Ryan, klopt het nu dat die Schmitt als voorwaarde van politiek een vijand(beeld) beschrijft, en daarom aanraadt een vijand te creëren?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:15 schreef Ryan3 het volgende:
Wrs is Carl Schmitt één van de andere intellectuele bronnen van de neoconservatieven. En als de connectie neoconservatieven-Leidse universiteit-Burke stichting reëel is, dus ook van Wilders. In het Filosofie Magazine staat Das begriff des politischen met stip op 1 op de lijst van gevaarlijkste boeken uit de geschiedenis van de wijsbegeerte.
Wat zijn gevaarlijke boeken?
[..]
Gevaarlijke boeken dus, die je evenwel niet kunt negeren, omdat je anders iets mist, zeg maar.
Me dunkt.
De beoordeling:
[..]
Bron.
Overigens merk op dat Schmitt dus een geheel andere voorwaarde schept voor de neoconservatieve politiek dan een op Trotskisme gelijkende wereldrevolutie.
Ik ben iets anders aan het doen (iets aan het zoeken eerlijk gezegd), kan niet uitgebreid antwoorden. Maar een vijand verschijnt. In de Weimarrepubliek en voor hem als fellow-traveller van de Nazi's tussen '33 en '36 waren dat blijkbaar de Joden. Schmitt was één van de hogere juristen die de rechtgeleerde grond van de Neurenbergse rassenwetten van '35 vestigde. Iig is de vijand dus een organiserend principe. Voor neocons waren dat eerst de communisten en na de Koude Oorlog dus de Islam.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Ryan, klopt het nu dat die Schmitt als voorwaarde van politiek een vijand(beeld) beschrijft, en daarom aanraadt een vijand te creëren?
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Ik ben ook iets anders aan het doen, bedankt voor je antwoord, ik kijk uit naar uitgebreider.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben iets anders aan het doen (iets aan het zoeken eerlijk gezegd), kan niet uitgebreid antwoorden. Maar een vijand verschijnt. In de Weimarrepubliek en voor hem als fellow-traveller van de Nazi's tussen '33 en '36 waren dat blijkbaar de Joden. Schmitt was één van de hogere juristen die de rechtgeleerde grond van de Neurenbergse rassenwetten van '35 vestigde. Iig is de vijand dus een organiserend principe. Voor neocons waren dat eerst de communisten en na de Koude Oorlog dus de Islam.
Verder heeft Schmitts denken ook implicaties mbt de sociale contracttheorie, m.n. op de scheidslijn tussen Hobbes (geassocieerd met autoritair-conservatief) en Locke (geassocieerd met liberaal).
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hallo, jullie zitten in het verkeerde topic. Deze gaat over Wilders en het gelijkheidsbeginsel.
Nou ja, me dunkt dat het redelijk tot zeer on topic is. Er wordt een verband gelegd tussen Wilders, Spruyt (burke stichting), enkele spraakmakende Leidse scholasten (Elias, Kinneging, Cliteur), neoconservatieven (rondom Bush) en hun intellectuele bronnen zoals daar zijn Leo Strauss en Carl Schmitt. Ergens haalt Wilders wb zijn voorstellen om het gelijkheidsbeginsel in principe te ondermijnen zijn mosterd vandaan, niet waar.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hallo, jullie zitten in het verkeerde topic. Deze gaat over Wilders en het gelijkheidsbeginsel.
Organiserend principe houdt niet direct in dat de dezelfde associaties bedoeld worden die jij hier hanteert.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben ook iets anders aan het doen, bedankt voor je antwoord, ik kijk uit naar uitgebreider.
Wat me vooral interesseert is in hoeverre het onmiskenbaar organiserende principe (" verbroedering") van het hebben van een vijand wordt aangeraden om een hoge(re) organisatiegraad te bereiken, en waartoe die organisatie dan verder dient (anders dan het bestrijden van die vijand).
Tamelijk, tochquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:41 schreef Ryan3 het volgende:
Ik hoop dat dit niet al te veel "gibberish" is btw..
Ik heb er al veel over uitgelegd in de topicserie over "Holocaustontkenning" en "sterilisatie om cultuurvermenging te voorkomen" medio 2004 iig in C&H. Misschien moeilijk te vinden, maar toch.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Tamelijk, toch.
Maar afgezien van het begrip 'thymos' (wat me niks zegt) zie ik de logica in je korte uitleg. Ik zal die thymos later even onderzoeken, als ik niet op kantoor zit.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:29 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens een andere "Leidenaar" die in the picture komt, is de germanist Jerker Spits.
Zie dit artikel: http://www.gebladerte.nl/11148f73.htm
Ook bij hem weer dezelfde connectie dus; inclusief een nauwelijks verholen pleidooi volgens auteur van dit artikel voor rehabilitatie van de ideologische voorvaderen van Hitler. Waar ik benieuwd naar ben, is: waarom is het misgegaan tussen Carl Schmitt en de Nazi's?
Bronquote:Was Schmitt een nazi?
Ik heb ´ja´ gestemd, en terecht, want in mei 1933 werd hij lid van de NSDAP. Je kunt natuurlijk ook zeuren over de definitie van ´nazi´. Je had verschillende soorten nazi´s, zeg maar superslechte (Hitlers clan, top-SS-ers, enz) en gewoon slechte nazi´s (arme boeren die niet beter wisten en lid werden van de Partij). Carl Schmitt zou hier ergens tussenin zitten, vermoed ik. Hij heeft zich op wetenschappelijk niveau antisemitisch uitgelaten. Anderzijds vond ik over Schmitt dit: 1936 Dezember: Das SS-Organ "Das schwarze Korps" bezeichnet Schmitts Antisemitismus als bloße Attrappe und zitiert frühere Äußerungen von ihm, in denen er Kritik an den nationalsozialistischen Rassentheorien übt. Vrij vertaald: Schmitt wordt ervan beschuldigd door de SS dat hij een soort nep-antisemitisme aan de dag legt, en vroeger zou hij zelfs kritiek hebben geleverd op nazi-rassentheorieën. In 1936 wordt Schmitt door de nazi´s kaltgestellt, alle banden worden verbroken. Waarschijnlijk had Schmitt een soort abstract antisemitisme, dat veel Europeanen tot voor de WO2 hebben gehad. Niet zozeer een persoonlijke haat versus Joden dus.
Lag er een tijdje uit, kon nergens meer op.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 15:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
Bron
Schmitt was dus wel een fascist, maar blijkbaar niet rechtlijnig genoeg in de nazi-leer.
Rehabilitatie van de conservatieve revolutionairen die als ideologische voorvaderen van Hitler worden beschouwd??? Wilders heeft zich naar het aanziet ingelaten met een eigenaardig gedachtengoed. En wel zo vertrouwd hier op Fok!. Ooit.quote:Ondanks zijn afstandelijke en zogenaamd neutrale "wetenschappelijke" stijl, zijn Spits' artikelen over de conservatieve revolutionairen niets anders dan regelrechte propaganda en pleidooien om te leren van hun extreem-rechtse ideologie. Volgens Spits zouden de conservatieve revolutionairen namelijk het antwoord hebben op vrijwel alle huidige problemen. Uitgebreid verwoordt hij steeds de argumenten van hedendaagse nieuw-rechtse opiniemakers die de revolutionaire conservatieven willen rehabiliteren, en die "de moed" zouden hebben om "standpunten in te nemen die lange tijd als politiek incorrect waren beschouwd". Van critici vermeldt hij niet veel meer dan dat ze "schuim op de mond" zouden hebben en dat ze "als bokken op de haverkist" zouden zitten. Ook zouden ze last hebben van "een preoccupatie met het nationaal-socialistische verleden". Rehabilitatie zou volgens Spits echter "een noodzakelijke en onvermijdelijke correctie" vormen.
Liberalisme moet verbreid en verdedigd worden, aangezien de liberale democratie het enige systeem is dat politiek de 'voorwaarden schept die niet voldoende maar wel noodzakelijk zijn voor het goede leven'. De zogenaamde nobele leugen van Strauss, de absolute waardenpretenties (inclusief afschaffen van gelijkheidsbeginsel), het militaire machtsvertoon, het stigmatiseren van bevolkingsgroepen en politieke (linkse) tegenstanders zijn volgens Spruyt machinaties van lieden die er niets van begrepen hebben.quote:1. Liberalisme moet worden verbreid. Niet vanuit een groots ideaal van een universele staat die het einde van de geschiedenis is, maar vanuit de gedachte dat alleen democratie een open orde garandeert, waarin tirannie geen en vrijheid juist alle kans krijgt. En democratie kán worden verbreid omdat zij een verandering bewerkt die in overeenstemming is met de realiteit en de natuur van de mens. Iedereen wil vrij zijn, niemand wil om zijn ideeën gevangen gezet of gemarteld worden. Democratie garandeert de minimale voorwaarden voor een menswaardig bestaan. Met een geheimzinnige agenda om absolute waarden met militair machtsvertoon te verbreiden heeft dit, anders dan Gerbert van Loenen wil, niets te maken.
2. Liberalisme moet worden verdedigd. Het leven in een democratische rechtsstaat kan ontaarden in een lafhartige houding. Het leven is er gericht op comfort en gemak, en kan daardoor zo verweekt raken dat iedere confrontatie met welke vorm van totalitarisme dan ook in een zenuwinzinking en lafhartige concessies uitmondt. De 'democratische mens' (Tocqueville) wil liever eindeloos praten en de boel bij elkaar houden dan een streep trekken en vanuit de politiek harde maatregelen treffen. En vooral dat laatste is het wat neocons van traditionele conservatieven onderscheidt. Zij geloven in het belang van politieke macht, en dat geloof wordt ingegeven door een sterk gevoel van urgentie.
Wat neocons ten diepste beweegt kan het beste duidelijk worden gemaakt aan de hand van het werk van Francis Fukuyama. Fukuyama publiceerde in 1992 het boek Het einde van de geschiedenis en de laatste mens, dat in feite een commentaar is op de discussie tussen Strauss en Kojève. Dat boek is gelezen als een lofzang op de triomftocht van het liberalisme, die het einde van de geschiedenis heeft ingeluid. Maar Fukuyama maakte aan het slot van zijn boek, verwijzend naar Strauss, vooral duidelijk dat dit optimisme op zijn minst voorbarig is. Misschien is de moderne, liberale democratie inderdaad het eindpunt van de geschiedenis, met haar overwinning op de grote vijanden van de mensheid. Maar we moeten er tegelijkertijd rekening mee houden dat anderen de zachtheid en het comfort van de democratische samenleving niet als het ultieme accepteren. Alhoewel de trein van de geschiedenis haar liberale eindstation lijkt te hebben bereikt, blijken sommige wagons achtergebleven te zijn, en weer andere blijken de posthistorische stad wel te hebben bereikt maar weer doorgereden te zijn - uit verveling of zelfs uit walging over het leven in die stad. En dan keert de geschiedenis dus altijd weer terug.
Wie het neoconservatieve voorbehoud van Fukuyama niet ernstig neemt, leeft in een roze wolk. Zo iemand staat toe dat de moderne liberale democratie niet wordt verdedigd tegen de vijanden die haar voortdurend onder vuur nemen. En als die aanvallen te duidelijk zijn om ze nog langer te ontkennen -- na de confrontatie met de gewelddadige ideologie van de politieke islam op 11 september 2001, in maart 2004 (de aanslag in Madrid), in november 2004 (de moord op Theo van Gogh), en in juli 2005 (de aanslagen in de Londense metro), en de voortdurende dreiging van een aanslag in ons eigen land - blijft zo iemand toch zijn geloof uitspreken in dialoog en sociaal beleid, omdat hij te naïef is om de diepte van het vijandelijke kwaad te doorgronden. Lief en aardig als hij is, gelooft hij niet dat anderen op zijn onderwerping of vernietiging uit zijn. In eigen land is hij daarom niet bereid tot het nemen van preventieve en harde maatregelen, en beroept hij zich op de verworvenheden van de rechtsstaat alsof die er niet primair zijn om de goeden tegen de kwaden te beschermen, en alsof wij niet worden omringd door mensen die deze verworvenheden vooral willen misbruiken om ze uiteindelijk af te schaffen. In de buitenlandse politiek is hij niet bereid de juiste conclusie uit de bedreigingen te trekken, en blijft hij geloven in internationaal overleg, alsof Kants Ewige Friede al is aangebroken.
De VS hebben de juiste conclusie wel getrokken - al was het mede vanuit de achteraf onjuist gebleken veronderstelling dat Saddam voorraden massavernietigingswapens had (wat iedereen in maart 2003 geloofde), en al kan de uitvoering van de oorlog geen doorslaand succes worden genoemd. Maar als de regering-Bush iets te verwijten valt, dan is het dat het beleid niet neoconservatief genoeg was. Neoconservatieven hebben vanaf het begin op meer committment aangedrongen: op de inzet van meer materieel en manschappen, die nu eenmaal nodig zijn, zoals de geschiedenis heeft bewezen, om nation-building succesvol te doen zijn. En nog afgezien daarvan is er ook veel goed nieuws, al zijn de meeste media minder gul in de onthulling daarvan. En Libië en Syrië hebben inmiddels hun lessen getrokken.
De Engelse schrijver Douglas Murray heeft vorige week een nieuw boek gepubliceerd: Neoconservatism: Why We Need It (uitgegeven door de Social Affairs Unit in Londen). Hij wijst daarin een uitnemender weg dan de gematigdheid die Gerbert van Loenen predikt. Murray toont aan dat de westerse wereld in de ban is geraakt van een relativistisch multiculturalisme dat in wezen antiwesters is. Wie onderscheid maakt, spreekt een moreel oordeel uit en in het licht van het recente verleden durven westerlingen dat niet meer. En daarmee stellen zij hun eigen beschaving in de waagschaal. De vijand op het slagveld kan ons niet verslaan. Maar we kunnen de oorlog wel verliezen.
Die nederlaag zal een nederlaag van binnenuit zijn. Zij zal ons worden toegebracht door mensen die geen strijd willen en daarom net doen alsof er geen strijd is; mensen die de kloof ontkennen en die anderen, die de kloof benoemen, uitmaken voor ophitsers die de kloof hebben geschapen; mensen die geloven dat de vijand tevreden gesteld kan worden en die niet inzien dat niets doen ook een handeling is.
Neoconservatisme is de enige politieke stroming die ons leert hoe staande te blijven tegenover de vijand van binnenuit en buitenaf omdat het morele helderheid brengt en ons leert in te zien wat er goed is in onze beschaving. Wat we dus nodig hebben is een neoconservatieve explosie van vrijheid, in binnen- zowel als buitenland. Van een koppeling van een absolute waarheidspretentie aan ongebreidelde militaire macht (Gerbert van Loenen) is in het neoconservatisme geen sprake. Het gaat om de bescherming en verbreiding van een beschaving die politiek de voorwaarden schept die niet voldoende maar wel noodzakelijk zijn voor het goede leven. Die westerse beschaving is namelijk de enige waarin die vraag naar dat goede leven überhaupt mag worden gesteld en bediscussieerd.
Ryan, wie / wat is DDReport?quote:Op woensdag 5 april 2006 10:10 schreef Ryan3 het volgende:
Uit Trouw, Letter & Geest, 10 december 2005 (bron DDReport)
Dutch Desease report, alwaar ACP ofwel Age Postma, zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/A.C._Postma , als het ware resideert en met zijn samenzweringstheorie van de MPP, zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/MPP , van invloed is geweest op het denken van Bart-Jan Spruyt, oud-directeur van de Edmund Burke stichting en neoconservatieve godfather van de lage landen, die zich daags na de moord op van Gogh met nauwelijks verholen glimlach (hij dacht wrs dat de Ausnahmezustand reeds was aangebroken) hand in hand met Geert Wilders liet filmen. Dit tot wanhoop der traditioneel conservatieve leden van de Burke stichting. Inmiddels is het een nogal kolderiek gezelschap dat zich daar (op DDreport) op houdt, eerlijk gezegd. ACP heeft duidelijk geen hoop meer: het volk is dom, de politici zijn dom, iedereen is dom, want niemand begrijpt hoe het echt in elkaar zit...quote:
quote:Het banale kwaad, het kwaad van Eichmann, wordt inderdaad door Paul Cliteur zeer onderschat. Cliteur telt uitgerekend Eichmann in het het kamp van de culturele relativisten (met hulp van een citaat van Judith Boss) ,[181] wat zeer merkwaardig is aangezien het feit dat Eichmann zich juist volledig heeft ingezet voor een “Arische” monocultuur. En: naar een monocultuur moeten we volgens Cliteur streven, al zal het ons – en dat geeft hij toe- nooit volledig lukken dit doel te bereiken .....
En zelfs Hitler, suggereert Cliteur, was misschien een “relativist”.[182] Ik graag zou graag willen horen, op grond van welke argumenten Hitler als relativist beschouwd kan worden. Hitler heeft laten zien, waar men belandt als men een monocultuur wil hebben. Hitler is dus niet een voorbeeld, dat het sowieso niet kan lukken met de monocultuur, en men dus een monocultuur gerust kan nastreven – zoals Cliteur meent- maar een voorbeeld voor waar men belandt als men een monocultuur nastreeft!
Ze geeft zelf aan dat ze vanuit een bepaalde 'bias' vertrekt. Ze verhult dat dus niet. Maar dat is wat dit onderwerp betreft ook onvermijdelijk, vrees ik. Verder is het haar bedoeling om de neocons te monitoren en waar mogelijk van repliek te bedienen. Het is haar mening dat lijn en bedoelingen der neocons in Nederland enigszins versluierd zijn en dat ze te weinig structurele repliek krijgen.quote:Op woensdag 5 april 2006 12:24 schreef sigme het volgende:
Wat vind jij van die mevrouw van dat passage(n)project? MT?
Ik vind het maar een rare vogelquote:Op woensdag 5 april 2006 12:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze geeft zelf aan dat ze vanuit een bepaalde 'bias' vertrekt. Ze verhult dat dus niet. Maar dat is wat dit onderwerp betreft ook onvermijdelijk, vrees ik.
Dezelfde bedoelde ik idd.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:10 schreef mariatrepp het volgende:
De vierde neocon in Leiden heet Ellian niet Elias. HIj is o.a. columnist in de NRC.
Trouwens ben ik een rare vogel, dat klopt.Zie ook mijn dada-tekstcollage op de passagenproject-site .Deze tekstcollage speelt ten tijde van de grote vogelpest....
Er is ook niet iets mis met het zijn van rare vogel.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:10 schreef mariatrepp het volgende:
De vierde neocon in Leiden heet Ellian niet Elias. HIj is o.a. columnist in de NRC.
Trouwens ben ik een rare vogel, dat klopt.Zie ook mijn dada-tekstcollage op de passagenproject-site .Deze tekstcollage speelt ten tijde van de grote vogelpest....
Over de carrièrebreuk van Carl Schmitt ( zie Bernd Rüthers, Entartetes Recht, p. 141 ff):quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:29 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens een andere "Leidenaar" die in the picture komt, is de germanist Jerker Spits.
Zie dit artikel: http://www.gebladerte.nl/11148f73.htm
Ook bij hem weer dezelfde connectie dus; inclusief een nauwelijks verholen pleidooi volgens auteur van dit artikel voor rehabilitatie van de ideologische voorvaderen van Hitler. Waar ik benieuwd naar ben, is: waarom is het misgegaan tussen Carl Schmitt en de Nazi's?
Ik vermoed dat je de tekst in Word hebt opgemaakt ?quote:Op woensdag 5 april 2006 16:50 schreef mariatrepp het volgende:
Als literatuurwetenschapper vind ik vorm en inhoud gelijkermate belangrijk. Dus als iemand tips heft hoe het beter kan - graag.
Nou..ik weet ook niet precies hoe het zit..maar zelf heb ik wel eens iets met Word gemaakt en daarna omgezet in html..quote:Op woensdag 5 april 2006 21:39 schreef mariatrepp het volgende:
Ja, ik ga een wizzkid vragen... Ik heb echt nog nooit gehoord dfat je de tekst nietmet Word moet opmaken... Aha.
Trouwquote:„Ik stel in mijn programma het belang van de burgerlijke samenleving weer voorop. Traditionele instituties zoals gezin, kerk, scholen en buurtverenigingen zijn de buffer tussen overheid en burger die we in ere moeten houden. Het beleid moet daarop gericht zijn. Onderwijzers, maar ook politie-agenten, verplegers en andere essentiële werkers, willen we daarom ontzien bij de ontmanteling van de overheid en veel beter belonen. Deze buffers geven kinderen de opvoeding en vorming waardoor zij zich tot volwaardige burgers kunnen ontwikkelen. Dat is liberalisme met conservatieve trekken. Ik noem het nieuw-realisme.”
Wat een flauwekul heb je bewijs?? of zit je haat tegen moslims zo diepquote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:29 schreef typtypo het volgende:
[..]
De islam heeft een minimale aandeel gehad in het overpennen van een klein deel van de werken uit de klassieke oudheid met de bedoeling de bron te vernietigen om vervolgens te kunnen claimen dat ze het uit gevonden hebben.
Niks anders.
Geen nobele bedoeling gewoon dood ordinaire geschiedsvervalsing.
Maar gelukkig zijn er veel, oneindig veel meer bronnen dan alleen islamitische.![]()
Het enige mij bekende uitvinding van islamitische oorsprong is de varkenskarbonade maar zelfs daar heb ik nog mijn twijfels bij.
Staat er toch redelijk duidelijk? Hij wil de overheid ontmantelen (nachtwakersstaat). Burgers kunnen dan minder snel aankloppen bij de overheid voor allerlei hulpvragen. Waar ze op terug kunnen/moeten vallen (immers buffer = reserve) zijn traditionele instituties als kerk, gezin, school, directe leefgemeenschap. Die zijn als het goed is normen en waardenscheppend. Dat de moskee wordt uitgezonderd komt, omdat volgens Wilders de Islam de verkeerde (lees niet-Westerse) normen en waarden creëert. Voor neocons is het vooral een normen en waardendebat, zie uitleg Spruyt. Vandaar ook hun afkeer voor postmodernisme e.d. En vandaar ook dat je bij de discussie met hen ook nauwelijks zonder 'bias' kunt zijn. Zij vinden nl. dat jij een bias hebt als je hun mening niet deelt of kritisch bent.quote:Op woensdag 5 april 2006 21:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Terug naar Wilders
[..]
Trouw
Ik snap dat woord "buffer" niet.
Waarom is een gezin een buffer tussen de overheid en pa en ma van dat gezin?
Het is wartaal ?
En waarom is de kerk een buffer? Moet de kerk de overheid beschermen tegen de burgers ..of net andersom ?
En een moskee is toch ook een kerk.. ..die in ere gehouden moet worden ? of geldt die 'ere' alleen voor joods/christelijke kerken ?
Ohhhh dat mag je niet zeggen. Maar het is natuurlijk wel zo. Wilders is een engerd. Voor hen die dat niet inzien heb ik sowieso weinig hoop meer.quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Juist. Reden dus om meneer Wilders met een grote boog de politiek uit te zwiepen. Wanneer de overheid gaat opleggen hoe we ons moeten gedragen in Nederland gaan we heel erg de kant op van bepaalde maatschappijvormen, waar teveel voorbeelden uit de geschiedenis van bekend zijn en die zeer slecht uitpakken voor de bewoners van dat gebied.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:14 schreef Yildiz het volgende:
Qua recht kan je de VS soms als voorloper zien voor NL. Soms ook niet, overigens.
Okee.quote:Op woensdag 5 april 2006 17:08 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Over de carrièrebreuk van Carl Schmitt ( zie Bernd Rüthers, Entartetes Recht, p. 141 ff):
Carl Schmitt had vijanden binnen de SS, die vonden dat hij teveel joodse vrienden had en te katholiek was. Dit leidde tot en bepaalde carrièrebreuk bij Schmitt in 1936. Zoals bekend vielen de nazi’s elkaar vaak aan en brachten elkaar ook om het leven. Hieruit kan naar mijn mening een rehabilitatie van Carl Schmitt niet worden afgeleid! Ook naar zijn afscheid als officiële Naziejurist heeft Schmitt nog de Duitse “Grossraumordnung” verdedigd (1939) en ook jodenvijandige opstellen gepubliceerd (1941) .
De conservatief revolutionair Schmitt was een nazi! Zie de citaten www.passagenproject.com/conservatisme.htmlquote:Op donderdag 6 april 2006 07:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee.
Maar even over Spits. Bemoeit zich dus daadwerkelijk met de rehabilitatie van conservatief revolutionairen, las ik. Maar ook met de rehabilitatie van de Nazi's zelf?
Mm, Norman Finkelstein mocht in zijn verhandeling The Holocaust industry nog opmerken dat Holocaustontkenning een niet serieus te nemen verschijnsel is dat door degenen die achter de Holocaust industry zitten kunstmatig in leven wordt gehouden, in dat artikel over Spits staat dat er al pleidooien worden gehouden om Holocaustontkenners als serieuze historici te benaderen. Weliswaar door marginalen, maar er zijn dus connecties met meer mainstream denkers en politieke stromingen. Hoe, wat of wie die conservatieve revolutionairen (toevallig Kershaw aan het lezen en die rept er niet over) ook mogen zijn of zijn geweest, het is duidelijk dat zij 1 belangrijke ideologische sta-in-de-weg hebben en dat is (toch) de Holocaust. Wanneer je je historisch gezien identificeert met zogenaamde traditioneel conservatieven (terugkerend op Edmund Burke en dan anders dan Spruyt doet) dan heb je dat probleem niet. Zij maakten weliswaar de fout Hitler aan de macht te helpen (in de hoop het oude keizerrijk of iets wat er op leek te herstellen), maar hebben zich later tegen hem verzet (vb. aanslag 22 juli '44). Derhalve zie je dus bij eerstgenoemde categorie conservatieven een zekere obsessie met de Holocaust en dat komt dan ook naar voren in het artikel over Spits. Maar goed ook Cliteur (= meer mainstream?) houdt zich blijkbaar graag (?) bezig met Hitler en Eichmann...quote:Op donderdag 6 april 2006 09:34 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
De conservatief revolutionair Schmitt was een nazi! Zie de citaten www.passagenproject.com/conservatisme.html
Ik heb nog geen tijd gehad, de publicaties van Spits echt door te nemen- nu eerst Wilders. Maar volgens mij heeft hij het niet over Hitler of Eichmann, of zo. Alleen: het is erg moeilijk een harde lijn te trekken tussen de lui van de conservatieve revolutie en de nazi's. Dat is een vloeiende overgang. Een gemeenschappelijke noemer is het anti-liberalisme en het gelijk zetten van joods=liberaal=decadent. Een andere gemeenschappelijke noemer is het nationalisme, dat in ieder geval bij Schmitt kan worden vastgesteld (Stefan Breuer, Anatomie der konservativen Revolution, p. 184:
“Bei Schmitt war die Nation […] ein eine nicht mehr überbietbare Größe […] ein existentielles Phänomen, das durch Freund-Feind-Bestimmung und damit in letzter Instanz durch den kollektiven Kampf eines Volkes auf Leben und Tod definiert war.“ Carl Schmitts nationalisme was racistisch, al was hij daarin niet zo extreem als andere nazi’s (p.191) . Zeker zjn er verschillen tussen de “echte” nazi’s en de conservatief revolutionairen. Bijvoorbeeld wilden de conservatieven een sterke staat. Hitler was echt anarchisch, en dat element past niet bij het conservatisme. Ook de holocaust als zodanig is geen idee of initiatief van de conservatieven geweest.
Dit is dan ook weer baarlijke lariekoek. Wel eens van de virologie gehoord?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:29 schreef typtypo het volgende:
Het enige mij bekende uitvinding van islamitische oorsprong is de varkenskarbonade maar zelfs daar heb ik nog mijn twijfels bij.
Let op: De holocaust-ontkenning betreft het tijdschrift (en andere auteurs) waarin Spits schrijft maar niet direct hemzelf!quote:Op donderdag 6 april 2006 14:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
in dat artikel over Spits staat dat er al pleidooien worden gehouden om Holocaustontkenners als serieuze historici te benaderen
[..} een zekere obsessie met de Holocaust en dat komt dan ook naar voren in het artikel over Spits. Maar goed ook Cliteur (= meer mainstream?) houdt zich blijkbaar graag (?) bezig met Hitler en Eichmann...
Belangrijk in hun ogen is het dus om een rookgordijn rondom de Holocaust te leggen.
In Amerika komt men erg sterk op voor burgervrijheden. Daarnaast komt men ook sterk op voor andere rechten. Er heerst daar bijvoorbeeld nog steeds de discussie met bijbehorende rechtzaken of de staat het bewegen van mobiele telefoons bij mag houden, van onschuldige burgers. Hier is die discussie er niet of amper geweest. Ik vind zoiets een wezenlijk verschil.quote:
Ook loopt men soms voor op bestrijding van fraude, met bijbehorende celstraffen.quote:http://www.eff.org/legal/cases/USA_v_PenRegister/
Cellphone Tracking Cases (USA v. Pen Register)
Can the government track your cell phone's location without probable cause?
Is the government allowed to track your cell phone's location without a warrant based on probable cause? That's the question in a recent series of cases, where federal judges have begun to expose and reject secret surveillance requests.
[..]
De Amerikanen zijn ook zeer kritisch over de Nederlandse xenofobie a la Wilders. Vandaag in de NRC (p.5) : "Zo was het erg onverstandig, vertelt Daniel Benjamin, coördinator contra-terrorisme onder president Bill Clinton, dat Nederland enkele jaren geleden de binnenlandse spanningen over allochtonen oploste "met het besluit 26.000 asielzoekers uit te zetten" [van wie een deel overigens pardon heeft gekregen van minister Verdonk, red]. "Moslims zullen die maatregel interpreteren als vijandig." Het bevestigde dat het christelijke Europa de islam niet tolereert, zegt Benjamin. "Dan ontstaat de situatie dat moslims zich afzonderen van de maatschappij. En de reacties op de moord op Van Gogh wijzen op een instabiele maatschappij, zegt Benjamin. Waar Spanje kalm reageerde na de aanslagen in Madrid in 2003, daar waren er in Nederland meer dan twintig incidenten bij moskeeën en moslimscholen in de eerste week na de moord op Van Gogh, houdt hij de Senaat voor."quote:Op donderdag 6 april 2006 19:18 schreef Yildiz het volgende:
[..]
In Amerika komt men erg sterk op voor burgervrijheden.
Rookgordijn op trekken rondom de Holocaust is niet direct ontkennen hè en ook niet hetzelfde als de intentie hebben om moslims te deporteren of in KZ op te sluiten oid. Het gaat erom dat ze vaak geconfronteerd worden met tegenargumentatie die een vergelijk trekt tussen hun denken en het denken van de Nazi's. Wat jij deed is Cliteur ook confronteren met de Holocaust in combinatie met het streven naar monoculturalisme, toch? En dan zegt Cliteur dat Eichmann en Hitler in wezen ook (cultuur)relativisten waren. 'Zo erg is het niet om monoculturalisme na te streven, want dat bereik je toch nooit', was het toch? Toch een eigenaardige redenering.quote:Op donderdag 6 april 2006 18:14 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Let op: De holocaust-ontkenning betreft het tijdschrift (en andere auteurs) waarin Spits schrijft maar niet direct hemzelf!
Ik zou niet niet willen zeggen dat Spits en/of Cliteur de holocaust willen ontkennen. Nee, dat is niet het probleem. Het probleem is: zij willen een monoculturele samenleving, en zij willen niet erkennen, dat hun doelstelling in dat opzicht op de doelstellingen van de nazi's lijkt. Maar zij willen de moslims niet vermoorden noch deporteren. Wat Wilders c.s. willen is al erg genoeg ( zij willen de rechtsstaat om zeep helpen en de samenleving polariseren) , laat ons niet met de Holocaust aankomen, dat is te zwaar geschut.
Hij zou schrikken omdat hij niet zou willen dat de zaak te open wordt gespeeld, bijvoorbeeld zou hij niet willen dat Carl Schmitt expliciet instemmend wordt angehaald. Maar met de message op zich is hij het zeker helemaal eens. Vergeet niet, Cliteur treedt inmiddels op bij LPF-bijeenkomsten ( zie mijn bestandje). De LPF is weliswaar nu een klein beetje meer gematigd dan Wilders, maar het verschil is toch minimaal.quote:Op vrijdag 7 april 2006 08:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
... Ik denk dat Cliteur zou schrikken van wat zijn fellow-travellers allemaal uitkramen.
En dat moet je dus nu zien te verkomen door dat nu te veranderen zodat ze nooit de meerderheid krijgen hier!!! Dat maakt t wijzigen dus niet nutteloos. Juist heeeeel erg nodig en snel ook!!!quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je Netwerk bedoelt. Ik heb z'n onderbouwing met gerenommeerde onderzoeken gemist, maar misschien ben ik dan net weer iets kritischer wat dat betreft. Als je je eigen stompzinnige redenatie overigens even volgt, dan veranderen moslims tegen de tijd dat ze de meerderheid hebben het artikel in de grondwet dusdanig dat erin staat dat Nederland een islamitische staat is die de Sharia eerbiedigt. Het wijzigen van artikel 1 is dus volstrekt nutteloos in dat hypothetische opzicht. Ik zie verder ook niet in hoe je het feit dat allochtonen relatief crimineler zijn autochtonen gaat aanpakken door de grenzen dicht te gooien.Artikel 1 van de grondwet staat overigens het stellen van eisen aan migranten niet in de weg.
Dan nog ff iets nu ik toch bezig ben. Je hebt iig mijn redenatie niet begrepen. En dat noemt mijn beredenatie stomzinnig. Als jij hier niet voor open kan en durft te staan en je ziet dit allemaal niet dan ben jij stomzinnig en leef je met je kop in t zand!!!! Je woont zeker niet in t westen! Zowel dan is t nog erger met je gesteld dan ik al dacht. Sta op en wordt wakker!!!!quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je Netwerk bedoelt. Ik heb z'n onderbouwing met gerenommeerde onderzoeken gemist, maar misschien ben ik dan net weer iets kritischer wat dat betreft. Als je je eigen stompzinnige redenatie overigens even volgt, dan veranderen moslims tegen de tijd dat ze de meerderheid hebben het artikel in de grondwet dusdanig dat erin staat dat Nederland een islamitische staat is die de Sharia eerbiedigt. Het wijzigen van artikel 1 is dus volstrekt nutteloos in dat hypothetische opzicht. Ik zie verder ook niet in hoe je het feit dat allochtonen relatief crimineler zijn autochtonen gaat aanpakken door de grenzen dicht te gooien. Artikel 1 van de grondwet staat overigens het stellen van eisen aan migranten niet in de weg.
quote:Op woensdag 12 april 2006 01:08 schreef Outpost76 het volgende:
Zo iemand als johan met zn hitler plaatje daar wil ik niets maar dan ook niets mee te maken hebben of mee worden geassocieerd.
Daar kijk ik idd nooit naar als dat zo is dan mijn wel gemeende excuses!quote:Op woensdag 12 april 2006 11:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
![]()
![]()
.
Blackadder: It is said, Percy, that the civilized man seeks out good and intelligent company so that by learned discourse he may rise above the savage and closer to God.
Lord Percy: [delighted] Yes, I'd heard that.
Blackadder: Personally, however, I like to start the day with a total dickhead to remind me I'm best.
Ja, het is Hitler. Ook nooit meer naar Herr Bean kijken.
[afbeelding]
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/765633.stm
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |