heb jij een tft scherm met die resolutie? geloof ik niets vanquote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:41 schreef kut_klo0n het volgende:
Resolutie is toch gewoon 1280x960?
Je bent geloof ik nog niet wakker.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:59 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Snotverdikkie, dat vroeg ik me ook af toen ik wakker werdt![]()
Bij games is dat volgens mij de standaardresolutie, kan t verkeerd hebben.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:49 schreef Merovingian het volgende:
[..]
heb jij een tft scherm met die resolutie? geloof ik niets van
alles behalve z'n native resolutie op een tft "fucked alles lekker op"quote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:12 schreef pberends het volgende:
Vet vaag, het heeft inderdaad een 5:4 verhouding... maar alle andere mogelijke resoluties 4:3. Dat fucked alles lekker op dus.
Joepie.........quote:SXGA
SXGA is an abbreviation for Super eXtended Graphics Array referring to a standard monitor resolution of 1280 × 1024 pixels. This resolution of 1,310,720 pixels is an enhancement of the standard XGA resolution that IBM developed in 1990.
This resolution is not the standard 4:3 aspect ratio but rather is 5:4. A standard 4:3 monitor using this resolution will have rectangular rather than square pixels, distorting the picture and causing circles to appear elliptical.
SXGA is the most common resolution on 17", 18" and 19" desktop LCD monitors. The majority of these monitors have a physical 5:4 aspect ratio, avoiding any distortion (e.g. the Samsung SyncMaster 172T, which measures 335x275mm displayable).
Apple Computer referred to displays with this resolution as "two-page displays", because they could be used to display two A4 pages side-by-side at a resolution of 72 DPI. Sony manufactured a 17" CRT monitor with a 5:4 aspect ratio designed for this resolution. It was sold under the Apple brand name.
A resolution of 1280 × 960 is also often supported, which has the standard 4:3 ratio.
A variation is SXGA+ which is 1400 × 1050 common on notebooks circa 2004.
The 1280 × 1024 resolution became popular partly because at 24-bit color it fit perfectly into 4MB of video RAM on older video cards.
1280 pixels × 1024 pixels = 1,310,720 pixels
1,310,720 pixels × 24-bits = 31,457,280 bits
31,457,280 bits ÷ 8 bits per byte = 3,932,160 bytes = 3.9 MBs
Dat ook. Maar dat het 5:4 is fucked het nog extra opquote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
alles behalve z'n native resolutie op een tft "fucked alles lekker op"![]()
1280x1024 bevalt hier prima hoor iigquote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat ook. Maar dat het 5:4 is fucked het nog extra op.
Soms is het niet erg (in jouw geval), maar veelal wel. Omdat de andere resoluties gewoon anders zijn.quote:
ik heb het precies andersom op mijn crt, ik vind 1280x960 er niet uitzien.. en de andere wel (is overigens ook me desktop resolution)quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:57 schreef Bigs het volgende:
Hebben die schermen ook geen 5:4 verhouding dan? Mijn CRT moet ik altijd op 1280x960 draaien, 1280x1024 ziet er daarop niet uit. Heb het nog nooit andersom geprobeerd bij een 1280x1024 TFT.
ik gebruik het ook in spellen en fullscreen progs.. btwquote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:33 schreef Bellator het volgende:
Wel weird eigenlijk ja... Maar voor desktopgebruik is het een prima resolutie.
Hoezo dan?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat ook. Maar dat het 5:4 is fucked het nog extra op.
Bij games is dat 1 van de resoluties die je kunt kiezen, er is geen standaard resolutie voor spellen. Daarbij ging het om de resolutie op een tft-scherm, niet om een resolutie in een spel...quote:Op zaterdag 27 mei 2006 19:04 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
Bij games is dat volgens mij de standaardresolutie, kan t verkeerd hebben.
Op een TFT?quote:Op zondag 28 mei 2006 00:04 schreef vigier het volgende:
*draait 1280x768.... fijnere verhouding!
Dan weet je ook dat het beeld wat je ziet uit verhouding isquote:Op zondag 28 mei 2006 01:16 schreef The_Agency het volgende:
Ik draai 1280x1024 op een 19" CRT.... ziet er prima uit hoor, nooit rare vervormingen eigenlijk![]()
Maar als ik het verkeerd heb en iemand kan me uitleggen waarom ik 1280x960 zou moeten draaien, graag... en ja, ik snap het 4:3 verhaal...
Als jij een resolutie met een 5:4-verhouding laat weergeven op een monitor met een 4:3-verhouding, moet het beeld worden uitgerekt.. Je krijgt dus vervormde afbeeldingen (een cirkel wordt dus een ellips)quote:Op zondag 28 mei 2006 01:16 schreef The_Agency het volgende:
Ik draai 1280x1024 op een 19" CRT.... ziet er prima uit hoor, nooit rare vervormingen eigenlijk![]()
Maar als ik het verkeerd heb en iemand kan me uitleggen waarom ik 1280x960 zou moeten draaien, graag... en ja, ik snap het 4:3 verhaal...
een cirkel is bij mij toch echt een cirkel hoor, helaasquote:Op zondag 28 mei 2006 01:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als jij een resolutie met een 5:4-verhouding laat weergeven op een monitor met een 4:3-verhouding, moet het beeld worden uitgerekt.. Je krijgt dus vervormde afbeeldingen (een cirkel wordt dus een ellips)
Blijkbaar dus niet... een cirkel is een cirkel en een vierkant is een vierkant hieroquote:Op zondag 28 mei 2006 01:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als jij een resolutie met een 5:4-verhouding laat weergeven op een monitor met een 4:3-verhouding, moet het beeld worden uitgerekt.. Je krijgt dus vervormde afbeeldingen (een cirkel wordt dus een ellips)
Je merkt het vooral bij het kijken van film of foto's...quote:Op zondag 28 mei 2006 01:42 schreef mschol het volgende:
[..]
een cirkel is bij mij toch echt een cirkel hoor, helaas
ik gewbruik me pc als dvd speler, is me nog nooit opgevallen..quote:Op zondag 28 mei 2006 02:00 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je merkt het vooral bij het kijken van film of foto's...
Dan kijk je niet goed.quote:Op zondag 28 mei 2006 01:42 schreef mschol het volgende:
[..]
een cirkel is bij mij toch echt een cirkel hoor, helaas
zal ik dan gewoon eens een screenshot maken van een rond voorwerp van een film op dvdquote:Op zondag 28 mei 2006 02:03 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dan kijk je niet goed.
5:4 resolutie op 4:3 = vervorming.
dan mag je me dat eens haarfijn uit leggen wat verschilt een fullscreen printscreen van een fotoquote:Op zondag 28 mei 2006 02:08 schreef Jordy-B het volgende:
Nee... als je het op die manier doet, zal niemand het verschil zien...
Neen, het beeld is gewoon 5:4. Maar aangezien je monitor het beeld vervormt (door de 4:3 verhouding van de monitor), heeft een printscreen geen zin. 1280x1024 = 1280x1024quote:Op zondag 28 mei 2006 02:09 schreef mschol het volgende:
[..]
dan mag je me dat eens haarfijn uit leggen wat verschilt een fullscreen printscreen van een foto
het gaat jullie om de resolutie, bij een fullscreen printscreen heb je echt de desbetreffende resolutie (en e.v.t. de vervorming)
Klopt.quote:Op zondag 28 mei 2006 02:17 schreef Merkie het volgende:
De zijden van de vierkant moeten allemaal even groot zijn. Als je het nameet is dat op jouw monitor niet het geval (de hoogte is groter dan de breedte). Eveneens is de cirkel meer ellipsvormig.
zo op het oog zie ik niks vreemds, ik heb geen liniaal bij me dus kan niks metenquote:Op zondag 28 mei 2006 02:17 schreef Merkie het volgende:
Testje.
De zijden van de vierkant moeten allemaal even groot zijn. Als je het nameet is dat op jouw monitor niet het geval (de hoogte is groter dan de breedte). Eveneens is de cirkel meer ellipsvormig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |