abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:01:50 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38230558
Janmaat is zijn hele politieke leven verguisd omdat hij denkbeelden had over immigratie die tegenwoordig gewoon mainstream zijn en die nu door zo'n beetje het hele politieke spectrum zijn overgenomen.

Er zijn diverse aanslagen op hem gepleegd, en bij een daarvan raakte zijn vrouw voor het leven invalide. Dat is nogal wat! Maar in die tijd (1986) is aan die aanslag nauwelijks aandacht besteed. Tegenwoordig zou bij een vergelijkbaar incident heel Nederland op zijn kop staan.

Janmaat is altijd als een paria behandeld. Toen hij democratisch werd gekozen in de Tweede Kamer wilde er niemand naast hem zitten en is er een apart bankje voor hem getimmerd, helemaal apart van alle andere kamerleden. Alsof hij Hitler zelf was.

Omdat Janmaat meer dan 25 jaar geleden -ver voordat multikul het debacle werd dat het nu is- tegen de stroom inging en letterlijk zijn leven op het spel heeft gezet (blijkt uit die aanslag) om die ideeen uit te dragen, ideeen die nu algemeen aanvaard zijn, zou je kunnen concluderen dat hij eigenlijk een groot visionair was.

Misschien wordt het tijd om Janmaat eens publiekelijk eerherstel te geven
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_38230604
Eigenlijk wel ja, maar toch staat het idee me tegen.
pi_38230675
Zou ik geen slecht idee vinden, als je het afspiegelt tegen de huidige ontwikkelingen.
pi_38230727
Janmaat een visionair noemen gaat iets te ver natuurlijk. Maar de manier waarop hij behandeld is, is inderdaad schandalig. Voor de rest chapeau voor je OP. Ben het er helemaal mee eens.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_38230773
Het verschil is dat Janmaat zijn denkbeelden baseerde op dubieuze grondslagen die redelijk dicht tegen racisme aan zaten. Het huidige regeringsbeleid is niet gebaseerd op huidskleur.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_38230816
Een voor racisme veroordeelde crimineel eerherstel geven...Geeft maar weer aan in hoeverre Nederland aan het afglijden is
pi_38230817
Nee. Er is misschien wel een bepaalde overeenkomst tussen het immigratiebeleid van nu en de uitspraken van Hans Janmaat toen, echter was Janmaat gewoon een racist die op grond van misplaatst nationalisme de meest absurde redevoeringen hield. Hij sprong werkelijk van de hak op de tak en haalde er alles bij om "de buitenlander" in discrediet te brengen.

Eerherstel is dus denk ik niet op zijn plaats hier.
pi_38230837
Wat waren zijn standpunten precies?
pi_38230860
Janmaat zei dingen als dat er geen zwarten mee mochten doen in het Nederlands elftal en dat allochtonen lui zijn. Hij was geen Fortuynist avant la lettre, maar gewoon een kortzichtige idioot.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:10:43 #10
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38230907
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:08 schreef hyhyjbl het volgende:
Nee. Er is misschien wel een bepaalde overeenkomst tussen het immigratiebeleid van nu en de uitspraken van Hans Janmaat toen, echter was Janmaat gewoon een racist die op grond van misplaatst nationalisme de meest absurde redevoeringen hield. Hij sprong werkelijk van de hak op de tak en haalde er alles bij om "de buitenlander" in discrediet te brengen.

Volledig mee eens!
pi_38230976
Hoe hij afgeschilderd is in de media is ook echt om te kotsen. Hoorde laatst een verhaal van een docent van mij. Een journalist wide een item maken over Janmaat en ging hem daarvoor interviewen. Wat schetste de verbazing, Janmaat was gewoon in een goede bui en was heel vriendelijk. Wat doet de journalist? Hij geeft Janmaat een schop voor zijn schenen zodat hij boos wordt en voila. Een boze Janmaat op tv.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:16:12 #12
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_38231122
Janmaat hanteerde 'Eigen Volk Eerst' als leus, wat richting racisme gaat. Hij wilde differentiëren op afkomst; het huidige beleid streeft dat helemaal niet na. Hoewel er natuurlijk nog lieden als Wilders zijn die vraagtekens plaatsen bij Artikel 1 van de Grondwet.
iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:16:27 #13
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38231129
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:12 schreef Overlast het volgende:
Hoe hij afgeschilderd is in de media is ook echt om te kotsen. Hoorde laatst een verhaal van een docent van mij. Een journalist wide een item maken over Janmaat en ging hem daarvoor interviewen. Wat schetste de verbazing, Janmaat was gewoon in een goede bui en was heel vriendelijk. Wat doet de journalist? Hij geeft Janmaat een schop voor zijn schenen zodat hij boos wordt en voila. Een boze Janmaat op tv.
Heel erg natuurlijk, maar ik moeest er stiekem wel om lachen...
pi_38231213
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:16 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Heel erg natuurlijk, maar ik moeest er stiekem wel om lachen...
Ja natuurlijk. Als het niet zo triest was, was het om te brullen van het lachen.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:20:17 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38231253
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:09 schreef Genverbrander het volgende:
Janmaat zei dingen als dat er geen zwarten mee mochten doen in het Nederlands elftal en dat allochtonen lui zijn. Hij was geen Fortuynist avant la lettre, maar gewoon een kortzichtige idioot.
Ik zou die dingen weleens terug willen zien op beeld. Waarschijnlijk kijk je er nu heel anders naar.

Hij zei veel dingen die in die tijd heel extreem werden gevonden en daarom ook als zodanig in je geheugen gegrift staan. Elke onhandige uitspraak werd ook enorm uitvergroot. En diplomatiek taalgebruik was Janmaat inderdaad ook niet gegeven.

Ik ben er vrij zeker van dat die veroordeling wegens rascisme het vandaag de dag niet zou halen. Er worden nu veel ergere dingen gezegd. Uitspraken over geitenneuken en dergelijke waar tegenwoordig niemand voor wordt veroordeeld zijn veel extremer dan het meest extreme dat Janmaat ooit heeft gezegd.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:20:20 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38231255
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:12 schreef Overlast het volgende:
Er zijn wel eens documentaires over Janmaat als persoon geweest, en ik had inderdaad de indruk dat het geen onvriendelijk iemand was. Maar z'n tijd ver vooruit? Nee, ik denk het niet, een deel van z'n ideeen is nu weliswaar geaccepteerd maar z'n motivatie was toch echt fout.

Z'n gevoel voor presentatie trouwens ook.. "Landgenoten.."

edit: bij Janmaat twijfel ik er wel veel minder aan of hij inderdaad het beste met Nederland voorhad dan dat ik dat bij Fortuyn deed. Van een jacht naar persoonlijk gewin of andere dubieuze motivaties kon je hem niet betichten.. in die zin was hij zuiverder dan Fortuyn -misschien- was.
Vampire Romance O+
pi_38231345
Zijn tijd vooruit zou ik ook niet willen zeggen. Hij was een gemankeerd politicus en oncharismatisch. Maar de manier waarop hij is aangepakt. Door pers en zogenaamde anti-fascisten, dat is schandalig.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:23:34 #18
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_38231367
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:07 schreef Lucille het volgende:
Het verschil is dat Janmaat zijn denkbeelden baseerde op dubieuze grondslagen die redelijk dicht tegen racisme aan zaten. Het huidige regeringsbeleid is niet gebaseerd op huidskleur.
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:08 schreef hyhyjbl het volgende:

Janmaat...dat is er nog eens eentje uit de oude doos...
Causaliteit....dat is 't.
pi_38231426
De man wou Nederland ontdoen van andere culturen. Hij was tegen gemengde huwelijken.
Ik vind dat gewoon racistisch. Dus als je er racistische ideeen op na houdt, dan kun je Janmaat zeker een visionair noemen. Voor ieder weldenkend mens, was het echter gewoon een idioot.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:26:59 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38231493
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:23 schreef Overlast het volgende:
Zijn tijd vooruit zou ik ook niet willen zeggen. Hij was een gemankeerd politicus en oncharismatisch.
Dat hij weinig politieke vaardigheden had en dat hij oncharismatisch was daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb het altijd een grote eikel gevonden (en nog steeds trouwens).
Maar dat mag natuurlijk nooit meewegen in je oordeel over hoe hij is behandeld.

En objectief gezien was hij zijn tijd natuurlijk wel vooruit. Als 25 jaar later politici je programmapunten overnemen was je per definitie je tijd vooruit
Mijn reisverslagen
pi_38231525
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:25 schreef djenneke het volgende:
De man wou Nederland ontdoen van andere culturen. Hij was tegen gemengde huwelijken.
Ik vind dat gewoon racistisch. Dus als je er racistische ideeen op na houdt, dan kun je Janmaat zeker een visionair noemen. Voor ieder weldenkend mens, was het echter gewoon een idioot.
Hij was tegen de multiculturele samenleving ja. Dat wil niet zeggen dat je dan automatisch gemengde huwelijken wilt ontbinden of verbieden.
pi_38231606
Mede door het toedoen van de journaille is zijn leven en politieke loopbaan geruïneerd. En vandaag de dag is 97% van de directe en indirecte werknemers en wergevers bij de publieke omroep nog steeds links.

Ze krijgen ieder jaar heel veel geld van de overheid, waarover wij dus belasting betalen. Vinden we dat wel normaal, dat we belasting betalen voor linkse propaganda?

Ik heb liever opbjectief nieuws, maar we moeten gewoon betalen voor de linkse indocrinatie van NOS. En zeg het zelf, dat is toch volkomen absurd hoe ze zoiets zover weten te krijgen??!?!?
pi_38231711
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat hij weinig politieke vaardigheden had en dat hij oncharismatisch was daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb het altijd een grote eikel gevonden (en nog steeds trouwens).
Maar dat mag natuurlijk nooit meewegen in je oordeel over hoe hij is behandeld.
Natuurlijk
quote:
En objectief gezien was hij zijn tijd natuurlijk wel vooruit. Als 25 jaar later politici je programmapunten overnemen was je per definitie je tijd vooruit
Wellicht ook wel, zou fijn zijn als we zijn destijdse politieke programma konden nalezen.
Wat ik belangrijker vind is dat mensen hun beeld enigszins nuanceren en zich realiseren dat deze man onrecht is aangedaan. Of je hem dan een visionair vindt of niet is van secundair belang.
pi_38231764
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:30 schreef Scepsis het volgende:
Mede door het toedoen van de journaille is zijn leven en politieke loopbaan geruïneerd. En vandaag de dag is 97% van de directe en indirecte werknemers en wergevers bij de publieke omroep nog steeds links.

Ze krijgen ieder jaar heel veel geld van de overheid, waarover wij dus belasting betalen. Vinden we dat wel normaal, dat we belasting betalen voor linkse propaganda?

Ik heb liever opbjectief nieuws, maar we moeten gewoon betalen voor de linkse indocrinatie van NOS. En zeg het zelf, dat is toch volkomen absurd hoe ze zoiets zover weten te krijgen??!?!?
hou toch op over dat fabeltje van "de linkse media in nederland"
pi_38231774
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:27 schreef Overlast het volgende:

[..]

Hij was tegen de multiculturele samenleving ja. Dat wil niet zeggen dat je dan automatisch gemengde huwelijken wilt ontbinden of verbieden.
Volgens mij laat mijn geheugen mij niet in de steek. Ik was hij wel degelijk tegen multiculturele huwelijken.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:35:29 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38231813
Het feit dat Janmaat zo gefaald heeft omdat ie zo "on-charismatisch" was, doet vrezen voor een type die onzin verkondigd en wel populair bij het volk is. (Hitler, Verdonk, Bos en anderen die nog door de mand moeten vallen )

Natuurlijk verdient Janmaat geen eerherstel. Misschien is het wel een goed idee het systeem door te lichten dat Janmaat zo makkelijk veroordeelde.

Dit is mi. wel een aardig , niet te gekleurd verhaal/samenvatting over Janmaat:
http://www.groene.nl/1997/20/mf_janmaat.html
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:35:50 #27
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38231827
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:27 schreef Overlast het volgende:

[..]

"De regering heeft met haar onoverwogen beleid veel Nederlandse jongeren in hun jeugd voor onverantwoorde keuzes met betrekking tot de levenspartner geplaatst. Dat heeft geleid tot multi-culturele huwelijken. De regering draagt de volle verantwoordelijkheid voor de gevolgen en verleent alle mogelijke faciliteiten om, op wens van de Nederlandse partner, de huwelijken te beëindigen en de partner zo snel mogelijk naar het land van herkomst te laten remigreren."
pi_38231973
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

"De regering heeft met haar onoverwogen beleid veel Nederlandse jongeren in hun jeugd voor onverantwoorde keuzes met betrekking tot de levenspartner geplaatst. Dat heeft geleid tot multi-culturele huwelijken. De regering draagt de volle verantwoordelijkheid voor de gevolgen en verleent alle mogelijke faciliteiten om, op wens van de Nederlandse partner, de huwelijken te beëindigen en de partner zo snel mogelijk naar het land van herkomst te laten remigreren."
Dank je.
pi_38232048
Standpunten als 'vol=vol' en 'eigen volk eerst' zijn toch niet algemeen aanvaard zeker, toch alleen maar door een deel van het Nederlandse electoraat...
I´m back.
pi_38232128
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:26 schreef SeLang het volgende:

Met dezelfde redernering kan je zeggen dat Janmaat 40 jaar te laat was geboren.

Welke programma punten heb jij het over? Eigen volk eerst? Noem mij eens een grote partij die dat in het programma heeft.

Visionair, rot toch op, man, Janmaat was een racist die een blank Nederland nastreefde.
pi_38232144
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:01 schreef SeLang het volgende:
Janmaat is zijn hele politieke leven verguisd omdat hij denkbeelden had over immigratie die tegenwoordig gewoon mainstream zijn en die nu door zo'n beetje het hele politieke spectrum zijn overgenomen.

Er zijn diverse aanslagen op hem gepleegd, en bij een daarvan raakte zijn vrouw voor het leven invalide. Dat is nogal wat! Maar in die tijd (1986) is aan die aanslag nauwelijks aandacht besteed. Tegenwoordig zou bij een vergelijkbaar incident heel Nederland op zijn kop staan.

Janmaat is altijd als een paria behandeld. Toen hij democratisch werd gekozen in de Tweede Kamer wilde er niemand naast hem zitten en is er een apart bankje voor hem getimmerd, helemaal apart van alle andere kamerleden. Alsof hij Hitler zelf was.

Omdat Janmaat meer dan 25 jaar geleden -ver voordat multikul het debacle werd dat het nu is- tegen de stroom inging en letterlijk zijn leven op het spel heeft gezet (blijkt uit die aanslag) om die ideeen uit te dragen, ideeen die nu algemeen aanvaard zijn, zou je kunnen concluderen dat hij eigenlijk een groot visionair was.

Misschien wordt het tijd om Janmaat eens publiekelijk eerherstel te geven
Je maakt een aantal missers in je verhaal...
1. Er zijn geen aanslagen op Janmaat gepleegd.
2. De brand in het hotel in Kedichem kreeg wel degelijk veel aandacht van de media. Een foto van een wegrennende Janmaat was nota bene foto van het jaar.
3. Mevrouw Schuurmans werd pas omstreeks 1996 mevrouw Janmaat. In 1986 was het zijn secretaresse.
4. Een apart bankje in elkaar getimmerd voor Janmaat? Bron?
5. Janmaat was geen visionair. Eerder een racist met wat onsamenhangende ideeën over buitenlanders. Als je dan toch visionairen wilt, geef dan de credits aan de SP of Bolkestein, die in die tijd wel met een visie kwamen.

Kortom: publiekelijk eerherstel? neuhhh, laat maar!
pi_38232180
En dan hebben we het nog niet gehad over de rol van de vrouw, zoals meneer drs. Janmaat die voor zich zag.

- de vrouw mag werken, maar dan wel naast het huishouden, dus een dubbele rol
- scheidingen binnen twee jaar huwelijk verbieden
- vrouwen recht op bijstand verbieden, of ernstig verlagen
- tegen de bouw van kinderdagverblijven
- tegen abortus

Janmaat: "Ik ben ondanks mijn katholieke opvoeding niet zo bijbelvast, maar de vrouw volgt de man".

etc. etc.
pi_38232203
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:34 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

hou toch op over dat fabeltje van "de linkse media in nederland"
Het is GEEN fabeltje! Iedereen merkt het op. Net als die Zembla documentaire over Rita Verdonk deze week, en dat ze weigerden een reportage over Wouter Bos te houden.

Sterker, in tegenstelling tot jou kan ik wél bewijs leveren:
quote:
[..] van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) naar de leefsituatie en opvattingen van Nederlandse journalisten bleek dat zij zich bijna zonder uitzondering als links (32 procent) dan wel links van het midden (47 procent) beschouwen. Slechts 20 procent situeert zichzelf in het politieke midden en maar 1 procent noemt zichzelf 'rechts'.
En dit als voorbeeld:
quote:
Maar het gevecht tussen de twee kent ook een politieke achtergrond. Roeland heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het nieuwsinstituut naar zijn smaak wat te veel naar links helt; wat minder over bakboord zou bij het Journaal wel mogen, om in Roelands termen te blijven. Het schiet hem volgens diverse collega´s dan ook helemaal in het verkeerde keelgat als Laroes hem in het heetst van de ´Fortuyn-verkiezingsstrijd´ ´s avonds belt met de opdracht in het ochtendbulletin geen aandacht te besteden aan onthullingen over het privé-leven van een prominente linkse politicus. Er zouden onthullingen op komst zijn over diens vermeende voorliefde voor SM-seks.

Daarnaast bestaat het vermoeden dat voormalig parlementair redacteur Hans Laroes wat al te nauwe banden heeft met Ad Melkert. „Het is één links complot, op de achtergrond spelen grote belangen. Er bestonden ten tij de van de verkiezingen vergaande afspraken met de PvdA”, zegt een voormalig Journaal-redacteur die niet met zijn naam in de krant wil. Op zijn kantoor reageert Laroes als door een wesp gestoken. „Onzin. Ik heb Melkert één keer gezien sinds ik weg ben uit Den Haag en dat was tijdens een voetbalwedstrijd in de Arena.”

Over de opdracht geen aandacht te besteden aan ´SM-onthullingen´ overeen prominente linkse politicus, zegt Laroes: „Ik heb Roeland inderdaad gebeid met de mededeling er niets mee te doen, want die waren afkomstig uit een derderangs bron. Iedereen die aantoont dat er sprake is van politieke inmenging, krijgt een krat champagne.”

Maar een oud-Journaal-medewerker zegt dat er wel degelijk sprake is van politieke kleuring bij de staatsomroep: „Journalisten hebben een hekel aan het CDA, óók bij het Journaal. Het NOS Journaal kiest voor mensen die onderop liggen.”

Diezelfde medewerker verbaasde zich dan ook over de speciale dienstopdracht die de leiding meegaf aan verslaggever Paul Grijpma toen deze naar Italië ging om een reportage te maken over de aldaar voor de eerste Golfoorlog gestationeerde luchtmachtpiloten: „Maak er geen helden van!” Hoezo objectief?

Anti-Amerikaans

Een voormalig Journaal-redacteur voegt daar nog aan toe: „Jonge redacteuren zijn anti-Amerikaans. Vanuit die stellingname wordt geredeneerd. De recente Irak-oorlog vonden ze op de redactie maar niets. De jonge garde leest nauwelijks nog kranten en als ze er een lezen, is het de Volkskrant. En dan nog slecht ook.”

De linkse kleuring van de Journaal-redactie lijkt te worden versterkt door een schaduwverkiezing die vorig jaar op de redactie is gehouden. De uitkomst geeft een aardig beeld van de politieke voorkeuren van de medewerkers van het nieuwsinstituut: de grootste partij is PvdA (48 procent), GroenLinks tweede (20 procent). De VVD krijgt 5 procent van de stemmen en de LPF slechts eentje.

Laroes kan de uitslag niet meer boven water krijgen, maar verbaast zich niet over de genoemde cijfers.

„Het zou kunnen, maar dit betekent alleen iets als je je bij het maken van nieuwskeuzes erdoor zou laten leiden. En dat is niet het geval.”

De hoofdredacteur erkent dat de journalistiek in het algemeen – het Journaal niet uitgezonderd – een linkse traditie heeft. Sinds het verschijnen van het rapport ´Ten Aanval´ vorig jaar, waarin Laroes een nieuwe koers uitzet voor het Journaal, probeert hij de harde schijf van de Journaal-redacteuren te herprogrammeren. Zelf heeft hij het overigens liever over „een andere manier van denken”.

De linkse signatuur van het Journaal wordt pijnlijk blootgelegd door de opkomst van het politieke fenomeen Pim Fortuyn. De Rotterdamse recht-voor-zijn-raap professor vormt een splijtzwam op de Journaal-redactie en luidt in feite het vertrek in van toenmalig hoofdredacteur Nico Haasbroek. Redacteuren die erop hameren dat er meer aandacht moet worden besteed aan Fortuyn, snoert Laroes volgens ex-verslaggevers de mond. „Hij had hele korte zinnen”, zo zegt een betrokkene. „Tijdens redactievergaderingen werd je afgeserveerd als je over Fortuyn begon.” Laroes: „Dit is volstrekt niet de werkelijkheid. We zijn niet voor niets als eersten naar Rotterdam gegaan, nog voor Fortuyn daar zijn overwinning moest behalen.”

De grootste misser kan op rekening van Den Haag-verslaggever Job Frieszo worden bijgeschreven. Frieszo toont tijdens de uitzending het partijprogramma van de Centrum Democraten om aan te tonen dat deze partij op een aantal punten hetzelfde zegt als Pim Fortuyn. Alle uitleg achteraf ten spijt, veel mensen schiet dat in het verkeerde keelgat, inclusief toenmalig hoofdredacteur Nico Haasbroek. De opmerkingen die hij over Frieszo maakt in het BNN-programma Storing, kosten hem uiteindelijk de kop.

Harmen Roeland: „Bijna iedereen op de redactie vond het optreden van Frieszo prima. Ik vond het schandelijk. Nico Haasbroek kwam alleen te staan in zijn kritiek op Job Frieszo.” Bernard Tomlow, advocaat in Utrecht en juridische ´coach´ van verschillende Journaal-medewerkers, volgt de redactievloer al vanaf begin jaren tachtig. Namens diverse Journaal-medewerkers kruiste hij de degens met de Journaal-leiding.

Tomlow: „Nu ben ik echt geen Fortuynist, maar hoe het NOS Journaal hem heeft behandeld, kan echt niet. Ze hebben hem gedemoniseerd. Meneer Frieszo stond concluderend te bekritiseren. Ze keken niet naar de feiten. Frieszo deed aan beeldvorming, inkleuring. Dat is iets heel anders dan een kritische houding. Had het Journaal naar de feiten gezocht, dan had het de grieven gevonden van de blanken in de oude wijken van de grote steden. Waarom is dat niet opgepakt? Dat heeft alles te maken met de leiding en de cultuur die er heerst: er worden politieke spelletjes gespeeld en de eigen posities zijn belangrijker dan het product.”

In dezelfde BNN-uitzending waarin Haasbroek Job Frieszo afvalt, suggereert de hoofdredacteur bovendien dat de RVD soms de berichtgeving van het Journaal regisseert. Zo van: wij moeten wel, want we zijn een staatsomroep; de RVD belt ons en dan ´ploep´ is het in de uitzending. Laroes: „Dat is niet zo en zelfs al zou het zo zijn, dan mag je dat nog niet zeggen.” Het is de bekende druppel. Haasbroek heeft de Journaal-redactie al op 6 mei in de gordijnen gekregen door na de moord op Fortuyn niet naar de redactie te komen, maar naar het huis van de vermoorde politicus in Rotterdam te gaan. Tot overmaat van ramp is Haasbroek huilend bij concurrent RTL Nieuws te zien. De Journaal-redactie kijkt verbijsterd naar de beeldbuis. De hoofdredacteur ontbreekt vaker op belangrijke momenten. Een redacteur vertelt: „Ik weet nog dat hij tijdens een redactievergadering een item inbracht dat moest worden gecoverd voor het Acht Uur Journaal. Iedereen werd stil. Totdat de eindredacteur zei: Nico, dat hebben we gisteravond uitgezonden. Haasbroek keek zelf niet naar het Journaal...”

Zomer 2002 verlaat Duitsland-correspondent Bert Tigchelaar onvrijwillig zijn post in Berlijn. Tigchelaar woont tegenwoordig in een boerderijtje in het oosten des lands. Bitter zegt hij: „De hoofdredactie heeft mijn contract eenzijdig beëindigd, zonder steekhoudende argumenten te noemen. De werkelijke reden is mij niet bekend.” De zittende hoofdredactie houdt het maar op ´onverenigbaarheid van karakters tussen hoofdredacteur (Haasbroek) en correspondent (Tigchelaar)´.

Angstklimaat

Juridisch coach Bernard Tomlow adviseert Journaalmedewerkers op de achtergrond. Namen kan en wil hij niet noemen, want daarvoor ligt zijn werk te gevoelig. Tomlow haalt fel uit: „Het Journaal gedraagt zich arbeidsrechtelijk onder de maat. Medewerkers worden ingezet om anderen eruit te werken onder het mom van ´je hebt geen draagvlak meer´. Het NOS Journaal stelt feiten die er niet zijn: zo wordt achteraf gezegd dat een bepaalde verslaggever al heel lang een probleem was, zonder dat dit ooit aan betrokkene is medegedeeld.
Waarom ga je dit ontkennen? De publieke omroep is enorm links qua versslaggeving en reportages/documentaires. Prima, maar het erge is wel dat we daarover belastinggeld moeten betalen voor linkse propaganda en we geen objectief nieuws hebben.

vrijdag 26 mei 2006 @ 14:48:47 #34
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_38232251
Ik heb liever dat we die huidige idiote politici die dat soort dingen roepen net zoals Janmaat als paria behandelen .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_38232265
Janmaat eerherstel .
Hier een vergelijkbaar topic Was Hans Janmaat een visionair?

Maar je zou wel kunnen zeggen dat een deel van de huidige generatie politici zich wel erg goed in z'n ideeën kan vinden maar het wat mooier weet te bregen.
pi_38232319
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Met dezelfde redernering kan je zeggen dat Janmaat 40 jaar te laat was geboren.

Welke programma punten heb jij het over? Eigen volk eerst? Noem mij eens een grote partij die dat in het programma heeft.

Visionair, rot toch op, man, Janmaat was een racist die een blank Nederland nastreefde.
ben je een racist als je een blank nederland naastreeft?
pi_38232352
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:35 schreef Hyperdude het volgende:
Het feit dat Janmaat zo gefaald heeft omdat ie zo "on-charismatisch" was, doet vrezen voor een type die onzin verkondigd en wel populair bij het volk is. (Hitler, Verdonk, Bos en anderen die nog door de mand moeten vallen )

Natuurlijk verdient Janmaat geen eerherstel. Misschien is het wel een goed idee het systeem door te lichten dat Janmaat zo makkelijk veroordeelde.

Dit is mi. wel een aardig , niet te gekleurd verhaal/samenvatting over Janmaat:
http://www.groene.nl/1997/20/mf_janmaat.html
quote:
Extreem-links is langs democratische weg uitgeschakeld. Waarom zou dat met extreem-rechts niet lukken?
Dit is op zich een interessante vraag natuurlijk. Gaat duidelijk terug op twee opvattingen over democratie. Fennema zegt in feite dat democratie als systeem dusdanig sterk is dat het, vermits je het vrije debat niet schuwt, in staat is de extremiteiten in te kapselen. Een ander idee zegt dat democratie actief beschermd dient te worden. Dat democratie dus naast vorm-aspecten ook inhoudsaspecten kent: een democratische mentaliteit ahw dus. Zo is de verwijdering van een Janmaat uit het debat een voorbeeld geweest van de tweede opvatting over democratie. Maar het typische is nu dat degenen die kritiek hebben op de Islam ook vaak de tweede opvatting hanteren, alleen dan tegen de Islam. Zie bijv. Wilders.
I´m back.
pi_38232354
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:50 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

Het helpt wel.
pi_38232387
quote:

[..]

Ja.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:53:36 #40
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_38232402
quote:

[..]

Nee, dat getuigt van enorme tolerantie. .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_38232411
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:49 schreef achterhetspoor het volgende:
Janmaat eerherstel .
Hier een vergelijkbaar topic Was Hans Janmaat een visionair?

Maar je zou wel kunnen zeggen dat een deel van de huidige generatie politici zich wel erg goed in z'n ideeën kan vinden maar het wat mooier weet te bregen.
Misschien, maar het blijft controversieel, je kunt maw niet zeggen dat zijn standpunten 'algemeen aanvaard' zijn, zoals TS beweert.
I´m back.
pi_38232418
quote:

[..]

pi_38232427
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:52 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Het helpt wel.
ik zie de islamitische invloed op onze samenleving ook liever vandaag verdwijnen dan morgen, maar ik vind niet dat men mij kan beschuldigen van racisme om die reden.

is het nastreven van een blank nederland in de kern niet hetzelfde, alleen dan anders verwoord?
pi_38232476
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:46 schreef Scepsis het volgende:

De publieke omroep is enorm links qua versslaggeving en reportages/documentaires. Prima, maar het erge is wel dat we daarover belastinggeld moeten betalen voor linkse propaganda en we geen objectief nieuws hebben.

Propaganda; dat gaat wel een beetje ver. Je kan toch gewoon zelf kiezen welke nieuwsbronnen je pakt. Neem de 'beste' kwaliteitskrant van Nederland, NRC Handelsblad is van huis uit liberaal. En op Tv kijk je dan toch gewoon Andries Knevel?
pi_38232517
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Misschien, maar het blijft controversieel, je kunt maw niet zeggen dat zijn standpunten 'algemeen aanvaard' zijn, zoals TS beweert.
Gelukkig niet inderdaad.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:01:10 #46
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_38232636
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:54 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

ik zie de islamitische invloed op onze samenleving ook liever vandaag verdwijnen dan morgen, maar ik vind niet dat men mij kan beschuldigen van racisme om die reden.

is het nastreven van een blank nederland in de kern niet hetzelfde, alleen dan anders verwoord?
Nee, dat is niet hetzelfde. Dat is iets anders. Vreemd dat je die vraag moet stellen.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:01:42 #47
33189 RM-rf
1/998001
pi_38232659
Wat betreft de veroordeling van janmaat... er mag wmb best wel gesteld worden dat de juridische vervolging van janmaat veel weg had van kinnesinne ... en twijfelachtig was...

Als politicus heeft Janmaat echter geen eerherstel verdient, omdat het gewoon een erg slecht politicus was, die dat ene issue dat hij had, meer kwaad deed dan goed ... hij is er juist zelf persoonlijk evenzeer verantwoordelijk voor te houden, samen met de CP86, NVU e.d. criminelen... dat er een steeds kwadere reuk kwam over diegenen die zeer kritisch waren over de buitenlanders...

In de zeventiger jaren was het nl. eigenlijk veel bespreekbaarder, met Drees jr. van DS'70, Den Uyl zelf die kritische noten plaatste over de gastarbeiders en hun rol.... de SP die een rapport schreef over de buitenlanders in de 'oude wijken', en de problemen omttrend hun slechte integratie....

Helaas heeft het tuig van de CD, CP'86 en de NVU met hun criminele gedrag, de nazistische mentaliteit en het aangehangen meer of minder openlijke fascisme... die discussie juist onmogelijk gemaakt (immers, zij hadden juist enkel te winnen bij het verder 'uit de hand lopen' van de problemen die ze wilden signaliseren, niet de oplossing ervan)...

janmaat was zeker niet de slechtste.. eigenlijk in die groep de meest aanvaardbare en gematigde persoon... maar ook hij was als parlementarier zo ongeveer de allerslechtse en inactiefste parlementarier ooit ... hij inde zijn inkomen als tweedekamerlid op dezelfde manier als de eerste-de-beste surinamer zijn werkloosheidsuitkering, met nietsdoen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:03:25 #48
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_38232698
Dit topic inspireerde me tot http://www.brimstig.nl/in(...)k-nog-leuk-was..html (check dat filmpje!)
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_38232739
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:01 schreef RM-rf het volgende:
hij inde zijn inkomen als tweedekamerlid op dezelfde manier als de eerste-de-beste surinamer zijn werkloosheidsuitkering, met nietsdoen.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:08:34 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38232856
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:46 schreef Scepsis het volgende:

De publieke omroep is enorm links qua versslaggeving en reportages/documentaires. Prima, maar het erge is wel dat we daarover belastinggeld moeten betalen voor linkse propaganda en we geen objectief nieuws hebben.
Ik denk dat dit sterker speelde tijdens "Het Janmaat tijdperk" . Tegenwoordig is er door RTL op TV toch wel een wat neutraler geluid te horen dan 20 jaar geleden. Ook al blijft RTL beperkt tot nieuws en maken zij niet of nauwelijks reportages. Ook lijkt links niet zo links meer als 20 jaar geleden (maar dat merken we dan wel weer na de volgende verkiezingen), zelfde geldt voor rechts.

Wel blijven ze elkaar allemaal achterna lopen en praten. Een doordacht links of recht geluid is er niet te horen. Het is allemaal middelmaat op Songfestival-niveau.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:11:42 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38232960
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uit dat G.A. artikel uit 1997:

Wat Janmaat zegt, wordt niet alleen door veel Nederlanders stiekem gedacht, de standpunten van Janmaat inzake de toelating van vreemdelingen zijn de afgelopen tien jaar stilletjes uitgevoerd. Toen Janmaat voor het eerst opperde de ontwikkelingshulp te gebruiken om de toestroom van vreemdelingen tegen te gaan, werd dat idee met afschuw van de hand gewezen. Minister Pronk zei destijds plechtig dat hij dat 'verre van zich wierp'. Inmiddels is het gebruik van ontwikkelingsgelden ter voorkoming van migratie een integraal onderdeel van zijn beleid.

Jarenlang heeft Janmaat geageerd tegen het 'voortrekken van buitenlanders'. Tot nog toe werd dat als racistisch bestempeld. Onlangs echter keerde Jacques Wallage zich in soortgelijke bewoordingen tegen de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen

Toen Janmaat er in 1994 voor pleitte om illegale vreemdelingen per schip terug naar het land van herkomst te brengen, ging er een golf van verontwaardiging door de media. Inmiddels is de koppelingswet aangenomen en zullen de illegale buitenlanders in de toekomst mogelijk geen medische hulp meer kunnen krijgen en hun kinderen zullen van school moeten

Je kunt je dus focusseren op de lompe/ onhandige uitspraken die Janmaat regelmatig deed en constateren dat de meeste politici inderdaad voorzichtiger zijn met hun uitspraken.
Maar je kunt ook kijken naar de vele beleids voorstellen waar hij in die tijd op werd afgeschoten en die nu volledig aanvaard zijn.
Mijn reisverslagen
pi_38233155
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:01 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nee, dat is niet hetzelfde. Dat is iets anders. Vreemd dat je die vraag moet stellen.
nou je kunt je dus afvragen in hoeverre janmaat wel echt tegen niet-blanken was. was hij niet meer tegen de invloed van hun cultuur? dat is dus wat ik me afvraag.

we mogen inmiddels zeggen dat de islam een achterlijke cultuur is.
pi_38233247
Misschien moet er eens een goed onderzoek gedaan worden naar wat Janmaat nou precies zei en wilde... Ik weet het allemaal niet zo goed meer, en inderdaad is er een mogelijkheid dat je in die tijd in een hetze tegen hem bent meegegaan door het overcorrecte politieke klimaat. In ieder geval kwam hij wel als lichtelijk gestoord op me over.
pi_38233288
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:01 schreef RM-rf het volgende:
hij inde zijn inkomen als tweedekamerlid op dezelfde manier als de eerste-de-beste surinamer zijn werkloosheidsuitkering, met nietsdoen.
Dit lijkt me een Janmaatisme.. het criminaliseren van buitenlanders.
Het is volstrekt niet functioneel een buitenlandse identiteit erbij te halen in deze zin.
Helaas is dit normaal geworden...
Het is ook niet eens functioneel de werkloosheidsuitkering te vernoemen, ook een soort stigmatisering. maar dat was altijd al normaal.
pi_38233339
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:19 schreef Genverbrander het volgende:
Misschien moet er eens een goed onderzoek gedaan worden naar wat Janmaat nou precies zei en wilde... Ik weet het allemaal niet zo goed meer, en inderdaad is er een mogelijkheid dat je in die tijd in een hetze tegen hem bent meegegaan door het overcorrecte politieke klimaat. In ieder geval kwam hij wel als lichtelijk gestoord op me over.
Hoezo hetze?
Die man was een buitenlanderhater tot in het racistische.
Helaas is dit tegenwoordig veel normaler, jawel 'de nieuwe correctheid'
pi_38233453
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:17 schreef 7th_wave het volgende:

nou je kunt je dus afvragen in hoeverre janmaat wel echt tegen niet-blanken was. was hij niet meer tegen de invloed van hun cultuur? dat is dus wat ik me afvraag.
Hij was tegen de aanwezigheid van buitenlanders en niet zozeer tegen culturele invloeden.
Natuurlijk kent een dergelijke buitenlanderhater racistische sentimenten, maar Janmaat was slim genoeg dat niet te laten zien dan alleen verscholen achter eufemismes...
quote:
we mogen inmiddels zeggen dat de islam een achterlijke cultuur is.
Hoera..leve de vooruitgang..
Hele groepen mensen voor minderwaardig uitmaken
pi_38233487
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo hetze?
Je mocht 10 jaar geleden niet zeggen dat er grote integratieproblemen waren bij Marokkanen en Turken, nu wel.
pi_38233585
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:27 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Je mocht 10 jaar geleden niet zeggen dat er grote integratieproblemen waren bij Marokkanen en Turken, nu wel.
natuurlijk kon je dat wel zeggen...
wat een onzin is dat...
Het stupide discriminerend kankeren wat er bij komt werd minder gedaan... nu is dat 'normaler'
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:32:22 #59
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38233643
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo hetze?
Misschien was de oude "correctheid" die Janmaat veroordeelde wel geen haar beter dan de nieuwe "correctheid", of dan Janmaat zelf!? Waarom zou je daar niet naar kijken?

Er zijn wel meer dingen die eens goed onderzocht mogen worden. Die RaRa eikels die het huis van Kosto opbliezen zullen zo langzamerhand ook wel eervolle huisvader zijn, net zoals CP'ers van Glimmerveen en oud SS'ers in 1960.
pi_38233883
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:32 schreef Hyperdude het volgende:

Er zijn wel meer dingen die eens goed onderzocht mogen worden. Die RaRa eikels die het huis van Kosto opbliezen zullen zo langzamerhand ook wel eervolle huisvader zijn, net zoals CP'ers van Glimmerveen en oud SS'ers in 1960.
Er is nooit een serieuse aanwijzijng geweest richting RARA voor de Kostobom.
Wel is er een aanwijzijng gevonden in het dagboek van Yge Graman, partijgenoot van Janmaat.
Die man werd ooit veroordeeld wegens het in brandsteken van een huis.. 1 Surinamer kwam daardoor om.
Bron: http://www.groene.nl/1996/04/rz_rara.html
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:44:35 #61
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38234124
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is nooit een serieuse aanwijzijng geweest richting RARA voor de Kostobom.
Wel is er een aanwijzijng gevonden in het dagboek van Yge Graman, partijgenoot van Janmaat.
Die man werd ooit veroordeeld wegens het in brandsteken van een huis.. 1 Surinamer kwam daardoor om.
Bron: http://www.groene.nl/1996/04/rz_rara.html
Dat bedoel ik, nooit goed uitgezocht dus.
In Duitsland hebben ze iig. nog flink wat RAF tuig opgepakt. In NL kan je als oudaanslagpleger vast gewoon rondlopen a;s directeur gemeentewerken van Zaandam (ik noem maar wat ) Ik heb niet de indruk dat ze harder lopen dan bij Endstra/Holleeder en kornuiten
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:45:56 #62
15967 Frollo
pi_38234172
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:17 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

Wat is dat dan, 'de cultuur van niet-blanken'?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:47:59 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38234261
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:44 schreef Hyperdude het volgende:
In NL kan je als oudaanslagpleger vast gewoon rondlopen a;s directeur gemeentewerken van Zaandam (ik noem maar wat )
Of in de Tweede Kamer voor GL
Mijn reisverslagen
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:49:10 #64
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38234303
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:45 schreef Frollo het volgende:

[..]

Een niet-Westerse cultuur misschien? Met al die lekkere etensgeuren, gastvrijheid en een paar kleine aanpassingsrimpeltjes?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:51:12 #65
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38234385
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Of in de Tweede Kamer voor GL
Dat is nimmer bewezen voor zover ik weet.
pi_38234386
quote:

[..]

cultuur moet je lezen als invloed op de samenleving. als er in amsterdam een pro-hamas/bin laden demonstratie wordt gehouden, dan kun je zeggen dat zich bepaalde radicale elementen van de islamitische cultuur in ons land gevestigd hebben. ik denk niet dat veel mensen, anders dan mede-sympathisanten, deze invloed als positief zullen bestempelen.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:51:37 #67
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38234401
quote:

[..]

Mooier nog, wat is de cultuur van wel-blanken?
pi_38234517
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Uit dat G.A. artikel uit 1997:

Wat Janmaat zegt, wordt niet alleen door veel Nederlanders stiekem gedacht, de standpunten van Janmaat inzake de toelating van vreemdelingen zijn de afgelopen tien jaar stilletjes uitgevoerd. Toen Janmaat voor het eerst opperde de ontwikkelingshulp te gebruiken om de toestroom van vreemdelingen tegen te gaan, werd dat idee met afschuw van de hand gewezen. Minister Pronk zei destijds plechtig dat hij dat 'verre van zich wierp'. Inmiddels is het gebruik van ontwikkelingsgelden ter voorkoming van migratie een integraal onderdeel van zijn beleid.

Jarenlang heeft Janmaat geageerd tegen het 'voortrekken van buitenlanders'. Tot nog toe werd dat als racistisch bestempeld. Onlangs echter keerde Jacques Wallage zich in soortgelijke bewoordingen tegen de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen

Toen Janmaat er in 1994 voor pleitte om illegale vreemdelingen per schip terug naar het land van herkomst te brengen, ging er een golf van verontwaardiging door de media. Inmiddels is de koppelingswet aangenomen en zullen de illegale buitenlanders in de toekomst mogelijk geen medische hulp meer kunnen krijgen en hun kinderen zullen van school moeten

Je kunt je dus focusseren op de lompe/ onhandige uitspraken die Janmaat regelmatig deed en constateren dat de meeste politici inderdaad voorzichtiger zijn met hun uitspraken.
Maar je kunt ook kijken naar de vele beleids voorstellen waar hij in die tijd op werd afgeschoten en die nu volledig aanvaard zijn.
Evengoed je bouwt je stelling op met de argumentatie dat zijn standpunten 'algemeen aanvaard' zouden zijn, mijn punt is dat dit onjuist is: er is geen 'algemene aanvaarding' van zijn standpunten (dit staat los van de kwestie of sommige van zijn standpunten weliswaar in andere vorm zijn overgenomen of niet) en dus om die reden is er ook geen sprake van eerherstel. Daarbij Fenema gaf weldegelijk toe dat sommige uitspraken van Janmaat racistisch waren. Het punt dat hij echter maakte is dat in een democratie volledige openheid van debat moet bestaan (en dat er dus geen opiniedelicten moeten kunnen voorkomen), want de democratie is sterk genoeg om extremiteiten (zoals extreemlinks of extreemrechts in casu Janmaat) in te kapselen, lees: ongevaarlijk te maken voor het democratische systeem. Dat laatste is een matter of opinion.
I´m back.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:55:08 #69
15967 Frollo
pi_38234523
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:51 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

cultuur moet je lezen als invloed op de samenleving. als er in amsterdam een pro-hamas/bin laden demonstratie wordt gehouden, dan kun je zeggen dat zich bepaalde radicale elementen van de islamitische cultuur in ons land gevestigd hebben. ik denk niet dat veel mensen, anders dan mede-sympathisanten, deze invloed als positief zullen bestempelen.
Dat zou inderdaad geen wenselijke ontwikkeling zijn nee! Bin Laden

Dus als je tegen de invloed van Bin Laden-aanhangers op de samenleving bent, ben je tegen niet-blanken, want dat is immers hun cultuur. Zeg ik het zo goed?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:56:13 #70
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38234551
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:51 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dat is nimmer bewezen voor zover ik weet.
Dat dacht ik ook. Dat lijkt mij toch een probleem in NL.

Een heleboel geintjes komen niet voor de rechter/worden niet uitgeplozen. (hierboven genoemde puntjes bv.)
Een heleboel geintjes die wel voor de rechter komen kan je ook nog heel wat vraagtekens bij hebben. Misschien Janmaat maar bv. ook eerder deze week onze AH vrienden, die weer wegkomen met belachelijke straffen.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:57:53 #71
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_38234600
De politiek is destijds op een buitengewoon beschamende wijze met Hans Janmaat omgegaan. Op die manier hebben ze niet alleen zichzelf te kijk gezet maar ook Hans Janmaat meer aandacht gegeven dan dat hij zou hebben gekregen wanneer ze hem gewoon aan het woord hadden gelaten, aangehoord en van repliek gediend. Ik ben razend benieuwd hoe politici uit die dagen nu over hun optreden tegen Hans Janmaat denken. Niet wat ze zullen zeggen (bakzeil halen is immers vloeken in de kerk in de politiek) maar hoe ze over zichzelf denken.

Hans Janmaat hoeft van mij geen eerherstel te krijgen. Hij heeft zijn signalen, die inmiddels kamerbreed zijn onderkend door zijn grootste vijanden van weleer, op een zodanige wijze gebracht dat hij een karikatuur van zichzelf maakte. Iedereen kent nog de boodschapper Hans Janmaat maar weinig mensen zullen zich zijn gedachtengang kunnen herinneren. Niet alleen de politiek deed Hans Janmaat tekort maar hij zichzelf nog het meest.
Jawohl Herr Kaloin!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:59:05 #72
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_38234637
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:57 schreef Captain_Chaos het volgende:
De politiek is destijds op een buitengewoon beschamende wijze met Hans Janmaat omgegaan. Op die manier hebben ze niet alleen zichzelf te kijk gezet maar ook Hans Janmaat meer aandacht gegeven dan dat hij zou hebben gekregen wanneer ze hem gewoon aan het woord hadden gelaten, aangehoord en van repliek gediend. Ik ben razend benieuwd hoe politici uit die dagen nu over hun optreden tegen Hans Janmaat denken.
Helemaal mee eens.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:23:09 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38235441
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:59 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Geniaal dat filmpje in je sig !
Ik herinner me nog dat het op TV was.
Mijn reisverslagen
pi_38236114
Het kwam allemaal een beetje beroerd zijn strot uit. Hadden we toen naar hem geluisterd dan waren de meeste crimminelen nu blank
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_38236179
Ik ken Janmaat alleen van horen zeggen dus ik kan moeilijk oordelen of hij eerherstel moet krijgen.
Maar dat hij opkwam voor de echte nederlanders verdient mijn waardering.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:58:05 #76
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_38236619
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:57 schreef Captain_Chaos het volgende: Ik ben razend benieuwd hoe politici uit die dagen nu over hun optreden tegen Hans Janmaat denken.
Een paar maanden terug was er een docu over op tv (Netwerk?). Ondermeer Erik van Muiswinkel kwam uitgebreid aan het woord. De docu bleef een beetje hangen in het nog steeds belachelijk maken van Janmaat. Tegelijktijd klonk bij sommige geinterviewden toch wel enige bedenkeningen door over hun toenmalige handelingen. Het was ook duidelijk dat indertijd de media ruimschoots samen spanden om Janmaat eronder te krijgen (opzettelijk op een lullige manier filmen zodat ie slecht overkwam e.d.). Waarschijnlijk voortgekomen uit een soort van verzetshelden-idee ofzo.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_38237111
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad geen wenselijke ontwikkeling zijn nee! Bin Laden

Dus als je tegen de invloed van Bin Laden-aanhangers op de samenleving bent, ben je tegen niet-blanken, want dat is immers hun cultuur. Zeg ik het zo goed?
nee zo zeg je het niet goed. dan maar even in jip en janneke taal:
- de islam bevat een relatief grote hoeveelheid radicale aanhangers en sympathisanten hiervan.
- anders gezegd. de sympathie voor hamas/bin laden is groter onder allochtonen dan onder autochtonen.
- ik vind het onwenselijk dat er zich mensen in onze samenleving bevinden die sympathiseren met hamas/bin laden.
- ik zou willen dat dat anders was.
pi_38240881
Een uitspraak als "eigen volk eerst" heeft een negatieve klank gekregen door de jaren heen maar dat is niet racistisch. Is het racistisch om te zeggen dat de waarden en normen die wij hanteren in de Nederlandse samenleving voorop staan, en dat de mensen die hierheen komen zich als gasten moeten gedragen? Ik denk dat weinig mensen hier een land willen wat vol staat met gigantische moskeeen waarin dingen worden gezegt tegen de westerse samenleving. Het is dan ook wel krom te noemen dat de Imam wel mag zeggen dat homo's minderwaardig zijn als varkens en Janmaat veroordeeld wordt omdat hij zegt dat Nederland vol is.

De uitspraak nederland is vol is ook niks mis mee en racistisch is het al helemaal niet. Ik vind het juist het tegenovergestelde. We hebben onze handen vol aan de mensen die we binnen hebben gekregen door de jaren heen en om die allemaal goed te kunnen laten functioneren in de maatschappij moet je soms even een stop zetten. Dat is in het belang van de mensen die hierheen zijn gekomen - je hebt niet de capaciteit om een toestroom ter grote van een stad als deventer te laten intergreren - en in het belang van het land waarin wij onze normen en waarden hanteren en onze cultuur voorop staat te handhaven.
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
pi_38241063
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Zo'n standpunt ben ik het dus absoluut niet mee eens. Dat is juist namelijk een goed teken van intergratie. Er zijn genoeg leuke meisjes in nederland dus je hoeft niet zo'n meisje ergens uit het platteland in turkije te halen daar geloof ik namelijk niks van. Een huwelijk bestaande uit 2 culturen geeft juist aan dat de intergratie goed is gegaan. Dat die persoon niet een meisje haalt uit een plattelandsdorpje waar de islam overheerst om vervolgens op te sluiten en te mishandelen thuis.
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:54:28 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38245419
Hier de 10 partijpunten van de toenmalige 'extreem-rechtse, racistische en xenofobe' centrumpartij (1980):

1: Méér democratie door het invoeren van een referendum.
2: Iedere Nederlander aan het werk, eventueel met een aanvullende uitkering
3: Opheffing van de schandalige woningnood
4: Streven naar twee-zijdige ontwapening
5: Intensieve bestrijding van drugshandel en misdaad
6: Niet in het buitenland, maar in Nederland goedkoop gas (Om op te koken, mag ik hopen! )
7: Géén beknotting van uitkeringen, wél bestrijding van misbruik hiervan. Aanpak van ontduiking sociale premies en belastingfraude.
8: Tégen rood en zwart racisme en fascisme.
9: Doeltreffende aanpak van dierenmishandeling, miileuvervuiling en landschapsverwoesting
10: Nederland is geen immigratieland, dus stop de vreemdelingenstroom

Wanneer ik nu een partijtje zou oprichten, en deze tien partijpunten zou gebruiken, zou ik dan nog steeds zo verketterd worden als Janmaat destijds? Ik denk het niet.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')