In BrEeZaH taal?quote:Op maandag 24 april 2006 01:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat is schandalig. Hoe moeten mensen die niks met taal hebben, bijvoorbeeld mts'ers dan later op de werkvloer communiceren zonder een voorbereiding? Door die paar jaar Nederlands op de MAVO of op het Vmbo? laat me niet lachen!
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voorquote:Het ministerie van Onderwijs wil de taalles aan bod laten komen in de praktijkvakken zelf.
Mooi gezegd, maar daar haal je wel gelijk een andere trend mee onderuit: job enlargement. Mensen beter in hun vel te laten zitten door ze meer en vooral bredere verantwoordelijkheden te geven. Zo iemand hoef je natuurlijk geen schriftelijk iets meer naar een klant te laten sturen. Zelfs iets dat normaal binnen een mbobaan-takenpakket hoort te zitten zoals een diagnosebriefje voor een reparatie wordt dan al dramatisch.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan.
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
"Overleven in de maatschappij", allemachtig, alsof je hier niet meer zonder AK-47 door "de hood" kan "cruisen" omdat je anders in de achterbuurten van Kleibietsteradeel niet meer overleefd.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]
Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel.quote:Op maandag 24 april 2006 08:50 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.
quote:Op maandag 24 april 2006 08:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel.
Er is geen ontkomen aan. Competentiegericht leren, het is nu al een fossiel uit de jaren 60, een doodgeboren kind, maar ach, die beperkte levensvatbaarheid houdt je scherp hè? Zo kunnen we nu al gaan nadenken over de vólgende onderwijsvernieuwing. 180 graden de andere kant op.![]()
Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me.quote:Op maandag 24 april 2006 08:54 schreef Elegy het volgende:
De toplaag van Nederland, de managers, artsen, juristen etc. vormt de nieuwe adel en zorgt ervoor dat geld én kennis in eigen kring blijft. Die hebben er uiteraard baat bij dat "de rest" zo dom mogelijk wordt gehouden, teneinde het sheeple beter te controleren.
Ik ook, ik ben opgeleid als docent Nederlands. Heb 't nu drie jaar gedaan (ben op m'n 21e al begonnen) en ben 't nu al zat. Ik ga in mei beginnen in het bedrijfsleven.quote:Op maandag 24 april 2006 08:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
God wat ben ik blij dat ik niet meer in het onderwijs werk.![]()
Eigen initiatief en afwijken van de rest wordt in deze studierichtingen vaak de grond in geboord en niet geaccepteerdquote:Op maandag 24 april 2006 08:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik mag toch echt hopen dat we over niet al te lange tijd een minister op die post hebben die wel hersens heeft..
Ja, het is idd wel erg cynisch en het zal in de praktijk hopelijk niet zo zwart wit zijn, maar met deze uitholling van het onderwijs wordt de kloof steeds groter. Immers, zij die het kunnen betalen zorgen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen.quote:Op maandag 24 april 2006 09:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me.
Jij zou er wel een probleem van maken. Het probleem ligt denk ik bij de mensen die er geen probleem van maken. De leerlingen maakt het niet uit, weer een vak minder en ouders vinden het ook niet erg omdat hun kinderen nu wél kunnen slagen. En ik denk dat deze groep groter is dan we denkenquote:Op maandag 24 april 2006 09:42 schreef dVTB het volgende:
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand.
Dat was ongeveer het eerste wat mijn vriendin en ik zeiden over onze zoon.quote:Op maandag 24 april 2006 09:42 schreef dVTB het volgende:
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |