bronquote:
Satellietbeelden van de Ark van Noach
Gepubliceerd op woensdag 15 maart 2006
Hoog op de berg Ararat in het oosten van Turkije bevindt zich een vreemd verschijnsel dat wel eens het overblijfsel kan zijn van de bijbelse Ark van Noach.
Het gevaarte ligt op bijna 5000 meter hoog op de noordwest hoek van de berg Ararat en is bijna verzonken in gletsjer ijs. Op het eerste gezicht lijkt het een gewone rotsformatie.
Intrigerend verschijnsel
Foto's genomen door vliegtuigen, spionagesatellieten en commerciėle aardobservatiesatellieten voeden een intensief debat naar de aard van het intrigerend verschijnsel. Het kan een geologische speling zijn van de natuur, een schaduwspel, een door mensenhanden gemaakte structuur of gewoon niets. Maar wat het verzonken ding is, is nog niet duidelijk. Toekomstige beelden van observatiesatellieten zouden meer duidelijkheid moeten brengen.
Volgens Porcher Taylor, een vroegere analist van de Amerikaanse veiligheidsdiensten, zou het wel eens de Ark van Noach kunnen zijn. De ark die 40 dagen en nachten rondzwierf over de zee, tijdens de zondvloed zoals beschreven in het bijbelboek Genesis.
Dertien jaar
Hij leidt tijdens zijn al dertien jaar geleden gestarte studie uit beschikbare foto's af dat de proporties van de ‘anomalie’ overeenstemmen met de lengte- en breedtematen die in de bijbel zijn opgegeven van het schip waarmee Noach de mens en diersoorten moest redden van de zondvloed.
“Ik noem het mijn satelliet archeologie-project”, aldus Taylor. “Iets wat is begonnen als een gewone zoektocht, gebeurt nu door het GeoEye's Ikonos ruimtevaartuig, de Canadese Radarsat en verschillende satellietbeelden van Amerikaanse ruimteonderzoekers.”
Scheepvaart
Hij houdt vol dat het in ieder geval om iets gaat dat door mensen is gemaakt en mogelijk iets met scheepvaart van doen heeft. Mogelijk is het dan ook iets met bijbelse proporties, zo wordt Taylor aangehaald. Het doel van de onderzoeker is duidelijk, door middel van beelden uit zien te vogelen wat het precies is daar in de hoge pieken van de berg Ararat. “Toen ik in 1993 begon had ik geen vooroordeel of geen agenda, ik wil gewoon uitzoeken wat het is”.
Uiteraard zijn er ook sceptici. "Interpretatie van foto's is een kunst" is de verklaring van Faroek el-Baz, directeur van het Universitair Centrum voor Aardobservatie in Boston. “Zonlicht kan rare schaduwen vormen. Van alle afbeelding die ik tot nu toe heb gezien, denk ik dat het gaat om een rotspartij, die zich gedeeltelijk in de schaduw bevindt en waar ijs en sneeuw overheen ligt”.
Volgens mij kunnen we het daar beter bij laten.quote:Op het eerste gezicht lijkt het een gewone rotsformatie.
Daar zie ik persoonlijk een grote anus in maar dat kan ook aan mij liggenquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:44 schreef suravida het volgende:
http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/img_ararat.html
Zijn ze bang dat er anders niemand meer in Allah geloofd?quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:43 schreef Ultralaser het volgende:
Het mag niet van de Turkse overheid ofzo. Maar als die toestemming verlenen is het probleem zo opgelost en weten ze wat het is.
Dat God een groot feestje gaat geven?quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:55 schreef Omkron het volgende:
Hmmm.. wat zou dit betekenen als dit inderdaad de Ark uit de bijbel blijkt te zijn?
Dat de dinosaurussen zijn uitgestorven omdat ze niet op de ark pasten...quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:55 schreef Omkron het volgende:
Hmmm.. wat zou dit betekenen als dit inderdaad de Ark uit de bijbel blijkt te zijn?
Ik hoor er nu voor het eerst vanquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:58 schreef The_stranger het volgende:
Niet om het een of ander, maar is dit verhaal (niet dat van de ark zelf, maar de foto's) niet al erg oud?
Precies.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:29 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we het daar beter bij laten.
Ik denk niet dat de turkse overheid zo'n band met religie heeft.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:57 schreef feessie het volgende:
[..]
Zijn ze bang dat er anders niemand meer in Allah geloofd?
quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:01 schreef Omkron het volgende:
Heeft iemand al google earth opgestart?
Heb ff gezocht:quote:
In 1960 kwam Life magazine met een coverstory over de "ark" met de volgende foto: (deze is dus genomen door het in de quote genoemde Turkse piloten)quote:Explorers have long searched for an ark on the high slopes of Mount Ararat, where the biblical account of the Great Flood places it.
In 1957, Turkish air force pilots spotted a boat-shaped formation in Agri province. The government did not pursue the sighting, however. The entire area, including Mount Ararat, was off limits to foreigners because of Soviet complaints that explorers were U.S. spies.
That ban was lifted in 1982, and since then teams of explorers have visited the area but have been unable to substantiate any claim of an ark.
Volgens mij moet het op zijn minst onderzocht wordenquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:29 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we het daar beter bij laten.
Het is al regelmatig onderzocht, en er is nooit iets gevonden behalve heel veel rots.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:43 schreef teamlead het volgende:
[..]
Volgens mij moet het op zijn minst onderzocht worden
Dat zeiden anderen ook over de 20e eeuw. En daarvoor over de 19e. Etc...quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:06 schreef Triggershot het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
Binnenkort land Iesa ook nog
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
21e eeuw wordt the bomb
Wat boeit het mij wat anderen zeggen?quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat zeiden anderen ook over de 20e eeuw. En daarvoor over de 19e. Etc...
quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat boeit het mij wat anderen zeggen?![]()
Je hele geloof is uitsluitend gebaseerd op wat anderen zeggen, dus je komt weer wat selectief overquote:
Mijne is niet gebaseerd op mensen die vorige eeuw zeiden dat Iesa zou landenquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:15 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je hele geloof is uitsluitend gebaseerd op wat anderen zeggen, dus je komt weer wat selectief over
Maar de mensen die zeiden dat hetzelfde zou gebeuren in de 20e, of 19e, etc. eeuw, baseerden zich op dezelfde dingen die andere mensen zeiden als waar jij je op baseertquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mijn is niet gebaseerd op mensen die vorige eeuw zeiden dat Iesa zou landen
quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:15 schreef Triggershot het volgende:
Niet echt een voorbeeld gedrag voor een mod
Ik baseer me op Soennah ( je weet onderhand wel wat het isquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:18 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar de mensen die zeiden dat hetzelfde zou gebeuren in de 20e, of 19e, etc. eeuw, baseerden zich op dezelfde dingen die andere mensen zeiden als waar jij je op baseert
Op wat andere mensen zeggen, dus.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik baseer me op Soennah ( je weet onderhand wel wat het is) Daarstaan sommige voorspellingen in zoals inval van een Christelijke rijk in Syrie, dus duurt nog wel even voor Iesa land.
Sunnah = niet wat "anderen" zeggen, maar de bron van islam.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Op wat andere mensen zeggen, dus.
Terug naar de Ark. Of liever, een stuk rots.
Ook jij gaat gelovequote:Terug naar de Ark. Of liever, een stuk rots.
vertelquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:23 schreef Molluck het volgende:
Dan Brown's Deception Point anyone?
Daar wordt met een satelliet een onbekend voorwerp onder het ijs op de noordpool gevonden.quote:
Sci-fi?quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:27 schreef Molluck het volgende:
[..]
Daar wordt met een satelliet een onbekend voorwerp onder het ijs op Antarctica gevonden.
Dat blijkt een meteoriet te zijn die tientallen jaren geleden is neergevallen, door velen is waargenomen, maar nooit is teruggevonden. Hij blijkt fossielen van (semi-intelligent) buitenaards leven te bevatten...
Shoekran = thnxquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
http://www.danbrown.com/novels/deception_point/plot.html
Vertaald als delta-deceptie
noordpool tochquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:27 schreef Molluck het volgende:
[..]
Daar wordt met een satelliet een onbekend voorwerp onder het ijs op Antarctica gevonden.
Dat blijkt een meteoriet te zijn die tientallen jaren geleden is neergevallen, door velen is waargenomen, maar nooit is teruggevonden. Hij blijkt fossielen van (semi-intelligent) buitenaards leven te bevatten...
Ohja, ik zag ergens een kleine advertentie over dat boek ja, aan de titel te zien dacht ik al dat dat de vertaling van zijn oudere boek zou zijn, aangezien zijn nieuwe boek (wederom over Robert Langdon) vast met veel meer publiciteit zou worden aangekondigd.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
http://www.danbrown.com/novels/deception_point/plot.html
Vertaald als delta-deceptie
Je hebt helemaal gelijkquote:
Ongeacht welk verhaal nu het originele zou zijn.... stel dat deze rotsformatie inderdaad de ark zou zijn.. dat zet de geschiedenisboeken toch een ietwat op hun kopquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:24 schreef onemangang het volgende:
Ik heb onlangs in een donker bos een biscuitje zien liggen.
HET BEWIJS DAT HET KNIBBELKNABBELHUISJE VAN HANS EN GRIETJE DAAR HEEFT GESTAAN IS HIERMEE GELEVERD!
(O, en trouwens, die gekken die zochten naar de Ark van Noach hebben zeker niet in de gaten dat hiermee het 'bewijs' is geleverd dat het enige ware geloof het uitgestorven meergodengodsdienst van de Mesopotamiėrs blijkt te zijn. Die ark is immers afkomstig uit de Gilgamesj.
Er zijn al wel meer boten gevonden, de Batavia bijvoorbeeld. Om een sprookje te bewijzen heb je wel meer nodig dan 'een' boot.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ongeacht welk verhaal nu het originele zou zijn.... stel dat deze rotsformatie inderdaad de ark zou zijn.. dat zet de geschiedenisboeken toch een ietwat op hun kop
Laat ons na eeuwen onderdukking nou ook eens even...quote:en die kruistocht tegen religies van je begint langzaam beetje zieke vormen aan te nemen, maar dat terzijde
Och, niet echt eigenlijk. Men heeft ook Troje gevonden. Wil dat nu zeggen dat de griekse godinnen Hera, Athene en Aphrodite bestaan? Die spelen immers ook een rol in het verhaal over de slag om Troje.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:25 schreef teamlead het volgende:
Ongeacht welk verhaal nu het originele zou zijn.... stel dat deze rotsformatie inderdaad de ark zou zijn.. dat zet de geschiedenisboeken toch een ietwat op hun kop
He, lijkt me interessant boek! Te huur bij de grotere bieb toevallig?quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:32 schreef onemangang het volgende:
Overigens is de geschiedenis van het Oude Testament al behoorlijk op zijn kop gezet met o.a. dit boek waar ik net mee ben begonnen.
Ik ga er idd vanuit dat het gewoon een rots is ja.. maar als het een boot zou zijn, is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat iemand daar een boot "geparkeerd" heeft toch? Een boot bovenop een berg is toch net anders dan een gezonken schip terugvindenquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:32 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er zijn al wel meer boten gevonden, de Batavia bijvoorbeeld. Om een sprookje te bewijzen heb je wel meer nodig dan 'een' boot.
Maar, don't get your hopes up, het is gewoon een rots.
Je hoeft niet spontaan te gaan geloven, maar om in elk random topic waar het woord God genoemd wordt te gaan lopen blaten wat voor onzin je het nu wel niet vindt, wordt op den duur ook vervelendquote:[..]
Laat ons na eeuwen onderdukking nou ook eens even...
'Als' we een boot vinden bovenop een berg is het wonderlijk. 'Als' we vliegende olifanten vinden ook.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:36 schreef teamlead het volgende:
Ik ga er idd vanuit dat het gewoon een rots is ja.. maar als het een boot zou zijn, is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat iemand daar een boot "geparkeerd" heeft toch? Een boot bovenop een berg is toch net anders dan een gezonken schip terugvinden
Moet je nagaan hoe irritant het wordt overal god-gemekker zonder enige nuance tegen te komen. Of mensen die wel willen discussieren maar geen enkele vorm van respect kennen; van die mensen die van alles roepen zonder maar één haar bewijs te willen leveren. Maar 'ach' en 'weer' als het over god gaat.quote:Je hoeft niet spontaan te gaan geloven, maar om in elk random topic waar het woord God genoemd wordt te gaan lopen blaten wat voor onzin je het nu wel niet vindt, wordt op den duur ook vervelend
quote:
Is nog maar net verschenen, dus denk het niet... Komt er in het kort op neer dat voor de eerste vijf boeken van de Bijbel weinig archeologisch bewijs is gevonden. Integendeel zelfs. Het lijken vooral verhalen te zijn van een stam die een geweldige geschiedenis verzon om zo de moraal hoog te houden en niet al te jaloers te worden op de Egyptenaren en Mesopotamiėrs, wier beschavingen veel verder gevorderd waren.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:35 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
He, lijkt me interessant boek! Te huur bij de grotere bieb toevallig?
Ben ook bezig met dat boek....zet inderdaad het Oude Testament best wel op losse schroeven. Is volgens mij nog niet bij de bieb te krijgen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
Is nog maar net verschenen, dus denk het niet... Komt er in het kort op neer dat voor de eerste vijf boeken van de Bijbel weinig archeologisch bewijs is gevonden. Integendeel zelfs. Het lijken vooral verhalen te zijn van een stam die een geweldige geschiedenis verzon om zo de moraal hoog te houden en niet al te jaloers te worden op de Egyptenaren en Mesopotamiėrs, wier beschavingen veel verder gevorderd waren.
Is het een beetje een objectief boek? Niet te rellerig?quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:31 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Ben ook bezig met dat boek....zet inderdaad het Oude Testament best wel op losse schroeven. Is volgens mij nog niet bij de bieb te krijgen.
Die vraag kan je uberhaupt stellen over het zondvloed verhaal. Het kan niet anders dan dat er ergens anders op de wereld het verschrikkelijk droog en onleefbaar werd. Waarom hoor je daar niks over?quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:40 schreef AlphaOmega het volgende:
Goed, als die ark daar gestrand zou zijn, hoe hoog was die berg dan ten tijde van dat 'sprookje'. Nu is het bijna 5000 meter... een extra laagje water van 5 km over de hele wereld... waar komt dat vandaan? In principe is de aarde met zijn atmosfeer een redelijk gesloten systeem... waar komt al dat water dan vandaan? Had iemand ff een volle blaas of zo?
Heeft iemand daar een verklaring voor?
Het was een onderzeeėr!quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:15 schreef andromeda1968 het volgende:
Ark van Noah op Mars?
[afbeelding]
NiIet rellerig neequote:Op woensdag 15 maart 2006 18:39 schreef MrBean het volgende:
[..]
Is het een beetje een objectief boek? Niet te rellerig?
Ik ben een overtuigd idee aanhanger geworden door het geniale verschijnsel om een boot op 5000 meter hoogte te laten verstenen.quote:
en welke berg is dat?quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:59 schreef Slayage het volgende:
Wat een sukkels zeg. Zitten ze gewoon op de verkeerde berg te zoeken. De Koran zegt toch duidelijk, dat de ark op de berg Cudi is geland![]()
Ik zie er een kledinghanger inquote:Op woensdag 15 maart 2006 20:15 schreef andromeda1968 het volgende:
Ark van Noah op Mars?
[afbeelding]
Ik zie er een instapschoen inquote:Op woensdag 15 maart 2006 20:15 schreef andromeda1968 het volgende:
Ark van Noah op Mars?
[afbeelding]
Ik zie nu dat er meerdere Cudis zijnquote:
En die leefden al voor de bijbelse zondvloed en verdwenen pas nadat ze waren overwonnen door de Babyloniersquote:Op woensdag 15 maart 2006 18:41 schreef MrBean het volgende:
De Sumeriėrs hadden al een zondvloedverhaal, incluis ark vol dieren en uitgestuurde vogel.
de koran heeft het dus niet goed begrepenquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:59 schreef Slayage het volgende:
Wat een sukkels zeg. Zitten ze gewoon op de verkeerde berg te zoeken. De Koran zegt toch duidelijk, dat de ark op de berg Cudi is geland![]()
Ga snel je mond spoelen!quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:13 schreef teamlead het volgende:
[..]
de koran heeft het dus niet goed begrepen
De bijbel is duidelijk hoorquote:
quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:29 schreef teamlead het volgende:
[..]
De bijbel is duidelijk hoor
heiden
niet onwaarschijnlijkquote:Op donderdag 16 maart 2006 00:48 schreef onemangang het volgende:
Laat ik maar weer eens de aandacht op Santorini vestigen.
[afbeelding]
In de Minoļsche tijd heeft zich een enorme uitbarsting voorgedaan; volgens dendrochronologisch onderzoek heeft deze in de 1628 v. Chr. plaatsgevonden. Deze braakte zoveel lava uit dat de oude stad Akrotiri onder 50 meter puimsteen verdween. De vulkaan zakte toen ook in de zee en veroorzaakte een tsunami die een enorme verwoesting op Kreta moet hebben veroorzaakt; waarschijnlijk is deze de oorzaak geweest van het tenondergaan van de Minoļsche beschaving.
Santorini is een eiland tussen Kreta en Griekenland.
Met de wetenschap dat de omwonenden van de Middellandse zee in het verleden een verwoestende tsunami hebben meegemaakt, hoe onwaarschijnlijk is het eigenlijk dat verhalen als Atlantis, het vernietigen van het Egyptische leger door golven (mozes, rietzee) en de zondvloed hierdoor zijn geinspireerd?
Dit wijst inderdaad op een lokale vloed, maar niet over een wereldwijde vloed die al het leven vernietigde. Heeft de Koran het trouwens over een 'vloed' of net als in de Bijbel over de zondvloed die al het leven vernietigde?quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:30 schreef Triggershot het volgende:
Archaeological Evidence of the Flood
...
lang verhaal
China heeft een aantal grote rivieren die regelmatig overstromen. Waarom zouden zij niet volgens het zelfde principe (grote watersnoodramp wordt mond op mond uitgebouwd tot goddelijke legende) hun eigen zondvloedverhaal creėren?quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:34 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
Dit wijst inderdaad op een lokale vloed, maar niet over een wereldwijde vloed die al het leven vernietigde. Heeft de Koran het trouwens over een 'vloed' of net als in de Bijbel over de zondvloed die al het leven vernietigde?
Indien het laatste het geval is, hoe kun je dan verklaren dat de Chinezen bijvoorbeeld helemaal nergens last van hadden. Hun beschaving ontwikkelde zich gewoon voor, tijdens en na de vloed en in al hun geschriften wordt geen melding gemaakt dat het water eventjes een paar kilometer hoog stond.
Volgens mij schreef Funkytrip juist dat er geen Chinees zondvloed verhaal is, iets wat vreemd is als heel de wereld blank stond. De Chinese cultuur heeft dan dus de Chisten/Islamitische zondvloed overleeft zonder er last van te hebben.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:08 schreef Knip het volgende:
[..]
China heeft een aantal grote rivieren die regelmatig overstromen. Waarom zouden zij niet volgens het zelfde principe (grote watersnoodramp wordt mond op mond uitgebouwd tot goddelijke legende) hun eigen zondvloedverhaal creėren?
Of er een chinees verhaal is, weet ik niet... ik weet wel dat er een aantal verhalen over een zondvloed bestaan:quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:19 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Volgens mij schreef Funkytrip juist dat er geen Chinees zondvloed verhaal is, iets wat vreemd is als heel de wereld blank stond. De Chinese cultuur heeft dan dus de Chisten/Islamitische zondvloed overleeft zonder er last van te hebben.
bronquote:In de meeste wereldmythes komt een soortgelijk relaas voor, en het centrale thema is altijd opmerkelijk eenduidig: een rampzalige overstroming waarbij het hele mensdom, behalve een enkele overlevende en (soms) zijn familie, ten onder gaat. Bij de Azteken heette die overlevende Nene; in een vroege Vedische tekst uit India verschijnt hij als Manu, en in China staat hij bekend als Fo-Hsi. En in oude Midden-Oosterse teksten (eerder ontstaan dan de bijbel) komen niet minder dan drie zondvloedhelden voor: Astra-Hasis, Utnapisjtim en Ziusudra.
Je mist de nuance; het verhaal van China kwam naar boven als probleem als de zondvloed word uitgelegd als 'Gods Grote Reset', het ark verhaal in zijn extreemste vorm dwz totale aarde onder water.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:33 schreef teamlead het volgende:
[..]
Dat zijn toch flink wat verhalen met dezelfde strekking. En nee, het zullen niet de meest accurate ooggetuigeverslagen zijn...Maar een gelijkluidend verhaal in zoveel verschillende culturen die zover uit elkaar leven zondermeer aan de kant schuiven omdat er in China geen document is gevonden is wat makkelijk natuurlijk
Het zou in ieder geval interessant zijn als al deze mythen zich in een periode van zeg 500 jaar ofzo afspeelden. Ik denk dat dit echter niet het geval is. Zou een leuk onderzoekje zijn.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:15 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je mist de nuance; het verhaal van China kwam naar boven als probleem als de zondvloed word uitgelegd als 'Gods Grote Reset', het ark verhaal in zijn extreemste vorm dwz totale aarde onder water.
Maar zoals je zelf al laat zien, het christelijke verhaal is gewoon een van de vele. Ieder clubje heeft een eigen verhaal over een lokale watersnoodramp die ze zien als een globale vloed.
Ik ben geen historicus, maar is ooit onderzocht of die verhalen uit dezelfde tijd komen? Misschien is er wel sprake geweest van een wereldwijde ramp. Jouw stelling dat het allemaal locale overstromingen zijn die op dezelfde manier worden onthouden lijkt me persoonlijk wat stug. De overeenkomsten zijn daarvoor simpelweg te grootquote:Op donderdag 16 maart 2006 11:15 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je mist de nuance; het verhaal van China kwam naar boven als probleem als de zondvloed word uitgelegd als 'Gods Grote Reset', het ark verhaal in zijn extreemste vorm dwz totale aarde onder water.
Maar zoals je zelf al laat zien, het christelijke verhaal is gewoon een van de vele. Ieder clubje heeft een eigen verhaal over een lokale watersnoodramp die ze zien als een globale vloed.
Maar het bewijs voor een globale watersnoodramp ontbreekt. En verhalen over een watersnoodsramp hebben al snel een hoop overeenkomsten, bijvoorbeeld dat water een grote rol speelt, veel water.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:38 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik ben geen historicus, maar is ooit onderzocht of die verhalen uit dezelfde tijd komen? Misschien is er wel sprake geweest van een wereldwijde ramp. Jouw stelling dat het allemaal locale overstromingen zijn die op dezelfde manier worden onthouden lijkt me persoonlijk wat stug. De overeenkomsten zijn daarvoor simpelweg te groot
quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:49 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Maar het bewijs voor een globale watersnoodramp ontbreekt. En verhalen over een watersnoodsramp hebben al snel een hoop overeenkomsten, bijvoorbeeld dat water een grote rol speelt, veel water.
Er is heel veel onderzoek naar gedaan, geografie is een redelijk tak van onderzoek (neem alleen alle olie-bedrijven al), er zijn massa's gegevens bekend en niets maar dan ook niets wijst op één mega-overstroming. Dat naast de onmogelijkheid om even de hele aardbodem onder 5 kilometer water te zetten (maar daar hebben we Hans 'God' Kazan voor natuurlijk).quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
goh zou je denken? Gewaagde stelling hoor... veel water in een verhaal over een watersnoodramp
Het bewijs ontbreekt tot op heden ja, maar is er ooit serieus onderzoek naar gedaan? Tot de ontdekking van Troje werd ook dat afgedaan als een fabeltje, tot een duitse amateur toch op zoek ging.
Ik zeg niet dat de zondvloed een onomstotelijk feit is, maar het is op zijn minst een serieus onderzoek waard
Met alle respect hoor.. maar ben jij een afgestudeerd geoloog die alle onderzoeken kent?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:02 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er is heel veel onderzoek naar gedaan, geografie is een redelijk tak van onderzoek (neem alleen alle olie-bedrijven al), er zijn massa's gegevens bekend en niets maar dan ook niets wijst op één mega-overstroming. Dat naast de onmogelijkheid om even de hele aardbodem onder 5 kilometer water te zetten (maar daar hebben we Hans 'God' Kazan voor natuurlijk).
zucht.. had ik het over de "Christelijke" zondvloed? neen. Ik had het over de mogelijkheid dta al die verhalen uit culturen die niet in elkaars nabijheid leefden verwijzen naar een wereldwijde ramp...quote:Overigens is het Christelijke zondvloed verhaal al meermalen gekoppeld qua tijd en locatie aan een extreem grote overstroming in Mesopotamie, gek genoeg nog nooit ontkracht, maar schijnbaar niet 'magisch' genoeg voor het Christelijke gepeupel om als correct te accepteren. Of ze wachten tot de paus het als waarheid bestempeld, dan kan natuurlijk ook.
Ken jij een afgestudeerd geoloog die alle onderzoeken kent? Ken jij één afgestudeerd iemand die alle onderzoeken van zijn/haar vakgebied kent? Gek genoeg worden er regelmatig uitspraken gedaan en nooit door iemand die alle onderzoeken kent. En denk je werkelijk dat als er bewijs is voor een globale overstroming de christelijke 'wetenschappers' (voornamelijk Amerikanen) daar nog geen geruchtigheid aan hadden gegeven? En sinds wanner moet je een bepaalde richting gestudeerd hebben om te concluderen dat er ontzettend veel onderzoek naar gedaan word? Lijkt me allemaal een beetje onzin.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:13 schreef teamlead het volgende:
[..]
Met alle respect hoor.. maar ben jij een afgestudeerd geoloog die alle onderzoeken kent?
Die van de christenen in ieder geval dus niet.quote:[..]
zucht.. had ik het over de "Christelijke" zondvloed? neen. Ik had het over de mogelijkheid dta al die verhalen uit culturen die niet in elkaars nabijheid leefden verwijzen naar een wereldwijde ramp...
Probeert dat grote eiland dat kleine eiland nou op te eten?quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:48 schreef onemangang het volgende:
Laat ik maar weer eens de aandacht op Santorini vestigen.
[afbeelding]
Santorini is een eiland tussen Kreta en Griekenland.
Pacmanquote:Op donderdag 16 maart 2006 13:58 schreef FUFR het volgende:
[..]
Probeert dat grote eiland dat kleine eiland nou op te eten?![]()
Gelul.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 02:15 schreef opinionr het volgende:
Er zijn 250 tot 300 verschillende zondvloedverhalen over de hele wereld. Je vind ze bij de meest afgelegen stammen in China, India, in de bergen van de Himalaya, Scandinaviė, peru en Noord-Amerika, tot de inboorlingen van Hawaii, Nieuw-Zeeland en de eilanden van Polynesiė.
Er komt geen vloed mythe uit Scandinaviė waarbij bijna alle mensen worden verzopen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 02:15 schreef opinionr het volgende:
Er zijn 250 tot 300 verschillende zondvloedverhalen over de hele wereld. Je vind ze bij de meest afgelegen stammen in China, India, in de bergen van de Himalaya, Scandinaviė, peru en Noord-Amerika, tot de inboorlingen van Hawaii, Nieuw-Zeeland en de eilanden van Polynesiė.
Al die verhalen lijken niet toevallig op elkaar, maar spreken over dezelfde voorvallen. Ze bevatten allemaal de eerste drie punten die ik hieronder noem en een deel van de rest van die punten.
Daar heb je een goed punt...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 16:40 schreef fallrite het volgende:
Voor een verhaal over een wereldwijde vloed hoeft natuurlijk niet de hele aarde onder water te staan. Als je destijds leeft en er vindt een watersnoodramp plaats van dergelijke omvang dat overal om je heen tot aan de horizon water staat, dan staat de hele wereld onder water dus het kan best zijn dat uit een grote lokale watersnoodramp zo'n verhaal is ontstaan.
Er zal idd in de afgelopen 10.000 jaar vast wel een ramp geweest zijn die veel erger was dan de tsunami. Voor de mensen die toen leefden moest dat overkomen als het einde van de wereld. En dan zonder internet, camera, tv, radio, telefoon en alles om het nieuws te verspreiden anders dan mondelinge overlevering van de overlevenden. En uiteindelijk na generaties lang mondelinge overlevering en de gebruikelijke wijzigingen in het verslag die daarbij doorgaans optreden werd het verhaal verzameld in geschriften.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:02 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Daar heb je een goed punt...
Stel de tsunami van '04 was 5000 jaar voor christus gebeurd. Als jij daar woont en dus geen contact hebt met de rest van wereld, dan had het vast geleken of je hele wereld onder water stond, terwijl van een wereld-zondvled geen sprake was..
Ik wil hier toch graag even op reageren Schonedal:quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:12 schreef Schonedal het volgende:
knip
Weet niet in hoeverre dat stukje tekst klopt, maar die site is niet erg objectief. In een van de artikelen waarnaar wordt verwezen, wordt dit over evolutie gezegd:quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:03 schreef blackie007 het volgende:
[..]
Sommige creationisten suggereren dat God het instinct voor hiberneren bij dieren heeft geschapen voor de dieren op de ark maar we moeten hoe dan ook, hier niet dogmatisch over doen. Sommige sceptici geven aan dat het aan boord nemen van voedsel een winterslaap uitsluit maar dat is niet waar. Hibernerende dieren slapen niet de gehele winter, in tegenstelling tot populaire beschrijvingen, dus hebben ze toch af en toe nog voedsel nodig.
Bron: http://www.scheppingofevolutie.nl/art_ark_dieren_passen.htm
Met alle respect, met genoeg fantasie is een huisje van snoep en koek midden in het bos waar een heks woont ook te beredeneren. Als er zoveel aannames en 'kunstjes' moeten worden uitgevoerd om een verhaal 'waarschijnlijk' te krijgen zit er iets mis.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:03 schreef blackie007 het volgende:
[..]
Ik wil hier toch graag even op reageren Schonedal:
*snip*
Bron: http://www.scheppingofevolutie.nl/art_ark_dieren_passen.htm
Tuurlijk ik respecteer iedere mening, maar wat jij aanhangt ok wat ik aanhang het is allebei een geloof.quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:06 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Met alle respect, met genoeg fantasie is een huisje van snoep en koek midden in het bos waar een heks woont ook te beredeneren. Als er zoveel aannames en 'kunstjes' moeten worden uitgevoerd om een verhaal 'waarschijnlijk' te krijgen zit er iets mis.
weet je, ik zat laatst te denken......en vin dat Hans & Grietje verhaal een soort symbolisch verhaal, die vertelt over Amerika(Grietje) & Europa(Hans), die vetgemest worden, in de gouden kooi, met al het materiele snoepgoed en niet door hebben wat er werkelijk aan de hand is...quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:06 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Met alle respect, met genoeg fantasie is een huisje van snoep en koek midden in het bos waar een heks woont ook te beredeneren. Als er zoveel aannames en 'kunstjes' moeten worden uitgevoerd om een verhaal 'waarschijnlijk' te krijgen zit er iets mis.
Dat vroeg ik me ook af.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:22 schreef FUFR het volgende:
Dude, dit topic is antiek, waar heb je dit nu weer opgegraven?
Ach antiek, die sloep zou toch ook al wat langer op die bergtop liggen, dus vind het nogal meevallenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:22 schreef FUFR het volgende:
Dude, dit topic is antiek, waar heb je dit nu weer opgegraven?
Trust me .. voor je aan zulke onderwerpen toekomt moet je heel wat droge kost doorploegen..quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:57 schreef pfaf het volgende:
kei-interessant dit allemaal. Op zulke momenten wou ik wel dat ik Geschiedenis studeer.
Vooral het feit dat het verhaal op verschillende werelddelen terug komt is natuurlijk erg opvallend. Hoewel het natuurlijk ook op toeval kan berusten. Ik denk dat veel beschavingen aan de kust floreerden en welke kust krijgt nu niet eens in de honderden jaren een enorme overstroming te verwerken. Dat plus het feit dat ik me kan voorstellen dat veel beschavingen verhalen/mythen en godsdiensten van elkaar overnamen, maakt het weer wat aannemelijker dat een paar flinke overstromingen/tsunami's in veel verhalen terug komt.
Nou, die oersoep is in een laboratorium na te bootsen en het is zelfs mogelijk om levende cellen te laten ontstaan door chemische reacties die gelijk zijn aan de oertijd. Dus tenzij jouw sprookje ter plekke een nieuwe aarde maakt hebben de evolutie-aanhangers een streepje voor.quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:52 schreef blackie007 het volgende:
[..]
Ik geloof dat een God de aard heeft gemaakt.
Jij geloof in een stofdeeltje en een oersoep.
Hoe je het nu wend of keert, het zou allebei een sprookje kunnen zijn. Het is maar net wat je gelooft.
Ervan uitgaande dat dat laboratorium niet zelf een deel van het sprookje isquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:02 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nou, die oersoep is in een laboratorium na te bootsen en het is zelfs mogelijk om levende cellen te laten ontstaan door chemische reacties die gelijk zijn aan de oertijd. Dus tenzij jouw sprookje ter plekke een nieuwe aarde maakt hebben de evolutie-aanhangers een streepje voor.
Er zijn genoeg tegenbewijzen tegen de evolutie . Maar jij heb inderdaad ook gelijk . Het zal altijd een strijd blijven tussen evolutie en schepping. We moeten gewoon maar afwachten . Ik zelf geloof dat Jezus terug zou komenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:02 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nou, die oersoep is in een laboratorium na te bootsen en het is zelfs mogelijk om levende cellen te laten ontstaan door chemische reacties die gelijk zijn aan de oertijd. Dus tenzij jouw sprookje ter plekke een nieuwe aarde maakt hebben de evolutie-aanhangers een streepje voor.
Zoals? Volgens mij is de evolutie een algemeen aanvaarde theorie onder academische biologen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:41 schreef feessie het volgende:
[..]
Er zijn genoeg tegenbewijzen tegen de evolutie .
en theologenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:14 schreef sizzler het volgende:
[..]
Zoals? Volgens mij is de evolutie een algemeen aanvaarde theorie onder academische biologen.
Zoals je zelf zegt.. het is een theorie.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:14 schreef sizzler het volgende:
[..]
Zoals? Volgens mij is de evolutie een algemeen aanvaarde theorie onder academische biologen.
Wat ik me nou afvraag: als zoveel culturen en religies overeenkomende verhalen en overleveringen hebben: vanwaar dan jouw stellige afwijzing van de mogelijkheid dat die verhalen wel eens zouden kunnen kloppen?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:30 schreef onemangang het volgende:
[..]
Gelul.
Dit is niet waar. Geen verhalen in bergachtige gebieden als de Himalaya of Peru, tenzij ze door missionarissen zijn doorgegeven aan stammen en zo een plaatsje in en lokaal geloof hebben gekregen. Daarnaast lijkt alleen de Gilgamesj sprekend op het bijbelse zondvloedverhaal.
Ik weet niet uit welke mouw je deze onzin hebt getrokken, maar ik heb de indruk dat je apologistisch geleuter zonder wetenschappelijke bronvermeldingen hebt gelezen.
Overigens, wat ik al eerder stelde:
een verhaal "het bleef regenen" is eenvoudig te bedenken door verhalenvertellers die onafhankelijk van elkaar verhalen vertelden. Zo heeft iedere cultuur ook wel verhalen over 'verlossers', 'terugkeer uit de dood', 'uit de hemel gekomen', 'droogte'...
sorry, maar da's niet waar. Evolutie is een feit en derhalve geen religie.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:12 schreef opinionr het volgende:
[..]
Zoals je zelf zegt.. het is een theorie.
En dat verhaaltje over die oersoep nabootsen is ook puur theoretisch.
Tot op heden is het nog nooit gelukt om leven uit het niets te laten ontstaan.
Wat dat betreft heeft de evolutie net zoveel grond om op te staan als een geloof.
Evolutie kan dus ook een relegie genoemd worden.
Een theorie is geen feit.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:15 schreef teamlead het volgende:
[..]
sorry, maar da's niet waar. Evolutie is een feit en derhalve geen religie.
De oerknal heeft niets te maken met de evolutietheorie, daar ga je al de fout in.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:42 schreef opinionr het volgende:
[..]
Een theorie is geen feit.
Draag jij eens wat bewijs voor evolutie aan dan.
De theorie rust volledig op aannemingen.
Een van die aannemingen is de oerknal.
De oerknal is nog steeds onbewezen.. sterker nog, er komen steeds weer "Raadsels" voor wetenschappers aan het licht die haaks ingaan tegen de oerknal.
Maargoed, zoals eerder al door iemand gezegd, dit is een eindeloze discussie.
Geloof je in een theorie over spontaan leven? Een theorie die de mens in feite degradeert tot elk ander dier, wat zouden wij ten slotte meer zijn dan een mier? Zijn we alleen iets verder geėvalueerd?
Of geloof je in een God? Een God die je gemaakt heeft als kroon op zijn schepping. Een God die je ook nog eeuwig leven aanbiedt voor iedereen die het maar aan wil nemen.
sorry, maar het 1 sluit het ander niet uit. Zelfs Paus Johannes Paulus II heeft in het openbaar verklaard dat de evolutie een feit is en niet slechts een onbewezen theorie. Benedictus heeft dat onlangs nog bevestigd.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:42 schreef opinionr het volgende:
[..]
De oerknal is nog steeds onbewezen.. sterker nog, er komen steeds weer "Raadsels" voor wetenschappers aan het licht die haaks ingaan tegen de oerknal.
Geloof je in een theorie over spontaan leven? Een theorie die de mens in feite degradeert tot elk ander dier, wat zouden wij ten slotte meer zijn dan een mier? Zijn we alleen iets verder geėvalueerd?
Of geloof je in een God? Een God die je gemaakt heeft als kroon op zijn schepping. Een God die je ook nog eeuwig leven aanbiedt voor iedereen die het maar aan wil nemen.
Scherp.quote:
Zoek, en gij zult vinden.quote:Draag jij eens wat bewijs voor evolutie aan dan.
Dat de "oerknal niet bewezen is" is een drogreden van jouw kant. Er zijn vele bewijzen voor de oerknal. En dat er mysteriėn zijn omtrend het universum betekent niet dat de gevonden feiten ook maar iets minder waar worden.quote:Een van die aannemingen is de oerknal.
Wel als de ene partij met de handen op de oren gedrukt keihard door alle rationaliteit heenschreeuwd.quote:Maargoed, zoals eerder al door iemand gezegd, dit is een eindeloze discussie.
Ligt eraan hoe je "leven" definieert. Waar leven mee begon, dat zouden wij nu niet als leven definiėren. Zelfreplicerende moleculen. Nee, leven was er niet spontaan, dat gebeurde door chemische processen en geleidelijke ontwikkeling.quote:Geloof je in een theorie over spontaan leven?
Dat ben je ook. Mensen stammen niet af van de apen, we ZIJN apen. We zijn ook dieren, we behoren tot zoveel biologische groepen. Je hebt toch geen moeite toe te geven dat je tot de groep "gewervelden" behoort? Waarom is het dan zo moeilijke toe te geven dat je tot de "primaten" behoort?quote:Een theorie die de mens in feite degradeert tot elk ander dier,
Nee, dat niet eens. Een mier is net zo "goed" geėvolueerd als een mens, zij zijn net zulke moderne organismen als ons. Anders waren ze hier nu niet.quote:wat zouden wij ten slotte meer zijn dan een mier? Zijn we alleen iets verder geėvalueerd?
Voor een kroon op z'n schepping stellen we niet zo veel voor hoor. Maak je geen illusies. Er zijn vele diersoorten die gewoon betere onderdelen hebben dan wij. Waarom zou een inktvis betere ogen hebben dan ik, waarom zit zijn netvlies wel op de goede manier gemonteerd en die van ons omgekeerd? Waarom vond God het een goed plan om 98% van ons DNA nutteloos te maken? Waarom dacht God dat het leuk zou zijn om zomaar halve of gewoon dubbele genen overal in ons genoom te plaatsen? Waarom heb ik meerdere niet werkende genen om de globines uit hemoglobine te coderen?quote:Of geloof je in een God? Een God die je gemaakt heeft als kroon op zijn schepping. Een God die je ook nog eeuwig leven aanbiedt voor iedereen die het maar aan wil nemen.
Nou, je windt er geen doekjes om. Is je argument dat ik maar in God moet geloven omdat ik me dan speciaal mag voelen? Wat is dat voor manier van redeneren, moet ik conclusies accepteren/negeren gebaseerd op het feit hoe gelukkig het me maakt?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:42 schreef opinionr het volgende:
[..]
mensen die een almachtige god aannemen... een god die hen gemaakt heeft als "kroon op z'n schepping" Kijk eens in de spiegel, of op de straat hoe de kroon van de schepping met elkaar omgaat. Geweld in het gezin. Ruzies tussen families. Buurten die tegenover elkaar staan. Geweld tussen etnische groepen. Geweld tussen godsdiensten. Oorlogen tussen landen. Slavernij, kinderen in sexindustrie, Onderdrukking van de zwakste. De armen mogen elkaar afmaken op het slagveld van de rijken... Generaals verplaasen lijnen op een kaart en het vuur valt uit de hemel op vrouwen vaders kinderen. Dromen van een huis, boerderijtjee met enkele koeien. Dromen van een vakantieliefde aan het strand, rustig zonnen. In plaats daarvan Wordt hij halfdood geslagen, mag kijken hoe z'n vrouw door een heel peleton verkracht wordt. De dochter, vreselijk verbrand, in haar gezicht, haar armen,quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:42 schreef opinionr het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met God te maken ? Dat doen de mensen elkaar aan .. God geeft iedereen een vrije keus en wil .quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 05:10 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
mensen die een almachtige god aannemen... een god die hen gemaakt heeft als "kroon op z'n schepping" Kijk eens in de spiegel, of op de straat hoe de kroon van de schepping met elkaar omgaat. Geweld in het gezin. Ruzies tussen families. Buurten die tegenover elkaar staan. Geweld tussen etnische groepen. Geweld tussen godsdiensten. Oorlogen tussen landen. Slavernij, kinderen in sexindustrie, Onderdrukking van de zwakste. De armen mogen elkaar afmaken op het slagveld van de rijken... Generaals verplaasen lijnen op een kaart en het vuur valt uit de hemel op vrouwen vaders kinderen. Dromen van een huis, boerderijtjee met enkele koeien. Dromen van een vakantieliefde aan het strand, rustig zonnen. In plaats daarvan Wordt hij halfdood geslagen, mag kijken hoe z'n vrouw door een heel peleton verkracht wordt. De dochter, vreselijk verbrand, in haar gezicht, haar armen,
Ok, zo zou je het kunnen "verklaren", maar als God ons gemaakt heeft naar zijn eigen beeld, op zijn manier, waarom bestaat er kanker, geestelijke handicappen en andere "fouten". Waarom zit het lichaam zo inefficient in elkaar op sommige punten? Bijvoorbeeld het geboortekanaal van een vrouw en het relatief grote hoofd van een baby, zorgt ervoor dat we de enige zoogdier soort zijn die grote moeite hebben met het baren van kinderen, en daarbij regelmatig ernstig gevaar lopen om te sterven.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:35 schreef feessie het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met God te maken ? Dat doen de mensen elkaar aan .. God geeft iedereen een vrije keus en wil .
Inderdaad, over de conclusie kun je eindeloos door discusseren. Maar je kunt het inhoudelijk wel interessant maken. En dat betekent de feiten kennen. Wat je hier stelt is pertinent niet waar. De oerknal heeft 0,0 met evolutie te maken; evolutie heeft de oerknal zeer zeker niet als aanname. Je snapt het verschil niet tussen "bewijzen" en "falsificeren". Er zijn genoeg aanwijzingen voor de oerknal, maar bewijzen kun je haar nooit. En over die raadsels: open er een topic over, zou ik zeggen. Er zijn idd nog een boel raadsels op kosmologisch gebied, maar de oerknal is nog steeds het meest geaccepteerde model van de kosmologie. Ik ken persoonlijk geen aanwijzingen die de oerknal direct zouden weerleggen. Sterker nog; een heleboel metingen wijzen juist aan dat de oerknaltheorie een bijzonder succesvolle theorie is.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:42 schreef opinionr het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |