abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36542675
Dat vraag ik me echt af. D'n Ollanders.. das bijna een scheldwoord.
En mocht een Nederlander er wat van zeggen dan wordt het verkapte racisme afgedaan als "humor".
Dat maakt Filip de Winter de grootste komiek dan, of wat?
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:25:07 #2
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36542726
Wij hebben het toch ook altijd over "Moffen" en onze uitgebreide Belgenmoppenverzameling die er vanuit gaat dat Belgen "dom" zijn zegt ook genoeg natuurlijk.

Kortom: Wij Kaaskoppen en Ollanders zijn echt geen HAAR beter hoor....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:25:57 #3
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_36542734
Als ik Belg was, dan zou ik ook jaloers zijn op de Nederlanders

Maar serieus: van de Nederlanders en Engelsen kan ik me nog voorstellen dat ze een hekel hebben aan de Duitsers, en idem tussen Turken en Grieken, maar Belgen en Nederlanders?

Het meest vreemde is nog dat Nederlanders in principe niks tegen Belgen hebben. Ja, we maken grapjes over dat ze dom zouden zijn, maar op de keper beschouwd zijn er geen anti-Belgische gevoelens volgens mij...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:28:42 #4
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36542762
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:25 schreef HenryHill het volgende:
Het meest vreemde is nog dat Nederlanders in principe niks tegen Belgen hebben. Ja, we maken grapjes over dat ze dom zouden zijn, maar op de keper beschouwd zijn er geen anti-Belgische gevoelens volgens mij...
Nee, daarom hebben we het ook over de bufferzone die ook wel eens "Reserve België" genoemd word, ook wel bekend als Noord Brabant en Noord Limburg.

Verder zou het wel eens een beetje jaloezie kunnen zijn..... de Belgen zitten op Internet nog bijna allemaal aan een datalimiet vast, ze zijn jaloers op Die'n Ollanders die 100 Gb kunnen downloaden enzo
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_36542763
Nee volgens mij ook niet.
Maar in Belgie snijden ze je bijkans af met de auto, zodra ze een NL's nummerbord zien.
Alle Nederlanders die een huis huren in Belgie dienen er ook mee accoord te gaan dat de makelaar ze elk half jaar bezoekt om te tjekken of er geen wietkweek gedraaid wordt (...)
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:29:48 #6
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36542771
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:28 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Alle Nederlanders die een huis huren in Belgie dienen er ook mee accoord te gaan dat de makelaar ze elk half jaar bezoekt om te tjekken of er geen wietkweek gedraaid wordt (...)
Wat heeft een makelaar te maken met huurhuizen?
-
pi_36542778
huurhuizen gaan in Belgie via een makelaar. koophuizen via een notaris.
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:38:43 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36542855
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:30 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Dus een huurbaas noemen ze in Belgie een makelaar, en een makelaar heet een notaris.

Wat is dan een notaris in Belgie? (zeg me alstublieft niet dat het huurbaas is....)
-
pi_36542871
zou zo maar kunnen ja hahahahha
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:45:54 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36542927
dat we de belgen dom vinden moet toch wel ergens vandaan komen. misschien een tijd waarbij we met elkaar samen werkten.

netzoals de polen in de usa mikpunt zijn van grapjes over hun dommigheid. stamt uit de 2e wo.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:48:42 #11
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_36542949
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:45 schreef zoalshetis het volgende:
dat we de belgen dom vinden moet toch wel ergens vandaan komen. misschien een tijd waarbij we met elkaar samen werkten.
Ze hebben zich afgescheiden, ain't that enough?
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:48:54 #12
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_36542951
quote:

netzoals de polen in de usa mikpunt zijn van grapjes over hun dommigheid. stamt uit de 2e wo.
In de VS zijn 't meer de Canadezen.

Nederlanders voelen zich over het algemeen superieur over de Belgen. Misschien dat daar die flauwe grapjes vandaan komen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:49:36 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36542957
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:48 schreef popolon het volgende:

[..]

Nederlanders voelen zijn over het algemeen superieur over de Belgen. Misschien dat daar die flauwe grapjes vandaan komen.
en nee hoor in usa zijn het vooral de polen. in canada wel vaak de usa.
pi_36542970
Belgen schijnen een lager IQ te hebben, stond hier van de week op FOK!
Misschien is het nijd omdat de Nederlanders ergens in de 19e eeuw de Schelde hebben afgesloten waardoor Antwerpen bijna ten onder ging.
Ik heb echt geen idee. Maar Nederlanders maken Belgenmoppen, inderdaad.
Maar in Belgie is het geen gein hoor, dat is echt pure nijd.
...koffie?...
pi_36542988
Pure nijd
Nah... Ik denk dat nederlanders en belgen ongeveer hetzelfde tegenover elkaar staan. Alleen hebben wij koosnaampjes voor jullie...
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:52:25 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36542994
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:50 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Belgen schijnen een lager IQ te hebben, stond hier van de week op FOK!
Misschien is het nijd omdat de Nederlanders ergens in de 19e eeuw de Schelde hebben afgesloten waardoor Antwerpen bijna ten onder ging.
Ik heb echt geen idee. Maar Nederlanders maken Belgenmoppen, inderdaad.
belgië gedraagt zich, zolang het bestaat, als een achtergesteld broertje van nederland. met dito nijd van een onbegonnen taak. immers even groot worden als de grote broer lukt nooit.
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:52:42 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36542999
quote:
Wellicht voortgegroeid uit de mislukte campagne van Koning Willem I om Belgie te veroveren in 1830?
quote:
Nee, dat is al veel ouder. Ik speel wel eens "Polish Poker" met een paar familieleden, en die wisten me te vertellen dat de grappen over Polen nog van voor de Depressie (Jaren 20, 30) was. Ik gok zelf dat het uit die periode kwam, omdat in de jaren 10 en 20 ook heel veel Polen naar de VS kwamen.
-
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:55:02 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36543020
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:52 schreef maartena het volgende:

Nee, dat is al veel ouder. Ik speel wel eens "Polish Poker" met een paar familieleden, en die wisten me te vertellen dat de grappen over Polen nog van voor de Depressie (Jaren 20, 30) was. Ik gok zelf dat het uit die periode kwam, omdat in de jaren 10 en 20 ook heel veel Polen naar de VS kwamen.
dat zou ook kunnen. de oorlog die ze samen vochten heeft ze ook geen goed gedaan, weet ik dan weer uit ervaring.
pi_36543021
@ DenSuperieurenVlaeminck: koosnaampjes? zoals?
Maar jij als Belg zijnde, heb je ook zo'n hekel aan Nederlanders dan?
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:55:30 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_36543027
quote:

Nederlandse arrogantie is soms ook niet van de lucht.

Alles is altijd beter in NL maar ondertussen wel blijven zeiken op alles. Typisch Nederlands.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_36543044
België is het kleine broertje van Nederland. Ze kijken tegen NL op en zijn wat jaloers.
pi_36543046
Ja, zeiken is Nederlands. Gierigheid misschien ook. Maar ik merk wel dat zelfs de meest overtuigde Pro-Belgie Nederlander gaandeweg steeds negatiever wordt. Kinderachtig misschien.
Maar je vooroordelen zo ver voeren dat zelfs makelaars, gemeentes, ambtenaren, kassieres en wat dies meer zij er in meegaan... nee dat snap ik niet.
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 02:59:47 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36543069
laatst een leuk artikel oover "guust flater met een kroontje" gelezen. gaat over de belgische kroonprins... die vraagt o.a. doodleuk aan een belgische afganistan delegatie bij terugkeer of ze een fijne vakantie hebben gehad...
  zaterdag 1 april 2006 @ 03:02:51 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_36543091
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en nee hoor in usa zijn het vooral de polen. in canada wel vaak de usa.
Nog nooit vernomen, wel de 'Canada versie'.

Maar in het Zuiden zullen de Mexicanen vaker het lijdende voorwerp zijn.
pi_36543170
ik zit te wachten op de Belgen die antwoord geven, voor NLers blijft het raden :-)
...koffie?...
  zaterdag 1 april 2006 @ 05:21:03 #26
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36543695
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 03:13 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
ik zit te wachten op de Belgen die antwoord geven, voor NLers blijft het raden :-)
de echte antwoorden staan er natuurlijk al. "kleine broertje enzo", die pest je graag.

voor nederlanders is het (excuse my german)... "was man liebt das neckt sich".

voor belgen: "ich hasse dich!!!, boehoe, dikke kuttranen, fucking boe!!!".
pi_36543851
quote:

Bij Nederland vs Belgie ligt dat aan het taalgebruik. Globaal onderzoek heeft uitgewezen dat als een taal ergens sneller gesproken wordt, dat de bewoners daar dan als arrogant te boek staan. Als een taal ergens langzamer gesproken wordt, dan staan de bewoners daar als dom te boek.

Dit fenomeen is ook van toepassing op Nederland en Belgie.
Und wenn die ganze Welt sich gegen uns kehrt,
dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
  zaterdag 1 april 2006 @ 07:34:12 #28
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_36543870
Het zijn niet de "Belgen" die iets tegen de Nederlanders hebben, het zijn de "Vlamingen". Om de simpele reden dat Nederlanders blind blijven voor het feit dat het begrip "Vlaanderen" veel ouder is dan het begrip "Nederland" (vergelijk Guldensporenslag: 1302, val van Antwerpen: 1585, geloof ik.)

Vlamingen hebben er dan ook een hekel aan om betutteld te worden door volk uit Amsterdam die hun cultuur voor 90 procent te danken hebben aan mensen uit Antwerpen en Gent.

Een volk dat hen tijdens de negentiende eeuw dan ook nog eens meende te moeten gaan veroveren.
---verdwijnt---
pi_36543897
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 03:02 schreef popolon het volgende:

[..]

Nog nooit vernomen, wel de 'Canada versie'.

Maar in het Zuiden zullen de Mexicanen vaker het lijdende voorwerp zijn.
Dan eerder over "die yankees"

Ik hoor wel vaak jokes over "een amerikaan, een rus en een chinees" waar wij dan "nederlander, belg en duitser" zouden gebruiken. Maar die worden dan meestal verteld door een van oorsprong poolse collega
pi_36544111
Ik kom regelmatig in België en heb er nog nooit last van gehad.

Voor wat betreft eventuele redenen, het is een feit dat hier nog veel mensen een hekel hebben aan Duitsers vanwege een vroegere bezetting. Nu Nederland en België waren vroeger 1 land.
De Belgen hebben zich afgescheiden en dat ging niet zonder geweld.
Dus misschien ligt hier de oorsprong.

Zoals gezegd heb ik het nog niet meegemaakt, zolang je je fatsoenlijk gedraagt valt het allemaal wel mee.
En wat dat afsnijden met auto's betreft, dat is daar gewoon de rijstijl.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_36550168
Welja, toch wel een heel ander volk de nederlander en de vlaming.
Elk land heeft toch een andere mentaliteit!!? Dus eigenlijk moeten we ons niet te veel vergelijken omdat we allebei vlaams spreken.
Zo zijn de nederlanders gieriger, ongegeneerder, groter enja slimmer (is zogezegd bewezen)
maar we kunnen hier eigenlijk over blijven discusieeren
  zaterdag 1 april 2006 @ 14:27:54 #32
23283 Mobster273
BEEEEEEER.......GOOOOOOOD!!!
pi_36550363
hebben niet alle buurlanden dat? volgens mij heeft het niks met hekel aan de ander te maken, maar gewoon makkelijk je buren afzeiken, doen wij net zo goed
...houdt toch vooral van bier
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
Sober: a disturbing period of time between drinking sessions
pi_36550631
quote:
zouden we vaker moeten doen, trouwens!
pi_36550676
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 08:32 schreef Balthar het volgende:
En wat dat afsnijden met auto's betreft, dat is daar gewoon de rijstijl.

Ik woon zelf in Brussel en heb heel wat Vlaamse vrienden en kennissen. En die hebben wel degelijk een (negatief) vooroordeel tegenover de Nederlanders, hoewel ze dat tegen mij als individu niet direct tonen. Sowieso is het woord 'Hollanders' bij hen al een scheldwoord, als ze dat tegen me zeggen dan zeggen ze gelijk verschrikt 'oh, sorry!' er achteraan (en trek ik het -gezicht.)

Met name onze vermeende arrogantie zit hen dwars. Ze kijken tegen Nederland op en vinden dat zowat alles hier beter is. Sterker nog, het is meerdere malen voorgekomen dat een Belg vol adoratie over Nederland spreekt, en dat ik dan zoiets heb van 'nouuu, dat valt wel mee hoor.' .

Hun jaloezie vind ik trouwens volkomen onterecht.
  zaterdag 1 april 2006 @ 14:42:37 #35
30785 Syndicate
Pure euphoria!
pi_36550719
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 14:38 schreef mcDavid het volgende:

[..]

zouden we vaker moeten doen, trouwens!
Ik moest lachen
Henry darling! Mary told me the police are looking for you. What have you done?
If you must know, ACID!
Op donderdag 10 maart 2011 00:44 schreef -Will- het volgende:
*-Will- wil later wel een house met een garage in de jungle
pi_36561813
quote:
LOL...je moet niet alles geloven wat ze je vertellen

Fred
  zaterdag 1 april 2006 @ 21:52:43 #37
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_36561879
Belgen hebben niet echt een hekel hoor aan de Nederlanders.
Allee, ik toch niet.

En ik heb toch een hoop Belgenbash topics hier ook tegengekomen, dus ik weet niet of er zodanig groot verschil is.
pi_36561923
lol door onde lekkere Friet?
Amstelveen de beste
  zaterdag 1 april 2006 @ 21:55:23 #39
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_36561951
Ik ben ook niet echt jaloers op Nederland. Alleen qua sportprestaties.
pi_36732530
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

belgië gedraagt zich, zolang het bestaat, als een achtergesteld broertje van nederland. met dito nijd van een onbegonnen taak. immers even groot worden als de grote broer lukt nooit.
grote broer zei de muis
pi_36732602
On-topic: Belgen hebben helemaal niets tegen Nederlanders. En van jaloesie is al helemaal geen sprake. Waarom zouden we?
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:51:32 #42
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36735309
Mijn vriend is Belg en heeft helemaal geen hekel aan mij

en vind jij D'n Ollander als een scheldwoord klinken?
Mijn vriend wordt hier steevast
Hee Belg!
Belske
Belg
genoemd, bijna niemand noemt hem gewoon bij zijn naam.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:54:25 #43
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36735390
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 10:58 schreef Frederic het volgende:

[..]

grote broer zei de muis
in welk opzicht vind jij nederland een muis tov belgië?
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:58:53 #44
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_36735564
Belgen vinden naar wat ik vooral lees dat we hier smerig bier hebben.

Er is natuurlijk nog enige wrok dat we de Schelde afsloten. Je hoort verder nog wel eens wat gezeur op de kaaskoppen maar bijna alles gaat op een stuk vriendelijkere manier dan wij tegenover de duitsers.

De Vlamingen hebben natuurlijk al genoeg te doen qua bashen op de Walen.

Ik vind Vlamingen leuk. Mooi levenshouding, gevoel voor sport(lees wielrennen, tevens een schitterende wielerhistorie) en een mooie taal en de zattevrienden.be natuurlijk.
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_36736740
Stelletje frietvreters

I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
pi_36739589
Aangezien een aanzienlijk deel van de Nederlanders zich in het buitenland lomp, onbeschoft en luidruchtig gedragen, begrijp ik de Belgen wel.
pi_36739844
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:54 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

in welk opzicht vind jij nederland een muis tov belgië?
Nederland is op wereldschaal een even kleine muis als Belgie....dus ik vind het een beetje lachwekkend dat die ene muis tov die andere muis zich 'grote broer' laat noemen.

Nederland is dus geen 'muis' tov Belgie, omgekeerd evenmin.
pi_36739912
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 15:04 schreef Halinalle het volgende:
Aangezien een aanzienlijk deel van de Nederlanders zich in het buitenland lomp, onbeschoft en luidruchtig gedragen, begrijp ik de Belgen wel.
Ik vraag mij gewoon af waarom Nederlandse toeristen in Antwerpen na een aantal 'biertjes' luidruchtig 'HOLLAND HOLLAND HOLLAND' beginnen te roepen in het stadscentrum.
Wat zou daar de (onderliggende) reden voor zijn?
  vrijdag 7 april 2006 @ 16:48:42 #49
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36743007
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:01 schreef Frederic het volgende:
On-topic: Belgen hebben helemaal niets tegen Nederlanders. En van jaloesie is al helemaal geen sprake. Waarom zouden we?
Er is geen fok.be?

Reden tot jaloezie!
-
  vrijdag 7 april 2006 @ 17:39:37 #50
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_36744683
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 16:48 schreef maartena het volgende:

[..]

Er is geen fok.be?

Reden tot jaloezie!
zeer zeker ja
Drugs are good mkay?
pi_36747205
De geschiedenis helpt in ieder geval niet.
  vrijdag 7 april 2006 @ 19:19:06 #52
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_36747375
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 15:14 schreef Frederic het volgende:

[..]

Ik vraag mij gewoon af waarom Nederlandse toeristen in Antwerpen na een aantal 'biertjes' luidruchtig 'HOLLAND HOLLAND HOLLAND' beginnen te roepen in het stadscentrum.
die zijn inderdaad heel triest , en ze zitten niet enkel in Antwerpen...
Vorige week in Gent nog een etentje laten verkloten doordat een groep ollanders zich na het 3e juupje een zangfestijn permitteerde die niet meer ophield.... Clouseau nr's lallen en alle 'haagse klassiekers' , hoe luider en verdwaasder hoe liever
Er zat een ander nederlands koppel in onze buurt met plaatsvervangende schaamte

ga naar de eo-zangavonden ofzo
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  vrijdag 7 april 2006 @ 19:22:58 #53
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_36747503
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 15:14 schreef Frederic het volgende:

[..]

daar krijg ik toch zo'n jeuk van als ik dat weer eens tegenkom
'Dutch courage' is misschien niet voor niets de Engelse term voor dronkemansmoed: 'we' kunnen gewoon niet zo goed tegen alcohol
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_36749233
Die mopjes die wij in NL vertellen over de Belgen vertellen de Belgen ook... maar dan is de hollander het mikpunt! Verder roepen ze dat Wij gierig zijn terwijl ze zelf ook altijd over geld zeuren. Ik heb een hoop vrienden en kennissen in België zitten en die bewijzen maar weer dat er ook mensen in België zijn die niet denken dat wij arrogant etc zijn. Ik denk dat we er nooit vanaf komen. En inderdaad.... mensen die zich erg luidruchtig gedragen in Antwerpen zijn over het algemeen de Nederlanders. Maar ook als ze hun mond houden pik je de nederlanders er zo tussenuit.
pi_36762843
pi_36764645
Ze hebben een hekel aan Hollanders, niet aan Nederlanders.
En volgens sommigen is Holland alles wat boven de rivieren ligt.
pi_36764689
Ik kan dat dan ook wel goed begrijpen.
  zaterdag 8 april 2006 @ 15:02:50 #58
32622 Elusive
Mad Fer It!!
pi_36766480
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 13:50 schreef SuperBosch het volgende:
domme belgen...
  zaterdag 8 april 2006 @ 15:18:30 #59
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_36766779
Ik snap het ook niet zo goed waarom Belgen soms een hekel aan Nederlanders hebben. Misschien komt het voort uit een soort van minderwaardigheidscomplex?

Anyway ik vind België wel okee: [Serieus topic] Aanbid hier België
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_36767845
ze praten een beetje maf.. maar zij zeggen dat wij kaaskoppen zijn he maar wat hebben wij voor hun?? hoe noemen jullie ze
firefreak heeft altijd gelijk
  zaterdag 8 april 2006 @ 16:18:45 #61
97079 Jeff89
Conquer All
pi_36768051
quote:
Best begrijpelijk aangezien er nogal veel NL telers in België schijnen te zitten, hoewel die Vlamingen er zelf ook wat van kunnen.
pi_36769073
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 15:12 schreef Frederic het volgende:

[..]

Nederland is op wereldschaal een even kleine muis als Belgie....dus ik vind het een beetje lachwekkend dat die ene muis tov die andere muis zich 'grote broer' laat noemen.

Ze mogen dan op wereldschaal tot de kleine landen behoren, NL is daarom wel de grote broer van Belgie. De economie en bevolking zijn een stuk groter, dus waarom zou je NL dan niet de grotere broer mogen noemen?
  zaterdag 8 april 2006 @ 17:22:06 #63
97643 misteriks
pi_36769815
omdat we geen familie van Nederland willen zijn

Noem het liever die puberachtige slungel van achter de hoek
  zaterdag 8 april 2006 @ 19:18:19 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_36772921
Ach wij zijn dom en gierig

Zijn zijn dom en corrupt

Dat is vooral gein (en dat gierig en corrupt zit wel een kern van waarheid achter)

Ik denk dat de TS het wat overdrijft. Ik heb helemaal nooit problemen met Belgen. Ook in Belgie niet. Ik vind het wel toffe mensen. Al zullen er vast wel Belgen bestaan die een teringhekel aan ons hebben. Maar ik dnek dat het over het algemeen wel meevalt.
pi_36776284
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:55 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Ja; grondig en oprecht.
Daarom ook dat ik een profiel aanmaakte op een nederlands forum, en een username pakte die veel mensen op hun paard krijgt .

(voor zij die niet tussen de regels kunnen lezen: nee ik haat geen nederlanders)

Koosnaampjes als "kezen" en "hollanders"
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
pi_36776312
Ik wil toch nog zeggen dat wij écht niet opkijken naar nederland. België is momenteel internationaal een veel belangrijker land; brussel is een veel belangrijkere stad dan rotterdam of den haag.
pi_36778907
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:15 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Ik wil toch nog zeggen dat wij écht niet opkijken naar nederland. België is momenteel internationaal een veel belangrijker land; brussel is een veel belangrijkere stad dan rotterdam of den haag.
Ja qua politiek dan, verder valt het ook wel weer mee

Ik vind het altijd een prachtig land maar er klopt gewoon iets niet aan, dat hele land is gewoon zwaar mislukt met die verschillende talen, werkt voor geen flikker.

Die Belgen mogen ons wel wat dankbaarder zijn, nooit een bedankje gehoord voor die één miljoen Belgen die opvingen in de Eerste Wereldoorlog
  zaterdag 8 april 2006 @ 22:48:08 #68
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_36779026
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:14 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

Ja; grondig en oprecht.
Daarom ook dat ik een profiel aanmaakte op een nederlands forum, en een username pakte die veel mensen op hun paard krijgt .
En ik denken dat je met je nick refereerde naar Roger de Vlaeminck .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 9 april 2006 @ 00:49:59 #69
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_36782404
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 22:44 schreef Agrafes het volgende:

[..]

Ja qua politiek dan, verder valt het ook wel weer mee

Ik vind het altijd een prachtig land maar er klopt gewoon iets niet aan, dat hele land is gewoon zwaar mislukt met die verschillende talen, werkt voor geen flikker.

Die Belgen mogen ons wel wat dankbaarder zijn, nooit een bedankje gehoord voor die één miljoen Belgen die opvingen in de Eerste Wereldoorlog
Hopelijk ken je ook de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog en de rol die die oorlog in de Vlaamse "onafhankelijkheidsstrijd" heeft gespeeld. Op dat moment was België namelijk nog altijd officieel volledig ééntalig (lees: Franstalig).

Vlaamse soldaten zijn in die oorlog misbruikt als kanonnenvoer voor de Waalse officiers.
---verdwijnt---
  zondag 9 april 2006 @ 00:57:54 #70
92413 Pardoes-
Wit konijn
pi_36782607
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 13:50 schreef SuperBosch het volgende:
Ze hebben een hekel aan Hollanders, niet aan Nederlanders.
Die sommigen snappen het dan weer niet.
En dat terwijl het, speciaal voor de rijksgenoten onder de rivieren, allemaal zo overzichtelijk mogelijk gehouden is. Holland is namelijk dat gedeelte van Nederland, dat Holland héét! Tussen Den Helder en Rotterdam, grofweg.

Daar Holland honderden jaren geleden (toen al!) het enige landsdeel was dat er echt toe deed, is Holland in het buitenland een synoniem geworden van Nederland.
pi_36782683
Wij zijn beter dan de Belgen en dat weten ze.
Mijn Snape wat doe je !
Niet zo dol op Amerika uit de kluiten gewassen kolonie vol randebielen.
Asperger and proud !
pi_36782690
Ik hou van Belgie!
Maken ze klotemoppen over ons? Meen je niet?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zondag 9 april 2006 @ 01:27:41 #73
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_36783142
quote:
Op zondag 9 april 2006 01:01 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik hou van Belgie!
Maken ze klotemoppen over ons? Meen je niet?
Smiley-conflict!
---verdwijnt---
pi_36783153
quote:
Op zondag 9 april 2006 01:27 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Smiley-conflict!
heb ik ook wel us dat ik denk zal ik huillie doen of nie?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zondag 9 april 2006 @ 01:31:25 #75
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_36783193
quote:
Op zondag 9 april 2006 01:28 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

heb ik ook wel us dat ik denk zal ik huillie doen of nie?
Schrijf dan gewoon niks, dat is ook een oplossing.

of

---verdwijnt---
pi_36783827
quote:
Op zondag 9 april 2006 01:31 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Schrijf dan gewoon niks, dat is ook een oplossing.

of

wat????????
pi_36783847
omdat ze jaloers zijn op onze superieuriteit!
  zondag 9 april 2006 @ 02:24:43 #78
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_36783854
quote:
Op zondag 9 april 2006 02:21 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

wat????????
Ik denk dat je niet echt begrijpt wat ik bedoel. Het ging over je en - smileys. En als je van Belgen houdt, zeg dan tenminste waarom!
---verdwijnt---
pi_36783860
Belgen moeten vaak lachen om Nederlanders.
pi_36801757
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 22:48 schreef Falco het volgende:

[..]

En ik denken dat je met je nick refereerde naar Roger de Vlaeminck .

Nu heb 'k een verklaring voor als ik wil doen alsof mijn nick niet arrogant is, tnx.
pi_36801880
Om 's leuk en positief te zijn:

- Legale verkoop van weed; een eiland midden in europa waar de verkoop redelijk vrij is maakt dat ongeveer heel centraal europa "goedkope" weed heeft. Als het in nederland ook illegaal was zouden prijzen over heel europa VEEL hoger liggen.

- Eeuwenlange reputatie m.b.t. maritieme oorlogsvoering

- Erg ruimdenkend en bijgevolg bij de eersten om thema's als euthanasie of homohuwelijk aan te snijden. Die thema's wekken brede maatschappelijke debatten op binnen de nederlandse samenleving, en hoewel die soms in ruzie ontaarden, kan iedereen zijn mening zeggen en wordt er gezocht naar een concensus.
pi_36805486
die belgische meiden zijn wel knapper trouwens (veel dan)
  zondag 9 april 2006 @ 22:32:38 #83
126620 Krln
Belg in Breda
pi_36807142
ik ben een nederbelg. voel me echt zo , na hier 4 jaar te wonen.

belgen kijken niet op naar nederlanders, en ik vind nog steeds dat belgie een stuk minder moeilijk is dan nederland. er zijn hier zo veel regels, 1 europa, maar niet in nederland, waar ik op heel veel rare regels bots. ook huizen, auto's , ... zijn goedkoper maar dat is algemeen bekend.

qua mentaliteit had ik eerst veel moeite met dat directe en vaak ook opdringerige aanwezigheid van nederlanders, maar nu vind ik dat alleen maar fijn, ik vind dat je van een nederlander veel beter weet wie je voor je hebt. belgen kunnen schijnheilig zijn, nepper. wel erger ik me soms aan het feit dat nederlanders altijd een mening hebben; en deze ook willen verkondigen naar heel de wereld toe, terwijl ik vaak als belg denk, ach ja ik ga wel even door met iets belangrijk doen.

ik ben blij dat ik wat meer durf opkomen voor mezelf (bijv. eten terugsturen in restaurant, iets zeggen als iemand voordringt, ..) maar ook dat ik nog wel kan genieten van het leven, zonder over alles te gaan zeuren (let wel ik veralgemeen hier natuurlijk). ik hou van het goede leven en erger me aan 'ik winkel in 15 verschillende winkels voor het 35 cent prijsverschil', wij belgen zullen nooit besparen op goed eten /drank.

ik heb nu ook begrepen dat er een groot verschil is tussen nederlanders en hollanders, ik denk ook dat het vooral de hollanders zijn waar de belgen een hekel aan hebben, zij die prominent aanwezig zijn en luid en grappig (not), skihut types, je kent het wel. maar net zoals niet alle belgen weggelopen zijn alsof ze uit een jambers reportage komen, zijn niet alle nederlanders hollanders die het hele jaar de bakjes van de chinees opsparen om later mee te kunnen nemen naar de camping (handig voor een campingfeestje met alle Andre Hazes klassiekers)

[ Bericht 0% gewijzigd door Krln op 09-04-2006 22:38:44 ]
pi_36807256
quote:
Op zondag 9 april 2006 00:57 schreef Pardoes- het volgende:

[..]

Die sommigen snappen het dan weer niet.
En dat terwijl het, speciaal voor de rijksgenoten onder de rivieren, allemaal zo overzichtelijk mogelijk gehouden is. Holland is namelijk dat gedeelte van Nederland, dat Holland héét! Tussen Den Helder en Rotterdam, grofweg.

Daar Holland honderden jaren geleden (toen al!) het enige landsdeel was dat er echt toe deed, is Holland in het buitenland een synoniem geworden van Nederland.
Ze snappen het niet, òf de definitie van 'Holland' is hier gewoon anders.
  zondag 9 april 2006 @ 22:37:20 #85
126620 Krln
Belg in Breda
pi_36807309
trouwens, degene die denken dat Belgen Nederland zien als 'de grote broer'helpen eigenlijk al mee aan het antwoord voor de vraag in de topic titel. Om zulke arrogante antwoorden dus
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 april 2006 @ 22:39:06 #86
862 Arcee
Look closer
pi_36807378

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 9 april 2006 @ 23:00:22 #87
124485 Poncho
Lucille's faghag
pi_36808160
Mijn beste maatje komt uit België.
Zij zegt dat wij Nederlander voor onze mening uitkomen en zeggen wat er in ons opkomt.
Dat is voor haar in ieder geval een vrij groot verschil waardoor het soms kan botsen.

Belgen zijn
Dr. Cameron: How would you describe my leadership skills?
Dr. Gregory House: Nonexistent... otherwise, excellent.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 april 2006 @ 23:00:47 #88
862 Arcee
Look closer
pi_36808178
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:00 schreef Poncho het volgende:
Belgen zijn
Eens.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_36808880
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:20 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Dat vraag ik me echt af. D'n Ollanders.. das bijna een scheldwoord.
En mocht een Nederlander er wat van zeggen dan wordt het verkapte racisme afgedaan als "humor".
Dat maakt Filip de Winter de grootste komiek dan, of wat?
Een beetje belg die een hekel heeft aan Ollanders noemt de Ollanders JAn Kaas.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_36818936
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:48 schreef popolon het volgende:

[..]

Nederlanders voelen zich over het algemeen superieur over de Belgen.
hier heb je meteen het antwoord op de vraag. De misplaatste arrogantie van sommige hollanders wordt door belgen niet gesmaakt. Belgen zijn een bescheiden volk (soms TE bescheiden) en houden niet van opschepperij, arrogantie, mensen die willen opvallen, grote bek opzetten, ... Zet op hotel een bende NL'ers samen en een bende Belgen en de Nl'ers zul je groot lawaai horen maken, de Belgen over het algemeen minder. Is dus vooral door de mentaliteit van de NL'ers tov de Belgen dat ze niet altijd gesmaakt worden in Belgie.
Al heb ik op reis ook al goed overeengekomen met hollanders, zeker met de meisjes, die lijken Belgen nogal vaak leuk te vinden
pi_37050422
Kortom: de meningen verschillen, maar een toch wat naar voren komende irrritatie van de hier aanwezige Belgen is: Nlers zijn arrogant en hebben een grote bek en alles feitelijk aan zichzelf te danken.. althans zo begrijp ik het... mm
...koffie?...
pi_37050597
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:55 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Belgen zijn wel beter in de Nederlandse taal o.h.a.

Het is

1) "als Belg"...
of
2) "Belg zijnde"

en niet "als Belg zijnde"...

dinsdag 18 april 2006 @ 03:14:00 #93
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_37052622
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 20:23 schreef Sonja27 het volgende:
Die mopjes die wij in NL vertellen over de Belgen vertellen de Belgen ook... maar dan is de hollander het mikpunt!
Hoe begraven de Nederlanders hun doden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe krijg je een Nederlander gek?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Flauwe mopjes, net zoals al die Belgenmoppen trouwens
-
  dinsdag 18 april 2006 @ 06:45:43 #94
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_37053086
Behalve dat autorijden in Belgie kut is, vind ik het voor de rest wel een tof land waar ik graag vertoef. Ook de mensen komen op mij zeer sympathiek over, en de Vlaamse taal vind ik vele malen mooier dan het Nederlands..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  dinsdag 18 april 2006 @ 10:53:33 #95
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37055855
Mijn nicht woont in belgie, en haar belgische vrienden zeggen dat Hollanders arrogant en gierig zijn.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  dinsdag 18 april 2006 @ 14:02:49 #96
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_37060910
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:28 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, daarom hebben we het ook over de bufferzone die ook wel eens "Reserve België" genoemd word, ook wel bekend als Noord Brabant en Noord Limburg.
En Zuid Limburg dan?
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_37060938
Mocht er echt haat en nijd zijn, dan zou dat naar mijn idee komen door o.a. taal/ economie/ historie en het ouderwetse potje voetbal..

Aangezien het Vlaams wat vreemd of misschien zelfs eenvoudig over kan komen, zou je al snel kunnen zeggen.. "Wat praten ze dom, zijn ze achterlijk ofzo?"
Andersom kan je precies hetzelfde hebben..

Als je verder kijkt naar de economie is Belgie nou niet echt bepaald florisant te noemen.. Kijkende naar de staat en onderhoud van de meeste steden (Voornamelijk in Wallonie) en de huizen.. Natuurlijk rijden ze daar ook Mercedes en BMW, maar over het algemeen genomen?

Historie: 1839 was het?! Hebben ze zich afgescheiden van Nederland, om diverse redenen. Heb er een tijdje terug een krantenartikel over gelezen..

En tja.. Voetbal.. Maar voor zover ik weet heeft Nederland al een tijdje niet meer gewonnen van Belgie.. En het is wat dat betreft ook een beetje Ajax-Feyenoord denk ik..

(Ik zal hier en daar wel een en ander vergeten of verdraaid hebben, onbewust dan, maar hier komt het naar mijn idee wel op neer)
Roma Bastardi..!! Vaffanculo..!!
[quote: Moggasparz: Man The harpoons..!!]
http://media.spikedhumor.(...)ion.com_kidowned.wmv
pi_37061940
en toch is de hoofdreden naar mijn mening toch wel de totaal verschillende mentaliteit zoals al eerder gepost.
Trouwens ik dacht dat de Belgische economie bij de betere van Europa was hoor, en de Vlaamse nog beter. De levensstatus is in Belgie ook heel erg hoog. Dus op dat vlak toch zeker geen reden tot klagen.
pi_37063579
omg wat een zever allemaal
Ik voel totaal geen jaloezie of wat dan ook. En een hekel heb ik ook al niet aan jullie. Toch niet aan Nederlanders in het algemeen, misschien wel af en toe één Nederlander , maar dat heb ik ook met andere Vlamingen of Walen of Brusselaars of wat dan ook.

Het enige wat ik vervelend vind van jullie is het gebruik van de autolichten. Wij zien jullie echt wel rijden op klaarlichte dag hoor, een licht hoeft dan echt niet

En wat dat huren en kopen betreft. Er zijn ook heel veel huizen die particulier verhuurd worden. Sommige verhuurders willen gewoon geen last en schakelen een kantoor in, maar de meeste doen dat niet. En er zijn ook heel wat makelaars in België om via hen een huis te kopen, maar ik koop toch liever particulier hoor De notaris stelt gewoon de akte op, maar dat is bij jullie toch evengoed zo. Wij hebben gewoon als koper geen makelaar, enkel de verkoper heeft er één.
pi_37066248
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 15:34 schreef leonieke het volgende:
Het enige wat ik vervelend vind van jullie is het gebruik van de autolichten. Wij zien jullie echt wel rijden op klaarlichte dag hoor, een licht hoeft dan echt niet
Wen er maar aan, want in steeds meer Europese landen is wordt dimlicht overdag verplicht. Grote kans, dat bij harmonisatie van de verkeersregels in de E.U. dit ook in Nederland en België verplicht wordt.
pi_37066336
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 16:59 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Wen er maar aan, want in steeds meer Europese landen is wordt dimlicht overdag verplicht. Grote kans, dat bij harmonisatie van de verkeersregels in de E.U. dit ook in Nederland en België verplicht wordt.
Het is gewoon stom maar ja.. zijn niet veel van die regeltjes gewoon dom te noemen?

Maar wat jullie in Nederland doen is voor mij geen probleem hoor, alleen in België hoef je ze nog niet aan te leggen overdag
  dinsdag 18 april 2006 @ 17:05:45 #102
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_37066440
  dinsdag 18 april 2006 @ 17:07:54 #103
33189 RM-rf
1/998001
pi_37066514
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 14:03 schreef de_Onverzettelijke het volgende:

Als je verder kijkt naar de economie is Belgie nou niet echt bepaald florisant te noemen..

(Ik zal hier en daar wel een en ander vergeten of verdraaid hebben, onbewust dan, maar hier komt het naar mijn idee wel op neer)
eventjes over dat punt, het gemiddelde inkomen van in Belgie is in dollars gemeten $ 31.700, dat van de nederlander rond de $ 30.500 (van het World Factbook van cia.gov) ....

Belgie staat er economisch gezien een stuk florrisanter voor, ze hebben een lager overheidstekort, hogere investeringen ... enkel de staatsschuld is wel wat hoger (kun je nagaan, als Belgie ook een net zo lage staatsschuld als de hollanders hadden, hadden ze een flink begrotingsoverschot)...

belgie heeft een erg gezonde financiele huishouding, dar zouden de hollanders eerder een voorbeeld aan kunnen nemen (helaas komt dan een ietwat minder positieve trek van de nederlanders om de hoek kijken, deze hebben een bepaald beeld van zichzelf, denken dat ze zo zuinig zijn en een sterke economie hebben, maar dat kan even goed tegenwerken, als het de bereidheid om hervormingen te accepteren, teniet doet)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 18 april 2006 @ 17:31:19 #104
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_37067224
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 17:07 schreef RM-rf het volgende:
sociale voorzieningen zoals uitkeringen zijn toch echt wel wat minder in belgië.
  dinsdag 18 april 2006 @ 17:31:29 #105
140365 Keileweg-ethicus
Groot en zelfbenoemd denker
pi_37067231
Ja, maar Belgen zijn dom en hebben dus geen recht van spreken.

Okee, deze post gaat verwijderd worden...
Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
  dinsdag 18 april 2006 @ 17:52:39 #106
33189 RM-rf
1/998001
pi_37067784
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 17:31 schreef zoalshetis het volgende:

sociale voorzieningen zoals uitkeringen zijn toch echt wel wat minder in belgië.
Er is op economisch gebied zeer zeker redelijk veel waar nederland eerder een voorbeeld aan Belgie zou moeten nemen, dan andersom ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_37067833
Calimero-complex. Dat zie je altijd richting grotere buurlanden, zoals wij richting de Moffen doen.
The gum you like, is coming back in style.
pi_37067869
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:25 schreef maartena het volgende:

Kortom: Wij Kaaskoppen en Ollanders zijn echt geen HAAR beter hoor....
tuurlijk wel gekkie
You've just been F'd in the A
  dinsdag 18 april 2006 @ 18:07:58 #109
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_37068201
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 17:31 schreef zoalshetis het volgende:
En in België betalen ze ook meer inkomstenbelasting als in Nederland. Dus ze gebruiken dat geld wel ergens anders voor.
-
  dinsdag 18 april 2006 @ 18:11:28 #110
97643 misteriks
pi_37068318
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 17:54 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Calimero-complex. Dat zie je altijd richting grotere buurlanden, zoals wij richting de Moffen doen.
Belgen kijken ook niet naar moffen op hoor...
Naar niemand eigenlijk

alleen wijzen de Duitsers en Fransen niet met dat irritante vingertje en zitten niet constant zichzelf te bevlekken ; misschien daarom dat NL echt wel onderaan staat op het favo-lijstje van de Belgen...

Heb als kind altijd moeten lachen met de publiciteit die het NL bureau voor toerisme in BE bracht.... De omschrijving " je bovenste beste buur" kwam zoooo over ...
pi_37068405
ja die wederzijdse grappen zijn wel leuk, maar wij hebben hier echt geen hekel aan nederlanders
I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
  dinsdag 18 april 2006 @ 18:57:17 #112
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_37069992
België... Ik mocht er graag tanken...
maar dat maakt nu ook geen verschil meer

wij benne zuunig
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
  dinsdag 18 april 2006 @ 18:58:04 #113
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_37070031
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 18:14 schreef St.Germain het volgende:
ja die wederzijdse grappen zijn wel leuk, maar wij hebben hier echt geen hekel aan nederlanders
en hollanders?
pi_37623906
Tegenwoordig spreek ik altijd Engels wanneer ik in Belgie ben. Niet uit principe, maar omdat mijn vrouw Engels spreekt. In Brussel of Wallonie lijkt het geen verschil uit te maken, maar Vlaanderen lijkt op die manier wel een totaal ander land. Ik dacht vroeger dat Vlamingen gewoon een arrogant en onbeschoft volk waren, maar dat zijn ze blijkbaar pas als ze aan je accent horen dat je een Hollander bent. Als ze het niet door hebben dat ze een Hollander te woord staan komen ze over als heel normale Europeanen, misschien iets afstandelijker dan de Fransen, waar ze verder qua mentaliteit sprekend op lijken. Laatst maakte ik in Antwerpen toch de fout om een spoorbeampte iets in het Nederlands te vragen, en prompt was daar meteen de vertrouwde geergerde blik, en snauw met een niets zeggend antwoord.

Of de afkeer jegens Hollanders terecht is laat ik in het midden, maar degenen die hier schrijven dat Belgen helemaal geen hekel aan Hollanders hebben spreken volgens mij niet namens de Vlamingen.

De mentaliteit is wel degelijk verschillend. In 1830 wilde de Belgische elite de zuidelijke Nederlanden afscheiden, omdat de 20 jaar Franse bezetting ze zo goed was bevallen dat ze liever bij Frankrijk wilden horen. Nederlanders waren in hun ogen verwerpelijke barbaren, en vooral de Nederlandse taal werd als een aanslag op de beschaving ervaren (ondanks dat in het slechts van 1815 tot 1830 bestaande Verenigd Koninkrijk der Nederlanden de voertaal in de politiek en op de meeste universiteiten Frans was, om de zuidelijke nederlanders tegemoet te komen).

Deze zogenaamde 'rattachisten' kregen hun zin niet omdat Engeland, dat een uitbreiding van Franse macht op het vaste land niet zag zitten, daar een stokje voor stak. Omdat ook Oostenrijk ze niet terug wilde hebben, werden de zuidelijke Nederlanden onafhankelijk. Tot in de jaren '60 was Belgie daarop een zuiver Franstalig land. De taal van de politiek, onderwijs, de media, de politie was Frans. Nederlanders zouden zich (na veel geklaag) bij de situatie hebben neergelegd en zich hebben aangepast. Zo niet de Belgen. Na meer dan 175 jaar spreken ze nog steeds niet allemaal Frans, ondanks dat het hele idee achter de Belgische Revolutie de aansluiting bij Frankrijk en afschaffing van de Nederlandse taal was.
  zondag 7 mei 2006 @ 11:53:59 #115
61183 leonieke
Dan toch?
pi_37624004
quote:
Op zondag 7 mei 2006 11:49 schreef ColonelSanders het volgende:

Of de afkeer jegens Hollanders terecht is laat ik in het midden, maar degenen die hier schrijven dat Belgen helemaal geen hekel aan Hollanders hebben spreken volgens mij niet namens de Vlamingen.
Ik spreek voor mezelf en ben een Vlaming
pi_37777185
.. dus: variatie, is het zo dat Vlamingen het net zo "niet prettig" vinden Belgen genoemd te worden als Nederlanders het vinden "Hollanders" te zijn in Belgie?
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:07:19 #117
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37778416
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 00:16 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
.. dus: variatie, is het zo dat Vlamingen het net zo "niet prettig" vinden Belgen genoemd te worden als Nederlanders het vinden "Hollanders" te zijn in Belgie?
Mwah, ik denk dat veel Vlamingen het wel even heel duidelijk zouden maken dat ze "Vlaming" zijn en geen Belg, maar ik denk niet dat dat de grootste ergernis is. UIteindelijk begrijpen de meeste Vlamingen best wel dat Nederlanders al die nuances niet kennen.

De meeste Vlamingen zijn zich ook helemaal niet bewust van het feit dat er in Nederland onderscheid wordt gemaakt tussen "Hollanders" en... ja en wat eigenlijk?

"Al de rest", of zoiets waarschijnlijk.

De grootste ergernis is eigenlijk gewoon dat vele Vlamingen erkend willen worden als een onafhankelijk volk én als dusdanig gerespecteerd willen worden. Dat dan net de "vriendelijke bovenbuur", het enige Nederlands sprekende volk in Europa, vaak zo op je neerkijkt, dát is eerder de reden voor frustratie. En als ze dan eens niet op je neerkijken, dan is het een zaak van enkele minuten voor er weer een of andere Nederlander oppert dat Vlaanderen maar bij Nederland moet gevoegd worden "omdat hij/zij zo van Vlamingen houdt". Wat op nóg groter hoongelach bij Vlamingen wordt onthaald natuurlijk.
---verdwijnt---
pi_37778546
ja ik snap je relaas, maar ik heb toch zo een gevoel van "what a waste of time". Natuurlijk zijn er vooroordelen en kan iedereen generaliseren over elkaar. Maar wat ik niet snap is dat wanneer ik met een Nls nummerbord op mn auto rijd ik aan alle kanten afgesneden word en met een Belgische kentekenplaat niet. En wanneer ik een Vlaming daar op aanspreek (bij wijze van voorbeeld) er vrijwel altijd meteen gereageerd wordt met 1. "jullie" (NLers dus) maken toch ook Belgenmoppen en 2. De meeste Nlers verdienen het ook door hun arrogantie. Wanneer ik ze dan fintjes wijs op dat ik niet "elke NLer" ben, wordt dat weggewuifd. Maar dit schiet toch niet op zo??
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:24:09 #119
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37778726
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:14 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
ja ik snap je relaas, maar ik heb toch zo een gevoel van "what a waste of time". Natuurlijk zijn er vooroordelen en kan iedereen generaliseren over elkaar. Maar wat ik niet snap is dat wanneer ik met een Nls nummerbord op mn auto rijd ik aan alle kanten afgesneden word en met een Belgische kentekenplaat niet. En wanneer ik een Vlaming daar op aanspreek (bij wijze van voorbeeld) er vrijwel altijd meteen gereageerd wordt met 1. "jullie" (NLers dus) maken toch ook Belgenmoppen en 2. De meeste Nlers verdienen het ook door hun arrogantie. Wanneer ik ze dan fintjes wijs op dat ik niet "elke NLer" ben, wordt dat weggewuifd. Maar dit schiet toch niet op zo??
Nee, dat schiet niet op.

Maar ik heb dezelfde ervaringen in Nederland. Wie is dan de "schuldige"?

Ik werd laatst afgesneden op de autosnelweg, net nadat ik de Nederlandse grens was overgestoken. In Amsterdam (en ook in andere steden trouwens) ben je voortdurend het onderwerp van foute grappen en insinuaties over Belgen. Het komt heus niet van één kant hoor.

En natuurlijk ken ik ook een heleboel Nederlanders die normaal tegen mij doen, en die respecteer ik ook volop. Het valt echter niet te ontkennen dat er aan beide kanten van de grens bij heel wat mensen "onderbuikgevoelens" leven.
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:26:19 #120
33189 RM-rf
1/998001
pi_37778779
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:07 schreef Clourhide het volgende:

De grootste ergernis is eigenlijk gewoon dat vele Vlamingen erkend willen worden als een onafhankelijk volk én als dusdanig gerespecteerd willen worden. Dat dan net de "vriendelijke bovenbuur", het enige Nederlands sprekende volk in Europa, vaak zo op je neerkijkt, dát is eerder de reden voor frustratie. En als ze dan eens niet op je neerkijken, dan is het een zaak van enkele minuten voor er weer een of andere Nederlander oppert dat Vlaanderen maar bij Nederland moet gevoegd worden "omdat hij/zij zo van Vlamingen houdt". Wat op nóg groter hoongelach bij Vlamingen wordt onthaald natuurlijk.
Met alle respect, maar vlaanderen is géén onafhankelijk land, Belgie wél... vlaanderen is overigens nóóit onafhankeljk geweest.....

Ik ben overigens zeker niet voor een bijeenvoeging van vlaanderen bij holland, integendeel... laat Belgie, dus vlaanderen én wallonie gewoon zijn eigen troebels oplossen en dat land zijn dat ze gewoon samen gevormd hebben; Belgie ...
die meeste belgen moeten gewoon een echte nationale trots, namelijk de trots op hun land Belgie nog duidelijk leren ... dat leer je niet door a te geven op je buurman, of dat nu nederland, Frankrijk of Duitsland is.. maar door een keertje uit te gaan van eigen kracht...

belgie is een fantastisch land, waar je met recht trots op kunt zijn... des te verwonderlijker is het ook dat zoveel belgen zich nietkunnen identificeren me hun land, maar zich 'vlaming' of ' waal' noemen, en uit frustratie dan op un buurlanden gaan afgeven, voortkomend uit hun eigen gebrek aan nationale trots.
pi_37778905
@Clourhide: het gaat me niet zozeer om wie "de schuldige" is, maar mee mensen er op attent maken dat het echt NERGENS over gaat. Natuurlijk lopen er zat patserige NLers in Belgie rond. En er zullen vast ook wel zat weet-ik-veel-wat-voor-soort Belgen in NL rondlopen, maar het ontstijgt werkelijk het schoolplein niveau van 5jarigen niet op deze manier. En stap 1 lijkt me praten daarover. Maar dat blijkt al aanzienlijk moeilijker dan gedacht.
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:35:35 #122
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37778921
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:26 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Met alle respect, maar vlaanderen is géén onafhankelijk land, Belgie wél... vlaanderen is overigens nóóit onafhankeljk geweest.....

Ik ben overigens zeker niet voor een bijeenvoeging van vlaanderen bij holland, integendeel... laat Belgie, dus vlaanderen én wallonie gewoon zijn eigen troebels oplossen en dat land zijn dat ze gewoon samen gevormd hebben; Belgie ...
die meeste belgen moeten gewoon een echte nationale trots, namelijk de trots op hun land Belgie nog duidelijk leren ... dat leer je niet door a te geven op je buurman, of dat nu nederland, Frankrijk of Duitsland is.. maar door een keertje uit te gaan van eigen kracht...

belgie is een fantastisch land, waar je met recht trots op kunt zijn... des te verwonderlijker is het ook dat zoveel belgen zich nietkunnen identificeren me hun land, maar zich 'vlaming' of ' waal' noemen, en uit frustratie dan op un buurlanden gaan afgeven, voortkomend uit hun eigen gebrek aan nationale trots.
Omdat "België" een in de negentiende eeuw gefabriceerde kunststaat is die moest dienen als buffer tussen de oorlogvoerende naties Frankrijk en Duitsland misschien? (Tevens ook de reden waarom nu net Brussel, Straatsburg en Luxemburg "Europese hoofdsteden" zijn, die liggen allemaal "tussen" Frankrijk en Duitsland in...)

Wat voor "nationale trots" zou je moeten hebben in zo'n land, waar je als Vlaming ook nog eens in twee wereldoorlogen door de franstaligen als kannonnenvoer bent gebruikt, en alleen door middel van zware rellen en protesten enige "rechten" hebt kunnen afdwingen als nederlandstalige (zie de koningskwestie en de schoolstrijd in de jaren '50, en ook de jaren zestig)?

En juist het feit dat "Vlaanderen" (waarmee tegenwoordig ook het Vlaams-Brabantse en het Limburgse gedeelte van Vlaanderen bedoeld wordt) altijd door vreemde landen overheerst is geweest is natuurlijk de reden voor frustratie. Mochten we ons bij Nederland voegen dan zou het opnieuw hetzelfde verhaal worden. Want mij kom je niet vertellen dat ze in Den Haag veel belang zouden hechten aan Vlaanderen hoor.
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:36:52 #123
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37778937
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:34 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
@Clourhide: het gaat me niet zozeer om wie "de schuldige" is, maar mee mensen er op attent maken dat het echt NERGENS over gaat. Natuurlijk lopen er zat patserige NLers in Belgie rond. En er zullen vast ook wel zat weet-ik-veel-wat-voor-soort Belgen in NL rondlopen, maar het ontstijgt werkelijk het schoolplein niveau van 5jarigen niet op deze manier. En stap 1 lijkt me praten daarover. Maar dat blijkt al aanzienlijk moeilijker dan gedacht.
Ik vermoed dat dat pas kan wanneer Vlaanderen echt onafhankelijk is. Net zoals racisme bij Vlamingen pas zal ophouden wanneer ze zélf een "eigen identiteit" en een "eigen land" hebben. Want dat is het grote probleem.
---verdwijnt---
pi_37778998
mm... maar ben jij NLer of Vlaming?
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:45:46 #125
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779061
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:40 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
mm... maar ben jij NLer of Vlaming?
Ikke? Vlaming.
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:47:00 #126
33189 RM-rf
1/998001
pi_37779079
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:35 schreef Clourhide het volgende:
...
onzin .... je 'vlaanderen' is meer een kunststaat dan belgie .... belgie bestaat ten minste; 'vlaanderen' is enkel een fantasie van spijtoptanten van de afscheiding van de hollanders (welke vanuit belgisch oogpunt verdomd slim was)

Je hebt nu de keuze om je te gewennen aan de realiteit , die voor jou gewoon 'Belgie' is ..... of weg te dromen bij een fantasie-landje dat je Vlaanderen kunt noemen ... het is treurig dat zoveel belgen in het nederlandstalig deel kiezen voor de fantasie, en de realiteit ontkennen... omdat hun Fantasie altijd een uitvlucht bied voor hun eigen falen....

Typisch ook dat je geljk vervaklt in 'slachtoffer' of 'calimero' gedrag .... nederland zelf was in 1813, tijdens de conferentie van Wenen net zozeer gewoon een bufferstaat, tussen de pruisische directe invloedssfeer en de engelsen.... dan kun je je ook berusten in het idee dat je 'niets' bent ... enkel een 'tussenoplossing'... maar daaruit hebben de nederlanders ook hun eigen identiteit geschapen ...
jammer dat de belgen liever 'loser-met-een-instant-excuus`zijn, dan datze gewoon aan hun identiteit werken: wat belgische durf vertonen (wat ze an sich wél hebben)
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:57:53 #127
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779195
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]

onzin .... je 'vlaanderen' is meer een kunststaat dan belgie .... belgie bestaat ten minste; 'vlaanderen' is enkel een fantasie van spijtoptanten van de afscheiding van de hollanders (welke vanuit belgisch oogpunt verdomd slim was)

Je hebt nu de keuze om je te gewennen aan de realiteit , die voor jou gewoon 'Belgie' is ..... of weg te dromen bij een fantasie-landje dat je Vlaanderen kunt noemen ... het is treurig dat zoveel belgen in het nederlandstalig deel kiezen voor de fantasie, en de realiteit ontkennen... omdat hun Fantasie altijd een uitvlucht bied voor hun eigen falen....

Typisch ook dat je geljk vervaklt in 'slachtoffer' of 'calimero' gedrag .... nederland zelf was in 1813, tijdens de conferentie van Wenen net zozeer gewoon een bufferstaat, tussen de pruisische directe invloedssfeer en de engelsen.... dan kun je je ook berusten in het idee dat je 'niets' bent ... enkel een 'tussenoplossing'... maar daaruit hebben de nederlanders ook hun eigen identiteit geschapen ...
jammer dat de belgen liever 'loser-met-een-instant-excuus`zijn, dan datze gewoon aan hun identiteit werken: wat belgische durf vertonen (wat ze an sich wél hebben)
1; Nederland bestaat al heel wat langer dan 1813.
2. In Nederland heb je niet dezelfde taalproblematiek als in België. Wat zou jij ervan vinden als alle oostelijke Nederlandse provincies sinds 1813 de macht hadden overgenomen in je land en je hadden gedwongen om Duits te spreken in plaats van Nederlands? (Fictief voorbeeld uiteraard, maar goed.)

Ik denk dat jij gewoon echt onderschat hoe hard Vlaanderen heeft moeten vechten voor wat ze nu bereikt hebben. En je kan dan wel zeggen dat Vlaanderen een "fictie" is, ik denk dat je het aan eender welke Vlaming, uit welk deel van het land dan ook kan vragen: de identificatie met "Vlaanderen" is veel sterker dan de identificatie met "België" (je kan bijvoorbeeld de honderdduizenden toeschouwers tijdens de Ronde van Vlaanderen eens vergelijken met het trieste en levenloze vertoon op de Belgische "nationale feestdag" - iets als "koninginnedag" is in België echt onvoorstelbaar).

Wat is dan "echt"? Een staat die inderdaad bestaat, maar voor veel mensen enkel op papier? Of een gebied dat inmiddels al verregaande autonomie bezit en waar niemand van de bewoners het bestaansrecht van betwist?
---verdwijnt---
pi_37779222
ehm, hoezo verval ik in slachtoffer Calimero gedrag? Ik snijd een punt aan, that's it. Ik probeer juist geen schuldigen aan te wijzen, schuldgevoel op te wekken en al dat soort gezemel te vermijden. Het fascineert me gewoon. Constatering van een feit.
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:04:04 #129
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779258
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:00 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
ehm, hoezo verval ik in slachtoffer Calimero gedrag? Ik snijd een punt aan, that's it. Ik probeer juist geen schuldigen aan te wijzen, schuldgevoel op te wekken en al dat soort gezemel te vermijden. Het fascineert me gewoon. Constatering van een feit.

Hij had het over mij hoor.
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:05:34 #130
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_37779278
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:46 schreef BramKVO het volgende:

[..]

hier heb je meteen het antwoord op de vraag. De misplaatste arrogantie van sommige hollanders wordt door belgen niet gesmaakt. Belgen zijn een bescheiden volk (soms TE bescheiden) en houden niet van opschepperij, arrogantie, mensen die willen opvallen, grote bek opzetten, ... Zet op hotel een bende NL'ers samen en een bende Belgen en de Nl'ers zul je groot lawaai horen maken, de Belgen over het algemeen minder. Is dus vooral door de mentaliteit van de NL'ers tov de Belgen dat ze niet altijd gesmaakt worden in Belgie.
Al heb ik op reis ook al goed overeengekomen met hollanders, zeker met de meisjes, die lijken Belgen nogal vaak leuk te vinden
ff late reactie:

De gemiddelde Nederander is nog veel erger: Luidruchtig, lomp en arrogant.

En maar kritiek hebben op andere culturen/volken. Daar zijn we goed in.
pi_37779307
@Clourhide: oh ;-) voelde ik me voor niks aangesproken dus. Zal het nog s nalezen.
...koffie?...
pi_37779328
@popolon: ja en de gemiddelde Duitser graaft kuilen en de gemiddelde Engelsman is te stijf om sex te hebben en bladiebladiebla. Zoals ik al zei: dat soort generaliseren schiet niet echt op...
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:12:20 #133
33189 RM-rf
1/998001
pi_37779355
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:57 schreef Clourhide het volgende:

....
Ach ..... wat wil je zeggen? dat we vooral de vlamingen 'zielig' gaan vinden ...?

Komop... als julie het zwaar hebben met die taal ... dan moet je gewoon deel worden van NL ..... dan heb je die 'taal-eenheid'... waar je nu tegenaan loopt te schoppen ...

Maar dàt willen de vlamingen ook nu nét weer niet... ze zijn gewoon kampioenen in zichzelf zielig vinden en zichzelf willen 'afscheiden'.... of dat nu in 1830 van Holland was, of nu weer van wallonie...

Laten we eerlijk zijn 'vlamingen' zijn gewoon losers die zich zo prettig daarbij voelen, dat ze altijd afstand nemen van iedere culturele of nationale identiteit..... een stelletje laffe en vooral enge collaborateurs, landverraders, zonder enige eigen 'trots',..... op hun eigen land ....

zelfs al zou vlaanderen ooit een eigen land worden... zal er wel al snel een strijd losbreken tussen de 'west-vlamingen' en de 'oost-vlamingen' ... gewoon ... omdat ze zichzelf altijd benadeeld moeten voelen ... zich graag de 'calimero' willen voelen, de kleinere die benadeeld wordt.
pi_37779389
Belgen zijn best ok.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:15:46 #135
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_37779393
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:09 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
@popolon: ja en de gemiddelde Duitser graaft kuilen en de gemiddelde Engelsman is te stijf om sex te hebben en bladiebladiebla. Zoals ik al zei: dat soort generaliseren schiet niet echt op...
Ik generaliseer juist niet.

Voor de Nederlanders staan Duitsers bekent als lomp, Amerikanen als arrogant etc.

Beide eigenschappen huizen ook in de Nederlander.

De Belgen zijn over het algemeen een stuk beschaafder.
pi_37779414
Dat laatste is mijn ervaring dus bepaald NIET.
Ik zou al blij zijn met wat helderder. Niet ontkennen maar de discussie aangaan. Maar beschaafder?? Op grond van wat concludeer je dat dan?
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:20:51 #137
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_37779458
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:17 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Dat laatste is mijn ervaring dus bepaald NIET.
Ik zou al blij zijn met wat helderder. Niet ontkennen maar de discussie aangaan. Maar beschaafder?? Op grond van wat concludeer je dat dan?
Zo heb ik het altijd ondervonden op mijn tientalen vakanties in het buitenland, de ervaringen op het werk en het uitgaan in diverse Belgische en Nederlandse aangelegenheden.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:21:30 #138
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779465
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ach ..... wat wil je zeggen? dat we vooral de vlamingen 'zielig' gaan vinden ...?

Komop... als julie het zwaar hebben met die taal ... dan moet je gewoon deel worden van NL ..... dan heb je die 'taal-eenheid'... waar je nu tegenaan loopt te schoppen ...

Maar dàt willen de vlamingen ook nu nét weer niet... ze zijn gewoon kampioenen in zichzelf zielig vinden en zichzelf willen 'afscheiden'.... of dat nu in 1830 van Holland was, of nu weer van wallonie...

Laten we eerlijk zijn 'vlamingen' zijn gewoon losers die zich zo prettig daarbij voelen, dat ze altijd afstand nemen van iedere culturele of nationale identiteit..... een stelletje laffe en vooral enge collaborateurs, landverraders, zonder enige eigen 'trots',..... op hun eigen land ....

zelfs al zou vlaanderen ooit een eigen land worden... zal er wel al snel een strijd losbreken tussen de 'west-vlamingen' en de 'oost-vlamingen' ... gewoon ... omdat ze zichzelf altijd benadeeld moeten voelen ... zich graag de 'calimero' willen voelen, de kleinere die benadeeld wordt.
Kijk, dat is nu net jouw arrogantie als Nedelander (of mag ik "Hollander" zeggen? ). Dat je jezelf niet kan inbeelden dat er een Nederlandstalig (nou ja) volk is dat noch tot "België", noch tot "Nederland" wil behoren. Het zegt meer over jou dan over mij hoor. Waarom heb je zo'n afkeer van een bevriende naburige staat "Vlaanderen"? Omdat ze Nederland afwijzen? Is dat dan geen gekrenkte trots van JOU, in plaats van gekrenkte trots van MIJ? ("jou" en "mij" gebruik ik nu even als synoniem voor "Nederland" en "Vlaanderen"...)

En je opmerking over een strijd tussen west-vlamingen en oost-vlamingen slaat trouwens nergens op, by the way. Kijk eens op de landkaart, ten eerste. En ten tweede is er alleen lichte frictie tussen "Vlamingen" enerzijds en mensen uit Vlaams-Brabant, de Kempen en Limburg anderzijds, en dat gaat dan om dezelfde pietluttige zaken als in Nederland tussen de "Hollanders" en de rest.
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:22:49 #139
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779478
Trouwens RM-rf, het waren niet de Vlamingen die zich hebben afgescheiden van Nederland, dat waren de Franstaligen.
---verdwijnt---
pi_37779524
Weet je wat het achterlijke is aan dit alles? Dat Vlaamse kinderen Nederlandse pesten en buitensluiten en vermoedelijk andersom ook. Niet omdat ZIJ dat vinden, maar blijkbaar vanuit hun ouders. Zo houdt dat hele gedoe nooit op. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft of wat voor fantastisch logische redenen er voor bij te slepen zijn. Het gaat erom dat ik hoop dat mensen *ooit* inzien dat het dus NERGENS over gaat. ja, ik ken ze van vakantie, of ja laatst zag ik zulke patsers, of ja laatst deed een Belg die mn buurvrouw kent zo dom... Het schiet echt niet op.
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:37:59 #141
33189 RM-rf
1/998001
pi_37779641
Clourhide ...je lijkt het niet te begrijpen .....

Weinig nederlanders zitten te wachten op een 'aansluiting' van vlaanderen.... ondanks dat dat economisch erg zinnig zou zijn ....
Om eerlijk te zijn, nederlanders hebben het evenmin echt op met die 'vlamingen' .....
stelletje zieligerds, en daar lijken ze tevreden mee te zijn.

je bent dus op jezelf aangewezen... als je je zo nodig wilt afscheiden als 'vlaanderen'... weest welkom, maar zorg er dan wel voor dat je als klein kut-land dan verder door het leven gaat ...
je weetwel..... dat je je hooguit erop kunt beroepen dat je nét wat groter bent dan Luxemburg ....

en in de voetbal-kwalificaties vervolgens nét boven luxemburg zult eindigen...

laten we wel zijn ... geen enkel land die zich al teveel gedachtes maakt over belgie of vlaanderen .... kleine kut-landjes ..... net als Cyprus en malta ...
of willen de belgen zich dán opeens wél als 'groot europees land' voordoen?

En dat we dan moeten aanhoren hoe heldhaftig de Belgen in 1986 hebben gevoetbald tegen de russen? yeah right!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:42:49 #142
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779688
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:37 schreef RM-rf het volgende:
Clourhide ...je lijkt het niet te begrijpen .....

Weinig nederlanders zitten te wachten op een 'aansluiting' van vlaanderen.... ondanks dat dat economisch erg zinnig zou zijn ....
Om eerlijk te zijn, nederlanders hebben het evenmin echt op met die 'vlamingen' .....
stelletje zieligerds, en daar lijken ze tevreden mee te zijn.

je bent dus op jezelf aangewezen... als je je zo nodig wilt afscheiden als 'vlaanderen'... weest welkom, maar zorg er dan wel voor dat je als klein kut-land dan verder door het leven gaat ...
je weetwel..... dat je je hooguit erop kunt beroepen dat je nét wat groter bent dan Luxemburg ....

en in de voetbal-kwalificaties vervolgens nét boven luxemburg zult eindigen...

laten we wel zijn ... geen enkel land die zich al teveel gedachtes maakt over belgie of vlaanderen .... kleine kut-landjes ..... net als Cyprus en malta ...
of willen de belgen zich dán opeens wél als 'groot europees land' voordoen?

En dat we dan moeten aanhoren hoe heldhaftig de Belgen in 1986 hebben gevoetbald tegen de russen? yeah right!
Denk je nu echt dat ik dat soort dingen belangrijk vind?

In Macedonië, Luxemburg, Slovakije en Denemarken voelen ze zich ook gelukkig hoor, die zijn een heel stuk kleiner dan "Vlaanderen"...
(zeker wat betreft bevolkingsaantal)

Net JIJ bent degene die hier van een soort "Groots Nederlandstalig Rijk" droomt dat eindelijk de wereldbeker gaat winnen, na al die verloren finales en halve finales...
---verdwijnt---
pi_37779728
on topic?....
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:49:12 #144
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779750
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:46 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
on topic?....
Wel, ik weet niet wat je bedoelt met dat "pesten", maar ik heb in ieder geval nooit een Nederlander gepest. Ik had vroeger een bril, en werd door mijn Vlaamse medescholieren ook gepest om die reden.

Is dat nu volgens jou werkelijk zo'n probleem, dat pesten? Moet je dat nu echt aanhalen in deze discussie, vraag ik me af? Ik zou evengoed een rosse Nederlander kunnen zijn en in Nederland gepest worden omwille van mijn ros haar.
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:49:42 #145
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779755
Ooit waren we een verenigd volk, zoals ons beider taalgebruik al doet vermoeden. Maar op een gegeven moment waren er wat politieke strubbelingen in het koningkrijk, en het zuidelijke gedeelte besloot te rebelleren.

Historische feiten hierover vind je hier.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden

Om het in simpele woorden samen te vatten.... de Vlamingen waren het huis van Oranje gewoon beu, en hadden zoiets van "amaai manne, bekijkt het maar". Nederland stuurde vervolgens een leger naar de opstandige provincie, om het een en ander even recht te zetten, maar de Belgen, die zich ondertussen hadden bewapend met materiaal van het zich ontwapenende Franse leger, hadden andere plannen, en jaagden het Nederlandse leger terug vanwaar ze kwamen, en wonnen daarmee hun onafhankelijkheid.

Dit is niet DE reden waarom sommige Belgen ons niet mogen, maar het speelt wel een rol.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:51:31 #146
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779777
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:49 schreef Hathor het volgende:
Ooit waren we een verenigd volk, zoals ons beider taalgebruik al doet vermoeden. Maar op een gegeven moment waren er wat politieke strubbelingen in het koningkrijk, en het zuidelijke gedeelte besloot te rebelleren.

Historische feiten hierover vind je hier.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden

Om het in simpele woorden samen te vatten.... de Vlamingen waren het huis van Oranje gewoon beu, en hadden zoiets van "amaai manne, bekijkt het maar". Nederland stuurde vervolgens een leger naar de opstandige provincie, om het een en ander even recht te zetten, maar de Belgen, die zich ondertussen hadden bewapend met materiaal van het zich ontwapenende Franse leger, hadden andere plannen, en jaagden het Nederlandse leger terug vanwaar ze kwamen, en wonnen daarmee hun onafhankelijkheid.

Dit is niet DE reden waarom sommige Belgen ons niet mogen, maar het speelt wel een rol.
Nee, nogmaals, zucht... het waren niet de Vlamingen die het beu waren, het waren de franstaligen (en de katholieken in het algemeen, waarvan er heel veel in Vlaanderen zaten). Geschiedenis zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan dat hoor.
---verdwijnt---
pi_37779783
Ons verenigd volk was volgens je wikipedia wel 15 jaar tezamen. Toegegeven, voor een huwelijk tegenwoordig misschien wat, maar om nu te zeggen dat we een een verenigd volk zijn...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:53:16 #148
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779797
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:51 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Nee, nogmaals, zucht... het waren niet de Vlamingen die het beu waren, het waren de franstaligen (en de katholieken in het algemeen, waarvan er heel veel in Vlaanderen zaten). Geschiedenis zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan dat hoor.
Neem me niet kwalijk, het was goed bedoeld, maar ik ben een beetje van de kaart. Maar zover zat ik er toch niet naast ?
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:54:57 #149
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779813
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:52 schreef Monidique het volgende:
Ons verenigd volk was volgens je wikipedia wel 15 jaar tezamen. Toegegeven, voor een huwelijk tegenwoordig misschien wat, maar om nu te zeggen dat we een een verenigd volk zijn...
Ik denk dat we wel wat meer met elkaar verbonden zijn, hoe verklaar je anders het taalgebruik ?
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:55:50 #150
33189 RM-rf
1/998001
pi_37779820
wat ook enigszins speelt is dat de Belgen (terecht) de grondwet van 1815 hadden weggestemd .... (met zeker 60% nee-stemmen) waarna Willem I gewoonweg de helft van de tegenstemmen van de belgische Notabelen voor ongeldig verklaarde en alsnog de grondwet invoerde ....

Willem I was dan ook een idioot en zwaar onkundig monarch. Niets dan terecht dat de belgen hem zat waren ... hooguit is de vraag waarom de hollanders dat lef niet hadden , om gewoon tegen die vent in opstand te komen (dat duurde tot 1848, Thorbecke die dat durfde)
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:56:53 #151
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779827
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:53 schreef Hathor het volgende:

[..]

Neem me niet kwalijk, het was goed bedoeld, maar ik ben een beetje van de kaart. Maar zover zat ik er toch niet naast ?
Dat Wikipedia-artikel is overigens overduidelijk door een Nederlander geschreven. Je zou er eens een Vlaamse of "Belgische" historicus achter moeten zetten.

Die zou bijvoorbeeld veel meer aandacht besteden aan de kortstondige Oostenrijkse bezetting van Vlaanderen (wat ook met de Oranjes te maken heeft, blijkbaar). Er zijn toen zelfs veldslagen uitgevochten in Vlaanderen tegen de Oostenrijkers (de Slag van Turnhout, bijvoorbeeld).
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:57:16 #152
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779832
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:55 schreef RM-rf het volgende:
wat ook enigszins speelt is dat de Belgen (terecht) de grondwet van 1815 hadden weggestemd .... (met zeker 60% nee-stemmen) waarna Willem I gewoonweg de helft van de tegenstemmen van de belgische Notabelen voor ongeldig verklaarde en alsnog de grondwet invoerde ....

Willem I was dan ook een idioot en zwaar onkundig monarch. Niets dan terecht dat de belgen hem zat waren ... hooguit is de vraag waarom de hollanders dat lef niet hadden , om gewoon tegen die vent in opstand te komen (dat duurde tot 1848, Thorbecke die dat durfde)
Maar daar gebeurde vervolgens verder niks meer mee, geen afscheidingen of zo bedoel ik.
pi_37779835
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:54 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ik denk dat we wel wat meer met elkaar verbonden zijn, hoe verklaar je anders het taalgebruik ?
Is taalgebruik dan het enige dat telt? Ben ik nu verbonden met Desi Bouterse of Gus Dur? Natuurlijk zorgt taal voor een groter gevoel van verwantschap, zoals religie dat ook doet, maar dat betekent niet dat we tot een definitieve verwantschap gedoemd zijn. Cultuur behelst meer dingen. Wat? Geen flauw idee!
pi_37779845
Als ze Nederland niet hadden om op af te geven, zouden Vlamingen hun identiteit moeten ontlenen aan kantklossen en hooggistend bier.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 02:59:52 #155
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779864
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:56 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Dat Wikipedia-artikel is overigens overduidelijk door een Nederlander geschreven. Je zou er eens een Vlaamse of "Belgische" historicus achter moeten zetten.

Die zou bijvoorbeeld veel meer aandacht besteden aan de kortstondige Oostenrijkse bezetting van Vlaanderen (wat ook met de Oranjes te maken heeft, blijkbaar). Er zijn toen zelfs veldslagen uitgevochten in Vlaanderen tegen de Oostenrijkers (de Slag van Turnhout, bijvoorbeeld).
Zijt gij unne Vlaming ? Post effe een link naar die historische feiten als je zo vriendelijk zou willen zijn.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:02:08 #156
33189 RM-rf
1/998001
pi_37779881
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:58 schreef dvr het volgende:
Als ze Nederland niet hadden om op af te geven, zouden Vlamingen hun identiteit moeten ontlenen aan kantklossen en hooggistend bier.
ik denk dat belgen ook meer hebben met kantklossen, dan met hollanders ..... enkel, zelf willen ze dat niet inzien... ze blijven zichzelf afmeten aan hun buren en pogen zichzelf te definieren tegen dat waartegen ze zich afzetten....
pi_37779899
Laatst zei iemand die ik ken: het probleem met Belgen is dat ze geen eigen identiteit hebben. Ze zetten zich af tegen anderen. En daaruit vormen ze een ik gevoel.
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:05:31 #158
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779909
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Is taalgebruik dan het enige dat telt? Ben ik nu verbonden met Desi Bouterse of Gus Dur? Natuurlijk zorgt taal voor een groter gevoel van verwantschap, zoals religie dat ook doet, maar dat betekent niet dat we tot een definitieve verwantschap gedoemd zijn. Cultuur behelst meer dingen. Wat? Geen flauw idee!
Persoonlijk ben jij niet met Bouterse verbonden nee, maar waren onze voorouders nooit die kant uit gevaren, had Desi nooit Bouterse geheten van achteren, had ie nooit de volle betekenis van de uitdrukking "kutzooi" gekent, en was ie waarschijnlijk ook nooit van politieke betekenis geweest. Hoe je het ook went of keert, wij zijn met Bouterse en zijn land verbonden, net zoals we dat met de Belgen zijn.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:06:14 #159
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37779914
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:59 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zijt gij unne Vlaming ? Post effe een link naar die historische feiten als je zo vriendelijk zou willen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijkse_tijd_in_Belgi%C3%AB
---verdwijnt---
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:08:57 #160
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779937
quote:
Mijn dank, ik lees het morgen wel, das waarschijnlijk beter.
pi_37779951
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 03:05 schreef Hathor het volgende:

[..]

Persoonlijk ben jij niet met Bouterse verbonden nee, maar waren onze voorouders nooit die kant uit gevaren, had Desi nooit Bouterse geheten van achteren, had ie nooit de volle betekenis van de uitdrukking "kutzooi" gekent, en was ie waarschijnlijk ook nooit van politieke betekenis geweest. Hoe je het ook went of keert, wij zijn met Bouterse en zijn land verbonden, net zoals we dat met de Belgen zijn.
Goed, maar daar gaat geen vanzelfsprekende politieke verbondenheid vanuit.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:13:44 #162
117098 Hathor
Effe niet
pi_37779984
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 03:10 schreef Monidique het volgende:

[..]

Goed, maar daar gaat geen vanzelfsprekende politieke verbondenheid vanuit.
Wie heeft het nou over politieke verbondenheid ? Dat heeft een VVD'er met een socialist ook niet. Wat ik bedoel is dat wij en de Vlamingen bloedverwanten zijn, dat staat boven alle politieke bemoeienissen.
pi_37780034
En hoe heeft dat exact effect op mijn vraagstelling?....
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:19:02 #164
117098 Hathor
Effe niet
pi_37780041
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 03:18 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
En hoe heeft dat exact effect op mijn vraagstelling?....
Das een goeie vraag...
pi_37780059
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 03:13 schreef Hathor het volgende:

[..]

Wie heeft het nou over politieke verbondenheid ? Dat heeft een VVD'er met een socialist ook niet. Wat ik bedoel is dat wij en de Vlamingen bloedverwanten zijn, dat staat boven alle politieke bemoeienissen.
Wat is dat, bloedverwantheid, en waarom zou taal dat impliceren? Ben ik sangraal ook verbonden met Surinamers en Indonesiërs?
pi_37780089
De taal is overigens op veel cruciale punten geheel anders. Het is vaak handiger Engels of Frans te spreken in Belgie.
...koffie?...
  zaterdag 13 mei 2006 @ 03:25:14 #167
117098 Hathor
Effe niet
pi_37780095
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 03:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wat is dat, bloedverwantheid, en waarom zou taal dat impliceren? Ben ik sangraal ook verbonden met Surinamers en Indonesiërs?
Vind je het goed als ik hier later op terug kom ? Ik heb iets te diep in de suikerpot gekeken vannacht en ga momenteel waarschijnlijk overal mee akkoord. Als het desnoods moet stuur ik je wel een e-mail of zo, maar nu effe niet.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:35:04 #168
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_37784648
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 15:12 schreef Frederic het volgende:

[..]

Tis meer een grote rat -klein muisje verhouding
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:36:51 #169
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_37784690
Omdat belgen gewoon stom zijn

[ Bericht 10% gewijzigd door Steve-O op 13-05-2006 13:08:44 ]
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:44:15 #170
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_37784851
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 12:36 schreef Steve-O het volgende:
Omdat belgen gewoon stom zijn
Dat taaltje van hun alleen al
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:45:12 #171
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_37784867
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 12:44 schreef skippy22 het volgende:

[..]

Ons Polleke
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zaterdag 13 mei 2006 @ 13:04:20 #172
61183 leonieke
Dan toch?
pi_37785296
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 12:44 schreef skippy22 het volgende:

[..]

Wat is er verkeerd met ons taaltje?
  Lieve Belg zaterdag 13 mei 2006 @ 13:06:16 #173
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_37785355
Ik heb helamaal geen hekel aan Nederlanders
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  zaterdag 13 mei 2006 @ 13:07:34 #174
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_37785389
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:06 schreef Jump het volgende:
Ja, anders zou je ook wel een masochist zijn om hier te zitten.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zaterdag 13 mei 2006 @ 13:07:38 #175
61183 leonieke
Dan toch?
pi_37785392
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:06 schreef Jump het volgende:
Dat geloven ze toch niet als je dat zegt
Heb ik hier ook al ergens gemeld
pi_37785953
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 02:58 schreef dvr het volgende:
Kantklossen hoeft van mij niet, maar bovengistend bier
  zaterdag 13 mei 2006 @ 14:05:46 #177
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_37787003
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:04 schreef leonieke het volgende:

[..]

Wat is er verkeerd met ons taaltje?
Komt erg debielig over Maar die belgen zijn harstikke jaloers omdat ze nooit iets hebben bereikt En wij wel
pi_37787085
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 03:24 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
De taal is overigens op veel cruciale punten geheel anders. Het is vaak handiger Engels of Frans te spreken in Belgie.
Wat een volstrekte onzin.
pi_37787141
En die Belgische kelders he....
pi_37787516
Ik snap nou ook niet van Belgie waarom iemand niet achterop mag zitten op de fiets.
pi_37790044
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:24 schreef Classique het volgende:
Ik snap nou ook niet van Belgie waarom iemand niet achterop mag zitten op de fiets.
De meeste fietsen daar zijn ATB-achtige fietsen of racefietsen, zonder bagagedrager dus. Achterop zitten wordt dan dus pijnlijk.
pi_37790126
Belgen hebben een minderwaardigheidscomplex.
pi_37790225
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 16:13 schreef Halinalle het volgende:

[..]

De meeste fietsen daar zijn ATB-achtige fietsen of racefietsen, zonder bagagedrager dus. Achterop zitten wordt dan dus pijnlijk.
Ik werd een keer aangehouden toen ik achterop zat bij mijn zus . Dat was gewoon bij een normale fiets.
  Lieve Belg zaterdag 13 mei 2006 @ 16:23:02 #184
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_37790255
Fietsen zijn ook niet gemaakt om meer dan 25 kilo te graden op bagagerek enzo
pi_37790351
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 16:23 schreef Jump het volgende:
Fietsen zijn ook niet gemaakt om meer dan 25 kilo te graden op bagagerek enzo
Te DRAGEN! Beetje opletten, je vertegenwoodigt ons land hier!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 17:33:59 #186
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_37791872
Dat komt door de wereldwijde francofone samenzwering.
pi_38221168
het is niet dat ik niet *geloof* dat er Vlamingen zijn die GEEN hekel aan Nederlanders.
Maar er zijn er zat die dat *wel* hebben, en die bedoelde ik.
...koffie?...
pi_38221731
punt 2: ik kwam erachter dat Belgen in Vlaanderen het dus nooit over Belgie hebben, maar altijd over Vlaanderen. Niet dat Belg of Belgisch een scheldwoord is, maar het wordt gewoon zelden gebruikt.
...koffie?...
  vrijdag 26 mei 2006 @ 03:32:09 #189
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_38221864
Ik heb me laatst weer doodgeschaamd toen ik allerlei Nederlanders tegenkwam in Brussel. Gelukkig was ik onderdeel van een Engelstalig gezelschap, maar ik kan me best indenken dat Belgen niet zo op de Nederlanders gesteld zijn.

Maar ik ben dol op Belgen. .
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_38221880
maar jij woont niet in Belgie :-)
...koffie?...
  vrijdag 26 mei 2006 @ 12:51:11 #191
80512 El_Bartos
ghans tholl enzo
pi_38228139
Nederlanders zijn leuk. Zeker als ze te gast zijn in TV-programma's. Altijd lachen
--|||<> [BAG] <>|||--
--|||<> KLIK HIER NIET (of toch) <>|||--
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:47:18 #192
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_38236238
Er zijn vlamingen die een hekel hebben aan nederlanders
Er zijn walen die een hekel hebben aan nederlanders
Er zijn walen die een hekel hebben aan vlamingen
Er zijn vlamingen die een hekel hebben aan walen
Er zijn vlamingen die een hekel hebben aan fransen
Er zijn walen die een hekel hebben aan fransen

En zo kun je wel even doorgaan, maar bovenstaande geldt niet voor iedereen. In de regel is het een kleine groep die het voor de rest verpest.

Ik als nederlander wonend in belgie merk ook dat sommingen hier in vlaanderen het niet leuk vinden, maar wanneer je dan laat merken dat je hier werkt, woont, de liefde van je leven gevonden hebt en gedraagd zoals het hoort (en niet zoals ze gewend zijn of gehoord hebben dat de gemiddelde hollander dat doet) is de afkeer al snel verdwenen.

Wij komen geregeld in de ardennen, het walhalla voor de vakantie vierende hollander en vlaming, de walen daar zijn ook niet altijd gelukkig, maar wanneer je je aanpast, dan zijn er direct een stuk minder problemen.

Daar zit volgens mij het grote "prohleem" veel nederlanders zien niet dat er veel grotere verschillen zijn tussen nederland en belgie dan op het je zou verwachten. Het is mij ook tegen gevallen terwijl ik al mijn hele leven heel veel in belgie kom en veel met belgen te maken gehad heb.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:48:39 #193
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_38236291
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 12:51 schreef El_Bartos het volgende:
Nederlanders zijn leuk. Zeker als ze te gast zijn in TV-programma's. Altijd lachen
Ja maar Rik de Leeuw een eigen programma geven is er wel over geweest, aldus mijn bescheiden mening. Het is een toffe gast, hij was erg goed wekelijks bij de laatste show, maar naar zijn programma kon ik nog geen 5 minuten zien.

Johan Boskamp is echter wel
  Lieve Belg vrijdag 26 mei 2006 @ 16:52:40 #194
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_38236411
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 03:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb me laatst weer doodgeschaamd toen ik allerlei Nederlanders tegenkwam in Brussel. Gelukkig was ik onderdeel van een Engelstalig gezelschap, maar ik kan me best indenken dat Belgen niet zo op de Nederlanders gesteld zijn.

ALs Clijsters wint met tennis is het Vlaanderen dat gewonnen heeft, als Henin wint is het België. Altijd zo al geweest en zal ook zo blijven denk ik.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:58:38 #195
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38236645
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 03:32 schreef I.R.Baboon het volgende:

Arrogante grootbekken die lopen te brullen door de straten, nog stukken erger dan Duitsers.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:32:37 #196
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_38237882
Belgen zijn zo... zo... sjah... Belgie is bijna een ontwikkelingsland te noemen.

Als je naar Antwerpen rijdt, dan merk je het al. Electriciteitsdraden boven de grond, lelijke oude huizen vaak grauw en bouwvallig, scheuren in muren. De wegen zijn slecht onderhouden, en het tijdig aangeven welke richting je op moet is ook verschrikkelijk onpraktisch. Zo nu en dan zie je wat architectuur uit een lang vervlogen tijd, een gouden eeuw die je niet kent, maar over het algemeen zou je het hele gebeuren zo in kunnen ruilen met een plaatje van een aftandse Poolse arbeiders wijk.

Het oogt zo verschrikkelijk armoedig en ouderwets, alsof ze sinds de jaren zeventig en zestig amper aan vernieuwing hebben gedaan.

Lelijke gebouwen, een alles behalve praktisch verkeersbeleid, en die vervloekte draden boven de grond blijven gewoon verschrikkelijk lelijk en pauperig overkomen.
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:34:23 #197
61183 leonieke
Dan toch?
pi_38237950
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 17:32 schreef Cairon het volgende:
...
Misschien is deze manier van praten over België wel een reden waarom Belgen een hekel zouden hebben aan Nederlanders.
Alsof het bij jullie allemaal zo fantastisch is enzo
pi_38238011
Belgen
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:38:06 #199
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_38238063
maar Nederlanders zie je niet op spelletjes samenzweren om alle Belgen eruit te gooien, Belgen doen dat wel
I'm hungry!
pi_38257551
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 17:38 schreef Cairon het volgende:
maar Nederlanders zie je niet op spelletjes samenzweren om alle Belgen eruit te gooien, Belgen doen dat wel
Valt ook wel mee. Ik heb er nog een keer een ijshockey toernooi gespeeld, iets van 6 Belgische teams en 2 Nederlandse die uitgenodigd waren.
pi_38257731
De Belgen hebben een minderwaardigheidscomplex

Next!!!!!
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 27 mei 2006 @ 03:26:08 #202
117098 Hathor
Effe niet
pi_38258234
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 02:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De Belgen hebben een minderwaardigheidscomplex

Next!!!!!
Alleen als het op voetbal aankomt, voor de rest is dat onzin.
pi_38258352
Ja daarom kan je als Nederlander geen zaken doen met eeen Belg
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 27 mei 2006 @ 04:46:36 #204
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38258884
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 03:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja daarom kan je als Nederlander geen zaken doen met eeen Belg
Een schrijnwerker bij wie ik van mijn 16de tot mijn 19de als hulpje heb gewerkt zei altijd: "Als ge iets goed wilt doen, laat het maken door nen Belg, en laat nen Hollander het verkopen".

Aldus een echte "Vlaamsche volkschmens". En hoe laagopgeleid hij ook was, toch heeft hij volgens mij ergens een punt. Nederlanders zijn zakenmensen, Belgen (of toch zeker Vlamingen) zijn harde werkers en slecht in de "PR".

Liever geen kostuum en stropdas voor mij, in ieder geval!
---verdwijnt---
pi_38258950
Wat is een schrijnwerker in het Nederlands?

En harde werkers die elke middag 2 uur aan de lunch zitten
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:20:43 #206
117098 Hathor
Effe niet
pi_38258956
Schrijnwerker klinkt mij ook niet bekend.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:22:37 #207
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38258962
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is een schrijnwerker in het Nederlands?

En harde werkers die elke middag 2 uur aan de lunch zitten
"Meubelmaker" of zoiets?

Maakt in ieder geval kasten, deuren, en zit geregeld met zijn zaag in het hout te duwen...

En pas op, die kerel waar ik voor werkte, die begon om 6 uur 's morgens en stopte om 5 uur in de namiddag, en dan deed hij nog wat in het zwart tot 9 uur 's avonds voor hij ging slapen.

(Ik moet wel toegeven dat hij waarschijnlijk een workaholic was omdat hij 37 was, ongetrouwd en nog altijd bij zijn ouders inwoonde... maar dat doet niet terzake, het was een model-Belg! ).
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:24:54 #208
117098 Hathor
Effe niet
pi_38258971
Heb je het niet verkeerd verstaan ? Dat het chagrijn werker was of zo ? Dat lijkt me logischer voor iemand die totaal geen vrije tijd heeft.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:26:44 #209
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38258976
Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal vertelt mij trouwens:

"schrijnwerker" = "werker in fijn hout, maker van fijn kasten- en meubelwerk, syn. meubelmaker".

Ken uw taal, dames en heren!
---verdwijnt---
pi_38258979
In het hedendaagse Nederland heet dat een meubelmaker.

In Belgie niet schijnbaar.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:30:31 #211
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_38258985
TVP.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:31:42 #212
117098 Hathor
Effe niet
pi_38258988
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:26 schreef Clourhide het volgende:
Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal vertelt mij trouwens:

"schrijnwerker" = "werker in fijn hout, maker van fijn kasten- en meubelwerk, syn. meubelmaker".

Ja sorry hoor, maar ik denk dat niemand weet wat dat is. Klinkt ook als een uitstervend ras of zo.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:34:11 #213
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38258992
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In het hedendaagse Nederland heet dat een meubelmaker.

In Belgie niet schijnbaar.
Sorry maar de Van Dale geeft geen enkele aanduiding dat het hier om "regionaal" taalgebruik gaat. Dus waarschijnlijk zeggen ze in Noord- Brabant en misschien ook in Limburg net hetzelfde. Live with it.

Er is trouwens zoiets als de TAALUNIE, weet je wel: een officieel samenwerkingsverband tussen de Nederlandse en de Vlaamse overheid dat bepaalt wat wel en wat niet als "Nederlands" geldt.

Een woord als "goesting", bijvoorbeeld, is ondertussen al een paar jaar officieel onderdeel van de Nederlandse taal geworden, of je dat nu fijn vindt of niet. Stik gewoon maar in je chauvinisme als je daar niet tegen kan.
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:34:39 #214
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38258994
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:31 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja sorry hoor, maar ik denk dat niemand weet wat dat is. Klinkt ook als een uitstervend ras of zo.
Zie mijn reactie hierboven.
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:37:24 #215
117098 Hathor
Effe niet
pi_38259001
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:34 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Zie mijn reactie hierboven.
Dat had ik al begrepen, maar je hebt er schijnbaar zelf ook de v. Dale voor nodig gehad, dus wat verwacht je dan van de rest hier ?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:43:39 #216
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38259015
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:37 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat had ik al begrepen, maar je hebt er schijnbaar zelf ook de v. Dale voor nodig gehad, dus wat verwacht je dan van de rest hier ?
Neen, voor mij is het een vanzelfsprekend woord. Voor jou niet.

En omdat ik op een Nederlandse website zit, haal ik er dus mijn woordenboek bij om na te kijken of ik nu gelijk heb of niet. Op een Vlaamse website was dat heus niet nodig geweest.

Punt is gewoon dat wij ons altijd moeten verdedigen tegen mensen die menen dat ze de Nederlandse taal "in pacht" hebben.

Want geef nu toe: ik ben een Vlaming, maar zó beroerd schrijf ik hier toch niet? Maar ik eis wel het recht op bepaalde, voor mij "normale" woorden en uitdrukkingen op, ja! Ik vind dat zelfs niet meer dan normaal...
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:49:56 #217
117098 Hathor
Effe niet
pi_38259025
Sterker nog, je schrijft beter dan mij. Maar ja, ik weet al langer dan vandaag dat Belgen superieur zijn aan den kaaskop.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:51:05 #218
117098 Hathor
Effe niet
pi_38259027
Behalve met voetbal dan.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:56:07 #219
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38259034
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:49 schreef Hathor het volgende:
Sterker nog, je schrijft beter dan mij. Maar ja, ik weet al langer dan vandaag dat Belgen superieur zijn aan den kaaskop.
Behalve "DenSuperieurenVlaeminck", bedoel je? (Wie hij ook mag zijn... hij wou onlangs zijn username veranderen, las ik ).

En voetbal kan me, op zijn Vlaams gezegd, "geen zak schelen".

(Al zou het me niet verwonderen dat die uitdrukking perfect Nederlands is, ik heb nu even mijn Van Dale niet bij de hand om het na te kijken... ).
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 05:59:24 #220
117098 Hathor
Effe niet
pi_38259037
Klopt als een bus. Mag ik nu aannemen dat jij die Superieuren Vlaeminck bent, en dat dit een soort protest post van je was ?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 06:00:18 #221
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_38259039
omdat ze altijd zeggen dat nederlanders alles beter weten
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_38259044
Alles goed en wel. Maar hoe zit het met die ondertiteling?
Fuck you Jane Austen!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 06:06:14 #223
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38259048
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:59 schreef Hathor het volgende:
Klopt als een bus. Mag ik nu aannemen dat jij die Superieuren Vlaeminck bent, en dat dit een soort protest post van je was ?
Nee nee, absoluut niet.

Deze username is wél een kloon, maar van de vroegere user Klemvast. Ik dacht nl. om bepaalde redenen dat ik geband was met die vroegere naam, dat blijkt echter niet te kloppen, enfin, ik weet niet of ik zin heb om allerlei mails naar overwerkte mensen van Fok! te sturen.

Maar ik ben zeker niet "DenSuperieurenVlaeminck"...
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 06:08:40 #224
117098 Hathor
Effe niet
pi_38259052
Nou, aangenaam dan. Ik hoop dat je niet alsnog gebanned word nu, dat zou jammer zijn.
pi_38259054
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 06:06 schreef Clourhide het volgende:
nl.
Cute
Fuck you Jane Austen!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 06:11:59 #226
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38259056
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 06:08 schreef Hathor het volgende:
Nou, aangenaam dan. Ik hoop dat je niet alsnog gebanned word nu, dat zou jammer zijn.
Pff, als ze me in een e-mail zeggen dat ik noch op de eerste, noch op de tweede account gebanned ben, dan zal ik er toch wel één van mogen houden, denk ik zo. En anders word ik wel een lurker.
---verdwijnt---
  zaterdag 27 mei 2006 @ 06:18:10 #227
117098 Hathor
Effe niet
pi_38259064
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 06:11 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Pff, als ze me in een e-mail zeggen dat ik noch op de eerste, noch op de tweede account gebanned ben, dan zal ik er toch wel één van mogen houden, denk ik zo. En anders word ik wel een lurker.
Waarschijnlijk maken ze je moderator.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 06:21:48 #228
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_38259067
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 06:18 schreef Hathor het volgende:

[..]

Waarschijnlijk maken ze je moderator.
Die kans acht ik groter jha
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:13:17 #229
97643 misteriks
pi_38269390
er is een ander vlaams spreekwoord

als een nederlander je niet bedrieg , is hij het vergeten

en zo is het nog altijd
sjachervolkje
pi_38269580
Wat is Sjachervolkje in het Nederlands?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:21:29 #231
97643 misteriks
pi_38269674
zigeuners ??

zie ook
Waarom ook Belgen een hekel aan Nederlanders hebben

zolang ze in eigen land blijven heb ik niks tegen nederlanders...
er zou een samenscholingsverbod moeten komen op groepjes van meer dan 2 nederlanders , want om een of andere reden verworden ze dan , samen met het bier waartegen ze niet kunnen, tot het slechtste waar oa de Britten en Duitsers de naam voor moeten dragen;
respectloze, lallende zwijnen zonder stijl

het is dan niet moeilijk om als belg een meerderwaardigheidscomplex te hebben

[ Bericht 97% gewijzigd door misteriks op 27-05-2006 15:28:56 ]
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:01:32 #232
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38270962
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 05:26 schreef Clourhide het volgende:

Laat dat maar aan de Vlamingen over: Hun kennis van de Nederlandse taal is vele malen beter, en ook veel rijker als je kijkt naar het taalgebruik, dan die van Nederlanders.
pi_38271256
Waarom zijn Nederlanders Zigeuners?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:11:47 #234
117098 Hathor
Effe niet
pi_38271310
Kijk nou zeg, een Belg met een attitude. Das een uniek exemplaar, moeten we opzetten.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:14:17 #235
117098 Hathor
Effe niet
pi_38271386
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:01 schreef popolon het volgende:

[..]

Laat dat maar aan de Vlamingen over: Hun kennis van de Nederlandse taal is vele malen beter, en ook veel rijker als je kijkt naar het taalgebruik, dan die van Nederlanders.
Ligt eraan hoe je het bekijkt, ik versta de helft niet. Kan dat niet echt Nederlands noemen eerlijk gezegd, gewoon een beetje plat gekras en gekraak. Soms kijk ik wel eens naar die soap van de Pfaffs, en daar kan ik echt niks van breien. Gatverdamme wat een grafboeren zijn dat zeg.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:23:40 #236
97934 ASroma
Flamboyant
pi_38271699
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:14 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je het bekijkt, ik versta de helft niet. Kan dat niet echt Nederlands noemen eerlijk gezegd, gewoon een beetje plat gekras en gekraak. Soms kijk ik wel eens naar die soap van de Pfaffs, en daar kan ik echt niks van breien. Gatverdamme wat een grafboeren zijn dat zeg.
ja maar wel de doorsnee-belg, moet je nagaan

ach zodra je de grens overkomt, waan je jezelf in Oost-europa, vooral met die elecrticiteits-palen die overal lopen, brrrr........
pi_38271809
Goede wegen ook
pi_38271830
En 2 illegalen zonder papieren die met elkaar trouwen en nog lang en gelukkig op de Belgische staat leven
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:36:03 #239
97643 misteriks
pi_38272057
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom zijn Nederlanders Zigeuners?
julie sleurhutten al eens bekeken ??!
pi_38272193
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:10:07 #241
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_38273259
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:23 schreef ASroma het volgende:
ach zodra je de grens overkomt, waan je jezelf in Oost-europa, vooral met die elecrticiteits-palen die overal lopen, brrrr........
Dat zeg ik

Ik vind het echt zo armoedig ogen, echt zo grauw en ouderwets, alsof je inderdaad te maken hebt met een Oostblok land dat gewoon niet beter kan veroorloven.
I'm hungry!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:13:59 #242
117098 Hathor
Effe niet
pi_38273384
Nou, er zitten natuurlijk wel een hoop Polen in Belgie, die komen allemaal ipods halen.
pi_38273486
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:14 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ach, veel "vlamingen" onder wie ik, ergeren zich ook aan dat Antwerps dat men "vlaams" noemt hoor.
Ik ben trouwens ook niet zo iemand die zich continu zit te profileren als "vlaming", dat is trouwens ook iets waar ik mij toch dikwijls aan erger.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:18:08 #244
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_38273506
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 17:13 schreef Hathor het volgende:
Nou, er zitten natuurlijk wel een hoop Polen in Belgie, die komen allemaal ipods halen.
+10

gevat
I'm hungry!
pi_38356597
Qua taal zijn er aparte verschillen ja. Aan het stad ipv IN, ergens AFkomen ipv langskomen, dat soort dingen. Wat mij wel verbaasd is dat de Vlaamse taal zich in bochten wringt Franse woorden te vermijden, maar dat wel "iedereen" Voila zegt. En dus Frans uitspreekt. Overigens heb ik bemerkt dat Vlamingen wel bereid zijn Frans te spreken maar Walloniers absoluut NIET om Vlaams te speken.
...koffie?...
pi_38357424
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:23 schreef ASroma het volgende:

In kleine dorpen zie je dat nog wel, maar in grotere dorpen en de stadjes zie je dat amper.
pi_38357443
Het is wat jaren 50... overigens is het ook zo dat in Belgie de term "mejuffrouw" nog officieel gebruikt wordt en je als gehuwde vrouw bij zo ongeveer alles toestemming van de man moet overleggen.. maar dat is off-topic
...koffie?...
  dinsdag 30 mei 2006 @ 03:07:42 #248
14827 Kogando
Modelprutser
pi_38357548
Belgen zijn een relaxed volkje en ik denk dat ze ons Nederlanders soms wat te luidruchtig vinden. Maar van mij mogen ze vlaanderen wel bij Nederland voegen.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 10:11:47 #249
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_38360556
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 03:07 schreef Kogando het volgende:
Belgen zijn een relaxed volkje en ik denk dat ze ons Nederlanders soms wat te luidruchtig vinden. Maar van mij mogen ze vlaanderen wel bij Nederland voegen.
Wat Kogando zegt. Nederlanders zijn luidruchtig, en arrogant. Onder het motto "ik ben alleen maar eerlijk" flappen we er van alles uit, terwijl een Vlaming zijn mening op een wat bescheidener en discreter wijze zal laten blijken. Ga eens een dagje bij Vlamingen op bezoek, en je zult merken dat Vlamingen veel zorgvuldiger met hun taal omgaan dan wij, en het bovendien veel beschaafder uitspreken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 30 mei 2006 @ 10:15:51 #250
117098 Hathor
Effe niet
pi_38360665
Als je verkeerde uitspraken beschaafder wilt noemen heb je wel een punt ja.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 10:16:40 #251
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_38360689
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 10:15 schreef Hathor het volgende:
Als je verkeerde uitspraken beschaafder wilt noemen heb je wel een punt ja.
Misschien spreken WIJ het wel verkeerd uit
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 30 mei 2006 @ 14:26:29 #252
63404 depax
Straus Op Speedcore
pi_38369803
En toch is het zo dat belgen meer een hekel hebben aan mensen boven de rivieren ( hollanders dus ook als is dat veralgemeend)
Toen ik de eerste keer op een chirofuif de chiroleiding ( waar mijn vriendin ook bij zat) ontmoet had kreeg ik ook te horen.
"Ah gij zeit diene Ollander.
Ik zeg nee ik ben een nederlander ik kom uit zuid-limburg en dan zijn ze ineens een stuk vriendelijker ( dan lijk het bijna of je gewoon een vlaming uit belgisch limburg bent.
Overigens als je als Nederlander in Wallonie komt en ze weten dat je geen vlaming bent dan proberen er velen ook (gebrekkig) nederlands te praten.
De moeder van mijn vriendin is waals dus ik spreek uit ervaring hier mee.
Al het goede komt van sony koeien.
Bertha zal er blij mee zijn.
pi_38370453
Ik werk dagelijks met Belgen en niets te merken van de haat en nijd hoor . .
Alleen maar respect voor elkander.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 17:17:38 #254
117098 Hathor
Effe niet
pi_38376124
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 14:26 schreef depax het volgende:
En toch is het zo dat belgen meer een hekel hebben aan mensen boven de rivieren ( hollanders dus ook als is dat veralgemeend)
Toen ik de eerste keer op een chirofuif de chiroleiding ( waar mijn vriendin ook bij zat) ontmoet had kreeg ik ook te horen.
"Ah gij zeit diene Ollander.
Ik zeg nee ik ben een nederlander ik kom uit zuid-limburg en dan zijn ze ineens een stuk vriendelijker ( dan lijk het bijna of je gewoon een vlaming uit belgisch limburg bent.
Overigens als je als Nederlander in Wallonie komt en ze weten dat je geen vlaming bent dan proberen er velen ook (gebrekkig) nederlands te praten.
De moeder van mijn vriendin is waals dus ik spreek uit ervaring hier mee.
Nou, dat met die Walen valt reuze mee hoor. ik ben menig keer met een stel maten naar wedstrijden van Standard Luik geweest, en tenzij je redelijk Frans spreekt, valt er met die knakkers amper te communiceren. Zelf spreken ze geen of amper Nederlands, en Engels schijnen ze al helemaal niet te begrijpen. Ik had verdomme af en toe gewoon het idee dat ik in een ander continent zat of zo.
pi_38644444
Ik sprak laatst een Schot die in Wallonie woont en die vertelde dat zelfs na 20 jaar hij daar nog "last" van heeft. Relatief gesproken dus.
Ik had de indruk dat het rond Brussel en daaronder minder zou zijn namelijk. Maar volgens hem niet.
...koffie?...
  donderdag 8 juni 2006 @ 07:26:34 #256
80512 El_Bartos
ghans tholl enzo
pi_38645337
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 17:17 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nou, dat met die Walen valt reuze mee hoor. ik ben menig keer met een stel maten naar wedstrijden van Standard Luik geweest, en tenzij je redelijk Frans spreekt, valt er met die knakkers amper te communiceren. Zelf spreken ze geen of amper Nederlands, en Engels schijnen ze al helemaal niet te begrijpen. Ik had verdomme af en toe gewoon het idee dat ik in een ander continent zat of zo.
Idd! De enige mensen die soms een beetje moeite doen zijn waalse politici. Maar dan nog maar een beperkt groepje. De rest denkt dat heel de wereld frans spreekt
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 01:36 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Ik sprak laatst een Schot die in Wallonie woont en die vertelde dat zelfs na 20 jaar hij daar nog "last" van heeft. Relatief gesproken dus.
Ik had de indruk dat het rond Brussel en daaronder minder zou zijn namelijk. Maar volgens hem niet.
Wist je dat de meest gekozen naam in Brussel "Mohammed" is.
Als België splitst mag Wallonië Brussel gerust hebben hoor

En dat van die elektriciteitspalen:

Waar ben je die dan tegengekomen?
Ik weet niet in wat voor achtergestelde buurten je komt, maar ik ben er in ieder geval nog nooit tegengekomen
Ik spreek nu wel over Vlaanderen. Wallonië is een ander paar mouwen

-EDIT-

Bedoel je misschien dit?

[ Bericht 9% gewijzigd door El_Bartos op 08-06-2006 07:34:00 ]
--|||<> [BAG] <>|||--
--|||<> KLIK HIER NIET (of toch) <>|||--
pi_38646433
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 02:30 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Nee hoor, kopen en huren gaat net zoals in nederland. (ik woon sinds kort in Belgie)

Verder hebben Belgen echt niets tegen Hollanders (behalve dat ze de prijzen op de huizenmarkt omhoog jagen) en van alle belgenmoppen hebben ze hollandermoppen gemaakt, maar dat is even goed/ slecht bedoeld als onze belgenmoppen. niks aan het handje dus.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_38646695
Belgie is tof.
pi_38647936
ik heb geen problemen met nederlanders, wel met caravans (kèrevèns )

en wat die nationale trots betreft, het is niet omdat we ons niet als achterlijke clowns verkleden op de nationale feestdag dat we niet fier zijn op ons land. je moet de grens ergens trekken en laat die maar waar die nu is.
beter een gat in de ozonlaag dan een kaft in mijn gat
pi_38648190
Wij zijn veel te zuinig. Ik kwam een keer een belg tegen en die zei dat wij zelfs het WC-papier aan de waslijn laten drogen voor hergebruik
  donderdag 8 juni 2006 @ 10:36:16 #261
150983 mAnDy_OoSt
You Tarzan?
pi_38648675
nederlanders hebben een veel te grote bek.. en zijn veel te direct.. en arrogant.. en daar houden belgen niet van....

die zijn liever hypocriet en achterbaks..
Nu met PM :P
pi_38650151

vriendelijk doen en achteraf serieus natrappen
je moest die hollandermopper die wij onder elkaar vertellen eens horen
beter een gat in de ozonlaag dan een kaft in mijn gat
pi_39841890
joh, vertel eens? of is dat te zeer off-topic?
...koffie?...
  zaterdag 15 juli 2006 @ 04:11:32 #264
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39842627
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 10:36 schreef mAnDy_OoSt het volgende:
nederlanders hebben een veel te grote bek.. en zijn veel te direct.. en arrogant.. en daar houden belgen niet van....

die zijn liever hypocriet en achterbaks..
Of dus: Belgen zijn vriendelijker wanneer je collega's erbij staan en ze je eigenlijk compleet met de grond gelijk zouden willen maken. Dat doen de Belgen dus niet, omdat dat "persoonlijk" is. Zoveel respect hebben Belgen nog wel, of je nu een Nederlander of een Schot bent, ze willen je in ieder geval niet zwart maken zodat je je job verliest. Zeg dat nu nog eens over Nederlanders...
---verdwijnt---
pi_39842675
Ik snap de generalisering, dat heb ik in de opening ook gedaan.. toevallig heeft een Belg me onlangs bijzonder vals genaaid waardoor ik een goeie opdrachtgever kwijt ben geraakt. Maar wel aardig in mijn gezicht doen.
...koffie?...
pi_39842709
Niets mis met Belgen ze kijken wat anders aan tegen dingen zoals veel verschillende nationaliteiten dat doen .
pi_39842753
Uiteraard, het ging mij meer om de door mij opgemerkte overduidelijke aversie (in het algemeen) die veel Vlamingen jegens Nederlanders hebben.
...koffie?...
  zaterdag 15 juli 2006 @ 04:54:37 #268
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39842940
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 04:17 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Ik snap de generalisering, dat heb ik in de opening ook gedaan.. toevallig heeft een Belg me onlangs bijzonder vals genaaid waardoor ik een goeie opdrachtgever kwijt ben geraakt. Maar wel aardig in mijn gezicht doen.
Ja, da's dan een Belgische klootzak hé, net zoals je Nederlandse klootzakken hebt. Plenty of them, zelfs...
---verdwijnt---
  zaterdag 15 juli 2006 @ 05:08:09 #269
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_39842981
dit is echt zo'n topic van ik kan wel reageren, maar ik heb nu ff geen zin in dit.
pi_39843022
Leuk topic, ik heb geen hekel aan Nederlanders. Ja soms zijn ze luidruchtig en ik blijf me soms afvragen waarom al de caravans steeds over onze autosnelwegen rijden en waar ze allemaal vandaan blijven komen. Nederlands eten vind ik ook niet zo super en het bier is ook niet te zuipen. Maar het zijn wel vriendelijke en oprechte mensen. Ook zijn de 'buitenlanders'(allochtonen) in Nederland precies iets beschaafder of is dat maar een gedacht. Hier spreken weinig allochtonen deftig Nederlands.

Ik ga liever winkelen in Belgisch Limburg (tegen Nederland) of in Breda. De mensen zijn daar veel vriendelijker en directer dan in pakweg Antwerpen.

Ach het bljven toch je buren é

(Wallonië is inderdaad een ander continent en vergeet Duitstalig België niet, dat is al helemaal )
pi_39869837
Nog 30 posts en dit dom topic is eindelijk dicht
pi_39870393
Maar wij zijn stiekem ook jaloers op het datalimietloze internet van Nederland
  zondag 16 juli 2006 @ 09:54:14 #273
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39870437
Omdat Nederland de Leiltkultur voor Vlaanderen is, maar dat snappen ze zelf nog niet daaro!
Net zoals wij in Nederland niet door hebben dat Duitsland ons voorbeeld is; en ze daarom haten als een superieure grote broer die alles beter weet/kan
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 16 juli 2006 @ 14:20:53 #274
97643 misteriks
pi_39875755
hahaha , als Belgen voor 1 ding hun neus ophalen , dan is het wel om "nederlandse kultuur".
op dat vlak zien we jullie terecht als barbaren
  zondag 16 juli 2006 @ 14:36:34 #275
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39876244
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:20 schreef misteriks het volgende:
hahaha , als Belgen voor 1 ding hun neus ophalen , dan is het wel om "nederlandse kultuur".
haha dat zeg ik toch!
Jullie zien ons als barbaren, wij zien jullie NIET!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 16 juli 2006 @ 15:06:42 #276
97643 misteriks
pi_39877101
mochten er daden bij die woorden zijn , zou ik nog zeggen ; maar wees gerust , er lopen 10 keer zoveel NL toeristen in steden als Gent, A'pen , Bxl , Brugge , Ieper enzoverder , dan dat er Belgen in NL rondlopen. Niet voor niets vinden de Duitsers jullie wel leuk , zoals de NL de Belgen leuk vinden...
  zondag 16 juli 2006 @ 17:14:27 #277
29844 ricost
Heb jij juh masker op ?
pi_39880134
Vaag topic ! Nog nooit wat van gemerkt en ik zit ieder weekend in Belgie en heb zelfs een Belgische vriendin !
WOKNOK
pi_39881007
het franse deel in belgie, daar zitten pas eik0ls

in heel belgie niks van gemerkt, maar toen we daar kwamen...
onlogisch zn chick O+
pi_39881691
quote:
Op zondag 16 juli 2006 17:54 schreef OpperTeef het volgende:
het franse deel in belgie, daar zitten pas eik0ls

in heel belgie niks van gemerkt, maar toen we daar kwamen...
Je bent nog maar net geregistreerd en ik hou al van je!
pi_40117015
@ricost : Ik zeg ook niet dat *alle* Belgen cq Vlamingen een hekel aan NLers hebben. Sinds ik in Antwerpen ben valt me een bepaalde tendens op en die riep vragen op bij mij. Mijn ervaring hoeft niet per definitie de jouwe te zijn toch?
...koffie?...
  zondag 23 juli 2006 @ 23:08:05 #281
67978 HenryHill
pi_40117084
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:20 schreef misteriks het volgende:
Je hebt gelijk... Belgie is i.t.t. Nederland wel echt een toonbeeld van cultuur...
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zondag 23 juli 2006 @ 23:24:03 #282
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_40117528
hollanders zijn bot en aso's
  zondag 23 juli 2006 @ 23:29:38 #283
67978 HenryHill
pi_40117711
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:24 schreef fs180 het volgende:
...and proud of it
  zondag 23 juli 2006 @ 23:33:45 #284
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_40117839
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:29 schreef HenryHill het volgende:

[..]

...and proud of it
antwerpenaren kunnen het trouwens wel met ons hollanders vinden.. zijn ook aso's
pi_40117858
Joh? Ik woon in Antwerpen, maar merk hier dus juist de aversie.
...koffie?...
  zondag 23 juli 2006 @ 23:42:30 #286
124485 Poncho
Lucille's faghag
pi_40118076
Geniale muziek, geniaal accent, geniale meiden.
Mijn beste maatje is Vlaams, helemaal niets mis mee.

Die Walen daarentegen, die mogen dood.
  zondag 23 juli 2006 @ 23:43:15 #287
124485 Poncho
Lucille's faghag
pi_40118093
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:42 schreef Poncho het volgende:

Die Walen daarentegen, die mogen dood.
Frankrijk trouwens ook.
  zondag 23 juli 2006 @ 23:44:30 #288
124485 Poncho
Lucille's faghag
pi_40118125
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:34 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Ik had een heel leuk appartement in Berchem gevonden en toen de makelaar erachter kwam dat ik Nederlandse was, was het appartement op magische wijze al verhuurd. Dat terwijl ik de dag ervoor nog was wezen kijken en ik de enige was op dat moment.
  zondag 23 juli 2006 @ 23:45:20 #289
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_40118151
quote:
dan ben je te aardig
pi_40118220
Misschien ja. Naief. Toen de makelaar vertelde dat hij elk half jaar kwam controleren of ik geen wiet kweekte, omdat "alle Nederlanders dat doen" vond ik het nog tamelijk vermakelijk. Maar ondertussen niet meer. Ook qua werk is het rampzalig.
...koffie?...
  zondag 23 juli 2006 @ 23:48:02 #291
117098 Hathor
Effe niet
pi_40118235
quote:
Daarom lopen er zeker altijd Antwerpenaren met feyenoord mee ?
  zondag 23 juli 2006 @ 23:49:18 #292
117098 Hathor
Effe niet
pi_40118276
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:24 schreef fs180 het volgende:
Bot ? Aso's ? Wat is dat nou weer voor kankergeouwehoer ?
pi_40118321
@Hathor: dus ze doen niet lullig omdat ik Nederlandse ben, maar omdat ik Amsterdamse ben??
...koffie?...
  zondag 23 juli 2006 @ 23:52:19 #294
117098 Hathor
Effe niet
pi_40118369
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:50 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
@Hathor: dus ze doen niet lullig omdat ik Nederlandse ben, maar omdat ik Amsterdamse ben??
Zou me niet eens verbazen.
pi_40120188
Dan heb ik mijn topic volkomen verkeerd geformuleerd? hahahaha
...koffie?...
pi_40123931
Antwerpenaars
pi_40124089
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 10:58 schreef Frederic het volgende:

[..]

grote broer zei de muis
Nederland is een wereldmacht geweest, wat heeft Belgie zoal gedaan?
pi_40127525
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 07:34 schreef Clourhide het volgende:
Het zijn niet de "Belgen" die iets tegen de Nederlanders hebben, het zijn de "Vlamingen". Om de simpele reden dat Nederlanders blind blijven voor het feit dat het begrip "Vlaanderen" veel ouder is dan het begrip "Nederland" (vergelijk Guldensporenslag: 1302, val van Antwerpen: 1585, geloof ik.)

Vlamingen hebben er dan ook een hekel aan om betutteld te worden door volk uit Amsterdam die hun cultuur voor 90 procent te danken hebben aan mensen uit Antwerpen en Gent.

Een volk dat hen tijdens de negentiende eeuw dan ook nog eens meende te moeten gaan veroveren.
Je slaagt de spijker op de kop
pi_40127580
quote:
Op zondag 16 juli 2006 18:21 schreef Doderok het volgende:

[..]

Je bent nog maar net geregistreerd en ik hou al van je!
Walen he, vriendelijk volkje maar werken kunnen ze niet... hangt beetje een provencesfeer
pi_40127630
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 04:46 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Een schrijnwerker bij wie ik van mijn 16de tot mijn 19de als hulpje heb gewerkt zei altijd: "Als ge iets goed wilt doen, laat het maken door nen Belg, en laat nen Hollander het verkopen".

Aldus een echte "Vlaamsche volkschmens". En hoe laagopgeleid hij ook was, toch heeft hij volgens mij ergens een punt. Nederlanders zijn zakenmensen, Belgen (of toch zeker Vlamingen) zijn harde werkers en slecht in de "PR".

Liever geen kostuum en stropdas voor mij, in ieder geval!
Daarom dat er niet meer veel ambacht is in Vlaanderen en Vlaanderen de laatste 100 jaar groot geworden is door de handel en het bank/verzekeringswezen ....
  maandag 24 juli 2006 @ 12:02:14 #301
117098 Hathor
Effe niet
pi_40128659
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:23 schreef Billeeeh het volgende:

[..]

Je slaagt de spijker op de kop
Is al die ouwe shit zo ontzettend belangrijk dan dat je er eeuwenlang gefrustreerd over moet blijven rondlopen ? Nederland heeft Vlaanderen aangevallen in de 19e eeuw ? Vind je nou ook niet dat je daar niet meer over moet gaan zitten zeiken ? Is er sindsdien niemand meer geweest die dat gedaan heeft of zo, of kunnen jullie alleen dingen onthouden als er Nederlanders bij betrokken zijn ?

En denk jij nou echt dat hier ook maar iemand geinteressseerd is in het feit dat het begrip Vlaanderen ouder is dan het begrip Nederland ? Het begrip China is nog veel ouder dan Vlaanderen en Nederland bij elkaar, maar daar ligt ook geen hond wakker van hier, lekker belangrijk ook. Grow the fuck up.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')