Deze Wildersquote:Wilders wil non-discriminatiewet schrappen
Uitgegeven: 21 maart 2006 07:09
Laatst gewijzigd: 21 maart 2006 07:28
DEN HAAG - Tweede Kamerlid Wilders wil artikel 1 van de Grondwet (het non-discriminatiebeginsel) afschaffen en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Wilders schrijft dat dinsdag in het politieke programma 'Klare Wijn' voor zijn Partij voor de Vrijheid.
Wilders volgt daarmee Pim Fortuyn die er vier jaar geleden al voor pleitte om het non-discriminatiebeginsel uit de Grondwet te schrappen. Voor Fortuyn betekende dat een breuk met zijn toenmalige partij Leefbaar Nederland.
Gelijken
Artikel 1 van de Grondwet luidt als volgt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Wilders stelt dat hij niet voor discriminatie is, maar artikel 1 leidt volgens hem tot een inperking van de vrijheid van meningsuiting. "In de praktijk van alledag blijkt het gelijkheidsdenken het onmogelijk te maken om problemen te benoemen en indien nodig een gerechtvaardigd onderscheid te maken."
Allochtonen
Met 1,6 miljoen allochtonen in Nederland, van wie 1 miljoen de islam aanhangen, is de "vaststelling en verdediging van onze identiteit volgens Wilders "een zaak van hoge urgentie". De zuivere islam is volgens hem "intrinsiek a-democratisch".
Wilders wil verder de grenzen voor zeker vijf jaar sluiten voor niet-westerse immigranten, en een verbod op het oprichten van nieuwe islamitische scholen en moskeeën gedurende eveneens vijf jaar. Verder wil hij een preekverbod voor buitenlandse imams en een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal.
Op overig gebied wil Wilders de belastingen fors verlagen, de overheid en het aantal ambtenaren fors inkrimpen, de Europese Commissie en het Europees Parlement afschaffen en bindende referenda (over bijvoorbeeld toetreding van Turkije tot de EU en de euro). Op veiligheidsgebied wil hij hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen en invoering van administratieve detentie bij terrorismebestrijding.
Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 08:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Deze Wildersblijft toch de ultieme zakkenwasser uit onze politiek. Getraumatiseerde proleet. Beetje voor mij gaan bepalen welke cultuur ik dien aan te hangen om hier te passen. Het zijn godverdomme de jaren 30 niet meer.
Hoe lang duurt het eigenlijk nog voordat deze man een fatale hersenbloeding krijgt?
Nee hoor. Vooral mijn laatste zin is een wetenschappelijke vraag, geheel in de humanistische traditie.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.
En daarmee de wens van vrijheid van meningsuiting van peroxidehoofd negeren? Dát is pas grof.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.
De laatste keer dat (in Europa in ieder geval) een bepaalde cultuur in de grondwet boven een andere cultuur werd geheven, was in 1935 toen men bij onze oosterburen een dergelijke grondswetwijziging doorvoerde.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:13 schreef Sidekick het volgende:
Wat hebben we concreet aan een grondwetsartikel over een dominante cultuur?
Simpel gezegd betekend dat een Turk en en Nederlander allebei 50 euro moeten betalen voor dezelfde boete. En dat een Marokkaan en een Nederlander allebei hetzelfde aan belasting moeten betalen bij hetzelfde loon. En dat een Marokkaan net zoveel recht heeft om in de tram op een stoel te zitten als een Nederlander.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:16 schreef Sidekick het volgende:
Trouwens, een verbod op discriminatie is trouwens niet het gelijkheidsbeginsel. Ik geloof dat je dan spreekt over gelijkwaardigheid.
Wat een kolder, wat moet ik als liberaal en ongelovige met zo'n artikel in de grondwet. Buiten dat kun je amper spreken over een "joods-christelijke" traditie maar hoor je eerder te spreken over een romeinse traditie waar onze samenleving meer raakvlakken mee heeft dan met die onzinnige niet bestaande hybride.quote:Tweede Kamerlid Wilders wil artikel 1 van de Grondwet (het non-discriminatiebeginsel) afschaffen en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd.
Je moet durven signaleren. Wilders is nu eenmaal een slecht mens.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:29 schreef Sidekick het volgende:
De Hitler-vergelijking vind ik trouwens jammerlijke grootspraak dat afleidt van inhoudelijke kritiek hierop, ondanks overeenkomsten.
Ben je bang dat je commentaar krijgt in de trant van "onjuiste toeschrijving, sentimentalisering, volkstheater" oid??? Ik zit nu Kershaw te lezen en idd is de historisch backdrup geheel verschillend en wrs de intentie ook (neem ik althans aan), maar toch zit ik nog steeds te wachten op een degelijk onderbouwde vergelijking tussen wat dit soort conservatieven van plan zijn en wat in het interbellum plaatsvond. Volgens mij is dat nl. best een interessant discussiestuk (voor C&H weliswaar).quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:29 schreef Sidekick het volgende:
De Hitler-vergelijking vind ik trouwens jammerlijke grootspraak dat afleidt van inhoudelijke kritiek hierop, ondanks overeenkomsten.
Dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je moet durven signaleren. Wilders is nu eenmaal een slecht mens.
Wat doet onze geblondeerde volkswijkbewoner toch veel voor onze "vrijheid", niet?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands.
Als daarmee wordt voorkomen dat er haat wordt gepredikt, dan doet dat inderdaad veel voor ónze 'vrijheid'.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:45 schreef Arendt het volgende:
[..]
Wat doet onze geblondeerde volkswijkbewoner toch veel voor onze "vrijheid", niet?
Grappig voor iemand die zo voor een absolute vrijheid van meningsuiting is. "He, je mag je mening uiten, alleen niet in het Arabisch, Turks, Marokkaans, Duits, Engels, Frans, etc...". Wat een vrijheid.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands.Komen er straks luisterinspecteurs?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |