abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36226131
Vorig topic: Ervaringen met werkgevers binnen de ICT

OP uit eerste topic:
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 15:51 schreef gv het volgende:
Alweer een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe/andere baan. Dit omdat ik bij mijn huidige werkgever niet verder kan groeien, iets dat ik zeker wil...
Vandaar mijn vraag, wat zijn leuke/goede werkgevers binnen de ICT. M.a.w. wat zijn jullie ervaringen en toekomstmogelijkheden bij de verschillende werkgevers.....dit omdat deze info natuurlijk never op de website van bedrijven staat!

Alvast bedankt voor de info!
laatste inhoudelijke post:
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 17:21 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik ben al gebeld dat ik op tweede gesprek mag komen . Volgende week ga ik op vakantie en die maandag erna heb ik mijn tweede gesprek. Uiteraard zal daar het salaris besproken worden. En ik heb geen idee wat ik zou kunnen verdienen. Het is een MBO functie (support voor een bepaalde applicatie die zij leveren aan andere bedrijven), ik ben HBO opgeleid.
Heeft een van jullie een idee wat een redelijk salaris zou zijn?

[ Bericht 19% gewijzigd door Deviant1nl op 21-03-2006 11:50:58 ]
Wat quote je raar...?
Lets move to Club 11 on the 12th floor...
Kleine hater!
Dev set
pi_36226237
Zelf was ik sinds eind jan. aan het werk bij Peak-IT. Ik zou een project contract krijgen, en na mijn eerste project een vast contract krijgen wanneer dat goed verlopen was.
Nou, gister was mijn eerste project dus afgelopen, en ik zit nu thuis zonder een vast contract
Ze zeggen dat ik pas mijn vaste contract krijg wanneer ze weer genoeg projecten hebben daar, en hun vaste werknemers gaan voor. Op zich wel te begrijpen maar maak dan ook niet zoveel reclame nu

Ze gaven zelfs over de telefoon aan dat ik ook ondertussen beter op zoek kan gaan naar iets anders, en dat doe ik dus ook. Morgen op gesprek komen bij Call2 en maar even zien wat dat allemaal is....
Wat quote je raar...?
Kleine hater!
Dev set
pi_36226835
Waar is dit topic precies voor?
Ik werk ook in de ICT..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_36227005
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:47 schreef Skv het volgende:
Waar is dit topic precies voor?
Ik werk ook in de ICT..
OP ge-edit
Wat quote je raar...?
Kleine hater!
Dev set
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:22:32 #5
56864 Marty26
#Dislectisch Baggeren _O_
pi_36228004
Ik heb ooit voor Xcent gewerkt... niet aan teraden wat een balle tent. Veeeeeeeel Afspraken weinig nakomen zullen we maar zeggen.
Centric hoor ik altijd wel goede verhalen over. Peak It hoor ik veel al verhalen van een laag ( te ) salaris.
Ik werk al een geruime tijd voor Primadeta. Daar van moet ik zeggen dat ze het goed doen. Straight en geen bullshit er om heen. Dat bevalt me wel. Overgens is dat natuurlijk niet voor iedereen zo. Sommige mensen houden van grote lompe bedrijven.

Mijn Top3
nr1: Primadeta
nr2: IBM
nr3: Centric
Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
pi_36228940
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:22 schreef Marty26 het volgende:
Ik heb ooit voor Xcent gewerkt... niet aan teraden wat een balle tent. Veeeeeeeel Afspraken weinig nakomen zullen we maar zeggen.
Centric hoor ik altijd wel goede verhalen over. Peak It hoor ik veel al verhalen van een laag ( te ) salaris.
Ik werk al een geruime tijd voor Primadeta. Daar van moet ik zeggen dat ze het goed doen. Straight en geen bullshit er om heen. Dat bevalt me wel. Overgens is dat natuurlijk niet voor iedereen zo. Sommige mensen houden van grote lompe bedrijven.

Mijn Top3
Volgens mij is Xcent onderdeel van Centric
pi_36229006
Wat is het verschil tussen?:

1) Ik werk in de "IT"
2) Ik werk in de "ICT"
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:03:29 #8
56864 Marty26
pi_36229178
IT heeft de volgende betekenissen: # Afkorting voor informatietechnologie

Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) is het verzamelwoord voor alles wat zich met het beheer van informatiesystemen en computers bezighoudt. We denken hierbij aan systeem-, netwerk-, databank- en websitebeheer.
Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:04:50 #9
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36229232
quote:

Mijn Top3

pi_36229364
quote:
Vandaar mijn vraag, wat zijn leuke/goede werkgevers binnen de ICT. M.a.w. wat zijn jullie ervaringen en toekomstmogelijkheden bij de verschillende werkgevers
Is het dan niet van belang om aan te geven wat voor een soort werkzaamheden je zoekt of bedoeld?

Programmeur bij een bedrijf of systeembeheerder of helpdesk medewerker... Dat zijn totaal andere afdelingen binnen een bedrijf. En de sfeer is onderling ook erg verschillend..
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:12:48 #11
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_36229482
Werken
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:16:19 #12
56864 Marty26
pi_36229573
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:54 schreef Slasher het volgende:

[..]

Volgens mij is Xcent onderdeel van Centric
Nee dat niet ze werken nou samen dat wel. Maar er is wel een groooot verschil hoor.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:17:36 #13
56864 Marty26
pi_36229613
quote:

Mijn Top3
Tja voor de nr 2 wil ik ooit nog wel werken
Maar goed meschien als ik ooit een oude rot word in het vak
pi_36229686
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:17 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Tja voor de nr 2 wil ik ooit nog wel werken
Maar goed meschien als ik ooit een oude rot word in het vak
IBM komt ook vaak goed uit de bus bij werknemerstevredenheidsonderzoeken.

Ik heb wel eens cursus van IBM en moet zeggen dat het over het algemeen erg relaxe mensen zijn met een zeer goede kennis van zaken. Maja dat zegt uiteraard niet alles, ze zullen heus geen prutsers cursus laten geven bij Big Blue.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:35:50 #15
56864 Marty26
pi_36230144
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

IBM komt ook vaak goed uit de bus bij werknemerstevredenheidsonderzoeken.

Ik heb wel eens cursus van IBM en moet zeggen dat het over het algemeen erg relaxe mensen zijn met een zeer goede kennis van zaken. Maja dat zegt uiteraard niet alles, ze zullen heus geen prutsers cursus laten geven bij Big Blue.
Inderdaad ik heb daar Xserver trainingen gehad en kan niet anders als lof uiten naar hun toe.
Leuk bedrijf veel leer mogenlijkheden etc. Dat is toch ook wel belangerijk denk ik.
pi_36233646
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:04 schreef Duracell het volgende:

[..]

Eikeltje
pi_36234096
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:35 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Inderdaad ik heb daar Xserver trainingen gehad en kan niet anders als lof uiten naar hun toe.
Leuk bedrijf veel leer mogenlijkheden etc. Dat is toch ook wel belangerijk denk ik.
Je kunt niet beoordelen hoe het is om voor een bedrijf te werken op basis van wat trainingen die je bij ze hebt gevolgd.

Op papier is IBM een top bedrijf met vele mogelijkheden. Mijn beeld is inmiddels door schade en schande van mijzelf en vele collega's ietwat bijgesteld. De vuile was kan ik nog even niet buitenhangen maar ik heb meerdere manden vol klaar staan.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:26:46 #18
56864 Marty26
pi_36235596
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:36 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Je kunt niet beoordelen hoe het is om voor een bedrijf te werken op basis van wat trainingen die je bij ze hebt gevolgd.

Op papier is IBM een top bedrijf met vele mogelijkheden. Mijn beeld is inmiddels door schade en schande van mijzelf en vele collega's ietwat bijgesteld. De vuile was kan ik nog even niet buitenhangen maar ik heb meerdere manden vol klaar staan.
Oke... hmmmz meschien dan toch niet zo mooi als het er uit ziet allemaal. daar gaat me droom
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:28:04 #19
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36235655
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:21 schreef BobRooney het volgende:

[..]

Eikeltje
Jij weet net zo goed als ik dat de mensen die voor centric of IBM willen werken de eikeltjes zijn

Ookal kunnen ze er niet veel aan doen zolang ze er niet gewerkt hebben

Maar ook ik ga de vuile was niet buiten hangen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:31:47 #20
56864 Marty26
pi_36235773
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:28 schreef Duracell het volgende:

[..]

Jij weet net zo goed als ik dat de mensen die voor centric of IBM willen werken de eikeltjes zijn

Ookal kunnen ze er niet veel aan doen zolang ze er niet gewerkt hebben

Maar ook ik ga de vuile was niet buiten hangen
Zouden ze toch eens een forum voor moeten hebben
pi_36235814
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:26 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Oke... hmmmz meschien dan toch niet zo mooi als het er uit ziet allemaal. daar gaat me droom
Niet per se hoor. Je moet alleen een beetje geluk hebben met het management wat je boven je hebt zitten. Zijn het mensen die alleen maar aan zichzelf en hun eigen bonussen denken of zijn het mensen die ook willen investeren in hun mensen (en dus het bedrijf) en die de afspraken die ze maken ook nakomen. Ik heb managers van de eerstgenoemde soort boven me, en dat is heel frustrerend. Kom je helaas bij ieder bedrijf tegen. Je hebt bij IBM ook managers van het tweede soort hoor. Het onderscheid kun je helaas niet tijdens de sollicitatieprocedure maken.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:34:51 #22
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36235872
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:33 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Niet per se hoor. Je moet alleen een beetje geluk hebben met het management wat je boven je hebt zitten. Zijn het mensen die alleen maar aan zichzelf en hun eigen bonussen denken of zijn het mensen die ook willen investeren in hun mensen (en dus het bedrijf) en die de afspraken die ze maken ook nakomen.
Ik zie het probleem dat de managers onder elkaar geen afspraken maken, waardoor het uitvoeren van werkzaamheden erg lastig gemaakt word
pi_36236053
Altijd aan jezelf denken en beloftes -tenzij zwart op wit- negeren.

Zo'n tien jaar geleden startte ik bij een ICT bedrijfje dat wilde groeien en groeien. Het bedrijf was er dusdanig op ingericht dat mensen er tot hun pensioen zouden willen blijven. 'Van de wieg tot het graf' was zelfs het motto toen een in-house kinderopvang werd gerealiseerd. Koste wat kost moest het bedrijf 'de beste werkgever' zijn. Gouden bergen werden beloofd. Groeitrajecten. Van techneut tot manager van je eigen toko, een aandelenpakket dat miljoenen waard zou worden.

Zolang het goed ging in de economie ging het goed, je groeide door en kwam hogerop. Massa's nieuwe collega's kreeg je erbij elke paar maanden, nieuwe projecten, meer geld, een feest was het. Tot het klad erin kwam. De organisatie was groot en log geworden met veel overhead en veel mensen op de bank. Administratie was een puinhoop, de platte organisatie veranderde in een bureaucratisch monster waarbij je ineens allerlei managers boven je had zitten. Er kwam een personeelsstop, tijdelijke contracten werden niet meer verlengd, goede mensen werden op parttime 'typ-miep-opdrachten' gezet op projecten die gedoemd waren te mislukken, mooie opdrachten liet men lopen. Heel demotiverend.

Ineens werden er ook andere bedrijven overgenomen. Er werd gegoocheld met cijfers en sterfhuisconstructies bedacht, BU's werden leeggemaakt en draaiden op papier ineens al tijden absoluut verlies terwijl andere BU's ineens positieve cijfers vertoonden. De administratie was verre van op orde, maar uit elk gaatje probeerde men geld te peuteren. Mensen die vervelend waren omdat ze op de bank zaten, teveel kostten of vraagtekens stelden bij de gang van zaken mochten vertrekken, inclusief managers. Er werd hierbij zelfs geintimideerd. Met fluwelen hand welliswaar, maar toch. Mensen kregen geen ontslag, welnee, mensen kregen de mogelijkheid om zich te herorienteren. Met zoete stem werden wat gesprekken gevoerd waarbij uiteindelijk de slotconclusie was dat medewerker A het niet naar z'n zin had, A niet goed functioneerde en A al elders naar een baan aan het kijken was en dat er voor A dus geen plek meer was en dat men A ging helpen bij het zoeken van een andere baan. Heel gewiekst. Dat soort dingen leer je op managementscursussen.

Ik sprak later nog verbouwereerde ex-collega's die maar een krabbel hadden gezet onder ontslag per direct met een fooi van een maandsalaris (formeel bijv. zeven maanden minus de kosten van een verplichte training en restlease van de auto), zonder te begrijpen wat hen nu eigenlijk was overkomen. De magere jaren zijn voorbij, intussen is het bedrijf weer druk bezig met het werven van mensen. Liefst schoolverlaters uiteraard. Die zijn goedkoop en nog kneedbaar.

Nee. Kijk wat je actuele commerciele uurtarief is en hou de touwtjes strak bij functioneringsgesprekken. Leg ook vanaf dag één dossiers aan, ook van die alleraardigste manager die vrolijk met je een pintje drinkt en over z'n vrouw en kinderen keuvelt. Kreten als 'informele cultuur' zijn niets anders dan marketingmiddeltjes om mensen binnen te houden door ze thuis te laten voelen. Besef dat goed. Zaken zijn zaken, hoe gezellig het er ook aan toe kan gaan bij het karten of kerstdiner. Hou er verder altijd rekening mee dat je vroeg of laat minder gewild kunt zijn, om welke reden dan ook. Dan wordt het keihard zakelijk en is niemand meer geinteresseert in je huisje of je goudvis. Onder normale omstandigheden ga je nooit accoord met ontslag en treedt de kantonrechtersformule in werking, maar wat werkgevers nogal eens proberen is om mensen te lozen met zo min mogelijk kosten. Kortom, hou het zelf zakelijk, bekijk het zakelijk. Afspraken gelden alleen als ze zwart op wit staan, dossiers spreken boekdelen als het erom spant. Kantonrechters zijn ook niet achterlijk en weten wat bedrijven soms verzinnen. Blijf -als het wat slechter gaat- altijd op je hoede. Zeker wanneer je een doorsnee bespreking of zelfs promotieoverleg hebt, maar ineens twee mensen tegenover je ziet zitten waaronder iemand (tijdelijk!) van personeelszaken. Dan is het echt tijd om aan een advocaat te denken. Is het onvermijdelijk, neem dan een goede in de hand. Die verdient zichzelf terug. Bedrijven zijn verzekerd en je hoeft geen stuiver te betalen om gewoon te krijgen waar je recht op hebt.

Zolang het goedgaat: blijf altijd rondkijken en ken je marktwaarde.
pi_36236162
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:31 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Zouden ze toch eens een forum voor moeten hebben
d'r was wel een forum voor, indewandelgangen.nl ofzo ik kan ff niet op de juiste naam komen.
Fiets
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:45:45 #25
56864 Marty26
pi_36236215
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:33 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Niet per se hoor. Je moet alleen een beetje geluk hebben met het management wat je boven je hebt zitten. Zijn het mensen die alleen maar aan zichzelf en hun eigen bonussen denken of zijn het mensen die ook willen investeren in hun mensen (en dus het bedrijf) en die de afspraken die ze maken ook nakomen. Ik heb managers van de eerstgenoemde soort boven me, en dat is heel frustrerend. Kom je helaas bij ieder bedrijf tegen. Je hebt bij IBM ook managers van het tweede soort hoor. Het onderscheid kun je helaas niet tijdens de sollicitatieprocedure maken.
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:34 schreef Duracell het volgende:

[..]

Ik zie het probleem dat de managers onder elkaar geen afspraken maken, waardoor het uitvoeren van werkzaamheden erg lastig gemaakt word
Ik denk dat je dit toch veel ziet bij bedrijven Ik heb het ook gezien bij Xerox waar managment ook de hand boven elkaars hoofd hield.. Maar goed dat is het nadeel van een groot bedrjif soms.
Ik zit nu wat kleiner waar je touwtjes ook korter zijn.
Ik vind het wel fijn het is lekker direct.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:51:12 #26
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36236411
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:45 schreef Marty26 het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat je dit toch veel ziet bij bedrijven Ik heb het ook gezien bij Xerox waar managment ook de hand boven elkaars hoofd hield.. Maar goed dat is het nadeel van een groot bedrjif soms.
Ik zit nu wat kleiner waar je touwtjes ook korter zijn.
Ik vind het wel fijn het is lekker direct.
Ik verbaas me er steeds over hoe het wil opnieuw uit gevonden moet worden, je zou zeggen als je de grootste/oudste/ect ben dat dingen toch al lang bedacht zijn en hapklare oplossingen klaarliggen.

Dit telt in mijn geval voor Getronics, IBM en Centric
  dinsdag 21 maart 2006 @ 17:03:14 #27
56864 Marty26
pi_36236822
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:51 schreef Duracell het volgende:

[..]

Ik verbaas me er steeds over hoe het wil opnieuw uit gevonden moet worden, je zou zeggen als je de grootste/oudste/ect ben dat dingen toch al lang bedacht zijn en hapklare oplossingen klaarliggen.

Dit telt in mijn geval voor Getronics, IBM en Centric
Tja ik denk dat ¤ daar de grootste boos doener in is.
Maar ja inderdaad soms denk je bij een groot bedrijf dat gezeur niet meer te hebben en dan blijkt het tegendeel
  dinsdag 21 maart 2006 @ 17:34:57 #28
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_36237786
interessant om te volgen, ff een tvptje plaatsen dus
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
  dinsdag 21 maart 2006 @ 17:54:06 #29
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_36238417
Xcent ben ik ook langs geweest. Ze hebben mij op 3 plekken voorgesteld, waar ik eventueel zou kunnen beginnen. Maar achteraf niks van terecht gekomen, niet eens een afspraak.

1e ging niet door, de functie werd intern vervuld (waarom plaats je de vacature dan miep)
2e functie is achteraf on- hold gezet
3e functie heb ik niks meer van terug gehoord..

Nu ben ik laatst wel op gesprek geweest ergens. Maar ze hebben me voorgesteld voor een bruto salaris van 1600 euri ja dat vind ik veels te weinig , verdien nu meer.. (wel tijdelijk werk)
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:27:16 #30
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_36243019
Ik werk inmiddels 2,5 week bij mijn nieuwe werkgever, Unit 4 Agresso. Tot nu toe bevalt het erg goed . Het is supersuperdruk momenteel, maar iIk krijg ruim de tijd om me in te werken in de applicatie die ik ga ondersteunen.
In de OP staat mijn vraag voor wat een redelijk salaris zou zijn. Ik verdien nu 1095 bruto voor 24 uur in de week (zou 1825 zijn voor 40 uur). En dat vind ik voor een schoolverlater en voor de werkzaamheden die ik moet verrichten vrij netjes.

Nu een vraagje van heel andere orde: Mijn vader, 54, is vandaag bij een reorganisatie ontslagen na 26 jaar software engineer te zijn geweest . Hij vindt zichzelf nog te jong om thuis te zitten en hij wil graag snel weer aan het werk. Weten jullie bedrijven in het oosten van het land, die "ouderen" aannemen? Java en C++ zijn zijn de programmeertalen waarin hij zich het meest thuisvoelt.
Het bedrijf waar ik werk, werkt niet met de programmeertalen die hij beheerst, daar heb ik al naar gekeken .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:35:16 #31
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36243340
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:27 schreef MaLo het volgende:
Nu een vraagje van heel andere orde: Mijn vader, 54, is vandaag bij een reorganisatie ontslagen na 26 jaar software engineer te zijn geweest . Hij vindt zichzelf nog te jong om thuis te zitten en hij wil graag snel weer aan het werk. Weten jullie bedrijven in het oosten van het land, die "ouderen" aannemen? Java en C++ zijn zijn de programmeertalen waarin hij zich het meest thuisvoelt.
Het bedrijf waar ik werk, werkt niet met de programmeertalen die hij beheerst, daar heb ik al naar gekeken .
Mail me ff een cv, zie profiel. Misschien kan ik wat betekenen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:38:50 #32
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_36243473
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:35 schreef Duracell het volgende:

[..]

Hij heeft nog geen cv gemaakt, het is allemaal nog zo pril.
Maar zodra hij er een heeft, zal ik het je mailen. In ieder geval bedankt voor de moeite .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:43:36 #33
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_36243641
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:40 schreef Keromane het volgende:
Altijd aan jezelf denken en beloftes -tenzij zwart op wit- negeren.

Zo'n tien jaar geleden startte ik bij een ICT bedrijfje dat wilde groeien en groeien. Het bedrijf was er dusdanig op ingericht dat mensen er tot hun pensioen zouden willen blijven. 'Van de wieg tot het graf' was zelfs het motto toen een in-house kinderopvang werd gerealiseerd. Koste wat kost moest het bedrijf 'de beste werkgever' zijn. Gouden bergen werden beloofd. Groeitrajecten. Van techneut tot manager van je eigen toko, een aandelenpakket dat miljoenen waard zou worden.

Zolang het goed ging in de economie ging het goed, je groeide door en kwam hogerop. Massa's nieuwe collega's kreeg je erbij elke paar maanden, nieuwe projecten, meer geld, een feest was het. Tot het klad erin kwam. De organisatie was groot en log geworden met veel overhead en veel mensen op de bank. Administratie was een puinhoop, de platte organisatie veranderde in een bureaucratisch monster waarbij je ineens allerlei managers boven je had zitten. Er kwam een personeelsstop, tijdelijke contracten werden niet meer verlengd, goede mensen werden op parttime 'typ-miep-opdrachten' gezet op projecten die gedoemd waren te mislukken, mooie opdrachten liet men lopen. Heel demotiverend.

Ineens werden er ook andere bedrijven overgenomen. Er werd gegoocheld met cijfers en sterfhuisconstructies bedacht, BU's werden leeggemaakt en draaiden op papier ineens al tijden absoluut verlies terwijl andere BU's ineens positieve cijfers vertoonden. De administratie was verre van op orde, maar uit elk gaatje probeerde men geld te peuteren. Mensen die vervelend waren omdat ze op de bank zaten, teveel kostten of vraagtekens stelden bij de gang van zaken mochten vertrekken, inclusief managers. Er werd hierbij zelfs geintimideerd. Met fluwelen hand welliswaar, maar toch. Mensen kregen geen ontslag, welnee, mensen kregen de mogelijkheid om zich te herorienteren. Met zoete stem werden wat gesprekken gevoerd waarbij uiteindelijk de slotconclusie was dat medewerker A het niet naar z'n zin had, A niet goed functioneerde en A al elders naar een baan aan het kijken was en dat er voor A dus geen plek meer was en dat men A ging helpen bij het zoeken van een andere baan. Heel gewiekst. Dat soort dingen leer je op managementscursussen.

Ik sprak later nog verbouwereerde ex-collega's die maar een krabbel hadden gezet onder ontslag per direct met een fooi van een maandsalaris (formeel bijv. zeven maanden minus de kosten van een verplichte training en restlease van de auto), zonder te begrijpen wat hen nu eigenlijk was overkomen. De magere jaren zijn voorbij, intussen is het bedrijf weer druk bezig met het werven van mensen. Liefst schoolverlaters uiteraard. Die zijn goedkoop en nog kneedbaar.

Nee. Kijk wat je actuele commerciele uurtarief is en hou de touwtjes strak bij functioneringsgesprekken. Leg ook vanaf dag één dossiers aan, ook van die alleraardigste manager die vrolijk met je een pintje drinkt en over z'n vrouw en kinderen keuvelt. Kreten als 'informele cultuur' zijn niets anders dan marketingmiddeltjes om mensen binnen te houden door ze thuis te laten voelen. Besef dat goed. Zaken zijn zaken, hoe gezellig het er ook aan toe kan gaan bij het karten of kerstdiner. Hou er verder altijd rekening mee dat je vroeg of laat minder gewild kunt zijn, om welke reden dan ook. Dan wordt het keihard zakelijk en is niemand meer geinteresseert in je huisje of je goudvis. Onder normale omstandigheden ga je nooit accoord met ontslag en treedt de kantonrechtersformule in werking, maar wat werkgevers nogal eens proberen is om mensen te lozen met zo min mogelijk kosten. Kortom, hou het zelf zakelijk, bekijk het zakelijk. Afspraken gelden alleen als ze zwart op wit staan, dossiers spreken boekdelen als het erom spant. Kantonrechters zijn ook niet achterlijk en weten wat bedrijven soms verzinnen. Blijf -als het wat slechter gaat- altijd op je hoede. Zeker wanneer je een doorsnee bespreking of zelfs promotieoverleg hebt, maar ineens twee mensen tegenover je ziet zitten waaronder iemand (tijdelijk!) van personeelszaken. Dan is het echt tijd om aan een advocaat te denken. Is het onvermijdelijk, neem dan een goede in de hand. Die verdient zichzelf terug. Bedrijven zijn verzekerd en je hoeft geen stuiver te betalen om gewoon te krijgen waar je recht op hebt.

Zolang het goedgaat: blijf altijd rondkijken en ken je marktwaarde.
kijk, iemand met verstand en ervaring,

I like that!
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:49:16 #34
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36243844
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:38 schreef MaLo het volgende:

[..]

Hij heeft nog geen cv gemaakt, het is allemaal nog zo pril.
Maar zodra hij er een heeft, zal ik het je mailen. In ieder geval bedankt voor de moeite .
Geen probleem, misschien zit er voor mij een bonus in En ik weet dat mijn werkgever juist mensen met wat ervaring zoekt. En actief is in meerdere regio's Maar ik beloof natuurlijk niets
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:00:21 #35
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_36244207
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:49 schreef Duracell het volgende:

[..]

Geen probleem, misschien zit er voor mij een bonus in En ik weet dat mijn werkgever juist mensen met wat ervaring zoekt. En actief is in meerdere regio's Maar ik beloof natuurlijk niets
Niet geschoten is altijd mis, toch .

Ik krijg ook een bonus als ik iemand aanbreng bij ons bedrijf, hihi.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:17:36 #36
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36244935
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:00 schreef MaLo het volgende:

[..]

Niet geschoten is altijd mis, toch .

Ik krijg ook een bonus als ik iemand aanbreng bij ons bedrijf, hihi.
Pcies, zo kan je elkaar helpen
pi_36253666
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:43 schreef Asics het volgende:

I like that!
Het uurtarief van een doorsnee ICT-er bedraagt op dit moment 45 - 55 Euro ex. BTW en ex. voorrijkosten. Reken voor voorrijkosten ruim 1 uur werktarief. Ben je een doorsnee ICT-er en je wordt voor minder weggezet bij de (eind)klant, of wordt dit zo gezegd door de werkgever? Of wordt er gezegd dat er geen voorrijkosten in rekening worden gebracht? Ga je vlug orienteren op de arbeidsmarkt en trek je mond open bij je manager.

Geen enkele ondernemer gooit z'n ruiten in door je ver onder de marktprijs aan te bieden. De marktprijs wordt niet met een natte vinger verzonnen maar is het resultaat van marktwerking en alle kosten. Verschillen tussen ondernemingen zijn marginaal. Een keer kun je best in de aanbieding worden gegooid, maar niet voor een (paar) jaar. Voorrijkosten zijn er altijd, tenzij je over een gratis teleporter beschikt, en moeten hoe dan ook betaald worden. Hetzij door de klant, hetzij door jou. Jij bent degene die geld verdient, niet de manager op kantoor. Wat nogal eens gebeurt is dat je én uren eigen tijd kwijt bent om op project te komen, én dat je brutoloon omgerekend dusdanig laag is dat je ervanuit mag gaan dat jij in feite voor de voorrijkosten opdraait en zo de klant via je baas een cadeautje geeft.

Een lease auto is betaald, wat een bedrijf ook zegt. Dat je zomaar een auto mag uitzoeken klinkt erg luxe en wordt graag naar voren gebracht bij het sinterklazen naar personeel, maar een auto hoort simpelweg bij een beroep waarbij je klanten door het hele land dient te bezoeken. Het is een bedrijfswagen en niet je eigendom. Ook al mag je een keer stoppen bij de supermarkt of een keer op en neer rijden naar een vakantiebestemming. De fiscus, zoals bekend niet te flauw, bepaalt wat de waarde voor je prive is en daar betaal je de volle mep voor. Ook de fiscus is Sinterklaas niet. Dit percentage bijtelling -reken maar uit- wil heel wat zeggen voor wat gezien wordt als zakelijk rijden en wat prive is. Hoe groot de mijter van de baas ook lijkt. Ook begrijpt de fiscus dat lease-auto's voor de werkgever geen luxe genotsartikelen zijn en vergoedt in feite het leeuwendeel door aftrek bedrijfskosten. Trap er dus niet in als de werkgever de gulle gever loopt uit te hangen door bijv. te stellen dat een auto een deel van je beloning is, dat doet de fiscus al. Een secundaire arbeidsvoorwaarde is niet per definitie brutoloon. Je zou bijv. ook niet willen inbinden op je looneis als besloten zou worden dat klanten voortaan op een rode loper dienen te worden ontvangen met cocktails. Hou zaken en prive gescheiden.

Opleidingen behoren tot investering in personeel en zijn -eveneens- geen lankmoedig royaal gebaar van de wergever richting jou, waar je een 'kleine' bijdrage aan moet leveren of moet tekenen dat je kosten op je neemt als je voortijdig het pand verlaat. Dit soort investeringen zijn vooraf begroot en goedgekeurd. Bij een eis dat je én de opleidingen dient te volgen én ervoor inlevert op je salaris mag je vraagtekens stellen. Er is trouwens een alleraardigst trucje met interne opleidingen. Senioren die 'even' thuis op de bank zitten krijgen de opdracht een cursus te geven. Het brutoloon van deze mensen wordt dan doorberekend -ineens zijn ze dus semi-declarabel- aan de werknemers die de cursus moeten volgen. Zolang het goed gaat merk je er niets van en wordt het gaanderweg verrekend. Maar als je de wacht wordt aangezet kan men ineens met claims van duizenden Euro's komen. Zelfs als de cursussen zelf niets voorstelden.

Er is een hoop werk in de ICT. Ontwikkelingen staan niet stil en nogal wat bedrijven zitten qua technologie met hun gedachte nog ergens in 1992. Er is voor 15 jaar werk. Het belangrijkste wat je moet weten is wat je waard bent. De rest is bijzaak. Eigenlijk zou iedereen een eenmanszaakje moeten beginnen of freelancer worden en zich wagen in de Grote Mensenwereld, al dan niet naast een vaste job. Voor ca. 75 heb je je ingeschreven bij de KvK, de rest volgt vanzelf.
pi_36254502
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:35 schreef Duracell het volgende:

[..]

Niet aanmelden bij MIS he...beter bij IE ( dacht ik) dan is de bonus 900 euro ipv 400.
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:19:06 #39
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_36254586
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:12 schreef BobRooney het volgende:

[..]

Niet aanmelden bij MIS he...beter bij IE ( dacht ik) dan is de bonus 900 euro ipv 400.
Idd ga wel ff infomeren
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:29:49 #40
141482 Q.
JurassiQ
pi_36254700
Verkapte tvp. Ik ben bezig met mijn eerste baan in de ICT. Alhoewel, ICT, het is systeemontwikkeling bij een grote bankverzekeraar.
For great justice!
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:39:31 #41
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_36257068
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:29 schreef Q. het volgende:
Verkapte tvp. Ik ben bezig met mijn eerste baan in de ICT. Alhoewel, ICT, het is systeemontwikkeling bij een grote bankverzekeraar.
Waarom zou dat geen ICT zijn?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:44:26 #42
141482 Q.
JurassiQ
pi_36257213
Het is geen puur ICT bedrijf zoals bijna alle bedrijven die ik hier tegenkom. En dat vind ik ook helemaal niet erg, stuk menselijker hier.
For great justice!
  woensdag 22 maart 2006 @ 11:15:36 #43
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_36258246
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:44 schreef Q. het volgende:
Het is geen puur ICT bedrijf zoals bijna alle bedrijven die ik hier tegenkom. En dat vind ik ook helemaal niet erg, stuk menselijker hier.
nah.. dat kan je niet stellen, want een hoop van jullie medewerkers zullen waarschijnlijk ook afkomstig zinn van die grote ict bedrijven
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_36258333
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:29 schreef Q. het volgende:
een bankverzekeraar is voor 90% (als het niet meer is) afhankelijk van ICT. Eigenlijk is het gewoon een ICT bedrijf, maar dan met een front en backoffice.
Fiets
pi_36317726
Vele grote bedrijven hebben aparte ICT afdelingen, vooral banken. Je hoeft dus niet voor een softwarehuis te werken om te zeggen dat je in de ICT werkt.

Verder Keromane, een goed betoog dat laat zien dat je al een tijdje meedraait in het wereldje. Ikzelf werk nu sinds 6 maanden in de ICT detachering en wat ik iedereen als advies kan meegeven, is om vooral alle afspraken op schrift te laten zetten. Je manager een e-mail sturen waarin je de afspraken, van het gesprek dat je net hebt gevoerd, nogmaals op een rijtje zet, met de vraag om dit te bevestigen, zal later veel problemen kunnen schelen.
Verder zie ik het als belangrijk om zelf proactief aan je carriere te werken. Ga zelf achter de interessante trainingen, leuke opdrachten, uitdagende leertrajecten aan, laat je baas weten wat jij belangrijk vindt in een opdracht (locatie, soort werk, type bedrijf, etc).
Dat laatste geld eigenlijk niet puur voor ICT bedrijven. Voor meer advies kan ik dan ook ten zeerste een site zoals www.intermediair.nl aanbevelen, daar staat veel adviezen voor werknemers op.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 10:54:47 #46
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36321653
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 02:55 schreef Keromane het volgende:

[..]

Het uurtarief van een doorsnee ICT-er bedraagt op dit moment 45 - 55 Euro ex. BTW en ex. voorrijkosten. Reken voor voorrijkosten ruim 1 uur werktarief. Ben je een doorsnee ICT-er en je wordt voor minder weggezet bij de (eind)klant, of wordt dit zo gezegd door de werkgever? Of wordt er gezegd dat er geen voorrijkosten in rekening worden gebracht? Ga je vlug orienteren op de arbeidsmarkt en trek je mond open bij je manager.
Bij ons zal het in het tarief zitten, maar er wordt nooit expliciet over gepraat.
Reisuren van de ene klant naar de anderemag ik boeken op een aparte code.
Meestal zit ik ook weken\maanden bij dezelfde klant. (De langste periode was 3 jaar)
quote:
Geen enkele ondernemer gooit z'n ruiten in door je ver onder de marktprijs aan te bieden. De marktprijs wordt niet met een natte vinger verzonnen maar is het resultaat van marktwerking en alle kosten. Verschillen tussen ondernemingen zijn marginaal. Een keer kun je best in de aanbieding worden gegooid, maar niet voor een (paar) jaar. Voorrijkosten zijn er altijd, tenzij je over een gratis teleporter beschikt, en moeten hoe dan ook betaald worden. Hetzij door de klant, hetzij door jou. Jij bent degene die geld verdient, niet de manager op kantoor. Wat nogal eens gebeurt is dat je én uren eigen tijd kwijt bent om op project te komen, én dat je brutoloon omgerekend dusdanig laag is dat je ervanuit mag gaan dat jij in feite voor de voorrijkosten opdraait en zo de klant via je baas een cadeautje geeft.
Bij mijn werkgever werd er ooit van uitgegaan dat je uurtarief ongeveer 3% van je bruto maandsalaris is (dus 30 euro pu per 1000 bruto pm).
Persoonlijk vind ik dat we behoorlijk veel overhead hebben en veel afdracht aan de nationale organisatie
We liggen met onze tarieven dan ook redelijk hoog en gaan voor de "added value" van de medewerkers
quote:
Een lease auto is betaald, wat een bedrijf ook zegt. Dat je zomaar een auto mag uitzoeken klinkt erg luxe en wordt graag naar voren gebracht bij het sinterklazen naar personeel, maar een auto hoort simpelweg bij een beroep waarbij je klanten door het hele land dient te bezoeken. Het is een bedrijfswagen en niet je eigendom. Ook al mag je een keer stoppen bij de supermarkt of een keer op en neer rijden naar een vakantiebestemming. De fiscus, zoals bekend niet te flauw, bepaalt wat de waarde voor je prive is en daar betaal je de volle mep voor. Ook de fiscus is Sinterklaas niet. Dit percentage bijtelling -reken maar uit- wil heel wat zeggen voor wat gezien wordt als zakelijk rijden en wat prive is. Hoe groot de mijter van de baas ook lijkt. Ook begrijpt de fiscus dat lease-auto's voor de werkgever geen luxe genotsartikelen zijn en vergoedt in feite het leeuwendeel door aftrek bedrijfskosten. Trap er dus niet in als de werkgever de gulle gever loopt uit te hangen door bijv. te stellen dat een auto een deel van je beloning is, dat doet de fiscus al. Een secundaire arbeidsvoorwaarde is niet per definitie brutoloon. Je zou bijv. ook niet willen inbinden op je looneis als besloten zou worden dat klanten voortaan op een rode loper dienen te worden ontvangen met cocktails. Hou zaken en prive gescheiden.

Opleidingen behoren tot investering in personeel en zijn -eveneens- geen lankmoedig royaal gebaar van de wergever richting jou, waar je een 'kleine' bijdrage aan moet leveren of moet tekenen dat je kosten op je neemt als je voortijdig het pand verlaat. Dit soort investeringen zijn vooraf begroot en goedgekeurd. Bij een eis dat je én de opleidingen dient te volgen én ervoor inlevert op je salaris mag je vraagtekens stellen. Er is trouwens een alleraardigst trucje met interne opleidingen. Senioren die 'even' thuis op de bank zitten krijgen de opdracht een cursus te geven. Het brutoloon van deze mensen wordt dan doorberekend -ineens zijn ze dus semi-declarabel- aan de werknemers die de cursus moeten volgen. Zolang het goed gaat merk je er niets van en wordt het gaanderweg verrekend. Maar als je de wacht wordt aangezet kan men ineens met claims van duizenden Euro's komen. Zelfs als de cursussen zelf niets voorstelden.

Er is een hoop werk in de ICT. Ontwikkelingen staan niet stil en nogal wat bedrijven zitten qua technologie met hun gedachte nog ergens in 1992. Er is voor 15 jaar werk. Het belangrijkste wat je moet weten is wat je waard bent. De rest is bijzaak. Eigenlijk zou iedereen een eenmanszaakje moeten beginnen of freelancer worden en zich wagen in de Grote Mensenwereld, al dan niet naast een vaste job. Voor ca. 75 heb je je ingeschreven bij de KvK, de rest volgt vanzelf.
Ik denk dat je daarin zeker gelijk hebt.
De laatste 10 jaar werd het geld eerst opgeslokt door Y2K en de DOTCOM bubble (wij moeten ook iets doen met Internet), daarna was er geen geld meer (recessie) en dat begint nu weer een beetje terug te komen.
Ondertussen is er weinig gedaan aan het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en de ondersteunende rol die de IT daarin heeft.
Gezien de daling van de beroepsbevolking, die de komende paar jaar verwacht wordt, zal het noodzakelijk worden om de bedrijfsprocessen zodanig aan te passen dat er meer met minder mensen gedaan kan worden. Bijvoorbeeld minder 'papier schuiven' tussen afdelingen en meer door dezelfde werknemer laten doen. Deze nieuwe processen moeten ondersteund worden door de ICT. Dat kan niet met de huidige applicaties.

Freelancen is helaas wel lastiger in bepaalde gebieden. In de Randstad is het heel normaal, maar ik ken collega's in Groningen die het gepobeerd hebben. Helaas is het nu daar een stuk lastiger, zeker voor software ontwikkelaars. Maar ik ken ook mensen die 's avonds nog even ergens een netwerkje aanleggen bij een MKB klant.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_36364437
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 02:19 schreef dyna18 het volgende:

Verder Keromane, een goed betoog
Bedankt, ter aanvulling op jouw verhaal zou ik nog willen opmerken om nooit e-mail te gebruiken om onvrede of frustratie te uiten over wat dan ook. Niet over werktijden, klanten, uurbrieven, collega's, zelfs niet over de koffie. Zelfs niet als je expliciet om feedback wordt gevraagd of bij een evaluatie. Moet er echt iets van je hart dan is een informeel vertrouwelijk gesprek onder 4 ogen een uitkomst (geen 6 of meer dus). Dingen in e-mailtjes blijven rondzingen en kunnen tegen je gebruikt worden. Lollige c.q. prive e-mail kun je het beste tot minimum beperken of gewoon laten. Wees erg voorzichtig met bevestiging van e-mail waarin zaken staan die negatief voor je uit kunnen pakken. Ga met het oog op notulen en beeldvorming ook geen discussies aan tijdens vergaderingen of overleg.

Bewaar je punten van kritiek voor bij het functioneringsgesprek waar je ze uitspeelt als troeven, wanneer je -zoals het nogal eens wil gaan- in eerste instantie zeer gewaardeerd en geprezen wordt, maar waarna er toch nog even de standaard verbeterpuntjes worden opgesomd om de uiteindelijke uitslag lager te doen uitvallen. Het is een spelletje en niets anders, je baas weet al lang of ie tevreden is of niet. Zo niet dan was je al op het matje geroepen. Verder is er al lang budget vrijgemaakt voor je salarisverhoging. Ken je waarde en ga daar voor.

Verwacht verder als doorsnee medewerker geen schokkende verbeteringen bij de dingen die je storen, hoe hard je ook klaagt en hoeveel gelijk je ook hebt. Wat jij ziet, mits het geen persoonlijk onnozel gezever is, hebben anderen ook al gesignaleerd en het heeft kennelijk geen prioriteit binnen je organisatie. Daar verander je helemaal niets aan, tenzij je directeur bent. Anders kun je zitting nemen in de MZR, maar pas ook daar op met klagen. Kun je echt niet leven met bepaalde aspecten in je baan dan dien je een andere werkgever te zoeken.

Geef je werkgever in ieder geval nooit dingen in handen die in je dossier passen en waaruit zou blijken dat je ontevreden bent, tegensputtert of de sfeer verstoort. Een klant die klapt kan ineens op jouw conto worden bijgeschreven. Let verder dat iedere manager aan dossieropbouw doet en dat dingen jaren blijven bewaard. Of iets positief of negatief is wordt pas bedacht als het erom spant. Een destijds brilliant voorstel van je waarvoor je zelfs nog een boekenbon kreeg kan na jaren ineens een aanwijzing zijn dat je eigenlijk niet binnen de organisatie past. Bedenk overigens ook dat er altijd collega's zijn die -al dan niet moedwillig- je vrijdagmiddagborrelpraat c.q. koffiehoekkritiek overbrengen op je manager. Al is het maar om hun eigen gezeur kracht bij te zetten: 'hij vindt het ook'. Hou dit in gedachten als je wel eens geneigd bent om uit de school te klappen. Val ook nooit collega's of managers af. Weet wie je vrienden zijn, waarom, en hoe je die 'vriendschap' moet onderhouden.

Veel van bovenstaande gaat ver en wellicht dat je er in de praktijk amper mee te maken zult krijgen. Maar toch. Blijf altijd op je hoede, wees voorzichtig, wees gezond nuchter loyaal jegens collega's en managers en doe je werk naar je beste kunnen. Klant is koning in de detachering, wat ie ook vindt of zegt. Klanttevredenheid is je prioriteit, de rest komt vanzelf.
pi_36364985
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 10:54 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Bij mijn werkgever werd er ooit van uitgegaan dat je uurtarief ongeveer 3% van je bruto maandsalaris is (dus 30 euro pu per 1000 bruto pm).
Ga voor het gemak uit van factor 21: je moet 21 maandsalarissen per jaar binnenhalen om jezelf incl. auto en vakantiegeld/13e maand/andere voorwaarden te kunnen betalen, plus jouw deel van de overhead van de organisatie en jouw deel van het uiteindelijke resultaat. Natuurlijk is dit een gemiddelde waarbij er per werknemer of tijdens een bepaalde periode afwijkingen kunnen zijn. Verder ligt het er maar helemaal aan hoe de organisatie is opgebouwd, maar uiteindelijk kom je op dergelijke rekensommetjes.

Voor wat betreft freelancen is networking het belangrijkste. Dat is het echte werk, de rest is bijzaak. Contacten leggen en onderhouden, in de picture blijven en dingen aan elkaar doorgeven. Weten waar je kunt aanvullen met kennis en skills, zelfs dingen oppakken die niet direct je expertise/vakgebied zijn. Van je laten horen als een contact een beetje verwatert.
pi_36365004
Jezus Christus, als ik dit allemaal lees dan lijkt het wel oorlog op de ICT-werkvloer.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_36366667
Ik hoop dat je de zaak een beetje hebt overdreven om een punt te maken Keromane, want bij zo'n organisatie zou ik dus nooit willen blijven werken.
Zie je het nu allemaal niet een beetje zwart?
pi_36367026
Ik wíl niet eens werken als ik dit gezever lees
  zaterdag 25 maart 2006 @ 22:57:26 #52
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_36367215
Ik ben, als ik de 2 topics zo door lees, erg blij dat ik niet bij een groot ICT bedrijf werk

Sinds een jaar werk ik als systeembeheerder voor vier verschillende PGO's (Particuliere Gegevens Organisaties) op het gebied van natuur onderzoek en bescherming.

Een baan waarin ik veel vrijheid en geen "last" van lease auto's, geen pakken, geen managers en ellebogen werk heb.

Geld is er wel altijd een issue en dan vooral het gebrek daaraan.

Daarom is het een uitdaging voor mij geworden om alles zoveel mogelijk opensource software te implementeren.

Ik heb het er erg naar mijn zin en zie me voorlopig niet switchen.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 23:02:35 #53
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_36367328
efkens een tvp

Zit nu, na een aantal vaste contracten, voor een detacheerder op contractbasis. Onzekerheid, minder inkomen maar ik ben iig wel van de achterbakse werkvloer cultuur van de grotere bedrijven af en heb de tijd om op mijn gemak rond te kijken, wat nieuwe dingen op te pikken en mijn marktwaarde flink te verhogen.

Als er 1 ding is wat ik inmiddels geleerd heb is dat likken belangrijker is dan je werk kunnen en dat personeelszaken er alleen zit voor de ontslagen. Ik hou ook alles bij, mail, zowel de negatieve als de positieve vanuit het management, word bewaard. gesprekken worden op papier gezet en zoniet maak ik zelf wel een samenvattig die ik ff in een mailtje gooi. Doelstelling worden hard gemaakt, geen geneuzel "als je goed genoeg bent" "als je hierin nog wat doorgroeit", niks ervan, keihard neerzetten hoeveel ik moet doorgroeien en hoe 'goed' ik dan wel niet moet zijn
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  zaterdag 25 maart 2006 @ 23:05:51 #54
141482 Q.
JurassiQ
pi_36367382
De cultuur op mijn werk is wel okay, heel anders dan bij de grote ICT bedrijven. Best relaxted op zich. .
For great justice!
pi_36368341
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 22:30 schreef dyna18 het volgende:
Zie je het nu allemaal niet een beetje zwart?
Nee. Je hoeft niet continu op scherp te staan of mensen te wantrouwen, je moet wel je waarde kennen en je zaakjes op orde hebben.
pi_36368410
Ik herken de verhalen wel. Op uitjes en tijdens "informeel contact" is het leuk en gezellig, maar als er stront aan de knikker is en het er echt op aan komt, dan toont de werkgever zich opeens een keiharde en geduchte tegenstander.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_36368488
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:43 schreef Asics het volgende:

[..]

kijk, iemand met verstand en ervaring,

I like that!
Al zou ik hem niet in dienst nemen als ik dit wist. Ik denk dat slechte ervaringen er ook voor kunnen zorgen dat je iets teveel doordraaft.
pi_36369350
Bang dat hij te intelligent is om zich op de standaard manieren te laten naaien?

Ik vind niet dat hij doordraaft. Het is een feit dat mensen onbetrouwbaar zijn en als iemand claimt wel te vertrouwen te zijn, wat is er dan mis om te verlangen dat het een en ander op papier geregeld wordt? Wat is er mis om ervoor te zorgen dat er geen negatieve dossiervorming over je ontstaat? Het is gewoon bittere noodzaak. Zeker als je ooit in de knoop komt met je werkgever.
pi_36371529
quote:
Op zondag 26 maart 2006 00:07 schreef gargamel het volgende:

[..]

Al zou ik hem niet in dienst nemen als ik dit wist. Ik denk dat slechte ervaringen er ook voor kunnen zorgen dat je iets teveel doordraaft.
Als je als werkgever bang moet zijn voor assertieve mensen en dit doorslaggevend is voor de samenstelling van je personeelsbestand dan kun je beter ander werk gaan zoeken.
pi_36374286
quote:
Op zondag 26 maart 2006 05:30 schreef Keromane het volgende:

[..]

Als je als werkgever bang moet zijn voor assertieve mensen en dit doorslaggevend is voor de samenstelling van je personeelsbestand dan kun je beter ander werk gaan zoeken.
Het gaat me niet om assertief, die hebben wij in elk geval genoeg. Het gaat me meer om de wij/zij houding. Wij gaan toch meer van de wij/wij uit. Je bestrijd eigenlijk dat dat kan maar dat ben ik niet met je eens, zelfs als je afscheid moet nemen van elkaar kan dat op een normale wijze. Liefst zonder advocaat, die zitten er toch alleen maar voor hun salaris.
pi_36374364
quote:
Op zondag 26 maart 2006 00:48 schreef Neuralnet het volgende:
Bang dat hij te intelligent is om zich op de standaard manieren te laten naaien?

Ik vind niet dat hij doordraaft. Het is een feit dat mensen onbetrouwbaar zijn en als iemand claimt wel te vertrouwen te zijn, wat is er dan mis om te verlangen dat het een en ander op papier geregeld wordt? Wat is er mis om ervoor te zorgen dat er geen negatieve dossiervorming over je ontstaat? Het is gewoon bittere noodzaak. Zeker als je ooit in de knoop komt met je werkgever.
Er is een heel verschil tussen zaken op papier regelen en wederzijdse dossiers aanleggen. Ik vrees dat je dan toch een beetje een self fulfilling prophecy krijgt. Wat niet wil zeggen dat er geen bedrijven bestaan die je naaien, die zijn er genoeg. Het feit dat het nodig is dat je al die dingen doet kan ook een probleem bij jezelf suggereren.
pi_36458509
Zelf ben ik na ruim een jaar nog altijd tevreden bij OGD. Leuk afwisselend werk voor mbk en grote bedrijven. Goede mogelijkheid om door te groeien dmv certificering. Het is een bedrijf, van en door studenten, waardoor de gemiddelde leeftijd niet hoog ligt. Ook worden er door het bedrijf veel buitenwerkse activiteiten (borrels, uitjes, evenementen) georganiseerd. Ben dr super blij mee.

owja: linkje: www.ogd.nl
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  woensdag 29 maart 2006 @ 14:14:35 #63
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36461427
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 21:20 schreef Neuralnet het volgende:
Jezus Christus, als ik dit allemaal lees dan lijkt het wel oorlog op de ICT-werkvloer.
Hoezo, ik heb het erg naar mijn zin bij mijn werkgever, maar ik ken ook veel collega's die dat niet zijn.
Ik werk hier nu al vele jaren en meestal met veel genoegen.
De sfeer is goed (rondom mij in ieder geval) en ik heb leuke collega's en leuke opdrachten (mochten soms wel iets uitdagender).
Daarnaast is het meestal geen probleem om in de regio te werken. Je mag opdrachten weigeren (ik zou het niet te vaak doen) wanneer je vind dat het te ver weg is. De meeste collega's werken in de regio Groningen (ongeveer van Waddenzee tot Assen en van Stadskanaal tot Leeuwarden)

Anders had ik wel een andere werkgever opgezocht.

We zijn de laatste jaren alleen veel te groot geworden, dat maakt het onpersoonlijker.
In Groningen alleen al hebben we 2200 medewerkers en in Nederland 9000.
(Je zou nu kunnen weten dat ik voor Atos Origin werk )
Toen ik begon was het hele bedrijf 9.000 man groot (in meer dan 30 landen), nu 46.000 (na 2 grote fusies\overnames waarin we verdubbelden en een paar grote overnames ( oa. KPN Datacenter\WPD\Softwarehuis\Contrado)
Het bedrijf waar ik in dienst (BSO\Origin)trad was echter verdeeld in allemaal onafhankelijke BVs die konden doen en laten was ze wilden. Dat maakte het heel flexibel.
Daarnaast trad ik in dienst bij een voormalige BSO vestiging (de Full Service Cell Groningen) en BSO was een beetje een apart half-hippie bedrijf. Die sfeer is nu verdwenen.
In Groningen bleven het langst de BSO sfeer hangen, vooral omdat er weinig ex-Philips medewerkers in Groningen zaten en we niet zo groot waren (ongeveer 300 man in 2 grote groepen).

Het is hier zeker geen oorlog op de werkvloer, hooguit wat schijgevechten
  woensdag 29 maart 2006 @ 20:59:25 #64
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_36474037
Heeft iemand ervaring met tempo team flex..

Ze zijn nu met iets nieuws bezig.
Krijg je eerst een paar weken een opleiding kan je MCTSE of iets dergelijks mee behalen.
Zij betalen de opleiding voor je (ong. 2000 euri)

Voorwaarde is dat je een jaar voor ze gaat werken, krijg je een jaarcontract van ze.
Hierbij heb je een heel jaar lang een vast salaris , en zij zorgen dat je ergens kan werken.(als een soort detacheringsbureau dus)

*Mocht je binnen een jaar bij ze weglopen, dan moet je die opleiding terug betalen.. Als je de 1 jarige contract uitloopt hoef je niks terug te betalen, en krijg je wellicht een contract bij je werkgever.

Ik kan maandag beginnen met de studie ..Weet niet of ik het moet doen..

PS: Ook kan ik maandag ergens anders beginnen. Ook in de IT , verdiend ietsje minder en via uitzendbureau. Maar wel lekker dichtbij

Wich too choose ????
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  woensdag 29 maart 2006 @ 21:21:55 #65
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_36474831
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 20:59 schreef VinnieJones het volgende:
Heeft iemand ervaring met tempo team flex..

Ze zijn nu met iets nieuws bezig.
Krijg je eerst een paar weken een opleiding kan je MCTSE of iets dergelijks mee behalen.
Zij betalen de opleiding voor je (ong. 2000 euri)

Voorwaarde is dat je een jaar voor ze gaat werken, krijg je een jaarcontract van ze.
Hierbij heb je een heel jaar lang een vast salaris , en zij zorgen dat je ergens kan werken.(als een soort detacheringsbureau dus)

*Mocht je binnen een jaar bij ze weglopen, dan moet je die opleiding terug betalen.. Als je de 1 jarige contract uitloopt hoef je niks terug te betalen, en krijg je wellicht een contract bij je werkgever.

Ik kan maandag beginnen met de studie ..Weet niet of ik het moet doen..

PS: Ook kan ik maandag ergens anders beginnen. Ook in de IT , verdiend ietsje minder en via uitzendbureau. Maar wel lekker dichtbij

Wich too choose ????
Moeilijk... waar voel je je het best bij? Als het alleen de reistijd is, zou ik niet voor nummer 2 gaan.
  woensdag 29 maart 2006 @ 22:24:52 #66
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_36477106
nou bij numer 2 heb ik zekerheid dat ik voor een lange tijd aan de slag kan gaan.. En misschien over een jaartje zelfs vast contract.

Bij Tempo team..
Verdien ik ietsje meer, maar vooral belangrijk is dat ik een jaarcontract krijg.
Alleen is nog niet zeker wat voor werk, en waar ik dan precies ga werken.. Eerst dat opleiding afronden binnen 2 weken.
pi_36477889
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:24 schreef VinnieJones het volgende:
nou bij numer 2 heb ik zekerheid dat ik voor een lange tijd aan de slag kan gaan.. En misschien over een jaartje zelfs vast contract.

Bij Tempo team..
Verdien ik ietsje meer, maar vooral belangrijk is dat ik een jaarcontract krijg.
Alleen is nog niet zeker wat voor werk, en waar ik dan precies ga werken.. Eerst dat opleiding afronden binnen 2 weken.
Ik zou gewoon voor tempo team aan de slag gaan hoor, een jaartje is best te doen mocht het tegenvallen. Opleiding is mooi meegenomen, staat goed op je CV en zorgt ervoor dat je over een jaar weer wat makkelijker aan de bak kunt.
Fiets
pi_36482409
quote:
Op zondag 26 maart 2006 12:34 schreef gargamel het volgende:

[..]

Het gaat me niet om assertief, die hebben wij in elk geval genoeg. Het gaat me meer om de wij/zij houding. Wij gaan toch meer van de wij/wij uit. Je bestrijd eigenlijk dat dat kan maar dat ben ik niet met je eens, zelfs als je afscheid moet nemen van elkaar kan dat op een normale wijze. Liefst zonder advocaat, die zitten er toch alleen maar voor hun salaris.
Je klinkt als een manager. ;-)

Van een wij/wij houding blijft weinig over op het moment dat er geen wij/wij meer is. Bij gedwongen ontslag ben je twee verschillende partijen met tegengestelde belangen. Hoe goed de borreltjes samen ook gesmaakt hebben op de hei. Natuurlijk willen we allemaal blijven glimlachen naar elkaar en ons geen vervelend mens voelen jegens de ander, maar in de zakenwereld is het ieder voor zich en God voor ons allen. Op het moment dat er een ontslagprocedure in de lucht hangt veranderen de verhoudingen grondig. Je hoeft niet paranoide te worden maar je moet weten waar je aan toe bent middels kundig advies van een derde.

Bij gedwongen ontslag heb je een sowieso een advocaat nodig. Zo werk de procedure in Nederland: een rechter moet met ontslag instemmen. Ondanks geruchten dat kantonrechters als een soort ontslagfabrieken functioneren en klakkeloos dossiers tekenen dienen de stukken juridisch op orde te zijn om later geen claims te krijgen. Een beetje bedrijf heeft daarbij sowieso een juridisch adviseur die stukken en contracten opstelt c.q. nakijkt of het klopt zodat het bedrijf niet meer risico loopt dan nodig is of zichzelf in de hand bijt. En ook al doet het bedrijf alsof die meneer/mevrouw ook in jouw belang werkt, dat doet ie pertinent niet. Het bedrijf is de opdrachtgever en betaalt. Niet de juridische tegenpartij die jij bent geworden. Hij zit er in het belang van het bedrijf, de stukken zijn er in het belang van het bedrijf. Niet in jouw belang.

Ga je zelf accoord met ontslag dan verspeel je het recht op een WW-uitkering zolang je geen nieuwe job hebt. Je dient je ontslag aan te vechten en dit dien je keihard te kunnen aantonen bij het UWV. Dat is natuurlijk logisch, anders zou driekwart van Nederland op kosten van de belastingbetaler thuis gaan zitten als er een maandje geen opdrachten zijn. Een eigen brief met 'ik wil niet ontslagen worden' of iets dergelijks is niet voldoende, zondermeer een krabbel onder ontslagvoorwaarden helemaal niet. Dat impliceert namelijk dat je accoord gegaan bent. Hetzelfde kan gelden bij bijv. inlevering van de auto of bedrijfstelefoon voordat het contract definitief ontbonden is, of als je accoord gaat met de extragratis 'vakantie' totaan de ontbinding die je kan worden aangeboden 'zodat je alvast iets anders kan zoeken'. Een werkgever kan verder nog de reden verdraaien waarom je niet meer bij hen werkt, zeker als ie tientallen mensen de laan heeft uitgestuurd in een paar maanden tijd. Iets dat niet zonder meer mag.

Bij het UWV zit men niet klakkeloos te stempelen en men is kritisch bij een WW aanvraag. Je moet je zaken dus op orde hebben en de dingen zwart op wit, heel je hebben en houden wordt gecopieerd en komt in je dossier. Als er dingen niet kloppen kan het UWV jou daarvoor verantwoordelijk houden, heel vervelend als men bij een steekproef constateert dat je teveel of onterecht een uitkering hebt gehad.

Een goede advocaat kost je in een standaardprocedure meestal niets, hij/zij zal de kosten bij de ontslagvergoedingseis stoppen. Een werkgever is meestal blij als er een definitieve punt gezet kan worden achter een procedure, die paar honderd Euro zijn de moeite niet om het langer te laten duren en weer meer kosten te maken.

Waar je recht op hebt: zinnig werk totaan de ontbinding, gebruik van goederen en diensten zoals auto en telefoon tot het moment dat het contract is ontbonden. Een fatsoenlijke termijn van enkele maanden, dus geen 'woensdag het slechte nieuws horen en op maandag willen we graag je antwoord". Qua ontslagvergoeding moet je denken aan de kantonrechtersformule, voor elk gewerkt jaar 1 maand. Verder geen inhouding van eventuele cursuskosten die je anders had afbetaald middels inhouding op je salaris en ook geen 'boete' voor het vervroegd inleveren van de lease auto. Dit alles is normaal voor als je op normale wijze uit elkaar gaat.

Bovenal: win juridisch advies in bij een gespecialiseerd advocaat als je ontslag in de lucht hangt. De meesten hebben gratis spreekuren ter orientatie. Voor de volledigheid: vergeet ook niet te solliciteren vanaf het moment dat de rechter z'n krabbel heeft gezet. Naast dat je je ontslag moet hebben aangevochten dien je bij WW aanvraag aan te tonen dat je er alles aan gedaan hebt om uit handen van het UWV te blijven. Dit kan gecontroleerd worden.

Tot slot, als je concreet zicht hebt op een andere job en je gaat accoord met wat je wordt toegezegd en je vertrouwt er 100% op dat het klopt zonder addertjes en dat afspraken worden nagekomen dan kun je gerust zelf krabbelen. Zo niet, loop dan even binnen bij een gratis spreekuur en laat je voorlichten door mensen die er echt verstand van hebben.
pi_36498212
Een advocaat kost niks? Dat is nieuw voor me. Zeker als je zelf wat geld op je rekening hebt staan...
pi_36503923
Dat je verplicht juridisch je ontslag moet aanvechten gaat trouwens veranderen. De overheid is een beetje zat van al deze papieren procedures die alleen maar gevoerd worden omdat het verplicht is. Dus in de toekomst zal het niet meer nodig zijn om bij ontslag altijd je bezwaar via de rechter kenbaar te maken om WW te krijgen.
pi_36504117
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 20:46 schreef dyna18 het volgende:
Dat je verplicht juridisch je ontslag moet aanvechten gaat trouwens veranderen. De overheid is een beetje zat van al deze papieren procedures die alleen maar gevoerd worden omdat het verplicht is. Dus in de toekomst zal het niet meer nodig zijn om bij ontslag altijd je bezwaar via de rechter kenbaar te maken om WW te krijgen.
Dat begreep ik ook ja, volgens mij al vanaf 1 oktober van dit jaar. Scheelt kapitalen aan kosten.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 01:10:47 #72
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_36513055
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:43 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Ik zou gewoon voor tempo team aan de slag gaan hoor, een jaartje is best te doen mocht het tegenvallen. Opleiding is mooi meegenomen, staat goed op je CV en zorgt ervoor dat je over een jaar weer wat makkelijker aan de bak kunt.
heb ook voor tempo team gekozen.. Begin maandag met studie/cursus

Hoger salaris, jaar contract en functie was meer op mijn studie gericht.. Nu hopen dat mijn werkplek in de buurt zal zijn
pi_36560004
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 01:32 schreef Keromane het volgende:

[..]

Je klinkt als een manager. ;-)
Voor wat ik zei maakt het niet uit of je manager bent of niet. Het is heel onprettig samen te werken met collega's die pretenderen nergens voor te staan en dat is toch de tactiek de je propageert of in elk geval doet voorkomen.
quote:
Van een wij/wij houding blijft weinig over op het moment dat er geen wij/wij meer is.
Dat wil nog niet zeggen dat je dat proces alvast maar moet beginnen lang voordat het zover is. Overigens is het vaak ook in het belang van het bedrijf dat men op een goede manier uit elkaar gaat
pi_36563971
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:06 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Zelf ben ik na ruim een jaar nog altijd tevreden bij OGD. Leuk afwisselend werk voor mbk en grote bedrijven. Goede mogelijkheid om door te groeien dmv certificering. Het is een bedrijf, van en door studenten, waardoor de gemiddelde leeftijd niet hoog ligt. Ook worden er door het bedrijf veel buitenwerkse activiteiten (borrels, uitjes, evenementen) georganiseerd. Ben dr super blij mee.

Hey dat klinkt leuk. Heb ook even de website bekeken.
Ik ben me een beetje aan het orienteren voor een afstudeerplek voor mijn studie (Vormgeving en ontwerp van Interactie) aan de Haagse Hogeschool. Denk je dat OGD stagiars aan neemt?
pi_36565188
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 20:38 schreef gargamel het volgende:

[..]

Voor wat ik zei maakt het niet uit of je manager bent of niet. Het is heel onprettig samen te werken met collega's die pretenderen nergens voor te staan en dat is toch de tactiek de je propageert of in elk geval doet voorkomen.
[..]

Dat wil nog niet zeggen dat je dat proces alvast maar moet beginnen lang voordat het zover is. Overigens is het vaak ook in het belang van het bedrijf dat men op een goede manier uit elkaar gaat
Je moet je zaakjes op orde hebben. Niets anders. Als er dingen structureel niet kloppen of deugen heb je daar een dossier van. Dat kun je gebruiken om je te verweren als er voor jou stront aan de knikker komt. Verder moet je een advocaat inschakelen wanneer dat van je verlangd wordt ivm recht op een uitkering en/of recht op een ontslagvergoeding. Dat 'samen wel even oplossen' is kolder bij gedwongen ontslagzaken, alhoewel sommige managers het op het gevoel zullen proberen te spelen. Bij ontslag sta je tegenover elkaar. Zelfs als je zelf ontslag neemt. Een serieus bedrijf neemt in ieder geval geen risico en heeft een raadsman achter de hand.

Uitgangspunt bij bedrijven bij een ontslagprocedure is de normale termijn, de normale kantonrechtersformule, en de gebruikelijke vergoedingen/kwijtscheldingen. De openingszet is zo'n beetje dat je als werknemer zelf per direct ontslag neemt en geen enkele claim doet gelden.

Natuurlijk willen bedrijven geen gedonder. Dat hoeft ook niet met die royale onderhandelingsmarge. Uiteindelijk wordt een punt bereikt waarmee iedereen kan leven. Ga voor waar je recht op hebt op de normale manier. Niets minder.

Voor wat betreft die reactie over 'gratis advocaten' zou ik desbetreffende lezer willen adviseren om een bril te kopen.
  zondag 2 april 2006 @ 13:21:47 #76
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_36574782
Mooie discussie vandaag op buitenhoftv. Het ging dan over vakinhoudelijkheid van een onderwijzer ten opzichte van de binnengeslopen managemencultuur. Iets dergelijks is ook aan de hand bij diverse ICT bedrijven.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_36575629
quote:
Op zondag 2 april 2006 00:11 schreef Keromane het volgende:

[..]

Je moet je zaakjes op orde hebben. Niets anders. Als er dingen structureel niet kloppen of deugen heb je daar een dossier van.
Nee dan kaart je dat aan. Dat is namelijk precies min bezwaar tegen jouw houding. Jij weigert om per email, vergadering of wat dan ook stelling te nemen je doet dat hoogstens tijdens een eentweetje en je schrijft het allemaal wel op. Dat zou ik niet pikken als ik jouw collega was
pi_36599693
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 23:22 schreef octopussy het volgende:

[..]

Hey dat klinkt leuk. Heb ook even de website bekeken.
Ik ben me een beetje aan het orienteren voor een afstudeerplek voor mijn studie (Vormgeving en ontwerp van Interactie) aan de Haagse Hogeschool. Denk je dat OGD stagiars aan neemt?
Ik weet het niet, je kunt het iig proberen. Kan wel even voor je navragen als je wilt.
pi_36603316
tvp
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  dinsdag 4 april 2006 @ 05:40:24 #80
46960 StefanP
polemicist
pi_36630930
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:06 schreef Mangoworks2002 het volgende:

O god, ik dacht al dat ik die naam herkende... OGD... ik zie net dat die TopDesk maken. 9 jaar geleden heb ik dat tijdens een eerste stage getest en beoordeeld voor de automatiseringsafdeling van een groot ziekenhuis. Wat een wanproduct was dat zeg (no offense intended)! Hopelijk is er sinds die tijd veel veranderd
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_36631296
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 05:40 schreef StefanP het volgende:

[..]

O god, ik dacht al dat ik die naam herkende... OGD... ik zie net dat die TopDesk maken. 9 jaar geleden heb ik dat tijdens een eerste stage getest en beoordeeld voor de automatiseringsafdeling van een groot ziekenhuis. Wat een wanproduct was dat zeg (no offense intended)! Hopelijk is er sinds die tijd veel veranderd
Klopt, topdesk is een zusterbedrijf van OGD (Vroegere OGD software geloof ik), is opgesplitst in 2 bedrijven (detachering en Topdesk). Ik hoop dat er inderdaad veel veranderd is sinds je er voor het laatst mee gewerkt hebt. Inmiddels staat het in de top 5 van meest gebruiket call en configuratiemanagement tools ter wereld. Het is een redelijk compleet product geworden, nadeel vind ik vaak dat al die producten zo op elkaar lijken.
  dinsdag 4 april 2006 @ 10:15:49 #82
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36633160
Ik ben op dit moment met het aanpassen van een implementatie van een soortgelijk pakket bezig iET Enterprise.
Wordt er niet echt blij van, veel zoeken hoe bepaalde zaken geregeld worden. Ik had er ook nog nooit iets mee gedaan voordat ik met dit opdrachtje begon.

Probeer zelfs het gebruik van dit soort pakketten zoveel mogelijk te vermijden. Meestal zijn de userinterfaces hopeloos, archaisch, gebruikersonvriendelijk en RSI bevordelijk.

Dat kan natuurlijk afhankelijk zijn van de implementatie
pi_36634325
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:15 schreef DiRadical het volgende:
Ik ben op dit moment met het aanpassen van een implementatie van een soortgelijk pakket bezig iET Enterprise.
Wordt er niet echt blij van, veel zoeken hoe bepaalde zaken geregeld worden. Ik had er ook nog nooit iets mee gedaan voordat ik met dit opdrachtje begon.

Probeer zelfs het gebruik van dit soort pakketten zoveel mogelijk te vermijden. Meestal zijn de userinterfaces hopeloos, archaisch, gebruikersonvriendelijk en RSI bevordelijk.

Dat kan natuurlijk afhankelijk zijn van de implementatie
true, je hebt ze erbij zitten waarbij je super veel zelf kan aanpassen (HP openview) nadeel is dat je daar ook voor betaald...

misschien handiger om dit in een ander topic voort te zetten, het gaat hier over werkgevers
  dinsdag 4 april 2006 @ 11:49:10 #84
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36635399
Klopt laten we daar maar eens beginnen.
quote:
Op zondag 2 april 2006 13:21 schreef hace_x het volgende:
Mooie discussie vandaag op buitenhoftv. Het ging dan over vakinhoudelijkheid van een onderwijzer ten opzichte van de binnengeslopen managemencultuur. Iets dergelijks is ook aan de hand bij diverse ICT bedrijven.
Helaas heb ik die uitzending gemist.
Maar 'we' hebben er best wel veel last van.
In een paar jaar van de 'hippie' cultuur van BSO naar het centralistisch gestuurde organisatie van Philips en KPN. We zijn ook veel groter geworden (46.000 medewerkers wereldwijd waarvan 9000 in NL en meer dan 2000 in Groningen) maar het is wel heel erg doorgeslagen.
Sinds de organisatie wijziging van januari er er gewoon een management laag tussen geschoven.
En ook alleen bij ons in Groningen.
In Den Haag is er ook een hele grote groep ex-KPN medewerkers er bij gekomen, maar daar zit er maar 1 manager tussen de medewerker en een tekenbevoegde managers. Bij ons zitten er 2 managers tussen.

Vroeger moesten we 1 keer per maand de uren inleveren, nu iedere week.
De uren zijn\waren bedoeld om de factureren, nu wordt er beweerd dat er op de uren (de actuals, niet de forcast) gestuurd wordt. Alsof ik te sturen ben op de uren die ik maak. Ik ben aan het werk en als ik dat niet meer ben hoor je dat vanzelf wel.

Zou het goedkoper zijn om het middle-management te outsourcen naar India.

[ Bericht 1% gewijzigd door DiRadical op 04-04-2006 11:51:15 (even editten) ]
pi_36635731
Iemand ervaring met CN IT?
Ik kreeg een mail, ze zoeken trainees die ze in 4 weken kostenloos opleiden tot Microsoft Certified Applications Developer (MCAD .NET C#).
Ze bieden meteen een jaarcontract, lease-auto wanneer nodig.
Er is een stevige selectieprocedure, diverse rondes en assessment.
Startsalaris is wat laag, eerste half jaar 2000,- en dan 2200,-.
pi_36636973
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:00 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik kreeg een mail, ze zoeken trainees die ze in 4 weken kostenloos opleiden tot Microsoft Certified Applications Developer (MCAD .NET C#).
http://www.careernetwork.nl/

ziet er een beetje uit als Trend - IT
pi_36637629
quote:
Valt behoorlijk mee voor een trainee.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_36637859
quote:
in 4 weken jezus ik heb die boeken thuis liggen.. en als je dat in 4 weken moet leren, dan is het dus niet meer dan examentraining... wat leer je daar nou van
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:19:32 #89
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_36638023
quote:

zijn de starters salarissen alweer zoveel gestegen dan?
pi_36638165
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:14 schreef progje het volgende:

[..]

in 4 weken jezus ik heb die boeken thuis liggen.. en als je dat in 4 weken moet leren, dan is het dus niet meer dan examentraining... wat leer je daar nou van
Het is wel een soort bootcamp, zeer pittig dus.
En je wordt natuurlijk wel geacht een HBO Informatica opleiding te hebben afgerond, of bijna hebben afgerond en dan heb je dus al wat ervaring met OO en applicatie development.
pi_36638347
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:23 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

En je wordt natuurlijk wel geacht een HBO Informatica opleiding te hebben afgerond, of bijna hebben afgerond en dan heb je dus al wat ervaring met OO en applicatie development.
Yep, maar toch vind ik het haast zonde dat ze het in 4 weken proppen...
Ik snap het van de ene kant wel.. Maar volgens mij leren je medewerkers er toch veel meer van als het op een rustiger tempo gaat...

Maar ach, het meeste leer je toch in de praktijk
pi_36638410
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:14 schreef progje het volgende:

[..]

Inderdaad, in 4 weken kun je misschien de basis van de taal leren. Het object georiënteerd denken wat een object georiënteerde programmeertaal vereist is een heel ander verhaal.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_36638436
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:28 schreef progje het volgende:

[..]

Yep, maar toch vind ik het haast zonde dat ze het in 4 weken proppen...
Ik snap het van de ene kant wel.. Maar volgens mij leren je medewerkers er toch veel meer van als het op een rustiger tempo gaat...

Maar ach, het meeste leer je toch in de praktijk
prcs, ik heb ook 2 maanden stampen gehad (Oracle designer/developer) voordat ik met werk begon.
Daarna werd ik ingezet als junior binnen een team van 20 mensen waar het merendeel erg ervaren was. Ervaren genoeg om al mijn vragen te beantwoorden en mijn fouten op te vangen.
Fiets
pi_36639161
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:30 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

prcs, ik heb ook 2 maanden stampen gehad (Oracle designer/developer) voordat ik met werk begon.
Daarna werd ik ingezet als junior binnen een team van 20 mensen waar het merendeel erg ervaren was. Ervaren genoeg om al mijn vragen te beantwoorden en mijn fouten op te vangen.
Ja precies
Als je dan ook maar durft te vragen...

Ik heb zo'n hekel aan van die mensen die denken alles te weten... en dan de hele bende op zo'n omslachtige manier oplossen... Gewoon omdat ze denken dat ze voor lul staan als ze wat vragen...
  dinsdag 4 april 2006 @ 16:26:11 #95
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36644022
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:23 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

En gelukkig lijkt C# erg op Java (qua syntax) dus ook dat zal wel mee vallen.
  dinsdag 4 april 2006 @ 16:31:23 #96
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36644192
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:19 schreef avotar het volgende:

[..]

zijn de starters salarissen alweer zoveel gestegen dan?
Blijkbaar.
Als dat de startsalarissen zijn verdien in Groningen met 8 jaar ervaring toch veeeeel te weinig.
Of de salarissen in Groningen zijn zo laag (ik weet dat ze lager zijn, maar vraag me altijd af hoeveel)
Gelukkig ga ik binnenkort een uurtje zuidelijker wonen
pi_36711486
Iemand ervaring met randstad automatisering ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_36712704
Wat Keromane allemaal beschrijft is typisch detachering, ik werk nu al 3 jaar in de detachering en heb in die 3 jaar verschillende detacheerders meegemaakt en allemaal zijn ze hetzelfde. Voordat de bubbel uiteenspatte was het misschien allemaal nog 'gezellig' en 'leuk' maar dat is het echt niet meer nu.
  vrijdag 7 april 2006 @ 04:36:15 #99
46960 StefanP
polemicist
pi_36728918
Da's eigenlijk overal zo. Bedrijven doen lief en aardig zolang het ze uitkomt. Je bent een asset, meer niet. HR is er bijvoorbeeld echt niet voor jou, die zijn er om de managers en het bedrijf te ondersteunen. Je werkt voor jezelf, meer niet. Van het bedrijf hoef je niets te verwachten. Hoe te eerder je dat realiseert, hoe te beter.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_36729201
quote:
Op donderdag 6 april 2006 16:59 schreef Plotinus het volgende:
Wat Keromane allemaal beschrijft is typisch detachering, ik werk nu al 3 jaar in de detachering en heb in die 3 jaar verschillende detacheerders meegemaakt en allemaal zijn ze hetzelfde. Voordat de bubbel uiteenspatte was het misschien allemaal nog 'gezellig' en 'leuk' maar dat is het echt niet meer nu.
Veel detacheringsbureaus zijn niet meer dan een verkoper met wat mensen eromheen die geplaatst moeten worden. Dat is dat ook een typisch voorbeeld van een bedrijf waar je niet moet zitten. Er zitten er echter ook tussen die ook daadwerkelijk investeren in hun werknemers en dan wordt het een ander verhaal, opleidingen zijn duur dan wil je wel dat zo iemand blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')