abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35159305
maarre, waar moetik die dooie pestvogel die voor mijn deur lag aamelden?
hij is wel al meegenomen door een stel vogelgeile vogelspotters..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_35159339
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
maarre, waar moetik die dooie pestvogel die voor mijn deur lag aamelden?
hij is wel al meegenomen door een stel vogelgeile vogelspotters..
aanmelden? geen idee, ik woon in 'de grote stad' he...
pi_35159367
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:55 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

aanmelden? geen idee, ik woon in 'de grote stad' he...
ik ook
pi_35159375
EU neemt maatregelen tegen vogelgriep
quote:
BRUSSEL - De Europese Unie verscherpt de maatregelen als ergens de 'Aziatische vogelgriep' van het type H5N1 ergens uitbreekt. Niet alleen moeten bedrijven in een straal van 10 kilometer rond de besmetting goed worden gecontroleerd. Voortaan kan een lidstaat een veel groter gebied, bijvoorbeeld een provincie, tot 'risicogebied' verklaren.

Dat heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, voorgesteld. Het is overigens niet zo dat alle pluimvee in zo'n gebied moet worden afgemaakt. Dat geldt alleen voor kippen in bedrijven zeer dicht bij de besmetting.

Deskundigen uit de EU-landen hebben donderdag ingestemd met een voorstel om kippenvlees, veren, eieren en veerwild uit bepaalde delen van Bulgarije te weren. Dat is een reactie op de ontdekking van een besmette wilde zwaan in de regio Vidin vorige week.

Duiven

In Nederland zijn vanaf maandag wedstrijden, markten en tentoonstellingen met duiven wegens de dreigende vogelgriep verboden. De duiven moeten net als ander pluimvee vanaf die dag afgeschermd danwel opgehokt zijn, heeft minister Veerman van Landbouw donderdag aan de Tweede Kamer geschreven.

In de brief meldt de bewindsman niet alleen de vervroeging van de aangekondigde ophokplicht naar 20 februari (in plaats van 1 maart), maar ook een aantal aanscherpingen van bestaande maatregelen. Zo geldt de ophokplicht straks in heel Nederland voor al het pluimvee - commercieel en hobbymatig gehouden dieren, gehouden duiven en niet-gevaccineerde vogels in dierentuinen.

Kanaries

Met de aanscherpingen is het voor de lol vervoeren en samenbrengen van vogels vanaf maandag eigenlijk taboe. Alleen tentoonstellingen met kanaries en andere zangvogels mogen nog doorgaan, mits deze binnen worden gehouden. Alle andere markten, tentoonstellingen en shows met (sier)pluimvee, loopvogels, post- en andere duiven zijn vanaf dan verboden.

De aanscherpingen zijn volgens de minister nodig na de vondst van het gevaarlijke H5N1-virus in wilde zwanen in Griekenland, Italië, Oostenrijk en Duitsland. Hoewel de afschermplicht pas maandag ingaat, heeft Veerman alle bezitters van pluimvee opgeroepen de dieren ook daarvoor al te beschermen.

Meldingen

De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) krijgt de laatste week meer meldingen van gevonden dode vogels. De aandacht in de media voor het oprukken van het vogelgriepvirus in Europa is daarvan de oorzaak, stelt de VWA. "Mensen zijn duidelijk alerter", zegt woordvoerder Annemieke Herberigs. Ook overlijden nu meer vogels, omdat zij verzwakt zijn aan het einde van de winterperiode.

Zwanen en reigers worden altijd onderzocht. Ook wanneer twintig of meer meeuwen of spreeuwen tegelijk worden gevonden, of vijf of meer andersoortige vogels, wordt altijd een onderzoek ingesteld. De vondst van een enkel dood dier is niet verontrustend, benadrukt de VWA. Dagelijks sterven vele vogels aan natuurlijke oorzaken.

Pandemie

Virologen vrezen dat de voor mensen gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus, H5N1, muteert tot een van mens op mens overdraagbare variant. Minister van Volksgezondheid Hans Hoogervorst (VVD) schrijft donderdag aan de Tweede Kamer dat niet te voorspellen is of en wanneer dat gebeurt. Hoogervorst noemt het 'waarschijnlijk' dat ooit een wereldwijde griepuitbraak onder mensen, een zogenoemde pandemie, uitbreekt. "Het is mogelijk dat deze pandemie veroorzaakt wordt door het H5N1-virus. Dit is echter niet zeker."
pi_35159381
pi_35159429
en een paniek-zaai-berichtje van het AD

'Vrees vogelgriep Lelystad en Kampen'
quote:
ROTTERDAM - De vrees bestaat dat de voor de mens gevaarlijke variant van de vogelgriep Nederland heeft bereikt.

(ANP- foto)Medewerkers van de vakgroep Virologie van de Erasmus Universiteit onderzoeken twee dode knobbelzwanen, die mogelijk het slachtoffer zijn geworden van de ziekte. Het eerste kadaver werd al op 12 februari bij Lelystad aangetroffen door waarnemers van Sovon Vogelonderzoek. Gisteren vonden zij bij Kampen een tweede dode knobbelzwaan. Dat schrijft dagblad De Stentor.
pi_35159447
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:56 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ik ook
ooh.. daar komt vast geen vogelgriep... er zitten hier nu al amper vogels
pi_35159518
de telegraaf

die eerste reactie van de bezoekers is - hoe belachelijk ook - kenmerkend voor de situatie. Mensen weten van niets... helemaal niets.
pi_35159557
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:58 schreef indahnesia.com het volgende:
en een paniek-zaai-berichtje van het AD

'Vrees vogelgriep Lelystad en Kampen'
[.konijntjes.]
Pff, inderdaad wat je zegt met paniekzaaien zeg, het is niet eens vastgesteld, waarom dit dan al publiceren?
Ich bin der Führer.
pi_35160451
'Geen handel met vogelgriepgebieden'
quote:
HOEVELAKEN - Om het Nederlandse pluimvee te beschermen tegen besmetting met het vogelgriepvirus moet handelscontact met bedrijven in de risicogebieden worden verboden.

De Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH) stelt dat een dergelijk verbod beter werkt dan de afgekondigde ophokplicht.
,,In 2003 hebben we kunnen zien hoe snel het virus zich kon verspreiden van bedrijf naar bedrijf. Een verbod op het vervoer van pluimvee en eieren tussen Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië em Oost-Europa is een betere maatregel om het dreigende gevaar te keren,’’ aldus NBvH-voorzitter P. Polman.
Voorzitter J. Wolleswinkel van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP) noemt de oproep van de hobbydierhouders door de grote handelsbelangen ,,helemaal geen realistisch verhaal.’’ ,,Als je dat zegt, kun je ook zeggen: we houden op met pluimveehouden. Een stap verder zou een maatregel als geen toerisme meer zijn.’’ De sector vindt de huidige maatregelen logisch en naar verhouding tot de dreiging goed.
De eigenaren van de hobbykippen en ander (sier)pluimvee vinden dat het commercieel gehouden pluimvee verplicht moet worden gevaccineerd. Ook het vervoer van de kippen, ganzen, eenden en kalkoenen binnen Europa moet in algemeen zin aan banden worden gelegd. Dat is volgens de belangenorganisatie ook in het belang van de volksgezondheid.
Minister Veerman (Landbouw) heeft een scala aan maatregelen getroffen om insleep en uitbraak van het H5N1-virus in Nederland te voorkomen. Hiermee wil de bewindsman eveneens verhinderen dat belangrijke handelstromen voor de Nederlandse pluimveesector met bijvoorbeeld Duitsland in gevaar komen.
Duitsland is voor de pluimveesector veruit de belangrijkste buitenlandse handelspartner. Van de 606.000 ton Nederlands pluimveevlees, dat volgens de cijfers van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) in 2004 over de grens ging, kwam bijna een derde (32,9 procent) bij de oosterburen terecht.
Voor de eierproducenten zijn de Duitse afnemers nog belangrijker. Jaarlijks leggen Nederlandse kippen samen 9,2 miljard eieren, waarvan 8,2 miljard geëxporteerd worden. Het overgrote deel (91,9 procent van de geëxporteerde consumptie-eieren en 52,1 procent van de eiproducten) is voor Duitse klanten.
dan blijft er straks niet veel meer te handelen over
pi_35162463
sjeez, zolang het niet muteerd zijn wij redelijk veilig...
<hr>
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:31:17 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35162747
quote:
Bedrijven zijn niet klaar voor uitbraak vogelgriep

Zieke werknemers, een verbod op im- en export, leveranciers die geen producten meer kunnen leveren: de uitbraak van een grieppandemie, zoals de vogelgriep kan worden, is een van de grootste bedreigingen voor het functioneren van bedrijven.

'Tijdens gesprekken met Nederlandse bedrijven valt op dat zij prioriteiten elders hebben liggen: het verlies van it-capaciteit, het wegvallen van communicatiemiddelen, brand, ontoegankelijkheid tot de website, stroomstoringen en door terroristen veroorzaakte schade. Het gevaar is dat we, net als bij SARS, ook van de vogelgriep een onbeheersbaar risico maken', stelt Armand Hoftijzer van AON Risk Consultants.

Onbewust van risico's
Volgens de virologen is een wereldwijde griepuitbraak geen kwestie van 'of' maar van 'wanneer'. Toch blijkt volgens Aon dat sommige bedrijven weinig doen om de risico's aan te pakken.
Een uitbraak van een grieppandemie zal gevolgen hebben voor zakenreizen, toerisme en internationale handel. Werknemers worden ziek of nemen vrij om voor familieleden te zorgen. De toelevering van brandstoffen komt in gevaar, materialen en voorraden worden in quarantaine geplaatst. Ondernemingen die afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers zullen bedrijfsprocessen moeten stilleggen. 'Allemaal risico's met grote gevolgen voor de bedrijfscontinuïteit', zegt Hoftijzer.

Onverzekerbaar
'Doordat verzekeraars geen volledige dekking kunnen bieden voor de bedrijfsrisico's als gevolg van een besmettelijke pandemie, zullen de kosten van deze calamiteit ten laste komen van het bedrijf. Risicobeperkende maatregelen en een calamiteitenplan moeten ook om deze reden nu de hoogste prioriteit krijgen op de agenda's van ondernemingen', aldus Hoftijzer.
Bron

Zou de Europese economie tot stilstand komen bij een wereldwijde pandemie?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164284
het kabinet doet ons graag geloven dat er totaal niets aan de hand is.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:09:49 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35164529
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:04 schreef indahnesia.com het volgende:
het kabinet doet ons graag geloven dat er totaal niets aan de hand is.
Idd het kabinet denkt dat alles wel door zal blijven draaien
quote:
Kabinet: bij pandemie draait economie door
DEN HAAG - Als een pandemie (een wereldwijde griepuitbraak) Nederland treft, zal de economie daarvan schade ondervinden, maar niet totaal ontwricht raken. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid heeft dat woensdag, namens premier Balkenende en de ministers Brinkhorst (Economische Zaken) en Remkes (Binnenlandse Zaken) geantwoord op vragen van de VVD.

Het kabinet vertrouwt op de flexibiliteit van het Nederlandse bedrijfsleven, zo schrijft Hoogervorst. De bedrijven zijn volgens het kabinet immers zelf in eerste instantie verantwoordelijk voor het bestrijden van een crisis in hun bedrijfsvoering.

Wereldwijd
Een pandemie is een wereldwijde uitbraak van een nieuw griepvirus, waartegen de mens nog geen weerstand heeft kunnen opbouwen. Bij eerdere uitbraken in de vorige eeuw stierven miljoenen mensen. Het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, gaat ervan uit dat in Nederland bij een pandemie ongeveer 40.000 mensen zullen sterven. Een kwart van de bevolking, ongeveer vier miljoen mensen, zal ziek worden.

Wetenschappers zijn bang dat het huidige vogelgriepvirus, dat steeds dichter in de buurt van Nederland komt, zich zal omvormen tot een nieuw virus dat overspringt van mens op mens. Vervolgens kan het zich razendsnel verspreiden over de wereld.

Chaos
Diverse deskundigen in binnen- en buitenland voorspellen totale chaos als een pandemie uitbreekt. Mensen zullen massaal in paniek raken, zich opsluiten in huis en het openbare leven zal stil komen te liggen, verwachten ze. Viroloog Osterhaus, bijvoorbeeld, voorspelde enkele weken geleden dat de economie een "meltdown" zal ondergaan, een totale ineenstorting. Het kabinet is aanmerkelijk optimistischer, zo schrijft het in antwoord op de vragen van de VVD-Tweede-Kamerleden Schippers en Dezentjé Hamming.

Draaiboek
Als er tegen de verwachting in toch voedselschaarste ontstaat, doordat de supermarkten niet meer functioneren, stelt het ministerie van Landbouw het draaiboek crisisbeheersing voedselvoorziening in werking. De overheid zal de kaders scheppen om de vitale infrastructuur in Nederland overeind te houden, zodat bedrijven kunnen blijven functioneren.
Ben benieuwd wat er werkelijk gaat gebeuren mocht het zo ver komen. Volgens mij gaat door de angst onder de burgers het hele land plat.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164563
aah, bedankt voor het plaatsen. Deze stond alleen in deel 1. Ik had alleen wat nieuwe berichten toegevoegd, en die was dus vergeten.

mijn reactie erop
quote:
Haha.. het kabinet heeft er alle vertrouwen in dat de mensen over de hele wereld gewoon blijven reizen in tijden van paniek. Wat een onzin. Die viroloog is het andere uiterste (een viroloog die zich uitlaat over de economie (?)), maar het kabinet weet ook niet waar ze het over heeft denk ik.
ik heb in inmiddels jarenlange ervaring met klanten geleerd dat hoe harder men nee zegt, hoe minder er van waar is ("ik heb me niet aangemeld, dat is vanzelf gegaan", "Jullie hebben mij aangemeld, dat was ik echt niet"). Dit zal voor een deel ook vast van toepassing zijn op leden van de overheid.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:14:03 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35164705
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:10 schreef indahnesia.com het volgende:
aah, bedankt voor het plaatsen. Deze stond alleen in deel 1. Ik had alleen wat nieuwe berichten toegevoegd, en die was dus vergeten.

mijn reactie erop
[..]

ik heb in inmiddels jarenlange ervaring met klanten geleerd dat hoe harder men nee zegt, hoe minder er van waar is ("ik heb me niet aangemeld, dat is vanzelf gegaan", "Jullie hebben mij aangemeld, dat was ik echt niet"). Dit zal voor een deel ook vast van toepassing zijn op leden van de overheid.
Ik denk juist dat mensen minder gaan reizen dat zag je toen met SARS ook
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164785
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ik denk juist dat mensen minder gaan reizen dat zag je toen met SARS ook
Dat weet ik wel zeker, en het begint met de toeristen. Turkije heeft 40% minder boekingen dan vorig jaar dezelfde periode. Hier hoor je niet veel over, omdat er anders een grote economie naar de klote geholpen wordt. Stilzwijgen dus.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:20:38 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35164950
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:16 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker, en het begint met de toeristen. Turkije heeft 40% minder boekingen dan vorig jaar dezelfde periode. Hier hoor je niet veel over, omdat er anders een grote economie naar de klote geholpen wordt. Stilzwijgen dus.
Ja, en straks gaat het mis en dan blijkt dat het kabinet een inschattigns fout heeft gemaakt en dan......????
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164982
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, en straks gaat het mis en dan blijkt dat het kabinet een inschattigns fout heeft gemaakt en dan......????
en dan hebben we geen vaccin, geen goed werkend rampenplan, een economie die op z'n gat licht.. en als het tegen zit moeten we ook nog gaan stemmen rond die tijd (begin 2007)
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:24:43 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35165110
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:21 schreef indahnesia.com het volgende:
en dan hebben we geen vaccin, geen goed werkend rampenplan, een economie die op z'n gat licht.. en als het tegen zit moeten we ook nog gaan stemmen rond die tijd (begin 2007)
Wat zou de impact wereldwijd eigenlijk zijn?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35165176
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Wat zou de impact wereldwijd eigenlijk zijn?
Geen idee. Als ik nu kijk naar Indonesië zie ik dat daar vrijwel geen actie ondernomen wordt. Elders worden wat plannetjes op papier gezet, maar als puntje bij paaltje komt zullen we denk ik niet beter voorbereid zijn (als dat uberhaupt al kan) dan enig ander land in de wereld.
pi_35178240
NU staat de vogelgriep weer even prominent op de hoofdpagina bij CNN.

En het special report wordt aangehaald

Bird flu
pi_35178674
Ik zat op de website http://www.vogelgriep.nl en daar wordt toch wel redelijk paniek gezaaid onder het kopje rampscenario .
pi_35178828
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 09:00 schreef feessie het volgende:
Ik zat op de website http://www.vogelgriep.nl en daar wordt toch wel redelijk paniek gezaaid onder het kopje rampscenario .
Ja, maar paniek zaaien aan de hand van 'worst-case scenario-draaiboeken' kan ik ook wel.
pi_35181418
17/2/06 Vrees voor dodelijke vogelgriepbesmetting bij Sloveen

Een Sloveense brandweerman die vorig weekend een H5N1-besmette zwaan uit een rivier haalde, is in het ziekenhuis opgenomen met hoge koorts.

Al 90 doden
Hij ligt in een ziekenhuis in Maribor. Meer details worden vandaag in de loop van de dag verwacht. De dode zwaan die uit de rivier Drava werd gehaald, was een van de verschillende die positief testten op het H5N1-virus. Wereldwijd zijn door dat virus al meer dan negentig mensen om het leven gekomen. H5N1 kan van dier op mens worden overgedragen. Bewijzen voor een overdracht van mens op mens zijn er voorlopig nog niet. De vrees bestaat echter dat het virus op termijn muteert en een pandemie veroorzaakt.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_173015.html

http://forum.fok.nl/topic/780225 , van UncleScorp
pi_35181676
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 10:57 schreef indahnesia.com het volgende:
Bewijzen voor een overdracht van mens op mens zijn er voorlopig nog niet. De vrees bestaat echter dat het virus op termijn muteert en een pandemie veroorzaakt.
Dat gebeurd toch pas als varkens de vogelpesten laten muteren ? Of ben ik verkeerd ingelicht.

Denk jij dat er een serieuze bedreiging aan de gang is ?
pi_35181926
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:07 schreef feessie het volgende:

[..]

Dat gebeurd toch pas als varkens de vogelpesten laten muteren ? Of ben ik verkeerd ingelicht.

Denk jij dat er een serieuze bedreiging aan de gang is ?
Kan via varkens, kan ook zonder varkens.

Of ik denk dat er een serieuze bedreiging is? Ik heb er niet veel verstand van, ben geen viroloog, maar als ik de verhalen moet geloven staan we aan de vooravond van een pandemie
pi_35182040
Vreemd hebben jullie dat nu ook?
Het is net of er meer vogels zijn dan ooit tevoren
*hitchcock*
Love is a dream, within the dream, within the dream...
I dream to much, i like that!
pi_35182073
en dan dit ook nog!

'Varkensziekte bedreigt honden en katten
AMSTERDAM - Alle Nederlandse varkens moeten worden ingeënt tegen de besmettelijke dierziekte Aujeszky, die ook gevaarlijk is voor honden en katten. Dat de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) de leden oproept de varkens niet langer te vaccineren, noemt Stichting Wakker Dier onverantwoord.

De dierenwelzijnsorganisatie eist van het Controlebureau Dierlijke Sector (CBD) en de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) onderzoek naar de oproep van de vakbond, maakte de stichting vrijdag bekend. Zonder vaccinatie dreigt een uitbraak van de dierziekte. "Dat betekent dat er een ernstige dreiging uitgaat van een mogelijke Aujeszky-crisis voor de ruiming van particuliere huisdieren", waarschuwt Wakker Dier.

De kans dat deze dierziekte uitbreekt onder varkens, honden en katten acht het ministerie van Landbouw "heel erg klein", aldus een woordvoerster van het departement. Nederland is al vijf jaar vrij van Aujeszky, net als de omringende landen.

Het Rijk is volgens de woordvoerster op zich niet tegen de vaccinatiestop. Wel eist het ministerie en Brussel dat een goed bestrijdingsplan voor de ziekte in de plaats van het vaccinatiebeleid komt. "En dat is bijna klaar."

De varkenshouders willen graag van de vaccinatieregeling tegen deze dierziekte af, temeer omdat de ziekte al jaren niet meer voorkomt in Nederland. Niet inenten tegen Aujeszky is mogelijk, als Nederland de zogenoemde 'artikel-10 status' verkrijgt. Met de huidige artikel-9 status is die nieuwe titel slechts een kwestie van tijd.

Stoppen met inenten levert de sector een besparing van 16 miljoen euro op, omdat vaccins en allerlei adminstratieve en arbeidskosten niet hoeven te worden gemaakt. Een uitbraak, zo becijferde de NVV eerder, kost de sector ongeveer 11 miljoen euro.
pi_35182141
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:21 schreef DonnaNonna het volgende:
Vreemd hebben jullie dat nu ook?
Het is net of er meer vogels zijn dan ooit tevoren
*hitchcock*
Ja, ik heb dezelfde merels in de tuin als vorig jaar, plus wat kindjes van dit paartje die hier nog in de buurt rondhangen.
pi_35189803
Rond vanmiddag / vanavond komt de uitslag over de dode zwanen die gevonden zijn in Flevoland.
pi_35189826
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:04 schreef feessie het volgende:
Rond vanmiddag / vanavond komt de uitslag over de dode zwanen die gevonden zijn in Flevoland.
en ook die zieke spuitgast in Slovenie
pi_35190301
Wat ik al op de FP vertelde: mijn oom werkt bij VROM, waar nu ook een crisis team is opgericht vanuit Milieubeheer. Er zijn al aanwijzingen dat er vogelgriep in Nederland is, maar dat wordt op dit moment niet publiekelijk gemaakt om paniek te voorkomen. Niet alleen in Kampen en Lelystad maar ook al in Oldenzaal zijn vogels onderzocht. Het 'grappige' is dat dit crisis team al vorige week ingericht is, een week voordat het bekend werd.
Ik haat de belastingdienst
pi_35190387
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:18 schreef IllI het volgende:
Wat ik al op de FP vertelde: mijn oom werkt bij VROM, waar nu ook een crisis team is opgericht vanuit Milieubeheer. Er zijn al aanwijzingen dat er vogelgriep in Nederland is, maar dat wordt op dit moment niet publiekelijk gemaakt om paniek te voorkomen. Niet alleen in Kampen en Lelystad maar ook al in Oldenzaal zijn vogels onderzocht. Het 'grappige' is dat dit crisis team al vorige week ingericht is, een week voordat het bekend werd.
al 1 week.. zo zo.. lekker op tijd

Maar goed, dat het hier is, dat zeg ik als leek al langer. De bevestiging is nog een kwestie van uren/dagen
pi_35191115
Nog eens even de website vogelgriep.nl bekeken.. het is inderdaad een doemscenario wat daar gegeven wordt.

Samenvatting van het doemscenario:
  • grote sociale onrust en paniek onder de bevolking
  • ernstige ontwrichting van het maatschappelijk leven
  • rellen, plunderingen en ongeregeldheden
  • uitval van nutsvoorzieningen
  • uitval van openbaar vervoer
  • scholen die sluiten
  • bevolking gaat massaal hamsteren
  • leger en politie worden ingezet om ziekenhuizen en andere centra te beschermen tegen een woedende menigte die op zoek zijn naar virusremmers
  • mortuaria die onvoldoende capaciteit hebben om de doden te bergen
  • ziekenhuizen die onvoldoende capaciteit hebben voor zieken

Ten dele kan het wel uitkomen natuurlijk... bij een stevige pandemie
  • pi_35196040
    Nederland heeft nog uitstel van executie

Onderzochte zwanen hebben geen vogelgriep
    2/17/2006 5:24:14 PM
    quote:
    (Novum) - De twee zwanen die onlangs dood zijn gevonden in Nederland zijn niet besmet met vogelgriep. Dat heeft onderzoek vrijdag uitgewezen, meldt het ministerie van Landbouw. De dieren zijn gevonden in de omgeving van Kampen en in de Flevopolder. Enkele andere dieren worden nog onderzocht door in het Erasmus Medisch Centrum. Een woordvoerder van het ministerie weet niet om hoeveel dieren het gaat.

Minister van Landbouw Cees Veerman (CDA) heeft eerder deze week bekendgemaakt dat al het pluimvee vanaf maandag binnen moet blijven. Overtreders krijgen een boete. De bewindsman is tot het besluit gekomen nadat H5N1, de voor mens dodelijke variant van de vogelgriep, onder meer is vastgesteld in Duitsland.
    pi_35196084
    Frankrijk is nu wel bevestigd

Vogelgriep in Franse eend gevonden
    quote:
    Een wilde eend in Frankrijk blijkt besmet met vogelgriep. De Franse autoriteiten hebben dat vrijdag gemeld aan de Europese Commissie, aldus Brussel vrijdag. De eend was getest in Ain, bij Lyon. Nader onderzoek in een Brits laborarotium moet uitwijzen of de vogelgriep de gevreesde variant H5N1 betreft.

De Franse autoriteiten hebben inmiddels de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen getroffen rondom de plaats van de vondst. Dit betreft onder meer het instelen van stalplicht in een zone van drie kilometer en een surveillancezone van tien kilometer.
    Tevens in Egypte, zie andere topic:
    Prepare for THE Ultimate Epidemic 2
    pi_35199624
    40.000 / 16.000.000 = 0.0025
    0.0025 * (aantal Fokkers +/-) 120.000 = 300.
    Er gaan 300 Fokkers dood aan vogelgriep
    pi_35208606
    Ook in Egypte :
    quote:
    CAIRO - Dode vogels die in drie gebieden in Egypte zijn gevonden, bleken te zijn besmet met de dodelijke H5N1-variant van de vogelgriep. Dat heeft een woordvoerder van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vrijdag gezegd.
    www.ophokken.nl

Het komt niet alleen uit het oosten maar nu ook uit het zuiden. Trekken onze zomervogels in de winter niet naar het zuiden? Dat zou betekenen dat ze het mee terug kunnen nemen als ze straks weer naar het noorden trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2006 00:12:03 ]
      zaterdag 18 februari 2006 @ 00:16:43 #43
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_35208834
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 15:41 schreef indahnesia.com het volgende:
    Nog eens even de website vogelgriep.nl bekeken.. het is inderdaad een doemscenario wat daar gegeven wordt.

Samenvatting van het doemscenario:
  • grote sociale onrust en paniek onder de bevolking
  • ernstige ontwrichting van het maatschappelijk leven
  • rellen, plunderingen en ongeregeldheden
  • uitval van nutsvoorzieningen
  • uitval van openbaar vervoer
  • scholen die sluiten
  • bevolking gaat massaal hamsteren
  • leger en politie worden ingezet om ziekenhuizen en andere centra te beschermen tegen een woedende menigte die op zoek zijn naar virusremmers
  • mortuaria die onvoldoende capaciteit hebben om de doden te bergen
  • ziekenhuizen die onvoldoende capaciteit hebben voor zieken

Ten dele kan het wel uitkomen natuurlijk... bij een stevige pandemie
  • Dat is wel een extreem doomscenario. Hoe reeel zijn die geschetste punten?
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_35208974
    Volgens mij proberen die lui van vogelgriep.nl mensen bang te maken. Dat is goed voor de Tamiflu-omzet. Zie de linkjes op hun site. Daar krijgen ze vast provisie over.
    pi_35217067
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 00:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is wel een extreem doomscenario. Hoe reeel zijn die geschetste punten?
    niet erg reeel volgens mij. Het is volgens mij gewoon Roche die achter die website zit.
    pi_35222632
    En dit is ook minder goed nieuws

Kat blijkt vatbaar voor vogelgriep
    quote:
    ROTTERDAM – Katten zijn vatbaar voor de vogelgriep. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Toch vindt viroloog Ab Osterhaus het nog te vroeg voor een oproep om alle katten binnen te houden. Virologen van de universiteit hebben experimenten gedaan met katten, omdat die nogal eens achter vogels aanzitten. Bovendien zijn bij eerdere uitbraken in Aziatische landen tijgers ziek geworden van besmet kippenvlees.

„Katten zijn vatbaar voor het virus. Als een kat een besmette vogel te pakken krijgt, kan hij ook vogelgriep oplopen“, aldus prof. Osterhaus. Vooralsnog ziet hij geen reden alle katten binnen te houden. „Dat hangt van de verspreiding van het virus af.“

Besmette katten kunnen de ziekte ook op andere katten overbrengen, weet dierenarts en viroloog Van Rooij van het Centraal Instituut voor Dierziekte in Lelystad. Hij denkt dat het zinvol is te onderzoeken of ook honden besmet kunnen raken met het voor mensen gevaarlijke H5N1-virus.
      zaterdag 18 februari 2006 @ 15:34:51 #48
    19479 Mr.J
    Train, eat, sleep. Repeat.
    pi_35222751
    Wat ik dus even niet vat is dat naw jonge en gezonde mensen hier eerder aan zullen overlijden dan ouderen.

Kan iemand mij dit uitleggen svp?
    Godfather Bodybuilding topic reeks
    pi_35222958
    Jonge mensen komen meer buiten. Oude mensen worden vaker opgehokt.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2006 15:42:36 ]
    pi_35223134
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:34 schreef Mr.J het volgende:
    Wat ik dus even niet vat is dat naw jonge en gezonde mensen hier eerder aan zullen overlijden dan ouderen.

die jonge mensen werken met die dieren, en worden dus ziek. Maar er zijn vast ook wel weer andere redenen
    pi_35223158
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:28 schreef indahnesia.com het volgende:
    Zo, het gaat gewoon verder in het weekeinde natuurlijk.

Tientallen nieuwe gevallen van vogelgriep in Duitsland
    Vogelgriep duikt ook op in India
    Bij het lezen van deze berichten kreeg ik voor het eerst echt een bezorgd gevoel... kippevel.
    pi_35223183
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:50 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

Bij het lezen van deze berichten kreeg ik voor het eerst echt een bezorgd gevoel... kippevel.
    ben je al opgehokt?
    pi_35223242
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:51 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ben je al opgehokt?
    Wolven hoeven niet opgehokt te worden.

Nu zijn mensen wel bang dat het virus kan muteren in een menselijk virus.... maar hoe zit dat met dieren eigenlijk? Dalijk gaan alle koeien dood ofzo.
    pi_35223340
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:54 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

Wolven hoeven niet opgehokt te worden.

Nu zijn mensen wel bang dat het virus kan muteren in een menselijk virus.... maar hoe zit dat met dieren eigenlijk? Dalijk gaan alle koeien dood ofzo.
    katten kunnen het schijnbaar krijgen.. tja.. verder is het afwachten he..
    pi_35225458
    Op CNN zonet ook het bericht dat er een besmette eend gevonden is in een dicht bevolkte wijk in Hong Kong.
    pi_35225710
    In India worden de vogels op grote schaal ziek:
    quote:
    Vogelgriep nu ook in India; negentiende vogelgriepdode in Indonesië
    NEW DELHI - De vogelgriep lijkt nu ook te zijn opgedoken in India. In het district Nandurbar in de westelijke deelstaat Maharashtra zijn in de afgelopen dagen tienduizenden vogels gestorven. Aanvankelijk werd gedacht aan de ziekte van Newcastle, maar nader onderzoek heeft uitgewezen dat de sterfte is veroorzaakt door vogelgriep.
    www.ophokken.nl

Tienduizenden vogels

In Duitsland gaat het ook lekker:
    quote:
    28 nieuwe gevallen van vogelgriep in Duitsland
    SCHWERIN - In de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern zijn zaterdag 28 nieuwe gevallen ontdekt van besmetting met het vogelgriepvirus H5N1. Dat hebben de plaatselijke autoriteiten bekendgemaakt.

Eerder deze week waren al dertien dode vogels gevonden.

In Oostenrijk, waar het virus H5N1 vorige week al werd ontdekt, verspreidt de vogelgriep zich verder uit over het land. In onder meer Wenen werd een dode zwaan gevonden die besmet was met het virus.
    telegraaf.nl
    pi_35226298
    "Nee, dat is geen vogelgriep hoor!" En dan tot de ontdekking komen dat 50,000 beesten wél de vogelgriep hebben. Ben je mooi mee.

Ook is er besmetting op minder dan 500 kilometer van Mumbai. Wat als er daar in de stad een grote uitbraak komt?
    quote:
    India confirmed its first bird flu infections in poultry on Saturday after 50,000 birds died in western Maharashtra state, the state's animal husbandry minister said on Saturday.

A federal health ministry official said there were no reports of human infections.

State husbandry minister Anees Ahmed said tests had confirmed the presence of the H5N1 avian flu virus in some of the dead chickens in Nandurbar district, about 450 km (280 miles) north of Mumbai, the country's bustling commercial capital.

Samples sent to a government laboratory in central Bhopal town had confirmed bird flu.

"Yes, it is confirmed. The disease is H5N1. It has come to Maharashtra," Ahmed said by telephone.

"We are treating it as an emergency. We are carrying out the operations of culling birds in Nandurbar. We have sent 200 veterinary doctors there," Ahmed said.

In New Delhi, an emergency meeting of the cabinet secretariat was called, a TV report said.

Maharashtra animal husbandry commissioner Bijay Kumar told Reuters culling operations would start from Sunday and farmers would be adequately compensated.

Maharashtra, India's richest and most industrialized state, has hundreds of poultry farms.

"We have banned trade in poultry in a 10-km radius of Nandurbar with immediate effect," he said.

"We are fully prepared. We have airlifted adequate stocks of vaccinations for the healthy birds and Tamiflu for workers. There are 60 teams working in the area," Kumar added.

"There are 900,000 birds in that area and birds within a 3-km (two miles) radius will have to be culled. There is no report of an outbreak in any other areas," he said.

India is the fifth largest producer of eggs in the world. Livestock and poultry is one of the fastest-growing sectors in the country.

The highly pathogenic H5N1 avian influenza virus has spread from Asia to Europe and Africa, infecting 171 people since 2003 and killing 93 of them.

Scientists fear that if the virus mutates and acquires the ability to pass easily from person to person, it could cause a pandemic in which millions might die because they would have no immunity.

Uttam Khobragade, principal secretary at Maharashtra's animal husbandry department, said the birds were initially thought to have died from Raniketh disease, but laboratory tests later confirmed avian flu. Raniketh is a local disease that has been affecting poultry in the state for decades.

"It is possible that the bird flu came from migratory birds," Mumbai-based analyst G. Chandrashekhar told Reuters. India receives hundreds of thousands of migratory birds each year, from as far away as Siberia to the far East.

At least 60 percent of India's one-billion plus people live in rural areas close to their livestock, just like in many other parts of Asia, raising the risks of the bird flu virus infecting people.

Poultry farming is particularly popular in Maharashtra. There are 52 poultry farms in Nandurbar area, officials said.

Though a majority of Indians follow Hinduism, which bans meat-eating, its consumption is common in rural and urban areas.
    pi_35226611
    Hoe gevaarlijk is dit voor gezonde mensen?
      zaterdag 18 februari 2006 @ 17:50:00 #59
    19479 Mr.J
    Train, eat, sleep. Repeat.
    pi_35227068
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
    Jonge mensen komen meer buiten. Oude mensen worden vaker opgehokt.
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:49 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

die jonge mensen werken met die dieren, en worden dus ziek. Maar er zijn vast ook wel weer andere redenen
    Dus puur op basis van besmettingsrisico.

Als je het eenmaal hebt zullen de ouderen en zwakkeren desondanks toch eerder dood gaan?
    Godfather Bodybuilding topic reeks
      zaterdag 18 februari 2006 @ 17:53:03 #60
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_35227166
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 17:35 schreef Gebleekte het volgende:
    Dat zou ik ook wel eens willen weten
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_35227259
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 17:53 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat zou ik ook wel eens willen weten
    Ja idd. Want 2 jaar geleden in de zomer, toen kwamen ze ook met het bericht dat er in Frankrijk door de hitte 5000 mensen waren gestorven Maar dat waren stuk voor stuk bejaarden
    pi_35248063
    In Nederland is toch ook een vogelpestdode gevallen? Ik meen dat in 2003 een veearts overleden is aan longontstekingachtige verschijnselen ten gevolge van vogelpest. Dat was dan geen H5N1 variant maar een andere variant.
    pi_35248114
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 10:53 schreef ..-._---_-.- het volgende:
    In Nederland is toch ook een vogelpestdode gevallen? Ik meen dat in 2003 een veearts overleden is aan longontstekingachtige verschijnselen ten gevolge van vogelpest. Dat was dan geen H5N1 variant maar een andere variant.
    klopt inderdaad, maar toen heette het nog vogelpest, en nu vogelgriep.
    pi_35252358
    Er wordt al geadviseerd huiskatten binnen te laten.
    pi_35252658
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 13:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
    Er wordt al geadviseerd huiskatten binnen te laten.
    heb je een linkje/bron?
    pi_35253852
    http://www.nu.nl/news/678(...)iep_%28video%29.html

Vogelhouders adviseren het, minister van Landbouw vindt het (nog) niet nodig.

Over een maandje gaan we verhuizen en dan is het de bedoeling dat Poes weer naar buiten kan, maar als dat vogelgriepgedoe bezig blijft moet ie binnen blijven.
      zondag 19 februari 2006 @ 14:57:54 #67
    111172 Noax
    Helping small minds grow.
    pi_35254665
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 17:35 schreef Gebleekte het volgende:
    Ik had in een programma op tv gehoord dat het juist voor gezonde mensen het gevaarlijkst was.
    Heb helaas geen bron...

Aan de andere kant....

'Maar het virus springt moeilijk van dieren over op mensen. Bovendien worden gezonde mensen niet zomaar ziek van het virus. Angst voor een epidemie is daarom niet nodig. Pas als het virus verandert, kan er een risico voor mensen omstaan. Maar wanneer en of dat gebeurt is giswerk (lees Vogelgriep: Wat u moet weten)'.

Bron

[ Bericht 23% gewijzigd door Noax op 19-02-2006 15:17:53 ]
    Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35258340
    In Duitsland en Italië breidt de vogelgriep zich uit. Het gaat in alle gevallen om de H5N1 variant. In Duitsland staat de teller nu al op 28.
    quote:
    19-02-2006 - Toename vogelgriep in Europa
    De vogelgriep is dit weekeinde verder opgerukt in Europa. In Frankrijk is het voor mensen gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 voor het eerst opgedoken, zo maakte het Franse ministerie van Landbouw bekend. In Duitsland werden 28 nieuwe besmettingen ontdekt en Italië constateerde een tiende geval van H5N1.
    www.ophokken.nl

Ik heb begrepen dat in België de ophokplicht ook wordt ingevoerd, maar dan alleen voor hobbydieren:
    quote:
    Ophokregeling
    Momenteel is vastgelegd dat er vanaf 1 maart in gevoelige natuurgebieden een ophokregeling komt voor pluimvee van particulieren. Dat betekent dat particulieren in die gebieden vanaf dan hun pluimvee moeten afschermen.
    www.hln.be

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2006 17:02:46 ]
    pi_35258465
    die 28 in Duitsland was gisteren al. Morgen gaan de getallen vast wel weer oplopen.
    pi_35276849
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 14:57 schreef Noax het volgende:

[..]

Ik had in een programma op tv gehoord dat het juist voor gezonde mensen het gevaarlijkst was.
    Heb helaas geen bron...

Aan de andere kant....

'Maar het virus springt moeilijk van dieren over op mensen. Bovendien worden gezonde mensen niet zomaar ziek van het virus. Angst voor een epidemie is daarom niet nodig. Pas als het virus verandert, kan er een risico voor mensen omstaan. Maar wanneer en of dat gebeurt is giswerk (lees Vogelgriep: Wat u moet weten)'.

Bron
    Ik dacht juist,
    oudere mensen, jonge kindjes en mensen met slechte weerstand
    Ik geef het geen week meer, dus vanaf maandag 20-2-2006 tot 27-2-2006.

Net voor carnaval :/
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe
    Don’t take my kindness for weakness and then expect me to treat you the same
    pi_35278445
    Nou, het spreid nu zo hard uit, dat het eiland Rügen tot rampgebied is verklaard, er liggen nog veel dode vogels. Ook is op het vaste land nu dood pluimvee gevonden.

Kwestie van 'uren' dat het hier bevestigd word. Het is toch al hier.
      maandag 20 februari 2006 @ 07:23:00 #72
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_35278478
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 15:34 schreef Mr.J het volgende:

Jonge mensen hebben minder met griep en andere virussen te maken gehad dan ouderen en hebben dus minder antistoffen in hun lichaam.

Verder is het zo dat de weerstand bij kinderen en laten we zeggen volwassenen van 60+ lager ligt dan bij volwassenen -60 en zullen deze dus eerder bezwijken aan het virus.
    pi_35278948
    Wanneer kan het tot een hoogtepunt komen?
    In het voorjaar, als alle vogels uit verre oorden hier neergestreken zijn?
    pi_35279321
    die vogels vliegen altijd rondjes, anders had het virus hier nog niet geweest.
    pi_35279348
    Kan het virus ook via wind verspreid worden ? Ik vraag me af , hoe die vogels elkaar besmetten.
    pi_35279376
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 09:16 schreef feessie het volgende:
    Kan het virus ook via wind verspreid worden ? Ik vraag me af , hoe die vogels elkaar besmetten.
    besmetting op mensen komt door "contact met vogels", ik vermoed dat vogels onderling ook wel eens dicht bij elkaar zijn.
    pi_35280425
    Virus verspreid via de wind? Gelukkig niet zeg!

Mensen die veelvuldig met vogels in contact komen lopen het meeste risico. Pluimeeveehouders en mensen die kippen als hobby houden enz. Maar poezebeesten die met een dode vogel thuis aan komen zetten zou ik ook mee oppassen nu. Je weet maar nooit!
      maandag 20 februari 2006 @ 11:25:07 #80
    109693 Dr.Aart
    Grolsch Royce
    pi_35282098
    Na de 2 zwanen bij Kampen en in Flevoland hoor je de laatste dagen geen verdachte gevallen meer, maar lijkt me een stilte voor de storm
    Brakmanschap is Meesterschap
    Ja,wij zijn ons er eentje!
    pi_35282366
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 11:25 schreef Dr.Aart het volgende:
    Na de 2 zwanen bij Kampen en in Flevoland hoor je de laatste dagen geen verdachte gevallen meer, maar lijkt me een stilte voor de storm
    Volgens minister Veerman duurt het nog enkele etmalen (of eerder ) voordat er hier vogelgriep geconstateerd gaat worden .
    pi_35282977
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 11:34 schreef feessie het volgende:

[..]

Volgens minister Veerman duurt het nog enkele etmalen (of eerder ) voordat er hier vogelgriep geconstateerd gaat worden .
    Bangmakerij. Mijn moeder slaat op hol als ze dit hoort, maar het slaat nog niet van mens tot mens over...
    Ich bin der Führer.
    pi_35283104
    Nah, is geen bangmakerij maar een feit. Het is hier allang, alleen de bevestiging moet nog komen.

Mens op mens is inderdaad heel wat anders, maar dat heeft verder niets te maken met het feit of de vogelgriep hier nu wel of niet is. Dat komt mogelijk in een ander stadium nog.
    pi_35283509
    Ja uhh , mijn vriendin is biomedisch wetenschapper in opleiding, (wel ver al 3/4e jaar) , en die zegt dat het best gevaarlijk is dit virus, maar ook dat men al 1 jaar voor deze hype begon, af wist van h5n1, iig dat hebben de verschillende professoren gezegd. - Ik vind dat de regering te weinig doet, en vooral te laat. Als het zover komt dat er in Nederland een vogel naar mens besmetting komt, kun je op 40.000 doden rekenen, voornamelijk kleine kinderen en ouderen. Maar dit betekent niet dat gezonde mensen het niet krijgen, die zullen er ook ziek van worden, maar die hebben genoeg weerstand, om waarschijnlijk,het virus te overleven. We moeten maar zien. Misschien wel een strom in glas water en gehyped door media, net zoals Sars, of een human-killer.

Een virus is moeilijker aan te pakken dan bacterie, omdat virus zich ''voortplant'' in gezonde cellen, en bacterien niet. Bij bacterien kunnen medicijnen de verschillende ''aanhechtingsplaatsen' blokkeren, waardoor ze niet meer tot uiting komen uiteindelijk. Een virus is gemener, die kun je soms niet goed zien.
    Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
      maandag 20 februari 2006 @ 13:14:01 #85
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35285451
    Een bacterie kan net zo gemeen zijn als een virus, de bekende medicijnen blokkeren ook de aanhechtingsplaatsen bij bacterien, net als bij virussen. Probleem bij virussen is echter dat ze zo vaak en veel muteren, dat de medicijnen niet meer werken.

Wetenschappers schatten in welke (griep)virussen elk seizoen voor problemen zullen zorgen, aan de hand daarvan wordt de griepprik samengesteld. Probleem met H5N1 is dat het zoveel muteert dat een gewone griepprik niet helpt.

Is het overhyped? Ja, tuurlijk.. maar daar is het de tijd ook naar. Dit soort virussen hebben zich vroeger ook in grote mate verspreid, maar vroeger lag bv Japan op enkele maanden reizen met de boot, en bestond er niet zoeits als radio of tv. Men had simpelweg geen weet van wat er aan de andere kant van de wereld gebeurde, en de media die erover berichten werden (krant) werd alleen gelezen door de elite. De gewone burgerman had er geen weet van.

Tegenwoordig echter kan iedereen snel en makkelijk aan nieuws komen, is Azie binnen een dag bereikbaar en is er in het algemeen veel meer media dan pakweg 100 jaar terug. Dus ja, een hype is snel geboren.
    Bij tijd en wijle aanwezig...
    pi_35286568
    En weer een geval :

Het eerst geval van vogelgriep in Bosnië is een feit. Vandaag werd bevestigd dat een aantal zwanen is besmet. Verdere testen moeten uitwijzen of het om de voor mensen gevaarlijke H5N1 variant gaat.

bron nieuwnieuws.nl
    pi_35291883
    het WHO heeft een tekst uitgegeven
    quote:
    Several recent media reports have included speculations about the significance of mutations in H5N1 avian influenza viruses. Some reports have suggested that the likelihood of another pandemic may have increased as a result of changes in the virus.

Since 1997, when the first human infections with the H5N1 avian influenza virus were documented, the virus has undergone a number of changes.

These changes have affected patterns of virus transmission and spread among domestic and wild birds. They have not, however, had any discernible impact on the disease in humans, including its modes of transmission. Human infections remain a rare event. The virus does not spread easily from birds to humans or readily from person to person.

Influenza viruses are inherently unstable. As these viruses lack a genetic proof-reading mechanism, small errors that occur when the virus copies itself go undetected and uncorrected. Specific mutations and evolution in influenza viruses cannot be predicted, making it difficult if not impossible to know if or when a virus such as H5N1 might acquire the properties needed to spread easily and sustainably among humans. This difficulty is increased by the present lack of understanding concerning which specific mutations would lead to increased transmissibility of the virus among humans.

Animal viruses

Virtually all the known subtypes of influenza A viruses circulate in some wild birds, most notably wild waterfowl. In these birds, different viruses constantly mingle with each other and frequently exchange genetic material, resulting in a huge pool of constantly changing viruses. Mutations and reassortment events are commonly observed in the affected bird populations.

In animals, some recent evolutionary changes in the H5N1 virus appear to have made control efforts more difficult and further international spread of the virus in birds more likely. Such changes are fully understandable, particularly in view of the exceptionally large number of birds that have been infected with the H5N1 virus and the frequent interactions between infected free-ranging poultry and wild waterfowl.

Studies have shown that H5N1 viruses from the current outbreaks, when compared with viruses from 1997 and 2003, have become progressively more lethal in experimentally infected chickens and mice, and are also hardier, surviving several days longer in the environment. Other studies have shown that the virus is not yet fully adapted to poultry and is continuing to evolve.

Domestic ducks have acquired an ability to resist the disease caused by some strains, and are now capable of excreting large quantities of highly pathogenic virus without showing the warning signs of illness. In endemic countries, this altered role of domestic ducks is now thought to contribute to perpetuation of the transmission cycle. Research conducted in South-east Asia has recently shown that multiple distinct lineages of H5N1 virus have become established in poultry in different geographical regions, indicating the long-term endemicity of the virus in parts of Asia. That research also detected highly pathogenic H5N1 virus in apparently healthy migratory birds.

In birds, one important recent finding has been the remarkable similarity of viruses from recent outbreaks to those isolated from migratory birds that began dying at the Qinghai Lake nature reserve in central China in late April 2005. Evidence is mounting that this event, which resulted in the deaths of more than 6,000 wild birds, signalled an important change in the way the virus interacts with its natural reservoir host.

Unlike the case with mutations of human viruses (some of which have been transient), it appears that some changes have become fixed in viruses circulating in at least some species of wild birds.

Prior to the Qinghai Lake event, the highly pathogenic H5N1 virus was known to cause occasional sporadic deaths in migratory waterfowl, but not to kill them in large numbers or be carried by them over long distances.

Viruses from Qinghai Lake showed a distinctive mutation at one site experimentally associated with greater lethality in birds and mice. Viruses from the most recent outbreaks, in Nigeria, Iraq, and Turkey, as well as from earlier outbreaks in Russia, Kazakhstan, and Mongolia, are virtually identical to Qinghai Lake viruses.

It is considered unusual for an avian influenza virus causing outbreaks in birds to remain this genetically stable over so many months. This finding raises the possibility that the virus – in its highly pathogenic form – has now adapted to at least some species of migratory waterfowl and is co-existing with these birds in evolutionary equilibrium, causing no apparent harm, and travelling with these birds along their migratory routes.

If further research verifies this hypothesis, re-introduction of the virus or spread to new geographical areas can be anticipated when migratory birds begin returning to their breeding areas.

The recent appearance of the virus in birds in a rapidly growing number of countries is of public health concern, as it expands opportunities for human exposures and infections to occur. These opportunities increase when the virus spreads from wild to domestic birds, especially when these birds are kept as backyard flocks in close proximity to humans..

To date, no human cases have been linked to exposure to wild birds. Close contact with infected poultry and other domestic birds remains the most important source of human infections.

Human viruses

Some mutations have been detected in human viruses isolated in 2005 and, most recently, in one virus isolated from a fatal case in the January 2006 outbreak in Turkey. Although these mutations were found at the receptor-binding site and involved the substitution of more mammalian-like amino acids, the effect of these changes on transmissibility of the virus, either from birds to humans or from one person to another, is not fully understood. Moreover, recent studies show that these mutations were transient and did not become fixed in the circulating viruses.

Scientists do not presently know which specific mutations are needed to make the H5N1 virus easily and sustainably transmissible among humans. For example, it is not known whether the absence of a specific receptor in humans for this purely avian virus is responsible for the present lack of efficient human-to-human transmission. For this reason, virological evidence of mutational changes must be assessed together with epidemiological information about transmission patterns actually occurring in human populations. This necessity further underscores the importance of close surveillance and thorough investigation during every outbreak involving human cases.

Assessments of the outbreak in Turkey, conducted by WHO investigative teams, have produced no convincing evidence that mutations have altered the epidemiology of the disease in humans, which was similar to the pattern consistently seen in affected parts of Asia. There is no evidence, at present, from any outbreak site that the virus has increased its ability to spread easily from one person to another.
    Dus het virus is niet gevaarlijker voor mensen geworden, maar wel voor pluimvee. Als er echter meer pluimvee ziek wordt, zullen er ook meer mensen besmet raken. Maar goed, dat is logisch natuurlijk.
    pi_35292253
    Ben benieuwd hoe erg dit uit de hand zal gaan lopen ..
      maandag 20 februari 2006 @ 17:37:47 #89
    111172 Noax
    pi_35294577
    Wanneer je besmet bent moet je binnen 48 uur Tamiflu gebruiken.
    Het virus zou dan geremd worden en zich niet verder verspreiden in het lichaam.

Betekent dit dat je bij een volgende besmetting weer Tamiflu moet gebruiken?
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35294947
    Het virus wordt vooral verspreid via veetransporten. Via banden en voetzolen. Van verspreiding via vogels is nog nooit een officiele bevestiging gekomen. Gek he dat die transporten dan gewoon doorgaan.
      maandag 20 februari 2006 @ 17:54:32 #91
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35295143
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 17:37 schreef Noax het volgende:
    Wanneer je besmet bent moet je binnen 48 uur Tamiflu gebruiken.
    Het virus zou dan geremd worden en zich niet verder verspreiden in het lichaam.

Betekent dit dat je bij een volgende besmetting weer Tamiflu moet gebruiken?
    yeps...

tamiflu blokkeerd bepaalde receptoren van de cel, zodat het virus niet de cel in kan dringen.

tamiflu is echter geen vaccin, een vaccin zorgt er namelijk voor dat je immuunsysteem het virus de volgende keer sneller herkent en sneller aanpakt. Dat doet tamiflu niet
      maandag 20 februari 2006 @ 18:09:51 #92
    111172 Noax
    pi_35295735
    Thnx voor je uitleg!
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35295776
    Vogelpest kan wel de einde betekenen
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
      maandag 20 februari 2006 @ 18:15:23 #94
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35295904
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 18:11 schreef Meki het volgende:
    Vogelpest kan wel de einde betekenen
    de einde nog wel...
      maandag 20 februari 2006 @ 18:21:40 #95
    111172 Noax
    pi_35296126
    Het zal me niets verbazen dat terroristen er iets mee gaan doen wanneer het virus eenmaal gemuteerd is....
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
      maandag 20 februari 2006 @ 18:33:28 #96
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35296475
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 18:21 schreef Noax het volgende:
    Het zal me niets verbazen dat terroristen er iets mee gaan doen wanneer het virus eenmaal gemuteerd is....
    lijkt me niet zo zinvol.. er zijn veel dodelijkere virussen/bacterien/gifstoffen, die
    - meer slachtoffers maken
    - minder bewerkelijk zijn
    - constanter zijn (virus maakt waarschijnlijk maar een paar maanden slachtoffers in de westerse wereld, daarna is er ofwel een vaccin, of is het weer gemuteerd dat het minder gevaarlijk is)
      maandag 20 februari 2006 @ 19:33:36 #97
    111172 Noax
    pi_35298834
    Oke fantasie even de vrije loop...

Je gaat als met een paar 'vrienden' die dezelfde gedachte gang als b.v. Samir A hebben in een drukke winkelstraat staan.
    Van mij met een paar folders die je aan het winkelend publiek geeft.
    Na het afgeven van de folder geef je vervolgens iedereen een hand....

Uiteraard ben jezelf dan besmet.
    Een hele goedekope manier om veel slachtoffers te maken...
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35300340
    quote:
    20-02-2006 - Ook ophokplicht voor pluimvee in Zwitserland
    BERN - In Zwitserland geldt sinds maandag ophokplicht voor pluimvee hoewel in het land het gevreesde virus H5N1 nog niet is aangetroffen. De overheid heeft laten weten dat zij daar streng de hand aan zal houden en dat er maar weinig uitzonderingen op gemaakt zullen worden.
    quote:
    20-02-2006 - Ophokplicht alle pluimvee in België vanaf 1 maart
    BRUSSEL - België voert per 1 maart een ophokplicht in voor alle pluimvee uit voorzorg voor de vogelgriep. Ook buiten natuurgebieden moeten vogels en pluimvee binnen blijven. Dat heeft de Belgische minister van Volksgezondheid Demotte maandag besloten na overleg met wetenschappelijke experts.
    www.ophokken.nl

Voor alle duidelijkheid: In beide landen is geen vogelgriep aangetroffen (H5N1) maar voor België en Zwitserland in een aantal buurlanden (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië)wel. Opmerkelijk is wel dat de Zwitsers sinds vandaag een ophokplicht kennen maar dat de Belgen nog meer dan een week wachten!
      maandag 20 februari 2006 @ 20:25:48 #99
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35301311
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 19:33 schreef Noax het volgende:
    Oke fantasie even de vrije loop...

Je gaat als met een paar 'vrienden' die dezelfde gedachte gang als b.v. Samir A hebben in een drukke winkelstraat staan.
    Van mij met een paar folders die je aan het winkelend publiek geeft.
    Na het afgeven van de folder geef je vervolgens iedereen een hand....

Uiteraard ben jezelf dan besmet.
    Een hele goedekope manier om veel slachtoffers te maken...
    mits je gif gebruikt, met dit virus sta jij niet op straat folders uit te delen, maar lig jij met griep in bed

geloof me, dit virus is niet echt geschikt als massa vernietigingswapen, dat is sarin/antrax/ebola in het drinkwatersysteem veel meer
      maandag 20 februari 2006 @ 21:41:42 #100
    111172 Noax
    pi_35305253
    Maar na hoelang ga je je pas zo ziek voelen na aanraking/besmetting van... dat het niet meer draaglijk is om iets dergelijks te ondernemen?

Bedankt voor het reageren!

[ Bericht 18% gewijzigd door Noax op 20-02-2006 21:51:24 ]
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35317363
    21/2/06 WHO pleit voor ellebooggroet bij pandemie vogelgriep

Als het vogelgriepvirus tot een pandemie leidt, wil de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) mensen in risicogebieden de ellebooggroet opleggen. Het traditionele handenschudden bij begroetingen zou dan vervangen worden door een begroeting waarbij mensen elkaars elleboog even aanraken. Dat meldt de Artsenkrant dinsdag.

Pandemie
    Als de vogelgriep tot een pandemie leidt en er niet genoeg vaccins en virusremmers zijn, gaat de WHO over tot quarantainemaatregelen. Mondmaskers en een verbod op het gebruik van liften werden eerder al in Azië toegepast. De ellebooggroet werd in Afrika al ingevoerd bij besmettingen van het gevaarlijke ebolavirus. Via de ellebogen is het risico op het overdragen van een virus beduidend minder groot. De handen zijn wel vaker een haard van bacteriën. Mensen niezen bijvoorbeeld wel eens in de hand.

Drastisch
    De vraag is of zo'n drastische maatregel als de ellebooggroet wel meteen nodig zal zijn, stelt de Artsenkrant. Andere ingrepen zoals een verbod op manifestaties waar veel mensen samenkomen of het sluiten van scholen, lijken in een eerste fase logischer. De Centers for Disease Control (CDC), het Amerikaanse instituut dat zich bezighoudt met ziekte, preventie en het bevorderen van de gezondheid, vindt het voorstel van de Wereldgezondheidsorganisatie alvast het overwegen waard.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_174043.html
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_35317629
    Ellebooggroet als pleit.. ach ja.. je moet toch iets in tijden van wanhoop. Dit gaat wel erg ver hoor.
    pi_35317656
    Moet je dan eerst je arm ontbloten ?
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_35317738
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 08:35 schreef UncleScorp het volgende:
    Moet je dan eerst je arm ontbloten ?
    minimaal.. maar hoe doe je dat dan?
    pi_35318277
    quote:
    een verbod op het gebruik van liften
    Ha, ha. Stel je voor! Ik heb medelijden met degenen die in een hoog flatgebouw werken.
    En met mezelf! Woon op de tiende verdieping. Leuk als je boodschappen hebt gedaan!
    pi_35320001
    Vogelgriep nu ook aangetroffen in Hongarije .

Bron:radio 538
    pi_35332946
    21/2/06 Ook vogelgriep aan Adriatische kust Kroatië

Aan de kust van de Adriatische Zee in Kroatië is een geval van het gevaarlijke H5N1-virus van de vogelgriep vastgesteld. Een jonge zwaan, dood aangetroffen op het eiland Ciovo, bleek gestorven aan het virus. Dat bevestigde de regering dinsdag.

Volgens het Kroatische ministerie van Landbouw werden op het eiland en in de omgeving de nodige maatregelen genomen om de verspreiding van de ziekte tegen te gaan. Een andere dode zwemvogel die dood op hetzelfde strand werd aangetroffen, is naar Zagreb gebracht voor onderzoek. In een vijver 200 kilometer ten oosten van de Kroatische hoofdstad Zagreb werden in oktober vorig jaar al zes dode zwanen gevonden die besmet waren met H5N1.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_174545.html
    pi_35355799
    22/2/06 Weer sterfgeval in Indonesië door vogelgriep

In Indonesië is dinsdag een 27-jarige vrouw overleden aan vogelgriep, zo meldt het ministerie van Gezondheid op basis van lokale tests. Een laboratorium van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in Hongkong moet de uitslag nog bevestigen. Volgens de WHO zijn in Indonesië tot nu toe 19 mensen bezweken aan vogelgriep.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_174842.html
      † In Memoriam † woensdag 22 februari 2006 @ 08:09:09 #109
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_35355843
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 08:32 schreef indahnesia.com het volgende:
    Ellebooggroet als pleit.. ach ja.. je moet toch iets in tijden van wanhoop. Dit gaat wel erg ver hoor.
    lol

Mocht de vogelgriep muteren in een menselijke variant krijgen ze van mij helemaal niks meer. Ja een "hoi" op minimaal twee meter afstand.
    pi_35357756
    In Maleisie is nu ook weer vogelgriep. Daar liggen nu 7 mensen in het ziekenhuis ter observatie.
    pi_35359963
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 08:09 schreef NorthernStar het volgende:

Mocht de vogelgriep muteren in een menselijke variant krijgen ze van mij helemaal niks meer. Ja een "hoi" op minimaal twee meter afstand.
    En je vriendin dan ?
    pi_35360543
    22/2/06 Vogelgriep bedreigt nu ook WK voetbal

Duitsland is bang dat het vogelgriepvirus het WK voetbal dit jaar in gevaar brengt. Volgens een nieuwe studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt het virus agressiever, en verspreidt het zich sneller dan gedacht.

Het virus is weliswaar nog niet van mens op mens overdraagbaar, maar is wel dodelijker voor kippen en muizen. Uit onderzoek blijkt dat het intussen drie keer zo lang - zes dagen - bij hogere temperaturen in de buitenlucht kan overleven.

Volgens de Duitse leider van het influenza-programma van de WHO Klaus Stöhr neemt het risico op overdracht tussen mensen toe als het virus langer bestaat. ,,Als het virus verandert, hebben we niets in handen om een wereldwijde verspreiding te vertragen.’’

In het geval van een pandemie moet volgens voorzitter Bärbel Höhn (Groenen) van de landbouwcommissie in de Duitse Bondsdag het WK voetbal worden afgezegd. Ook Stöhr noemt dat geen ondenkbaar scenario. ,,In het geval van een pandemie moeten we goed nadenken wat we moeten doen. Dat is zeker geen zwartkijkerij.’’

Tot nu toe is het vogelgriepvirus in Duitsland bij 103 vogels - merendeels zwanen - vastgesteld. Hoewel de Bundeswehr met man en macht werkt om dode dieren van de stranden van het eiland Rügen te verwijderen, heeft de deelstaat Meckenburg-Voorpommeren de situatie volgens het ministerie van Landbouw nog niet onder controle.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_174830.html
    pi_35360812
    Je hoort in de media alleen maar over mensen die zijn overleden aan de vogelgriep, maar wat is nou het percentage van zieke mensen dat daadwerkelijk overlijdt?
    I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
      woensdag 22 februari 2006 @ 12:25:17 #114
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35361019
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 12:17 schreef ChillyWilly het volgende:
    Je hoort in de media alleen maar over mensen die zijn overleden aan de vogelgriep, maar wat is nou het percentage van zieke mensen dat daadwerkelijk overlijdt?
      woensdag 22 februari 2006 @ 12:30:38 #115
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_35361166
    quote:
    Globally, the human bird flu fatality rate is between 50 per cent and 60 per cent

Bird flu has swept vast parts of Asia, killing at least 76 people in the region since 2003.

Source: China Daily

50 - 60% dus, maar ik neem aan dat dat in westerse (rijkere) landen waar mensen in het algemeen een hogere weerstand hebben iets lager zal liggen, maar dan blijft het nog hoog.
    pi_35361517
    Het ligt een stuk hoger dan ik had verwacht inderdaad
    I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
    pi_35361577
    quote:
    Lees eens terug voor de gein, dan zie je dat ik al enkele keren antwoord gegeven heb
    pi_35361983
    Vogelgriep bedreigt WK
    quote:
    Duitsland is bang dat het vogelgriepvirus het WK voetbal dit jaar in gevaar brengt.
    Volgens een nieuwe studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt het virus agressiever, en verspreidt het zich sneller dan gedacht.

Het virus is weliswaar nog niet van mens op mens overdraagbaar, maar is wel dodelijker voor kippen en muizen. Uit onderzoek blijkt dat het intussen drie keer zo lang - zes dagen - bij hogere temperaturen in de buitenlucht kan overleven.

Volgens de Duitse leider van het influenza-programma van de WHO Klaus Stöhr neemt het risico op overdracht tussen mensen toe als het virus langer bestaat. ,,Als het virus verandert, hebben we niets in handen om een wereldwijde verspreiding te vertragen.’’

In het geval van een pandemie moet volgens voorzitter Bärbel Höhn (Groenen) van de landbouwcommissie in de Duitse Bondsdag het WK voetbal worden afgezegd. Ook Stöhr noemt dat geen ondenkbaar scenario. ,,In het geval van een pandemie moeten we goed nadenken wat we moeten doen. Dat is zeker geen zwartkijkerij.’’

Tot nu toe is het vogelgriepvirus in Duitsland bij 103 vogels - merendeels zwanen - vastgesteld. Hoewel de Bundeswehr met man en macht werkt om dode dieren van de stranden van het eiland Rügen te verwijderen, heeft de deelstaat Meckenburg-Voorpommeren de situatie volgens het ministerie van Landbouw nog niet onder controle.
    AD.nl
    pi_35362040
    Kippensector in nood door vogelgriep
    quote:
    ‘De economische dreiging van de vogelgriep is misschien nog wel erger dan het virus zelf’, zeg Dé van de Riet van het Productschap Pluimvee en Eieren (PVE). ‘Het water staat de pluimveesector tot de lippen.’

Volgens de eerste cijfers is in Italië de consumptie van kip met 70 procent gedaald, in Griekenland met 80 procent en in Frankrijk met 20 procent.

De Riet schat dat in Nederland de consumptie vooralsnog met 5 procent is gedaald. Maar doordat tweederde van de Nederlandse productie (jaarlijks 600 duizend ton kippenvlees) wordt geëxporteerd, is het voor Nederlandse slachterijen lastiger geworden kip af te zetten.

‘Het is een domino-effect’, zegt Alex Spieker, secretaris van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders. ‘Onze belangrijkste exportmarkt is Duitsland. De Italiaanse pluimveesector probeert zijn kip daar nu ook kwijt te raken, waardoor de concurrentie harder is geworden.’

Volgens Jan Odink van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie hebben slachterijen weinig last van de griepuitbraak in Duitsland.Wel is sinds oktober vorig jaar door een verminderde consumptie de afzet naar Duitsland structureel gedaald. Dat geldt ook voor de prijzen die de slachterijen voor hun vlees krijgen.
    volkskrant.nl
    pi_35362068
    ‘Wilde vogels zijn niet de oorzaak’
    quote:
    ‘Wilde vogels die met vogelgriep besmet zijn, zijn de dupe van een virus dat is ontstaan bij pluimveedieren die in gevangenschap zijn gehouden. Wilde vogels zijn dan ook niet de oorzaak van het probleem’, aldus vogeldierenarts Jan Hooimeijer uit Meppel.

De gekte dat er bij elke gevonden eend een horde mensen op afstormt om er foto’s en tv-beelden van te maken is volgens Hooimeijer een groter risico voor de verspreiding dan de dode eend die in een sloot wordt gevonden. ‘We zien dan enkele mannen in witte pakken en met maskers op, omgeven door fotografen en camerateams. Die vervolgens met auto’s overal weer naar toe rijden om verslag te doen. Hoe begrijpelijk ook: het maakt de ophokplicht bijna tot een klucht.’

Hooimeijer: ‘Minister Veerman is pas zeer recent aan het nadenken over het preventief enten, terwijl dat bij de vorige uitbraak ook al uitvoerig aan de orde is geweest. Alle deskundigen waren het er over eens dat het massaal doodmaken van siereenden, sierkipjes, fazanten en dergelijke een schandelijke vertoning was.’
    Meppeler Courant
    pi_35362772
    Nederland mag hobbykippen inenten
    quote:
    Toestemming
    Een comité van experts uit de 25 EU-landen is akkoord gegaan met een verzoek van Nederland en Frankrijk.

Eerste landen
    Nederland en Frankrijk zijn de eerste EU-landen die pluimvee inenten tegen de oprukkende dierziekte. Minister Veerman overweegt ook buitenlopende kippen van boerderijen te laten vaccineren.

100 tot 150 euro
    De bedoeling is dat dierenartsen de eigenaren van hobbykippen bezoeken. Voor totaal 100 tot 150 euro krijgen de kippen dan een vaccinatie. De arts ringt ze ook, ter herkenning. Minister Veerman overlegt over de precieze uitvoering nog met de vereniging van hobbydierhouders.
    RTL.nl
      woensdag 22 februari 2006 @ 13:41:20 #122
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35363606
    alleen kippen of ook duiven? voor de melkers onder ons...
      woensdag 22 februari 2006 @ 14:36:31 #123
    111172 Noax
    pi_35365504
    Ik vraag me eigenlijk af hoelang het duurt na een besmetting dat je je werkelijk ziek gaat voelen.
    Wanneer je dan als *net* besmet persoon een winkel inloopt en allerlei producten vastpakt en terugzet dan zou je toch voor veel besmetingen kunnen zorgen..?

Het lijkt er wel op dat je straks het beste thuis kunt gaan zitten en flink moet gaan hamsterren...
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
      woensdag 22 februari 2006 @ 14:43:20 #124
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
      woensdag 22 februari 2006 @ 15:13:17 #125
    111172 Noax
    pi_35366771
    Bedankt voor de url's!

Heb jij Tamiflu in huis?
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
      woensdag 22 februari 2006 @ 15:47:04 #127
    111172 Noax
    pi_35367824
    quote greatgonzo: 'tamiflu blokkeerd bepaalde receptoren van de cel, zodat het virus niet de cel in kan dringen'.
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35367906
    Van Tamiflu is nog altijd niet bewezen dat dit ook maar een beetje 'helpt' tegen deze variant van de vogelgriep. Bovendien zal er van deze huidige variant geen pandemie komen. Er zal eerst nog een forse mutatie moeten optreden voor mensen elkaar gaan besmetten. Wie weet hoe nutteloos Tamiflu dan is.
      woensdag 22 februari 2006 @ 16:09:04 #129
    111172 Noax
    pi_35368705
    Veel meer dan Tamiflu in huis halen kun je volgens mij op het moment niet doen.
    Ik zou er niet op willen blijven speculeren totdat het er bv straks op aan zou kunnen komen...
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35368758
    AAAAAAAAAAARGh!!!!!!!!!! WE'RE ALL GONNA DIE!!!!!!!!!!!!!!!!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!!!!!!!

als het zover komt ga ik lekker plunderen
      woensdag 22 februari 2006 @ 16:18:38 #131
    111172 Noax
    pi_35369172
    Wat dacht je te plunderen...? Lekker kippetje?

[ Bericht 4% gewijzigd door Noax op 22-02-2006 16:23:42 ]
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35369524
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 16:09 schreef -Wolf- het volgende:
    als het zover komt ga ik lekker plunderen
    DE supervisors van de politie kijken mee
    pi_35369615
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 16:26 schreef feessie het volgende:

[..]

DE supervisors van de politie kijken mee
    tegen de tijd liggen die 6-feet under
      woensdag 22 februari 2006 @ 16:31:19 #134
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35369738
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 15:49 schreef indahnesia.com het volgende:
    Van Tamiflu is nog altijd niet bewezen dat dit ook maar een beetje 'helpt' tegen deze variant van de vogelgriep. Bovendien zal er van deze huidige variant geen pandemie komen. Er zal eerst nog een forse mutatie moeten optreden voor mensen elkaar gaan besmetten. Wie weet hoe nutteloos Tamiflu dan is.
    de meningen zijn inderdaad verdeeld, tamiflu werkt waarschijnlijk niet genezend, maar zou iig de verspreiding wat kunnen stoppen

Als zonder tamaflu 6 van de 10 mensen zullen sterven, en met tamiflu maar 4 van de 10, zal tamiflu toch besteld worden en uitgedeeld
    pi_35377336
    quote:
    Groen licht voor preventieve vaccinatie pluimvee
    22-02-2006 - Vandaag is er in Brussel akkoord bereikt over het preventief vaccineren van hobbydieren en buitenuitloop kippen. Gisteren heeft een delegatie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) de vaccinatieplannen van Nederland gepresenteerd. Vandaag hebben de lidstaten ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie.
    Minister Veerman is tevreden met het besluit van de Europese Unie. Veerman is een groot voorstander van het vaccineren van dieren tegen dierziektes. Hij heeft zich daar diverse malen sterk voor gemaakt. Veerman ziet het vaccineren van pluimvee als een alternatief voor het ophokken of afschermen van pluimvee. Door de dieren te vaccineren hoeven ze tijdens de trekperiode van de wilde vogels niet meer naar binnen.

De commissie heeft vandaag een beschikking ingebracht met diverse voorwaarden. Zo mogen er geen gevaccineerde levende kippen over de grens worden gebracht. Gevaccineerd pluimvee moet in Nederland worden geslacht. Vlees van gevaccineerde dieren mag wel geëxporteerd worden.

Naar alle waarschijnlijkheid kan het vaccineren van pluimvee over circa twee weken beginnen. Er moet onder andere een vrijstellingsregeling gemaakt worden voor het op de markt brengen van een vaccin.
    bron: www.ophokken.nl

Twee weken! Op zoiets ben je toch voorbereid? Het is volgens mij niet zo dat niemand dit heeft zien aankomen. Je zou toch verwachten dat zo een vrijstellingsregeling al voorbereid had kunnen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2006 19:37:12 ]
      woensdag 22 februari 2006 @ 20:00:22 #136
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35378215
    Iets wat ik in dit topic hierover hebt gepost:
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 19:04 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
    Ik las in de krant dat ze verwachten dat er 4 miljoen mensen ziek gaan worden en dat er zo'n 40.000 mensen zullen overlijden.

Dus 1 op de 4 Nederlanders wordt straks ziek en onder deze zieke mensen zullen 1 op de 100 mensen dood gaan aan vogelgriep. Gerekend over de hele bevolking van Nederland is dit dus 1 op de 400 mensen die zullen overlijden.

Op zich vind ik deze cijfers niet echt schrikbarend ofzo.
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 20:06 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel veel, maar om ff een contrast te schetsen:

- 1 op de 3 Nederlanders krijgt kanker in zijn leven.
    - 1 op de 6 Nederlanders zal in zijn leven sterven aan kanker.

Op heel Nederland gerekend krijgen dus ruim 5 miljoen mensen ergens in hun leven kanker en ruim 2,5 miljoen mensen zullen in Nederland hieraan overlijden. Dit houdt in dat op jaarbasis (dus IEDER jaar weer) bijna 40.000 mensen sterven aan kanker.

Dit vind ik veel ergere cijfers en dan hebben we dingen als hart- en vaatziektes, wat doodsoorzaak nummer 1 in Nederland is, nog niet eens meegerekend!

Bron:
    http://www.cbs.nl/
    http://www.kwfkankerbestrijding.nl/

"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
    "Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
    pi_35378994
    Zal ik het maar eerlijk zeggen : ik vind het toch wel Fucking eng
      woensdag 22 februari 2006 @ 21:28:18 #138
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35382812
    het gaat er gewoon om dat het veel meer slachtoffers maakt dan de gewone griep...

maar ja, tis een hype he
      donderdag 23 februari 2006 @ 02:47:40 #139
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_35394557
    Volgens mij loopt het zo'n vaart (nog) niet hoor, als je nagaat dat het virus (H5N1) al 9 jaar geleden voor het eerst mensen heeft gedood en sinds die tijd nog steeds niet gemuteerd is naar een virus wat van mens op mens overdraagbaar zal dit nog wel een tijdje duren. In de VS zijn ze al heel ver met het ontwikkelen van een vaccinatie en ik verwacht dat die vaccinatie er gewoon net op tijd is.
    pi_35395941
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 02:47 schreef Tarado het volgende:
    Volgens mij loopt het zo'n vaart (nog) niet hoor, als je nagaat dat het virus (H5N1) al 9 jaar geleden voor het eerst mensen heeft gedood en sinds die tijd nog steeds niet gemuteerd is naar een virus wat van mens op mens overdraagbaar zal dit nog wel een tijdje duren. In de VS zijn ze al heel ver met het ontwikkelen van een vaccinatie en ik verwacht dat die vaccinatie er gewoon net op tijd is.
    Ik denk dat het niet volledig te bestrijden is , omdat het continu kan muteren.
    pi_35401259
    23/2/06 H5N1 bij tweede wilde eend in Frankrijk

In het departement Ain in het oosten van Frankrijk is bij een tweede dode wilde eend het dodelijke vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld. Dat meldt de Franse minister van Landbouw woensdagnacht in een communiqué.

De wilde eend werd zondag in de gemeente Bouvent aangetroffen, daags nadat bij een eerste wilde eend uit Joyeux het virus H5N1 was vastgesteld. Vanaf donderdagmorgen zal een speciale beveiligingszone worden ingesteld rondom Bouvent, zo meldt de minister.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175203.html
    pi_35401325
    22/2/06 Twee nieuwe wilde zwanen besmet in Griekenland

Griekenland heeft twee nieuwe gevallen bevestigd van wilde zwanen die besmet zijn met het H5N1-vogelgriepvirus, na tests van een lab van de Europese Unie in Londen. Het dodelijke vogelgriepvirus is vastgesteld bij twee wilde zwanen, waarmee het totale aantal wilde vogels besmet met de ziekte, op negen komt te liggen in Griekenland.

De geteste stalen waren genomen bij een groep wilde zwanen in een lagune in de prefectuur Rodopi, in het noordoosten van het land, zo maakte de Griekse minister van Landbouw bekend. Tot nu toe is de vogelgriep in Griekenland alleen aangetroffen bij trekvogels en niet bij pluimvee.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175160.html
    pi_35403169
    ik ben vanmiddag hier nog ff langs het pliesiebureau gegaan, er stond hier langs de weg nog gewoon een struisvogel.
    pi_35407623
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 13:06 schreef CrazyPhunk het volgende:
    ik ben vanmiddag hier nog ff langs het pliesiebureau gegaan, er stond hier langs de weg nog gewoon een struisvogel.
    Het zou verboden moeten worden
    pi_35407901
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 15:06 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

dat is het op dit moment ook
    pi_35407965
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 15:13 schreef CrazyPhunk het volgende:

[..]

dat is het op dit moment ook
    Leg dat die beesten maar eens uit dan
      donderdag 23 februari 2006 @ 15:53:39 #147
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35409535
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 15:06 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

vanaf maandag dan ook

nu is de plicht er, vanaf maandag mogen ze boetes uitdelen
    pi_35409839
    Mischien is het een wilde?
    Ich bin der Führer.
    pi_35412500
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 16:01 schreef Xenwolfie het volgende:
    Mischien is het een wilde?
    een wilde? voor een huis tussen wat schrikdraad?
    pi_35423735
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 19:36 schreef ..-._---_-.- het volgende:
    Twee weken! Op zoiets ben je toch voorbereid? Het is volgens mij niet zo dat niemand dit heeft zien aankomen. Je zou toch verwachten dat zo een vrijstellingsregeling al voorbereid had kunnen worden.
    En dan zijn er ook nog een stel die uberhaupt niet gaan inenten:

"Geen vaccinatie pluimvee bible belt

Door onze correspondent

Zoetermeer, 23 febr. Bij de afweging om pluimvee in te enten, speelt ook religie een rol.

Enkele tientallen pluimveehouders die vertrouwen op Gods voorzienigheid zullen niet inenten, zegt secretaris Alex Spieker van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP). „Het is niet zwart-wit, maar veel pluimveehouders die principieel weigeren zichzelf of familieleden te laten vaccineren, hebben ook gewetensbezwaren tegen het inenten van dieren’’, zegt Spieker.

De NOP-secretaris reageerde op de toestemming die de Europese Unie gisteren aan Nederland verleende om 1 tot 3 miljoen hobbykippen en 5 miljoen ‘commerciële’ kippen die buiten lopen preventief te vaccineren.

De gewetensbezwaarden hebben doorgaans een protestants-christelijke geloofsovertuiging en wonen veelal op en rond de bible belt, het gebied dat zich uitstrekt van Zeeland via Zuid-Holland en de Veluwe tot de kop van Overijssel. De religieuze bezwaren zijn volgens Spieker mede een reden geweest het inenten niet verplicht te stellen. De NOP gaat ervan uit dat de betreffende pluimveehouders zich streng houden aan de ophokplicht. „Over het algemeen zijn ze erg gedisciplineerd.’’ Tot zover onze correspondent.

Op het Duitse Rügen wordt onderzocht of een tamme eend besmet is met het H5N1-virus. Als dat zo is, betekent het dat de gevaarlijke variant onder wilde vogels daar is overgeslagen naar gedomesticeerde dieren. In Frankrijk is een tweede besmette wilde eend gevonden, 35 kilometer van de plek waar vorige week de eerste besmetting werd gemeld. Minister Veerman (Landbouw, CDA) kreeg gisteren veel lof in de Tweede Kamer voor de verkregen toestemming van Brussel. "
    pi_35427827
    Schande!
    pi_35430651
    quote:
    - 1 op de 3 Nederlanders krijgt kanker in zijn leven.
    Bedankt. :/

@ stukje hierboven: Een van de redenen waarom geloof dient afgeschaft te worden.
    Ich bin der Führer.
    pi_35434156
    23/2/06 Mogelijk eerste geval van vogelgriep bij Duits pluimvee

In Duitsland is het vogelgriepvirus mogelijk voor het eerst aangetroffen in een kwekerij met een vijftigtal kippen op het eiland Rügen. Dat maakte de minister van Landbouw van de Duitse deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren donderdag bekend.

Volgens de minister was er in de kwekerij sprake van een verdacht geval en werden de vijftig aanwezige dieren uit voorzorg afgemaakt. Toch worden in een plaatselijk lab nog tests uitgevoerd die duidelijk moeten maken of het wel degelijk om het vogelgriepvirus gaat.

Als de tests positief blijken, gaat het om het eerste geval van vogelgriep bij pluimvee in Duitsland. Totnogtoe werd het virus in Duitsland enkel aangetroffen bij 103 dode wilde vogels.

Donderdagmiddag komen de ministers van Gezondheid van Duitsland en alle Duitse deelstaten in Berlijn samen om maatregelen tegen de vogelgriep te bespreken.(belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175334.html
    pi_35434170
    23/2/06 Mogelijk vogelgriep in Frans pluimveebedrijf

Op een kwekerij in de regio van de Franse stad Lyon is het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 mogelijk opgedoken bij kalkoenen. Dat hebben de Franse autoriteiten donderdagmiddag aan de Europese Commissie meegedeeld.

De boerderij in het departement Ain ligt in de buurt van de plaats waar het virus reeds eerder werd vastgesteld bij wilde eenden. De kweker maakte melding van een opmerkelijk hoog aantal sterfgevallen onder de 11.000 kalkoenen op de boerderij. De vestiging bevindt zich in de schutkring die de Franse autoriteiten eerder hebben ingesteld.

Onderzoek
    Een Frans laboratorium onderzoekt momenteel of de kalkoenen zijn geveld door het ook voor de mens gevaarlijke virus H5N1. Het resultaat van het onderzoek zou in de loop van vrijdag meegedeeld worden.

Ook in Duitsland heeft het virus mogelijk het gevogelte bereikt. De minister van Landbouw van de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren meldde donderdagochtend dat het virus mogelijk is aangetroffen in een kwekerij met een vijftigtal kippen op het eiland Rügen.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175474.html
    pi_35434184
    24/2/06 Mensen in Zuid-Korea besmet door vogelgriep

In Zuid-Korea is vastgesteld dat enkele mensen besmet zijn geraakt door de vogelgriep. Het gaat om vier Koreanen, die tijdens uitbreiding van het virus in het land tussen eind 2003 en begin 2004 betrokken waren bij de vernietiging van dode vogels, aldus het persagentschap Yonhap onder aanhaling van het staatscentrum voor gezondheidscontrole en preventie (KCDC). Meer details zijn nog niet bekend. (belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175644.html
    pi_35435588
    24/2/06 Vogelgriep in Duitsland rukt op naar westen

De vogelgriep verspreidt zich in Duitsland in westelijke richting. In de deelstaat Sleeswijk-Holstein is voor het eerst het H5N1-virus geconstateerd. De landbouwautoriteiten in Sleeswijk-Holstein zeiden vrijdag dat het virus is ontdekt bij twee wilde eenden.

Eerder is al vogelgriep geconstateerd bij ruim honderd wilde vogels in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, die oostelijk van Sleeswijk-Holstein ligt. De meeste vogels met het virus zijn op het eiland Rügen in de Oostzee aangetroffen.

http://www.nu.nl/news/682(...)_op_naar_westen.html
    pi_35436181
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 09:36 schreef UncleScorp het volgende:
    23/2/06 Mogelijk vogelgriep in Frans pluimveebedrijf

Op een kwekerij in de regio van de Franse stad Lyon is het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 mogelijk opgedoken bij kalkoenen. Dat hebben de Franse autoriteiten donderdagmiddag aan de Europese Commissie meegedeeld.

De boerderij in het departement Ain ligt in de buurt van de plaats waar het virus reeds eerder werd vastgesteld bij wilde eenden. De kweker maakte melding van een opmerkelijk hoog aantal sterfgevallen onder de 11.000 kalkoenen op de boerderij. De vestiging bevindt zich in de schutkring die de Franse autoriteiten eerder hebben ingesteld.

Onderzoek
    Een Frans laboratorium onderzoekt momenteel of de kalkoenen zijn geveld door het ook voor de mens gevaarlijke virus H5N1. Het resultaat van het onderzoek zou in de loop van vrijdag meegedeeld worden.

Ook in Duitsland heeft het virus mogelijk het gevogelte bereikt. De minister van Landbouw van de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren meldde donderdagochtend dat het virus mogelijk is aangetroffen in een kwekerij met een vijftigtal kippen op het eiland Rügen.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175474.html
    24/02/06 Vogelgriep op Franse kalkoenfokkerij

Op een kalkoenenfokkerij in de regio Ain in het zuidoosten van Frankrijk is vogelgriep geconstateerd. Volgens minister van landbouw Domonique Bussereau gaat het om een virus van de H5-stam. Nader onderzoek moet uitwijzen of het de ook voor mensen gevaarlijke variant H5N1 is, die bij twee wilde eenden in dezelfde streek is aangetroffen.

De getroffen boerderij is afgesloten. Van de elfduizend kalkoenen op het bedrijf is volgens een plaatselijke ambtenaar negentig procent gestorven. De overgebleven dieren worden afgemaakt.

http://www.tiscali.nl/content/article/nbuit/377198.htm
      vrijdag 24 februari 2006 @ 10:56:23 #159
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_35436441
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 10:56 schreef Drugshond het volgende:
    Het gaat wel hard nu
    Nu is het nog maar een kwestie van dagen voordat het hier is.
    We zitten al tijden op het randje inderdaad.
    pi_35437775
    24/02/06 Vogelgriep duikt op in Georgië

Ook Georgië is getroffen door de vogelgriep. In zwanen is de voor mensen gevaarlijke variant H5N1 aangetroffen, maakte premier Zoerab Nogaideli van de voormalige Sovjetrepubliek vrijdag bekend.

De dode vogels zijn eerder deze week gevonden in een dorpje in de zuidwestelijke regio Adzjarië, dat grenst aan Turkije.

http://www.nu.nl/news/682(...)op_in_Georgi%EB.html
    pi_35439276
    24/02/06 Vogelgriep duikt ook aan Bodenmeer op

De vogelgriep breidt zich in Duitsland steeds verder uit. Na het eerste geval aan de Oostzeekust van Mecklenburg-Voor-Pommeren is het H5N1-virus vrijdag ook aan het Bodenmeer in Baden-Württemberg evenals in Sleeswijk-Holstein vastgesteld.

Aan het Bodenmeer werd het virus in een wilde eend en in het kanton Ostholstein in twee eenden aangetroffen. In beide gevallen moet echter nog bewezen worden of het om de voor de mens gevaarlijke variant gaat, aldus een woordvoerster van het Friedrich-Loeffler-Instituut op het eiland Riems in de Oostzee.

Totnogtoe werd het vogelgriepvirus in Duitsland vastgesteld in 110 karkassen van vogels in de noordoostelijke deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren. De meeste dode vogels werden aangetroffen op het eiland Rügen in de Oostzee.

http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=gezond&p_cat=vogelgriep&p_scherm=1&p_artid=175717&p_lijst=1
    pi_35443900
    Denk dat er zo binnen de korste keren een menselijk geval kan zijn met de vogelgriep in Deutschland.
    Ich bin der Führer.
      vrijdag 24 februari 2006 @ 15:51:29 #164
    111172 Noax
    pi_35446067
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 09:37 schreef UncleScorp het volgende:
    24/2/06 Mensen in Zuid-Korea besmet door vogelgriep

In Zuid-Korea is vastgesteld dat enkele mensen besmet zijn geraakt door de vogelgriep. Het gaat om vier Koreanen, die tijdens uitbreiding van het virus in het land tussen eind 2003 en begin 2004 betrokken waren bij de vernietiging van dode vogels, aldus het persagentschap Yonhap onder aanhaling van het staatscentrum voor gezondheidscontrole en preventie (KCDC). Meer details zijn nog niet bekend. (belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175644.html
    Dit snap ik niet helemaal...
    Hebben die mensen dan 2 tot 3 jaar besmet rondgelopen?
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35446128
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 15:51 schreef Noax het volgende:

[..]

Dit snap ik niet helemaal...
    Hebben die mensen dan 2 tot 3 jaar besmet rondgelopen?
    Misschien besmet, maar niet ziek geworden.
      vrijdag 24 februari 2006 @ 15:58:59 #166
    111172 Noax
    pi_35446311
    Word je pas na 2 tot 3 jaar ziek, dan ga je niet uit van een vogelgriepvirus..
    Ma.w. wanneer je dus koortsverschijnslen begint te vertonen dan moet je straks dus binnen 48 uur naar de huisarts.

Das heftig dan!
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35469654
    quote:
    PARIJS - Op een boerderij in Frankrijk zijn voor het eerst besmettingsgevallen aangetroffen met het potentieel voor mensen dodelijk H5N1-virus. Dat maakte het Franse ministerie van Landbouw in de nacht van vrijdag op zaterdag bekend.

Het is de eerste keer dat er binnen de Europese Unie besmettingsgevallen zijn geconstateerd bij pluimvee op een veehouderij. Eerder werd er al onder meer vastgesteld dat wilde eenden in Frankrijk besmet waren met het virus dat vogelgriep kan veroorzaken.

Het H5N1 werd ontdekt op een kalkoenfokkerij in de regio Ain ten noordoosten van Lyon. Alle 11.000 dieren zijn inmiddels geruimd en vernietigd. Het boerenbedrijf bij de plaats Joyeux wordt gedesinfecteerd, aldus het ministerie. De brandhaard ligt vlakbij een plek waar eerder de besmette wilde eenden werden aangetroffen.

Het getroffen departement herbergt een grote pluimveesector, onder meer befaamd om de Bresse-kippen.
    bron: Nu.nl
    pi_35469677
    Er groeit een hele generatie duiven op zonder richtingsgevoel
    quote:
    24-02-2006 - Ophokplicht ramp voor jonge duiven
    24 FEBRUARI 2006 - WIJHE/RAALTE - De ophokplicht is een ramp voor jonge duiven. Duiven durven in de eerste weken na geboorte steeds beter en verder te vliegen en leren zo voorzichtig de omgeving kennen. Als ze straks na weken in het hok ineens naar buiten mogen, kunnen ze al goed en ver vliegen en verdwalen ze.
    bron: www.ophokken.nl
      zaterdag 25 februari 2006 @ 08:37:55 #169
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_35469687
    Donderdag reed er een vrachtwagen voor mij. Prima Enten und Gänse verarbeitung, Uit Hongarije!
    Op de snelweg tussen Apeldoorn en Zwolle. Het zal op papier allemaal wel kloppen, maar op deze manier verspreid je dua wel van alles heel snel. Voor een paar EUR winst, is het risico voor ons allen!!

Overigens ben ik van mening dat je tegen de verspreiding van vogelgriep redelijk kansloos bent door de aard van vogels en de vogeltrek.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_35469899
    quote:
    DEN HAAG - De griepgolf die Nederland teistert, brengt geen extra risico’s met zich mee voor het ontstaan van een dodelijke menselijke variant van het vogelgriepvirus H5N1. Dat zegt R. Coutinho, directeur van het Centrum Infectieziektenbestrijding. Volgens hem is de kans minimaal dat een Nederlander het vogelgriepvirus én het menselijke griepvirus tegelijkertijd onder de leden heeft. Alleen dan kan een nieuw griepvirus ontstaan dat wereldwijd miljoenen doden kan eisen. Op dit moment is de vogelgriep nog niet in Nederland gesignaleerd. Zelfs als beide virussen hier circuleren, dan nog is volgens Coutinho de kans klein dat het nieuwe virus in Nederland ontstaat. Wereldwijd zijn 170 mensen besmet geraakt met het vogelgriepvirus, tegen miljoenen vogels. Alleen mensen die in nauw contact leven met hun dieren kunnen met H5N1 besmet raken.

Alle mensen die in contact komen met besmette dieren tijdens een uitbraak in Nederland krijgen virusremmers tegen de vogelgriep én een intenting tegen de menselijke griep toegediend om alle risico’s uit te sluiten.

De kans is volgens Coutinho groter dat zo’n nieuw griepvirus in een derdewereldland ontstaat. Op den duur kunnen dan wel Nederlanders besmet raken.

Sinds deze week kampt Nederland officieel met een griepgolf. Op iedere 100.000 Nederlanders bezochten 136 mensen de afgelopen week een huisarts in verband met griepachtige verschijnselen.

Vorige week waren dat er nog maar tachtig.

Dat maakt het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheid, het Nivel gisteren bekend.

In werkelijkheid is het aantal mensen met griep nog hoger, maar lang niet iedereen schakelt de huisarts hierbij in. GPD
    bron:
    pi_35484447
    Weet iemand wanneer wij ( de bevolking ) nou worden ingeent ofzo?
      zondag 26 februari 2006 @ 02:53:11 #172
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_35500639
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 18:50 schreef Gebleekte het volgende:
    Weet iemand wanneer wij ( de bevolking ) nou worden ingeent ofzo?
    Niet lijkt me.. want er bestaat geen middel voor de mens..tenzij ze dat snel vinden .. maar dan nog zullen ze niet snel op zoiets overgaan.
    Wel voor de birdies..
    En bv. Tamilflu is geen medicijn.. maar hooguit een middel wat de boel iets kan rekken ...
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_35507752
    Nog een bron voor al uw vogelgriepvragen: http://www.fluwikie.com

Doel van de site:

• a reliable source of information, as neutral as possible, about important facts useful for a public health approach to pandemic influenza
  • a venue for anticipating the vast range of problems that may arise if a pandemic does occur
  • a venue for thinking about implementable solutions to foreseeable problems

Van AP:
    quote:
    It's Flu Wiki, a Web site maintained by a 52-year-old writer who specializes in risk communication. It draws in part on contributions from people who don't reveal their names, much like
    Wikipedia, an encyclopedic Web site that lets anyone contribute.

Why should anybody trust a source like this?

"I'm working with some of the best scientists in the country on the subject of pandemic influenza," said Melanie Mattson, who maintains the site. "If I have a question about what's going on I ask them."
    "And Flu Wiki", the Virginia resident said, "is probably the most complete authority in English on pandemic influenza on the Internet."
    Als ze het zelf zeggen
    quote:
    Flu Wiki, which averages up to 5,000 hits a day, impressed some flu experts who examined it recently at the request of The Associated Press.

Dr. Arnold S. Monto of the University of Michigan said he found the site's information reliable in general. Such sites can provide "a single place for people to go who want to get information which they may have to troll for in some of the official sites," he said.

Peter Cowen of North Carolina State University, moderator of a disease-monitoring Web site sponsored by the International Society for Infectious Diseases, said he had mixed feelings about Flu Wiki.

"In general they have a lot of good information," but some of the site's links lead to places with information of questionable value, Cowen said. Still, on balance, he said, "it looks pretty good."
    quote:
    Mattson said she and her collaborators established it because too little attention was being paid to the possibility of a worldwide flu outbreak, and the public was in danger because they weren't getting basic information. The goal is to help individuals and local communities prepare for a possible pandemic, she said
    Bron
  • pi_35511004
    Hier staat een stukje over de Spaanse Griep.
    pi_35520130
    voorlopig valt het nog allemaal mee en het zou heust niet van mens op mens overgaan.
    pi_35535026
    quote:
    Op zondag 26 februari 2006 19:56 schreef dewaal het volgende:
    voorlopig valt het nog allemaal mee en het zou heust niet van mens op mens overgaan.
    Weten we. Maar elke menselijke besmetting draagt het risico op uitwisseling van genetisch materiaal tussen het vogelgriep virus en een gewoon griep virus (omdat ze beiden de mechanismes in de cel gebruiken om zich te vermenigvuldigen), waardoor de gevreesde mutatie kan ontstaan.
    In varkens zou dit ook kunnen gebeuren (er is speculatie dat zo de epidemie van 1917 begonnen is)
      maandag 27 februari 2006 @ 11:42:52 #177
    133023 Zwaffel
    freaking frack
    pi_35537269
    Ik vraag me af he,hoe groot is nou de kans,dat als hier idd de vogelgriep uitbreekt,de overheid ons niet kan inenten,en er veel mensen doodgaan.

Als ik www.vogelgriep.nl moet geloven,is het enorm levensbedreigend. Terwijl iedereen met Sars ook zoiets had van "we gaan dood,we gaan dood" .
      maandag 27 februari 2006 @ 14:58:57 #178
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35542667
    Houdt er wel ff rekening mee dat ondanks dat het H5N1 virus steeds dichterbij komt, dat het zich nog steeds niet heeft vermengd met een menselijk griepvirus. Deze vermenging is waar heel erg voor gevreesd wordt en er voor kan zorgen dat de vogelgriep een tweede spaanse griep wordt.

Totdat het vogelgriep zich mengt met een menselijk griepvirus en zodoende dus muteert tot een nieuw super-griepvirus, is er nog niks aan de hand. Dus alle mensen die nu gewone griep hebben moeten lekker thuis blijven, zodat de kans op vermenging en dus mutatie een stuk kleiner wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2L0w4Zer0 op 27-02-2006 15:09:27 ]
      maandag 27 februari 2006 @ 15:01:35 #179
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35542766
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 01:30 schreef Xenwolfie het volgende:

[..]

Bedankt. :/
    You're welcome, of kan je niet tegen de waarheid.
    pi_35568612
    27/2/06 Ook Azerbeidzjan ontsnapt niet aan vogelgriep

In Azerbeidzjan is een eerste geval van vogelgriep bevestigd in een pluimveekwekerij. Dat hebben de autoriteiten van dat land bekendgemaakt. "De variant H5 van de vogelgriep is ontdekt op een pluimveebedrijf in Gilyazi en we zullen morgen weten of het over de variant H5N1 gaat", die dodelijk kan zijn voor mensen, vertelde Ismail Hasanov, de hoofdveearts.
    Hasanov voegde er aan toe dat het bedrijf zich in de nabijheid van de Kaspische Zee bevindt, waar eerder in februari wilde vogels ontdekt zijn die besmet waren met het H5N1-virus.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_176769.html
    pi_35568815
    28/02/06 Vogelgriep bereikt Beieren

MÜNCHEN - De vogelgriep heeft nu ook de Duitse deelstaat Beieren bereikt. Bij twee wilde vogels in het district Oberbayern is de H5N1-variant van het vogelgriepvirus geconstateerd, die ook voor mensen gevaarlijk is. Dit heeft het ministerie van Milieu in München dinsdag meegedeeld.

http://www.nu.nl/news/684280/21/Vogelgriep_bereikt_Beieren.html

Tis echt aftellen
    pi_35569727
    En Zweden :
    quote:
    28-02-2006 - Vogelgriep bereikt Zweden en Beieren
    De vogelgriep heeft nu ook Zweden en de Duitse deelstaat Beieren bereikt. In Zweden is het virus geconstateerd bij een aantal wilde vogels in omgeving van de zuidoostelijke plaats Oskarshamn, aldus het ministerie van Landbouw dinsdag.
    En Niger en Gerorgië :
    quote:
    28-02-2006 - Vogelgriep ook in Niger en Georgië
    De vogelgriep blijft zich verder verspreiden. Maandag werd bekend dat het dodelijke H5N1-virus is aangetroffen in dode zwanen in Georgië en Bosnië en bij tamme eenden in Niger. Hiermee komt het aantal landen waar de ziekte de afgelopen maand is uitgebroken uit op negentien.
    www.ophokken.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2006 12:40:57 ]
    pi_35570876
    28/2/06 Agressieve vorm van vogelgriep ontdekt in Zweden

Het vogelgriepvirus is in zijn agressieve vorm ontdekt in Zweden. Dat heeft het Zweedse ministerie van Landbouw vandaag laten weten. Volgens AFP heeft geen enkele officiële instantie gemeld dat het om de H5N1-variant van het virus gaat, maar volgens DPA gaat het wel degelijk om het H5N1-virus. Vanmiddag is er een persconferentie voorzien.

Het virus is vastgesteld bij wilde vogels in de regio Oskarhamn, aan de zuidoostkust van het Scandinavische land. Als zou blijken dat het om de H5N1-variant gaat, is Zweden het negende land in de Europese Unie dat getroffen wordt door het gevreesde virus.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177066.html
    pi_35570894
    28/2/06 Nieuwe vogelgriephaarden in Roemenië

In verschillende departementen in het zuidoosten van Roemenië zijn vogelgriephaarden ontdekt. Eerste tests hebben de aanwezigheid van het H5-virus aangetoond bij pluimvee, maar ook bij zwanen. Dat deelde het ministerie van Landbouw mee.

"Het H5-virus is ontdekt bij pluimvee van de departementen Constanta, Braila, Calarasi en bij verschillende zwanen die dood zijn aangetroffen langs de Zwarte Zee", luidde het in een mededeling van het ministerie. Exacte aantallen van de haarden werden niet genoemd. Daarnaast zijn de lokale autoriteiten begonnen met het slachten van ongeveer 17.000 stuks pluimvee in Topalu, nadat bevestigd werd dat het H5N1-virus aanwezig was in dat dorp.

Sinds oktober 2005 zijn in Roemenië in totaal al 35 vogelgriephaarden ontdekt bij pluimvee. Al meer dan 180.000 vogels zijn gedood. Tot nu toe zijn in Roemenië nog geen mensen besmet met het H5N1-virus.
    pi_35571017
    28/2/06 H5N1-virus breidt zich uit in zuidwesten van Rusland

Het H5N1-vogelgriepvirus is ontdekt bij dood gevogelte van een pluimveebedrijf in de regio Krasnodar, in het zuidwesten van Rusland. Dat hebben de Russische agentschappen gemeld onder aanhaling van de gouverneur van de regio, Alexander Tkatchev. Het gaat om het pluimvee van de kwekerij "Tbilisskaya" in het dorp Lovlinskaya, meldt Interfax.

Volgens het ministerie van Noodsituaties zijn de laatste week bij het bedrijf 103.000 stuks pluimvee omgekomen. 20.000 daarvan stierven de laatste 24 uur. De eerste tekenen van het virus werden op 20 februari ontdekt bij het bedrijf, maar er kwam niet onmiddellijk bevestiging dat het om het H5N1-virus ging. In de deelrepubliek Dagestan, die ook al getroffen is door het vogelgriepvirus, zijn intussen 180.000 stuks pluimvee gedood.

Verschillende haarden
    Onlangs zijn in het zuidwesten van Rusland, vooral in het noordelijke deel van de Kaukasus, verschillende haarden van het H5N1-virus ontdekt. Daarop ontstond de vrees dat heel de regio snel getroffen zou worden.

Gisteren werd een geval bekendgemaakt van een kwekerij in de regio Stavropol, op ongeveer 200 kilometer van het bedrijf waar het virus werd bevestigd. Volgens Tkatchev is het virus het directe gevolg van de aanwezigheid van wilde vogels die voedsel zoeken na de grote koudegolf die Rusland begin dit jaar heeft getroffen.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177028.html
    pi_35577491
    28/2/06 Duitse kat besmet met vogelgriep

In Duitsland is het H5N1-vogelgriepvirus voor de eerste keer bij een zoogdier vastgesteld. Het virus werd ontdekt bij een dode kat op het eiland Rügen in de Oostzee. Dat deelde het Duitse instituut voor Dierengezondheid mee.

Of het om de agressieve variant van het virus gaat, die ook al mensen in Azië en Turkije heeft besmet, wordt nog onderzocht. "Dat katten besmet kunnen raken als ze besmette vogels opeten, is al bekend uit Azië."

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177240.html
    pi_35578979
    28-02-2006 - Vogelgriep baart Nederlanders meeste zorgen
    quote:
    DEN HAAG - Nederlanders zijn momenteel meer zorgen over een uitbraak van de vogelgriep dan over de economie of veiligheid en criminaliteit. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de ministeries van Landbouw, Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken
    www.ophokken.nl
      dinsdag 28 februari 2006 @ 18:32:29 #188
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_35580624
    quote:
    Op dinsdag 28 februari 2006 16:53 schreef UncleScorp het volgende:
    28/2/06 Duitse kat besmet met vogelgriep

In Duitsland is het H5N1-vogelgriepvirus voor de eerste keer bij een zoogdier vastgesteld. Het virus werd ontdekt bij een dode kat op het eiland Rügen in de Oostzee. Dat deelde het Duitse instituut voor Dierengezondheid mee.

Of het om de agressieve variant van het virus gaat, die ook al mensen in Azië en Turkije heeft besmet, wordt nog onderzocht. "Dat katten besmet kunnen raken als ze besmette vogels opeten, is al bekend uit Azië."

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177240.html
    Da's niet zo mooi.

Je aait, de kat bijt of krabt, en oeps!

Werkt dat zo, weet iemand dat?
    O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
    pi_35593112
    Ziekteverzuim moet beloond worden?

Encourage sick leave in flu pandemic, firms urged
    quote:
    Businesses need to plan on having 40 percent of their workforces out if a flu pandemic strikes and need to start rewarding employees for staying home when they are sick, U.S. government advisers told a conference on Tuesday.
    [..]
    "We need to change our approach to absenteeism," Venkayya said.

This may be tough, others told the conference. "Half of America's workers have no sick leave," said Jeffrey Levi of the Trust for America's Health.

"We are going to ask people to stay home." But if workers face losing pay if they do not show up, they will come out while sick and will spread influenza, Levi said.

"The approach of most organizations is you go to work whether you have a cold, whether you are half dead," said Dr. Myles Druckman of International SOS, an international medical assistance firm.

"They are going to have to change their whole corporate culture."

Companies should make permanent infection-control measures that can reduce absences from illness in any year, not just a pandemic, Venkayya said.
    Bron: Reuter
    pi_35593314
    Tussenstand: 35 landen

In 2003 bird flu (H5N1) was found in Vietnam, South East Asia. It gradually moved its way further into Asia. Over the past few months the geographic spread has taken on a new speed, like a snowball going down a hill gaining momentum. Now (28 February, 2006) 35 countries have been hit by the bird flu virus.

Here is the list

-- Austria
    -- Azerbaijan
    -- Bulgaria
    -- Cambodia
    -- China (human cases confirmed)
    -- Croatia
    -- Cyprus
    -- Egypt
    -- France
    -- Germany
    -- Greece
    -- Hungary
    -- India
    -- Indonesia (human cases confirmed)
    -- Iran
    -- Iraq (human cases confirmed)
    -- Italy
    -- Japan
    -- Kazakhstan
    -- Kuwait
    -- Laos
    -- Malaysia (human cases confirmed)
    -- Mongolia
    -- Niger
    -- Nigeria
    -- Romania
    -- Russia
    -- Slovakia
    -- Slovenia
    -- South Korea
    -- Sweden
    -- Thailand (human cases confirmed)
    -- Turkey (human cases confirmed)
    -- Ukraine
    -- Vietnam (human cases confirmed)

Perhaps there are more, maybe there are some dead birds lying around in some other countries that we have not yet found, who knows? It is strange that North Korea, which borders countries that have reported bird flu in their territories (South Korea and China) does not appear on the list.

How many countries bordering Nigeria perhaps already have the virus? So far, only Niger has confirmed the presence of infected birds.

Is there anywhere that is safe from bird flu? According to ornithologists, only Australia and New Zealand stand a chance of staying out of this unpleasant league of bird flu infected countries. Australia and New Zealand do not lie in the paths of bird migration.

Bron: Medical News Today
    pi_35593555
    Weinig bekend over manier waarop virus zich verspreidt
    quote:
    Just after new scientific research clarified the role of wild birds in spreading H5N1 out of its original territory in southern China, the virus promptly moved into dozens of locations in Europe and Africa, following no apparent pattern and underlining how little scientists actually know.

[..]

Scientists do not know, for example, which species are the major carriers of H5N1. While they suspect that there may be a few areas at the fringes of Europe that are perpetually infected with H5N1, they are not sure exactly where. And while they are convinced that the virus can be carried on trucks, shoes and in fertilizer, they are not sure how important that route is.
    Bron: International Herald Tribune
    pi_35594351
    quote:
    Op dinsdag 28 februari 2006 18:32 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Da's niet zo mooi.

Je aait, de kat bijt of krabt, en oeps!

Werkt dat zo, weet iemand dat?
    Intensief contact met besmette kippen heeft er al voor gezorgd dat er mensen zijn besmet. Bij krabben is besmetting alleen maar waarschijnlijker denk ik. En ook een zieke kat knuffelen is gevaarlijk denk ik.
      woensdag 1 maart 2006 @ 01:05:10 #193
    89730 Drugshond
    pi_35594455
    Bij zoveel landen en vreemde beesten die ook het virus kunnen dragen. Moet je haast wel de conclusie trekken dat H5N1 een long-time stayer is.
      woensdag 1 maart 2006 @ 01:17:55 #194
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_35594649
    Ergens is het wel heel bizar dat in NL het nog niet geconstateerd is die vogelgriep..
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_35594719
    quote:
    Op woensdag 1 maart 2006 01:17 schreef MissHobje het volgende:
    Ergens is het wel heel bizar dat in NL het nog niet geconstateerd is die vogelgriep..
    Het is misschien wat vroeg om te zeggen, maar volgens mij is Nederland best goed voorbereid op dierziekten. BSE heeft hier nooit echt een kans gekregen, en verder is er vergeleken met het buitenland niet zo vaak sprake van een dierziekteepidemie. Een en ander is verklaarbaar door de goede hygiëne in de intensieve (pluim)veesector.
    pi_35594830
    quote:
    Op woensdag 1 maart 2006 01:22 schreef Steijn het volgende:

[..]

Het is misschien wat vroeg om te zeggen, maar volgens mij is Nederland best goed voorbereid op dierziekten. BSE heeft hier nooit echt een kans gekregen, en verder is er vergeleken met het buitenland niet zo vaak sprake van een dierziekteepidemie. Een en ander is verklaarbaar door de goede hygiëne in de intensieve (pluim)veesector.
    een paar jaar geleden was er geloof ik alleen in nederland die vogelpest (rest van europa niet), of belgie ook?
    is nog een man aan overleden ook.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
    pi_35594856
    quote:
    Op woensdag 1 maart 2006 01:33 schreef Caesu het volgende:

[..]

een paar jaar geleden was er geloof ik alleen in nederland die vogelpest (rest van europa niet), of belgie ook?
    is nog een man aan overleden ook.
    Ik heb wel eens begrepen dat het in landen als Griekenland en Italie ieder jaar weer opspeelt. Maar idd, de laatste jaren zijn er wel een aantal uitbraken geweest van dierziekten, maar er is dan ook enorm veel vee in Nederland. 90 miljoen kippen, 12 miljoen varkens en 4 miljoen koeien.
      woensdag 1 maart 2006 @ 02:20:31 #198
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_35595241
    quote:
    Op woensdag 1 maart 2006 01:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik heb wel eens begrepen dat het in landen als Griekenland en Italie ieder jaar weer opspeelt. Maar idd, de laatste jaren zijn er wel een aantal uitbraken geweest van dierziekten, maar er is dan ook enorm veel vee in Nederland. 90 miljoen kippen, 12 miljoen varkens en 4 miljoen koeien.
    Jups zeker zo...
    Tis maar een klein landje en dieren worden nogal "op elkaar gestapeld"
    Maargoed.. als iedereen goed meewerkt aan de strenge eisen van dit moment dan lopen we hopelijk niet veel risico.
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_35596834
    Besef me ineens wat voor grote verantwoordelijkkheid onderzoekers hebben. Maar ook mensen die werken in de pluimveesector. Hun moeten zorgen dat het virus zich neit verspreid, en zo goed mogelijk wordt bestreden..
    pi_35597269
    28/2/06 Vogelgriep: overzicht van de besmettingen

Het vogelgriepvirus heeft dinsdag zijn opmars voortgezet, vooral in Europa, waar het virus steeds meer problemen veroorzaakt bij vogels. Voor het eerst werd het H5N1-virus in Europa vastgesteld bij een zoogdier: een kat die dood is gevonden in Duitsland.

De kat werd ontdekt op het eiland Rügen in de Oostzee in het noordoosten van Duitsland. In Rügen zijn ook de meeste besmette vogels gevonden in Duitsland.

Tests
    Er zijn tests aan de gang om te bepalen of het om de vorm van het H5N1-virus gaat die ook besmettelijk is voor de mens. Tot nu toe zijn al meer dan 90 mensen in Azië of Turkije omgekomen aan het virus, liet het laboratorium Friedricht Loeffler in Riems (noordoosten) weten.

De vogelgriep is opgerukt naar het zuiden van Duitsland, waar het virus voor het eerst is aangetroffen in Beieren. Daarmee komt het aantal Duitse deelstaten waar het virus al is opgedoken, op vijf te liggen.

Rusland
    In Rusland is de noodtoestand afgekondigd in een district in de regio Krasnodar (zuidwesten) nadat het H5N1-virus er werd vastgesteld bij vogels van een kwekerij. Op een week tijd waren op het landbouwbedrijf 100.000 vogels gestorven.

In de Russische deelrepubliek Dagestan, die ook al getroffen werd door het vogelgriepvirus, werden 180.000 stuks pluimvee gedood.

Onlangs zijn in het zuidwesten van Rusland, vooral in het noordelijke deel van de Kaukasus, verschillende haarden van het H5N1-virus ontdekt, waarop de vrees is ontstaan dat heel de regio snel getroffen zal worden.

Frankrijk
    In Frankrijk, waar de aanwezigheid van het H5N1-virus vorige week voor het eerst werd bevestigd in het departement Ain, wordt nu ook vermoed dat het virus is opgedoken op een kwekerij in de omgeving van Rijsel.

Een "dertigtal landen" heeft beslist om hun import van Frans pluimvee of afgeleide producten te beperken, kondigde het Franse ministerie van Buitenlandse Handel aan. Twaalf procent van de export van pluimvee van het land wordt daardoor getroffen.

VS
    De Verenigde Staten hebben vanaf 25 februari de invoer van levende vogels, uitgebroede eieren en rauwe pluimveeproducten uit het departement Ain verboden.

Slovenië heeft dinsdag aangekondigd dat het drie nieuwe gevallen van H5N1 heeft vastgesteld in het noordoosten van het land. Wilde zwanen bleken besmet.

Scandinavië
    De Zweedse autoriteiten van hun kant hebben laten weten dat ze een "agressieve" vorm van het H5-vogelgriepvirus hebben ontdekt bij wilde eenden. Het gaat "waarschijnljik om hetzelfde virus als hetgene dat gecirculeerd heeft in Rusland en China", namelijk het uiterst ziekteverwekkende H5N1-virus.

Finland, een land dat tot nu toe niet getroffen is, heeft dinsdag beslist om het pluimvee gedurende drie maanden op te hokken.

Hongarije
    In Hongarije, een land waar het virus al is opgedoken, is het vogelgriepvirus nu ook vastgesteld op een wilde zwaan. Dat gebeurde op minder dan 25 kilometer van Boedapest. Het gaat waarschijnlijk om de variant H5N1, aldus de regering.

Nieuwe gevallen van het H5-virus zijn ook vastgesteld in het zuidoosten van Roemenië bij zwanen en bij pluimvee, zonder dat voorlopig duidelijk is om welke variant het precies gaat.

Ook in het noordoosten van Griekenland zijn besmettingsgevallen met het H5-virus ontdekt op drie zwanen en een aalscholver.

Verenigd Koninkrijk
    De belangrijkste wetenschappelijke raadgever van de Britse regering, professor David King, heeft dinsdag op BBC gezegd dat de vogelgriep binnen de maand het Verenigd Koninkrijk zal bereiken en dat het virus er "endemisch (wanneer het virus voor langere tijd ruim aanwezig is bij vogels en pluimvee) zal worden, zoals dat ook in China is gebeurd".

Buiten Europa is het vogelgriepvirus voor het eerst aangetroffen in Ethiopië. Het staat nog niet vast om welke variant het gaat.

Afrika
    Tot nu toe is het H5N1-virus al vastgesteld in drie Afrikaanse landen (Nigeria, Egypte en Niger). Kenia deelde dinsdag mee dat tests die uitgevoerd waren op kippen, negatief waren.

Veterinaire experts uit 50 Europese landen hebben dinsdag in Parijs een tweedaagse bijeenkomst over de vogelgriep afgesloten. Ze benadrukten de noodzaak om de armste landen te helpen om zich te beschermen. Zo moet een algemene besmetting vermeden worden.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177395.html
    pi_35611185
    Duitse kat dood door griepvirus
    quote:
    Op het Duitse eiland Rügen, waar vogelgriep heerst, is een dode kat gevonden die met het vogelgriepvirus was besmet. Dat hebben tests uitgewezen.Het ging, zeggen de lokale autoriteiten, om een zwerfkat zonder halsbandje die zich ongetwijfeld tegoed heeft gedaan aan besmette vogels.
    www.ophokken.nl
    pi_35614971
    quote:

In de vijf regio's in Duitsland waar vogelgriep is vastgesteld, moeten ook de katten binnenblijven. Dat moet voorkomen dat de katten door het eten van zieke vogels zelf ook besmet worden.

Gisteren werd bekend dat op het eiland Rügen een kat aan de vogelgriep dood is gegaan. Het was in Europa de eerste besmetting bij een zoogdier.

Voor honden geldt uit voorzorg ook een beperking: ze mogen in de vijf Duitse regio's alleen worden uitgelaten aan de lijn. Het Duitse ministerie van Landbouw houdt de mogelijkheid open dat in de toekomst een ophokplicht voor alle dieren nodig zal zijn.
    bron: NOS
    pi_35616191
    01-03-2006 - Bij vogelgriep katten naar binnen
    quote:
    BRUSSEL/DEN HAAG (ANP) - In gebieden met vogels met vogelgriep moeten de katten binnen gehouden worden. Dat heeft het Europees comité van veterinair experts woensdag besloten. Honden moeten in deze gebieden aangelijnd worden uitgelaten.
    In Duitsland moet je je kat al ophokken in vijf deelstaten maar ik begrijp dat het in heel Europa moet?

www.ophokken.nl

In Zwitserland is nu trouwens officieel H5N1 bevestigd.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2006 19:16:07 ]
    pi_35616429
    quote:
    Op woensdag 1 maart 2006 19:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
    01-03-2006 - Bij vogelgriep katten naar binnen
    [..]

In Duitsland moet je je kat al ophokken in vijf deelstaten maar ik begrijp dat het in heel Europa moet?

www.ophokken.nl

In Zwitserland is nu trouwens officieel H5N1 bevestigd.
    In de gebieden waar vogelgriep geconstateerd is, moeten ze binnen blijven (in Europa)
    pi_35634497
    1/3/06 Vogelgriep rukt op in Europa

Het H5N1-vogelgriepvirus is bevestigd bij drie nieuwe haarden in het Roemeense departement Constanta (zuidoosten, aan de kust van de Zwarte Zee). Ook in Hongarije, Griekenland, Zwitserland en Duitsland zijn nieuwe gevallen vastgesteld.

In Roemenië zijn nieuwe vogelgriepgevallen ontdekt in de drie dorpen Satu Nou, Crangu en Saligny, zo heeft de Roemeens minister van Landbouw, Gheorghe Flutur, woensdag meegedeeld. Daarmee komt het aantal haarden van de ziekte in Roemenië op 38 te liggen. De eerste vogelgriepgevallen werden in dat land in oktober vastgesteld. Tot nu toe zijn er nog geen mensen besmet geraakt in Roemenië.

De drie dorpen waar het virus nu is opgedoken, zullen in quarantaine geplaatst worden en al het pluimvee zal er gedood worden, aldus de minister.

Vier nieuwe gevallen
    In Hongarije zijn waarschijnlijk vier nieuwe vogelgriepgevallen vastgesteld. Waarschijnlijk gaat het om de H5N1-variant die ook besmettelijk is voor de mens, zo liet de woordvoerder van de regering, Andras Batiz, woensdag weten. In Szentendre, op 17 kilometer ten noorden van Boedapest werd het karkas van een wilde eend ontdekt. In Szazhalombatta, op 35 kilometer ten zuiden van Boedapest werd een dode meeuw aangetroffen en in het zuiden van het land gaat het om de karkassen van twee knobbelzwanen. Tests van het instituut voor dierengezondheid hebben uitgewezen dat het hoogstwaarschijnlijk om de gevaarlijke H5N1-variant gaat, maar dat moet nog bevestigd worden door tests in het EU-laboratorium in Weybridge in het Verenigd Koninkrijk.

Zwitserland
    Na de vogelgriepgevallen aan de Duitse zijde van het Bodenmeer, is er nu ook een verdacht geval langs de Zwitserse kant. Bij een dode zwaan aan de oever van het Bodenmeer in Egnach (in het kanton Thurgau), werd een virus van het type H5 vastgesteld. Deze week is het H5N1-vogelgriepvirus in Zwitserland al ontdekt bij drie dode eenden aan de oever van het Bodenmeer in Baden-Württemberg. Zondag 26 februari kwam het eerste Zwitserse geval aan het licht, namelijk in Genève.

Griekenland
    Ook in Griekenland rukt het vogelgriepvirus verder op. Het land maakte woensdag bekend dat enkele dode wilde zwanen besmet waren met het uiterst ziekteverwekkende H5N1-virus. In totaal telt Griekenland al 19 vogelgriephaarden. De tests werden uitgevoerd door het lab van de EU in het Britse Weybridge. De drie zwanen waren vorige week vrijdag gevonden in het noorden van het land. Griekenland wacht nog op de resultaten van stalen die vorige week vrijdag en gisteren zijn genomen bij dode vogels.

In de Duitse deelstaat Beieren is woensdag een derde vogelgriepgeval bevestigd. Een kuifeend die vrijdag was gevonden, droeg het H5N1-virus in zich.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177806.html
    pi_35637597
    2/3/06 22 gevallen van H5N1 in Oostenrijk

In Oostenrijk is sinds het uitbreken van de vogelgriep bij 22 vogels het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld. Dat meldde het Oostenrijkse persbureau APA donderdag op basis van onderzoeken van de Europese Unie.

Er hebben sinds 14 februari 750 proeven plaatsgevonden. De eerste gevallen werden in de provincie Stiermarken geconstateerd. De Oostenrijkse regering heeft direct na het uitbreken van de vogelgriep voor het gehele land de ophokplicht afgeroepen.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_178000.html
      donderdag 2 maart 2006 @ 16:47:39 #207
    111172 Noax
    pi_35646875
    Ik wist trouwens niet dat het bestellen van Tamiflu zonder dat het door je huisarts is voorgeschreven strafbaar is. Dr staat een boete voor...
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35649566
    quote:
    Op donderdag 2 maart 2006 16:47 schreef Noax het volgende:
    Ik wist trouwens niet dat het bestellen van Tamiflu zonder dat het door je huisarts is voorgeschreven strafbaar is. Dr staat een boete voor...
    Heb je daar een bron van? Bedoel je niet dat het leveren van Tamiflu zonder recept strafbaar is? Dat het bestellen van Tamiflu strafbaar zou zijn lijkt me vreemd.
    pi_35649799
    quote:
    Duitsers willen massaal van hun kat af

BERLIJN - De Duitse dierenbescherming heeft donderdag gezegd dat dierenasiels worden overspoeld met huisdierbezitters die van hun kat afwillen. Volgens een woordvoerster van de organisatie zijn veel kattenbezitters in "paniek" na de vondst van een dode kat in Noord-Duitsland die besmet bleek met het H5N1-vogelgriepvirus.

"We hebben een eindeloze reeks telefoontjes gekregen van mensen die onmiddellijk van hun kat afwilden. Sommigen zijn zelfs bereid hun dieren te laten inslapen", aldus Alexandra Diezermann. Volgens haar zijn vooral inwoners van de zuidelijke deelstaat Beieren bereid hun kat de deur uit te doen wegens de vogelgriep.
    Dan laat je je kat toch binnen! Zo groot is de kans nu ook weer niet dat ze allemaal al besmet zijn.
    pi_35650359
    quote:
    Op donderdag 2 maart 2006 17:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van? Bedoel je niet dat het leveren van Tamiflu zonder recept strafbaar is? Dat het bestellen van Tamiflu strafbaar zou zijn lijkt me vreemd.
    Elke week is er wel een popster die gepakt wordt met slaappillen of sterke pijnstillers op zak. Mag dus niet zonder geldig voorschrift. Al zal je voor Tamiflu niet zo snel voor de rechter moeten verschijnen.
    pi_35651959
    quote:
    Op donderdag 2 maart 2006 18:22 schreef Doderok het volgende:

[..]

Elke week is er wel een popster die gepakt wordt met slaappillen of sterke pijnstillers op zak. Mag dus niet zonder geldig voorschrift. Al zal je voor Tamiflu niet zo snel voor de rechter moeten verschijnen.
    Tamiflu valt toch niet onder de narcoticawet?
    pi_35655659
    quote:
    Op donderdag 2 maart 2006 18:04 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dan laat je je kat toch binnen! Zo groot is de kans nu ook weer niet dat ze allemaal al besmet zijn.
    Ik wilde er bijna een apart topic over openen...

Natuurlijk zijn ze nog niet besmet. Deze mensen hebben gewoon geen zin hun kat binnen te houden en ze te eten te geven ipv de muizen en vogels die ze buiten vangen en opeten. Waarom neem je dan een kat?

Dierenliefhebbers my ass; onbegrijpelijk.
    Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
    pi_35657765
    quote:
    Kans vogelgriepbesmetting via drinkwater mimiem

Uitgegeven: 2 maart 2006 20:47
    Laatst gewijzigd: 2 maart 2006 21:09

BILTHOVEN - De kans dat mensen of dieren via drinkwater besmet raken met het vogelgriepvirus is bijzonder klein. Dat concluderen onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Desondanks blijft het bijvoorbeeld in pluimveehouderijen van belang het drinkwater goed te zuiveren.

Het vogelgriepvirus kan in het water terecht komen via besmette vogels. De RIVM-onderzoekers hebben onderzocht hoe groot het risico is dat mensen en dieren via het drinken van water besmet kunnen raken. Ook hebben zij gekeken welk risico watersporters lopen, die op deze 'besmette' plassen recreëren.
    Hier staat de rest van het verhaal
      donderdag 2 maart 2006 @ 21:58:14 #214
    111172 Noax
    pi_35658400
    quote:
    Op donderdag 2 maart 2006 17:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik had de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid gebeld.

Aangezien ik Tamiflu had besteld en er al twee weken op zit te wachten besloot ik es contact op te nemen met 'MijnApotheek.nl' met de vraag waarom we nu al 2 weken verder zijn terwijl er op de website van 'MijnApotheek.nl' staat vermeld dat ze binnen 3 werkdagen leveren.

Ze vertelden me dat het Ministerie van Volksgezondheid de bevoorrading van Tamiflu tegenhoudt aangezien er een griep op dit moment in nederland heerst.
    Ze willen hiermee voorkomen dat mensen Tamiflu preventief zouden gaan gebruiken...

Inmiddels staat dit bericht op de site:

'Door plotselinge grote vraag tijdelijk niet leverbaar. Maximaal 3 verpakkingen per klant. Bestellingen met grotere aantallen, zullen worden geannuleerd! Als u toch bestelt, zal uw order blijven staan, maar een spoedige leverdatum kunnen we niet garanderen'.

Dit vond ik nogal vaag klinken en besloot daarom de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid te bellen.
    Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord gekregen, daarvoor had ik een ander nummer moeten hebben...
    Maar ze vertelde me wel dat ik een boete kon krijgen, door Tamiflu te bestellen zonder recept van mijn huisarts.
    Ik vertelde haar dat het recept nog wel een keuring van een arts zou moeten krijgen, waarop ze zei dat dat niets uit zou maken, immers zo zei ze, het betreft niet jouw huisarts.

Vreemd!

[ Bericht 4% gewijzigd door Noax op 02-03-2006 22:10:26 ]
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
      donderdag 2 maart 2006 @ 22:01:53 #215
    111172 Noax
    pi_35658550
    quote:
    Op tv zag ik laatst een reportage dat vogelpoep wat uit de lucht naar beneden komt vallen terwijl het regent vrij snel niets meer voorstelt.
    Het zou niet bestand zijn tegen water....

Straks moet je nog bang zijn om een terrasje te pakken...
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35658710
    Iedere arts mag bij mijn weten een recept uitschrijven. Het is wel zo dat voor bepaalde medicijnen (zo niet de meeste medicijnen) een aanvullende eis wordt gesteld: er moet een behandelrelatie zijn. Aangezien een telefonisch consult soms ook prima kan is de vraag wat een behandelrelatie precies is nogal onduidelijk.
    pi_35717507
    quote:
    Vogelgriep nadert Nederland
    Het vogelgriepvirus dat gevaarlijk is voor mensen, is geconstateerd in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Een dode gans, die afgelopen zondag al werd gevonden, blijkt getroffen te zijn door het virus.

Nedersaksen heeft 72 miljoen kalkoenen, kippen, ganzen en eenden. Dat is 60% van de totale Duitse pluimveestapel. Volgens het ministerie van Landbouw zijn er in de buurt van waar de besmette gans werd aangetroffen geen pluimveebedrijven gevestigd.

Er zijn in Duitsland nu zes deelstaten waar vogelgriep is gevonden. Nedersaksen is de enige die aan Nederland grenst.
    NOS

Het komt inderdaad steeds dichterbij........
      zaterdag 4 maart 2006 @ 19:09:40 #218
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_35717661
    Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het er al is.
      zaterdag 4 maart 2006 @ 20:29:53 #219
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_35719621
    Ondertussen steekt de varkenspest ook weer de kop op in duitsland.. (60km van onze grens)bron AD
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      zaterdag 4 maart 2006 @ 20:51:27 #220
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35720289
    De vogelgriep zal zich maar vermengen met de varkenspest.....
      zaterdag 4 maart 2006 @ 21:49:30 #221
    111172 Noax
    pi_35722279
    Wachttijden bij ruimen dode eenden door drukte ...

ZUIDHORN - Ondanks meerdere meldingen verzuimen de autoriteiten al dagen lang een verdachte dode eend in Zuidhorn op te ruimen. Piet Helmholt uit Zuidhorn zag het beest maandagavond liggen in de buurt van het zwembad. Hij meldde de vondst direct bij de politie in verband met een mogelijke besmetting met het vogelgriepvirus, maar de vogel nog steeds niet opgehaald. De dienst die het onderzoek uitvoert, heeft het te druk.

Helmholt vindt het vreemd dat de eend er nog ligt, terwijl de overheid burgers juist heeft opgeroepen meteen aan de bel te trekken bij de vondst van dood pluimvee. Nadat hij twee keer met de politie had gebeld, werd hij doorverwezen naar de Algemene Inspectiedienst in Heerlen. Ook die heeft nog geen actie ondernomen.

Woordvoerder Vinken van de AID is blij dat Helmholt de meldkamer heeft gebeld. De dienst geeft de meldingen door aan de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA). Die voert in Lelystad het onderzoek uit naar een mogelijke besmetting met vogelgriep. Een woordvoerster van de VWA laat weten dat het erg druk is bij de dienst, en dat het daardoor nog niet gelukt is de vogel op te halen. De meldkamer krijgt per dag zo'n 1000 meldingen, waarvan er 150 worden doorgestuurd naar de VWA.

Bron:Tvnoord.nl 2 maart 2006
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
    pi_35722686
    De media zijn er zo geil op dat hier vogelgriep uitbreekt, ze wachten al zo lang!! Het wordt nu echt tijd dat het naar Nederland komt! Dan kunnen ze tenminste extra journaals uitzenden.
    pi_35723706
    Niet alleen de media, ook de medici zijn er mee bezig:
    quote:
    23-02-2006 - Richtlijn artsen voor pandemie
    Artsen krijgen richtlijnen om te bepalen wie voorrang moet krijgen voor medische behandeling in geval van een pandemie. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) gaat een pandemierichtlijn ontwikkelen. Ook de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) is er mee bezig.
    www.ophokken.nl

Het lijkt me ernstig genoeg om serieus aandacht aan te besteden, zonder overigens paniek te zaaien.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2006 16:59:07 ]
      zondag 5 maart 2006 @ 09:07:00 #224
    3542 Gia
    User under construction
    pi_35732907
    Als het zo'n gevaarlijke ziekte is, waarom vallen de vogels dan niet massaal uit de lucht?

Het is iedere keer hier of daar één vogel. En tot nu toe, behalve in Turkije, nog geen mensen.
    Ik denk dat er niks aan de hand is, als je maar van dode of zieke vogels afblijft.
    pi_35733931
    quote:
    Op zondag 5 maart 2006 09:07 schreef Gia het volgende:
    Als het zo'n gevaarlijke ziekte is, waarom vallen de vogels dan niet massaal uit de lucht?

Het is iedere keer hier of daar één vogel. En tot nu toe, behalve in Turkije, nog geen mensen.
    Ik denk dat er niks aan de hand is, als je maar van dode of zieke vogels afblijft.
    Doemdenker
    Blijkbaar gunt niemand mij een pandemie.
      zondag 5 maart 2006 @ 13:13:46 #226
    26414 greatgonzo
    Gonzo met een G
    pi_35737317
    pi_35740027
    quote:
    05-03-2006 - Vogelgriep ook in Polen geconstateerd
    AMSTERDAM - In Polen is bevestigd dat twee wilde zwanen besmet zijn geraakt met een H5-variant van het vogelgriepvirus, heeft de Poolse minister van landbouw Krzysztof Jurgiel zondag bekendgemaakt. Verdere tests moeten nog uitwijzen of het gaat om de ook voor mensen dodelijke variant H5N1, die Polens buurlanden Duitsland, Rusland, Oekraïne en Slowakije reeds bereikt heeft.
    www.ophokken.nl
      zondag 5 maart 2006 @ 16:30:55 #228
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_35744436
    quote:
    Op zondag 5 maart 2006 09:07 schreef Gia het volgende:

Niet helemaal juist wat je zegt...
    In Azie zijn er al best flink wat mensen aan overleden inmiddels...
    Toen de ziekte eerder hier was ( 2002,2003) zijn hier ee paar mensen overleden..
    In Duitsland.. op dat eiland zijn er heel veel vogels ziek.. en bezweken, dat neemt nu wel al flink af.
    De vogeltrek is nog niet massaal op gang.. dus het zou zomaar kunnen gebeuren..
    En dan nog.. een vogel die zo mega ziek kan niet eens meer vliegen
    Het risico tot die pandemie ligt gewoon op de loer... wees blij dat het nog niet zover is
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      zondag 5 maart 2006 @ 18:50:15 #229
    3542 Gia
    User under construction
    pi_35748872
    quote:
    Op zondag 5 maart 2006 16:30 schreef MissHobje het volgende:

Het risico tot die pandemie ligt gewoon op de loer... wees blij dat het nog niet zover is
    Ik ben waarschijnlijk een van de eersten die geënt zal worden.
    pi_35756389
    05-03-2006 - Vogelgriep Frankrijk ook in Bouches-du-Rhône
    quote:
    AMSTERDAM - De ook voor mensen dodelijke vogelgriepvariant H5N1 is nu ook vastgesteld aan de Franse Middellandse Zeekust. Was de vogelgriepuitbraak in Frankrijk eerder beperkt gebleven tot het departement Ain, zondag werd bevestigd dat ook in het zuidelijke departement Bouches-du-Rhône een zwaan is overleden aan de gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus.
    www.ophokken.nl
    pi_35779195
    Ik vind het belachelijk dat katten de dupe zijn van dit opgeklopte, paniekerige gedoe rondom die griep. Laten we eens wat doen aan de manier waarop we pluimvee houden en daarmee de weerstand van het pluimvee verhogen. Dat betekent ook geen kilo kip meer voor 3,95. Dit doen we helemaal zelf en ik vind het belachelijk dat dieren daar steeds het veld voor moeten ruimen. Letterlijk.
    pi_35812831
    7/3/06 "Vogelgriep verspreidt zich via fecaliën in voedselketen"

Volgens een Duitse wetenschapper is de wereldwijde verspreiding van de vogelgriep waarschijnlijk te wijten aan het binnendringen van besmette fecaliën van pluimvee in de voedselketen, via vis. Volgens de wetenschappers is de verspreiding van het virus dus niet te wijten aan migrerende wilde vogels.

"We zijn afstand aan het nemen van de veronderstelling dat trekvogels de oorzaak zijn", zei Josef H. Reichholf, een professor dierkunde aan de universiteit van München in de Duitse krant Die Welt. Volgens Reichholf is de verspreiding van het virus van oost naar west niet via de belangrijkste routes van trekvogels gebeurd. Daarenboven vond de verspreiding in de verkeerde periode van het jaar plaats.

Meststof op velden
    De wetenschapper gaat ook in tegen het idee dat de kat met H5N1 die vorige maand in Duitsland was aangetroffen, besmet was met de ziekte na het eten van dode zwanen, eenden of ganzen. Volgens Reichholf is een meer waarschijnlijke overbrenger van de ziekte het veelvuldige gebruik van pluimvee-uitwerpselen als meststof op velden.

Uitwerpselen van pluimvee spoelden in meren en rivieren en werden opgenomen door vissen of andere waterdieren, luidde het. De besmette vissen werden dan opgegeten door vogels en dieren. Vismeel wordt ook vaak gebruikt als proteïne in dierenvoeder, waaronder voer voor pluimvee.

"Leven met vogelgriep in de toekomst"
    Reichholf merkte op dat civetkatten in Vietnam die besmet waren met de ziekte vis gegeten hadden. Drie civetkatten stierven vorig jaar augustus aan het virus in Vietnam. Volgens de wetenschapper tonen de ontwikkelingen in Oost-Azië aan dat wilde vogels besmet zijn geraakt door pluimvee en niet omgekeerd.

"We zullen in de toekomst moeten leven met vogelgriep", zei Reichholf. "Misschien leven we al jaren met de ziekte, en wisten we het gewoon niet om dat de grote aantallen vogels die tijdens een harde winter sterven, gewoon niet getest werden."

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_179818.html?wt.bron=homeHVDN
    pi_35835024
    7/3/06 Twee nieuwe H5N1-gevallen bij dode katten in Duitsland

Op het eiland Rügen, in het noordoosten van Duitsland, zijn twee nieuwe kadavers van katten ontdekt die besmet waren met de H5N1-variant van vogelgriep. Dat heeft het Duitse ministerie van Landbouw dinsdag bekendgemaakt.

Onderzoeken van de twee kadavers hebben aangetoond dat ze besmet waren met de meest virulente vorm van het virus, aldus een woordvoerder van het ministerie.

De twee katten werden gevonden in de baai van Wittau, niet ver van de plaats waar eind vorige week de eerste in Europa geïnfecteerde kat werd ontdekt.

Het H5N1-virus is inmiddels vastgesteld bij 170 vogels in zes Duitse deelstaten, aldus de Duitse instanties. Met bijna 145 vastgestelde gevallen is het eiland Rügen een belangrijk centrum. Daar werd op 14 februari ook de eerste ziektehaard in Duitsland ontdekt.

http://www.hln.be/hln/cch(...)t.bron=categorieArt2
    pi_35835032
    8/3/06 Tiende vogelgriepdode in China

China meldde woensdag een tiende slachtoffer van de vogelgriep, een meisje van 9 jaar. Het meisje is het vijftiende geval van vogelgriep in China. Ze stierf maandag in de oostelijke provincie Zhejiang. Daar werd tot nog toe geen haard van vogelgriep vastgesteld. Volgens voorgaande officiële berichten kwam ze in contact met zieke kippen tijdens twee bezoeken aan haar familie in de aangrenzende provincie Anhui. Een vrouw van 26 jaar uit de provincie Anhui verkeert eveneens in kritieke toestand nadat ze het virus opliep.

http://www.hln.be/hln/cch(...)t.bron=categorieArt1
    pi_35837901
    Dode zwaan in Hardenberg
    quote:
    HARDENBERG - De brandweer heeft dinsdag een dode zwaan in de rivier de Vecht bij Hardenberg aangetroffen. Het is nog niet duidelijk of het dier gestorven is aan de vogelgriep. Inspectiedienst AID doet daar onderzoek naar. Volgens de AID zal de uitslag van dat onderzoek over een paar dagen bekend zijn.
      woensdag 8 maart 2006 @ 10:54:49 #236
    133023 Zwaffel
    freaking frack
    pi_35837997
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 10:51 schreef CrazyPhunk het volgende:
    Dode zwaan in Hardenberg
    [..]
    Ehm,das wel erg dichtbij hier niet tof
    pi_35844067
    Ik las het net op RTV Drenthe. Eerst maar afwachten op de uitslag van het onderzoek. .
    Hoi.
    pi_35847204
    quote:
    Suitbertus-Gymnasium: Kein Grund zur Panik

Zwei Todesfälle von Schülerinnen in kurzer Zeit
    Keine Hinweise auf hochansteckende Krankheit

Zwischen den zwei Todesfällen am Suitbertus-Gymnasium besteht nach Erkenntnissen des Gesundheitsamtes der Landeshauptstadt Düsseldorf kein Zusammenhang. Bei den Erkrankungen, die zum Tode von zwei Schülerinnen des Gymnasiums (elf und 13 Jahre) führten, gibt es keinen Hinweis, dass sie hochansteckend sind oder dass es dadurch zu einer Epidemie kommen könnte. "Es besteht kein Grund zur Panik", betonte Gesundheitsamtsleiter Prof. (BG) Dr. Heiko Schneitler.
    Weiterhin gebe es keinen medizinischen Grund, Kinder nicht zur Schule zu schicken.

Das Gesundheitsamt Düsseldorf hat Kontakt mit den Düsseldorfer Kliniken und den Gesundheitsämtern Duisburg und Kreis Mettmann aufgenommen, die im Einzugsbereich des Suitbertus-Gymnasiums liegen. Fazit: Es gibt keine weiteren Todesfälle von Schul- oder Kindergartenkindern im Umkreis des Gymnasiums.

Hintergrund der Unruhe bei Eltern, Lehrern und Schülern ist, dass die beiden Schülerinnen in kurzer Zeit zwischen dem 4. und 6. März verstorben sind. Das Gesundheitsamt Düsseldorf hat in beiden Fällen ermittelt. Der Schulaufsicht wurde daraufhin mitgeteilt, dass aus medizinischer Sicht kein Anhaltspunkt für eine Gefährdung der Kinder und Jugendlichen beim Besuch von Schulen oder anderer Gemeinschaftseinrichtungen besteht. Eine diesbezügliche Besorgnis sei völlig unbegründet.

Anmerkung für die Redaktion: Aus Gründen ärztlicher Schweigepflicht werden die Ursachen, die zum Tode der beiden Schülerinnen führten, nicht öffentlich bekannt gegeben.

--------------------------------------------------------------------------------

Schul-Hinweis

Der Amtsleiter des Gesundheitsamtes, Prof. Dr. Schneitler, und der Leiter der Kinderklinik des Diakonie-Krankenhauses, Prof. Dr. Lilien-Waldau, werden heute um 19.30 Uhr in der Schule persönlich Auskunft geben.
    Besorgte, interessierte Eltern sind herzlich eingeladen.
    bron

Het schijnt nogal stil te zijn op die school daar.

[ Bericht 98% gewijzigd door Zemi77 op 08-03-2006 15:59:27 ]
    pi_35852494
    08-03-2006 - Belg heeft mogelijk vogelgriep
    quote:
    BRUSSEL - Een ziekenhuis in Brussel onderzoekt een inwoner van de stad op de gevreesde variant H5N1 van het vogelgriepvirus. De man hoest en heeft koorts en spierpijn, na een bezoek aan het Chinese platteland.
    www.ophokken.nl
    pi_35854618
    Interessant feitje:
    in Turkije zijn er 12 mensen besmet, maar er zijn er 4 gestorven. Het sterfte percentage is dus veel lager dan in de Oost-Aziatishce landen. Dit komt waarschijnlijk omdat de medische hulp die ze kregen beter was dan in de andere arme aziatische landen.
    Aangezien de medische wereld hier nóg verder ontwikkeld is, kunnen we ervan uitgaan dat bij een epidimie het percentage van de sterfgevallen hier ook veel lager dan de eerder aangenomen 50% zal uitpakken.

Kaartje van WHO met aantal besmettingen en aantal doden per land:
    http://gamapserver.who.in(...)ULATIVE_20060306.png
      woensdag 8 maart 2006 @ 19:53:56 #241
    133023 Zwaffel
    freaking frack
    pi_35855068
    ik vind het maar eng
    pi_35855977
    Dit vond ik op internet
    quote:
    Chemotherapie helpt mogelijk tegen vogelgriep
    Een bestaande chemotherapie tegen een zeldzame maar ernstige immuunziekte kan misschien ook effectief zijn bij de behandeling van mensen met de vogelgriep. Dit schrijft een team van Zweedse artsen in het gerenommeerde medische vakblad 'The Lancet'.

Door José van der Sman

Het is een aantal specialisten van het Karolinska Universiteits Hospitaal in Stockholm opgevallen dat de symptomen van de vogelgriep bij mensen in bepaalde opzichten sterk overeenkomen met de symptomen van de levensgevaarlijke immuunziekte Hemofagocyterende lymfohistiocytose (HLH), zo schrijft The Lancet.

Zeldzaam
    HLH is een zeldzame aandoening die in de eerste plaats voorkomt bij zeer jonge kinderen, maar die ook mensen op latere leeftijd kan treffen. De belangstelling voor HLH neemt pas de laatste jaren toe, hoewel de ziekte ook eerder wel door artsen is beschreven.

Bij patiënten met actieve HLH slaat op een gegeven moment het immuunsysteem op hol. Er worden teveel afweercellen geproduceerd. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan met als mogelijke symptomen: zwelling, roodheid, warmte, pijn en functieverlies.

De cellen kunnen in gezond weefsel doordringen en zich vermeerderen, zodat schade kan ontstaan aan allerlei organen. Getroffen kunnen worden: beenmerg, lymfklieren, lever, milt, huid, hersenvlies, ruggenmerg en, in zeldzame gevallen, het hersenweefsel.

Orgaanfalen
    Iets soortgelijks gebeurt eveneens bij patiënten met vogelgriep. Ook bij hen worden op een gegeven moment teveel afweercellen geproduceerd die zich tegen het eigen lichaam keren en orgaanfalen tot gevolg kunnen hebben. De helft van de vogelgrieppatiënten bezwijkt aan de ziekte.

De Zweedse artsen doen in hun artikel een oproep aan de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) om te onderzoeken of vogelgrieppatiënten baat hebben bij de chemotherapie die gebruikt wordt voor HLH-patiënten.

Het gaat om een middel dat overtollige afweercellen vernietigt en al uit en te na beproefd is. Bovendien is het ruimschoots beschikbaar en niet duur.
    Stond in de Elsevier
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:19:33 #243
    133023 Zwaffel
    freaking frack
    pi_35856205
    Stel mijn poes krijgt vogelgriep,krijgen wij (gezin + hond) dan ook de griep?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:54:47 #244
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_35862926
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 20:19 schreef Zwaffel het volgende:
    Stel mijn poes krijgt vogelgriep,krijgen wij (gezin + hond) dan ook de griep?
    Ze weten niet (geloof Ik) of het van kat naar mens over kan springen,.. kat-hond is dacht ik wel weer risico.. en kat-kat..maargoed.. niemand kan het nu met zekerheid zeggen.
    Ik zou even goed de berichten allemaal nazoeken etc.. en houd de informatie goed in de gaten..
    geen paniek dus nog.
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      donderdag 9 maart 2006 @ 07:58:32 #245
    133023 Zwaffel
    freaking frack
    pi_35868829
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:54 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Ze weten niet (geloof Ik) of het van kat naar mens over kan springen,.. kat-hond is dacht ik wel weer risico.. en kat-kat..maargoed.. niemand kan het nu met zekerheid zeggen.
    Ik zou even goed de berichten allemaal nazoeken etc.. en houd de informatie goed in de gaten..
    geen paniek dus nog.
    ow boy mijn poes wil namelijk niet binnen blijven
    pi_35909480
    gister tijdens het uitlaten van de honden een dode zwaan gevonden in het park hiero (staddijk, nijmegen) en vandaag zag ik ook weer 2 dode vogels liggen... vorige week ook al 1... zet je toch weer aan het denken... dierenambulance gebeld, die heeft ze opgehaald... toch benieuwd wat het is...
    ik kan meer met een beat dan de tandheelkunde met suiker...
    pi_35940457
    quote:
    Op donderdag 2 maart 2006 21:58 schreef Noax het volgende:

[..]

Ik had de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid gebeld.

Aangezien ik Tamiflu had besteld en er al twee weken op zit te wachten besloot ik es contact op te nemen met 'MijnApotheek.nl' met de vraag waarom we nu al 2 weken verder zijn terwijl er op de website van 'MijnApotheek.nl' staat vermeld dat ze binnen 3 werkdagen leveren.

Ze vertelden me dat het Ministerie van Volksgezondheid de bevoorrading van Tamiflu tegenhoudt aangezien er een griep op dit moment in nederland heerst.
    Ze willen hiermee voorkomen dat mensen Tamiflu preventief zouden gaan gebruiken...

Inmiddels staat dit bericht op de site:

'Door plotselinge grote vraag tijdelijk niet leverbaar. Maximaal 3 verpakkingen per klant. Bestellingen met grotere aantallen, zullen worden geannuleerd! Als u toch bestelt, zal uw order blijven staan, maar een spoedige leverdatum kunnen we niet garanderen'.

Dit vond ik nogal vaag klinken en besloot daarom de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid te bellen.
    Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord gekregen, daarvoor had ik een ander nummer moeten hebben...
    Maar ze vertelde me wel dat ik een boete kon krijgen, door Tamiflu te bestellen zonder recept van mijn huisarts.
    Ik vertelde haar dat het recept nog wel een keuring van een arts zou moeten krijgen, waarop ze zei dat dat niets uit zou maken, immers zo zei ze, het betreft niet jouw huisarts.

Vreemd!
    Aan tamiflu heb je overigens niks, tenzij je het binnen 2 uur na de bestmetting inneemt. Lijkt me toch erg moeilijk te merken wanneer je besmet raakt.
    “Women are never disarmed by compliments. Men always are. That is the difference between the sexes."
    pi_35943886
    Hoe zit dat nou met die meisjes uit Duitsland?
    Waaraan zijn die nou gestorven ? vogelgriep?
    quote:
    Paniek op Duitse school na sterfgevallen

Uitgegeven: 8 maart 2006 13:43
    Laatst gewijzigd: 8 maart 2006 13:43
    DÜSSELDORF - Vrijwel alle leerlingen van een gymnasium in het West-Duitse Düsseldorf zijn woensdag thuisgebleven nadat twee medescholieres waren gestorven. De verontruste kinderen en hun ouders zijn bang voor een epidemie.

De autoriteiten verzekerden dat er geen aanknopingspunten voor een gevaarlijke besmettelijke ziekte zijn. Tussen de dood van de twee meisjes (11 en 13 jaar) die binnen twee dagen stierven, zou geen enkel verband bestaan. De precieze doodsoorzaak is nog niet vastgesteld.

Geruchten dat deze en andere sterfgevallen met de opkomende vogelgriep te maken hebben, verwezen de autoriteiten naar de prullenbak. De directie van het bewuste gymnasium verzekerde dat er geen besmettingsgevaar bestaat.

Alle leidingen van scholen in het noorden van Düsseldorf lieten het aan de ouders over hun kroost al dan niet thuis te laten.
    Punk !
      zaterdag 11 maart 2006 @ 20:06:21 #249
    69559 61neorej
    Geeft licht in het donker
    pi_35949102
    Is het trouwens zo dat zwanen vatbaarder zijn ofzo?
    Hoor de laatste tijd voornamelijk nieuwsberichten over dode zwanen.
    silence can say more than thousand words
    pi_36018159
    13/3/06 Nu ook vogelgriep in Myanmar

In een pluimveekwekerij in Mandalaya in het centrum van Myanmar is voor het eerst een geval van vogelgriep ontdekt. Dat heeft een medewerker van de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties maandag gezegd. "Ik weet momenteel nog niet of de ziekte werd vastgesteld bij dode kippen of eenden, maar ze werd ontdekt in een pluimveekwekerij. Daar bestaat geen twijfel over", aldus de man. Vorige week woensdag werden in Mandalay al 112 dode dieren aangetroffen. De autoriteiten startten toen onmiddellijk een opruimingscampagne

http://www.hln.be/hln/cch(...)on=hlnBottomArtikels
    pi_36018187
    14/3/06 Drie vogelgriepdoden in Azerbeidzjan

In Azerbeidzjan zijn de laatste weken drie personen overleden aan vogelgriep. Dat blijkt uit tests die met medewerking van de Wereldgezondheidsraad (WHO) werden uitgevoerd. Het gaat om het virus H5N1, aldus een woordvoerder van het Azerbeidzjaanse ministerie van Volksgezondheid. De slachtoffers woonden in de regio Salyan in het zuiden van het land.

pi_36018674
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 20:06 schreef 61neorej het volgende:
    Is het trouwens zo dat zwanen vatbaarder zijn ofzo?
    Hoor de laatste tijd voornamelijk nieuwsberichten over dode zwanen.
    Een dooie zwaan trekt de aandacht; een dooie duif, daar let je niet op.
    pi_36028811
    Het zegt wel wat dat er in een week maar 10 posts zijn geweest hiero. Volgens mij is die vogelgriep allang uitgestorven...
    pi_36045130
    Net op BBC World één of andere professor in Memphis, "the father of the bird flu virus".
    Hoe schatte hij de kansen op een van mens tot mens overdraagbare vorm? "50/50".
    Hij had thuis een voedsel- en watervoorraad voor drie maand opgeslagen...
    pi_36046125
    Ik zit hier (Indonesie) alweer een tijdje tussen de kippen, volgens mij is er meer paniek in Europa dan hier, waar toch al doden gevallen zijn. Maar goed, de kip is goedkoop en smaakt prima.
    pi_36046336
    14/3/06 Hongarije zegt vaccin tegen H5N1-virus te hebben

De Hongaarse eerste minister, Ferenc Gyurcsany, heeft dinsdag verklaard dat wetenschappers van zijn land een vaccin voor de mens hebben ontwikkeld tegen de huidige vorm van het H5N1-virus van de vogelgriep.

Het vaccin, dat ontwikkeld is door het Hongaarse farmaceutische bedrijf Omninvest, "immuniseert de mens tegen het H5N1-virus", aldus Gyurcsany. Het vaccin is wel slechts doeltreffend voor de huidige vorm van H5N1, en niet voor een eventuele gemuteerde vorm die rechtstreeks van mens tot mens zou kunnen overgedragen worden.

Het vaccin is volgens hem gemaakt op basis van een virale gel samengesteld uit aluminium en fosfaat waarvan momenteel nog niemand anders de technologie voor de aanmaak bezit. Het Hongaarse Nationaal Farmaceutisch Instituut heeft al groen licht gegeven voor de commercialisering van het vaccin. (belga)

woensdag 15 maart 2006 @ 12:38:52 #257
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_36051833
    Zozo als dat zo is.. is het wel snel zeg dat ze iets ontwikkelt hebben...
    Moet natuurlijk wel getest worden enzo lijkt me
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      woensdag 15 maart 2006 @ 15:08:35 #258
    13921 BdR
    nu ook in ultra-lowres!
    pi_36057305
    "Nederland kwetsbaar voor pandemie" (bron teletekst)

De Nederlandsche Bank waarschuwt voor de gevolgen van een eventuele pandemie van vogelgriep. Omdat Nederland een open economie is, dreigen in de eerste plaats grote gevolgen in de financiële sector, staat in het kwartaalbericht van DNB.

Uit een onderzoek dat de centrale bank heeft laten doen, komt naar voren dat bij een pandemie meer bedrijven dan anders failliet gaan, de werkloosheid oploopt en de beurskoersen dalen. Door ziekte en sterfte krijgen verzekeraars met veel hogere kosten te maken.

DNB roept de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector op zich goed voor te bereiden op zulke schokken.

oh ja, en ook kans op honderden doden, maar dat terzijde..
    tv not rot brain..
    Life is something to do when you can't get to sleep..
    The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
    pi_36067883
    15/3/06 Nu ook hond gestorven aan vogelgriep

Voor het eerst is in Europa een hond overleden aan de gevaarlijke H5N1-variant van de vogelgriep. In de hoofdstad van Azerbeidzjan, Bakoe, stierf op 9 maart een straathond aan vogelgriep.

Dit maakten de gezondheidsautoriteiten in het Zuid-Kaukasische land woensdag bekend. De H5N1-variant van de vogelgriep heeft in Azerbeidzjan de afgelopen weken drie mensen het leven gekost.

Het is het eerste bericht over een hond die in Europa aan de levensgevaarlijke dierenziekte zou zijn overleden. Wel zijn in Duitsland eerder drie katten en een steenmarter door de H5N1-variant getroffen. Ook Oostenrijk heeft zieke katten gemeld.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_182866.html?wt.bron=homeArt1
    pi_36072147
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 17:37 schreef FanNa het volgende:
    Het zegt wel wat dat er in een week maar 10 posts zijn geweest hiero. Volgens mij is die vogelgriep allang uitgestorven...
    ja dat is een goeie graadmeter
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
    pi_36110618
    HOAX-zwaan in Breda :
    quote:
    Zieke zwaan had geen vogelgriep
    Vrijdag 17 maart 2006 - BREDA - De zieke zwaan, die vorige week donderdag bij de Wensel Cobergherstraat in Breda-Noord is gevonden, was niet besmet met vogelgriep.
    Wel in zeven andere landen
    quote:
    Vogelgriep in Denemarken, Zweden en Zuid-Azië
    In vier Aziatische landen en in Zweden en Denemarken zijn deze week voor het eerst gevallen van vogelgriep geconstateerd. Ook in het zuiden van Israël zijn donderdag honderden dode vogels gevonden. Gevreesd wordt dat het hier ook om de eerste uitbraak van de ziekte gaat.
    www.ophokken.nl
    pi_36111856
    quote:
    Op vrijdag 17 maart 2006 11:04 schreef ..-._---_-.- het volgende:
    HOAX-zwaan in Breda
    Broodje Zwaan
    quote:
    Wel in zeven andere landen
    Gaat het toch ineens wel weer heel hard...
    You cannot discover new oceans unless
    you have the courage to lose sight of
    the shore
      vrijdag 17 maart 2006 @ 11:57:40 #263
    89730 Drugshond
    pi_36112059
    quote:
    Op vrijdag 17 maart 2006 11:50 schreef rameijer het volgende:
    Gaat het toch ineens wel weer heel hard...
    Reken maar van 'yes' dat dit topic (lees : reeks) over 1-2 jr nog steeds zal lopen. Diegene die denkt dat het allemaal over zal waaien of dat gebeurd ons niet moet nog eens goed nadenken over het #aantal landen wat nu besmet is. Op dit moment neemt het aantal besmettingen wereldwijd alleen toe. En de kans dat het virus zich gaat muteren gelet op het aantal besmettingsgevallen neemt ook alleen toe.
    Het gaat allemaal wel erg langzaam, maar het staat zeker niet stil. En alle beesten inenten is een onmogelijke opgave. Dit is gewoon een long-time-stayer. Zeker gelet op de lange incubatietijd tussen besmetting en ziektebeeld.
    pi_36112618
    quote:
    Israël bevestigt vogelgriep

JERUZALEM - Israël heeft vrijdag bevestigd dat enkele dode kalkoenen die op twee boerderijen in het zuiden van Israël zijn gevonden, zijn bezweken aan het vogelgriepvirus H5N1. Dat heeft het ministerie van Landbouw vrijdag gezegd.

Eerder bleek al uit de voorlopige laboratoriumtesten dat de vogels vermoedelijk waren besmet. De onderzochte vogels zijn afkomstig van kibboetsen waar in totaal 10.000 kalkoenen zijn bezweken.

Drie mensen van de kibboets Ein Hashlosha, in de Negevwoestijn, zijn vrijdag in het ziekenhuis opgenomen, omdat ze mogelijk besmet zijn geraakt, aldus de krant Haaretz.
    bron
      vrijdag 17 maart 2006 @ 14:49:37 #265
    144194 anousjuuh
    Natural blonde and proud to be
    pi_36117637
    Het H5N1-virus is ook in Denenmarken gespot (lees ik net in de NRC. next) en in Israel.
    Ondertussen zijn er al 19 Europese landen waar de vogelgriep is uitgebroken.
    Of dat ook allemaal het voor mensen dodelijke virus is, weet ik niet.

Voor mensen die zitten te stressen voor een pandemie:
    het kan net zo goed nog 5 of 10 jaar duren voor die echt uitbreekt.

Maar sla voor de zekerheid een voorraadje Camiflu in.
    Dit is een medicijn tegen gewone griep, maar schijnt ook effectief te zijn tegen de vogelgriep.
    Many people walk in and out of our lifes,
    but only true friends leave footprints in your heart..
    pi_36120046
    quote:
    Mogelijk H5N1 bij mensen in Israël

AMSTERDAM - In Israël zijn drie mensen met verschijnselen van vogelgriep in het ziekenhuis opgenomen, zo is vrijdag bekendgemaakt.

Het gaat om bewoners van een van de drie kibboetsen in de Negev-woestijn waar in totaal elfduizend kalkoenen hoogstwaarschijnlijk zijn overleden aan vogelgriep.

Alle kalkoenen op de drie kibboetsen moeten op last van het ministerie van landbouw worden geruimd, ook al moet aan de hand van tests nog worden bevestigd dat de dode vogels de ziekte hadden.

Vorige maand werd het ook voor mensen gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 gesignaleerd in het buurland Egypte en minister van landbouw Zeev Boim zei dat het virus mogelijk vanuit dat land is overgeslagen naar Israël.

Telegraaf
      zaterdag 18 maart 2006 @ 02:48:07 #267
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_36135312
    quote:
    Op vrijdag 17 maart 2006 14:49 schreef anousjuuh het volgende:
    Het H5N1-virus is ook in Denenmarken gespot (lees ik net in de NRC. next) en in Israel.
    Ondertussen zijn er al 19 Europese landen waar de vogelgriep is uitgebroken.
    Of dat ook allemaal het voor mensen dodelijke virus is, weet ik niet.

Voor mensen die zitten te stressen voor een pandemie:
    het kan net zo goed nog 5 of 10 jaar duren voor die echt uitbreekt.

Maar sla voor de zekerheid een voorraadje Camiflu in.
    Dit is een medicijn tegen gewone griep, maar schijnt ook effectief te zijn tegen de vogelgriep.
    Succes zonder recept van de dokter

Tamiflu® heeft trouwens niet echt heel veel zin.. tis geen geneesmiddel ofzo.
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_36135670
    Geen H5N1 bij mannen in Israël.
    quote:
    Three people hospitalized found not to have avian flu

Three people who were taken to hospital Friday for treatment of possible bird flu were found not to be infected with the deadly viral strain, the Health Ministry told Israel Radio late Friday night.
      zaterdag 18 maart 2006 @ 22:26:31 #269
    89730 Drugshond
    pi_36153899
    quote:
    Egyptian woman dies of bird flu
    Bron : Reuters.com

CAIRO (Reuters) - A 30-year-old Egyptian woman has died of bird flu, the country's first human victim of the virus, Egypt's health ministry said on Saturday.

It said the woman from Qaloubiyah province, about 40 kms (25 miles) north of Cairo, where the highly pathogenic H5N1 strain has been detected in poultry, was taken ill on Wednesday.

"They (doctors) took samples for analysis at the ministry of health laboratories ... They confirmed she was infected with bird flu. She died on Friday morning," a health ministry statement said, adding the woman had been given Tamiflu, a drug used to treat suspected cases of bird flu.

Israel said on Saturday that four poultry workers suspected of having bird flu had tested negative for the virus, after the country detected its first cases of H5N1 in birds on Friday.

Bird flu has spread across Europe, Africa and parts of Asia and killed at least 98 people worldwide since 2003.

Although hard to catch, people can contract bird flu after coming into contact with infected birds. Scientists fear the virus could mutate into a form that could pass easily between humans, triggering a pandemic in which millions could die.

The World Health Organization (WHO) confirmed that Egypt had reported its first human case of bird flu.

Dr Hassan al-Bushra, WHO's regional adviser for communicable diseases surveillance, said the H5N1 bird flu virus had been found in a blood sample taken from the woman, and that other samples were being tested for further confirmation.

Egypt reported its first cases of bird flu in poultry flocks last month. Media and state reports say H5N1 has now been detected in at least 17 of Egypt's 26 governorates and the city of Luxor.

Egyptian farmers say the poultry market -- worth about 17 billion Egyptian pounds ($3 billion dollars) and supporting up to 3 million people -- has been devastated.
    En weer eentje...
    pi_36234330
    21/3/06 Risico op dodelijke vogelgriep bij de mens vergroot

Het H5N1-virus, dat verantwoordelijk is voor de huidige dodelijke variant van het vogelgriepvirus, is geëvolueerd in twee genetisch verschillende stammen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers bevestigd. Dat meldt BBC dinsdag. De wetenschappers vrezen dat daardoor het risico voor mensen groter zou kunnen worden en dat de zoektocht naar een doeltreffend vaccin bemoeilijkt wordt. Het Amerikaanse team heeft meer dan 300 stalen van het H5N1-virus geanalyseerd. Die stalen kwamen van vogels en mensen die tussen 2003 en de zomer van 2005 besmet raakten. Details over het onderzoek werden voorgesteld op de International Conference on Emerging Infectious Diseases in het Amerikaanse Atlanta.

Pandemie
    Voor 2005 was elk bekend geval van besmetting van een mens met het vogelgriepvirus veroorzaakt door een bepaald subtype van het H5N1-virus. Dat subtype besmette mensen in Vietnam, Cambodja en Thailand. De recentste analyse door Amerikaanse centra voor de controle en preventie van ziektes, heeft een genetisch verschillende variant geïdentificeerd, die het voorbije jaar schijnt te zijn opgedoken. Mensen in Indonesië raakten besmet met die nieuwe variant. Onderzoekster dokter Rebecca Garten zei: "Het virus zet niet alleen zijn geografische expansie voort, het ondergaat ook een genetische diversificatie. In 2003 was er maar één genetisch afzonderlijke populatie van H5N1 die potentieel een menselijke pandemie kon veroorzaken. Nu hebben we twee dergelijke populaties".

100 doden
    De H5N1-stam van het vogelgriepvirus heeft zich verspreid over Europa, Afrika en delen van Azië. Het virus heeft wereldwijd de dood veroorzaakt van bijna 100 mensen. In totaal raakten 180 personen besmet sinds het virus in 2003 weer opdook. Wetenschappers vrezen dat het virus zou kunnen evolueren zodat het makkelijker overdraagbaar wordt van mens tot mens. Op dat punt zou het virus een pandemie kunnen veroorzaken met als resultaat miljoenen doden wereldwijd. Alle griepvirussen muteren gemakkelijk en H5N1 lijkt daar geen uitzondering op te zijn. Dokter Nancy Cox, hoofd van de afdeling "influenza" van de Amerikaanse Centra voor de Controle van ziektes, beklemtoonde dat geen van de twee genetische subtypes van H5N1 op dit moment al gemakkelijk kan overgaan van mens tot mens.

Vaccins
    De Amerikaanse autoriteiten werken op dit moment aan vaccins om beide subtypes te bestrijden. De ontwikkeling van een definitief vaccin kan echter pas gebeuren wanneer de precieze vorm van het pandemische virus bekend is. Desondanks hebben onderzoekers er vertrouwen in dat een vaccin dat bescherming zou bieden tegen één subtype van H5N1, ook minstens gedeeltelijke bescherming zou bieden tegen het andere subtype.
    Dokter John McCauley van het Instituut voor Diergezondheid bevestigde dat het opduiken van twee verschillende stammen van H5N1 de productie van een vaccin bemoeilijkt. (belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_184876.html?wt.bron=homeArt1
    pi_36234362
    21/3/06 Gevaarlijke vogelgriep bevestigd in Pakistan

Ook Pakistan is getroffen door vogelgriep van het ook voor mensen gevaarlijke type H5N1.

Het eerste geval deed zich voor onder kippen op twee boerderijen in het noordwesten van het land, maakte een woordvoerder van het ministerie van Landbouw dinsdag bekend. De tests zijn bevestigd door het speciale vogelgrieplaboratorium in Engeland.

pi_36234380
    21/3/06 Noodtoestand door vogelgriep in Palestina

De Palestijnse Autoriteit heeft dinsdag de noodtoestand afgekondigd in de hoop te voorkomen dat de vogelgriep zich naar het gebied uitbreidt. In Israël werd het ook voor mensen gevaarlijke virus H5N1 vorige week al geconstateerd.

Vertrekkend premier Ahmed Qurei zei na een kabinetsvergadering dat de in financiële nood verkerende Autoriteit al zijn middelen zou inzetten om te voorkomen dat het virus zich verspreidt naar de Palestijnse gebieden. „De regering heeft de noodtoestand afgekondigd”, zei Qurei. „We moeten voorbereid zijn en niet in paniek raken.”

pi_36248705
    Nu meer dan honderd doden door vogelgriep[/b]
    quote:
    GENEVE - Het aantal bevestigde doden door de vogelgriep heeft sinds dinsdag de grens van honderd personen overschreden. Sinds het opkomen van het gevreesde H5N1-virus eind 2003 zijn officieel nu 103 mensen in de wereld aan een besmetting overleden.
    www.ophokken.nl
      dinsdag 21 maart 2006 @ 23:02:03 #274
    89730 Drugshond
    pi_36249120
    quote:
    Op dinsdag 21 maart 2006 15:45 schreef UncleScorp het volgende:
    21/3/06 Risico op dodelijke vogelgriep bij de mens vergroot
    [knip]
    Daar kon je op wachten. Het gaat een eigen leven leiden. Zelfs nu er katten en honden slachtoffer worden van de sluipmoordenaar.
      dinsdag 21 maart 2006 @ 23:19:29 #275
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_36249867
    Hmm toch alweer verder gevordert dan ik dacht.. ook vanwege die 2 soorten nu dan
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      woensdag 22 maart 2006 @ 01:13:19 #276
    111172 Noax
    pi_36253000
    Nu de temperaturen wat oplopen zal me het niets verbazen dat de vogelgriep ook hier binnenkort opduikt...
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
      woensdag 22 maart 2006 @ 01:40:42 #277
    124197 -Wolf-
    Got milk?
    pi_36253295
    We're gonna die! Civilization is at its end! Repent your sins!!!!
      woensdag 22 maart 2006 @ 14:38:12 #278
    111172 Noax
    pi_36264309
    quote:
    Op woensdag 15 maart 2006 02:58 schreef Doderok het volgende:
    Net op BBC World één of andere professor in Memphis, "the father of the bird flu virus".
    Hoe schatte hij de kansen op een van mens tot mens overdraagbare vorm? "50/50".
    Hij had thuis een voedsel- en watervoorraad voor drie maand opgeslagen...
    Dan heb je minimaal 90 liter water per persoon nodig, wat een voorraad!
    ︻╦╤─--
    ︻┳═一 ︻┳═一
      woensdag 22 maart 2006 @ 14:57:46 #279
    124197 -Wolf-
    Got milk?
    pi_36264991
    Tsja, die Amerikanen zullen wel nog een hoop schuilkelders overhebben uit de tijd van de koude oorlog. Stelletje angsthazen.
    pi_36287845
    23/3/06 Dodelijke vogelgriep in Gaza

Israëlische tests bevestigen de aanwezigheid van de gevaarlijke H5N1-variant van het vogelgriepvirus in de Gazastrook, meldt een functionaris van het Israëlische ministerie van Volksgezondheid.

H5N1
    "Wij hebben tests uitgevoerd en vastgesteld dat het H5N1-virus aanwezig is in de veeteelt in de regio Netzarim", in de Gazastrook, verklaarde de functionaris aan de militaire radio.
    Netzarim is een voormalige Joodse kolonie in de buurt van Gaza-Stad die door het Israëlische leger samen met andere kolonies op het Palestijnse grondgebied ontruimd werd in augustus 2005.

Speciaal overleg
    Israëlische en Palestijnse functionarissen kwamen 's avonds samen in de terminal van Erez, tussen de Gazastrook en Israël, met het oog op een samenwerking in de strijd tegen de aanwezigheid van het H5N1-virus.

http://www.hln.be/hln/cch(...)t.bron=categorieArt3
    pi_36300775
    23/3/06 Waarom vogelgriep zich zo moeilijk overzet van mens op mens

Wetenschappers denken dat ze een mogelijke verklaring ontdekt hebben waarom het dodelijke H5N1-vogelgriepvirus nog niet gemakkelijk kan overgaan van mens op mens. Dat meldt de BBC.

Griepvirussen die ook de mens treffen, hechten zich normaal gezien vast aan cellen in de bovenste luchtwegen. Daarmee vergroten de virussen hun kansen om overgedragen te worden op andere mensen door hoesten of niezen. Onderzoekers hebben ontdekt dat vogelgriepvirussen zichzelf daarentegen vasthechten aan cellen die zich diep in de menselijke luchtwegen bevinden.

De H5N1-stam van het vogelgriepvirus heeft zich over Europa, Afrika en delen van Azië verspreid. Meer dan 100 personen zijn wereldwijd al omgekomen aan de ziekte en 180 mensen raakten besmet, sinds de vogelgriep in 2003 weer opdook. (belga)

pi_36335311
    24/3/06 Dodelijke vogelgriep in Berlijn

De vogelgriep heeft Berlijn bereikt. In een dode buizerd werd het H5N1-virus vastgesteld, zo deelde de Berlijnse gezondheidsdienst vrijdag mee. De roofvogels was gevonden in de oostelijke wijk Marzahn-Hellersdorf. In een straal van drie kilometer rond de vindplaats gelden speciale maatregelen. Gevaar voor mensen bestaat er niet, aldus de Berlijnse gezondheidsdienst.

Kleuter sterft in Cambodja
    In Cambodja is een driejarig meisje gestorven aan vogelgriep. Zij is de vijfde H5N1-dode in het land. Zeven andere zieke mensen blijven in observatie. Volgens specialiste Meg Miller van de Wereldgezondheidsdienst (WHO) heeft de driejarige Buon Sothy gespeeld met zieke dieren uit het kippenhok van het gezin voordat zij ziek werd; tests van het Pasteur Instituut in Cambodja wezen uit dat het om vogelgriep ging.

Shanghai
    Chinese gezondheidsexperts onderzochten vrijdag de verdachte dood van een 29-jarige vrouw in Shanghai. In China zijn tot nog toe vijftien bevestigde menselijke infecties van vogelgriep gemeld. Tien van die gevallen waren dodelijk. Sommige deskundigen zijn ervan overtuigd dat er nog andere gevallen waren, die niet gerapporteerd werden.

Maleisië
    In Maleisië zijn drie mensen die in de buurt woonden van een plaats waar infecties bij vogels werden vastgesteld, in het ziekenhuis opgenomen. Gevreesd wordt dat zij door het virus geïnfecteerd zijn.

Jordanië
    De Jordaanse minister van Gezondheid Said Darwazeh heeft vrijdag bekendgemaakt dat het H5N1-virus is vastgesteld op dode vogels van een boerderij in het noorden van Jordanië. Enkele dagen geleden werd in het naburige Israël en de Palestijnse gebieden de aanwezigheid van H5N1 gemeld.(belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_186219.html?wt.bron=homeArt2
    pi_36438313
    Vogelgriep eist tweede leven in Egypte
    quote:
    CAIRO - In Egypte is een vrouw overleden aan de gevolgen van een infectie met het vogelgriepvirus H5N1. Dat heeft een woordvoerder van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO maandag in Caïro laten weten.
    www.ophokken.nl
    pi_36457669
    29-mrt-2006 - Vogelgriep duikt op in Tsjechië
    quote:
    PRAAG - In Tsjechië is voor het eerst de ook voor mensen gevaarlijke vorm van vogelgriep vastgesteld. Uit onderzoek is gebleken dat een dode zwaan besmet was met het H5N1-virus, deelde het ministerie van Landbouw woensdag mee.
    http://www.nu.nl/news/702(...)p_in_Tsjechi%EB.html
    pi_36469929
    29-03-2006 - Eerste geval van H5N1 in Tsjechië
    quote:
    In Tsjechië is voor het eerst de ook voor mensen gevaarlijke vorm van vogelgriep vastgesteld. Uit onderzoek is gebleken dat een dode zwaan besmet was met het H5N1-virus, deelde het ministerie van Landbouw woensdag mee. Er zijn nu 48 landen in de wereld waar H5N1 officieel is vastgesteld.
    www.ophokken.nl

48 landen dus en volgens mij is dit de lijst (Europa is vet aangegeven):

-Afghanistan
    -Albanië
    -Azerbeidjan *
    -Bosnië Herzegovina
    -Bulgarije
    -Cambodja
    -China
    -Denemarken
    -Duitsland
    -Egypte
    -Filipijnen
    -Frankrijk
    -Georgië *
    -Griekenland
    -Hong Kong
    -Hongarije
    -India
    -Indonesië
    -Irak
    -Iran
    -Israel
    -Italië
    -Japan
    -Jordanië
    -Kameroen
    -Kazachstan
    -Korea
    -Kroatië
    -Laos
    -Maleisië
    -Mongolië
    -Myanmar
    -Niger
    -Nigeria
    -Oekraïne
    -Oostenrijk
    -Pakistan
    -Polen
    -Roemenië
    -Rusland
    -Servië Montenegro
    -Slovenië
    -Slowakije
    -Thailand
    -Tsjechië
    -Turkije
    -Vietnam
    -Zweden
    -Zwitserland

* Azerbeidjan en Georgië liggen in Azië of Europa, afhankelijk van wie je er naar vraagt.

De tussenstand is dan:

Europa: 24 landen
    Azië: 21 landen
    Afrika: 4 landen

Edit: net Tsjechië toegevoegd en dan kom ik op 49 landen

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2006 21:12:26 ]
    pi_36488669
    30/3/06 Nieuwe haard van vogelgriep in Rusland

Tientallen dode vogels in de provincie Volgograd in het zuiden van Rusland waren besmet met het vogelgriepvirus H5N1. Dat hebben de autoriteiten in Volgograd donderdag gemeld na testen in een veterinair laboratorium.

De dode vogels zijn gevonden op een boerderij in het dorp Vesjoli. In Rusland is eerder vogelgriep geconstateerd in onder meer de zuidelijke deelrepubliek Dagestan en in de Oeral.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_188671.html?wt.bron=homeHVDN
    pi_36588099
    01-04-2006 - Weer dode door vogelgriep in Indonesië
    quote:
    JAKARTA (ANP) - In Indonesië is opnieuw een sterfgeval als gevolg van besmetting met vogelgriep vastgesteld. Dat heeft het Indonesische ministerie van Gezondheidszorg meegedeeld na onderzoek van bloedmonsters van het slachtoffer in een laboratorium van de VN-gezondheidsorganisatie WHO in Hongkong.
    www.ophokken.nl

En:
    02-04-2006 - Britten plannen massagraven voor pandemie
    quote:
    LONDEN - Groot-Brittannië overweegt de slachtoffers van een eventuele pandemie van vogelgriep in massagraven te leggen.
    pi_36602215
    3/4/06 'Britse massagraven bij vogelgriepuitbraak'

De Britse regering zit met de handen in het haar over hoe alle slachtoffers van een eventuele vogelgrieppandemie begraven moeten worden. Een vertrouwelijk rapport van het Britse ministerie van binnelandse zaken schrijft dat mogelijk 320.000 Britten aan de vogelgriep zullen overlijden, wanneer de H5N1-variant van de ziekte van mens tot mens overdraagbaar wordt. Met normale begrafenissen en crematies zou dit kunnen leiden tot wachttijden van zeventien weken.

Om alle doden snel te kunnen begraven, denkt de regering nu aan maatregelen om begrafenissen in massagraven af te kunnen dwingen. Burgers hoeven niet bang te zijn voor Middeleeuwse taferelen met grote kuilen vol lijken met ongebluste kalk; de bedoeling is dat alle doden gewoon in kisten zullen liggen.
    'Britse massagraven bij vogelgriepuitbraak'
    pi_36631282
    4/4/06 32 besmette zwanen afgemaakt in Polen

In het Noord-Poolse Torun zijn maandagnacht 32 zwanen afgemaakt die met het vogelgriepvirus waren besmet. Dat melden de plaatselijke autoriteiten. Op 5 maart werd in Torun het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld bij 4 dode wilde zwanen. In totaal werden toen 112 zwanen in een volière ondergebracht voor observatie. Zaterdag werden 79 gezond verklaarde dieren vrijgelaten.
    pi_36631288
    4/4/06 Dodelijke vogelgriep in Burkina Faso

In Burkina Faso zijn drie gevallen van besmetting met het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld op een pluimveebedrijf in een voorstad van de hoofdstad Ouagadougou. Dat meldt landbouwminister Tiémoko Konaté maandagavond.

Vijfde land
    In totaal waren op 13 maart 65 monsters uit verschillende delen van het land naar een laboratorium in Italië opgestuurd. Burkina Faso is het vijfde Afrikaanse land dat door het virus H5N1 getroffen wordt, na Nigeria, Niger, Egypte en Kameroen. De minister riep de bevolking op tot kalmte en waakzaamheid. De haard is geïsoleerd en alle pluimvee op het getroffen bedrijf wordt geruimd, zo luidt het.
    pi_36632360
    04-04-2006 - Vogelgriep maakt 24e slachtoffer in Indonesië
    quote:
    JAKARTA - Een achtjarig meisje uit de Indonesische hoofdstad Jakarta is aan de gevolgen van vogelgriep bezweken. Zij is het 24e slachtoffer van de ziekte in het Aziatische land, aldus het Indonesische ministerie van Volksgezondheid dinsdag.
    www.ophokken.nl
      woensdag 5 april 2006 @ 13:29:34 #293
    89730 Drugshond
    pi_36671276
    De eerste klapper
    quote:
    Vogelgriep op Duitse boerderij
    Bron : Nu.NL
    Uitgegeven: 5 april 2006 13:16
    DRESDEN - Voor het eerst is op een Duitse pluimveeboerderij het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 geconstateerd. De ziekte is gevonden op een boerderij in Saksen, maakte het ministerie van Sociale Zaken van de oostelijke deelstaat woensdag bekend.

Meer volgt...
    Ben benieuwd, hoe snel het nu kan gaan.
    pi_36694302
    vogelgriep in Schotland bij dode zwaan.
    pi_36697479
    quote:
    Katten, maar ook andere dieren als honden en vossen kunnen mogelijk een grotere rol bij de verspreiding van vogelgriep spelen dan tot nu toe gedacht. Een team virologen onder aanvoering van de Rotterdamse expert A. Osterhaus waarschuwt de rol van huisdieren niet langer niet te onderschatten en adviseert maatregelen te nemen.
    Hier staat het hele verhaal
    pi_36697633
    En Nederland zou nog vrij zijn? Nah.. kwestie van tijd dat het bevestigd wordt.
    pi_36702205
    6/4/06 Weer twee mensen besmet met H5N1 in Egypte

De Egyptische minister van Gezondheid heeft donderdag aangekondigd dat er opnieuw twee mensen zijn besmet met de voor de mens gevaarlijke H5N1-variant van het vogelgriepvirus. In Egypte zijn nu al elf mensen besmet. De nieuwe gevallen zijn volgens minister Hatem al-Gebali een zestienjarig meisje uit Menoufiya en een achtjarig kind uit Qalioubiya.

"Hun toestand is stabiel", zei Abdel Rahmane Chahine, woordvoerder van de minister van Gezondheid. Ook in Vietnam neemt de vrees voor een nieuwe opstoot van H5N1 toe. Het dodelijke virus werd er aangetroffen in meer dan de helft van de stalen die waren genomen bij gesmokkelde kippen uit China. (belga))
    http://www.hln.be/hln/cch/det/art_191274.html?wt.bron=homeHVDN
    pi_36793915
    Het is alweer eventjes 'rustig'. Geen nieuwe landen, geen grote uitbraken. In mei gaan de kippen weer naar buiten, maar of dat zo slim is?
    pi_36796203
    geen paniek. Er komt toch geen pandamie enzo.
    pi_36846964
    11/4/06 Opnieuw Indonesiër besmet met vogelgriep

In Indonesië is opnieuw een mens besmet met het vogelgriepvirus. Het gaat om het 33ste menselijk slachtoffer van de ziekte in het land. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dinsdag bevestigd, aldus de plaatselijke autoriteiten.

Pluimveewerker
    Het gaat om een man die in een pluimveebedrijf werkt. Hij wordt momenteel verzorgd in een ziekenhuis in de stad Padang in de provincie West-Sumatra. "De man kwam tijdens zijn werk in contact met enkele zieke kippen", luidde het. Tot nu toe stierven in Indonesië al 24 mensen aan de gevolgen van de vogelgriep, zo blijkt uit officiële gegevens.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_192790.html?wt.bron=homeHVDN
    pi_36944599
    13/4/06 Vogelgriep eist vierde leven in Egypte

Een 18-jarige Egyptische vrouw is donderdag overleden aan de gevolgen van het H5N1-vogelgriepvirus. Daarmee zijn in Egypte al vier mensen aan de ziekte gestorven. Dat verklaarde een functionaris van het Hoogcomité van de strijd tegen de vogelgriep.

"Het gaat om een 18-jarige vrouw uit het gouverneurschap Menoufiya (ten noorden van Kaïro). Haar gezondheidstoestand was al slecht toen ze in het ziekenhuis werd opgenomen", verklaarde Nasser Kamel, woordvoerder van het comité.

Het slachtoffer werd maandag in het ziekenhuis opgenomen. Enkele dagen eerder had ze het virus opgelopen via contact met besmet gevogelte.

Het is de vierde persoon van de twaalf mensen die besmet zijn met het H5N1 virus die in Egypte sterft.

Egypte is meest getroffen land door het H5N1-virus buiten Azië.

http://www.hln.be/hlns/ca(...)t.bron=categorieArt3
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')