Nee, stel je voor zeg, dat je gaat beseffen dat we dezelfde voorouders hebben als apen. Je zou wel eens kunnen gaan twijfelen over het waarheidsgehalte van de Bijbel.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:24 schreef Pracissor het volgende:
Idd, daarom meng ik mij ook niet graag in dit soort topics/discussies...
Maar wel na vals gespeeld te hebben.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik beredeneerde het dan ook vanuit een startpositie als Christen, om aan te tonen dat ook deze zich beperkt weet in zijn blik.
Nee hoor, gewoon redenerend vanuit een ander perspectief. Ook als je je wereldbeeld baseert op de consensusafspraken voor bewijsvoering (hoe nuttig ook), zal het m.i. het meest belangrijke deel van je wereldbeeld zich op subjectieve oordelen/gevoelens baseren.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 08:49 schreef speknek het volgende:
Maar wel na vals gespeeld te hebben.
Dat is voornamelijk een gebrek aan kennis. In de regel is daar wat aan te doen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee hoor, gewoon redenerend vanuit een ander perspectief. Ook als je je wereldbeeld baseert op de consensusafspraken voor bewijsvoering (hoe nuttig ook), zal het m.i. het meest belangrijke deel van je wereldbeeld zich op subjectieve oordelen/gevoelens baseren.
Nee, volgens mij bereiken we nu langzamerhand onze kennishorizon, enerzijds door de beperkingen van de taal, en anderzijds de kenleerquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:21 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat is voornamelijk een gebrek aan kennis. In de regel is daar wat aan te doen.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee hoor, gewoon redenerend vanuit een ander perspectief. Ook als je je wereldbeeld baseert op de consensusafspraken voor bewijsvoering (hoe nuttig ook), zal het m.i. het meest belangrijke deel van je wereldbeeld zich op subjectieve oordelen/gevoelens baseren.
Maar niet zomaar een willekeurig construct. Daar is over nagedacht en het stelt ons in staat om zo universeel mogelijke uitspraken te doen. Uiteraard hebben wij als mensen, die dit construct hanteren, onze beperkingen, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Er bestaat geen absolute objectiviteit, maar je kunt wel proberen dat zo dicht mogelijk te benaderen.quote:Het objectieve is een construct.
Ik heb best begrip voor je reactie, maar bekijk het eens van deze kant:quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik wil inhoud in het geloof. Ik wil werk zien in het geloof. Ik wil dat God eens zijn handjes laat wapperen en werk gaat verzetten. Hij is toch niet lui van aard of wel
Misschien is God aan het rusten van de schepping nog. Dat het scheppen zo zwaar was, dat hij nu eeuwige slaap nodig heeft
Maar ik meen het serieus dus. Het gaat me soms te traag maar misschien verlang ik wel veel. Maar toch kan het wat sneller van mijn part.
Maar ik stop nu op deze manier van denken en doen. Ik denk dat liefde uit de mens zelf komt, dat mensen zelf liefde in zich hebben. Mensen zijn individuele wezens ook.
Liefde geven omdat God dat okey vind, dat is nep liefde, ik bedoel, dan geef je liefde omdat je verantwoording moet afleggen en dat is niet de intentie van liefde . Liefde moet uit je hart komen.
Spontaan dus ook. Spontaniteit ook wel. Maar goed, ik weet niet wat het ermee te maken heeft. Het is ook erg offtopic inderdaad. En ik wil het topic niet verzieken dus ik weet het verder niet.
Spontaan in God geloven zonder verklaring willen, kan ook. Maar dan kom ik niet verder. Ik kan verder natuurlijk. Maar dan wel met een gerust hartEn dat is als er duidelijkheid heerst.
Ik begrijp best dat bepaalde mensen gerust zijn door simpel te geloven om te geloven zonder verder te kijken, dat mensen gewoon geloven in het goede. Maar achter het goede zit ook vaak het slechte. Ik bedoel, goed en slecht staat naast elkaar. Zijn verbonden aan elkaar. Tegenpolen ook wel. Dus dan kun je je afvragen of er naast God nog iets anders aanwezig is
Ja, dat is vrij onoverkomelijk. Het punt dat ik wilde maken is dat je wereldbeeld gebaseerd moet zijn op de consensusafspraken voor bewijsvoering.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Verwerpen zou ook niet goed zijn, maar het gaat mij er om dat het geen almacht claimt, want dat is m.i. onterecht.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:46 schreef Prst_ het volgende:
Puur en alleen de wetenschappelijke methode verwerpen omdat het niet perfect is, lijkt me een zwaktebod. (Helemaal als je wel wenst te profiteren van alle verworvenheden en kennis die dit systeem met zich mee heeft gebracht)
Wie zegt dat ik het wetenschappelijke zou willen verwerpen? Liever niet, het zou oa mij werkeloos makenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:46 schreef Prst_ het volgende:
Maar niet zomaar een willekeurig construct. Daar is over nagedacht en het stelt ons in staat om zo universeel mogelijke uitspraken te doen. Uiteraard hebben wij als mensen, die dit construct hanteren, onze beperkingen, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Er bestaat geen absolute objectiviteit, maar je kunt wel proberen dat zo dicht mogelijk te benaderen.
Je kunt toch niet ontkennen dat het hele systeem van dingen zo objectief mogelijk waarnemen en toetsen (de wetenschappelijke methode) waardevol is gebleken?
Als je kritiek hebt op de beperkte universele geldigheid van wat een mens waarneemt, dan zou je suggesties moeten doen waarmee de objectiviteit vergróót zou kunnen worden.
Puur en alleen de wetenschappelijke methode verwerpen omdat het niet perfect is, lijkt me een zwaktebod. (Helemaal als je wel wenst te profiteren van alle verworvenheden en kennis die dit systeem met zich mee heeft gebracht)
Dat doet de wetenschap dan ook niet. Waar een beetje wetenschapper wél tegen zal ageren is tegen uitlatingen over een waarheid die puur en alleen berusten op fantasie of willekeurige aannames, die vervolgens als 'de waarheid' worden geponeerd .quote:Ik stel alleen maar dat de wetenschap geen uitspraken kan doen over gebieden die (nog?) niet door haar bestreken worden.
Wetenschap claimt geen almacht, het biedt slechts de best gebleken methode om zo betrouwbaar als mogelijke antwoorden op vragen te krijgen. Nog altijd beter dan blindelings ja te knikken op onbewezen stellingen als "ziektes zijn een straf van God". Door dat dogma is men eeuwen lang niet op zoek gegaan naar medicijnen, omdat men niet inzag dat mensen zelf voor genezingen konden zorgen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 21:49 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Verwerpen zou ook niet goed zijn, maar het gaat mij er om dat het geen almacht claimt, want dat is m.i. onterecht.
Je snapt mijn verhaal betoog nietquote:Op woensdag 8 maart 2006 10:44 schreef Haushofer het volgende:
Kijk, dat begrijp ik niet, dat gedweep met "dat elk persoon een andere realiteit" kan waarnemen. Zo'n boom zendt licht uit. Dat kun je meten. De golflengte definieert een kleur, en dan kunnen we eenduidig vaststellen wat de kleur van de boom is. Net zo met de vorm, of de temperatuur, of de geur, of wat dan ook. Het is natuurlijk bijzonder aardig om es te bekijken wat de implicaties van "ieder individu zijn/haar eigen realiteit" zijn, maar ik kan zoiets niet echt serieus nemen. Bij het boomvoorbeeld kun je natuurlijk stellen dat beide waarnemers de metingen weer anders kunnen interpreteren, maar dan kun je wel doorgaan met "onzekerheden" invoeren.
Op het vlak van bijvoorbeeld persoonlijke satisfactie hoeft dat absoluut niet zinloos te zijn, en zal dat ook nooit het objectieve bereiken - want dat soort dingen zijn niet objectief, omdat dat ervaringen zijn die zich slechts intern manifesteren, en geen extern object vormen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:10 schreef en_door_slecht het volgende:
Iteejer, allemaal leuk, maar elke speculatie over iets buiten de objectieve wereld is volstrekt zinloos. Zodra het zin begint te krijgen, steekt het z'n kop de objectieve wereld in. En het is al helemaal zinloos om er binnen die objectieve wereld rekening mee te houden. (Lees: in een god geloven die vanwege het niet kunnen plaatsen in het objetieve daar maar buiten wordt geplaatst.)
En waar zou ik dan aan moeten denken? Is het niet al vanaf het benoemen onderdeel van de objectieve wereld?quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:20 schreef iteejer het volgende:
Op het vlak van bijvoorbeeld persoonlijke satisfactie hoeft dat absoluut niet zinloos te zijn, en zal dat ook nooit het objectieve bereiken - want dat soort dingen zijn niet objectief, omdat dat ervaringen zijn die zich slechts intern manifesteren, en geen extern object vormen.
En daarmee begeeft religie zich dus binnen de objectieve wereld. En kunnen er pogingen gedaan worden deze te falsificeren. En te ontkrachten.quote:Oervolkjes, en wij, en alles er tussen in, hebben wel vaak getracht die interne manifestaties van bepaalde gevoelens te objectiveren in een extern object, al dan niet materieel. Een beeld, of een godsbeeld.
Het religieus besef symboliseert zich in het objectieve.quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:28 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En waar zou ik dan aan moeten denken? Is het niet al vanaf het benoemen onderdeel van de objectieve wereld?
[..]
En daarmee begeeft religie zich dus binnen de objectieve wereld. En kunnen er pogingen gedaan worden deze te falsificeren. En te ontkrachten.
Niet over de realiteit van het al dan niet bestaan van een god, wel van de uitwerking hiervan en de aankleding van een religie. Tenslotte zal het zieltjes winnen via het objectieve moeten -getuige de vele straffen die mij als atheďst te wachten staan-, al was het maar omdat hiervoor communicatie aangewend moet worden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:34 schreef iteejer het volgende:
Het religieus besef symboliseert zich in het objectieve.
Dat zegt nog niets over de realiteit van een god.
Ontologische bewijzen zijn zo 1077.quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:34 schreef iteejer het volgende:
Pogingen te falsificatie en ontkrachting zijn er altijd, en als zodanig kun je die zelfs opvatten als een bewijs van het origineel. Het bestaan van vals geld bewijst immers het bestaan van écht geld
Nee, maar er zijn zat mensen die haar wel daarvoor misbruiken, en en passant daarmee een flinke misser maken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 11:57 schreef onemangang het volgende:
Wetenschap claimt geen almacht, het biedt slechts de best gebleken methode om zo betrouwbaar als mogelijke antwoorden op vragen te krijgen.
Even voor de duidelijkheid, welk specifiek dogma bedoel je precies?quote:Nog altijd beter dan blindelings ja te knikken op onbewezen stellingen als "ziektes zijn een straf van God". Door dat dogma is men eeuwen lang niet op zoek gegaan naar medicijnen, omdat men niet inzag dat mensen zelf voor genezingen konden zorgen.
Dat lijkt me een nogal provocatieve anti-christelijke site. Ik neem aan dat je niet wilt beweren dat deze site 'het wetenschappelijk standpunt' illustreert.quote:Nee, maar er zijn zat mensen die haar wel daarvoor misbruiken, en en passant daarmee een flinke misser maken.
Ik niet nee.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:48 schreef Prst_ het volgende:
Dat lijkt me een nogal provocatieve anti-christelijke site. Ik neem aan dat je niet wilt beweren dat deze site 'het wetenschappelijk standpunt' illustreert.
Wat is je punt dan met het aanhalen van die site? Dat er mensen zijn die geen hoge pet op hebben van het Christendom? Hoe is dat een kritiek op de wetenschappelijke methode?quote:Ik niet nee.
Jawel, ik snap het bijzonder goed. Ik stel alleen dat het in mijn ogen vrij zinloos is om iets buiten die waarneming een bepaalde vorm aan te meten. Misschien is die boom wel een, pak em beet, roze olifant. Maar zodra we meten wordt het een boom, zoals wij die in ons theoretisch perspectief hebben benoemd. Dat kun je dan ook gaan stellen.quote:
Misschien heb je nog niet helemaal door wat de wetenschappelijke methode behelst. De website die jij aanhaalt heeft helemaal niet de pretentie wetenschappelijk te zijn maar somt slechts twijfelachtige quotes op waar veel mensen gemakkelijk over heen lezen. Dus ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:35 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn zat mensen die haar wel daarvoor misbruiken, en en passant daarmee een flinke misser maken.
Dan kan je aan alles gaan twijfelen en dus ook die God. Die is dan ook weer misschien iets anders. En dat vinden ze dan weer niet. en daar wringt het hem. Globaal gezien.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel, ik snap het bijzonder goed. Ik stel alleen dat het in mijn ogen vrij zinloos is om iets buiten die waarneming een bepaalde vorm aan te meten. Misschien is die boom wel een, pak em beet, roze olifant. Maar zodra we meten wordt het een boom, zoals wij die in ons theoretisch perspectief hebben benoemd. Dat kun je dan ook gaan stellen.
Dat zou je zo kunnen stellen ja.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:29 schreef Haushofer het volgende:
Jawel, ik snap het bijzonder goed. Ik stel alleen dat het in mijn ogen vrij zinloos is om iets buiten die waarneming een bepaalde vorm aan te meten. Misschien is die boom wel een, pak em beet, roze olifant. Maar zodra we meten wordt het een boom, zoals wij die in ons theoretisch perspectief hebben benoemd. Dat kun je dan ook gaan stellen.
Maar jij zweert zelf wel altijd bij de 'wetenschappelijke methode' terwijl ik je al een paar keer dit soort site's heb zien aanhalen, dat is toch in tegenstelling met:quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:12 schreef onemangang het volgende:
Misschien heb je nog niet helemaal door wat de wetenschappelijke methode behelst. De website die jij aanhaalt heeft helemaal niet de pretentie wetenschappelijk te zijn maar somt slechts twijfelachtige quotes op waar veel mensen gemakkelijk over heen lezen. Dus ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen.
En dan nu het dogma:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 07:45 schreef onemangang het volgende:
We hebben alleen maar wat aan bewezen kennis, aan bewezen feiten met testbare resultaten.
Daar kan ik kort over zijn: Matheus 17,20 is géén dogma. Ook de betekenis die jij er aan geeft, zou geen hermeneut (Christen of atheist) met je delen. Het is niet de eerste keer dat ik je op onwaarheden betrap.quote:Een beroemd dogma is deze:
Mat 17,20 Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’
Nou, die hebben er naar mijn idee weinig mee te maken. Die onzekerheidsrelatie zegt dat 2 niet-commuterende grootheden gewoonweg niet simultaan zijn gedefinieerd ( en dat is iets anders dan "we kunnen het niet meten"). Dat kun je vergelijken met "de exacte eenduidige plaats van een golf aanwijzen"; die bestaat simpelweg niet. Niet voor de meting, en niet na de meting. En Schrodingers kat laat zien dat het superpositieprincipe op macroscopische objecten tegenstrijdigheden oplevert, maar ik geloof dat die "paradox" wel is op te lossen. Een superpositie is prima gedefinieerd, het komt alleen niet overeen met de uitkomst van een fysische meting.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:48 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat zou je zo kunnen stellen ja.
Dat dingen in bepaalde opzichten ondefinieerbaar zijn voordat we gemeten hebben is iets dat we in de fysica ook tegenkomen. En als er iets keihard en 'objectief' is, is dat het wel.
Zie Schrödingers Cat paradox, zie Heissenbergs onzekerheidsrelatie.
Ik nog korter:quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:22 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Daar kan ik kort over zijn: Matheus 17,20 is géén dogma. Ook de betekenis die jij er aan geeft, zou geen hermeneut (Christen of atheist) met je delen. Het is niet de eerste keer dat ik je op onwaarheden betrap.![]()
De stelling "bidden helpt" is geen dogma hoor!quote:Op zaterdag 11 maart 2006 11:53 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik nog korter:
Als "bidden helpt" geen dogma zou zijn, waarom wordt er dan eigenlijk nog gebeden voor de genezing van ziektes?
(En weeer kom je aanzetten met een ellenlang apologistische kronkellul verhaal zonder zelf in een enkele zin een normaal antwoord te kunnen formuleren)
quote:Het Eerste Vaticaans Concilie (1870) legde vast dat een dogma een door de Kerk verwoorde waarheid van Gods openbaring is, die vast te geloven is. Daarnaast werd geconstateerd dat verschillende geloofswaarheden in een onderlinge hiërarchie staan. In de strikte zin kent de Rooms-katholieke Kerk alleen de dogma's van 1854 Maria Onbevlekt Ontvangen, 1870 pauselijke onfeilbaarheid en 1950 Maria Tenhemelopneming
Je bijbelcitaten zijn vaak indrukwekkend goed bij elkaar gezocht, je basiskennis over de daadwerkelijke Christelijke leer daarentegen schiet nogal eens tekort imhoquote:Een katholiek dogma is altijd beperkt, omdat het Gods woord in menselijke taal vervat. Het kan alleen geformuleerd worden met een beroep op het leergezag van de kerk en moet in relatie staan tot de Schrift en de Traditie. Een dogma brengt weliswaar een absolute waarheid onder woorden, de articulatie vindt echter in een historische contekst plaats. Daarom is een dogma altijd onderwerp van interpretatie en betreft het geen statische uitspraak. Dogma's proberen immers een waarheid onder woorden te brengen, maar niet te conditioneren.
Wijs dat dogma dan eens aan dan? Dan weten we waar we het over hebben.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 11:53 schreef onemangang het volgende:
Ik nog korter:
Als "bidden helpt" geen dogma zou zijn, waarom wordt er dan eigenlijk nog gebeden voor de genezing van ziektes?
Misschien moet je wat duidelijker zijn in het vervolg, jij stelde dat Mat 17,20 een dogma was, en dat is het niet, en nu haal je weer wat anders aan. En nog iets, je kunt van de Jehovah´s en de Mormonen zeggen wat je wilt, ze zijn wel wat tactvoller dan jij, goed bedoelde tip, maak van de ateistische boodschap een blije boodschap, want dit werkt natuurlijk niet.quote:(En weeer kom je aanzetten met een ellenlang apologistische kronkellul verhaal zonder zelf in een enkele zin een normaal antwoord te kunnen formuleren)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |