Ik denk niet dat hij dit alles gewild zou hebben, maar misschien is de aarde wel een 'test' of iets in die richting, gewoon mensen neergooien en kijken wat er gebeurt.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
ik heb een hekel aan al dat negatieve gezeik meteen,
het credo god bestaat niet is best een goede stelling
stel je voor god bestaat wel.......
1) zou god dan gewild hebben dat een miljoen tutsi's vermoord werden door
een kleine groep tutsi's ....
2) zou god gewild hebben dat ene A.H. een kleine 7 miljoen joden de dood in had gejaad??
3) zou god het goed vinden hoe we heden tendage omgaan met de natuur om ons heen?
quote:of zou god het allemaal wel prima vinden en zeggen.....
als jullie dit zo graag met mijn planneet aarde willen doen dan doen jullie dit toch lekker.....
Dan zou hij dat ook bij elk klein ding moeten doen, ik noem maar wat, fout parkeren, en dan is er ook niks meer aan...quote:toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
verzetten tegen dit soort ontheil zoals hierboven geschetst is.............
iets laten gebeuren is iets anders dan ergens achter staan of iets aansporen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
2) zou god gewild hebben dat ene A.H. een kleine 7 miljoen joden de dood in had gejaad??
3) zou god het goed vinden hoe we heden tendage omgaan met de natuur om ons heen?
of zou god het allemaal wel prima vinden en zeggen.....
als jullie dit zo graag met mijn planneet aarde willen doen dan doen jullie dit toch lekker.....
Ik kan mij deze stelling goed voorstellen, toch leg ikzelf de nadruk meer op een ander vlak.quote:toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
dat was mijn reactiequote:hieruit comcluderend moet ik zijn dat god of:
een ongeinteresseerde vent is
of dat hij niet bestaat.....
aan eenieder van u om hierop te reageren!!
een experiment zoiets als van de witte muizen ?quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:40 schreef capibar het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij dit alles gewild zou hebben, maar misschien is de aarde wel een 'test' of iets in die richting, gewoon mensen neergooien en kijken wat er gebeurt.
[..]
Helemaal mee eens.quote:
Uiteindelijk is het de planeet van de mensen zelf, WIJ moeten hier wonen.
Als je God niet overal ziet, zie je hem nergens. Een beetje de God van Spinoza dus. De vraag is niet of God bestaat, maar hoe je 'hem' zou zien. Wat maakt de vorm, wat geeft ons energie en leven? Wat bepaalt dat we niet slechts miljarden heen en weer draaiende moleculen zijn? Daar is toch een scheppingskracht voor nodig, die wat mij betreft best God genoemd mag worden.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:39 schreef Cvdp het volgende:
Ik ben iemand die iets geloofd als ie het ziet..
Ik zou graag willen dat hij bestond want dat zou mooi zijn .
Op dit punt verschillen wij van mening.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:08 schreef Gorian het volgende:
[..]
Discussies over God zijn zinloos of zelf onmogelijk, zolang iedereen er zijn eigen beeld bij blijft vormen.
Ik denk dat het ietsje verder gaat dan dat,misschien is het leven op aarde gewoon een soort test voor waar je past als je dood gaat.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:48 schreef Mirage het volgende:
[..]
een experiment zoiets als van de witte muizen ?
Maar ik denk dat jij en ik weten waar zo een discussie hier op uit zou draaien, toch?quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:14 schreef Mirage het volgende:
[..]
Op dit punt verschillen wij van mening.
Ik begrijp dat het verschil in definitie die er ongetwijfeld is een discussie ingewikkelder maakt, maar tegelijkertijd maakt dat het naar mijn idee weer interessanter.
Iets zo ongrijpbaars, iets waarover zo verschillend gedacht kan worden.
Ik vind het mooi om eventjes mee te kunnen kijken door de ogen van een ander.
Júist als die door een bril kijkt die ik nog niet gepast heb of waar ik niet op zou komen.
Het doel van een discussie hoeft niet te zijn een unanieme uitkomst te krijgen.
Het doel kan ook zijn juist níet gelijkgestemd te zijn en zo verrijkt te worden met mogelijke andere zienswijzen.
You got me!quote:Mirage: 1 april hè
De kosmische achtergrondstraling.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:08 schreef Gorian het volgende:
De vraag is niet of God bestaat, maar hoe je 'hem' zou zien. Wat maakt de vorm, wat geeft ons energie en leven? Wat bepaalt dat we niet slechts miljarden heen en weer draaiende moleculen zijn? Daar is toch een scheppingskracht voor nodig, die wat mij betreft best God genoemd mag worden.
quote:Op zondag 2 april 2006 17:55 schreef Pakspul het volgende:
God => Goud, Olie en Drugs
Er zijn zelfs mensen die menen dat God een boodschap in die 2,7 Kelvin heeft gestoptquote:Op zondag 2 april 2006 16:27 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
De kosmische achtergrondstraling.
Dat wil ik wel aantonen, maar pas wanneer jij aantoont dat jij bewijs hebt dat God niet bestaat. Aangezien jij de stelling maakt, mag je het ook beargumenteren.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:37 schreef Agorias het volgende:
Stelling: God bestaat niet.
Wie weet hier een argument neer te zetten dat god wel bestaat?![]()
mijn reactie in vet.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
Nee
Wat blijft er over van eigen verantwoordelijkheid ? Het is toch absurbt dat je zegt : Omdat WIJ alles verkeerd doen , bestaat God opeens niet..
toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
Wanneer je je conclusie basseert op 3 dingen die gebeurt zijn , en die de schult zijn van de mensen,concludeer ik dat je absoluut geen grondig onderzoek hebt gedaan. Wanneer je wilt weten wie iemand is of wat Hij is , dan is het goed om meer van Hem te weten te komen.En niet uitgaan van een drogreden
God als idee bestaat wel volgens mij.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:37 schreef Agorias het volgende:
Stelling: God bestaat niet.
Wie weet hier een argument neer te zetten dat god wel bestaat?![]()
Het zou al mooi zijn als je de naastenliefde en het respect uit de bijbel kunt leren, want in jouw post staat wel zoveel arrogantie over je eigen gedachtengangen tegenover "simpele zielen"...quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:54 schreef Blue-eagle het volgende:
Heel simpel, je kan niet zeggen dat iets bestaat simpelweg omdat niemand kan aantonen dat het niet bestaat. Nog simpeler: het is net zo logisch om aan te nemen dat het vliegende spaghetti monster bestaat, dan dat er een (Christelijke of wat dan ook) God bestaat.
Mensen die geloven in een God komen op mij over als simpele zielen, mensen die klakkeloos aannemen dat er "meer" is omdat ze dat van hun ouders of school etc. hebben meegekregen. Of zoals mijn ex-leraar vertelde: "Ik geloof omdat mijn dochter en vrouw dood zijn, beweer jij dat ze er niet meer zijn? Dan heb ik niks meer om voor te leven." Dat is een aardige dooddoener om mij als niet-gelovige het zwijgen op te leggen, maar het geeft mooi aan dat emoties erg goede drijfveren zijn om jezelf toe te staan te geloven in zoiets belachelijks als een God.
Mensen willen geloven, ik wil ook best geloven, maar ik weet wel dat ik niet zomaar in iets ga geloven alleen omdat al duizenden jaren lang primitieve sukkels "geloven" in vanalles en nog-wat.. maargoed, dat ben ik. Het is jamemr dat geloof bestaat, het is jammer dat gelovigen vaak zo fanatiek zijn dat ze niet open staan voor redeneringen. En helaas blijft het daarbij.
Over een paar honderd jaar weten we wel beter.
Voor mij heeft God geen functie als bijvoorbeeld een sport een functie heeft als uitlaatklep. Soms denk ik dat wel eens, maar dan zie ik wat Hij werkelijk bedoelt. Dat is niet alleen voelen, maar ook verstandelijk beredeneren. Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:05 schreef Sapientiea het volgende:
Het is toch mooi voor die mensen die het nodig hebben dat god 'bestaat'? Het enige wat je hoeft te doen is geloven dat alles goedkomt en dat er een oneindig leven op je wacht na je dood.
Ik vind het voor mezelf niet nodig en dus bestaat god niet.
Tis maar wat je nodig hebt als mens.
Werkelijk? Jij ziet wat god bedoeld heeft?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Voor mij heeft God geen functie als bijvoorbeeld een sport een functie heeft als uitlaatklep. Soms denk ik dat wel eens, maar dan zie ik wat Hij werkelijk bedoelt. Dat is niet alleen voelen, maar ook verstandelijk beredeneren. Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Ooit was er geen God voor de mens, totdat Hij zichzelf openbaarde.
Er is meer dan je ratio alleen. Dat zoiets als geloven in een hokje wordt gedrukt, vind ik per definitie al fout. De wereld is geen wiskundig model.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:16 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Werkelijk? Jij ziet wat god bedoeld heeft?
Precies wat ik dus bedoel! Jij hebt het nodig en dus geloof je het, sterker je redeneerd het zo terug dat alles klopt voor jou [en gelijk denkenden] dan.
Daar is niks mis mee, zolang je maar gelukkig bent denk ik dan.
In de wetenschap dat er binnen nu en 2000 jaar in sociaal opzicht met de mensheid nog geen bal verandert is en je kunt leven in de illusie van technologie... kan ik je met zekerheid zeggen dat die "boeren" in je betoog dichterbij staan dan je denkt. 1 bom zou in principe de hele mensheid weer achteruit helpen, zo weinig zijn mensen nu geevolueerd. Het enige dat zich ontwikkeld heeft, is technologie. Dankzij het informatietijdperk weten we nu ook wat er op andere delen van de Aarde zich afspeelt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:05 schreef RickySway het volgende:
God.... waar? hoezo?
Oh ja... dat kwam door die 'bijbel'. Die collectie verhalen van meer dan 2000 jaar terug waarin men dacht dat God uit de wolken kwam.
Jij gelooft in God? Good for you.
Na meer dan 2000 jaar hecht ik geen waarde meer in hoe die ervaring 'gezien' werd door ooggetuigen. Ik bedoel hallo.... Adam stierf op welke leeftijd?! 700-ish jaar oud?! God die neerdaalt op een vuurspuwende donderwolk op berg Sinai?
In de tijd waar het wiel nog niet uitgevonden is kan ik mij voorstellen hoe zo'n wolk als een GOD-figuur gezien wordt. Begrijpelijk, want ze wisten (nog) niet beter.
Maar laten we eerlijk zijn. Is onze kennis van de wereld niet ietwat gegroeid sindsdien? Wie zegt dat er geen sprake was van technologie op die bepaalde Mozes-dag. Of zelfs aliens?
Naar mijn mening moeten we onze levens niet langer laten leiden door eeuwenoude boeken. Zeker niet als de betekenis en autheticiteit van de verhalen niet meer achterhaald kan worden..... en ZEKER niet als het ook nog eens incompleet is, ten behoefte van de kerk.
Religie is voor machtsscheiding. Je hebt volgers die met liefde hun leven inleveren door pure indoctrinatie..... en nee dat geldt niet alleen binnen de Islamitische cultuur. hetzelfde is even hard aanwezig binnen onze oh-zo geprijsde westerlijke cultuur.
Aan wiens ethische waarheid moet je dat boek gaan toetsen?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Da's persoonlijk. Ik kan dat voor jou niet invullen. Daarmee heb ik je vraag beantwoord, geloof ik. Wat ik zelf ervaar is een beschrijving van het omgaan met anderen en je eigen gedachten en gevoelens hierin. Deze worden op een simpele manier uitgelegd, aan de hand van voorbeelden.. en hebben naar mijn mening een groot effect als je ernaar handelt. Simpelweg stilstaan bij 'het Woord' laat je stilstaan bij de situatie. Da's behoorlijk krachtig.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Aan wiens ethische waarheid moet je dat boek gaan toetsen?
quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:13 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's persoonlijk. Ik kan dat voor jou niet invullen.
Dat bedoel ik. Ik ben het dan ook totaal niet met je post eens.quote:Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Het spreekt elkaar niet tegen. Waarom complex en toch eenvoudig? Omdat mijn interpretatie heel anders is als de jouwe, vanwege het verschil in mijn referentiekader en de jouwe. Wat jij uit de bijbel kunt halen, kan heel iets anders zijn als wat ik uit de bijbel haal. Wat ik uit een vers of verhaal haal, kan heel anders zijn dan jij uit hetzelfde vers of verhaal haalt. Ik kan daar een lering uit trekken die heel anders is en vanaf dat punt heel anders met een situatie omgaan, voor jou kan dit net een tikkeltje anders zijn. Dat is een eenvoudig verhaal dat complex vertaald wordt. 2 voudig gedecodeerd, eenzijdig gecodeerd. Voor ieder individu op Aarde is dat toch 1 codering, miljarden decoderingen. Lijkt me toch behoorlijk complex.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Dat bedoel ik. Ik ben het dan ook totaal niet met je post eens.
Er bestaat niet zoiets als ethische waarheid, moraal is relatief.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Voor mij heeft God geen functie als bijvoorbeeld een sport een functie heeft als uitlaatklep. Soms denk ik dat wel eens, maar dan zie ik wat Hij werkelijk bedoelt. Dat is niet alleen voelen, maar ook verstandelijk beredeneren. Lees alleen de bijbel maar eens en toets dat eens op ethische waarheid. Er is geen boek die zoiets kan evenaren in ogenschijnlijke eenvoud, maar in complexe effectiviteit.
Ooit was er geen God voor de mens, totdat Hij zichzelf openbaarde.
Denk eens na.. STEL dat er een God is. Wat is het nut voor hem om mensen ZELF te sturen? Dan had ie net zo goed robots op de wereld kunnen zetten die doen wat hij oke vind...quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:14 schreef mangaan het volgende:
toch denk ik als er inderdaad echt een god was en hij een hart had hij zich meer zou
hieruit comcluderend moet ik zijn dat god of:
een ongeinteresseerde vent is
of dat hij niet bestaat.....
aan eenieder van u om hierop te reageren!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |