zeker klassequote:
Ik denk dat je ze zojuist allemaal hebt opgenoemtquote:Op maandag 13 maart 2006 00:37 schreef Merisse het volgende:
Welke boeken las jij als kind?
Links:
Site over oude jeugdboeken, ook van heeeeel vroeger
Geschiedenis van strips Lambiek
Van mijn opa en oma heb ik als kind iets van 15 boeken uit deze serie gekregen (rode kaft). Alleen nog nooit echt gelezen (terwijl ik wel als een gek las toendertijd).quote:
Pinkeltje, Lotje, Saskia en Jeroen, De grote Tina vakantieboeken en natuurlijk de Tina!quote:Op maandag 13 maart 2006 00:37 schreef Merisse het volgende:
Welke boeken las jij als kind?
Pinkeltje van Dick Laan
[afbeelding]
Lotje, Jaap ter Haar, over een meisje wiens vader dierenarts was in een dierentuin. Vond ik leuker als Saskia en Jeroen van dezelfde schrijver.
[afbeelding] [afbeelding]
En uiteraard had ik een abonnement op de Tina en later op (Tina)Club
[afbeelding]
Links:
Site over oude jeugdboeken, ook van heeeeel vroeger
Geschiedenis van strips Lambiek
Herstel Toffe die moest ik jou voorlezen knakker.quote:Op maandag 13 maart 2006 02:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[afbeelding]Maar dan niet deze versie maar de originele...
Heej, zonder Bob Evers was mijn kind er niet geweestquote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:04 schreef teamlead het volgende:
weinig Bob Evers-fans hier
[afbeelding]
edit: ja hoor.. 1 post boven me dus
Hoe heette die ander ook weer, Dik Bos ? En Olie B en Tom Poes, kortom, in mijn tijd (quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:04 schreef teamlead het volgende:
[afbeelding]
Zegt me niets, maar misschien was ik toen nog niet aan lezen toe, heb je ook een plaatje ?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:25 schreef Jane het volgende:
En hebben jullie op school ook allemaal [i]Pim, Frits en I-da[/b] gelezen?
Nee, maar de namen komen me wel bekend voor.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:25 schreef Jane het volgende:
En hebben jullie op school ook allemaal [i]Pim, Frits en I-da[/b] gelezen?
off topic: leuk fotoboekquote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:37 schreef -beyond- het volgende:
Waarom 40+?
Ik zie maar zat boeken die ik ook las als kind zijnd!!
Jaquote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:25 schreef Jane het volgende:
En hebben jullie op school ook allemaal Pim, Frits en I-da gelezen?
Rewimo en anneVi, wat leuk dat we zo'n beetje hetzelfde hebben gelezen. De Soete Suykerbol heb ik ook gelezen, zo kneuterig en schattig.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:08 schreef anneVi het volgende:
Ze staan allemaal al in de OP en daarna![]()
Aanvulling: In de soete suikerbol; ik zie nu pas dat het van W.G. van der Hulst isvolgens mij een serie van duizend delen ofzo, er kwam iig geen eind aan!
In '74 kreeg ze er een gouden griffel voor.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:32 schreef PH52 het volgende:
Die van Thea Beckman waren toch pas van veel later ? Of komt dat omdat ik die pas een jaar of 10 geleden voor het eerst allemaal heb gelezen ?
Ik mocht er bij de Bibliobus (nostalgie) maar vier per week lenenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:54 schreef krakkemieke het volgende:
Geweldig topic!![]()
Vanaf dat ik kon lezen, nam ik het maximaal aantal boeken mee uit de bieb. Toen ik er zelf heen mocht dus 2x6 boeken per week.
Ik ben eens aan het begin van de middag gegaan, vier boeken gehaald en aan het eind van de middag waren ze uitquote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:59 schreef krakkemieke het volgende:
Ocherm......Is het wel goedgekomen? Lijkt me vreselijk!
Adrian Mole!!!quote:
Toen ik ze dus een paar jaar geleden kocht was ik ook alláááng geen puber meer hoor.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:34 schreef krakkemieke het volgende:
Adrian Mole is kicken! Ik kocht ze toen ik op de uitgeverij werkte en allang geen puber meer was, maar het was lachuh!
Tja, het krengetje heeft natuurlijk niet voor niks dezelfde naam als de figuur uit de Griekse mythologie die verantwoordelijk was voor alle ellende in de wereld. Toepasselijk!quote:
Heerlijke serie.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:04 schreef teamlead het volgende:
[afbeelding]
ja, Bob, Arie en Jan met een mobiele telefoon is toch minderquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:59 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Heerlijke serie.
Alleen jammer dat Willy van der Heide maar 32 deeltjes geschreven heeft.
Daarna werd het toch al snel merkbaar minder.
Te moderne techniek hoort niet thuis in de Bob Evers serie.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:14 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja, Bob, Arie en Jan met een mobiele telefoon is toch minder
ik lees ze nog steeds regelmatigquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:19 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Te moderne techniek hoort niet thuis in de Bob Evers serie.
Heb alle delen echt vele, vele malen gelezen.
Ken nog steeds bijna alle verhalen grofweg nog wel uit mijn hoofd.![]()
Ah, nog iemand die Claudia las!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:25 schreef Sanne het volgende:
Claudia
Dat zeg ik!quote:
Kom er niet meer toe, maar zo heel soms lees ik er nog wel eens eentje.quote:
Ja, ik krijg gewoon zin om er een uit de kast te pakken en zo voor het slapen gaan nog even een stukje te lezen!quote:
Zeeëgel, neefje, er komen langzaam weer stukjes terug.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, ik krijg gewoon zin om er een uit de kast te pakken en zo voor het slapen gaan nog even een stukje te lezen!
Even kijken of ik die over de vakantie naar de Middellandse Zee zo snel kan vinden. Kan me herinneren dat er iemand in een zeeëgel ging staan. Weet alleen niet meer of het Claudia zelf was... Of misschien dat neefje? Hoe heette hij ook alweer? Andries of zo?
Was er niet een malle tante die haar zoontje met 'u' aansprak? Om hem fatsoen bij te brengen of zoquote:
Het was Andries die in de zeeëgel trapte. Ik heb de pagina even voor je ingescand. Kun je toch nog wat lezen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:41 schreef Sanne het volgende:
[..]
Zeeëgel, neefje, er komen langzaam weer stukjes terug.
Ik wil ze ook lezen nu! Maar heb ze niet.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:48 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Was er niet een malle tante die haar zoontje met 'u' aansprak? Om hem fatsoen bij te brengen of zo![]()
Ik heb ze ook nogquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:29 schreef Sanne het volgende:
[..]
Dat zeg ik!
Wat leuk dat jij ze nog allemaal hebt!
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:25 schreef Jane het volgende:
En hebben jullie op school ook allemaal Pim, Frits en I-da gelezen?
Kun je nagaan, ik ben begin twintig en heb die dingen op school gelezenquote:
Oooh, dat was juist keispannend!quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:13 schreef ChrisJX het volgende:
Pim en Frits (neem ik maar aan) gaan met een zwart vriendje de grotten in en raken de weg kwijt. En dan gaan ze kaarsen eten want volgens het zwarte ventje is dat gezond
Ja, precies! Daarom weet ik het natuurlijk nog. En de vader van dat ventje was keibezorgd want zijn zoontje was bang in het donker, hij sliep altijd met de gordijnen open.quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:16 schreef Frollo het volgende:
Oooh, dat was juist keispannend! En eng!
Die kaarsen aten ze niet omdat het gezond zou zijn, maar om in elk geval íéts tegen het hongergevoel te doen. En dat vond ik nou juist het huiveringwekkende aan dat boek: dat je zo'n honger had, in zo'n ontzettend uitzichtloze situatie zat, dat je op kaarsen ging kauwen!
PF&I groeiden inderdaad met de lezertjes mee. Van kaboutertjes en bloemetjes plukken tot aan keiharde survival in de mergelgrotten.quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:17 schreef ChrisJX het volgende:
Maar het is dus wel PF&IIk kan me namelijk ook een verhaal herinneren dat zich afspeelt in het bos achter hun huis waar kabouters inzitten
Is dat hetquote:Op woensdag 15 maart 2006 17:19 schreef Frollo het volgende:
PF&I groeiden inderdaad met de lezertjes mee. Van kaboutertjes en bloemetjes plukken tot aan keiharde survival in de mergelgrotten.
H. de Roos wilde het eerste Kameleonboek (De schippers van de Kameleon dus) eik De tweeling van de Smid noemen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:43 schreef fotoloog het volgende:
Schippers van de Kameleon
Ik sluit mij aanquote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:04 schreef teamlead het volgende:
[afbeelding]
quote:Op donderdag 16 maart 2006 16:35 schreef milagro het volgende:
Oh ja, de Tina
Ik wilde altijd Peggy zijn
Ohhh paddy ja die Nutrcia-boekjesquote:Op donderdag 16 maart 2006 15:13 schreef paddy het volgende:
Als kind vond ik de boekjes van Nutricia te gekVooral Wiesje wollepop
Dit is een vorbeeld van één van die boekjes.
[afbeelding]
Ik ookquote:Op donderdag 16 maart 2006 16:35 schreef milagro het volgende:
Oh ja, de Tina
Ik wilde altijd Peggy zijn
(...)
quote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
De Bob Evers serie, op zich al een 40+ topic waard. De kleine kapitein (3 delen) en verder alles wat los en vast zat.
Het is inmiddels 4 dagen na bovenstaande vorige post, en er is me nóg wat historisch leesvoer te binnen geschoten: ik had in de jaren 60 ook nog "Johan en de Alverman" in boekvorm (2 stuks waren dat geloof ik met foto's uit de Vlaamse tv-serie), ik dacht ook nog wat Swiebertje's, maar daar is m'n geheugen het niet helemaal over eens, en wat me echt nog goed bijstaat, is een serie jeugdboeken waar m'n ouders me op hadden geabonneerd; deze serie bestond o.a. uit de boeken "Tim de Merel", "Koning Zazoe en het Kogmobiel", en verder een boek over een jongen die met gym gevallen was, een hersenschudding had opgelopen en door wat spinagewerkzaamheden van hemzelf en een vriend en vriendin er achter kwam dat z'n Zuid-Afrikaanse overbuurman diamanten smokkelde in blikjes vruchten op sap, èn nog een boek over een meisje dat Tanja o.i.d. heette en door de dood van haar moeder (dacht ik) een tijd bij haar tante in Londen ging wonen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:08 schreef progrock het volgende:
Pietje Bell, Dik Trom, Arendsoog en later Bob Evers.
Ik heb een jaar of 2 / 3 geleden nog een Bob Evers Omnibus met 3 boeken gevonden.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:51 schreef teamlead het volgende:
[..]
![]()
Open jij hem ff dan.. ik mag niet, ben te jong
ik heb de serie tot deel 43 hier staan.. lees er bijna dagelijks wel een stukje inquote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:56 schreef progrock het volgende:
[..]
Ik heb een jaar of 2 / 3 geleden nog een Bob Evers Omnibus met 3 boeken gevonden.
Zózo, da's niet mis. Een waardevol bezit!quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:02 schreef teamlead het volgende:
[..]
ik heb de serie tot deel 43 hier staan.. lees er bijna dagelijks wel een stukje in
valt mee.. zijn de pocketuitgaves en niet de hardcoversquote:Op zondag 19 maart 2006 13:38 schreef progrock het volgende:
[..]
Zózo, da's niet mis. Een waardevol bezit!
OK, maar toch....Goed dat je ze bewaard hebt, en met waardevol bezit bedoelde ik niet direct financieel waardevol, maar for sentimental reasons.quote:Op zondag 19 maart 2006 13:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
valt mee.. zijn de pocketuitgaves en niet de hardcovers
Heb ook alle pockets staan tot en met 46 ofzo.quote:Op zondag 19 maart 2006 13:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
valt mee.. zijn de pocketuitgaves en niet de hardcovers
Mijn Bob Evers boeken gaan nooit weg.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:10 schreef progrock het volgende:
[..]
OK, maar toch....Goed dat je ze bewaard hebt, en met waardevol bezit bedoelde ik niet direct financieel waardevol, maar for sentimental reasons.
Ik weet niet hoe ik het weet, maar ging dat niet over een Belg (duh, zie de naam) die gevlucht was tijdens WO1, maar ernstig ziek was? En door het raam had hij contact met Nederlandse vriendjes ofzo.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:24 schreef krakkemieke het volgende:
Er schoot mij ook nog wat te binnen:W.G. van der Hulst.
Het plekje wat niemand wist en vooral: Peerke en zijn kameraden. Pas later snapte ik die rare naam en waarom hij een vluchteling was........
Ndugu, kind van de woestijnquote:Op zondag 19 maart 2006 22:51 schreef Jane het volgende:
Ik zit ineens te denken aan een boek dat we op school lazen. Over een land met allemaal hele dunne mensen of zo...? Geen idee meer hoe het heette.
Iemand hier bij wie een lampje gaat branden?
Nee, ik weet zeker dat dat het niet was.quote:
bummerquote:Op zondag 19 maart 2006 22:53 schreef Jane het volgende:
[..]
Nee, ik weet zeker dat dat het niet was.
33,5. Een zeegevecht met watervrees is ook nog WvdH, en Kloppartijen in een Koelhuis is nog voor de helft door WvdH geschreven. Zie ook:quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:59 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Heerlijke serie.
Alleen jammer dat Willy van der Heide maar 32 deeltjes geschreven heeft.
Oh, overigens is ook Bob Evers Belegert Fort B en Arie Roos als Ruilmatroos nog van WvdH. Die zijn zelf s nog illegaal uitgegeven door Van Holkema en warendorf. Mocht niet, want Stenvers / De Eekhoorn had alle rechten voor alle BE boeken. Ik heb de VH&W versies nog ergens liggen en ze zijn veel grover dan de opgepoetste versies die De Eekhoorn later alsnog heeft uitgegeven.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
33,5. Een zeegevecht met watervrees is ook nog WvdH, en Kloppartijen in een Koelhuis is nog voor de helft door WvdH geschreven. Zie ook:
Het Bob Evers virus
Twee jongens en een Bob Evers serie
van John Beringen
Ik had hem net gepost! Geweldig!quote:Op zondag 19 maart 2006 23:13 schreef milagro het volgende:
Oh kennen jullie Archie nog, die robot?
Stripboek dus.
In mijn herinnering was het een gele (zonder i ) robot, maar of dat klopt..
Psst: De Bob Evers Seriequote:Op zondag 19 maart 2006 23:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oh, overigens is ook Bob Evers Belegert Fort B en Arie Roos als Ruilmatroos nog van WvdH. Die zijn zelf s nog illegaal uitgegeven door Van Holkema en warendorf. Mocht niet, want Stenvers / De Eekhoorn had alle rechten voor alle BE boeken. Ik heb de VH&W versies nog ergens liggen en ze zijn veel grover dan de opgepoetste versies die De Eekhoorn later alsnog heeft uitgegeven.
Jaa!!! Geweldige boeken!quote:Op zondag 19 maart 2006 23:13 schreef milagro het volgende:
Oh kennen jullie Archie nog, die robot?
Stripboek dus.
In mijn herinnering was het een gele (zonder i ) robot, maar of dat klopt..
ze gaan tot deel 50.. maar vanaf 46 is er niet meer aan te komenquote:Op zondag 19 maart 2006 22:27 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Heb ook alle pockets staan tot en met 46 ofzo.
Die zijn zo goed als niets waard, de hardcovers daarentegen zijn wel wat waard.
Ik herinner me de voorkant van dat boek!!! Wat jammer dat ik ze ooit weggegeven heb.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:00 schreef Jane het volgende:
[..]
Het was Andries die in de zeeëgel trapte. Ik heb de pagina even voor je ingescand. Kun je toch nog wat lezen.
[afbeelding]
Uit:
[afbeelding]
Vanaf 46 zijn ze alleen maar in hardcover uitgegeven...quote:Op maandag 20 maart 2006 08:14 schreef teamlead het volgende:
[..]
ze gaan tot deel 50.. maar vanaf 46 is er niet meer aan te komen
De Kameleon!! Die heb ik echt allemaal gelezen!!quote:Op maandag 13 maart 2006 00:37 schreef Merisse het volgende:
De Kameleon serie door H. de Roos. Het heeft jaaaren geduurd voordat ik doorhad dat de BOOT de Kameleon heette...
[afbeelding]
Hee, dat kwam toch altijd op Belgie na chico-chico ???quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:05 schreef Karina het volgende:
Billy Bradley, The Hardy Boys, Nancy Drew, dat soort boeken (detectives voor meisjes).
Van de laatste 2 keek ik ook altijd de tv-series.
[afbeelding]
Die boeken die pos noemt had ik dus ook!
Heb je ze nog gevonden?Ik snap er niets van..Hoeveel series van 10 waren er?quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:41 schreef Merisse het volgende:
[..]
Ohhh paddy ja die Nutrcia-boekjes![]()
![]()
![]()
Volgens mij hadden wij daar een hele serie van, deze herken ik zekerToch maar weer eens bij mijn ouders op zolder gaan neuzen.
Archie! Die was ik helemaal vergeten!quote:Op vrijdag 24 maart 2006 05:46 schreef popolon het volgende:
Archie, man van staal.
[afbeelding]
[afbeelding]
en Roodbaard, Trigie etc.
Of gaat het over boeken met echte letters?
Stond inderdaad in een stripblad, van de maker van later Storm.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 06:06 schreef anne_Chris het volgende:
Trigië! Dat stond toch in een stripblad? Kregen ze elke week bij mijn vriendinnetje, die had grote broers.
De Sjors (later de Eppo) stonden trigie en later storm, beide van Don Lawrence.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 06:06 schreef anne_Chris het volgende:
Trigië! Dat stond toch in een stripblad? Kregen ze elke week bij mijn vriendinnetje, die had grote broers.
Die zijn nog steeds geniaal!quote:Op vrijdag 24 maart 2006 01:16 schreef zhe-devilll het volgende:
paling en co
Maar Archie stond toch in de PEP?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 13:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Archie! Die was ik helemaal vergeten!
quote:Op zaterdag 25 maart 2006 15:19 schreef tonja het volgende:
Deze trilogie was mijn favoriet vroeger.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn vader had hem geloof ik ook!quote:Op maandag 27 maart 2006 01:29 schreef laffer het volgende:
tja, je gaat toch nadenken hè![]()
ik herinner me nog een boek van dick bos, ff gegoogled: http://www.uitgeverijelmar.nl/uitgave.asp?isbn=903891377x
misschien al eerder in dit topic langs gekomen![]()
maar het schiet me ineens te binnen![]()
het boek was van m`n vader, dus wellicht weet niemand waar ik het over heb![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |