abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36285197
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  donderdag 23 maart 2006 @ 00:22:36 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_36285227
Wachten we nog steeds op de uitleg van Johan?
pi_36285253
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:13 schreef Outpost76 het volgende:
quote:
MrBadGuy - woensdag 22 maart 2006 @ 22:41
Dus je bent het niet met Wilders eens? Die wil namelijk de huidige artikel 1 wel verwijderen?

En wat wil je in het artikel wijzigen dan?

Wilders wil t niet verwijderen hij wil t wijzigen! Dan had je gisteravond maar naar ned 1 moeten kijken (weet niet meer hoe t prog heet) Daar legde Wilders zn plannen uit en onderbouwde zich met onderzoeken van grenomeerde onderzoeksbureaus. Hij wil Nederland (van oorsprong een joods\christen\humanistich land) houden en beschermen zoals t is. Als je nl kijkt naar de ontwikkelingen hier in de randstad dan zijn over een dik wat jaren de moslims hier de baas. Om dat tegen te kunnen gaan moete art 1 gewijzigd worden! simpel as that! Ook Wil hij t wijzigen omdat procentueel gezien onder de allochtonen meer criminelen zitten dan onder de autochtonen. Dat kan je all1 aan pakken door dat art 1 te wijzigen en door de grenzen dicht te gooien voor niet westerse immigranten want je kan ook niet dwijlen met de kraan open!
Ik denk dat je Netwerk bedoelt. Ik heb z'n onderbouwing met gerenommeerde onderzoeken gemist, maar misschien ben ik dan net weer iets kritischer wat dat betreft. Als je je eigen stompzinnige redenatie overigens even volgt, dan veranderen moslims tegen de tijd dat ze de meerderheid hebben het artikel in de grondwet dusdanig dat erin staat dat Nederland een islamitische staat is die de Sharia eerbiedigt. Het wijzigen van artikel 1 is dus volstrekt nutteloos in dat hypothetische opzicht. Ik zie verder ook niet in hoe je het feit dat allochtonen relatief crimineler zijn autochtonen gaat aanpakken door de grenzen dicht te gooien. Artikel 1 van de grondwet staat overigens het stellen van eisen aan migranten niet in de weg.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_36285300
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:22 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik heb een poging gedaan voor Meki
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_36286921
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:22 schreef Hephaistos. het volgende:
Meki: ''Joods-Christelijk-humanistische cultuur'' duidt de belangrijkste grondslagen van de Westerse cultuur aan. De Bijbel is namelijk gaan behoren tot het Europese cultuurgoed, omdat het Christendom hier eeuwenlang de overheersende godsdienst was en het Oude Testament daar bij hoort. Vandaar ''joods-Christelijk''. Het Oude Testament heeft grote invloed uitgeoefend op de Westerse cultuur.
Het heeft dus niets met het ''Joods maken van Nederland'' te maken. Dit is een beknopte samenvatting, aangezien ik nu moet gaan slapen. Als je nu die domme slagzin blijft herhalen, dan trek ik mijn handen er vanaf.
pi_36286935
Voilà, zo moeilijk is dat niet. .
Meki is geëmotioneerd remember.
I´m back.
pi_36287658
tvp
pi_36288832
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 02:39 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Meki: ''Joods-Christelijk-humanistische cultuur'' duidt de belangrijkste grondslagen van de Westerse cultuur aan. De Bijbel is namelijk gaan behoren tot het Europese cultuurgoed, omdat het Christendom hier eeuwenlang de overheersende godsdienst was en het Oude Testament daar bij hoort. Vandaar ''joods-Christelijk''. Het Oude Testament heeft grote invloed uitgeoefend op de Westerse cultuur.
Het heeft dus niets met het ''Joods maken van Nederland'' te maken. Dit is een beknopte samenvatting, aangezien ik nu moet gaan slapen. Als je nu die domme slagzin blijft herhalen, dan trek ik mijn handen er vanaf.
Jij denkt wel zo maar Geert Wilders denkt niet zo
Geert Wilders kotst alleen Moslims uit
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_36289218
Donner gisteren
pi_36290426
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Donner gisteren
uitleg?
pi_36290547
Wat andere mensen bedoelen met "rechtvaardigheid", gooien Bart-Jan Spruyt en Geert Wilders op "cultuurrelativisme".
  donderdag 23 maart 2006 @ 10:56:02 #12
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36290732
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 02:39 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Toch wel. Als Wilders de fundamenten van de Nederlandse cultuur wilde benadrukken had hij de islaam ook genoemd. Ik heb eerder al uitgelegd dat de invloeden van de islam op de hedendaagse Nederlandse cultuur aanzienlijk zijn. Wilders noemt de islaam echter niet, hij beperkt zich bewust tot het christendom en jodendom. Er zijn dus twee mogelijkheden; ofwel Wilders heeft niet goed opgelet bij de geschiedenisles op de middelbare school, ofwel hij noemt bewust de islaam niet omdat hij een puur Joods - Christelijk Nederland wil.
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
  donderdag 23 maart 2006 @ 10:56:59 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_36290756
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:56 schreef Arendt het volgende:

[..]

ofwel Wilders heeft niet goed opgelet bij de geschiedenisles op de middelbare school, ofwel hij noemt bewust de islaam niet omdat hij een puur Joods - Christelijk Nederland wil.
Nou, gelet op de uitspraken van vriend Wilbers de afgelopen jaren, wat denk je zelf?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 23 maart 2006 @ 10:59:23 #14
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36290815
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nou, gelet op de uitspraken van vriend Wilbers de afgelopen jaren, wat denk je zelf?
Nja, het antwoord is duidelijk. Meki heeft dus in zekere zin gelijk, Wilders wil inderdaad een puur Joods - Christelijke staat.
  donderdag 23 maart 2006 @ 11:01:21 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_36290863
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:59 schreef Arendt het volgende:

[..]

Nja, het antwoord is duidelijk. Meki heeft dus in zekere zin gelijk, Wilders wil inderdaad een puur Joods - Christelijke staat.
Juist. Reden dus om meneer Wilders met een grote boog de politiek uit te zwiepen. Wanneer de overheid gaat opleggen hoe we ons moeten gedragen in Nederland gaan we heel erg de kant op van bepaalde maatschappijvormen, waar teveel voorbeelden uit de geschiedenis van bekend zijn en die zeer slecht uitpakken voor de bewoners van dat gebied.
pi_36291200
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:56 schreef Arendt het volgende:

[..]

Toch wel. Als Wilders de fundamenten van de Nederlandse cultuur wilde benadrukken had hij de islaam ook genoemd.
Ik begrijp wel welke kant je op wilt, maar dit is naar mijn mening te kort door de bocht.
pi_36291321
Grappig dat Wilders ons wil redden van het gevaar dat Nederland Nederland niet meer wordt vanwege die moslims, maar ondertussen wel van ons land de 52ste staat van Amerika wil maken.
  donderdag 23 maart 2006 @ 11:19:07 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_36291345
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:18 schreef MrBean het volgende:
Grappig dat Wilders ons wil redden van het gevaar dat Nederland Nederland niet meer wordt vanwege die moslims, maar ondertussen wel van ons land de 52ste staat van Amerika wil maken.
Dat hoeft ie niet meer te doen. Dat heeft Balkenende, samen met Bot, al gedaan.
  donderdag 23 maart 2006 @ 11:32:00 #19
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36291708
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:13 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ik begrijp wel welke kant je op wilt, maar dit is naar mijn mening te kort door de bocht.
Ik vind van niet. De Arabische cultuur is alom tegenwoordig in Nederland. Er zijn zelfs tientallen Nederlandse woorden uit het Arabisch afkomstig, en dan doel ik niet op "wallah" of "jihad". Woorden als bijvoorbeeld alcohol, algebra of suiker zijn Arabisch. Sterker nog, de meerderheid van de Nederlandse woorden die met "al" beginnen is van Arabische oorsprong. Bovendien is het numerieke stelsel dat Nederland hanteert uitgevonden door islamitische geleerden.

De Nederlandse samenleving hecht sterk aan de wetenschap, en de wetenschap heeft veel van haar basiskennis te danken aan ontdekkingen die werden gedaan door islamitische geleerden. Bovendien is de grote kennis die we tegenwoordig hebben van de Griekse oudheid voor een groot deel te danken aan -jazeker- alweer islamitische geleerden. Dan is het wel heel min om te zeggen dat de Nederlandse samenleving puur op het jodendom en christendom gebaseerd is.
pi_36291805
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:32 schreef Arendt het volgende:
...
Sterker nog, de meerderheid van de Nederlandse woorden die met "al" beginnen is van Arabische oorsprong. ...
Almere is arabisch

Hoe kan Wilders zichzelf eigenlijk liberaal noemen als hij in de wet wil verankeren wat onze dominante cultuur dient te zijn?
pi_36291887
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:32 schreef Arendt het volgende:

[..]

. Er zijn zelfs tientallen Nederlandse woorden uit het Arabisch afkomstig, en dan doel ik niet op "wallah" of "jihad". Woorden als bijvoorbeeld alcohol, algebra of suiker zijn Arabisch. Sterker nog, de meerderheid van de Nederlandse woorden die met "al" beginnen is van Arabische oorsprong.
Ja, dat weet ik allemaal wel. Daar doelde ik ook met ''ik begrijp waar je heen wilt'', al is dat natuurlijk alleen voor mijzelf duidelijk.
quote:
Bovendien is het numerieke stelsel dat Nederland hanteert uitgevonden door islamitische geleerden.
Getallen zijn niet islamitisch, ze zijn Arabisch.
quote:
De Nederlandse samenleving hecht sterk aan de wetenschap, en de wetenschap heeft veel van haar basiskennis te danken aan ontdekkingen die werden gedaan door islamitische geleerden.
Zie boven. Ontdekkingen zijn niet polytheistisch, orthodox Joods, Christelijk of Islamitisch, maar wetenschappelijk.
quote:
Bovendien is de grote kennis die we tegenwoordig hebben van de Griekse oudheid voor een groot deel te danken aan -jazeker- alweer islamitische geleerden. Dan is het wel heel min om te zeggen dat de Nederlandse samenleving puur op het jodendom en christendom gebaseerd is.
Arabische geleerden, niet alleen islamitische. Bovendien is het natuurlijk een beetje raar om te stellen dat de Nederlandse cultuur gedeeltelijk op de Islam gebaseerd is, omdat het klassieke erfgoed daar behouden werd.
pi_36292168
Voordat de Islam haar intrede deed, waren de Arabieren een losgeslagen barbaars volk. Dankzij de Islam is hier verandering in gekomen en heeft men zich gericht op de wetenschap. Daarvoor bestond er niet zoiets als wetenschap in die regio.

Alle uitvindingen die daarna plaatsvonden kun je toeschrijven aan de Islam.

Het is net zoals wetenschappers die aan de hand van de leer van Darwin denken iets verklaard te hebben. Daarvan zeggen we ook niet dat het die en die wetenschapper was van die en dat land. Daarvan zeggen we dat die vindingen er waren dankzij de leer van Darwin.

Daarom spreken we van vindingen dankzij de Islam, ondanks dat een Arabier, een Turk of een Pers het heeft ontdekt.

Nu begrijp ik mensen wel die koortsachtig proberen goede dingen niet aan de Islam toe te schrijven.
pi_36292470
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Voordat de Islam haar intrede deed, waren de Arabieren een losgeslagen barbaars volk. Dankzij de Islam is hier verandering in gekomen en heeft men zich gericht op de wetenschap. Daarvoor bestond er niet zoiets als wetenschap in die regio.

Het is net zoals wetenschappers die aan de hand van de leer van Darwin denken iets verklaard te hebben. Daarvan zeggen we ook niet dat het die en die wetenschapper was van die en dat land. Daarvan zeggen we dat die vindingen er waren dankzij de leer van Darwin.

Daarom spreken we van vindingen dankzij de Islam, ondanks dat een Arabier, een Turk of een Pers het heeft ontdekt.

Nu begrijp ik mensen wel die koortsachtig proberen goede dingen niet aan de Islam toe te schrijven.
Je vergelijkt nu een abstractie als ''de Islam'' met Charles Darwin (die onderweg nog even een sneer krijgt, blijkbaar verkeert men in onwetendheid als men aan de hand van diens ''leer'' iets verklaard denkt te hebben)? Dat is taalvervuiling tot en met. Vertel eens, met welke wetenschappelijke noties kon men aan de slag dankzij de Koran?

Merk trouwens ook op dat ik van iedere uitvinding beweerde dat deze niet polytheistisch, Joods of Christelijk is, voor de volledigheid.
pi_36292992
Wel vind ik dat de scheiding tussen ''Joods-christelijke cultuur'' enerzijds en ''Islamitische cultuur'' anderzijds in de grond gemaakt, als je bedenkt waar de drie religies elkaar alleen al in theorie raken.
pi_36293014
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:02 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]Vertel eens, met welke wetenschappelijke noties kon men aan de slag dankzij de Koran?
Ik wist dat je enige kennis over de Koran en de Islam uit mediabronnen komt, maar dat het zo erg was wist ik niet.

De Koran leert ons te onderzoeken hoe Hij de wereld en alles eromheen geschapen heeft, opdat we zien hoe groot en allesomvattend Hij is.

Ik zou zeggen lees het zelf eens.
quote:
Merk trouwens ook op dat ik van iedere uitvinding beweerde dat deze niet polytheistisch, Joods of Christelijk is, voor de volledigheid.
Merk trouwens ook op dat je wel sprak over arabische uitvindingen, maar niet over nederlandse, duitse of amerikaanse uitvindingen. Uitvindingen kunnen niet aan een land of volk worden gekoppeld, enkel aan een leer als dit het uitganspunt is.
pi_36293213
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik wist dat je enige kennis over de Koran en de Islam uit mediabronnen komt, maar dat het zo erg was wist ik niet.
En het exemplaar dat in mijn boekenkast staat. Geeft niet, kon je ook niet weten.
quote:
De Koran leert ons te onderzoeken hoe Hij de wereld en alles eromheen geschapen heeft, opdat we zien hoe groot en allesomvattend Hij is.
Dat zijn geen wetenschappelijke grootheden, dit is een aansporing met een van tevoren vastgestelde uitkomst. Wel een aansporing die buitengewoon heilzame gevolgen heeft gehad, daar niet van.
quote:
Ik zou zeggen lees het zelf eens.
Dat heb ik gedaan. Alweer een tijdje terug, trouwens, dus een examen heeft weinig zin.
pi_36293381
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:31 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

En het exemplaar dat in mijn boekenkast staat. Geeft niet, kon je ook niet weten.
Ik heb ook een boekenkast vol met boeken. Wat bewijst dat?
quote:
[..]Dat heb ik gedaan.
Als jij het zegt.
pi_36293554
Nou ja, dan niet. Geloof me vooral niet op m'n woord. Maar enig aanwijsbaar voordeel in wetenschappelijk onderzoek van het gewijde boek kun je dus niet geven? Dat is geen schande, hoor.
pi_36293670
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:45 schreef Johan_de_With het volgende:
Nou ja, dan niet. Geloof me vooral niet op m'n woord.
Daar heb ik alle reden toe dacht ik
quote:
Maar enig aanwijsbaar voordeel in wetenschappelijk onderzoek van het gewijde boek kun je dus niet geven? Dat is geen schande, hoor.
Die heb ik je gegeven. Dat jij moeite hebt met begrijpend lezen is niet mijn probleem.
pi_36307378
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Die heb ik je gegeven. Dat jij moeite hebt met begrijpend lezen is niet mijn probleem.
Ik speur tevergeefs naar iets als de stelling van Mohammed, maar mijn wetenschappelijke expertise is dan ook bescheiden. Hoe dan ook blijft staan dat de vergelijking tussen Darwin en ''de'' Islam onzinnig is en dat ik vereerd ben op een rang met Darwin gesteld te worden. Ik kan niet begrijpend lezen en de ''leer'' van Darwin is niets waard, aangezien hij handelt over vermeende evolutie.

Gaan we verder nog iets opbouwends doen in dit kringgesprek of blijft het hierbij? Ik wacht met smart op nog een vergelijking met Talat Pasha A.H.
pi_36307598
quote:
* Evil_Jur bijt heel hard op tong
  donderdag 23 maart 2006 @ 20:33:58 #32
66444 Lord_Vetinari
pi_36307651
quote:

We moeten toch eens een ROFL-smiley ontwikkelen...
pi_36307935
Voor de goede orde; voor Mohammed zelfs maar een karavaan gezien had, waren Christelijke Arabieren de klassieken al aan het vertalen. Als we onder ''die regio'' Mesopotamie verstaan, wordt het helemaal lachwekkend.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 16:08:55 #34
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36331669
Ik kwam nog een 'grappige' quote tegen.
quote:
The First Amendment is often inconvenient. But that is besides the point. Inconvenience does not absolve the government of its obligation to tolerate speech.
Justice Anthony Kennedy (1936 - )
Wiki van hem
Niet dat het verbazingwekkend is, maar het zet het wel in een perspectief.
quote:
Amendment I

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the government for a redress of grievances.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_36331749
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 16:08 schreef Yildiz het volgende:
Ik kwam nog een 'grappige' quote tegen.
[..]

Niet dat het verbazingwekkend is, maar het zet het wel in een perspectief.
[..]
Ok, maar dit is Nederland, niet de VS.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 16:14:30 #36
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36331866
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 16:11 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Ok, maar dit is Nederland, niet de VS.
Nee, maar wel de westerse wereld. En dit is dus niet de eerste keer dat iemand het als 'lastig' bestempeld. Qua recht kan je de VS soms als voorloper zien voor NL. Soms ook niet, overigens.
pi_36332361
quote:

De islam heeft een minimale aandeel gehad in het overpennen van een klein deel van de werken uit de klassieke oudheid met de bedoeling de bron te vernietigen om vervolgens te kunnen claimen dat ze het uit gevonden hebben.

Niks anders.

Geen nobele bedoeling gewoon dood ordinaire geschiedsvervalsing.
Maar gelukkig zijn er veel, oneindig veel meer bronnen dan alleen islamitische.

Het enige mij bekende uitvinding van islamitische oorsprong is de varkenskarbonade maar zelfs daar heb ik nog mijn twijfels bij.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
  vrijdag 24 maart 2006 @ 16:32:54 #38
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36332497
"Prestaties behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."

Als Einstein nou slim was, betekend dat gelijk dat iedereen met hetzelfde geloof even slim is? Wat een fucking, bloody drogreden zeg.

Oja, typo, bekijk je batterij in je telefoon eens. In een ver verleden was er in Irak iemand de eerste die zoiets maakte. Maar dat betekend niet dat iedereen uit dat land een batterij kan maken, overigens.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 17:34:12 #39
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36334218
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Say your prayers
pi_36334483
Einstein had geen geloof.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 17:47:54 #41
66444 Lord_Vetinari
pi_36334540
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 17:34 schreef Sickie het volgende:

[..]

Typefoutje
  vrijdag 24 maart 2006 @ 17:51:06 #42
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36334614
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 17:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Typefoutje
Say your prayers
pi_36335057
Maar goed, uit pragmatisch oogpunt de vraag; kan zo'n wetsartikel niet gewoon opgeheven worden als er een meerderheid voor is? Wat is dan de zin ervan?
Dit nog geheel afgezien van het vreemde gelegenheidshuwelijk van staatsdwang en Partij van de Vrijheid.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 18:13:15 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36335139
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 17:45 schreef Johan_de_With het volgende:
Einstein had geen geloof.
Details, details. Zijn familie was in ieder geval Joods.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 18:15:46 #45
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36335225
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 16:32 schreef Yildiz het volgende:
"Prestaties behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."

Als Einstein nou slim was, betekend dat gelijk dat iedereen met hetzelfde geloof even slim is? Wat een fucking, bloody drogreden zeg.

Oja, typo, bekijk je batterij in je telefoon eens. In een ver verleden was er in Irak iemand de eerste die zoiets maakte. Maar dat betekend niet dat iedereen uit dat land een batterij kan maken, overigens.
Het is toch voor een gedeelte de cultuur waarin een wetenschapper leeft die hem in gelegenheid stelt om ontdekkingen te doen.
pi_36335334
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 18:13 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Details, details. Zijn familie was in ieder geval Joods.
quote:
The family was Jewish (non-observant
Hij had het dus niet van een vreemde. .
  vrijdag 24 maart 2006 @ 18:23:20 #47
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36335445
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 18:15 schreef Arendt het volgende:

[..]

Het is toch voor een gedeelte de cultuur waarin een wetenschapper leeft die hem in gelegenheid stelt om ontdekkingen te doen.
Daar ben ik het voorlopig nog niet mee eens.

Ik denk dat andere factoren een veel grotere rol spelen. Cultuur en geloof zie ik alvast zeker niet als de oorzaak.
De volgende quote uit 'de Ingenieur', bladzijde 85, 23 december 2005:

'Leo Szilard kreeg het idee voor atoomsplitsing toen hij voor een stoplicht stond.'
pi_36335511
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 18:15 schreef Arendt het volgende:

[..]

Inderdaad, en dat was dus ook zo bij de Islamitische cultuur tijdens hun gouden eeuw. Alleen dat wil Johan niet inzien. Als het om uitvindingen in de Westerse wereld gaat, dan wordt er wel verwezen naar het Christendom natuurlijk.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 maart 2006 @ 18:27:06 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36335559
Om dat even door te trekken, was de 'oorzaak' van de Nederlandse / westerse gouden eeuw ook te vinden in geloof? Of meer aan de verlichtingsperiode? Of om even ontopic te gaan, aan het Joods / Christelijke geloof?
pi_36335597
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 18:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Inderdaad, en dat was dus ook zo bij de Islamitische cultuur tijdens hun gouden eeuw. Alleen dat wil Johan niet inzien. Als het om uitvindingen in de Westerse wereld gaat, dan wordt er wel verwezen naar het Christendom natuurlijk.
Hoho, ik stel alleen dat een een-op-een vergelijking met Charles Darwin volledig mank gaat en dat in reactie op andermans vergelijking. Voor de rest heb ik niet in het minst gesuggereerd dat de mentaliteit van de klassieke Islamitische beschaving niet bevorderlijk zou zijn geweest voor wetenschap. Ik heb ook uitdrukkelijk gezegd dat uitvindingen niet aan een bepaalde groep kunnen worden toegeschreven; Islamitisch, Joods of polytheistisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')