abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36294511
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:20 schreef Alulu het volgende:

[..]

Precies, vandaar dit gouden advies naar mijn mening
Benadrukte Mohammed (vzmh) dat dat kleine stapje zo is gemaakt, dus waakzaam zijn.
Maak me er vaak aan schuldig helaas
pi_36294694
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ben ik het absoluut niet met je eens, tuurlijk speelde afwijking van de Islam een zeer belangrijjke rol, maar het Ottomaanse rijk heeft zeer veel geleden aan nationalisme, denk aan de Arabische opstand in Egypte, Damascus en de Armenen die zich aansloten bij Rusland.
Armenen sloten zich uit politiek belang aan bij Rusland. Ze zagen de val van het Rijk al komen en dachten mbv Rusland een stukje van Turkije mee te kunnen nemen. Ze zijn er op pijnlijke manier achter gekomen dat dat toch niet zo makkelijk was.
quote:
[..]
Als je er trots op bent omdat het gaat om een land met een meerderheid van een islamitisch volk met een pracht van een historie ben ik het helemaal met je eens, maar als het gaat om Turks-nationalisme verbonden aan een Kemalistisch regime, zouden we helaas fout zitten vrees ik
Ik krijg de rillingen op mijn rug als ik aan een kemalistisch regime denk. Dat was wel duidelijk dacht ik.
pi_36294729
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Armenen sloten zich uit politiek belang aan bij Rusland. Ze zagen de val van het Rijk al komen en dachten mbv Rusland een stukje van Turkije mee te kunnen nemen. Ze zijn er op pijnlijke manier achter gekomen dat dat toch niet zo makkelijk was.
motieven van nationaal belang, naast arabische opstand.
quote:
Ik krijg de rillingen op mijn rug als ik aan een kemalistisch regime denk. Dat was wel duidelijk dacht ik.
Was dan ook niet een voorbeeld verbonden aan jouw overtuiging
pi_36294807
Daarop aansluitend ben ik ervan overtuigd dat de Turken op dit moment de enige moslims op de wereld zijn die de Islam naar een hoger niveau kunnen brengen. Er zijn goede initiatieven aanwezig, maar dit soort zaken vergen veel geduld. Waarschijnlijk maken wij het niet meer mee.
pi_36294840
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Daarop aansluitend ben ik ervan overtuigd dat de Turken op dit moment de enige moslims op de wereld zijn die de Islam naar een hoger niveau kunnen brengen. Er zijn goede initiatieven aanwezig, maar dit soort zaken vergen veel geduld. Waarschijnlijk maken wij het niet meer mee.
onderbouw eens.
pi_36295244
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

onderbouw eens.
Geen concrete onderbouwing. Ik kijk om me heen en ik zie hier en in Turkije goede ontwikkelingen onder de Turken. Ik zie een verschuiving naar de Islam zoals deze naar mijn idee bedoeld is. Een Islam vol ontwikkeling, tolerantie, welvaart en wetenschap. Bij andere volkeren heb ik eerder het idee dat men voornamelijk cultureel bezig is met de Islam.
pi_36295312
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Geen concrete onderbouwing. Ik kijk om me heen en ik zie hier en in Turkije goede ontwikkelingen onder de Turken. Ik zie een verschuiving naar de Islam zoals deze naar mijn idee bedoeld is. Een Islam vol ontwikkeling, tolerantie, welvaart en wetenschap. Bij andere volkeren heb ik eerder het idee dat men voornamelijk cultureel bezig is met de Islam.
Als je het zo bekijkt het was Turkije die de kalifaat zelf uitschakelde.
pi_36295877
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt het was Turkije die de kalifaat zelf uitschakelde.
Het kalifaat was gecorrumpeerd geraakt. De ware intentie was misschien niet juist, maar feit is dat het verval hiermee is gestopt.

Van fouten kan men leren om daarna met een schone lei te kunnen beginnen.
pi_36295909
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik weet niet of Turkije het enige land zou zijn, maar ik heb wel het idee dat de Islam in Turkije wat opener staat voor ander gedachtengoed dan een willekeurig ander land waar de meerdeheid moslim is. Maar Turkije is dan ook een economisch redelijk welvarende staat. Zolang je geen ultieme machtsmiddelen hebt zoals olie, zul je wat soepeler moeten zijn om wat geld te verdienen en zo je land op te bouwen.
Yeah baby Yeah!
pi_36295945
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het kalifaat was gecorrumpeerd geraakt. De ware intentie was misschien niet juist, maar feit is dat het verval hiermee is gestopt.

Maar ook in Turkije is het nog steeds allemaal gebaseerd op de juistheid van één lezing.
pi_36296080
quote:

[..]

Het is maar hoe men er mee om zou gaan, in 1920 had Afghanistan een verdrag met Turkije gesloten dat Turkije leidinggevende is over moslimwereld, Pakistan wou zich aansluiten bij het Ottomaanse rijk en verschillende landen stuurden zelfs geld om verval tegen te gaan. Ik vind het een domme keus om kalifaat af te schaffen.
pi_36296098
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:15 schreef Slayage het volgende:

[..]

Dit soort opmerkingen Laat iedereen voor zichzelf bepalen wie Moslim, Christen, Jood of what ever is of niet.

Live and let live, zou ik zeggen of is dat te veel gevraagd vandaag de dag.
Heb je toevallig ook naar de topic titel gekeken?
pi_36296114
Tegen de ex-moslim wordt geen doodstraf geëist vanwege stelen, vernielen of een geweldsdelict. Nee, hij heeft de moslimsekte verlaten voor een andere sekte en daarvoor dien je letterlijk dood te bloeden volgens barbaarse Afghanen. Dat zijn geen mensen meer.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_36296147
quote:

[..]

Van fouten kun je pas leren als je ze erkent. Dus die schone lei is voor Turkije nog hééél ver weg.

Magoed, ben het eens dat Turkije in bepaalde grondslagen op de goede weg is geweest en weer kan komen (scheiding godsdienst en staat m.n.).
Nu nog het recht om kerken te bouwen, afschaffen met het belachelijke verbod op "niet-Turkse" letters, iets met vrouwenrechten, iets met minderheidsrechten in het algemeen, gekke wetjes afschaffen over belediging van Turkije etc. en we komen er wel.

Hoever denk je trouwens dat Afghanistan verwijderd is van dit stadium en wat denk je over de toepasbaarheid van het Turkse model op die staat? (Bijvoorbeeld het Latijnse alfabet zou veel beter werken icm de Afghaanse taal)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_36296152
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef Mikrosoft het volgende:
Dat zijn geen mensen meer.
Wat zijn het dan?
Yeah baby Yeah!
pi_36296216
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:13 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Wat zijn het dan?
Bloeddorstige sekteleden.
pi_36296220
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:11 schreef Triggershot het volgende:

Het is maar hoe men er mee om zou gaan, in 1920 had Afghanistan een verdrag met Turkije gesloten dat Turkije leidinggevende is over moslimwereld, Pakistan wou zich aansluiten bij het Ottomaanse rijk en verschillende landen stuurden zelfs geld om verval tegen te gaan. Ik vind het een domme keus om kalifaat af te schaffen.
Soms is het beter je terug te trekken en te hergroeperen. Ik vind het een domme keus omdat het om de verkeerde reden is gedaan, niet omdat het is gedaan. Maatregelen om een ziek en corrupt systeem bij elkaar te houden vind ik niet juist. Dan kun je het beter dood laten gaan en opnieuw beginnen. Dan zijn verdragen en aansluitingen en financiele middelen van nut. Je gaat ook niet geld en moeite steken in een bedrijf dat gedoemd is failliet te gaan.
pi_36296247
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:16 schreef Mikrosoft het volgende:

[..]

Bloeddorstige sekteleden.
Nog steeds mensen en mensen doen nu eenmaal wrede dingen, face it.
Yeah baby Yeah!
pi_36296284
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Soms is het beter je terug te trekken en te hergroeperen. Ik vind het een domme keus omdat het om de verkeerde reden is gedaan, niet omdat het is gedaan. Maatregelen om een ziek en corrupt systeem bij elkaar te houden vind ik niet juist. Dan kun je het beter dood laten gaan en opnieuw beginnen. Dan zijn verdragen en aansluitingen en financiele middelen van nut. Je gaat ook niet geld en moeite steken in een bedrijf dat gedoemd is failliet te gaan.
Kalifaat is opgeheven door Turkije niet door buitenlandse invloed is het niet?
pi_36296355
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:17 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Nog steeds mensen en mensen doen nu eenmaal wrede dingen, face it.
Noem jij het dan maar mensen. Zielloze kwaadaardige zombies zijn het. Nog verraden door zijn eigen familie.
pi_36296393
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:20 schreef Mikrosoft het volgende:

[..]

Noem jij het dan maar mensen. Zielloze kwaadaardige zombies zijn het. Nog verraden door zijn eigen familie.
Hitler was ook een mens, maar om dit soort idioten niet als mens te zien ontken je het probleem deels.
Yeah baby Yeah!
pi_36296442
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:21 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Hitler was ook een mens, maar om dit soort idioten niet als mens te zien ontken je het probleem deels.
Wetenschappelijk gezien zijn het mensen maar door hun sektarische opvoeding en handelen niet.
pi_36296472
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:23 schreef Mikrosoft het volgende:

[..]

Wetenschappelijk gezien zijn het mensen maar door hun sektarische opvoeding en handelen niet.
Ik vind het net zoiets doms als roepen dat Ali die op mannen valt daarom geen moslim is.
Yeah baby Yeah!
pi_36296535
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Van fouten kun je pas leren als je ze erkent. Dus die schone lei is voor Turkije nog hééél ver weg.
Jij als buitenstaander mag het interpreteren zoals je wilt. Iets wat fout is in jouw ogen hoeft niet fout te zijn in andermans ogen, vooral als deze fout internationaal niet een erkend is.
quote:

Magoed, ben het eens dat Turkije in bepaalde grondslagen op de goede weg is geweest en weer kan komen (scheiding godsdienst en staat m.n.).
Dát is juist de fout geweest van Ataturk. Het volk wil geen scheiding van godsdienst en staat en gelukkig komt daar nu langzaamaan verandering in. Godsdienst kan namelijk prima samen met een staat.
quote:
Nu nog het recht om kerken te bouwen, afschaffen met het belachelijke verbod op "niet-Turkse" letters, iets met vrouwenrechten, iets met minderheidsrechten in het algemeen, gekke wetjes afschaffen over belediging van Turkije etc. en we komen er wel.
Kerken mogen gebouwd worden, maar blijkbaar is er onvoldoende animo. Verbod op niet-turkse letters bestaat niet. Je kunt alleen niet een naam laten registreren als je systeem die letters niet accepteert. Nederlandse systemen accepteren ook geen ü, ç, ğ, enz. Daar heb ik vrede mee en daar pas ik me ook op aan. Er is niets mis met de vrouwenrechten, er is iets mis met de opvoeding. Turkije kent grotere minderhedenrechten dan een Frankrijk of een Griekenland, beide EU staten. Gekke wetjes is een subjectief begrip en dus niet relevant.
quote:
Hoever denk je trouwens dat Afghanistan verwijderd is van dit stadium en wat denk je over de toepasbaarheid van het Turkse model op die staat? (Bijvoorbeeld het Latijnse alfabet zou veel beter werken icm de Afghaanse taal)
Het latijnse alfabet is de een van de hoofdverantwoordelijken voor de staat waarin Turkije nu verkeerd. Afghanistan staat nog mijlen ver van het Turkse model af.

Wat is trouwens jouw interesse in Turkije en de Islam, behalve je zoektocht naar aanknopingspunten om het armeense standpunt te verdedigen?
pi_36296561
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Kalifaat is opgeheven door Turkije niet door buitenlandse invloed is het niet?
Interne conflicten noem ik het maar voor het gemak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')