En Niger en Gerorgië :quote:28-02-2006 - Vogelgriep bereikt Zweden en Beieren
De vogelgriep heeft nu ook Zweden en de Duitse deelstaat Beieren bereikt. In Zweden is het virus geconstateerd bij een aantal wilde vogels in omgeving van de zuidoostelijke plaats Oskarshamn, aldus het ministerie van Landbouw dinsdag.
www.ophokken.nlquote:28-02-2006 - Vogelgriep ook in Niger en Georgië
De vogelgriep blijft zich verder verspreiden. Maandag werd bekend dat het dodelijke H5N1-virus is aangetroffen in dode zwanen in Georgië en Bosnië en bij tamme eenden in Niger. Hiermee komt het aantal landen waar de ziekte de afgelopen maand is uitgebroken uit op negentien.
www.ophokken.nlquote:DEN HAAG - Nederlanders zijn momenteel meer zorgen over een uitbraak van de vogelgriep dan over de economie of veiligheid en criminaliteit. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de ministeries van Landbouw, Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken
Da's niet zo mooi.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:53 schreef UncleScorp het volgende:
28/2/06 Duitse kat besmet met vogelgriep
In Duitsland is het H5N1-vogelgriepvirus voor de eerste keer bij een zoogdier vastgesteld. Het virus werd ontdekt bij een dode kat op het eiland Rügen in de Oostzee. Dat deelde het Duitse instituut voor Dierengezondheid mee.
Of het om de agressieve variant van het virus gaat, die ook al mensen in Azië en Turkije heeft besmet, wordt nog onderzocht. "Dat katten besmet kunnen raken als ze besmette vogels opeten, is al bekend uit Azië."
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177240.html
Bron: Reuterquote:Businesses need to plan on having 40 percent of their workforces out if a flu pandemic strikes and need to start rewarding employees for staying home when they are sick, U.S. government advisers told a conference on Tuesday.
[..]
"We need to change our approach to absenteeism," Venkayya said.
This may be tough, others told the conference. "Half of America's workers have no sick leave," said Jeffrey Levi of the Trust for America's Health.
"We are going to ask people to stay home." But if workers face losing pay if they do not show up, they will come out while sick and will spread influenza, Levi said.
"The approach of most organizations is you go to work whether you have a cold, whether you are half dead," said Dr. Myles Druckman of International SOS, an international medical assistance firm.
"They are going to have to change their whole corporate culture."
Companies should make permanent infection-control measures that can reduce absences from illness in any year, not just a pandemic, Venkayya said.
Bron: International Herald Tribunequote:Just after new scientific research clarified the role of wild birds in spreading H5N1 out of its original territory in southern China, the virus promptly moved into dozens of locations in Europe and Africa, following no apparent pattern and underlining how little scientists actually know.
[..]
Scientists do not know, for example, which species are the major carriers of H5N1. While they suspect that there may be a few areas at the fringes of Europe that are perpetually infected with H5N1, they are not sure exactly where. And while they are convinced that the virus can be carried on trucks, shoes and in fertilizer, they are not sure how important that route is.
Intensief contact met besmette kippen heeft er al voor gezorgd dat er mensen zijn besmet. Bij krabben is besmetting alleen maar waarschijnlijker denk ik. En ook een zieke kat knuffelen is gevaarlijk denk ik.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Da's niet zo mooi.
Je aait, de kat bijt of krabt, en oeps!
Werkt dat zo, weet iemand dat?
Het is misschien wat vroeg om te zeggen, maar volgens mij is Nederland best goed voorbereid op dierziekten. BSE heeft hier nooit echt een kans gekregen, en verder is er vergeleken met het buitenland niet zo vaak sprake van een dierziekteepidemie. Een en ander is verklaarbaar door de goede hygiëne in de intensieve (pluim)veesector.quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:17 schreef MissHobje het volgende:
Ergens is het wel heel bizar dat in NL het nog niet geconstateerd is die vogelgriep..
een paar jaar geleden was er geloof ik alleen in nederland die vogelpest (rest van europa niet), of belgie ook?quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het is misschien wat vroeg om te zeggen, maar volgens mij is Nederland best goed voorbereid op dierziekten. BSE heeft hier nooit echt een kans gekregen, en verder is er vergeleken met het buitenland niet zo vaak sprake van een dierziekteepidemie. Een en ander is verklaarbaar door de goede hygiëne in de intensieve (pluim)veesector.
Ik heb wel eens begrepen dat het in landen als Griekenland en Italie ieder jaar weer opspeelt. Maar idd, de laatste jaren zijn er wel een aantal uitbraken geweest van dierziekten, maar er is dan ook enorm veel vee in Nederland. 90 miljoen kippen, 12 miljoen varkens en 4 miljoen koeien.quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:33 schreef Caesu het volgende:
[..]
een paar jaar geleden was er geloof ik alleen in nederland die vogelpest (rest van europa niet), of belgie ook?
is nog een man aan overleden ook.
Jups zeker zo...quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik heb wel eens begrepen dat het in landen als Griekenland en Italie ieder jaar weer opspeelt. Maar idd, de laatste jaren zijn er wel een aantal uitbraken geweest van dierziekten, maar er is dan ook enorm veel vee in Nederland. 90 miljoen kippen, 12 miljoen varkens en 4 miljoen koeien.
www.ophokken.nlquote:Op het Duitse eiland Rügen, waar vogelgriep heerst, is een dode kat gevonden die met het vogelgriepvirus was besmet. Dat hebben tests uitgewezen.Het ging, zeggen de lokale autoriteiten, om een zwerfkat zonder halsbandje die zich ongetwijfeld tegoed heeft gedaan aan besmette vogels.
bron: NOSquote:
In de vijf regio's in Duitsland waar vogelgriep is vastgesteld, moeten ook de katten binnenblijven. Dat moet voorkomen dat de katten door het eten van zieke vogels zelf ook besmet worden.
Gisteren werd bekend dat op het eiland Rügen een kat aan de vogelgriep dood is gegaan. Het was in Europa de eerste besmetting bij een zoogdier.
Voor honden geldt uit voorzorg ook een beperking: ze mogen in de vijf Duitse regio's alleen worden uitgelaten aan de lijn. Het Duitse ministerie van Landbouw houdt de mogelijkheid open dat in de toekomst een ophokplicht voor alle dieren nodig zal zijn.
In Duitsland moet je je kat al ophokken in vijf deelstaten maar ik begrijp dat het in heel Europa moet?quote:BRUSSEL/DEN HAAG (ANP) - In gebieden met vogels met vogelgriep moeten de katten binnen gehouden worden. Dat heeft het Europees comité van veterinair experts woensdag besloten. Honden moeten in deze gebieden aangelijnd worden uitgelaten.
In de gebieden waar vogelgriep geconstateerd is, moeten ze binnen blijven (in Europa)quote:Op woensdag 1 maart 2006 19:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
01-03-2006 - Bij vogelgriep katten naar binnen
[..]
In Duitsland moet je je kat al ophokken in vijf deelstaten maar ik begrijp dat het in heel Europa moet?
www.ophokken.nl
In Zwitserland is nu trouwens officieel H5N1 bevestigd.
Heb je daar een bron van? Bedoel je niet dat het leveren van Tamiflu zonder recept strafbaar is? Dat het bestellen van Tamiflu strafbaar zou zijn lijkt me vreemd.quote:Op donderdag 2 maart 2006 16:47 schreef Noax het volgende:
Ik wist trouwens niet dat het bestellen van Tamiflu zonder dat het door je huisarts is voorgeschreven strafbaar is. Dr staat een boete voor...
Dan laat je je kat toch binnen! Zo groot is de kans nu ook weer niet dat ze allemaal al besmet zijn.quote:Duitsers willen massaal van hun kat af
BERLIJN - De Duitse dierenbescherming heeft donderdag gezegd dat dierenasiels worden overspoeld met huisdierbezitters die van hun kat afwillen. Volgens een woordvoerster van de organisatie zijn veel kattenbezitters in "paniek" na de vondst van een dode kat in Noord-Duitsland die besmet bleek met het H5N1-vogelgriepvirus.
"We hebben een eindeloze reeks telefoontjes gekregen van mensen die onmiddellijk van hun kat afwilden. Sommigen zijn zelfs bereid hun dieren te laten inslapen", aldus Alexandra Diezermann. Volgens haar zijn vooral inwoners van de zuidelijke deelstaat Beieren bereid hun kat de deur uit te doen wegens de vogelgriep.
Elke week is er wel een popster die gepakt wordt met slaappillen of sterke pijnstillers op zak. Mag dus niet zonder geldig voorschrift. Al zal je voor Tamiflu niet zo snel voor de rechter moeten verschijnen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 17:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Bedoel je niet dat het leveren van Tamiflu zonder recept strafbaar is? Dat het bestellen van Tamiflu strafbaar zou zijn lijkt me vreemd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |