abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 april 2006 @ 19:13:22 #151
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_36831530
quote:
Op maandag 10 april 2006 19:10 schreef NominaSuntOdiosa het volgende:

[..]

Roemeens in een latijnse taal dus meer als italiaans en frans
Spuit 11. Dan had ik al verduidelijkt. Lees even terug, wil je?
pi_36832562
quote:
Op maandag 10 april 2006 19:13 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

Spuit 11. Dan had ik al verduidelijkt. Lees even terug, wil je?
Decies repetita placebit
Meum est propositum in taberna mori
pi_36837489
quote:
Op maandag 10 april 2006 19:43 schreef NominaSuntOdiosa het volgende:

[..]

Decies repetita placebit
Zo'n genoegen was het nu ook weer niet.
  maandag 10 april 2006 @ 21:51:25 #154
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_36837725
quote:
Op maandag 10 april 2006 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

jaja
Zijn klagen over het niveau van het onderwijs was terecht...
Ben ik toch zowaar het levende bewijs van mijn eigen stelling...De naam kwam me nog wel vaag bekend voor, maar even opzoeken had inderdaad geen kwaad gekund
quote:
Op maandag 10 april 2006 15:35 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Als ik vast een aanzet mag geven. Ik denk ook niet dat het onderwijs daartoe de oplossing biedt, het is echter wel een begin. Deze weerslag zou vooral in de media terug te zien moeten zijn. Niet-Engelstalige films worden in Nederland hooguit in de middaguren uitgezonden, maar op prime-time worden louter Engelse blockbusters getoond. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse cinema's.

Toch is het nog niet zo lang geleden, al ben ik daar zelf ook nog iets te jong voor, dat in Nederland de Franse cultuur dominant was. Een filosoof als Jean-Paul Satre, een levensartiest als Serge Gainsbourg, verschillende cineasten en schrijvers werden door de Nederlandse jeugd aanbeden. Als je tegenwoordig door de boekhandel loopt, zijn het vooral vertaalde Amerikaanse schrijvers die het goed lijken te doen.

Dit is een beetje in tegenspraak met de opinie in de Nederlandse samenleving. Terwijl we Amerikaans amusement bekijken en lezen, wijzen steeds meer Nederlanders Amerika en zijn cultuur juist af. Lees er de topics hier op fok en de grote artikelen in de Nederlandse kranten er maar op na. Dat is een vreemde ontwikkeling.

De invloed van de globalisering is een interessante. Ik ben er nog lang niet zo van overtuigd dat dit een permanente ontwikkeling is als jij dat bent. Ik merk internationaal een duidelijke terugkeer van het nationalisme. Dit gekoppeld aan de steeds verder ontwikkelende integratie van de Europese economieën binnen de Europese Unie zou ervoor kunnen zorgen dat Nederland juist een kleinere speler wordt op de wereldmarkt en een grotere op de gezamenlijke Europese markt.
We worden inderdaad overspoeld met uitingen van de Amerikaanse cultuur. Ik zet er zo m'n vraagtekens bij of kennis van taal binnen de elite daar een groot verschil in zal maken. Dat de focus enkele decennia geleden van het Frans naar Engels is verschoven, lijkt me ook niet rechtstreeks te herleiden tot afnemende kennis van het Frans. Waarom zou toenemende kennis van die taal dan wel leiden tot een terug-verschuiving?

Daarbij vind ik het veel te eng om wederom naar de Westerse wereld te grijpen. Dan komen we inderdaad weer op het punt van de globalisering. We leven over 10/20 jaar naar mijn gevoel niet meer in een wereld die door de Westerse cultuur gedomineerd wordt. Binnen de door jou genoemde cinema was inderdaad in het verleden Frans en Italiaans dominant. In het heden is met name de Aziatische film de laatste jaren erg aan populariteit aan het winnen. En hopelijk vermeerdert dit alleen maar de komende decennia.
Waarom dan toch zo krampachtig teruggrijpen naar het verleden, door juist het Frans en Duits verplicht te laten onderwijzen aan grote groepen leerlingen die daar helemaal geen zin in hebben? Ik zie ook in dit topic bar weinig enthousiasme om Japans of Chinees (Mandarijn?) verplicht te laten onderwijzen. Blijkbaar wordt dit minder belangrijk gevonden. Wellicht omdat er vanuit het verleden geredeneerd wordt.

De gelijktijdige aantrekking tot en afkeer van de Amerikaanse cultuur is grappig inderdaad. Wellicht wordt de afkeer onder het grote publiek niet zozeer getriggerd door die cultuur, als wel door andere zaken. Bush, patriottisme onder Amerikanen, buitenlandse oorlogen etc. Als mensen een hekel hebben aan Amerika wordt dat gekoppeld aan Irak, niet aan die leuke aflevering van Friends. Just a thought.
  dinsdag 11 april 2006 @ 08:34:35 #155
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_36846509
quote:
Op maandag 10 april 2006 21:51 schreef Hephaistos. het volgende:
We worden inderdaad overspoeld met uitingen van de Amerikaanse cultuur. Ik zet er zo m'n vraagtekens bij of kennis van taal binnen de elite daar een groot verschil in zal maken. Dat de focus enkele decennia geleden van het Frans naar Engels is verschoven, lijkt me ook niet rechtstreeks te herleiden tot afnemende kennis van het Frans. Waarom zou toenemende kennis van die taal dan wel leiden tot een terug-verschuiving?[quote]

De toenemende kennis van de Engelse taal heeft in ieder geval bijgedragen aan de opmars van de Amerikaanse cultuur. Het is nu overal, kijk maar om je heen. Zelfs veel reclame-uitingen zijn in, vaak foutief gebruikt, Engels. Op het moment dat op scholen weer meer Frans en Duits wordt gegeven, inclusief aandacht voor de rijke culturen van deze landen, kan dat wel degelijk een positief effect hebben.

[quote]
Daarbij vind ik het veel te eng om wederom naar de Westerse wereld te grijpen. Dan komen we inderdaad weer op het punt van de globalisering. We leven over 10/20 jaar naar mijn gevoel niet meer in een wereld die door de Westerse cultuur gedomineerd wordt. Binnen de door jou genoemde cinema was inderdaad in het verleden Frans en Italiaans dominant. In het heden is met name de Aziatische film de laatste jaren erg aan populariteit aan het winnen. En hopelijk vermeerdert dit alleen maar de komende decennia.
Het interessante hierbij is dat de Aziatische cultuur net zo hard aan het veramerikaniseren is als wij hier in het Westen. De Chinezen die hun talen spreken, zijn degenen die de internationale handel voeren en het meest profiteren van de groeiende welvaart. Overal in China verrijzen vestigingen van Wal-Mart, de verkopen van Jack Daniels groeien razendsnel en in de bioscopen draaien steeds meer buitenlandse films.

Een land als Japan is inmiddels al twintig jaar bezig om zich te herstellen van de beurscrash van 1987 en en is er nog lang niet bovenop. Geen enkele aanleiding om te denken dat dit land zich snel weer als dominante kracht op het wereldtoneel zal melden. Ik denk dat je tevergeefs naar het oosten kijkt voor de toekomst. Deze ligt voor Nederland binnen de uitgebreide Europese Unie, het grootste economische machtsblok ter wereld.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:56:47 #156
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_36847874
quote:
Op zondag 9 april 2006 22:52 schreef pomtiedom het volgende:
Ik persoonlijk spreek net zo goed Engels als Nederlands, maar dat komt omdat mijn Nederlands zo brak is.
Oh PLEASE... Nu trekken mijn tenen zich heel erg krom.

Mensen die in Nederland zijn geboren zonder Engels-sprekende ouders die beweren dat hun Engels beter is dan hun Nederlands.

Overigens ligt het niveau van Engels op scholen (iig VWO) best hoog. Ik weet zeker dat de overgrote meerderheid van de mensen die Engels als moedertaal hebben niet zonder te leren een 10 halen. Een stuk lager denk ik zelfs. En dan heb ik het natuurlijk niet over vertaaloefeningen.

En aan de mensen die vinden dat het niveau van talen laag is: . Als het niveau zo laag was zouden er wel met regelmaat tienen gescoord worden voor Frans en Duits, maar dat is echt niet zo. Heel veel mensen hebben er moeite mee. Dan ligt het niveau echt niet laag. Sommige mensen hier zijn echt zo dom. Oh, ik ben enorm goed in Duits dus ligt het niveau meteen veel te laag. Wat een bord voor je kop heb je dan zeg.

[ Bericht 18% gewijzigd door TC03 op 11-04-2006 10:06:53 ]
Ten percent faster with a sturdier frame
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:20:50 #157
79262 Dwersdriever
pi_36848324
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:56 schreef TC03 het volgende:

[..]

Oh PLEASE... Nu trekken mijn tenen zich heel erg krom.

Mensen die in Nederland zijn geboren zonder Engels-sprekende ouders die beweren dat hun Engels beter is dan hun Nederlands.
Het hoogst bereikbare voor een Nederlander die niet langere tijd in een Engelstalig land heeft gewoond of Engelstalige ouders heeft, is 'near native'. Dat neemt niet weg dat dit soms beter kan zijn dan het Engels van veel Engelsen zelf, waar het onderwijssysteem vriendelijk gezegd ook de nodige steken laat vallen.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:27:30 #158
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36848454
Ik denk dat de (voor 't gemak) geboren Nederlander over het algemeen goed genoeg Engels spreekt om zich te kunnen redden in 't sociale circuit. Denk aan feestjes, op vakantie etc. etc.
Op zakelijk gebied hebben we aan dat 'huis, tuin- en keuken Engels' niet genoeg. Hoop dat de mensen die voor hun werk van 't Engels afhankelijk zijn of er veel mee te maken hebben, dus ook een bijspijkercursus doen.
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:33:36 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36848599
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:20 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het hoogst bereikbare voor een Nederlander
Het hoogst bereikbare is dat de engelsman naar je stropdas kijk om te weten welk College je gezeten hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:56:53 #160
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36849142
quote:
Overigens ligt het niveau van Engels op scholen (iig VWO) best hoog. Ik weet zeker dat de overgrote meerderheid van de mensen die Engels als moedertaal hebben niet zonder te leren een 10 halen. Een stuk lager denk ik zelfs. En dan heb ik het natuurlijk niet over vertaaloefeningen.
Lijkt me nogal logisch eigenlijk. Hoeveel mensen halen hier een 10 op Nederlands?
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:59:45 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36849209
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:56 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Lijkt me nogal logisch eigenlijk. Hoeveel mensen halen hier een 10 op Nederlands?
Mij cijfers voor Engels en Duits waren beter dan die voor Nederlands..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:04:09 #162
79262 Dwersdriever
pi_36849315
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn cijfers :-)

Bij mij ook trouwens, maar dat kwam vooral door de belachelijke relatieve belang van tekstverklaren in het eindcijfer voor vreemde talen. Ik had een 9,8 voor het eindexamen Duits en een 9,6 voor Engels op VWO-niveau. Dat helpt het cijfer wel omhoog.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:41:05 #163
42327 Goofup
Goofy skates regular?!
pi_36852070
quote:

[..]

En aan de mensen die vinden dat het niveau van talen laag is: . Als het niveau zo laag was zouden er wel met regelmaat tienen gescoord worden voor Frans en Duits, maar dat is echt niet zo. Heel veel mensen hebben er moeite mee. Dan ligt het niveau echt niet laag.
Het niveau van lesgeven is iets anders dan het niveau van de tests en de cijfers die daarvoor gehaald worden, terwijl jij die als hetzelfde beschrijft en vervolgens iedereen dom met een bord voor zijn kop noemt.

Het landelijk niveau van de beheersing van een taal kun je niet meten door de cijfers met die medeleerlingen op jouw school, of andere Nederlandse scholen te vergelijken. Als gemiddeld een zes gehaald wordt voor een toets waar het niveau erg hoog ligt, ligt het niveau niet laag. Als gemiddeld een tien gehaald wordt bij een toets waar het niveau laag ligt, zegt dit nog steeds niets over het niveau, want als je goed scoort in iets makkelijks, zegt dat niets over je kunnen (alleen als je er slecht in zou scoren zegt dat wat).
Op dinsdag 17 april 2007 14:13 schreef Gia het volgende over haar kinderen:
al zitten die op het vmbo, ze denken in ieder geval logischer dan goofup.
pi_36852186
quote:

[..]

Mijn cijfer voor Latijn was hoger dan voor Nederlands. Desalniettemin zijn mijn actieve vaardigheden in het Latijn aanmerkelijk minder tot vrijwel niet-bestaand.
pi_36870530
quote:

[..]

Idem dito. Mijn laagste cijfer op vwo was een 7 voor Nederlands en mijn hoogste een 9 voor Engels....

Maar goed, beide talen worden niet op hetzelfde niveau gegeven, dus het is een enigzins scheve vergelijking.

On-topic pimpen: Mijn engels is dankzij Engelse familie en lange periodes in Canada en Engeland accentvrij. Ik val nooit als Nederlander door de mand in het buitenland, wat me elke keer weer verrast. Helaas schijnen mensen wel te denken dat ik uit Canada kom, maar daar kan ik mee leven... Het is zeg maar te net voor Amerikaans, maar mist het Britse accent...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 11 april 2006 @ 22:20:47 #166
53267 TC03
pi_36870640
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:56 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Dat ondersteunt dus mijn punt.
quote:

[..]

Die talen worden totaal anders onderwezen, kan je niet vergelijken. Nederlands is eigenlijk meer 'taalvaardigheid' dan echt Nederlands.
  dinsdag 11 april 2006 @ 22:31:09 #167
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36871042
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 22:20 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dat ondersteunt dus mijn punt.
Klopt
pi_36871175
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 22:18 schreef Drive-r het volgende:

[..]

On-topic pimpen: Mijn engels is dankzij Engelse familie en lange periodes in Canada en Engeland accentvrij. Ik val nooit als Nederlander door de mand in het buitenland, wat me elke keer weer verrast. Helaas schijnen mensen wel te denken dat ik uit Canada kom, maar daar kan ik mee leven... Het is zeg maar te net voor Amerikaans, maar mist het Britse accent...
Heb hetzelfde alleen heb ik geen Engelse familie, ben ik nu nog stoerder ?
pi_36872047
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 22:34 schreef Allochtoon het volgende:

[..]

Heb hetzelfde alleen heb ik geen Engelse familie, ben ik nu nog stoerder ?

(ik vermeld niet voor niks dat het pimpen was, je hoeft me er niet op te wijzen)
  woensdag 12 april 2006 @ 13:38:53 #170
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_36885290
vergeleken met andere landen spreken de meeste Nederlanders wel goed Engels volgens mij.
Ik kan me er echt over verbazen als ik zie dat leeftijdsgenoten en klasgenoten het gewoon écht niet kunnen. Ik spreek zelf zeer redelijk Engels, maar het niveau op mijn school is zo ongelofelijk laag.... Pas geleden waren we bezig met de uitspraak van het alfabet
Nou sorry hoor, maar dat slaat werkelijk waar nergens op. Dat zijn dingen die je in de brugklas toch onderhand wel mag weten.
What's next? samen gezellig "how much is that doggy in the window" zingen om aan de taal te wennen? Ik snap niet dat de schoolleiding daar niks aan doet.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 17 april 2006 @ 22:19:17 #171
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_37046152
quote:
Op zondag 9 april 2006 22:02 schreef Hephaistos. het volgende:
Het is altijd tenenkrommend om een nederlander op TV Engels te horen brabbelen...
Ik pik ze er meteen uit als er hier in de VS een programma op is, en ze interviewen wat geleerden ofzo.... zonder ook maar te zeggen dat die persoon uit Nederland komt, herken je het duidelijk aan de uitspraak.

Ik vind het eigenlijk gek dat mijn uitspraak eigenlijk vrijwel accentloos is.... Ik doe niet onder voor een Amerikaan.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 17 april 2006 @ 22:23:44 #172
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_37046316
quote:
Op woensdag 12 april 2006 13:38 schreef Muck het volgende:
vergeleken met andere landen spreken de meeste Nederlanders wel goed Engels volgens mij.
Ik denk inderdaad het allemaal wel meevalt, maar dat we 'ons' accent veel erger vinden om te horen dan een ander accent. Ik heb het zelf ook, maar Engels met een Frans of Duits accent is ook niks.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 17 april 2006 @ 22:33:05 #173
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_37046694
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:08 schreef ScienceFriction het volgende:
Je denkt dat Engels spreken genoeg is om handel te drijven? Wat denk je van de handelscultuur, etc?
Handelscultuur hou je natuurlijk altijd. Je moet echt leren hoe Japanners zaken doen bijvoorbeeld, en niet op de westerse manier proberen een deal te sluiten.

Engels als taal heeft echter wel een zeer groot voordeel: Het wordt op veel plekken gesproken die verspreid liggen. Er zijn dan wel 1.3 miljoen Chinezen, maar Chinees word met uitzondering van immigranten naar de westerse wereld nergens anders gesproken.

Elk van de 6 bewoonde continenten heeft een land waar Engels de moedertaal is, of een officiele taal. In Zuid Amerika natuurlijk in wat mindere mate (alleen Guyana en wat Caribische Eilanden), maar naast Noord Amerika, Australie en Europa zijn er diverse landen in Afrika met Engels als officiele taal (en niet alleen Zuid Amerika), word het Engels in India als officiele taal gebruikt (er wordt zelfs in het Engels gesproken in het Indiase parlement volgens mij), en ook in Singapore en Hong Kong is Engels een officiele taal.

Hier een overzicht van de meest gesproken talen:

1. Chinese (Mandarin) 1,075,000,000
2. English 514,000,000
3. Hindustani 496,000,000
4. Spanish 425,000,000
5. Russian 275,000,000
6. Arabic 256,000,000
7. Bengali 215,000,000
8. Portuguese 194,000,000
9. Malay-Indonesian 176,000,000
10. French 129,000,000

Persoonlijk denk ik dat als je Engels en Spaans beheerst, dat je in de toekomst gebakken zit als het gaat om handelen. Er zijn dan wel 1,3 miljard Chinezen (er zijn naast het Mandarijns nog een stuk of 10 andere talen), maar die zitten allemaal op 1 grote kluit, en een groot deel komt door het communistische regime het land niet eens uit.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_37199044
Ik spreek/luister/schrijf/lees beter Engels dan Nederlands.
  zondag 23 april 2006 @ 11:00:26 #175
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_37206001
De meeste mensen in Nederland spreken redelijk Engels; dat zal niemand ontkennen. De uitspraak laat vaak nog wel eens wat te wensen over; maar dat is een bekend probleem. Het probleem is alleen dat de meeste Nederlanders denken dat ze goed Engels spreken; ook qua uitspraak. Schoolresultaten zeggen niet zó veel; de jeugd van tegenwoordig is toch al beter in Engels dan de oude leraren in verband met de grotere hoeveelheid Engels die er tegenwoordig al is op de TV/bij spelletjes en dergelijke. En om nou te zeggen dat het CE Engels moeilijk is? Heb het zelf nog niet gedaan; zit pas in de 5e; maar een paar teksten eruit wel al gedaan; niet echt moeilijk IMHO.

Nu doe ik dan ook wel Tweetalig onderwijs. Dat betekent echter niet dat je niet mag meegenieten van de gruwelijke fouten die er soms worden gemaakt. Zij het uitspraaksgewijs ("I fought I saw a dog."); zij het in de keuze van woorden. ("I've been sick." ipv "I've been ill."). En soms ook grammaticaal. In een klas die toewerkt naar het International Baccalaureate diploma, 5e klas: "But you did said." En nee, dat is geen grapje. Jargon ken ik inderdaad ook niet. Denk ook niet dat veel mensen dat kennen.

Verrassend veel mensen die voor een 'near native' beoordeling gaan; spreken het niet zo bijster goed. In mijn klas met ongeveer 20 man/vrouw. (Mijzelf niet meegerekend.), kan ik er maar een paar aanwijzen die ik er als near native uit zou pikken. De rest is bedroevend slecht af en toe. (Zie eerdergenoemd "But you did said." voorbeeld.)

Voor mijn gevoel spreek ik redelijk Engels; maar ik weet niet hoe dat op andere mensen overkomt. Dat wijst mijn mondeling volgend jaar uit; waarschijnlijk.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  zondag 23 april 2006 @ 11:05:07 #176
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37206090
Ik vind dat Nederlanders over het algemeen echt goed engels praten, heel goed zelfs.
Ik heb zelf een behoorlijke talenknobbel en kan wel zeggen dat mijn frans , duits en engels vrijwel accentloos zijn.
Alhoewel; met dank aan het werken in amerikaanse bedrijven en een amerikaans vriendje is een accent er wel ingeslopen. Al vind ik het wel een compliment dat amerikanen altijd vragen of ik er gewoond heb/geboren ben

Momenteel is de voertaal binnen mijn bedrijf ook engels..mijn compagnon komt uit Liverpool en ik moet echt opletten dat ik zijn accent niet overneem. Van alle sollicitanten die we krijgen heb ik er ook geen 1 getroffen die moeite had met het feit dat we uitsluitend engels spreken binnen het bedrijf en dat is toch wel bijzonder.
  zondag 23 april 2006 @ 11:06:46 #177
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37206119
Ik zou overigens best zowel chinees als japans willen leren...lijkt me helemaal geweldig ; ik vind de klank en opbouw van beiden talen fascinerend
  zondag 23 april 2006 @ 11:28:01 #178
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_37206487
quote:
Op zondag 23 april 2006 11:00 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
De meeste mensen in Nederland spreken redelijk Engels; dat zal niemand ontkennen.
O, jawel hoor.
quote:
De uitspraak laat vaak nog wel eens wat te wensen over; maar dat is een bekend probleem. Het probleem is alleen dat de meeste Nederlanders denken dat ze goed Engels spreken; ook qua uitspraak. Schoolresultaten zeggen niet zó veel; de jeugd van tegenwoordig is toch al beter in Engels dan de oude leraren in verband met de grotere hoeveelheid Engels die er tegenwoordig al is op de TV/bij spelletjes en dergelijke.
Ja, maar op die tv-spelletjes is het ook al abominabel, net als in reclames... Dus de voorbeelden zijn al ruk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Gatorade-reclame, waar de overbetaalde klojo die het inspreekt het heeft over 'geedoreet'. Alsof als je alles platwalst en de t en d omdraait, je ineens Amerikaans klinkt. Of de Pickwick-reclame: tiekendoedet (tea can do that). Of een anti-tabakslucht-product dat 'Anti Tabacco' heet

Het Engels van de gemiddelde Nederlander is bij lange na niet redelijk te noemen. Dat het minder erg is dan het Engels van de Fransen, Duitsers of Italianen maakt het natuurlijk niet goed. Hooguit minder slecht.

Maar goed, de gemiddelde Nederlander spreekt en schrijft dus ook belabberd Nederlands.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_37208098
quote:
Op zondag 23 april 2006 11:28 schreef Verbal het volgende:

Ja, maar op die tv-spelletjes is het ook al abominabel, net als in reclames... Dus de voorbeelden zijn al ruk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Gatorade-reclame, waar de overbetaalde klojo die het inspreekt het heeft over 'geedoreet'. Alsof als je alles platwalst en de t en d omdraait, je ineens Amerikaans klinkt. Of de Pickwick-reclame: tiekendoedet (tea can do that). Of een anti-tabakslucht-product dat 'Anti Tabacco' heet
Schrijf eens op hoe jij denkt dat deze drie voorbeelden wel uitgesproken moeten worden want ik heb een bepaald vermoeden.
  zondag 23 april 2006 @ 14:20:31 #180
136 V.
pi_37212380
quote:
Op zondag 23 april 2006 12:34 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Schrijf eens op hoe jij denkt dat deze drie voorbeelden wel uitgesproken moeten worden want ik heb een bepaald vermoeden.
En welk vermoeden is dat dan wel niet

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2006 @ 14:33:59 #181
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_37212886
Ik ken de reclames in kwestie niet, maar het lijkt mij dat je niet de t als een d en vice versa moet uitspreken; for one.

Op een heel ander punt: wat doen jullie? Kijken jullie de ondertiteling van Engelse programma's of proberen jullie het te begrijpen? Ik probeer het tweede; ondertiteling mis je vaak wat; kijk daar vaak alleen naar bij een zwaar accent.
Some say in ice
  zondag 23 april 2006 @ 14:35:58 #182
53267 TC03
pi_37212940
edit: ja, heel creatief, maar we scharen dit nog altijd onder de flames.

[ Bericht 37% gewijzigd door Isabeau op 23-04-2006 16:10:44 ]
  zondag 23 april 2006 @ 14:37:56 #183
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37213006
quote:
Op zondag 23 april 2006 14:33 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Ik ken de reclames in kwestie niet, maar het lijkt mij dat je niet de t als een d en vice versa moet uitspreken; for one.

Op een heel ander punt: wat doen jullie? Kijken jullie de ondertiteling van Engelse programma's of proberen jullie het te begrijpen? Ik probeer het tweede; ondertiteling mis je vaak wat; kijk daar vaak alleen naar bij een zwaar accent.
Ik lees altijd de ondertiteling... proberen die te ontwijken kost teveel moeite. Je hoort sowieso wat er gezegd wordt. Dus je mist niks.
  zondag 23 april 2006 @ 14:40:42 #184
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_37213110
quote:
Op zondag 23 april 2006 14:37 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Ik lees altijd de ondertiteling... proberen die te ontwijken kost teveel moeite. Je hoort sowieso wat er gezegd wordt. Dus je mist niks.
Mja, gewoon een beetje negeren meer. Ik zie het wel, maar let er niet specifiek op.
Some say in ice
  zondag 23 april 2006 @ 14:49:56 #185
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37213450
quote:
Op zondag 23 april 2006 14:40 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Mja, gewoon een beetje negeren meer. Ik zie het wel, maar let er niet specifiek op.
Ik heb er met Britse series op de BBC nog wel eens wat moeite mee, maar dat komt vaak door een accent.

Maar ja, dat heb ik met een Zuid Limburgs accent ook en een Fries accent ook...
  zondag 23 april 2006 @ 15:16:43 #186
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37214333
Ik denk dat het Engels van Nederlanders best redelijk is. En wat maakt het uit dat ze in het buitenland kunnen horen dat ik uit Nederland kom? Van Britten, Amerikanen en Australiërs kun je ook horen waar ze vandaan komen. So what?

Ik vind overigens dat je Brits-Engels zou moeten spreken en schrijven en niet Amerikaans-Engels. We zijn hier tenslotte in Europa, niet in Amerika.

Mijn Engels juf was daar vroeger ook erg pertinent in. Als mijn uitspraak niet goed was of als ik Amerikaan-Engels durfde te schrijven ging er gelijk een rooie streep door.

Ik ben haar nog steeds dankbaar dat ze daar zo op hamerde.
I've seen things you wouldn't believe.
Attack ships on fire off the shoulder of Uranus.
I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate.
  zondag 23 april 2006 @ 16:04:22 #187
136 V.
pi_37215763
edit: jij ook niet, V

[ Bericht 50% gewijzigd door Isabeau op 23-04-2006 16:11:18 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2006 @ 16:08:32 #188
53267 TC03
pi_37215892
Wat maak je jezelf toch altijd belachelijk Verbal.

Bijna iedereen in Nederland kan een aardig woordje Engels verstaan en spreken, dat is zeker wel 'redelijk'. Dat jij dat nou niet vindt omdat jij heel stoer Engelse films zonder ondertiteling kan kijken.

Ik voel me overigens absoluut niet aangesproken.

Maar veel succes in je verdere leven, je zal het wel ver schoppen gezien jouw enorme intelligentie en kundigheid.
  zondag 23 april 2006 @ 16:10:10 #189
136 V.
pi_37215939
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:08 schreef TC03 het volgende:
Wat maak je jezelf toch altijd belachelijk Verbal.

Bijna iedereen in Nederland kan een aardig woordje Engels verstaan en spreken, dat is zeker wel 'redelijk'. Dat jij dat nou niet vindt omdat jij heel stoer Engelse films zonder ondertiteling kan kijken.
Ja hoor, huilebalkje.
quote:
Ik voel me overigens absoluut niet aangesproken.
Nee, dat blijkt Gaaf hoor.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2006 @ 16:10:48 #190
53267 TC03
pi_37215955
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:10 schreef Verbal het volgende:

[..]
Nee, dat blijkt Gaaf hoor.
Waaruit blijkt dat dan?
pi_37216015
Heren Kan het wat vriendelijker? Jullie zijn het niet met elkaar eens, dat is wel duidelijk, maar kan het elkaar creatief 6 voet de grond inboren ophouden? Mijn dank is groot
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 23 april 2006 @ 17:29:50 #192
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37218673
quote:
Op zondag 23 april 2006 15:16 schreef Jor-El het volgende:
Ik denk dat het Engels van Nederlanders best redelijk is. En wat maakt het uit dat ze in het buitenland kunnen horen dat ik uit Nederland kom? Van Britten, Amerikanen en Australiërs kun je ook horen waar ze vandaan komen. So what?

Ik vind overigens dat je Brits-Engels zou moeten spreken en schrijven en niet Amerikaans-Engels. We zijn hier tenslotte in Europa, niet in Amerika.
Waarom Brits Engels? En waarom geen Schots of Iers? Dat is ook Europa hoor...

En als je Brits Engels zegt, welk Brits Engels is dat dan? Dat van Queen Elizabeth, Elton John, David Beckham of nog wat anders?
  zondag 23 april 2006 @ 17:40:43 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_37218972
Ik werd in de VS ingeschat als komende uit New Jersey... omdat daar "accentoos Amerkaans" wordt gesproken

Moet wel zeggen dat in de VS bleek hoe ontoereikend het Engels van de Nederlandse middelbare school was... de meest simpele dingen (die je juist in het dagelijks leven nodig hebt) leer je gewoon niet op school. Gelukkig had ik hier in NL al Amerikaanse buren van de basis.
Wullie bin KOEL İ Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 23 april 2006 @ 18:04:45 #194
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37219703
quote:
Op zondag 23 april 2006 17:29 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Waarom Brits Engels? En waarom geen Schots of Iers? Dat is ook Europa hoor...

En als je Brits Engels zegt, welk Brits Engels is dat dan? Dat van Queen Elizabeth, Elton John, David Beckham of nog wat anders?
Brits Engels (of in ieder geval het Engels uit Engeland) omdat daar tenslotte de taal ontstaan is. De uitspraak iets wat de gemiddelde BBC omroep(st)ers spreekt. Engels met zo min mogelijk accent.

Tenminste, da's mijn voorkeur.
  zondag 23 april 2006 @ 18:21:52 #195
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37220214
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:04 schreef Jor-El het volgende:

[..]

Brits Engels (of in ieder geval het Engels uit Engeland) omdat daar tenslotte de taal ontstaan is. De uitspraak iets wat de gemiddelde BBC omroep(st)ers spreekt. Engels met zo min mogelijk accent.

Tenminste, da's mijn voorkeur.
Dat heeft jouw voorkeur, dus dan is het mooi als jij dat spreekt. Mijn voorkeur heeft het niet. Ik geef de voorkeur aan het upstate New York accent (niet te verwarren met Noo Yawk accent of een bawstin accent) .

Iedereen heeft zo z'n voorkeuren... zelfs het Texaans heeft wel z'n charme
  zondag 23 april 2006 @ 18:43:02 #196
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37220863
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:21 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

zelfs het Texaans heeft wel z'n charme
Nou dat accent heeft zeker niet mijn voorkeur. Ik vind het een beetje dommig klinken.
Maar zoals je al zei heeft iedereen zo z'n voorkeuren.
pi_37221006
Ik merk trouwens wel dat ik heel snel het accent van mijn omgeving overneem. Toen ik na een paar maanden Londen naar de VS ging, klonk ik volgens mensen weer veel Britser. Hetzelfde toen ik een jaar in Canada zat, hoewel dat vrij 'schoon' engels is. Vind het altijd wel grappig om van mezelf te merken. Ik ben benieuwd hoe Brits mijn accent wordt als ik deze zomer voor onbepaald tijd naar Londen ga. Vorige keer was drie maanden, nu waarschijnlijk een aantal jaar....
  zondag 23 april 2006 @ 18:56:37 #198
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37221315
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:47 schreef Drive-r het volgende:
Ik merk trouwens wel dat ik heel snel het accent van mijn omgeving overneem. Toen ik na een paar maanden Londen naar de VS ging, klonk ik volgens mensen weer veel Britser. Hetzelfde toen ik een jaar in Canada zat, hoewel dat vrij 'schoon' engels is. Vind het altijd wel grappig om van mezelf te merken. Ik ben benieuwd hoe Brits mijn accent wordt als ik deze zomer voor onbepaald tijd naar Londen ga. Vorige keer was drie maanden, nu waarschijnlijk een aantal jaar....
Dat klopt. Vroeger sprak ik redelijk accentloos Engels. Ik heb tegenwoordig via mijn werk veel met Amerikanen te maken. Daar neem je toch onbewust dingen van over. Ik moet me dwingen om niet onbewust over te schakelen naar het Amerikaans. Raar dat dat toch redelijk snel gaat die verschuiving.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jor-El op 23-04-2006 19:02:21 ]
pi_37221591
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:56 schreef Jor-El het volgende:

[..]

Dat klopt. Vroeger sprak ik redelijk accentloos Engels. Ik heb tegenwoordig via mijn werk veel met Amerikanen te maken. Daar neem je toch onbewust dingen van over. Ik moet me dwingen om niet onbewust over te schakelen naar het Amerikaans. Raar dat dat toch redelijk snel gaat die verschuiving.
Ik heb in Londen ook het woordgebruik van veel collega's overgenomen. Bankiers praten enorm net zakelijk Brits met klanten. Maar goed, op de werkvloer is het nogal grof, dus dat kruipt er ook aardig in. Ik heb een leuk pallet aan krachttermen opgebouwd, zal waarschijlnlijk alleen maar erger worden...
  zondag 23 april 2006 @ 19:15:22 #200
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37221974
quote:
Op zondag 23 april 2006 19:04 schreef Drive-r het volgende:

[..]

dus dat kruipt er ook aardig in. Ik heb een leuk pallet aan krachttermen opgebouwd,
Ach, het is wel geing als je daar over kan beschikken. En het zo nu en dan 's te gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')