Maak me er vaak aan schuldig helaasquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:20 schreef Alulu het volgende:
[..]
Precies, vandaar dit gouden advies naar mijn mening![]()
Benadrukte Mohammed (vzmh) dat dat kleine stapje zo is gemaakt, dus waakzaam zijn.
Armenen sloten zich uit politiek belang aan bij Rusland. Ze zagen de val van het Rijk al komen en dachten mbv Rusland een stukje van Turkije mee te kunnen nemen. Ze zijn er op pijnlijke manier achter gekomen dat dat toch niet zo makkelijk was.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben ik het absoluut niet met je eens, tuurlijk speelde afwijking van de Islam een zeer belangrijjke rol, maar het Ottomaanse rijk heeft zeer veel geleden aan nationalisme, denk aan de Arabische opstand in Egypte, Damascus en de Armenen die zich aansloten bij Rusland.
Ik krijg de rillingen op mijn rug als ik aan een kemalistisch regime denk. Dat was wel duidelijk dacht ik.quote:[..]
Als je er trots op bent omdat het gaat om een land met een meerderheid van een islamitisch volk met een pracht van een historie ben ik het helemaal met je eens, maar als het gaat om Turks-nationalisme verbonden aan een Kemalistisch regime, zouden we helaas fout zitten vrees ik
motieven van nationaal belang, naast arabische opstand.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Armenen sloten zich uit politiek belang aan bij Rusland. Ze zagen de val van het Rijk al komen en dachten mbv Rusland een stukje van Turkije mee te kunnen nemen. Ze zijn er op pijnlijke manier achter gekomen dat dat toch niet zo makkelijk was.
Was dan ook niet een voorbeeld verbonden aan jouw overtuigingquote:Ik krijg de rillingen op mijn rug als ik aan een kemalistisch regime denk. Dat was wel duidelijk dacht ik.
onderbouw eens.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Daarop aansluitend ben ik ervan overtuigd dat de Turken op dit moment de enige moslims op de wereld zijn die de Islam naar een hoger niveau kunnen brengen. Er zijn goede initiatieven aanwezig, maar dit soort zaken vergen veel geduld. Waarschijnlijk maken wij het niet meer mee.
Geen concrete onderbouwing. Ik kijk om me heen en ik zie hier en in Turkije goede ontwikkelingen onder de Turken. Ik zie een verschuiving naar de Islam zoals deze naar mijn idee bedoeld is. Een Islam vol ontwikkeling, tolerantie, welvaart en wetenschap. Bij andere volkeren heb ik eerder het idee dat men voornamelijk cultureel bezig is met de Islam.quote:
Als je het zo bekijkt het was Turkije die de kalifaat zelf uitschakelde.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Geen concrete onderbouwing. Ik kijk om me heen en ik zie hier en in Turkije goede ontwikkelingen onder de Turken. Ik zie een verschuiving naar de Islam zoals deze naar mijn idee bedoeld is. Een Islam vol ontwikkeling, tolerantie, welvaart en wetenschap. Bij andere volkeren heb ik eerder het idee dat men voornamelijk cultureel bezig is met de Islam.
Het kalifaat was gecorrumpeerd geraakt. De ware intentie was misschien niet juist, maar feit is dat het verval hiermee is gestopt.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt het was Turkije die de kalifaat zelf uitschakelde.
Ik weet niet of Turkije het enige land zou zijn, maar ik heb wel het idee dat de Islam in Turkije wat opener staat voor ander gedachtengoed dan een willekeurig ander land waar de meerdeheid moslim is. Maar Turkije is dan ook een economisch redelijk welvarende staat. Zolang je geen ultieme machtsmiddelen hebt zoals olie, zul je wat soepeler moeten zijn om wat geld te verdienen en zo je land op te bouwen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Daarop aansluitend ben ik ervan overtuigd dat de Turken op dit moment de enige moslims op de wereld zijn die de Islam naar een hoger niveau kunnen brengen. Er zijn goede initiatieven aanwezig, maar dit soort zaken vergen veel geduld. Waarschijnlijk maken wij het niet meer mee.
Maar ook in Turkije is het nog steeds allemaal gebaseerd op de juistheid van één lezing.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Het kalifaat was gecorrumpeerd geraakt. De ware intentie was misschien niet juist, maar feit is dat het verval hiermee is gestopt.
Van fouten kan men leren om daarna met een schone lei te kunnen beginnen.
Het is maar hoe men er mee om zou gaan, in 1920 had Afghanistan een verdrag met Turkije gesloten dat Turkije leidinggevende is over moslimwereld, Pakistan wou zich aansluiten bij het Ottomaanse rijk en verschillende landen stuurden zelfs geld om verval tegen te gaan. Ik vind het een domme keus om kalifaat af te schaffen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Het kalifaat was gecorrumpeerd geraakt. De ware intentie was misschien niet juist, maar feit is dat het verval hiermee is gestopt.
Heb je toevallig ook naar de topic titel gekeken?quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingenLaat iedereen voor zichzelf bepalen wie Moslim, Christen, Jood of what ever is of niet.
Live and let live, zou ik zeggen of is dat te veel gevraagd vandaag de dag.
Van fouten kun je pas leren als je ze erkent. Dus die schone lei is voor Turkije nog hééél ver weg.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wat zijn het dan?quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef Mikrosoft het volgende:
Dat zijn geen mensen meer.
Soms is het beter je terug te trekken en te hergroeperen. Ik vind het een domme keus omdat het om de verkeerde reden is gedaan, niet omdat het is gedaan. Maatregelen om een ziek en corrupt systeem bij elkaar te houden vind ik niet juist. Dan kun je het beter dood laten gaan en opnieuw beginnen. Dan zijn verdragen en aansluitingen en financiele middelen van nut. Je gaat ook niet geld en moeite steken in een bedrijf dat gedoemd is failliet te gaan.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:11 schreef Triggershot het volgende:
Het is maar hoe men er mee om zou gaan, in 1920 had Afghanistan een verdrag met Turkije gesloten dat Turkije leidinggevende is over moslimwereld, Pakistan wou zich aansluiten bij het Ottomaanse rijk en verschillende landen stuurden zelfs geld om verval tegen te gaan. Ik vind het een domme keus om kalifaat af te schaffen.
Kalifaat is opgeheven door Turkije niet door buitenlandse invloed is het niet?quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Soms is het beter je terug te trekken en te hergroeperen. Ik vind het een domme keus omdat het om de verkeerde reden is gedaan, niet omdat het is gedaan. Maatregelen om een ziek en corrupt systeem bij elkaar te houden vind ik niet juist. Dan kun je het beter dood laten gaan en opnieuw beginnen. Dan zijn verdragen en aansluitingen en financiele middelen van nut. Je gaat ook niet geld en moeite steken in een bedrijf dat gedoemd is failliet te gaan.
Noem jij het dan maar mensen. Zielloze kwaadaardige zombies zijn het. Nog verraden door zijn eigen familie.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:17 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nog steeds mensen en mensen doen nu eenmaal wrede dingen, face it.
Hitler was ook een mens, maar om dit soort idioten niet als mens te zien ontken je het probleem deels.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:20 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Noem jij het dan maar mensen. Zielloze kwaadaardige zombies zijn het. Nog verraden door zijn eigen familie.![]()
Wetenschappelijk gezien zijn het mensen maar door hun sektarische opvoeding en handelen niet.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:21 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Hitler was ook een mens, maar om dit soort idioten niet als mens te zien ontken je het probleem deels.
Ik vind het net zoiets doms als roepen dat Ali die op mannen valt daarom geen moslim is.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:23 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien zijn het mensen maar door hun sektarische opvoeding en handelen niet.
Jij als buitenstaander mag het interpreteren zoals je wilt. Iets wat fout is in jouw ogen hoeft niet fout te zijn in andermans ogen, vooral als deze fout internationaal niet een erkend is.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Van fouten kun je pas leren als je ze erkent. Dus die schone lei is voor Turkije nog hééél ver weg.
Dát is juist de fout geweest van Ataturk. Het volk wil geen scheiding van godsdienst en staat en gelukkig komt daar nu langzaamaan verandering in. Godsdienst kan namelijk prima samen met een staat.quote:
Magoed, ben het eens dat Turkije in bepaalde grondslagen op de goede weg is geweest en weer kan komen (scheiding godsdienst en staat m.n.).
Kerken mogen gebouwd worden, maar blijkbaar is er onvoldoende animo. Verbod op niet-turkse letters bestaat niet. Je kunt alleen niet een naam laten registreren als je systeem die letters niet accepteert. Nederlandse systemen accepteren ook geen ü, ç, ğ, enz. Daar heb ik vrede mee en daar pas ik me ook op aan. Er is niets mis met de vrouwenrechten, er is iets mis met de opvoeding. Turkije kent grotere minderhedenrechten dan een Frankrijk of een Griekenland, beide EU staten. Gekke wetjes is een subjectief begrip en dus niet relevant.quote:Nu nog het recht om kerken te bouwen, afschaffen met het belachelijke verbod op "niet-Turkse" letters, iets met vrouwenrechten, iets met minderheidsrechten in het algemeen, gekke wetjes afschaffen over belediging van Turkije etc. en we komen er wel.
Het latijnse alfabet is de een van de hoofdverantwoordelijken voor de staat waarin Turkije nu verkeerd. Afghanistan staat nog mijlen ver van het Turkse model af.quote:Hoever denk je trouwens dat Afghanistan verwijderd is van dit stadium en wat denk je over de toepasbaarheid van het Turkse model op die staat? (Bijvoorbeeld het Latijnse alfabet zou veel beter werken icm de Afghaanse taal)
Interne conflicten noem ik het maar voor het gemak.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kalifaat is opgeheven door Turkije niet door buitenlandse invloed is het niet?
Als een oud boek boven een mensenleven gaat voor iets onbenulligs als het wisselen van sekte dan vind ik dat daar best het "mens zijn" stopt.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:24 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik vind het net zoiets doms als roepen dat Ali die op mannen valt daarom geen moslim is.
Dat vinden die Afghanen nou ook van christenen. Spiegel?quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef Mikrosoft het volgende:
Tegen de ex-moslim wordt geen doodstraf geëist vanwege stelen, vernielen of een geweldsdelict. Nee, hij heeft de moslimsekte verlaten voor een andere sekte en daarvoor dien je letterlijk dood te bloeden volgens barbaarse Afghanen. Dat zijn geen mensen meer.
Ik vind het ook ridicuul hoor, maar vergeet niet dat die mensen in een compleet andere wereld leven als jij en ik en er dus ook compleet andere argumenten op na houden. Het zou ze wél sieren om dan ook geen mening te hebben over andere landen, dat is alleen teveel gevraagd.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:29 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Als een oud boek boven een mensenleven gaat voor iets onbenulligs als het wisselen van sekte dan vind ik dat daar best het "mens zijn" stopt.
Dat vinden ze ja, maar tegen een ex-christen wordt niet de doodstraf geëist vanwege bekering tot de islam. Hou je spiegel dus maar.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat vinden die Afghanen nou ook van christenen. Spiegel?
Oeh, wat draaien we wee als vanouds om de hete brij heenquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Jij als buitenstaander mag het interpreteren zoals je wilt. Iets wat fout is in jouw ogen hoeft niet fout te zijn in andermans ogen, vooral als deze fout internationaal niet een erkend is.
[..]
Het seculiere bestel op de schop zal het laatste zijn wat de Turkse staat ten goede kan komen. Overigens is de term "seculier" te groot voor wat er in Turkije gangbaar is.quote:Dát is juist de fout geweest van Ataturk. Het volk wil geen scheiding van godsdienst en staat en gelukkig komt daar nu langzaamaan verandering in. Godsdienst kan namelijk prima samen met een staat.
[..]
Als je die link van me gelezen had, dan wist je dat er voldoende animo maar een hoop tegenwerking is.quote:Kerken mogen gebouwd worden, maar blijkbaar is er onvoldoende animo.
Nee, je krijgt er alleen een boete voorquote:Verbod op niet-turkse letters bestaat niet.
Volgens mij mogen die letter-leestekencombi's wel in Nederland. Een vriendin van me heeft zeer Turkse namen voor haar kroost inclusief die tekens (Gülzen o.a.). En van minderheden in eigen land verwachten dat ze de spelling van hun taal aan gaan passen zodat hij overeenkomt met die van jou is geen teken van vrijheid.quote:Je kunt alleen niet een naam laten registreren als je systeem die letters niet accepteert. Nederlandse systemen accepteren ook geen ü, ç, ğ, enz. Daar heb ik vrede mee en daar pas ik me ook op aan.
Én de wetgeving. Wat stond er nou ook alweer op de FP een paar maanden terug? Ga ff Googelen dalijk.quote:Er is niets mis met de vrouwenrechten, er is iets mis met de opvoeding.
Tuurlijk. Ook knallen Frankrijk en Griekenland hun minderheden in de regel een pietsje minder snel af.quote:Turkije kent grotere minderhedenrechten dan een Frankrijk of een Griekenland, beide EU staten. Gekke wetjes is een subjectief begrip en dus niet relevant.
[..]
Ik heb gewoon interesse in dat deel van de wereld en de er heersende denkwijzen. Kwestie van algemene ontwikkeling. Daarnaast heb ik speciale belangstelling voor wat ideologieën met een heel volk kunnen doen, ten goede of ten slechte.quote:Het latijnse alfabet is de een van de hoofdverantwoordelijken voor de staat waarin Turkije nu verkeerd. Afghanistan staat nog mijlen ver van het Turkse model af.
Wat is trouwens jouw interesse in Turkije en de Islam, behalve je zoektocht naar aanknopingspunten om het armeense standpunt te verdedigen?
Nee, maar je dehumaniseert wel even een hele bevolkingsgroep, precies hetzelfde proces als waarmee geweld tegen christenen in dat deel van de wereld gerechtvaardigd worden. Dus die spiegel blijft staan.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:33 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Dat vinden ze ja, maar tegen een ex-christen wordt niet de doodstraf geëist vanwege bekering tot de islam. Hou je spiegel dus maar.
Lekker makkelijke antwoordquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heb je toevallig ook naar de topic titel gekeken?
Er is nu eenmaal niets menselijks aan het willen doden van iemand die van sekte wisselt.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:41 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, maar je dehumaniseert wel even een hele bevolkingsgroep, precies hetzelfde proces als waarmee geweld tegen christenen in dat deel van de wereld gerechtvaardigd worden. Dus die spiegel blijft staan.
Tegenwerking is niet hetzelfde als een verbod. Zo wordt de bouw van een moskee in NL ook zo vaak mogelijk tegengewerkt. Wat is je punt?quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:40 schreef Mwanatabu het volgende:
Als je die link van me gelezen had, dan wist je dat er voldoende animo maar een hoop tegenwerking is.
Dat is de wet. Als je zelfs dan nog te dom bent om steevast letters in het systeem ingevoerd te krijgen die niet ingevoerd kunnen worden, dan verdien je ook een boete.quote:[..]
Nee, je krijgt er alleen een boete voor![]()
Ze mogen wel, maar dan komt er geen Gülzen uit, maar Gulzen. Çagla word Cagla. Niemand wordt gevraagd de spelling van de eigen taal aan te passen. Het is de eigen verantwoordelijkheid om de juiste balans te vinden.quote:[..]
Volgens mij mogen die letter-leestekencombi's wel in Nederland. Een vriendin van me heeft zeer Turkse namen voor haar kroost inclusief die tekens (Gülzen o.a.). En van minderheden in eigen land verwachten dat ze de spelling van hun taal aan gaan passen zodat hij overeenkomt met die van jou is geen teken van vrijheid.
Dat hangt er vanaf hoe breed jij vrouwenrechten ziet. Als 99% van de rechten van de vrouw gelijk zijn aan die van een man, vind ik dat voldoende. Een mierenneuker zou hier wel over kunnen vallen. Dus wanneer is het genoeg?quote:[..]
Én de wetgeving. Wat stond er nou ook alweer op de FP een paar maanden terug? Ga ff Googelen dalijk.
Afknallen? Zie jij elke minderheid dan als een terroristquote:[..]
Tuurlijk. Ook knallen Frankrijk en Griekenland hun minderheden in de regel een pietsje minder snel af.
Wat ik zei dus.quote:[..]
Ik heb gewoon interesse in dat deel van de wereld en de er heersende denkwijzen. Kwestie van algemene ontwikkeling. Daarnaast heb ik speciale belangstelling voor wat ideologieën met een heel volk kunnen doen, ten goede of ten slechte.
Hiz moet je niet al te serieus nemen. Hij is wat je tegenwoordig noemt een echte moslimhomo. Een moslim die het kontbeuken niet als onderdeel van de Islam ziet, wordt steevast door hem tot Mohammedaan of afvallig verklaard. Een echte kontebeuker dus.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
Lekker makkelijke antwoord![]()
Reageer eens inhoudelijk.
Hij is wel een homo, maar geen moslim hoor. Tenminste, dat is wat hij zelf zegt. Hij is ook geen Turk zover ik weet.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Hiz moet je niet al te serieus nemen. Hij is wat je tegenwoordig noemt een echte moslimhomo. Een moslim die het kontbeuken niet als onderdeel van de Islam ziet, wordt steevast door hem tot Mohammedaan of afvallig verklaard. Een echte kontebeuker dus.
Je vergeet de tussen-n.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Hiz moet je niet al te serieus nemen. Hij is wat je tegenwoordig noemt een echte moslimhomo. Een moslim die het kontbeuken niet als onderdeel van de Islam ziet, wordt steevast door hem tot Mohammedaan of afvallig verklaard. Een echte kontebeuker dus.
Het punt en grote verschil is dat er in de praktijk geen enkele kerk van de grond komt, en de moskeeën hier wel.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Tegenwerking is niet hetzelfde als een verbod. Zo wordt de bouw van een moskee in NL ook zo vaak mogelijk tegengewerkt. Wat is je punt?
[..]
Letters afschaffen omdat een andere bevolkingsgroep ze dan lekker niet mag gebruiken...quote:Dat is de wet. Als je zelfs dan nog te dom bent om steevast letters in het systeem ingevoerd te krijgen die niet ingevoerd kunnen worden, dan verdien je ook een boete.
[..]
Ik zal het nog even navragen, maar dat kindje heet officieel ook gewoon Gülzen in paspoorten en GBA etc.quote:Ze mogen wel, maar dan komt er geen Gülzen uit, maar Gulzen. Çagla word Cagla. Niemand wordt gevraagd de spelling van de eigen taal aan te passen. Het is de eigen verantwoordelijkheid om de juiste balans te vinden.
[..]
Als het 100% gelijk is.quote:Dat hangt er vanaf hoe breed jij vrouwenrechten ziet. Als 99% van de rechten van de vrouw gelijk zijn aan die van een man, vind ik dat voldoende. Een mierenneuker zou hier wel over kunnen vallen. Dus wanneer is het genoeg?
[..]
Nee. Het perspectief om elke niet-Turk/moslim/Afghaan/Hutu als terrorist te zien is mij vreemd.quote:Afknallen? Zie jij elke minderheid dan als een terrorist
[..]
Ik weet niet waar je dat uit afleidt, maar goed. Welles-nietes.quote:Wat ik zei dus.
Tja, dat verbod moet wel eerst opgeheven worden natuurlijk.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:02 schreef malcolm_x het volgende:
Naar een hoger niveau brengen door middel van een verbod op hoofddoeken op bijvoorbeeld scholen en uni's![]()
Feit is dat moslims in NL een aanzienlijk deel van de bevolking uitmaken en gewoon meer moskeecapaciteit nodig hebben. Het aanbod is in ruime mate voldoende voor de paar christenen in Turkije.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:06 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het punt en grote verschil is dat er in de praktijk geen enkele kerk van de grond komt, en de moskeeën hier wel.
Je mag het interpreteren zoals jij wilt.quote:[..]
Letters afschaffen omdat een andere bevolkingsgroep ze dan lekker niet mag gebruiken...
Kijk dan ook gelijk eens na of Çağla voorkomt, wil je?quote:[..]
Ik zal het nog even navragen, maar dat kindje heet officieel ook gewoon Gülzen in paspoorten en GBA etc.
Dat is het nergens, ook niet in NL. Maak je daar eerst maar druk omquote:[..]
Als het 100% gelijk is.
Je zei het zelf, waarom draai je er omheen?quote:[..]
Nee. Het perspectief om elke niet-Turk/moslim/Afghaan/Hutu als terrorist te zien is mij vreemd.
Wie heeft het over iedereen Turk maken? Met welk model ben jij verwardquote:[..]
Ik weet niet waar je dat uit afleidt, maar goed. Welles-nietes.
Maar dat Aghanistan ver ver verwijderd is lijkt me duidelijk. Maar is het Turkse model überhaupt toepasbaar op een land met te weinig culturele dominantie? Pashtun in het zuiden, Oezbeken en Tadzjieken in het noorden. Daar is natuurlijk geen eenvormig model à la "iedereen is vanaf nu gewoon Turk" van te maken.
Wat is er volgens jou wél haalbaar en heilzaam in dezen?
O? OK. Dat verklaart het een en ander. Als het niet waar is moet ie het natuurlijk zeggen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik zal de flamertjes maar eventjes negeren en antwoord geven op je vraag. Ik ben van mening dat heel veel mannetjes met enge ideeën zich moslim noemen en en passant dan ook nog beweren dat hun ideetjes islamitisch zijn. Dat zijn dan ook vaak het type mensen dat het acceptabel vindt om andere religies zonder enig respect te behandelen en als het zo uitkomt mensen om hun geloof te vermoorden.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
Lekker makkelijke antwoord![]()
Reageer eens inhoudelijk.
Noem het eerder verraadquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:26 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Interne conflicten noem ik het maar voor het gemak.
Een interessante stelling, maar als we ervan uitgaan dat 85% van de Moslims op deze aardbol zichzelf tot de Soennitische Islam rekent, 10% zich tot de Sjietische, die ook een bepaalde vorm van de Soenna hebben. Blijft 5% over. Bevinden de "echte" Moslims zoals jij ze noemt ergens in die 5%?quote:Op donderdag 23 maart 2006 16:24 schreef HiZ het volgende:
Wat al deze mensen gemeen hebben met elkaar is dat ze minder geven om de Islam dan om de sprookjes die over Mohammed bijelkaar zijn gefantaseerd in de 9e eeuw. Om een onderscheid te maken tussen moslims en dat soort mensen noem ik hen Mohammedanen.
Als iemand steevast telkens weer in een discussie een moslim tot afvallig(Mohammedaan) verklaart, omdat die moslim onder andere het kontenbeuken niet tot de Islam rekent en de Islam weergeeft zoals het in de bronnen staat, dan kom je al gelijk bij zijn motieven. Net zoals bij Hirsi Ali. Dus is het relevant of die en die een kontenbeukende homomoslim is of niet.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:02 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Je vergeet de tussen-n.
Waarom iemand zo zwart maken die inhoudelijk tracht te reageren?
Je zou anale sex ook wat schappelijker kunnen brengen. Ik vind dat je als gelovige niet over een ander mag oordelen eigenlijk, of deze nu wel of niet tot die stroming behoort.quote:Op donderdag 23 maart 2006 16:51 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Als iemand steevast telkens weer in een discussie een moslim tot afvallig(Mohammedaan) verklaart, omdat die moslim onder andere het kontenbeuken niet tot de Islam rekent en de Islam weergeeft zoals het in de bronnen staat, dan kom je al gelijk bij zijn motieven. Net zoals bij Hirsi Ali. Dus is het relevant of die en die een kontenbeukende homomoslim is of niet.
Ik heb niet zo de behoefte om het allemaal zo scherp te stellen. Als een soenniet begrijpt dat zijn boekenverzameling van anecdotes een menselijk product is dat nooit boven de Koran mag worden gesteld dan kan hij natuurlijk best een moslim zijn. Iemand die daarentegen zegt dat je de Hadith en wat ze nog meer hebben gefantasaleerd moet accepteren kletst niet alleen uit zijn nek maar is daarnaast in mijn ogen geen echte moslim.quote:Op donderdag 23 maart 2006 16:39 schreef Slayage het volgende:
[..]
Een interessante stelling, maar als we ervan uitgaan dat 85% van de Moslims op deze aardbol zichzelf tot de Soennitische Islam rekent, 10% zich tot de Sjietische, die ook een bepaalde vorm van de Soenna hebben. Blijft 5% over. Bevinden de "echte" Moslims zoals jij ze noemt ergens in die 5%?
Zie jij jezelf als Moslim of niet? Vind ik toch relevant.
Een persoon die zich wel moslim noemt, maar een oordeel velt over een mede moslimquote:Op donderdag 23 maart 2006 16:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb niet zo de behoefte om het allemaal zo scherp te stellen. Als een soenniet begrijpt dat zijn boekenverzameling van anecdotes een menselijk product is dat nooit boven de Koran mag worden gesteld dan kan hij natuurlijk best een moslim zijn. Iemand die daarentegen zegt dat je de Hadith en wat ze nog meer hebben gefantasaleerd moet accepteren kletst niet alleen uit zijn nek maar is daarnaast in mijn ogen geen echte moslim.
En, ja.
Nee, meneer, ik noem alleen het beestje bij de naam. Mensen die Mohammed als een god of half-god vereren zijn Mohammedanen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een persoon die zich wel moslim noemt, maar een oordeel velt over een mede moslim![]()
Wie vereerd mohammed als halfgod? Lopen die gast op aarde rond:?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, meneer, ik noem alleen het beestje bij de naam. Mensen die Mohammed als een god of half-god vereren zijn Mohammedanen.
Daarom was het ook zo grappig om die mensen te horen praten over 'godslastering' naar aanleiding van die cartoons. Voor hun was het dat natuurlijk ook. Hun 'god' Mohammed werd belachelijk gemaakt.
Nou ja, zelfs het in de mond nemen van de naam Mohammed door niet moslims wordt soor sommige al als een belediging beschouwd.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wie vereerd mohammed als halfgod? Lopen die gast op aarde rond:?
De waarheid doet pijn he?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wie vereerd mohammed als halfgod? Lopen die gast op aarde rond:?
Mijn vraag was Wie?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:06 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nou ja, zelfs het in de mond nemen van de naam Mohammed door niet moslims wordt soor sommige al als een belediging beschouwd.
Het antwoord is ja.
Maar goed, het zal zover niet komen, waarschijnlijk wordt hij idd niet geexecuteerd.quote:Op 7,9 Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’
13 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’ 14 Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren wit gewassen met het bloed van het lam. 15 Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn tempel om hem te vereren. En hij die op de troon zit zal bij hen wonen. 16 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17 Want het lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’
Kijk eens naar je eigen geklets als je zegt het over de islam te hebben. Het is hadith voor en soenna na. Allemaal sprookjes over Mohammed.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Inhoudelijk antwoord geven is moeilijker?
haha de hadith komt uit de soennah, nu nog inhoudelijk reageren en we komen verder.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kijk eens naar je eigen geklets als je zegt het over de islam te hebben. Het is hadith voor en soenna na. Allemaal sprookjes over Mohammed.
Enkele mensen die op tv geinterviewd werden en zgn spraken voor grote groepen moslims.quote:
Nu het toch even hip is even meteen vermelden, wie goddelijkheid aan Jezus, Mohammed op welke persoon dan ook toekent is ook geen moslim meerquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:11 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Enkele mensen die op tv geinterviewd werden en zgn spraken voor grote groepen moslims.
Hoe ze in het dagelijks leven heten weet ik niet, sorry.
Zucht, waarom zou ik inhoudelijk reageren op een sprookjesboek? Neem je de verhalen van de gebroeders Grimm ook zo serieus?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
haha de hadith komt uit de soennah, nu nog inhoudelijk reageren en we komen verder.
Een moslim die het een sprookjesboek noemt, geloof je het zelf?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zucht, waarom zou ik inhoudelijk reageren op een sprookjesboek? Neem je de verhalen van de gebroeders Grimm ook zo serieus?
Dus die cartoons konden wel volgens jou ?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nu het toch even hip is even meteen vermelden, wie goddelijkheid aan Jezus, Mohammed op welke persoon dan ook toekent is ook geen moslim meer
Tuurlijkquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus die cartoons konden wel volgens jou ?
Dat is natuurlijk onzin. Geen enkele Moslim vereert Mohammed en niemand stelt de Hadith boven de Koran.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, meneer, ik noem alleen het beestje bij de naam. Mensen die Mohammed als een god of half-god vereren zijn Mohammedanen.
Daarom was het ook zo grappig om die mensen te horen praten over 'godslastering' naar aanleiding van die cartoons. Voor hun was het dat natuurlijk ook. Hun 'god' Mohammed werd belachelijk gemaakt.
Hepsi masal, inanma.. Kuran yanlisquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:14 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Geen enkele Moslim vereert Mohammed en niemand stelt de Hadith boven de Koran.
De Koran zegt duidelijk, dat je de Profeet moet volgen en als voorbeeld moet nemen als mens.
De Profeet zegt in de Hadith ook: "Doe niet met mij wat de Christenen met Jezus hebben gedaan" namelijk verheffen tot God zelf en keer op keer zegt hij ook: "Ik ben maar een mens"
Ach, noem het hoe je wilt, maar zogenaamde ooggetuigenverslagen van gebeurtenissen die 200 jaar eerder zijn gebeurd neem ik niet serieus. En aangezien jij ze wel serieus neemt, weet je meteen ook wat ik denk over jouquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een moslim die het een sprookjesboek noemt, geloof je het zelf?
Jij denkt dat ik jou nu nog zie als moslim?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach, noem het hoe je wilt, maar zogenaamde ooggetuigenverslagen van gebeurtenissen die 200 jaar eerder zijn gebeurd neem ik niet serieus. En aangezien jij ze wel serieus neemt, weet je meteen ook wat ik denk over jou![]()
De verlichte moslim...quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een moslim die het een sprookjesboek noemt, geloof je het zelf?
Jammer van dat laatste zinnetje, want de hadith zijn gewoon verzonnen door mensen 200 jaar na Mohammed. Dus de kans dat iemand hem heeft kunnen horen en heeft kunnen opschrijven wat hij zei (200 jaar later) is nihil.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:14 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Geen enkele Moslim vereert Mohammed en niemand stelt de Hadith boven de Koran.
De Koran zegt duidelijk, dat je de Profeet moet volgen en als voorbeeld moet nemen als mens.
De Profeet zegt in de Hadith ook: "Doe niet met mij wat de Christenen met Jezus hebben gedaan" namelijk verheffen tot God zelf en keer op keer zegt hij ook: "Ik ben maar een mens"
Jammer, duidelijk dat je je er niet in hebt verdiept.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jammer van dat laatste zinnetje, want de hadith zijn gewoon verzonnen door mensen 200 jaar na Mohammed. Dus de kans dat iemand hem heeft kunnen horen en heeft kunnen opschrijven wat hij zei (200 jaar later) is nihil.
Ik zie em ook niet gexecuteerd worden. Ik heb trouwens liever dat iemand "echt" Christen is dan zogenaamd Moslim.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Dit is 'm:
[afbeelding]
Die blik van 'm vond ik wel zo kenmerkend, geen enkele angst o.i.d. Ik moest meteen aan een stuk uit openbaringen denken:
[..]
Maar goed, het zal zover niet komen, waarschijnlijk wordt hij idd niet geexecuteerd.
Het interesseert mij totaal niet wat een mohammedaan over de islam denkt. Als ze de islam echt zouden begrijpen zouden ze geen mohammedaan zijn. Dan zouden ze met een open geest het gesprek met de wereld aan kunnen gaan. En dat zou een heel stuk beter zijn dan de permanente staat van verongelijktheid waarin mohammedanen leven.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij denkt dat ik jou nu nog zie als moslim?
Zegt genoeg inderdaad. Een hint: Isnadquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jammer, duidelijk dat je je er niet in hebt verdiept.
Ach, vooral mohammedanen zijn bang dat mensen zich afkeren van hun middeleeuwse geloofsbeleving. En terecht.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:18 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik zie em ook niet gexecuteerd worden. Ik heb trouwens liever dat iemand "echt" Christen is dan zogenaamd Moslim.
haha zeker een aleviet of soefist? ben jijquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:19 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het interesseert mij totaal niet wat een mohammedaan over de islam denkt. Als ze de islam echt zouden begrijpen zouden ze geen mohammedaan zijn. Dan zouden ze met een open geest het gesprek met de wereld aan kunnen gaan. En dat zou een heel stuk beter zijn dan de permanente staat van verongelijktheid waarin mohammedanen leven.
alevi abicim, of musaviquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zegt genoeg inderdaad. Een hint: Isnad![]()
Dat wilde ik em niet vragen ja, want dit soort uitingen over de Soenna van Moslims ken ik van Alavieten.quote:
quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zegt genoeg inderdaad. Een hint: Isnad![]()
Die twee hebben niets met elkaar te maken hoor.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
haha zeker een aleviet of soefist? ben jij
Nee. Mijn 'traditie' is soennitisch.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:24 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dat wilde ik em niet vragen ja, want dit soort uitingen over de Soenna van Moslims ken ik van Alavieten.
Heb je toevallig een Alavitische achtergrond HiZ? Dat zou namelijk een hele hoop verklaren.
Das verrassend.quote:
quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:26 schreef HiZ het volgende:
[..]Ja zo kan ik elke fantasie historie wel tot waarheid gaan verklaren. Geloof je ook dat de Japanse keizers echt afstammen van de zonnegodin ?
Goed om te horen, maar zeg eens. Ken jij in je omgeving veel verlichte /moderne moslims. Of ben je een uitzondering?quote:
Hij is als homo geborenquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:31 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Goed om te horen, maar zeg eens. Ken jij in je omgeving veel verlichte /moderne moslims. Of ben je een uitzondering?
En hoe maak je van een ouderwetse moslim een moderne? Hoe is dat bij jou gegaan ?
Wat is het proces vraag ik me dan af ?
Jij staat er niet critisch tegenover. Jij verwerpt een van de belangrijkste pilaren. Das een groot verschil.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarom? Omdat ik kritisch sta tegenover mijn achtergrond zonder mijn religie op te geven?
Ik zie het meer als een grote schoonmaak op zolder, daar zie je ook dat mensen veel overbodige onzin veel te lang bewaren. Voor mij is het niet eens bij benadering een onderdeel van het geloof.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jij staat er niet critisch tegenover. Jij verwerpt een van de belangrijkste pilaren. Das een groot verschil.
Ik ben geen moslim, houdt het nu op?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:31 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Goed om te horen, maar zeg eens. Ken jij in je omgeving veel verlichte /moderne moslims. Of ben je een uitzondering?
En hoe maak je van een ouderwetse moslim een moderne? Hoe is dat bij jou gegaan ?
Wat is het proces vraag ik me dan af ?
Misschien je eigen zolder, maar er zelfs de meest liberale Islamwetenschappers zullen de Hadith nooit vergelijken met de gebroeders Grimm en dat is wel iets om over na te denken, lijkt mij.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zie het meer als een grote schoonmaak op zolder, daar zie je ook dat mensen veel overbodige onzin veel te lang bewaren. Voor mij is het niet eens bij benadering een onderdeel van het geloof.
Nee, maar mijn reden om dat zo gechargeerd neer te zetten is dat ze er niet eens over denken om hun bronnen kritisch te benaderen. Er wordt veel te weinig aandacht gegeven aan de vraag hoe betrouwbaar die bronnen eigenlijk wel niet zijn. Jij begon meteen de geaccepteerde verklaring van de overlevering te spuien. Maar waarom denk je eigenlijk dat iemand anders dat als een goede verklaring voor de 'waarde' van de hadith zou aanvaarden? Begreep je waarom ik het voorbeeld van de Japanse keizer aanhaalde? Want dat is wat iemand die de hadith voor waar aanneemt verwacht van anderen. Dat er zonder dat er enig bewijs voor de echtheid van de bron wordt aangenomen dat er geen twijfel over mogelijk is.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
Misschien je eigen zolder, maar er zelfs de meest liberale Islamwetenschappers zullen de Hadith nooit vergelijken met de gebroeders Grimm en dat is wel iets om over na te denken, lijkt mij.
Je houdt er wel een redelijk rechtse mening op na betreffende dit onderwerp.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
Misschien je eigen zolder, maar er zelfs de meest liberale Islamwetenschappers zullen de Hadith nooit vergelijken met de gebroeders Grimm en dat is wel iets om over na te denken, lijkt mij.
Als je effe onderzoek doet naar de ontwikkeling van de hadith zal je begrijpen dat door bv het onderzoek van Bukhari er duizenden Hadith die toendertijd de ronde deden door hem verworpen waren als onbetrouwbaar, dus onecht.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:51 schreef HiZ het volgende:
Ze nemen de bronnen klakkeloos voor waar aan en bouwen daarop verder. Een wankel bouwsel dus op een zwakke fundering.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |