Misschien kan je even aangeven waar ik dat suggereer en / of waarom jij verwacht dat er een bron voor is / dat ik uit een dergelijke bron put, thabit?quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:59 schreef thabit het volgende:
Misschien kun je een bron geven waaruit blijkt dat negers briljant zijn, sigme?
Ze kent vast een héél intelligente neger. Ik ken er trouwens ook eentje, uiteraard niet zo intelligent als ikzelf ben, maar toch.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:59 schreef thabit het volgende:
Misschien kun je een bron geven waaruit blijkt dat negers briljant zijn, sigme?
"Nee" had volstaan als antwoord.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien kan je even aangeven waar ik dat suggereer en / of waarom jij verwacht dat er een bron voor is / dat ik uit een dergelijke bron put, thabit?
http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714:quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Minder verschil dan jij denkt.
[..]
Het Flynn-effect is geen 'makke'. Het Flynn-effect toont aan dat de mens onder bepaalde omstandigheden in de tijd vanzelf slimmer wordt. Daar is niks mysterieus aan, dat gebeurt met fysische grootheden net zo goed.
Ja zeg, daar gaat je genetische waardequote:Ach jij kwam zelf met dat begrip 'nationaliteit' aanzetten, maar volgens mij is de 'nationaliteit' in dat boek helemaal geen criterium, maar het land waar men woont. De geografie dus.
quote:This book argues that differences in national income (in the form of per capita gross domestic product) correlate with, and can be at least partially attributed to, differences in average national IQ.
Maar goed, dat kun je van een neger ook niet verwachten natuurlijk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Uiteraard niet zo intelligent als ikzelf ben, maar toch.
Uiteraard.quote:
True, true. Daar zul je zelf ook wel genoeg ervaring mee hebben, denk ik zo. Dat het erg lastig is om een neger te vinden die intelligenter is dan jij, bedoel ik dan.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Maar goed, dat kun je van een neger ook niet verwachten natuurlijk.
Ja leuk hoor, die neergeplempte, niet onderbouwde quotes steeds van je, waarvan het vaak nogal onduidelijk is wat je er precies mee wilt zeggen. Maar wat jij kan, kan ik ook!quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:21 schreef sigme het volgende:
[..]
http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714:
De Nieuw-Zeelandse psycholoog James Flynn van de University of Otago ontdekte midden jaren tachtig dat scores op intelligentietests sinds 1930 in een veertiental geïndustrialiseerde landen gemiddeld twintig IQ-punten per generatie zijn gestegen. ()
Voor Nederland zou dat betekenen, zo rekende hij voor, dat er in 1982 300.000 genieën hebben rondgelopen. 'Het resultaat zou een culturele renaissance zijn, te groot om over het hoofd te zien.'
Hoezo dat? Of wou je soms ontkennen dat er in Midden-Afrika bijna uitsluitend negertjes wonen?quote:Ja zeg, daar gaat je genetische waarde.
Phew!quote:Maar ik geloof dat je gelijk hebt voor hun rapport, omdat zij dat IQ proberen te koppelen aan GPD. Dat is -uiteraard- wel nationaal.
Jij concludeert uit een onderzoek over de samenhang tussen IQ en GPD ]:quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:08 schreef Lemmeb het volgende:
Nogmaals sigme, het enige waar jij bezwaar tegen zou kunnen maken wat dat rapport betreft is de vrij algemeen aanvaarde manier waarop het IQ direct gekoppeld wordt aan intelligentie. En dat mag je van mij proberen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan van mij gelijk krijgt.
Je hele theorie klopt van geen kant.quote:
Over die eerste twee bezwaren hebben we het nu wel genoeg gehad, denk ik zo.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:37 schreef sigme het volgende:
Je hele theorie klopt van geen kant.De negers zijn geen groep in je bron De bron is statistisch zwak Q metingen zijn discutabel voor vaststellen domheid
Overigens, de term 'genetisch' heb ik volgens mij nog nergens in de mond genomen, laat dat duidelijk zijn.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:21 schreef sigme het volgende:
Ja zeg, daar gaat je genetische waarde.
Tsja, mij lijkt het nogal voor de hand liggend. Nederland wordt niet overspoeld door geniën, de waarde van dat intelligenter worden is dus beperkt. Dat er theorien zijn dat we wel slimmer zijn geworden, tsja.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:36 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja leuk hoor, die neergeplempte, niet onderbouwde quotes steeds van je, waarvan het vaak nogal onduidelijk is wat je er precies mee wilt zeggen. Maar wat jij kan, kan ik ook!
Van dezelfde link:
Eén kwestie blijft knagen: als het Flynn-effect werkelijkheid is, zijn we dan echt zoveel slimmer dan onze voorouders? Howard denkt van wel: 'Flynn, die zelf denkt dat het stijgend IQ niet betekent dat mensen werkelijk intelligenter zijn geworden, overschat mogelijk de gemiddelde intelligentie van de bevolking in vorige eeuwen en de mate van intelligentie die je nodig hebt om te kunnen functioneren in een agrarische samenleving. Mensen zijn uitstekend genetisch geprogrammeerd voor normale alledaagse vaardigheden, zoals het snel leren van een taal of sociaal gedrag. De nadelen van een lage intelligentie worden misschien alleen duidelijk bij onnatuurlijke bezigheden, zoals leren op school. Toen de auto werd uitgevonden zeiden sommigen dat maar weinig mensen de intellectuele capaciteiten hadden om ze te leren besturen. Dat soort verhalen hoor je nu nooit meer', stelt Howard. 'Er is ook anekdotisch bewijs dat soldaten zich in de Tweede Wereldoorlog veel sneller gevechtstechnieken eigen maakten dan in de Eerste Wereldoorlog.'
Je neemt een statistisch onderzoek om een conclusie uit te trekken waarnaar geen onderzoek is gedaan. .. Een conclusie die alleen ondersteund zou kunnen worden door heel precies statistisch onderzoek.quote:[..]
Hoezo dat? Of wou je soms ontkennen dat er in Midden-Afrika bijna uitsluitend negertjes wonen?
quote:[..]
Phew!Tenminste nog iets bereikt vandaag!
Dat is inderdaad wel waar. Maar zo lang sigme niet met bronnen komt die bevestigen dat ze bestaan heb ik ook niet echt een reden om naar ze te gaan zoeken natuurlijk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
True, true. Daar zul je zelf ook wel genoeg ervaring mee hebben, denk ik zo. Dat het erg lastig is om een neger te vinden die intelligenter is dan jij, bedoel ik dan.
quote:Op vrijdag 17 maart 2006 06:56 schreef BaajGuardian het volgende:
wat eeen onzin in de OP, waarom andere volken zo arm zijn is omdat in het westen Hebzucht hoogtij viert, in het oosten was het nederigheid.
Dat laatste punt werkt natuurlijk beide kanten op. En waarom is Scandinavïe dan zo succesvol, dat deel van het continent deelt niet veel van de genoemde punten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:07 schreef Floripas het volgende:
Waarom zijn niet-westerse volkeren doorgaans armer dan westerse volkeren?
Bij Westerse volkeren reken ik dus ook: het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
Volgens Guns, Germs and Steel van Jared Diamond ligt het niet aan eigenschappen van de volkeren zelf, maar aan de vorm van de continenten:
# Veel grote zoogdieren zijn ongeschikt als last-, voedsel- of hulpdier. Ook zijn maar een beperkt aantal gewassen geschikt voor akkerbouw. In Europa (en de levant) waren veel van die gewassen aanwezig: bijna alle gedomesticeerde dieren en planten komen uit het westen, op enkele blenagrijke uitzonderingen na.
# Het Europese continent is zo gestratificeerd, dat er gemakkelijk verspreiding kon ontstaan van die dieren en planten - namelijk, met de geschikte klimaatzones mee.
# Het Europese continent had het eenvoudigst toegang tot andere culturen, waardoor technologische uitwisseling eenvoudiger werd gemaakt.
# Europa was relatief dichtbevolkt en groot, waardoor er veel mensen leefden - veel mensen betekent ook veel breinen die op een goed idee kunnen komen, en die ideeen kunnen uitwisselen met andere genieen, die er weer verbetering in kunnen aanbrengen.
# Op het moment van verovering door de Europeanen begonnen virussen zich te verspreiden over de niet-Eurpese volkeren. Hierdoor waren de niet-Europese volkeren op moment van verovering zo zwak dat ze bijna moeiteloos konden worden veroverd. Die Europese Hegemonie zijn ze nooit teboven gekomen.
Deel 1: Waarom is het Europa zo rijk en de rest zo arm?
Ik heb de TT aangepast - om verwarring te voorkomen.
Hahaha, gelukkig gaan alle Afrikanen vreemdzaam met elkaar om en vechten ze enkel voor de lolquote:Op vrijdag 17 maart 2006 06:56 schreef BaajGuardian het volgende:
wat eeen onzin in de OP, waarom andere volken zo arm zijn is omdat in het westen Hebzucht hoogtij viert, in het oosten was het nederigheid.
Nee: door de snelle uitwisseling van mensen in verschillende gebieden zijn bijna alle ziektes ontstaan op het Euraziatische continent.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 08:56 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat laatste punt werkt natuurlijk beide kanten op.
Ja hoor, al die punten gaan net zo goed op voor Scandinavie.quote:En waarom is Scandinavïe dan zo succesvol, dat deel van het continent deelt niet veel van de genoemde punten.
Jij wil een bron hebben waarom negers briljant zijn en blanken dom?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:36 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel waar. Maar zo lang sigme niet met bronnen komt die bevestigen dat ze bestaan heb ik ook niet echt een reden om naar ze te gaan zoeken natuurlijk.
Ik heb best wel eens over het stereotyp nagedacht, en wat ik van de negercultuur waarneem, is dat die in potentie superieur is, maar het nadeel is dat ze dat zelf ook weten, en dat maakt lui natuurlijk.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:39 schreef Floripas het volgende:
Jij wil een bron hebben waarom negers briljant zijn en blanken dom?
![]()
Individualisme. Ondernemerschap. Liberalisme. Al die zaken waar een fervent SP aanhanger als jij een hekel aan heeft...quote:Op zondag 19 maart 2006 22:42 schreef Floripas het volgende:
Damn! Nou is Lemmeb geband.
Ik zeg hem alvast maar twee zaken:
1. IQ is niet een vast getal in je hoofd waarmee je wordt geboren, en waarmee je vervolgens de rest van je leven moet werken. Je IQ ontwikkel je door je hersens te trainen, door in een bepaalde cultuur op te groeien, door voldoende voedsel binnen te krijgen - enzovoorts.
2. IQ and the wealth of nations laat een gigantisch verschil zien tuissen HongKong en China. Hoe is dat dan te verklaren?
En deze zaken waren hier voor 1500 van groter belang dan in, zeg, de Amerika's?quote:Op zondag 19 maart 2006 23:23 schreef klez het volgende:
[..]
Individualisme. Ondernemerschap. Liberalisme.
Nee. Weet ik veel. Ik heb al eerder gezegd dat elk tijdperk zijn eigen "USP's" heeft die een bepaald gebied succesvol maken. En altijd is het een combinatie van factoren die een rol speelt.quote:Op zondag 19 maart 2006 23:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
En deze zaken waren hier voor 1500 van groter belang dan in, zeg, de Amerika's?
Eerder 50cent, met zulk taalgebruik.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:01 schreef klez het volgende:
[..]
Nee. Weet ik veel. Ik heb al eerder gezegd dat elk tijdperk zijn eigen "USP's" heeft die een bepaald gebied succesvol maken. En altijd is het een combinatie van factoren die een rol speelt.
Dit ging over Hong Kong vs. China.
Maar als een maatschappij geen mogelijkheden biedt aan individuen om boven het maaiveld uit te stijgen, dan kunnen ze het wel shaken in de ratrace...
My 2 cents dan, hè.![]()
Allemaal waar maar intelligentie is ook aangeboren (groot gedeelte) en rasafhankelijk (klein gedeelte). Vergelijk het maar met aanleg voor een topsport, laten we gewichtheffen nemen, ook afhankelijk van voedsel, training etc maar ik heb er gewoon de genen niet voor. Waarschijnlijk zullen mijn kinderen die dus ook niet krijgen.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:42 schreef Floripas het volgende:
1. IQ is niet een vast getal in je hoofd waarmee je wordt geboren, en waarmee je vervolgens de rest van je leven moet werken. Je IQ ontwikkel je door je hersens te trainen, door in een bepaalde cultuur op te groeien, door voldoende voedsel binnen te krijgen - enzovoorts.
Waar heb je deze "wijsheid" vandaan?quote:Op maandag 20 maart 2006 00:12 schreef Napalm het volgende:
[..]
Allemaal waar maar intelligentie is ook aangeboren (groot gedeelte) en rasafhankelijk (klein gedeelte).
Ik begrijp dat je intellectueel superieur moet zijn, gezien je aantal posts op Fok!.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
Eerder 50cent, met zulk taalgebruik.
Omdat ze niet islamitisch zijn. My 50 cents.quote:Waarom zou de Europese maatschappij nu veel individualistischer zijn in de Middeleeuwen dan in, zeg, sub-Sahara Afrika?
Dat ging eigenlijk om dat Engels.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:15 schreef klez het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je intellectueel superieur moet zijn, gezien je aantal posts op Fok!.
[..]
Sub-Sahara Afrika was voor 1500 ook niet bijzonder islamtisch. Net als Amerika en Australie niet.quote:Omdat ze niet islamitisch zijn. My 50 cents.
Ik bedoelde het sarcastisch.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:17 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat ging eigenlijk om dat Engels.![]()
[..]
Sub-Sahara Afrika was voor 1500 ook niet bijzonder islamtisch. Net als Amerika en Australie niet.
Begin maar te zoeken op google bij Bell-curve en lees je een maandje in over alle argumenten voor en tegen. Open vervolgens een apart topic hiervoor en ik zal je, afhankelijk van je stelling, bewierroken of .....quote:Op maandag 20 maart 2006 00:13 schreef Floripas het volgende:
Waar heb je deze "wijsheid" vandaan?
Vooruit. Zijn we weer vriendjes. Ik vind het leuk mijn abominabel slechte engels op deze manier op peil te houden. En mijn bijna even gebrekkige Nederlands te camoufleren...quote:
Nee, maar wel heet en niet echt druk bevolkt. In die tijd was landbouw een belangrijk aspect, niet?quote:Op maandag 20 maart 2006 00:17 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat ging eigenlijk om dat Engels.![]()
[..]
Sub-Sahara Afrika was voor 1500 ook niet bijzonder islamtisch. Net als Amerika en Australie niet.
Ik ken de Bell-Curve - en de falsificatie ervan.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:19 schreef Napalm het volgende:
[..]
Begin maar te zoeken op google bij Bell-curve en lees je een maandje in over alle argumenten voor en tegen. Open vervolgens een apart topic hiervoor en ik zal je, afhankelijk van je stelling, bewierroken of .....
Mijn stellingen hadden weldegelijk een (papieren) bron: Guns, germs and steel van Jared diamond.quote:(Je komt zelf met een stelling zonder bron dus ik ga daar niet mee beginnen lijkt me)
quote:Op maandag 20 maart 2006 00:20 schreef klez het volgende:
[..]
Vooruit. Zijn we weer vriendjes. Ik vind het leuk mijn abominabel slechte engels op deze manier op peil te houden. En mijn bijna even gebrekkige Nederlands te camoufleren...
Ik heb 'm hier liggen. Met een beetje mazzel heb ik binnen een paar jaar wel tijd om 'm te lezen.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:26 schreef Floripas het volgende:
Mijn stellingen hadden weldegelijk een (papieren) bron: Guns, germs and steel van Jared diamond.
Scandinavie is en was zeer dunbevolkt en daarnaast zijn grote delen niet geschikt voor landbouw.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee: door de snelle uitwisseling van mensen in verschillende gebieden zijn bijna alle ziektes ontstaan op het Euraziatische continent.
[..]
Ja hoor, al die punten gaan net zo goed op voor Scandinavie.
quote:Op maandag 20 maart 2006 22:56 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Scandinavie is en was zeer dunbevolkt en daarnaast zijn grote delen niet geschikt voor landbouw.
Exact: zo kunnen landbouwinnovaties van bepaalde gewassen zich vooral heel snel verspreiden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:53 schreef nonzz het volgende:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het heel gunstig (in cultureel opzicht) voor een continent is als de bergkentens die daar aanwezig zijn niet in de noord-zuid richting liggen (andes, rocky mountains en oeral) maar in de oost-west richting (alpen). Groepen mensen die daar in de buurt wonen kunnen dan eenvoudiger in contact komen met andere groepen mensen die in hetzelfde klimaat leven. De onwikkeling van die groepen mensen gaat daardoor sneller. Als de bergketen in de noord-zuid richting lig worden de groepen mensen meer geïsoleerd omdat ze dan of een berg over moeten of in een ander klimaat terecht komen (ze gaan immers naar het noorden of zuiden) als ze andere groepen mensen tegen willen komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |