Het huidige kabinet gaat de WW uitkering verhogen van 70 naar 75 % de eerste 3 maanden.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:40 schreef bozewolf het volgende:
Leuk, nu moet je nog zorgen dat er mensen uberhaupt die banen willen aannemen. Het verhogen van de WW uitkering zal hier waarschijnlijk niet aan bijdragen![]()
Wie heeft het erover dat men er lol in zou moeten hebben voor het minimumloon te werken? Voor lol ga je maar solliciteren, ondertussen gewoon aan het werk en niet uit de staatsruif eten als het niet hoeft.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:47 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]inderdaad
Hoe heet dit voorstel in het 5-jarenplan van de PvdA? '100.000 de verborgen werkeloosheid in?'
Kom op, we zijn nu zo rijk, maar we beseffen niet dat het op een gegeven moment wel even schluss kan zijn met het aantal banen. In plaats van dit gewoon als echte mannen te accepteren (ik blijf wel thuis hoor) wordt er nu krampachtig gewerkt om toch maar banen te creëren. Of het nou Melkert-banen of Bosjes heten... boeit niet. Waar het wel om gaat is dat dit geen oplossing is voor die kansloze VMBO'ers; minimumloon wil niemand, zeker niet wanneer hij net zijn studie af heeft gerond. En nou kan iedereen hier wel hier stoer gaan lopen verkondigen van "ach ik zou dat gewoon doen, draai me er niet voor om".. i don't believe that. Niemand werkt voor zijn lol voor minimumloon en waarschijnlijk is het baantje zelf ook het 'minimum'
Dus ik blijf er bij dat dit gewoon het verplaatsen van werkelozen naar de 'verborgen werkeloosheid' is.. Dan klopt er toch iets niet in Nederland, raar toch..
Dat is misschien nog niet zo erg door inflatie e.d. , maar als het aan PvDA en co. ligt zal daar een (grote) schep bovenop komen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:52 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Het huidige kabinet gaat de WW uitkering verhogen van 70 naar 75 % de eerste 3 maanden.![]()
Bron?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:01 schreef bozewolf het volgende:
[..]
Dat is misschien nog niet zo erg door inflatie e.d. , maar als het aan PvDA en co. ligt zal daar een (grote) schep bovenop komen.
Het is in het algemeen bekend dat linkse partijen wat guller zijn als het gaat om uitkeringen etc. Je wil me toch niet zeggen dat dit nieuw voor je is?quote:
Maar om nou te zeggen dat de PvdA 'er vast een flinke schep bovenop zal doen' (5% is immers al een flinke schep, gezien het huidige klimaat) is wel een heel klein beetje stemmingmakerij he? Er is op dat vlak nog níks bekend over eventuele plannen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:19 schreef bozewolf het volgende:
[..]
Het is in het algemeen bekend dat linkse partijen wat guller zijn als het gaat om uitkeringen etc. Je wil me toch niet zeggen dat dit nieuw voor je is?![]()
Als er dan geen werk is, zoals nu?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:52 schreef Vhiper het volgende:
Wie heeft het erover dat men er lol in zou moeten hebben voor het minimumloon te werken? Voor lol ga je maar solliciteren, ondertussen gewoon aan het werk en niet uit de staatsruif eten als het niet hoeft.
Helemaal mee eens. En nog iets: als ik nou niet wil werken en selfsufficient wil zijn? Mag dat dan ook niet meer, omdat ik dan niet meer 'meedoe in de ronddraaiende kermis die de maatschappij heet'? Mensen vergeten naar mijn mening nog veels te vaak, dat wij zelf onze keuzes maken. De optie van werk is er, maar dat er nu een systeem omheen is gebouwd waarin werken een absolute must is.. vind ik slecht. Waar blijft in dit alles onze eigen keuze? Onze eigen invulling?quote:Waarom werkelozen niet verplichten een baan aan te nemen die op dat moment voorhanden is i.p.v. banen gaan creeeren die helemaal niet nodig zijn.
Daar zou ik dan ook voor de volle 100% voor kiezen hoorquote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:23 schreef du_ke het volgende:
selfsufficient zijn mag maar dan krijg je niet zomaar een uitkering.
Dat bestaat al.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:12 schreef Sickie het volgende:
Waarom werkelozen niet verplichten een baan aan te nemen die op dat moment voorhanden is i.p.v. banen gaan creeeren die helemaal niet nodig zijn.
Omdat er niet genoeg banen voor alle werklozen zijn. Er zijn maar zo'n 100.000 vacatures (En de meeste zijn dan nog voor hoger personeel, wegens de schaarste) en we hebben zowiezo al 500.000 geregistreerde werklozen. Gooi daar nog een paar honderduizend instromers vanuit de WAO bij en je ziet het probleem.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:12 schreef Sickie het volgende:
Waarom werkelozen niet verplichten een baan aan te nemen die op dat moment voorhanden is i.p.v. banen gaan creeeren die helemaal niet nodig zijn.
En wie heeft dit probleem gecreëerd?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:45 schreef Vhiper het volgende:
Omdat er niet genoeg banen voor alle werklozen zijn. Er zijn maar zo'n 100.000 vacatures (En de meeste zijn dan nog voor hoger personeel, wegens de schaarste) en we hebben zowiezo al 500.000 geregistreerde werklozen. Gooi daar nog een paar honderduizend instromers vanuit de WAO bij en je ziet het probleem.
Werkgevers en werknemers ?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:48 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
En wie heeft dit probleem gecreëerd?
De verzorgingsstaat.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:48 schreef Boswachtertje het volgende:
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 09:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet aan mensen die lantaarnpalen gaan opmeten misschien?![]()
Inderdaad: datgene wat ons na de 2e Wereldoorlog door de strot is gedouwd en als alomvattende oplossing is gepresenteerd.. Welkom in de werkelijkheid..quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:37 schreef PJORourke het volgende:
De verzorgingsstaat.
Oplopende werkloosheid heeft vele oorzaken en gaat gepaard met economische tegenslag.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:48 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Yup, welkom in Nederland, waar mede dankzij de verzorgingsstaat een welvaart is gecreërd die voornamelijk alleen overtroffen wordt door landen waar men een nog hogere mate van verzorging kent (Noorwegen, Zweden, e.d.)quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:44 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Inderdaad: datgene wat ons na de 2e Wereldoorlog door de strot is gedouwd en als alomvattende oplossing is gepresenteerd.. Welkom in de werkelijkheid..![]()
Waarom duurt die economische tegenslag in heel Europa al zo lang?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:46 schreef Vhiper het volgende:
Oplopende werkloosheid heeft vele oorzaken en gaat gepaard met economische tegenslag.
Een verzorgingsstaat kan geen welvaart creeren, want die kost alleen maar geld.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:48 schreef Vhiper het volgende:
Yup, welkom in Nederland, waar mede dankzij de verzorgingsstaat een welvaart is gecreërd die voornamelijk alleen overtroffen wordt door landen waar men een nog hogere mate van verzorging kent (Noorwegen, Zweden, e.d.)
Ja joh, in landen waar men geen sociale zekerheid kent, gaat het allemaal geweldig en kent men geen werkloosheid, toch?quote:
Welvaart wordt niet alleen gedefinieerd door de hoeveelheid geld die je hebt.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een verzorgingsstaat kan geen welvaart creeren, want die kost alleen maar geld.
Kan jij niet lezen of hoor jij stemmen?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:50 schreef Vhiper het volgende:
Ja joh, in landen waar men geen sociale zekerheid kent, gaat het allemaal geweldig en kent men geen werkloosheid, toch?![]()
Volgens mij begint die al weer aardig op te krabbelenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:50 schreef PJORourke het volgende:
Waarom duurt die economische tegenslag in heel Europa al zo lang?
Hoezo? Er vloeit toch geld van de overheid via consumenten naar het bedrijfsleven?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Oh, vandaar dat het in Zweden zo puik toeven is.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, maar ergens moet het gecreeerd worden. De verzorgingsstaat doet niks anders dan herverdelen en via een torenhoge opportunity cost de welvaart kunstmatig laag houden.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:51 schreef Vhiper het volgende:
Welvaart wordt niet alleen gedefinieerd door de hoeveelheid geld die je hebt.
Overigens is daar ook al een tijdje de HRA afgeschaft. Ik zeg: go Wouter!quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:52 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Oh, vandaar dat het in Zweden zo puik toeven is.
Na vijf jaar eindelijk. Dat is toch absurd lang?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:52 schreef Vhiper het volgende:
Volgens mij begint die al weer aardig op te krabbelen![]()
Ik kan prima lezen. Iemand vraagt waarom er zoveel werkloosheid is, in vergelijking tot het aantal banen en jij komt met de verzorgingsstaat aanzetten.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Kan jij niet lezen of hoor jij stemmen?
Zweden is armer dan wij hoor. Heb je de driedelige columns van (PvdA'er) Kalshoven over Scandinavie niet gelezen? Echt geen groots succes hoor.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:52 schreef Solopeople het volgende:
Oh, vandaar dat het in Zweden zo puik toeven is.
Armer, maar een welvaartsnivo waar je u tegen zegt. Wederom, welvaart is niet per definitie de staat van je huishoudboekje.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zweden is armer dan wij hoor. Heb je de driedelige columns van (PvdA'er) Kalshoven over Scandinavie niet gelezen? Echt geen groots succes hoor.
Jawel, want je probeert de discussie te vervuilen doro te verwijzen naar derde-wereldlanden.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:53 schreef Vhiper het volgende:
Ik kan prima lezen. Iemand vraagt waarom er zoveel werkloosheid is, in vergelijking tot het aantal banen en jij komt met de verzorgingsstaat aanzetten.
Vind je het dan zo raar dat ik aan je vraag dat het in landen die geen verzorgingsstaat kennen, de werkloosheid dan ook niet bestaat?
m.a.w. je conclusie om de verzorgingsstaat de schuld te geven, slaat gewoon nergens op.
Ja joh, vandaar dat het verschijnsel verzorgingsstaat met name bestaat in landen die een grote mate van welvaart kennenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:52 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, maar ergens moet het gecreeerd worden. De verzorgingsstaat doet niks anders dan herverdelen en via een torenhoge opportunity cost de welvaart kunstmatig laag houden.
Wat een onzin. Groei, werkgelegenheid en BNP zijn in Zweden over de laatste dertig jaar gemiddeld lager dan hier. daar komt alle welvaart uiteeindelijk uit voort. Of wil je nu "geluk" en andere abstracte idioterie gaan meetellen?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:55 schreef Solopeople het volgende:
Armer, maar een welvaartsnivo waar je u tegen zegt. Wederom, welvaart is niet per definitie de staat van je huishoudboekje.
Ik ga er van uit dat de vele kabinetten deze problemen allemaal onder ogen hebben gezien en ze gewoonweg hebben geaccepteerd als bijkomend risico. Economische tegenslag zou ik vervangen door 'economische belangen'. De hele gang van Nederland en de EU spreekt wel weer boekdelen. Alles sinds WO2 wijst in de richting van 1 Europa, 1 wereldregering als volgende opstapje. Maar de leiders snapten ook wel dat vlak na WO2 geen interesse - laat staan enige steun - bestond voor een gezamelijk Europa. Daarom zijn er telkens kleine stappen gepresenteerd welke ons niet direct bedreigden. Maar opgeteld zie je nu dat het allemaal geen voordelen voor de burgers op heeft geleverd. Sterker nog: de burger is er - zeker sinds de komst van de (pl)euro - alleen maar verder op achter uit gegaan.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:46 schreef Vhiper het volgende:
Oplopende werkloosheid heeft vele oorzaken en gaat gepaard met economische tegenslag.
De rijkste landen hebben nauwelijks een verzorgingsstaat. Hetzelfde geldt voor de landen met de hoogste groei. De verzorgingsstaat maakt arbeid, innovatie en leven gewoon buitensporig duur.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:56 schreef Vhiper het volgende:
Ja joh, vandaar dat het verschijnsel verzorgingsstaat met name bestaat in landen die een grote mate van welvaart kennen![]()
Ja.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:57 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat een onzin. Groei, werkgelegenheid en BNP zijn in Zweden over de laatste dertig jaar gemiddeld lager dan hier. daar komt alle welvaart uiteeindelijk uit voort. Of wil je nu "geluk" en andere abstracte idioterie gaan meetellen?
Dus jij meet geen welvaart, maar nonsens om je slinkse gelijk te halen. Jij bent niet serieus te nemen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:58 schreef Solopeople het volgende:
Ja.
Geluk ís namelijk geen abstracte idioterie maar dagelijkse realiteit. Die cijferfetisj van jou is pas (aangeleerde) idioterie.
Overigens maakt het geen fuck uit als je groei 'lager is dan hier'. Je kunt dan nog steeds ruim voldoende groei hebben voor jouw specifieke situatie.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:57 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat een onzin. Groei, werkgelegenheid en BNP zijn in Zweden over de laatste dertig jaar gemiddeld lager dan hier. daar komt alle welvaart uiteeindelijk uit voort. Of wil je nu "geluk" en andere abstracte idioterie gaan meetellen?
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:55 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jawel, want je probeert de discussie te vervuilen doro te verwijzen naar derde-wereldlanden.
Hong Kong bijvoorbeeld doet het zonder verzorgingsstaat prima.
Dat klopt, maar de groei in Zweden is niet genoeg anders zou de werkloosheid niet zo hoog zijn. En ze doen het, over de langere termijn bekeken, gewoon slechter dan wij.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:59 schreef Solopeople het volgende:
Overigens maakt het geen fuck uit als je groei 'lager is dan hier'. Je kunt dan nog steeds ruim voldoende groei hebben voor jouw specifieke situatie.
Totaal BNP? Belastingdruk?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:00 schreef Vhiper het volgende:
![]()
Hong Kong kent wel degelijk een aanzienlijke sociale zekerheid. Daar gaat 30 miljard HK$ in om.
http://www.hkcss.org.hk/service_profile/index_e.htm
Geluk is geen nonsens. Hoe kun je dat nu zeggen? Ik denk dat het mogelijk is een compleet enonomisch kloppende maatschappij te creeren, waarbij elke cent driedubbel liberaal gecontrolleerd word en weet ik veel wat, maar waar iedereen verschrikkelijk ongelukkig is. Dat soort zaken kun je toch niet buiten beschouwing laten? Of zijn de cijfertjes de nieuwe goden waarvoor we buigen?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:59 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dus jij meet geen welvaart, maar nonsens om je slinkse gelijk te halen. Jij bent niet serieus te nemen.
Hebben we in Europa ook niet te maken met een vergrijzing, bevolkingsafname.. dat soort dingen?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:00 schreef PJORourke het volgende:
Maar de vraag blijft open staan: waarom gaat het in Europa al zo lang zo slecht? Geen van de welvaartsstaatgelovigen heeft tot nu toe een antwoord geboden.
Omdat bedrijven massaal profiteren van lage lonen in bv China en India, terwijl ze in Europa hun producten tegen woekerprijzen afzetten en zo lekker binnenlopen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:00 schreef PJORourke het volgende:
Maar de vraag blijft open staan: waarom gaat het in Europa al zo lang zo slecht? Geen van de welvaartsstaatgelovigen heeft tot nu toe een antwoord geboden.
Die lonen zijn anders zo hoog om een reden. Daarnaast denk ik dat er maar weinig mensen zijn die er de afgelopen 5 jaar structureel en aanzienlijk op vooruit zijn gegaan.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:03 schreef Vhiper het volgende:
Je kan dan wel weer gaan beweren dat we hier te hoge lonen hebben
Geluk is niet goed te meten.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:03 schreef Solopeople het volgende:
Geluk is geen nonsens. Hoe kun je dat nu zeggen? Ik denk dat het mogelijk is een compleet enonomisch kloppende maatschappij te creeren, waarbij elke cent driedubbel liberaal gecontrolleerd word en weet ik veel wat, maar waar iedereen verschrikkelijk ongelukkig is. Dat soort zaken kun je toch niet buiten beschouwing laten? Of zijn de cijfertjes de nieuwe goden waarvoor we buigen?
Dan zou werkloosheid toch een minder groot probleem moeten zijn?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hebben we in Europa ook niet te maken met een vergrijzing, bevolkingsafname.. dat soort dingen?
Wat maakt dat uit? Het gaat erom dat er in Hong Kong ook flink gespendeerd wordt aan een sociale zekerheid en dat de sociale zekerheid, door het optrekken van de welvaart van de armsten, de gemiddelde welvaart van een land ook een flinke boost geeft.quote:
Ja, omdat er een flinke hap belastingen af moeten.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:05 schreef Solopeople het volgende:
Die lonen zijn anders zo hoog om een reden. Daarnaast denk ik dat er maar weinig mensen zijn die er de afgelopen 5 jaar structureel en aanzienlijk op vooruit zijn gegaan.
Dat zullen we ook wel gaan merken als de vergrijzing daadwerkelijk zijn intreden gaat doen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan zou werkloosheid toch een minder groot probleem moeten zijn?
Wat is flink? De Hong Kong dollar is geen reet waard, en "flink" kan je alleen beoordelen als je weet hoe groot de hele economische koek op het meetmoment is.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:06 schreef Vhiper het volgende:
Wat maakt dat uit? Het gaat erom dat er in Hong Kong ook flink gespendeerd wordt aan een sociale zekerheid en dat de sociale zekerheid, door het optrekken van de welvaart van de armsten, de gemiddelde welvaart van een land ook een flinke boost geeft.
Al reduceer je de belastingen hier tot nihil, dan kom je nog bij lange na niet in de buurt van de salarissen die ze in India en China betalen. Geloof jij daarnaast werkelijk dat India en China geen belasting heffen??quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, omdat er een flinke hap belastingen af moeten.
Dan zitten we nog steeds met het probleem dat onze verzorgingsstaat er maar niet in slaagt mensen van een beetje niveau op te leiden. 60% van de scholieren doet VMBO en kan geen fatsoenlijke sollicitatiebrief schrijven.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:07 schreef Vhiper het volgende:
Dat zullen we ook wel gaan merken als de vergrijzing daadwerkelijk zijn intreden gaat doen.
Nee, maar je kunt dan beter concurreren. Was ook de basis van het poldermodel: lastenverlichting voor loonmatiging.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:08 schreef Vhiper het volgende:
Al reduceer je de belastingen hier tot nihil, dan kom je nog bij lange na niet in de buurt van de salarissen die ze in India en China betalen. Geloof jij daarnaast werkelijk dat India en China geen belasting heffen??
10 HK$ is ongeveer 1 euro (Je mag het op de website van het GWK narekenen) en als jij 3 miljard euro niets waard vind, prima johquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat is flink? De Hong Kong dollar is geen reet waard, en "flink" kan je alleen beoordelen als je weet hoe groot de hele economische koek op het meetmoment is.
Dat zeg ik ook niet. Maar wel met de rest van Europa, Canada, de VS, de Baltische tijgers, Australie etc. Waarom lukt dat maar niet? Wil je een gokje wagen?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:13 schreef Solopeople het volgende:
We kunnen NOOIT, maar dan ook NOOIT concurreren met landen als China.
3 Miljard sociale zekerheid op zes miljoen mensen. Hoeveel geven we hier uit? Zou er een verschil zijn?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:14 schreef Vhiper het volgende:
10 HK$ is ongeveer 1 euro (Je mag het op de website van het GWK narekenen) en als jij 3 miljard euro niets waard vind, prima joh![]()
En dat is in landen als China en India beter?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:08 schreef PJORourke het volgende:
Dan zitten we nog steeds met het probleem dat onze verzorgingsstaat er maar niet in slaagt mensen van een beetje niveau op te leiden. 60% van de scholieren doet VMBO en kan geen fatsoenlijke sollicitatiebrief schrijven.
Heb je al antwoord op gehad.quote:Waarom gaat het trouwens al zo lang economisch slecht in Europa?
Grappig, lees net dat de werkloosheid in Hong Kong op 7,3% van de beroepsbevolking ligt. Zit Nederland daar niet onder of bij in de buurt?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:15 schreef PJORourke het volgende:
[..]
3 Miljard sociale zekerheid op zes miljoen mensen. Hoeveel geven we hier uit? Zou er een verschil zijn?
Dat is toch helemaal niet aan de orde? Het gros verhuist naar extreem lage lonen landen waar we het toch nooit van kunnen winnen. Het is inherent aan de inhaligheid van de grote multinationals. Al worden morgen de loonkosten gehalveerd, men zoekt de goedkoopste uitersten op.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Maar wel met de rest van Europa, Canada, de VS, de Baltische tijgers, Australie etc. Waarom lukt dat maar niet? Wil je een gokje wagen?
Pretenderen die landen een kenniseconomie te willen worden? En heb je de gigantische hoeveelheden afgestudeerden in die landne al gezien?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:16 schreef Vhiper het volgende:
En dat is in landen als China en India beter?![]()
Nee hoor. Probeer het nog maar eens.quote:Heb je al antwoord op gehad.
Al je naar de industrie kijkt, wel. Maar niemand lijkt de dienstensector serieus te nemen. Daar zit 'm de groei in de angelsaksische landen. Maar waarom hier niet? Doe eens een gokje?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:17 schreef Solopeople het volgende:
Dat is toch helemaal niet aan de orde? Het gros verhuist naar extreem lage lonen landen waar we het toch nooit van kunnen winnen. Het is inherent aan de inhaligheid van de grote multinationals. Al worden morgen de loonkosten gehalveerd, men zoekt de goedkoopste uitersten op.
Nu wel. Raad eens wie Hong Kong tegenwoordig runt? Hint: geen small-state conservatieven.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:17 schreef Vhiper het volgende:
Grappig, lees net dat de werkloosheid in Hong Kong op 7,3% van de beroepsbevolking ligt. Zit Nederland daar niet onder of bij in de buurt?![]()
Ik heb werkelijk geen flauw idee (ben godzijdank geen econoom), maar jíj gaat waarschijnlijk de verzorgingsstaat de schuld geven oid?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:18 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Al je naar de industrie kijkt, wel. Maar niemand lijkt de dienstensector serieus te nemen. Daar zit 'm de groei in de angelsaksische landen. Maar waarom hier niet? Doe eens een gokje?
Hebben ze daar dan de verzorgingstaat nu ingevoerd?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nu wel. Raad eens wie Hong Kong tegenwoordig runt? Hint: geen small-state conservatieven.
Niet alleen. De vakbonden en het gebrek aan goed onderwijs gijzelen ons ook. Maar het is hier niet goedkoop om in de dienstverlening te zitten. En dat komt voor een groot deel door de hoge lasten van de verzorgingsstaat.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:21 schreef Solopeople het volgende:
Ik heb werkelijk geen flauw idee (ben godzijdank geen econoom), maar jíj gaat waarschijnlijk de verzorgingsstaat de schuld geven oid?
Dictatuur.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:22 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hebben ze daar dan de verzorgingstaat nu ingevoerd?
Wij zijn er sinds WOII niet op vooruit gegaan?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:57 schreef Boswachtertje het volgende:
Ik ga er van uit dat de vele kabinetten deze problemen allemaal onder ogen hebben gezien en ze gewoonweg hebben geaccepteerd als bijkomend risico. Economische tegenslag zou ik vervangen door 'economische belangen'. De hele gang van Nederland en de EU spreekt wel weer boekdelen. Alles sinds WO2 wijst in de richting van 1 Europa, 1 wereldregering als volgende opstapje. Maar de leiders snapten ook wel dat vlak na WO2 geen interesse - laat staan enige steun - bestond voor een gezamelijk Europa. Daarom zijn er telkens kleine stappen gepresenteerd welke ons niet direct bedreigden. Maar opgeteld zie je nu dat het allemaal geen voordelen voor de burgers op heeft geleverd. Sterker nog: de burger is er - zeker sinds de komst van de (pl)euro - alleen maar verder op achter uit gegaan.
Ik geloof dat je verbanden legt tussen dingen die los staan van elkaar.quote:Wat we nu verder zien met Donner aan de macht, de verdere inperking van burgerrechten en de toename van toepassingen van nieuwe (door de burger slecht begrepen) technologische ontwikkelingen in de maatschappij, is gewoon een verdere stap alles verder te centraliseren. Daarbij horen ook tijden van economische onrust, omdat dat een kabinet in staat stelt allerlei maatregelen te nemen en allerlei wetten door te voeren die in tijden van economische voorspoed nooit zouden worden doorgevoerd. Wat zien we nu? Een dreiging van terrorisme in combinatie met economische stagnering --> allerlei bizarre wetten die geen enkele steun vinden bij de meerderheid van de bevolking worden ingevoerd.
Tijdens economische terugslag moet je juist niet bezuinigen. Bezuinigen moet je doen als het economisch goed gaatquote:Dat de PvdA dan nu met zo'n plan komt.. daar kan ik alleen maar hard om lachen. Het spelletje van een paar jaar economische terugslag en de bijbehorende bezuiningingen en vervolgens ten tijde van economische voorspoed allerlei ideeën naar buiten brengen welke de burger zouden kunnen helpen en deze als gevolg van een nieuwe terugslag nooit ten uitvoere brengen.. Heerlijk, die democratie zoals we em kennen..
Een leuke complottheorie, maar ik geloof er niets van en al is het wel zo, kun je er niets aan doen. Anarchie in een land heb je ook weinig aan.quote:Burgers hebben niets te vertellen, omdat hen dit verteld wordt. En aangezien we erg goed zijn in het klakkeloos aan- en overnemen van informatie, blijft de situatie jaren achtereen hetzelfde. Terwijl wij zelf de keuze zouden moeten hebben, wat wij willen zien in 'ons' land en wat er zoal moet veranderen. De politiek zou slechts goede en brede richtlijnen moeten opstellen die ons helpen. Maar in plaats daarvan worden er problemen gecreëerd, om vervolgens met omslachtige oplossingen te komen welke weer nieuwe problemen veroorzaken..
Het is mij duidelijk, dat de politiek er niet voor de burger zit. De politiek zit er alleen, om de 'agenda' uit te voeren - al dan niet vanaf hogere hand ingegeven..
De vakbonden kun je anders niet meer bepaald slagkrachtig noemen tegenwoordig, evenmin zijn ze stakingsbereid. Makke schaapjes zijn het. Dus wat je nu van de vakbonden te vrezen hebt......quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Niet alleen. De vakbonden en het gebrek aan goed onderwijs gijzelen ons ook. Maar het is hier niet goedkoop om in de dienstverlening te zitten. En dat komt voor een groot deel door de hoge lasten van de verzorgingsstaat.
Dat is politiek gezien ook zo haalbaar.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:26 schreef Vhiper het volgende:
Tijdens economische terugslag moet je juist niet bezuinigen. Bezuinigen moet je doen als het economisch goed gaat
Nee, maar vakbonden zijn industriegericht en zorgen ervoor dat de politiek dat ook blijft.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:26 schreef Tomatenboer het volgende:
De vakbonden kun je anders niet meer bepaald slagkrachtig noemen tegenwoordig, evenmin zijn ze stakingsbereid. Makke schaapjes zijn het. Dus wat je nu van de vakbonden te vrezen hebt......![]()
Oh, ja, natuurlijk, werknemers die zich organiseren en hun rechten verdedigen, ja, dat is erg. Nee, die werknemers moeten we gewoon a la China en India kunnen uitpersen, dat is goed voor onze welvaartquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Niet alleen. De vakbonden en het gebrek aan goed onderwijs gijzelen ons ook. Maar het is hier niet goedkoop om in de dienstverlening te zitten. En dat komt voor een groot deel door de hoge lasten van de verzorgingsstaat.
Jij hoort echt stemmen. Wijs eens even waar ik dat schreef?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:29 schreef Vhiper het volgende:
Oh, ja, natuurlijk, werknemers die zich organiseren en hun rechten verdedigen, ja, dat is erg. Nee, die werknemers moeten we gewoon a la China en India kunnen uitpersen, dat is goed voor onze welvaart![]()
Misschien niet, maar niemand volgt het.quote:En ja hoor, kennisland bij uitstek Nederland heeft een gebrek aan goed onderwijs![]()
Kom jij maar eens met de Grote Linkse Theorie waarom Europa stagneert. Hebben de joden het gedaan? Of de VS? Bush toch zeker?quote:Je geloofwaardigheid begint nu toch wel in te zakken, zeg![]()
Jij zeikt over vakbonden. Ik hoop dat je tenminste wel weet wat een vakbond inhoud?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:32 schreef PJORourke het volgende:
Jij hoort echt stemmen. Wijs eens even waar ik dat schreef?
Ja, de universiteiten en hogescholen hebben in Nederland echt een gebrek aan leerlingenquote:Misschien niet, maar niemand volgt het.
Nogmaals, heb ik je al gegeven, alhoewel ik daarop wel kan aanvullen dat de huidige problemen op de oliemarkt ook aardig bijdragen aan de problemen.quote:Kom jij maar eens met de Grote Linkse Theorie waarom Europa stagneert.
quote:Hebben de joden het gedaan? Of de VS? Bush toch zeker?
Ik zeik over de rol die ze spelen, niet over hun bestaansrecht, waar jij meteen weer over begint.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:37 schreef Vhiper het volgende:
Jij zeikt over vakbonden. Ik hoop dat je tenminste wel weet wat een vakbond inhoud?
Als kenniseconomie zou je toch zwaar ontevreden moeten zijn met het aantal VMBO'ers, en het aantal dat werkelijk zinnige (beta)studies doet, is natuurlijk ook veel te klein. Het alfahobbyisme tiert welig.quote:Ja, de universiteiten en hogescholen hebben in Nederland echt een gebrek aan leerlingen![]()
Waarom hebben de angelsaksische landen, die dezelfde olie kopen, nog steeds een vrij dik groeicijfer?quote:Nogmaals, heb ik je al gegeven, alhoewel ik daarop wel kan aanvullen dat de huidige problemen op de oliemarkt ook aardig bijdragen aan de problemen.
De VS groeien anders prima, maar wij zitten idd met de brokken, al zitten we boven op een gasbel.quote:Alhoewel Bush met zijn oorlogsrethoriek natuurlijk niet echt helpt de olieprijzen onder controle te houden...![]()
ja hehe, daar KAN het nou eenmaal ingevoerd worden omdat ze het (nog) kunnen betalen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:56 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja joh, vandaar dat het verschijnsel verzorgingsstaat met name bestaat in landen die een grote mate van welvaart kennen![]()
Jup.. één van de weinige middelen die de werknemer nog enigzins beschermt tegen de grillen van een werkgever..quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:37 schreef Vhiper het volgende:
Jij zeikt over vakbonden. Ik hoop dat je tenminste wel weet wat een vakbond inhoud?
Niet een gebrek aan leerlingen/studenten, wel een groot gebrek aan niveau. Zit zelf in Wageningen op de universiteit en het is veel de 'dit zeg ik en dus is het zo' mentaliteit. Niet echt bevordelijk voor het kritisch denken kan ik zeggen. Op enkele tentamens waar om je eigen mening werd gevraagd na, zijn het allemaal 'leer de feitjes uit je kop en som ze op' tentamens. Daar wordt de mens echt wijzer van..quote:Ja, de universiteiten en hogescholen hebben in Nederland echt een gebrek aan leerlingen![]()
Het huidige probleem is dat wij ons allemaal laten leiden door politici die er een extra agenda op na houden. Olie is een deel van het probleem ja, dat is zeker waar. En daarmee samenhangend ook de dreigende oorlog tegen Iran, alleen maar omdat Iran zijn olie vanaf maart in petro-euro's wil uitdrukken ipv in petro-dollars. Dit zou voor een grote monetaire crisis kunnen zorgen en dus 'moet' er worden ingegrepen. De huidige politiek voert een beleid uit waarvan zij menen (het is niet eens gegrond) dat de burgers het wel zouden willen zien. Dit verkopen ze dan vervolgens middels een hele rits aan propagandische stukken in de media af te leveren; vaak worden deze zo klakkeloos van het ANP overgenomen.. Niet echt kritisch allemaal als je het mij vraagt en bovendien zeer suggestief!quote:Nogmaals, heb ik je al gegeven, alhoewel ik daarop wel kan aanvullen dat de huidige problemen op de oliemarkt ook aardig bijdragen aan de problemen.
Bush is gewoon een van de vele pionnen in het spel dat "verdeel en heers" heet.. Heeft Balkie nog enige rol van betekenis als de Joker van Bush..quote:Alhoewel Bush met zijn oorlogsrethoriek natuurlijk niet echt helpt de olieprijzen onder controle te houden...![]()
Volgens mij kun je wel stellen dat wanneer er minder wordt geinvesteerd in onderwijs, zorg en milieu, het een stuk slechter zal gaan in het betreffende land. Aangezien onderwijs een noodzaak is voor de verspreiding van kennis, zorg noodzakelijk is om de (niet-)werkende bevolking gezond te houden en het milieu belangrijk is voor voornamelijk de toekomstige generaties, kunnen we dus concluderen dat het hier duidelijk om een afbraakpolitiek gaat. De afbraak van alle zekerheden van de burger welteverstaan. Denk hierbij aan de invoering van het nieuwe zorgstelsel, de radicale veranderingen bij oa. de belastingdienst en de invoering van allerlei privacy-schendende maatregelen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:17 schreef MalotauxBastiaan het volgende:
Ik dacht dat het hier over werkloosheid ging?
Maar de enige nuttige posts die ik heb gelezen worden gewoon straal genegeerd. De PvdA wil 100 000 nieuwe banen gaan kweken, terwijl we op het punt staan een groot tekort aan werknemers te krijgen binnen afzienbare tijd. De babyboom gaat met pensioen, mensen krijgen minder kinderen en we hebben straks zoveel werk, zeker nu de economie weer wat begint aan te trekken, dat er straks weer pvda-stemmen zullen opgaan om mensen uit het buitenland te halen om voor ons te komen werken.
Investeer dan liever in onderwijs, zodat we inderdaad beter opgeleide werknemers hebben hier en dus een betere concurrentiepositie
Helemaal juist, doe iets aan de kwaliteit die de werknemer biedt. Investeer in toegevoegde waarde, aangezien de kosten niet omlaag kunnen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:17 schreef MalotauxBastiaan het volgende:
Ik dacht dat het hier over werkloosheid ging?
Maar de enige nuttige posts die ik heb gelezen worden gewoon straal genegeerd. De PvdA wil 100 000 nieuwe banen gaan kweken, terwijl we op het punt staan een groot tekort aan werknemers te krijgen binnen afzienbare tijd. De babyboom gaat met pensioen, mensen krijgen minder kinderen en we hebben straks zoveel werk, zeker nu de economie weer wat begint aan te trekken, dat er straks weer pvda-stemmen zullen opgaan om mensen uit het buitenland te halen om voor ons te komen werken.
Investeer dan liever in onderwijs, zodat we inderdaad beter opgeleide werknemers hebben hier en dus een betere concurrentiepositie
Wat een onzin. De kosten kunnen best omlaag, alleen willen verstarde belangengroepringen dat niet.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:29 schreef Integrity het volgende:
aangezien de kosten niet omlaag kunnen.
Inderdaad. Want die winnen alleen maar bij de huidige gevoerde politiek. Een kleine verandering kan grote gevolgen tot stand brengen. En stel je toch eens voor dat wij burgers dat zouden verlangen (lees: eisen) van de politiek.. een revolutie tot gevolg hebbendequote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:37 schreef PJORourke het volgende:
Wat een onzin. De kosten kunnen best omlaag, alleen willen verstarde belangengroepringen dat niet.
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:37 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat een onzin. De kosten kunnen best omlaag, alleen willen verstarde belangengroepringen dat niet.
Lagere inkomstenbelasting bijvoorbeeld, kleinere overheid, minder ambtenaren, minder overheidsprogramma's. Maar dan verliezen politici macht en dat willen we natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:44 schreef Integrity het volgende:Oke, nou vertel me maar eens hoe wij de kosten omlaag kunnen krijgen. Denk aan BTW tarieven m.b.t. het huidige prijsniveau, de woonlasten, de volkslasten, de verzekeringskosten, energiekosten, kortom het hele kostenplaatje van de Nederlandse burger. Mag jij mij vertellen hoe je dat wilt doen.
Holle retoriek zolang dit soort uitspraken verstoten blijven van enige link naar het behoud van het huidige welvaartsniveau inclusief zorg, infrastructuur, woningbouw etc. etc.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:37 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Lagere inkomstenbelasting bijvoorbeeld, kleinere overheid, minder ambtenaren, minder overheidsprogramma's. Maar dan verliezen politici macht en dat willen we natuurlijk niet.
In een economie bestaat een golfbeweging, conjunctuur, die wordt veroorzaakt doordat het aanbod altijd achter de vraag aanhobbelt. De productie wordt verhoogd als de vraag groter is dan de productie en vervolgens pas weer verlaagd als de productie groter is dan de vraag. Wanneer de vraag groter is dan de productie ontstaan er tekorten, wanneer de productie groter is dan de vraag ontstaan er overschotten. Wanneer er tekorten zijn moet de productie stijgen, daarvoor zijn productiefactoren nodig, bijvoorbeeld arbeid. Doordat er meer banen zijn ligt het nationaal inkomen hoger en stijgt de consumptie nog verder. Dit noemen we hoogconjunctuur, laagconjunctuur houdt precies het tegenovergestelde in.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:27 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat is politiek gezien ook zo haalbaar.
En wat nou als die golfbeweging en de bijbehorende conjunctuur nou eens gestuurd werd? Dan vallen alle economische theoriën en duigen en zien we de waarheid achter het huidige economische en monetaire systeemquote:Op vrijdag 3 maart 2006 19:16 schreef K-jozz het volgende:
[..]
In een economie bestaat een golfbeweging, conjunctuur, die wordt veroorzaakt doordat het aanbod altijd achter de vraag aanhobbelt. De productie wordt verhoogd als de vraag groter is dan de productie en vervolgens pas weer verlaagd als de productie groter is dan de vraag. Wanneer de vraag groter is dan de productie ontstaan er tekorten, wanneer de productie groter is dan de vraag ontstaan er overschotten. Wanneer er tekorten zijn moet de productie stijgen, daarvoor zijn productiefactoren nodig, bijvoorbeeld arbeid. Doordat er meer banen zijn ligt het nationaal inkomen hoger en stijgt de consumptie nog verder. Dit noemen we hoogconjunctuur, laagconjunctuur houdt precies het tegenovergestelde in.
De golfbeweging tussen hoog- en laagconjunctuur beslaat gemiddeld ongeveer 7 jaar.
Om deze golfbeweging af te zwakken en de groei te stabiliseren voert de overheid een anticyclisch conjunctuurbeleid, in het geval van hoogconjunctuur gaan ze minder investeren en meer oppotten. Met het geld dat wordt opgepot kan in het geval van laagconjunctuur vraag worden uitgeoefend zodat de economie weer aantrekt. De overheid moet dus gaan besteden bij laagconjunctuur en sparen bij hoogconjunctuur, althans volgens de over het algemeen gehanteerde Keynesiaanse economische visie.
De klassieke visie zegt: zo weinig mogelijk bemoeien met de economie. (Dat deze visie ook niet optimaal werkt bleek tijdens de beurskrach in de 30’er jaren van de vorige eeuw.)
Als je de OP gelezen hebt, staat daar dat de PVDA werkgevers wil stimuleren jongeren in de particuliere sector aan het werk te krijgen door jongeren onder de 24 jaar belastingvrij te laten werken. Wanneer ze in de particuliere sector werken, weliswaar zonder bij de staat voor inkomsten te zorgen, zijn ze niet afhankelijk van een uitkering van de overheid. De inkomsten van de overheid dalen noch stijgen hiervan maar de uitgaven dalen er behoorlijk van. Geweldig plan dus.
![]()
Hoe wil jij de conjunctuur sturen?Als de conjunctuur te sturen is kan deze ook weggewerkt worden, wie heeft er belang bij de conjunctuur?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 19:20 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
En wat nou als die golfbeweging en de bijbehorende conjunctuur nou eens gestuurd werd? Dan vallen alle economische theoriën en duigen en zien we de waarheid achter het huidige economische en monetaire systeem![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |