Het heeft inderdaad op beide een negatief effect, wat ik alleen aan wil geven is dat de gemiddelde allochtoon een minder goede kennis zal hebben van de nederlandse taal dan de gemiddelde autochtoon. En juist daardoor zijn ze kwetsbaarder op de arbeidsmarkt etc, bedrijven hebben namelijk geen voordeel om te discrimineren, dus weer reeel en kijk waar de schoen wringt.quote:Op maandag 24 april 2006 11:56 schreef dVTB het volgende:
[..]
NOGMAALS: ik veeg NIET weg dat er allochtonen met een taalachterstand zijn en dat dat een groot probleem is. Ik waarschuw er alleen voor om alleen naar allochtonen te kijken. Er zijn ZAT autochtone jongeren die er ook niks van bakken.
Maar voordat dit een taalachterstand-discussie wordt (daarvoor is hier recent op Fok al een ander topic gestart): het gaat hier over de afschaffing van het vak Nederlands op MBO-opleidingen. Op scholen zitten zowel autochtone als allochtone jongeren. Afschaffing van Nederlands heeft dus op beide groepen een negatief effect.
idd het gaat die kant gewoon op.quote:Op maandag 24 april 2006 10:35 schreef InsertCredit het volgende:
Ik geef het nog 5 jaar voordat ook de uni's en hbo's volledig gelijkgetrokken zijn.
Kennisnivellering![]()
True!quote:Op maandag 24 april 2006 12:04 schreef Mwanatabu het volgende:
Het niveau van de gemiddelde Fokker is al bedroevend laag qua spelling. Het Koftschip-regeltje is al teveel gevraagd, laat staan het verschil tussen jou en jouw. Het laatste wat je daaraan moet doen, is ervan uitgaan "dat ze het in de praktijk wel leren"...
Ik heb hetzelfde gedaan (sollicitatiecommissie, afrekenen) en fouten in de brief, deden de sollicitatie in de prullenbak belanden. Terecht, denk ik. Per abuis een lettertje vergeten of zo, moet je dan waarschijnlijk door de vingers zien, duidelijke grammaticale of spellingsfouten : weg ermee. Gelukkig kreeg ik sowieso weinig MBO'rs wat dat betreft.quote:Op maandag 24 april 2006 10:04 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb een tijdje terug sollicitatiebrieven doorgewerkt .... etc.
De aanleiding is geloof ik niet veel meer dan de aanname "dat ze het wel in de praktijk zullen oppikken".quote:Op maandag 24 april 2006 12:13 schreef sSSPzAbt_101 het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde gedaan (sollicitatiecommissie, afrekenen) en fouten in de brief, deden de sollicitatie in de prullenbak belanden. Terecht, denk ik. Per abuis een lettertje vergeten of zo, moet je dan waarschijnlijk door de vingers zien, duidelijke grammaticale of spellingsfouten : weg ermee. Gelukkig kreeg ik sowieso weinig MBO'rs wat dat betreft.
Ik vind dat nog steeds een niveau verwacht mag worden in tenminste geschreven taal. Met het afschaffen van taalonderwijs, krijgen leerlingen niet meer te zien hoe het moet, en gaan ze het zichzelf leren. Een stoomcursusje sollicitatiebrief schrijven werkt echt niet.
Tot hoever wordt het onderwijs uitgekleed? Is er uberhaupt een plan over, beleid?
Voor derest: Ik kom echter alleen maar gescheld op de maatregel tegen (terecht) maar ik heb nog nergens de aanleiding ertoe gelezen...?
Volgend jaar moet ook hij afstuderen.quote:hoi mede studenten,,
aangezien dat er geen web service boek bij donner te koop is. Bij me kan je het boek kopen. het is gewoon mooi boek geen shit kopietjes of zo..
Het bedrag is 25 euro. mooi boek...
Ik heb niet veel in vooraad
wie eerst wie eerst maalt, dinsdag heb je het boek..
met vriendelijk groeten -Naam-
* de gene die all eerder het boek besteld hebben . krijgen ze dinsdag het boek.
Is ook zo.. het wordt nog een beetje verdoezeld omdat eindverslagen meestal door moeders nagelezen worden en bij projectwerk de leden die wel fatsoenlijk kunnen schrijven over het algemeen het verslag samenstellen. Als iedereen de afzondelijk ingeleverde delen direct zou plakken en inleveren zou je een beter beeld van de werkelijkheid krijgen. Ook een negatiever trouwens..quote:Op maandag 24 april 2006 12:36 schreef MrX1982 het volgende:
Dat de taalvaardigheid op het HBO onder de maat is bewijst deze mail die ik een tijdje terug van een klasgenoot heb ontvangen.
[..]
Volgend jaar moet ook hij afstuderen.
Ik heb regelmatig docenten horen klagen over het bedroevende niveau Nederlands op het HBO. We hebben in dit land de mond vol van kenniseconomie zus kenniseconomie zo maar als je dan kijkt naar het onderwijs dan zie je weinig terug van het streven naar een kenniseconomie.
Het afschaffen van het Nederlands op het mbo zal de concurrentiepositie van de mbo'er in de toekomst geen goed doen eerder schaden.
Ja dat vind ik ook een heel goed idee.quote:Op maandag 24 april 2006 12:42 schreef dVTB het volgende:
*is geschokt na het lezen van het mailtje van de HBO-student* Verbijsterend gewoon. Volgens mij kan het kabinet beter een noodscenario in werking zetten: EXTRA taallessen ofzo...
Inderdaad. Het is belachelijk.quote:Op maandag 24 april 2006 12:42 schreef dVTB het volgende:
*is geschokt na het lezen van het mailtje van de HBO-student* Verbijsterend gewoon. Volgens mij kan het kabinet beter een noodscenario in werking zetten: EXTRA taallessen ofzo...
Ik heb ook HBO gedaanquote:Op maandag 24 april 2006 12:36 schreef MrX1982 het volgende:
Dat de taalvaardigheid op het HBO onder de maat is bewijst deze mail die ik een tijdje terug van een klasgenoot heb ontvangen.
Er is een brief aan de minister onderweg.quote:Op maandag 24 april 2006 14:44 schreef sSSPzAbt_101 het volgende:
Niet dat mensen die nog op school zitten hierom zouden moeten juichen maar aan de andere kant zou ik graag zien zien dat er protest komt vanuit de leerlingen zelf..?
quote:Geagte mevrouw vande hoeven
graach wilen we reagere op de plannutjus van u en de zynen over het afschaffen van de lessen nederlans. nee dat wilen we dus niet want de lessen zijn vils te leuk!
zo moeste we laast van die vent (hij heet meneer van de broek maar we noemen m de snikkel ::):):)) boeken leze maar dar was netuurleik geen ene hol aan dus toen zyn we met proppies en vliegtuigies gaan chooie.
hij stresse netuurleik maar wij helemaal dubbel netuurleik. ::D:DDDDDD
nee die lesse moete bleive want strakkies kreichen we mevrouw Van laars (de aars ::DDDDD) als de snikkel pleite moet, en die is STRENG!!! nie normaal das niet leuk mir.
verder (moet u weten want is belabgrijk) zijn we allemaal dislexisch daarvoor hebbe we een officjele verklaring voor, inc handtekening van de directuer dus krijgen we allemaal SOWIESO een voldoende ookal maken we wel is vouten, dat maakt nie uit want die tellen nie mee. dislexisch is niet fijn want mensen nemen je niet zerieus maar dat heet discriminatie zegt onze mentor.
we willen dus nog steeds nederlans ja!!! ookal zijn talen kut. op zich. maar de lessen zijn lache.
Mzzl, ciao
klas 4c
hm, er staat nergens dat ik dit goedkeurquote:Op maandag 24 april 2006 08:50 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.
Voorspelbaar! Toch leuk, hoor...quote:Op maandag 24 april 2006 15:03 schreef Ringo het volgende:
[..]Er is een brief aan de minister onderweg.[..]
Ik kan me (vanuit mijn eigen opvoeding) niet voorstellen dat de gemiddelde puber niet het verschil ziet tussen partyflock-taal en ABN (zoals die in brieven e.d.wordt gebezigd). Aan de andere kant heb ik ook wel weer geleerd dat waarmee men opgroeit...etc.quote:Op maandag 24 april 2006 14:51 schreef Mwanatabu het volgende:
Boeken, ja. Boeken.
Leuk toekomstbeeld.quote:Op maandag 24 april 2006 15:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hm, er staat nergens dat ik dit goedkeurHet enige wat ik doe is het toekomstbeeld schetsen dat ik bij mijn studie door de strot geduwd krijg
Preciesquote:Op maandag 24 april 2006 14:42 schreef Ringo het volgende:
Dat mailtje is heel, héél triest. Zo iemand verdient maar 1 ding: een ferme trap onder de reet.
Eén groot voordeel, voor mensen zoals ik: werk genoeg aan de winkel! Nog even en 'taalspecialist' is een keurmerk dat maar weinigen verdienen.
Mijn uurtarief zal niet mis te verstaan zijn!![]()
Ik heb de verkeerde opleiding gekozenquote:Op maandag 24 april 2006 16:15 schreef dVTB het volgende:
[..]
PreciesEn dan is het nota bene OOK nog eens een vak dat de gemiddelde, goedkope Oost-Europese arbeidskracht niet van me afpakt.
![]()
Nope, "is" sloeg op het woord "hoeveelheid", en dat volgens mij enkelvoud zijn, jij snap?quote:Op maandag 24 april 2006 10:04 mierenneukte Diederik_Duck het volgende:
[ <knip> De hoeveelheid spelfouten en grammaticale blunders die je dan tegenkomt zijn is schrijnend <knip>]
Postmodernistisch gezien is het ook helemaal niet relevant.
Nee. Beide manieren werken niet, omdat ze allebei maar 1 kant van werkelijkheid trainen. In de onderbouw stampen als basis voor compentiemanagement zou een mooie combinatie zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
We moeten gewoon terug naar het stampen van vroegah. Ga maar rijtjes leren, regeltjes lezen en eindeloos oefenen. Niks van dat halfzachte feministische softe gezeik, weg met je maatschappijleer en andere onzinvakken en terug naar de discipline. Zoals het nu gaat, gaat het echt niet. Steeds maar de eisen laten zakken omdat anders de helft het niet haalt - zelfs op de universiteit. Nou, dan haalt de helft het maar eens niet! Ze gaan maar weer een week blokken en proberen het daarna nog eens. Net zo lang tot ze het wel kunnen.
Bah. Al dat softe gedoe. We mogen ze vooral niet krenken, of het gevoel geven dat ze iets niet kunnen... blablabla... onvoldoendes geven we niet meer, dat werkt demotiverend... blablabla... we moeten ze stimuleren, een studiehuis geven zodat ze zich kunnen ontplooien, de rest komt wel... blablabla. BEK HOUDEN IN DE KLAS! MAAK OPDRACHTEN 1 T/M 5 EN LAAT ME JE NIET HOREN! VOLGENDE WEEK IS HET PROEFWERK.. WIE HET NIET HAALT IS DOM EN MAG EEN WEEK NABLIJVEN OM EXTRA TE OEFENEN! Zo ging het bij mij en zo hoort het.
Ja en nee. Taalverwerving is stampen én toepassen. Met alleen stampen en beweren dat iedereen die het netjes op kan schrijven de taal goed beheerst, kom je er niet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
We moeten gewoon terug naar het stampen van vroegah. Ga maar rijtjes leren, regeltjes lezen en eindeloos oefenen. Niks van dat halfzachte feministische softe gezeik, weg met je maatschappijleer en andere onzinvakken en terug naar de discipline. Zoals het nu gaat, gaat het echt niet. Steeds maar de eisen laten zakken omdat anders de helft het niet haalt - zelfs op de universiteit. Nou, dan haalt de helft het maar eens niet! Ze gaan maar weer een week blokken en proberen het daarna nog eens. Net zo lang tot ze het wel kunnen.
Bah. Al dat softe gedoe. We mogen ze vooral niet krenken, of het gevoel geven dat ze iets niet kunnen... blablabla... onvoldoendes geven we niet meer, dat werkt demotiverend... blablabla... we moeten ze stimuleren, een studiehuis geven zodat ze zich kunnen ontplooien, de rest komt wel... blablabla. BEK HOUDEN IN DE KLAS! MAAK OPDRACHTEN 1 T/M 5 EN LAAT ME JE NIET HOREN! VOLGENDE WEEK IS HET PROEFWERK.. WIE HET NIET HAALT IS DOM EN MAG EEN WEEK NABLIJVEN OM EXTRA TE OEFENEN! Zo ging het bij mij en zo hoort het.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |