abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35800997
Ik denk dat ik geen probleem heb, maar wil het toch even zeker weten
In hoeverre is een fotofuck van een foto waar zogenaamd copyright op zit verboden om ergens te plaatsen? Het gaat om een foto door een professionele fotograaf, welke op zijn website staat van een meisje dat ik ken. Die foto hebben we een beetje bewerkt zodat de dame in kwestie zeker 4x zo dik lijkt voor in het magazine van onze studentenvereniging.

Nu is mevrouw boos en gaat haar advocaat bellen. De fotograaf zou ook een advocaat in de arm nemen blablabla. Nu is mijn vraag wat ze mij zouden kunnen maken. Iemand enig idee?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:00:23 #2
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_35801099
thread is worthless without pics LOL
denk trouwens dat het wel coopyrightschennis is en misschien wel smaad
pi_35801112
Jawel, je hebt wel een probleem. Fotografen kennende kan je een rekening van 200 tot 400 euro verwachten voor het gebruik van zijn foto.

Er zit auteursrecht op die foto. Voor thuisgebruik mag je daar wel mee spelen, maar als je het in een magazine afdrukt, kan de fotograaf dat recht uitvoeren, of die foto nou gewijzigd is of niet.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:03:21 #4
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_35801158
Ik geloof dat de dame op de foto vooral een humorloze trut is
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:04:04 #5
92279 N.icka
Windforce 11
pi_35801172
Wat een geweldige meesterlijk goede grap , een meisje er 4 keer zo dik uit laten zien

Hulde voor de creativiteit en humor

dinsdag 7 maart 2006 @ 10:04:13 #6
140709 wimmul
Licht 0ntvlambaar
pi_35801176
jup, your fucked
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into
(")_(") your signature to help him gain world domination.
pi_35801192
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
vind ik ook... iedereen is once in a while de lul...
maar als ik bijvoorbeeld stickers over die FF heen plak die niet los te trekken zijn?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:05:48 #8
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_35801202
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 09:54 schreef Misanthropist het volgende:
Think again
pi_35801210
http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet.html
quote:
Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht
(Auteurswet 1912)

Wij WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien of hooren lezen, salut! doen te weten:

Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenschelijk is eene nieuwe regeling van het auteursrecht vast te stellen;

Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

[...]

§ 5. Het verveelvoudigen

Artikel 13

Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.
Ja dus... (en ja de auteurswet is erg oud, bij 'sterk verouderd' te noemen, ondanks de regelmatige aanpassingen en toevoegingen van de wettekst)

Maar in dit geval heeft de fotograaf en het fotomodel waarschijnlijk groot gelijk, als de bewerking ook nog het portretrecht schendt, kan het dubbel schadelijk zijn en heeft ze alle recht van klagen...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_35801224
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:05 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Think again
En voor de volgende keer:

Think ahead.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:06:53 #11
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35801225
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
dat is de rechter ook als hij het vonnis uit spreekt.

de foto is eigendom van de fotograaf.
zonder zijn toestemming mag je niks met zijn foto.
niet printen en niet foto-fucken en zeker niet afdrukken in een magazine.

het model kan aanspraak maken op portret recht. omdat ze op de foto staat. jullie geen toestemming hebben, en jullie een negative beeld van haar creeren wat in werkelijkheid niet zo is.
dus ook zei staat in haar gelijk.

en jullie, jullie hebben geen poot om op te staan.

oftewel. ze hebben gelijk en het recht.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:07:25 #12
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_35801230
Is t blad nog niet verspreid dan
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_35801250
maar ik ben overigens vandaag pas achter dat copyright gekomen.. daarvoor had ze de foto's gewoon op haar MSN Space staan.. Het is nu overigens nauwelijks meer terug te draaien, aangezien ze al uitgebracht zijn...
pi_35801274
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:07 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Is t blad nog niet verspreid dan
ja wel dus
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:09:58 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801281
Voor zover ik weet, zit er auteursrecht op de gemaakte foto, en mag je deze niet op welke wijze dan ook gebruiken zonder toestemming van de auteur.
quote:
Artikel 10

[1.] Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;

2°. tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;

3°. mondelinge voordrachten;

4°. choreografische werken en pantomimes;

5°. muziekwerken met of zonder woorden;

6°. teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;

7°. aardrijkskundige kaarten;

8°. ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;

9°. fotografische werken;

10. filmwerken

11°. werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;

12°. computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;
ik ga nog even verder zoeken hoe en wat het zit met bewerkingen
quote:
Artikel 19

[1.] Als inbreuk op het auteursrecht op een portret wordt niet beschouwd de verveelvoudiging daarvan door, of ten behoeve van, den geportretteerde of, na diens overlijden, zijne nabestaanden.

[2.] Bevat eene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan staat die verveelvoudiging aan ieder hunner ten aanzien van andere portretten dan zijn eigen slechts vrij met toestemming van die andere personen of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.

[3.] Ten aanzien van een fotografisch portret wordt mede niet als inbreuk op het auteursrecht beschouwd het openbaar maken daarvan in een nieuwsblad of tijdschrift door of met toestemming van een der personen, in het eerste lid genoemd, mits daarbij de naam des makers, voor zoover deze op of bij het portret is aangeduid, vermeld wordt.

[4.] Dit artikel is slechts van toepassing ten aanzien van portretten, welke vervaardigd zijn ingevolge eene opdracht, door of vanwege de geportretteerde personen, of te hunnen behoeve aan den maker gegeven.
quote:
Artikel 31a

Hij die opzettelijk een voorwerp waarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,

a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,

b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,

c. invoert, doorvoert, uitvoert of

d. bewaart uit winstbejag

wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.
quote:
Artikel 32

Hij die een voorwerp waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat daarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,

a. openlijk ter verspreiding aanbiedt;

b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft;

c. invoert, doorvoert, uitvoert of

d. bewaart uit winstbejag

wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:10:14 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_35801291
Lol, dan ga je een uitdaging hebben, of veel reclame sponsors voor in je volgende blad
pi_35801300
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:08 schreef Misanthropist het volgende:
maar ik ben overigens vandaag pas achter dat copyright gekomen.. daarvoor had ze de foto's gewoon op haar MSN Space staan.. Het is nu overigens nauwelijks meer terug te draaien, aangezien ze al uitgebracht zijn...
tja

Wiens probleem is dat, denk je?
Mijn DeviantART gallery
,
pi_35801328
ik kan het blad nu natuurlijk terugnemen voor zover mogelijk... maar als ik over die FF een sticker plak die niet los te trekken is en dan het magazine terug leg?
pi_35801352
je bent keihard genaait gast, dat gaat geld kosten!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:13:41 #20
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35801366
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:11 schreef Misanthropist het volgende:
ik kan het blad nu natuurlijk terugnemen voor zover mogelijk... maar als ik over die FF een sticker plak die niet los te trekken is en dan het magazine terug leg?
dat zijn verzachtende omstandigheden denk ik.
maar de situatie blijft wel het zelfde.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_35801380
Jezus, wat triest. Ze heeft zeker een rijke pappa dat ze dreigt met een advocaat.

Wat kots ik toch op dat soort trieste lui. Als iets ze niet zint gelijk dreigen met een advocaat. Een echte meid had je gewoon een klap voor je kop gegeven!

Maar het lijkt me sterk dat je hiervan iets gaat merken. Haar advocaat zal ook wel zeggen: meid, doe niet zo triest. Hierin ga ik mijn tijd niet steken.
pi_35801394
als ik niet wist dat er copyright op de foto zat? dan kan ik er toch zoveel mogelijk aan doen om de situatie te verzachten?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:15:29 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801408
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef snoekiesnoek het volgende:
Jezus, wat triest. Ze heeft zeker een rijke pappa dat ze dreigt met een advocaat.

Wat kots ik toch op dat soort trieste lui. Als iets ze niet zint gelijk dreigen met een advocaat. Een echte meid had je gewoon een klap voor je kop gegeven!

Maar het lijkt me sterk dat je hiervan iets gaat merken. Haar advocaat zal ook wel zeggen: meid, doe niet zo triest. Hierin ga ik mijn tijd niet steken.
denk eens even na
het is in een blad!!!
als t nu wat losse blaadjes aan lantaarnpalen waren, dan zou ik meppen...
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:16:03 #24
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801421
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef Misanthropist het volgende:
als ik niet wist dat er copyright op de foto zat? dan kan ik er toch zoveel mogelijk aan doen om de situatie te verzachten?
dat is bullshit, een beetje logisch nadenken had je kunnen helpen, en anders had je dat nog altijd na kunnen googlen
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:16:13 #25
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_35801424
quote:

waarom zou hij? uiteindelijk draait ts toch op voor de proces kosten en de advocaat wordt toch wel betaald, easy money my man.
pi_35801431
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef Misanthropist het volgende:
Het niet weten of er copyright op zit is geen geldige reden. Waarschijnlijk staat het wel ergens op die site. Misschien kan je een retificatie op de site plaatsen met de tekst dat het niet de bedoeling was haar te kwetsen ofzo. Maar ik zou geen stickers er overheen plakken, laat haar maar een beetje pijn lijden.

Wat was eigenlijk de reden dat jullie dit gedaan hebben?
pi_35801432
quote:

er valt sowieso niet van mij te plukken (te weinig geld daarvoor) en van de studentenvereniging ook niet (zelfde idee)...

we kunnen 'r natuurlijk wel royeren
maar ook dat lijkt me geen suitable oplossing
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:16:30 #28
33189 RM-rf
1/998001
pi_35801433
quote:
Tja, dan is het waarschijnlijk slim om met die dame tot een vergelijk te komen ... een rectificatie en openlijke excuses oid...

Iig zit je nu in de hoek waar klappen kunnen vallen, je hebt een fout gemaakt, als uitgever is het ook je eigen verantwoordelijkheid om de te publiceren foto's op copyright te checken (en nee, volgens nederlands auteursrecht is er géén plicht om het copyright en copyrighthouder erbij te vermelden.)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:16:31 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35801434
Nee, een fotofuck op zich is geen schending van de auteurswetgeving. Er bestaat namelijk een zg Collageregel
ECHTER, deze is weer beperkt door de Persoonlijkheidsrechten van uitvoerende kunstenaars .
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22247
Kortom, bij gewone auteursrecht schendingen is het voldoende aangifte te doen, en de officier van justitie vervolgt. Bij schending van de persoonlijkheidsrechten van de uitvoerende kunstenaar moet de getroffene zelf (de kunstenaar, niet de afgebeelde persoon) een aanklacht indienen en deze voor de rechter brengen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35801436
quote:
§ 5. Het verveelvoudigen

Artikel 13

Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.
Als je maar goed genoeg gefotofucked hebt dan zou je kunnen aanvoeren dat het een nieuw oorspronkelijk werk is geworden.

En het portretrecht van het meisje geldt zover ik weet alleen als zij aantoonbare hinder heeft ondervonden door het plaatsen van die foto.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:17:48 #31
45206 Pietverdriet
pi_35801462
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Tja, dan is het waarschijnlijk slim om met die dame tot een vergelijk te komen ... een rectificatie en openlijke excuses oid...

Iig zit je nu in de hoek waar klappen kunnen vallen, je hebt een fout gemaakt, als uitgever is het ook je eigen verantwoordelijkheid om de te publiceren foto's op copyright te checken (en nee, volgens nederlands auteursrecht is er géén plicht om het copyright en copyrighthouder erbij te vermelden.)
\

Euh, nee
quote:
Er bestaat een persoonlijke band tussen de uitvoerend kunstenaar en zijn/haar uitvoering. De Wet op de Naburige Rechten kent aan de uitvoerende kunstenaar dan ook een aantal specifieke rechten toe die deze band beschermen. Deze rechten worden ook wel de persoonlijkheidsrechten genoemd.

De uitvoerende kunstenaar kan zich er zo tegen verzetten dat zijn uitvoering openbaar wordt gemaakt zonder vermelding van zijn naam of onder vermelding van de naam van iemand anders. Ook kan hij zich verzetten tegen veranderingen of verminking van zijn uitvoering. Te denken valt aan het verwerken van zijn uitvoering in collages, het toevoegen van geluidssporen of het plaatsen van zijn prestatie in een geheel ander kader dan bedoeld.
pi_35801493
Ik vrees echt dat je niet eronderuit komt dat je een rekening van de fotograaf krijgt. Het is vrij standaard dat die een rekening sturen als je zonder toestemming een foto gebruikt.

Ik denk niet dat er zo snel een rechtzaak komt wegens de bewerkingen, maar waarschijnlijk wel als je de rekening van de fotograaf niet betaald....
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:19:18 #33
45206 Pietverdriet
pi_35801498
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:16 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Als je maar goed genoeg gefotofucked hebt dan zou je kunnen aanvoeren dat het een nieuw oorspronkelijk werk is geworden.
Juist, en de rechter oordeelt.

Hierbij wil ik opmerken dat je gelijk willen halen voor de rechter een zeer dure hobby is.
pi_35801512
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:16 schreef schwa78 het volgende:

[..]

En het portretrecht van het meisje geldt zover ik weet alleen als zij aantoonbare hinder heeft ondervonden door het plaatsen van die foto.
Nee, je hoeft niet te wachten tot je schade hebt ondervonden. Daarnaast hoef je niet eens schade te ondervinden om aanspraak te maken op het portretrecht. Het portretrecht geldt voor iedereen behalve publieke personen zoals: beroemdheden, ministers, etc die toch al vaak in de media te zien zijn en van wie verschijnen in de media een onderdeel van hun beroep of leven is.
pi_35801522
Ok. Ik ga het volgende doen. Ik haal zo die magazines uit de sociëteit. Ik plak er terrorstickers van de V&D overheen zodat de gehele foto bedekt is. Dan leg ik ze terug en plaats ik de volgende editie een rectificatie. Het gaat overigens om 100 magazines, waarvan ik er gisteren slechts 40 neergelegd heb en er misschien 30 stuks meegenomen zijn.
pi_35801537
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:04 schreef N.icka het volgende:
Wat een geweldige meesterlijk goede grap , een meisje er 4 keer zo dik uit laten zien

Hulde voor de creativiteit en humor

en dit natuurlijk
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:21:23 #37
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801542
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:20 schreef Misanthropist het volgende:
Ok. Ik ga het volgende doen. Ik haal zo die magazines uit de sociëteit. Ik plak er terrorstickers van de V&D overheen zodat de gehele foto bedekt is. Dan leg ik ze terug en plaats ik de volgende editie een rectificatie. Het gaat overigens om 100 magazines, waarvan ik er gisteren slechts 40 neergelegd heb en er misschien 30 stuks meegenomen zijn.
dus kan ze je over die 30 stuks toch nog aanrekenen, dat je haar foto gebruikt hebt zonder toestemming
Today is life -

Dale Carnegie
pi_35801566
quote:
Te laat is te laat gast, denk niet dat je hier onder uit komt.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:24:23 #39
33189 RM-rf
1/998001
pi_35801592
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, een fotofuck op zich is geen schending van de auteurswetgeving. Er bestaat namelijk een zg Collageregel
Een bewerking is geen collage ... een collage geld als een 'nieuw werk' ...
maar een enkele bewerking, zoals bv het dikmaken van het model is geen collage, geen rechter die dat accepteert die ziet gewoon een bewerking en zal zowel de rechten van de maker als de afgebeeldde persoon erkennen ....
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:

\
Euh, nee
[..]
het spijt me, dat is enkel 'niet zo' als al je aannames zouden kloppen, die bewerking als 'Äcollage' zou gelden, en de oorspronkelijke fotograaf geen zin heeft er werk van te maken (wat dom zou zijn van de fotograaf, daarmee geeft hij snel een vrijbrief aan iedere 'lolbroek' om zijn werken rechteloos te hergebruiken, zelfs in gedrukte publicaties... ik zou het idd slim vinden als die fotograaf daar wel degelijk tegen optreed)
pi_35801593
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:16 schreef Misanthropist het volgende:

we kunnen 'r natuurlijk wel royeren
maar ook dat lijkt me geen suitable oplossing
Je kent r kennelijk IRL?

Dan lijkt me de allereerste stap dat je op je knietjes naar haar toe gaat.

Lijkt me een stuk kansrijker dan lapmiddeltjes als stickers.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_35801622
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:21 schreef Ynske het volgende:
dus kan ze je over die 30 stuks toch nog aanrekenen, dat je haar foto gebruikt hebt zonder toestemming
Natuurlijk, maar het is niet realistisch dat ze het doet. Kan ze ook haar buurman gaan aanklagen dat zijn hond voor haar deur gepoept heeft ofzo.

Wat is dit eigenlijk voor meisje? Ik vraag me af wie nu met een advocaat gaat dreigen.
pi_35801636
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:24 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Je kent r kennelijk IRL?

Dan lijkt me de allereerste stap dat je op je knietjes naar haar toe gaat.

Lijkt me een stuk kansrijker dan lapmiddeltjes als stickers.
heb ik ook gedaan vanmorgen... alleen toen ze mij vannacht wakker belde (02:00 uur) was ik een stuk minder vriendelijk... en daardoor wil ze niets van mijn excuses weten...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:27:49 #43
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801651
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:26 schreef snoekiesnoek het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het is niet realistisch dat ze het doet. Kan ze ook haar buurman gaan aanklagen dat zijn hond voor haar deur gepoept heeft ofzo.

Wat is dit eigenlijk voor meisje? Ik vraag me af wie nu met een advocaat gaat dreigen.
het is weldegelijk realistisch als ze dat doet
er is moedwillig haar schade berokkend
haar belachelijk gemaakt tegenover de gemeenschap
mensen die de foto gezien hebben, zullen haar nu altijd blijven bekijken op die manier, want als iemand belachelijk gemaakt is, dat blijft in de menselijke geest veel beter hangen dan hoe ze echt is
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:28:05 #44
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801656
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:26 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

heb ik ook gedaan vanmorgen... alleen toen ze mij vannacht wakker belde (02:00 uur) was ik een stuk minder vriendelijk... en daardoor wil ze niets van mijn excuses weten...
en terecht dat van die excuses niet accepteren
ik heb het vermoeden dat ze zegmaar niet al te populair is, klopt dat?
Today is life -

Dale Carnegie
pi_35801657
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:26 schreef snoekiesnoek het volgende:

[..]

een meisje wat ik behoorlijk ken, regelmatig mee om ga, vriendelijk dus.. ze vind fotofucks over anderen ook leuk en lacht ze net zo hard mee. had dit dan ook niet echt verwacht...
pi_35801658
quote:
Copyright is copyright. Een foto is altijd door iemand gemaakt, en het copyright is zo bij de wet geregeld dat de maker het automatisch heeft. Dan heeft degene die op de foto staat ook nog een recht, namelijk een portretrecht. Dat is om de copyrighthouder er van tegen te houden de foto's te publiceren, als de portretrechthouder dat niet wil.

Jij bent geen copyrighthouder en geen portretrechthouder. Dat meisje wel. Een foto is niet ineens public domain wanneer het ergens afgedrukt staat.

Dus je hebt vooral jezelf gefucked met je fotofuk. Ga maar vast sparen, zou ik zeggen.

Misschien volgende keer beter opletten bij dat soort onbenullige vakken als geschiedenis en maatschappijleer...?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:28:35 #47
102387 FUFR
schwung!
pi_35801669
het is een studenten blad met een kleine oplage, het zal allemaal wel loslopen. De rechter zal de fotograaf i n het gelijk stellen en haar vertellen zich niet zo aan te stellen. Tenzij ze heel dik is geweest en kan aantonen er echt van geleden te hebben.

Mr. FUFR.
Lead me away, come inside,
see my mind in kaleidoscope
Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:29:13 #48
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801677
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:28 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

een meisje wat ik behoorlijk ken, regelmatig mee om ga, vriendelijk dus.. ze vind fotofucks over anderen ook leuk en lacht ze net zo hard mee. had dit dan ook niet echt verwacht...
Je had t toch ook even vantevoren kunnen overleggen?
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:29:17 #49
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_35801678
Je kan het beste toezeggen dat je in het volgende blad een rectificatie plaatst. Met excuses.

Ik zou haar een briefje sturen met je verontschuldigingen en een uitnodiging voor een date om het goed te maken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:30:28 #50
45206 Pietverdriet
pi_35801702
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:24 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Een bewerking is geen collage ... een collage geld als een 'nieuw werk' ...
maar een enkele bewerking, zoals bv het dikmaken van het model is geen collage, geen rechter die dat accepteert die ziet gewoon een bewerking en zal zowel de rechten van de maker als de afgebeeldde persoon erkennen ....
Dat is per werk dus anders, en er zijn twee kanten aan het verhaal, zoals ik poste, maar jij selectief verwijderde. Aan de ene kant heb je de collage wat als nieuw werk geld, aan de andere kant heb je de eenvoudige bewerking waarbij dat niet geld. Daartussen zit ergens een grijs gebied, waar het niet duidelijk is. Om hier je gelijk te halen moet je zelf naar de rechter, itt gewone auteursrechtschendingen (bv diefstal door copieen) waar je alleen maar aangifte hoeft te doen en de officier van justitie vervolgt.
Het is in dit geval formeel geen inbreuk op auteursrecht, maar inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van uitvoerende kunstenaars .
pi_35801704
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:26 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

billen + vuur --> blaren

En ik kan geen medelijden met je hebben. Je kiest er zelf willens en wetens voor iemand publiekelijk voor schut te zetten.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_35801707
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:27 schreef Ynske het volgende:

[..]

het is weldegelijk realistisch als ze dat doet
er is moedwillig haar schade berokkend
haar belachelijk gemaakt tegenover de gemeenschap
mensen die de foto gezien hebben, zullen haar nu altijd blijven bekijken op die manier, want als iemand belachelijk gemaakt is, dat blijft in de menselijke geest veel beter hangen dan hoe ze echt is
wat je hier zegt is klinkrare onzin in dit geval
ze is zo dun als de pest en ze vindt zichzelf mooi en het is ook een mooie meid als ik zo mag zeggen. op de FF is het overtrokken dik gemaakt, zodat het in de verste verten niet op haar lichaam lijkt..
pi_35801733
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:28 schreef Ynske het volgende:

[..]

en terecht dat van die excuses niet accepteren
ik heb het vermoeden dat ze zegmaar niet al te populair is, klopt dat?
nee
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:34:49 #54
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_35801773
Misschien kan je je beroepen op openbaarmaking in beperkte kring?

(art. 12 lid 4 Aw (Auteurswet))
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:35:53 #55
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801786
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:34 schreef _Flash_ het volgende:
Misschien kan je je beroepen op openbaarmaking in beperkte kring?

(art. 12 lid 4 Aw (Auteurswet))
denk ik niet
quote:
een oplage van 100 stuks is niet echt een beperkte kring
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:43:14 #56
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_35801944
Het is wel een naaistreek tegenover het model.
Maar zolang er geen geldelijk gewin is en de verspreiding binnen een beperkte (vrienden/studenten) groep plaatsvind zal in de praktijk weinig van de 'juridische stappen' terecht komen denk ik. Kan je het trouwens niet door jullie bestuur uit laten zoeken? Zij zijn immers uiteindelijk verantwoordelijk.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:45:27 #57
33189 RM-rf
1/998001
pi_35801994
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is per werk dus anders, en er zijn twee kanten aan het verhaal, zoals ik poste, maar jij selectief verwijderde. Aan de ene kant heb je de collage wat als nieuw werk geld, aan de andere kant heb je de eenvoudige bewerking waarbij dat niet geld. Daartussen zit ergens een grijs gebied, waar het niet duidelijk is. Om hier je gelijk te halen moet je zelf naar de rechter, itt gewone auteursrechtschendingen (bv diefstal door copieen) waar je alleen maar aangifte hoeft te doen en de officier van justitie vervolgt.
Het is in dit geval formeel geen inbreuk op auteursrecht, maar inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van uitvoerende kunstenaars .
kijk, nu quote ik je hele post, zodat je niet kunt suggereren dat ik je 'selectief quote'...

De TS geeft aan dat het meisje precies aangeeft naar de rechter te willen stappen ..... dat _kan_ misschien bluf zijn, maar ze heeft wel degelijk een goed grond, zowel zij als afgebeelde persoon (portretrecht, zeker als de publicatie bedoeld is om haar te 'pesten' wat de indruk is die de TS wekt, dat zijn studentenblaadje dit deed om een impopulair lid 'af te zeiken') alswel de fotograaf zelf ....

Je kunt het wel 'grijs gebied' noemen, maar ik geef de TS weinig kans dat hij overtuigend zich op 'collage' als een 'nieuw werk' kan beroepen, en zelfs dan heeft hij gewoon nog steeds te maken met de fotograaf die zich daartegen kan verzetten en genoegdoening kan eissen...

verder kan de geportreteerde claimen schade te zijn aangedaan... zeker als de pulicatie verspreid is binnen een grotere kring van bekenden in bv een studievereniging denk ik dat heel waarschijnlijk is dat ze ook daarin gelijk krijgt ...

De TS zit gewoon in een rottige situatie en zou m.i. er alles aan moeten doen om een rechtzaak te vermijden ... dan kan je er best deels op gokken dat het dreigen met een advocaat 'bluf' zou kunnen zijn, maar mogelijk ook niet (als de fotograaf een professionele fotograaf is denk ik het eerlijk gezegd niet) ...

De TS moet niet direkt erkennen tegenover die dame dat hij fout zat, maar wel gewoon streven naar verzoening en genoegdoening
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:48:23 #58
38216 haarb0l
mijn mening is 4 8 15 16 23 42
pi_35802061
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:04 schreef Misanthropist het volgende:

[..]
iedereen is once in a while de lul...
Precies. Live with it. Jij naait haar, zij naait jou keihard.
pi_35802114
settled... thanx allen
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:53:27 #60
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_35802173
En hoe is het gesettled?
pi_35802377
vanavond stickers plakken...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 11:02:11 #62
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35802389
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 11:01 schreef Misanthropist het volgende:
vanavond stickers plakken...
denk je dat je er zo gemakkelijk vanaf komt?
ik help t je hopen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_35802438
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 11:02 schreef Ynske het volgende:

[..]

denk je dat je er zo gemakkelijk vanaf komt?
ik help t je hopen
dat heb ik met haar afgesproken... dus ja
pi_35802450
zij stelde het zelf voor, vandaar
pi_35802511
mooi, ook weer opgelost

nog wel even goede vrienden met haar?
pi_35802610
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 09:54 schreef Misanthropist het volgende:
In hoeverre is een fotofuck van een foto waar zogenaamd copyright op zit verboden om ergens te plaatsen? Het gaat om een foto door een professionele fotograaf, welke op zijn website staat van een meisje dat ik ken. Die foto hebben we een beetje bewerkt zodat de dame in kwestie zeker 4x zo dik lijkt voor in het magazine van onze studentenvereniging.

Nu is mevrouw boos en gaat haar advocaat bellen. De fotograaf zou ook een advocaat in de arm nemen blablabla. Nu is mijn vraag wat ze mij zouden kunnen maken. Iemand enig idee?
hahahah je bent gewoon de lul, had nu maar thuis met je lul gespeeld, was er niks aan de hand geweest......
  dinsdag 7 maart 2006 @ 11:12:47 #67
45206 Pietverdriet
pi_35802649
Goed, Les 1, beweer nooit van een vrouw dat ze dik is.
pi_35803228
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 11:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed, Les 1, beweer nooit van een vrouw dat ze dik is.
blijkt weer ja
  woensdag 8 maart 2006 @ 10:10:00 #69
102387 FUFR
schwung!
pi_35836917
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 11:04 schreef Misanthropist het volgende:
zij stelde het zelf voor, vandaar
Dan hoop ik voor jou dat het zwart op wit staat, mondeling afgesproken? Dan ben je alsnog de lul.
Lead me away, come inside,
see my mind in kaleidoscope
Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
  woensdag 8 maart 2006 @ 10:31:57 #70
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_35837402
Staat er niets in de policy van MSN dat de foto's die je plaats publiek worden of iets dergelijks? Dan ben je van het hele gezeur af.

daarnaast zal de straf wel loslopen als je een oplage van 100 stuks hebt en geen winstoogmerk had...
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_35839155
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 10:31 schreef Arnold_fan het volgende:
Staat er niets in de policy van MSN dat de foto's die je plaats publiek worden of iets dergelijks? Dan ben je van het hele gezeur af.
Nee, dan is MSN van het gezeur af. Laatst is iemand tot celstraf veroordeeld wegens afpersing met gezonden webcambeelden via MSN. Die vent was ook niet echt van het gezeur af.
  Donald Duck held woensdag 8 maart 2006 @ 11:44:53 #72
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_35839279
Wellicht kun je je beroepen op de parodie-uitzondering:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/beperkingen/#parodie

Maar dat zal misschien wel niet omdat het onder beledigend valt
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 8 maart 2006 @ 12:26:34 #73
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_35840591
gooi die pic op het internet, dan kunnen ze helemaal niets meer
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 9 maart 2006 @ 17:28:42 #74
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_35884741
..moet je haar nu voor de rest van het jaar neucken ?
zo goed..?
pi_35884943
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 11:40 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Nee, dan is MSN van het gezeur af. Laatst is iemand tot celstraf veroordeeld wegens afpersing met gezonden webcambeelden via MSN. Die vent was ook niet echt van het gezeur af.
Die had mensen bedreigd en ze gedwongen om sexuele handelingen te verrichten, dat is wel iets anders dan een foto aanpassen.... Dat doet iedereen wel eens, dat valt onder een grapje
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_35885591
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 17:35 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Die had mensen bedreigd en ze gedwongen om sexuele handelingen te verrichten, dat is wel iets anders dan een foto aanpassen.... Dat doet iedereen wel eens, dat valt onder een grapje
Dat het ene erger is maakt het andere er niet beter op
Het punt is: het maakt niet uit of je vrijwillig je foto geeft, een ander heeft het niet te publiceren tot er toestemming is gegeven. En bewerken op deze schaamteloos lage manier en vervolgens publiceren in een studentenblad, waarvan je weet dat een groot deel van haar kennissenkring die ontvangt, is helemaal not done.
De TS zou eigenlijk zelf aan de schandpaal op het marktplein gezet moeten worden, zodat hij ziet hoe fijn het is om vernederd te worden. Jammer dat hij er nog zo goed vanaf komt en zich nog steeds het mannetje voelt.
pi_36211690
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:00 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

[knip]

De TS zou eigenlijk zelf aan de schandpaal op het marktplein gezet moeten worden, zodat hij ziet hoe fijn het is om vernederd te worden. Jammer dat hij er nog zo goed vanaf komt en zich nog steeds het mannetje voelt.
Hoor ik daar een heilig boontje spreken? Makkelijk hè, dat internet?

Het is overigens gefixt. Voor de online versie trekken we de foto over, in de hardcopy versie hebben we met latex geschilderd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')