abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 maart 2006 @ 08:44:45 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36222614
quote:
Wilders wil non-discriminatiewet schrappen

Uitgegeven: 21 maart 2006 07:09
Laatst gewijzigd: 21 maart 2006 07:28
DEN HAAG - Tweede Kamerlid Wilders wil artikel 1 van de Grondwet (het non-discriminatiebeginsel) afschaffen en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Wilders schrijft dat dinsdag in het politieke programma 'Klare Wijn' voor zijn Partij voor de Vrijheid.

Wilders volgt daarmee Pim Fortuyn die er vier jaar geleden al voor pleitte om het non-discriminatiebeginsel uit de Grondwet te schrappen. Voor Fortuyn betekende dat een breuk met zijn toenmalige partij Leefbaar Nederland.

Gelijken

Artikel 1 van de Grondwet luidt als volgt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Wilders stelt dat hij niet voor discriminatie is, maar artikel 1 leidt volgens hem tot een inperking van de vrijheid van meningsuiting. "In de praktijk van alledag blijkt het gelijkheidsdenken het onmogelijk te maken om problemen te benoemen en indien nodig een gerechtvaardigd onderscheid te maken."

Allochtonen

Met 1,6 miljoen allochtonen in Nederland, van wie 1 miljoen de islam aanhangen, is de "vaststelling en verdediging van onze identiteit volgens Wilders "een zaak van hoge urgentie". De zuivere islam is volgens hem "intrinsiek a-democratisch".

Wilders wil verder de grenzen voor zeker vijf jaar sluiten voor niet-westerse immigranten, en een verbod op het oprichten van nieuwe islamitische scholen en moskeeën gedurende eveneens vijf jaar. Verder wil hij een preekverbod voor buitenlandse imams en een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal.

Op overig gebied wil Wilders de belastingen fors verlagen, de overheid en het aantal ambtenaren fors inkrimpen, de Europese Commissie en het Europees Parlement afschaffen en bindende referenda (over bijvoorbeeld toetreding van Turkije tot de EU en de euro). Op veiligheidsgebied wil hij hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen en invoering van administratieve detentie bij terrorismebestrijding.
Deze Wilders blijft toch de ultieme zakkenwasser uit onze politiek. Beetje voor mij gaan bepalen welke cultuur ik dien aan te hangen om hier te passen. Het zijn godverdomme de jaren 30 niet meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sidekick op 21-03-2006 20:20:20 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_36222635
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

Deze Wilders blijft toch de ultieme zakkenwasser uit onze politiek. Getraumatiseerde proleet. Beetje voor mij gaan bepalen welke cultuur ik dien aan te hangen om hier te passen. Het zijn godverdomme de jaren 30 niet meer.

Hoe lang duurt het eigenlijk nog voordat deze man een fatale hersenbloeding krijgt?
Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.
geen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 08:47:49 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36222662
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.
Nee hoor. Vooral mijn laatste zin is een wetenschappelijke vraag, geheel in de humanistische traditie.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 08:49:12 #4
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_36222682
Staan er ook nog realistische en uitvoerbare plannetjes in dat vodje van 'm?
Ik ga naar huis.
pi_36222687
leuk principe.
Iedereen is gelijk.
Alleen ik een beetje meer dan jij.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_36222842
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

En daarmee de wens van vrijheid van meningsuiting van peroxidehoofd negeren? Dát is pas grof.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:07:45 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36222972
Schopje naar POL.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:10:00 #8
136181 adnansupernew
www.kadesign.nl & www.phds
pi_36223013
Tja...het is gewoon een gevaarlijk mannetje dit.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:13:16 #9
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36223069
Er was in 1935 in een van onze buurlanden ook al iemand aan de macht die een grondswetswijziging doorvoerde.... alleen kon je dan "joods-christelijke traditie" vervangen door "christelijk-duitsche traditie", en werden hen die het Joodse geloof aanhielden in de grondwet niet langer meer gelijk gesteld aan de Duitsche staatsburger.

Is er nou niemand die inziet dat Wilders eigenlijk precies hetzelfde wil? Een "behalve moslims" in de grondwet?

Welkom in Nederland onder Wilders:

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:13:29 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223073
Wat hebben we concreet aan een grondwetsartikel over een dominante cultuur?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:16:10 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223113
Trouwens, een verbod op discriminatie is trouwens niet het gelijkheidsbeginsel. Ik geloof dat je dan spreekt over gelijkwaardigheid.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:16:39 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36223121
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:13 schreef Sidekick het volgende:
Wat hebben we concreet aan een grondwetsartikel over een dominante cultuur?
De laatste keer dat (in Europa in ieder geval) een bepaalde cultuur in de grondwet boven een andere cultuur werd geheven, was in 1935 toen men bij onze oosterburen een dergelijke grondswetwijziging doorvoerde.

Ik denk dat dat al voldoende moet zeggen.....
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:19:48 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36223168
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:16 schreef Sidekick het volgende:
Trouwens, een verbod op discriminatie is trouwens niet het gelijkheidsbeginsel. Ik geloof dat je dan spreekt over gelijkwaardigheid.
Simpel gezegd betekend dat een Turk en en Nederlander allebei 50 euro moeten betalen voor dezelfde boete. En dat een Marokkaan en een Nederlander allebei hetzelfde aan belasting moeten betalen bij hetzelfde loon. En dat een Marokkaan net zoveel recht heeft om in de tram op een stoel te zitten als een Nederlander.

We hebben in Nederland een wet op gelijke behandeling, en die ligt vastgeketend aan de principes die worden vastgesteld in Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet.
-
pi_36223223
De leden van de 'Hofstadgroep' zijn veroordeeld voor hun denkbeelden en hun intentie om de democratie omver te werpen.

Zou het in dat licht niet mogelijk zijn om hem voor lange duur op te sluiten. Hij heeft dit idee en is van plan dit door te voeren. Als de Duitsers Hitler destijds hadden opgesloten voor de plannen die hij had, dan waren een aantal zaken niet gebeurd. Of je moet stellen dat de Duitsers ook wilden wat Hitler wilde, dan is het een ander verhaal.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:29:17 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223335
De Hitler-vergelijking vind ik trouwens jammerlijke grootspraak dat afleidt van inhoudelijke kritiek hierop, ondanks overeenkomsten.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:33:48 #16
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223423
Toch vreemd dat iemand die voor vrijheid en democratie zegt te ijveren altijd van die ondemocratische voorstellen doet. Want zeg nou zelf, dit komt neer op het voortrekken van hen die joods ofwel christelijk zijn, en dat is bij lange na niet democratisch. Hetzelfde geldt voor het burkaverbod, dat is ook zo ondemocratisch als wat.

Nou ja, het was al langer duidelijk dat Wilders niet serieus te nemen was, dus wat zal het ook. Desalniettemin zie ik het aankomen dat *kuch* bepaalde bevolkingsgroepen op hem gaan stemmen...
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_36223435
quote:
Tweede Kamerlid Wilders wil artikel 1 van de Grondwet (het non-discriminatiebeginsel) afschaffen en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd.
Wat een kolder, wat moet ik als liberaal en ongelovige met zo'n artikel in de grondwet. Buiten dat kun je amper spreken over een "joods-christelijke" traditie maar hoor je eerder te spreken over een romeinse traditie waar onze samenleving meer raakvlakken mee heeft dan met die onzinnige niet bestaande hybride.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:34:33 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36223441
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:29 schreef Sidekick het volgende:
De Hitler-vergelijking vind ik trouwens jammerlijke grootspraak dat afleidt van inhoudelijke kritiek hierop, ondanks overeenkomsten.
Je moet durven signaleren. Wilders is nu eenmaal een slecht mens.
pi_36223583
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:29 schreef Sidekick het volgende:
Ben je bang dat je commentaar krijgt in de trant van "onjuiste toeschrijving, sentimentalisering, volkstheater" oid??? Ik zit nu Kershaw te lezen en idd is de historisch backdrup geheel verschillend en wrs de intentie ook (neem ik althans aan), maar toch zit ik nog steeds te wachten op een degelijk onderbouwde vergelijking tussen wat dit soort conservatieven van plan zijn en wat in het interbellum plaatsvond. Volgens mij is dat nl. best een interessant discussiestuk (voor C&H weliswaar).
I´m back.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:41:37 #20
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223593
Ik denk dat Wilders ook is vergeten hoe veel de Nederlandse samenleving eigenlijk te danken heeft aan de islamitische cultuur. Het is zeker niet realistisch om te zeggen dat het hedendaagse Nederland puur joods-christelijk is, integendeel, ik denk dat het Arabische/islamitische aandeel groter is geweest. Er zijn ik-weet-niet-hoeveel wetenschappelijke teksten uit het oude Griekenland overgeleverd door Arabische schrijvers, dus zeker op wetenschappelijk gebied is respect voor de Arabische en islamitische cultuur het devies.
pi_36223608
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:34 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je moet durven signaleren. Wilders is nu eenmaal een slecht mens.
Dat weet ik niet.
Er ziijn nu eenmaal mensen in Nederland die helemaal weglopen met z'n onrealistische ideeen.

Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands. Komen er straks luisterinspecteurs?
En ook nog de belastingen verlagen én de grenzen dichtgooien. O ja, en de straffen moeten omhoog.
Waar gaat ie het geld vandaan toveren?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:42:51 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223615
Het is simpelweg nutteloos. Alsof je loyaliteit als hoogste waarde ziet, terwijl je juist moet afvragen waaraan je loyaal moet zijn. Onze (grond)wet is al een voortvloeisel uit onze cultuur en traditie, dus heeft zo'n wet geen toegevoegde waarde.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:45:05 #23
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223669
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:

Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands.
Wat doet onze geblondeerde volkswijkbewoner toch veel voor onze "vrijheid", niet?
pi_36223691
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:45 schreef Arendt het volgende:

[..]

Wat doet onze geblondeerde volkswijkbewoner toch veel voor onze "vrijheid", niet?
Als daarmee wordt voorkomen dat er haat wordt gepredikt, dan doet dat inderdaad veel voor ónze 'vrijheid'.
geen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:47:23 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223715
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:

Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands. Komen er straks luisterinspecteurs?
Grappig voor iemand die zo voor een absolute vrijheid van meningsuiting is. "He, je mag je mening uiten, alleen niet in het Arabisch, Turks, Marokkaans, Duits, Engels, Frans, etc...". Wat een vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')