Ja, er is nou eenmaal een bepaalde groep wetenschappers en publicisten die je daar toe kan rekenen.quote:Op maandag 10 april 2006 08:12 schreef milagro het volgende:
[..]
over wij en zij denken gesproken, zeg.
Ja, dat is zo. Die hebben we in Nederland ook met Ellian, Croughs, De Winter, Ephimenco, Spruyt etc.quote:Op maandag 10 april 2006 03:15 schreef Lyrebird het volgende:
Oh, is dat zo.
Dit is echt zo'n onzin. Alsof Nederlanders de laatste jaren zich opeens anders zijn gaan gedragen (behalve tov buitenlanders, maar dat ff buiten beschouwing). We kijken nog steeds voetbal, schaatsen en wielrennen, sporten als gekken en hebben euthanasie en softdrugs beleid. We hebben niks, maar dan ook niks van onze identiteit ingeleverd (behalve het tolerante tegenover 'vreemdelingen').quote:Op maandag 10 april 2006 04:03 schreef StefanP het volgende:
"What characterizes Europe today is the will to define itself, not from an ideology, but by dismissing any sense of identity."
Een vijandquote:De auteur slaat de spijker op z'n kop. Het is een ziekelijk gedrag om de eigen identiteit zoveel mogelijk te verbasteren, een soort post-koloniaal en post-WOII opgedrongen schuldcomplex. Etnomasochisme. Verbazingwekkend eigenlijk, dat een land en zelfs een heel continent op neurotische wijze zichzelf naar de knoppen helpt door mogelijk de grootste vijand boven de eigen normen en waarden te plaatsen. Een vijand die openlijk toegeeft niets met die normen en waarden te hebben.
Ja op een of andere manier heeft Europa en Nederland in het bijzonder last van een soort zelfhaat waardoor de eigen cultuur wordt gerelativeerd en daardoor men niet weet wat er op het spel staat en alle andere culturen omarmt, het gras is bij de buren altijd groener (op een afstand).quote:Op maandag 10 april 2006 04:03 schreef StefanP het volgende:
Heel erg goede column. Ik houd het op deze:
"What characterizes Europe today is the will to define itself, not from an ideology, but by dismissing any sense of identity."
De auteur slaat de spijker op z'n kop. Het is een ziekelijk gedrag om de eigen identiteit zoveel mogelijk te verbasteren, een soort post-koloniaal en post-WOII opgedrongen schuldcomplex. Etnomasochisme. Verbazingwekkend eigenlijk, dat een land en zelfs een heel continent op neurotische wijze zichzelf naar de knoppen helpt door mogelijk de grootste vijand boven de eigen normen en waarden te plaatsen. Een vijand die openlijk toegeeft niets met die normen en waarden te hebben.
Hoe kóm je erbij? Ik houd iig van mijn land, en ik ken eigenlijk niemand die een grafhekel heeft aan Nederland (behalve de drukte en de politici).quote:Op maandag 10 april 2006 11:51 schreef MrX1982 het volgende:
Ja op een of andere manier heeft Europa en Nederland in het bijzonder last van een soort zelfhaat waardoor de eigen cultuur wordt gerelativeerd en daardoor men niet weet wat er op het spel staat en alle andere culturen omarmt, het gras is bij de buren altijd groener (op een afstand).
Patriottisme is in Nederland bijna nog erger dan vloeken in de kerk.quote:Op maandag 10 april 2006 11:56 schreef ErikT het volgende:
Hoe kóm je erbij? Ik houd iig van mijn land, en ik ken eigenlijk niemand die een grafhekel heeft aan Nederland (behalve de drukte en de politici).
Onzin. Ik vraag me af hoeveel je van je land en cultuur houdt en hoe zeker je daar van bent als je denkt dat het niet tegen een stootje kan en direct omver wordt gewerpen.quote:Op maandag 10 april 2006 11:51 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja op een of andere manier heeft Europa en Nederland in het bijzonder last van een soort zelfhaat waardoor de eigen cultuur wordt gerelativeerd en daardoor men niet weet wat er op het spel staat en alle andere culturen omarmt, het gras is bij de buren altijd groener (op een afstand).
Maar dat is heel wat anders dan houden van.quote:Op maandag 10 april 2006 12:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Patriottisme is in Nederland bijna nog erger dan vloeken in de kerk.
Patriottisme is niet rationeel. Nederlanders zijn veel te nuchter daarvoor. Betekent niet dat Nederlanders niet trots zijn op hun land.quote:Op maandag 10 april 2006 12:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Patriottisme is in Nederland bijna nog erger dan vloeken in de kerk.
Ik zeg nergens dat het niet tegen een stootje kan. De westerse cultuur is sterk en krachtig genoeg om te overleven maar dan heb je niets aan zelfhaat zoals je ziet bij bepaalde politici.quote:Op maandag 10 april 2006 12:16 schreef SCH het volgende:
Onzin. Ik vraag me af hoeveel je van je land en cultuur houdt en hoe zeker je daar van bent als je denkt dat het niet tegen een stootje kan en direct omver wordt gewerpen.
paˇtriˇotˇtisˇme (het ~)quote:Op maandag 10 april 2006 12:17 schreef SCH het volgende:
Maar dat is heel wat anders dan houden van.
Ik zie geen zelfhaat maar wel bij sommigen veel angst en protectionisme.quote:Op maandag 10 april 2006 12:24 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het niet tegen een stootje kan. De westerse cultuur is sterk en krachtig genoeg om te overleven maar dan heb je niets aan zelfhaat zoals je ziet bij bepaalde politici.
Niet als het ervan uit gaat dat een cultuur zich niet kan ontwikkelen en dat je het krampachtig moet beschermen. Dat vind ik geen liefde.quote:paˇtriˇotˇtisˇme (het ~)
1 vaderlandsliefde
Ik weet niet wat voor definitie jij hebt bij houden van maar vaderlandsliefde lijkt me goed passen bij houden van.
Angst ontstaat als mensen onzeker zijn. Veel mensen hebben geen enkel cultureel besef.quote:Op maandag 10 april 2006 12:31 schreef SCH het volgende:
Ik zie geen zelfhaat maar wel bij sommigen veel angst en protectionisme.
Dat is eerder een interpretatie van patriottisme. Ik zie patriottisme niet als iets ongezonds.quote:Niet als het ervan uit gaat dat een cultuur zich niet kan ontwikkelen en dat je het krampachtig moet beschermen. Dat vind ik geen liefde.
Veel mensen denken dat de cultuur al snel aangetast wordt.quote:Op maandag 10 april 2006 12:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Angst ontstaat als mensen onzeker zijn. Veel mensen hebben geen enkel cultureel besef.
Ik ook niet per definitie. Ik houd van mijn land en onze cultuur maar doe daar verder niet al te opgewonden over.quote:Dat is eerder een interpretatie van patriottisme. Ik zie patriottisme niet als iets ongezonds.
IK prefereer ook de term medeburger; en voor andersdenkenden 'tegenstanders'; voor veroodeelde terroristen 'terroristen', en voor verdachten 'verdachten'. Veel van de politici die het nu over de islam als eeuwige vijand hebben ( Spruyt, Wilders c.s.) baseren zich expliciet op de ideeen van de nazi-jurist/filosoof en antisemiet Carl Schmitt. Zie mijn uitgebreide documentatie over Carl Schmitt, Spruyt en Wilders www.passagenproject.com/conservatisme.htmlquote:Op maandag 10 april 2006 11:18 schreef ErikT het volgende:
Een vijandEr zit een vijand in Europa. Ik prefereer de term medeburgers.
De opmaak van je website verdient wel enige verbetering. Komt vrij rommelig over maar dat terzijde.quote:Op maandag 10 april 2006 14:25 schreef mariatrepp het volgende:
IK prefereer ook de term medeburger; en voor andersdenkenden 'tegenstanders'; voor veroodeelde terroristen 'terroristen', en voor verdachten 'verdachten'. Veel van de politici die het nu over de islam als eeuwige vijand hebben ( Spruyt, Wilders c.s.) baseren zich expliciet op de ideeen van de nazi-jurist/filosoof en antisemiet Carl Schmitt. Zie mijn uitgebreide documentatie over Carl Schmitt, Spruyt en Wilders www.passagenproject.com/conservatisme.html
quote:Through Giorgio Agamben, Chantal Mouffe and other writers, Carl Schmitt has become a common reference in recent writings of the intellectual left as well as the right.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Schmittquote:Schmitt presented himself as a radical anti-semite and also was the chairman of a law teachers' convention in Berlin in October 1936, where he demanded that German law be cleansed from the "Jewish spirit" ("jüdischem Geist"), going so far as to demand that all publications by Jewish scientists should henceforth be marked with a small symbol. Nevertheless, two months later, in December, the SS publication "Das schwarze Korps" accused Schmitt of being an opportunist, a Hegelian state thinker and basically a Catholic, and called his anti-semitism a mere pretense, citing earlier statements in which he criticised the Nazi's racial theories. After this, Schmitt lost most of his prominent offices, and retreated from his position as a leading Nazi jurist, although he retained his post as a professor in Berlin.
quote:Op maandag 10 april 2006 14:25 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
IK prefereer ook de term medeburger; en voor andersdenkenden 'tegenstanders'; voor veroodeelde terroristen 'terroristen', en voor verdachten 'verdachten'. Veel van de politici die het nu over de islam als eeuwige vijand hebben ( Spruyt, Wilders c.s.) baseren zich expliciet op de ideeen van de nazi-jurist/filosoof en antisemiet Carl Schmitt. Zie mijn uitgebreide documentatie over Carl Schmitt, Spruyt en Wilders www.passagenproject.com/conservatisme.html
quote:Op zondag 9 april 2006 13:39 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Ik weet het niet, hoor. Ik ben niet weg van professor Pim Fortuyn, noch van Dr. Bart Jan Spuyt (= het brein achter Wilders), zie mijn onderzoek over de Leidse professoren Kinneging, Cliteur, Ellian (=de Leidse achterbaan van Wilders) www.passagenproject.com/conservatisme.html
quote:Op zaterdag 8 april 2006 12:25 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Voorbeeld van een rechtse allochtoon, die niet religieus is: Afshin Ellian, rechtsfilosoof in Leiden, hoort bij de intellectuele Leidse achterbaan van Wilders. Zie www.passagenproject.com/conservatisme.html
Word je er zo langzamerhand niet zelf erg zat van om de hele tijd met een link naar je eigen stuk op de proppen te komen?quote:Op donderdag 6 april 2006 09:34 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
De conservatief revolutionair Schmitt was een nazi! Zie de citaten www.passagenproject.com/conservatisme.html
[…]
Laat ze maar komen, die Turken, Polen en Marokanen. Zo lang ze maar geen uitkering wordt voorgehouden, vind ik het wel best. Ik en met mij iedere andere Nederlander die z'n opleiding heeft afgemaakt, red me wel. Protectionisme vind je vooral aan de linkerkant van het politieke spectrum en dan met name bij de partij van Jan Maorijnissen. Waar ik bang voor ben, is dat onze nieuwe medelanders door links de ziektewet in worden geknuffeld. En wie mag dat dan betalen? Juist.quote:Op maandag 10 april 2006 12:31 schreef SCH het volgende:
Ik zie geen zelfhaat maar wel bij sommigen veel angst en protectionisme.
Je hebt je opleiding afgemaakt, zeg je? Daar blijkt uit bovenstaand gebazel dan bar weinig van. Turken en Marokkanen hebben we allang in dit land. De partij van Jan Marijnissen heeft nog nooit in een regering gezeten en heeft dus ook niemand de Ziektewet in geknuffeld. En als mensen in die Ziektewet (die tegenwoordig trouwens WIA heet) terechtkomen, heeft dat een terechte, medische reden.quote:Op maandag 10 april 2006 16:17 schreef Lyrebird het volgende:
Laat ze maar komen, die Turken, Polen en Marokanen. Zo lang ze maar geen uitkering wordt voorgehouden, vind ik het wel best. Ik en met mij iedere andere Nederlander die z'n opleiding heeft afgemaakt, red me wel. Protectionisme vind je vooral aan de linkerkant van het politieke spectrum en dan met name bij de partij van Jan Maorijnissen. Waar ik bang voor ben, is dat onze nieuwe medelanders door links de ziektewet in worden geknuffeld. En wie mag dat dan betalen? Juist.
Jawel, en ik zal het voorlopig niet meer doen. Maar mijn onderzoek doet gewoon ter zake in deze discussie.quote:Op maandag 10 april 2006 15:11 schreef Heerlijkheid het volgende:
Word je er zo langzamerhand niet zelf erg zat van om de hele tijd met een link naar je eigen stuk op de proppen te komen?![]()
![]()
Als je mensen die met een of ander probleem zitten zielig vindt, ongeacht de oorzaak, ben je blind voor de basisprincipes van de sociale psychologie. Met die houding krijg je namelijk steeds meer zielige mensen.quote:Op maandag 10 april 2006 16:49 schreef dVTB het volgende:
[..]
Je hebt je opleiding afgemaakt, zeg je? Daar blijkt uit bovenstaand gebazel dan bar weinig van. Turken en Marokkanen hebben we allang in dit land. De partij van Jan Marijnissen heeft nog nooit in een regering gezeten en heeft dus ook niemand de Ziektewet in geknuffeld.
En als mensen in die Ziektewet (die tegenwoordig trouwens WIA heet) terechtkomen, heeft dat een terechte, medische reden.
quote:Op maandag 10 april 2006 21:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je mensen die met een of ander probleem zitten zielig vindt, ongeacht de oorzaak, ben je blind voor de basisprincipes van de sociale psychologie. Met die houding krijg je namelijk steeds meer zielige mensen.
Ja, dat vind ik ook vrij sneu. En misschien wil ik ook wel meehelpen, maar laat een ander vrij dat te weigeren.quote:Op maandag 10 april 2006 21:59 schreef SCH het volgende:
[..]Jeemig, zelden zulke onzin gelezen. Waar haal je dat vandaan?
Mensen met een probleem kunnen gewoon zielig zijn. Als je je been hebt gebroken, je moeder is overleden en in dezelfde week waait het dak van je huis en krijgt je kat een hartaanval, dan vind ik je zielig. En vervolgens gaan we het dak repareren.
Asfshin Ellian is een Leidse jurist, die de rechtsstaat om zeep wil helpen. Ik doe uitgebreid onderzoek naar zijn gedachtegoed. Hij pleit bijvoorbeeld voor een "administratieve ophokplicht" buiten het strafrecht om. Hij spreekt stigmatiserend en ongenuanceerd over de islam. Als er iemand in het openbaar debat polariserend werkt, dan is het hij wel.quote:Op maandag 10 april 2006 23:18 schreef heiden6 het volgende:
[..]
. Ook Afshin Ellian heeft een aantal goede analyses van dit progressieve denken en haar effecten gemaakt.
Je stapt wel heel snel over mijn voorbeeld heen om je eigen stokpaardje weer te kunnen berijden. Dat vind ik niet zo netjesquote:Op maandag 10 april 2006 23:18 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook vrij sneu. En misschien wil ik ook wel meehelpen, maar laat een ander vrij dat te weigeren.
Daarnaast gaat het mij meer om dat lang niet iedereen met problemen zielig is. Bijvoorbeeld mensen die zich diep, heel diep in de schulden steken om leuke dingen te kunnen kopen en vervolgens niet rond kunnen komen.
Ik denk dan, eigen schuld, dikke bult. Als je zegt dat 'de gemeenschap' verantwoordelijk is voor zoiets, of in ieder geval de plicht heeft zo iemand te helpen, ontneem je mensen een verantwoordelijkheid waar ze wel vrijheid hebben, en dat zorgt ervoor dat mensen meer en meer geneigd zijn dat soort dingen te doen.
Er zijn genoeg mensen die roepen dat 'het gewoon te makkelijk wordt gemaakt om een lening te nemen', en als je dan als politicus instemt en allerlei marktverstoringen gaat doorvoeren en bedrijven gaat pesten, geef je mensen een bevestiging van het idee dat ze niet zelf verantwoordelijk zijn, maar dat (bijvoorbeeld) Leen van Frisia dat is. Die krijgt immers een straf over zich heen, en niet de mensen die met hun schamele inkomen per sé die nieuwste plasma t.v. en de hipste mobiele telefoon wilde hebben.
Daarnaast, als mensen er eenmaal vanuit gaan dat de overheid hun problemen wel oplost, en dat ze zelf niet verantwoordelijk zijn voor zulke dingen, gaan ze meer en meer domme dingen doen.
Ook bijvoorbeeld de softe straffen voor met name kleine criminaliteit en het goedpraten van diefstal danwel geweld op basis van sociaal-economische factoren zorgt voor een hele onverantwoordelijke, afhankelijke groep mensen alsmaar groeit.
Een tijdje terug heb ik over dit fenomeen een mooi interview gezien met Theodore Dalrymple, die er zelfs een boek over heeft geschreven. Ook Afshin Ellian heeft een aantal goede analyses van dit progressieve denken en haar effecten gemaakt.
quote:'Nederland moet islam-bashen stoppen'
Gepost door Rob (R@b) - Bron: De Telegraaf / ANP
Gepubliceerd: maandag 10 april 2006 @ 19:30 - Laatst bijgewerkt: 10 april @ 22:37
BinnenlandsDe Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) vindt dat het 'islam-bashen' in Nederland moet stoppen. In een rapport dat dient als advies aan de regering, stelt de WRR dat de islam niet principieel strijdig is met democratie en mensenrechten. Het onafhankelijk adviesorgaan deed drie jaar onderzoek en biedt de resultaten, onder de noemer 'Dynamiek in islamitisch activisme', woensdag aan de regering aan.
WRR-onderzoeker Jan Schoonenboom liet vandaag aan het ANP weten dat politici zouden moeten stoppen met het 'islam-bashen', het beschimpen van de islam. ''Moslims worden voor veel problemen de zondebok gemaakt. Ze voelen zich in Nederland ook steeds minder thuis, omdat angst voor moslims en de islam in Nederland heeft postgevat. Moslims voelen zich vanwege hun religie steeds meer onwelkome vreemdelingen. Als je als moslim in Nederland steeds maar hoort dat de islam gelijk staat aan geweld en dat je behoort tot een vijfde colonne, dan voel je je onwelkom'', aldus Schoonenboom.
Volgens de WRR moeten Nederland en de Europese Unie openlijk steun verlenen aan bewegingen zoals de Moslimbroederschap in Egypte en de Hizbollah in Libanon. Deze stromingen binnen het islamitisch activisme streven naar democratische hervormingen, zo stelt de wetenschappelijke raad. De invoering van de sharia wil ook niet automatisch zeggen dat er lijfstraffen worden ingevoerd, zo zegt de WRR. Dat geldt alleen voor landen als Sudan, Iran en Saudi-Arabië. Maar in andere landen vinden democratische hervormingen plaats onder de vlag van sharia, zoals in Marokko en Egypte waar nieuwe wetten in het voordeel van vrouwen uitvallen.
Erkenning
In Nederland moet volgens de WRR een cultuuromslag plaatsvinden: ''erkend moet worden dat de islam wel degelijk een rol kan spelen bij het realiseren van democratie en mensenrechten. Het debat in Nederland is nu veelal gevoerd met onvoldoende kennis van de islam en de verscheidenheid in islamitische stromingen in Nederland. Een partij die zich baseert op de islam of de moslimidentiteit kan een constructieve bijdrage leveren aan het politieke debat. Islamitisch geďnspireerde politieke partijen kunnen een stem geven aan degenen die zich in de vertegenwoordigende organen van moslims niet vertegenwoordigd weten'', aldus de WRR.
Er zijn nog geen politieke reacties op het stuk binnen. Het wordt ook, zoals eerder vermeld, pas woensdag aan de regering (minister Bot) aangeboden. De diverse publicaties hierover, zijn vanaf 12 april verkrijgbaar.
Update 22:21
De eerste (keiharde) kritiek op de conclusies die de WRR trekt naar aanleiding van hun onderzoek, is al binnen. CDA-fractieleider Maxime Verhagen noemt de beschuldiging van van WRR-onderzoeker Jan Schoonenboom, dat hij zich schuldig zou maken aan stemmingmakerij in het debat over islam en de sharia, ''onzorgvuldige lariekoek.'' Volgens Verhagen hebben we hier te maken met ''studeerkamerpolitiek.''
De fractievoorzitter van de christen-democraten spreekt van ''kwalijke suggesties'', geuit door de wetenschappelijke raad. Volgens hem hoort de WRR wetenschap te bedrijven en geen politiek.
Hezbollah
Het pleidooi van de WRR om onder meer contacten aan te gaan met de Hezbollah in Libanon en Hamas in de Palestijnse gebieden, is ook slecht gevallen bij Verhagen: ''Dat zijn terroristische organisaties waar wij niet mee moeten onderhandelen. Het is zeer vreemd dat de WRR hier zulke politieke uitspraken over doet.''
Onafhankelijk Kamerlid Geert Wilders noemt het WRR-rapport ''de taal der dwazen''. Hij blijft erbij dat de islam onverenigbaar is met democratie. Volgens hem heeft de WRR politiek bedreven en met dit rapport zijn bestaansrecht in de waagschaal gesteld.
[upd] 'Nederland moet islam-bashen stoppen'
Ik was bij paps en mans, en die hebben de NRC, die ik sinds voor het eerst sinds maanden weer eens inkeek.quote:Op dinsdag 11 april 2006 09:50 schreef sigme het volgende:
Iemand is pas oud-politicus als 'ie dood is.
Deze manifeste ouderen hebben politieke zeggingskracht zolang de jongeren hun manifesten aannemen, kranten erover schrijven, tweede kamerleden naar hun manifest verwijzen etc.
Godslasteraar, heb je het stuk van HirsiAli in de Volkskrant van zaterdag gelezen?
quote:Op dinsdag 11 april 2006 10:18 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik was bij paps en mans, en die hebben de NRC, die ik sinds voor het eerst sinds maanden weer eens inkeek.
Maar ik ben wel benieuwd, zal zorgen dat ik dat artikel te pakken krijg.
Niet alle politiek gaat over stemmen winnen, Godslasteraar. Jahjah heeft invloed zonder stemmen te trekken, zo ook politici die niet op kieslijsten voorkomen.quote:Dat de media erover schrijft/bericht zegt helemaal niets, dat deden ze ook over Abou JaJa, die vervolgens een knetterende 0,6% van de stemmen wist te behalen. Dit heeft meer met netwerken te maken, en met ideologie dat zich van feiten niets aantrekt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |