Lelijk of niet, dat is niet het punt hier. Spelling richt zich altijd naar de standaarduitspraak van een woord, nooit andersom. En omdat er in kippenei/kippeëi/kippe-ei duidelijk een stomme e tussen kip en ei wordt uitgesproken, valt kip ei sowieso af.quote:Op maandag 5 juni 2006 22:55 schreef LXIV het volgende:
Je mag altijd, wanneer het woordbeeld hierdoor verbetert, een streepje gebruiken tussen de delen van een samenstelling. Dus kippen-ei is goed, kippenei ook. Mijn voorkeur gaat dan uit naar kippen-ei.
Kip ei vind ik echt foei-lelijk.
quote:Op maandag 5 juni 2006 22:58 schreef Ringo het volgende:
Ik niet. Een d voor een t verwisselen (of andersom) doet afbreuk aan de logica van de spelling, een samenstelling los schrijven niet. De Engelse ziekte, dat is een verzinsel van een zooi maniakale hobbyisten. Types voor de brievenrubriek van Onze Taal.
Met als het meest sprekende voorbeeld: Mensen wier reactie niet lezenswaardig isquote:Op maandag 5 juni 2006 22:59 schreef Serendips het volgende:
[..]
Hahaha, klagen over spelling en vervolgens zelf een knoeperT van een spelfout maken...! Doet het altijd goed op Fok!
De interpretatie van de betekenis kan veranderen. Meer dubbelzinnigheden dus. Maar dat vind ik nou niet zo'n probleem.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch kan de betekenis van een zin veranderen wanneer een samenstelling los geschreven wordt. (Ik kom nu niet zo snel op een voorbeeld)
Net zoiets als 'Hoe noemde gij?'. Dat is Vlaams voor 'Hoe heet je?'.quote:Op maandag 5 juni 2006 22:56 schreef Biancavia het volgende:
Er werd eens aan mij gevraagd: "Waar komde gij weg?"
Ik echt zo vanWeg?
"Ja, komde gij nie uit Brabant zeker?"
"Oooh. [afbeelding]
Nee. Ik kom uit Zuid-Holland."
Ik moet echt mijn best doen om niet al te veel spellingsfouten te maken. Wanneer ik gewoon lekker aan het tikken ben komt er in iedere zin wel eentje voor. Hoewel ik 'vroeger' op school voor tekstverklaren en het schrijven van opstellen meestal negens en tienen haalde, had ik toch altijd een laag cijfer voor Nederlands, omdat ik helemaal niks van grammatica of dictee snapte.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:04 schreef Serendips het volgende:
[..]
Heel eng!
Ieder z'n eigen stokpaardje!
Ik snap nog steeds niet waarom dat d/t gebeuren zo moeilijk blijkt te zijn voor 95% van de Nederlanders. Zelfs op de universiteit is het aandeel mensen die de d/t-regels kent bedroevend laag. Vreemde kwestie...
Wat een vermakelijk topic.....en die reacties!quote:Op maandag 5 juni 2006 23:05 schreef LXIV het volgende:
Met als het meest sprekende voorbeeld: Mensen wier reactie niet lezenswaardig is
![]()
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 23:25 schreef Conflict het volgende:
tvp
Nee, maar je ergert je wel aan 't losschrijven van woorden. Daarvan vind ik nu weer dat je het niet hoort. Meestal schrijf ik ze aan elkaar, maar af en toe schrijf ik het toch maar los of met verbindingsstreepje uit het oogpunt van leesbaarheid. Dat boeit mij nu weer niet zoveel.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:10 schreef LXIV het volgende:
Met andere woorden: wanneer ik het niet 'horen' kan, dan weet ik ook niet hoe ik het schrijven moet. En d's en t's 'hoor' je niet, dus zijn moeilijk.
Sowieso probeer ik me zo min mogelijk te ergeren aan spelfouten, zeker hier op FOK!. Anders gaat de lol er al snel af.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:15 schreef Serendips het volgende:
[..]
Nee, maar je ergert je wel aan 't losschrijven van woorden. Daarvan vind ik nu weer dat je het niet hoort. Meestal schrijf ik ze aan elkaar, maar af en toe schrijf ik het toch maar los of met verbindingsstreepje uit het oogpunt van leesbaarheid. Dat boeit mijn nu weer niet zoveel.
Maar mensen die 'ik vindt' schrijven of 'een bepaalt voorwerp' of 'zij hebben beweert'. Die neem ik gelijk een stuk minder serieus...
quote:Op maandag 5 juni 2006 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk probeer ik me zo min mogelijk te ergeren überhaubt.
PS Jij bent ook Brabantse?quote:Op maandag 5 juni 2006 23:15 schreef Serendips het volgende:
[..]
Nee, maar je ergert je wel aan 't losschrijven van woorden. Daarvan vind ik nu weer dat je het niet hoort. Meestal schrijf ik ze aan elkaar, maar af en toe schrijf ik het toch maar los of met verbindingsstreepje uit het oogpunt van leesbaarheid. Dat boeit mij nu weer niet zoveel.
Maar mensen die 'ik vindt' schrijven of 'een bepaalt voorwerp' of 'zij hebben beweert'. Die neem ik gelijk een stuk minder serieus...
Die typefout had ik nog niet eens gezien.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:20 schreef Hephaistos. het volgende:
Ook gij zult varen tot het einde ter tijden!![]()
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=uberhauptquote:
Tikfout.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:21 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=uberhaupt
Eindelijk een echte spelfout in dit topic
Zeg ik ook altijd.quote:
quote:<tatclass> YOU ALL SUCK DICK
<tatclass> er.
<tatclass> hi.
<andy\code> A common typo.
<tatclass> the keys are like right next to each other.
Ik snap hem niet.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:24 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Zeg ik ook altijd.
http://www.bash.org/?5300
[..]
Ik schrijf vaak peop ipv poep.quote:
Nee hoor, ik quote de Brabanders alleen maar...quote:
*Gelukkig zagen jullie mijn tikfout net over het hoofd...quote:Op maandag 5 juni 2006 18:29 schreef Serendips het volgende:
Ben maar blij, het klinkt erg plat! Zo vaak heb ik het nou ook weer niet gehoord, maar de mensen die het gebruiken, komen doorgaans uit de oostelijke helft van Noord-Brabant, is mijn ervaring.
Diezelfde mensen hebben het vaak over 'ons pap' (mijn standaard reactie: 'nou, het is mijn vader niet!') en de koning-gin. O ja, ze hebben ook vaak iets 'nie' gedaan...
Ik dacht dat omdat je 'gelijk' gebruikte in plaats van 'meteen'. Dat is toch typisch voor het zuiden van Nederland.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:29 schreef Serendips het volgende:
[..]
Nee hoor, ik quote de Brabanders alleen maar...![]()
[..]
*Gelukkig zagen jullie mijn tikfout net over het hoofd...
quote:Maar mensen die 'ik vindt' schrijven of 'een bepaalt voorwerp' of 'zij hebben beweert'. Die neem ik gelijk een stuk minder serieus...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |