abonnement Unibet Coolblue
pi_35560018
DEEL 3 alweer

Ik heb vandaag voor de 6e keer plasma gegeven. Ging heel relax vandaag.
Dit keer samen met mijn ouders, ook bij hen ging het goed. Mijn moeder had de vorige keer problemen met het aanprikken (waarschijnlijk een studentje) waardoor ze enorme blauwe plekken opliep en ze heeft toen ook niet gegeven. Vandaag ging wel goed.

Vervolg van Bloedgeven en Bloedgeven (2)

En hier de site van Sanquin, de organisatie die de bloeddonaties verzorgt en de plek waar je je kan aanmelden om donor te worden.

[ Bericht 19% gewijzigd door Mylene op 27-02-2006 23:21:10 (extra info toegevoegd) ]
pi_35564925
Ik heb volgende week weer een afspraak.
Werkt wel heel lekker trouwens met die afspraken. Ik ga meestal aan het einde van de middag en dan is het heerlijk rustig!
pi_35568211
Ik ben ook weer geweest, maar het ging niet zo lekker deze keer . Mijn Hb was op het randje (7.8) en het ging veel sneller dan anders (in 5 minuten klaar, anders zit ik meestal tegen de limiet aan). Dus toen de naald er uitging viel ik zowat flauw. Niet zo handig want mijn (tweejarig) zoontje was mee. Het ging gelukkig goed en hij vond het allemaal wel best, maar ik laat hem de volgende keer toch maar thuis . De hele verdere dag bleef ik licht in mijn hoofd, en toen ik de trap op wilde rennen ging ik bijna weer om.
Maar nu is het gelukkig weer over

Het nieuwe gebouw in Groningen was nog niet echt af trouwens, de afnameruimte al wel (is wat overzichtelijker ingericht, je kan nu bijvoorbeeld het kinderspeelhoekje in de gaten houden ) maar op de wc was een horde schilders bezig. Heel gezellig.

En ik kreeg geeneens een speldje! toen ik 5 keer geweest was ook al niet (want bij deze bloedbank was het pas de derde keer) en nu het bij hun *wel* officieel de vijfde keer was weer niet, omdat het eigenlijk al mijn 7e keer was. Nouja! Ik wil verdorie een speldje! Om in een la te gooien en nooit meer naar om te kijken!
  dinsdag 28 februari 2006 @ 18:36:16 #4
140454 Zwemzwem
Zwemmerdezwem!!!
pi_35580762
quote:
En ik kreeg geeneens een speldje! toen ik 5 keer geweest was ook al niet (want bij deze bloedbank was het pas de derde keer) en nu het bij hun *wel* officieel de vijfde keer was weer niet, omdat het eigenlijk al mijn 7e keer was. Nouja! Ik wil verdorie een speldje! Om in een la te gooien en nooit meer naar om te kijken!
Ik ben ook laatst voor de 5e keer geweest, wat inderdaad de 1e keer in groningen was, en ik kreeg ook geen speldje..... Daar doe je het toch uiteindelijk voor.....

Binnenkort gaat vriendje lief ook mee, is heeeel zenuwachtig dus we zijn beiden heel benieuwd!
pi_35580793
Ik moet morgen bloed afnemen! Voor de eerste keer. Ik word nu al nerveus als ik eraan denk... Argh! Alhoewel... beter nemen dan geven want ik ben bang van naalden
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_35591770
Ik heb me een aantal weken ingeschreven als bloeddonor . Krijg eerst nog een uitgebreid onderzoek door een arts? Ben waarschijnlijk wel o-negatief, dat meiske achter de balie was dolblij .

Hoop wel binnenkort dus die afspraak voor de arts binnen te krijgen..
  donderdag 16 maart 2006 @ 08:38:45 #7
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_36077262
Ik heb met mijn vriendin de afspraak gemaakt dat als zij niet meer mag geven (ze is nu 1 keer officieel afgewezen, de 2e keer zit eraan te komen) dat ik het van haar overneem, dat was meer een geintje, maar denk dat ik het toch maar moet gaan waarmaken dan !
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 16 maart 2006 @ 08:46:09 #8
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36077354
He, een bloeddonor topic!

Ik ga over 2 weken voor de 71e keer. Ben begonnen met doneren in 1992 ofzo, maar sinds een aantal jaar plasma en dan gaat de teller wat harder (ben er wel nog een jaar uitgeweest door een kijkoperatie, dat was balen).
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 16 maart 2006 @ 10:38:06 #9
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36079506
Volgende week weer. Zou eigenlijk gisteren gegaan zijn maar we wachten tot volgende week, kunnen we weer met z'n drieën gaan.

Ik ben helaas twee keer dat kaartje vergeten, waar ze die stickers op plakken met je foto etc. Houden ze het nu wel bij? Wil natuurlijk wel een speldje (heb er nu twee)
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  donderdag 16 maart 2006 @ 10:41:19 #10
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36079606
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 10:38 schreef Elegy het volgende:
Volgende week weer. Zou eigenlijk gisteren gegaan zijn maar we wachten tot volgende week, kunnen we weer met z'n drieën gaan.

Ik ben helaas twee keer dat kaartje vergeten, waar ze die stickers op plakken met je foto etc. Houden ze het nu wel bij? Wil natuurlijk wel een speldje (heb er nu twee)
Het aantal keren wordt in de computer bijgehouden (je ziet het ook staan op het vragenformulier bij je gegevens). Zo'n kaartje als jij hebt, heb ik helemaal niet
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_36084123
terugvindpost...

Ik zal vast binnenkort ook weer opgeroepen worden, het is voor mij ook al weer even geleden..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36093558
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 10:41 schreef Mark het volgende:

[..]

Het aantal keren wordt in de computer bijgehouden (je ziet het ook staan op het vragenformulier bij je gegevens). Zo'n kaartje als jij hebt, heb ik helemaal niet
Kijk! dat wist ik helemaal niet. Zal volgende keer eens kijken hoe vaak ik nu ben geweest.
Mijn collectie bestaat tot nu toe uit 3 speldjes.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 07:21:08 #13
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36106774
Hierna krijg je "fraaie" ..... tja, wat zijn het eigenlijk? Ze liggen in ieder geval nog in hun verpakking ergens in een doos
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 17 maart 2006 @ 07:23:20 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_36106783
Wat ik me afvraag kan je ook bloed geven als je veel medicijnen slikt voor bijvoorbeeld hoge bloeddruk?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 07:30:52 #15
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36106815
Als je bloeddruk te hoog is, wordt je zowiezo niet goedgekeurd.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 17 maart 2006 @ 07:41:07 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_36106884
Die is nu wel weer goed maar wel door de medicijnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 07:43:25 #17
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_36106915
Met mijn AB positief zou ik ook als de donder bloed moeten geven.

Hoeveel kan/mag je geven eigenlijk?
En wat zijn de voorwaarden?
Ik ben wel een roker, is dat een issue?

Ben verder kerngezond en mijn bloedgroep is geloof ik vrij zeldzaam dus zitten ze daar dan echt op te wachten?
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:00:14 #18
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36107062
Ze zitten op elke bloedgroep te wachten: op de zeldzame omdat daar weinig donoren voor zijn, en op de algemene omdat daar veel vraag naar is.
Vrouwen geven (dacht ik) 2 tot 3 keer per jaar een halve liter. Voorwaarden? Je wordt vooraf gekeurd en als je daar doorheen komt voldoe je. Wel moet je een aantal regels in je achterhoofd houden (niet doneren als je net ziek bent geweest of naar de tandarts of bezopen). Maar geen rare dingen.
Roken is volgens mij geen probleem.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:59:49 #19
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36107792
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 10:41 schreef Mark het volgende:

[..]

Het aantal keren wordt in de computer bijgehouden (je ziet het ook staan op het vragenformulier bij je gegevens). Zo'n kaartje als jij hebt, heb ik helemaal niet
Ah okee, dan hoef ik er niet helemaal zelf aan te denken. Vorige keer kregen we allemaal zo'n druppie, het druppelstressballetje

Heb jij dan geen pasje oid? Of is dat niet nodig als je plasma geeft?
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_36107811
Ik wil het binnenkort ook gaan doen. Toch mooi als je de medemens wat kan teruggeven!
God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
Vakantie
  vrijdag 17 maart 2006 @ 09:10:16 #21
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36107991
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 08:59 schreef Elegy het volgende:
Heb jij dan geen pasje oid? Of is dat niet nodig als je plasma geeft?
Ik heb er iig geen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_36108060
ik wilde vorige week bloed geven, maar mijn HB was te laag. Erg grote teleurstelling, moet ik zeggen... Het zou voor mij de derde keer geworden zijn, ik heb 2 keer in Leiden gegeven, ben net verhuisd en zou in Rotterdam geven...
pi_36239185
Ik heb 2 weken geleden voor de 5e keer bloed gegeven. Ja, ik kreeg het speldje! Mijn HB was weer goed. Helaas had de naald-in-prik-mevrouw me niet helemaal goed geprikt, want de naald moest even een klein beetje verschoven worden. Niet het meest prettige gevoel wat ik heb meegemaakt. Ik kreeg ook het druppelstressballetje.

Zoals gewoonlijk was er weer iemand die niet goed werd. Deze keer kwam het doordat meneer van tevoren niets gegeten had. Hij wist van zichzelf dat ie dat toch echt moest doen.
Toen ik trouwens zat te wachten voor de "keuring" kwam er een vrouw binnen die voor de 50e (!!) keer bloed kwam geven.
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:31:25 #24
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36254709
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:10 schreef Mark het volgende:

[..]

Ik heb er iig geen.
Vreemd, naja, er zal wel een registratie ergens zijn dan

Vanavond weer, ik maak mij niet zo druk over mijn HB, dat zit altijd wel goed (vaak appels, spinazie en noten eten )
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_36254721
Weet iemand trouwens wat meer van dat HB-gehalte? Kan dat ook te hoog zijn??
De laatste keer had ik 9.8 of zo. Erg hoog, leek mij.
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:40:18 #26
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_36254785
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:33 schreef Typmuts het volgende:
Weet iemand trouwens wat meer van dat HB-gehalte? Kan dat ook te hoog zijn??
De laatste keer had ik 9.8 of zo. Erg hoog, leek mij.
Volgens mij is dat niet zo heel erg hoor.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_36254883
ah leuk topic! Ik heb pas 1 keer bloed gegeven, en het bloedgeven ging wel goed enzo, alleen 2 dagen daarna kreeg ik een enorme blauwe plek(die voor 2 weken bleef zitten) op m'n onderarm en redelijke pijn als ik mijn arm boog, denk dat er iets was mis gegaan maar ik had niets vreemds gevoeld onder het doneren..
maar goed van jullie allemaal dat jullie doneren!
  woensdag 22 maart 2006 @ 09:51:21 #28
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36255887
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:33 schreef Typmuts het volgende:
Weet iemand trouwens wat meer van dat HB-gehalte? Kan dat ook te hoog zijn??
De laatste keer had ik 9.8 of zo. Erg hoog, leek mij.
Ik zat eens na vier dagen spinazie eten op iets van 13
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_36259114
Ik heb morgen de medische keuring..ben benieuwd
pi_36259262
Krijg je daar nou geld voor?
It's a casual life...
pi_36259476
nee wel een broodje o.i.d en wat drinken, maar geld niet..
  FOK!fossiel woensdag 22 maart 2006 @ 21:32:16 #32
1455 Keroppi
kool kikker
pi_36278564
Ik ben laatst afgekeurd vanwege te laag Hb. Sindsdien probeer ik het wel wat op te krikken met appelstroop, spinazie, broccoli en voldoende vlees (vanwege het student zijn wilde ik wel eens teveel op kipfillet leven of gewoon het vlees weglaten zonder fatsoenlijke vervanger). Nu maar hopen dat het de volgende keer weer netjes is.

Ik vind bloedgeven altijd wel leuk, ga met een of twee vriendinnen (bloedbank zit op het universiteitsterrein) dus dat is altijd wel gezellig.
Chick on a mission
pi_36281644
Mooi topic.
Ik ben al een tijd niet meer geweest; telkens net verkouden als ik opgeroepen werd.
Als het goed is krijg ik over 5 weken een oproep. Maar dat hangt ook weer van mijn huidige hardnekkige verkoudheid af
  woensdag 22 maart 2006 @ 23:06:39 #34
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_36282476
Mag je ook bloed geven als jezelf bloed hebt gehad na of tijdens operatie?

Ik heb in sept.05 8 zakken gehad en 13 jan. 06 weer 6 zakken.
Nu zou ik niet mogen omdat ik bloedarmoede heb. Maar zodra dat weer op peil is, zou het dan weer mogen?

Ik was 18 toen ik begon met bloed geven, maar moest na een aantal keren stoppen omdat ik vaak onwel werd daarna. Maar zou het toch wel graag weer willen proberen. Juist omdat ik dankbaar ben voor het bloed wat ik heb mogen ontvangen.
pi_36282557
Nee, als je ooit bloed hebt ontvangen dan mag je niet meer doneren.
Wel kun je andere mensen enthousiast maken om donor te worden of helpen als vrijwilliger op het donorcentrum.
Jammer he? Ik kan me zo goed voorstellen dat je juist extra graag bloed wilt kunnen doneren als je het zelf een keert hebt mogen ontvangen.
  woensdag 22 maart 2006 @ 23:09:39 #36
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36282613
Na een bloedtransfusie mag je geen bloed meer geven, helaas.

Vanavond weer gegeven, voor de dertiende keer. Nog maar zeven keer en ik heb weer een speldje
Mijn Hb was dit keer 10,7, bloeddruk 120/70 en ik deed er 8 min 17 over
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_36282718
Mijn bloeddruk is nogal laag. Kan ik daar iets aan doen, behalve me misselijk eten aan driedubbelzoute drop?
Ik pak altijd zo'n knijpding nog voordat de band om mijn arm gaat. En maar als een gek knijpen om te voorkomen dat dat ding gaat piepen.
  woensdag 22 maart 2006 @ 23:15:16 #38
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_36282861
Ja! Dat vind ik echt heeel erg jammer! Is er ook een reden waarom niet?

Ik zal eens kijken hier voor vrijwilligers werk oid!
  woensdag 22 maart 2006 @ 23:22:36 #39
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36283260
Ik was laatst om drie buisjes te laten prikken voor bloedplaatjes/stamcel donatie. Werd ik ook niet lekker .. Voor mij dus voortaan lekker onderuit op zo'n relaxte stoel. Dit was nu op een gewone bureaustoel.. ik dacht dat kan wel even, het zijn maar drie buisjes..
Wel leuk dat ze dan ontzettend bezorgd en bemoederend gaan doen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  FOK!fossiel donderdag 23 maart 2006 @ 09:59:48 #40
1455 Keroppi
kool kikker
pi_36289371
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 23:22 schreef nixxx het volgende:

Wel leuk dat ze dan ontzettend bezorgd en bemoederend gaan doen
Ik vind ze altijd zo ontzettend moederlijk. Bij mij gaat de afname altijd zonder problemen, maar ze doen altijd alsof je elk moment in elkaar kunt storten.


Elegy, wat doe je voor zo'n hoog Hb, ik wil het ietsje opkrikken omdat ik de laatste keer ben afgekeurd en daarvoor ook al op het randje zat.
Chick on a mission
  donderdag 23 maart 2006 @ 10:13:28 #41
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36289675
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:59 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Ik vind ze altijd zo ontzettend moederlijk. Bij mij gaat de afname altijd zonder problemen, maar ze doen altijd alsof je elk moment in elkaar kunt storten.


Elegy, wat doe je voor zo'n hoog Hb, ik wil het ietsje opkrikken omdat ik de laatste keer ben afgekeurd en daarvoor ook al op het randje zat.
Ik eet veel vlees, vis en fruit (vooral appelsen kiwi's) en af en toe wat noten. Verder niets speciaals, gewoon een flinke hoeveelheid groente, fruit, vlees en aardappels/pasta/rijst. En twee dagen van te voren wat extra spinazie. Mijn Hb is altijd tussen de 10-11,5 oid
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_36291057
ik ben weer opgeroepen om ergens volgende week voor de 2e keer bloed te gaan geven. Echter heb ik mij zo'n anderhalve week terug flink gesneden aan een stuk glas. Ik hoefde geen tetanusprik enzo want die geldt nog tot m'n 21e/22e. Ook is het niet gaan ontsteken en de wond bleef de afgelopen 2 dagen ofzo gewoon dicht.
Weet een van jullie of ik dan aankomende week wel gewoon kan bloedgeven?

En inderdaad, de eerste keer dat ik moest bloedgeven vond ik ook al dat ze een beetje te bezorgd deden, ik had nergens last van en dat moest ik dan wel 10x herhalen, niet dat ik me erg aan geergerd hebt maar ik vond 't wel grappig
pi_36292107
Om het zeker te weten, moet je gewoon even bellen naar dat nummer wat op je oproepkaart staat. Dan krijg je ook zo'n overbezorgde moeder (wel lief hoor..) aan de telefoon en vertelt je wat je het beste kan doen.
pi_36292588
oke dank u
  donderdag 23 maart 2006 @ 12:09:31 #45
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_36292632
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 23:22 schreef nixxx het volgende:
Ik was laatst om drie buisjes te laten prikken voor bloedplaatjes/stamcel donatie. Werd ik ook niet lekker .. Voor mij dus voortaan lekker onderuit op zo'n relaxte stoel. Dit was nu op een gewone bureaustoel.. ik dacht dat kan wel even, het zijn maar drie buisjes..
Wel leuk dat ze dan ontzettend bezorgd en bemoederend gaan doen
Dat heb ik dus ook wel es. Daar word ik dus helemaal triest van. Ze voeren je, bij wijze van spreken, nog net niet af met een brancard maar alle voorzichtigheid wordt wel in acht genomen...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  donderdag 23 maart 2006 @ 17:35:32 #46
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36302819
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:09 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook wel es. Daar word ik dus helemaal triest van. Ze voeren je, bij wijze van spreken, nog net niet af met een brancard maar alle voorzichtigheid wordt wel in acht genomen...
ow.. jou niet met een brancard mij wel dus.. toen even gelegen in een kamertje.. zuster erbij natte handdoek op hoofd.. dokter die ook steeds weer binnenkwam en dan voel je je goed, wil je rechtop gaan zitten nou ze gaan nog net niet op je zitten om je liggend te houden maar het leek er wel op
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36304540
Vandaag moest ik dus voor de medische keuring Werd afgekeurd, m'n ijzergehalte was te laag Nu mag ik over 3 maanden pas weer.. komt goed uit, ben toch 3 maanden weg

Wel jammer, had graag bloed gegeven .
  donderdag 23 maart 2006 @ 18:38:56 #48
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36304661
quote:
Op maandag 27 februari 2006 23:11 schreef AnnekeM het volgende:
En hier de site van Sanquin, de organisatie die de bloeddonaties verzorgt en de plek waar je je kan aanmelden om donor te worden.
Hoi Als je die site even bekijkt, kom je een bekende tegen (linkje naar de juiste pagina: klik hier

[ Bericht 17% gewijzigd door Mylene op 23-03-2006 18:42:28 (linkje aangepast i.v.m. lay-out) ]
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 23 maart 2006 @ 19:28:28 #49
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36305953
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:38 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Hoi Als je die site even bekijkt, kom je een bekende tegen (linkje naar de juiste pagina: klik hier
linkje geeft een error.. maar ik gok de 1st lab assistent? Met je fotoboek ernaast
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36311913
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:38 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Hoi Als je die site even bekijkt, kom je een bekende tegen (linkje naar de juiste pagina: klik hier

Ah, ik zie het! Je zus
Is het trouwens niet wat voor jou om bloed/plasma te gaan geven? Je moet je zus wel een beetje steunen in haar werk
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:36:49 #51
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36311988
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 19:28 schreef nixxx het volgende:

[..]

linkje geeft een error.. maar ik gok de 1st lab assistent? Met je fotoboek ernaast
klopt maar dat ben ik dus niet, maar mijn zus (die 14 jaar ouder is, weet je direct hoe ik er tegen die tijd uit zie )
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:42:00 #52
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36312205
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:36 schreef Viking84 het volgende:

[..]

klopt maar dat ben ik dus niet, maar mijn zus (die 14 jaar ouder is, weet je direct hoe ik er tegen die tijd uit zie )
sorry
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 25 maart 2006 @ 16:14:13 #53
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36356581
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:35 schreef AnnekeM het volgende:

[..]


Ah, ik zie het! Je zus
Is het trouwens niet wat voor jou om bloed/plasma te gaan geven? Je moet je zus wel een beetje steunen in haar werk
Oh, die vraag
Agnes werkt daar alleen maar omdat het goed verdient hoor niet omdat ze bloed geven zelf zo belangrijk vindt.
Nee, ik zou niet weten waarom eigenlijk. Nooit over nagedacht
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 25 maart 2006 @ 16:19:42 #54
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36356755
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 16:14 schreef Viking84 het volgende:
Nee, ik zou niet weten waarom eigenlijk. Nooit over nagedacht
Maar je verwacht wel dat er bloed voor jou is, indien nodig?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_36356921
Hey, leuk topic!

*werft donors voor de bloedbank*
  zaterdag 25 maart 2006 @ 17:12:16 #56
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36358140
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 16:19 schreef Mark het volgende:

[..]

Maar je verwacht wel dat er bloed voor jou is, indien nodig?
gelukkig zijn er genoeg mensen die er anders over denken.

Maar ga me nu niet als een boosdoener afschilderen . Wellicht ben ik wel bij een hoop filantoprische instellingen actief waar jullie dan weer niet bij stil staan
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 25 maart 2006 @ 17:14:42 #57
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36358195
Dat zeg ik ook niet, maar de vraag "waarom eigenlijk" is natuurlijk heel eenvoudig te beantwoorden. Laten we de vraag omdraaien: waarom niet?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_36359140
Er zijn genoeg persoonlijke redenen om het liever niet te willen doen.

En als je er goed over nagedacht hebt, en besloten hebt dat je het écht niet wilt doen, dan hoef je ook niet. Er zijn ook genoeg andere manieren waarmee je je kan inzetten voor de maatschappij. Ten slotte hoeft nu ook weer niet heel Nederland bloed te geven.

Wel zou ik er goed over nadenken zodat je voor jezelf duidelijk hebt waarom je het niet doet, als je besluit dat je het niet wil gaan doen of een keer wil proberen. Besef dat het jou maar heel even kost, praktisch niets, en dat je er per keer 3 mensenlevens mee redt.

Dus denk er eens goed over na waarom je wel of geen bloed zou willen geven, en dan is elke keuze goed.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 18:10:49 #59
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36359696
Ja voor mij is er in principe geen reden voor om het niet te doen hoor. Het is gewoon nog nooit in me opgekomen. Ik heb ook geen idee hoe ik me voor zoiets moet aanmelden als ik me al moet aanmelden. Of kan ik gewoon een bloedbank inlopen en zeggen: "Hoi , ik wil graag bloed doneren"? Ik sta er niet onwelwillend tegenover hoor. Als ik het bloed makkelijk kan missen en er mensenlevens mee kan redden, ja waarom niet
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 25 maart 2006 @ 18:20:28 #60
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36359927
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 18:10 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb ook geen idee hoe ik me voor zoiets moet aanmelden als ik me al moet aanmelden. Of kan ik gewoon een bloedbank inlopen en zeggen: "Hoi , ik wil graag bloed doneren"?
Hier vind je alle info: http://www.sanquin.nl/san(...)_nl.nsf?OpenDatabase (kopje "Aanmelden")

Succes!
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  zaterdag 25 maart 2006 @ 18:29:21 #61
28309 Wunk
Komt gewoon door die konijnen
pi_36360142
tvp'tje

Ik heb toen ik een jaar of 14 was altijd gezegd dat ik ook bloed zou gaan geven.., maar 't is er eigenlijk nog nooit van gekomen (ben nu 26)

Misschien toch maar eens een formuliertje invullen.., volgens mij ben ik A positief..
pi_36360331
Onder de link van Mark staat inderdaad het aanmeldingsformulier en de info.

Als je je aanmeldt krijg je een informatiepakket en een oproep voor een keuring. Bij die keuring wordt een klein beetje bloed afgenomen om te testen of het bloed geschikt is voor donatie, er wordt ook gekeken of het voor jou verantwoord is om te geven. Je hebt een gesprek met een arts van de bloedbank, en kunt vragen stellen.

Als alles in orde is krijge 2 tot 3 maanden later een eerste oproep. De eerste keer duurt wat langer omdat ze je met veel zorg behandelen, maar in principe duurt de donatie zo'n 10 minuten. Daarna krijg je om de 3 maanden (maximaal) een oproep. Je kunt dan de hele week langskomen (hangt er een beetje vanaf waar je woont) op een tijdstip dat het jou uitkomt. Kun je niet, dan is er geen man overboord, kun je gewoon afbellen en krijg je 3 maanden later weer een oproep.

Succes.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 20:38:29 #63
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_36363876
is ff kijken of ikhet ook mag/kan doen
  zaterdag 25 maart 2006 @ 20:39:17 #64
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_36363898
argh kutzooi... moet 18 zijn
  zondag 26 maart 2006 @ 00:47:08 #65
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_36369315
Nog een jaartje geduld dus...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_36373805
Bummer!

Ik had me net opgegeven in Leeuwarden bij sanquin. Ben al wel getest in december maar ze hadden me nog niet opgeroepen om daadwerkelijk te geven.

Nu zit ik in India (an heb een vaccinatie reeks voor Hep B achter de rug, de laatste krijg ik als ik weer terug ben, standaard procedure voor een verblijf langer dan 3 maanden in India) en ze hebben al aangegeven dat ik dan een jaar lang niks mag geven.

Best jammer want ik ben al 5~6 keer in India geweest en nog nooit hier iets opgelopen.

Nou ja.... dan eind 2007 maar (als ik voor die tijd natuurlijk niet weer in India verschijn want dan mag het weer een tijd niet............)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_36441251
Zojuist bloedgegeven. Ik dacht dat de verpleegsters wat overbezorgd waren toen ik naderhand aangaf me een beetje slapjes te voelen, ze lieten me bijna niet meer gaan. Ik wilde me echter niet laten kennen en ben toen ik me weer redelijk 'oke' voelde lekker naar huis gefietst. Onderweg nog even langs de supermarkt. Toen ik de supermarkt binnenliep was alles nog goed, ik voelde me fit en krachtig. Bij de kassa voelde ik echter de grond onder mijn voeten verdwijnen en ging ik bijna 'out'. Het scheelde maar een haartje. Naderhand heb ik het toch nog gepresteerd om in schildpaddentempo de bult hier op te fietsen. Op het moment voel ik me net een dweil.

Tering, het zal wel komen door een zwaar weekend met redelijk wat drank en weinig slaap...

[ Bericht 0% gewijzigd door nozem op 28-03-2006 18:55:57 ]
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:34:18 #68
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36443150
klinkt niet zo lekker nozem

ik mag volgende week weer
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36462763
Ik wil het eigenlijk ook wel gaan doen, maar nu zag ik op de site staan dat er een wachttijd van een jaar is wanneer je een piercing hebt laten zetten. Dit zou in verband zijn met dat ze nooit weten of het hygiënisch gebeurd is.

Ik vind het nogal een vreemde termijn eigenlijk, en ik zou dus nog niet mogen. Maar aan de andere kant, controleren kunnen ze het ook niet. Bovendien zijn m'n piercings prima genezen...
  woensdag 29 maart 2006 @ 15:36:30 #70
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_36464245
Het gaat niet om de genezing van de piercings, het gaat erom dat je bijvoorbeeld besmet kunt raken met HIV of Hepatitis en dat kunnen ze na een tijdje pas in je bloed zien.

Ze laten je dus een jaar niet doneren, waardoor het vrijwel zeker is dat een mogelijke besmetting in het bloed terug te vinden is zodat er geen mensen zijn die besmet bloed krijgen.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_36464677
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 15:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Het gaat niet om de genezing van de piercings, het gaat erom dat je bijvoorbeeld besmet kunt raken met HIV of Hepatitis en dat kunnen ze na een tijdje pas in je bloed zien.

Ze laten je dus een jaar niet doneren, waardoor het vrijwel zeker is dat een mogelijke besmetting in het bloed terug te vinden is zodat er geen mensen zijn die besmet bloed krijgen.
Ohja, stom dat ik daar niet aan gedacht heb.
In dat geval wordt het wachten tot november
pi_36466431
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 14:47 schreef Adurothiel het volgende:
Maar aan de andere kant, controleren kunnen ze het ook niet.
Fijn is dat... ik hoop niet dat meer (potentiële) donoren zo denken. Het gaat er niet om wat jij denkt wat kan of niet. Dat zal de ontvanger van het donorbloed niet echt geruststellen. Zij vertrouwen erop dat wij met goede bedoelingen ons bloed afgeven.
Niemand profiteert ervan als de criteria niet nageleefd worden.

Gelukkig begrijp je nu wel door waarom ze zo streng zijn. En tot november valt ook wel mee. Daarna kun je de rest van je leven nog bloed geven.

Sorry als ik wat streng klink.
pi_36466738
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 16:36 schreef wyccie het volgende:
Niemand profiteert ervan als de criteria niet nageleefd worden.
Och, als het de meer belachelijke criteria betreft denk ik dat de ontvanger van het bloed wel degelijk profiteert van het bloed wat ie anders niet had ontvangen omdat de donor eigenlijk niet had mogen geven, als je me nog volgen kunt. Ik ga echt niet de homofiele kennis waarvan ik weet dat ie zijn hele leven maar 1 partner heeft gehad (voor de partner geldt dat ook) verlinken, om maar wat te noemen.
pi_36466881
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 16:36 schreef wyccie het volgende:

[..]

Fijn is dat... ik hoop niet dat meer (potentiële) donoren zo denken. Het gaat er niet om wat jij denkt wat kan of niet. Dat zal de ontvanger van het donorbloed niet echt geruststellen. Zij vertrouwen erop dat wij met goede bedoelingen ons bloed afgeven.
Niemand profiteert ervan als de criteria niet nageleefd worden.

Gelukkig begrijp je nu wel door waarom ze zo streng zijn. En tot november valt ook wel mee. Daarna kun je de rest van je leven nog bloed geven.

Sorry als ik wat streng klink.
die uitspraak bedoelde ik meer in de zin van dat ik het een vreemde termijn vond (nu niet meer dus). Het is voor de "mensen van de bloedbank" niet na te gaan of de termijn verstreken is. Als het me echt niet zou interesseren, zou ik hier ook niet posten en gewoon "ongeoorloofd" bloed gaan geven.
pi_36467297
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 16:45 schreef anneja het volgende:

[..]

Och, als het de meer belachelijke criteria betreft denk ik dat de ontvanger van het bloed wel degelijk profiteert van het bloed wat ie anders niet had ontvangen omdat de donor eigenlijk niet had mogen geven, als je me nog volgen kunt. Ik ga echt niet de homofiele kennis waarvan ik weet dat ie zijn hele leven maar 1 partner heeft gehad (voor de partner geldt dat ook) verlinken, om maar wat te noemen.
De vragen op de lijst die daarop betrekking hebben, zijn inderdaad nogal ongenuanceerd. Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik begrijp ook dat de Bloedbank zoveel mogelijk grote risicogroepen wilt uitsluiten.

Aan de andere kant, waarom protesteert alleen deze groep? Ook mensen die een bloedtransfusie hebben gehad worden nu uitgesloten, en mensen die in een bepaalde tijd in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest ook. Vinden zij dit ook discriminatie, vinden zij deze regel onzin?
Uit de reacties die ik in het donorblad Bloedverwant lees, merk ik op dat zij er wel begrip voor tonen. Waarom dan de homoseksuelen niet?

Ik vind trouwens wel dat homoseksuelen (in de situatie die jij hebt beschreven) bloed zouden mogen geven. Maar het is ook lastig om iemands seksleven te beoordelen en categoriseren als veilig of onveilig. Het verschilt per individu. Dat is moeilijk om in een vragenlijst te implementeren.
In België zijn ze daar wel mee bezig, las ik net.
pi_36467704
Je mag sommige maatregelen dan cru vinden, maar door die maatregelen is de Nederlandse bloedbank wel de veiligste bloedbank in de hele wereld.

En één van de manieren om dit te kunnen garanderen is door álle risico-groepen uit te sluiten. En hoe lullig het ook klinkt, homofielen zijn nu eenmaal een risico-groep. Als één van mijn vrienden homo zou zijn en bloed zou geven, zou ik hem natuurlijk niet verlinken - maar ik zou hem er wel op aanspreken. Eerlijk gezegd zie ik ook niet in waarom je zo graag bloed zou willen geven dat je doelbewust gaat liegen tegen de bloedbank. Het enige wat je daarmee doet is patiënten onnodig in gevaar brengen, ook al denk je dat met jouw bloed alles in orde is. Dat zal 99% van de tijd ook zo zijn, maar die ene keer dat het niet zo is en er een patiënt doodgaat is natuurlijk altijd één keer teveel. Sowieso is het niet zo dat de bloedbank een tekort heeft, in Nederland gaan geen mensen dood omdat er geen bloed beschikbaar is.

Wat je daarbij ook moet onthouden is (en dit geldt natuurlijk in mindere mate voor het homo-verhaal, maar meer voor de piercings) dat eventuele bacteriën die jij in je bloed hebt door het zetten van die piercing voor jou niet schadelijk zijn. Jij hebt een goede weerstand, jouw lichaam kan die bacteriën wel de baas. Iemand die een immuunziekte heeft of om andere reden bloed nodig heeft, heeft niet zo'n goede weerstand, en voor zo iemand kunnen die paar bacteriën dodelijk zijn.

Bloed geven is erg goed om te doen, maar wel volgens de regels van de bloedbank.
  woensdag 29 maart 2006 @ 18:06:14 #77
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36468935
Yep, heb zelf een jaar over moeten slaan wegens een kijkoperatie. De kans dat er iets met mijn bloed mis zou zijn was MINIMAAL, maar er wordt gewoon nul procent risico genomen. En dat is een geruststellende gedachte als je het Franse hemofilie-drama in gedachten houdt.
Ik zou wel enorm balen als ik wegens een bloedtransfusie nooit meer zou mogen geven....
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_36471589
Vandaag voor de 2de keer bloed gegeven en lekker 's avonds nog hard gewerkt, ging perfect. Waren vandaag alleen een hoop nieuwe mensen(stage-lopers) die niet wisten hoe alles moest en het duurde daarom wel erg lang.
Was nog een vrouw flauwgevallen die werd op een aparte stoel gehesen die op zijn kop kon zeg maar, best interessant om te zien. Met de voeten omhoog is namelijk niet goed genoeg als je een halve liter bloed kwijt bent.

Verder kan ik het iedereen aan raden je helpt er gewoon mensen mee en als je in goede conditie bent merk je er niks van.
Bram.
  woensdag 29 maart 2006 @ 19:52:26 #79
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_36471859
Ik heb een vraagje over het aanmelden:
Er wordt naar het adres van mijn huisarts gevraagd, deze is aangesloten bij een groepspraktijk, moet ik nu zijn huisadres geven of die van de groepspraktijk?
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_36471932
Werkadres lijkt mij, niet z'n prive-adres

Ik ga morgen weer bloed geven. Mij benieuwen hoe het tegen die tijd met m'n bloeddruk staat, want ik eet momenteel drop bij het leven.
  woensdag 29 maart 2006 @ 20:01:26 #81
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_36472127
Gedaan!
Hoelang duurt het eigenlijk voordat je opgeroepen wordt om te testen?
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_36486084
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 17:07 schreef wyccie het volgende:
Uit de reacties die ik in het donorblad Bloedverwant lees, merk ik op dat zij er wel begrip voor tonen. Waarom dan de homoseksuelen niet?
Omdat ik, als heteroseksueel, op mijn woord word geloofd als ik zeg dat ik geen wisselende seksuele contacten heb. Een homo wordt sowieso uitgesloten, ook als hij minder promiscue en overspelig is dan de gemiddelde hetero. Die wordt dus standaard niet geloofd. Ik zou daar ook niet happy van worden.

Bij de bloedtransfusies en het verblijf in de UK geldt dat niet. Je weet niet van wie je het bloed hebt gehad (bij de transfusie) en je weet niet zeker dat je niks met vCJ hebt gegeten (UK). Dus ben je sowieso al niet zo snel geneigd te zeggen dat de kans dat er iets mis is met je bloed nul is, en is het een stuk begrijpelijker dat de bloedbank zegt 'ja leuk dat je zelf denkt dat er niks mis is, maar we sluiten je toch uit'. Als ik dus twee weken langer in de UK was geweest zou ik dat gewoon zeggen (en uitgesloten worden), maar als ik een man was met precies mijn levensstijl als nu zouden ze de boom in kunnen.
pi_36486144
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 17:07 schreef wyccie het volgende:
Ik vind trouwens wel dat homoseksuelen (in de situatie die jij hebt beschreven) bloed zouden mogen geven. Maar het is ook lastig om iemands seksleven te beoordelen en categoriseren als veilig of onveilig. Het verschilt per individu. Dat is moeilijk om in een vragenlijst te implementeren.
Maar geldt dat voor hetero's niet net zo goed? Ik weet wel dat voor homo's de risico's van seks met wisselende en onbekende partners groter zijn, maar bij hetero's zijn die zeker niet nul. En hetero's worden niet uitgesloten, terwijl ik niet inzie waarom die eerlijker zouden zijn bij het invullen van de vragenlijst.
pi_36502988
Probleem bij Creutzfeldt Jakob is niet alleen dat je niet zeker weet of je er wel of niets van hebt gegeten, maar ook dat het niet via bloed aan te tonen is dat je het hebt. Er is op dit moment nog geen enkele manier om bij iemand aan te tonen dat hij aan Creutzfeldt Jakob lijdt, behalve de na overlijden de schedel openzagen, naar de hersenen kijken en zeggen 'jep, dat was Creutzfeldt Jakob!'

Ik snap nog steeds niet goed waarom sommige homoseksuelen hun recht op emancipatie boven de gezondheid van patiënten stellen. Door moedwillig te liegen brengen ze het leven van patiënten die bloedtransfusies in gevaar. Zelfs als ze van zichzelf weten dat ze monogaam zijn. Je kan HIV altijd langer dragen, je partner kan vreemdgaan, er zijn zoveel dingen die je niet in je macht hebt. En nee, HIV kan net zo goed door heteroseksuelen overgedragen worden - maar ook hun wordt gevraagd naar onveilige seks. Maar ik snap het gewoon niet, je bent toch niet minderwaardig als je geen bloed geeft?

Denk bij bloed geven aan de patiënten, in plaats van alleen maar aan jezelf, en doe het gewoon volgens de regels van de bloedbank zodat de veiligheid van de patiënten zo goed mogelijk gewaarborgd kan worden.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 07:07:49 #85
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_36514721
Inderdaad, ik heb gisteren afgebeld omdat ik verkouden ben geworden (vastzittend slijm enzo). Dan maar 2 weken later.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 31 maart 2006 @ 09:37:38 #86
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_36516117
Eens met Filmfreek. Ze behoren gewoon tot een risicogroep. Dat ze het niet leuk vinden dat te moeten horen is hun eigen probleem. Eén van de weinige gevallen waarin discriminatie gewenst is, hoe krom het ook lijkt.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_36622832
Hoe krijg ik het toch voor elkaar om altijd op de drukste tijdstippen te verschijnen?
Ik was BIJNA omgedraaid toen ik de drukte zag, maar ik was er nu toch al en het kwam juist vanavond zo goed uit etc etc.....pfffff! En die verpleegsters maar zeggen dat het extreem druk was....bij mij is het ALTIJD zo druk, behalve die keer dat ik 's avonds op 5 december ging en kennelijk half Nijmegen dacht dat de bloedbank wel dicht zou zijn

Nouja, hoe dan ook, het is weer gebeurd, het gaat goed, en ik blijf m'n persoonlijk record HB verbeteren
  maandag 3 april 2006 @ 21:59:43 #88
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36623368
quote:
Op maandag 3 april 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Hoe krijg ik het toch voor elkaar om altijd op de drukste tijdstippen te verschijnen?
Ik was BIJNA omgedraaid toen ik de drukte zag, maar ik was er nu toch al en het kwam juist vanavond zo goed uit etc etc.....pfffff! En die verpleegsters maar zeggen dat het extreem druk was....bij mij is het ALTIJD zo druk, behalve die keer dat ik 's avonds op 5 december ging en kennelijk half Nijmegen dacht dat de bloedbank wel dicht zou zijn

Nouja, hoe dan ook, het is weer gebeurd, het gaat goed, en ik blijf m'n persoonlijk record HB verbeteren
ik mocht ook vanaf vandaag weer maar te druk en geen tijd om goed te eten voor bloedbank sloot.. morgen maar doen, want woensdag squash spelen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36624018
We kregen trouwens een formulier waarop we moesten invullen hoe lang we overal moesten wachten, blijkbaar hebben ze zelf ook wel door dat het wel erg druk is. Ik heb erbij geschreven of ze niet kunnen zorgen dat de grote opstopping net NA de controle zit ipv net ervoor, want ik had me flink genaaid gevoeld als ik, zoals vandaag, drie kwartier op die controle had gewacht om vervolgens te horen dat ik onverrichterzake naar huis mag vanwege te laag HB, oid
  maandag 3 april 2006 @ 22:28:19 #90
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36624486
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:16 schreef thaleia het volgende:
We kregen trouwens een formulier waarop we moesten invullen hoe lang we overal moesten wachten, blijkbaar hebben ze zelf ook wel door dat het wel erg druk is. Ik heb erbij geschreven of ze niet kunnen zorgen dat de grote opstopping net NA de controle zit ipv net ervoor, want ik had me flink genaaid gevoeld als ik, zoals vandaag, drie kwartier op die controle had gewacht om vervolgens te horen dat ik onverrichterzake naar huis mag vanwege te laag HB, oid
je flink genaaid voelen is niet altijd verkeerd he
vrouwen ook altijd met hun te lage Hb
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36624659
Ik ben jaren geleden twee keer achter elkaar afgekeurd wegens te laag HB, de laatste keer nadat ik door de stromende regen naar de bloedbank was gefietst. Toen heb ik me voorgenomen dat ik er bij een derde keer het bijltje bij neer zou gooien. Alsof God het doorhad: de volgende keer zat ik NET op de grens

Tegenwoordig zit ik om mij onbekende redenen steeds hartstikke ruim boven de grens, heb niet het idee dat ik anders ben gaan eten oid. Maar ik vind het wel best, het is erg irritant als je steeds voor niks komt nl.
  maandag 3 april 2006 @ 22:35:44 #92
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36624810
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:32 schreef thaleia het volgende:
Ik ben jaren geleden twee keer achter elkaar afgekeurd wegens te laag HB, de laatste keer nadat ik door de stromende regen naar de bloedbank was gefietst. Toen heb ik me voorgenomen dat ik er bij een derde keer het bijltje bij neer zou gooien. Alsof God het doorhad: de volgende keer zat ik NET op de grens

Tegenwoordig zit ik om mij onbekende redenen steeds hartstikke ruim boven de grens, heb niet het idee dat ik anders ben gaan eten oid. Maar ik vind het wel best, het is erg irritant als je steeds voor niks komt nl.
hoe lang moet je dan wachten voor je weer kan? geld het als een mislukte donatie?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36624936
Ja, als ik het me goed herinner wel (het is al jaren geleden). Er zaten steeds wel een paar maanden tussen de afkeuring en de volgende oproep. Is op zich ook wel handig, want je moet effe de tijd hebben om je te lage HB weg te werken he
  maandag 3 april 2006 @ 22:40:25 #94
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36625033
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:38 schreef thaleia het volgende:
Ja, als ik het me goed herinner wel (het is al jaren geleden). Er zaten steeds wel een paar maanden tussen de afkeuring en de volgende oproep. Is op zich ook wel handig, want je moet effe de tijd hebben om je te lage HB weg te werken he
hoe moet ik weten hoe lang dat duurt ik heb dat nooit
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36632705
Ik ben een paar jaar geleden bloed gaan geven. Niet meteen om iets goeds te doen voor anderen maar omdat ik bang was voor spuiten. Ik dacht dat ik van die angst af kon komen als ik er vaker mee geconfronteerd werd. En ondertussen deed ik nog iets goeds. Toch een fijn gevoel.
Jammergenoeg werd het van kwaad tot erger. Er gebeurde elke keer wel iets bij mij, van verkeerd prikken tot dat mijn apparaatje ging piepen en elke keer zorgde dat er weer voor dat ik niet goed werd, half flauw viel. Ik ben er toen maar mee gestopt. Vantevoren was me al duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat ik elke keer niet goed zou raken [dit voor anderen]
  woensdag 5 april 2006 @ 09:11:09 #96
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_36664467
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:40 schreef nixxx het volgende:

[..]

hoe moet ik weten hoe lang dat duurt ik heb dat nooit
Ik werd voor een periode van drie maanden afgekeurd toen mijn Hb een keer te laag was.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_36814093
Beetje een domme vraag, maar het Hb-gehalte, slaat dat op het aantal rode bloedcellen of ijzer ofzo?
In België staat er een overzichtje met een aantal waarden op het blad, van de laatste 7 giften. (waarde die aangeeft hoe het met witte bloedcellen zit, hematocrietwaarde, bloeddruk en pols...)
Ze nemen elke keer bloeddruk en pols en kijken even naar je waarden of ze in orde zijn voor je gaat geven.
Afgelopen vrijdag bloedplaatjes gaan geven, maar je ligt echt wel eeuwen aan dat apparaat (70min). En je lippen tintelen zo raar door het antistollingsmiddel

Verder vind ik het raar dat de termijn bloedplaatjes-bloed 1 week is, en bloed-bloedplaatjes 8 weken. Hetzelfde geldt voor bloed-plasma of plasma-plaatjes. Snap niks van die termijnen maar goed, dat zal wel allemaal netjes uitgezocht zijn.
  maandag 10 april 2006 @ 18:15:51 #98
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36829706
Hb is ijzer gehalte

Blijkbaar is het in belgie anders dan in nederland geregeld. Je hebt bloedplaatjes gegeven? is dat op afroep als er een matchende patient is?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36833437
Dat mag je kiezen. Als je bloedgroep A of O hebt en je wilt plaatjes geven, meld je dit gewoon aan de verpleger arts. Die stelt je dan voor de keuze: ofwel bel je zelf om te kijken of er donoren nodig zijn, ofwel bellen zij jou op als ze donoren te kort komen, of je maakt zelf alvast een afspraak. Bloedplaatjes zijn maar een dag of 5 houdbaar geloof ik.

Ik had er zelf nooit bij stilgestaan dat ik dat ook kon geven, totdat de arts me bij controle vroeg of ik plaatjes wou geven. (bloedgroep 0+) Helaas mocht ik die eerste keer niet omdat ik die week aspirine had geslikt. En nu geef ik altijd op een vrijdagnamiddag, dan hoef ik niet te werken en kan ik vooraf voldoende eten. Al laat ik regelmatig gaten vallen, dan ga ik een tijd tweewekelijks en dan weer 3 maanden niet ofzo.
  maandag 10 april 2006 @ 21:07:51 #100
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_36835848
das hier heel anders... voor plaatjes moet je je nog apart opgeven en dan wordt er een uitgebreide weefseltypering gedaan. verder bloed geven 5 keer per jaar maximaal voor mannen en 4 keer voor vrouwen. plasma geven mag wel vaker..

bij mij ging het prikken niet lekker net.. zuster moest erbij blijven zitten en beethouden om hem door te laten stromen.. en nu doet het pijn
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_36846494
Hier gebeurt weefseltypering alleen voor stamceldonatie. Daarvoor moet je je apart opgeven.
Gek hè, dat voor twee landen de regelgeving zo verschillend is? Bloed mag je hier maximaal 4x geven (m/v), plasma maximum 30 keer en plaatjes maximum 24 keer.
Hoop dat je arm snel beter aanvoelt. Was het misschien de arm die je normaal niet neemt? Want aders zijn, net als alles in het lichaam, niet symmetrisch.
pi_36954877
Ik zit erover te denken om ook bloeddonor te worden nu ik 18 ben geworden (als ze tenminste op mijn bloed zitten te wachten ), maar ik heb een vraagje:
Mag je als je koortslip hebt gehad wel bloed geven? Want bij koortslip is het zo, dat wanneer je dat één keer hebt gehad, je er je hele leven vatbaar voor blijft.
Verder weet ik niet zeker wat mijn bloedgroep is, ik geloof A+ (erg veel voorkomend), en of ze me eigenlijk wel nodig zullen hebben...
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:11:01 #103
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_36955056
Leuk bloedgeven, maar het geeft wel wat problemen:
1) Bloed gaan geven, eerste keer, ze hebben iemand die het prikken moet oefenen, prima, kom maar op: resultaat, 15 ml bloed in het zakje en blijkbaar een naald die vaccuum zoog op mijn vaatwand. 2 dagen later een hele blauwe arm, heeft een week lang pijn gedaan.
2) Bloed geven, 2de keer: ditmaal gevraagd om iemand met ervaring, gezien het vorige incident: netto resultaat blijft gelijk, weinig gedoneert, veel blauw!

Sindsdien word ik -met mijn goede bedoelingen- niet meer opgeroepen.

Recentelijk voor de afname van twee buizen bloed naar het ziekenhuis en alles ging goed. Nou ja, alles: bloed aftappen was geen probleem, maar een dag later was wel heel het gebied (4cm2) rond de plek waar ze geprikt hadden blauw...

Feest...
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:26:38 #104
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_36955631
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:05 schreef Spite_and_Malice het volgende:
Ik zit erover te denken om ook bloeddonor te worden nu ik 18 ben geworden (als ze tenminste op mijn bloed zitten te wachten ), maar ik heb een vraagje:
Mag je als je koortslip hebt gehad wel bloed geven? Want bij koortslip is het zo, dat wanneer je dat één keer hebt gehad, je er je hele leven vatbaar voor blijft.
Verder weet ik niet zeker wat mijn bloedgroep is, ik geloof A+ (erg veel voorkomend), en of ze me eigenlijk wel nodig zullen hebben...
Een koortslip is alleen besmettelijk als je er echt eentje hebt zitten. Ik heb er in ieder geval nooit last van gekregen door een donatie. En als je bloedgroep vaak voorkomend is, zullen ze hem ook vaker nodig hebben. Er is immers een grotere kans dat iemand met dezelfde bloedgroep als jij bloed nodig heeft... En als jij meedoet, hoeven anderen minder vaak te doneren, zo worden de lasten een beetje verdeeld. Gewoon doen dus.
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:11 schreef TeleluvR het volgende:
Leuk bloedgeven, maar het geeft wel wat problemen:
1) Bloed gaan geven, eerste keer, ze hebben iemand die het prikken moet oefenen, prima, kom maar op: resultaat, 15 ml bloed in het zakje en blijkbaar een naald die vaccuum zoog op mijn vaatwand. 2 dagen later een hele blauwe arm, heeft een week lang pijn gedaan.
2) Bloed geven, 2de keer: ditmaal gevraagd om iemand met ervaring, gezien het vorige incident: netto resultaat blijft gelijk, weinig gedoneert, veel blauw!

Sindsdien word ik -met mijn goede bedoelingen- niet meer opgeroepen.

Recentelijk voor de afname van twee buizen bloed naar het ziekenhuis en alles ging goed. Nou ja, alles: bloed aftappen was geen probleem, maar een dag later was wel heel het gebied (4cm2) rond de plek waar ze geprikt hadden blauw...

Feest...
De naald voor het afnemen van bloed is voor zover ik weet kleiner dan de naald die gebruikt wordt bij donatie. Je aderen zijn waarschijnlijk gewoon niet ruim genoeg voor donatie. Mijn aderen zijn zo groot dat ik soms complimentjes krijg van de mensen die mij aanprikken...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:27:57 #105
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_36955676
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
De naald voor het afnemen van bloed is voor zover ik weet kleiner dan de naald die gebruikt wordt bij donatie. Je aderen zijn waarschijnlijk gewoon niet ruim genoeg voor donatie. Mijn aderen zijn zo groot dat ik soms complimentjes krijg van de mensen die mij aanprikken...
Aderen zijn groot/ruim zat... ik ben heel mannelijk...
pi_36958783
Bij de vorige keer dat ik opgeroepen werd had ik een wond aan m'n voet, mocht dus niet doneren kreeg er eentje voor 4 weken later.. krijg ik 2 weken geleden een blinde darm ontsteking mag nu dus weer een hele tijd niets geven..
TeleluvR, de eerste keer dat ik bloed moest geven (heb 't pas 1 keer gedaan) had ik ook zo'n 1.5 week last van een grote blauwe plek op m'n hele onderarm. Op de site van Sanquin staan wel een aantal redenen waardoor dat zou komen:
Na de vorige donatie had ik een blauwe plek. Is dat normaal?
Een blauwe plek na een donatie komt een enkele keer voor. Soms wordt het veroorzaakt doordat er door het bloedvat heen is geprikt. Het kan ook komen door onvoldoende of onvoldoende lang dichtdrukken na de donatie. Ook te snel weer volledig belasten van de arm kan een oorzaak zijn. Het is bijvoorbeeld niet verstandig kort na de donatie te gaan tennissen.

Dus ja, waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad ofzo.
  maandag 17 april 2006 @ 19:28:36 #107
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_37039816
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

De naald voor het afnemen van bloed is voor zover ik weet kleiner dan de naald die gebruikt wordt bij donatie. Je aderen zijn waarschijnlijk gewoon niet ruim genoeg voor donatie. Mijn aderen zijn zo groot dat ik soms complimentjes krijg van de mensen die mij aanprikken...
Ik moest een keer een buisje bloed af laten nemen bij de dokter, werd door de assistente gedaan in een apart hokje..
assistente: 'je hebt wel heel erg mooie aders hoor!'
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  donderdag 27 april 2006 @ 13:07:01 #108
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_37342069
Wie - o -wie wil er in mijn plaats donor worden?

Ik heb een aantal keer bloed gegeven, maar moet nu (helaas) stoppen, omdat ik voor werk te vaak in malariagebieden zit. Ik vind bloed geven een simpele manier om iets zeer nuttigs te doen en ben altijd heel erg te spreken geweest over de professionaliteit van de bloedbanken. Daarom heb ik me voorgenomen minimaal één iemand zo ver te krijgen dat-ie bloed gaat geven, nu ik dat niet langer kan.

Wie?
Je krijgt er een dikke voor!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 27 april 2006 @ 13:08:53 #109
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_37342124
Waarschijnlijk spreek je in dit topic alleen maar tegen donors
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 27 april 2006 @ 13:18:43 #110
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_37342440
quote:
Op donderdag 27 april 2006 13:08 schreef Mark het volgende:
Waarschijnlijk spreek je in dit topic alleen maar tegen donors
Hmmm... mja...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 27 april 2006 @ 17:25:45 #111
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_37350523
quote:
Op donderdag 27 april 2006 13:18 schreef Hik het volgende:

[..]

Hmmm... mja...
zet een link naar de aanmeldingspagina van sanquin in je sig?

Meld je aan!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 27 april 2006 @ 18:13:43 #112
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_37351906
Het loopt als een dolle... Wie wordt bloeddonor in mijn plaats?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 1 mei 2006 @ 21:00:53 #113
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_37466363
Vandaag ben ik voor de keuring geweest, 3 buisjes gegeven.
mijn bloeddruk was 120/80 en mijn hemoglobine 9,1
Weet iemand die waarden verder uit te leggen misschien?
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  maandag 1 mei 2006 @ 21:20:18 #114
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_37467023
quote:
De normale bloeddruk van een jonge volwassene is 120/80, uitgedrukt in millimeters kwikkolom. Iemand van middelbare leeftijd heeft een druk van 140/90. De bovendruk kan enorm variëren. De onderdruk dient min of meer constant te blijven, maar bij (in)spanning kan die ook flink oplopen.
http://www.ves.nl/informatie/pagina.php?nr=52
quote:
Vrouw:
• normale Hb-gehalte: 7,3 - 10 mmol/ml
• bloedarmoede: lager dan 7,3 mmol/ml

Man:
• normale Hb-gehalte: 7,8 - 10,8 mmol/ml
• bloed-armoede: lager dan 7,8 mmol/ml
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2481

Dat zijn een paar snel gegooglede waarden.. zo te zien ben je best normaal
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 1 mei 2006 @ 21:28:14 #115
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_37467289
Dank u
Fijn om te weten dat ik ook eens normaal kan zijn
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_37474231
Ik heb al eerder overwogen bloeddonor te worden. Trof nu dit topic aan en ben nog eens gaan kijken op de website van Sanquin.

En.. ik heb online het aanmeldformulier nu maar eens ingevuld. Ben benieuwd...
The future belongs to those who believe in de beauty of their dreams.
pi_37667880
Ik ben eigenlijk een beetje bang voor naalden, maar ben toch bloeddonor geworden. De eerste keer (is alweer een tijdje terug) dat ik een oproep kreeg, lukte het alleen niet, mijn bloed liep niet door. Na 10 minuten zat dat kleine zakje nog niet eens voor de helft vol. Alleen als ze de naald een beetje bewoog *auw* kwam er weer wat bloed uit.

Weet iemand hoe dat kan? Heb ik te dik bloed ofzo? Die 'prikvrouw' wilde niet nog een keer opnieuw prikken omdat het de eerste keer was. Hopelijk gaat het de volgende keer wel goed.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  maandag 8 mei 2006 @ 20:07:50 #118
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_37668147
quote:
Op maandag 8 mei 2006 20:01 schreef LeNeHe het volgende:
Ik ben eigenlijk een beetje bang voor naalden, maar ben toch bloeddonor geworden. De eerste keer (is alweer een tijdje terug) dat ik een oproep kreeg, lukte het alleen niet, mijn bloed liep niet door. Na 10 minuten zat dat kleine zakje nog niet eens voor de helft vol. Alleen als ze de naald een beetje bewoog *auw* kwam er weer wat bloed uit.

Weet iemand hoe dat kan? Heb ik te dik bloed ofzo? Die 'prikvrouw' wilde niet nog een keer opnieuw prikken omdat het de eerste keer was. Hopelijk gaat het de volgende keer wel goed.
het kan zijn dat de naals in een wat nauwe ader zit, dan komt de aderwand tegen de opening van de naald en dan is ie afgesloten.. Als ze dan even eraan zit dan komt de opening weer vrij..

ik had dat laatst ook.. een iets minder prettig gevoel ja
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_37668256
Ik heb dat ook heel vaak. Soms helpt het als je zo'n knijpkussentje gebruikt, om de stroming op gang te brengen. Of een andere ader gebruiken (andere arm bijvoorbeeld).
pi_37670361
hoe gaat zoiets in zijn werking als ik donor wil worden? ik ga gewoon langs en dan doen ze testjes e.d?
pi_37674857
Ja dan zal het er wel aan liggen dat mijn ader wat nauw was, want ze had het er ook over dat ik moeilijk te prikken was. Nou ja, volgende keer maar de andere arm proberen.

Teckna, als je donor wilt worden kun je je via deze link: http://www.sanquin.nl/san(...)_nl.nsf?OpenDatabase aanmelden. Je krijgt dan na een tijd vanzelf een uitnodiging om langs te komen en dan moet je een vragenlijst invullen, nemen ze bloed af enz.
Succes!
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_37695014
Ik vraag me af of ik wel bloeddonor kan worden, ik heb namelijk een leveraandoening waardoor ik vaak hele hoge bilirubine gehaltes in mn bloed heb, met als gevolg veel neerslag waarschijnlijk, en veel minder hemoglobinen.. of heb ik het verkeerd begrepen?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 17:59:29 #123
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_37695075
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 17:57 schreef Maisnon het volgende:
Ik vraag me af of ik wel bloeddonor kan worden, ik heb namelijk een leveraandoening waardoor ik vaak hele hoge bilirubine gehaltes in mn bloed heb, met als gevolg veel neerslag waarschijnlijk, en veel minder hemoglobinen.. of heb ik het verkeerd begrepen?
bel of mail even naar sanquin, daar weten ze het
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 9 mei 2006 @ 18:42:38 #124
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_37696202
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar 1 minuut over gaat nadenken om uberhaupt bloed te geven.
Ik werk op een laboratorium en als ik dan contact heb met Sanquin, arghh dan gaan mijn nekharen overeind staan.
Van vroeger een "overheidsinstelling" is het nu een commercieel bedrijf.
Er moet flink betaald worden voor het geen dat (gratis) wordt aangeleverd.

BAH
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_37697812
Ik ging voor het eerst vandaag!
Ze hadden 3 buisjes afgenomen en mijn HB was 7,9
en die vrouw "ja vroeger toen ik jouw leeftijd had at ik ook heel ongezond en weinig blablabla"

Excuse me Als er iemand veel & gezond eet ben ik het wel !!
  dinsdag 9 mei 2006 @ 23:10:12 #126
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_37699578
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 18:42 schreef MrWes het volgende:
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar 1 minuut over gaat nadenken om uberhaupt bloed te geven.
Ik werk op een laboratorium en als ik dan contact heb met Sanquin, arghh dan gaan mijn nekharen overeind staan.
Van vroeger een "overheidsinstelling" is het nu een commercieel bedrijf.
Er moet flink betaald worden voor het geen dat (gratis) wordt aangeleverd.

BAH
Maar je wenst wel bloed te ontvangen van dat duivelse bedrijf als de nood aan de man is?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_37704421
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 18:42 schreef MrWes het volgende:
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar 1 minuut over gaat nadenken om uberhaupt bloed te geven.
Ik werk op een laboratorium en als ik dan contact heb met Sanquin, arghh dan gaan mijn nekharen overeind staan.
Van vroeger een "overheidsinstelling" is het nu een commercieel bedrijf.
Er moet flink betaald worden voor het geen dat (gratis) wordt aangeleverd.

BAH
Gemakshalve vergeet je even dat er achter Sanquin ook een gigantische research-afdeling schuilgaat. Het is een no-profit instelling, wat betekent dat er geen winst gemaakt wordt maar al het geld wat er teveel is rechtstreeks naar de research-afdeling gaat om dingen als kunstbloed e.d. te onderzoeken. Daar komt bij dat Sanquin nog steeds onder supervisie staat van de minister van Volksgezondheid, die erg kritisch in de gaten houdt of er wel efficient genoeg omgegaan wordt met het geld dat men krijgt c.q. dat verdiend wordt. Ten slotte is het gewoon zo dat een deel van de producten die Sanquin vervaardigt, namelijk bloedproducten als medicijnen tegen immuunziektes, uitgebracht moeten worden op een grotere markt. Daar is nu eenmaal marktwerking.

Denk even na voordat je zulke onzin blaat. Als wat werk je in een laboratorium; schoonmaker?
pi_37705233
zo, ik kwam dit topic net weer tegen en bedacht me dat het al weer even geleden was dat ik gedoneerd had..
Net gebeld, was het gewoon al ruim een half jaar geleden, en ze wisten ook niet waarom ik niet eerder opgeroepen was.... Dus nu maar snel weer een afspraak gemaakt voor over 2 weken..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 10 mei 2006 @ 16:59:58 #129
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_37712125
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 09:08 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Gemakshalve vergeet je even dat er achter Sanquin ook een gigantische research-afdeling schuilgaat. Het is een no-profit instelling, wat betekent dat er geen winst gemaakt wordt maar al het geld wat er teveel is rechtstreeks naar de research-afdeling gaat om dingen als kunstbloed e.d. te onderzoeken. Daar komt bij dat Sanquin nog steeds onder supervisie staat van de minister van Volksgezondheid, die erg kritisch in de gaten houdt of er wel efficient genoeg omgegaan wordt met het geld dat men krijgt c.q. dat verdiend wordt. Ten slotte is het gewoon zo dat een deel van de producten die Sanquin vervaardigt, namelijk bloedproducten als medicijnen tegen immuunziektes, uitgebracht moeten worden op een grotere markt. Daar is nu eenmaal marktwerking.

Denk even na voordat je zulke onzin blaat. Als wat werk je in een laboratorium; schoonmaker?
Het is echt geen onzin dat ik volgens jou blaat.
Als je eens weet hoeveel geld daar over de balk gegooid wordt.
Hoe ze omgaan met de bloedprodukten etc. en je maakt het van dichtbij mee dan ben je wel een andere mening toebedeeld.
Tuurlijk moeten ze ook research doen, maar dat wordt groot en deels uitbesteed aan andere instanties.
Ik weet van mijn tijd op het LUMC (Leids Universitair) dat daar veel onderzoek gedaan werd voor Sanquin.
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_37716899
Ik wil wel bloed geven, maar ik kan echt voor geen meter tegen het gevoel van een naald in m'n arm... prikken die mensen vaak mis? Of valt dat wel mee?
pi_37721278
Als je aders vrij recht lopen, prikken ze zelden mis. Hoogstens een beetje te diep, dan schuiven ze de naald gewoon een beetje achteruit.
Maar er zijn mensen met 'rollende' aders die zich niet makkelijk laten prikken, ik denk dat het dan zelfs voor geoefende prikkers moeilijk lukt.
Als je al eens bloed hebt gegeven bij de dokter voor onderzoek, geeft het wel een goede indicatie denk ik. De naald om echt bloed te geven is natuurlijk dikker dan de naald die ze voor die paar buisjes bij de dokter gebruiken.
Maar: ik heb al zo'n 35 keer gegeven (allerlei) en ik heb nog maar 1 keer een probleempje gehad. Dus laat die 'schrik' je zeker niet tegenhouden, ga gewoon een keertje
pi_37731385
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 20:13 schreef Psychoray het volgende:
Ik wil wel bloed geven, maar ik kan echt voor geen meter tegen het gevoel van een naald in m'n arm... prikken die mensen vaak mis? Of valt dat wel mee?
Ik haat naalden, ik haat prikken, ik haat het gevoel van die naald in mijn arm, ik haat het moment dat ze hem er weer uithalen. Maar: het hele circus duurt hooguit een half uur, en dat is als je langzaam leegbloedt ipv snel. En dat hou ik nog wel uit. Ik staar naar het plafond (je ogen dichtdoen mag niet, en overal waar je verder kijkt zijn zakken bloed en mensen met naalden in hun arm) of neem afleiding mee in de vorm van tweejarig zoontje (niet voor herhaling vatbaar, maar ik had een stuk minder last van de prikangst). Ik vraag de prikster om af te tellen wanneer ze de naald er in schuift, dat scheelt ook.
En het valt altijd mee. Als het voorbij is vind ik mij een enorme aansteller. Maar vaker dan twee keer per jaar durf ik niet eigenlijk.

Ik werd de eerste keer misgeprikt, toen ging de naald door de ader heen (blauwe plek van elleboog tot pols, joepie). Nu laat ik in mijn andere arm prikken en dat is altijd goed gegaan.
pi_37747948
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 11:19 schreef anneja het volgende:
Ik haat naalden, ik haat prikken, ik haat het gevoel van die naald in mijn arm, ik haat het moment dat ze hem er weer uithalen. (...)
En het valt altijd mee. Als het voorbij is vind ik mij een enorme aansteller. Maar vaker dan twee keer per jaar durf ik niet eigenlijk. (...)
Ik vind het heel dapper dat je ondanks alles toch bloed geeft.

Misschien is afleiding in de vorm van een tijdschrift of boek ook wel prettig. Je bent dan even met je gedachten ergens anders.
pi_37761562
Heb een afspraak gemaakt voor een eerste keuring!

Een vraagje: ik weeg nu 52/53 kilo, kan ik dan wel bloed geven, omdat het wel dicht bij die 50 kilo grens zit?
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_37762922
Aangemeld! Wilde eigenlijk al heel lang bloed geven maar het kwam er maar niet van!
Nu eindelijk!
♥ Love is Love ♥
pi_37767589
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 14:52 schreef Perzikje het volgende:
Een vraagje: ik weeg nu 52/53 kilo, kan ik dan wel bloed geven, omdat het wel dicht bij die 50 kilo grens zit?
Geen probleem. Tegenwoordig wordt er niet eens meer gewogen.

Die 50 kilo was een vage grens. Er werd geen rekening gehouden met je bouw; iemand die klein en 'lichte botten' heeft kan best sterk en gezond genoeg zijn om bloed te geven en er geen last van hebben, ondanks dat hij/zijn minder dan 50 weegt.
pi_37879908
Ik ga donderdag voor de eerste keer bloedgeven

Ik ben al gekeurd ik weet niet precies welke bloedgroep ik heb maar volgens mij is het o-.

Alleen nou vroeg ik me af of het wel verstandig is om met de auto te gaan
En hoe zit het als ik vrijdag een biertje wil drinken is dat verstandig of geen echte aanrader
  dinsdag 16 mei 2006 @ 15:14:56 #138
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_37880165
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 15:07 schreef Gebs het volgende:
Alleen nou vroeg ik me af of het wel verstandig is om met de auto te gaan
En hoe zit het als ik vrijdag een biertje wil drinken is dat verstandig of geen echte aanrader
het kan met de auto.. misschien is het verstandiger om even de eerste keer te kijken hoe je lichaam erop reageert.

Een biertje drinken de volgende dag kan goed.. meerdere biertjes ook wel.. Heb ff je FB gecheckt en zag dat je man was dus Als je goed eet en drinkt, dan heb je er weinig last van int algemeen.. uitzonderingen daargelaten
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_37880413
Ik dnek dat ik wel met de auto ga, aangezien het nogal een eind verder op is . Als ik me niet goed genoeg voel ga ik wel bij een vriend langs die in de buurt woont.

Ik ben behoorlijk fit, eet elke dag goed en heb verder nog geen problemen met bloeddruk gehad enzo dus moet helemaal goed komen denk ik
pi_37880489
Leuk zo'n topic voor bloeddonoren! Ben pas een keer geweest, moest eigenlijk deze week weer maar had vorige week erge griep dus heb het uitgesteld.
Kwam op de UIT vorig jaar de stand tegen en heb toen besloten donor te worden om meerdere redenen. Als eerste omdat het een goed doel is. Als student zijnde kan ik niet echt geld missen voor bijv. de hartstichting ofzo, maar dit is moeiteloos. Ten tweede omdat ik vreselijk bang was voor bloed en naalden. Daar wilde ik toch overheen komen en dat is me al redelijk gelukt.
Bloed geven kan ik iedereen aanraden. Bij Sanquin zijn ze super aardig en het is toch een kleine moeite?!
pi_37881599
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 21:39 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik vind het heel dapper dat je ondanks alles toch bloed geeft.
Dank je, ik vind het ook erg knap van mijzelf daarom hengel ik graag naar complimentjes er over, dan durf ik het de volgende keer tenminste ook
pi_37926560
Jeuh, vandaag een speldje gescoord.
  woensdag 17 mei 2006 @ 20:36:34 #143
71384 Urnie
.... is een zij
pi_37928649
Ik ben al een paar jaar bloeddonor. In 2004 ben ik naar een voorlichtingsavond geweest over beenmergdonatie, samen met mijn zus. Na er goed over nagedacht te hebben, hebben we ons beiden ook daarvoor aangemeld. Een paar weken later kreeg ik een oproep om wat buisjes af te nemen voor de typering van mijn bloed. Daarna kom je in een database en kunnen ze je linken aan een patiënt als die het eventueel nodig heeft.

Een paar weken geleden werd ik gebeld door Sanquin of ik een afspraak wilde maken voor hertypering. Ik zat toen op mijn werk en heb dus snel een afspraak gemaakt. Later ging ik er eens over nadenken: waarom eik hertypering? Ik zal toch niet een "match" hebben met iemand? Dat vond ik wel een spannend idee eik. Een week later had ik die afspraak en ik was me toch zenuwachtig! Toen ik aan de beurt was, zei de verpleegster: "Goed, u komt voor hertypering?" Ik: "Ja, blijkbaar, maar ik snap alleen nog niet waarom." Dat kon zij me dus ook niet vertellen, aangezien zij alleen de uitvoerenden zijn. Ik moest het afsprakencentrum maar bellen.

Ik had ook al in maanden geen oproep meer gehad om bloed te geven; vond ik ook raar. De laatste keer was in oktober 2005. "Tja" zei ze, "het lijkt erop dat ze jouw bloed willen sparen...." Toen had ik het dus écht niet meer! Ik werd steeds zenuwachtiger. Afijn, er werden 2 buisjes afgenomen en ik kon weer gaan.
Toen ik thuis kwam heb ik gelijk het afsprakencentrum gebeld, en wat blijkt:
Er was bij de eerste typering in 2004 iets niet goed gegaan, dus ik kon niet in de database gezet worden, daarom moest het nu opnieuw. Ik vond dat eigenlijk wel wat aan de late kant, zo'n 1,5 jaar later.... Maar goed, misschien hebben ze veel aanmeldingen gehad of zo en nu pas tijd om alles te verwerken, ik weet het niet. Er was iig nog geen sprake van een "match", dus ik had me zenuwachtig gemaakt voor niks.

En dat ik al maanden geen oproep meer heb gehad komt doordat ze mijn bloed niet zo vaak nodig hebben ( B+) en dat al die donoren op 1x per jaar gezet zijn.
I wish I were you, so I can be friends with me...
pi_37931184
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 15:23 schreef seeya_40 het volgende:
Leuk zo'n topic voor bloeddonoren! Ben pas een keer geweest, moest eigenlijk deze week weer maar had vorige week erge griep dus heb het uitgesteld.
Kwam op de UIT vorig jaar de stand tegen en heb toen besloten donor te worden om meerdere redenen. Als eerste omdat het een goed doel is. Als student zijnde kan ik niet echt geld missen voor bijv. de hartstichting ofzo, maar dit is moeiteloos. Ten tweede omdat ik vreselijk bang was voor bloed en naalden. Daar wilde ik toch overheen komen en dat is me al redelijk gelukt.
Bloed geven kan ik iedereen aanraden. Bij Sanquin zijn ze super aardig en het is toch een kleine moeite?!
Nog een mooie reden om het te doen! Ik ben ook een arm studentje.
Ik doe het nu al vanaf mijn 18e, maar ik ben denk pas 4 keer geweest. Dus, de volgende keer een speltje!
I will take the sun in my mouth
pi_37932301
Ja ik ben ook aangemeld voor beenmergdonatie.
Het enige waar ik dan eigenlijk zenuwachtig van wordt is dat als het bloed niet zo goed doorloopt
dat ze dan bij je lies gaan tappen.
  woensdag 17 mei 2006 @ 22:11:09 #146
71384 Urnie
.... is een zij
pi_37932999
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 21:55 schreef Vitalogy het volgende:
Ja ik ben ook aangemeld voor beenmergdonatie.
Het enige waar ik dan eigenlijk zenuwachtig van wordt is dat als het bloed niet zo goed doorloopt
dat ze dan bij je lies gaan tappen.
Ik vind de narcose eik het engst van alles.
I wish I were you, so I can be friends with me...
pi_37936071
Volgens mij is narcose niet meer onderdeel van de gehele handeling. Je krijgt (als ik het goed heb) nu medicijnen te slikken en dan doen ze een paar dagen later je bloed filteren op cellen waaruit beenmerg kan ontstaan. Dat filter proces is dan een wat langdurige handeling en je bloed moet goed doorstromen, oftewel als het niet vanuit je arm kan dan maar uit je lies.

Als ik het verkeerd uitleg dan excuus, maar dan is er vast wel iemand die het even corrigeert.
  woensdag 17 mei 2006 @ 23:18:20 #148
71384 Urnie
.... is een zij
pi_37936257
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:14 schreef Vitalogy het volgende:
Volgens mij is narcose niet meer onderdeel van de gehele handeling. Je krijgt (als ik het goed heb) nu medicijnen te slikken en dan doen ze een paar dagen later je bloed filteren op cellen waaruit beenmerg kan ontstaan. Dat filter proces is dan een wat langdurige handeling en je bloed moet goed doorstromen, oftewel als het niet vanuit je arm kan dan maar uit je lies.

Als ik het verkeerd uitleg dan excuus.
Mijn aderen zijn aan de dunne kant, dus dat is geen optie bij mij, denk ik. Maar goed, de kans dat er een match is met iemand is vrij klein. Mocht het aan de orde zijn, zien we dan wel weer.
I wish I were you, so I can be friends with me...
pi_38160837
Vanavond heb ik m'n eerste keuring. Spannend!
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_38162269
Ik lees het al, het is niet nodig dat ik mijn bloed doneer.

Gelukkig maar!!
pi_38162284
Lijkt erop dat de meeste die bloed geven, vrouwen zijn??
pi_38162978
Mwa, ik had juist het idee dat meer mannen geven!
Bij het bloedcentrum waar ik bloed geef, zijn juist veel meer mannen dan vrouwen.
pi_38163068
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 14:29 schreef Tatutatu het volgende:
Ik lees het al, het is niet nodig dat ik mijn bloed doneer.

Gelukkig maar!!
Wat is dat voor een onzin?
pi_38163113
Inderdaad! Dat is echt onzin!
pi_38163798
Ja misschien maar dan hoef ik tenminste niet te geven
Maar er is toch voldoende donor bloed? Afgaande van de namen in deze thread dacht ik dat er meer vrouwen waren dus vandaar.
pi_38165392
Misschien onder de fok-bevolking wel
Even navragen bij het bloedtransfusiecentrum. Volgens mij zal 't wel 50-50 zijn of een licht overwicht van één van de geslachten.
Bloed is niet zo lang houdbaar, dus als je een goede bloedgroep hebt, kan je misschien toch overwegen om ook te doneren. Waarom zou je het niet doen?
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:49:00 #157
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_38170299
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:08 schreef Tatutatu het volgende:
Ja misschien maar dan hoef ik tenminste niet te geven
Tenzij je een echte FOKker bent en erheen gaat om een vrouw te ontmoeten...
quote:
Maar er is toch voldoende donor bloed?
Nee. Kijk maar eens op de site van de bloedbank.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_38184431
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:49 schreef Hik het volgende:

Nee. Kijk maar eens op de site van de bloedbank.
Jawel, er is wel voldoende bloed. Er is geen tekort. Punt is alleen dat het aantal donoren ieder jaar een normale terugloop heeft van 7% - dat zijn donoren die te oud worden, zelf een bloedtransfusie krijgen, ziek worden of voor wat voor reden dan ook uitgeschreven worden. Dit moet de bloedbank sowieso weer aanvullen, dus is het van belang dat nieuwe donoren zich blijven aanmelden. Daarbij is het zo dat hoe meer donoren de bloedbank heeft, des te minder vaak ze aanspraak hoeven te doen op die mensen. Als er een heleboel donoren zijn hoef je bijvoorbeeld maar 2 keer per jaar bloed te komen geven, in plaats van het maximale aantal keer als er aan de krappe kant zijn.
pi_38185011
Ik zit toch echt wel tegen het maximale aan. Bovendien is 7% een behoorlijk aantal. Dat percentage vind ik eigenlijk bijzonder hoog.

Eigenlijk zou dit vanuit overheidswege gesubsidieerd moeten worden. Een extra zorgtoeslag oid als je donateur wordt. Dan willen de mensen denk ik wel. Dan zal er gezegd worden:
"Ja je doet het toch om je medemens te helpen he"


Dat lijkt me dan fijn om te horen. Allemaal mensen die klaar staan voor hun medemens.
pi_38185780
Ze hebben weinig donoren, dat klopt - dus je zult min of meer maximaal opgeroepen worden. Maar er is geen tekort.

Extra zorgtoeslag is natuurlijk hetzelfde als mensen betalen om bloed te geven (wat in sommige landen wel gedaan wordt). De Nederlandse bloedbank is echte de veiligste ter wereld, juist doordat bloedgeven hier op geheel vrijwillige basis gedaan wordt.

Stukje van hun site:
quote:
In Nederland geeft de donor zijn bloed vrijwillig en onbetaald. Onderzoek heeft laten zien dat het bloed van betaalde donors minder veilig is. Een betaalde donor zou in de verleiding kunnen komen belangrijke informatie te verzwijgen omdat dan geen bloed gegeven mag worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het spuiten van drugs.
pi_38186199
Wat mij betreft is het zeker niet hetzelfde als mensen betalen om bloed te geven.
Bovendien valt of staat de kwaliteit van het bloed niet met de eerlijkheid van de donateurs. Het is enkel een hulpmiddel.

Maar goed, is in principe ook niet echt een punt van discussie. Zo lang er geen tekort is, voldoet het huidige systeem. Ik hoop alleen wel dat ze scenario's klaar hebben liggen om de drempel te verlagen mocht dit nodig zijn (en niet dat er eerst maanden van politiek geneuzel overheen moet).
  donderdag 25 mei 2006 @ 07:08:54 #162
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_38189607
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 23:42 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Jawel, er is wel voldoende bloed. Er is geen tekort. Punt is alleen dat het aantal donoren ieder jaar een normale terugloop heeft van 7% -
Ok, ik zei het niet goed, maar het komt op hetzelfde neer dus...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_38189847
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 23:56 schreef Vitalogy het volgende:
Ik zit toch echt wel tegen het maximale aan. Bovendien is 7% een behoorlijk aantal. Dat percentage vind ik eigenlijk bijzonder hoog.
Klopt het aantal donoren an sich. En het aantal geschikte donoren neemt drastisch terug. In NL kost zakje bloed (wat je zo aan een patient geeft) ongeveer 350 euro. In belgie is dat tegen de 500 euro. Er worden nu heel veel technieken ontwikkeld om bloed van de patient op te vangen en weer gefilterd terug te geven. Maar vind het goed dat er zoveel mensen bloed doneren. Ga het zelf binnenkort ook maar eens doen. Vooral met o neg.
pi_38191500
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:31 schreef Vitalogy het volgende:
Wat mij betreft is het zeker niet hetzelfde als mensen betalen om bloed te geven.
Bovendien valt of staat de kwaliteit van het bloed niet met de eerlijkheid van de donateurs. Het is enkel een hulpmiddel.
Mwoah, of de Bloedbank je nu geld geeft of de overheid je meer zorgtoeslag; extra inkomen ontvangen omdat je donateur bent staat gelijk aan betaald krijgen omdat je bloed doneert. En de kwaliteit staat of valt er onder andere wel door, drugsverslaafden zullen maar al te graag wat extra zorgtoeslag ontvangen - en dus liegen over hun drugsverleden. Zelfde met arme bijstandsmoeders die tijdens hun zwangerschap een bloedtransfusie ontvangen hebben.

De Bloedbank heeft een goed logistiek beheer, dus als er ergens een ramp plaatsvindt waarbij opeens veel bloed nodig is kan dat uit de andere regio's van het land (NW, ZW, NO, ZO) gehaald worden. En als de daling van donoren wat erger wordt, zoals nu, dan gebruiken ze nieuwe technieken om nieuwe donoren te werven. Zo gaan ze vanaf November vorig jaar in de regio Noord-West met wervers langs de deuren om mensen persoonlijk te vragen of ze bloed willen komen doneren.
pi_38191802
Echt? Van deur tot deur werven?
In België komt er dan een oproep in het journaal (meestal rond eindejaar en aan het begin van de zomervakantie geloof ik) en met de veertiendaagse van het Rode Kruis is er ook even wat meer aandacht rond. Kan me niet voorstellen dat de RK-vrijwilligers van deur tot deur zouden gaan. Denk dat veel mensen de 'help-jehovah's getuigen-reflex' hebben hier
pi_38192685
Toevallig ben ik één van de wervers van Regio Noordwest, vandaar dat ik het weet.

En het valt reuze mee met de Jehovah-reactie of de 'komen ze alweer om m'n geld vragen?!' reacties. Zodra mensen horen dat je van de Bloedbank bent zijn de meesten heel vriendelijk. Toch blijven veel mensen de naalden eng vinden. Op een werkdag van 5 uur haal je gemiddeld zo'n 6 tot 8 nieuwe donoren binnen.
pi_38192932
Ow, dat wist ik ook niet! 6 tot 8 donoren is echt veel! Goed werk!

Ik zou inderdaad ook denken dat er Jehovah-reacties zouden zijn, maar goed te horen dat dat dus niet het geval is. Ben zelf nu zo'n 3 jaar donor en probeer vrienden en kenissen ook zo ver te krijgen, maar ik krijg een standaard reactie van: "KRIJG JE DAAR GELD VOOR?" En dan is het antwoord dus 'nee'. Meesten haken dan af. Echt sneu vind ik dat! Waarom moet men tegenwoordig overal geld voor hebben!? Als ik een leven kan redden met mijn bloed, is mij dat veel meer waard!
pi_38193244
6 tot 8 donoren is best veel ja, komen die dan ook na de oproep? Nu ja, zelfs als maar de helft echt komt zijn het er nog 3-4
Ik krijg mijn vrienden ook niet zover om te geven. Twee meisjes mogen niet omdat ze geen 50kg wegen, de rest wil niet om onduidelijke redenen...
En degene die ik overtuigd had om te geven, mag een half jaar niet meer doneren omdat uit onderzoek van het afgenomen bloed bleek dat er iets mis was met z'n leverfunctie.
Ik blijf in elk geval regelmatig aanhalen dat ik bloed(producten) geef. Baat het niet, dan schaadt het niet
pi_38193286
Ow ja, in België wordt ook geworven door op hogescholen en universiteiten bloedinzamelacties te houden. Voor sommigen is dat echt het drempeltje nemen naar het donorschap.
pi_38193419
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 10:59 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Mwoah, of de Bloedbank je nu geld geeft of de overheid je meer zorgtoeslag; extra inkomen ontvangen omdat je donateur bent staat gelijk aan betaald krijgen omdat je bloed doneert. En de kwaliteit staat of valt er onder andere wel door, drugsverslaafden zullen maar al te graag wat extra zorgtoeslag ontvangen - en dus liegen over hun drugsverleden. Zelfde met arme bijstandsmoeders die tijdens hun zwangerschap een bloedtransfusie ontvangen hebben.
Mwoah Mwoah?!?

Ik vind het een behoorlijk non-argument wat je blijft herhalen (als in dom gezwets). Net of drugsverslaafden een frauduleus plan dat maanden in beslag neemt gaan uitwerken om aan hun drugs te komen. Schiet toch op.
pi_38194325
Kom op zeg, er is geen "frauduleus plan dat maanden in beslag neemt om uit te werken" voor nodig om bij de vragenlijst voor de de keuring van het bloedgeven een vakje over te slaan. En het is wel een makkelijke manier om snel aan wat geld te komen. Geef mij maar eens een goed tegen-argument om mijn "non-argument" (en dus blijkbaar het non-argument van de Bloedbank zelf) te weerleggen.
pi_38194500
Wat dacht je ervan dat het maanden duurt voordat je de zorgtoeslag ontvangt Einstein.
pi_38194883
ik zou best bloed willen geven, graag zelfs, maar ik blow denk ik sowieso 1 keer per maand. Is dat erg?
Extremistisch gematigd.
pi_38195611
Zorgtoeslag ontvang je sowieso, dus als je daar per maand 40 euro bij kan laten komen door een conditie te verzwijgen en bloed te gaan geven zal dat voor een aantal mensen toch een uitkomst zijn - ook al duurt het "maanden". Junks hebben die lange-termijn-visie misschien niet, maar er zijn nog meer redenen waarom je geen bloed mag geven. Redenen die wel verzwegen kunnen worden en schadelijk kunnen zijn voor de patiënten. Zo kan iemand bijvoorbeeld net griep gehad hebben, die denkt 'wat een onzin' en wil zijn extra zorg-toeslag, verzwijgt dat hij griep gehad heeft en geeft bloed. Voor de verzwakte patiënt zijn de ziektekiemen in zijn bloed echter dodelijk. Bloedgeven is iets wat je per definitie vrijwillig moet doen, je doet het puur voor anderen en niet omdat je er zelf iets voor terug wilt hebben.

Blowen is geen probleem, zolang je maar niet verslaafd bent en op de dag van de donatie maar niet onder invloed bent. Zelfde geldt voor alcohol en XTC. Cocaïne is wel een probleem, dan mag je een jaar na het snuiven niet geven. En spuiten is natuurlijk sowieso uit den boze.
pi_38196073
Het is natuurlijk wel zo dat zo'n subsidie plan wat beter uitgewerkt moet worden om mogelijke frustraties in het proces zoveel mogelijk uit te sluiten. Simpelweg zeggen wij betalen niet voor bloed, op wat voor een manier dan ook, lijkt me geen slimme houding. Dadelijk zit je zonder en dan zit je dan mooi met je principes.
pi_38196445
Zo snel zitten ze natuurlijk ook weer niet zonder.

Ik heb zelf liever dat ze streng zijn en het bloed dat gegeven wordt van de hoogste kwaliteit mogelijk is, waardoor ze dus meer moeite zullen hebben om genoeg donoren te krijgen. Anders krijg je van die situaties zoals in Frankrijk, waardoor een groot aantal mensen AIDS kreeg door een bloedtransfusie. Dan beland je als patiënt van de regen in de drup natuurlijk.

Probleem is gewoon dat Nederlanders steeds asocialer worden. Min of meer letterlijk voorbeeld van wat ik af en toe aan de deur tegenkom: "Op zich vind ik bloed doneren heel goed, en zou ik het graag doen, maar ik wil niet dat ze een Marokkaan met mijn bloed helpen. Als er een Marokkaan in het ziekenhuis ligt moet hij maar creperen, dan wil ik niet dat ze hem met mijn bloed in leven houden."
pi_38196551
Dat is wel erg lomp van zo'n persoon.
Wat geef je dan als antwoord?
pi_38196867
Ik heb maar gezegd dat er inderdaad geen selectie is wie wel of geen bloed krijgt, maar dat er ook genoeg blanken geholpen worden. Heb het verder bij die kerel ook niet meer serieus geprobeerd, vond de reden zo belachelijk dat ik wel wat beters met mijn tijd te doen had.
pi_38197321
ja echt belachelijk zoiets
pi_38197531
Ja, een soortgelijk argument is hier een tijdje geleden nog gepasseerd... dat ze geen andere mensen willen helpen, want dat hun bloed hoogstwaarschijnlijk toch maar gebruikt werd om de verkeerde mensen in leven te houden. (los van racisme, 't leek me eerder een misantroop)
pi_38301865
ok dan, vandaag heb ik te horen gekregen dat ik 0-negatief ben.
Voor mij is dat doorslaggevend om bloed te geven zodra ik terugkom uit Nepal. Weet iemand hoelang het duurt voordat je bloed mag geven na een langdurig bezoek in een derdewereldland?
Extremistisch gematigd.
pi_38302991
quote:
Ik ben buiten Europa geweest. Kan ik bloed geven?
Dat hangt af van de plaatsen waar u precies bent geweest. De meeste donors die in een malariagebied zijn geweest, mogen tot 7 maanden na vertrek uit dat gebied geen bloed geven. Echter, voor donors die geboren zijn in een malariagebied of daar langer dan 5 jaar hebben gewoond, geldt een uitsteltermijn van 3 jaar. De bloedbank rekent elk gebied waar malaria voorkomt als malariagebied, ongeacht of de GGD malariatabletten voorschrijft of alleen anti-muggen maatregelen adviseert.
Bron: sanquin
en dan doorklikken op veelgestelde vragen voor meer uitleg.
pi_38304621
quote:
Op zondag 28 mei 2006 15:15 schreef P8 het volgende:
ok dan, vandaag heb ik te horen gekregen dat ik 0-negatief ben.
Voor mij is dat doorslaggevend om bloed te geven zodra ik terugkom uit Nepal. Weet iemand hoelang het duurt voordat je bloed mag geven na een langdurig bezoek in een derdewereldland?
Waarom is je bloedgroep voor jou bepalend om bloed te doneren


Volgens mij wordt je geweigerd als je net uit Nepal terug komt, maar dat weet ik niet zeker. Dat zal wel te maken hebben met het risico van het land.
pi_38304748
Omdat er maar vrij weinig mensen O-negatief hebben, en omdat dat tegelijkertijd de bloedgroep de Bloedbank het meeste nodig heeft. Normale bloedgroepen kunnen alleen "aan elkaar geven" dus een donor met AB kan alleen aan een patïent met AB geven, een donor met A-positief alleen aan een patiënt met A-positief - en ga zo verder. O-negatief kan echter aan iedereen geven, wat dus betekent dat als een andere bloedgroep niet op voorraad is, er O-negatief gegeven kan worden. En, belangrijker, als er een ongeluk is en iemand heeft per direct bloed nodig heeft men vaak geen tijd om eerst de bloedgroep te testen - met O-negatief weet je dan zeker dat diegene het kan hebben.
pi_38304793
Ja bedankt voor de nuttige informatie,
maar ik vraag me dan nog steeds af waarom het voor de persoon zelf een reden is om te geven. Dat hoort wat mij betreft niet uit te maken.

Edit:
Informatie over Nepal zou ook wel handig zijn.
pi_38307909
Ik denk dat P8 twijfelde om bloed te geven (wat mag natuurlijk, niet iedereen is meteen even enthousiast) en dat het feit dat hij een bloedgroep heeft die als 'universele gever' bekend staat, gewoon de weegschaal naar de positieve kant heeft doen omslaan.

Wat betreft Nepal: er is daar een risico op besmetting met malaria, dus ik gok dat het ongeveer 7m zal duren eer je mag geven (zoals sanquin aangeeft). Dit wordt echter sowieso overlegd met de arts. Het kan ook langer zijn bvb.
pi_38307953
Ik ga na de 31 voor het eerst !!!!

Alleen heb ik al heel lang een niet genezen oorgaatje
En een wondje op m'n voet

mja.
pi_38308070
Hoe oud moet je minimaal zijn voordat je bloed mag geven?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  zondag 28 mei 2006 @ 18:49:11 #189
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_38308153
18
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_38308193
quote:
Op zondag 28 mei 2006 18:49 schreef Mark het volgende:
18
Oke, dank.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  maandag 29 mei 2006 @ 21:24:41 #191
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_38346088
Ik ben vanavond voor het eerst geweest!
Tot nu toe heb ik er niet veel van gemerkt, ik was in 7:19 min. klaar
T geeft wel gelijk een goed gevoel
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_38400552
Ik ben opgeroepen om bloedplaatjes te doneren. Ik was al bloeddonor .
waarvoor gebruikt men die bloedplaatjes en weet iemand hoe het inzijn werk gaat??
pi_38400670
Ik kan geloof ik niet want m'n oor is beetje dik/ontstoken
  woensdag 31 mei 2006 @ 10:25:27 #194
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38400995
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:09 schreef ellleke het volgende:
Ik ben opgeroepen om bloedplaatjes te doneren. Ik was al bloeddonor .
waarvoor gebruikt men die bloedplaatjes en weet iemand hoe het inzijn werk gaat??
die worden gebruikt bij mensen die een gebrek aan plaatjes hebben en die willekeurige bloedplaatjes afbreken. Die moeten dus specifiek het juiste type krijgen. Afnemen gaat net zoiets als plasma geven. Alleen worden dan de plaatjesmet een beetje plasma eruit gefilterd en krijg je de rest weer terug. Er wordt citroenzuur als antistollingsmiddel toegevoegd en dat kan wat tintelen veroorzaken, de kans dat je een bloeduitstorting krijgt is ook groter.

Bron: "een stelpende hand, trombocytendonor" Folder van sanquin
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38401272
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:09 schreef ellleke het volgende:
Ik ben opgeroepen om bloedplaatjes te doneren. Ik was al bloeddonor .
waarvoor gebruikt men die bloedplaatjes en weet iemand hoe het inzijn werk gaat??
Heb je die HLA-bloedplaatjes gegeven?
Die worden gebruikt voor patienten die antistoffen hebben tegen bloedplaatjes, en dan zoeken ze een donor die plaatjes hebben waar die antistoffen niet op passen. Die antistoffen maken nml de plaatjes kapot, en dan heb je er natuurlijk niks aan. Maar als je plaatjes geeft waar die stoffen niet op passen, dan gaan ze ook niet stuk.
pi_38401448
In België wordt bij plaatjesdonatie geen typebepaling gedaan, men geeft echter wel de voorkeur aan bloedgroep 0 en A-donors.
De afname is net als bij plasma, alleen wisselt het afnemen en teruggeven sneller af. Het duurt ook wat langer dan plasma doneren.
Het tintelende gevoel krijg je vooral in je lippen, maar ik kreeg van de verpleger de tip om vooraf een yoghurtje te eten of een calciumpoedertje op te lossen in wat water. Dat helpt.
Een bloeduitstorting heb ik er nog niet aan overgehouden.
pi_38401776
Ow, en de arts vertelde mij dat ze liefst donoren hebben aan het begin van de week (om de 5 d door te komen, plaatjes zijn heel beperkt houdbaar) en vlak voor het weekend ivm ongevallen.
Dit zal in Nederland ook wel zo zijn, veronderstel ik?
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:02:01 #198
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38402107
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:51 schreef Iksje het volgende:
Ow, en de arts vertelde mij dat ze liefst donoren hebben aan het begin van de week (om de 5 d door te komen, plaatjes zijn heel beperkt houdbaar) en vlak voor het weekend ivm ongevallen.
Dit zal in Nederland ook wel zo zijn, veronderstel ik?
er worden sowieso uit de volbloed donaties plaatjes gemaakt. Dat is voor de meeste mensen goed genoeg. Maar als je een HLA typering hebt laten doen en je daar dus speciaal voor hebt aangemeld, dan krijg je een telefoontje als er iemand is die dat type nodig heeft.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38402769
Ow juist, volbloed wordt na afname idd gescheiden. Waarom ze hier dan geen specifieke typering doen, weet ik niet...
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:25:41 #200
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38402922
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:21 schreef Iksje het volgende:
Ow juist, volbloed wordt na afname idd gescheiden. Waarom ze hier dan geen specifieke typering doen, weet ik niet...
kan natuurlijk dat je je daar in Belgie ook apart voor moet aanmelden. Hier in Nederland vragen ze je om dat te combineren met stamcel donatie. Die HLA typering is schijnbaar nogal kostbaar. Dat kun je vast bij je eigen bloedbank navragen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38404231
Ik ben een Belgje hoor... Ik doneer bij het Rode Kruis, zowel bloed, plasma als plaatjes.
Ik kwam op een dag plasma geven, en toen vroeg de arts of ik het zag zitten om die dag plaatjes te geven. (ze hadden donoren te weinig, ik heb 0+). Helaas mocht ik die dag niet (aspirine geslikt), maar sindsdien heb ik een keer of 7 plaatjes gegeven.
Voor stamceldonatie wil ik me ook opgeven (dat moet in België wel expliciet), maar ik vergeet het elke keer als ik daar ben...
pi_38406085
Stamceldonatie lijkt me niet echt een pretje :S
de enige plek waar stamcellen zitten is toch in je ruggenmerg? do the maths
Extremistisch gematigd.
  woensdag 31 mei 2006 @ 12:57:47 #203
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38406346
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:49 schreef P8 het volgende:
Stamceldonatie lijkt me niet echt een pretje :S
de enige plek waar stamcellen zitten is toch in je ruggenmerg? do the maths
tegenwoordig krijg je eerst een paar spuitjes met groeifactor, dan maakt je lichaam extra stamcellen en die gaan in je bloed zitten, daar worden ze dan uitgehaald. Die sessies duren wel lang 5 uur staat in het foldertje. Beenmerg kan ook afgenomen worden nog steeds, dat gaat onder volledige narcose
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38406697
ok, wist ik niet
Extremistisch gematigd.
pi_38408840
Ik ging pas voor de eerste keer bloedgeven. Dus ik word gekeurd is me ijzergehalte te laag. 8.2 ipv de nodige 8.4 nou mag ik pas in augustus
pi_38414825
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 14:08 schreef Gebs het volgende:
Ik ging pas voor de eerste keer bloedgeven. Dus ik word gekeurd is me ijzergehalte te laag. 8.2 ipv de nodige 8.4 nou mag ik pas in augustus
Ik had 7.9 en moest 7.8 zijn
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:50:20 #207
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38415031
ik zit meestal tussen 9 en 10
de man van staalijzer
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38421147
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:35 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Heb je die HLA-bloedplaatjes gegeven?
Die worden gebruikt voor patienten die antistoffen hebben tegen bloedplaatjes, en dan zoeken ze een donor die plaatjes hebben waar die antistoffen niet op passen. Die antistoffen maken nml de plaatjes kapot, en dan heb je er natuurlijk niks aan. Maar als je plaatjes geeft waar die stoffen niet op passen, dan gaan ze ook niet stuk.
Ik zou het niet weten. Weet niet eens way HLA plaatjes zijn. Ik woon op Réunion, eiland in de indische oceaan en ik geef wel al jaren bloed hier ,ben o positief en nu bellen ze me op om expliciet dinsdag te komen vroeg want ze moeten de plaatjes hebben voor die maddag(misschine voor een operatie?? Bedankt in ieder geval voor diegene die wat uitleg gegeven hebben

Elleke
pi_38793167
Morgen zou ik bloed kunnen gaan geven maar ik twijfel een beetje. Ten eerste kom ik net van een tentamen vandaan. Er zitten dus stresshormonen in m'n bloed. Deze onderdrukken mijn imuumsysteem. Kijk, ik eet morgen extra fruit, ga op tijd naar bed. Dat zit allemaal goed. Maar voor de patiënt?
Én ik ben zaterdag flink verbrand, als in brandwond. Tweedegraads. Er zit nu een korstje op, en er omheen is het nog wat rood.
Zal ik überhaupt nog langs de bloedbank fietsen of?
I will take the sun in my mouth
pi_38794061
Je immuunsysteem komt toch niet in de patient . Dat je tentamen hebt lijkt me niet echt relevant voor je donatie.
Je brandwond eventueel wel. Misschien kun je het best ff de bloedbank bellen en vragen of dat een probleem is?
pi_38794948
Nouja, ik heb nog eens nagedacht en besloten dat ik het niet ga doen.
Komende weken nog 4 belangrijke tentamens. En alleen voor die tentamens ben ik in Leiden. Ik bel morgen wel voor een nieuwe oproepkaart..
I will take the sun in my mouth
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 22:50:58 #212
45833 crew  Fogel
pi_38795883
Ik heb vorige week weer een halve liter afgegeven! De 8e keer was het.
Ijzerwaarde 15.4, en toch ijzerpillen krijgen omdat de ijzervoorraad met 100 omlaag was gegaan sinds ik donor ben geworden.

Ik lees nu dat jullie een speldje krijgen voor iedere 10 keer? Hier kreeg ik deze keer een weekendtas.
De vorige keren: rugzak (2x), standhandoek, paraplu, reflektorvests en twee dingen die ik me niet herinner.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_38796365
! Ik heb nu, denk ik, 4x bloed gegeven, en nog steeds helemaal niks gehad.. Pfff
Oh, haha, ik dacht dat je dat allemaal al had gehad. Maar ik las iets van speltjes na 5x? Noujah, we shall see.
I will take the sun in my mouth
pi_38796464
Wow, wat raar.
Hier krijg je bij de 5e keer een speldje, en daarna pas na 25 keer weer dacht ik.
pi_38796494
Ik heb vanmiddag ook een folder in de bus gekregen over bloed doneren. Lijkt me erg leuk om te doen en je helpt er ook nog eens mensen mee.

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk als je daar voor de eerste keer komt?
pi_38796509
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:01 schreef warrel het volgende:
Oh, haha, ik dacht dat je dat allemaal al had gehad.
Volgens mij bedoelt hij dat ook. Dat zijn in totaal 8 cadeautjes.
pi_38796751
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:04 schreef wyccie het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt hij dat ook. Dat zijn in totaal 8 cadeautjes.
En ik was steeds al zo blij met de chocolademelk en de roze koek..
En voor de eerste keer maakte je toch een afspraak?
Er worden 3 buisjes bloed afgenomen, en als je ok was kreeg je een oproepkaart?
Tsjee, ik weet het niet eens meer, het is dan ook wel al bijna 2 jaar geleden..
I will take the sun in my mouth
pi_38797158
Ik ben blij met de gummibeertjes

Je maakt inderdaad eerst een afspraak met de arts, die je dan allerlei vragen stelt en wat buisjes afneemt om te onderzoeken of het bloed goed is en om te kijken welke bloedgroep je hebt. Ik weet niet na hoe lang je dan de eerste oproep krijgt om te doneren, ik moest nog een half jaar wachten vanwege een tatoeage.
  maandag 12 juni 2006 @ 23:30:09 #219
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_38797578
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:50 schreef Fogel het volgende:
Ik lees nu dat jullie een speldje krijgen voor iedere 10 keer? Hier kreeg ik deze keer een weekendtas.
De vorige keren: rugzak (2x), standhandoek, paraplu, reflektorvests en twee dingen die ik me niet herinner.
Weet je zeker dat je niet wat organen erbij gedoneerd hebt?

Je krijgt geen speldje voor iedere 10 keer. Ik dacht 10-20-40-60 om te beginnen. Ik ga dit jaar voor mijn 80e, dus ben benieuwd
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 23:32:39 #220
45833 crew  Fogel
pi_38797688
Inderdaad 8 verschillende cadeaus gehad. (en echt alleen maar een halve liter bloed per keer, geen organen)
Binnenkort verhuizen en eens kijken wat ze daar allemaal weggeven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_38797912
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:32 schreef Fogel het volgende:
Inderdaad 8 verschillende cadeaus gehad. (en echt alleen maar een halve liter bloed per keer, geen organen)
Binnenkort verhuizen en eens kijken wat ze daar allemaal weggeven.
Waar geef jij dan bloed/plasma? Lijkt mij niet hier in Nederland
  maandag 12 juni 2006 @ 23:43:19 #222
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_38798080
Fogel woont in Noorwegen. Daar hebben ze kennelijk andere regels en gewoontes qua bloed geven en kadootjes.
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 23:53:41 #223
45833 crew  Fogel
pi_38798469
Niet meteen alles verklappen Liejannuh:P
Regels: iedere 12 weken mag je bloed geven (mits niet ziek geweest, of in quarantainegeboeden geweest bent, etc). Iedere keer dat je geeft mag je een cadeau uitzoeken, of een kleine vergoeding van 50NOK (iets meer dan 6 euro) in ontvangst nemen. Als alternatief kan je die 50 NOK ook aan het rode kruis doneren.
Een van de keren die ik niet herinnerde heb ik gedoneerd, en de andere keer een kinderencyclopedie over bloed genomen . Andere cadeaus waar je uit kan kiezen (een beetje seizoensgebonden) zijn handdoeken, kristallen glazen, koeltassen en nog meer. Het spul is van goede kwaliteit en draagt het logo van de bloedbank van Oslo. Als ik eens tegelijk zin en tijd heb, zal ik wel eens een foto maken van een paar van die dingen.

En voordat mensen ineens in Oslo bloed willen gaan geven: als je geen Noors spreekt willen ze je bloed niet hebben!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 13 juni 2006 @ 00:03:28 #224
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_38798841
Kun je in Noorwegen ook Plasma geven?
Ik verwacht over een maand weer een telefoontje voor een plasma afspraak. Vorige keer afgekeurd wegens een te laag ijzer gehalte en een te hoge bloeddruk!
pi_38803604
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:53 schreef Fogel het volgende:

En voordat mensen ineens in Oslo bloed willen gaan geven: als je geen Noors spreekt willen ze je bloed niet hebben!
Wat is dat nu voor onzin?
  Moderator dinsdag 13 juni 2006 @ 09:35:12 #226
45833 crew  Fogel
pi_38803665
Op de website van de bloedbank van Oslo vind ik zo niks erover (behalve een verhaal dat het een deel van het bloed is en dat het ingevroren wordt, etc), maar in Bergen kan het blijkbaar wel.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator dinsdag 13 juni 2006 @ 09:40:36 #227
45833 crew  Fogel
pi_38803766
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 09:31 schreef Nuna het volgende:

[..]

Wat is dat nu voor onzin?
Een van de redenen: Omdat het schema wat voor bloedgeving ingevuld en ondertekend moet worden uitsluitend in het Noors verkrijgbaar is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_38804662
Eventjes aan bloeddonatietoerisme doen
Maar kom gerust even in België doneren, ze hebben ook een hele mooie lijst aan cadeau's (en de lijst is in het Nederlands ). Je krijgt 1 bon voor bloed en 2 bonnen voor bloedplasma en bloedplaatjes.
Vanaf 1 bon kan je kiezen tussen boeken (strips, kookboeken, kinderboeken), handdoeken, doucheproducten (bodysol)... Voor meerdere bons kan je kiezen tussen een bezoekje aan de bioscoop, een pretpark, de zoo, allerlei elektrische producten tot een senseo toe...
Zelf al verkregen: enkele keren bioscoop, twee keer een ticket voor de zoo, een bodysol lippenbalsem voor de winter en een douchegel.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 10:29:49 #229
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38804742
en ik heb lekker een bronzen speldje voor 5 keer doneren en een koffiemok en een knuffeltje.

Die mok en knuffel kreeg ik geloof ik meteen bij de keuring.. of de eerste keer doneren..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 13 juni 2006 @ 10:34:32 #230
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_38804837
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:29 schreef nixxx het volgende:
en ik heb lekker een bronzen speldje voor 5 keer doneren en een koffiemok en een knuffeltje.

Die mok en knuffel kreeg ik geloof ik meteen bij de keuring.. of de eerste keer doneren..
Mijn speldje zijn ze gewoon vergeten bij de vijfde keer. (niet dat ik er anders wat mee zou gaan doen, maar het gaat om het idee)

Vanavond weer bloed geven!
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_38804891
Ow ja, en koekjes en een drankje na het doneren. Maar ook zonder die mooie cadeaus zou ik doneren hoor!
  Moderator dinsdag 13 juni 2006 @ 10:44:26 #232
45833 crew  Fogel
pi_38805054
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:37 schreef Iksje het volgende:
Maar ook zonder die mooie cadeaus zou ik doneren hoor!
Mee eens!
Als je alleen maar gaat doneren om een cadeau te krijgen ben je in mijn ogen raar bezig. Ik geef omdat ik het kan missen, en wie weet krijg ik mijn bloed ooit met flinke rente terug als ik zelf onder het mes moet.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_38806129
Ik heb ook geen speldje en zelfs niet eens een mok.. Gister weer even een halve liter gedoneerd. Ging perfecto, ik merkte alleen wel dat de overgang van een zeer koude bloedbank naar buiten net ff iets gevoeliger was dan normaal. Maar twee glazen water later was er niets meer aan de hand.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_38806504
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

Mee eens!
Als je alleen maar gaat doneren om een cadeau te krijgen ben je in mijn ogen raar bezig. Ik geef omdat ik het kan missen, en wie weet krijg ik mijn bloed ooit met flinke rente terug als ik zelf onder het mes moet.
Ik ga vrijdag weer (heb al 2m niets gegeven), als ik mag (heb even een mailtje gestuurd naar het transfusiecentrum).
  dinsdag 13 juni 2006 @ 11:45:40 #235
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38806732
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 11:36 schreef Iksje het volgende:

[..]

Ik ga vrijdag weer (heb al 2m niets gegeven), als ik mag (heb even een mailtje gestuurd naar het transfusiecentrum).
ik zou binnenkort ook wel weer een oproep moeten krijgen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38807701
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 09:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een van de redenen: Omdat het schema wat voor bloedgeving ingevuld en ondertekend moet worden uitsluitend in het Noors verkrijgbaar is.
Oke, dan wordt het lastig ja
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:11:14 #237
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_38842196
Wereldbloeddonordag

[ Bericht 6% gewijzigd door Mark op 14-06-2006 11:16:59 ]
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:18:47 #238
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_38842421
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:11 schreef Mark het volgende:
Wereldbloeddonordag
Gefeliciteerd met ons enzo!

Had ik beter vandaag bloed kunnen gaan geven in plaats van gister...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_38849961
Oh ja, Werelbloeddonordag! Ben benieuwd of iemand onder ons vandaag gegeven heeft en wat er allemaal te doen/zien was bij de Bloedbank.

Volgens de informatie zou Bloedverwant vandaag op de mat verschijnen, maar die was er bij mij en mijn huisgenoot vorige week al.

* AnnekeM gaat dinsdag weer plasma geven.
pi_38850756
Goed werk hoor! Het is dat ik niet mag geven maar anders.... Ik heb al vele malen misschien wel wat van jullie bloed mogen krijgen (en plaatjes). Ipv een speldje een beker voor jullie!
  woensdag 14 juni 2006 @ 15:39:22 #241
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38851084
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:29 schreef Lamud het volgende:
Goed werk hoor! Het is dat ik niet mag geven maar anders.... Ik heb al vele malen misschien wel wat van jullie bloed mogen krijgen (en plaatjes). Ipv een speldje een beker voor jullie!
das het fijnste complimentjes van ontvangers. graag gedaan.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38852547
Thanx voor je compliment
pi_38881952
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:34 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Mijn speldje zijn ze gewoon vergeten bij de vijfde keer.
Mijne ook Maar voor straf neem ik nu steeds de kindertjes mee, die krijgen handenvol ballonnen en strandballen en dergelijke
  donderdag 15 juni 2006 @ 14:13:24 #244
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_38882949
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 13:43 schreef anneja het volgende:

[..]

Mijne ook Maar voor straf neem ik nu steeds de kindertjes mee, die krijgen handenvol ballonnen en strandballen en dergelijke
Ik zal eens wat kinderen van de straat plukken, de volgende keer dat ik weer ga...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_39041020
Gister voor de eerste keer bloed gegeven en alles ging goed
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_39041100
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:39 schreef nixxx het volgende:
das het fijnste complimentjes van ontvangers. graag gedaan.
Klopt, ik lees die verhalen van mensen die dankzij donorbloed weer zijn aangesterkt altijd wel graag.

Is iemand hier stamceldonor? Hoe meld je je daarvoor aan en wat doen ze dan allemaal? Ik heb 't antwoordapparaat ingesproken van de organisatie die daarover zou gaan, maar ze bellen niet terug.
pi_39041670
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:02 schreef thaleia het volgende:
Klopt, ik lees die verhalen van mensen die dankzij donorbloed weer zijn aangesterkt altijd wel graag.

Is iemand hier stamceldonor? Hoe meld je je daarvoor aan en wat doen ze dan allemaal? Ik heb 't antwoordapparaat ingesproken van de organisatie die daarover zou gaan, maar ze bellen niet terug.
Van website www.sanquin.nl:
quote:


Wat zijn stamcellen?
Stamcellen zijn de moedercellen oftewel voorlopers van alle bloedcellen die in het bloed voorkomen, zoals rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes. Deze stamcellen bevinden zich gewoonlijk in het beenmerg in de holtes van botten. Beenmerg is dus niét hetzelfde als ruggenmerg. Zodra de stamcellen ‘rijp’ zijn gaan ze naar het bloed waardoor het bloed zich voortdurend vernieuwt.

Wanneer zijn stamcellen van donors nodig?
Sommige mensen krijgen een ziekte van het beenmerg, bijvoorbeeld leukemie. Als een patiënt leukemie heeft, zijn er onvoldoende stamcellen om normale, gezonde bloedcellen te maken. Daardoor ontstaat een tekort aan goedwerkende rode bloedcellen (bloedarmoede), witte bloedcellen (erg vatbaar voor infecties) en bloedplaatjes (blauwe plekken en andere bloedingen). Ook kan het voorkomen dat al vanaf de geboorte alle bloedcellen of een deel van hen niet goed gemaakt worden, met alle gevolgen van dien.
Naast de behandeling met medicijnen en bloedtransfusies is voor de meeste patiënten transplantatie van stamcellen van gezonde donors letterlijk van levensbelang.

Hoe vindt men een geschikte donor?
De AB0-bloedgroep speelt een belangrijke rol bij transfusie van rode bloedcellen. Bij transplantatie van ondermeer stamcellen spelen andere bloedgroepen een belangrijkere rol. Deze bloedgroepen noemen wij HLA, ook wel weefseltypering. Transplantatie van stamcellen kan alleen succesvol zijn als de HLA-bloedgroepen van de donor zoveel mogelijk overeenkomt met die van de patiënt. Als dat niet het geval is, kunnen er ernstige, vaak dodelijke afweerreacties ontstaan bij de patiënt.
Bestaan er binnen het AB0-systeem maar weinig verschillenende bloedgroepen, binnen het HLA-systeem zijn dat zeer vele. De kans dat het HLA-systeem van willekeurige mensen wat dit betreft bij elkaar past, is daarom heel klein. Net zoals andere bloedgroepen zijn de HLA-bloedgroepen erfelijk. Daarom wordt er eerst gekeken of iemand in de familie dezelfde typering heeft als de patiënt. De kans is 70% dat dit niet het geval is. De enige mogelijkheid is dan om een passende donor buiten de familie te vinden.
Er hebben zich wereldwijd al miljoenen mensen bereid verklaard stamceldonor te willen zijn. Toch is het nog maar voor ongeveer de helft van de patiënten mogelijk een perfect passende donor te vinden. Daarom is het van groot belang dat zich hiervoor nog meer mensen aanmelden.

Hoe worden stamcellen afgenomen?
Tot voor kort was het afnemen van beenmerg de meest gebruikte methode om stamcellen te ‘oogsten’. Nu is het ook mogelijk om met behulp van bepaalde medicijnen (‘groeifactoren’) de stamcellen in het beenmerg sneller in aantal te laten toenemen. Bovendien gaan ze dan voor een deel naar het bloed, waaruit ze te verzamelen zijn. Inmiddels is dit de meest gebruikte methode voor familiedonors. Het is afhankelijk van de ziekte van de patiënt of de voorkeur gegeven wordt aan beenmerg dan wel bloed als bron van de stamcellen. Natuurlijk heeft de donor het laatste woord over wat hij/zij al dan niet wil ondergaan.

De twee methoden:
Afnemen van beenmerg
Onder volledige narcose wordt met een naald op verschillende plekken uit de achterzijde van het bekken, beenmerg vermengd met bloed afgenomen. Slechts één tot vijf procent van de totale hoeveelheid stamcellen van de donor wordt afgenomen. Aangezien er altijd nogal wat bloed meekomt, varieert het totale volume tussen de één en anderhalve liter. Voor de patiënt genoeg om op den duur voldoende gezonde stamcellen te krijgen. De donor heeft dit binnen enkele weken weer aangevuld tot 100%.
Na de ingreep kan de donor wat last hebben van de narcose en een beurs gevoel op de plaats waar het beenmerg is afgenomen. Door het verlies van bloed kan men bloedarmoede hebben. Dit kan hersteld worden met behulp van ijzertabletten al dan niet aangevuld met teruggave van eigen bloed dat enige weken tevoren is afgenomen.

Stamcellen uit bloed
In de dagen voorafgaande aan het geven van de stamcellen uit bloed, krijgt de donor dagelijks één of meerdere onderhuidse injecties van de groeifactor G-CSF. Deze zorgen ervoor dat de stamcellen in het beenmerg sneller toenemen en zich naar het bloed begeven. Als bijwerking ontstaan nogal eens griepachtige verschijnselen (rillerigheid, spierpijn, botpijn, hoofdpijn). Deze zijn goed te verdrijven met paracetamol.
Na vier of vijf dagen worden de stamcellen uit het bloed geoogst met een speciaal toestel, dat men celseparator noemt. De donor wordt via slangetjes in de beide elleboogaders verbonden met een steriel wegwerp zaksysteem in de celseparator. Door het ene slangetje loopt bloed naar de machine. Nadat in de machine de stamcellen eruit gehaald zijn, wordt het bloed via het andere slangetje direct weer aan de donor teruggegeven. Deze procedure duurt ongeveer vijf uur. Soms is het nodig dit de volgende dag opnieuw te doen.

Hoe verloopt een stamceltransplantatie?
De patiënt wordt, in het geval van leukemie, in de periode voorafgaand aan de stamceltransplantatie, eerst behandeld met hoge doses chemotherapie al dan niet in combinatie met bestraling. De bedoeling is dat hiermee alle kwaadaardige cellen worden gedood. Helaas gaan dan ook de goede beenmergcellen van de patiënt dood. Daarom worden direct na deze behandeling de donorstamcellen via een infuus aan de patiënt gegeven. Als de transplantatie slaagt, zullen de stamcellen van de donor in de beenderen van de patiënt opnieuw - en nu genoeg en goede – bloedcellen aanmaken. Dit duurt wel enkele weken. Mede dankzij de transfusie van bloedcellen van bloeddonors kunnen zij deze periode meestal wel overbruggen. Het kost aanzienlijk meer tijd voordat de patiënt helemaal is hersteld.

Wie kan stamceldonor worden?
Iedereen die ouder is dan 18 jaar, jonger dan 45 jaar en gezond is, kan zich bij de bloedbank aanmelden als stamceldonor. Tot de leeftijd van 55 jaar kunt u stamcellen geven.

Wat gebeurt er na aanmelding?
Nadat u een verklaring hebt ondertekend waarin u zich bereid verklaard stamceldonor te willen worden, worden enkele buisjes bloed bij u afgenomen voor de bepaling van uw HLA-bloedgroepen. Onder een codenummer worden, via de registratie door de Nederlandse Stichting Europdonor, uw gegevens op genomen in het wereldwijde bestand. Dan is het afwachten of u ooit stamceldonor zal worden voor een patiënt ergens in de wereld. De kans is namelijk zeer klein dat de HLA-typering van een patiënt bij de uwe past.
Natuurlijk kunt u gewoon op de gebruikelijke manier doorgaan met het geven van bloed of plasma.

Europdonor
Stichting Europdonor beheert het bestand van de Nederlandse stamceldonors en heeft toegang tot het wereldwijde bestand. Wanneer blijkt dat een patiënt mogelijk gebaat zou zijn met transplantatie van de stamcellen van één van de geregistreerde donors, dan zorgt Europdonor voor het overleg met het transplantatiecentrum voor de patiënt. Ook zorgt zij voor de coördinatie van alle voorbereidingen bij de mogelijke donor voorafgaande aan het geven van de stamcellen.

Edit: er staan ook pdf's met meer info over stamceldonatie op website van sanquin. Zie: http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_home_nl.nsf
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:23:55 #248
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_39041772
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:02 schreef thaleia het volgende:
Klopt, ik lees die verhalen van mensen die dankzij donorbloed weer zijn aangesterkt altijd wel graag.

Is iemand hier stamceldonor? Hoe meld je je daarvoor aan en wat doen ze dan allemaal? Ik heb 't antwoordapparaat ingesproken van de organisatie die daarover zou gaan, maar ze bellen niet terug.
Jup, ik heb een formuliertje ingevuld, toen belden ze me terug of ik ook bloedplaatjes wilde doneren. (Ze hebben de neiging me altijd op de wc te treffen trouwens ) toen weer een tijdje niets gehoord en toen belden ze weer om een afspraak te maken bij mijn eigen bloedbank om een paar buisjes af te nemen. Iets van een maand later kreeg ik een brief dat de HLA typering gelukt was en dat ik in het donor register sta.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_39041783
Dank! Die Stichting Europdonor belde dus niet terug, maar als ik me ook gewoon bij de bloedbank kan aanmelden doe ik dat gewoon
pi_39044680
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:02 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt, ik lees die verhalen van mensen die dankzij donorbloed weer zijn aangesterkt altijd wel graag.

Is iemand hier stamceldonor? Hoe meld je je daarvoor aan en wat doen ze dan allemaal? Ik heb 't antwoordapparaat ingesproken van de organisatie die daarover zou gaan, maar ze bellen niet terug.
Ik had het aanmedlignscoupon van de brochure ingevuld.
Daarna hoorde ik er een hele tijd niets meer van (drie maanden ongeveer).
Daarna ontving ik een oproep om drie buisjes af te laten nemen voor onderzoek.
En daarna ontvang je een kaartje van het stamceldonorschap met begeleidende brief.

En dat was het dan.
pi_39144603
Vanmorgen weer bloed gegeven, voor de tweede keer pas, maar deze keer bleef ik wel bij bewust zijn
Wie niet weg is, is gezien
  vrijdag 23 juni 2006 @ 12:24:20 #252
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_39144991
Vandaag voor de 74/75e keer ofzo. Heb meteen dit nagekeken:
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:50 schreef Fogel het volgende:
Ik lees nu dat jullie een speldje krijgen voor iedere 10 keer?
Het is dus 5-10-20-40-60-80-100+
Alleen de eerste 3 zijn speldjes, 40+ zijn die "mooie" plaquettes
toch eens kijken waar ik ze allemaal gelaten heb
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_39158736
Dinsdag heb ik mijn eerste gesprek met keuringsarts gehad.
Toen ik daar al die stoelen zag moest ik toch wel even slikken hoor. Eerst kon de verpleegkundige geen ader vinden... Lagen te diep...
Voel me erg "ik doe iets voor de medemens". En dat als student.

Ik heb trouwens een pen en balonnen gekregen, bij de buisjes. Balonnen, aha, zie ik er uit als 4?

[ Bericht 11% gewijzigd door MoreMini op 23-06-2006 21:10:59 ]
pi_39168483
Dat waren condooms hoor.
pi_39335661
Vandaag alweer voor de 20ste keer plasma gegeven Kreeg een gouden speldje, wel leuk De naald deed wel wat zeer, dat zei ik ook tegen die sanquin-vrouw, reageert zij zo van 'ja je moet wel weten dat er een stuk ijzer in je arm zit'. Joh... normaal gesproken doet het maar 2 seconden zeer, nu dus de hele tijd volgende keer beter hopelijk
  donderdag 29 juni 2006 @ 08:02:10 #256
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_39345153
Ik probeer ook altijd 1 bepaalde persoon te vermijden, op de een of andere manier weet die de naald er elke keer weer pijnlijk in te schuiven
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_39763690
Weet dat het HB gehalte bijgesteld is van 11 naar 12.
Had laatst 11.3 en was er voor de 80ste keer.
Wel een mooi aandenken gekregen
pi_39765522
Pffft ik had eind februari een HB van 1/10 te laag om bloed te geven, 7,9 ipv 8. Nu mag ik pas op fucking 8 september weer Kreeg ik ook nog zo'n stom foldertje in de brievenbus of ik bloeddonor wilde worden... HALLOOOOOOO ik sta al ingeschreven hoor! En ik wil bloed geven maar van jullie NAZI'S mag dat niet... Stomme etters!
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:10:48 #259
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_39771555
ik heb een oproepkaart voor twee weken geleden er komt telkens iets tussen op maandag en dinsdag avond.. en nu ik werk kan ik ook niet overdag..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_39773630
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 20:36 schreef Leintjeuh het volgende:
Pffft ik had eind februari een HB van 1/10 te laag om bloed te geven, 7,9 ipv 8. Nu mag ik pas op fucking 8 september weer Kreeg ik ook nog zo'n stom foldertje in de brievenbus of ik bloeddonor wilde worden... HALLOOOOOOO ik sta al ingeschreven hoor! En ik wil bloed geven maar van jullie NAZI'S mag dat niet... Stomme etters!
Bij 7.9 mag je niet geven? Volgens mij is die grens < 7.5, want ik heb al een keer 7.6 en 7.8 gehad. Mocht toen wel plasma geven. Misschien dat deze norm bij bloeddonatie iets hoger ligt? Ik kreeg wel te horen dat 7.6 net op het randje zat. Mijn Hb is nu gelukkig bijna altijd 8.5 - 9.5.
Wat je kunt doen: paar dagen voor je bloed geeft ijzerrijk eten; verse spinazie, appelstroom e.d. Heb je een grotere kans dat de bloeddonatie gewoon doorgaat en je er niet voor niets naartoe gaat. Dat vind ik altijd zo zonde van mijn tijd! Gelukkig nog niet meegemaakt.

Foldertje voor bloeddonatie is bedoeld voor je huisgenoten/familie
  donderdag 13 juli 2006 @ 09:48:32 #261
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_39780096
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:10 schreef AnnekeM het volgende:
ijzerrijk eten; verse spinazie,
Spinazie wordt nogal overschat:
"Spinazie bevat misschien wel relatief veel ijzer maar vanwege het hoge gehalte aan oxalaten wordt slechts zeer weinig ijzer effectief door het organisme opgenomen."

Rundvlees is dan een betere bron.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_39781887
Ik hoorde juist dat je veel broccoli moest eten dan? Ik ben opgeroepen voor volgende week maandag, ben benieuwd! Vorige keer was m'n ijzergehalte te laag, dus nu ga ik effe ervoor zorgen dat ik niet weer daarmee zit
pi_39782724
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:01 schreef GotC het volgende:
Ik hoorde juist dat je veel broccoli moest eten dan? Ik ben opgeroepen voor volgende week maandag, ben benieuwd! Vorige keer was m'n ijzergehalte te laag, dus nu ga ik effe ervoor zorgen dat ik niet weer daarmee zit
gewoon aan de roosvicee ferro, dat werkt bij mij als een tierelier.
pi_39801040
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 20:36 schreef Leintjeuh het volgende:
Pffft ik had eind februari een HB van 1/10 te laag om bloed te geven, 7,9 ipv 8.
Had ik ook een keer. Ging ze meteen nog een keer meten en had ik opeens 1/10e hoger. Mocht ik wel bloed geven. (Ik meen me trouwens te herinneren dat 7,8 wel goed was (??))
pi_39805736
De grens voor plasma is 7,8 idd. Ik ben een keer vier keer geprikt voor ze hoger dan dat te pakken hadden Uiteindelijk lukte het met bloed uit m'n arm. Andere keren toen het te laag was, zeiden ze gewoon 'ga maar weer naar huis'
  vrijdag 14 juli 2006 @ 10:54:53 #266
12750 Hrun
Special Obedience
pi_39814860
na mijn inenting tegen hepatitus mocht ik 9 maanden geen bloed geven... eind augustus mag ik weer.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_39832898
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 10:54 schreef Hrun het volgende:
na mijn inenting tegen hepatitus mocht ik 9 maanden geen bloed geven... eind augustus mag ik weer.
Waarom dat? Ik mocht de week na mn hepA en hepB al bloed geven?
pi_39838468
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:20 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Waarom dat? Ik mocht de week na mn hepA en hepB al bloed geven?
Ja?! ik heb een aantal weken na de injecties ook gewoon plasma gegeven. Wel aangekaart dat ik gevaccineerd was en ze wilden meteen een titerbepaling doen om te kijken of ik ook hep.B donor kon worden. Helaas te weinig antistoffen om te doneren, wel voldoende antistoffen om beschermd te zijn
pi_39843925
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:25 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Ja?! ik heb een aantal weken na de injecties ook gewoon plasma gegeven. Wel aangekaart dat ik gevaccineerd was en ze wilden meteen een titerbepaling doen om te kijken of ik ook hep.B donor kon worden. Helaas te weinig antistoffen om te doneren, wel voldoende antistoffen om beschermd te zijn
Bij mij hebben ze niet gevraagd of ik plasma wou geven. Ze hebben wel op mn blaadje genoteerd dat ik een week geleden een hepB-vaccinatie had gehad, zodat een eventueel verhoogd aantal witte cellen verklaard zou zijn .
  zondag 16 juli 2006 @ 21:00:19 #270
12750 Hrun
Special Obedience
pi_39885629
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:20 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Waarom dat? Ik mocht de week na mn hepA en hepB al bloed geven?
misschien was het dan vanwege mijn tyfus of DTP vaccinatie.

anyways. de 20ste mag ik weer.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_39885681
Morgen bloed geven Hoop echt dat mn ijzergehalte goed is, heb genoeg Roosvisee Ferro op enzo..nja, we zullen zien! Ben benieuwd!
pi_39885989
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:02 schreef GotC het volgende:
Morgen bloed geven
* AnnekeM gaat morgen plasma geven

Wedstrijdje wie 't hoogste Hb gehalte heeft?
  zondag 16 juli 2006 @ 21:15:32 #273
12750 Hrun
Special Obedience
pi_39886035
roosvisee ferro? hup. bloedworst eten jij!
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_39916723
Nou, die roosvisee heft blijkbaar geholpen 8.0 ijzergehalte, bloeddruk was 155/ ? (vergeten )

Was m'n 1e keer echt bloed geven, dus stoel heeeelemaal naar achteren, vrouw bleef er constant bij zitten en na t bloed geven werd ik in m'n stoel bediend met Cup a soup, drinken, koek etc Wat een gigantische naald die je in je arm krijgt zeg! Bloedzak was wel na 5-10 minuten vol, dus was snel gedaan Iig, goeie ervaring, maar ben nu best moe en zwakjes .
pi_39922630
die gigantische naalden, daar kan je doorheen kijken! Toen ik de eerste keer ging doneren, kon ik 'per ongeluk' zo door die naald heen kijken en ik zag de vloer... Freaky hoor..

Oh en kudo's for you omdat je bloed geeft!
pi_39926399
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:03 schreef GotC het volgende:
Nou, die roosvisee heft blijkbaar geholpen 8.0 ijzergehalte, bloeddruk was 155/ ? (vergeten )

Was m'n 1e keer echt bloed geven, dus stoel heeeelemaal naar achteren, vrouw bleef er constant bij zitten en na t bloed geven werd ik in m'n stoel bediend met Cup a soup, drinken, koek etc Wat een gigantische naald die je in je arm krijgt zeg! Bloedzak was wel na 5-10 minuten vol, dus was snel gedaan Iig, goeie ervaring, maar ben nu best moe en zwakjes .
Goed hoor
Maar ik heb gewonnen met Hb gehalte 8.6 en bloeddruk was 125/80.
Ik kreeg vandaag een zilveren speldje voor 10e x plasma geven
Maar wat is het druk zeg bij de bloedbank! de planning stond ook helemaal vol, ze hadden eind aug. nog een gaatje. Mensen hebben nu veel meer tijd om op hun gemak even langs de bloedbank te gaan zei de donorarts. Ik dacht dat 't juist rustig zou zijn nu veel mensen op vakantie gaan.
De afname ging niet zo soepel vandaag, ik moest veel knijpen om hem een beetje snel te laten gaan. Hij sprong snel weer op "normaal" en kreeg dat ding een aantal x aan het piepen omdat er geen bloed door kwam.
Nadat ik eindelijk klaar was, bleef mijn arm nog lang nabloeden wat ik niet gewend ben. Het verbandje bleef er dus nog een paar uurtjes om lekker stijf - kun je je arm nauwelijks buigen
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:36:46 #277
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_39936207
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 00:14 schreef AnnekeM het volgende:
Maar ik heb gewonnen met Hb gehalte 8.6
9,5 En de 75e keer, dus de volgende plak komt er weer aan.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:15:30 #278
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_39937376
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:36 schreef Mark het volgende:

[..]

9,5 En de 75e keer, dus de volgende plak komt er weer aan.
Ik zit standaard boven de 10 en laatst had ik zelfs 10,9...

Nu hebben vrouwen standaard een lager Hb gehalte, dus de vergelijking man - vrouw gaat niet gelijk op...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_39937417
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:15 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Ik zit standaard boven de 10 en laatst had ik zelfs 10,9...

Nu hebben vrouwen standaard een lager Hb gehalte, dus de vergelijking man - voruw gaat niet gelijk op...
Roker?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:17:52 #280
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_39937456
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Roker?
Nope, in mijn hele leven maximaal drie sigaretten gerookt en dat is zo'n 15 jaar geleden...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_39937486
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:17 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Nope, in mijn hele leven maximaal drie sigaretten gerookt en dat is zo'n 15 jaar geleden...
Had gekund, nu is je Hb niet uitzonderlijk hoog, maar rokers hebben gemiddeld een hoger Hb dan niet-rokers.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:24:59 #282
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_39937687
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Had gekund, nu is je Hb niet uitzonderlijk hoog, maar rokers hebben gemiddeld een hoger Hb dan niet-rokers.
Klopt... Ik heb al eens op de Sanquin website gekeken over wat laag - normaal - hoog is. En of een hoger Hb gehalte automatisch beter is. Dit blijkt dan weer niet het geval te zijn. Bij mannen is boven de 12 reden voor verder onderzoek.
quote:
Waarom is het ijzergehalte (Hb-gehalte) bij de ene donor lager dan bij de andere donor?
Dat is voornamelijk erfelijk bepaald. Dat het ijzergehalte bij vrouwen lager is dan bij mannen ligt niet aan de menstruatie, maar aan de verschillende erfelijk bepaalde aanleg. Overigens is een hoog ijzergehalte niet ‘beter’ dan een laag ijzergehalte. Zo hebben sporters vaak een laag en rokers en astmapatiënten vaak een hoog ijzergehalte.

Mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) was de vorige keer te laag. Wat kan ik daar aan doen?
Ervan uitgaande dat u gezond eet, kunt u er niets aan doen als uw ijzergehalte bij de bloedbank te laag is. Sommige donors proberen hun ijzergehalte op te peppen door anders te gaan eten of zelfs ijzertabletten te gaan slikken. Dat helpt niet. Een gezond en goed gevoed lichaam zal het extra ijzeraanbod niet opnemen. En dat is maar goed ook, want een teveel aan ijzer is schadelijk. Anders gaan eten of staaltabletten slikken is alleen nuttig bij bloedarmoede. Als de bloedbank bloedarmoede vaststelt, wordt de donor verwezen naar de huisarts.

Waarom is mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) bij iedere donatie weer anders?
Bij ieder gezond persoon schommelt het ijzergehalte rond een erfelijk bepaald gemiddelde. Dat is normaal. Bij intensief sporten of een streng dieet bijvoorbeeld, zal het ijzergehalte enigszins dalen. Pas bij een zeer forse daling zou een ziekte de oorzaak kunnen zijn. U wordt dan verwezen naar de huisarts.

Kan het ijzergehalte (Hb-gehalte) ook te hoog zijn?
Dat is zeldzaam, maar het kan wel. Bij een ijzergehalte boven de 12.0 (mannen) of boven de 11.0 (vrouwen) moet worden gekeken of dit door een onderliggende ziekte wordt veroorzaakt.
Bron... En dan kijken bij 'Veelgestelde vragen'.
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_39937781
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:24 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Klopt... Ik heb al eens op de Sanquin website gekeken over wat laag - normaal - hoog is. En of een hoger Hb gehalte automatisch beter is. Dit blijkt dan weer niet het geval te zijn. Bij mannen is boven de 12 reden voor verder onderzoek.
[..]

Bron... En dan kijken bij 'Veelgestelde vragen'.
Ik had eigenlijk gisteren "gemoeten" (mijn vrouw belde nog of ik kwam, want het was lekker rustig), maar vanwege de warmte heb ik het maar even uitgesteld , dus mijn laatste Hb-meting heb ik niet bij de hand eigenlijk. (zit altijd zo rond de 10, roker)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:30:13 #284
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_39937900
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik had eigenlijk gisteren "gemoeten" (mijn vrouw belde nog of ik kwam, want het was lekker rustig), maar vanwege de warmte heb ik het maar even uitgesteld , dus mijn laatste Hb-meting heb ik niet bij de hand eigenlijk. (zit altijd zo rond de 10, roker)
De mogelijke oorzaken die worden genoemd zijn op mijn niet van toepassing. (roker en/of astmatisch) Misschien ga ik maar intensiever sporten om het omlaag te krijgen...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:35:57 #285
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_39938099
Ja hoor, me vriendin heeft het opgegeven, en volgens onze weddenschap moet ik het dan gaan doen... word vervolgd.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_39984184
Net geweest, HB was 7,5, te laag dus nu mag ik pas in september weer
pi_40005957
Jee, dat wist ik allemaal helemaal niet, ik dacht echt dat een hoog uitvallend HB beter is dan 'n laag uitvallend HB. Maar ik sport, en ik rook niet, en ben vrouw, en dan is het kennelijk logisch dat het aan de lage kant is. Goed om te lezen.

Maar ben wel blij dat ik tegenwoordig niet meer steeds rond de voor de bloedbank kritieke grens schommel: ook al woon ik vlakbij, het is toch irritant als je steeds voor niks komt.
pi_40006108
Goed dat ik dit topic zie! Ik zou vanmiddag plasma gaan geven!
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:59:34 #289
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_40006331
288 posts, je bent er weer snel bij, Liejannuh!
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_40007822
Ik ben twee weekjes geleden geweest, ik had al een tijd daarvoor geleden een kaart gekregen maar door de drukte was het er niet van gekomen. Maar ik moest me moeder laatst even op halen nadat ze plasma had gegeven even gevraagt wanneer ik weer een oproep kreeg. Maar daar hoefde ik niet op te wachten omdat ik volbloed geef zei ze: "Kom maar een keer binnen wandelen". Alles ging zoals lekker soepel, ze had me "mooi" geprikt en me HB was 8,5 geloof ik.

Ik kreeg trouwens nu een kaartje waar ze die gegevens op schreef, zijn er meer mensen die zo'n kaartje bij houden? Verder vertelde ze dat er binnenkort pasjes komen met daarop je bloedgroep etc. Heeft iemand deze toevallig al gezien?
  donderdag 20 juli 2006 @ 13:44:49 #291
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_40009830
Nope, ik houd zelf niets bij, pasjes is nieuw voor me.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_40010138
Ik heb een hele tijd geleden al een pasje gehad waar mijn naam, geboortedatum, donornummer en bloedgroep op staat. Kreeg ik per post geloof ik.

Hoe krijgt ik trouwens mijn ijzer omhoog in 2 uur. Nootjes eten, zou dat werken? Mijn ijzer is echt altijd aan de lage kant, dus wil dat nu maar even voorkomen.
  donderdag 20 juli 2006 @ 15:28:04 #293
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40013959
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 13:53 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb een hele tijd geleden al een pasje gehad waar mijn naam, geboortedatum, donornummer en bloedgroep op staat. Kreeg ik per post geloof ik.

Hoe krijgt ik trouwens mijn ijzer omhoog in 2 uur. Nootjes eten, zou dat werken? Mijn ijzer is echt altijd aan de lage kant, dus wil dat nu maar even voorkomen.
Een paar pakjes sigaretten paffen lijkt te helpen. Zie een aantal van mijn posts eerder deze week...

Hey Liejannuh, alles goed?
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  donderdag 20 juli 2006 @ 17:59:20 #294
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40019330
hopla. 9.6Hb, 120/80. en in 6 minuten een halve liter kwijt. lekker hoor.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_40019720
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 19:07 schreef PV het volgende:
Net geweest, HB was 7,5, te laag dus nu mag ik pas in september weer
Op hoogte stage naar de alpen, beginnen met roken. En veel spinazie eten .

Ik heb mijn HB nog nooit laten bepalen. Wel grappig om te doen, maar wat is jullie HT. Want een HB betekend nog vrij weinig zonder HT.
pi_40019755
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:24 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Klopt... Ik heb al eens op de Sanquin website gekeken over wat laag - normaal - hoog is. En of een hoger Hb gehalte automatisch beter is. Dit blijkt dan weer niet het geval te zijn. Bij mannen is boven de 12 reden voor verder onderzoek.
[..]

Bron... En dan kijken bij 'Veelgestelde vragen'.
Mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) was de vorige keer te laag. Wat kan ik daar aan doen?

HB is geen ijzer. HB is Hemoglobine. Of te wel aantal erytrocyten die in staat zijn zuurstof te transporteren.
pi_40021328
Hb was 8,8 en mijn bloeddruk 135/85. Uitstekend voor mijn doen!
Vorige keer was mn Hb 7,3 en mn bloeddruk 160/100 ofzo.

Hi Airwin! Zullen een plasma-geef-mini-meet doen?
  donderdag 20 juli 2006 @ 19:18:10 #298
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40021353
ik had eigenlijk dus al twee weken geleden gemoeten.. heb nu een nieuwe oproepkaart gekregen voor vanaf de 25ste.. is nu wel lastig.. werken enz.. zo rond 1900 thuis en dan nog eten anders gaat het fout.. en de bloedbank gaat om 2000 dicht..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_40021707
Ik mag niet
Ik ben te klein/licht.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:19:47 #300
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_40040250
5 jaar is sowieso te jong
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:42:53 #301
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40040845
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 19:18 schreef nixxx het volgende:
ik had eigenlijk dus al twee weken geleden gemoeten.. heb nu een nieuwe oproepkaart gekregen voor vanaf de 25ste.. is nu wel lastig.. werken enz.. zo rond 1900 thuis en dan nog eten anders gaat het fout.. en de bloedbank gaat om 2000 dicht..
Ik ga altijd rechtstreeks uit het werk naar de bloedbank. Ik neem een aantal extra boterhammen en een flesje water mee en dat eet ik daar voor de deur op. Na afloop eet ik thuis dan m'n normale avondmaaltijd...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')