Ik denk niet dat hij dit alles gewild zou hebben, maar misschien is de aarde wel een 'test' of iets in die richting, gewoon mensen neergooien en kijken wat er gebeurt.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
ik heb een hekel aan al dat negatieve gezeik meteen,
het credo god bestaat niet is best een goede stelling
stel je voor god bestaat wel.......
1) zou god dan gewild hebben dat een miljoen tutsi's vermoord werden door
een kleine groep tutsi's ....
2) zou god gewild hebben dat ene A.H. een kleine 7 miljoen joden de dood in had gejaad??
3) zou god het goed vinden hoe we heden tendage omgaan met de natuur om ons heen?
quote:of zou god het allemaal wel prima vinden en zeggen.....
als jullie dit zo graag met mijn planneet aarde willen doen dan doen jullie dit toch lekker.....
Dan zou hij dat ook bij elk klein ding moeten doen, ik noem maar wat, fout parkeren, en dan is er ook niks meer aan...quote:toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
verzetten tegen dit soort ontheil zoals hierboven geschetst is.............
iets laten gebeuren is iets anders dan ergens achter staan of iets aansporen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
2) zou god gewild hebben dat ene A.H. een kleine 7 miljoen joden de dood in had gejaad??
3) zou god het goed vinden hoe we heden tendage omgaan met de natuur om ons heen?
of zou god het allemaal wel prima vinden en zeggen.....
als jullie dit zo graag met mijn planneet aarde willen doen dan doen jullie dit toch lekker.....
Ik kan mij deze stelling goed voorstellen, toch leg ikzelf de nadruk meer op een ander vlak.quote:toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
dat was mijn reactiequote:hieruit comcluderend moet ik zijn dat god of:
een ongeinteresseerde vent is
of dat hij niet bestaat.....
aan eenieder van u om hierop te reageren!!
een experiment zoiets als van de witte muizen ?quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:40 schreef capibar het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij dit alles gewild zou hebben, maar misschien is de aarde wel een 'test' of iets in die richting, gewoon mensen neergooien en kijken wat er gebeurt.
[..]
Helemaal mee eens.quote:
Uiteindelijk is het de planeet van de mensen zelf, WIJ moeten hier wonen.
Als je God niet overal ziet, zie je hem nergens. Een beetje de God van Spinoza dus. De vraag is niet of God bestaat, maar hoe je 'hem' zou zien. Wat maakt de vorm, wat geeft ons energie en leven? Wat bepaalt dat we niet slechts miljarden heen en weer draaiende moleculen zijn? Daar is toch een scheppingskracht voor nodig, die wat mij betreft best God genoemd mag worden.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:39 schreef Cvdp het volgende:
Ik ben iemand die iets geloofd als ie het ziet..
Ik zou graag willen dat hij bestond want dat zou mooi zijn .
Op dit punt verschillen wij van mening.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:08 schreef Gorian het volgende:
[..]
Discussies over God zijn zinloos of zelf onmogelijk, zolang iedereen er zijn eigen beeld bij blijft vormen.
Ik denk dat het ietsje verder gaat dan dat,misschien is het leven op aarde gewoon een soort test voor waar je past als je dood gaat.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:48 schreef Mirage het volgende:
[..]
een experiment zoiets als van de witte muizen ?
Maar ik denk dat jij en ik weten waar zo een discussie hier op uit zou draaien, toch?quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:14 schreef Mirage het volgende:
[..]
Op dit punt verschillen wij van mening.
Ik begrijp dat het verschil in definitie die er ongetwijfeld is een discussie ingewikkelder maakt, maar tegelijkertijd maakt dat het naar mijn idee weer interessanter.
Iets zo ongrijpbaars, iets waarover zo verschillend gedacht kan worden.
Ik vind het mooi om eventjes mee te kunnen kijken door de ogen van een ander.
Júist als die door een bril kijkt die ik nog niet gepast heb of waar ik niet op zou komen.
Het doel van een discussie hoeft niet te zijn een unanieme uitkomst te krijgen.
Het doel kan ook zijn juist níet gelijkgestemd te zijn en zo verrijkt te worden met mogelijke andere zienswijzen.
You got me!quote:Mirage: 1 april hè
De kosmische achtergrondstraling.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:08 schreef Gorian het volgende:
De vraag is niet of God bestaat, maar hoe je 'hem' zou zien. Wat maakt de vorm, wat geeft ons energie en leven? Wat bepaalt dat we niet slechts miljarden heen en weer draaiende moleculen zijn? Daar is toch een scheppingskracht voor nodig, die wat mij betreft best God genoemd mag worden.
quote:Op zondag 2 april 2006 17:55 schreef Pakspul het volgende:
God => Goud, Olie en Drugs
Er zijn zelfs mensen die menen dat God een boodschap in die 2,7 Kelvin heeft gestoptquote:Op zondag 2 april 2006 16:27 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
De kosmische achtergrondstraling.
Dat wil ik wel aantonen, maar pas wanneer jij aantoont dat jij bewijs hebt dat God niet bestaat. Aangezien jij de stelling maakt, mag je het ook beargumenteren.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:37 schreef Agorias het volgende:
Stelling: God bestaat niet.
Wie weet hier een argument neer te zetten dat god wel bestaat?![]()
mijn reactie in vet.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
Nee
Wat blijft er over van eigen verantwoordelijkheid ? Het is toch absurbt dat je zegt : Omdat WIJ alles verkeerd doen , bestaat God opeens niet..
toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
Wanneer je je conclusie basseert op 3 dingen die gebeurt zijn , en die de schult zijn van de mensen,concludeer ik dat je absoluut geen grondig onderzoek hebt gedaan. Wanneer je wilt weten wie iemand is of wat Hij is , dan is het goed om meer van Hem te weten te komen.En niet uitgaan van een drogreden
God als idee bestaat wel volgens mij.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:37 schreef Agorias het volgende:
Stelling: God bestaat niet.
Wie weet hier een argument neer te zetten dat god wel bestaat?![]()
Het zou al mooi zijn als je de naastenliefde en het respect uit de bijbel kunt leren, want in jouw post staat wel zoveel arrogantie over je eigen gedachtengangen tegenover "simpele zielen"...quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:54 schreef Blue-eagle het volgende:
Heel simpel, je kan niet zeggen dat iets bestaat simpelweg omdat niemand kan aantonen dat het niet bestaat. Nog simpeler: het is net zo logisch om aan te nemen dat het vliegende spaghetti monster bestaat, dan dat er een (Christelijke of wat dan ook) God bestaat.
Mensen die geloven in een God komen op mij over als simpele zielen, mensen die klakkeloos aannemen dat er "meer" is omdat ze dat van hun ouders of school etc. hebben meegekregen. Of zoals mijn ex-leraar vertelde: "Ik geloof omdat mijn dochter en vrouw dood zijn, beweer jij dat ze er niet meer zijn? Dan heb ik niks meer om voor te leven." Dat is een aardige dooddoener om mij als niet-gelovige het zwijgen op te leggen, maar het geeft mooi aan dat emoties erg goede drijfveren zijn om jezelf toe te staan te geloven in zoiets belachelijks als een God.
Mensen willen geloven, ik wil ook best geloven, maar ik weet wel dat ik niet zomaar in iets ga geloven alleen omdat al duizenden jaren lang primitieve sukkels "geloven" in vanalles en nog-wat.. maargoed, dat ben ik. Het is jamemr dat geloof bestaat, het is jammer dat gelovigen vaak zo fanatiek zijn dat ze niet open staan voor redeneringen. En helaas blijft het daarbij.
Over een paar honderd jaar weten we wel beter.
Voor mij heeft God geen functie als bijvoorbeeld een sport een functie heeft als uitlaatklep. Soms denk ik dat wel eens, maar dan zie ik wat Hij werkelijk bedoelt. Dat is niet alleen voelen, maar ook verstandelijk beredeneren. Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:05 schreef Sapientiea het volgende:
Het is toch mooi voor die mensen die het nodig hebben dat god 'bestaat'? Het enige wat je hoeft te doen is geloven dat alles goedkomt en dat er een oneindig leven op je wacht na je dood.
Ik vind het voor mezelf niet nodig en dus bestaat god niet.
Tis maar wat je nodig hebt als mens.
Werkelijk? Jij ziet wat god bedoeld heeft?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Voor mij heeft God geen functie als bijvoorbeeld een sport een functie heeft als uitlaatklep. Soms denk ik dat wel eens, maar dan zie ik wat Hij werkelijk bedoelt. Dat is niet alleen voelen, maar ook verstandelijk beredeneren. Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Ooit was er geen God voor de mens, totdat Hij zichzelf openbaarde.
Er is meer dan je ratio alleen. Dat zoiets als geloven in een hokje wordt gedrukt, vind ik per definitie al fout. De wereld is geen wiskundig model.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:16 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Werkelijk? Jij ziet wat god bedoeld heeft?
Precies wat ik dus bedoel! Jij hebt het nodig en dus geloof je het, sterker je redeneerd het zo terug dat alles klopt voor jou [en gelijk denkenden] dan.
Daar is niks mis mee, zolang je maar gelukkig bent denk ik dan.
In de wetenschap dat er binnen nu en 2000 jaar in sociaal opzicht met de mensheid nog geen bal verandert is en je kunt leven in de illusie van technologie... kan ik je met zekerheid zeggen dat die "boeren" in je betoog dichterbij staan dan je denkt. 1 bom zou in principe de hele mensheid weer achteruit helpen, zo weinig zijn mensen nu geevolueerd. Het enige dat zich ontwikkeld heeft, is technologie. Dankzij het informatietijdperk weten we nu ook wat er op andere delen van de Aarde zich afspeelt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:05 schreef RickySway het volgende:
God.... waar? hoezo?
Oh ja... dat kwam door die 'bijbel'. Die collectie verhalen van meer dan 2000 jaar terug waarin men dacht dat God uit de wolken kwam.
Jij gelooft in God? Good for you.
Na meer dan 2000 jaar hecht ik geen waarde meer in hoe die ervaring 'gezien' werd door ooggetuigen. Ik bedoel hallo.... Adam stierf op welke leeftijd?! 700-ish jaar oud?! God die neerdaalt op een vuurspuwende donderwolk op berg Sinai?
In de tijd waar het wiel nog niet uitgevonden is kan ik mij voorstellen hoe zo'n wolk als een GOD-figuur gezien wordt. Begrijpelijk, want ze wisten (nog) niet beter.
Maar laten we eerlijk zijn. Is onze kennis van de wereld niet ietwat gegroeid sindsdien? Wie zegt dat er geen sprake was van technologie op die bepaalde Mozes-dag. Of zelfs aliens?
Naar mijn mening moeten we onze levens niet langer laten leiden door eeuwenoude boeken. Zeker niet als de betekenis en autheticiteit van de verhalen niet meer achterhaald kan worden..... en ZEKER niet als het ook nog eens incompleet is, ten behoefte van de kerk.
Religie is voor machtsscheiding. Je hebt volgers die met liefde hun leven inleveren door pure indoctrinatie..... en nee dat geldt niet alleen binnen de Islamitische cultuur. hetzelfde is even hard aanwezig binnen onze oh-zo geprijsde westerlijke cultuur.
Aan wiens ethische waarheid moet je dat boek gaan toetsen?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Da's persoonlijk. Ik kan dat voor jou niet invullen. Daarmee heb ik je vraag beantwoord, geloof ik. Wat ik zelf ervaar is een beschrijving van het omgaan met anderen en je eigen gedachten en gevoelens hierin. Deze worden op een simpele manier uitgelegd, aan de hand van voorbeelden.. en hebben naar mijn mening een groot effect als je ernaar handelt. Simpelweg stilstaan bij 'het Woord' laat je stilstaan bij de situatie. Da's behoorlijk krachtig.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Aan wiens ethische waarheid moet je dat boek gaan toetsen?
quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:13 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's persoonlijk. Ik kan dat voor jou niet invullen.
Dat bedoel ik. Ik ben het dan ook totaal niet met je post eens.quote:Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Het spreekt elkaar niet tegen. Waarom complex en toch eenvoudig? Omdat mijn interpretatie heel anders is als de jouwe, vanwege het verschil in mijn referentiekader en de jouwe. Wat jij uit de bijbel kunt halen, kan heel iets anders zijn als wat ik uit de bijbel haal. Wat ik uit een vers of verhaal haal, kan heel anders zijn dan jij uit hetzelfde vers of verhaal haalt. Ik kan daar een lering uit trekken die heel anders is en vanaf dat punt heel anders met een situatie omgaan, voor jou kan dit net een tikkeltje anders zijn. Dat is een eenvoudig verhaal dat complex vertaald wordt. 2 voudig gedecodeerd, eenzijdig gecodeerd. Voor ieder individu op Aarde is dat toch 1 codering, miljarden decoderingen. Lijkt me toch behoorlijk complex.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Dat bedoel ik. Ik ben het dan ook totaal niet met je post eens.
Er bestaat niet zoiets als ethische waarheid, moraal is relatief.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Voor mij heeft God geen functie als bijvoorbeeld een sport een functie heeft als uitlaatklep. Soms denk ik dat wel eens, maar dan zie ik wat Hij werkelijk bedoelt. Dat is niet alleen voelen, maar ook verstandelijk beredeneren. Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Ooit was er geen God voor de mens, totdat Hij zichzelf openbaarde.
Denk eens na.. STEL dat er een God is. Wat is het nut voor hem om mensen ZELF te sturen? Dan had ie net zo goed robots op de wereld kunnen zetten die doen wat hij oke vind...quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
hieruit comcluderend moet ik zijn dat god of:
een ongeinteresseerde vent is
of dat hij niet bestaat.....
aan eenieder van u om hierop te reageren!!
Maar theologen beweren dat God de toekomst kent...quote:Op woensdag 5 april 2006 03:58 schreef Ahura het volgende:
[..]
Denk eens na.. STEL dat er een God is. Wat is het nut voor hem om mensen ZELF te sturen? Dan had ie net zo goed robots op de wereld kunnen zetten die doen wat hij oke vind...
De wereld is een wiskundig model geschapen naar de ratio van God. Hij heeft het zo gemaakt dat er hele duidelijke hokjes zijn: goed en foutquote:Op dinsdag 4 april 2006 14:47 schreef Integrity het volgende:
[..]
Er is meer dan je ratio alleen. Dat zoiets als geloven in een hokje wordt gedrukt, vind ik per definitie al fout. De wereld is geen wiskundig model.
Iig houd ie zich niet bezig met spelling of het feit dat je God zonder hoofdletter schrijft.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:39 schreef mangaan het volgende:
god is the thing you want from him
god is the thing you expect from himr
god ist the thimg you desire
god is the thing you are waiting fo
god is the thing you can't capture
god is the ting you are wating for....
but is there a god,,,,,
is there a planner
quote:Op woensdag 5 april 2006 04:19 schreef Doderok het volgende:
[..]
Maar theologen beweren dat God de toekomst kent...
Wat is dan het verschil? Hij weet wat ze gaan doen...
Safe to say that you are one of God's very own prototypes, too weird to live, too rare to die, maar ja, wat maakt variateit mij nou wat uit?quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:19 schreef capibar het volgende:
[..]
Ik denk dat het ietsje verder gaat dan dat,misschien is het leven op aarde gewoon een soort test voor waar je past als je dood gaat.
Huh?quote:Op woensdag 5 april 2006 04:25 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]Je ondertitel
Ik mag toch hopen dat we hier niet te maken hebben met hersenspoeling / indoctrinatie
Maar ik vrees van wel...
Je houd er wel een hele erge zweeftheorie op na.quote:Op zondag 2 april 2006 09:32 schreef Dromenvanger het volgende:
-te lange text-
Nog maals: God heeft in zijn goddelijke ratio een hele duidelijke bedoeling: GOED EN FOUTquote:Op dinsdag 4 april 2006 13:16 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Werkelijk? Jij ziet wat god bedoeld heeft?
Precies wat ik dus bedoel! Jij hebt het nodig en dus geloof je het, sterker je redeneerd het zo terug dat alles klopt voor jou [en gelijk denkenden] dan.
Daar is niks mis mee, zolang je maar gelukkig bent denk ik dan.
quote:Op maandag 3 april 2006 10:06 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat wil ik wel aantonen, maar pas wanneer jij aantoont dat jij bewijs hebt dat God niet bestaat. Aangezien jij de stelling maakt, mag je het ook beargumenteren.
Mischien ben jij wel gehersenspoeld van kinds af aan. Mischien is alles wat jij vandaag ziet een grote leugen... Mischien is de wereld wel maar 157 jaar oud en wordt hij geen dag ouder.quote:Op woensdag 5 april 2006 04:30 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik ga weg, er komen steeds meer van jongsaf aan gehersenspoelde users hier
Sterkte met dat sprookjesfiguur, god
En veel leesplezier in dat sprookjesboek, de bijbel...
Maar natuurlijk kun jij dat wel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
Iemand die zoiets als de Aarde zou kunnen maken, is grootser dan het menselijk verstand. Hoe kun je zoiets groots dan met je verstand bevatten?
Vraag me af wiens kloon jij bentquote:Op woensdag 5 april 2006 04:35 schreef Nutella het volgende:
[..]
Mischien ben jij wel gehersenspoeld van kinds af aan. Mischien is alles wat jij vandaag ziet een grote leugen... Mischien is de wereld wel maar 157 jaar oud en wordt hij geen dag ouder.
Zen helpt je dan ook je eigen pad te vinden, het Christendom leidt je in een onverkozen pad en waar in de bijbel heb jij Jezus horen praten dan?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:13 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's persoonlijk. Ik kan dat voor jou niet invullen. Daarmee heb ik je vraag beantwoord, geloof ik. Wat ik zelf ervaar is een beschrijving van het omgaan met anderen en je eigen gedachten en gevoelens hierin. Deze worden op een simpele manier uitgelegd, aan de hand van voorbeelden.. en hebben naar mijn mening een groot effect als je ernaar handelt. Simpelweg stilstaan bij 'het Woord' laat je stilstaan bij de situatie. Da's behoorlijk krachtig.
Vanuit de Zen is dit overigens ook mogelijk, heeft met zelfbewustzijn te maken. Zen geeft alleen geen antwoord op het hoe en waarom, terwijl de bijbel dit wel doet naar mijn mening. Ik probeer mijn zorgen ook bij Christus te leggen en ik moet zeggen dat dit steeds beter lukt. Het geeft een rust. Heeft Hij je ook belooft in de bijbel trouwens.
PMB-Rug's natuurlijk.quote:Op woensdag 5 april 2006 04:39 schreef Doderok het volgende:
[..]
Vraag me af wiens kloon jij bent![]()
BTW: heeft iemand mij daarnet voor een gelovige aanzien???
Wel zoiets als selectieve perceptie en jouw eigen referentiekader.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:48 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als ethische waarheid, moraal is relatief.
Zwaktebod en onzin, de bewijslast ligt natuurlijk bij de gelovigen. Bewijs jij anders maar dat Sinterklaas, Zeus, de smurfen en killer tomatoes niet bestaan.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:24 schreef Integrity het volgende:
Terugkerend op dit topic. Er werd gevraagd om een bewijs dat God bestaat. Bewijs eerst maar eens dat God niet bestaat.
Hoe kun je nou iets " bewijzen" als het niet eens in het rationele gebied is gedefinieerd. Laat staan dat je het "niet kunt bewijzen", want zodra je God rationeel zou kunnen definieren, dan zou zijn bestaan niet gelden totdat het tegendeel is bewezen. Je maakt hier dus een aardige denkfout, lijkt me.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:24 schreef Integrity het volgende:
Terugkerend op dit topic. Er werd gevraagd om een bewijs dat God bestaat. Bewijs eerst maar eens dat God niet bestaat.
Ok, ik doelde erop dat die eenvoud&effectiviteit die jij ziet, puur persoonlijk is. Voor mij zitten er namelijk heel wat onoverkomelijke kronkels in de Bijbel, die ik totaal niet kan rijmen met mijn eigen levensopvattingen. Voor mij is er dus absoluut geen "eenvoud en effectiviteit"quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het spreekt elkaar niet tegen. Waarom complex en toch eenvoudig? Omdat mijn interpretatie heel anders is als de jouwe, vanwege het verschil in mijn referentiekader en de jouwe.
Dat maakt de materie complex, nietwaar?quote:Op woensdag 5 april 2006 13:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, ik doelde erop dat die eenvoud&effectiviteit die jij ziet, puur persoonlijk is. Voor mij zitten er namelijk heel wat onoverkomelijke kronkels in de Bijbel, die ik totaal niet kan rijmen met mijn eigen levensopvattingen. Voor mij is er dus absoluut geen "eenvoud en effectiviteit"
Volgens mij is het dezelfde denkfout als de uitspraak "God bestaat niet".quote:Op woensdag 5 april 2006 13:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe kun je nou iets " bewijzen" als het niet eens in het rationele gebied is gedefinieerd. Laat staan dat je het "niet kunt bewijzen", want zodra je God rationeel zou kunnen definieren, dan zou zijn bestaan niet gelden totdat het tegendeel is bewezen. Je maakt hier dus een aardige denkfout, lijkt me.
Moet ik jou hierin serieus nemen?quote:Op woensdag 5 april 2006 13:28 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Zwaktebod en onzin, de bewijslast ligt natuurlijk bij de gelovigen. Bewijs jij anders maar dat Sinterklaas, Zeus, de smurfen en killer tomatoes niet bestaan.
Je zegt het goed, als je spreekt over een wiskundig model, dan moet er intelligentie aan te pas gekomen zijn.quote:Op woensdag 5 april 2006 04:24 schreef Nutella het volgende:
[..]
De wereld is een wiskundig model geschapen naar de ratio van God. Hij heeft het zo gemaakt dat er hele duidelijke hokjes zijn: goed en fout
De stelling is: "God bestaat niet". Aan de gelovigen de taak om te bewijzen dat God wel bestaat. Nou kijk om je heen, dan maar. Je bent er, hoe kan dat?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:16 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Punt is dat de bewijslast in deze duidelijk bij jou ligt.
Kennelijk ben je nog best nieuw op het gebied van deze discussie... Met die redenering kun je bijna alles verzinnen en verwachten dat anderen het tegendeel bewijzenquote:Op woensdag 5 april 2006 15:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
De stelling is: "God bestaat niet". Aan de gelovigen de taak om te bewijzen dat God wel bestaat. Nou kijk om je heen, dan maar. Je bent er, hoe kan dat?
Nu aan jou de vraag: bewijs jij nu eens dat God er niet is. Je kunt nu steeds maar weer dit gaan weerleggen bij mij, maar als jij de stelling inneemt dat God niet bestaat... kom dan eens op met je bewijzen. Overtuig mij eens?
Dat gebeurt ook, maar niet in 100 of 1000 jaar, je hebt het over evolutie en dat heeft tijd nodig.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je hebt wel testen die aantonen dat de menselijke hersens zich ontwikkelen. In hoeverre kun je zoiets geloven?
Ik schat in dat er van beide overtuigingen geen bewijzen zullen komenquote:Op woensdag 5 april 2006 15:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
De stelling is: "God bestaat niet". Aan de gelovigen de taak om te bewijzen dat God wel bestaat. Nou kijk om je heen, dan maar. Je bent er, hoe kan dat?
Nu aan jou de vraag: bewijs jij nu eens dat God er niet is. Je kunt nu steeds maar weer dit gaan weerleggen bij mij, maar als jij de stelling inneemt dat God niet bestaat... kom dan eens op met je bewijzen. Overtuig mij eens?
Om dat model te ontwikkelen misschien. Het zegt 0,0 over of de werkelijkheid die het model beschrijft ook door iets ontworpen is.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je zegt het goed, als je spreekt over een wiskundig model, dan moet er intelligentie aan te pas gekomen zijn.
Je lult erom heen, mijn punt is dat je dit helemaal niet kunt bewijzen. Als we spreken over een discussie, voer jij zojuist een drogreden uit. Je gooit de discussie op een andere boeg. Ik had iets aangetoond met de vraag: Kijk eens om je heen. Je hebt het antwoord niet hoe dit allemaal kan. Jij niet en ik ook niet. Bewijs kan ik niet aantonen, net zo min als dat jij het kunt.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:22 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kennelijk ben je nog best nieuw op het gebied van deze discussie... Met die redenering kun je bijna alles verzinnen en verwachten dat anderen het tegendeel bewijzen![]()
Hoe kom je bij die aanname?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je zegt het goed, als je spreekt over een wiskundig model, dan moet er intelligentie aan te pas gekomen zijn.
Nou, dat zie ik toch anders. Als jij stelt dat God niet bestaat omdat je er geen goede redenen voor kunt vinden, specificeer je je denkkader. Wat jij doet is simpelweg onmogelijk, want God is niet wetenschappelijk of rationeel te definieren. Of je moet het gaan hebben over Spinoza's interpretatie van God, zoals bv Einstein deed.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:08 schreef Integrity het volgende:
[..]
Volgens mij is het dezelfde denkfout als de uitspraak "God bestaat niet".
Je gebruikt je logica om iets te begrijpen. Om het in een hokje te drukken. Wiskunde is de ultieme vorm van die logica. Zodra iets wiskundig juist in elkaar steekt, dan zal er een ontwikkelaar achter moeten steken. Iets van een intelligentie om deze logica uit te voeren. Zo niet, dan kan er niet gesproken worden over wiskunde, maar over louter toeval.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Om dat model te ontwikkelen misschien. Het zegt 0,0 over of de werkelijkheid die het model beschrijft ook door iets ontworpen is.
Je hebt helemaal niets aangetoond met die vraag. Die vraag is te open waardoor er veel te veel interpretaties mogelijk zijn. En hoe kom je van: "We weten het niet" tot "dus moet het god zijn"?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:28 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je lult erom heen, mijn punt is dat je dit helemaal niet kunt bewijzen. Als we spreken over een discussie, voer jij zojuist een drogreden uit. Je gooit de discussie op een andere boeg. Ik had iets aangetoond met de vraag: Kijk eens om je heen. Je hebt het antwoord niet hoe dit allemaal kan. Jij niet en ik ook niet. Bewijs kan ik niet aantonen, net zo min als dat jij het kunt.
In die wetenschap mag jij me uitleggen waarom je dan toch bewijsvoering wilt?
Hoe kom je daar toch bij?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:31 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je gebruikt je logica om iets te begrijpen. Om het in een hokje te drukken. Wiskunde is de ultieme vorm van die logica. Zodra iets wiskundig juist in elkaar steekt, dan zal er een ontwikkelaar achter moeten steken.
Zelfde verhaal als de discussie die ik voer met die andere jongen: je kunt niet aantonen dat God wel of niet bestaat, daarmee is het ook een kwestie van geloven. Ik kan je wel zeggen hoe ik het ervaar, maar dan kom je toch op de subjectiviteit van het geheel.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, dat zie ik toch anders. Als jij stelt dat God niet bestaat omdat je er geen goede redenen voor kunt vinden, specificeer je je denkkader. Wat jij doet is simpelweg onmogelijk, want God is niet wetenschappelijk of rationeel te definieren. Of je moet het gaan hebben over Spinoza's interpretatie van God, zoals bv Einstein deed.
Rationeel nadenken heeft te maken met het rationele gedeelte van je brein. Die denkt in associatiesquote:
Dat vraag ik niet, ik vraag waarom jij vind dat een wiskundige verklaring van een fenomeen betekent dat er een intelligentie verantwoordelijk is voor dat fenomeen?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:36 schreef Integrity het volgende:
[..]
Rationeel nadenken heeft te maken met het rationele gedeelte van je brein. Die denkt in associaties
God heeft zichzelf openbaart, al een jaar of 6000 terug voor het eerst. Hij heeft zichzelf laten zien in Jezus, zo'n 2000 jaar terug.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niets aangetoond met die vraag. Die vraag is te open waardoor er veel te veel interpretaties mogelijk zijn. En hoe kom je van: "We weten het niet" tot "dus moet het god zijn"?
Zet er dan even bij "ik geloof". En over bewijs gesproken, hoe oud is de wereld volgens jou?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:40 schreef Integrity het volgende:
[..]
God heeft zichzelf openbaart, al een jaar of 6000 terug voor het eerst. Hij heeft zichzelf laten zien in Jezus, zo'n 2000 jaar terug.
Hoe zit het met de evolutie theorie? ontkennen gelovigen dat totaal?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:40 schreef Integrity het volgende:
[..]
God heeft zichzelf openbaart, al een jaar of 6000 terug voor het eerst. Hij heeft zichzelf laten zien in Jezus, zo'n 2000 jaar terug.
quote:Op woensdag 5 april 2006 15:00 schreef Freethinker het volgende:
Ik ben niet gelovig en ben dan ook meer van het dood-is-dood-principe. Ik denk dat veel gelovigen de bijbel ook niet echt letterlijk zullen nemen en ook de symboliek van het boek inzien.
Maar als je dan bijvoorbeeld lopen over water, de zondvloed, sprekende dieren en onbevlekte ontvangenis enz. als figuurlijk beschouwd waarom zou je dan wel in een letterlijk hiernamaals/hemel of de 'lieve vader' die daar op je wacht geloven. Is dat dan ook niet gewoon figuurlijk?
Ken jij de evolutietheorie wel eens? Daar wordt niet gezegd over het ontstaan van het leven, alleen hoe het leven zich aanpast aan haar natuurlijke omgeving.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:44 schreef mForce het volgende:
[..]
Hoe zit het met de evolutie theorie? ontkennen gelovigen dat totaal?
Maar jij gelooft dus de bijbel, je weet dat er genoeg bewijs is tegen veel beweringen die in de bijbel worden gedaan?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:49 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ken jij de evolutietheorie wel eens? Daar wordt niet gezegd over het ontstaan van het leven, alleen hoe het leven zich aanpast aan haar natuurlijke omgeving.
Ouder dan Genesis, omdat in Deuteronium wordt gesproken over een bevolking voor Genesis. Reuzen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:42 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Zet er dan even bij "ik geloof". En over bewijs gesproken, hoe oud is de wereld volgens jou?
Kom maar op met dat bewijs danquote:Op woensdag 5 april 2006 15:50 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar jij gelooft dus de bijbel, je weet dat er genoeg bewijs is tegen veel beweringen die in de bijbel worden gedaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |