijk, die vraag is nu nog helemaal niet aan de orde, tot die tijd kan er nog zoveel gebeuren, maar ja, die journalisten, die willen graag dat Mark nu al zegt dat hij premier wil worden, dan kan dat morgen met grote letters in de krant: "RUTTE: IK WIL PREMIER WORDEN", en die journalisten, die willen tevens graag horen dat de VVD nu in tweeën is gespleten, dan kan dat morgen ook met grote letters in de krant "VVD IN TWEEEN GESPLETEN".
Slechts het commentaar "De VVD is er uit, de strijd is gestreden, men gaat nu aan de slag, met Rutte als lijsttrekker." is blijkbaar niet genoeg om de aandacht van de gemiddelde lezer te trekken, en dat mogen we wellicht onszelf aanrekenen.
Als je roept dat je ervoor gaat om de grootste partij te worden, dan is de vraag wie dan premier gaat worden voor de VVD wel heel erg aan de orde.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:56 schreef Hallulama het volgende:
Mark heeft gelijk, die vraag is nu nog helemaal niet aan de orde, tot die tijd kan er nog zoveel gebeuren
Dat is ook niet wat de VVD wou. Die hebben zelf een compleet mediaspektakel in elkaar gecomponeerd.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:56 schreef Hallulama het volgende:
Slechts het commentaar "De VVD is er uit, de strijd is gestreden, men gaat nu aan de slag, met Rutte als lijsttrekker." is blijkbaar niet genoeg om de aandacht van de gemiddelde lezer te trekken, en dat mogen we wellicht onszelf aanrekenen.
Precies, zoveel mogelijk volgens de eisen en wensen van de VVD, en daarom gaf Mark Rutte dus geen antwoord op de vraag of hij premier wil worden.quote:Op woensdag 31 mei 2006 20:03 schreef achterhetspoor het volgende:
Dat is ook niet wat de VVD wou. Die hebben zelf een compleet mediaspektakel in elkaar gecomponeerd.
Omdat dat misschien arrogant overkomt? Hij wil van de VVD de grootste partij maken, roepen dat je premier wil worden klinkt gewoon sullig.quote:Op woensdag 31 mei 2006 20:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als je roept dat je ervoor gaat om de grootste partij te worden, dan is de vraag wie dan premier gaat worden voor de VVD wel heel erg aan de orde.
Waarom is roepen dat je de grootste partij wil worden dan niet arrogant? Dat is ook maar een ambitie, een wens, net zoals je de ambitie kan hebben om premier te worden. Zolang het bij een streven blijft is dat niet arrogant.quote:Op woensdag 31 mei 2006 20:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat dat misschien arrogant overkomt? Hij wil van de VVD de grootste partij maken, roepen dat je premier wil worden klinkt gewoon sullig.
Idd. Als hij roept dat hij premier wil worden dan komt het meer over als puur eigen belang. Zeggen dat hij van de VVD de grootste partij wil maken klinkt toch beter in mijn oren, meer uit partij belang. En als de VVD de grootste wordt, tja, dan kan Rutte misschien wel premier wordenquote:Op woensdag 31 mei 2006 20:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat dat misschien arrogant overkomt? Hij wil van de VVD de grootste partij maken, roepen dat je premier wil worden klinkt gewoon sullig.
Nog altijd beter dan deze glimlachquote:Op woensdag 31 mei 2006 21:13 schreef Nolius het volgende:
VVD de grootste partij, mag het niet hopen
Check deze lach
Daarom ben ik erg benieuwd of hij dat ook wil. Maar een dergelijke logische consequentie is dan opeens niet aan de orde. Gebruik dergelijke retoriek dan niet, denk ik dan.quote:Op woensdag 31 mei 2006 21:14 schreef MrBadGuy het volgende:
En als de VVD de grootste wordt, tja, dan kan Rutte misschien wel premier worden![]()
Veel ondernemers die VVD stemmen zijn geen lid, maar steunen wel Rita verdonk. Kortom de leden zijn een slap aftreksel van de trouwe VVD stemmer.quote:Op woensdag 31 mei 2006 21:17 schreef MrX1982 het volgende:
Vrij onverwacht. Ik dacht dat Verdonk met gemak zou winnen.
Mja, hij heeft ook gezegd dat hij niet klaar was om lijsttrekker te worden. Hij miste de ijdelheid, de drive en het machtsgevoel, maar bleek later toch interesse te hebben. Maar volgens mij heb ik hem nog nooit gehoord over zijn ambitie mbt premierschap.quote:Op woensdag 31 mei 2006 21:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
Rutte heeft toch al eerder gezegd dat hij nog niet klaar is voor het premierschap?
Een trouwe stemmer moet dan maar lid worden.quote:Op woensdag 31 mei 2006 21:20 schreef more het volgende:
Veel ondernemers die VVD stemmen zijn geen lid, maar steunen wel Rita verdonk. Kortom de leden zijn een slap aftreksel van de trouwe VVD stemmer.
Wilders stemt al maanden niks meer voor in de peilingen, ook al toen Rita nog niet in de picture was stond Wilders op 1-3 zetels. En van Smit valt al helemaal geen stemmen te winnen, die kan in Rotterdam nog niet eens een zetel krijgenquote:Op woensdag 31 mei 2006 21:21 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Slechte zaak.
Rita had stemmen kunnen weghalen bij extreem-rechts (Wilders, Pastors, Smit). Mark is een halve PvdA'er. Wilders zal komende weken weer stijgen in de peilingen.
goh, die redenatie past men nooit toe op Bos.quote:Op woensdag 31 mei 2006 20:06 schreef Hallulama het volgende:
Overigens, stel dat hij wel antwoord gaf op die vraag, hoeveel waarde moet je daar dan aan hechten, immers, vandaag is niet als morgen, en morgen is niet als vandaag.
quote:VVD-top opgelucht na keuze voor Rutte
Analyse Philippe Remarque
Een enorme opluchting maakte zich meester van de VVD-kopstukken in het Okura-hotel toen de partijvoorzitter even over half acht ’s avonds de naam van de winnaar bekendmaakte. Iedereen had zich ingesteld op een moeizaam samenleven met het populistische fenomeen Rita Verdonk. Het werd toch de eigen man, Mark Rutte. Hij is de nieuwe lijsttrekker van de VVD.
Wat heeft de VVD-leden bewogen? Daarover is het slechts speculeren, wat gisteravond druk gebeurde. ‘De leden zijn linkser dan we dachten. Het liberale overheerst het conservatieve’, zei Kay van de Linde, de campagnestrateeg van Rita Verdonk.
Net als iedereen had hij zich zand in de ogen laten strooien door de aanhoudend gunstige peilingen voor Verdonk. Sinds haar entree was de VVD groter dan het CDA. Uit elke peiling bleek haar enorme populariteit onder de kiezers.
Maar er is een verschil tussen de kiezers en de leden van de VVD, zoveel is nu duidelijk. De meerderheid van de leden heeft voor de kans op een grote verkiezingswinst – misschien zelfs een premierschap voor Verdonk – niet de eigen stijl en traditie willen inleveren.
Rita Verdonk stelde zich op als een buitenstaander, die weinig op heeft met de Haagse politieke elite. Zij zou wel handhaven en een einde maken aan het ‘gepamper’. Dat is taal naar het hart van een aanzienlijk deel van de Nederlanders.
Zoals al bleek bij de opkomst van Fortuyn en het ‘nee’ tegen de Europese Grondwet, voelen velen zich niet goed vertegenwoordigd door ‘Den Haag’. Verdonk belichaamde hun hoop op daadkracht en eenvoudige oplossingen.
Daartoe voerde ze een zeer op de persoon gerichte campagne. Niet haar precieze standpunten telden, maar haar karakter. Deze Amerikaans aandoende aanpak ging de VVD-leden, overwegend ouder dan 50, wellicht te ver.
Daarbij komt dat de typische Verdonk-rechtlijnigheid soms contraproductief werkt, zoals bleek toen ze de eigen partij in chaos stortte met haar besluit over Ayaan Hirsi Ali. Was ze dan toch een brokkenpiloot en splijtzwam, zoals Ed Nijpels zei?
Mark Rutte stond intussen klaar als formidabel alternatief: wat jongensachtig, maar inhoudelijk sterk en enthousiast. Zijn campagne heeft zich, onzichtbaar door het Verdonk-geweld in de media, afgespeeld aan de basis van de partij, waar zijn helpers overal mensen konden inschakelen. De buitenstaanders rond Verdonk hadden die toegang niet en zetten zich juist tegen de partij af.
Door de keuze voor Rutte worden de verkiezingen van 2007 uitgevochten in het midden. Wouter Bos (PvdA) krijgt er een concurrent bij, D66 moet het ergste vrezen. Maar de VVD blijft ook op rechts concurreren, want Rita Verdonk belooft in alle toonaarden op de tweede plaats haar best te doen. Haar rol is niet uitgespeeld. ‘Nu moet ze op voor de tweede poging’, zei haar oude vader gisteravond.
Bron: De Volkskrant
Linkse peilingen.quote:‘Ik dacht, de notaris heeft de verkeerde enveloppe’
Reportage Van onze verslaggevers Marc Peeperkorn, Philippe Remarque
AMSTERDAM - Rita Verdonk erkent het ruiterlijk: ze is woensdag naar Amsterdam gekomen om tot lijsttrekker van de VVD te worden uitgeroepen. Winnaar Mark Rutte staat dan al breeduit te glunderen.
Tranen springen in haar ogen als vice-premier Zalm de bloemen geeft. Rita Verdonk is ontgoocheld en dat druipt van haar gezicht. ‘Dit is echt slikken’, stamelt ze. Niet zij, maar Mark Rutte is zonet uitgeroepen tot de nieuwe lijsttrekker van de VVD. Hij kreeg 51 procent van de VVD-leden achter zich, Verdonk 46 procent.
Verdonk erkent het ruiterlijk: ze was woensdagavond naar het Amsterdamse Okura-hotel gekomen in de verwachting te winnen. De peilingen in de afgelopen weken gaven daartoe alle reden. ‘Wederom zijn opiniepeilingen niet betrouwbaar gebleken. Daar was ik liever op een andere manier achtergekomen’, zegt ze.
Winnaar Rutte staat dan al breeduit te glunderen op de tonen van Don’t stop thinking about tomorrow van Fleetwood Mac. Dezelfde tune die president Clinton destijds – met succes – in zijn verkiezingscampagne gebruikte.
Weinigen hebben het verwacht, de overwinning van Rutte. Als de kandidaten voor het VVD-leiderschap, naast Verdonk en Rutte het Kamerlid Veenendaal (zij kreeg 3 procent van de stemmen) iets na zevenen de zaal binnenlopen, gaat alle aandacht naar Verdonk. De zaal wijkt voor haar uiteen, alsof de macht nu al om haar heen hangt.
Eenmaal gedrieën op het podium, houdt de Verdonk-aanhang zich niet meer in. ‘Rita, Rita’, wordt er gescandeerd. Rutte en Veenendaal lachen als de spreekwoordelijke boer met kiespijn.
De leden in de zaal weten het ook zeker. ‘Dit wordt de opstand van de basis’, stelt VVD-lid Dijkslag. Rita gaat winnen want zij is van de leden en Rutte van de partijtop. ‘Er moet een keertje worden afgerekend.’ VVD-lid Stolk: ‘De VVD-top heeft steeds alles voorgebakken. Als je dat te lang doet, komt de basis in opstand.’
Als partijvoorzitter Van Zanen de enveloppe met de uitslag van de notaris krijgt, wordt het doodstil. Op verzoek van Rutte houden de drie kandidaten elkaars hand vast, afgekeken van Idols. Wie het ook wordt, bezweert Van Zanen, hij of zij krijgt de steun van ons allemaal.
En dat wordt dus Rutte.
De echtgenoot van Verdonk is perplex. ‘We gingen toch winnen?’, zegt hij vol ongeloof. ‘Ik had gedacht dat de VVD-leden verstandiger zouden zijn.’ Het cadeau voor Rita dat de familie had meegenomen – een ingelijste foto met haar aan het roer – wordt toch overhandigd. ‘Voor een volgende aanloop’, zegt broer Ad Verdonk.
Verdonks campagnestrateeg Kay van de Linde kan het evenmin vatten. ‘Ik dacht: die notaris heeft de verkeerde enveloppe.’
Rutte dankt ondertussen ‘ongelooflijk blij en trots’ iedereen dat hij de VVD mag leiden in de verkiezingen volgend jaar. ‘Deze verkiezing kent geen verliezers. Wij gaan van de VVD de grootste partij van Nederland maken.’ Verdonk belooft pal achter hem te staan.
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid is ‘blij verrast’ over de uitslag. ‘Voor de partij is dit een opluchting. Met Verdonk als leider was de eenheid aanzienlijk minder eenvoudig te herstellen.’
Ex-fractievoorzitter Van Aartsen: ‘Al die zoetwaterstrategen die de overwinning van Verdonks populisme voorspelden, hebben ongelijk gekregen. VVD’ers laten zich toch meer leiden door de geestelijke waarden van het liberalisme.’
Bron: De Volkskrant
quote:Kamerlid Arno Visser, voor Verdonk maar bevriend met Rutte: „Ik ben opgelucht, Rutte heeft met een duidelijke meerderheid gewonnen. Tijdens de goede jaren van de VVD deed Bolkestein het ook met een team om zich heen. Dat zal Rutte ook moeten doen. Ik verwacht dat Rita op nummer 2 gaat staan.”
Kamerlid Bibi de Vries, die zich eerder fel tegen Verdonk keerde, sprak van een „feestuitslag.” „Ik had dit niet durven hopen”, zei ze. Ze zei geen spijt te hebben van haar harde kwalificaties over Verdonk. Ze is niet bang dat de uitslag, waarbij Rutte en Verdonk elkaar in stemmenaantallen niet veel ontlopen, tot een scheuring in de partij zal leiden. „Mark is iemand die de hele VVD weer kan binden”, aldus De Vries.
VVD-Kamerlid Ed van der Sande noemde het goed voor de VVD. „Dit is toch geweldig”, zei hij. „En ook de goede reactie van Rita verdient alle lof.” VVD-Kamerlid Anton van Schijndel was minder enthousiast over de uitslag. „Ik had liever Verdonk als lijsttrekker gezien. Rita heeft een electorale aantrekkingskracht op zwevende kiezers. Mark heeft nu een jaar om te bewijzen dat hij dat ook heeft.”
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD): „Het heeft voor heel veel spanning in de partij gezorgd, en voor emotionele taferelen. Weinig mensen hebben een hekel aan Rutte, terwijl Verdonk heftige gevoelens oproept. Dat moeten we niet veronachtzamen. Je zag tijdens de campagne dat Verdonk meer lager opgeleiden aansprak, terwijl Rutte de hoger opgeleiden wist te bereiken. Bij de VVD zitten dus meer hoger opgeleiden. ”
Staatssecretaris Nicolaï (Europese Zaken), zei dat de VVD „met Rutte op één en Verdonk op twee een zeer sterke partij zal zijn”.
Tweede Kamerlid Van Baalen: „Het is een hele duidelijke uitslag voor Mark en de opkomst was fenomenaal. Hij moet nu het gebaar maken naar Rita. Die 46 procent van haar mogen we niet kwijtraken en ook niet wie op haar zouden stemmen. Dit moet een ticket Rutte/Verdonk betekenen. Ik ben er geen voorstander van, maar de lijsttrekkersverkiezing is een succes geweest: de partij is bij elkaar gebleven en zal dat ook blijven.”
Oud-VVd-minister van Defensie Frank de Grave is blij met de uitslag. „Ik heb al heel vroeg gezegd dat ik een heel positieve stem zou uitbrengen op Mark Rutte. Hij kan van de VVD een brede partij maken.” Hij noemt de lijsttrekkerverkiezingen een succes. „Het was een stevige campagne, maar de leden hebben het hoofd koel gehouden.”
Bron: NRC
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk niet - zoals hier boven beweerd wordt - dat de VVD hiermee z'n eigen glazen heeft ingegooid. Het biedt juist meer perspectief.quote:Op donderdag 1 juni 2006 09:09 schreef dVTB het volgende:
Zoals ik (ondanks alle berichten) al verwachtte en hoopte, de VVD kiest Mark Rutte. Volkomen terecht gezien zijn politieke ervaring en ook verstandig. Een VVD onder Rutte is na de verkiezingen een aantrekkelijke regeringspartner, terwijl ze zich onder Verdonk echt buitenspel hadden gezet.
Het is nu afwachten of Rutte inderdaad enige toenadering aan de linkerkant gaat zoeken. Het lijkt erop dat daar verreweg het grootste electoraat zit: sociaal-liberalen die massaal PvdA stemmen, volgens peilingen. Laat Pastors en/of Wilders dan rechts maar wat zetels krijgen. Dat is voor het evenwicht in de Tweede Kamer ook niet verkeerd.
Tuurlijk, dat heeft ze gister gezegd. En Verdonk doet altijd alles wat ze zegt.quote:Op donderdag 1 juni 2006 19:23 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik hoop wel dat Verdonk gewoon doorgaat en op de nummer 2 van de kieslijst komt![]()
Ow ok, ik wist niet dat ze dat had gezegdquote:Op donderdag 1 juni 2006 19:25 schreef Airelle het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat heeft ze gister gezegd. En Verdonk doet altijd alles wat ze zegt.
Ja, hoogstwaarschijnlijk staat ze dus op die plek. Ze zei het gister in elk gevalquote:Op donderdag 1 juni 2006 19:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ow ok, ik wist niet dat ze dat had gezegdmaar zij bepaald natuurlijk niet wie nummer 2 wordt, maar het zou wel verstandig zijn om haar op nummer 2 te zetten
Er is ook nog een meneer pastors ...quote:Op woensdag 31 mei 2006 22:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wilders stemt al maanden niks meer voor in de peilingen, ook al toen Rita nog niet in de picture was stond Wilders op 1-3 zetels. En van Smit valt al helemaal geen stemmen te winnen, die kan in Rotterdam nog niet eens een zetel krijgen![]()
Kan ze wel zeggen, de leden bepalen het tenslotte. Verdonk kan wel zeggen dat ze op 2 komt en rutte kan dat wel roepen. De leden beslissen het.quote:Op donderdag 1 juni 2006 19:38 schreef Airelle het volgende:
[..]
Ja, hoogstwaarschijnlijk staat ze dus op die plek. Ze zei het gister in elk geval.
Als ze niet op nummer twee komt, dan stapt ze zeker op en begint ze gewoon voor zichzelf. Ze weet dat ze een enorm kiezerspotentieel heeft. De VVDleden hebben hierin amper een keus. Zou dus heel dom zijn als Verdonk niet op twee komt.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:44 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Kan ze wel zeggen, de leden bepalen het tenslotte. Verdonk kan wel zeggen dat ze op 2 komt en rutte kan dat wel roepen. De leden beslissen het.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |