Het is gewoon stomquote:Op dinsdag 18 april 2006 16:59 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Wen er maar aan, want in steeds meer Europese landen is wordt dimlicht overdag verplicht. Grote kans, dat bij harmonisatie van de verkeersregels in de E.U. dit ook in Nederland en België verplicht wordt.
eventjes over dat punt, het gemiddelde inkomen van in Belgie is in dollars gemeten $ 31.700, dat van de nederlander rond de $ 30.500 (van het World Factbook van cia.gov) ....quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:03 schreef de_Onverzettelijke het volgende:
Als je verder kijkt naar de economie is Belgie nou niet echt bepaald florisant te noemen..
(Ik zal hier en daar wel een en ander vergeten of verdraaid hebben, onbewust dan, maar hier komt het naar mijn idee wel op neer)
sociale voorzieningen zoals uitkeringen zijn toch echt wel wat minder in belgië.quote:Op dinsdag 18 april 2006 17:07 schreef RM-rf het volgende:
Er is op economisch gebied zeer zeker redelijk veel waar nederland eerder een voorbeeld aan Belgie zou moeten nemen, dan andersom ...quote:Op dinsdag 18 april 2006 17:31 schreef zoalshetis het volgende:
sociale voorzieningen zoals uitkeringen zijn toch echt wel wat minder in belgië.
tuurlijk wel gekkiequote:Op zaterdag 1 april 2006 02:25 schreef maartena het volgende:
Kortom: Wij Kaaskoppen en Ollanders zijn echt geen HAAR beter hoor....
En in België betalen ze ook meer inkomstenbelasting als in Nederland. Dus ze gebruiken dat geld wel ergens anders voor.quote:Op dinsdag 18 april 2006 17:31 schreef zoalshetis het volgende:
sociale voorzieningen zoals uitkeringen zijn toch echt wel wat minder in belgië.
Belgen kijken ook niet naar moffen op hoor...quote:Op dinsdag 18 april 2006 17:54 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Calimero-complex. Dat zie je altijd richting grotere buurlanden, zoals wij richting de Moffen doen.
en hollanders?quote:Op dinsdag 18 april 2006 18:14 schreef St.Germain het volgende:
ja die wederzijdse grappen zijn wel leuk, maar wij hebben hier echt geen hekel aan nederlanders
Ik spreek voor mezelf en ben een Vlamingquote:Op zondag 7 mei 2006 11:49 schreef ColonelSanders het volgende:
Of de afkeer jegens Hollanders terecht is laat ik in het midden, maar degenen die hier schrijven dat Belgen helemaal geen hekel aan Hollanders hebben spreken volgens mij niet namens de Vlamingen.
Mwah, ik denk dat veel Vlamingen het wel even heel duidelijk zouden maken dat ze "Vlaming" zijn en geen Belg, maar ik denk niet dat dat de grootste ergernis is. UIteindelijk begrijpen de meeste Vlamingen best wel dat Nederlanders al die nuances niet kennen.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 00:16 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
.. dus: variatie, is het zo dat Vlamingen het net zo "niet prettig" vinden Belgen genoemd te worden als Nederlanders het vinden "Hollanders" te zijn in Belgie?
Nee, dat schiet niet op.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:14 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
ja ik snap je relaas, maar ik heb toch zo een gevoel van "what a waste of time". Natuurlijk zijn er vooroordelen en kan iedereen generaliseren over elkaar. Maar wat ik niet snap is dat wanneer ik met een Nls nummerbord op mn auto rijd ik aan alle kanten afgesneden word en met een Belgische kentekenplaat niet. En wanneer ik een Vlaming daar op aanspreek (bij wijze van voorbeeld) er vrijwel altijd meteen gereageerd wordt met 1. "jullie" (NLers dus) maken toch ook Belgenmoppen en 2. De meeste Nlers verdienen het ook door hun arrogantie. Wanneer ik ze dan fintjes wijs op dat ik niet "elke NLer" ben, wordt dat weggewuifd. Maar dit schiet toch niet op zo??
Met alle respect, maar vlaanderen is géén onafhankelijk land, Belgie wél... vlaanderen is overigens nóóit onafhankeljk geweest.....quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:07 schreef Clourhide het volgende:
De grootste ergernis is eigenlijk gewoon dat vele Vlamingen erkend willen worden als een onafhankelijk volk én als dusdanig gerespecteerd willen worden. Dat dan net de "vriendelijke bovenbuur", het enige Nederlands sprekende volk in Europa, vaak zo op je neerkijkt, dát is eerder de reden voor frustratie. En als ze dan eens niet op je neerkijken, dan is het een zaak van enkele minuten voor er weer een of andere Nederlander oppert dat Vlaanderen maar bij Nederland moet gevoegd worden "omdat hij/zij zo van Vlamingen houdt". Wat op nóg groter hoongelach bij Vlamingen wordt onthaald natuurlijk.
Omdat "België" een in de negentiende eeuw gefabriceerde kunststaat is die moest dienen als buffer tussen de oorlogvoerende naties Frankrijk en Duitsland misschien? (Tevens ook de reden waarom nu net Brussel, Straatsburg en Luxemburg "Europese hoofdsteden" zijn, die liggen allemaal "tussen" Frankrijk en Duitsland in...)quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Met alle respect, maar vlaanderen is géén onafhankelijk land, Belgie wél... vlaanderen is overigens nóóit onafhankeljk geweest.....
Ik ben overigens zeker niet voor een bijeenvoeging van vlaanderen bij holland, integendeel... laat Belgie, dus vlaanderen én wallonie gewoon zijn eigen troebels oplossen en dat land zijn dat ze gewoon samen gevormd hebben; Belgie ...
die meeste belgen moeten gewoon een echte nationale trots, namelijk de trots op hun land Belgie nog duidelijk leren ... dat leer je niet door a te geven op je buurman, of dat nu nederland, Frankrijk of Duitsland is.. maar door een keertje uit te gaan van eigen kracht...
belgie is een fantastisch land, waar je met recht trots op kunt zijn... des te verwonderlijker is het ook dat zoveel belgen zich nietkunnen identificeren me hun land, maar zich 'vlaming' of ' waal' noemen, en uit frustratie dan op un buurlanden gaan afgeven, voortkomend uit hun eigen gebrek aan nationale trots.
Ik vermoed dat dat pas kan wanneer Vlaanderen echt onafhankelijk is. Net zoals racisme bij Vlamingen pas zal ophouden wanneer ze zélf een "eigen identiteit" en een "eigen land" hebben. Want dat is het grote probleem.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:34 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
@Clourhide: het gaat me niet zozeer om wie "de schuldige" is, maar mee mensen er op attent maken dat het echt NERGENS over gaat. Natuurlijk lopen er zat patserige NLers in Belgie rond. En er zullen vast ook wel zat weet-ik-veel-wat-voor-soort Belgen in NL rondlopen, maar het ontstijgt werkelijk het schoolplein niveau van 5jarigen niet op deze manier. En stap 1 lijkt me praten daarover. Maar dat blijkt al aanzienlijk moeilijker dan gedacht.
Ikke? Vlaming.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:40 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
mm... maar ben jij NLer of Vlaming?
onzin .... je 'vlaanderen' is meer een kunststaat dan belgie .... belgie bestaat ten minste; 'vlaanderen' is enkel een fantasie van spijtoptanten van de afscheiding van de hollanders (welke vanuit belgisch oogpunt verdomd slim was)quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:35 schreef Clourhide het volgende:
...
1; Nederland bestaat al heel wat langer dan 1813.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
onzin .... je 'vlaanderen' is meer een kunststaat dan belgie .... belgie bestaat ten minste; 'vlaanderen' is enkel een fantasie van spijtoptanten van de afscheiding van de hollanders (welke vanuit belgisch oogpunt verdomd slim was)
Je hebt nu de keuze om je te gewennen aan de realiteit , die voor jou gewoon 'Belgie' is ..... of weg te dromen bij een fantasie-landje dat je Vlaanderen kunt noemen ... het is treurig dat zoveel belgen in het nederlandstalig deel kiezen voor de fantasie, en de realiteit ontkennen... omdat hun Fantasie altijd een uitvlucht bied voor hun eigen falen....
Typisch ook dat je geljk vervaklt in 'slachtoffer' of 'calimero' gedrag .... nederland zelf was in 1813, tijdens de conferentie van Wenen net zozeer gewoon een bufferstaat, tussen de pruisische directe invloedssfeer en de engelsen.... dan kun je je ook berusten in het idee dat je 'niets' bent ... enkel een 'tussenoplossing'... maar daaruit hebben de nederlanders ook hun eigen identiteit geschapen ...
jammer dat de belgen liever 'loser-met-een-instant-excuus`zijn, dan datze gewoon aan hun identiteit werken: wat belgische durf vertonen (wat ze an sich wél hebben)
quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:00 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
ehm, hoezo verval ik in slachtoffer Calimero gedrag? Ik snijd een punt aan, that's it. Ik probeer juist geen schuldigen aan te wijzen, schuldgevoel op te wekken en al dat soort gezemel te vermijden. Het fascineert me gewoon. Constatering van een feit.
ff late reactie:quote:Op maandag 10 april 2006 12:46 schreef BramKVO het volgende:
[..]
hier heb je meteen het antwoord op de vraag. De misplaatste arrogantie van sommige hollanders wordt door belgen niet gesmaakt. Belgen zijn een bescheiden volk (soms TE bescheiden) en houden niet van opschepperij, arrogantie, mensen die willen opvallen, grote bek opzetten, ... Zet op hotel een bende NL'ers samen en een bende Belgen en de Nl'ers zul je groot lawaai horen maken, de Belgen over het algemeen minder. Is dus vooral door de mentaliteit van de NL'ers tov de Belgen dat ze niet altijd gesmaakt worden in Belgie.
Al heb ik op reis ook al goed overeengekomen met hollanders, zeker met de meisjes, die lijken Belgen nogal vaak leuk te vinden![]()
Ach ..... wat wil je zeggen? dat we vooral de vlamingen 'zielig' gaan vinden ...?quote:
Ik generaliseer juist niet.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:09 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
@popolon: ja en de gemiddelde Duitser graaft kuilen en de gemiddelde Engelsman is te stijf om sex te hebben en bladiebladiebla. Zoals ik al zei: dat soort generaliseren schiet niet echt op...
Zo heb ik het altijd ondervonden op mijn tientalen vakanties in het buitenland, de ervaringen op het werk en het uitgaan in diverse Belgische en Nederlandse aangelegenheden.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:17 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
Dat laatste is mijn ervaring dus bepaald NIET.
Ik zou al blij zijn met wat helderder. Niet ontkennen maar de discussie aangaan. Maar beschaafder?? Op grond van wat concludeer je dat dan?
Kijk, dat is nu net jouw arrogantie als Nedelander (of mag ik "Hollander" zeggen?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ach ..... wat wil je zeggen? dat we vooral de vlamingen 'zielig' gaan vinden ...?
Komop... als julie het zwaar hebben met die taal ... dan moet je gewoon deel worden van NL ..... dan heb je die 'taal-eenheid'... waar je nu tegenaan loopt te schoppen ...
Maar dàt willen de vlamingen ook nu nét weer niet... ze zijn gewoon kampioenen in zichzelf zielig vinden en zichzelf willen 'afscheiden'.... of dat nu in 1830 van Holland was, of nu weer van wallonie...
Laten we eerlijk zijn 'vlamingen' zijn gewoon losers die zich zo prettig daarbij voelen, dat ze altijd afstand nemen van iedere culturele of nationale identiteit..... een stelletje laffe en vooral enge collaborateurs, landverraders, zonder enige eigen 'trots',..... op hun eigen land ....
zelfs al zou vlaanderen ooit een eigen land worden... zal er wel al snel een strijd losbreken tussen de 'west-vlamingen' en de 'oost-vlamingen' ... gewoon ... omdat ze zichzelf altijd benadeeld moeten voelen ... zich graag de 'calimero' willen voelen, de kleinere die benadeeld wordt.
Denk je nu echt dat ik dat soort dingen belangrijk vind?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:37 schreef RM-rf het volgende:
Clourhide ...je lijkt het niet te begrijpen .....
Weinig nederlanders zitten te wachten op een 'aansluiting' van vlaanderen.... ondanks dat dat economisch erg zinnig zou zijn ....
Om eerlijk te zijn, nederlanders hebben het evenmin echt op met die 'vlamingen' .....
stelletje zieligerds, en daar lijken ze tevreden mee te zijn.
je bent dus op jezelf aangewezen... als je je zo nodig wilt afscheiden als 'vlaanderen'... weest welkom, maar zorg er dan wel voor dat je als klein kut-land dan verder door het leven gaat ...
je weetwel..... dat je je hooguit erop kunt beroepen dat je nét wat groter bent dan Luxemburg ....
en in de voetbal-kwalificaties vervolgens nét boven luxemburg zult eindigen...
laten we wel zijn ... geen enkel land die zich al teveel gedachtes maakt over belgie of vlaanderen .... kleine kut-landjes ..... net als Cyprus en malta ...
of willen de belgen zich dán opeens wél als 'groot europees land' voordoen?
En dat we dan moeten aanhoren hoe heldhaftig de Belgen in 1986 hebben gevoetbald tegen de russen? yeah right!
Wel, ik weet niet wat je bedoelt met dat "pesten", maar ik heb in ieder geval nooit een Nederlander gepest. Ik had vroeger een bril, en werd door mijn Vlaamse medescholieren ook gepest om die reden.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:46 schreef Aquamarijn_2000 het volgende:
on topic?....
Nee, nogmaals, zucht... het waren niet de Vlamingen die het beu waren, het waren de franstaligen (en de katholieken in het algemeen, waarvan er heel veel in Vlaanderen zaten). Geschiedenis zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan dat hoor.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:49 schreef Hathor het volgende:
Ooit waren we een verenigd volk, zoals ons beider taalgebruik al doet vermoeden. Maar op een gegeven moment waren er wat politieke strubbelingen in het koningkrijk, en het zuidelijke gedeelte besloot te rebelleren.
Historische feiten hierover vind je hier.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden
Om het in simpele woorden samen te vatten.... de Vlamingen waren het huis van Oranje gewoon beu, en hadden zoiets van "amaai manne, bekijkt het maar". Nederland stuurde vervolgens een leger naar de opstandige provincie, om het een en ander even recht te zetten, maar de Belgen, die zich ondertussen hadden bewapend met materiaal van het zich ontwapenende Franse leger, hadden andere plannen, en jaagden het Nederlandse leger terug vanwaar ze kwamen, en wonnen daarmee hun onafhankelijkheid.
Dit is niet DE reden waarom sommige Belgen ons niet mogen, maar het speelt wel een rol.
Neem me niet kwalijk, het was goed bedoeld, maar ik ben een beetje van de kaart.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:51 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Nee, nogmaals, zucht... het waren niet de Vlamingen die het beu waren, het waren de franstaligen (en de katholieken in het algemeen, waarvan er heel veel in Vlaanderen zaten). Geschiedenis zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan dat hoor.![]()
Ik denk dat we wel wat meer met elkaar verbonden zijn, hoe verklaar je anders het taalgebruik ?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 02:52 schreef Monidique het volgende:
Ons verenigd volk was volgens je wikipedia wel 15 jaar tezamen. Toegegeven, voor een huwelijk tegenwoordig misschien wat, maar om nu te zeggen dat we een een verenigd volk zijn...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |