En eindigde weer met de vraag hoe je het bestaan van God aan kunt tonen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Mijns inziens is er maar 1 manier om het bestaan van God aannemelijk te maken en dat is de volgende.
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht) dat essentieel gebruik maakt van het bestaan van God en beter werkt mbt tot zowel verklaren als voorspellen dan elk model dat niet gebruikt dat God bestaat.
Zo lang dit niet lukt is er geen reden om aan te nemen dat God bestaat. Sterker nog, zo lang dit niet lukt is er alle reden om aan te nemen dat God niet bestaat.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:13 schreef speknek het volgende:
Dat was inderdaad sinds Pascal tot zo'n vijftig jaar geleden de heersende opvatting over god. Zo in de verdrukking geraakt door de ratio, dat gelovigen god het irrationele ingetrokken hebben. Het probleem waar ze toen achter kwamen is dat hun godsbegrip zo nogal leeg en nutteloos werd. Nu proberen ze het weer vaker op de wetenschappelijke manier (zie bijvoorbeeld Richard Swinburne).
We hebben het kort gehad over statistische bewijzen van god. Maar daar was in ieder geval teamlead het niet mee eens:quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:31 schreef thabit het volgende:
Omdat elk aspect van het geloof onzin is gebleken is in de loop der tijd alles zodanig geherdefinieerd dat er uberhaupt niets zinnigs meer over te zeggen valt. Het enige moment waarop we nu nog kunnen constateren of God bestaat is bij onze dood, lekker is dat. En zo hebben gelovigen zich heel goed ingedekt.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:45 schreef teamlead het volgende:
Statistiek is zo ongeveer het slechtste middel om het bestaan van God aan te tonen idd
quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:49 schreef speknek het volgende:
Hoe zou je het dan willen doen? Het is toch een empirisch vraagstuk? Synthetisch a priori kennis bestaat niet meer.
Ik ben bang dat ik daar ook geen standaard antwoord op heb. Maar statistiek is een gevaarlijke methode om iets aan te tonen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe zou je het dan willen doen? Het is toch een empirisch vraagstuk? Synthetisch a priori kennis bestaat niet meer.
Nou, statistiek werkt prima om zaken aan te tonen. Maar dan moet je wel weten waar het aangetoonde precies aan voldoet.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:59 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik daar ook geen standaard antwoord op heb. Maar statistiek is een gevaarlijke methode om iets aan te tonen.
* resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomstquote:Op donderdag 16 maart 2006 23:00 schreef speknek het volgende:
Wat is er precies gevaarlijk aan?
Dat moet je sowieso, wil het woord god enige inhoud hebben!quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:04 schreef Haushofer het volgende:
Nou, statistiek werkt prima om zaken aan te tonen. Maar dan moet je wel weten waar het aangetoonde precies aan voldoet.
Ik snap het hele idee niet zo dat het bestaan van God als empirisch vraagstuk wordt gezien. Want dan moet je eerst definieren wat God is, en waar Hij aan voldoet.
Weet je wat van David Hume of het inductieprobleem af?quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:06 schreef teamlead het volgende:
* resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
zoiets dus. Het is geen opzichzelf staand objectief bewijs, het is het interpreteren van bestaande gegevens en het proberen daar een patroon in te ontdekken. Dat kun je pas gebruiken als je alle variabelen kent. Zolang de wetenschap nog niet alle antwoorden heeft, zijn er dus variabelen die eerst onderzocht dienen te worden
quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:09 schreef Haushofer het volgende:
Maar stel nou dat je dan toch de stelling van Bayes zou kunnen gebruiken om de waarschijnlijkheid van God aan te tonen. Stel dat die nou 50% is. Het enige wat dat aantoont, is dat je verwacht dat na 2 exact dezelfde scheppingen er een schepper in het spel is.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat moet je sowieso, wil het woord god enige inhoud hebben!
Daarbij moet voor elk soort bewijs, empirisch of formeel, hypothesen of axioma's gesteld worden.
Aangaande het eerste: als er geen omschrijving van het woord god is, is er geen objectieve grond waarop we deze kunnen vergelijken, en is het woord dus inhoudloos. Ja of er moet iets zijn dat we aan kunnen wijzen dat 'god' is. Anders heeft het net zoveel betekenis als Xgfl@rpu.quote:
m.a.w.: statistiek is in dit geval niet het geeigende middel om het bestaan van (een) God al dan niet te bevestigen, omdat we simpelweg niet voldoende informatie hebben over de vraag om een antwoord te kunnen gevenquote:Op donderdag 16 maart 2006 23:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Aangaande het eerste: als er geen omschrijving van het woord god is, is er geen objectieve grond waarop we deze kunnen vergelijken, en is het woord dus inhoudloos. Ja of er moet iets zijn dat we aan kunnen wijzen dat 'god' is. Anders heeft het net zoveel betekenis als Xgfl@rpu.
Ad 2: je kunt niets bewijzen als je niet eerst iets stelt. Als je niet weet wat voor eigenschappen god heeft, kun je daar ook niets uit afleiden.
Natuurlijk is het gemakkelijkste om er niet over na te denken, maar dat lost het vraagstuk niet op natuurlijk...quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:40 schreef DropjesLover het volgende:
god is niet meer een idee, een hypothese om het onstaan van dingen te verklaren.
om iets "god" te kunnen noemen moet je eerst inhoud geven aan dat begrip, wat is een god? zo zou je kunnen beredeneren dat aminozuren (basis voor leven) of "gewoon" pure energie (het is overal, maar je kan er niet altijd iets mee) god is. je zou zelfs de big bang god kunnen noemen (onstaan van het helal), of zoiets als geluk god kunnen noemen (soms is het er / wil je het hebben (gebed) maar meestal is het er niet (gods wegen zijn ondoorgrondelijk).
niet te lang over nadenken, aangezien god dan toch meer een persoonlijkheid wordt (god is genadig, liefdevol, enz) en een persoonlijkheid wil iets. wat is logisch dat Hij / Zij wil? dat iedereen in Hem.Haar gelooft, zeggen veel te velen (christenen & mohammedanen) andere geloven dringen het gelukkig niet zo op...
het makkelijkst is gewoon geloven wat je zelf wil, en anderen daar niet van te proberen overtuigen.
ik persoonlijk geloof in mezelf, aangezien ik de enige ben die iets in mijn leven kan doen, zou ik mezelf dan god kunnen noemen? (egotripje)
leuk topic![]()
met dank aan no ma'am en Al Bundyquote:Op donderdag 16 maart 2006 23:45 schreef DropjesLover het volgende:
die sig van teamlead![]()
![]()
![]()
![]()
leuk voor bij dit topic
Ieder mens is uniek, dat zou het defenitieve einde van god en ID betekenen..quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:09 schreef Haushofer het volgende:
Maar stel nou dat je dan toch de stelling van Bayes zou kunnen gebruiken om de waarschijnlijkheid van God aan te tonen. Stel dat die nou 50% is. Het enige wat dat aantoont, is dat je verwacht dat na 2 exact dezelfde scheppingen er een schepper in het spel is.
quote:Op vrijdag 17 maart 2006 01:28 schreef Vinnie_31 het volgende:
@triggershot: Is het je nu duidelijk wat wetenschap is?
is dat niet ook mede een gevolg van het feit dat de meeste religies een godsdefinitie hebben waarin dit al bij voorbaat uitgesloten is: termen als alkunnend, alwetend, ondoorgrondelijk schieten mij nu te binnen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 08:43 schreef FuifDuif het volgende:
Het is absurd om te denken dat we met de huidige (westerse) wetenschappelijke methodiek in staat zijn om bewijzen te leveren voor het bestaan van (een) God. Onze huidige wetenschap is volledig gebaseerd op het materialistische en newtoniaanse principes. Principes die zich beroepen op zaken als absolute objectiviteit, meetbaarheid en dat alles binnen de grenzen van tijd en ruimte.
Het huidige wetenschappelijke paradigma is helemaal niet geschikt om godsbewijzen te ontwikkelen.
Dat klopt, maar men realiseert zich daarbij ook heel goed dat woorden tekort schieten om God te beschrijven. Termen als Alwetend, Ondoorgrondelijk enzovoort proberen de voorstelling enigszins te benaderen, maar zeker niet absoluut te benoemen. Bovendien zijn die termen op henzelf al vaag, want wat houdt Alwetend in?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:23 schreef averty het volgende:
[..]
is dat niet ook mede een gevolg van het feit dat de meeste religies een godsdefinitie hebben waarin dit al bij voorbaat uitgesloten is: termen als alkunnend, alwetend, ondoorgrondelijk schieten mij nu te binnen.
Als jij claimt God te zijn moet jij toch bewijzen dat jij het wel bent?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:52 schreef nickybol het volgende:
Hier spreekt god tot u. Ik ben god. Bewijs maar eens dat het niet zo is.
Het gaat erom dat er ook geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor het bestaan van een god. Iets bestaat niet, totdat je zijn bestaan bewijst.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:31 schreef FuifDuif het volgende:
Niets van de wetenschappelijke bevindingen ontkrachten het bestaan van de Hoogheid.
Er is wat mij betreft meer wijsheid te halen uit de woorden van bijvoorbeeld Jezus, dan uit de wetenschappelijke hoek. Neem een citaat als:
"Hebt uw vijanden lief."
Briljant toch?
Hoe zou ik dat moeten doen?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als jij claimt God te zijn moet jij toch bewijzen dat jij het wel bent?
Probeer je nou mijn verzoek te ontwijken met een om verhaaltje?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:56 schreef nickybol het volgende:
Misschien kan god dat helemaal niet. Misschien ben ik wel een totaal andere god dan jullie stelletje gelovigen allemaal gedacht hebben.
Dat laatste slaat natuurlijk werkelijk nergens op. Toen we het bestaan van electromagnetisme nog niet hadden bewezen, bestond het toen nog niet? Toen we het bestaan van atomen nog niet hadden bewezen, bestonden zij toen nog niet? Bewijs is een relatief begrip. Als wij denken aan bewijs, dan denken we altijd aan het soort bewijs dat onomstotelijk is. Dat keer na keer kan worden aangetoond bij replicatie van onderzoek. Dat is het soort bewijs dat we hanteren binnen de fysische werkelijkheid. Maar wie zegt ons dat dergelijk bewijs voldoet buiten die grenzen van tastbaarheid?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:53 schreef nickybol het volgende:
Het gaat erom dat er ook geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor het bestaan van een god. Iets bestaat niet, totdat je zijn bestaan bewijst.
Kan ik geen uitspraak over doen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:53 schreef nickybol het volgende:
Je denkt serieus dat ie dat zelf heeft bedacht?
Ik zeg dat deze god geen wonder kan verrichten.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Probeer je nou mijn verzoek te ontwijken met een om verhaaltje?
Dan is het niet mijn God, en is geen God naast de enige Godquote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:17 schreef nickybol het volgende:
[..]
Ik zeg dat deze god geen wonder kan verrichten.
quote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:17 schreef nickybol het volgende:
[..]
Ik zeg dat deze god geen wonder kan verrichten.
quote:[5] Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de heer uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse* God die de schuld van de vaders* wreekt op hun kinderen, tot* de derde en vierde generatie. [6]
Satanist!!quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:40 schreef DropjesLover het volgende:
god is niet meer een idee, een hypothese om het onstaan van dingen te verklaren.
om iets "god" te kunnen noemen moet je eerst inhoud geven aan dat begrip, wat is een god? zo zou je kunnen beredeneren dat aminozuren (basis voor leven) of "gewoon" pure energie (het is overal, maar je kan er niet altijd iets mee) god is. je zou zelfs de big bang god kunnen noemen (onstaan van het helal), of zoiets als geluk god kunnen noemen (soms is het er / wil je het hebben (gebed) maar meestal is het er niet (gods wegen zijn ondoorgrondelijk).
niet te lang over nadenken, aangezien god dan toch meer een persoonlijkheid wordt (god is genadig, liefdevol, enz) en een persoonlijkheid wil iets. wat is logisch dat Hij / Zij wil? dat iedereen in Hem.Haar gelooft, zeggen veel te velen (christenen & mohammedanen) andere geloven dringen het gelukkig niet zo op...
het makkelijkst is gewoon geloven wat je zelf wil, en anderen daar niet van te proberen overtuigen.
ik persoonlijk geloof in mezelf, aangezien ik de enige ben die iets in mijn leven kan doen, zou ik mezelf dan god kunnen noemen? (egotripje)
leuk topic![]()
Behalve dan de evolutietheorie, de bliksemafleider, de neuropsychologie, de pil, de medische wetenschap of de astronomie om maar een paar te noemen: Zodra er een verklaring voor iets is (bv de bliksem) en we het zelf kunnen beinvloeden of voorkomen, verdwijnt een stukje van de macht van God.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:31 schreef FuifDuif het volgende:
Niets van de wetenschappelijke bevindingen ontkrachten het bestaan van de Hoogheid.
Jezus zei wel meer:quote:Er is wat mij betreft meer wijsheid te halen uit de woorden van bijvoorbeeld Jezus, dan uit de wetenschappelijke hoek. Neem een citaat als:
"Hebt uw vijanden lief."
Briljant toch?
waarom voer je in elke topic een anti bijbel strijd?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
Behalve dan de evolutietheorie, de bliksemafleider, de neuropsychologie, de pil, de medische wetenschap of de astronomie om maar een paar te noemen: Zodra er een verklaring voor iets is (bv de bliksem) en we het zelf kunnen beinvloeden of voorkomen, verdwijnt een stukje van de macht van God.
[..]
Jezus zei wel meer:
Lucas 19:27
En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
Beetje tegenstrijdig, nietwaar?
Briljant zou ik, alle uitspraken van Jezus op een rijtje gezet, Jezus zeker niet noemen, nee. (bovendien mag je er ook vanuit gaan dat veel uitspraken niet van Jezus afkomstig zijn maar van verschillende personen). Origineel ook niet. Preken over naastenliefde etc. werden al eeuwen gehouden, denk aan aristoteles of confucius.
Jij ziet er een bewijs TEGEN God in, ik zie er daarentegen juist bewijs VOOR God inquote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
Behalve dan de evolutietheorie, de bliksemafleider, de neuropsychologie, de pil, de medische wetenschap of de astronomie om maar een paar te noemen: Zodra er een verklaring voor iets is (bv de bliksem) en we het zelf kunnen beinvloeden of voorkomen, verdwijnt een stukje van de macht van God.
Juist ja, hoe wordt bliksem ook al weer gecreerd?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jij ziet er een bewijs TEGEN God in, ik zie er daarentegen juist bewijs VOOR God in.
Dat we het natuurkundig kunnen verklaren zegt helemaal niets. Observeerbare causaliteit sluit onderliggende onobserveerbare causale ketens niet uit.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Juist ja, hoe wordt bliksem ook al weer gecreerd?
Het was geen sarcastisch vraag, maar een oprechtequote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:46 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat we het natuurkundig kunnen verklaren zegt helemaal niets. Observeerbare causaliteit sluit onderliggende onobserveerbare causale ketens niet uit.
De wetenschappelijke wereld weet niet hoe bliksems ontstaan. (Ja van die huis-tuin-en-keuken verklaringen zoals waarschijnlijk op wikipedia staan zijn er wel, maar de echte oorzaak is niet bekend)quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het was geen sarcastisch vraag, maar een oprechte
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |