Bierie | zondag 23 april 2006 @ 16:10 |
MBO's schrappen het vak Nederlands Ik kan er nog steeds met mijn verstand niet bij. ![]() Hoe komt iemand op een dergelijke beslissing? Tevens is het wellicht een goed topic om de uitholling van het Nederlands leerstelsel in zijn totaal eens te bespreken. En dan bedoel ik met name de golf van bezuinigingen op onderwijs en het voortdurend bijstellen van slagingscriteria zodat straks iedere mongool een diploma meekrijgt. | |
Bot13 | zondag 23 april 2006 @ 16:14 |
Dat gaat leuk worden. Niet alleen komen de VMBO'ers niet aan een baan in de toekomst; ze weten ook niet meer hoe ze een fatsoenlijke sollicitatiebrief moeten opstellen. Ja, dit gaat echt werken. ![]() edit: over 30 jaar, een leraar/lerares nederlands: "Hun kennen het best goed hoor, ik vind het niks voor nodig dat ze beiles krijgen." [ Bericht 22% gewijzigd door Bot13 op 23-04-2006 16:26:03 ] | |
EvilMistress | zondag 23 april 2006 @ 16:18 |
Belachelijk! Vandaag de dag spreekt al bijna geen enkele Nederlander de taal correct. Laat staan dat ze de grammatica kennen. En dan gaan ze de lessen ook nog eens schrappen? Dat Nederlandse taal tijdens praktijklessen ook aangepakt moet worden vind ik goed, maar de echte lessen schrappen? *sprakeloos* ![]() | |
StefanP | zondag 23 april 2006 @ 19:31 |
Dat is toch een puntje in de checklist om je eigen land te vernietigen? "Schrap geschiedenislessen en stop met het onderwijzen van je eigen taal.... check!" ![]() Ik weet niet wat die mensuh besield maar ik vindt dat ze best noch wat aandagt kunen besteeden aan taal onderweis! | |
IHVK | zondag 23 april 2006 @ 19:59 |
![]() ![]() ![]() Meer kan ik er echt niet over zeggen.. | |
Martijn_77 | zondag 23 april 2006 @ 20:23 |
En hoe moet het dan met de kenniseconomie? | |
LexRex | zondag 23 april 2006 @ 20:50 |
Het viel toch niet meer te redden. =X Iig, matige boel. | |
Jakie | zondag 23 april 2006 @ 21:29 |
Vreemde boel. De lessen stop zetten terwijl er een grote groep met een taalachterstand is. | |
Yildiz | zondag 23 april 2006 @ 21:47 |
Och, veel stelt het toch al niet voor. Engels is ook al afgeschaft, omdat men denkt dat je dat toch al leert van de films. Duits, nouja, dan kijk je gewoon een paar keer commissaris Rex, en Cobra 11, ofzo... Wiskunde,... wiskunde? Vaak ook al niet meer. Alleen nog wat tekstjes uit je hoofd leren voor de theorie. Maargoed, zal wel de schuld van links zijn ofzo, om het een oorzaak te geven, en daarmee een excuus om er niks aan te hoeven doen. Hoezo, maakbaar Nederland? Laat maar afzinken, ik kan het toch niet meer redden, denken de meesten. Maar wel een dikke Audi van de stichting. ![]() | |
Yildiz | zondag 23 april 2006 @ 21:49 |
quote:Dat is een praatgroepje. Waar de directeuren van de bedrijven 'geen tijd' voor hebben. Dus dan zitten daar de ambtenaren aan tafel kroketten te eten, omdat het anders zo suf is. Bezuinigen kan ik trouwens niet eens begrijpen. Eerst al dat hele competentie-gedoe, zelfstandig leren, nagekeken van de tweede fase, etc. Allemaal om het beter voor de student (lees, goedkoper) te maken, en wat leer je er? Geen drol meer, de samenhang is compleet weggedrukt. Zelfs het HBO al, waar sommige studies niet meer dan 20 uur per week in beslag nemen. Wat is dat voor teringzooi!? | |
Bierie | zondag 23 april 2006 @ 23:02 |
Zoals al genoemd is het te triest voor woorden. ![]() En dan zijn de heren politici in de opperste staat van verbazing als blijkt dat de migratiecijfers naar het buitenland toe explosief stijgen. Mensen zijn het ronduit beu. En terecht. | |
MrSASO | zondag 23 april 2006 @ 23:17 |
quote:Heel simpel, ze hebben gewoon een lerarentekort, dan schrap je gewoon wat lessen en dan komt het weer helemaal goed. ![]() quote:Ik vind dat de overheid juist niet moet bezuinigen op onderwijs, sterker nog ik vind dat er juist geinvesteerd moet worden in het onderwijs. Er moeten meer leraren komen dus maak het dan ook aantrekkelijk voor leraren om voor de klas te staan. Verder ben ik voor een school in de oude stijl, gewoon een leraar in de klas en gewoon leren. Niet meer dat je zelf je tempo bepaald, zo creëer je geen discipline. Ik was vroeger ook heel erg ongedisciplineerd en ik heb dat op de harde manier moeten leren. Iets wat niet nodig hoeft te zijn als men gewoon op de oude manier lesgeeft. | |
Diederik_Duck | zondag 23 april 2006 @ 23:19 |
Beter zou zijn: Nederlanders schrappen MBO opleidingen. | |
sungaMsunitraM | zondag 23 april 2006 @ 23:19 |
Onze beschaving gaat ten onder, ik zeg het je ![]() Over 100 jaar lopen we weer in berenvellen. (ok, berenburqa's dan) | |
Swetsenegger | zondag 23 april 2006 @ 23:20 |
Dit MOET een geintje zijn ![]() | |
ethiraseth | zondag 23 april 2006 @ 23:23 |
quote: ![]() Maargoed, dit is natuurlijk belachelijk. Taal en communicatie is waar de wereld op draait en dat gaan we schrappen. Goed bezig weer. Kenniseconomie gaat het helemaal worden in Nederland. ![]() | |
LennyKravitz | zondag 23 april 2006 @ 23:41 |
quote:++ een 23-april-grap! | |
Nee | zondag 23 april 2006 @ 23:43 |
Hehe, leuk! Grappig! Wat een humor heeft ons landje toch, hahaha | |
Yildiz | zondag 23 april 2006 @ 23:50 |
En vervolgens gaan we het geld wat we 'winnen' uit de bezuingingen zeker stekken in wat 'leuke Tomahawks van enkele miljoenen' naar een 'vredes- danwel opbouwmissie' in Uruzgan, right? De politiek zegt overigens, naar mijn indruk, steeds vaker de volgende frase: quote:Misschien zou die politicus de schuld dan bij zichzelf moeten leggen, omdat het volk te dom opgeleid is, dankzij bezuinigingen, van zijn kant. Dat het volk hem of haar niet begrijpt, is dus indirect zijn 'schuld', om het politiek uit te drukken. | |
LXIV | maandag 24 april 2006 @ 00:06 |
quote:Wat wordt er dan nog wél gedaan op school, vraag ik me af? Is het echt alleen nog maar sms'en, stickies roken en rondcrossen op brommers? | |
Yildiz | maandag 24 april 2006 @ 00:11 |
quote:Ik verbaas me soms serieus wat leraren zélf doen tussen het les geven door. Dan hebben ze een 'coördinator' functie, of wat dan ook. Maar dan zie je dat ze gewoon rustig een syllabus uitgeven van 2-3 jaar geleden. Kleine moeite om die data aan te passen, denk ik dan... Om nog maar niet te spreken van het aantal managers wat zich er tegenwoordig mee wil bemoeien, en zich via statistieken wil bewijzen dat dankzij zíjn beleid, het systeem beter is, omdat het slagingspercentage omhoog is gegaan. Dat dat eigenlijk betekend dat kinderen niet aan de CITO toets hebben meegedaan, telt dan even niet mee, als voorbeeld uit de basisscholen. Op het hele competentiegericht onderwijs geven in het MBO kots ik sowieso al, maar dat terzijde. | |
Drugshond | maandag 24 april 2006 @ 00:34 |
Wat een puinhoop is dat onderwijs toch. In plaats van beter onderwijs gaan ze elke keer de drempel lager leggen om ervoor te zorgen dat er nog genoeg doorstroming is. Als scholieren niet thuishoren op een MBO dan moet je ze ook geen papiertje 'van goede dienst' meegeven (simpel zat). | |
LXIV | maandag 24 april 2006 @ 00:35 |
Inderdaad. Op die manier wordt het wel heel erg gemakkelijk om iedereen uiteindelijk universiteit te laten doen! | |
MrX1982 | maandag 24 april 2006 @ 00:42 |
Dit is een nieuw dieptepunt in een onderdeel van de maatschappij die zo enorm belangrijk is en eigenlijk al jaren van dieptepunt naar dieptepunt gaat. Welke dwaas bedenkt zoiets? | |
Steijn | maandag 24 april 2006 @ 00:59 |
quote:Och, OC&W laat mij nergens meer versteld door staan. ![]() | |
Toffe_Ellende | maandag 24 april 2006 @ 01:08 |
Dat is schandalig. Hoe moeten mensen die niks met taal hebben, bijvoorbeeld mts'ers dan later op de werkvloer communiceren zonder een voorbereiding? Door die paar jaar Nederlands op de MAVO of op het Vmbo? laat me niet lachen! | |
Steijn | maandag 24 april 2006 @ 01:09 |
quote:In BrEeZaH taal? ![]() | |
Arnold_fan | maandag 24 april 2006 @ 01:26 |
Ik begrijp hier niets van, als je kijkt hoeveel allochtone jongeren er bij mij op mijn hogeschool rondlopen die nog geen normaal werkstuk kunnen maken omdat het vol taalfouten zit hoe zullen hun landgenoten op de MBO dan wel niet zijn? Het lijkt me juist een van de speerpunten, zonder dat zullen ze nooit een normale baan kunnen krijgen. en als dan blijkt dat ze geen werk krijgen is het de schuld van de werkgever, allemaal discriminatie ![]() | |
HiZ | maandag 24 april 2006 @ 07:32 |
Ja, je kunt je bijna gaan afvragen of dit een poging is om de werkloosheid onder allochtonen nog hoger op te jagen. Veel beginnen al met een taalachterstand en nu krijgen ze op school ook al geen adequate steun meer. | |
veldmuis | maandag 24 april 2006 @ 07:36 |
Dan heeft Fok over enkele jaren in ieder geval geen tekort aan newsposters! ![]() | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 07:38 |
![]() bEn IK ff bLeI dAt Ik hEt OnDeRwEiS uIt bEn. | |
Balthar | maandag 24 april 2006 @ 08:03 |
Wat is die probleem? Iedereen spreekt goet Nederlands Tog? Sgool is stom. | |
MouseOver | maandag 24 april 2006 @ 08:29 |
De meesten kunnen nu al geen fatsoenlijke brief schrijven.. dat wordt echt een zooi ![]() | |
Viking84 | maandag 24 april 2006 @ 08:36 |
uit de bron:quote:als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geďntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor ![]() ![]() | |
MouseOver | maandag 24 april 2006 @ 08:40 |
quote:Mooi gezegd, maar daar haal je wel gelijk een andere trend mee onderuit: job enlargement. Mensen beter in hun vel te laten zitten door ze meer en vooral bredere verantwoordelijkheden te geven. Zo iemand hoef je natuurlijk geen schriftelijk iets meer naar een klant te laten sturen. Zelfs iets dat normaal binnen een mbobaan-takenpakket hoort te zitten zoals een diagnosebriefje voor een reparatie wordt dan al dramatisch. | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 08:44 |
quote: ![]() Hartstikke handig hoor, dat competentiegerichte onderwijs - hoef je nooit meer écht les te geven aan dat zooitje losgeslagen tuig. Je laat ze lekker zelf aanmodderen en onderwijl gniffel je in je vuistje dat die arrogante sukkels er nooit iets van zullen bakken. ![]() God wat ben ik blij dat ik niet meer in het onderwijs werk. ![]() | |
Black_Tulip | maandag 24 april 2006 @ 08:50 |
quote:Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt. | |
MouseOver | maandag 24 april 2006 @ 08:53 |
Die onderwijsvernieuwingen worden trouwens wel erg makkelijk doorgevoerd, zelfs als vantevoren totaal niet duidelijk is of het werkt. Als het mislukt is wel een hele generatie er de dupe van. Even iets radicaal anders proberen werkt in veel disciplines wel aardig maar hier niet. ![]() | |
Elegy | maandag 24 april 2006 @ 08:54 |
quote:"Overleven in de maatschappij", allemachtig, alsof je hier niet meer zonder AK-47 door "de hood" kan "cruisen" omdat je anders in de achterbuurten van Kleibietsteradeel niet meer overleefd. ![]() Als wat jij zegt vervolg krijgt dan hebben we straks helemaal geen beroepenonderwijs meer. Immers, ze leren het toch wel in de praktijk. Een tijdje terug las ik in de Elsevier over de nieuwe kloof tussen arm en rijk. De toplaag van Nederland, de managers, artsen, juristen etc. vormt de nieuwe adel en zorgt ervoor dat geld én kennis in eigen kring blijft. Die hebben er uiteraard baat bij dat "de rest" zo dom mogelijk wordt gehouden, teneinde het sheeple beter te controleren. Zorgwekkende ontwikkeling. Je moet er niet aan denken dat er straks grove fouten worden gemaakt vanwege miscommunicatie ![]() | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 08:55 |
quote:Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel. Er is geen ontkomen aan. Competentiegericht leren, het is nu al een fossiel uit de jaren 60, een doodgeboren kind, maar ach, die beperkte levensvatbaarheid houdt je scherp hč? Zo kunnen we nu al gaan nadenken over de vólgende onderwijsvernieuwing. 180 graden de andere kant op. ![]() | |
Black_Tulip | maandag 24 april 2006 @ 08:57 |
quote: ![]() Ik mag toch echt hopen dat we over niet al te lange tijd een minister op die post hebben die wel hersens heeft.. ![]() | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 09:00 |
quote:Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me. | |
UncleFunk | maandag 24 april 2006 @ 09:11 |
quote:Ik ook, ik ben opgeleid als docent Nederlands. Heb 't nu drie jaar gedaan (ben op m'n 21e al begonnen) en ben 't nu al zat. Ik ga in mei beginnen in het bedrijfsleven. De overheersende stroming is inderdaad vernieuwen om het vernieuwen, niet om het te verbeteren. Jammer dat het zo moet allemaal ![]() | |
UncleFunk | maandag 24 april 2006 @ 09:12 |
Even terzijde geschoven dat dit slechts een ordinaire bezuinigingsmaatregel is. Gewoon een aantal docentjes minder. | |
MouseOver | maandag 24 april 2006 @ 09:12 |
quote:Eigen initiatief en afwijken van de rest wordt in deze studierichtingen vaak de grond in geboord en niet geaccepteerd ![]() | |
Elegy | maandag 24 april 2006 @ 09:41 |
quote:Ja, het is idd wel erg cynisch en het zal in de praktijk hopelijk niet zo zwart wit zijn, maar met deze uitholling van het onderwijs wordt de kloof steeds groter. Immers, zij die het kunnen betalen zorgen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen. Mijn vader zit al bijna veertig jaar in het onderwijs, zal het hem eens vragen hoe de ontwikkelingen zijn. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 09:42 |
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand. In het eerste jaar van de opleiding Journalistiek gold/geldt (?) dat je een voldoende moet scoren voor Taalbeheersing (lees: Nederlands) om überhaupt over te kunnen gaan naar het tweede leerjaar. Ook al had je verder allemaal negens en tienen, met een onvoldoende voor Taalbeheersing ging je niet over. Wat mij betreft mag dit de stelregel op ALLE Nederlandse scholen en alle onderwijsniveaus worden. We doen in dit land veel te weinig aan de bescherming van onze eigen taal; misschien wel het grootste cultuurgoed dat we hebben. Daarnaast holt de kwaliteit van het onderwijs ook nog eens achteruit. De gemiddelde PABO'er is maar matig thuis in de Nederlandse taal. Als we zo doorgaan, glijdt Nederlands nog veel verder af. In plaats van te bezuinigen, zou er juist extra geďnvesteerd moeten worden in de Nederlandse taal. En dan voornamelijk in praktische taalbeheersing in woord en geschrift. | |
Elegy | maandag 24 april 2006 @ 09:49 |
quote:Jij zou er wel een probleem van maken. Het probleem ligt denk ik bij de mensen die er geen probleem van maken. De leerlingen maakt het niet uit, weer een vak minder en ouders vinden het ook niet erg omdat hun kinderen nu wél kunnen slagen. En ik denk dat deze groep groter is dan we denken ![]() | |
Bierie | maandag 24 april 2006 @ 09:53 |
quote:Dat was ongeveer het eerste wat mijn vriendin en ik zeiden over onze zoon. Ik pieker er niet over hem naar een school te sturen waar ze geen Nederlands geven. Ik heb nog niet zozeer geroepen naar het gerecht te stappen maar ik kan je reactie wel voorstellen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 09:56 |
Het punt van Elegy aansnijdt is waarschijnlijk zo'n beetje de kern van het probleem. 'Men' (de gemiddelde Nederlander cq. Nederlandse maatschappij) ziet het belang van een goede taalbeheersing niet (meer) in. | |
Isabeau | maandag 24 april 2006 @ 10:04 |
Ik heb een tijdje terug sollicitatiebrieven doorgewerkt om kandidaten te selecteren voor een gesprek. De hoeveelheid spelfouten en grammaticale blunders die je dan tegenkomt zijn schrijnend. En dat voor een functie waar HBO voor gevraagd werd. En ja, ik reken je erop af als ik dat lees. Niet per se omdat je je taal niet beheerst, maar ook omdat je te slordig bent geweest het even door een spellingschecker of familielid te laten nakijken. Hier wordt het echt niet beter van, van dit soort onzinnige beslissingen... | |
Diederik_Duck | maandag 24 april 2006 @ 10:04 |
quote:Postmodernistisch gezien is het ook helemaal niet relevant. | |
Afwasborsteldetweede | maandag 24 april 2006 @ 10:04 |
quote:Dat weten ze tegenwoordig ook niet. Het zijn toch alleen maar van die paupers die zo nodig marokaans of surinaams willen spreken. | |
Diederik_Duck | maandag 24 april 2006 @ 10:06 |
quote: | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 10:09 |
quote:Dit vind ik typisch Nederlands gedrag: de mond vol hebben over de slechte taalbeheersing van allochtonen en zelf toch ook vier fouten maken in twee zinnen... Ik ga hier niet alle taalfouten corrigeren, hoor. Ik wil er alleen op wijzen dat Nederlanders heel goed zijn in het wijzen naar allochtonen, terwijl ook de gemiddelde autochtone Nederlander bar slecht met z'n taal omgaat. Ik betrap zelfs nieuwsredacteuren (dus professionele schrijvers) nog op fouten. Ik pretendeer (als beroepsmatig schrijver) ook niet dat ik de taal foutloos beheers, maar wat ik nalaat is om alleen naar allochtonen te wijzen. Dat is dus echt een houding waar we helemaal niets mee opschieten. Slechte taalbeheersing is een probleem van alle Nederlanders, niet alleen van allochtonen. | |
Diederik_Duck | maandag 24 april 2006 @ 10:14 |
quote:Doe niet zo politiek correct. Allochtonen kunnen vaak niet eens lezen en schrijven (wat dan wel weer een prae is, maken ze ook geen schrijffouten), dat is gewoon een feit. | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 10:19 |
quote:Hear, hear. Sterker: de meeste allochtonen zijn zich sterk bewust van hun taalachterstand en willen die graag inlopen. Veel autochtone prutsers zijn zó arrogant en overtuigd van hun kunnen dat het ze maar moeilijk aan het verstand valt te peuteren dat hun niveau allerberoerdst is. Ik heb aan allochtone én autochtone leerlingen lesgegeven en het was niet bepaald dat het niveau van de gemiddelde schrijvende kaaskop mij blij maakte. | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 10:21 |
quote:Dat geldt voor de eerste generatie. Je loopt hopeloos achter met je oordeel, ventje. Gebrek aan taalvaardigheid is een probleem dat zich afspeelt over de gehele breedte van onze samenleving. Maak er geen etnisch probleem van; dat is namelijk maar het topje van de ijsberg. | |
Afwasborsteldetweede | maandag 24 april 2006 @ 10:33 |
quote:Ten eerste heb ik het niet over allochtonen, maar vmbo'ers. Nederlanders die geen moeite doen om hun eigen taal te beheersen, maar eerder de straattaal vangen. Als je een paar sollicitatiebrieven hebt gelezen van nederlandse vmbo'ers, dan weet je hoe bedroevend dat is. Ten tweede ga ik op fok echt geen keurige zinnen typen. Maak ik hier een fout, pech gehad, het gaat om het idee, alsof het mij boeit of hier 4 of 100 spelfouten staan, zolang mijn brieven en rapporten foutloos zijn, ben ik tevreden. | |
InsertCredit | maandag 24 april 2006 @ 10:35 |
Ik geef het nog 5 jaar voordat ook de uni's en hbo's volledig gelijkgetrokken zijn. Kennisnivellering ![]() | |
FallenAngel666 | maandag 24 april 2006 @ 10:40 |
Ik krijg steeds meer respect voor het Nederlands onderwijsstelsel! Zeker nu een aantal geniale geesten het briljante idee heeft opgevat om Isaac Newton's derde wet binnen hun vakgebied in de praktijk te brengen. Het probleem: Ruim 30% van de leerlingen op het VMBO en MBO kampt met een dermate grote taalachterstand dat zij niet in staat zijn om een eenvoudige, coherente en grammaticaal correcte zin te formuleren. De oplossing: Schaf het vak Nederlands af op het VMBO en het MBO, immers: 'actie = -reactie'. ![]() | |
Diederik_Duck | maandag 24 april 2006 @ 10:53 |
quote:Tuurlijk, het speelt zich in de gehele samenleving af, echter is het oververtegenwoordigd in allochtone kring, en zeker niet alleen bij de eerste generatie daarvan. | |
Arnold_fan | maandag 24 april 2006 @ 10:54 |
quote:Ik heb op mijn hogeschool heel veel allochtonen in de klas, en zodra er een in mijn casegroep zit ben ik meer tijd bezig om zijn taalfouten eruit te halen dan om te kijken of het klopt. Ik weet niet op het op de uni ook zo is, maar ik neem aan dat hun mede-allochtonen op het MBO zeker niet beter zijn.... | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 11:09 |
quote:Ontken ik dat dan? Ik heb niet voor niets het woord 'alleen' gebruikt. Dat er allochtonen met een taalachterstand zijn, is evident. quote:Dat vind ik een slechte instelling, maar goed: dat moet je helemaal zelf weten. Je had het trouwens wel degelijk over Marokkanen en Surinamers. quote:Het zou niet best zijn als alle professionals zo over hun vak dachten. Cardiologen hebben een te hoge werkdruk. Opereren een paar patiënten gewoon niet, die daarna doodgaan. Immers actie = reactie. ![]() | |
Toffe_Ellende | maandag 24 april 2006 @ 11:21 |
quote: | |
Diederik_Duck | maandag 24 april 2006 @ 11:22 |
quote:Nee je ontkent het niet, maar je redeneert het specifieke probleem weg door de focusgroep te vergroten. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 11:26 |
quote:En terecht, naar mijn idee. Slechte taalbeheersing is namelijk NIET iets dat alleen onder allochtonen voorkomt. Het specifieke probleem is namelijk dat een grote groep Nederlanders (zowel allochtoon als autochtoon) de Nederlandse taal onvoldoende beheerst. Jouw houding (alleen maar kijken naar allochtonen) is veel gevaarlijker dan de mijne. | |
Xennia | maandag 24 april 2006 @ 11:28 |
Een aantal collega's van mij hebben een SPW-diploma, maar kunnen stuk voor stuk niet spellen. Zonde van de tijd dus die lesjes Nederlands, al te veel zal het niet voorstellen. Laat ze dan nog maar wat oefenen met het zingen van kleuterliedjes | |
Diederik_Duck | maandag 24 april 2006 @ 11:31 |
quote:Nee slechte taalbeheersing komt niet alleen onder allochtonen voor, maar de verhouding taalbeheersing allochtonen-autochtonen is volledig zoek. Anders gezegd: een hier geboren allochtoon heeft een veel grotere kans de Nederlandse taal onvoldoende te beheersen. Het is gevaarlijk dat soort verschillen niet te (willen) zien. | |
Arnold_fan | maandag 24 april 2006 @ 11:44 |
quote:Het komt misschien niet specifiek hier voor, maar het is een feit dat veel allochtone jongeren een taalachterstand hebben doordat de ouders de taal niet goed genoeg beheersen. Het is makkelijk om dat weg te vegen en te zeggen dat er ook autochtonen zijn, maar feit blijft dat onder allochtonen veel meer jongeren zijn die de taal zo slecht beheersen dat ze hierdoor veel minder kans hebben op een baan. | |
Arnold_fan | maandag 24 april 2006 @ 11:47 |
quote:Moet je indenken hoe ze zouden zijn zonder nederlandse les ![]() | |
Xennia | maandag 24 april 2006 @ 11:48 |
quote:Dat gaat mijn voorstellingsvermogen te boven | |
Arnold_fan | maandag 24 april 2006 @ 11:51 |
Het punt is dat er veel "gangstha's" bij komen die het leuk vinden om met een marokkaans accent te praten en woorden te gebruiken die normale mensen niet kennen. Dat is natuurlijk de manier om altijd werkeloos te blijven. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 11:56 |
quote:NOGMAALS: ik veeg NIET weg dat er allochtonen met een taalachterstand zijn en dat dat een groot probleem is. Ik waarschuw er alleen voor om alleen naar allochtonen te kijken. Er zijn ZAT autochtone jongeren die er ook niks van bakken. Maar voordat dit een taalachterstand-discussie wordt (daarvoor is hier recent op Fok al een ander topic gestart): het gaat hier over de afschaffing van het vak Nederlands op MBO-opleidingen. Op scholen zitten zowel autochtone als allochtone jongeren. Afschaffing van Nederlands heeft dus op beide groepen een negatief effect. | |
Mwanatabu | maandag 24 april 2006 @ 11:57 |
Het grootste kutvoorstel ooit, met afstand. Nog erger dan dat hele basisvorming-gelul. | |
Arnold_fan | maandag 24 april 2006 @ 12:01 |
quote:Het heeft inderdaad op beide een negatief effect, wat ik alleen aan wil geven is dat de gemiddelde allochtoon een minder goede kennis zal hebben van de nederlandse taal dan de gemiddelde autochtoon. En juist daardoor zijn ze kwetsbaarder op de arbeidsmarkt etc, bedrijven hebben namelijk geen voordeel om te discrimineren, dus weer reeel en kijk waar de schoen wringt. | |
Mwanatabu | maandag 24 april 2006 @ 12:04 |
Het niveau van de gemiddelde Fokker is al bedroevend laag qua spelling. Het Koftschip-regeltje is al teveel gevraagd, laat staan het verschil tussen jou en jouw. Het laatste wat je daaraan moet doen, is ervan uitgaan "dat ze het in de praktijk wel leren"... | |
icecreamfarmer_NL | maandag 24 april 2006 @ 12:04 |
quote:idd het gaat die kant gewoon op. ![]() belachelijk voorstel verder. | |
Flappie666 | maandag 24 april 2006 @ 12:11 |
quote:True! Wat mij het laatste (half) jaar opvalt is: doe is lief / ga is buitenspelen / maak is je huiswerk. In dat opzicht ben ik het dus met je is ![]() | |
sSSPzAbt_101 | maandag 24 april 2006 @ 12:13 |
quote:Ik heb hetzelfde gedaan (sollicitatiecommissie, afrekenen) en fouten in de brief, deden de sollicitatie in de prullenbak belanden. Terecht, denk ik. Per abuis een lettertje vergeten of zo, moet je dan waarschijnlijk door de vingers zien, duidelijke grammaticale of spellingsfouten : weg ermee. Gelukkig kreeg ik sowieso weinig MBO'rs wat dat betreft. Ik vind dat nog steeds een niveau verwacht mag worden in tenminste geschreven taal. Met het afschaffen van taalonderwijs, krijgen leerlingen niet meer te zien hoe het moet, en gaan ze het zichzelf leren. Een stoomcursusje sollicitatiebrief schrijven werkt echt niet. Tot hoever wordt het onderwijs uitgekleed? Is er uberhaupt een plan over, beleid? Voor derest: Ik kom echter alleen maar gescheld op de maatregel tegen (terecht) maar ik heb nog nergens de aanleiding ertoe gelezen...? | |
Mwanatabu | maandag 24 april 2006 @ 12:18 |
quote:De aanleiding is geloof ik niet veel meer dan de aanname "dat ze het wel in de praktijk zullen oppikken". | |
Quiestisia | maandag 24 april 2006 @ 12:24 |
GESTOORD!! Er zijn zoveel mensen die slecht zijn in Nederlands, tegenwoordig hoor je nergens meer fatsoenlijk Nederlands!!! | |
MrX1982 | maandag 24 april 2006 @ 12:36 |
Dat de taalvaardigheid op het HBO onder de maat is bewijst deze mail die ik een tijdje terug van een klasgenoot heb ontvangen.quote:Volgend jaar moet ook hij afstuderen. Ik heb regelmatig docenten horen klagen over het bedroevende niveau Nederlands op het HBO. We hebben in dit land de mond vol van kenniseconomie zus kenniseconomie zo maar als je dan kijkt naar het onderwijs dan zie je weinig terug van het streven naar een kenniseconomie. Het afschaffen van het Nederlands op het mbo zal de concurrentiepositie van de mbo'er in de toekomst geen goed doen eerder schaden. | |
MouseOver | maandag 24 april 2006 @ 12:40 |
quote:Is ook zo.. het wordt nog een beetje verdoezeld omdat eindverslagen meestal door moeders nagelezen worden en bij projectwerk de leden die wel fatsoenlijk kunnen schrijven over het algemeen het verslag samenstellen. Als iedereen de afzondelijk ingeleverde delen direct zou plakken en inleveren zou je een beter beeld van de werkelijkheid krijgen. Ook een negatiever trouwens.. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 12:42 |
*is geschokt na het lezen van het mailtje van de HBO-student* Verbijsterend gewoon. Volgens mij kan het kabinet beter een noodscenario in werking zetten: EXTRA taallessen ofzo... | |
Quiestisia | maandag 24 april 2006 @ 12:50 |
quote:Ja dat vind ik ook een heel goed idee. | |
appelsap | maandag 24 april 2006 @ 14:35 |
quote:Inderdaad. Het is belachelijk. Lessen willen schrappen als er een achterstand is, juist daar is het belangrijk. Wat een oplossing. ![]() Dan kunnen ze beter op het VWO wat minder lessen geven. | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 14:42 |
Dat mailtje is heel, héél triest. Zo iemand verdient maar 1 ding: een ferme trap onder de reet. Eén groot voordeel, voor mensen zoals ik: werk genoeg aan de winkel! Nog even en 'taalspecialist' is een keurmerk dat maar weinigen verdienen. Mijn uurtarief zal niet mis te verstaan zijn! ![]() | |
sSSPzAbt_101 | maandag 24 april 2006 @ 14:44 |
quote:Ik heb ook HBO gedaan ![]() Ik denk dat de Niet dat mensen die nog op school zitten hierom zouden moeten juichen maar aan de andere kant zou ik graag zien zien dat er protest komt vanuit de leerlingen zelf..? | |
Mwanatabu | maandag 24 april 2006 @ 14:51 |
Weet je wat ook iets is wat dit probleem ernstig in de hand werkt: het geschreven taalaanbod dat de gemiddelde puber onder ogen krijgt, bestaat tegenwoordig vooral uit de misbaksels van leeftijdsgenoten op sugababes, partyflock en dat soort niveau. Vroeger ( ![]() | |
Ringo | maandag 24 april 2006 @ 15:03 |
quote:Er is een brief aan de minister onderweg. quote: | |
Viking84 | maandag 24 april 2006 @ 15:37 |
quote:hm, er staat nergens dat ik dit goedkeur ![]() ![]() | |
sSSPzAbt_101 | maandag 24 april 2006 @ 15:47 |
quote:Voorspelbaar! Toch leuk, hoor... quote:Ik kan me (vanuit mijn eigen opvoeding) niet voorstellen dat de gemiddelde puber niet het verschil ziet tussen partyflock-taal en ABN (zoals die in brieven e.d.wordt gebezigd). Aan de andere kant heb ik ook wel weer geleerd dat waarmee men opgroeit...etc. Wat is dan de zwaarder wegende invloed. ![]() | |
Black_Tulip | maandag 24 april 2006 @ 15:58 |
quote:Leuk toekomstbeeld. Is dat een indicatie waar jouw wereldbeeld vandaan komt? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2006 @ 16:15 |
quote:Precies ![]() ![]() | |
Elegy | maandag 24 april 2006 @ 16:20 |
quote:Ik heb de verkeerde opleiding gekozen ![]() | |
Gripper | maandag 24 april 2006 @ 16:25 |
quote:Nope, "is" sloeg op het woord "hoeveelheid", en dat volgens mij enkelvoud zijn, jij snap? laat isabeau nou maar lekker typen ![]() Mierenneuken (waar ik me nu zelf ook schuldig aan maak) brengt de nederlandsche taal niet verder vooruit denk ik... ![]() | |
StefanP | dinsdag 25 april 2006 @ 03:59 |
We moeten gewoon terug naar het stampen van vroegah. Ga maar rijtjes leren, regeltjes lezen en eindeloos oefenen. Niks van dat halfzachte feministische softe gezeik, weg met je maatschappijleer en andere onzinvakken en terug naar de discipline. Zoals het nu gaat, gaat het echt niet. Steeds maar de eisen laten zakken omdat anders de helft het niet haalt - zelfs op de universiteit. Nou, dan haalt de helft het maar eens niet! Ze gaan maar weer een week blokken en proberen het daarna nog eens. Net zo lang tot ze het wel kunnen. Bah. Al dat softe gedoe. We mogen ze vooral niet krenken, of het gevoel geven dat ze iets niet kunnen... blablabla... onvoldoendes geven we niet meer, dat werkt demotiverend... blablabla... we moeten ze stimuleren, een studiehuis geven zodat ze zich kunnen ontplooien, de rest komt wel... blablabla. BEK HOUDEN IN DE KLAS! MAAK OPDRACHTEN 1 T/M 5 EN LAAT ME JE NIET HOREN! VOLGENDE WEEK IS HET PROEFWERK.. WIE HET NIET HAALT IS DOM EN MAG EEN WEEK NABLIJVEN OM EXTRA TE OEFENEN! Zo ging het bij mij en zo hoort het. | |
MouseOver | dinsdag 25 april 2006 @ 08:16 |
quote:Nee. Beide manieren werken niet, omdat ze allebei maar 1 kant van werkelijkheid trainen. In de onderbouw stampen als basis voor compentiemanagement zou een mooie combinatie zijn. Eerst zaaien en groeien en vervolgens tot bloei laten komen. | |
Mwanatabu | dinsdag 25 april 2006 @ 08:28 |
quote:Ja en nee. Taalverwerving is stampen én toepassen. Met alleen stampen en beweren dat iedereen die het netjes op kan schrijven de taal goed beheerst, kom je er niet. Zo doen ze het in grote delen van de wereld: het klakkeloos erin stampen van hele boekwerken soms. Tekstbegrip? 0,0 Mijn aangetrouwde neefje in Armenië kwam reuzetrots in het Engels met me babbelen. "The British Isles are...blah blah blah..." Tien minuten lang foutloos Engels. Toen ik vroeg waar het over ging kreeg ik een niet-begrijpende, gekwetste blik. Hij kende toch Engels? Hoor dan! | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 09:39 |
quote: ![]() de docent had het er gisteren over dat 45 % van de VMBO'ers functioneel analfabeet is. Dat betekent dat zij instructies niet snappen. Dat is toch wel een vrij hoog percentage, om je zorgen over te maken. Ik heb begrepen dat ze het vak Nederlands willen integreren in andere vakken. Er zullen dan koppels van docent Nederlands + een andere docent ontstaan die samen gaan bekijken hoe de les opgezet wordt, waar kansen voor taalverwerving zijn en hoe de boeken in elkaar zitten. Dus het vak Nederlands verdwijnt dan wel, dat wil nog niet zeggen dat ze überhaupt geen Nederlands meer krijgen. Wel is dit Nederlands meer gericht op betekenisoverdracht dan op vorm, maar bij jonge kinderen tot 14 jaar is bewezen dat de impliciete leermethode het meest effectief is (dus grammatica inbedden in communicatieve situaties) en dat expliciet grammatica onderwijs weinig effect heeft. Ik heb het nu overigens vooral over allochtonen, want die maken in het westen de hoofdmoot uit van de VMBO-leerlingen en haken daar vaak voortijdig af, omdat ze niet kunnen meekomen in de klas. Goh ![]() ![]() | |
UnleashMitch | dinsdag 25 april 2006 @ 09:47 |
quote:Waarom moet dat in combinatie met andere vakken gebeuren en kunnen dergelijke situaties niet in een normale Nederlandse les geplaatst worden ? Op het moment dat we Nederlands gaan schrappen en in andere klassen gaan verwerken dan dienen de andere klassen ook uitgebreid te worden om het verlies aan uren te compenseren. Daarnaast blijft mij het gevoel bekruipen van "ow het is te moeilijk voor sommigen, dan schrappen we het maar". De omgekeerde wereld in mijn ogen maar het komt steeds vaker voor. | |
MouseOver | dinsdag 25 april 2006 @ 09:51 |
quote:Los daarvan, ik zie het al helemaal voor me. Nederlands tijdens lasles. + "Zo! Ik ga ze vandaag leren booglassen ![]() - "Ehm *kuch* wat laten we ze van Nederlands leren dan?" + "Ja.. eh.. ![]() ![]() ![]() - " ![]() + "Ja, nog niet goed dan? Hoor eens hier vrouwmensch, dit is lasles, en geen nederlands ok.. ![]() | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 09:52 |
quote:omdat kinderen in andere vakken in een rijkere context geplaatst kunnen worden. Het taalgebruik bij wiskunde is weer anders dan het taalgebruik bij biologie, daar probeert men op in te spelen. Wat betreft de extra tijd die men kwijt is, heb je wel gelijk. Ze willen ook in de lerarenopleiding een module inbouwen waarin aankomende leraren wordt geleerd hoe ze moeten omspringen met allochtone leerlingen, want die werden altijd genegeerd. Er werd niet eens bij stil gestaan dat ze iets misschien niet snapten. Lijkt me sowieso een hele klus te worden voor een leraar, maar Nederlands is nu eenmaal ontzettend belangrijk. En daarnaast: volgens mij weten heel veel kinderen wel hoe het moet, maar nemen ze liever de straattaal van hun vriendjes over. Nieuwe vriendjes die niet zo goed Nederlands spreken worden vervolgens weer door hen beďnvloed en zo gaat het van kwaad tot erger. | |
Ringo | dinsdag 25 april 2006 @ 10:02 |
Ja... het is allemaal lekker theoretisch onderbouwd, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op een reductie van het aantal lessen, een bezuinigingsronde dus. Vakkenintegratie, het Nieuwe Leren, blablabla, vooral de onderwijsadviseurs varen er wel bij. Feit blijft dat docenten met hun handen in het haar zitten hoe fatsoenlijk les te geven omdat, zeker op het VMBO, de leerlingen steeds onhandelbaarder worden, steeds minder kunnen en steeds hogere eisen stellen. Het vermaak-mij-want-ik-zit-hier-niet-voor-mijn-lol-syndroom. En dus komt men met leuke speledingetjes als geďntegreerd, contextrijk leren, een wanhoopspoging om de leerling bij de les te betrekken en hem iets zinnigs te leren. Het grote probleem is niet de manier van lesgeven, maar de manier waarop 60, 70% van de leerlingen met de les omgaat. De zweep erover. ![]() | |
Tranquility99 | dinsdag 25 april 2006 @ 12:39 |
quote:wat zijn de overige redenen om 'em te smeren? | |
S-Two | dinsdag 25 april 2006 @ 16:06 |
![]() Gaat lekker daar ![]() | |
SuperBosch | dinsdag 25 april 2006 @ 16:23 |
Wat is het nut om een lasser/stratenmaker correct Nederlands te leren schrijven? Er zijn een groot aantal MBO opleidingen waar het gebruik van correct Nederlands helemaal niet nodig is. Sowieso, het nut van een beroepsopleiding is het leren van dingen voor het latere beroep. Zo'n basiskennis zou je in principe moeten leren op de basis- of middelbare school. | |
UnleashMitch | dinsdag 25 april 2006 @ 16:30 |
quote:Waarom heb ik enige verstand van natuurkunde ? Algemene ontwikkeling, een veronderstelling van wat er te koop is op de wereld en een mogelijkheid om bij bv arbeidsongeschiktheid of ontslag ook andere interesses te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het je correct kunnen uitdrukken in het Nederlands geen luxe in de dagelijkse omgang in de wereld. | |
Yildiz | dinsdag 25 april 2006 @ 16:39 |
was dit al gepost?quote:Welkom in de beschaafde wereld. ![]() | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 16:42 |
quote:het gaat niet eens om jezelf correct kunnen uitdrukken (mensen snappen je ook wel als je 'ik wordt' schrijft). Er is ook nog zoiets als functioneel analfabetisme en dat is wél een probleem, want dan snap je ook andermans teksten niet meer ![]() | |
scubaboy | dinsdag 25 april 2006 @ 16:44 |
Wat de reden is voor deze beslissing? Kijk, de Nederlandse taal leverde bij het mbo de laatste tijd steeds lagere rapportcijfers op. Niet verwonderlijk, gezien de achtergrond van veel leerlingen. Arabisch zou hoger scoren. Domme beleidsmakers zouden dan juist trachten het onderricht in het Nederlands te intensiveren. Want waar wonen we ook alweer? Zo niet Maria, die met een geniaal idee kwam: afschaffen dat vak. Dan kunnen ze er tenminste ook geen lage rapportcijfers meer voor krijgen. Weten ze niet dat één plus één twee is? Ophouden met rekenen. Denken ze dat Rabat de hoofdstad van Nederland is? Aardrijkskunde uit het lesprogramma schrappen. Beschouwen ze de holocaust als een mythe? Hupsakee: geschiedenis verleden tijd. Enzovoorts, enzovoorts, totdat er werkelijk geen vak meer bestaat en alle scholen van Nederland met de grond gelijk kunnen worden gemaakt, en we er moskeeen neer kunnen zetten. | |
#ANONIEM | dinsdag 25 april 2006 @ 16:53 |
quote:De gemiddelde leerling in het beroepsonderwijs is na zijn diplomering echt niet uitgeleerd. Ze moeten vaak voor alllerlei cursussen en vervolgopleidingen terug naar de schoolbanken. Bovendien is er in een mensenleven meer dan werk alleen. Wat denk je van praktische zaken als een bezwaarbrief schrijven aan de gemeente. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 17:00 |
quote:Wat een schandalige, onzinnige post. | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 17:01 |
quote:ik denk dat hij het sarcastisch bedoelt ![]() hoi trouwens ![]() ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 17:05 |
quote:Ook sarcasme kan een aardig middel zijn om toch iets mee te zeggen en ik houd niet echt van de implicaties van die post. quote:Hoi ![]() | |
Toffe_Ellende | dinsdag 25 april 2006 @ 17:07 |
quote:Ik denk het niet, gezien haar ouevre ![]() | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 17:10 |
quote: quote: ![]() De tweede helft is behoorlijk sarcastisch, vanaf: weten ze niet dat één plus één twee is? ophouden met rekenen! | |
scubaboy | dinsdag 25 april 2006 @ 17:14 |
Wat voort implicaties trek jij uit mijn post...hebben we een denkert hier op FOK? Er is mij jaren verkocht dat Nederland zo'n geweldig onderwijs niveau had. Jaren gelden misschien maar het onderwijs systeem in Nederland is toch aardif ingehaald. Universitair Niveau is afgezakt, HBO Niveau is afgezakt. Je HAVO is waardeloos tov het oude HBS VWO is ook niet wat het gymnasium voorstelde. En nu schaffen we de moedertaal af omdat het teveel gevraagd is voor de arme leerlingetjes. Het is te belachelijk voor woorden. | |
Toffe_Ellende | dinsdag 25 april 2006 @ 17:15 |
Je hebt het vergeleken met het niveau van buitenlandse instellingen neem ik aan? | |
scubaboy | dinsdag 25 april 2006 @ 17:24 |
quote:Waar zou je het anders mee vergelijken? afgezien van het oude systeem. men gaat natuurlijk van het volgende uit in Nederland: quote:Moet je natuurlijk wel geleerd worden om de eerste en laatste letter op de goede plaats te zetten en het werkt niet als je seipker schtijft in plaats van sijpker | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 17:49 |
quote:Het volgende: quote:1 Dat een islamitische samenleving per definitie samengaat met een compleet gebrek aan onderwijs en bovendien ontkenning van de holocaust. en 2 Dat dit is waar Nederland naar streeft. Dat het onderwijs is afgezwakt, hoef je mij niet te vertellen, maar je zegt hierboven veel meer dan dat. | |
scubaboy | dinsdag 25 april 2006 @ 17:59 |
Het is dus volgens jou; niet waar, da:t allochtone leerlingen, leerlingen van allochtone ouders, en dan met neame die van marokkaanse turkse afkomst de grootste taalachterstand hebben, gevolgd door kinderen die naar "zwarte scholen " Ik haat die uitdrukking gaan en dat deze kinderen dus vaak op VMBO LTS MTS terechtkomen. at met name in deze kringen het hardst rezpekt geroepen wordt alsmede recentelijke nieuwsberichten aangaandezgn " holocoust gehuil" van/door Joden Het slaat toch nergens op dat als het wat lastiger is we het afschaffen? Juist het Nederlands zou geintensiveerd moeten worden. | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 18:00 |
quote:Je demoniseert een andersdenkende. Waar hebben we dat meer gezien? | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 18:02 |
quote:Waar zie je mij dat zeggen? Ik trek alleen niet de conclusies die in jouw post stonden. Zou je overigens iets zorgvuldiger kunnen typen, want je bent niet echt goed te begrijpen op deze manier. quote:Natuurlijk slaat het nergens op. Waar beweer ik het tegenovergestelde? | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 18:02 |
quote:Laat het eens zien, Diederik. Ik doe juist mijn uiterste best om niet te polariseren. | |
Toffe_Ellende | dinsdag 25 april 2006 @ 18:06 |
quote:En is het onderwijs zoveel slechter in Belgie of Duitsland... je mag het me vertellen. Wel aub met feiten en bronnen. | |
scubaboy | dinsdag 25 april 2006 @ 18:29 |
De hoeveelheid kennis die verwacht wordt van leerlingen in Polen, Ierland en Duitsland bij afloop van middelbaar onderwijs ligt hoger op literair wiskundig en natuurkundig niveau en waarschijnlijk (het is mijn beroepsveld niet Geografisch en economisch. @ Black Tulip: Jij vindt mijn stukje proza onzinnig en schandalig, maar je bent wel met me eens dat het slechte taalniveau mede veroorzaakt wordt door het percentage (tweede en derde generatie) allochtonen in die opleidingen. bezuinigingen in het onderwijs hebben ook niet echt geholpen Dat laatste leid ik tenminste af van jouw eennelaatste reactie. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 18:32 |
quote:Het zijn de implicaties die ik al genoemd had waar ik mijn neus bij op trok. | |
scubaboy | dinsdag 25 april 2006 @ 18:37 |
Jij trekt de verkeerde conclusie. Ik wilde dus zeggen dat als mensen het verdommen dingen te leren we het dus afschaffen...veel makkelijker. Dat mijn stukje verwees naar bepaalde denkbeelden van bepaalde bevolkingsgroepen. Ik vind sowieso dat Denemarken hoofdstad van Amsterdam moet worden en dat Holland hoofdstad van Noorwegen hoort te zijn. Dit is namelijk het Amerikaanse idee van geografie. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 18:43 |
quote:Grappig, dat is nou precies het stukje waar ik me aan ergerde, omdat het mijns inziens regelrechte onzin is. quote:Denemarken, Amsterdam, Holland, Noorwegen, sorry, wat zeg je? Waarom doe je nou zo moeilijk man? Jullie zijn toch allemaal 'nordic people'? Bovenstaande is waargebeurd ![]() | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 18:56 |
quote:" De implicaties van die post bevallen me niet." Daar lees ik in, dat jij de bruinhemden al door de straten ziet marcheren. Dat is toch niet echt prettig discussieren. | |
MouseOver | dinsdag 25 april 2006 @ 18:59 |
quote:Voor veel Nederlanders zijn mensen uit Seattle en uit Washington ook allebei amerikanen en wonen ze dus dicht bij elkaar. En ik denk niet dat er veel Nederlanders zijn die weten wat de hoofdstad van Wyoming is. | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 19:08 |
quote:Cheyenne | |
StefanP | dinsdag 25 april 2006 @ 19:19 |
Ach, eigenlijk is het niet zo verbazingwekkend. Als je weet dat PABO studenten hun d's en t's al niet uit elkaar kunnen houden en niet in staat zijn om 1/3 door 1/2 te delen... ze zullen vast klassen vol leerlingen afleveren die dat wel kunnen ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 19:29 |
quote:De wat? En ik had geen nieuwe beelden nodig hoor. Ik had namelijk al een visualisatie van een school die instortte waarna op dezelfde plek binnen enkele seconden een moskee herrees, alsof steen kan groeien. Dat beeld vond ik al angstaanjagend genoeg, laat staan de suggestie dat dat is wat moslims willen (moslims hechten niet aan onderwijs? kwalijke suggestie) of dat wij dat willen. quote:Ik voel me op mijn beurt niet thuis in discussies waarin te pas en te onpas allerlei "leuke" beweringen worden gedaan over onze "medelanders" (ook al zo'n kutwoord) | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 19:37 |
quote:Seattle ligt in Washington ![]() quote:Daarentegen is de VS wel 1 natie, in tegenstelling tot Europa. Bovendien is het feit dat 9 van de 10 keer dat je een Amerikaan spreekt hij je land niet kan plaatsen gewoon iets om de draak mee te steken en ik zou daar niet minder behoefte aan hebben als ik toevallig niet zou weten wat de hoofdstad van Wyoming was. | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 20:06 |
quote:dus je was niet sarcastisch? ![]() In dat geval ben ik het met B_T eens dat jij een achterlijk post hebt gepost ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:16 |
quote:Hoooo wacht even.. Dit wordt te verwarrend ![]() In ieder geval, ik geloof en hoop dat scubaboy in jouw quote wel sarcastisch was.. ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:18 |
quote:Oh ja. Waar je dat nog meer gezien hebt, zou ik ook wel willen weten. | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 20:24 |
quote:Waarmee je eens te meer aangeeft dat je snel vermoedens hebt van extreem rechtse debkbeelden, dat is waar ik op doel. Je kan natuurlijk gelijk hebben, maar dat valt daar niet uit af te leiden. | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 20:25 |
quote:Bij de bruinhemden ergens tussen 33-45. Een heel kwalijke vergelijking al zeg ik hetzelf, maar het principe dat er aan ten grondslag ligt is identiek. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:31 |
quote:Leg mij geen woorden in de mond. Ik merk hier op Fok een houding tegenover Marokkanen en andere "kleurlingen" die ik buitengewoon onaangenaam vind. Welke politieke kleur die houding heeft, ga ik niet definiëren en het maakt mij in het geheel niets uit; onaangenaam blijft het in ieder geval wel. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:32 |
quote:Waar heb je het in hemelsnaam over? Bruinhemden, wat? | |
IHVK | dinsdag 25 april 2006 @ 20:34 |
quote:Je slaat de spijker op z'n kop! | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 20:36 |
quote:Dat je het onaangenaam vindt zegt niets over of het werkelijk onaangenaam is. Persoonlijk vind ik de betere subfora alhier heel genuanceerd (we kijken hier even voorbij de frontpage - alhoewel ook daar goed beargumenteerde stukken verschijnen). En we lezen dezelfde berichten mag ik aannemen. quote:Daar valt dus over van mening te verschillen. | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 20:38 |
quote: ![]() Een groepje malloten dat andersdenkenden de mond snoerde, niet met deugdelijke argumenten, maar met andere middelen. Gezien de beladenheid van deze beschuldiging een absolute discussiekiller. Gelieve dan ook niet te snel naar dit middel te grijpen. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:49 |
quote:En ik denken dat je met 33 en 45 leeftijd bedoelde... ![]() Sorry hoor, maar jij bent hier degene die de gelegenheid aangrijpt om te verwijzen naar nazi-Duitsland... Ik was niets dergelijks van plan ![]() Ik zie ook eigenlijk niet hoe iemand dit hier van toepassing kan vinden. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:52 |
quote:No shit, Sherlock. Dat neemt niet weg dat ik alle vrijheid heb om uit walging te zeggen dat ik iets schandalig en onzinnig vind. | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 20:52 |
quote:Dat las ik er in. Wat eens te meer aantoont dat je niet blind moet varen op teksten, waarmee ik toch deels gelijk heb. | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 20:54 |
quote:Dat is dan jouw fout. quote:Dat deed ik ook niet ![]() quote:Gelijk waarover? Waren wij het ergens niet over eens? | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 21:31 |
quote:ja maar in die quote van mij, zegt 'ie precies hetzelfde (in enkele regels) als in de post waar jij op reageerde ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 21:35 |
quote:Uh. Ja. Maar ik heb geen idee waaruit jij concludeert dat hij misschien toch niet sarcastisch was. Volgens mij was hij dat wel. | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 21:38 |
quote:ja omdat ik zijn post zo absurd vond dat ik die alleen kon begrijpen in het licht van sarcasme ![]() | |
popolon | dinsdag 25 april 2006 @ 21:41 |
Ik lees het nu voor 't eerst en vind het eigenlijk best schokkend te noemen. ![]() Geen Engels, nu ook geen Nederlands meer. Wat blijft er nog over? | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 21:46 |
quote:Maarre... Hij was toch ook sarcastisch...? ![]() | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 21:47 |
quote:huh. Maar jij zei eerder dat je het een onzinpost vond, terwijl ik je wees op het sarcasme daarvan. Dus ben je tot inkering gekomen? Ik snap steeds minder van jou ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 21:50 |
quote:Nee. Het is prima mogelijk je ergens sarcastisch of zelfs cynisch over uit te laten en toch je serieuze mening ergens over te laten blijken. quote:Sorry ![]() | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 21:52 |
quote:dus de opmerking over het afschaffen van het vak rekenen als kinderen geen 1 + 1 meer kunnen optellen kan tegelijkertijd zowel serieus als sarcastisch bedoeld zijn? ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 21:55 |
quote:*zucht* Nee. Hij was sarcastisch over de eventuele gevolgen die deze ontwikkeling kan hebben voor Nederland en serieus over zijn .. hoe zal ik het eens noemen... *kijkt naar Diederik* houding tegenover 'bepaalde bevolkingsgroepen'. | |
Viking84 | dinsdag 25 april 2006 @ 21:56 |
quote:ok ![]() ![]() En nu pitten jij ![]() | |
Black_Tulip | dinsdag 25 april 2006 @ 21:57 |
quote:Is goed baas. | |
ThE_ED | dinsdag 25 april 2006 @ 22:45 |
quote:niet die van vóór '33 ? ![]() | |
Diederik_Duck | dinsdag 25 april 2006 @ 22:54 |
quote: ![]() | |
scubaboy | woensdag 26 april 2006 @ 01:13 |
quote:Taalachterstand is het grootst op zwarte scholen (als we toch kutwoorden gaan gebruiken) Waarom scoort een autochtone leerling op een blanke school gemiddeld beter voor Nederlands als een autochtoon op een zwarte school. En waarom is het percentage doorstromers naar hoger onderwijs van deze scholen groter dan dat van zwarte scholen? Waarom spreken poolse kinderen na een twee-drie jarig verblijf in Nederlands veel en veel beter nederlands dan ieand van arabische afkomst? Hebben Arabieren een aangeboren spraakgebrek of zo, Is het een genetisch vastgelegde fiesieke of mentale onmogenlijkheid? Dat Nederlands afgeschaft wordt is niet de fout van de leerlingen maar van het beleid natuurlijk. Dat dit beleid veroorzaakt wordt door de desintresse gaat resulteren in een kip en ei discussie. Maar Riagg psychologen die geadviseerd zulklen hebben dat lage cijfers een defaitistisch gevolg hebben op het nietmeewerkend voorwerp betreffende het onderwerp multikul staat voor mij boven water. quote:Als sarcasme voor jou niet kan....... heb je dezelfde lange tenen als mensen die over cartoontjes vallen. (maar op een besneden pik getrapt worden komt vast harder aan, al zou je verwachten dat er meer eelt opzit) | |
StefanP | woensdag 26 april 2006 @ 04:13 |
quote: ![]() dat zijn mensen met ietsje meer levenservaring schat ![]() | |
Ringo | woensdag 26 april 2006 @ 04:17 |
quote: ![]() Dat heeft een zuiver taalkundige reden. Net zoals Afghaanse, Iraanse of Koerdische kinderen veel sneller Nederlands leren dan kinderen met Arabisch, Berbers of Turks als thuistaal. | |
Black_Tulip | woensdag 26 april 2006 @ 11:00 |
quote:Een hele groep verantwoordelijk houden voor de daden of overtuigingen van individuen is nog altijd een keuze en geen 'levenservaring'. | |
Noorman | woensdag 26 april 2006 @ 11:18 |
quote:Is dat voordeel echt zo groot? De verwantschap tussen het Nederlands en Afghaans, Iraans of Koerdisch is toch ook heel ver? ![]() (Oprecht geďnteresseerd hier.) | |
Yildiz | woensdag 26 april 2006 @ 11:28 |
quote:Ach, als je met de woorden taalachterstand en MBO al kansen ziet om weer eens in jouw ogen te bewijzen dat buitenlanders dom zijn, en dat alle problemen voorbij zijn zonder ze, zal ik het berichtje eens opnieuw plaatsen. ![]() quote: quote:Multikul, och, ach, het is maar waar je een probleem van maakt, maar waar je die cijfers vandaan haalt weet ik niet, ik heb in ieder geval wat voor je onderstreept. | |
Ringo | woensdag 26 april 2006 @ 13:01 |
quote:Ja, dat is opvallend groot. quote:Het is ook niet dat die talen lijken op het Nederlands zoals bv het Duits lijkt op het Nederlands, maar de structurele (syntactische) verwantschap is groot. De zinsopbouw in het Perzisch (Iran), Dari (Afghanistan) of Koerdisch vertoont heel veel overeenkomsten met de zinsopbouw in het Engels, Pools of Nederlands. Indo-Europese talen allemaal, zelfde familie, hele verre neven. Die overeenkomsten zorgen ervoor dat je moedertaal je meer steun biedt bij het leren van de vreemde taal. Andersom geldt dat ook. Ik heb wel eens een Perzische grammatica bestudeerd: als ik mijn best zou doen zou ik de grondbeginselen van die taal binnen een paar maanden onder de knie hebben. Los van mijn beperkte woordenschat, zou ik dan in staat zijn zuiver (=grammaticaal correct) te formuleren. Het Turks daarentegen is qua zinstructuur zo verschrikkelijk anders en daarom hondsmoeilijk; daar trek ik liever een paar jaar vooruit. Maar er zijn natuurlijk ook andere factoren die het leren van een taal moeilijker/makkelijker maken. Zo maakt het Turks weer gebruik van 'ons' Latijnse alfabet, i.t.t. het Perzisch, dat gebruik maakt van Arabisch schrift. Dat is óók een voorsprong, als je tenminste van huis uit geletterd bent. En dan komen we op een andere belangrijke factor: opvoeding en thuissituatie. De meeste Afghaanse en Iraanse kinderen komen uit min of meer intellectuele gezinnen, gevlucht uit hun thuisland om elders een nieuw bestaan op te bouwen. School, universiteit, kunst, cultuur, het maakt ook deel uit van hun belevingswereld. Turkse en Marokkaanse ouders komen vaak van het platteland: analfabetisme, boerencultuur, nauwelijks scholing etc; zij hadden een puur economische reden om naar Nederland te komen. Het bekende gastarbeidersverhaal, kortom. Nou ja in ieder geval. Een antwoord. ![]() | |
scubaboy | woensdag 26 april 2006 @ 13:08 |
quote:Iedereen is de lul totdat het tegendeel bewezen is. Maakt niet uit of je blank zwart rood geel paarsgestreept, Moslim Budhist Chtristen Atheis of scientologist (kut die laatste is een echt geloof tegenwoordig) bent. Als mensen zich beroepen op hun X Y of Z zijn en bepaalde mensen die zich ook beropen X Y Z te zijn of dingen uit naam van X Y Z doen dan is die eerts groep dus mede verantwoordelijk. Twee mogenlijkheden. Stoppen met roepen dat je bij groep X Y Z hoort of anders gedragende groep uit X Y Z te schoppen. Zo beter geformuleert? Het probleem dat erg aan de opervlake is echter Moslim Mohammedaan Allah op het moment. niet Belletjestrekker Wachttoren en Jehova. Als een bepaalde gropep gelovigen agresief wordt aangaande een cartoontje en mensen in elkaar slaat is dat omdat ze geprovoceerd zijn. Nederland moet ook zo nodig mee protesteren/....ok Vrijheid van meningsuiting... Maar als een groep Australiers een paar irritante figuren in elkaar mept, en hun protest net zo hard uit de hand loopt is dat ineens racisme?????? Denen Scandinaviers ed in elkaar slaan omdat er een paar een cartoontje tekenen schijnen we hier echter te moeten begrijpen. Laat die jongens nou gewoon lekker Nederlands leren, kunnen we de plakaten bij de volgende huil demonstratie gewoon lekker lezen. | |
scubaboy | woensdag 26 april 2006 @ 13:12 |
quote:En jij spreekt pools...... De poolse zinsbouw lijkt op de Nederlandse of Duitse....????? ![]() ![]() ![]() Over Perzisch kan ik niets zeggen maar pools Verscghilt heel erg van de Germaanse talen. # Chinezen spreken veldel ook velschikkelijk goed Nedllands afgezien van een klien spraakgebrek dat inderdaad met hun tong te maken heeft. Veel chinese ouders laten bij hun kinderen, naar het schijnt, het spiertje onder de tong insnijden daar dit hun engelse uitspraak verbetert | |
Ringo | woensdag 26 april 2006 @ 13:21 |
quote:Structureel gezien (in helicopter-view) zijn er heel veel overeenkomsten. Zeker als je de Poolse (of Russische, Tsjechische etc.) grammatica legt naast bv. de grammatica van het Turks, of het Arabisch. Kwestie van familiebanden, en daarmee zeg ik helemaal niks nieuws of revolutionairs. Wel eens een college vergelijkende taalwetenschap gevolgd? quote:Dat laatste weet ik niet. Ik weet wel dat het niet kunnen uitspreken van de 'r' (of liever: het verwarren van de 'l' en de 'r') ligt in het feit dat in het Chinees de 'l' en de 'r' geen minimale paren zijn, dwz er zijn geen Chinese woorden te bedenken waarin de wisseling van de 'l' en de 'r' tot betekenisverschil leidt. | |
Black_Tulip | woensdag 26 april 2006 @ 13:44 |
quote:Je beweringen over taalachterstand zijn in tegenspraak met die post van Yildiz. Ik zou verder niet weten wie gelijk heeft, dus ga me hier niet gedetailleerd over uitlaten. Wat ik wel wil zeggen is dat iemand die een andere taal van thuis mee krijgt sowieso al een achterstand heeft die alleen kan worden ingehaald met degelijk taalonderwijs en genoeg 'blootstelling' aan de Nederlandse taal. Wat dat betreft is misschien het hele concept van een zwarte school helemaal niet wenselijk. Wil je als allochtoon dat je kinderen goed Nederlands leren, dan moet je ze of naar een zwarte school sturen die bekend staat om goed onderwijs of naar een 'witte' school waar de kinderen door hun omgeving meer Nederlands te horen krijgen. quote:Er zijn ook andere reacties mogelijk op desinteresse. Het beleid om het onderwijs maar zoveel mogelijk te versimpelen is doodeenvoudig de verkeerde aanpak en de enigen die daar verantwoordelijk voor gehouden moeten worden zijn de beleidsmakers zelf. quote:Dat kan best, maar zelfs als je psychologen ervoor verantwoordelijk kunt houden dat beleidsmakers naar hen geluisterd hebben, is het hun verantwoordelijkheid en niet die van de leerlingen met achterstand of hun ouders. quote:Sarcasme is prima, maar ik ben door al die Fok topics een beetje overgevoelig geworden voor snerende opmerkingen naar allochtonen. | |
Black_Tulip | woensdag 26 april 2006 @ 14:01 |
quote:Dat is geen aanpak waar iedereen zich aan moet conformeren en het is iets waar ik niet aan wens mee te doen. Ik kijk moslims net zo min aan op de moord op Theo van Gogh en straatcriminaliteit als ik wens aangekeken te worden op Lonsdale jongeren die scholen in brand steken en Nederlandse werkgevers die alleen om de reden dat het Marokkanen zijn liever geen Marokkanen aannemen. Gemeenschappelijke factoren als taal, cultuur, etniciteit, huidskleur en religie hebben een verwaarloosbare invloed op de persoonlijke vrijheid om zelf te bepalen welke overtuigingen je erop nahoudt of in hoeverre mate je aan de wet gehoorzaamt. Ik ben slechts verantwoordelijk voor mijn eigen denkbeelden en gedrag en ik ben van mening dat dat voor ieder individu geldt. Wat betreft iemand uit de groep schoppen die zegt een gemeenschappelijke factor te delen (religie) maar daar iets heel anders van maakt, ik verbaas me erover hoe ik meerdere malen heb gelezen dat mensen die zich opwierpen als vertegenwoordigers van de Marokkaanse of islamitische gemeenschap zich hebben gedistantieerd van allerlei misdaden en er toch mensen blijven roepen dat dat niet voldoende gebeurt. Wanneer is het ooit 'voldoende'? quote:Ik weet niet van wie jij het hebt dat we dat schijnen te moeten begrijpen, maar ik vind Denen in elkaar slaan omdat er een paar Denen cartoons hebben getekend afkeurenswaardig. Daarmee zijn de daders namelijk schuldig aan precies hetzelfde wat ik al heb genoemd: de groep verantwoordelijk houden voor de daden van individuen. Tot slot wil ik er nog even op wijzen dat jouw taalfouten niet erg bevorderend zijn voor jouw geloofwaardigheid in een topic wat gaat over taalachterstand. | |
scubaboy | woensdag 26 april 2006 @ 14:03 |
quote:Dat talen veel overeenkomsten vertonen lijkt me logisch uit de massamigraties uit het verre verleden. Zelfs uitgestorven talen zoals het Manx vertonen overeenkomsten met frans, fries, en Nederlands. Yiddisch is ook zoon taalltje dat zijn nvloed overal heeft en vandaan gehaald heeft. De operatie waar ik over sprak is echter een bestaande. Ik spreek verder geen arabisch maar het lijkt me sterk dat al gegrond excuus aangenomen kan worden waarom een 2e/3e generatie nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands kunnen. | |
scubaboy | woensdag 26 april 2006 @ 14:08 |
quote:Zoals eerder gezegd dyslectie en momenteel denkend in Engels en Duits en niet kunnen typen. Ik kan mijn, veelal typos, niet teruglezen tot minimaal 10-15 minuten na het posten, daar ik er binnen dat timeframe gewoon overheen lees. En nee ik kan niet voortypen in word daar ik geen NL spelchecker heb. | |
Noorman | woensdag 26 april 2006 @ 19:35 |
quote: ![]() | |
Noorman | woensdag 26 april 2006 @ 19:47 |
quote:Dat klopt, maar op een gegeven moment houdt de (meetbare) verwantschap gewoon op. quote:Klopt ook. Zo ook het Latijn, Oud- en Nieuw-Grieks, etc. quote:Jiddisch is dacht ik (onder meer?) een dochtertaal van het Duits? ![]() quote:Ik weet niet hoe het met jou zit, maar alle 2e en 3e-generatie Marokkanen die ik ken, spreken prima Nederlands. | |
Yildiz | woensdag 26 april 2006 @ 19:51 |
Ook al staat er in het nieuwsbericht dat afkomst of soort school er niet mee te maken heeft, tóch loopt het weer uit op een rassen-discussie. Wat is FOK! soms toch een mooie afspiegeling van de maatschappij. | |
scubaboy | woensdag 26 april 2006 @ 21:12 |
quote:Redelijk Haags Rotterdams of Amsterdams kan ik in meegaan ![]() Maar dat is het algemeen geaccepteerd taalniveau op MTS en daaronder geloof ik Ik ken inderdaad ook een aantal Nederlanders van turkse komaf die perfect, Nederlands spreken. Allemaal TH en Uni klanten. Waar het me hier om gaat is dat van achterstands scholen de boel doorstroomt naar maximaal mts en we het Nederlands onderwijs gaan afschaffen ten bate van een beter gemiddeld resultaat. Dat ik daarvan als oorzaak zie de uitstoot van "qualiteit" door bepaalde scholen met een groot percentage medelanders, wil niet zeggen dat ieder Turk Marokkaan Iranier Zimbabwiaan Curacees Nederlands onvoldoende beheerst. | |
#ANONIEM | woensdag 26 april 2006 @ 22:29 |
Het NRC-artikel dat Yildiz quotete is in één zin wel positief. De Inspectie heeft namelijk onderzoek gedaan, en dat is al heel wat. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld helemaal geen inspectie, en daar wordt dan ook regelmatig jaloers naar het Nederlandse schoolsysteem gekeken. Dat neemt niet weg, dat ik het artikel zeer schokkend vind. 20% van de VMBO'ers kan blijkbaar niet eens een simpel schoolboek lezen? En dan wil de overheid de Nederlandse les op het VMBO (deels) en op het MBO afschaffen!? Ongelofelijk! ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2006 22:30:28 ] | |
StefanP | donderdag 27 april 2006 @ 03:39 |
Mja, vraag me niet wat ze tegenwoordig onderwezen krijgen, maar het is blijkbaar niet rekenen, schrijven, geschiedenis, lezen o.i.d. Daar is blijkbaar geen tijd meer voor over na maatschappijleer en andere "sociale" vormingsvakken. |