the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 12:27 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 4 - Inport Rio [Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio! Leg 3 - 4 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington In Port Race Melbourne [Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race Leg 2 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish! [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne In Port Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race? [Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race? De Route Huidige leg: Offshore leg: 2 april - Rio De Janeiro (Brazilie) - Baltimore/Annapolis, 5000nm 29 April: Inport Race Baltimore 7 Mei: Offshore leg Baltimore - New York (pitstop) 400nm gehele race-schema | High-res afbeelding Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Data updates Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,17h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn. Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten. de laatste data in FOK-UBB formaat Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" Scheepslied: Black Betty van RamJam s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew) o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. Bijnaam schip: "Streetfighter" Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew) o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew) o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew) o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew) o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew) o: Farr Brunel Teamwork - Kortweg Brunel s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew) o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer: Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates. Samenvatting: Leg 1 Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest. De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van. Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde. In Port Race 1 Cape Town 1. ABN AMRO ONE 2. movistar 3. ABN AMRO TWO Leg 2 In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden. Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner. Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven. Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne. Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel). Een nieuw 24h record voor AAB2 In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14) Leg 3 Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf. Leg 4 De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio. In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen. Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team. In Port Race 3 Rio de Janeiro 1. ABN AMRO ONE 2. movistar (opsteker voor de bemanning) 3. Ericsson (onder de nieuwe schipper Kostecki) Stand na InPort Rio Pos Team Pts 1 ABN AMRO ONE 52.5 2 ABN AMRO TWO 36.5 3 Pirates of the Caribbean 31.5 4 movistar 31.0 5 Brasil 1 28.5 6 Ericsson Racing Team 23.5 7 Brunel 11.5 De OP is hier te vinden [ Bericht 49% gewijzigd door the_disheaver op 04-04-2006 18:22:36 ] | ||
Ambrosius | dinsdag 4 april 2006 @ 12:30 | |
TVP ![]() | ||
rubbereend | dinsdag 4 april 2006 @ 12:34 | |
![]() ze zig zaggen er goed op los | ||
zjroentje | dinsdag 4 april 2006 @ 12:34 | |
Blaastest! ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 12:35 | |
| ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 12:36 | |
tja, maar als de movistar voorloopt en je loopt niet in als je hetzelfde als zij doet, kan je altijd wat gaan proberen, daar verlies je dan toch niks mee of zie ik dat verkeerd? | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 12:38 | |
quote:Je zou de 2de plek kunnen verliezen. Maar de rest van de vloot doet nou niet hetzelfde als Movistar. Movi zeilt redelijk recht vooruit. Kun je van de rest niet zeggen. | ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 12:41 | |
quote:tja idd, bij nader inzien klopt mijn verhaaltje niet echt.. dit zou misschien van toepassing zijn als er maar 2 meededen ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 4 april 2006 @ 12:56 | |
De wind is nogal grillig, en dat verklaart ook de zigzagkoers. Kennelijk zitten ze nog in de resten van een laag :quote:volledige tekst | ||
WEST | dinsdag 4 april 2006 @ 13:13 | |
Terug Vind Post | ||
Farr40 | dinsdag 4 april 2006 @ 14:13 | |
TVP | ||
azaroth | dinsdag 4 april 2006 @ 14:34 | |
zal de spanning in het klassement dan toch nog terugkeren ![]() | ||
komrad | dinsdag 4 april 2006 @ 17:31 | |
en we zijn er weer, go AAB | ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 17:44 | |
hmm de link in de start post moet ff gefixed worden.. btw volgens mij zijn ze niet altijd even op tijd met refreshen ervan.. maar goed, weet iemand toevallig of je van die in port in Rotterdam veel kan zien vanaf de kant? Is het de moeite waard om daar heen te gaan ofniet? | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 17:48 | |
quote:Welke link? Er staan nogal wat links in... ![]() Ze zijn bijna altijd wel redelijk snel. Maar de updatetijden zijn een uur opgeschoven geloof ik... | ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 17:49 | |
hehe ik wilde hem er nog bij zetten maar was iets te lui, maar goed alsnog [url=http://tinyurl.com/olc4jde laatste data in FOK-UBB formaat[/url] het ging btw ook over die update tijd van die link, maar goed als alles een uur is opgeschoven | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 18:26 | |
Dankje. Opgelost. De data op die pagina komt rechtstreeks van VOR.org, dus daar zal geen vertraging in staan. Als het later is, komt het door VOR Maar nieuwe data:
Gaat lekker langzaam | ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 18:37 | |
okej, die DTL betekent toch hoeveel mijl ze van elkaar afzitten? ennuh hoever moeten ze nou nog? Ik bedoel betekent het al wat dat de movi nu 30 voorloopt op Pirates? of zegt dit nog niks? | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 18:57 | |
quote:Movi ligt idd wel 30 mijl voor op PotC maar de afstand tussen movi en potc hoeft niet 30 nm te zijn. Die 30 is het verschil tussen de afstand tot de finish van movi en afstand tot finish van potc. Movi moet nog 4408nm | ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 20:06 | |
ooh okej, dan snap ik dat ook weer. weet iemand hier nog wat over die inport in Rotterdam 10 juni? Ik wil er wel heen, maar vraag me af of er wat te zien valt? | ||
WEST | dinsdag 4 april 2006 @ 20:50 | |
tis zelfs zo als de movistar als eerste die baai in gaan kunnen ze wel als laatste finishen | ||
masterr112 | dinsdag 4 april 2006 @ 21:16 | |
hmm spanning tot het einde dus.. | ||
hermandeperman | dinsdag 4 april 2006 @ 21:54 | |
Ik was het topic kwijt ![]() En de updates zijn niet opgeschoven, wij hebben de klok een uur doorgezet ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 22:02 | |
quote:whahah. Wat dom... En vooral irritant... | ||
the_disheaver | dinsdag 4 april 2006 @ 22:02 | |
quote:ehhh, de leg is nog maar 2 daagjes bezig... | ||
hermandeperman | dinsdag 4 april 2006 @ 22:05 | |
quote:Jij deed toch iets met politiek, ga jij het eens regelen dan ![]() | ||
komrad | dinsdag 4 april 2006 @ 22:09 | |
quote:idd disheaver los dat eens op man | ||
Sandworm | woensdag 5 april 2006 @ 00:23 | |
quote:Hallo allemaal en welkom terug. Was even druk met hotelovernachtingen en 22,50 euro voor internet vind ik iets wat overdreven....zelfs voor de VOR! Wat mij bijstaat is dat er een in-port race wordt gehouden buiten de Maasmond, dus op zee. Maar dat ze die zouden combineren met een race richting de haven (lees Erasmusbrug) dus over de waterweg, speciaal voor de toeschouwers. Of dit waar is weet ik niet zeker. Als het wel zo is heb je een mooi uitzicht tussen de Maasmond en de Erasmusbrug. Ik zal in ieder geval buiten op zee dit spektakel gaan volgen... ![]() | ||
Sandworm | woensdag 5 april 2006 @ 00:25 | |
| ||
Sandworm | woensdag 5 april 2006 @ 00:31 | |
hahaha, nu snap ik de blaastest opmerkingen....PROOST!![]() psst.... Movistar is goed bezig! Hopen dat ze het een keer heel houden | ||
rubbereend | woensdag 5 april 2006 @ 02:42 | |
quote: ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 5 april 2006 @ 07:20 | |
Het is wel duidelijk wie de snelste lichtweer-boot heeft.quote:Trouwens: het regent : ![]() [ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2006 07:25:05 ] | ||
masterr112 | woensdag 5 april 2006 @ 08:07 | |
| ||
JoStro | woensdag 5 april 2006 @ 08:41 | |
Tsja, in deze omstandigheden is Farr nog steeds El Capitano. ABN1en2 moeten het laten afweten. Hopen dat ze in de buurt blijven op weg naar de tradewinds. Krijgen ze die op het zuidelijk halfrond nog te pakken of is het aanknooien tot voorbij de evenaar...? | ||
Landrot | woensdag 5 april 2006 @ 12:10 | |
Stand om 12:00 uur: movistar (4291 mijl tot Baltimore) Pirates of the Caribbean +8 mijl (18 mijl ingelopen) ABN AMRO TWO +20 (15 mijl ingelopen) Brasil 1 +21 mijl (10 mijl ingelopen) Ericsson Racing Team +22 mijl (11 mijl ingelopen) ABN AMRO ONE +30 mijl (6 mijl ingelopen) movistar verliest terein. ![]() | ||
JoStro | woensdag 5 april 2006 @ 12:17 | |
| ||
the_disheaver | woensdag 5 april 2006 @ 13:59 | |
quote:Pas je ondersign eens aan man! ![]() | ||
azaroth | woensdag 5 april 2006 @ 18:29 | |
| ||
komrad | woensdag 5 april 2006 @ 19:32 | |
allemaal nog redelijk close dus | ||
Sandworm | woensdag 5 april 2006 @ 20:51 | |
quote: ![]() | ||
rubbereend | donderdag 6 april 2006 @ 00:57 | |
Leg Positions DTF movistar 4199 Pirates of the Caribbean +13 ABN AMRO ONE +26 Ericsson Racing Team +27 Brasil 1 +32 ABN AMRO TWO +50 ABN1 alweer 3e | ||
rubbereend | donderdag 6 april 2006 @ 00:59 | |
![]() tis echt spannend zo ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 01:28 | |
![]() | ||
JoStro | donderdag 6 april 2006 @ 07:38 | |
Er begint weer een beetje vaart in te komen. De afgelopen 6 uur heeft iedereen zijn koers een beetje gehouden. Voor ABN2 is het vooral wachten op meer wind. | ||
Sandworm | donderdag 6 april 2006 @ 12:25 | |
| ||
masterr112 | donderdag 6 april 2006 @ 12:45 | |
hmm aab 2 loopt toch al een aardig stukje achter nu. jammer maar goed, miles genoeg nog om het weer goed te trekken.. | ||
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 13:43 | |
Gaat nog niet echt snel... Zal het ook wel niet gaan. AAB1: 230nm in 24h | ||
Sandworm | donderdag 6 april 2006 @ 14:01 | |
quote: | ||
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 18:38 | |
AAB1 gaat 0,1 knoop sneller dan Brasi! ![]() | ||
azaroth | vrijdag 7 april 2006 @ 00:56 | |
AAB1 is de Pirates voorbij ![]()
| ||
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 03:39 | |
Stukje VOR nu op studio sport ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 03:41 | |
Mooie beelden! Zal morgen wel op internet te kijken zijn | ||
masterr112 | vrijdag 7 april 2006 @ 07:17 | |
| ||
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 12:08 | |
- [ Bericht 99% gewijzigd door the_disheaver op 07-04-2006 12:09:08 ] | ||
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 12:09 | |
| ||
WEST | vrijdag 7 april 2006 @ 12:10 | |
AAB1 wint 6 mijl op de movistar terwijl de rest verliest op de moviestar ![]() | ||
Landrot | vrijdag 7 april 2006 @ 19:15 | |
Stand om 18:00 uur: movistar (3651 nm tot Baltimore) ABN AMRO ONE +9 (6 nm ingelopen) Pirates of the Caribbean +29 (gelijkgebleven) Ericsson Racing Team +36 (2 nm ingelopen) Brasil 1 +41 (4 nm ingelopen) ABN AMRO TWO +73 (1 nm verloren) Over 40 nm bereikt de movistar het eiland Fernando de Noronha. ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 19:28 | |
En AAB2 ligt nog steeds te slapen ![]() | ||
WEST | vrijdag 7 april 2006 @ 20:51 | |
quote:maar ik lach me dood als AAB1 net iets eerder bij dat scoring gate is ![]() | ||
komrad | vrijdag 7 april 2006 @ 21:11 | |
AAB1 gaat nog lekker, AAB2 is idd niet best tot nu toe | ||
#ANONIEM | vrijdag 7 april 2006 @ 23:31 | |
Movistar heeft het 'm geflikt, maar dat moet wel een nerveuze boel zijn geweest als je vlak voor de gate AAB1 zo hard achterop ziet komen: quote:lookoutbehindyou [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2006 23:31:52 ] | ||
WEST | zaterdag 8 april 2006 @ 00:10 | |
shit net niet gelukt voor de AAB1 ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 8 april 2006 @ 00:13 | |
lol ![]()
| ||
JoStro | zaterdag 8 april 2006 @ 00:29 | |
allemachtig wat spannend je zou kunnen zeggen dat ABN1 net dat beetje te kort komt, dat ze in Rio met het ge&(%$" met het voorzeil verloren hebben. Alhoewel, is wel erg opportunistisch Op naar Baltimore... | ||
the_disheaver | zaterdag 8 april 2006 @ 01:50 | |
quote:Movistar heeft gewoon een goede koers gekozen. Ze hadden een van de nuchtere schippers/navigators aanboord. | ||
#ANONIEM | zaterdag 8 april 2006 @ 07:34 | |
Movistar heeft niet alleen een goede koers gevaren, ze hebben geprofiteerd van het lichte weer. Bij een paar knopen wind is die boot beduidend sneller dan bijvoorbeeld AAB1. Kijk maar eens hoe vlotjes AAB1 dichterbij kwam toen het wat harder ging waaien. De Movistar is een ontwerp dat uitermate goed presteert in licht weer. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2006 07:34:37 ] | ||
Sandworm | zaterdag 8 april 2006 @ 09:32 | |
| ||
Sandworm | zaterdag 8 april 2006 @ 09:39 | |
![]() Als ze allemaal heel blijven, is het eigelijk best spannend..... | ||
Landrot | zaterdag 8 april 2006 @ 14:54 | |
quote: Fri, 07 Apr 2006 21:00:00 UTC "Then, at 2052GMT or thereabouts, movistar crossed the waypoint with the slightest of leads to take the 3.5 points for first to the scoring gate." "ABN AMRO ONE follows movistar minutes later to take the points for second and now the pressure is eased for the moment for Mike Sanderson and his team." Inderdaad superspannend! ![]() De stand om 12:00 uur: ABN AMRO ONE (3371 nm tot Baltimore) movistar +9 (4 nm verloren) Pirates of the Caribbean +26 (2 nm ingelopen) Ericsson Racing Team +30 (1 nm ingelopen) Brasil 1 +37 (3 nm ingelopen) ABN AMRO TWO +73 (4 nm verloren) Wat is er met de ABN2 aan de hand. ![]() | ||
komrad | zaterdag 8 april 2006 @ 18:11 | |
AAB1 nu 13nM voor op de movistar AAB2 verliest nog 6 nM | ||
the_disheaver | zaterdag 8 april 2006 @ 23:42 | |
Stand van 18h nog. De volledige ![]()
Nieuwe stand komt over enkele minuutjes | ||
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 00:12 | |
Eric en Bra hebben van plaatjsje gewisseld. | ||
Sandworm | zondag 9 april 2006 @ 00:29 | |
quote:Kostecki heeft het zo te zien nog niet allemaal onder controle. | ||
Sandworm | zondag 9 april 2006 @ 09:54 | |
Brazil de PotC ook voorbij? Even in VS kijken... | ||
komrad | zondag 9 april 2006 @ 09:59 | |
AAB2 schiet echt niet op zeg ![]() | ||
Ambrosius | zondag 9 april 2006 @ 10:50 | |
Na Parijs-Roubaix weer een update in Studio Sport. | ||
komrad | zondag 9 april 2006 @ 10:51 | |
na P-R moet ik weg ![]() | ||
Landrot | zondag 9 april 2006 @ 15:16 | |
quote:Hé, ze zijn de evenaar gepasseerd. ![]() | ||
Landrot | zondag 9 april 2006 @ 15:20 | |
De stand om 12:00 uur: ABN AMRO ONE (3071 nM tot Baltimore) movistar +19 (7 nM verloren) Pirates of the Caribbean +52 (8 nM verloren) Brasil 1 +57 (15 nM verloren) Ericsson Racing Team +72 (18 nM verloren) ABN AMRO TWO +121 (19 nM verloren) ABN1 wint fors op alle boten. | ||
Landrot | zondag 9 april 2006 @ 15:24 | |
quote:Het is vandaag genieten in Rotterdam: - Marathon langs huis ![]() - Parijs-Roubaix en VOR op tv ![]() | ||
JoStro | zondag 9 april 2006 @ 17:06 | |
quote:Het is een momentje....weer terug op noordelijk halfrond e.d. Maar vooral voor de zeilers die voor het eerst de evenaar oversteken is het een gebeurtenis. | ||
The_S | zondag 9 april 2006 @ 17:42 | |
mooi werk dat zeilen | ||
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 17:54 | |
huh? heb ik het zeilen gemist? | ||
Ambrosius | zondag 9 april 2006 @ 17:55 | |
quote:Ja, het was ook erg kort, om 17.30 misschien vijf-zes minuten. | ||
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 17:58 | |
quote:okey, flauw. Wel beter dan vorige week? | ||
The_Hives | zondag 9 april 2006 @ 19:34 | |
de jonkies mogen zo langzamerhand de zeilen wel eens gaan laten werken ![]() | ||
Landrot | zondag 9 april 2006 @ 19:46 | |
quote:Dat is inderdaad wel eens nodig... Ze hebben de afgelopen zes uur weer 15 nautische mijl verloren op de koploper. ![]() De stand om 18:00 uur: ABN AMRO ONE (2973 nm tot Baltimore) movistar +26 (7 nm verloren) Pirates of the Caribbean +60 (8 nm verloren) Brasil 1 +62 (5 nm verloren) Ericsson Racing Team +81 (9 nm verloren) ABN AMRO TWO +136 (15 nm verloren) | ||
hermandeperman | zondag 9 april 2006 @ 23:39 | |
quote:Jij woont ook in R'dam? ![]() En 't was idd een kort maar krachtig item bij SS ![]() | ||
the_disheaver | maandag 10 april 2006 @ 00:52 | |
Was het eerst nog muntje wisselen betreft de vergroting danwel verkleining van de afstand tussen AAB1 en de nummer 5, nu gaat het toch wel redelijk snel acheruit met de AAB2...
| ||
masterr112 | maandag 10 april 2006 @ 09:34 | |
| ||
Sandworm | maandag 10 april 2006 @ 14:13 | |
| ||
Sandworm | maandag 10 april 2006 @ 14:16 | |
Grappig. In het eerste overzicht hierboven verliest iedereen t.o.v. de AAB1. In het tweede overzicht wint iedereen en in het laatste overzicht verliest weer iedereen. Zal de AAB1 weer een haai-incident gehad hebben? ohw, het waren de doldrums. [ Bericht 8% gewijzigd door Sandworm op 10-04-2006 14:30:24 ] | ||
Landrot | maandag 10 april 2006 @ 15:40 | |
quote:Jaha, de gemiddelde snelheden nemen weer toe! ABN2 zal ongetwijfeld met een inhaalrace gaan beginnen. ![]() | ||
Sandworm | maandag 10 april 2006 @ 20:00 | |
| ||
komrad | maandag 10 april 2006 @ 20:03 | |
de jonkies gaan echt niet deze etappe | ||
Sandworm | maandag 10 april 2006 @ 20:03 | |
AAB1 weer boven de 20 knopen. Begint weer een beetje ergens op te lijken! AAB2 alleen sneller dan Movistar (19.1 vs 19.0). Moeten dus nog wel even een tandje hoger | ||
Landrot | dinsdag 11 april 2006 @ 01:23 | |
quote:De wind heeft een beetje aan kracht ingeboet... Niettemin loopt de ABN1 steeds verder uit op de rest. ![]() De stand om 00:00 uur: ABN AMRO ONE (2454 nm tot Baltimore) movistar +45 (7 nm verloren) Brasil 1 +80 (7 nm verloren) Pirates of the Caribbean +89 (5 nm verloren) Ericsson Racing Team +103 (3 nm verloren) ABN AMRO TWO +169 (2 nm verloren) ![]() | ||
masterr112 | dinsdag 11 april 2006 @ 08:38 | |
zo en nu iedereen weer ingelopen behalve eric. | ||
masterr112 | dinsdag 11 april 2006 @ 12:46 | |
hmm ze weten ook niet wat ze willen ![]() | ||
Landrot | dinsdag 11 april 2006 @ 13:35 | |
quote:` Nou, volgens mij weet ABN2 wèl wat ze wil: als laatste eindigen. ![]() Wat is er toch aan de hand met die boot? Zijn ze moe? ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 13:46 | |
quote:De boot moe? | ||
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 13:49 | |
Hé, brunel is volgens VS al in Baltimore! Met een nieuwe boot ![]() | ||
azaroth | dinsdag 11 april 2006 @ 14:34 | |
quote:apart, bij mij ligt ie nog gewoon in rio ![]() | ||
Landrot | dinsdag 11 april 2006 @ 16:40 | |
quote:Dan ligt de oude nog in Rio en de nieuw in Baltimore! ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 11 april 2006 @ 17:18 | |
Bij mij ligt die ook nog in Rio en er is nog geen update. The Disheaver, wat heb jij wat wij niet hebben?![]() | ||
Sandworm | dinsdag 11 april 2006 @ 17:23 | |
AAB2 geeft zelf een goede reden: crew wisselingen http://www.bymnews.com/new/content/view/27332/48/ | ||
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 18:14 | |
| ||
Landrot | dinsdag 11 april 2006 @ 23:49 | |
De huis, tuin en keuken-verhalen op volvooceanrace.org zijn voor mij prima te volgen. ![]() Maar als het om zeiltechnieken gaat, dan zit ik al gauw met de handen in het haar! ![]() Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat Mike Sanderson bedoelt in onderstaande zinnen? “Normally when in breezes like we had, 16 to 18 knots reaching, leverage on your competitors like this is a big plus, as it gives you the opportunity to put the bow down (sail a lower wind angle) and go faster and capitalize on your weather gauge." "Although we knew we had to do this and didn't really have a whole lot of options, the problem we were faced with was that we were, as a fleet, already sailing very low on course to the entrance to the Chesapeake and so by going bow down, although we were going faster, suddenly we were actually outside the acceptable trade off in trigonometry." | ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 01:00 | |
| ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 01:01 | |
En voor de verandering is iedereen weer eens een keer ingelopen op de AAB1.. Zit te wachten op een haai of een container... Die hebben we nog niet gehad! (container dan...) | ||
masterr112 | woensdag 12 april 2006 @ 09:40 | |
| ||
the_disheaver | woensdag 12 april 2006 @ 09:40 | |
Een primeur! AAB1 heeft voor de 2de keer op rij een deel van de voorsprong op de rest verloren! En AAB2 behoort opnieuw bij de 3 snelste boten ![]()
| ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 11:33 | |
Hoe zou het met de Brunel zijn? En wat wordt hun tactiek de volgende leg? Voor punten varen heeft niet zo veel zin voor ze, daar hebben ze niet zo veel aan. Zullen ze gaan proberen om het 24-uurs record te pakken? Dat zou mooie publiciteit voor ze zijn. En ze hebben geoefend: quote: | ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 12:11 | |
De nachtmerrie van Sanderson is begonnen......
[ Bericht 0% gewijzigd door Sandworm op 12-04-2006 12:32:54 ] | ||
Landrot | woensdag 12 april 2006 @ 14:26 | |
quote:Huh? Crew-wisselingen worden in het verhaal helemaal niet genoemd als reden voor de achterstand! Ze zouden enkel verkeerd gegokt hebben qua weersvooruitzichten. | ||
komrad | woensdag 12 april 2006 @ 17:19 | |
Piraten gaan wel lekker de laatste dag | ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 22:23 | |
Omdat niemand het wil doen ![]()
| ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 22:25 | |
quote:Haha, iemand heeft het toch gelezen! Goed bezig Landrot! Soms lees ik zoveel dat ik de artikelen wel eens door elkaar haal...... | ||
Landrot | woensdag 12 april 2006 @ 22:37 | |
quote:Geeft niks hoor. ![]() Als jij het abacadabra van Mike Sanderson vertaalt (zie mijn bericht van dinsdagavond), dan lullen we nergens meer over! ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 12-04-2006 22:54:36 ] | ||
Sandworm | woensdag 12 april 2006 @ 22:50 | |
quote:1. 't ging lekker en we gingen harder als anderen 2. Hoewel we niet veel keuzes hadden, zijn we ervoor gegaan en plotseling waren we daar waar we niet wezen moesten........ Conclusie: Going bow down (lager gaan varen, de wind meer van achter (reaching) i.p.v. opzij) lijkt gunstiger, maar hoeft in de praktijk niet altijd dat op te leveren wat je hoopt.... | ||
Landrot | woensdag 12 april 2006 @ 23:10 | |
quote:Bedankt. Gelukkig worden mijn berichten óók wel eens gelezen! ![]() | ||
azaroth | donderdag 13 april 2006 @ 00:10 | |
stand 0:00
| ||
masterr112 | donderdag 13 april 2006 @ 07:45 | |
| ||
komrad | donderdag 13 april 2006 @ 07:46 | |
AAB gaat het snelste, daarna the black betty | ||
WEST | donderdag 13 april 2006 @ 09:33 | |
quote:maar het wisseld nogal, maar goed de strijd wordt pas in de baai beslist | ||
Sandworm | donderdag 13 april 2006 @ 13:11 | |
| ||
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 13:50 | |
AAB2 als enige een eta van 19de ![]() | ||
JoStro | donderdag 13 april 2006 @ 18:17 | |
Langzaam maar zeker komt ABN2 weer in de buurt. Zeker als je ook de kaart bekijkt: ![]() Het zou wel heel mooi als ze Ericsson weten binnen te takelen. Ze liggen dichter bij de 'ideale lijn' en zouden dus relatief makkelijk mijltjes goed moeten kunnen maken. Zeker als je ook beziet dat de al update na update de hoogtste 24-uursgemiddelden tevoorschijn toveren. Laten we het beste er maar van hopen! | ||
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 22:43 | |
Dat ze dichter bij de ideale lijn zitten zegt niets. Het tegendeel is eerder waar: doordat ze dichter bij de IL zitten, lijkt de achterstand kleiner dan ie is. Het hangt geheel af wat de wind doet. De ideale lijn is enkel de korste route. | ||
JoStro | donderdag 13 april 2006 @ 23:17 | |
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Ja, je hebt gelijk dat de achterstand kleiner lijkt doordat ze dichter bij de ideale lijn zitten. Ja, je hebt gelijk dat alles afhangt van de wind. Wat ik bedoelde is dat ABN2, omdat ze juist dichter bij de ideale lijn zitten makkelijker mijlen richting de finish maken dan Ericsson. Ze zouden bij een gelijke snelheid meer mijlen van de DTF af moeten halen dan Ericsson. Stel dat ze met een gelijke snelheid in het kielzog van Ericsson waren blijven varen, was de afstand uiteindelijk groter geweest. Dus als ze dit volhouden kunnen ze meer goedmaken dan wanneer ze netjes achter Ericsson aan blijven zeilen. Maar goed... lang lullen, kort lullen, we zullen zien wat er de komende dagen gebeurt. [ Bericht 7% gewijzigd door JoStro op 13-04-2006 23:27:29 (UBB niet helemaal lekker) ] | ||
Landrot | vrijdag 14 april 2006 @ 01:53 | |
quote:Nou, vergeet het maar! ![]() Dit was de opvallende stand om 00:00 uur: ABN AMRO ONE (1206 nm tot Baltimore) movistar +48 (18 nm verloren) Pirates of the Caribbean +105 (47 nm verloren) Brasil 1 +145 (58 nm verloren) Ericsson Racing Team +149 (40 nm verloren) ABN AMRO TWO +210 (55 nm verloren) ABN1 heeft over de afgelopen zes uur 19 knopen gevaren; ABN2 slechts 9 knopen... ![]() | ||
azaroth | vrijdag 14 april 2006 @ 04:42 | |
AAB1 pwnt die andere paupers ![]() de nieuwe 7e Hemel in Enschede is cool ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door azaroth op 14-04-2006 04:49:28 ] | ||
the_disheaver | vrijdag 14 april 2006 @ 07:58 | |
Wat is er mis met de AAB2 ? | ||
JoStro | vrijdag 14 april 2006 @ 08:31 | |
quote:Tsja, daar gaat mijn theorie.... als als als | ||
zjroentje | vrijdag 14 april 2006 @ 08:33 | |
ABN2 ligt toch al ver achter. | ||
JoStro | vrijdag 14 april 2006 @ 08:37 | |
quote:'t zou dit front kunnen zijn: ![]() Check het nieuws- en weerbericht op VOR.org | ||
masterr112 | vrijdag 14 april 2006 @ 14:31 | |
en de achterstand word weer erger | ||
Landrot | vrijdag 14 april 2006 @ 17:53 | |
quote:Jaha, en Brasil is zelfs ingehaald door Ericsson! ![]() | ||
Landrot | vrijdag 14 april 2006 @ 17:55 | |
quote:Oh, ik zie nu dat dat om 6:00 uur al gebeurd was... ![]() | ||
azaroth | zaterdag 15 april 2006 @ 00:47 | |
| ||
Landrot | zaterdag 15 april 2006 @ 00:54 | |
De stand om 00:00 uur: ABN AMRO ONE (805 nm tot Baltimore) movistar +50 (1 nm verloren) Pirates of the Caribbean +190 (12 nm verloren) Ericsson Racing Team +249 (43 nm verloren) Brasil 1 +256 (43 nm verloren) ABN AMRO TWO +316 (31 nm verloren) Afgelopen zes uur was ABN1 goed voor 19 knopen. Met die snelheid is de boot over 1,5 etmaal (=zondagmiddag) aan de monding van de Chesapeake Bay... ![]() Ik ga 's effe googlen of daar webcams zijn! | ||
rubbereend | zaterdag 15 april 2006 @ 01:00 | |
heb al een paar dagen de tussenstanden niet meer gevolgd maar omg wat is de ABN1 weer aan het uitlopen alleen de movistar kan het bijbenen. | ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 01:38 | |
quote:Het is juist goed van de movi dat ze het kunnen bijbenen. AAB2 is een beetje vreemd bezig. | ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 01:39 | |
quote:Post je je resultaten? ![]() Al zal ik er wel wéér niet zijn bij de finish. Tis een beetje te voorspelbaar ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 15 april 2006 @ 01:52 | |
AAB1 en Movistar hebben resultaat geboekt ten koste van de anderen en de AAB2 kan de anderen niet volgen. Dat is een beetje mijn beeld van de afgelopen dagen. Nog nieuws van de Brunel? | ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 02:04 | |
quote:tsja, dat is ook niet moeilijk te concluderen it de stand.... Niets gehoord van Brunel. ETA is 18, dat is dinsdag? | ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 02:06 | |
Laatste email van Brunel is van 2 december ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 02:09 | |
Waarom schrijft brunel berichtjes over het weer van 14 april als ze niet gestart zijn in de leg ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door the_disheaver op 15-04-2006 10:31:35 ] | ||
hermandeperman | zaterdag 15 april 2006 @ 09:58 | |
quote:Ze hadden niets te schrijven ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 10:32 | |
| ||
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 10:32 | |
AAB2 heeft weer wat teruggepakt... Maar pfff. 300 nm achterstand... | ||
komrad | zaterdag 15 april 2006 @ 11:20 | |
AAB2 kan max nog 4e worden lijkt me zo, BB gaat weer als vanouds ![]() | ||
Qwie | zaterdag 15 april 2006 @ 16:47 | |
AAB1 staat bijna stil ![]() | ||
Qwie | zaterdag 15 april 2006 @ 18:20 | |
AAB2 komt weer wat terug.. | ||
komrad | zaterdag 15 april 2006 @ 18:22 | |
plaats 4 kan dus echt nog voor AAb2 | ||
azaroth | zondag 16 april 2006 @ 00:31 | |
stand 0:00
| ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 02:19 | |
lol. Nu liggen de laatste sit... | ||
rubbereend | zondag 16 april 2006 @ 02:54 | |
![]() quote:http://www.volvooceanrace(...)dbyaliens/index.aspx | ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 09:16 | |
De site ligt plat ![]() | ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 09:43 | |
| ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 10:02 | |
ETA van 15h | ||
Sandworm | zondag 16 april 2006 @ 10:11 | |
quote:Morgen! Waar haal je dat vandaan? Bij de stand zi ik nog geen ETA en de VOR site zegt nog 19 uur te gaan... | ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 10:28 | |
quote:00:00 UTC 17-04-06 Nog 15 en een half. Maar neem aan dat dat een stukje langzamer gaat. | ||
Qwie | zondag 16 april 2006 @ 12:35 | |
| ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 12:43 | |
ETA met een dag verhoogd ![]() | ||
Ambrosius | zondag 16 april 2006 @ 12:57 | |
17.40-17.45 een hele kleine update bij de NOS. | ||
masterr112 | zondag 16 april 2006 @ 15:10 | |
quote:hmm ben benieuwd.. ![]() | ||
Ambrosius | zondag 16 april 2006 @ 17:39 | |
Nu bij de NOS. | ||
azaroth | zondag 16 april 2006 @ 17:39 | |
nu | ||
azaroth | zondag 16 april 2006 @ 17:44 | |
allemaal oud nieuws ![]() | ||
masterr112 | zondag 16 april 2006 @ 17:47 | |
tja, kon het nog korter,, waarom hebben ze zo weinig verteld over het feit dat abn 2 zo ver achter ligt? | ||
the_disheaver | zondag 16 april 2006 @ 17:50 | |
Oh, ik heb dus niets gemist? ![]() | ||
WEST | zondag 16 april 2006 @ 17:53 | |
nu dat fietsen elke zondag de hoofdmoot is worden nu de andere sporten weer ondergeschoven Typisch NOS ![]() ![]() | ||
Qwie | zondag 16 april 2006 @ 19:10 | |
schuift weer wat inelkaar | ||
komrad | zondag 16 april 2006 @ 20:24 | |
AGR vind ik ook erg mooi dus kan het wel hebben Black Betty nog steeds in pole position | ||
azaroth | maandag 17 april 2006 @ 00:08 | |
| ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 08:50 | |
Nog 135 voor AAB, 168 voor movi. Gezien de lagere snelheid, kan het nog spannend worden... ETA 20h UTC. Plaatsen 3 tot 6 kunnen ook nog geheel andersomliggen, al heb ik weinig hoop voor de AAB2
| ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 10:13 | |
ik denk dat AAB2 nog wel richting pos 4 kan, BB gaat gewoon winnen | ||
masterr112 | maandag 17 april 2006 @ 10:51 | |
hmm aab1 zou vanavond aan moeten komen... ben benieuwd | ||
Landrot | maandag 17 april 2006 @ 11:38 | |
quote:Tuurlijk. ![]() Dit is de webcam die ik gevonden heb: http://www.chesapeakebaybeachclub.com/webcam/baycam.htm Het is een webcam in Stevensville. Da's aan de oostzijde van de Chesapeake Bay, net ten noorden van die grote brug naar Baltimore. ![]() | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 11:43 | |
beetje donker nog ATM ![]() | ||
masterr112 | maandag 17 april 2006 @ 11:56 | |
hmm nu snap ik waarom er in die baai nog van alles beslist word, als ik kijk naar de wind in het programma, van volvo ocean race, ziet dat er niet heel voorspelbaar uit | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 12:19 | |
quote:Nog 10 minuten voor de sunrise ![]() | ||
Qwie | maandag 17 april 2006 @ 12:20 | |
| ||
#ANONIEM | maandag 17 april 2006 @ 12:25 | |
Pirates zijn dichterbij gekomen ![]() | ||
masterr112 | maandag 17 april 2006 @ 13:27 | |
en het is licht ![]() | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 13:38 | |
Ericson staat ook bijna stil tov brasil een AAB2 | ||
Landrot | maandag 17 april 2006 @ 13:50 | |
Ik ben benieuwd naar het verhaal achter het stuivertje wisselen van Brasil en Ericsson. ![]() Brasil ligt al dagen op de vijfde plek, maar lag om 6:00 uur vierde: 4e plek: Brasil 5e plek: Ericsson (10 nm achter Brasil) En om 12:00 uur: 4e plek: Ericsson, 337 nm te gaan 5e plek: Brasil (14 nm achter Ericsson) | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 16:20 | |
Nog 33 nm voor Sanderson en Bouwe zit er nu 39 nm achter....dat is voor het avondeten finnishen voor ABN1 :-) Bijna niet voor te stellen dat de rest er zover achter zit. Vind het jammer dat Movistar zoveel pech heeft gehad in eerdere ettapes, want dan zou het er ws. heel anders uit hebben gezien. | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 16:22 | |
quote:Vraag het me af. 33 nm in anderhalf uur? | ||
azaroth | maandag 17 april 2006 @ 16:22 | |
weet iemand wat een 'runner block' is? er ging namelijk iets stuk bij AAB2 waardoor de mast bijna overboord ging quote: | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 16:24 | |
om 14h GMT (+2h nl-tijd) nog 21 nm. Ik denk een aankomst van na 16 GMT | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 16:25 | |
stand van 13 GMT
| ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 16:45 | |
quote:Gezien de rest van het verhaal, dat de fok de mast anders naar voren zou trekken zou het een katrol die of de achterstag overeind houdt. Maar waarom zou daar een bewegende katrol moeten zitten? Of waarschijnlijker: een katrol die de grootzeilschoot aan het dek bevestigd. Mocht die breken, vangt de grootzeil geen wind meer, en alleen de fok. De stagen zitten nog vast, maar de mast heeft geen gelijkmatig verdeelde kracht van de grootzeil meer, zodat hij als een slang trilt. | ||
azaroth | maandag 17 april 2006 @ 18:07 | |
stand van 16:00 GMT
| ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 18:20 | |
Go to www.wjz.com for a live webcast and commentary to see ABN AMRO ONE sailing to the finish. | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 18:21 | |
quote:Lachuh, kan nog even duren! | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 18:26 | |
quote:Yes! De finish is live te volgen! | ||
masterr112 | maandag 17 april 2006 @ 18:26 | |
was er nog wat te zien op die cam?:) | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 18:29 | |
![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 18:47 | |
Nog 9 mijl, maar met 2 knopen ligt AAB1 stil... Ze worden voorspelbaar ![]() | ||
azaroth | maandag 17 april 2006 @ 18:48 | |
![]() ![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 18:50 | |
quote:Tof ![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 18:50 | |
quote:waarom blaast hij? Gaat het zo langzaam? ![]() | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 19:11 | |
4/17/2006 5:27:59 PM GMT ABN AMRO ONE is only a half mile from the finish line. | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 19:20 | |
boot 2 is 17 nM achter de brasil, kan nog steeds dus | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 19:22 | |
quote:Ik bedoelde het ook niet letterlijk.... Anders gezegd: Voor het donker thuis. | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:22 | |
quote:Hoe kom je aan die info? Ik ben wel benieuwd wie de toekomst in kan kijken... het is namelijk nog maar 17.22 GMT... ![]() | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 19:24 | |
Nou ja 'live' te volgen op die site is ook heel betrekkelijk.... | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:24 | |
quote:Dat duurd nog 7.5 uur, dus dat zal zeker wel lukken! | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 19:24 | |
![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:26 | |
![]() Zijn het nou stokken, of toch echt mensen die er al meer dan een uur stil staan? Ah, een boot. We zullen het te weten komen! edit: boot is weg... En die palen/vissers staan er nog steeds... | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:27 | |
De stand mag ook natuurlijk niet ontbreken. Geen idee van hoelaat
| ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:28 | |
Vaag: AAB2 is langzamer dan Bra, maar zijn ze tov AAB1 meer ingelopen... | ||
azaroth | maandag 17 april 2006 @ 19:31 | |
quote:ik zit al een tijdje naar de aab1 te kijken hoor ![]() http://wjz.com/ en dan 'Live Webcast' aanklikken | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 19:33 | |
ze gaan idd nog trager dan dikke stront so to speak | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 19:38 | |
OK, overeen gekeken. Heb alleen die video-footage gezien | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:41 | |
Water is natuurlijk ook heel boeiend... maar ik heb betere regie werk gezien ![]() | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 19:43 | |
quote:Il wilde het net zeggen, lijkt wel of ze Movistar zoeken | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 19:43 | |
En die hebben ze gevonden... | ||
azaroth | maandag 17 april 2006 @ 19:45 | |
movistar nu ook in beeld idd die gaan ook niet zo hard ![]() | ||
anne_Chris | maandag 17 april 2006 @ 19:45 | |
solly, gevonden! ![]() ![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:48 | |
quote:ow.. .okey. Maar klik hier of anders naar de site en achter 'live webcast' staat een link met 'now: volvo ocean race' en nog wat. Voor degene die ook blond zijn ![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:49 | |
Movi! | ||
anne_Chris | maandag 17 april 2006 @ 19:51 | |
oh dit is echt genieten! al gaan ze idd langzaam als stront | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 19:52 | |
ff eindje vliegen | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 19:59 | |
Moeten ze onder die brug door? Past dat? (op een normale manier, niet op de manier in wellington, of waar het ook was...) | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 20:01 | |
Die brug zijn ze al onder door....dat staat er tenminste op een van de video-footages die ook op die site te zien zijn. | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:08 | |
Live verslag op de stream. Nog een half uur. anderhalve mijl nog | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:20 | |
quote: ![]() | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:20 | |
quote: | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 20:21 | |
MMm, stream is weg hier.... | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:23 | |
quote:Waar lees je dat? Hun klok staat namelijk niet echt goed... | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:23 | |
quote:http://press.teamabnamro.com/breaking.asp | ||
WEST | maandag 17 april 2006 @ 20:25 | |
nou nou dat gaat snel ![]() | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 20:26 | |
Mmm, brandstof van de chopper op? | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:27 | |
quote:Lol. ABN gebruikt de GMT-zomertijd versie ![]() | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 20:28 | |
Sky Eye Chopper 13 Refueling...Catch End of Volvo Race at 3 pm EST | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:28 | |
quote:ja ![]() quote: | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:29 | |
9h NL tijd (met zomertijd dus ![]() | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:29 | |
Nu op SBS6...Jack Sparrow! | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:30 | |
quote:Hebben we een keer goede beelden, is de peut op! ![]() | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:30 | |
quote: | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:31 | |
quote:Kan nog even duren dus, die laatste 400 meter! | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:31 | |
Dat ze serieus de anker hebben gebruikt ![]() | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:33 | |
Toch mooi dat ze die verplicht aan boord moeten hebben. Bij mijn wedstrijdjes moet die eraf in verband met aanvaringsgevaar. | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:35 | |
Hoe is het met die andere webcam? | ||
Sandworm | maandag 17 april 2006 @ 20:39 | |
![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:39 | |
quote:Weinig. Die poppetjes staan er nog steeds ![]() | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 20:44 | |
Voor anker gaan liggen ![]() | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 20:55 | |
Sky Eye Chopper 13 Refueling...Catch End of Volvo Race at 3:15 pm EST. | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 20:57 | |
quote:Ah, ze zien nu ook dat het nogal even kan duren. Meer brandstof ![]() | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 20:58 | |
4/17/2006 7:57:56 PM GMT The boat is now 300 metres from the finish line and making slow progress | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 21:01 | |
4/17/2006 7:57:56 PM GMT The ABN AMRO ONE crossed the finish line in first place! They crossed at about 14:57:45 local time. | ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 21:01 | |
Volgens de ABN-AMRO site dan | ||
komrad | maandag 17 april 2006 @ 21:02 | |
![]() | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 21:20 | |
| ||
SevenWonders | maandag 17 april 2006 @ 21:25 | |
Die helicopterreporter doet het wel erg vaak opnieuw zeg :-) | ||
hermandeperman | maandag 17 april 2006 @ 21:36 | |
Dit is ook slopend voor de Black Betty zeg, uren doen over een paar mijl ![]() Maar wel lekker dat ze weer binnen zijn ![]() | ||
masterr112 | maandag 17 april 2006 @ 22:17 | |
hmm wat zie ik nu op die cam? is dat abn herhaling oid? | ||
Landrot | maandag 17 april 2006 @ 23:02 | |
Net bij het Sportjournaal gehoord: "Morgen tussen één en twee uur beelden van de VOR" Wat zouden ze bedoelen? Vanacht? Of morgenmiddag? ![]() | ||
hermandeperman | maandag 17 april 2006 @ 23:51 | |
Wat denk je ![]() | ||
Ambrosius | maandag 17 april 2006 @ 23:53 | |
quote:Morgenmiddag 13.10 in het sportjournaal na het journaal. Dit wordt nog twee keer herhaald tot 14.00. | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 23:56 | |
quote:OVer een uutje natuurlijk! Nog meer boten binnen? Movi al? | ||
the_disheaver | maandag 17 april 2006 @ 23:58 | |
![]() Wat een lelijke brug. Konden ze er niet gewoon 1 van maken? nog 2 minuutjes voor de update | ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 00:00 | |
| ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 00:06 | |
| ||
Qwie | dinsdag 18 april 2006 @ 08:49 | |
nog eentje binnen | ||
Landrot | dinsdag 18 april 2006 @ 09:14 | |
Dat wordt nog een spannend slot voor Brasil en Ericsson! ![]() Brasil moet nog 62 nm en heeft 2 nm voorsprong. En wat het Sportjournaal betreft: de video loopt! ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 10:22 | |
En vlak de AAB2 niet uit. Liggen maar 11 mijl achter en lopen nu een knoop harder. | ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 10:24 | |
| ||
#ANONIEM | dinsdag 18 april 2006 @ 10:25 | |
Ik denk niet dat AAB2 er nog langs komt. Zodra ze in de buurt van Ericsson komen krijgen ze dezelfde condities als Ericsson en dan lopen ze geen knoop meer harder. | ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 10:31 | |
Lijkt erop dat Movi de 2de plek van AAB2 overneemt inhet klassement... | ||
Landrot | dinsdag 18 april 2006 @ 12:37 | |
De stand om 12:00 uur: Pirates: nog 12 nm Brasil: nog 30 nm Ericsson nog 31 nm ABN2: nog 40 nm Brasil en Ericsson liggen op exact dezelfde lengtegraad: 38 32.02N ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 13:06 | |
| ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 13:08 | |
quote:breedtegraad ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 13:09 | |
PotC ligt nu ook stil, en AAB2 is 2 mijl ingelopen van de 11. Nog 9 te gaan [ Bericht 4% gewijzigd door the_disheaver op 18-04-2006 13:17:29 ] | ||
masterr112 | dinsdag 18 april 2006 @ 13:11 | |
ja hoor, korter dan dit kan het gewoon niet... (volvo ocean race op nos..) [ Bericht 23% gewijzigd door masterr112 op 18-04-2006 13:24:18 (toch iets te onduidelijk:)) ] | ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 13:17 | |
quote:Waar heb je het over ![]() ![]() | ||
masterr112 | dinsdag 18 april 2006 @ 13:24 | |
quote:hehe sorry, was btje onduidelijk, ff aangepast | ||
Landrot | dinsdag 18 april 2006 @ 13:42 | |
quote:Sjezus... daar had ik nou juist over nagedacht! ![]() Kent iemand een ezelsbruggtje? PS. Brasil en Ericsson lagen niet op dezelfde breedtegraad. ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 18 april 2006 @ 13:47 | |
quote:Stel een deel van de aarde als rechthoek. een coordinaat met een N of een Z is een lijn van rechts naar links op een bepaalde hoogte. Die lijn ligt op een bpeaalde graad, en aangezien hij horizontaal gaat, ligt hij over de bredte van de rechthoek. Het gaat om of die lijn over de breedte of de lengte gaat van het rechthoek. Niet echt een ezelsbruggetje, meer een logische uitleg (hopelijk ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 14:43 | |
PotC is ook binnen
| ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 14:44 | |
quote: | ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 15:14 | |
| ||
Landrot | dinsdag 18 april 2006 @ 15:58 | |
quote:BZN! ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 16:00 | |
Brazsil en Ericsson ook binnen
| ||
Sandworm | dinsdag 18 april 2006 @ 16:01 | |
Ben benieuwd naar het commentaar van Ericsson. kosctecki had een grote bek en is met veel tam-tam gepresenteerd. Dan lijkt me de vijfde (en één-na-laatste) plaats wat tegenvallen. | ||
Qwie | dinsdag 18 april 2006 @ 17:15 | |
iedereen binnen. | ||
JoStro | dinsdag 18 april 2006 @ 20:02 | |
quote:Nou ik ook. Ook met Kostecki is het voor mij nog steeds de grote tegenvaller. In de emails las ik dat ze nog steeds de zeilgardarobe niet voor elkaar hebben. Dan ben je na tig-duizend mijl zeilen IMHO dus echt te laat. (Er zeilen geen NL-ers op Ericsson, ik denk dat dat het is... ) Ben trouwens benieuwd wat er op de ABN2 gaat gebeuren. Ook zij zeilen sinds de InPort Melbourne (muv laatste deel naar Rio) onder de maat. Je zou kunnen zeggen dat ze in de 1e twee etappes boven verwachting zeilden, maar toch. Ik denk echt niet dat ABN de tweede boot heeft ingeschreven om om de laatste plaats te zeilen. Ik denk echt dat ze een middenmoter (hoe schrijf je dat eigenlijk, middenmoter) in gedachten hadden. Meezeilen voor net wel/net niet podium. Als ze dit zo "volhouden", dan worden ze nog ingehaald door Brasil en Ericsson. [nerdmode] Rekensommetje laat zien dat als Brasil1 structureel 1 plaats voor ABN2 vaart ze ABN2 in het algemeen klassement in halen. (Er zijn nog 4 finishes te verdelen, 1 SG en 3 InPorts, is samen 6 punten, voorsprong ABN is 5 punt). Voor Ericsson ligt de marge iets ruimer (2 plaatsen). [/nerdmode] | ||
komrad | dinsdag 18 april 2006 @ 20:11 | |
AAB2 valt idd tegen de laatste paar legs, maar ik denk niet dat er veel aan de bemanning zal veranderen, behalve ivm blessures | ||
masterr112 | dinsdag 18 april 2006 @ 22:43 | |
wanneer gaat de volgende leg van start? topic moet wel ff vol daarvoor hea ![]() | ||
komrad | dinsdag 18 april 2006 @ 23:04 | |
nu op ned2 | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 00:38 | |
quote:WOL ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 00:39 | |
quote:Eerste de inport nog. En zie voor de rest de OP maar ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 00:40 | |
edit: ow... ze waren al binnen ![]() | ||
rubbereend | woensdag 19 april 2006 @ 01:33 | |
quote:dat komt precies mooi uit, deze is bijna vol ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 07:39 | |
quote:OP is aangepast. | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 07:43 | |
Volgende Inport op 29 april. En dat is op zaterdag. Waarschijnlijk te laat voor mij ![]() 7 mei begint de start naar New York, waar een Pit Stop ligt. Maar liefst 400 nm. Zou de inportrace langer zijn? ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 19 april 2006 @ 07:47 | |
400 mijl = niet slapen ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 07:48 | |
De stand! ![]()
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#14) inport Baltimore ![]() |