abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37233122
Dat is schandalig. Hoe moeten mensen die niks met taal hebben, bijvoorbeeld mts'ers dan later op de werkvloer communiceren zonder een voorbereiding? Door die paar jaar Nederlands op de MAVO of op het Vmbo? laat me niet lachen!
pi_37233140
quote:
Op maandag 24 april 2006 01:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat is schandalig. Hoe moeten mensen die niks met taal hebben, bijvoorbeeld mts'ers dan later op de werkvloer communiceren zonder een voorbereiding? Door die paar jaar Nederlands op de MAVO of op het Vmbo? laat me niet lachen!
In BrEeZaH taal?
  maandag 24 april 2006 @ 01:26:29 #28
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_37233546
Ik begrijp hier niets van, als je kijkt hoeveel allochtone jongeren er bij mij op mijn hogeschool rondlopen die nog geen normaal werkstuk kunnen maken omdat het vol taalfouten zit hoe zullen hun landgenoten op de MBO dan wel niet zijn? Het lijkt me juist een van de speerpunten, zonder dat zullen ze nooit een normale baan kunnen krijgen.

en als dan blijkt dat ze geen werk krijgen is het de schuld van de werkgever, allemaal discriminatie
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_37235305
Ja, je kunt je bijna gaan afvragen of dit een poging is om de werkloosheid onder allochtonen nog hoger op te jagen. Veel beginnen al met een taalachterstand en nu krijgen ze op school ook al geen adequate steun meer.
pi_37235324
Dan heeft Fok over enkele jaren in ieder geval geen tekort aan newsposters!
  maandag 24 april 2006 @ 07:38:24 #31
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37235331

bEn IK ff bLeI dAt Ik hEt OnDeRwEiS uIt bEn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_37235474
Wat is die probleem?

Iedereen spreekt goet Nederlands Tog?

Sgool is stom.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  maandag 24 april 2006 @ 08:29:44 #33
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37235647
De meesten kunnen nu al geen fatsoenlijke brief schrijven.. dat wordt echt een zooi
Vampire Romance O+
  maandag 24 april 2006 @ 08:36:58 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37235698
uit de bron:
quote:
Het ministerie van Onderwijs wil de taalles aan bod laten komen in de praktijkvakken zelf.
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor ) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
Niet meer actief op Fok!
  maandag 24 april 2006 @ 08:40:37 #35
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37235726
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]

als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor ) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
Mooi gezegd, maar daar haal je wel gelijk een andere trend mee onderuit: job enlargement. Mensen beter in hun vel te laten zitten door ze meer en vooral bredere verantwoordelijkheden te geven. Zo iemand hoef je natuurlijk geen schriftelijk iets meer naar een klant te laten sturen. Zelfs iets dat normaal binnen een mbobaan-takenpakket hoort te zitten zoals een diagnosebriefje voor een reparatie wordt dan al dramatisch.
Vampire Romance O+
  maandag 24 april 2006 @ 08:44:02 #36
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37235761
quote:
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan.
Vertel mij wat.

Hartstikke handig hoor, dat competentiegerichte onderwijs - hoef je nooit meer écht les te geven aan dat zooitje losgeslagen tuig. Je laat ze lekker zelf aanmodderen en onderwijl gniffel je in je vuistje dat die arrogante sukkels er nooit iets van zullen bakken.

God wat ben ik blij dat ik niet meer in het onderwijs werk.
pi_37235823
quote:
uit de bron:
[..]

Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.
  maandag 24 april 2006 @ 08:53:11 #38
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37235848
Die onderwijsvernieuwingen worden trouwens wel erg makkelijk doorgevoerd, zelfs als vantevoren totaal niet duidelijk is of het werkt. Als het mislukt is wel een hele generatie er de dupe van. Even iets radicaal anders proberen werkt in veel disciplines wel aardig maar hier niet.
Vampire Romance O+
  maandag 24 april 2006 @ 08:54:27 #39
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_37235865
quote:
uit de bron:
[..]

"Overleven in de maatschappij", allemachtig, alsof je hier niet meer zonder AK-47 door "de hood" kan "cruisen" omdat je anders in de achterbuurten van Kleibietsteradeel niet meer overleefd.

Als wat jij zegt vervolg krijgt dan hebben we straks helemaal geen beroepenonderwijs meer. Immers, ze leren het toch wel in de praktijk. Een tijdje terug las ik in de Elsevier over de nieuwe kloof tussen arm en rijk. De toplaag van Nederland, de managers, artsen, juristen etc. vormt de nieuwe adel en zorgt ervoor dat geld én kennis in eigen kring blijft. Die hebben er uiteraard baat bij dat "de rest" zo dom mogelijk wordt gehouden, teneinde het sheeple beter te controleren.

Zorgwekkende ontwikkeling. Je moet er niet aan denken dat er straks grove fouten worden gemaakt vanwege miscommunicatie
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 24 april 2006 @ 08:55:37 #40
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37235878
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:50 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.
Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel.

Er is geen ontkomen aan. Competentiegericht leren, het is nu al een fossiel uit de jaren 60, een doodgeboren kind, maar ach, die beperkte levensvatbaarheid houdt je scherp hè? Zo kunnen we nu al gaan nadenken over de vólgende onderwijsvernieuwing. 180 graden de andere kant op.
pi_37235901
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel.

Er is geen ontkomen aan. Competentiegericht leren, het is nu al een fossiel uit de jaren 60, een doodgeboren kind, maar ach, die beperkte levensvatbaarheid houdt je scherp hè? Zo kunnen we nu al gaan nadenken over de vólgende onderwijsvernieuwing. 180 graden de andere kant op.

Ik mag toch echt hopen dat we over niet al te lange tijd een minister op die post hebben die wel hersens heeft..
  maandag 24 april 2006 @ 09:00:57 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37235929
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:54 schreef Elegy het volgende:
De toplaag van Nederland, de managers, artsen, juristen etc. vormt de nieuwe adel en zorgt ervoor dat geld én kennis in eigen kring blijft. Die hebben er uiteraard baat bij dat "de rest" zo dom mogelijk wordt gehouden, teneinde het sheeple beter te controleren.
Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me.
pi_37236065
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

God wat ben ik blij dat ik niet meer in het onderwijs werk.
Ik ook, ik ben opgeleid als docent Nederlands. Heb 't nu drie jaar gedaan (ben op m'n 21e al begonnen) en ben 't nu al zat. Ik ga in mei beginnen in het bedrijfsleven.
De overheersende stroming is inderdaad vernieuwen om het vernieuwen, niet om het te verbeteren. Jammer dat het zo moet allemaal
pi_37236088
Even terzijde geschoven dat dit slechts een ordinaire bezuinigingsmaatregel is. Gewoon een aantal docentjes minder.
  maandag 24 april 2006 @ 09:12:56 #45
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37236097
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:57 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik mag toch echt hopen dat we over niet al te lange tijd een minister op die post hebben die wel hersens heeft..
Eigen initiatief en afwijken van de rest wordt in deze studierichtingen vaak de grond in geboord en niet geaccepteerd
Vampire Romance O+
  maandag 24 april 2006 @ 09:41:33 #46
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_37236608
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:00 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me.
Ja, het is idd wel erg cynisch en het zal in de praktijk hopelijk niet zo zwart wit zijn, maar met deze uitholling van het onderwijs wordt de kloof steeds groter. Immers, zij die het kunnen betalen zorgen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen.

Mijn vader zit al bijna veertig jaar in het onderwijs, zal het hem eens vragen hoe de ontwikkelingen zijn.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_37236632
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand.

In het eerste jaar van de opleiding Journalistiek gold/geldt (?) dat je een voldoende moet scoren voor Taalbeheersing (lees: Nederlands) om überhaupt over te kunnen gaan naar het tweede leerjaar. Ook al had je verder allemaal negens en tienen, met een onvoldoende voor Taalbeheersing ging je niet over. Wat mij betreft mag dit de stelregel op ALLE Nederlandse scholen en alle onderwijsniveaus worden.

We doen in dit land veel te weinig aan de bescherming van onze eigen taal; misschien wel het grootste cultuurgoed dat we hebben. Daarnaast holt de kwaliteit van het onderwijs ook nog eens achteruit. De gemiddelde PABO'er is maar matig thuis in de Nederlandse taal. Als we zo doorgaan, glijdt Nederlands nog veel verder af. In plaats van te bezuinigen, zou er juist extra geïnvesteerd moeten worden in de Nederlandse taal. En dan voornamelijk in praktische taalbeheersing in woord en geschrift.
  maandag 24 april 2006 @ 09:49:30 #48
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_37236778
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:42 schreef dVTB het volgende:
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand.
Jij zou er wel een probleem van maken. Het probleem ligt denk ik bij de mensen die er geen probleem van maken. De leerlingen maakt het niet uit, weer een vak minder en ouders vinden het ook niet erg omdat hun kinderen nu wél kunnen slagen. En ik denk dat deze groep groter is dan we denken
pi_37236855
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:42 schreef dVTB het volgende:
Dat was ongeveer het eerste wat mijn vriendin en ik zeiden over onze zoon.
Ik pieker er niet over hem naar een school te sturen waar ze geen Nederlands geven.

Ik heb nog niet zozeer geroepen naar het gerecht te stappen maar ik kan je reactie wel voorstellen
Profiel opgeheven.
pi_37236908
Het punt van Elegy aansnijdt is waarschijnlijk zo'n beetje de kern van het probleem. 'Men' (de gemiddelde Nederlander cq. Nederlandse maatschappij) ziet het belang van een goede taalbeheersing niet (meer) in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')