abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37292036
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat las ik er in.
Dat is dan jouw fout.
quote:
Wat eens te meer aantoont dat je niet blind moet varen op teksten
Dat deed ik ook niet
quote:
waarmee ik toch deels gelijk heb.
Gelijk waarover? Waren wij het ergens niet over eens?
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:31:30 #152
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37293477
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:16 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Hoooo wacht even.. Dit wordt te verwarrend

In ieder geval, ik geloof en hoop dat scubaboy in jouw quote wel sarcastisch was..
ja maar in die quote van mij, zegt 'ie precies hetzelfde (in enkele regels) als in de post waar jij op reageerde
Niet meer actief op Fok!
pi_37293616
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:31 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja maar in die quote van mij, zegt 'ie precies hetzelfde (in enkele regels) als in de post waar jij op reageerde
Uh. Ja. Maar ik heb geen idee waaruit jij concludeert dat hij misschien toch niet sarcastisch was. Volgens mij was hij dat wel.
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:38:27 #154
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37293770
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:35 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Uh. Ja. Maar ik heb geen idee waaruit jij concludeert dat hij misschien toch niet sarcastisch was. Volgens mij was hij dat wel.
ja omdat ik zijn post zo absurd vond dat ik die alleen kon begrijpen in het licht van sarcasme
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:41:18 #155
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_37293881
Ik lees het nu voor 't eerst en vind het eigenlijk best schokkend te noemen.

Geen Engels, nu ook geen Nederlands meer. Wat blijft er nog over?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_37294148
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:38 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja omdat ik zijn post zo absurd vond dat ik die alleen kon begrijpen in het licht van sarcasme
Maarre... Hij was toch ook sarcastisch...?

dinsdag 25 april 2006 @ 21:47:31 #157
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37294202
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:46 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Maarre... Hij was toch ook sarcastisch...?

huh. Maar jij zei eerder dat je het een onzinpost vond, terwijl ik je wees op het sarcasme daarvan.
Dus ben je tot inkering gekomen?

Ik snap steeds minder van jou
Niet meer actief op Fok!
pi_37294340
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:47 schreef Viking84 het volgende:

[..]

huh. Maar jij zei eerder dat je het een onzinpost vond, terwijl ik je wees op het sarcasme daarvan.
Dus ben je tot inkering gekomen?
Nee. Het is prima mogelijk je ergens sarcastisch of zelfs cynisch over uit te laten en toch je serieuze mening ergens over te laten blijken.
quote:
Ik snap steeds minder van jou
Sorry
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:52:19 #159
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37294434
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:50 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Nee. Het is prima mogelijk je ergens sarcastisch of zelfs cynisch over uit te laten en toch je serieuze mening ergens over te laten blijken.
dus de opmerking over het afschaffen van het vak rekenen als kinderen geen 1 + 1 meer kunnen optellen kan tegelijkertijd zowel serieus als sarcastisch bedoeld zijn?

Niet meer actief op Fok!
pi_37294564
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:52 schreef Viking84 het volgende:

[..]

dus de opmerking over het afschaffen van het vak rekenen als kinderen geen 1 + 1 meer kunnen optellen kan tegelijkertijd zowel serieus als sarcastisch bedoeld zijn?
*zucht* Nee. Hij was sarcastisch over de eventuele gevolgen die deze ontwikkeling kan hebben voor Nederland en serieus over zijn .. hoe zal ik het eens noemen... *kijkt naar Diederik* houding tegenover 'bepaalde bevolkingsgroepen'.
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:56:33 #161
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37294633
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:55 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

*zucht* Nee. Hij was sarcastisch over de eventuele gevolgen die deze ontwikkeling kan hebben voor Nederland en serieus over zijn .. hoe zal ik het eens noemen... *kijkt naar Diederik* houding tegenover 'bepaalde bevolkingsgroepen'.
ok ik geef je nu het voordeel vd twijfel. Zal morgen nog wel even naar kijken, als ik zin heb
En nu pitten jij
Niet meer actief op Fok!
pi_37294690
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:56 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ok ik geef je nu het voordeel vd twijfel. Zal morgen nog wel even naar kijken, als ik zin heb
En nu pitten jij
Is goed baas.
  dinsdag 25 april 2006 @ 22:45:46 #163
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_37296830
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Bij de bruinhemden ergens tussen 33-45.
niet die van vóór '33 ?
[KNE]-Mod
pi_37297133
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:45 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

niet die van vóór '33 ?
ik ga me even schamen.
  woensdag 26 april 2006 @ 01:13:42 #165
146580 scubaboy
Als ik nat ben kan het niet di
pi_37300883
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:29 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

De wat?

En ik had geen nieuwe beelden nodig hoor. Ik had namelijk al een visualisatie van een school die instortte waarna op dezelfde plek binnen enkele seconden een moskee herrees, alsof steen kan groeien. Dat beeld vond ik al angstaanjagend genoeg, laat staan de suggestie dat dat is wat moslims willen (moslims hechten niet aan onderwijs? kwalijke suggestie) of dat wij dat willen.
Taalachterstand is het grootst op zwarte scholen (als we toch kutwoorden gaan gebruiken)
Waarom scoort een autochtone leerling op een blanke school gemiddeld beter voor Nederlands als een autochtoon op een zwarte school. En waarom is het percentage doorstromers naar hoger onderwijs van deze scholen groter dan dat van zwarte scholen?
Waarom spreken poolse kinderen na een twee-drie jarig verblijf in Nederlands veel en veel beter nederlands dan ieand van arabische afkomst? Hebben Arabieren een aangeboren spraakgebrek of zo, Is het een genetisch vastgelegde fiesieke of mentale onmogenlijkheid?

Dat Nederlands afgeschaft wordt is niet de fout van de leerlingen maar van het beleid natuurlijk.
Dat dit beleid veroorzaakt wordt door de desintresse gaat resulteren in een kip en ei discussie. Maar Riagg psychologen die geadviseerd zulklen hebben dat lage cijfers een defaitistisch gevolg hebben op het nietmeewerkend voorwerp betreffende het onderwerp multikul staat voor mij boven water.
quote:
Ik voel me op mijn beurt niet thuis in discussies waarin te pas en te onpas allerlei "leuke" beweringen worden gedaan over onze "medelanders" (ook al zo'n kutwoord)
Als sarcasme voor jou niet kan....... heb je dezelfde lange tenen als mensen die over cartoontjes vallen. (maar op een besneden pik getrapt worden komt vast harder aan, al zou je verwachten dat er meer eelt opzit)
  woensdag 26 april 2006 @ 04:13:28 #166
46960 StefanP
polemicist
pi_37301939
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:31 schreef Black_Tulip het volgende:

Ik merk hier op Fok een houding tegenover Marokkanen en andere "kleurlingen" die ik buitengewoon onaangenaam vind.

dat zijn mensen met ietsje meer levenservaring schat
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 26 april 2006 @ 04:17:08 #167
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37301945
quote:
Op woensdag 26 april 2006 01:13 schreef scubaboy het volgende:
Waarom spreken poolse kinderen na een twee-drie jarig verblijf in Nederlands veel en veel beter nederlands dan ieand van arabische afkomst? Hebben Arabieren een aangeboren spraakgebrek of zo, Is het een genetisch vastgelegde fiesieke of mentale onmogenlijkheid?

Dat heeft een zuiver taalkundige reden. Net zoals Afghaanse, Iraanse of Koerdische kinderen veel sneller Nederlands leren dan kinderen met Arabisch, Berbers of Turks als thuistaal.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_37305624
quote:
Op woensdag 26 april 2006 04:13 schreef StefanP het volgende:

[..]

Een hele groep verantwoordelijk houden voor de daden of overtuigingen van individuen is nog altijd een keuze en geen 'levenservaring'.
pi_37306181
quote:
Op woensdag 26 april 2006 04:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat heeft een zuiver taalkundige reden. Net zoals Afghaanse, Iraanse of Koerdische kinderen veel sneller Nederlands leren dan kinderen met Arabisch, Berbers of Turks als thuistaal.
Is dat voordeel echt zo groot? De verwantschap tussen het Nederlands en Afghaans, Iraans of Koerdisch is toch ook heel ver?

(Oprecht geïnteresseerd hier.)
  woensdag 26 april 2006 @ 11:28:16 #170
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37306492
quote:
Op woensdag 26 april 2006 04:13 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ach, als je met de woorden taalachterstand en MBO al kansen ziet om weer eens in jouw ogen te bewijzen dat buitenlanders dom zijn, en dat alle problemen voorbij zijn zonder ze, zal ik het berichtje eens opnieuw plaatsen.
quote:
Kwaliteit van leesonderwijs ondermaats

Utrecht, 25 april. Een kwart van de leerlingen verlaat het Nederlandse basisonderwijs met een leesachterstand van ten minste twee jaar. Vooral de kwaliteit van het leesonderwijs laat te wensen over.

Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs in het jaarlijkse onderwijsverslag De staat van het onderwijs. Bijna vijftien procent van de kinderen loopt in groep drie een leesachterstand op. In groep vier is dat percentage verdubbeld. Uiteindelijk loopt de leesachterstand op tot ten minste twee jaar in groep acht. Dat betekent dat die leerlingen volgens de kerndoelen van het ministerie van Onderwijs op het leesniveau van eind groep zes zijn blijven steken.

Twintig procent van de vmbo-leerlingen beheerst het Nederlands onvoldoende om schoolboeken die speciaal voor hen zijn geschreven, zelfstandig te lezen. Ook zijn veel problemen tijdens stage of werk na de opleiding terug te voeren op taalproblemen. Autochtone achterstandsleerlingen hebben bijna evenveel kans op een leesachterstand als allochtone leerlingen.

Volgens de Inspectie wordt de basis voor voortijdig schoolverlaten bij veel leerlingen al in een vroeg stadium in het basisonderwijs gelegd. De helft van de Nederlandse basisscholen is niet in staat om vanaf groep drie de achterblijvers bij het lezen bij de les te houden.

De meeste leesachterstanden zijn volgens de Inspectie onnodig en te verhelpen met goed en effectief leesonderwijs. De leesachterstand heeft niets te maken met het soort school, schoolgrootte of de achtergrond van de leerlingen.

De verschillen tussen leerlingen hangen samen met de inrichting van het onderwijs. De tijd die scholen uittrekken voor technisch lezen, verschilt sterk. Juist zwakke lezers hebben veel baat bij extra tijd voor oefening en instructie, die niet iedere school hun kan geven.

Een andere conclusie van de Inspectie behelst deelname aan de Cito-toets. Elf procent van de leerlingen op de basisscholen doet niet mee aan de Cito-toets en dat is onaanvaardbaar, aldus de Inspectie. Ze gaat komend jaar basisscholen onverwachts tijdens de Cito-toets bezoeken om deelname van leerlingen te controleren.

Ook constateert de Inspectie een toename van het aantal leerlingen in de twee laagste niveaus van het voortgezet onderwijs. In het zogeheten leerwegondersteunend voortgezet onderwijs nam de leerlingenpopulatie tussen 2000 en 2004 toe met 11 procent. Het aantal leerlingen in het praktijkonderwijs is tussen 2002 en 2004 gestegen met 16 procent.
quote:

[..]

Taalachterstand is het grootst op zwarte scholen (als we toch kutwoorden gaan gebruiken)
Waarom scoort een autochtone leerling op een blanke school gemiddeld beter voor Nederlands als een autochtoon op een zwarte school. En waarom is het percentage doorstromers naar hoger onderwijs van deze scholen groter dan dat van zwarte scholen?

Dat Nederlands afgeschaft wordt is niet de fout van de leerlingen maar van het beleid natuurlijk.
Dat dit beleid veroorzaakt wordt door de desintresse gaat resulteren in een kip en ei discussie. Maar Riagg psychologen die geadviseerd zulklen hebben dat lage cijfers een defaitistisch gevolg hebben op het nietmeewerkend voorwerp betreffende het onderwerp multikul staat voor mij boven water.
[..]

Als sarcasme voor jou niet kan....... heb je dezelfde lange tenen als mensen die over cartoontjes vallen. (maar op een besneden pik getrapt worden komt vast harder aan, al zou je verwachten dat er meer eelt opzit)
Multikul, och, ach, het is maar waar je een probleem van maakt, maar waar je die cijfers vandaan haalt weet ik niet, ik heb in ieder geval wat voor je onderstreept.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 26 april 2006 @ 13:01:46 #171
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37308666
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:18 schreef Noorman het volgende:
Is dat voordeel echt zo groot?
Ja, dat is opvallend groot.
quote:
De verwantschap tussen het Nederlands en Afghaans, Iraans of Koerdisch is toch ook heel ver?
(Oprecht geïnteresseerd hier.)
Het is ook niet dat die talen lijken op het Nederlands zoals bv het Duits lijkt op het Nederlands, maar de structurele (syntactische) verwantschap is groot. De zinsopbouw in het Perzisch (Iran), Dari (Afghanistan) of Koerdisch vertoont heel veel overeenkomsten met de zinsopbouw in het Engels, Pools of Nederlands. Indo-Europese talen allemaal, zelfde familie, hele verre neven. Die overeenkomsten zorgen ervoor dat je moedertaal je meer steun biedt bij het leren van de vreemde taal.

Andersom geldt dat ook. Ik heb wel eens een Perzische grammatica bestudeerd: als ik mijn best zou doen zou ik de grondbeginselen van die taal binnen een paar maanden onder de knie hebben. Los van mijn beperkte woordenschat, zou ik dan in staat zijn zuiver (=grammaticaal correct) te formuleren.
Het Turks daarentegen is qua zinstructuur zo verschrikkelijk anders en daarom hondsmoeilijk; daar trek ik liever een paar jaar vooruit.

Maar er zijn natuurlijk ook andere factoren die het leren van een taal moeilijker/makkelijker maken. Zo maakt het Turks weer gebruik van 'ons' Latijnse alfabet, i.t.t. het Perzisch, dat gebruik maakt van Arabisch schrift. Dat is óók een voorsprong, als je tenminste van huis uit geletterd bent.
En dan komen we op een andere belangrijke factor: opvoeding en thuissituatie. De meeste Afghaanse en Iraanse kinderen komen uit min of meer intellectuele gezinnen, gevlucht uit hun thuisland om elders een nieuw bestaan op te bouwen. School, universiteit, kunst, cultuur, het maakt ook deel uit van hun belevingswereld.
Turkse en Marokkaanse ouders komen vaak van het platteland: analfabetisme, boerencultuur, nauwelijks scholing etc; zij hadden een puur economische reden om naar Nederland te komen. Het bekende gastarbeidersverhaal, kortom.

Nou ja in ieder geval. Een antwoord.
  woensdag 26 april 2006 @ 13:08:37 #172
146580 scubaboy
pi_37308870
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:00 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Een hele groep verantwoordelijk houden voor de daden of overtuigingen van individuen is nog altijd een keuze en geen 'levenservaring'.
Iedereen is de lul totdat het tegendeel bewezen is. Maakt niet uit of je blank zwart rood geel paarsgestreept, Moslim Budhist Chtristen Atheis of scientologist (kut die laatste is een echt geloof tegenwoordig) bent.
Als mensen zich beroepen op hun X Y of Z zijn en bepaalde mensen die zich ook beropen X Y Z te zijn of dingen uit naam van X Y Z doen dan is die eerts groep dus mede verantwoordelijk.
Twee mogenlijkheden. Stoppen met roepen dat je bij groep X Y Z hoort of anders gedragende groep uit X Y Z te schoppen.

Zo beter geformuleert?

Het probleem dat erg aan de opervlake is echter Moslim Mohammedaan Allah op het moment.
niet Belletjestrekker Wachttoren en Jehova. Als een bepaalde gropep gelovigen agresief wordt aangaande een cartoontje en mensen in elkaar slaat is dat omdat ze geprovoceerd zijn.
Nederland moet ook zo nodig mee protesteren/....ok Vrijheid van meningsuiting...
Maar als een groep Australiers een paar irritante figuren in elkaar mept, en hun protest net zo hard uit de hand loopt is dat ineens racisme??????
Denen Scandinaviers ed in elkaar slaan omdat er een paar een cartoontje tekenen schijnen we hier echter te moeten begrijpen.

Laat die jongens nou gewoon lekker Nederlands leren, kunnen we de plakaten bij de volgende huil demonstratie gewoon lekker lezen.
  woensdag 26 april 2006 @ 13:12:11 #173
146580 scubaboy
pi_37308957
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, dat is opvallend groot.
[..]

Het is ook niet dat die talen lijken op het Nederlands zoals bv het Duits lijkt op het Nederlands, maar de structurele (syntactische) verwantschap is groot. De zinsopbouw in het Perzisch (Iran), Dari (Afghanistan) of Koerdisch vertoont heel veel overeenkomsten met de zinsopbouw in het Engels, Pools of Nederlands. Indo-Europese talen allemaal, zelfde familie, hele verre neven. Die overeenkomsten zorgen ervoor dat je moedertaal je meer steun biedt bij het leren van de vreemde taal.

Andersom geldt dat ook. Ik heb wel eens een Perzische grammatica bestudeerd: als ik mijn best zou doen zou ik de grondbeginselen van die taal binnen een paar maanden onder de knie hebben. Los van mijn beperkte woordenschat, zou ik dan in staat zijn zuiver (=grammaticaal correct) te formuleren.
Het Turks daarentegen is qua zinstructuur zo verschrikkelijk anders en daarom hondsmoeilijk; daar trek ik liever een paar jaar vooruit.

Maar er zijn natuurlijk ook andere factoren die het leren van een taal moeilijker/makkelijker maken. Zo maakt het Turks weer gebruik van 'ons' Latijnse alfabet, i.t.t. het Perzisch, dat gebruik maakt van Arabisch schrift. Dat is óók een voorsprong, als je tenminste van huis uit geletterd bent.
En dan komen we op een andere belangrijke factor: opvoeding en thuissituatie. De meeste Afghaanse en Iraanse kinderen komen uit min of meer intellectuele gezinnen, gevlucht uit hun thuisland om elders een nieuw bestaan op te bouwen. School, universiteit, kunst, cultuur, het maakt ook deel uit van hun belevingswereld.
Turkse en Marokkaanse ouders komen vaak van het platteland: analfabetisme, boerencultuur, nauwelijks scholing etc; zij hadden een puur economische reden om naar Nederland te komen. Het bekende gastarbeidersverhaal, kortom.

En jij spreekt pools...... De poolse zinsbouw lijkt op de Nederlandse of Duitse....?????
Over Perzisch kan ik niets zeggen maar pools Verscghilt heel erg van de Germaanse talen. #
Chinezen spreken veldel ook velschikkelijk goed Nedllands afgezien van een klien spraakgebrek dat inderdaad met hun tong te maken heeft. Veel chinese ouders laten bij hun kinderen, naar het schijnt, het spiertje onder de tong insnijden daar dit hun engelse uitspraak verbetert
  woensdag 26 april 2006 @ 13:21:51 #174
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37309280
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:12 schreef scubaboy het volgende:
En jij spreekt pools...... De poolse zinsbouw lijkt op de Nederlandse of Duitse....?????
Over Perzisch kan ik niets zeggen maar pools Verscghilt heel erg van de Germaanse talen. #
Structureel gezien (in helicopter-view) zijn er heel veel overeenkomsten. Zeker als je de Poolse (of Russische, Tsjechische etc.) grammatica legt naast bv. de grammatica van het Turks, of het Arabisch. Kwestie van familiebanden, en daarmee zeg ik helemaal niks nieuws of revolutionairs.

Wel eens een college vergelijkende taalwetenschap gevolgd?
quote:
Chinezen spreken veldel ook velschikkelijk goed Nedllands afgezien van een klien spraakgebrek dat inderdaad met hun tong te maken heeft. Veel chinese ouders laten bij hun kinderen, naar het schijnt, het spiertje onder de tong insnijden daar dit hun engelse uitspraak verbetert
Dat laatste weet ik niet. Ik weet wel dat het niet kunnen uitspreken van de 'r' (of liever: het verwarren van de 'l' en de 'r') ligt in het feit dat in het Chinees de 'l' en de 'r' geen minimale paren zijn, dwz er zijn geen Chinese woorden te bedenken waarin de wisseling van de 'l' en de 'r' tot betekenisverschil leidt.
pi_37310047
quote:

[..]

Taalachterstand is het grootst op zwarte scholen (als we toch kutwoorden gaan gebruiken) Waarom scoort een autochtone leerling op een blanke school gemiddeld beter voor Nederlands als een autochtoon op een zwarte school. En waarom is het percentage doorstromers naar hoger onderwijs van deze scholen groter dan dat van zwarte scholen?
Je beweringen over taalachterstand zijn in tegenspraak met die post van Yildiz. Ik zou verder niet weten wie gelijk heeft, dus ga me hier niet gedetailleerd over uitlaten. Wat ik wel wil zeggen is dat iemand die een andere taal van thuis mee krijgt sowieso al een achterstand heeft die alleen kan worden ingehaald met degelijk taalonderwijs en genoeg 'blootstelling' aan de Nederlandse taal. Wat dat betreft is misschien het hele concept van een zwarte school helemaal niet wenselijk. Wil je als allochtoon dat je kinderen goed Nederlands leren, dan moet je ze of naar een zwarte school sturen die bekend staat om goed onderwijs of naar een 'witte' school waar de kinderen door hun omgeving meer Nederlands te horen krijgen.
quote:
Dat dit beleid veroorzaakt wordt door de desintresse gaat resulteren in een kip en ei discussie.
Er zijn ook andere reacties mogelijk op desinteresse. Het beleid om het onderwijs maar zoveel mogelijk te versimpelen is doodeenvoudig de verkeerde aanpak en de enigen die daar verantwoordelijk voor gehouden moeten worden zijn de beleidsmakers zelf.
quote:
Maar Riagg psychologen die geadviseerd zulklen hebben dat lage cijfers een defaitistisch gevolg hebben op het nietmeewerkend voorwerp betreffende het onderwerp multikul staat voor mij boven water.
Dat kan best, maar zelfs als je psychologen ervoor verantwoordelijk kunt houden dat beleidsmakers naar hen geluisterd hebben, is het hun verantwoordelijkheid en niet die van de leerlingen met achterstand of hun ouders.
quote:
Sarcasme is prima, maar ik ben door al die Fok topics een beetje overgevoelig geworden voor snerende opmerkingen naar allochtonen.
pi_37310551
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:08 schreef scubaboy het volgende:

[..]

Iedereen is de lul totdat het tegendeel bewezen is. Maakt niet uit of je blank zwart rood geel paarsgestreept, Moslim Budhist Chtristen Atheis of scientologist (kut die laatste is een echt geloof tegenwoordig) bent.
Als mensen zich beroepen op hun X Y of Z zijn en bepaalde mensen die zich ook beropen X Y Z te zijn of dingen uit naam van X Y Z doen dan is die eerts groep dus mede verantwoordelijk.
Twee mogenlijkheden. Stoppen met roepen dat je bij groep X Y Z hoort of anders gedragende groep uit X Y Z te schoppen.

Zo beter geformuleert?
Dat is geen aanpak waar iedereen zich aan moet conformeren en het is iets waar ik niet aan wens mee te doen. Ik kijk moslims net zo min aan op de moord op Theo van Gogh en straatcriminaliteit als ik wens aangekeken te worden op Lonsdale jongeren die scholen in brand steken en Nederlandse werkgevers die alleen om de reden dat het Marokkanen zijn liever geen Marokkanen aannemen.

Gemeenschappelijke factoren als taal, cultuur, etniciteit, huidskleur en religie hebben een verwaarloosbare invloed op de persoonlijke vrijheid om zelf te bepalen welke overtuigingen je erop nahoudt of in hoeverre mate je aan de wet gehoorzaamt. Ik ben slechts verantwoordelijk voor mijn eigen denkbeelden en gedrag en ik ben van mening dat dat voor ieder individu geldt.

Wat betreft iemand uit de groep schoppen die zegt een gemeenschappelijke factor te delen (religie) maar daar iets heel anders van maakt, ik verbaas me erover hoe ik meerdere malen heb gelezen dat mensen die zich opwierpen als vertegenwoordigers van de Marokkaanse of islamitische gemeenschap zich hebben gedistantieerd van allerlei misdaden en er toch mensen blijven roepen dat dat niet voldoende gebeurt. Wanneer is het ooit 'voldoende'?
quote:
Denen Scandinaviers ed in elkaar slaan omdat er een paar een cartoontje tekenen schijnen we hier echter te moeten begrijpen.
Ik weet niet van wie jij het hebt dat we dat schijnen te moeten begrijpen, maar ik vind Denen in elkaar slaan omdat er een paar Denen cartoons hebben getekend afkeurenswaardig. Daarmee zijn de daders namelijk schuldig aan precies hetzelfde wat ik al heb genoemd: de groep verantwoordelijk houden voor de daden van individuen.

Tot slot wil ik er nog even op wijzen dat jouw taalfouten niet erg bevorderend zijn voor jouw geloofwaardigheid in een topic wat gaat over taalachterstand.
  woensdag 26 april 2006 @ 14:03:47 #177
146580 scubaboy
pi_37310610
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:21 schreef Ringo het volgende:

[..]

Structureel gezien (in helicopter-view) zijn er heel veel overeenkomsten. Zeker als je de Poolse (of Russische, Tsjechische etc.) grammatica legt naast bv. de grammatica van het Turks, of het Arabisch. Kwestie van familiebanden, en daarmee zeg ik helemaal niks nieuws of revolutionairs.

Wel eens een college vergelijkende taalwetenschap gevolgd?
[..]

Dat laatste weet ik niet. Ik weet wel dat het niet kunnen uitspreken van de 'r' (of liever: het verwarren van de 'l' en de 'r') ligt in het feit dat in het Chinees de 'l' en de 'r' geen minimale paren zijn, dwz er zijn geen Chinese woorden te bedenken waarin de wisseling van de 'l' en de 'r' tot betekenisverschil leidt.
Dat talen veel overeenkomsten vertonen lijkt me logisch uit de massamigraties uit het verre verleden.
Zelfs uitgestorven talen zoals het Manx vertonen overeenkomsten met frans, fries, en Nederlands.
Yiddisch is ook zoon taalltje dat zijn nvloed overal heeft en vandaan gehaald heeft.

De operatie waar ik over sprak is echter een bestaande. Ik spreek verder geen arabisch maar het lijkt me sterk dat al gegrond excuus aangenomen kan worden waarom een 2e/3e generatie nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands kunnen.
  woensdag 26 april 2006 @ 14:08:24 #178
146580 scubaboy
pi_37310743
quote:
Op woensdag 26 april 2006 14:01 schreef Black_Tulip het volgende:
[quote]
Tot slot wil ik er nog even op wijzen dat jouw taalfouten niet erg bevorderend zijn voor jouw geloofwaardigheid in een topic wat gaat over taalachterstand.
Zoals eerder gezegd dyslectie en momenteel denkend in Engels en Duits en niet kunnen typen.
Ik kan mijn, veelal typos, niet teruglezen tot minimaal 10-15 minuten na het posten, daar ik er binnen dat timeframe gewoon overheen lees. En nee ik kan niet voortypen in word daar ik geen NL spelchecker heb.
pi_37320537
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef Ringo het volgende:

Knip

't Is een goed antwoord, hoor.
pi_37321008
quote:
Op woensdag 26 april 2006 14:03 schreef scubaboy het volgende:

[..]

Dat talen veel overeenkomsten vertonen lijkt me logisch uit de massamigraties uit het verre verleden.
Dat klopt, maar op een gegeven moment houdt de (meetbare) verwantschap gewoon op.
quote:
Zelfs uitgestorven talen zoals het Manx vertonen overeenkomsten met frans, fries, en Nederlands.
Klopt ook. Zo ook het Latijn, Oud- en Nieuw-Grieks, etc.
quote:
Yiddisch is ook zoon taalltje dat zijn nvloed overal heeft en vandaan gehaald heeft.
Jiddisch is dacht ik (onder meer?) een dochtertaal van het Duits?
quote:
De operatie waar ik over sprak is echter een bestaande. Ik spreek verder geen arabisch maar het lijkt me sterk dat al gegrond excuus aangenomen kan worden waarom een 2e/3e generatie nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands kunnen.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar alle 2e en 3e-generatie Marokkanen die ik ken, spreken prima Nederlands.
  woensdag 26 april 2006 @ 19:51:55 #181
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37321182
Ook al staat er in het nieuwsbericht dat afkomst of soort school er niet mee te maken heeft, tóch loopt het weer uit op een rassen-discussie.

Wat is FOK! soms toch een mooie afspiegeling van de maatschappij.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 26 april 2006 @ 21:12:01 #182
146580 scubaboy
pi_37324386
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:47 schreef Noorman het volgende:

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar alle 2e en 3e-generatie Marokkanen die ik ken, spreken prima Nederlands.
Redelijk Haags Rotterdams of Amsterdams kan ik in meegaan
Maar dat is het algemeen geaccepteerd taalniveau op MTS en daaronder geloof ik

Ik ken inderdaad ook een aantal Nederlanders van turkse komaf die perfect, Nederlands spreken.
Allemaal TH en Uni klanten.

Waar het me hier om gaat is dat van achterstands scholen de boel doorstroomt naar maximaal mts en we het Nederlands onderwijs gaan afschaffen ten bate van een beter gemiddeld resultaat.

Dat ik daarvan als oorzaak zie de uitstoot van "qualiteit" door bepaalde scholen met een groot percentage medelanders, wil niet zeggen dat ieder Turk Marokkaan Iranier Zimbabwiaan Curacees Nederlands onvoldoende beheerst.
pi_37327815
Het NRC-artikel dat Yildiz quotete is in één zin wel positief. De Inspectie heeft namelijk onderzoek gedaan, en dat is al heel wat. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld helemaal geen inspectie, en daar wordt dan ook regelmatig jaloers naar het Nederlandse schoolsysteem gekeken.

Dat neemt niet weg, dat ik het artikel zeer schokkend vind. 20% van de VMBO'ers kan blijkbaar niet eens een simpel schoolboek lezen? En dan wil de overheid de Nederlandse les op het VMBO (deels) en op het MBO afschaffen!? Ongelofelijk!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2006 22:30:28 ]
pi_37334456
Mja, vraag me niet wat ze tegenwoordig onderwezen krijgen, maar het is blijkbaar niet rekenen, schrijven, geschiedenis, lezen o.i.d. Daar is blijkbaar geen tijd meer voor over na maatschappijleer en andere "sociale" vormingsvakken.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')