Kan maar ik vond hem wel passend voor de manier waarop Nederland opereerde in de wereld.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Zegt de term toegeschreven niet ook het nodige?![]()
Ik geloof er niks van. De 3 succesvolste koloniale mogendheden waren geen van allen protestant.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:46 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Shades of grey, my dear.![]()
Mijn beginstelling was dat het Christendom hier een zeer belangrijke bijdrage aan had, en daarbinnen was het protestantisme weer het meest succesvol. Bovendien is een technologische voorsprong niet alleszeggend, je moet het ook kunnen cashen als het ware, de Grieken en de Romeinen én de Chinezen hadden indertijd ook een technologische voorsprong op de rest, maar dat alleen heeft ze niet gered, en wat dacht je van de Arabieren? Die waren nog koplopers in de hoge middeleeuwen.
negers zijn domquote:Op donderdag 9 maart 2006 00:27 schreef Floripas het volgende:
[..]
Er is geen weerlegd argument in dat hele topic.
En als die er wel zijn: wijs ze me aan, en ik weerleg ze hoogstwaarschijnlijk alsnog. Er is niets genetisch aan de hele discussie.
quote:
quote:For most of the 185 nations, no reliable studies are available. In those cases, the authors have used an estimated value by taking averages of the IQs of surrounding nations. For example, the authors arrived at a figure of 84 for El Salvador by averaging their calculations of 79 for Guatemala and 88 for Colombia. Those estimates are not included in the calculations of income differences and do not appear in the table below.
Several cases merit specific attention. To obtain a figure for South Africa, the authors averaged IQ studies done on different ethnic groups, resulting in a figure of 72. The figures for Colombia, Peru and Singapore were arrived at in a similar manner. For People's Republic of China, the authors used a figure of 109.4 for Shanghai and adjusted it down by an arbitrary 6 points because they believed the average across China's rural areas was probably less than that in Shanghai. Another figure from a study done in Beijing was not adjusted downwards. Those two studies formed the resultant score for China (PRC).
To account for the Flynn effect (an increase in IQ scores over time), the authors sometimes adjusted the results of older studies upward by an arbitrary number of points. Because of these arbitrary adjustments and the fact that only limited data were available for most nations, the figures should be considered estimates and can reasonably be expected to vary by several points in either direction.
Peer-reviewed papers using IQ scores from the book
The results were not peer-reviewed.
A review of the book in Contemporary Psychology (49 (4). pp389-395. Barnett, Susan M.; Williams, Wendy) stated: "In sum, we see an edifice built on layer upon layer of arbitrary assumptions and selective data manipulation. The data on which the entire book is based are of questionably validity and are used in ways that cannot be justified."
The book is sharply criticized in a peer-reviewed paper The Impact of National IQ on Income and Growth [3]. Although critical of the IQ data, for the sake of argument the paper assumes that the data is correct but then criticizes the statistical methods used, finding no effect on growth or income.
Another peer-reviewed paper with the same assumption, Intelligence, Human Capital, and Economic Growth: An Extreme-Bounds Analysis [4], finds a strong connection between intelligence and economic growth, although the paper makes no explicit claim that IQ explains most of the difference in growth between nations.
In a reanalysis of the Lynn and Vanhanen's hypothesis, Dickerson (in press) finds that IQ and GDP data is best fitted by an exponential function, with IQ explaining approximately 70% of the variation in GDP. Dickerson concludes that as a rough approximation "an increase of 10 points in mean IQ results in a doubling of the per capita GDP."
Voracek (2004) used the national IQ data to examine the relationship between intelligence and suicide, finding national IQ was positively correlated with national male and female suicide rates. The effect was not attenuated by controlling for GDP.
Barber (2005) found that national IQ was associated with rates of secondary education enrollment, illiteracy, and agricultural employment. The effect on illiteracy and agricultural employment remained with national wealth, infant mortality, and geographic continent controlled.
Both Lynn and Rushton have suggested that high IQ is associated with colder climates. To test this hypothesis, Templer and Arikawa (in press [doi:10.1016/j.intell.2005.04.002]; see discussion [5]) compare the national IQ data from Lynn and Vanhanen with data sets that describe national average skin color and average winter and summer temperatures. They find that the strongest correlations to national IQ were −0.92 for skin color and −0.76 for average high winter temperature. They interpret this finding as strong support for IQ-climate association. Other studies using different data sets find no correlation [6][7].
Fijn dat men met allerlei politiek correcte 'verklaringen' aan komt zetten, dat is men als wetenschappelijk onderzoeker nu eenmaal verplicht om niet door de PCG (politiek correcte gemeente) verketterd te worden, waardoor men niet meer in aanmerking zou komen voor fondsen en andere financiële steun (waar de wetenschap het nu eenmaal van moet hebben). Maar negers blijven toch echt dom, wat voor slap excuus je er ook voor verzint.quote:
Misschien. Maar zolang er ook wel wetenschappers zijn die menen dat god adam en eva heeft geschapen laat ik me niet leiden door het feit dat iemand wetenschapper is. Of dat er iets in een Echt Boek staat.quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:01 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Fijn dat men met allerlei politiek correcte 'verklaringen' aan komt zetten, dat is men als wetenschappelijk onderzoeker nu eenmaal verplicht om niet door de PCG (politiek correcte gemeente) verketterd te worden, waardoor men niet meer in aanmerking zou komen voor fondsen en andere financiële steun (waar de wetenschap het nu eenmaal van moet hebben). Maar negers blijven toch echt dom, wat voor slap excuus je er ook voor verzint.
Ik zou me kunnen afvragen of er onvermogen en / of onwil van de negerlanden ten grondslag ligt aan het fatsoenlijk opleiden van jonge negertjes, en / of dit misschien niets anders is dan een direct uitvloeisel van dergelijke domheid.quote:Heb je je bijvoorbeeld weleens bedacht dat het onvermogen en de onwil van de negerlanden tot het fatsoenlijk opleiden van jonge negertjes ook gewoon niets anders is dan een direct uitvloeisel van die domheid? En waarom denk je dat die paar slimme negertjes hun heil daarvoor in het westen zoeken? Als ik met zoveel aperte domheid omgeven zou worden zou ik ook maken dat ik wegkwam!
Waaruit leidt je af dat de slimme negertjes naar het westen komen? Kan je aangeven welk % van de slimmerdjes naar het westen komt, en waar leg je de grens (zowel voor de bewering "naar het westen komen" als voor de "slimheid") ongeveer?quote:En waarom denk je dat die paar slimme negertjes hun heil daarvoor in het westen zoeken?
Aangezien je nog steeds hier rondhangt zal je wel goed te spreken zijn over het niveau van je omgeving. Fijn voor jequote:Als ik met zoveel aperte domheid omgeven zou worden zou ik ook maken dat ik wegkwam!
Vertel?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:27 schreef klez het volgende:
Ik geloof er niks van. De 3 succesvolste koloniale mogendheden waren geen van allen protestant.
Zeker weten!quote:
Waarom quote je dan precies dat stuk uit de link dat bolstaat van de sociologische en antropologische bullshit? Het gaat mij met name om die IQ-tabel, de rest acht ik van minder belang, ik trek liever mijn eigen conclusies.quote:Het is geen kwestie van wiskunde dus de bewijskracht is matig. Het is sociologie en antropologie en dergelijke, Lemmeb. Daar geloof ik überhaupt heel weinig van.
'Tuurlijk. Lemmeb heeft de waarheid in pacht!quote:
Die IQ-tabel, en conclusies waarin resultaten gekoppeld worden aan groepen mensen zijn cijfertjes komende uit sociologische en antropologische 'feiten'.quote:[..]
Waarom quote je dan precies dat stuk uit de link dat bolstaat van de sociologische en antropologische bullshit? Het gaat mij met name om die IQ-tabel, de rest acht ik van minder belang, ik trek liever mijn eigen conclusies.
Jij leert retesnel, merk ik!quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:59 schreef sigme het volgende:
[..]
'Tuurlijk. Lemmeb heeft de waarheid in pacht!
Er is weinig 'sociologisch' of 'antropologisch' aan een IQ-meting, lieverd. Da's gewoon een groep mensen een lijst met moeilijke, gestandaardiseerde logische, ruimtelijke enz. problemen voorleggen, en aan de hand daarvan de intelligentie bepalen. Je kunt misschien moeite hebben met die methode van het bepalen van het IQ, maar da's een ander verhaal.quote:Die IQ-tabel, en conclusies waarin resultaten gekoppeld worden aan groepen mensen zijn cijfertjes komende uit sociologische en antropologische 'feiten'.
Het is statistiek, gecombineerd met antropologie
.
Maar omdat er ergens een tabel met cijfertjes staat denk jij dat dat 'harde feiten' zijn?!
Vind je?quote:
Er is weinig exacts aan een IQ-meting, lieverd. De waarde is vervolgens geheel statistisch. Dat is niet waardeloos, maar nogal complex. Peer review:quote:[..]
Er is weinig 'sociologisch' of 'antropologisch' aan een IQ-meting, lieverd. Da's gewoon een groep mensen een lijst met moeilijke, gestandaardiseerde logische, ruimtelijke enz. problemen voorleggen, en aan de hand daarvan de intelligentie bepalen. Je kunt misschien moeite hebben met die methode van het bepalen van het IQ, maar da's een ander verhaal.
De indeling van mensen in groepen naar nationaliteit is natuurlijk sociologisch. (Wat anders?)quote:A review of the book in Contemporary Psychology (49 (4). pp389-395. Barnett, Susan M.; Williams, Wendy) stated: "In sum, we see an edifice built on layer upon layer of arbitrary assumptions and selective data manipulation. The data on which the entire book is based are of questionably validity and are used in ways that cannot be justified."
The book is sharply criticized in a peer-reviewed paper The Impact of National IQ on Income and Growth [3]. Although critical of the IQ data, for the sake of argument the paper assumes that the data is correct but then criticizes the statistical methods used, finding no effect on growth or income.
Dat is nu eenmaal een intrinsiek deel van hoe een meting werkt. Zij zijn stochastisch van aard, dat geldt ook in de natuurkunde. Meten is nu eenmaal weten. Of dacht je soms dat de constante van Planck of het getal van Avogadro tot in oneindige decimalen *exact* bekende constanten waren? Die zijn ook ooit gemeten en de waarde die wij kennen bevatten dus een bepaalde fout.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:14 schreef sigme het volgende:
Er is weinig exacts aan een IQ-meting, lieverd. De waarde is vervolgens geheel statistisch. Dat is niet waardeloos, maar nogal complex. Peer review:
Geografisch?quote:De indeling van mensen in groepen naar nationaliteit is natuurlijk sociologisch. (Wat anders?)
Kom Lemmeb, er is een verschil tussen de waarde van een IQ meting en een natuurkundige waarde. Bijvoorbeeld de mate waarin hetzelfde getal gevonden wordt bij eenzelfde meting. Flynn-effect is een mooi voorbeeld van de makke daarbij bij de statischtische waarde van grote groepen IQ metingen over tijd. Op individueel niveau is het al knudde: als je dezelfde persoon dezelfde test twee keer afneemt komt er verschillend resultaat uit.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat is nu eenmaal een intrinsiek deel van hoe een meting werkt. Zij zijn stochastisch van aard, dat geldt ook in de natuurkunde. Meten is nu eenmaal weten. Of dacht je soms dat de constante van Planck of het getal van Avogadro tot in oneindige decimalen *exact* bekende constanten waren? Die zijn ook ooit gemeten en de waarde die wij kennen bevatten dus een bepaalde fout.
Woehoe!quote:Geografisch?
Minder verschil dan jij denkt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Kom Lemmeb, er is een verschil tussen de waarde van een IQ meting en een natuurkundige waarde.
Het Flynn-effect is geen 'makke'. Het Flynn-effect toont aan dat de mens onder bepaalde omstandigheden in de tijd vanzelf slimmer wordt. Daar is niks mysterieus aan, dat gebeurt met fysische grootheden net zo goed.quote:Bijvoorbeeld de mate waarin hetzelfde getal gevonden wordt bij eenzelfde meting. Flynn-effect is een mooi voorbeeld van de makke daarbij bij de statischtische waarde van grote groepen IQ metingen over tijd.
Daarom moet je zo'n meting ook een groot aantal keren doen, geheel onafhankelijk van elkaar, hetgeen hier 'op een groot aantal individuen en/of door middel van een groot aantal verschillende IQ-tests' betekent. In de natuurkunde werkt dit *exact* hetzelfde.quote:Op individueel niveau is het al knudde: als je dezelfde persoon dezelfde test twee keer afneemt komt er verschillend resultaat uit.
Ach jij kwam zelf met dat begrip 'nationaliteit' aanzetten, maar volgens mij is de 'nationaliteit' in dat boek helemaal geen criterium, maar het land waar men woont. De geografie dus.quote:Woehoe!Nationaliteit is geografisch! Daar hou ik je aan bij de Nederlandse Marokkanen
!
Misschien kan je even aangeven waar ik dat suggereer en / of waarom jij verwacht dat er een bron voor is / dat ik uit een dergelijke bron put, thabit?quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:59 schreef thabit het volgende:
Misschien kun je een bron geven waaruit blijkt dat negers briljant zijn, sigme?
Ze kent vast een héél intelligente neger. Ik ken er trouwens ook eentje, uiteraard niet zo intelligent als ikzelf ben, maar toch.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:59 schreef thabit het volgende:
Misschien kun je een bron geven waaruit blijkt dat negers briljant zijn, sigme?
"Nee" had volstaan als antwoord.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien kan je even aangeven waar ik dat suggereer en / of waarom jij verwacht dat er een bron voor is / dat ik uit een dergelijke bron put, thabit?
http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714:quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Minder verschil dan jij denkt.
[..]
Het Flynn-effect is geen 'makke'. Het Flynn-effect toont aan dat de mens onder bepaalde omstandigheden in de tijd vanzelf slimmer wordt. Daar is niks mysterieus aan, dat gebeurt met fysische grootheden net zo goed.
Ja zeg, daar gaat je genetische waardequote:Ach jij kwam zelf met dat begrip 'nationaliteit' aanzetten, maar volgens mij is de 'nationaliteit' in dat boek helemaal geen criterium, maar het land waar men woont. De geografie dus.
quote:This book argues that differences in national income (in the form of per capita gross domestic product) correlate with, and can be at least partially attributed to, differences in average national IQ.
Maar goed, dat kun je van een neger ook niet verwachten natuurlijk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Uiteraard niet zo intelligent als ikzelf ben, maar toch.
Uiteraard.quote:
True, true. Daar zul je zelf ook wel genoeg ervaring mee hebben, denk ik zo. Dat het erg lastig is om een neger te vinden die intelligenter is dan jij, bedoel ik dan.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Maar goed, dat kun je van een neger ook niet verwachten natuurlijk.
Ja leuk hoor, die neergeplempte, niet onderbouwde quotes steeds van je, waarvan het vaak nogal onduidelijk is wat je er precies mee wilt zeggen. Maar wat jij kan, kan ik ook!quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:21 schreef sigme het volgende:
[..]
http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714:
De Nieuw-Zeelandse psycholoog James Flynn van de University of Otago ontdekte midden jaren tachtig dat scores op intelligentietests sinds 1930 in een veertiental geïndustrialiseerde landen gemiddeld twintig IQ-punten per generatie zijn gestegen. ()
Voor Nederland zou dat betekenen, zo rekende hij voor, dat er in 1982 300.000 genieën hebben rondgelopen. 'Het resultaat zou een culturele renaissance zijn, te groot om over het hoofd te zien.'
Hoezo dat? Of wou je soms ontkennen dat er in Midden-Afrika bijna uitsluitend negertjes wonen?quote:Ja zeg, daar gaat je genetische waarde.
Phew!quote:Maar ik geloof dat je gelijk hebt voor hun rapport, omdat zij dat IQ proberen te koppelen aan GPD. Dat is -uiteraard- wel nationaal.
Jij concludeert uit een onderzoek over de samenhang tussen IQ en GPD ]:quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:08 schreef Lemmeb het volgende:
Nogmaals sigme, het enige waar jij bezwaar tegen zou kunnen maken wat dat rapport betreft is de vrij algemeen aanvaarde manier waarop het IQ direct gekoppeld wordt aan intelligentie. En dat mag je van mij proberen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan van mij gelijk krijgt.
Je hele theorie klopt van geen kant.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |