Dat is een praatgroepje. Waar de directeuren van de bedrijven 'geen tijd' voor hebben.quote:Op zondag 23 april 2006 20:23 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe moet het dan met de kenniseconomie?
Heel simpel, ze hebben gewoon een lerarentekort, dan schrap je gewoon wat lessen en dan komt het weer helemaal goed.quote:Op zondag 23 april 2006 16:10 schreef Bierie het volgende:
MBO's schrappen het vak Nederlands
Ik kan er nog steeds met mijn verstand niet bij.![]()
Hoe komt iemand op een dergelijke beslissing?
Ik vind dat de overheid juist niet moet bezuinigen op onderwijs, sterker nog ik vind dat er juist geinvesteerd moet worden in het onderwijs.quote:Tevens is het wellicht een goed topic om de uitholling van het Nederlands leerstelsel in zijn totaal eens te bespreken. En dan bedoel ik met name de golf van bezuinigingen op onderwijs en het voortdurend bijstellen van slagingscriteria zodat straks iedere mongool een diploma meekrijgt.
quote:Op zondag 23 april 2006 23:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
Beter zou zijn: Nederlanders schrappen MBO opleidingen.
Misschien zou die politicus de schuld dan bij zichzelf moeten leggen, omdat het volk te dom opgeleid is, dankzij bezuinigingen, van zijn kant. Dat het volk hem of haar niet begrijpt, is dus indirect zijn 'schuld', om het politiek uit te drukken.quote:'Het spijt me dat ik het volk niet uit kan leggen dat ik het bij het juiste eind heb.'
Wat wordt er dan nog wél gedaan op school, vraag ik me af?quote:Op zondag 23 april 2006 21:47 schreef Yildiz het volgende:
Och, veel stelt het toch al niet voor.
Engels is ook al afgeschaft, omdat men denkt dat je dat toch al leert van de films.
Duits, nouja, dan kijk je gewoon een paar keer commissaris Rex, en Cobra 11, ofzo...
Wiskunde,... wiskunde? Vaak ook al niet meer.
Alleen nog wat tekstjes uit je hoofd leren voor de theorie. Maargoed, zal wel de schuld van links zijn ofzo, om het een oorzaak te geven, en daarmee een excuus om er niks aan te hoeven doen.
Hoezo, maakbaar Nederland? Laat maar afzinken, ik kan het toch niet meer redden, denken de meesten. Maar wel een dikke Audi van de stichting.
Ik verbaas me soms serieus wat leraren zélf doen tussen het les geven door.quote:Op maandag 24 april 2006 00:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat wordt er dan nog wél gedaan op school, vraag ik me af?
Is het echt alleen nog maar sms'en, stickies roken en rondcrossen op brommers?
Och, OC&W laat mij nergens meer versteld door staan.quote:Op maandag 24 april 2006 00:42 schreef MrX1982 het volgende:
Dit is een nieuw dieptepunt in een onderdeel van de maatschappij die zo enorm belangrijk is en eigenlijk al jaren van dieptepunt naar dieptepunt gaat.
Welke dwaas bedenkt zoiets?
In BrEeZaH taal?quote:Op maandag 24 april 2006 01:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat is schandalig. Hoe moeten mensen die niks met taal hebben, bijvoorbeeld mts'ers dan later op de werkvloer communiceren zonder een voorbereiding? Door die paar jaar Nederlands op de MAVO of op het Vmbo? laat me niet lachen!
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voorquote:Het ministerie van Onderwijs wil de taalles aan bod laten komen in de praktijkvakken zelf.
Mooi gezegd, maar daar haal je wel gelijk een andere trend mee onderuit: job enlargement. Mensen beter in hun vel te laten zitten door ze meer en vooral bredere verantwoordelijkheden te geven. Zo iemand hoef je natuurlijk geen schriftelijk iets meer naar een klant te laten sturen. Zelfs iets dat normaal binnen een mbobaan-takenpakket hoort te zitten zoals een diagnosebriefje voor een reparatie wordt dan al dramatisch.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan.
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
"Overleven in de maatschappij", allemachtig, alsof je hier niet meer zonder AK-47 door "de hood" kan "cruisen" omdat je anders in de achterbuurten van Kleibietsteradeel niet meer overleefd.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef Viking84 het volgende:
uit de bron:
[..]
als student nederlands cq student toegepaste taalwetenschap (het vakgebied dat zich met onderwijs bezighoudt) kan ik jullie vertellen dat dit competentiegerichte onderwijs een nieuwe trend is waar we nog wel vaker mee te maken zullen krijgen. Voor veel scholen heeft het traditionele grammaticaonderwijs afgedaan. In plaats daarvan wordt het leren van een taal bijvoorbeeld geïntegreerd in andere vakken, moeten de leerlingen oefenen in communicatieve situaties of wordt de aandacht gevestigd op het 'overleven in de maatschappij'. Zeker voor MBO'ers moet hun taalkennis vooral praktisch van aard zijn. Wat hebben zij eraan om te weten wat een zelfstandig naamwoord is? Ze schrijven één keer een sollicitatiebrief, laten die door een ander controleren (daar heb je zelfs bedrijven voor) en verder hebben ze hun Nederlands nooit meer nodig
Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel.quote:Op maandag 24 april 2006 08:50 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.
quote:Op maandag 24 april 2006 08:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is heel simpel in onderwijsland: óf je huppelt vrolijk mee met de vernieuwingskudde, óf je blijft staan - en dan vindt iedereen je een ouderwetse sukkel.
Er is geen ontkomen aan. Competentiegericht leren, het is nu al een fossiel uit de jaren 60, een doodgeboren kind, maar ach, die beperkte levensvatbaarheid houdt je scherp hè? Zo kunnen we nu al gaan nadenken over de vólgende onderwijsvernieuwing. 180 graden de andere kant op.![]()
Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me.quote:Op maandag 24 april 2006 08:54 schreef Elegy het volgende:
De toplaag van Nederland, de managers, artsen, juristen etc. vormt de nieuwe adel en zorgt ervoor dat geld én kennis in eigen kring blijft. Die hebben er uiteraard baat bij dat "de rest" zo dom mogelijk wordt gehouden, teneinde het sheeple beter te controleren.
Ik ook, ik ben opgeleid als docent Nederlands. Heb 't nu drie jaar gedaan (ben op m'n 21e al begonnen) en ben 't nu al zat. Ik ga in mei beginnen in het bedrijfsleven.quote:Op maandag 24 april 2006 08:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
God wat ben ik blij dat ik niet meer in het onderwijs werk.![]()
Eigen initiatief en afwijken van de rest wordt in deze studierichtingen vaak de grond in geboord en niet geaccepteerdquote:Op maandag 24 april 2006 08:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik mag toch echt hopen dat we over niet al te lange tijd een minister op die post hebben die wel hersens heeft..
Ja, het is idd wel erg cynisch en het zal in de praktijk hopelijk niet zo zwart wit zijn, maar met deze uitholling van het onderwijs wordt de kloof steeds groter. Immers, zij die het kunnen betalen zorgen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen.quote:Op maandag 24 april 2006 09:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat laatste klinkt dan wel weer érg cynisch, maar ik kan er wel enigszins in meegaan, deze denktrant. Simpelweg zorgen dat je zelf genoeg kennis hebt, niet meegaan in de trend van oppervlakkigheid, zodat je zeker bent van je maatschappelijke meerwaarde. Kwestie van ontwikkeling en beschaving, lijkt me.
Jij zou er wel een probleem van maken. Het probleem ligt denk ik bij de mensen die er geen probleem van maken. De leerlingen maakt het niet uit, weer een vak minder en ouders vinden het ook niet erg omdat hun kinderen nu wél kunnen slagen. En ik denk dat deze groep groter is dan we denkenquote:Op maandag 24 april 2006 09:42 schreef dVTB het volgende:
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand.
Dat was ongeveer het eerste wat mijn vriendin en ik zeiden over onze zoon.quote:Op maandag 24 april 2006 09:42 schreef dVTB het volgende:
Ik zou als MBO-leerling niet op een school willen zitten waar Nederlands werd gedegradeerd tot bijzaak. Ik zou als ouder van een MBO-leerling de school die geen Nederlands meer verzorgt voor het gerecht slepen. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal zet mensen onherroepelijk en blijvend op een achterstand.
Postmodernistisch gezien is het ook helemaal niet relevant.quote:Op maandag 24 april 2006 09:56 schreef dVTB het volgende:
Het punt van Elegy aansnijdt is waarschijnlijk zo'n beetje de kern van het probleem. 'Men' (de gemiddelde Nederlander cq. Nederlandse maatschappij) ziet het belang van een goede taalbeheersing niet (meer) in.
Dat weten ze tegenwoordig ook niet. Het zijn toch alleen maar van die paupers die zo nodig marokaans of surinaams willen spreken.quote:Op zondag 23 april 2006 16:14 schreef Bot13 het volgende:
Dat gaat leuk worden. Niet alleen komen de VMBO'ers niet aan een baan in de toekomst; ze weten ook niet meer hoe ze een fatsoenlijke sollicitatiebrief moeten opstellen...
quote:Op maandag 24 april 2006 10:04 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb een tijdje terug sollicitatiebrieven doorgewerkt om kandidaten te selecteren voor een gesprek. De hoeveelheid spelfouten en grammaticale blunders die je dan tegenkomt zijn is schrijnend. En dat voor een functie waar HBO voor gevraagd werd. En ja, ik reken je erop af als ik dat lees. Niet per se omdat je je taal niet beheerst, maar ook omdat je te slordig bent geweest het even door een spellingschecker of familielid te laten nakijken. Hier wordt het echt niet beter van, van dit soort onzinnige beslissingen...
Dit vind ik typisch Nederlands gedrag: de mond vol hebben over de slechte taalbeheersing van allochtonen en zelf toch ook vier fouten maken in twee zinnen...quote:Op maandag 24 april 2006 10:04 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Dat weten ze tegenwoordig ook niet. Het zijn toch alleen maar van die paupers die zonodig Marokkaans of Surinaams willen spreken.
Doe niet zo politiek correct. Allochtonen kunnen vaak niet eens lezen en schrijven (wat dan wel weer een prae is, maken ze ook geen schrijffouten), dat is gewoon een feit.quote:Op maandag 24 april 2006 10:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dit vind ik typisch Nederlands gedrag: de mond vol hebben over de slechte taalbeheersing van allochtonen en zelf toch ook vier fouten maken in twee zinnen...
Ik ga hier niet alle taalfouten corrigeren, hoor. Ik wil er alleen op wijzen dat Nederlanders heel goed zijn in het wijzen naar allochtonen, terwijl ook de gemiddelde autochtone Nederlander bar slecht met z'n taal omgaat. Ik betrap zelfs nieuwsredacteuren (dus professionele schrijvers) nog op fouten.
Ik pretendeer (als beroepsmatig schrijver) ook niet dat ik de taal foutloos beheers, maar wat ik nalaat is om alleen naar allochtonen te wijzen. Dat is dus echt een houding waar we helemaal niets mee opschieten. Slechte taalbeheersing is een probleem van alle Nederlanders, niet alleen van allochtonen.
Hear, hear.quote:Op maandag 24 april 2006 10:09 schreef dVTB het volgende:
Slechte taalbeheersing is een probleem van alle Nederlanders, niet alleen van allochtonen.
Dat geldt voor de eerste generatie. Je loopt hopeloos achter met je oordeel, ventje.quote:Op maandag 24 april 2006 10:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
Doe niet zo politiek correct. Allochtonen kunnen vaak niet eens lezen en schrijven (wat dan wel weer een prae is, maken ze ook geen schrijffouten), dat is gewoon een feit.
Ten eerste heb ik het niet over allochtonen, maar vmbo'ers. Nederlanders die geen moeite doen om hun eigen taal te beheersen, maar eerder de straattaal vangen. Als je een paar sollicitatiebrieven hebt gelezen van nederlandse vmbo'ers, dan weet je hoe bedroevend dat is. Ten tweede ga ik op fok echt geen keurige zinnen typen. Maak ik hier een fout, pech gehad, het gaat om het idee, alsof het mij boeit of hier 4 of 100 spelfouten staan, zolang mijn brieven en rapporten foutloos zijn, ben ik tevreden.quote:Op maandag 24 april 2006 10:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dit vind ik typisch Nederlands gedrag: de mond vol hebben over de slechte taalbeheersing van allochtonen en zelf toch ook vier fouten maken in twee zinnen...
Ik ga hier niet alle taalfouten corrigeren, hoor. Ik wil er alleen op wijzen dat Nederlanders heel goed zijn in het wijzen naar allochtonen, terwijl ook de gemiddelde autochtone Nederlander bar slecht met z'n taal omgaat. Ik betrap zelfs nieuwsredacteuren (dus professionele schrijvers) nog op fouten.
...
Tuurlijk, het speelt zich in de gehele samenleving af, echter is het oververtegenwoordigd in allochtone kring, en zeker niet alleen bij de eerste generatie daarvan.quote:Op maandag 24 april 2006 10:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat geldt voor de eerste generatie. Je loopt hopeloos achter met je oordeel, ventje.
Gebrek aan taalvaardigheid is een probleem dat zich afspeelt over de gehele breedte van onze samenleving. Maak er geen etnisch probleem van; dat is namelijk maar het topje van de ijsberg.
Ik heb op mijn hogeschool heel veel allochtonen in de klas, en zodra er een in mijn casegroep zit ben ik meer tijd bezig om zijn taalfouten eruit te halen dan om te kijken of het klopt. Ik weet niet op het op de uni ook zo is, maar ik neem aan dat hun mede-allochtonen op het MBO zeker niet beter zijn....quote:Op maandag 24 april 2006 10:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat geldt voor de eerste generatie. Je loopt hopeloos achter met je oordeel, ventje.
Gebrek aan taalvaardigheid is een probleem dat zich afspeelt over de gehele breedte van onze samenleving. Maak er geen etnisch probleem van; dat is namelijk maar het topje van de ijsberg.
Ontken ik dat dan? Ik heb niet voor niets het woord 'alleen' gebruikt. Dat er allochtonen met een taalachterstand zijn, is evident.quote:Op maandag 24 april 2006 10:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
Doe niet zo politiek correct. Allochtonen kunnen vaak niet eens lezen en schrijven (wat dan wel weer een prae is, maken ze ook geen schrijffouten), dat is gewoon een feit.
Dat vind ik een slechte instelling, maar goed: dat moet je helemaal zelf weten. Je had het trouwens wel degelijk over Marokkanen en Surinamers.quote:Op maandag 24 april 2006 10:33 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Ten eerste heb ik het niet over allochtonen, maar vmbo'ers. Nederlanders die geen moeite doen om hun eigen taal te beheersen, maar eerder de straattaal vangen. Als je een paar sollicitatiebrieven hebt gelezen van nederlandse vmbo'ers, dan weet je hoe bedroevend dat is. Ten tweede ga ik op fok echt geen keurige zinnen typen. Maak ik hier een fout, pech gehad, het gaat om het idee, alsof het mij boeit of hier 4 of 100 spelfouten staan, zolang mijn brieven en rapporten foutloos zijn, ben ik tevreden.
Het zou niet best zijn als alle professionals zo over hun vak dachten. Cardiologen hebben een te hoge werkdruk. Opereren een paar patiënten gewoon niet, die daarna doodgaan. Immers actie = reactie.quote:Op maandag 24 april 2006 10:40 schreef FallenAngel666 het volgende:
Ik krijg steeds meer respect voor het Nederlands onderwijsstelsel!
Zeker nu een aantal geniale geesten het briljante idee heeft opgevat om Isaac Newton's derde wet binnen hun vakgebied in de praktijk te brengen.
Het probleem:
Ruim 30% van de leerlingen op het VMBO en MBO kampt met een dermate grote taalachterstand dat zij niet in staat zijn om een eenvoudige, coherente en grammaticaal correcte zin te formuleren.
De oplossing:
Schaf het vak Nederlands af op het VMBO en het MBO, immers: 'actie = -reactie'.
![]()
quote:103 Teletekst ma 24 apr
***************************************
Kamer wil Nederlands op mbo houden
***************************************
` De Tweede Kamer vindt dat er in het
middelbaar beroepsonderwijs aparte
lessen Nederlands moeten blijven.In het
kader van de onderwijsvernieuwing mogen
mbo-scholen Nederlands vanaf volgend
jaar integreren in de praktijkvakken.
CDA-Kamerlid De Vries noemt dat een
onverantwoorde ontwikkeling.Hij wijst
erop dat veel mbo-leerlingen nu al een
taalachterstand hebben.Ook werkgevers
klagen over de taalkennis van mbo'ers.
Leerlingen die doorstromen naar het hbo
mislukken daar vaak door lacunes in de
taalbeheersing.Ook de PvdA,D66 en de
VVD vinden dat Nederlands op het mbo
een apart vak moet blijven.
Nee je ontkent het niet, maar je redeneert het specifieke probleem weg door de focusgroep te vergroten.quote:Op maandag 24 april 2006 11:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ontken ik dat dan? Ik heb niet voor niets het woord 'alleen' gebruikt. Dat er allochtonen met een taalachterstand zijn, is evident.
En terecht, naar mijn idee. Slechte taalbeheersing is namelijk NIET iets dat alleen onder allochtonen voorkomt. Het specifieke probleem is namelijk dat een grote groep Nederlanders (zowel allochtoon als autochtoon) de Nederlandse taal onvoldoende beheerst. Jouw houding (alleen maar kijken naar allochtonen) is veel gevaarlijker dan de mijne.quote:Op maandag 24 april 2006 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nee je ontkent het niet, maar je redeneert het specifieke probleem weg door de focusgroep te vergroten.
Nee slechte taalbeheersing komt niet alleen onder allochtonen voor, maar de verhouding taalbeheersing allochtonen-autochtonen is volledig zoek. Anders gezegd: een hier geboren allochtoon heeft een veel grotere kans de Nederlandse taal onvoldoende te beheersen. Het is gevaarlijk dat soort verschillen niet te (willen) zien.quote:Op maandag 24 april 2006 11:26 schreef dVTB het volgende:
[..]
En terecht, naar mijn idee. Slechte taalbeheersing is namelijk NIET iets dat alleen onder allochtonen voorkomt. Het specifieke probleem is namelijk dat een grote groep Nederlanders (zowel allochtoon als autochtoon) de Nederlandse taal onvoldoende beheerst. Jouw houding (alleen maar kijken naar allochtonen) is veel gevaarlijker dan de mijne.
Het komt misschien niet specifiek hier voor, maar het is een feit dat veel allochtone jongeren een taalachterstand hebben doordat de ouders de taal niet goed genoeg beheersen. Het is makkelijk om dat weg te vegen en te zeggen dat er ook autochtonen zijn, maar feit blijft dat onder allochtonen veel meer jongeren zijn die de taal zo slecht beheersen dat ze hierdoor veel minder kans hebben op een baan.quote:Op maandag 24 april 2006 11:26 schreef dVTB het volgende:
[..]
En terecht, naar mijn idee. Slechte taalbeheersing is namelijk NIET iets dat alleen onder allochtonen voorkomt. Het specifieke probleem is namelijk dat een grote groep Nederlanders (zowel allochtoon als autochtoon) de Nederlandse taal onvoldoende beheerst. Jouw houding (alleen maar kijken naar allochtonen) is veel gevaarlijker dan de mijne.
Moet je indenken hoe ze zouden zijn zonder nederlandse lesquote:Op maandag 24 april 2006 11:28 schreef Xennia het volgende:
Een aantal collega's van mij hebben een SPW-diploma, maar kunnen stuk voor stuk niet spellen. Zonde van de tijd dus die lesjes Nederlands, al te veel zal het niet voorstellen. Laat ze dan nog maar wat oefenen met het zingen van kleuterliedjes
Dat gaat mijn voorstellingsvermogen te bovenquote:Op maandag 24 april 2006 11:47 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Moet je indenken hoe ze zouden zijn zonder nederlandse les![]()
NOGMAALS: ik veeg NIET weg dat er allochtonen met een taalachterstand zijn en dat dat een groot probleem is. Ik waarschuw er alleen voor om alleen naar allochtonen te kijken. Er zijn ZAT autochtone jongeren die er ook niks van bakken.quote:Op maandag 24 april 2006 11:44 schreef Arnold_fan het volgende:
Het komt misschien niet specifiek hier voor, maar het is een feit dat veel allochtone jongeren een taalachterstand hebben doordat de ouders de taal niet goed genoeg beheersen. Het is makkelijk om dat weg te vegen en te zeggen dat er ook autochtonen zijn, maar feit blijft dat onder allochtonen veel meer jongeren zijn die de taal zo slecht beheersen dat ze hierdoor veel minder kans hebben op een baan.
Het heeft inderdaad op beide een negatief effect, wat ik alleen aan wil geven is dat de gemiddelde allochtoon een minder goede kennis zal hebben van de nederlandse taal dan de gemiddelde autochtoon. En juist daardoor zijn ze kwetsbaarder op de arbeidsmarkt etc, bedrijven hebben namelijk geen voordeel om te discrimineren, dus weer reeel en kijk waar de schoen wringt.quote:Op maandag 24 april 2006 11:56 schreef dVTB het volgende:
[..]
NOGMAALS: ik veeg NIET weg dat er allochtonen met een taalachterstand zijn en dat dat een groot probleem is. Ik waarschuw er alleen voor om alleen naar allochtonen te kijken. Er zijn ZAT autochtone jongeren die er ook niks van bakken.
Maar voordat dit een taalachterstand-discussie wordt (daarvoor is hier recent op Fok al een ander topic gestart): het gaat hier over de afschaffing van het vak Nederlands op MBO-opleidingen. Op scholen zitten zowel autochtone als allochtone jongeren. Afschaffing van Nederlands heeft dus op beide groepen een negatief effect.
idd het gaat die kant gewoon op.quote:Op maandag 24 april 2006 10:35 schreef InsertCredit het volgende:
Ik geef het nog 5 jaar voordat ook de uni's en hbo's volledig gelijkgetrokken zijn.
Kennisnivellering![]()
True!quote:Op maandag 24 april 2006 12:04 schreef Mwanatabu het volgende:
Het niveau van de gemiddelde Fokker is al bedroevend laag qua spelling. Het Koftschip-regeltje is al teveel gevraagd, laat staan het verschil tussen jou en jouw. Het laatste wat je daaraan moet doen, is ervan uitgaan "dat ze het in de praktijk wel leren"...
Ik heb hetzelfde gedaan (sollicitatiecommissie, afrekenen) en fouten in de brief, deden de sollicitatie in de prullenbak belanden. Terecht, denk ik. Per abuis een lettertje vergeten of zo, moet je dan waarschijnlijk door de vingers zien, duidelijke grammaticale of spellingsfouten : weg ermee. Gelukkig kreeg ik sowieso weinig MBO'rs wat dat betreft.quote:Op maandag 24 april 2006 10:04 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb een tijdje terug sollicitatiebrieven doorgewerkt .... etc.
De aanleiding is geloof ik niet veel meer dan de aanname "dat ze het wel in de praktijk zullen oppikken".quote:Op maandag 24 april 2006 12:13 schreef sSSPzAbt_101 het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde gedaan (sollicitatiecommissie, afrekenen) en fouten in de brief, deden de sollicitatie in de prullenbak belanden. Terecht, denk ik. Per abuis een lettertje vergeten of zo, moet je dan waarschijnlijk door de vingers zien, duidelijke grammaticale of spellingsfouten : weg ermee. Gelukkig kreeg ik sowieso weinig MBO'rs wat dat betreft.
Ik vind dat nog steeds een niveau verwacht mag worden in tenminste geschreven taal. Met het afschaffen van taalonderwijs, krijgen leerlingen niet meer te zien hoe het moet, en gaan ze het zichzelf leren. Een stoomcursusje sollicitatiebrief schrijven werkt echt niet.
Tot hoever wordt het onderwijs uitgekleed? Is er uberhaupt een plan over, beleid?
Voor derest: Ik kom echter alleen maar gescheld op de maatregel tegen (terecht) maar ik heb nog nergens de aanleiding ertoe gelezen...?
Volgend jaar moet ook hij afstuderen.quote:hoi mede studenten,,
aangezien dat er geen web service boek bij donner te koop is. Bij me kan je het boek kopen. het is gewoon mooi boek geen shit kopietjes of zo..
Het bedrag is 25 euro. mooi boek...
Ik heb niet veel in vooraad
wie eerst wie eerst maalt, dinsdag heb je het boek..
met vriendelijk groeten -Naam-
* de gene die all eerder het boek besteld hebben . krijgen ze dinsdag het boek.
Is ook zo.. het wordt nog een beetje verdoezeld omdat eindverslagen meestal door moeders nagelezen worden en bij projectwerk de leden die wel fatsoenlijk kunnen schrijven over het algemeen het verslag samenstellen. Als iedereen de afzondelijk ingeleverde delen direct zou plakken en inleveren zou je een beter beeld van de werkelijkheid krijgen. Ook een negatiever trouwens..quote:Op maandag 24 april 2006 12:36 schreef MrX1982 het volgende:
Dat de taalvaardigheid op het HBO onder de maat is bewijst deze mail die ik een tijdje terug van een klasgenoot heb ontvangen.
[..]
Volgend jaar moet ook hij afstuderen.
Ik heb regelmatig docenten horen klagen over het bedroevende niveau Nederlands op het HBO. We hebben in dit land de mond vol van kenniseconomie zus kenniseconomie zo maar als je dan kijkt naar het onderwijs dan zie je weinig terug van het streven naar een kenniseconomie.
Het afschaffen van het Nederlands op het mbo zal de concurrentiepositie van de mbo'er in de toekomst geen goed doen eerder schaden.
Ja dat vind ik ook een heel goed idee.quote:Op maandag 24 april 2006 12:42 schreef dVTB het volgende:
*is geschokt na het lezen van het mailtje van de HBO-student* Verbijsterend gewoon. Volgens mij kan het kabinet beter een noodscenario in werking zetten: EXTRA taallessen ofzo...
Inderdaad. Het is belachelijk.quote:Op maandag 24 april 2006 12:42 schreef dVTB het volgende:
*is geschokt na het lezen van het mailtje van de HBO-student* Verbijsterend gewoon. Volgens mij kan het kabinet beter een noodscenario in werking zetten: EXTRA taallessen ofzo...
Ik heb ook HBO gedaanquote:Op maandag 24 april 2006 12:36 schreef MrX1982 het volgende:
Dat de taalvaardigheid op het HBO onder de maat is bewijst deze mail die ik een tijdje terug van een klasgenoot heb ontvangen.
Er is een brief aan de minister onderweg.quote:Op maandag 24 april 2006 14:44 schreef sSSPzAbt_101 het volgende:
Niet dat mensen die nog op school zitten hierom zouden moeten juichen maar aan de andere kant zou ik graag zien zien dat er protest komt vanuit de leerlingen zelf..?
quote:Geagte mevrouw vande hoeven
graach wilen we reagere op de plannutjus van u en de zynen over het afschaffen van de lessen nederlans. nee dat wilen we dus niet want de lessen zijn vils te leuk!
zo moeste we laast van die vent (hij heet meneer van de broek maar we noemen m de snikkel ::):):)) boeken leze maar dar was netuurleik geen ene hol aan dus toen zyn we met proppies en vliegtuigies gaan chooie.
hij stresse netuurleik maar wij helemaal dubbel netuurleik. ::D:DDDDDD
nee die lesse moete bleive want strakkies kreichen we mevrouw Van laars (de aars ::DDDDD) als de snikkel pleite moet, en die is STRENG!!! nie normaal das niet leuk mir.
verder (moet u weten want is belabgrijk) zijn we allemaal dislexisch daarvoor hebbe we een officjele verklaring voor, inc handtekening van de directuer dus krijgen we allemaal SOWIESO een voldoende ookal maken we wel is vouten, dat maakt nie uit want die tellen nie mee. dislexisch is niet fijn want mensen nemen je niet zerieus maar dat heet discriminatie zegt onze mentor.
we willen dus nog steeds nederlans ja!!! ookal zijn talen kut. op zich. maar de lessen zijn lache.
Mzzl, ciao
klas 4c
hm, er staat nergens dat ik dit goedkeurquote:Op maandag 24 april 2006 08:50 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik kan niet begrijpen dat jij dit goedkeurt.
Voorspelbaar! Toch leuk, hoor...quote:Op maandag 24 april 2006 15:03 schreef Ringo het volgende:
[..]Er is een brief aan de minister onderweg.[..]
Ik kan me (vanuit mijn eigen opvoeding) niet voorstellen dat de gemiddelde puber niet het verschil ziet tussen partyflock-taal en ABN (zoals die in brieven e.d.wordt gebezigd). Aan de andere kant heb ik ook wel weer geleerd dat waarmee men opgroeit...etc.quote:Op maandag 24 april 2006 14:51 schreef Mwanatabu het volgende:
Boeken, ja. Boeken.
Leuk toekomstbeeld.quote:Op maandag 24 april 2006 15:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hm, er staat nergens dat ik dit goedkeurHet enige wat ik doe is het toekomstbeeld schetsen dat ik bij mijn studie door de strot geduwd krijg
Preciesquote:Op maandag 24 april 2006 14:42 schreef Ringo het volgende:
Dat mailtje is heel, héél triest. Zo iemand verdient maar 1 ding: een ferme trap onder de reet.
Eén groot voordeel, voor mensen zoals ik: werk genoeg aan de winkel! Nog even en 'taalspecialist' is een keurmerk dat maar weinigen verdienen.
Mijn uurtarief zal niet mis te verstaan zijn!![]()
Ik heb de verkeerde opleiding gekozenquote:Op maandag 24 april 2006 16:15 schreef dVTB het volgende:
[..]
PreciesEn dan is het nota bene OOK nog eens een vak dat de gemiddelde, goedkope Oost-Europese arbeidskracht niet van me afpakt.
![]()
Nope, "is" sloeg op het woord "hoeveelheid", en dat volgens mij enkelvoud zijn, jij snap?quote:Op maandag 24 april 2006 10:04 mierenneukte Diederik_Duck het volgende:
[ <knip> De hoeveelheid spelfouten en grammaticale blunders die je dan tegenkomt zijn is schrijnend <knip>]
Postmodernistisch gezien is het ook helemaal niet relevant.
Nee. Beide manieren werken niet, omdat ze allebei maar 1 kant van werkelijkheid trainen. In de onderbouw stampen als basis voor compentiemanagement zou een mooie combinatie zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
We moeten gewoon terug naar het stampen van vroegah. Ga maar rijtjes leren, regeltjes lezen en eindeloos oefenen. Niks van dat halfzachte feministische softe gezeik, weg met je maatschappijleer en andere onzinvakken en terug naar de discipline. Zoals het nu gaat, gaat het echt niet. Steeds maar de eisen laten zakken omdat anders de helft het niet haalt - zelfs op de universiteit. Nou, dan haalt de helft het maar eens niet! Ze gaan maar weer een week blokken en proberen het daarna nog eens. Net zo lang tot ze het wel kunnen.
Bah. Al dat softe gedoe. We mogen ze vooral niet krenken, of het gevoel geven dat ze iets niet kunnen... blablabla... onvoldoendes geven we niet meer, dat werkt demotiverend... blablabla... we moeten ze stimuleren, een studiehuis geven zodat ze zich kunnen ontplooien, de rest komt wel... blablabla. BEK HOUDEN IN DE KLAS! MAAK OPDRACHTEN 1 T/M 5 EN LAAT ME JE NIET HOREN! VOLGENDE WEEK IS HET PROEFWERK.. WIE HET NIET HAALT IS DOM EN MAG EEN WEEK NABLIJVEN OM EXTRA TE OEFENEN! Zo ging het bij mij en zo hoort het.
Ja en nee. Taalverwerving is stampen én toepassen. Met alleen stampen en beweren dat iedereen die het netjes op kan schrijven de taal goed beheerst, kom je er niet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
We moeten gewoon terug naar het stampen van vroegah. Ga maar rijtjes leren, regeltjes lezen en eindeloos oefenen. Niks van dat halfzachte feministische softe gezeik, weg met je maatschappijleer en andere onzinvakken en terug naar de discipline. Zoals het nu gaat, gaat het echt niet. Steeds maar de eisen laten zakken omdat anders de helft het niet haalt - zelfs op de universiteit. Nou, dan haalt de helft het maar eens niet! Ze gaan maar weer een week blokken en proberen het daarna nog eens. Net zo lang tot ze het wel kunnen.
Bah. Al dat softe gedoe. We mogen ze vooral niet krenken, of het gevoel geven dat ze iets niet kunnen... blablabla... onvoldoendes geven we niet meer, dat werkt demotiverend... blablabla... we moeten ze stimuleren, een studiehuis geven zodat ze zich kunnen ontplooien, de rest komt wel... blablabla. BEK HOUDEN IN DE KLAS! MAAK OPDRACHTEN 1 T/M 5 EN LAAT ME JE NIET HOREN! VOLGENDE WEEK IS HET PROEFWERK.. WIE HET NIET HAALT IS DOM EN MAG EEN WEEK NABLIJVEN OM EXTRA TE OEFENEN! Zo ging het bij mij en zo hoort het.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |