Ook zo'n dubieus verhaal.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:31 schreef Floripas het volgende:
Eerder de vergelijking met de pokkendekens voor indianen?
Nogal, ja. Waarheen gaat de reis?quote:Op zondag 5 maart 2006 19:39 schreef RichardQuest het volgende:
Wat scheelt dat veel zeg, vliegtarieven
Nee domme individuen als Kayne West.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:37 schreef Floripas het volgende:
Als collectief, ebbenhouten blok?
Schwarzeneggers koninkrijkjequote:Op zondag 5 maart 2006 19:40 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nogal, ja. Waarheen gaat de reis?
Nee.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:41 schreef Floripas het volgende:
En op Condi na zijn het allemaal domme individuen?
but occasionally intentionally as a result of Europeans giving Indians as gifts blankets that had been used to wrap smallpox patients.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jared Diamond, Guns, germs and steel (1997), blz. 199.
Ik ben wel benieuwd, inderdaad. Ik kan me voorstellen dat het niet bijster effectief is.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:47 schreef Johan_de_With het volgende:
Dank. Ik moet dat boek nog altijd een keer lezen, maar het laatste wat ik er van hoorde was geloof ik vrij recent en beweerde dat niet bewezen kon worden dat de voornemens ook daadwerkelijk uitgevoerd waren. Ik geloof dat het een collegeaantekening betreft.
Het ging er ook vooral om dat er geen oorzakelijk verband kon worden getoond tussen de uitbraken en Westers ingrijpen - een herhaling eigenlijk van mijn eerdere informatie.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd, inderdaad. Ik kan me voorstellen dat het niet bijster effectief is.
Nee, de grote uitbraken zijn natuurlijk gewoon door menselijk contact veroorzaakt.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:51 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het ging er ook vooral om dat er geen oorzakelijk verband kon worden getoond tussen de uitbraken en Westers ingrijpen - een herhaling eigenlijk van mijn eerdere informatie.
Ja, maar we hadden het over Amherst, toch?quote:Op zondag 5 maart 2006 20:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, de grote uitbraken zijn natuurlijk gewoon door menselijk contact veroorzaakt.
quote:Op zondag 5 maart 2006 20:07 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, maar we hadden het over Amherst, toch?
Bronquote:Smallpox also spread to North America where it was almost as effective. It may have been in the Northwestern Territories of colonial America (now including parts of Ohio and Pennsylvania) where the disease may first have been deliberately used as a weapon. In 1763, Captain Ecuyer of Fort Pitt gave "two blankets and a handkerchief out of the Small Pox hospital" as peace offerings to fractious local chiefs. This resulted in the deaths of hundreds of Mingo, Delaware, and Shawnee.
Andere bronquote:The only documented case of smallpox blankets being given to Indians was by Captain Eucyer of the British army. I challenge anyone to offer documented proof, except for the two blankets given out by Captain Ecuyer at Fort Pitt, of smallpox infected blankets being deliberately given to Indians as a means of spreading smallpox. Letters by General Amherst and Colonel Bouquet mentioning spreading smallpox to Indians does not mean that this was ever carried out. Assumptions derived from letters and oral traditions are not proof of anything.
In a letter (1763) to Colonel Bouquet, Lord Amherst wrote, "Could it not be contrived to send the Small Pox among those disaffected tribes of Indians? We must on this occasion use every stratagem in our power to reduce them".
Bouquet replied that he would try and use infected blankets as a means of introducing the disease among the Indians, but was wary of the effects that it would have on his own men...at least twenty-five percent or more of Bouquet's soldiers would have been susceptible to the smallpox virus.
The Amherst letter has been used to support the proposition of germ warfare or genocide against native populations. Amherst may have discussed it in correspondence with Bouquet, but there is no evidence that Colonel Bouquet carried it out. As he mentioned in his reply, Bouquet was afraid of what it would do to his own men and with good reason. 1763 was twenty-three years before Jenner’s work on vaccination, and one hundred years before Pasteur advanced his germ theory. The only thing known about smallpox in 1763 was…age, color of skin, social status meant nothing to the smallpox virus...an infected person died or, if lucky enough to survive, was often disfigured for life. No matter how bad Amherst may have wanted to be rid of the Indians, it seems doubtful that he would unleash a disease on his soldiers that had already killed millions of his own countrymen.
There is no evidence that Col. Bouquet took any action on Amherst's letter, but there is evidence that during an Indian siege Captain Ecuyer at Fort Pitt did.
"Out of our regard for them (two Indian chiefs) we gave them two blankets and a handkerchief out of the smallpox hospital. I hope it will have the desired effect (William Trent)."
Deze blijft nu staan, hahaquote:Op zondag 5 maart 2006 20:30 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ga maar vast liggen, dan roep ik Sidekick even.
Doen jullie bij het weggaan wel even de blacklight uit?
Een spelfout op mijn grafsteen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:28 schreef Floripas het volgende:
Wat is jullie grootste angst?
Dat iemand op straat tegen mij NEGERKONING!!! gaat roepen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:28 schreef Floripas het volgende:
Wat is jullie grootste angst?
Ik verwees naar de schrijfwijze van meneer Verdriet.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee. Doe mij maar een uitleg, dan.
Ik dacht dat er iets moois tussen jullie opbloeide.
Rimdrang klinkt als een exotisch gerecht. Wat is dan leuker dan doen of het ook zo is en er kouseband bij halen?quote:Op zondag 5 maart 2006 20:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee. Doe mij maar een uitleg, dan.
Ik dacht dat er iets moois tussen jullie opbloeide.
Je emoticongehalte grenst aan hysterie.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:38 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Rimdrang klinkt als een exotisch gerecht. Wat is dan leuker dan doen of het ook zo is en er kouseband bij halen?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Oh, die sla ik meestal over.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:36 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik verwees naar de schrijfwijze van meneer Verdriet.
21.20 voor de mensen met videobandenquote:Op zondag 5 maart 2006 20:42 schreef pberends het volgende:
Zo om 21.00 ned3, de Breda ouwe wijken politiek in Tegenlicht.
Ik ga kijken, want ik heb er jaren gewoond.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:42 schreef pberends het volgende:
Zo om 21.00 ned3, de Breda ouwe wijken politiek in Tegenlicht.
je moet toch wat verzinnen voor de vleespotten van Den Haagquote:Op zondag 5 maart 2006 20:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ga kijken, want ik heb er jaren gewoond.
Breda-Noord.. beter bekend als de Hoge Vught is geen oude wijk, maar een sixties wijk.
Er gebeurt wel eens wat...maar om het af te serveren als onleefbare probleemwijk is nonsens.
Ik zou er zo weer willen gaan wonen.
Ik lees die link van pberends en dezelfde ondertoon die ik ergens anders al las, zag ik weer.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:48 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
je moet toch wat verzinnen voor de vleespotten van Den Haag
Ik zie niets staan.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:00 schreef Floripas het volgende:
Hee, zijn Lemmeb en PJO alweer geband?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |