...ben al jaren plasmadonor......die kus lijkt me evengoed een strack idee?quote:Op donderdag 27 april 2006 13:20 schreef Hik het volgende:
Wie - o -wie wil er in mijn plaats donor worden?
Ik heb een aantal keer bloed gegeven, maar moet nu (helaas) stoppen, omdat ik voor werk te vaak in malariagebieden zit. Ik vind bloed geven een simpele manier om iets zeer nuttigs te doen en ben altijd heel erg te spreken geweest over de professionaliteit van de bloedbanken. Daarom heb ik me voorgenomen minimaal één iemand zo ver te krijgen dat-ie bloed gaat geven, nu ik dat niet langer kan.
Wie?
Je krijgt er een dikkevoor! (en mijn eeuwige dankbaarheid)
..nu ben ik wel erg benieuwd welk principe je hier gebruikt...quote:
...als je "chronisch" een te laag Hb gehalte hebt, denk ik niet dat je door de keuring komt.quote:Op donderdag 27 april 2006 13:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga me toch aanmelden, en me laten testen
ik neem aan dat zij ook wel kunnen zien hoe het met mijn ijzer zit.
quote:
Uw formulier is verstuurd.
Binnen enkele minuten ontvangt u een ontvangstbevestiging per e-mail.
is prima, maar dan heb ik me toch laten testen of ik geschikt benquote:Op donderdag 27 april 2006 13:51 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
...als je "chronisch" een te laag Hb gehalte hebt, denk ik niet dat je door de keuring komt.
..voor je eigen gezondheid.
..tuurlijk!...alleen maar goed, als 't toch geen probleem blijkt te zijn.quote:Op donderdag 27 april 2006 13:51 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
is prima, maar dan heb ik me toch laten testen of ik geschikt ben
toch?
..ik heb ook 2 jaar niet mogen geven wegens 2 piercings....maar dat heb ik ruim "goed gemaakt" inmiddels.quote:Op donderdag 27 april 2006 13:52 schreef Rnej het volgende:
ik ben t een jaartje geweest, maar toen vanwege een piercing een jaar niet mogen doneren...
kga me toch maar weer laten keuren denk ik
Wat ben jij nu weer voor ventquote:Op donderdag 27 april 2006 13:52 schreef MouseOver het volgende:
Neen
Bloed prikken vind ik al erg genoeg.
oh, is dat zo?quote:Op donderdag 27 april 2006 13:58 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
..ik heb ook 2 jaar niet mogen geven wegens 2 piercings....maar dat heb ik ruim "goed gemaakt" inmiddels.![]()
Vreselijk en ontwijkend, ik weet het. Maar ik voel me niet meer vent als ik na afloop van de vloer opvegenquote:
1 jaar na t zetten van de laatstequote:Op donderdag 27 april 2006 14:00 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
oh, is dat zo?
dan moet ik dus minstens een jaar wachten, heb er net 2 laten zetten
uurtje?quote:Op donderdag 27 april 2006 13:56 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
Dat uurtje dat ik er mee kwijt ben,
Wat levert dat op?? Geld??quote:Op donderdag 27 april 2006 13:20 schreef Hik het volgende:
Ik heb een aantal keer bloed gegeven, maar moet nu (helaas) stoppen, omdat ik voor werk te vaak in malariagebieden zit. Ik vind bloed geven een simpele manier om iets zeer nuttigs te doen en ben altijd heel erg te spreken geweest over de professionaliteit van de bloedbanken. Daarom heb ik me voorgenomen minimaal één iemand zo ver te krijgen dat-ie bloed gaat geven, nu ik dat niet langer kan.
Wie?
Dan ben ik benieuwd wat voor principe je hier hanteert?quote:
Krijg ik een vergoeding als ik bloed geef?quote:
hepatitis c en d zijn de soorten die je van tattoos en piercings kan krijgen geloof ikquote:Op donderdag 27 april 2006 14:02 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb hepatitis b prikken gehad ruim een jaar geleden..
b van bloedcontact, dus kan ook van pierings, onbeschermde sex, enz. enz.quote:Op donderdag 27 april 2006 14:05 schreef Rnej het volgende:
[..]
hepatitis c en d zijn de soorten die je van tattoos en piercings kan krijgen geloof ik
*geloof* ...
weet wel dat hepatitis b van fruit en oppervlaktewater komt
nja.. kweethetooknietmeer
....ben plasmadonor....de donatie duurt 40-45 min....quote:Op donderdag 27 april 2006 14:02 schreef Rnej het volgende:
[..]
-
[..]
uurtje?
ik heb een keer in 7 minuten een zak gevuld ... was al met al in 10 minuten klaar... je had die mensen moeten zien...![]()
..dus?quote:Op donderdag 27 april 2006 14:03 schreef zakjapannertje het volgende:
sorry maar mijn vader is al een bloeddonor
echooo....quote:Op donderdag 27 april 2006 14:04 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat voor principe je hier hanteert?
Ook donor worden en dan wedstrijdjes doen wie het hoogste Hb heeft, of het snelste klaar is met de donatie.quote:Op donderdag 27 april 2006 14:03 schreef zakjapannertje het volgende:
sorry maar mijn vader is al een bloeddonor
..ja!....en en en....wie 't snelst flauwvalt!..en de meeste gratis gevulde koeken naar binnen geschrokt krijgt...en 't verst komt met bloedspuiten als jezelf de naald eruit trektquote:Op donderdag 27 april 2006 14:16 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ook donor worden en dan wedstrijdjes doen wie het hoogste Hb heeft, of het snelste klaar is met de donatie.![]()
Ze prikte je slagader in je lies zeker?quote:Op donderdag 27 april 2006 14:02 schreef Rnej het volgende:
ik heb een keer in 7 minuten een zak gevuld ... was al met al in 10 minuten klaar... je had die mensen moeten zien...![]()
Dus als je een griepje met koorts hebt gehad mag je 12 maanden geen bloed geven en als je wat voor medicijn dan ook slikt kennelijk ook niet.quote:Het lijkt er op dat u (nog) geen bloed kunt geven omdat u:
* de laatste 12 maanden een koortsende ziekte of perioden met koorts hebt gehad
* de laatste 12 maanden medicijnen hebt gebruikt of een vaccinatie of inenting hebt gehad
...als je een koortsende periode hebt gehad, mag je ca 10 (werk)dagen niet doneren en idd bij sommige medicijnen mag 't ook niet.quote:Op donderdag 27 april 2006 14:52 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dus als je een griepje met koorts hebt gehad mag je 12 maanden geen bloed geven en als je wat voor medicijn dan ook slikt kennelijk ook niet.
Niet dat het er iets toe doet want ik heb zelf een keer bloed ontvangen en dan mag het sowieso niet meer.
Bloedbanken heb je inderdaad door het hele land. In totaal zie ik zo'n 321 centra op de site staan ("Waar bloed geven"), dus dat kan het punt niet zijn. De centra zijn ook vaak 's avonds open, zodat je na je werk kunt gaan.quote:Op donderdag 27 april 2006 13:36 schreef oheng het volgende:
in alle grote steden heb je bloedbanken? En hoe verloopt de "sollicitatieprocedure"?
Dat wilde ik graag, maar mijn aderen zijn daarvoor niet geschikt. Ik heb hele kleine aderen, die heel weinig bloed opgeven. Met heel hard pompen en persen krijg ik een zakje vol (voor de nog-niet-donoren: dat pompen en persen doe ik zelf door een vuist te maken en te ontspannen... niet dat er een zuigapparaat aan me zit ofzo!quote:Op donderdag 27 april 2006 15:54 schreef Five_Horizons het volgende:
TS: waarom ga je dan geen plasma geven?
Ah, vandaar. Jammer, want dat was het eerste dat mijn vrouw zei (die is Donor-assistent oftewel, de boze prikster), maar dan houdt het op, helaas.quote:Op donderdag 27 april 2006 15:59 schreef Hik het volgende:
[..]
Dat wilde ik graag, maar mijn aderen zijn daarvoor niet geschikt. Ik heb hele kleine aderen, die heel weinig bloed opgeven. Met heel hard pompen en persen krijg ik een zakje vol (voor de nog-niet-donoren: dat pompen en persen doe ik zelf door een vuist te maken en te ontspannen... niet dat er een zuigapparaat aan me zit ofzo!), maar volgens het medisch personeel is dat ongeschikt voor plasma geven...
![]()
En roze koeken!quote:
Nergens voor nodig hoor! Gewoon even de andere kant opkijken als ze prikken als je dat naar vindt (doe ik ook) en daarna voel je er echt niets van. Verder gewoon relaxen in de grote luie stoel!quote:Op donderdag 27 april 2006 13:43 schreef oheng het volgende:
Ik voel me al wel een beetje slapjes worden bij het idee.![]()
Hartstikke goed! Zij kunnen inderdaad heel goed aangeven hoe het zit en zullen het nooit doen als het niet kan hoor!quote:Op donderdag 27 april 2006 13:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga me toch aanmelden, en me laten testen
ik neem aan dat zij ook wel kunnen zien hoe het met mijn ijzer zit.
Vooruit:quote:Op donderdag 27 april 2006 13:50 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
...ben al jaren plasmadonor......die kus lijkt me evengoed een strack idee?![]()
Hier!quote:
Deze test is ook eigenlijk alleen als je al donor bent. De echte test is op het centrum, want daar kan de arts een idee krijgen van je echte geschiktheid. Als je je aanmeld krijg je zo snel mogelijk een oproep om te komen en dan gaat dat allemaal vanzelf. En op een paar uitzonderingen na (HIV, zelf bloed gehad) is het altijd zinvol om in ieder geval de intake te doen denk ik...quote:Op donderdag 27 april 2006 15:53 schreef soylent het volgende:
Ja die zag ik maar ik moet een donornummer hebben..
Zal de foldertjes eens checken.
Die laatste heb ik nog niet geprobeerd, die is voor de volgende keer.quote:Op donderdag 27 april 2006 14:19 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
..ja!....en en en....wie 't snelst flauwvalt!..en de meeste gratis gevulde koeken naar binnen geschrokt krijgt...en 't verst komt met bloedspuiten als jezelf de naald eruit trekt![]()
Je mag wel wat oude pannen van mij hebben hoorquote:Op donderdag 27 april 2006 13:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
zou wel wilen, maar heb bijna altijd een flink ijzertekort
quote:Op donderdag 27 april 2006 16:33 schreef UIO_AMS het volgende:
Die dikke zoen ken ik al. Bij mij zul je iets meer moeten bieden.
Dat maakt niet uit!quote:Op donderdag 27 april 2006 17:03 schreef Handschoen het volgende:
kan niet, ik gebruik medicijnen tegen stofallergie
En ik ben buiten Europa geweest laatst![]()
Ik wil niets krijgen, dus dan ga ik ook niets gevenquote:Op donderdag 27 april 2006 13:50 schreef Make-Yourself het volgende:
..nu ben ik wel erg benieuwd welk principe je hier gebruikt...
Waarom zo negatief? voor hetzelfde geld wordt er een wereldverbeteraar gered met jouw bloed.quote:Op donderdag 27 april 2006 18:49 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik wil niets krijgen, dus dan ga ik ook niets geven
En ik ga principieel geen bloed geven, omdat ik daarmee mensen steun, die ik liever niet zie overleven, omdat die in hun leven meer leed geven aan mens en dier. En omdat ze toch hun leven niet verbeteren.
Niet iedereen die naar de KFC gaat is de personificatie van het kwaad hoor.quote:Zoals iemand eens zei: "Dan red je tig mensen, maar dan gaan ze daarna naar de KFC."
En tsja.. dan zorgen ze voor leed bij mens en dier. En zorgen ze voor vervuiling en vernietiging van natuur.
Ok, maar dan moet je dus nú naar het ziekenhuis gaan om een document aan te vragen waarin staat dat jij in het geval van een ongeluk géén bloedtransfusie wenst te ontvangen. En dat moet je dan vervolgens altijd bij je dragen. Doe je dat niet, dan vind ik je een laffe zak - hier op een forum hard schreeuwen dat je het niet wenst te ontvangen maar stiekem maar al te graag wel gewoon. Put your money where your mouth is.quote:Op donderdag 27 april 2006 18:49 schreef TechXP het volgende:
[..]
Kan het niet controleren. Als ik zou kunnen aangeven aan wie mijn bloed zou horen zou ik er misschien nog over nadenkenquote:Op donderdag 27 april 2006 19:45 schreef capibar het volgende:
Waarom zo negatief? voor hetzelfde geld wordt er een wereldverbeteraar gered met jouw bloed.
Voor mij welquote:Niet iedereen die naar de KFC gaat is de personificatie van het kwaad hoor.![]()
Zit in mijn portomonnee. Maar of ze daar op letten wanneer ik bewusloos lig is wel een goede vraag. Ze kijken wel naar officiele documenten als donorcodecil. Die heb ik ook op zak met aangegeven dat mijn organen niet afsta. Maar heb eens nagevraagd of ze in de toekomst niet zoiets gingen doen waarbij je ook kan aangeven dat je niets wilt ontvangen. Maar daar doen ze niet aan.quote:Op donderdag 27 april 2006 20:15 schreef filmfreek het volgende:
Ok, maar dan moet je dus nú naar het ziekenhuis gaan om een document aan te vragen waarin staat dat jij in het geval van een ongeluk géén bloedtransfusie wenst te ontvangen. En dat moet je dan vervolgens altijd bij je dragen. Doe je dat niet, dan vind ik je een laffe zak - hier op een forum hard schreeuwen dat je het niet wenst te ontvangen maar stiekem maar al te graag wel gewoon. Put your money where your mouth is.
Sowieso heeft de gemiddelde mens een te grote impact op milieu.quote:Die zijn altijd heel dankbaar, en het zijn heus geen KFC-junks;
Waar op te halen?quote:Op donderdag 27 april 2006 13:20 schreef Hik het volgende:
Ik eet misschien 1 keer per jaar bij de MAC (bij KFC heb ik nooit gegeten btw), ik ben dus de personificatie van het kwaad?quote:
Het gaat niet om de KFC, MAC oid.. KFC gaf ik alleen maar als voorbeeld van de verspillende consumptiemaatschappij.quote:Op donderdag 27 april 2006 23:09 schreef capibar het volgende:
Ik eet misschien 1 keer per jaar bij de MAC (bij KFC heb ik nooit gegeten btw), ik ben dus de personificatie van het kwaad?
Nieets mee heb?quote:Op donderdag 27 april 2006 23:51 schreef Maeghan het volgende:
maar bewust iedere keer bloed afstaan tegen mijn zin (ik heb het al niet zo op naalden) om een systeem in stand te houden waar ik niets mee heb?
Deels.. maar niet totaal. Ook nog andere redenen spelen mee. Ook gewoon het gevoel dat wat in mijn lichaam zit niet voor anderen bestemd isquote:Op donderdag 27 april 2006 23:51 schreef Maeghan het volgende:
Het gaat volgens mij bij TechXP meer om het principe dat het vrij nutteloos is om mensen in leven te houden terwijl de mens per definitie milieuvervuilend en dieronvriendelijk is.
Ik heb het andersom erger. De gedachte dat ik morgen wakker zou worden met de organen van iemand anders, dat vind ik echt verschrikkelijk.quote:Op donderdag 27 april 2006 23:55 schreef TechXP het volgende:
[..]
Deels.. maar niet totaal. Ook nog andere redenen spelen mee. Ook gewoon het gevoel dat wat in mijn lichaam zit niet voor anderen bestemd is(bloed en organen dus).
Is Fok! de maatschappij?quote:Op donderdag 27 april 2006 23:53 schreef ThE_ED het volgende:
Nieets mee heb?
Je leeft toch in de maatschappij?
Je post nu toch op fok?!
Een deel van de maatschappij ja. En welzeker een deel en een product van het systeem waar Maegan blijkbaar niet aan mee wenst te werken.quote:
Nee, want naar niet-zeldzame types is natuurlijk weer meer vraag. Dus iedereen is welkom.quote:Op vrijdag 28 april 2006 07:19 schreef poohy het volgende:
Weer wat geleerdIk dacht dat het alleen nut had om bloeddonor te worden als je een zeldzame bloedgroep hebt
![]()
Dus o-negatief
Ze hebben liever O-, dat kun je in iedereen ingieten namelijk. AB+ is leuk voor de mensen die AB+ nodig hebben, maar dat zijn er zo weinig dat ze daar niet specifiek op zoeken. Als er een ramp komt waarin alle 1000 mensen met AB+ bloed nodig hebben en AB+ is op, dan kun je er altijd nog O- ingieten namelijkquote:Op vrijdag 28 april 2006 08:41 schreef Mark het volgende:
[..]
Nee, want naar niet-zeldzame types is natuurlijk weer meer vraag. Dus iedereen is welkom.
Je moet minimaal 18 jaar zijn.quote:Op donderdag 27 april 2006 22:50 schreef Rens_Wilders het volgende:
Is er eigenlijk een minimumleeftijd om bloeddonor te zijn?
Heb je je al aangemeld dan?quote:
Wieeehhooooooooo....quote:
...sorry, maar vind 't kant noch wal raken. Je gaat er dus bij voorbaat vanuit dat veruit de meerderheid van de mensheid per definitie slecht is (en KFC eet) en 't niet waard is te overleven.quote:Op donderdag 27 april 2006 18:49 schreef TechXP het volgende:
[..]
En ik ga principieel geen bloed geven, omdat ik daarmee mensen steun, die ik liever niet zie overleven, omdat die in hun leven meer leed geven aan mens en dier. En omdat ze toch hun leven niet verbeteren.
Zoals iemand eens zei: "Dan red je tig mensen, maar dan gaan ze daarna naar de KFC."
En tsja.. dan zorgen ze voor leed bij mens en dier. En zorgen ze voor vervuiling en vernietiging van natuur.
Heb trouwens wel geloof gewild bloed. O-negatief namelijk.
....niets aan toe te voegen.quote:Op donderdag 27 april 2006 20:15 schreef filmfreek het volgende:
[..]
Ok, maar dan moet je dus nú naar het ziekenhuis gaan om een document aan te vragen waarin staat dat jij in het geval van een ongeluk géén bloedtransfusie wenst te ontvangen. En dat moet je dan vervolgens altijd bij je dragen. Doe je dat niet, dan vind ik je een laffe zak - hier op een forum hard schreeuwen dat je het niet wenst te ontvangen maar stiekem maar al te graag wel gewoon. Put your money where your mouth is.
En voor iedereen die wel bloed doneert.Ik mag zelf dan niet meer, maar werk intussen al een tijdje als werver voor de bloedbank, en soms kom je aan de deur mensen tegen die ooit bloed gekregen hebben. Die zijn altijd heel dankbaar, en het zijn heus geen KFC-junks; het zijn moeders die tijdens de zwangerschap veel bloed verloren of hardwerkende mensen die bij een zware operatie wat extra bloed kregen toegediend. Ben zelfs een keer een meisje van 8 tegengekomen dat een immuun-ziekte had en bloedproducten kreeg die gemaakt werden van het bloed dat jullie afstaan. Top!
![]()
...ik heb persoonlijk niets met religie, maar als je dat als reden zou opwerpen zou ik er respect voor hebben.quote:Op donderdag 27 april 2006 23:55 schreef TechXP het volgende:
[..]
Deels.. maar niet totaal. Ook nog andere redenen spelen mee. Ook gewoon het gevoel dat wat in mijn lichaam zit niet voor anderen bestemd is(bloed en organen dus).
Ik heb B-pos....aangezien dit niet een zeer algemeen voorkomende bloedgroep is en ze daarvoor voldoende donoren hebben, ben ik plasmadonor geworden. Dat is dan weer universeel inzetbaar...quote:Op vrijdag 28 april 2006 07:19 schreef poohy het volgende:
Weer wat geleerdIk dacht dat het alleen nut had om bloeddonor te worden als je een zeldzame bloedgroep hebt
![]()
Dus o-negatief
*..gelijk heeft..*quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:41 schreef Hik het volgende:
Kunnen we het weer even gewoon hebben over mijn vraag en die andere vraag (of de consumptiemaatschappij the root of all evil is) even ergens anders voeren. Dank.
Ik ga er vanuit dat een mens goed kan doen, maar dit vooralsnog niet zo doet met de meerderheid.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:34 schreef Make-Yourself het volgende:
...sorry, maar vind 't kant noch wal raken. Je gaat er dus bij voorbaat vanuit dat veruit de meerderheid van de mensheid per definitie slecht is (en KFC eet) en 't niet waard is te overleven.
..ruikt een beetje naar een god-complex.
Drogredenen? Zoals? Zijn gewoon feiten wat ik opnoem.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:39 schreef Make-Yourself het volgende:
...ik heb persoonlijk niets met religie, maar als je dat als reden zou opwerpen zou ik er respect voor hebben. Nu kom je echter over als een pseudoheiligboontje, die zich verheven voelt en met drogredenen aankomt...
Eh... TechXPquote:Op vrijdag 28 april 2006 10:41 schreef Hik het volgende:
Kunnen we het weer even gewoon hebben over mijn vraag en die andere vraag (of de consumptiemaatschappij the root of all evil is) even ergens anders voeren. Dank.
Dat doe ik, en ik krijg af en toe een gratis booster, dus ik ben nog wel een jaar of tien beschermd.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:34 schreef Make-Yourself het volgende:
Ben ook een tijdje Tetanus antilichaamdonor geweest, maar mijn lichaam maakte te weinig antistoffen aan. Daar moest ik helaas mee stoppen....helaas, helaas...want dat maakt je plasma nog breder inzetbaar!
Te laag hemoglobinequote:
Sommige mensen worden ook gewoon niet goedvan het zien van andermans bloed. Van hun eigen bloed hebben ze dan totaal geen last. Andersom ook.quote:Op zaterdag 29 april 2006 11:56 schreef CherryLips het volgende:
Maar dat bloed... die naald...Ik word gewoon niet goed.
Dát stelt echt niets voor hoor. Ik heb nooit bloed gegeven, maar wel al vaak onderzoekjes gehad waar het ook met buizen tegelijk gingquote:Op zaterdag 29 april 2006 11:56 schreef CherryLips het volgende:
Maar dat bloed... die naald...Ik word gewoon niet goed.
quote:Op zaterdag 29 april 2006 11:56 schreef CherryLips het volgende:
het lef gehad om orgaandonor te worden
...hij doelde op 't feit dat je nu al actief orgaandonor zou zijn...*hardiharhar*quote:
Ohquote:Op dinsdag 2 mei 2006 20:36 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
...hij doelde op 't feit dat je nu al actief orgaandonor zou zijn...*hardiharhar*
ja.. dat had ik de laatste keer ook.. paar dagen een stijve elleboog. maar verder niets levensbedreigendsquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:36 schreef Make-Yourself het volgende:
...moet zeggen dat ik na 60+ donaties "goed" te zijn geprikt, een twee- drietal keren wat minder prettig te zijn geprikt, ik er nu wel iets meer tegen opzie om te worden aangeprikt....
Dat is de reden dat ik sowieso opzie om uberhaupt bloeddonor te wordenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:36 schreef Make-Yourself het volgende:
...moet zeggen dat ik na 60+ donaties "goed" te zijn geprikt, een twee- drietal keren wat minder prettig te zijn geprikt, ik er nu wel iets meer tegen opzie om te worden aangeprikt....
Ik dacht juist AB, tenminste mijn moeder zecht altijd dat ik belangrijk bloed heb, en ik heb AB.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:43 schreef Hephaistos. het volgende:
Volgens mij heb ik het meest nutteloze bloed dat er is. Daar zullen ze vast al een overschot van hebben...
Wat was ook alweer het ideale bloedtype? O-negatief?
Was eigenlijk een retorische vraag van mij.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:42 schreef Creative1972 het volgende:
Nee, maar dat hoef ik ook niet. Het is hier vlakbij en het kost me slechts een uurtje per keer ongeveer.
2 uur per jaar dus. Daar ga ik niet moeilijk over doen
Ik weet het ook niet precies, maar ik was indertijd gevraagd door het ziekenhuis. Ik schijn een nogal zeldzame bloedgroep te hebben. Daarom ben ik er destijds mee begonnen en tot nu toe heb ik gewoon braaf gehoor gegeven aan de oproepen.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:43 schreef Hephaistos. het volgende:
Volgens mij heb ik het meest nutteloze bloed dat er is. Daar zullen ze vast al een overschot van hebben...
Wat was ook alweer het ideale bloedtype? O-negatief?
AB komt het minst voor.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik dacht juist AB, tenminste mijn moeder zecht altijd dat ik belangrijk bloed heb, en ik heb AB.Of geldt dat voor ontvangen?
Maar met AB kun je toch juist ieder bloed ontvangen dat je wil. In geen van de gevallen gaat het bloed klonteren.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:48 schreef PrintScreen het volgende:
[..]
AB komt het minst voor.
Voor mij was dat een reden om bloed te gaan geven.
Volgens mij is dat met O.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:49 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar met AB kun je toch juist ieder bloed ontvangen dat je wil. In geen van de gevallen gaat het bloed klonteren.
Nee, O geeft aan dat je antistoffen tegen A, B en AB hebt. O gaat klonteren als het iets anders dan O krijgt. AB gaat nooit klonteren.quote:
goeie sexpartij en ik ga bloed gevenquote:Op donderdag 27 april 2006 13:20 schreef Hik het volgende:
Wie?
Is O dan de universele gever?quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, O geeft aan dat je antistoffen tegen A, B en AB hebt. O gaat klonteren als het iets anders dan O krijgt. AB gaat nooit klonteren.
Deze kennis pluk ik overigens van Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep
Ik geef lieverquote:
Bij grote transfusies moet iemand met AB overigens wel AB ontvangen, anders gaat het alsnog mis. Misschien dat het ziekenhuis daarom zo naar op zoek is naar AB donoren.quote:Op woensdag 3 mei 2006 03:35 schreef PrintScreen het volgende:
[..]
Ik geef liever
Maar leuk om te weten.
In principe mag Sanquin (de bloedbankfirma) geen winst maken op de bloedproducten die ze in NL verkopen. Ze moeten ook eerst de NL markt voorzien, en daarna mogen ze pas verkopen aan het buitenland.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Was eigenlijk een retorische vraag van mij.Ik meen dat het niet betaald vanuit ethische overwegingen, maar eigenlijk vind ik dat raar want het ziekenhuis verkoopt het zelf wel weer. Ik wil dus een deel van die omzet hebben eigenlijk.
De eerste keer testen ze je ook dacht ik? Bij de keuring voor de allereerste keer nemen ze toch ook buizen af? En als daaruit blijkt dat je HIV/hepatitis/weet-ik-wat hebt, dan hoeven ze niet eerst een halve liter onnodig uit je te tappen. Daarna testen ze je ook nog bij elke gift idd, omdat er in de tussentijd ook iets kan gebeurenquote:Op woensdag 3 mei 2006 14:42 schreef Perzikje het volgende:
Even een vraagje: ze testen je pas op die vijf ernstige bloedoverdraagbare infecties als je de 1e keer bloed hebt gegeven, dus elke keer zeg maar dat je bloed hebt gegeven wordt dat getest op die vijf ziektes, en niet voordat je bloed gaat doneren, omdat er dan in de tussentijd (tussen die test en die eerste donatie) nog wat kan gebeuren?
Het stelt inderdaad niks voor.quote:Op maandag 1 mei 2006 08:58 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dát stelt echt niets voor hoor. Ik heb nooit bloed gegeven, maar wel al vaak onderzoekjes gehad waar het ook met buizen tegelijk gingZiet er wel raar uit ja, dat wel.
het stelt niet zoveel voor.. als je goed eet vantevoren merk je er bijna niets van dat je een halve liter bloed kwijt bent.. misschien word je wat duizelig. Het is echt niet eng.. misschien kun je wel eens een keer komen kijken op een donorcentrum in de buurt?quote:Op woensdag 3 mei 2006 14:53 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik zou op zich wel willen, maar ik durf niet goed. Ik ben maar een klein iel meisje en ben bang dat ik een beetje omval na zo'n donatie, het is toch een halve liter per keer wat ze afnemen ongeveer? daarbij heb ik geen flauw idee wat voor bloedgroep ik heb... en ik heb ook het lef niet
Zeker de eerste keer laten ze je meestal ff 5-10 min zitten om ff te checken hoe het gaat enzo. Ik moest de eerste keer een volle 10 min in die prikstoel blijven hangen vanwege lage bloeddruk.quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je duizelig bent na het doneren, kun je toch ook gewoon even blijven liggen/zitten tot je het idee hebt dat je weer kunt lopen zonder om te vallen? Daar zullen ze toch wel ruimte voor hebben?
ja zeker! ze doen daar heel bemoederig overquote:Op woensdag 3 mei 2006 15:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je duizelig bent na het doneren, kun je toch ook gewoon even blijven liggen/zitten tot je het idee hebt dat je weer kunt lopen zonder om te vallen? Daar zullen ze toch wel ruimte voor hebben?
...en kusje op je voorhuidhoofdquote:Op woensdag 3 mei 2006 15:08 schreef nixxx het volgende:
[..]
ja zeker! ze doen daar heel bemoederig overze laten je dan nog even in die stoel liggen.. krijg je een glaasje drinken erbij enz
iew iew.........krijgt flashbacks van zijn (inmiddels verwijderde) tepelpiercing.....quote:Op woensdag 3 mei 2006 18:19 schreef Vanyel het volgende:
Ik raakte helemaal geïnspireerd, maar mag ook niet wegens te verse (ontstoken) piercing.
vleeseters personificatie van het kwaad?quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:57 schreef TechXP het volgende:
[..]
Drogredenen? Zoals? Zijn gewoon feiten wat ik opnoem.
bij mijn weten 18 jaar, tenzij je toestemming hebt van je ouders / voogden ook al paar jaar jonger.quote:Op donderdag 27 april 2006 22:50 schreef Rens_Wilders het volgende:
Is er eigenlijk een minimumleeftijd om bloeddonor te zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |