abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36517117
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:15 schreef Ryan3 het volgende:
Wrs is Carl Schmitt één van de andere intellectuele bronnen van de neoconservatieven. En als de connectie neoconservatieven-Leidse universiteit-Burke stichting reëel is, dus ook van Wilders. In het Filosofie Magazine staat Das begriff des politischen met stip op 1 op de lijst van gevaarlijkste boeken uit de geschiedenis van de wijsbegeerte.

Wat zijn gevaarlijke boeken?
[..]

Gevaarlijke boeken dus, die je evenwel niet kunt negeren, omdat je anders iets mist, zeg maar.
Me dunkt.

De beoordeling:
[..]

Bron.

Overigens merk op dat Schmitt dus een geheel andere voorwaarde schept voor de neoconservatieve politiek dan een op Trotskisme gelijkende wereldrevolutie.
Ryan, klopt het nu dat die Schmitt als voorwaarde van politiek een vijand(beeld) beschrijft, en daarom aanraadt een vijand te creëren?

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36517436
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Ryan, klopt het nu dat die Schmitt als voorwaarde van politiek een vijand(beeld) beschrijft, en daarom aanraadt een vijand te creëren?

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Ik ben iets anders aan het doen (iets aan het zoeken eerlijk gezegd), kan niet uitgebreid antwoorden. Maar een vijand verschijnt. In de Weimarrepubliek en voor hem als fellow-traveller van de Nazi's tussen '33 en '36 waren dat blijkbaar de Joden. Schmitt was één van de hogere juristen die de rechtgeleerde grond van de Neurenbergse rassenwetten van '35 vestigde. Iig is de vijand dus een organiserend principe. Voor neocons waren dat eerst de communisten en na de Koude Oorlog dus de Islam.

Verder heeft Schmitts denken ook implicaties mbt de sociale contracttheorie, m.n. op de scheidslijn tussen Hobbes (geassocieerd met autoritair-conservatief) en Locke (geassocieerd met liberaal).
I´m back.
pi_36517874
Hallo, jullie zitten in het verkeerde topic. Deze gaat over Wilders en het gelijkheidsbeginsel.
pi_36517955
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben iets anders aan het doen (iets aan het zoeken eerlijk gezegd), kan niet uitgebreid antwoorden. Maar een vijand verschijnt. In de Weimarrepubliek en voor hem als fellow-traveller van de Nazi's tussen '33 en '36 waren dat blijkbaar de Joden. Schmitt was één van de hogere juristen die de rechtgeleerde grond van de Neurenbergse rassenwetten van '35 vestigde. Iig is de vijand dus een organiserend principe. Voor neocons waren dat eerst de communisten en na de Koude Oorlog dus de Islam.

Verder heeft Schmitts denken ook implicaties mbt de sociale contracttheorie, m.n. op de scheidslijn tussen Hobbes (geassocieerd met autoritair-conservatief) en Locke (geassocieerd met liberaal).
Ik ben ook iets anders aan het doen, bedankt voor je antwoord, ik kijk uit naar uitgebreider.

Wat me vooral interesseert is in hoeverre het onmiskenbaar organiserende principe (" verbroedering" ) van het hebben van een vijand wordt aangeraden om een hoge(re) organisatiegraad te bereiken, en waartoe die organisatie dan verder dient (anders dan het bestrijden van die vijand).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36518009
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hallo, jullie zitten in het verkeerde topic. Deze gaat over Wilders en het gelijkheidsbeginsel.

Wég d'r mee, Wilders en z'n gelijkheidsbeginsel. Dat houdt het dus geen 3 delen OT vol .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36518583
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hallo, jullie zitten in het verkeerde topic. Deze gaat over Wilders en het gelijkheidsbeginsel.
Nou ja, me dunkt dat het redelijk tot zeer on topic is. Er wordt een verband gelegd tussen Wilders, Spruyt (burke stichting), enkele spraakmakende Leidse scholasten (Elias, Kinneging, Cliteur), neoconservatieven (rondom Bush) en hun intellectuele bronnen zoals daar zijn Leo Strauss en Carl Schmitt. Ergens haalt Wilders wb zijn voorstellen om het gelijkheidsbeginsel in principe te ondermijnen zijn mosterd vandaan, niet waar.
I´m back.
pi_36518915
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 11:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben ook iets anders aan het doen, bedankt voor je antwoord, ik kijk uit naar uitgebreider.

Wat me vooral interesseert is in hoeverre het onmiskenbaar organiserende principe (" verbroedering" ) van het hebben van een vijand wordt aangeraden om een hoge(re) organisatiegraad te bereiken, en waartoe die organisatie dan verder dient (anders dan het bestrijden van die vijand).
Organiserend principe houdt niet direct in dat de dezelfde associaties bedoeld worden die jij hier hanteert.

In vogelvlucht: het draait allemaal rondom de scheidslijn Hobbes-Locke en de thymos. In de strijd van allen tegen allen (oa om erkenning... vandaar thymos) verschijnt bij Hobbes de Leviathan om een eind te maken aan de chaos, en wel redelijk willekeurig en authoritair. Bij Locke wordt de thymotische strijd opgelost in de liberale democratie en de economie, via een keurig net sociaal contract. Volgens Schmitt leidt dit tot decadentie en uiteindelijk terugval in die thymotische, kun je zeggen, oerstrijd. Het is daartegen, tegen die terugval in de thymotische oerstrijd veroorzaakt door de liberale democratie, dat je je kunt voorzien van een organiserend principe. Dat principe is de vijand.

Ik hoop dat dit niet al te veel "gibberish" is btw. .
I´m back.
pi_36519084
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 11:41 schreef Ryan3 het volgende:

Ik hoop dat dit niet al te veel "gibberish" is btw. .
Tamelijk, toch .

Maar afgezien van het begrip 'thymos' (wat me niks zegt) zie ik de logica in je korte uitleg. Ik zal die thymos later even onderzoeken, als ik niet op kantoor zit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36519212
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 11:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Tamelijk, toch .

Maar afgezien van het begrip 'thymos' (wat me niks zegt) zie ik de logica in je korte uitleg. Ik zal die thymos later even onderzoeken, als ik niet op kantoor zit.
Ik heb er al veel over uitgelegd in de topicserie over "Holocaustontkenning" en "sterilisatie om cultuurvermenging te voorkomen" medio 2004 iig in C&H. Misschien moeilijk te vinden, maar toch.
I´m back.
pi_36523828
Overigens een andere "Leidenaar" die in the picture komt, is de germanist Jerker Spits.
Zie dit artikel: http://www.gebladerte.nl/11148f73.htm
Ook bij hem weer dezelfde connectie dus; inclusief een nauwelijks verholen pleidooi volgens auteur van dit artikel voor rehabilitatie van de ideologische voorvaderen van Hitler. Waar ik benieuwd naar ben, is: waarom is het misgegaan tussen Carl Schmitt en de Nazi's?

[ Bericht 11% gewijzigd door Ryan3 op 31-03-2006 14:35:16 ]
I´m back.
pi_36524024
Die Spits-dude doet me btw aan de ex-Fok!ker sjun denken.
I´m back.
pi_36524898
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 14:29 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens een andere "Leidenaar" die in the picture komt, is de germanist Jerker Spits.
Zie dit artikel: http://www.gebladerte.nl/11148f73.htm
Ook bij hem weer dezelfde connectie dus; inclusief een nauwelijks verholen pleidooi volgens auteur van dit artikel voor rehabilitatie van de ideologische voorvaderen van Hitler. Waar ik benieuwd naar ben, is: waarom is het misgegaan tussen Carl Schmitt en de Nazi's?
quote:
Was Schmitt een nazi?
Ik heb ´ja´ gestemd, en terecht, want in mei 1933 werd hij lid van de NSDAP. Je kunt natuurlijk ook zeuren over de definitie van ´nazi´. Je had verschillende soorten nazi´s, zeg maar superslechte (Hitlers clan, top-SS-ers, enz) en gewoon slechte nazi´s (arme boeren die niet beter wisten en lid werden van de Partij). Carl Schmitt zou hier ergens tussenin zitten, vermoed ik. Hij heeft zich op wetenschappelijk niveau antisemitisch uitgelaten. Anderzijds vond ik over Schmitt dit: 1936 Dezember: Das SS-Organ "Das schwarze Korps" bezeichnet Schmitts Antisemitismus als bloße Attrappe und zitiert frühere Äußerungen von ihm, in denen er Kritik an den nationalsozialistischen Rassentheorien übt. Vrij vertaald: Schmitt wordt ervan beschuldigd door de SS dat hij een soort nep-antisemitisme aan de dag legt, en vroeger zou hij zelfs kritiek hebben geleverd op nazi-rassentheorieën. In 1936 wordt Schmitt door de nazi´s kaltgestellt, alle banden worden verbroken. Waarschijnlijk had Schmitt een soort abstract antisemitisme, dat veel Europeanen tot voor de WO2 hebben gehad. Niet zozeer een persoonlijke haat versus Joden dus.
Bron
Schmitt was dus wel een fascist, maar blijkbaar niet rechtlijnig genoeg in de nazi-leer.
pi_36528185
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 15:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]


[..]

Bron
Schmitt was dus wel een fascist, maar blijkbaar niet rechtlijnig genoeg in de nazi-leer.
Lag er een tijdje uit, kon nergens meer op. .
Mm, maar dus niet een verschil in soort maar in gradatie.

Vond het stukje over Spits ook wel apart.
quote:
Ondanks zijn afstandelijke en zogenaamd neutrale "wetenschappelijke" stijl, zijn Spits' artikelen over de conservatieve revolutionairen niets anders dan regelrechte propaganda en pleidooien om te leren van hun extreem-rechtse ideologie. Volgens Spits zouden de conservatieve revolutionairen namelijk het antwoord hebben op vrijwel alle huidige problemen. Uitgebreid verwoordt hij steeds de argumenten van hedendaagse nieuw-rechtse opiniemakers die de revolutionaire conservatieven willen rehabiliteren, en die "de moed" zouden hebben om "standpunten in te nemen die lange tijd als politiek incorrect waren beschouwd". Van critici vermeldt hij niet veel meer dan dat ze "schuim op de mond" zouden hebben en dat ze "als bokken op de haverkist" zouden zitten. Ook zouden ze last hebben van "een preoccupatie met het nationaal-socialistische verleden". Rehabilitatie zou volgens Spits echter "een noodzakelijke en onvermijdelijke correctie" vormen.
Rehabilitatie van de conservatieve revolutionairen die als ideologische voorvaderen van Hitler worden beschouwd??? Wilders heeft zich naar het aanziet ingelaten met een eigenaardig gedachtengoed. En wel zo vertrouwd hier op Fok!. Ooit.

PS
Hier nog een linkje over oa "antisemitisme, censuur en intimidatie" op de Leidse universiteit en kritisch onderzoek naar de Burke stichting. . (Nog niet -helemaal- gelezen). http://www.passagenproject.com/

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 31-03-2006 17:06:05 ]
I´m back.
pi_36665577
Uit Trouw, Letter & Geest, 10 december 2005 (bron DDReport)
Spruyt legt uit:
quote:
1. Liberalisme moet worden verbreid. Niet vanuit een groots ideaal van een universele staat die het einde van de geschiedenis is, maar vanuit de gedachte dat alleen democratie een open orde garandeert, waarin tirannie geen en vrijheid juist alle kans krijgt. En democratie kán worden verbreid omdat zij een verandering bewerkt die in overeenstemming is met de realiteit en de natuur van de mens. Iedereen wil vrij zijn, niemand wil om zijn ideeën gevangen gezet of gemarteld worden. Democratie garandeert de minimale voorwaarden voor een menswaardig bestaan. Met een geheimzinnige agenda om absolute waarden met militair machtsvertoon te verbreiden heeft dit, anders dan Gerbert van Loenen wil, niets te maken.

2. Liberalisme moet worden verdedigd. Het leven in een democratische rechtsstaat kan ontaarden in een lafhartige houding. Het leven is er gericht op comfort en gemak, en kan daardoor zo verweekt raken dat iedere confrontatie met welke vorm van totalitarisme dan ook in een zenuwinzinking en lafhartige concessies uitmondt. De 'democratische mens' (Tocqueville) wil liever eindeloos praten en de boel bij elkaar houden dan een streep trekken en vanuit de politiek harde maatregelen treffen. En vooral dat laatste is het wat neocons van traditionele conservatieven onderscheidt. Zij geloven in het belang van politieke macht, en dat geloof wordt ingegeven door een sterk gevoel van urgentie.

Wat neocons ten diepste beweegt kan het beste duidelijk worden gemaakt aan de hand van het werk van Francis Fukuyama. Fukuyama publiceerde in 1992 het boek Het einde van de geschiedenis en de laatste mens, dat in feite een commentaar is op de discussie tussen Strauss en Kojève. Dat boek is gelezen als een lofzang op de triomftocht van het liberalisme, die het einde van de geschiedenis heeft ingeluid. Maar Fukuyama maakte aan het slot van zijn boek, verwijzend naar Strauss, vooral duidelijk dat dit optimisme op zijn minst voorbarig is. Misschien is de moderne, liberale democratie inderdaad het eindpunt van de geschiedenis, met haar overwinning op de grote vijanden van de mensheid. Maar we moeten er tegelijkertijd rekening mee houden dat anderen de zachtheid en het comfort van de democratische samenleving niet als het ultieme accepteren. Alhoewel de trein van de geschiedenis haar liberale eindstation lijkt te hebben bereikt, blijken sommige wagons achtergebleven te zijn, en weer andere blijken de posthistorische stad wel te hebben bereikt maar weer doorgereden te zijn - uit verveling of zelfs uit walging over het leven in die stad. En dan keert de geschiedenis dus altijd weer terug.

Wie het neoconservatieve voorbehoud van Fukuyama niet ernstig neemt, leeft in een roze wolk. Zo iemand staat toe dat de moderne liberale democratie niet wordt verdedigd tegen de vijanden die haar voortdurend onder vuur nemen. En als die aanvallen te duidelijk zijn om ze nog langer te ontkennen -- na de confrontatie met de gewelddadige ideologie van de politieke islam op 11 september 2001, in maart 2004 (de aanslag in Madrid), in november 2004 (de moord op Theo van Gogh), en in juli 2005 (de aanslagen in de Londense metro), en de voortdurende dreiging van een aanslag in ons eigen land - blijft zo iemand toch zijn geloof uitspreken in dialoog en sociaal beleid, omdat hij te naïef is om de diepte van het vijandelijke kwaad te doorgronden. Lief en aardig als hij is, gelooft hij niet dat anderen op zijn onderwerping of vernietiging uit zijn. In eigen land is hij daarom niet bereid tot het nemen van preventieve en harde maatregelen, en beroept hij zich op de verworvenheden van de rechtsstaat alsof die er niet primair zijn om de goeden tegen de kwaden te beschermen, en alsof wij niet worden omringd door mensen die deze verworvenheden vooral willen misbruiken om ze uiteindelijk af te schaffen. In de buitenlandse politiek is hij niet bereid de juiste conclusie uit de bedreigingen te trekken, en blijft hij geloven in internationaal overleg, alsof Kants Ewige Friede al is aangebroken.

De VS hebben de juiste conclusie wel getrokken - al was het mede vanuit de achteraf onjuist gebleken veronderstelling dat Saddam voorraden massavernietigingswapens had (wat iedereen in maart 2003 geloofde), en al kan de uitvoering van de oorlog geen doorslaand succes worden genoemd. Maar als de regering-Bush iets te verwijten valt, dan is het dat het beleid niet neoconservatief genoeg was. Neoconservatieven hebben vanaf het begin op meer committment aangedrongen: op de inzet van meer materieel en manschappen, die nu eenmaal nodig zijn, zoals de geschiedenis heeft bewezen, om nation-building succesvol te doen zijn. En nog afgezien daarvan is er ook veel goed nieuws, al zijn de meeste media minder gul in de onthulling daarvan. En Libië en Syrië hebben inmiddels hun lessen getrokken.

De Engelse schrijver Douglas Murray heeft vorige week een nieuw boek gepubliceerd: Neoconservatism: Why We Need It (uitgegeven door de Social Affairs Unit in Londen). Hij wijst daarin een uitnemender weg dan de gematigdheid die Gerbert van Loenen predikt. Murray toont aan dat de westerse wereld in de ban is geraakt van een relativistisch multiculturalisme dat in wezen antiwesters is. Wie onderscheid maakt, spreekt een moreel oordeel uit en in het licht van het recente verleden durven westerlingen dat niet meer. En daarmee stellen zij hun eigen beschaving in de waagschaal. De vijand op het slagveld kan ons niet verslaan. Maar we kunnen de oorlog wel verliezen.
Die nederlaag zal een nederlaag van binnenuit zijn. Zij zal ons worden toegebracht door mensen die geen strijd willen en daarom net doen alsof er geen strijd is; mensen die de kloof ontkennen en die anderen, die de kloof benoemen, uitmaken voor ophitsers die de kloof hebben geschapen; mensen die geloven dat de vijand tevreden gesteld kan worden en die niet inzien dat niets doen ook een handeling is.

Neoconservatisme is de enige politieke stroming die ons leert hoe staande te blijven tegenover de vijand van binnenuit en buitenaf omdat het morele helderheid brengt en ons leert in te zien wat er goed is in onze beschaving. Wat we dus nodig hebben is een neoconservatieve explosie van vrijheid, in binnen- zowel als buitenland. Van een koppeling van een absolute waarheidspretentie aan ongebreidelde militaire macht (Gerbert van Loenen) is in het neoconservatisme geen sprake. Het gaat om de bescherming en verbreiding van een beschaving die politiek de voorwaarden schept die niet voldoende maar wel noodzakelijk zijn voor het goede leven. Die westerse beschaving is namelijk de enige waarin die vraag naar dat goede leven überhaupt mag worden gesteld en bediscussieerd.
Liberalisme moet verbreid en verdedigd worden, aangezien de liberale democratie het enige systeem is dat politiek de 'voorwaarden schept die niet voldoende maar wel noodzakelijk zijn voor het goede leven'. De zogenaamde nobele leugen van Strauss, de absolute waardenpretenties (inclusief afschaffen van gelijkheidsbeginsel), het militaire machtsvertoon, het stigmatiseren van bevolkingsgroepen en politieke (linkse) tegenstanders zijn volgens Spruyt machinaties van lieden die er niets van begrepen hebben.

Toch beschouw ik dat laatste als twee kanten van dezelfde medaille. Ook de linkse tegenstanders der neoconservatieven zijn over het algemeen democraten puur sang (zeker na het vallen van de muur), omdat democratie en economische vrijheid (mits op bepaalde punten gecontroleerd door 'onafhankelijke arbitrage') het beste past bij de menselijke natuur.

Waar men uit elkaar gaat, is bij 'de vijand van binnen' en het 'deugdenargument' dat ontleend wordt aan Strauss. Links is geneigd (met referte aan de Weimarrepubliek) conservatief als de vijand van binnen te zien. Immers de "conservatieven" hezen de Nazi's in het zadel (en waren daar later ook niet al te gelukkig over). Neocons zien het decadente waardenrelativisme van links als de vijand van binnen. Waar neocons dus klassieke waarden propageren als oplossing, ziet links op zijn beurt slechts een waardenfaçade opdoemen. Dit laatste is redelijk goed te falsificeren idd.
I´m back.
pi_36666012
quote:
Op woensdag 5 april 2006 10:10 schreef Ryan3 het volgende:
Uit Trouw, Letter & Geest, 10 december 2005 (bron DDReport)
Ryan, wie / wat is DDReport?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36666377
quote:
Op woensdag 5 april 2006 10:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Ryan, wie / wat is DDReport?
Dutch Desease report, alwaar ACP ofwel Age Postma, zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/A.C._Postma , als het ware resideert en met zijn samenzweringstheorie van de MPP, zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/MPP , van invloed is geweest op het denken van Bart-Jan Spruyt, oud-directeur van de Edmund Burke stichting en neoconservatieve godfather van de lage landen, die zich daags na de moord op van Gogh met nauwelijks verholen glimlach (hij dacht wrs dat de Ausnahmezustand reeds was aangebroken) hand in hand met Geert Wilders liet filmen. Dit tot wanhoop der traditioneel conservatieve leden van de Burke stichting. Inmiddels is het een nogal kolderiek gezelschap dat zich daar (op DDreport) op houdt, eerlijk gezegd. ACP heeft duidelijk geen hoop meer: het volk is dom, de politici zijn dom, iedereen is dom, want niemand begrijpt hoe het echt in elkaar zit...
I´m back.
pi_36667511
Grappige is natuurlijk dat ACP verder gaat waar neocons ten onzent ophouden.

Het systeem wordt door alle PP's in stand gehouden, gelinkt als ze zijn aan de M. Niet alleen "linx" is debet aan het feit dat de bevolking niet ingrijpt of iig dat hun stem in feite niet gehoord wordt. Spruyt en soortgelijke "internetdebaters" richten hun peilen vooral op de linkse partijen en dat met name de P.v.d.A., die een 'weg-met-ons-mentaliteit' hebben gecreëerd dmv manipulatie van media, onderwijs etc. Bij ACP is het dus vooral het hermitische systeem, bij Spruyt c.s. een waarden probleem.

Waar ze weer wel overeenkomen met ACP is dat Nederland uitverkocht wordt aan de Islam en Europa. Wat dient te gebeuren, en dat zie je ook duidelijk terugkomen bij Wilders, is het vestigen van een monocultuur. Immers minderhedenrechten doen er niet echt toe als je het gelijkheidsbeginsel afschaft.

Nu is ook bij prof Paul Cliteur de monocultuur een terugkerend thema, gefundeerd door het argument dat onze samenleving zich dus dient te beschermen (zie Spruyts uitleg). Maar, zoals hij ook beseft, kom je dan al snel bij het Nazi-regime terecht. Daarover zegt Cliteur dan weer: "ja, maar zelfs de Nazi's hebben een monocultuur nooit kunnen bereiken..." dus zo erg is het niet om het te proberen. .
quote:
Het banale kwaad, het kwaad van Eichmann, wordt inderdaad door Paul Cliteur zeer onderschat. Cliteur telt uitgerekend Eichmann in het het kamp van de culturele relativisten (met hulp van een citaat van Judith Boss) ,[181] wat zeer merkwaardig is aangezien het feit dat Eichmann zich juist volledig heeft ingezet voor een “Arische” monocultuur. En: naar een monocultuur moeten we volgens Cliteur streven, al zal het ons – en dat geeft hij toe- nooit volledig lukken dit doel te bereiken .....
En zelfs Hitler, suggereert Cliteur, was misschien een “relativist”.[182] Ik graag zou graag willen horen, op grond van welke argumenten Hitler als relativist beschouwd kan worden. Hitler heeft laten zien, waar men belandt als men een monocultuur wil hebben. Hitler is dus niet een voorbeeld, dat het sowieso niet kan lukken met de monocultuur, en men dus een monocultuur gerust kan nastreven – zoals Cliteur meent- maar een voorbeeld voor waar men belandt als men een monocultuur nastreeft!

Bron: http://www.passagenproject.com/conservatisme.html#_Toc131297718

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 05-04-2006 11:38:15 ]
I´m back.
pi_36669100
Wat vind jij van die mevrouw van dat passage(n)project? MT?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36669553
quote:
Op woensdag 5 april 2006 12:24 schreef sigme het volgende:
Wat vind jij van die mevrouw van dat passage(n)project? MT?
Ze geeft zelf aan dat ze vanuit een bepaalde 'bias' vertrekt. Ze verhult dat dus niet. Maar dat is wat dit onderwerp betreft ook onvermijdelijk, vrees ik. Verder is het haar bedoeling om de neocons te monitoren en waar mogelijk van repliek te bedienen. Het is haar mening dat lijn en bedoelingen der neocons in Nederland enigszins versluierd zijn en dat ze te weinig structurele repliek krijgen.

Ik zelf ben iig overtuigd geraakt (door haar) van door mij eerder aangehaalde connectie: Leidse universiteit (Elias, Kinneging, Cliteur, Spits)-Burke stichting-Wilders. Ook de tweespalt in de NL-neocon ideologie is wat mij betreft bewezen: enerzijds Verlichtingsfundamentalisme (Elias, Cliteur), anderzijds christenfundamentalisme (en Untergang des Abendlandes-denken) en derhalve anti-modernisme (Kinneging, Spruyt) en beide elkaar vindend in monoculturalisme.

Daarnaast begrijp ik zeer goed ook hun verdediging, zoals uitgelegd door Spruyt in artikel uit Trouw. Alleen ben ik geneigd, net als veel linkse criticasters, maar dan vooral geïnspireerd door Popper, nogal mijn bedenkingen te plaatsen bij hun activiteiten ter verdediging en bescherming van de liberale democratie, ofschoon ook ik dus die liberale democratie als een groot goed zie.

Wat daarbij als paal boven water blijft is dat hun waardenpretenties e.d. toch vooral gevestigd zijn op een waardenfaçade... maar dat hoef ik wrs niet uit te leggen.
I´m back.
pi_36669941
quote:
Op woensdag 5 april 2006 12:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze geeft zelf aan dat ze vanuit een bepaalde 'bias' vertrekt. Ze verhult dat dus niet. Maar dat is wat dit onderwerp betreft ook onvermijdelijk, vrees ik.
Ik vind het maar een rare vogel

En haar site gruwelijk slecht leesbaar. Maar inhoudelijk is ze wel interessant.
Ik moet zeggen dat ik bij bestudering ook wel wat kippevel krijg bij de verzamelde neocons.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 5 april 2006 @ 13:10:29 #171
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36670624
De vierde neocon in Leiden heet Ellian niet Elias. HIj is o.a. columnist in de NRC.
Trouwens ben ik een rare vogel, dat klopt.Zie ook mijn dada-tekstcollage op de passagenproject-site .Deze tekstcollage speelt ten tijde van de grote vogelpest....
pi_36671356
Ellian. Brrrrr. Dé geassimileerde wannabe allochtoon, met gratis rotkop, bij uitstek.
pi_36671567
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:10 schreef mariatrepp het volgende:
De vierde neocon in Leiden heet Ellian niet Elias. HIj is o.a. columnist in de NRC.
Trouwens ben ik een rare vogel, dat klopt.Zie ook mijn dada-tekstcollage op de passagenproject-site .Deze tekstcollage speelt ten tijde van de grote vogelpest....
Dezelfde bedoelde ik idd.

Maar eh... jij bent de MT herself? Ik vraag dit even expliciet. Fok! is ook het strijdtoneel geweest tussen soortgelijke denkers als waar we het hier over hebben en hun criticasters en die eersten maakten gebruik van een hele serie kloontjes om politieke discussies naar hun hand te zetten. Hetgeen overigens een haatforum en diverse haatweblogs opleverde tegen Fok! en enkele users gericht (en nu al 1 jaar actief).
I´m back.
pi_36672037
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:10 schreef mariatrepp het volgende:
De vierde neocon in Leiden heet Ellian niet Elias. HIj is o.a. columnist in de NRC.
Trouwens ben ik een rare vogel, dat klopt.Zie ook mijn dada-tekstcollage op de passagenproject-site .Deze tekstcollage speelt ten tijde van de grote vogelpest....
Er is ook niet iets mis met het zijn van rare vogel.

Je site zou wel enorm opknappen van betere opmaak.
Leuk dat je langskomt; hoe vind je dit topic zo snel?

Edit; 'tuurlijk, (oa) ik heb jouw site bereikt vanaf de link hier.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36675729
Helleu? Van schrik weggebleven? .

@sigme
Ik vind die vorm aspecten totaal ondergeschikt. Wat telt of je de bron vanwege de toegegeven 'bias' als bron vindt kunnen. Wat opgemerkt dient te worden daarbij is dat binnen dit debat het juist de neocons zijn die hun eigen 'bias' (en dus waarden) doelbewust als eerste hebben ingezet.
I´m back.
  woensdag 5 april 2006 @ 16:50:10 #176
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36679418
Als literatuurwetenschapper vind ik vorm en inhoud gelijkermate belangrijk. Dus als iemand tips heft hoe het beter kan - graag.
  woensdag 5 april 2006 @ 17:08:00 #177
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36680136
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 14:29 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens een andere "Leidenaar" die in the picture komt, is de germanist Jerker Spits.
Zie dit artikel: http://www.gebladerte.nl/11148f73.htm
Ook bij hem weer dezelfde connectie dus; inclusief een nauwelijks verholen pleidooi volgens auteur van dit artikel voor rehabilitatie van de ideologische voorvaderen van Hitler. Waar ik benieuwd naar ben, is: waarom is het misgegaan tussen Carl Schmitt en de Nazi's?
Over de carrièrebreuk van Carl Schmitt ( zie Bernd Rüthers, Entartetes Recht, p. 141 ff):
Carl Schmitt had vijanden binnen de SS, die vonden dat hij teveel joodse vrienden had en te katholiek was. Dit leidde tot en bepaalde carrièrebreuk bij Schmitt in 1936. Zoals bekend vielen de nazi’s elkaar vaak aan en brachten elkaar ook om het leven. Hieruit kan naar mijn mening een rehabilitatie van Carl Schmitt niet worden afgeleid! Ook naar zijn afscheid als officiële Naziejurist heeft Schmitt nog de Duitse “Grossraumordnung” verdedigd (1939) en ook jodenvijandige opstellen gepubliceerd (1941) .
pi_36689449
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:50 schreef mariatrepp het volgende:
Als literatuurwetenschapper vind ik vorm en inhoud gelijkermate belangrijk. Dus als iemand tips heft hoe het beter kan - graag.
Ik vermoed dat je de tekst in Word hebt opgemaakt ?
Maar als je dat omzet naar een html-file dan komt het minder mooi op het internet.
Als je niet goed weet hoe de lay-out wat prettiger te maken dan moet je een wizzkid charteren/vragen/ lief aankijken.

Maar.......... ga wel door met je site !! Veel succes !
  woensdag 5 april 2006 @ 21:39:36 #179
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36689684
Ja, ik ga een wizzkid vragen... Ik heb echt nog nooit gehoord dfat je de tekst nietmet Word moet opmaken... Aha.
pi_36690359
quote:
Op woensdag 5 april 2006 21:39 schreef mariatrepp het volgende:
Ja, ik ga een wizzkid vragen... Ik heb echt nog nooit gehoord dfat je de tekst nietmet Word moet opmaken... Aha.
Nou..ik weet ook niet precies hoe het zit..maar zelf heb ik wel eens iets met Word gemaakt en daarna omgezet in html..
De hele lay-out zoals het op het scherm kwam was niet zoals ik het bedoelde.
Wees niet bij mij verder voor de details...hoe en waarom etc... hahaha.

Terug naar Wilders
quote:
„Ik stel in mijn programma het belang van de burgerlijke samenleving weer voorop. Traditionele instituties zoals gezin, kerk, scholen en buurtverenigingen zijn de buffer tussen overheid en burger die we in ere moeten houden. Het beleid moet daarop gericht zijn. Onderwijzers, maar ook politie-agenten, verplegers en andere essentiële werkers, willen we daarom ontzien bij de ontmanteling van de overheid en veel beter belonen. Deze buffers geven kinderen de opvoeding en vorming waardoor zij zich tot volwaardige burgers kunnen ontwikkelen. Dat is liberalisme met conservatieve trekken. Ik noem het nieuw-realisme.”
Trouw

Ik snap dat woord "buffer" niet.
Waarom is een gezin een buffer tussen de overheid en pa en ma van dat gezin?
Het is wartaal ?
En waarom is de kerk een buffer? Moet de kerk de overheid beschermen tegen de burgers ..of net andersom ?
En een moskee is toch ook een kerk.. ..die in ere gehouden moet worden ? of geldt die 'ere' alleen voor joods/christelijke kerken ?
  woensdag 5 april 2006 @ 22:22:15 #181
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36691319
De "buffers" zijn volgens mij prima in orde: gezin enz. Maar het is precies zo als je zegt: een moskee en een islamitisch gezin zijn dan net zo goede buffers.
  donderdag 6 april 2006 @ 00:57:17 #182
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_36696173
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 16:29 schreef typtypo het volgende:

[..]

De islam heeft een minimale aandeel gehad in het overpennen van een klein deel van de werken uit de klassieke oudheid met de bedoeling de bron te vernietigen om vervolgens te kunnen claimen dat ze het uit gevonden hebben.

Niks anders.

Geen nobele bedoeling gewoon dood ordinaire geschiedsvervalsing.
Maar gelukkig zijn er veel, oneindig veel meer bronnen dan alleen islamitische.

Het enige mij bekende uitvinding van islamitische oorsprong is de varkenskarbonade maar zelfs daar heb ik nog mijn twijfels bij.
Wat een flauwekul heb je bewijs?? of zit je haat tegen moslims zo diep
pi_36697661
quote:
Op woensdag 5 april 2006 21:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]


Terug naar Wilders
[..]

Trouw

Ik snap dat woord "buffer" niet.
Waarom is een gezin een buffer tussen de overheid en pa en ma van dat gezin?
Het is wartaal ?
En waarom is de kerk een buffer? Moet de kerk de overheid beschermen tegen de burgers ..of net andersom ?
En een moskee is toch ook een kerk.. ..die in ere gehouden moet worden ? of geldt die 'ere' alleen voor joods/christelijke kerken ?
Staat er toch redelijk duidelijk? Hij wil de overheid ontmantelen (nachtwakersstaat). Burgers kunnen dan minder snel aankloppen bij de overheid voor allerlei hulpvragen. Waar ze op terug kunnen/moeten vallen (immers buffer = reserve) zijn traditionele instituties als kerk, gezin, school, directe leefgemeenschap. Die zijn als het goed is normen en waardenscheppend. Dat de moskee wordt uitgezonderd komt, omdat volgens Wilders de Islam de verkeerde (lees niet-Westerse) normen en waarden creëert. Voor neocons is het vooral een normen en waardendebat, zie uitleg Spruyt. Vandaar ook hun afkeer voor postmodernisme e.d. En vandaar ook dat je bij de discussie met hen ook nauwelijks zonder 'bias' kunt zijn. Zij vinden nl. dat jij een bias hebt als je hun mening niet deelt of kritisch bent.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 06-04-2006 07:36:07 ]
I´m back.
  donderdag 6 april 2006 @ 07:27:00 #184
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_36697676
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Juist. Reden dus om meneer Wilders met een grote boog de politiek uit te zwiepen. Wanneer de overheid gaat opleggen hoe we ons moeten gedragen in Nederland gaan we heel erg de kant op van bepaalde maatschappijvormen, waar teveel voorbeelden uit de geschiedenis van bekend zijn en die zeer slecht uitpakken voor de bewoners van dat gebied.
Ohhhh dat mag je niet zeggen. Maar het is natuurlijk wel zo. Wilders is een engerd. Voor hen die dat niet inzien heb ik sowieso weinig hoop meer.

wir fahren gegen england...
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  donderdag 6 april 2006 @ 07:29:28 #185
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_36697690
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 16:14 schreef Yildiz het volgende:
Qua recht kan je de VS soms als voorloper zien voor NL. Soms ook niet, overigens.
Hoe bedoel je?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_36697706
quote:
Op woensdag 5 april 2006 17:08 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Over de carrièrebreuk van Carl Schmitt ( zie Bernd Rüthers, Entartetes Recht, p. 141 ff):
Carl Schmitt had vijanden binnen de SS, die vonden dat hij teveel joodse vrienden had en te katholiek was. Dit leidde tot en bepaalde carrièrebreuk bij Schmitt in 1936. Zoals bekend vielen de nazi’s elkaar vaak aan en brachten elkaar ook om het leven. Hieruit kan naar mijn mening een rehabilitatie van Carl Schmitt niet worden afgeleid! Ook naar zijn afscheid als officiële Naziejurist heeft Schmitt nog de Duitse “Grossraumordnung” verdedigd (1939) en ook jodenvijandige opstellen gepubliceerd (1941) .
Okee.
Maar even over Spits. Bemoeit zich dus daadwerkelijk met de rehabilitatie van conservatief revolutionairen, las ik. Maar ook met de rehabilitatie van de Nazi's zelf?
I´m back.
  donderdag 6 april 2006 @ 09:34:23 #187
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36699110
quote:
Op donderdag 6 april 2006 07:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee.
Maar even over Spits. Bemoeit zich dus daadwerkelijk met de rehabilitatie van conservatief revolutionairen, las ik. Maar ook met de rehabilitatie van de Nazi's zelf?
De conservatief revolutionair Schmitt was een nazi! Zie de citaten www.passagenproject.com/conservatisme.html
Ik heb nog geen tijd gehad, de publicaties van Spits echt door te nemen- nu eerst Wilders. Maar volgens mij heeft hij het niet over Hitler of Eichmann, of zo. Alleen: het is erg moeilijk een harde lijn te trekken tussen de lui van de conservatieve revolutie en de nazi's. Dat is een vloeiende overgang. Een gemeenschappelijke noemer is het anti-liberalisme en het gelijk zetten van joods=liberaal=decadent. Een andere gemeenschappelijke noemer is het nationalisme, dat in ieder geval bij Schmitt kan worden vastgesteld (Stefan Breuer, Anatomie der konservativen Revolution, p. 184:
“Bei Schmitt war die Nation […] ein eine nicht mehr überbietbare Größe […] ein existentielles Phänomen, das durch Freund-Feind-Bestimmung und damit in letzter Instanz durch den kollektiven Kampf eines Volkes auf Leben und Tod definiert war.“ Carl Schmitts nationalisme was racistisch, al was hij daarin niet zo extreem als andere nazi’s (p.191) . Zeker zjn er verschillen tussen de “echte” nazi’s en de conservatief revolutionairen. Bijvoorbeeld wilden de conservatieven een sterke staat. Hitler was echt anarchisch, en dat element past niet bij het conservatisme. Ook de holocaust als zodanig is geen idee of initiatief van de conservatieven geweest.
pi_36707554
quote:
Op donderdag 6 april 2006 09:34 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

De conservatief revolutionair Schmitt was een nazi! Zie de citaten www.passagenproject.com/conservatisme.html
Ik heb nog geen tijd gehad, de publicaties van Spits echt door te nemen- nu eerst Wilders. Maar volgens mij heeft hij het niet over Hitler of Eichmann, of zo. Alleen: het is erg moeilijk een harde lijn te trekken tussen de lui van de conservatieve revolutie en de nazi's. Dat is een vloeiende overgang. Een gemeenschappelijke noemer is het anti-liberalisme en het gelijk zetten van joods=liberaal=decadent. Een andere gemeenschappelijke noemer is het nationalisme, dat in ieder geval bij Schmitt kan worden vastgesteld (Stefan Breuer, Anatomie der konservativen Revolution, p. 184:
“Bei Schmitt war die Nation […] ein eine nicht mehr überbietbare Größe […] ein existentielles Phänomen, das durch Freund-Feind-Bestimmung und damit in letzter Instanz durch den kollektiven Kampf eines Volkes auf Leben und Tod definiert war.“ Carl Schmitts nationalisme was racistisch, al was hij daarin niet zo extreem als andere nazi’s (p.191) . Zeker zjn er verschillen tussen de “echte” nazi’s en de conservatief revolutionairen. Bijvoorbeeld wilden de conservatieven een sterke staat. Hitler was echt anarchisch, en dat element past niet bij het conservatisme. Ook de holocaust als zodanig is geen idee of initiatief van de conservatieven geweest.
Mm, Norman Finkelstein mocht in zijn verhandeling The Holocaust industry nog opmerken dat Holocaustontkenning een niet serieus te nemen verschijnsel is dat door degenen die achter de Holocaust industry zitten kunstmatig in leven wordt gehouden, in dat artikel over Spits staat dat er al pleidooien worden gehouden om Holocaustontkenners als serieuze historici te benaderen. Weliswaar door marginalen, maar er zijn dus connecties met meer mainstream denkers en politieke stromingen. Hoe, wat of wie die conservatieve revolutionairen (toevallig Kershaw aan het lezen en die rept er niet over) ook mogen zijn of zijn geweest, het is duidelijk dat zij 1 belangrijke ideologische sta-in-de-weg hebben en dat is (toch) de Holocaust. Wanneer je je historisch gezien identificeert met zogenaamde traditioneel conservatieven (terugkerend op Edmund Burke en dan anders dan Spruyt doet) dan heb je dat probleem niet. Zij maakten weliswaar de fout Hitler aan de macht te helpen (in de hoop het oude keizerrijk of iets wat er op leek te herstellen), maar hebben zich later tegen hem verzet (vb. aanslag 22 juli '44). Derhalve zie je dus bij eerstgenoemde categorie conservatieven een zekere obsessie met de Holocaust en dat komt dan ook naar voren in het artikel over Spits. Maar goed ook Cliteur (= meer mainstream?) houdt zich blijkbaar graag (?) bezig met Hitler en Eichmann...

Belangrijk in hun ogen is het dus om een rookgordijn rondom de Holocaust te leggen. En dit kan werkelijk van alles inhouden, maar populairst is toch wel imo om de Holocaust te zien als een politiek correcte (linkse) geloofsovertuiging en de zogenaamde belijders van dit geloof als fascisten, die de vrijheid van meningsuiting willen inperken voor die "vrijdenkers" en verlichte geesten die de euvele moed bijeengeraapt hebben om kritisch te zijn tov de Holocaust (met ritueel aanroepen van een bekend citaat uit het werk van Voltaire)... .

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 06-04-2006 14:27:48 ]
I´m back.
pi_36710782
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 16:29 schreef typtypo het volgende:
Het enige mij bekende uitvinding van islamitische oorsprong is de varkenskarbonade maar zelfs daar heb ik nog mijn twijfels bij.
Dit is dan ook weer baarlijke lariekoek. Wel eens van de virologie gehoord?
  donderdag 6 april 2006 @ 18:14:53 #190
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36714930
quote:
Op donderdag 6 april 2006 14:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]
in dat artikel over Spits staat dat er al pleidooien worden gehouden om Holocaustontkenners als serieuze historici te benaderen

[..} een zekere obsessie met de Holocaust en dat komt dan ook naar voren in het artikel over Spits. Maar goed ook Cliteur (= meer mainstream?) houdt zich blijkbaar graag (?) bezig met Hitler en Eichmann...

Belangrijk in hun ogen is het dus om een rookgordijn rondom de Holocaust te leggen.
Let op: De holocaust-ontkenning betreft het tijdschrift (en andere auteurs) waarin Spits schrijft maar niet direct hemzelf!

Ik zou niet niet willen zeggen dat Spits en/of Cliteur de holocaust willen ontkennen. Nee, dat is niet het probleem. Het probleem is: zij willen een monoculturele samenleving, en zij willen niet erkennen, dat hun doelstelling in dat opzicht op de doelstellingen van de nazi's lijkt. Maar zij willen de moslims niet vermoorden noch deporteren. Wat Wilders c.s. willen is al erg genoeg ( zij willen de rechtsstaat om zeep helpen en de samenleving polariseren) , laat ons niet met de Holocaust aankomen, dat is te zwaar geschut.
  donderdag 6 april 2006 @ 19:18:18 #191
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36716950
quote:
Op donderdag 6 april 2006 07:29 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
In Amerika komt men erg sterk op voor burgervrijheden. Daarnaast komt men ook sterk op voor andere rechten. Er heerst daar bijvoorbeeld nog steeds de discussie met bijbehorende rechtzaken of de staat het bewegen van mobiele telefoons bij mag houden, van onschuldige burgers. Hier is die discussie er niet of amper geweest. Ik vind zoiets een wezenlijk verschil.
quote:
http://www.eff.org/legal/cases/USA_v_PenRegister/
Cellphone Tracking Cases (USA v. Pen Register)
Can the government track your cell phone's location without probable cause?

Is the government allowed to track your cell phone's location without a warrant based on probable cause? That's the question in a recent series of cases, where federal judges have begun to expose and reject secret surveillance requests.

[..]
Ook loopt men soms voor op bestrijding van fraude, met bijbehorende celstraffen.
Een jury vind ik echter, en dat is persoonlijk mijn mening, een zwakte.
Om nog maar niet te spreken van de Patriot Act, maar de weerstand daar tegen is daar ook weer velen malen hoger dan hier.

Maar dat is even off-topic, om je vraag te beantwoorden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 6 april 2006 @ 20:50:45 #192
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36720056
quote:
Op donderdag 6 april 2006 19:18 schreef Yildiz het volgende:

[..]

In Amerika komt men erg sterk op voor burgervrijheden.
De Amerikanen zijn ook zeer kritisch over de Nederlandse xenofobie a la Wilders. Vandaag in de NRC (p.5) : "Zo was het erg onverstandig, vertelt Daniel Benjamin, coördinator contra-terrorisme onder president Bill Clinton, dat Nederland enkele jaren geleden de binnenlandse spanningen over allochtonen oploste "met het besluit 26.000 asielzoekers uit te zetten" [van wie een deel overigens pardon heeft gekregen van minister Verdonk, red]. "Moslims zullen die maatregel interpreteren als vijandig." Het bevestigde dat het christelijke Europa de islam niet tolereert, zegt Benjamin. "Dan ontstaat de situatie dat moslims zich afzonderen van de maatschappij. En de reacties op de moord op Van Gogh wijzen op een instabiele maatschappij, zegt Benjamin. Waar Spanje kalm reageerde na de aanslagen in Madrid in 2003, daar waren er in Nederland meer dan twintig incidenten bij moskeeën en moslimscholen in de eerste week na de moord op Van Gogh, houdt hij de Senaat voor."
pi_36729401
quote:
Op donderdag 6 april 2006 18:14 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Let op: De holocaust-ontkenning betreft het tijdschrift (en andere auteurs) waarin Spits schrijft maar niet direct hemzelf!

Ik zou niet niet willen zeggen dat Spits en/of Cliteur de holocaust willen ontkennen. Nee, dat is niet het probleem. Het probleem is: zij willen een monoculturele samenleving, en zij willen niet erkennen, dat hun doelstelling in dat opzicht op de doelstellingen van de nazi's lijkt. Maar zij willen de moslims niet vermoorden noch deporteren. Wat Wilders c.s. willen is al erg genoeg ( zij willen de rechtsstaat om zeep helpen en de samenleving polariseren) , laat ons niet met de Holocaust aankomen, dat is te zwaar geschut.
Rookgordijn op trekken rondom de Holocaust is niet direct ontkennen hè en ook niet hetzelfde als de intentie hebben om moslims te deporteren of in KZ op te sluiten oid. Het gaat erom dat ze vaak geconfronteerd worden met tegenargumentatie die een vergelijk trekt tussen hun denken en het denken van de Nazi's. Wat jij deed is Cliteur ook confronteren met de Holocaust in combinatie met het streven naar monoculturalisme, toch? En dan zegt Cliteur dat Eichmann en Hitler in wezen ook (cultuur)relativisten waren. 'Zo erg is het niet om monoculturalisme na te streven, want dat bereik je toch nooit', was het toch? Toch een eigenaardige redenering.

Daarnaast als je je openlijk identificeert in je denken met die historische "conservatief revolutionairen', die de oplossing hebben voor tal van hedendaagse problemen, dan wórdt jezelf toch ook geconfronteerd met één van de gevolgen van die ideologie en dat is de Holocaust, lijkt me logisch. Ervan uitgaande dat met conservatief revolutionairen iets wezenlijk anders bedoeld wordt dan met de traditioneel conservatieven (term van Kershaw) die Hitler aan de macht hebben geholpen in de hoop dat daarmee iets van het oude keizerrijk kon worden hersteld en waarin ze al vrij snel werden teleurgesteld (vb. na de Rijksdagbrand werden alle linkse partijen verboden en alle andere partijen hieven zich zelf op). Op ze minst trek je dus een rookgordijn op. Holocaust = links taboe = politiek correct = slecht, want alles van links is slecht. Cliteur kan het zich niet veroorloven om Holocaustontkennende uitspraken te doen noch al te fel te zijn linkse antipathie uit te spreken, natuurlijk, zijn onbekendere fellow-travellers wel... Ik denk dat Cliteur zou schrikken van wat zijn fellow-travellers allemaal uitkramen.
I´m back.
  vrijdag 7 april 2006 @ 09:47:05 #194
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36730921
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 08:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

... Ik denk dat Cliteur zou schrikken van wat zijn fellow-travellers allemaal uitkramen.
Hij zou schrikken omdat hij niet zou willen dat de zaak te open wordt gespeeld, bijvoorbeeld zou hij niet willen dat Carl Schmitt expliciet instemmend wordt angehaald. Maar met de message op zich is hij het zeker helemaal eens. Vergeet niet, Cliteur treedt inmiddels op bij LPF-bijeenkomsten ( zie mijn bestandje). De LPF is weliswaar nu een klein beetje meer gematigd dan Wilders, maar het verschil is toch minimaal.
  woensdag 12 april 2006 @ 00:58:03 #195
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_36876020
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik denk dat je Netwerk bedoelt. Ik heb z'n onderbouwing met gerenommeerde onderzoeken gemist, maar misschien ben ik dan net weer iets kritischer wat dat betreft. Als je je eigen stompzinnige redenatie overigens even volgt, dan veranderen moslims tegen de tijd dat ze de meerderheid hebben het artikel in de grondwet dusdanig dat erin staat dat Nederland een islamitische staat is die de Sharia eerbiedigt. Het wijzigen van artikel 1 is dus volstrekt nutteloos in dat hypothetische opzicht. Ik zie verder ook niet in hoe je het feit dat allochtonen relatief crimineler zijn autochtonen gaat aanpakken door de grenzen dicht te gooien.Artikel 1 van de grondwet staat overigens het stellen van eisen aan migranten niet in de weg.
En dat moet je dus nu zien te verkomen door dat nu te veranderen zodat ze nooit de meerderheid krijgen hier!!! Dat maakt t wijzigen dus niet nutteloos. Juist heeeeel erg nodig en snel ook!!!

Het aanpakken van de procentueel meer "criminelere allochtoon" kan all1 door er niet meer toe te laten en t probleem bij kop en staart aan te pakken met de nu hier wonende allochtonen. Zolang je er steeds meer toe laat kan je t probleem niet adequaat aanpakken omdat je ook niet gaat dwijlen met de kraan open! (ofwel?)

Nee maar t maakt t bespreken van de problemen hier in nederland wel moeilijker. Door t wijzigen van Artikel 1 maakt t mogenlijk dat je niet voor alles wat je zegt aangklaagt kan worden als zijnde rasist. Zo kan de politiek de problemen nooit adequaat aanpakken en dus moet t veranderd worden.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 12 april 2006 @ 01:08:00 #196
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_36876203
Nog ff voor de duidelijkheid ik ben geen rassist!!! Ik wil all1 nederland niet kwijt raken aan een paar medelanders (autochtoon en allochtoon) die niet voor rede vatbaar zijn en t gevaar niet zien van de radicale moslims. Zij zijn er op uit om heel de westerse wereld te onderwerpen aan de islam en daar ben ik niet van gediend!!! Zo iemand als johan met zn hitler plaatje daar wil ik niets maar dan ook niets mee te maken hebben of mee worden geassocieerd.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 12 april 2006 @ 01:15:08 #197
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_36876344
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik denk dat je Netwerk bedoelt. Ik heb z'n onderbouwing met gerenommeerde onderzoeken gemist, maar misschien ben ik dan net weer iets kritischer wat dat betreft. Als je je eigen stompzinnige redenatie overigens even volgt, dan veranderen moslims tegen de tijd dat ze de meerderheid hebben het artikel in de grondwet dusdanig dat erin staat dat Nederland een islamitische staat is die de Sharia eerbiedigt. Het wijzigen van artikel 1 is dus volstrekt nutteloos in dat hypothetische opzicht. Ik zie verder ook niet in hoe je het feit dat allochtonen relatief crimineler zijn autochtonen gaat aanpakken door de grenzen dicht te gooien. Artikel 1 van de grondwet staat overigens het stellen van eisen aan migranten niet in de weg.
Dan nog ff iets nu ik toch bezig ben. Je hebt iig mijn redenatie niet begrepen. En dat noemt mijn beredenatie stomzinnig. Als jij hier niet voor open kan en durft te staan en je ziet dit allemaal niet dan ben jij stomzinnig en leef je met je kop in t zand!!!! Je woont zeker niet in t westen! Zowel dan is t nog erger met je gesteld dan ik al dacht. Sta op en wordt wakker!!!!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_36882369
quote:
Op woensdag 12 april 2006 01:08 schreef Outpost76 het volgende:
Zo iemand als johan met zn hitler plaatje daar wil ik niets maar dan ook niets mee te maken hebben of mee worden geassocieerd.
.


Blackadder: It is said, Percy, that the civilized man seeks out good and intelligent company so that by learned discourse he may rise above the savage and closer to God.
Lord Percy: [delighted] Yes, I'd heard that.
Blackadder: Personally, however, I like to start the day with a total dickhead to remind me I'm best.


Ja, het is Hitler. Ook nooit meer naar Herr Bean kijken.





http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/765633.stm
  woensdag 12 april 2006 @ 12:59:17 #199
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_36884161
quote:
Op woensdag 12 april 2006 11:55 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

.


Blackadder: It is said, Percy, that the civilized man seeks out good and intelligent company so that by learned discourse he may rise above the savage and closer to God.
Lord Percy: [delighted] Yes, I'd heard that.
Blackadder: Personally, however, I like to start the day with a total dickhead to remind me I'm best.


Ja, het is Hitler. Ook nooit meer naar Herr Bean kijken.


[afbeelding]


http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/765633.stm
Daar kijk ik idd nooit naar als dat zo is dan mijn wel gemeende excuses!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_36884249
Zit er niet over in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')