Ja, en dat idee dat je genoeg vet in je buik hebt zitten, dat moet je dus laten varen! Het is echt niet zo dat dat direct op je buik slaat hoor.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou dat is niet helemaal waar. Ik ben inderdaad geneigd om vet te vermijden en het gebruik van vet in te perken, maar in de praktijk komt daar toch weinig van terecht, want ik eet dus wel gewoon kaas e.d. en ik zei zojuist ook al dat ik ook gewoon Griekse rondo's eet. Overigens hebben jullie het er de hele tijd over dat je vet NODIG hebt. Rewimo postte een stukje over verzadigde versus onverzadigde vetten. Het lijkt mij dat je verzadigde vetten moet vermijden en in plaats daarvan onverzadigde vetten moet nemen? De eerste worden in het stukje als 'verkeerd' aangeduid. Maar volgens mij heb je ook verzadigde vetten nodig, of niet? Dat is voornamelijk mijn probleem. Ik vind onverzadigde vetten prima, maar ik heb genoeg vet in m'n buik zitten, hoef er niet nog meer bij, als je snapt wat ik bedoel. Dus ik snap nu niet zo goed waarom ik nu nog vet nodig heb, terwijl ik daar al een overvloed van heb
En nu ga ik écht weg. Tot straks
Hoofdpijn kan inderdaad van te weinig drinken komen.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:39 schreef ymme het volgende:
Ik loop nu al een paar dagen met hoofdpijn.
Als ik een asprine neem is het vrijwel direct weg, maar dan komt het naar een paar uur weer terug.
Zou dit te maken kunnen hebben met het eten, dat ik bijvoorbeeld een voedingstof niet binnen krijg of te weinig.
Ik merk wel aan mezelf dat ik de laatste paar dagen minder water drink dan dat ik altijd gedaan heb. Normaal dronk ik zo 2 liter weg op één dag, en dat vergeet ik de laaste paar dagen dus. Misschen dat ik dat maar weer eens moet gaan doen, dat moet ik zowiezo doen
Ik hoor 99Aquote:Op woensdag 24 mei 2006 14:40 schreef Rewimo het volgende:
Langzaam kletsen allemaal, nummer 100 mag pas op 1 juli worden aangemaakt
We kunnen 100 natuurlijk overslaan en pas tegen 1 juli alsnog aanmaken
Ik vind het zelf erg lekker om pesto door de aardappelpuree te mengen. Als groente kun je bijvoorbeeld van die kant-en-klaar gesneden roerbakgroente nemen (de italiaanse van AH bijvoorbeeld). En dan nog een vleesje (bv kipfilet, in reepjes snijden, kruiden met kipkruiden en eventjes doorbakken) of een lekkere Griekse rondo erbij en je hebt een lekkere gezonde maaltijd. En dat in een paar minuten.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:09 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Tnx, bijvoorbeeld rijst en dan groente erdoor ofzo.
Of aardappelpuree (voor jezelf 3 aardappels koken duurt me te lang), en dan groente.
Moet je er nog iets doorheen doen voor de smaak, maggie ofzo?
Of een beetje bouillon met ketjap/ketchup/mosterd/andere smaakmaker als sausje (evt wel in laten dikken).quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:52 schreef Faithy het volgende:
of kip met die wokgroenten (met broccoli enzo, van de appie) en kerriepoeder, beetje melk enzo.. lekker prutje met rijst![]()
(evt. beetje maizena om het aan te dikken
![]()
Van een nieuwe sterkte kan je ook hoofdpijn krijgen. En van te weinig drinken. En van teveel drinken (alcohol). En van stress en spanning.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:48 schreef ymme het volgende:
Ik heb net een nieuwe bril
Stress en spanning kan meehelpen inderdaad.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
Van een nieuwe sterkte kan je ook hoofdpijn krijgen. En van te weinig drinken. En van teveel drinken (alcohol). En van stress en spanning.
Je sterkte kan behoorlijk veranderen hoor, zeker in het begin.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:10 schreef ymme het volgende:
De bril heb ik vanaf januari ongeveer. Dus daar kan het niet aan liggen.
ja maar je snapt mijn redenering toch wel? Ik heb een te hoog vetpercentage en dat wil ik omlaag hebben of dat nu in m'n buik zit, in m'n kont, in m'n benen... Vervolgens bedenk ik me dat ik dan niet méér verzadigde vetten moet gaan eten, want dan gaat het vetpercentage toch alleen maar omhoog? Wie o wie wijst mij hier op de denkfout?quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:32 schreef Troel het volgende:
Ja, en dat idee dat je genoeg vet in je buik hebt zitten, dat moet je dus laten varen! Het is echt niet zo dat dat direct op je buik slaat hoor.
van je masterscriptie?quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:41 schreef teigan het volgende:
Knuzzel, lekker joh, dan komt jhet einde in zicht..
ik was ook zo opgelucht toen het bijna klaar was, maarja, ik zit nu al ruim een maand op mijn cijfer te wachten....
Heb eigenlijk geen idee hoe fajita smaakt, moet 't nogsteeds 'ns proberen. Misschien is dit iets:quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar je snapt mijn redenering toch wel? Ik heb een te hoog vetpercentage en dat wil ik omlaag hebben of dat nu in m'n buik zit, in m'n kont, in m'n benen... Vervolgens bedenk ik me dat ik dan niet méér verzadigde vetten moet gaan eten, want dan gaat het vetpercentage toch alleen maar omhoog? Wie o wie wijst mij hier op de denkfout?
Ik heb voor vanavond trouwens wraps gekocht met fajitamix. Maar ik weet niet goed wat ik erin moet doen. 'Vroegah' deed ik er altijd gehakt en mais in (lekker saai), maar ik wil nu meer groente en geen vlees. Heeft iemand tips?
Probeer gewoon een evenwicht te vinden tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Vetten heb je nodig, ook al ben je dik. Je lichaam heeft vet nodig om te functioneren. (alleen al je stoelgang bvb.) En het vet dat je verbrandt door je verminderde calorie-inname heeft niet dezelfde functie als het vet dat je binnenkrijgt via voeding. (Toch, isabeau?)quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar je snapt mijn redenering toch wel? Ik heb een te hoog vetpercentage en dat wil ik omlaag hebben of dat nu in m'n buik zit, in m'n kont, in m'n benen... Vervolgens bedenk ik me dat ik dan niet méér verzadigde vetten moet gaan eten, want dan gaat het vetpercentage toch alleen maar omhoog? Wie o wie wijst mij hier op de denkfout?
Ik heb voor vanavond trouwens wraps gekocht met fajitamix. Maar ik weet niet goed wat ik erin moet doen. 'Vroegah' deed ik er altijd gehakt en mais in (lekker saai), maar ik wil nu meer groente en geen vlees. Heeft iemand tips?
Dat is ook vervelend zeg! Heb het wel meegekregen in je posts! Wat dat betreft hebben docenten echt teveel macht! Jij MOET iets voor een bepaalde datum inleveren, maar zij hoeven helemaal niet snel te reagerenquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:41 schreef teigan het volgende:
Knuzzel, lekker joh, dan komt jhet einde in zicht..
ik was ook zo opgelucht toen het bijna klaar was, maarja, ik zit nu al ruim een maand op mijn cijfer te wachten....
vandaar dat je het 'zooo kansloos' vindt, want je komt er gewoon niet uitquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:15 schreef Faithy het volgende:
ik staar altjid urenlang naar een sudoku, en kom er dan na 4 vierkantjes echt niet meer uit...
Lang van stof!quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:19 schreef Peter6000 het volgende:
tvp
Vandaag een brooddagjequote:Op woensdag 24 mei 2006 16:27 schreef Levitation het volgende:
[..]
Lang van stof!![]()
![]()
Heb je al wat bedacht wat je kunt gaan koken? Er zijn wat tips geplaatst...
dat was ikquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
vandaar dat je het 'zooo kansloos' vindt, want je komt er gewoon niet uit![]()
of was jij dat niet?
alleen de naam is wel een beetje moeilijkquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:33 schreef ymme het volgende:
Suduko sudoku is leuk![]()
Ik vind het persoonlijk dan ook niet erg moeilijk
Is een goede hersentraining he
let ff niet op de referenties over spiergroei, het is van een website voor producten voor sporters enzo. Website is niet helemaal geweldig, maar dit stukje over vetten vond ik wel verhelderend.quote:Vetten zijn onder te verdelen in plantaardige en dierlijke vetten. Zeker bepaalde dierlijke vetten zijn onmisbaar voor het lichaam: ze dienen als leverancier voor bepaalde vitamines, zoals vitamine A en D. Ze smeren de gewrichten, net zoals kogellagers gesmeerd worden door vet. Ze dienen - in de vorm van cholesterol - als de grondstof voor je hormoonproductie. Ze hebben een belangrijke functie in het herstel van je spiercellen.
Vetten zijn dus niet alleen onmisbaar, maar zijn ook een voorwaarde voor je spiergroei. Door te streng alle vetten uit je dieet te weren, gaat je lichaam immers te weinig natuurlijke hormonen produceren - en over het belang van hormonen voor spiermassa en kracht hoeven we je niets te vertellen. Plantaardige vetten leveren vooral essentiële vetzuren en deze worden ook wel 'vitamine F' genoemd.
Bepaalde vetten zijn goed voor je sport prestaties en andere vetten zijn zeer slecht voor je sport prestaties en je gezondheid. Vetten, kunnen net als koolhydraten óf als energie worden verband óf als lichaamsvet worden opgeslagen. Vetten verbranden over het algemeen sneller dan koolhydraten, daardoor worden ze sneller als lichaamsvet opgeslagen. Vetten leveren ongeveer 9 kilocalorieën per gram, in tegenstelling tot 4 kilocalorieën per gram voor eiwitten en koolhydraten. Naast het leveren van energie, bieden gezonde vetten tal van andere voordelen, waaronder het behouden van algehele gezondheid. Ongezonde vetten (verzadigde vetten) kunnen precies het tegenovergestelde doen.
Bronnen van 'goede' of 'gezonde' vetten zijn onder andere:
* Vis Olie (de vetten die in vis zitten)
* Noten (goede bron van proteïne en gezonde vetten)
* Olijf Olie
* Zonnebloem Olie
* Maiskiem Olie
Bronnen van 'slechte' vetten zijn onder andere:
* Alles wat gefrituurd is (Franse frietjes, gefrituurde kip)
* Dierlijke vetten, zoals de verzadigde vetten in rundvlees, varkensvlees en melk.
Dankjewelquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef octopussy het volgende:
ik wordt altijd ontzettend slaperig van het maken van sudoku'ssoort van meditatie voor mij, omdat je even alles van je af kan zetten...
Viking84, ik heb even een stukje voor je opgezocht van een website op internet die het een en ander over vetten duidelijk maakt:
[..]
let ff niet op de referenties over spiergroei, het is van een website voor producten voor sporters enzo. Website is niet helemaal geweldig, maar dit stukje over vetten vond ik wel verhelderend.
Volgens mij wil jij gewoon graag lezen dat je die vetten niet moet hebben ofzo. Slechte staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ja, de plantaardige vetten zijn beter voor je, maar dat betekent niet direct dan de andere slecht voor je zijn. IN te grote hoeveelheden is alles slecht voor je.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
DankjewelMaar het probleem is dat ik nu weer lees dat er 'slechte' vetten zijn. De implicatie die ik hier uit haal is dat je slechte vetten moet vermijden, omdat ze niet goed voor je zijn. Dan is het toch heel terecht dat ik vet in kaas e.d. zoveel mogelijk probeer te vermijden? Dat is immers slecht volgens het stukje.
Als ik lees dat slechte vetten een slechte invloed hebben op je gezondheid, dan is het toch niet zo gek dat ik denk: hm die moet ik dus zien te vermijden?quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Volgens mij wil jij gewoon graag lezen dat je die vetten niet moet hebben ofzo. Slechte staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ja, de plantaardige vetten zijn beter voor je, maar dat betekent niet direct dan de andere slecht voor je zijn. IN te grote hoeveelheden is alles slecht voor je.
Kaas heeft dan misschien wel het nadeel dat er "slechte" vetten inzitten, maar er zitten ook gigantisch veel goede dingen in! En geloof me, ook "slecht" vet heb je nodig. Je moet er niet extra veel van eten, maar het helemaal schrappen is ook niet de bedoeling. Kijk, dat je geen vijf kilo kaas op een dag gaat vreten, dat lijkt me logisch, maar als je 4 boterhammen met kaas eet op een dag kan dat echt geen kwaad.
het was al duidelijkquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:51 schreef Rewimo het volgende:
Viking, elke dag een kilo kaas is overdreven. Maar kaas op je brood kan geen kwaad, zelfs al is het de slechtste, vetste kaas die je kunt vinden. VET MOET!!!
Zo dan?
Ik denk dat de meeste mensen je vooral willen duidelijk maken dat het gewoon een kwestie is van gezond verstand, en dat als 90% van je voeding hartstikke gezond en mager is, die 10% waar ook wat vet of andere 'slecht' spul in zit, echt geen probleem is. Een gebalanceerd dieet bevat van alles watquote:Op woensdag 24 mei 2006 19:36 schreef Viking84 het volgende:
ja zand erover, rewimo, maar het moet me wel even van het hart dat jullie zo flauw reageren op vragen waar ik echt mee zit. Nu durf ik bepaalde dingen niet meer te vragen, omdat jullie net doen alsof ik het wel vraag, maar vervolgens het antwoord niet wil weten. Dat is echt een misverstand.
Deel 1: niet al het vet wat je eet wordt opgeslagen. Je hebt vet nodig omdat vitamine A, D, E en K in vet oplosbare vitamines zijn, die zitten dus niet in voeding zonder vet. Verder heeft je lichaam vet nodig om vet te verbranden. Hoe het zit met verzadigde vs. onverzadigde vetten moet je me niet vragen trouwens. Misschien moet je gewoon zelfs eens je inlezen in hoe dat werkt, via google, of ga eens naar de bieb. Misschien stelt dat je dan wat meer gerust.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Sorry meid, maar ik betwijfel of je die antwoorden wel echt wilt weten of dat je ze wel door laat dringen. Misschien moet je voortaan maar eens goed de antwoorden lezen en er even over nadenken voor je er weer op gaat reageren. Je vraagt af en toe drie keer achter elkaar hetzelfde, dat is best vermoeiend en frustrerend ook, want het lijkt alsof je voor niets antwoord zit te geven en dat het gewoon niet doordringt bij je. Ik vind het zelf heel frustrerend als ik probeer iemand te helpen of gerust te stellen, en vervolgens zie dat het totaal niets uitmaakt wat ik heb gezegd. Ik bedoel niet dat je dat expres doet of zo, maar ik denk dat je echt meer gebaat bent bij professionele hulp die veel individuele aandacht voor je heeft en dat het goed voor je zou zijn als je zelf wat meer gaat lezen over hoe het lichaam werkt en wat goede voeding is.quote:Op woensdag 24 mei 2006 19:36 schreef Viking84 het volgende:
ja zand erover, rewimo, maar het moet me wel even van het hart dat jullie zo flauw reageren op vragen waar ik echt mee zit. Nu durf ik bepaalde dingen niet meer te vragen, omdat jullie net doen alsof ik het wel vraag, maar vervolgens het antwoord niet wil weten. Dat is echt een misverstand.
En op welk niveau maak je ze dan? Persoonlijk vind ik viersterrensudoku's behoorlijk lastig namelijk, ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo eventjes invult. Als ze al lukken doe ik daar echt een hele tijd over.quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:33 schreef ymme het volgende:
Suduko is leuk![]()
Ik vind het persoonlijk dan ook niet erg moeilijk
Is een goede hersentraining he
Vloeibare vetten zijn over het algemeen beter dan vaste vetten, dat heeft dan weer met dat meervoudig en onverzadigd gedoe te maken (ik weet nooit welke nu de goede zijn). In principe is olijfolie nog het gezondst om in te bakken (niet frituren, dat is te heet voor olijfolie). Als je aardappelschijfjes of een eitje bakt met een beetje olijfolie dan is daar niets slechts aan, en je krijgt zo je vetten binnen.quote:Op donderdag 25 mei 2006 19:16 schreef Peter6000 het volgende:
Zat toch nog na te denken over dat "vetten'"
Onder goede vetten wordt verstaan:
halvarine, margarine met <17 g verzadigd vet/100g, olie (alle soorten), vloeibaar bak- en braadproduct
Ik smeer Halvarine op mijn brood, maar daarnaast moet je dus persé vloeibare bak- en braadprodukten tot je nemen om voldoende vetten binnen te krijgen?
Ik gebruik als ik bak zonnebloemolie, maar als ik iets bak zijn het eieren of aardappelschijfjes, en dat is niet goed, en vlees bakken ben ik absoluut nog niet aan toe (is niet handig alles tegelijk te veranderen)
Is het nu handig om bijvoorbeeld extra dik halvarine op mijn brood te smeren om toch voldoende vet binnen te krijgen, of misschien een klein scheutje zonnebloemolie door de spaghetti heenroeren?
Weet iemand dat?
http://www.voedingscentru(...)etabel+producten.htm
Een tweede ding dat me opvalt in dat schema, is dat pasta wordt afgeraden, maar volkoren pasta wordt aangeraden![]()
Dan moet ik morgen eens gaan kijken of dat verkrijgbaar is.
Ik schakel iig over op volkorenspaghetti (als dat verkrijgbaar is), en dus ook volkorenbrood (behalve als ik het echt goor vind, dan blijf ik bij bruin).quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:31 schreef octopussy het volgende:
[..]
Vloeibare vetten zijn over het algemeen beter dan vaste vetten, dat heeft dan weer met dat meervoudig en onverzadigd gedoe te maken (ik weet nooit welke nu de goede zijn). In principe is olijfolie nog het gezondst om in te bakken (niet frituren, dat is te heet voor olijfolie). Als je aardappelschijfjes of een eitje bakt met een beetje olijfolie dan is daar niets slechts aan, en je krijgt zo je vetten binnen.![]()
Als je dus normaal halvarine smeert op brood en 's avonds bakt in olijfolie dan krijg je volgens mij voldoende vetten binnen.
Ohja, je kan trouwens pasta en volkorenpasta vergelijken met wit brood en volkoren brood. Wit brood en pasta zijn geraffineerde producten en de koolhydraten waar ze uit bestaan zijn 'snelle suiker'. Ze geven veel energie, maar voor een korte periode. Volkorenpasta en volkorenbrood zijn minder geraffineerd en geven langzamer energie af in je lichaam. Je bloedsuiker gaat dan niet als een gek op en neer.
Ja, bananen en appels.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:56 schreef Rewimo het volgende:
Eet je ook fruit, Peter? Ik denk dat er op zich niet zoveel problemen zijn met die pasta, zolang je de saus maar lekker vol groenten stopt en je de hoeveelheid pasta niet te groot maakt. Volkoren is inderdaad beter voor je bloedsuikerspiegel, die blijft dan vlakker waardoor je minder snel een hongergevoel krijgt.
Een tip voor wat makkelijke groenten. In het diepvriesvak van de supermarkt hebben ze zakken italiaanse diepvries groenten (en nog 6 soorten ofzo). Dat is al kant en klaar klein geneden, hoef je alleen maar door je pasta saus te doen als je die opwarmd.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:59 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Ja, bananen en appels.
Maar verder nog geen groente, en die saus komt uit een potje.
Ik laat morgen als ik het voedingscentrum heb gebeld nog wel ff weten wat die adviseren mbt mijn te weinig vet.
Ik zat te denken aan wat olie door de saus gieten.
Gelukkig komt magnesium in meerdere produkten voor, en ontstaat er niet snel een tekort van http://www.voedingscentru(...)menten/magnesium.htmquote:Op donderdag 25 mei 2006 21:08 schreef Maeghan het volgende:
Olie door de saus zou kunnen. Maar waarom koop je geen zakje met kant en klare sla en doe je daar een dressing op basis van olijfolie of avocado-olie door? Ofwel kant en klaar, of gewoon zelf maken met scheutje olie, scheutje wijnazijn als je dat hebt, en een beetje kruiden (vers of gedroogd) naar smaak. Dan heb je gelijk wat groente en vezels binnen.
Dat aardappels en volkorenpasta in dezelfde categorie staan betekent niet dat ze exact dezelfde voedingswaarde hebben. Aardappels bevatten veel vitamine C en magnesium, pasta niet. Het is dus wel beter om het af te wisselen.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant zijn magnesium en calcium zeer belangrijk om je spieren in goede conditie te houden, en je beweegt vrij veel.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:30 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Gelukkig komt magnesium in meerdere produkten voor, en ontstaat er niet snel een tekort van http://www.voedingscentru(...)menten/magnesium.htm
Vitamine C is zorgelijker, maar dat kan ik er nu niet bij hebben.
Ook groentes en vlees dus niet, ik bewaar de adviezen wel.
Maar het is al heel wat dat ik serieus bezig ben voldoende vetten binnen te krijgen, alsmede overschakel op volkoren pasta en brood, en ook nog eens verantwoorde vleeswaren ipv de gestampte muisjes van de afgelopen weken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |