Klopt, de depressie lijkt te zuidelijk te gaan om hier spectakel te geven.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 09:12 schreef _Flea_ het volgende:
Hmm, ik dacht dat er vanuit het zuiden flinke buien kwamen? Gaat dus niet door....
En ik had me er nog wel op verheugdquote:Op vrijdag 3 maart 2006 09:16 schreef Againzender het volgende:
[..]
Klopt, de depressie lijkt te zuidelijk te gaan om hier spectakel te geven.
ik durfde al niet te hopen, die dingen zijn zo onvoorspelbaarquote:
De kans is nog niet geheel verkeken. Het hangt erom:quote:Op vrijdag 3 maart 2006 09:16 schreef Againzender het volgende:
Klopt, de depressie lijkt te zuidelijk te gaan om hier spectakel te geven.
quote:Keromane:
De neerslagzone lijkt nu noorderlijker in te willen draaien. In principe gaat het slechts over enkele tientallen kilometers wat voor ons het verschil zou maken. Des te noordelijker des te actiever is de prognose. De neerslag boven het Kanaal komt vrijwel zeker over ons land, tenzij de activiteit er ineens uit zou gaan. Het wil nog niets zeggen, maar er is dus een kans dat het op de valreep serieuzer gaat worden. Lichte sneeuw zit er vrijwel zeker in.
http://wind.met.fu-berlin.de/cgi-bin/meteosat.cgi?speed=8&count=4&intervall=30&refresh=10&playmode=Endlos
Na het eerste front volgt nog een tweede, nu ten zuidwesten van Ierland. De pluk die gisterenavond bij Ierland lag hangt nu zo'n beetje boven het Kanaal.
In de komende uren gaan we meer weten. Als vanuit Vlaanderen (en Zeeland) straks melding wordt gemaakt van behoorlijke sneeuwval dan krijgt een groot deel van Nederland ermee te maken. Anders blijft het bij licht gevlok. We zullen zien.
Aan de kust was het redelijk zonnigquote:Op vrijdag 3 maart 2006 11:09 schreef Evil-Cherry het volgende:
Dat jij überhaupt verder dan 100 meter kan kijken LariekoekIk zie de flats aan de overkant van de straat niet eens!
Ik weet niet wįįr in het zuiden je bedoeld, maar hier in Tilburg valt nog niets.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:11 schreef greatgonzo het volgende:
dat wat er nu in het zuiden valt, komt dat nog naar het noorden heen, of trekt het van west naar oost?
maar de sneeuw die valt blijft niet echt liggenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:15 schreef WinkelKar het volgende:
In Landgraaf (Zuid Limburg) sneeuwt het ook steeds harder
Hier is alle sneeuw van gister weg. Wat nu valt blijft nog niet goed liggen maar het begint wel...quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:39 schreef WinkelKar het volgende:
[..]
maar de sneeuw die valt blijft niet echt liggen![]()
ziet er gaaf uit, volgens L1 zou het hier rond 4 uur loos gaanquote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:44 schreef Bloody_Hell het volgende:
[..]
Hier is alle sneeuw van gister weg. Wat nu valt blijft nog niet goed liggen maar het begint wel...
[afbeelding]
Dat open gebied is nu net over ons heen als het goed is dus het gaat volgens mij nu steeds harder sneeuwen.
Buitje boven de Waddenzee ofzoquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:26 schreef Esto het volgende:
Attentie!! Een bericht van SpeedyGJ:
Kreeg net een smsje van hem, hij is op weg naar zijn vriendin. Maar ik moest jullie melden dat hij rechts van hem een rolwolk/ selfcloud ziet!! Kunnen jullie er ook rekening mee houden.
Ik heb zelf geen idee wat het betekent, maar jullie vast wel![]()
Voor zover het bericht
een bui wat hier zojuist over trok volgens mijquote:
En Speedy maar mekkeren dat hij "nooit wat krijgt"quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:26 schreef Esto het volgende:
Kreeg net een smsje van hem, hij is op weg naar zijn vriendin. Maar ik moest jullie melden dat hij rechts van hem een rolwolk/ selfcloud ziet!! Kunnen jullie er ook rekening mee houden.
Voor zover het bericht
Hehequote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:43 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
En Speedy maar mekkeren dat hij "nooit wat krijgt"![]()
Heb nog nooit van mijn leven een rolwolk irl gezien![]()
Ja ik ben jaloers, mag ik? Ik moet het doen met een fantastische zonsondergang en 0,0 wind.
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 19:06 schreef Esto het volgende:
[..]
Zullen we samen jaloers op Speedy gaan zijn?
Ik zag ze eerder ook (zo goed als) nooit. Maar heb het afgelopen jaar geprobeerd er goed op te letten en zeker een stuk of 6 keer een rolwolk/shelfcloud gezien (ookal waren ze niet allemaal even indrukwekkend). Dit jaar eigenlijk ook voor het eerst duidelijk mammatus gezien, zag ik eerst ook nooit. Je moet gewoon goed de buien/lucht in de gaten houden. Dan zie je 't vast welquote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:43 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Ja ik ben jaloers, mag ik? Ik moet het doen met een fantastische zonsondergang en 0,0 wind.
temp loopt zelfs alweer lichtjes op daar,hier is het al bewolkt daar zal het nu ook wel bewolkt zijn dus strenge vorst word het niet vannachtquote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:04 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Ik zag ze eerder ook (zo goed als) nooit. Maar heb het afgelopen jaar geprobeerd er goed op te letten en zeker een stuk of 6 keer een rolwolk/shelfcloud gezien (ookal waren ze niet allemaal even indrukwekkend). Dit jaar eigenlijk ook voor het eerst duidelijk mammatus gezien, zag ik eerst ook nooit. Je moet gewoon goed de buien/lucht in de gaten houden. Dan zie je 't vast wel![]()
Was wel lekker weer vandaag, maar geef mij maar weer wat winterse buien met shelfclouds en mammatus![]()
Nu mistig en goed koud aan het worden. Al -9,1 rond Lelystad:
[afbeelding]
Nu toch alweer -9,6.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:12 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
temp loopt zelfs alweer lichtjes op daar,hier is het al bewolkt daar zal het nu ook wel bewolkt zijn dus strenge vorst word het niet vannacht
als ik zo ff op de radarbeelden kijk is daar een bui overgetrokken vandaar de stijging denk ikquote:
Dat zou goed kunnen ja.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
als ik zo ff op de radarbeelden kijk is daar een bui overgetrokken vandaar de stijging denk ik![]()
bronquote:Of het op termijn flink gaat verzachten is twijfelachtig omdat hogedruk boven een ijzig Scandinaviė tegengas geeft. In het Zweedse Karesuando werd vanochtend –39,1ŗ gemeten, het Noorse Cuovddatmohkki meldde voor de tweede dag op rij ruim 40 graden vorst: het werd daar –41,3ŗ.
Weerman Jan Visser, Monnickendam
3 maart 2006
Landgraaf ook.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 23:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
-1 hier in Maastricht.
Ik kijk juist erg veel naar de lucht, zeker in de zomer of als er buien aankomen. Zelfs op 17 juli had ik geen shelfcloud.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:04 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Ik zag ze eerder ook (zo goed als) nooit. Maar heb het afgelopen jaar geprobeerd er goed op te letten en zeker een stuk of 6 keer een rolwolk/shelfcloud gezien (ookal waren ze niet allemaal even indrukwekkend). Dit jaar eigenlijk ook voor het eerst duidelijk mammatus gezien, zag ik eerst ook nooit. Je moet gewoon goed de buien/lucht in de gaten houden. Dan zie je 't vast wel![]()
Een combinatie van beidenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 10:54 schreef Xenwolfie het volgende:
Wat word er verwacht vandaag? Veel sneeuw of een zonnetje zoals nu?
Vanaf donderdagquote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:36 schreef ondeugend het volgende:
Ziet er iemand al de lente naderen eigenlijk ?
Ik verlang....
Misschien heb je wel gewoon domme pech, of woon je net op de verkeerde plek. Ik weet t ook niet.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 09:01 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Ik kijk juist erg veel naar de lucht, zeker in de zomer of als er buien aankomen. Zelfs op 17 juli had ik geen shelfcloud.
Combinatie van.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:02 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Misschien heb je wel gewoon domme pech, of woon je net op de verkeerde plek. Ik weet t ook niet.
Goed dat je het zegt, ik had het nog niet opgemerktquote:Op zondag 5 maart 2006 00:05 schreef Whizzkith het volgende:
Hier in Groningen valt de sneeuw nu met bakken uit de luchtEcht binnen 15 min al wel minstens een cm
Idd, ik zit hier met uitzicht naar buiten, en was ff wat drinken halen, schrok me dood toen ik terugkwamquote:Op zondag 5 maart 2006 00:07 schreef clauwheee het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt, ik had het nog niet opgemerkt
Ja, ik zie het, het houdt ook alweer op enzoquote:Op zondag 5 maart 2006 08:43 schreef Evil-Cherry het volgende:
Vanmiddag? Het smelt nu al hoor purplerose, ik zou nu gaan.
Mooie fotoquote:Op zondag 5 maart 2006 02:27 schreef firecow het volgende:
Kwam vanochtend tijdens het fotograferen deze wolk tegen.... Wat voor soort is dit ? OF is het gewoon een normale die er extreem bizar uitziet![]()
[afbeelding]
Mooie foto's hoor! En had jij gister sneeuw? Dude....quote:Op zondag 5 maart 2006 08:45 schreef purplerose het volgende:
Even snel een picje gemaakt voor het allemaal weer over is
deze is van gister
[afbeelding]
deze is van net
[afbeelding]
hier in het zuiden van Maastricht begint 't ookquote:Op zondag 5 maart 2006 10:20 schreef BretsiG het volgende:
Het gaat hier opeens flink tekeer en helemaal wit in 10 minuten (omgeving Maastricht)
Zwarte Woud, zuid Duitsland: 340cm sneeuwquote:Op zondag 5 maart 2006 11:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
in Zuid-Duitsland valt echt gigantisch veel sneeuw. Ligt op sommige plekken al een meter en daar komt vandaag nog 20-30 centimeter bij.
Inderdaad.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
klik
Eén klein gebiedje trekt precies over Maastricht.
Bedankt voor het meldenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:26 schreef Esto het volgende:
Voor zover het bericht
Dit is mijn 2de selfcloud van mijn levenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:43 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
quote:Op zondag 5 maart 2006 20:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Bedankt voor het melden![]()
[..]
Dit is mijn 2de selfcloud van mijn levenheb foto's met mob gemaakt, zal ze binnenkort wel even posten
![]()
Vrijdag dus een prachtige bui gezien. Toen ik net van huis ging en de weg van Dokkum naar Leeuwarden nam zag ik daar echt prachtige buienwolken, helaas geen camera bij de hand gehad, later bleek deze buienwolken 1 lang gestrekte buienlijn te zijn waaruit dus daar een selfcloud ontstond! Prachtig gezicht was dat!
Zaterdag aantal buien gehad met hagel en sneeuw. In de nacht heeft het blijkbaar goed gesneeuwd.
Vandaag bracht ik haar terug naar enkhuizen, en ook deze keer zag ik weer enorme cb's + ijskappen, prachtig gezicht! Ook hier een aantal foto's van genomen met mijn mob.
Zo dit was dan even een kort verslagje
17 juli 2004, dat moet wel, of je lag te pitten toenquote:Op zondag 5 maart 2006 21:01 schreef kepler het volgende:
[..]
kheb volgens mij ook wel zulke wolken gezien, maar nooit zo sterk als in de foto's hierboven
Dat was een bui (Cumulonimbus) waar bijna de hele onderkant als neerslag op de grond terecht gekomen is... neerslag die uit het bovenste gedeelte valt kun je zien aan die valstrepen (Virga). Alleen de bovenkant van de bui is dus nog intact, vandaar dat het er zo maf uit ziet.quote:Op zondag 5 maart 2006 02:27 schreef firecow het volgende:
Kwam vanochtend tijdens het fotograferen deze wolk tegen.... Wat voor soort is dit ? OF is het gewoon een normale die er extreem bizar uitziet![]()
[afbeelding]
Memorabele dagquote:Op zondag 5 maart 2006 22:53 schreef Againzender het volgende:
[..]
17 juli 2004, dat moet wel, of je lag te pitten toen
Shut up, niet heel Nederland heeft een shelfcloud gehad op die dagquote:Op zondag 5 maart 2006 22:53 schreef Againzender het volgende:
[..]
17 juli 2004, dat moet wel, of je lag te pitten toen
Ok, vrijdag weer. Bah.quote:dinsdag 07 maart tot en met zaterdag 11 maart 2006
Dinsdag rustig en vrijwel overal droog weer. Daarna perioden met regen, woensdag en vanaf vrijdag mogelijk ook sneeuw. De verwachting is onzeker doordat storingen vlak langs of over ons land trekken.
wazige shizzle, 15 km verderop (Kampen) ligt weer nixquote:Op maandag 6 maart 2006 09:41 schreef highway101 het volgende:
Zwolle: 14cm sneeuw15 cm weggedooit sinds Donderdag
De verwachting is dat er tijdens de avondspits een buienlijn van noord naar zuid over het land trekt, dus het kan wel weer eens een puinzooi worden....quote:Op maandag 6 maart 2006 11:40 schreef Skorpija het volgende:
Wat wordt het weer vanavond rond de avondspits? Gaat het sneeuwen?
Sneeuwquote:Op maandag 6 maart 2006 11:51 schreef Skorpija het volgende:
Maar ze kunnen niet zeggen of het regen of sneeuw wordt?
Winters, hagel/sneeuw voornamelijk.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:51 schreef Skorpija het volgende:
Maar ze kunnen niet zeggen of het regen of sneeuw wordt?
quote:
Weer
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
maandag 06 maart 2006 11.23 uur, geldig tot woensdag 08 maart 2006, 00 UTC.
Rob Slikker
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
Analyse en consistentie HiR06 ok. In relatie tot andere modellen (EC00,UKRM06 en GFS op details na identiek)
betrouwbaar.
Scenario:
a.Convergentielijn verlaat rond 10 UTC het zuiden van het land.
b.Daarachter stroming overal NW en in de aangevoerde onstabiele polaire lucht nadert een thermische trog
(zie temperatuurcontrast 500 hPa), die om 12 UTC boven N-NL, 15-18 UTC boven 't midden en zuiden, en
na 18 UTC het land verlaat.
c. Rugas nu boven UK ligt om 00 UTC langs nulmeridiaan, om 12 UTC boven NL en 18 UTC boven Duitsland.
d. Woensdag 00-06 UTC frontenkerkhof in vore, nog juist west van ons land, misschien met afgesnoerd ondiep
laagje bij Zeeland.
Neerslagsoort:
a. sneeuw en korrelhagel, klap onweer.Glad
b. Winters, hagel.korrelsneeuw, sneeuw, onweer en boven land windstoten tot 35 kn.Glad
c. Vannacht opklaringen en kans op mist(banken) , lichte tot matige vorst. Kans op gladheid door bevriezing.
d. Woensdagochtend regen en natte sneeuw, kleine kans op ijzel, zie indicatie RACMO, GFS en NESO.
Aandachtspunten
WIND:
HiR06/EC00 ok
TEMPERATUUR:
KTG/DMO binnen een graad ok. Vannacht lichte, lokaal boven sneeuw matige vorst.
Kijk naar mijn ondertitel of kijk in mijn profiel.quote:
Bij mij is het juist hoe kouder hoe kleiner en niet hoe later hoe kleinerquote:Op maandag 6 maart 2006 15:24 schreef highway101 het volgende:
Om 10.00 = 17cm
Om 15.30 = 12cm
het dooit stevig (Zwolle).
Maastricht zojuist flinke hagel, donderklap en sneeuw.quote:Op maandag 6 maart 2006 15:11 schreef meami het volgende:
In Sittard nu flinke sneeuwval en onweer.
quote:Op maandag 6 maart 2006 18:01 schreef flugeltje het volgende:
Hier al de hele dag af en aan fikse sneeuwbuien en vervolgens zon... Raar weertje zo...
quote:
quote:Toch zit er voorlopig nog wel enige onzekerheid aan de verwachting voor woensdag. We schatten de kans dat het tot een Weeralarmsituatie voor sneeuw of mogelijk zelfs IJZEL zou kunnen komen vanaf laat vannacht, op zo'n 50%. In de loop van vandaag moet daarover meer zekerheid komen.
dinsdag 07 maart 2006 13.03 uur
Nog even wachten, ik moet eerst nog even van Apeldoorn naar Oosterhout rijden.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 15:53 schreef _Flea_ het volgende:
ik wil weer sneeuw!!!!
Mooie foto'squote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:31 schreef -CRASH- het volgende:
Ik tref het weer vandaag....
Vanmiddag een zonne Halo en nu een maan Halo![]()
Klik op de foto voor de maan Halo met de passerende ISS
[[url=http://www.mijnalbum.nl/Foto=R6TTFVKZ]afbeelding][/url]
Mooie foto's, ik kon het hier ook goed zienquote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Maan HALO te zien hier
Belichting: 30 sec
[afbeelding]
Belichting: 50,5 sec
[afbeelding]
En voor de lolBelichting: 120,9 sec
[afbeelding]
Vooral op de laaste foto zie je welke afstand de aarde in 120 sec draaid
Dan heb jij tenminste nu ook nog plezier aan de (na)winterquote:Op woensdag 8 maart 2006 07:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Yep, maar nu houd het inmiddels op, zo op radar te zien was dit een klein bandje. Kleine 1cm gevallen
in Amsterdam lijkt het niet eens op sneeuwquote:Op woensdag 8 maart 2006 08:57 schreef clauwheee het volgende:
Het sneeuwt in Groningen.
Hoelaat heb je de foto's gemaaktquote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Maan HALO te zien hier
Belichting: 30 sec
[afbeelding]
Belichting: 50,5 sec
[afbeelding]
En voor de lolBelichting: 120,9 sec
[afbeelding]
Vooral op de laaste foto zie je welke afstand de aarde in 120 sec draaid
Rond 22:00quote:
Hier aan de rand van Zwolle zie ik nog een gesloten sneeuwdekquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:26 schreef _Flea_ het volgende:
Is de sneeuw dan definitief verdwenen?
en hier rond het vriespuntquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:57 schreef TommyGun het volgende:
LOL! Nu nog 10 graden hier en tis 12 uur!
Ausweiss bitte....quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:39 schreef highway101 het volgende:
De -6 gradengrens kruipt het land binnen...
gaan we vannacht ook wel weer krijgen denk ik.quote:Op zondag 12 maart 2006 09:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
strenge vorst in Twenthe, -10.1°C om 6:50![]()
[afbeelding]
Prachtig weer? Hier begint de bewolking steeds meer toe te nemenquote:Op zondag 12 maart 2006 09:57 schreef Againzender het volgende:
[..]
gaan we vannacht ook wel weer krijgen denk ik.
prachtig weer overigens, vanochtend nog een klein sneeuwbuitje gehad zelfs.
quote:Sunday 12 March WEATHER WARNING The Met Office is warning that strong winds will continue to drift the lying snow across Scotland and Northern England. Travelling conditions will remain very difficult. Valid until 1800.
Sunday 12 March WEATHER WARNING Southerly winds will reach 70mph at times across the Shetland Islands. Travellers are advised to take extra care. Valid until 0300.
het is alweer lekker koud, zeker voor maartquote:
Tegen de -10 moet wel lukken denk ik, het is in ieder geval kraakhelder buiten.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:44 schreef Hi_flyer het volgende:
Dit wordt een heerlijk koude nacht! Ik hoop op -14 of -15 ergens.
Moet lukken toch?
Omdat het een reeks is.quote:Op maandag 13 maart 2006 16:52 schreef Evil-Cherry het volgende:
En waarom komt dit topic niet meer omhoog?
Mijn moeder was hem al kwijtquote:Op maandag 13 maart 2006 16:52 schreef Evil-Cherry het volgende:
En waarom komt dit topic niet meer omhoog?
Ja is ook een pic van 12 uur geleden.quote:Op maandag 13 maart 2006 06:07 schreef aloa het volgende:
In het oosten is het nog bijna -10
[afbeelding]
Kloptquote:Op maandag 13 maart 2006 18:02 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Ja is ook een pic van 12 uur geleden.
Nou en? Ben dat ding dus gewoon een week kwijt geweestquote:
control F en ontplof in typen heb je hem zo gevonden hoorquote:Op maandag 13 maart 2006 18:33 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Nou en? Ben dat ding dus gewoon een week kwijt geweestGa ik op lif. ook maar even onderin kijken
![]()
Nou ja goed, ontopic dan maar; het is hier fantastisch weer. Zonnig, sluierbewolking, geen wind. Jammer dat het zo verrotte koud is, anders had het echt geweldig weer geweest.
Heb gisteren in Holzminde (70km ten zuiden van Hannover) -15 gehadquote:Op zondag 12 maart 2006 09:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
strenge vorst in Twenthe, -10.1°C om 6:50![]()
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |