Mahre komt eigenlijk van Mare, een dochtertje van het stel wat meedeed aan het blok. (Sander en Nicoline). Maar, Mare alleen was wat "gewoontjes", dus werd het Mahre.quote:Op maandag 22 mei 2006 23:26 schreef Igraine het volgende:
Waar komt de naam Mahre eigenlijk vandaan? En hoe spreek je Junah uit, als Juna of als Djoena?
Is dat dan voor een jongen of meisje? Die H's zou ik er zelf uithalenquote:
mafkees, zoek je zoiets niet even op voor je ermee akkoord (en naar 't gemeentehuis) gaat?quote:Op maandag 22 mei 2006 23:42 schreef Tazz het volgende:
Betekenissen van de namen weet ik (nog) niet.
En dan doen ze alsnog het streepje de verkeerde kant opquote:Op dinsdag 23 mei 2006 07:22 schreef Rewimo het volgende:
Ach lezen kan ook moeilijk zijn, Christan wordt heel vaak Christ-i-an genoemd.
En hoe vaak ik zelf niet heb moeten zeggen op de vraag "Schrijf je Renée met 2 e's?":
"Nee, met 3. En een streepje op de middelste."
Staan ze je dom aan te kijken
Er zijn toch mensen die daar niet zoveel waarde aan hechten?quote:Op maandag 22 mei 2006 23:45 schreef bixister het volgende:
[..]
mafkees, zoek je zoiets niet even op voor je ermee akkoord (en naar 't gemeentehuis) gaat?
Als de naam mooi is maakt dat toch ook niet uit? Niet iedereen geeft om betekenissen.quote:Op maandag 22 mei 2006 23:45 schreef bixister het volgende:
[..]
mafkees, zoek je zoiets niet even op voor je ermee akkoord (en naar 't gemeentehuis) gaat?
Ik heb ook geen idee wat onze naam betekend. Zal vast iets met God enzo te maken hebben. Nou ja boeiend, vind de naam leuk de betekenis gebruik je toch niet!!quote:Op maandag 22 mei 2006 23:45 schreef bixister het volgende:
[..]
quote:Op maandag 22 mei 2006 23:42 schreef Tazz het volgende:
[..]
Mahre komt eigenlijk van Mare, een dochtertje van het stel wat meedeed aan het blok. (Sander en Nicoline). Maar, Mare alleen was wat "gewoontjes", dus werd het Mahre.
En aangezien ik dubbele namen erg mooi vindt, heeft mijn vrouw er nog 1 verzonnen. Junah (spreek uit als juna). Betekenissen van de namen weet ik (nog) niet.
En die h's.. Tja, ik moet het nu ook overal spellen, maar goed, dat heeft haar vader ook en ook de achternaam schijnen mensen moeilijk te vinden.
Ik krijg anders regelmatig de vraag wat de betekenis is van mijn naam. Kan misschien komen doordat de naam niet zo vaak voorkomt, maar toch.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:10 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ik heb ook geen idee wat onze naam betekend. Zal vast iets met God enzo te maken hebben. Nou ja boeiend, vind de naam leuk de betekenis gebruik je toch niet!!
Ok heb het ff opgezocht: Wie is als God. Nu kom ik wel veel meer namen tegen die dat als betekenis hebben. Heb helemaal nix met God, maar ja wij vinden de naam mooi. Al het iets heel stoms betekend dan had ik de naam nog wel mooi gevonden.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik krijg anders regelmatig de vraag wat de betekenis is van mijn naam. Kan misschien komen doordat de naam niet zo vaak voorkomt, maar toch.
Oh, maar je hoefde het van mij niet op te zoeken hoor. Ik weet dat er mensen zijn die er weinig of geen betekenis aan hechten, maar ik weet ook -uit eigen ervaring- dat er wel degelijk naar wordt gevraagd, zo af en toe. Dat wilde ik alleen maar zeggen eigenlijkquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:22 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ok heb het ff opgezocht: Wie is als God. Nu kom ik wel veel meer namen tegen die dat als betekenis hebben. Heb helemaal nix met God, maar ja wij vinden de naam mooi. Al het iets heel stoms betekend dan had ik de naam nog wel mooi gevonden.
De naam van onze dochter heeft ook een "bij in gepropte" Hquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:51 schreef cattie het volgende:
...
Zelf hou ik trouwens ook niet zo van de "bij in gepropte" h's. Onze meisjesnaam heeft wel een extra h erin, maar dat hoor je als het goed is wel in de uitspraak (het maakt de klank iets zachter) en zonder h is de naam voor jongens en meisjes, met h is het alleen een meisjesnaam.
euh,quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:44 schreef texelonia het volgende:
Net op tv 4 jongens: Mikai, Kairon, Kaizaac en Kaisiah ofzoiets. Blijkbaar hadden die ouders iets met de naam KaiZe hadden ook nog een dochtertje maar daarvan werd de naam niet genoemd. Ben wel benieuwd of daar ook een 'kai' in zat verwerkt
Ik noem een Senilia. Klinkt hardstikke leuk, toch was het beter geweest als de ouders even hadden getjekt...quote:Op woensdag 24 mei 2006 20:58 schreef bixister het volgende:al die kai-tjes.
wat die betekenissen betreft: ik hecht er ook niet bijzonder veel waarde aan, maar ik zou 't toch even willen weten als de naam die ik m'n kind zou willen geven een heel vervelende betekenis had. vandaar dat 't mij logisch lijkt dat je zoiets uitsluit/checkt voor je tot de definitieve keuze komt.
Die vinden wij heel mooi (wel met C gespeld dan), maar niet zo handig voor hier in Nederland, dus het is hem niet geworden.quote:
Nummer twee heet Minka Lee.quote:Op zondag 28 mei 2006 18:01 schreef ChrisJX het volgende:
Las gister ergens dat de dochter van Rick Engelkes de naam Teddie heeft
Zo heet ze al 8 jaar, niks mis mee toch?!quote:Op zondag 28 mei 2006 18:01 schreef ChrisJX het volgende:
Las gister ergens dat de dochter van Rick Engelkes de naam Teddie heeft
Niet lelijk. Deze naam vind ik vooral mooi als ik hm lees. (Ja, heel gek, weet ut..)quote:Op maandag 29 mei 2006 17:40 schreef Vivi het volgende:
Wat vinden jullie van "Dean" voor een jongen?
Je noemt je kind ook geen decaan, lijkt me...quote:Op maandag 29 mei 2006 17:40 schreef Vivi het volgende:
quote:Op maandag 29 mei 2006 17:40 schreef Vivi het volgende:
heb je die nodig danquote:Op donderdag 1 juni 2006 10:56 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben zo nieuwsgierig hoe de brusjes van Léon, Amber, Maria en Morris gaan hetenMisschien kan ik nog wat inspiratie opdoen...
Ik ook.quote:Op donderdag 1 juni 2006 10:56 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben zo nieuwsgierig hoe de brusjes van Léon, Amber, Maria en Morris gaan hetenMisschien kan ik nog wat inspiratie opdoen...
jawel, maar toch zijn we (vooral ik dus) nog niet helemaal zeker ervanquote:Op donderdag 1 juni 2006 11:09 schreef Luchtbel het volgende:
Maar LadyS julliehebben wel ene meisjesnaam toch?
Ja, ik vind het dus ook echt heel leuk. En Peter ook.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:13 schreef Luchtbel het volgende:
Oh nou ik vind dat echt een leuke naam bij Amber. Anders een Ivy of een Fleurtje
Pearl dan toch zekerquote:
Jade, Ruby of Pearlquote:Op donderdag 1 juni 2006 11:18 schreef bixister het volgende:
amber is toch een soort edelsteen, of in ieder geval versteende hars / een kleur? is het niet iets om in die hoek verder te zoeken of vind je dat te geforceerd.
Igraine?quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:11 schreef Faja-Lobi het volgende:
Als de volgende van mij een dochter wordt heb ik in ieder geval al 1 naam. Kan er alleen zo moeilijk een 2e naam bij vinden.
Dar ben ik ook benieuwd naarquote:Op donderdag 1 juni 2006 10:56 schreef Sjeen het volgende:
Jij bent juf zie ik, hoe zit het met de kinderen in je klas? Allemaal 'gewone' namen?quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:56 schreef amaranta het volgende:
Wat een gruwelijk lelijke namen staan er in dat lijstje.
Het lijkt wel een trend om je kind een of andere josti naam te geven.
Vind je Fay(e) misschien leuk? Ik wel, en het past ook mooi bij Liam vind ik.quote:Op donderdag 1 juni 2006 15:20 schreef Belana het volgende:
we hebben allemaal moeite met de naam voor de 2e he!
Gisteravond hebben wij er ook weer eens een serieus gesprek over gehad, en nu zijn we wel uit de jongensnaam, maar nu vind ik de meisjesnaam eigenlijk niet leuk meerben je dan een kneus of niet...
Ik kom op scholen (ik werk als invalster) ook de meest vreemde namen tegen. En wat ik ook vaak tegen kom is namen die ontzettend raar geschreven zijn en waarvan ik niet weet hoe het moet worden uitgesproken. Ik zeg dan ook altijd, verbeter me maar als ik je naam verkeerd uitspreek.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:03 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Jij bent juf zie ik, hoe zit het met de kinderen in je klas? Allemaal 'gewone' namen?
En wat spreekt jou aan?
Ik trek je mening niet in twijfel hoor, sommige namen zijn nou ook niet echt mijn smaak...
Ja voor een meisje is het een beetje wennen..!quote:Op donderdag 1 juni 2006 17:50 schreef amaranta het volgende:
Liam voor een jongen is wel leuk...
En een zoon noem je gewoon Vince. Dat is ook leuk.quote:Op donderdag 1 juni 2006 12:40 schreef LadyS het volgende:
LB, ik weet dat je helemaal gelijk hebt en ben het dus gewoon volledig met je eens, dus ik denk dat ik er gewoon voor ga![]()
vind ik wel mooiquote:Op donderdag 1 juni 2006 17:03 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Vind je Fay(e) misschien leuk? Ik wel, en het past ook mooi bij Liam vind ik.
Hee, dat wilde ik altijd (vanaf m'n 15e ofzo) maar manlief vond het echt verschrikkelijk..quote:
Charleyquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:18 schreef snoopy het volgende:
Billy mag hier niet, net als Bobbie voor een meisje niet doorgaat
Nou vooruit, ik zal het maar eens vertellen. Als Morris een meisje was geweest, had zij Charley geheten. Niet wetende dat er in Goede Tijden Slechte Tijden, waar ik serieus waar nooit naar kijk, een Morris en Charlie (?) voorkomen die broer en zus zijn geloof ik.quote:
quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:29 schreef Luchtbel het volgende:
Je houdt vast heel veel van de persoon die je daarvan op de hoogte heeft gebracht he![]()
Billy voor een meisje is leuk en Holly ook vind ikquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:14 schreef Igraine het volgende:
[..]
Hee, dat wilde ik altijd (vanaf m'n 15e ofzo) maar manlief vond het echt verschrikkelijk..![]()
Voor een jongen vond ik Jamie altijd heeeeel leuk.
Nu vind ik Jason heel leuk voor een jongen of Mason. Maar goed, voorlopig niet nodig hier en ik heb nog steeds een andere favoriete jongensnaam in gedachten.
quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:48 schreef Luchtbel het volgende:
Ik kende Kai alleen als meisjesnaam tot ik de naam hier als jongensnaam las.
quote:Op donderdag 1 juni 2006 20:11 schreef Belana het volgende:
[..]
vind ik wel mooi
maar volgens mijn man moet ik niet zo moeilijk doen
Ik ken 'm alleen als jongensnaam. Er is ook een heel mooi sprookje, over een jongen, Kai, die een ijssplinter in zijn oog krijgt van de boze ijskoningin en daardoor verandert hij in een ijskoud gemeen jongetje. Tot zijn vriendinnetje hem redt (door tranen spoelt die splinter uit zijn oog en ze vluchten dan samen op de rug van een rendier).quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:48 schreef Luchtbel het volgende:
Ik kende Kai alleen als meisjesnaam tot ik de naam hier als jongensnaam las.
Ik Noorquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:54 schreef Leah het volgende:
Ik vind Nora(h) erg mooi voor een meisje.
Daar is mijn Kai naar vernoemd. Althans, dat was altijd mijn lievelingssprookje. Manlief kent het hele verhaal niet maar vond het wel een mooie naam. Nu staat er hier al een hele rij sprookjesboeken waar het verhaal van de sneeuwkoningin in voorkomt. Leuk voor later.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:56 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik ken 'm alleen als jongensnaam. Er is ook een heel mooi sprookje, over een jongen, Kai, die een ijssplinter in zijn oog krijgt van de boze ijskoningin en daardoor verandert hij in een ijskoud gemeen jongetje. Tot zijn vriendinnetje hem redt (door tranen spoelt die splinter uit zijn oog en ze vluchten dan samen op de rug van een rendier).
Wat geweldig!quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:59 schreef m@x het volgende:
[..]
Daar is mijn Kai naar vernoemd. Althans, dat was altijd mijn lievelingssprookje. Manlief kent het hele verhaal niet maar vond het wel een mooie naam. Nu staat er hier al een hele rij sprookjesboeken waar het verhaal van de sneeuwkoningin in voorkomt. Leuk voor later.
Deze was voor Poej trouwensquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:03 schreef Leah het volgende:
Bedoel je Kai of No(o)r(ah)?
Niks, nee echt niet. Ik heb gewoon altijd overal lijstjes voor. Gewoon just in case....quote:
Ik kan Dora niet meer apart zien van die vreeeeeeeeeeeeeeeeselijke aap. Degene die daar de stem voor heeft ingesproken mogen ze van mij in het cement storten en dan midden in zee dumpen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:09 schreef Leah het volgende:
Dora...ieuw!
quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:12 schreef m@x het volgende:
[..]
Ik kan Dora niet meer apart zien van die vreeeeeeeeeeeeeeeeselijke aap. Degene die daar de stem voor heeft ingesproken mogen ze van mij in het cement storten en dan midden in zee dumpen.
Geen Pippi.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:13 schreef poemojn het volgende:
Mijn kinderen worden niet vernoemd naar tv-programma's (voor zover ik dat zelf in de hand heb)
Wij spreken elkaar over een jaar nog eensquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:13 schreef Sugar het volgende:
Ik vind Dora ook stom. En dat tekenfilmpje helemaal.
Mijn lievelingssprookje was Repelsteeltje, lijkt me niet echt een optie voor eventueel 2e kindquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:04 schreef Spuuglokje het volgende:
Wat geweldig!Dat sprookje was mijn nr. 2 van lievelingssprookjes (nr. 1: Iwan en de vuurvogel), dus ik vond Kai ook erg leuk voor een jongen. Hebben we ook op ons lijstje gehad
(Iwan niet trouwens, dat was meer Iwan de Verschrikkelijke Naam
).
quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:29 schreef Anitra het volgende:
en bedankt nu zit ik met dat liedje van de tofu's in mijn hoofd![]()
Jorinde en Joringel was "mijn" sprookje. Christan had zeer waarschijnlijk Yorinde geheten als de natuur er geen stokje voor gestoken hadquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:32 schreef texelonia het volgende:
Mijn lievelingssprookje was Repelsteeltje, lijkt me niet echt een optie voor eventueel 2e kind![]()
Ookquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:30 schreef m@x het volgende:
De tofu's ken ik niet, kan je dat eten?
Isabel is heeeeeeeeel liefquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:30 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Billy voor een meisje is leuk en Holly ook vind ikJamie vind ik niks.
Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaater wil ik een Isabel.
Dat is correct.quote:
Dribbel is inderdaad nicequote:Op donderdag 1 juni 2006 22:45 schreef texelonia het volgende:
Noah houdt van DribbelEn TikTak
Allebei verdraagzaam vind ik. De Teletubbies en Dora nemen we dan maar voor lief
Wel een geniale naamquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:53 schreef E.T. het volgende:
Saskia vond/vind dat een broertje 'baby' heet
"wat zit er in mama's buik?"
"broertje"
"en hoe heet jouw broertje dan?"
"beebie"
Ok, klaar
Ik ken Santa Barbara wel (een beetje, ik volg geen enkele soap) maar de enige namen die bij mij opkomen daarvan zijn Eden en Cruz...quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:03 schreef m@x het volgende:
Bij Mason moet ik altijd aan Santa Barbara denken (voor de jongeren onder ons: dat is een hele oude soapserie)
* m@x noteert Noor op het lijstje
Ik vind de naam Igraine niet zo leuk eigenlijk. Hoort wel bij Morgaine maar ik vind Kay-Leigh dan mooier en is ook Keltisch. Maar ik heb dus een hele mooie naam gevonden die totaal niet Keltisch is.quote:
Misschien haal ik verhalen door elkaar, maar Morgaine komt toch uit de Avalon-legende met koning Arthurquote:Op donderdag 1 juni 2006 23:11 schreef Igraine het volgende:
Ik heb voor een dochter destijds ook zitten denken aan een naam uit de Avalon legende maar geen naar m'n zin kunnen vinden. Terwijl het symbolisch gezien ontzettend geklopt zou hebben.
Ja, maar mijn dochter heet toch ook geen Morgaine. Of bedoelde je iets anders?quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:14 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Misschien haal ik verhalen door elkaar, maar Morgaine komt toch uit de Avalon-legende met koning Arthur
Ik haal wat mensen door elkaar geloof ikquote:Op donderdag 1 juni 2006 23:15 schreef Igraine het volgende:
Ja, maar mijn dochter heet toch ook geen Morgaine. Of bedoelde je iets anders?
Oeh ja die wil ik ook graag voor een meisje. Ik krijg het er alleen niet doorheen hierquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:05 schreef poemojn het volgende:
Nora(h) staat al een jaar op mijn lijstjemaar er staan nog veel andere namen ook waar m'n man meer voor is, anders had ik 't niet gezegd hoor
OMG die ken ik ook!quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:52 schreef Leah het volgende:
Uit een grijs verleden
"Dora, de binnenboel,
Dora, de buitenboel,
Dora, en toen kwam er nog vanalles wat Dora moest doen
Dooooora"
I rest my case![]()
Volgens mij was Mason de broer van Eden (mijn moeder keek het altijd).quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:02 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ik ken Santa Barbara wel (een beetje, ik volg geen enkele soap) maar de enige namen die bij mij opkomen daarvan zijn Eden en Cruz...
Toch?
Ik vind dat toch echt een gevalletje dat onder de garantie valt, dat spel mag je ongetwijfeld nog terugbrengen naar de winkel!quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:49 schreef Leah het volgende:
Ik ga hier vreselijk off topic, maar we hebben een computerspel voor Freek gekocht, voor zijn verjaardag nog, maar hij krijgt het pas in de vakantie. Zitten we net even dat spel te bekijken, drie keer raden welke stem dat figuurtje heeft.
Aaaargh!!!
Zal nu weer on topic blijven, excuus voor deze zijstraat.
GMTAquote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:11 schreef texelonia het volgende:
Maar wie is er eerder uitgerekend Belana?
Santana weet ik dan ook nog..quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:02 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ik ken Santa Barbara wel (een beetje, ik volg geen enkele soap) maar de enige namen die bij mij opkomen daarvan zijn Eden en Cruz...
Toch?
voor mij ook.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:33 schreef jessie het volgende:
Meindert is voor mij dan weer die van zinloos geweld
Ik heb een nichtje dat Berta heet. Mijn moeder en ik konden onze lach niet inhouden toen haar moeder vertelde dat ze dr dochter die naam zou geven.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:32 schreef m@x het volgende:
Meindert is inderdaad een paardennaam, net zoals Clara een koeiennaam is.
Ik vind het een beetje een giftige naam, moet gelijk aan arcenicum denken.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:32 schreef lady-wrb het volgende:
bij luca op kickboksen zit een jongen die arsenico heet.
ik ben er nog niet uit of ik dit nou een vreemde of een leuke naam vind
Wij riepen hier, zo noem je je kinderen toch niet, maar als je naar die ouders kijkt en naar de inrichting van het huis tja dan snap ik het wel. Ook typisch zo'n gevalletje van blijven steken in de stijl van een twintigtal jaren geleden.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:58 schreef Fiorenza het volgende:
Na het zien van schatjes gisterenavond:
Tischa![]()
Dorothee en Hanneleen![]()
toch vind ik Clara wel mooi. Claartje.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:32 schreef m@x het volgende:
Meindert is inderdaad een paardennaam, net zoals Clara een koeiennaam is.
Leonore, verschrikkelijke naam zeg. Zo'n zeurnaam: Leonoooooore..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:25 schreef poemojn het volgende:
En Leonore valt nu ook af(jongste dochter van Laurentien en Constantijn).
Niks mis met Eloise hoorquote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:14 schreef MevrouwKoRn het volgende:
[..]
Leonore, verschrikkelijke naam zeg. Zo'n zeurnaam: Leonoooooore..
Het past trouwens wel bij Eloise en Claus-Casimir, wat ik ook vreselijke namen vind![]()
quote:Op maandag 29 mei 2006 17:40 schreef Vivi het volgende:
Nou en?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:22 schreef Stali het volgende:
Onze overburen hebben een baby gekregen. Een meisje en ze heet Luca..
Luca is een Siciliaanse naam voor een... jongen.
Haha, ik zal het eens aan Schanul gaan voorleggen. Misschien moeten we onze namen eens gaan heroverwegen, we zijn zo te zien veel te weinig creatiefquote:
Het kan wel maar het klinkt zo hard. Ik zou er dan zelf nog een "i" tussen zetten zodat het Lucia zou worden. Dan zie ik eerder een meisje langs huppelen in mijn gedachten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:25 schreef bixister het volgende:
ach, ik ken al heel wat meisjes die luca/luka heten hoor. volgens mij kan 't inmiddels prima voor allebei. maar 't is wel een beetje zo'n typische mode-naam momenteel.
quote:Heet uw kind Dorien of Jeroen? Dikke kans dat u dan krantenabonnee bent.
Ouders die hun kind Laura, Simone of Leon noemen, zijn dol op loterijen. Wie zijn kind Linde, Julius of Veerle noemt, heeft een voorkeur voor opiniebladen. Heten ze Linda, Nico of Yvonne, dan is de kans groot dat ze een mobieltje hebben. En met een Dorien, Jeroen of Emiel in huis, is er hoogstwaarschijnlijk ook een abonnement op een krant.
Onzin? Niet volgens de divisie direct marketing van uitgever Wegener, die sinds kort doet aan ’segmenteren op voornaam’. Namen worden gekoppeld aan consumenteninformatie als woonplaats, gezinssamenstelling en lifestyle. De gevonden combinaties maken het eenvoudig om de juiste doelgroep bij het juiste product te vinden. ,,Een interessante aanvulling op bestaande consumenteninformatie’’, aldus het opgetogen marketingbedrijf, dat de informatie doorverkoopt aan belanghebbende bedrijven. Die zullen daar blij mee zijn. Voor het eerst is een voornaam genoeg om in te schatten welk automerk de voorkeur heeft en of een proefabonnement op Trouw een kans maakt.
Wegener maakt bij de nieuwe methode gebruik van het uitgebreide voornamenonderzoek dat al tien jaar wordt gedaan aan het Instituut voor Linguïstiek van de Universiteit Utrecht. Onderzoeker Gerrit Bloothooft van het instituut vindt het geen bezwaar dat het bedrijf geld verdient aan zijn werk. Wel haast hij zich te zeggen dat het om statistische gegevens voor grote groepen gaat en dat het dus weinig zin heeft om namen op individueel niveau te gaan ’duiden’. ,,De naam Wesley komt veel voor bij lagere inkomens, maar dat betekent niet dat elke Wesley uit een arm gezin komt. Het gaat nadrukkelijk om tendensen.’’
Bloothooft en zijn collega’s bekeken 200.000 voornamen die de laatste 25 jaar aan kinderen zijn gegeven, om zo het naamgeven in Nederland voor het eerst in kaart te brengen. Door postcode te combineren met CBS-gegevens over bijvoorbeeld inkomen en gezinssamenstelling, kwam Bloothooft tot een indeling in groepen. Er is een groep elitenamen (met vernoemingen naar bloemen (Iris, Fleur) en prinsen (Friso, Maurits) die vooral in de Randstad en het Gooi voorkomen), Arabische en Turkse namen, traditionele namen als Hendricus en Geertruida, en de steeds populairder wordende moderne korte namen als Sanne, Bart en Tim.
Alle voorgevoelens die hij had over welke voornamen waar het meest zouden voorkomen, kwamen uit, zegt Bloothooft. ,,Ouders denken dat ze met de naam van hun kind een unieke keuze maken, maar dat blijkt sterk ingegeven door allerlei factoren in hun omgeving.’’ Zijn boek ’Over voornamen’, dat in 2004 verscheen met de resultaten van het onderzoek tot dan toe, illustreert dat. Zo geven rijken andere namen dan armen (zie kader) en Zeeuwen andere dan Friezen. Omdat zijn onderzoek zich uitstrekt over een lange periode, kan Bloothooft tegelijk goed zien aan welke trends voornamen onderhevig zijn. De huidige mode is Kort & Nederlands, hoewel de naam ook in het buitenland uit te spreken moet zijn. Sem, Lars, Daan, Emma, Lisa, Sophie: de namen top-20 van de SVB (zie kader), spreekt boekdelen. Eén lettergreep voor jongens, twee voor de meisjes. Bloothooft: ,,Kort en krachtig, daar kiezen ouders op dit moment voor. Die korte, sterke namen zijn een afspiegeling van deze tijd, waarin het behoud van het eigene door het kind belangrijk wordt gevonden. Tegelijk wordt de wereld steeds kleiner, dus willen ouders dat de naam ook internationaal bruikbaar is. Met Emma, Lisa of Sem kun je overal terecht.’’ Die trend blijft nog wel even, voorspelt Bloothooft, vooral de Nederlandse namen. ,,Een oer-Hollandse naam als Jan is echt in opmars. Dat heeft te maken met de levenscyclus die namen hebben. Thomas is een heel populaire naam, maar als mensen die te veel om zich heen horen, daalt zo’n naam in populariteit. Als een naam een of twee generaties is weggeweest, kan-ie opeens weer opduiken, zoals nu met Jan gebeurt. Dan is de naam weer zeldzaam genoeg geworden.’’
Er zijn ook ouders die bewust een afwijkende naam voor hun kind kiezen, een unieke naam als statement dat de originaliteit van het kind moet benadrukken. Amalia is een bekend voorbeeld, zegt Bloothooft, van een naam die nauwelijks voorkwam en die ook niet opeens heel populair zal worden. Wie zijn kind Rover, Storm of Zoet noemt, heeft er ook vast grootse plannen mee, maar zal hoogstwaarschijnlijk niet op een rage hopen. En soms leidt de rage juist weer tot de naam, zoals bij Britney, Versace, Pluk en Ché. Maar de meeste ouders blijken toch eenvoudigweg een naam te kiezen vanwege de mooie klank, ontdekte Bloothooft. Dat verklaart misschien waarom veel van hen in dezelfde vijver vissen. De 9000 voornamen die Bloothooft in zijn boek opsomt, zijn namelijk genoeg om meer dan 90 procent van de in Nederland gegeven kindernamen af te dekken. Terwijl jaarlijks ongeveer 200.000 baby’s in ons land een naam krijgen. De krappe 10 procent die overblijft, zijn de ouders die hun kind een aparte, unieke naam geven.
Er is nog een wereld te ontdekken aan voornamen, zegt Bloothooft, die zijn onderzoek nog lang niet beëindigd ziet. Hoe zit het bijvoorbeeld met vernoemen binnen families? Om dat te onderzoeken, heeft het instituut voor linguïstiek vanaf deze maand toestemming om de Gemeentelijke Basis Administratie in te zien. ,,Dat is een schat van 18 miljoen namen’’, zegt Bloothooft verlekkerd. ,,Dat zal heel veel gaan opleveren. Het boek baseert zich op de namen van de jeugd, maar we hebben tot nog toe geen zicht gehad op de ouderen. Nu krijgen we dat wel. We kunnen straks tweede en volgende voornamen van meerdere generaties zien en dat geeft informatie over hoe de voornaamrelaties in families lopen. Er heeft zich in de twintigste eeuw een voornamenrevolutie in Nederland voltrokken en die kunnen we nu eindelijk in kaart gaan brengen.’’
Stefany woont in een armere buurt dan Stéphanie
Waar ouders wonen en wat ze verdienen, is van invloed op hoe ze hun kinderen noemen. Zo komen Franse namen (vanouds de voertaal van de elite) onder de hoogste inkomens een stuk vaker voor. Dochters heten Florine, Emilie, Anne-Sophie of Cato. Bij jongens grijpen rijkaards terug op historisch aandoende namen: Olivier, Philip, Justus en Quirijn. Lagere inkomens houden ook van buitenlandse namen, maar dan van Engelse en Amerikaanse. Meisjes heten Samantha, Sharon en Melissa, jongens Ricardo, Danny of Wesley. En ook de spelling verschilt: Stefany woont in een armere buurt dan Stéphanie, wat volgens onderzoeker Bloothooft komt doordat ouders met een lager inkomen vaker voor een afwijkende spelling kiezen. Kaily in plaats van Kayleigh en Michael in plaats van Michiel. Ook opvallend: een meisjesnaam eindigt bij hogere inkomens eerder op een ’-e’ (Anne), ’-ijn’ (Annemijn) of ’-tje’ (Claartje) dan op de bij lagere inkomens geliefde ’- a’ of ’-ia’ (Alycia, Anoushka).
Top-20 van kindernamen
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) houdt de aanvragen voor de kinderbijslag bij en baseert daar een namen-top-20 op. De populairste kindernamen in het eerste kwartaal van 2006: Jongensnamen 1 Sem, 2 Daan, 3 Thomas, 4 Lars, 5 Milan, 6 Tim, 7 Thijs, 8 Jesse, 9 Lucas, 10 Sven, 11 Max, 12 Bram, 13 Stijn, 14 Ruben, 15 Luuk, 16 Niels, 17 Finn, 18 Jan, 19 Tom, 20 Daniël.
Meisjesnamen 1 Sanne, 2 Sophie, 3 Emma, 4 Lisa, 5 Anna, 6 Lieke, 7 Anne, 8 Eva, 9 Iris, 10 Fleur, 11 Anouk, 12 Isa, 13 Femke, 14 Maud, 15 Noa, 16 Julia, 17 Britt, 18 Lotte, 19 Marit, 20 Merel.
Da's uit de Wrekers (gespeeld door Joanna Lumley)quote:Op maandag 5 juni 2006 23:31 schreef Principessa het volgende:
Ik kwam vandaag een Purdy (v) tegen...
Sem van Dijk, het zoontje van Wendy.quote:Op woensdag 14 juni 2006 10:49 schreef fleur22 het volgende:
Hoe kan dat toch he?
Goh ja... Daarna ( Sem van Dijk werd februari 2003 geboren) is het idd snel gegaan met die naam.quote:Op woensdag 14 juni 2006 10:52 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Sem van Dijk, het zoontje van Wendy.
Heel veel mensen baseren zich daar toch op.
Zo hebben ook de namen Luca en Senna (Borsato) en Julian en Noa (van Linda de Mol) ontzettend aan populariteit gewonnen door de beroemdheden die de kids zo noemden.
Ik vind het zelf toch een beetje jammer... ook voor de beroemde ouders trouwensDenk je je kind een originele naam te geven, heet ineens de helft van de klas zo
Ik denk dat Tsjakkalotte (van Emile Ratelband) toch wel origineel blijftquote:Op woensdag 14 juni 2006 10:52 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik vind het zelf toch een beetje jammer... ook voor de beroemde ouders trouwensDenk je je kind een originele naam te geven, heet ineens de helft van de klas zo
Dat is haar bijnaam...Bij de Burgelijke Stand heet ze Beau Aimee.quote:Op woensdag 14 juni 2006 19:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik denk dat Tsjakkalotte (van Emile Ratelband) toch wel origineel blijft
Niet handig hoor, qua post en andere officiële zaken(verzekeringspasjes zelfde voorletter zelfde geboortedatum, lastig hoor)quote:Op donderdag 15 juni 2006 12:42 schreef snoopy het volgende:
In de krant zag ik de geboorteaankondiging van een tweeling: Senna en Sanne. Lijkt me nogal verwarrend...
pech voor marco, maar ik was toch echt eerderquote:Op woensdag 14 juni 2006 10:52 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Sem van Dijk, het zoontje van Wendy.
Heel veel mensen baseren zich daar toch op.
Zo hebben ook de namen Luca en Senna (Borsato) en Julian en Noa (van Linda de Mol) ontzettend aan populariteit gewonnen door de beroemdheden die de kids zo noemden.
Die was al eerder bekend hoor maar dan van iemand die die naam als achternaam had.quote:Op woensdag 14 juni 2006 11:08 schreef fleur22 het volgende:
[..]
Goh ja... Daarna ( Sem van Dijk werd februari 2003 geboren) is het idd snel gegaan met die naam.
Ik denk ook dat het daar wel te maken mee heeft.
Net zoals Senna! Die naam is écht dankzij Marco bekend geworden.![]()
Zal het doorgeven aan Milou, ze is nu kijken bij haar nieuwe zusje.quote:Op donderdag 15 juni 2006 16:38 schreef Lishe het volgende:
Nou, natuurlijk wel felicitaties aan de grote zus. (En ik begrijp de reactie van je moeder wel hoor, IRL ben ik ook wel tactischer.)
En ik vind het dan weer leuk dat jullie zo goed met elkaar om gaanquote:Op donderdag 15 juni 2006 16:48 schreef SeaOfLove het volgende:
Ikke: jaaaaa moet het natuurlijk wel goed op Milou's site vermelden he![]()
Ik ben vooral van de wat Nederlandse namen of richting Frans dusquote:Op donderdag 15 juni 2006 16:52 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En ik vind het dan weer leuk dat jullie zo goed met elkaar om gaan(wilde ik toch ff zeggen)
Ik vind zelf Danica (uitgesproken als Danitsa) leuker dan Lanica (uitgesproken zoals zij het doen), maar ik denk dat dat de Balkaninvloed nog een beetje is![]()
Leuk voor Milou!!
Hoor vanavond wel hoe het is gegaan, ze zullen nu net aangekomen zijn in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 15 juni 2006 16:54 schreef Noli. het volgende:![]()
SeaOfLove ik moest even twee keer de eerste twee regels lezen..Ik dacht al: "Huh was ze zwanger dan? Nee toch?
"
En inderdaad Milou gefeliciteerd!
Weet je al wat ze van d'r nieuwe zusje vindt?
En die tactiek verhalen!
Tuurlijk joh, ik kan er juist wel heel hard om lachenquote:Op donderdag 15 juni 2006 17:03 schreef SeaOfLove het volgende:
Ik was even bang dat dit niet echt eruit zou komen na mijn laatste posts, maar valt dus mee blijkbaar![]()
Ik mis hier op FOK mijn msn-lachend-over-de-grond-smiley...quote:Op donderdag 15 juni 2006 17:22 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar niet zo gauw een Lanica(ik zei trouwens in gedachte lampenkap, maar hoe ik daar nou op kom
)
Ohoh...begin die rofl-smiley van msn echt te missen nuquote:Op donderdag 15 juni 2006 17:24 schreef Rewimo het volgende:
Wat leuk voor Milou dat ze een zusje heeft gekregen! Ik vind de naam ook niet geweldig maar ja... Het klinkt mij een beetje wasmiddelachtig in de orenZoals Lodaline (als iemand hier dat nog wat zegt)
Joh ik kijk vaak niet verder dan de eeste 10 smiley'squote:Op donderdag 15 juni 2006 17:35 schreef Rewimo het volgende:
Deze doet het ook wel aardig in zo'n geval:
Ohhhh....dit is echt ernstig!quote:Op donderdag 15 juni 2006 17:51 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik zie het felicitatiekaartje ook al voor me:
Veel geluk met Lampenkap Lodaline Lanica!
Ik dacht eigenlijk meteen aan 'Lancia'quote:Op donderdag 15 juni 2006 17:51 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik zie het felicitatiekaartje ook al voor me:
Veel geluk met Lampenkap Lodaline Lanica!
Ohhhh die is echt ernstigquote:Op donderdag 15 juni 2006 19:12 schreef Loena-tik- het volgende:
Lanica, zou zo maar een kast bij de Ikea kunnen wezen![]()
En dan zit je straks bij dr. Phil met je ex:quote:Op donderdag 15 juni 2006 19:40 schreef SeaOfLove het volgende:
Gelieve nu op te houden dames...dadelijk schiet ik nog in de lach als ik Lanica zaterdag te zien krijg![]()
Krijg ik zo'n broodje Unox-reclame door me heen geflitst, alleen dan van IKEA-zooi, foute feli-kaartjes, oude waspoeiers en lampekappen![]()
Als je Lanica op google zoekt, krijg je dit:quote:Op donderdag 15 juni 2006 20:35 schreef poemojn het volgende:
die naam komt ook niet zo heel vaak voor, dus de kans bestaat wel dat 't meisje zelf dit topic nog eens vindt via Google (of haar vader of moeder).
Dan lezen ze dat iedereen het hardstikke leuk vindt voor Milou dat ze een zusje heeft, maar de naam uhm... ietsje minder vindt. Geeft toch niks, er zijn toch wel vaker namen die niet zo positief uit de bus komen?quote:Op donderdag 15 juni 2006 20:35 schreef poemojn het volgende:
die naam komt ook niet zo heel vaak voor, dus de kans bestaat wel dat 't meisje zelf dit topic nog eens vindt via Google (of haar vader of moeder).
Het is haar roepnaam. De ambtenaar van de burgelijk stand was zo wijs om Tsjakkalotte niet toe te laten.quote:Op donderdag 15 juni 2006 12:34 schreef fleur22 het volgende:
Dat is haar bijnaam...Bij de Burgelijke Stand heet ze Beau Aimee.
www.babynamer.comquote:Op donderdag 15 juni 2006 17:15 schreef sombie het volgende:
Weet iemand of er een site is waar je kunt zoeken op namen die van een bepaalde naam zijn afgeleid? Als ik, ooit, kinderen krijg, wil ik misschien vernoemen maar niet met de letterlijke naam.
Leuk..wou het er niet bij zetten...Maar ik groot fan van wijlen Ayrton Senna!!quote:Op donderdag 15 juni 2006 16:33 schreef Noli. het volgende:
[..]
Die was al eerder bekend hoor maar dan van iemand die die naam als achternaam had.
Ik heb altijd gezegd dat mijn eerste kind, als het een jongen zou zijn Ayrton, en een meisje Senna, als naam zou krijgen.
Alleen was in de tussentijd mijn moeder overleden en vond ik het iets belangrijker om die te vernoemen. Maar Wilyan heeft toch Ayrton als tweede naam gekregen.
Goh..Ik hoorde de naam Senna voor het eerst als vóórnaam nadat Marco zn zoon zo noemde.quote:Op donderdag 15 juni 2006 22:07 schreef E.T. het volgende:
tot marco Borsato z'n zoon Senna noemde kende ik de naam alleen maar als meisjesnaam eigenlijk![]()
Dit waren 2 meisjes, dus Senna kan ook voor een meisje blijkbaar.quote:Op donderdag 15 juni 2006 12:42 schreef snoopy het volgende:
In de krant zag ik de geboorteaankondiging van een tweeling: Senna en Sanne. Lijkt me nogal verwarrend...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |