abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35611185
Duitse kat dood door griepvirus
quote:
Op het Duitse eiland Rügen, waar vogelgriep heerst, is een dode kat gevonden die met het vogelgriepvirus was besmet. Dat hebben tests uitgewezen.Het ging, zeggen de lokale autoriteiten, om een zwerfkat zonder halsbandje die zich ongetwijfeld tegoed heeft gedaan aan besmette vogels.
www.ophokken.nl
pi_35614971
quote:

In de vijf regio's in Duitsland waar vogelgriep is vastgesteld, moeten ook de katten binnenblijven. Dat moet voorkomen dat de katten door het eten van zieke vogels zelf ook besmet worden.

Gisteren werd bekend dat op het eiland Rügen een kat aan de vogelgriep dood is gegaan. Het was in Europa de eerste besmetting bij een zoogdier.

Voor honden geldt uit voorzorg ook een beperking: ze mogen in de vijf Duitse regio's alleen worden uitgelaten aan de lijn. Het Duitse ministerie van Landbouw houdt de mogelijkheid open dat in de toekomst een ophokplicht voor alle dieren nodig zal zijn.
bron: NOS
pi_35616191
01-03-2006 - Bij vogelgriep katten naar binnen
quote:
BRUSSEL/DEN HAAG (ANP) - In gebieden met vogels met vogelgriep moeten de katten binnen gehouden worden. Dat heeft het Europees comité van veterinair experts woensdag besloten. Honden moeten in deze gebieden aangelijnd worden uitgelaten.
In Duitsland moet je je kat al ophokken in vijf deelstaten maar ik begrijp dat het in heel Europa moet?

www.ophokken.nl

In Zwitserland is nu trouwens officieel H5N1 bevestigd.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2006 19:16:07 ]
pi_35616429
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 19:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
01-03-2006 - Bij vogelgriep katten naar binnen
[..]

In Duitsland moet je je kat al ophokken in vijf deelstaten maar ik begrijp dat het in heel Europa moet?

www.ophokken.nl

In Zwitserland is nu trouwens officieel H5N1 bevestigd.
In de gebieden waar vogelgriep geconstateerd is, moeten ze binnen blijven (in Europa)
pi_35634497
1/3/06 Vogelgriep rukt op in Europa

Het H5N1-vogelgriepvirus is bevestigd bij drie nieuwe haarden in het Roemeense departement Constanta (zuidoosten, aan de kust van de Zwarte Zee). Ook in Hongarije, Griekenland, Zwitserland en Duitsland zijn nieuwe gevallen vastgesteld.

In Roemenië zijn nieuwe vogelgriepgevallen ontdekt in de drie dorpen Satu Nou, Crangu en Saligny, zo heeft de Roemeens minister van Landbouw, Gheorghe Flutur, woensdag meegedeeld. Daarmee komt het aantal haarden van de ziekte in Roemenië op 38 te liggen. De eerste vogelgriepgevallen werden in dat land in oktober vastgesteld. Tot nu toe zijn er nog geen mensen besmet geraakt in Roemenië.

De drie dorpen waar het virus nu is opgedoken, zullen in quarantaine geplaatst worden en al het pluimvee zal er gedood worden, aldus de minister.

Vier nieuwe gevallen
In Hongarije zijn waarschijnlijk vier nieuwe vogelgriepgevallen vastgesteld. Waarschijnlijk gaat het om de H5N1-variant die ook besmettelijk is voor de mens, zo liet de woordvoerder van de regering, Andras Batiz, woensdag weten. In Szentendre, op 17 kilometer ten noorden van Boedapest werd het karkas van een wilde eend ontdekt. In Szazhalombatta, op 35 kilometer ten zuiden van Boedapest werd een dode meeuw aangetroffen en in het zuiden van het land gaat het om de karkassen van twee knobbelzwanen. Tests van het instituut voor dierengezondheid hebben uitgewezen dat het hoogstwaarschijnlijk om de gevaarlijke H5N1-variant gaat, maar dat moet nog bevestigd worden door tests in het EU-laboratorium in Weybridge in het Verenigd Koninkrijk.

Zwitserland
Na de vogelgriepgevallen aan de Duitse zijde van het Bodenmeer, is er nu ook een verdacht geval langs de Zwitserse kant. Bij een dode zwaan aan de oever van het Bodenmeer in Egnach (in het kanton Thurgau), werd een virus van het type H5 vastgesteld. Deze week is het H5N1-vogelgriepvirus in Zwitserland al ontdekt bij drie dode eenden aan de oever van het Bodenmeer in Baden-Württemberg. Zondag 26 februari kwam het eerste Zwitserse geval aan het licht, namelijk in Genève.

Griekenland
Ook in Griekenland rukt het vogelgriepvirus verder op. Het land maakte woensdag bekend dat enkele dode wilde zwanen besmet waren met het uiterst ziekteverwekkende H5N1-virus. In totaal telt Griekenland al 19 vogelgriephaarden. De tests werden uitgevoerd door het lab van de EU in het Britse Weybridge. De drie zwanen waren vorige week vrijdag gevonden in het noorden van het land. Griekenland wacht nog op de resultaten van stalen die vorige week vrijdag en gisteren zijn genomen bij dode vogels.

In de Duitse deelstaat Beieren is woensdag een derde vogelgriepgeval bevestigd. Een kuifeend die vrijdag was gevonden, droeg het H5N1-virus in zich.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_177806.html
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_35637597
2/3/06 22 gevallen van H5N1 in Oostenrijk

In Oostenrijk is sinds het uitbreken van de vogelgriep bij 22 vogels het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld. Dat meldde het Oostenrijkse persbureau APA donderdag op basis van onderzoeken van de Europese Unie.

Er hebben sinds 14 februari 750 proeven plaatsgevonden. De eerste gevallen werden in de provincie Stiermarken geconstateerd. De Oostenrijkse regering heeft direct na het uitbreken van de vogelgriep voor het gehele land de ophokplicht afgeroepen.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_178000.html
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 2 maart 2006 @ 16:47:39 #207
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_35646875
Ik wist trouwens niet dat het bestellen van Tamiflu zonder dat het door je huisarts is voorgeschreven strafbaar is. Dr staat een boete voor...
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_35649566
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 16:47 schreef Noax het volgende:
Ik wist trouwens niet dat het bestellen van Tamiflu zonder dat het door je huisarts is voorgeschreven strafbaar is. Dr staat een boete voor...
Heb je daar een bron van? Bedoel je niet dat het leveren van Tamiflu zonder recept strafbaar is? Dat het bestellen van Tamiflu strafbaar zou zijn lijkt me vreemd.
pi_35649799
quote:
Duitsers willen massaal van hun kat af

BERLIJN - De Duitse dierenbescherming heeft donderdag gezegd dat dierenasiels worden overspoeld met huisdierbezitters die van hun kat afwillen. Volgens een woordvoerster van de organisatie zijn veel kattenbezitters in "paniek" na de vondst van een dode kat in Noord-Duitsland die besmet bleek met het H5N1-vogelgriepvirus.

"We hebben een eindeloze reeks telefoontjes gekregen van mensen die onmiddellijk van hun kat afwilden. Sommigen zijn zelfs bereid hun dieren te laten inslapen", aldus Alexandra Diezermann. Volgens haar zijn vooral inwoners van de zuidelijke deelstaat Beieren bereid hun kat de deur uit te doen wegens de vogelgriep.
Dan laat je je kat toch binnen! Zo groot is de kans nu ook weer niet dat ze allemaal al besmet zijn.
pi_35650359
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van? Bedoel je niet dat het leveren van Tamiflu zonder recept strafbaar is? Dat het bestellen van Tamiflu strafbaar zou zijn lijkt me vreemd.
Elke week is er wel een popster die gepakt wordt met slaappillen of sterke pijnstillers op zak. Mag dus niet zonder geldig voorschrift. Al zal je voor Tamiflu niet zo snel voor de rechter moeten verschijnen.
pi_35651959
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:22 schreef Doderok het volgende:

[..]

Elke week is er wel een popster die gepakt wordt met slaappillen of sterke pijnstillers op zak. Mag dus niet zonder geldig voorschrift. Al zal je voor Tamiflu niet zo snel voor de rechter moeten verschijnen.
Tamiflu valt toch niet onder de narcoticawet?
pi_35655659
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:04 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dan laat je je kat toch binnen! Zo groot is de kans nu ook weer niet dat ze allemaal al besmet zijn.
Ik wilde er bijna een apart topic over openen...

Natuurlijk zijn ze nog niet besmet. Deze mensen hebben gewoon geen zin hun kat binnen te houden en ze te eten te geven ipv de muizen en vogels die ze buiten vangen en opeten. Waarom neem je dan een kat?

Dierenliefhebbers my ass; onbegrijpelijk.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_35657765
quote:
Kans vogelgriepbesmetting via drinkwater mimiem

Uitgegeven: 2 maart 2006 20:47
Laatst gewijzigd: 2 maart 2006 21:09

BILTHOVEN - De kans dat mensen of dieren via drinkwater besmet raken met het vogelgriepvirus is bijzonder klein. Dat concluderen onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Desondanks blijft het bijvoorbeeld in pluimveehouderijen van belang het drinkwater goed te zuiveren.

Het vogelgriepvirus kan in het water terecht komen via besmette vogels. De RIVM-onderzoekers hebben onderzocht hoe groot het risico is dat mensen en dieren via het drinken van water besmet kunnen raken. Ook hebben zij gekeken welk risico watersporters lopen, die op deze 'besmette' plassen recreëren.
Hier staat de rest van het verhaal
  donderdag 2 maart 2006 @ 21:58:14 #214
111172 Noax
pi_35658400
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik had de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid gebeld.

Aangezien ik Tamiflu had besteld en er al twee weken op zit te wachten besloot ik es contact op te nemen met 'MijnApotheek.nl' met de vraag waarom we nu al 2 weken verder zijn terwijl er op de website van 'MijnApotheek.nl' staat vermeld dat ze binnen 3 werkdagen leveren.

Ze vertelden me dat het Ministerie van Volksgezondheid de bevoorrading van Tamiflu tegenhoudt aangezien er een griep op dit moment in nederland heerst.
Ze willen hiermee voorkomen dat mensen Tamiflu preventief zouden gaan gebruiken...

Inmiddels staat dit bericht op de site:

'Door plotselinge grote vraag tijdelijk niet leverbaar. Maximaal 3 verpakkingen per klant. Bestellingen met grotere aantallen, zullen worden geannuleerd! Als u toch bestelt, zal uw order blijven staan, maar een spoedige leverdatum kunnen we niet garanderen'.

Dit vond ik nogal vaag klinken en besloot daarom de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid te bellen.
Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord gekregen, daarvoor had ik een ander nummer moeten hebben...
Maar ze vertelde me wel dat ik een boete kon krijgen, door Tamiflu te bestellen zonder recept van mijn huisarts.
Ik vertelde haar dat het recept nog wel een keuring van een arts zou moeten krijgen, waarop ze zei dat dat niets uit zou maken, immers zo zei ze, het betreft niet jouw huisarts.

Vreemd!

[ Bericht 4% gewijzigd door Noax op 02-03-2006 22:10:26 ]
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:01:53 #215
111172 Noax
pi_35658550
quote:
Op tv zag ik laatst een reportage dat vogelpoep wat uit de lucht naar beneden komt vallen terwijl het regent vrij snel niets meer voorstelt.
Het zou niet bestand zijn tegen water....

Straks moet je nog bang zijn om een terrasje te pakken...
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_35658710
Iedere arts mag bij mijn weten een recept uitschrijven. Het is wel zo dat voor bepaalde medicijnen (zo niet de meeste medicijnen) een aanvullende eis wordt gesteld: er moet een behandelrelatie zijn. Aangezien een telefonisch consult soms ook prima kan is de vraag wat een behandelrelatie precies is nogal onduidelijk.
pi_35717507
quote:
Vogelgriep nadert Nederland
Het vogelgriepvirus dat gevaarlijk is voor mensen, is geconstateerd in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Een dode gans, die afgelopen zondag al werd gevonden, blijkt getroffen te zijn door het virus.

Nedersaksen heeft 72 miljoen kalkoenen, kippen, ganzen en eenden. Dat is 60% van de totale Duitse pluimveestapel. Volgens het ministerie van Landbouw zijn er in de buurt van waar de besmette gans werd aangetroffen geen pluimveebedrijven gevestigd.

Er zijn in Duitsland nu zes deelstaten waar vogelgriep is gevonden. Nedersaksen is de enige die aan Nederland grenst.
NOS

Het komt inderdaad steeds dichterbij........
  zaterdag 4 maart 2006 @ 19:09:40 #218
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_35717661
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het er al is.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 20:29:53 #219
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_35719621
Ondertussen steekt de varkenspest ook weer de kop op in duitsland.. (60km van onze grens)bron AD
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 4 maart 2006 @ 20:51:27 #220
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35720289
De vogelgriep zal zich maar vermengen met de varkenspest.....
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  zaterdag 4 maart 2006 @ 21:49:30 #221
111172 Noax
pi_35722279
Wachttijden bij ruimen dode eenden door drukte ...

ZUIDHORN - Ondanks meerdere meldingen verzuimen de autoriteiten al dagen lang een verdachte dode eend in Zuidhorn op te ruimen. Piet Helmholt uit Zuidhorn zag het beest maandagavond liggen in de buurt van het zwembad. Hij meldde de vondst direct bij de politie in verband met een mogelijke besmetting met het vogelgriepvirus, maar de vogel nog steeds niet opgehaald. De dienst die het onderzoek uitvoert, heeft het te druk.

Helmholt vindt het vreemd dat de eend er nog ligt, terwijl de overheid burgers juist heeft opgeroepen meteen aan de bel te trekken bij de vondst van dood pluimvee. Nadat hij twee keer met de politie had gebeld, werd hij doorverwezen naar de Algemene Inspectiedienst in Heerlen. Ook die heeft nog geen actie ondernomen.

Woordvoerder Vinken van de AID is blij dat Helmholt de meldkamer heeft gebeld. De dienst geeft de meldingen door aan de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA). Die voert in Lelystad het onderzoek uit naar een mogelijke besmetting met vogelgriep. Een woordvoerster van de VWA laat weten dat het erg druk is bij de dienst, en dat het daardoor nog niet gelukt is de vogel op te halen. De meldkamer krijgt per dag zo'n 1000 meldingen, waarvan er 150 worden doorgestuurd naar de VWA.

Bron:Tvnoord.nl 2 maart 2006
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_35722686
De media zijn er zo geil op dat hier vogelgriep uitbreekt, ze wachten al zo lang!! Het wordt nu echt tijd dat het naar Nederland komt! Dan kunnen ze tenminste extra journaals uitzenden.
pi_35723706
Niet alleen de media, ook de medici zijn er mee bezig:
quote:
23-02-2006 - Richtlijn artsen voor pandemie
Artsen krijgen richtlijnen om te bepalen wie voorrang moet krijgen voor medische behandeling in geval van een pandemie. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) gaat een pandemierichtlijn ontwikkelen. Ook de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) is er mee bezig.
www.ophokken.nl

Het lijkt me ernstig genoeg om serieus aandacht aan te besteden, zonder overigens paniek te zaaien.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2006 16:59:07 ]
  zondag 5 maart 2006 @ 09:07:00 #224
3542 Gia
User under construction
pi_35732907
Als het zo'n gevaarlijke ziekte is, waarom vallen de vogels dan niet massaal uit de lucht?

Het is iedere keer hier of daar één vogel. En tot nu toe, behalve in Turkije, nog geen mensen.
Ik denk dat er niks aan de hand is, als je maar van dode of zieke vogels afblijft.
pi_35733931
quote:
Op zondag 5 maart 2006 09:07 schreef Gia het volgende:
Als het zo'n gevaarlijke ziekte is, waarom vallen de vogels dan niet massaal uit de lucht?

Het is iedere keer hier of daar één vogel. En tot nu toe, behalve in Turkije, nog geen mensen.
Ik denk dat er niks aan de hand is, als je maar van dode of zieke vogels afblijft.
Doemdenker
Blijkbaar gunt niemand mij een pandemie.
  zondag 5 maart 2006 @ 13:13:46 #226
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_35737317
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_35740027
quote:
05-03-2006 - Vogelgriep ook in Polen geconstateerd
AMSTERDAM - In Polen is bevestigd dat twee wilde zwanen besmet zijn geraakt met een H5-variant van het vogelgriepvirus, heeft de Poolse minister van landbouw Krzysztof Jurgiel zondag bekendgemaakt. Verdere tests moeten nog uitwijzen of het gaat om de ook voor mensen dodelijke variant H5N1, die Polens buurlanden Duitsland, Rusland, Oekraïne en Slowakije reeds bereikt heeft.
www.ophokken.nl
  zondag 5 maart 2006 @ 16:30:55 #228
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_35744436
quote:
Op zondag 5 maart 2006 09:07 schreef Gia het volgende:

Niet helemaal juist wat je zegt...
In Azie zijn er al best flink wat mensen aan overleden inmiddels...
Toen de ziekte eerder hier was ( 2002,2003) zijn hier ee paar mensen overleden..
In Duitsland.. op dat eiland zijn er heel veel vogels ziek.. en bezweken, dat neemt nu wel al flink af.
De vogeltrek is nog niet massaal op gang.. dus het zou zomaar kunnen gebeuren..
En dan nog.. een vogel die zo mega ziek kan niet eens meer vliegen
Het risico tot die pandemie ligt gewoon op de loer... wees blij dat het nog niet zover is
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 5 maart 2006 @ 18:50:15 #229
3542 Gia
User under construction
pi_35748872
quote:
Op zondag 5 maart 2006 16:30 schreef MissHobje het volgende:

Het risico tot die pandemie ligt gewoon op de loer... wees blij dat het nog niet zover is
Ik ben waarschijnlijk een van de eersten die geënt zal worden.
pi_35756389
05-03-2006 - Vogelgriep Frankrijk ook in Bouches-du-Rhône
quote:
AMSTERDAM - De ook voor mensen dodelijke vogelgriepvariant H5N1 is nu ook vastgesteld aan de Franse Middellandse Zeekust. Was de vogelgriepuitbraak in Frankrijk eerder beperkt gebleven tot het departement Ain, zondag werd bevestigd dat ook in het zuidelijke departement Bouches-du-Rhône een zwaan is overleden aan de gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus.
www.ophokken.nl
pi_35779195
Ik vind het belachelijk dat katten de dupe zijn van dit opgeklopte, paniekerige gedoe rondom die griep. Laten we eens wat doen aan de manier waarop we pluimvee houden en daarmee de weerstand van het pluimvee verhogen. Dat betekent ook geen kilo kip meer voor 3,95. Dit doen we helemaal zelf en ik vind het belachelijk dat dieren daar steeds het veld voor moeten ruimen. Letterlijk.
pi_35812831
7/3/06 "Vogelgriep verspreidt zich via fecaliën in voedselketen"

Volgens een Duitse wetenschapper is de wereldwijde verspreiding van de vogelgriep waarschijnlijk te wijten aan het binnendringen van besmette fecaliën van pluimvee in de voedselketen, via vis. Volgens de wetenschappers is de verspreiding van het virus dus niet te wijten aan migrerende wilde vogels.

"We zijn afstand aan het nemen van de veronderstelling dat trekvogels de oorzaak zijn", zei Josef H. Reichholf, een professor dierkunde aan de universiteit van München in de Duitse krant Die Welt. Volgens Reichholf is de verspreiding van het virus van oost naar west niet via de belangrijkste routes van trekvogels gebeurd. Daarenboven vond de verspreiding in de verkeerde periode van het jaar plaats.

Meststof op velden
De wetenschapper gaat ook in tegen het idee dat de kat met H5N1 die vorige maand in Duitsland was aangetroffen, besmet was met de ziekte na het eten van dode zwanen, eenden of ganzen. Volgens Reichholf is een meer waarschijnlijke overbrenger van de ziekte het veelvuldige gebruik van pluimvee-uitwerpselen als meststof op velden.

Uitwerpselen van pluimvee spoelden in meren en rivieren en werden opgenomen door vissen of andere waterdieren, luidde het. De besmette vissen werden dan opgegeten door vogels en dieren. Vismeel wordt ook vaak gebruikt als proteïne in dierenvoeder, waaronder voer voor pluimvee.

"Leven met vogelgriep in de toekomst"
Reichholf merkte op dat civetkatten in Vietnam die besmet waren met de ziekte vis gegeten hadden. Drie civetkatten stierven vorig jaar augustus aan het virus in Vietnam. Volgens de wetenschapper tonen de ontwikkelingen in Oost-Azië aan dat wilde vogels besmet zijn geraakt door pluimvee en niet omgekeerd.

"We zullen in de toekomst moeten leven met vogelgriep", zei Reichholf. "Misschien leven we al jaren met de ziekte, en wisten we het gewoon niet om dat de grote aantallen vogels die tijdens een harde winter sterven, gewoon niet getest werden."

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_179818.html?wt.bron=homeHVDN
pi_35835024
7/3/06 Twee nieuwe H5N1-gevallen bij dode katten in Duitsland

Op het eiland Rügen, in het noordoosten van Duitsland, zijn twee nieuwe kadavers van katten ontdekt die besmet waren met de H5N1-variant van vogelgriep. Dat heeft het Duitse ministerie van Landbouw dinsdag bekendgemaakt.

Onderzoeken van de twee kadavers hebben aangetoond dat ze besmet waren met de meest virulente vorm van het virus, aldus een woordvoerder van het ministerie.

De twee katten werden gevonden in de baai van Wittau, niet ver van de plaats waar eind vorige week de eerste in Europa geïnfecteerde kat werd ontdekt.

Het H5N1-virus is inmiddels vastgesteld bij 170 vogels in zes Duitse deelstaten, aldus de Duitse instanties. Met bijna 145 vastgestelde gevallen is het eiland Rügen een belangrijk centrum. Daar werd op 14 februari ook de eerste ziektehaard in Duitsland ontdekt.

http://www.hln.be/hln/cch(...)t.bron=categorieArt2
pi_35835032
8/3/06 Tiende vogelgriepdode in China

China meldde woensdag een tiende slachtoffer van de vogelgriep, een meisje van 9 jaar. Het meisje is het vijftiende geval van vogelgriep in China. Ze stierf maandag in de oostelijke provincie Zhejiang. Daar werd tot nog toe geen haard van vogelgriep vastgesteld. Volgens voorgaande officiële berichten kwam ze in contact met zieke kippen tijdens twee bezoeken aan haar familie in de aangrenzende provincie Anhui. Een vrouw van 26 jaar uit de provincie Anhui verkeert eveneens in kritieke toestand nadat ze het virus opliep.

http://www.hln.be/hln/cch(...)t.bron=categorieArt1
pi_35837901
Dode zwaan in Hardenberg
quote:
HARDENBERG - De brandweer heeft dinsdag een dode zwaan in de rivier de Vecht bij Hardenberg aangetroffen. Het is nog niet duidelijk of het dier gestorven is aan de vogelgriep. Inspectiedienst AID doet daar onderzoek naar. Volgens de AID zal de uitslag van dat onderzoek over een paar dagen bekend zijn.
  woensdag 8 maart 2006 @ 10:54:49 #236
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_35837997
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 10:51 schreef CrazyPhunk het volgende:
Dode zwaan in Hardenberg
[..]
Ehm,das wel erg dichtbij hier niet tof
pi_35844067
Ik las het net op RTV Drenthe. Eerst maar afwachten op de uitslag van het onderzoek. .
Hoi.
pi_35847204
quote:
Suitbertus-Gymnasium: Kein Grund zur Panik

Zwei Todesfälle von Schülerinnen in kurzer Zeit
Keine Hinweise auf hochansteckende Krankheit

Zwischen den zwei Todesfällen am Suitbertus-Gymnasium besteht nach Erkenntnissen des Gesundheitsamtes der Landeshauptstadt Düsseldorf kein Zusammenhang. Bei den Erkrankungen, die zum Tode von zwei Schülerinnen des Gymnasiums (elf und 13 Jahre) führten, gibt es keinen Hinweis, dass sie hochansteckend sind oder dass es dadurch zu einer Epidemie kommen könnte. "Es besteht kein Grund zur Panik", betonte Gesundheitsamtsleiter Prof. (BG) Dr. Heiko Schneitler.
Weiterhin gebe es keinen medizinischen Grund, Kinder nicht zur Schule zu schicken.

Das Gesundheitsamt Düsseldorf hat Kontakt mit den Düsseldorfer Kliniken und den Gesundheitsämtern Duisburg und Kreis Mettmann aufgenommen, die im Einzugsbereich des Suitbertus-Gymnasiums liegen. Fazit: Es gibt keine weiteren Todesfälle von Schul- oder Kindergartenkindern im Umkreis des Gymnasiums.

Hintergrund der Unruhe bei Eltern, Lehrern und Schülern ist, dass die beiden Schülerinnen in kurzer Zeit zwischen dem 4. und 6. März verstorben sind. Das Gesundheitsamt Düsseldorf hat in beiden Fällen ermittelt. Der Schulaufsicht wurde daraufhin mitgeteilt, dass aus medizinischer Sicht kein Anhaltspunkt für eine Gefährdung der Kinder und Jugendlichen beim Besuch von Schulen oder anderer Gemeinschaftseinrichtungen besteht. Eine diesbezügliche Besorgnis sei völlig unbegründet.

Anmerkung für die Redaktion: Aus Gründen ärztlicher Schweigepflicht werden die Ursachen, die zum Tode der beiden Schülerinnen führten, nicht öffentlich bekannt gegeben.

--------------------------------------------------------------------------------

Schul-Hinweis

Der Amtsleiter des Gesundheitsamtes, Prof. Dr. Schneitler, und der Leiter der Kinderklinik des Diakonie-Krankenhauses, Prof. Dr. Lilien-Waldau, werden heute um 19.30 Uhr in der Schule persönlich Auskunft geben.
Besorgte, interessierte Eltern sind herzlich eingeladen.
bron

Het schijnt nogal stil te zijn op die school daar.

[ Bericht 98% gewijzigd door Zemi77 op 08-03-2006 15:59:27 ]
pi_35852494
08-03-2006 - Belg heeft mogelijk vogelgriep
quote:
BRUSSEL - Een ziekenhuis in Brussel onderzoekt een inwoner van de stad op de gevreesde variant H5N1 van het vogelgriepvirus. De man hoest en heeft koorts en spierpijn, na een bezoek aan het Chinese platteland.
www.ophokken.nl
pi_35854618
Interessant feitje:
in Turkije zijn er 12 mensen besmet, maar er zijn er 4 gestorven. Het sterfte percentage is dus veel lager dan in de Oost-Aziatishce landen. Dit komt waarschijnlijk omdat de medische hulp die ze kregen beter was dan in de andere arme aziatische landen.
Aangezien de medische wereld hier nóg verder ontwikkeld is, kunnen we ervan uitgaan dat bij een epidimie het percentage van de sterfgevallen hier ook veel lager dan de eerder aangenomen 50% zal uitpakken.

Kaartje van WHO met aantal besmettingen en aantal doden per land:
http://gamapserver.who.in(...)ULATIVE_20060306.png
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:53:56 #241
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_35855068
ik vind het maar eng
pi_35855977
Dit vond ik op internet
quote:
Chemotherapie helpt mogelijk tegen vogelgriep
Een bestaande chemotherapie tegen een zeldzame maar ernstige immuunziekte kan misschien ook effectief zijn bij de behandeling van mensen met de vogelgriep. Dit schrijft een team van Zweedse artsen in het gerenommeerde medische vakblad 'The Lancet'.

Door José van der Sman

Het is een aantal specialisten van het Karolinska Universiteits Hospitaal in Stockholm opgevallen dat de symptomen van de vogelgriep bij mensen in bepaalde opzichten sterk overeenkomen met de symptomen van de levensgevaarlijke immuunziekte Hemofagocyterende lymfohistiocytose (HLH), zo schrijft The Lancet.

Zeldzaam
HLH is een zeldzame aandoening die in de eerste plaats voorkomt bij zeer jonge kinderen, maar die ook mensen op latere leeftijd kan treffen. De belangstelling voor HLH neemt pas de laatste jaren toe, hoewel de ziekte ook eerder wel door artsen is beschreven.

Bij patiënten met actieve HLH slaat op een gegeven moment het immuunsysteem op hol. Er worden teveel afweercellen geproduceerd. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan met als mogelijke symptomen: zwelling, roodheid, warmte, pijn en functieverlies.

De cellen kunnen in gezond weefsel doordringen en zich vermeerderen, zodat schade kan ontstaan aan allerlei organen. Getroffen kunnen worden: beenmerg, lymfklieren, lever, milt, huid, hersenvlies, ruggenmerg en, in zeldzame gevallen, het hersenweefsel.

Orgaanfalen
Iets soortgelijks gebeurt eveneens bij patiënten met vogelgriep. Ook bij hen worden op een gegeven moment teveel afweercellen geproduceerd die zich tegen het eigen lichaam keren en orgaanfalen tot gevolg kunnen hebben. De helft van de vogelgrieppatiënten bezwijkt aan de ziekte.

De Zweedse artsen doen in hun artikel een oproep aan de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) om te onderzoeken of vogelgrieppatiënten baat hebben bij de chemotherapie die gebruikt wordt voor HLH-patiënten.

Het gaat om een middel dat overtollige afweercellen vernietigt en al uit en te na beproefd is. Bovendien is het ruimschoots beschikbaar en niet duur.
Stond in de Elsevier
  woensdag 8 maart 2006 @ 20:19:33 #243
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_35856205
Stel mijn poes krijgt vogelgriep,krijgen wij (gezin + hond) dan ook de griep?
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:54:47 #244
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_35862926
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 20:19 schreef Zwaffel het volgende:
Stel mijn poes krijgt vogelgriep,krijgen wij (gezin + hond) dan ook de griep?
Ze weten niet (geloof Ik) of het van kat naar mens over kan springen,.. kat-hond is dacht ik wel weer risico.. en kat-kat..maargoed.. niemand kan het nu met zekerheid zeggen.
Ik zou even goed de berichten allemaal nazoeken etc.. en houd de informatie goed in de gaten..
geen paniek dus nog.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 9 maart 2006 @ 07:58:32 #245
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_35868829
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:54 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Ze weten niet (geloof Ik) of het van kat naar mens over kan springen,.. kat-hond is dacht ik wel weer risico.. en kat-kat..maargoed.. niemand kan het nu met zekerheid zeggen.
Ik zou even goed de berichten allemaal nazoeken etc.. en houd de informatie goed in de gaten..
geen paniek dus nog.
ow boy mijn poes wil namelijk niet binnen blijven
pi_35909480
gister tijdens het uitlaten van de honden een dode zwaan gevonden in het park hiero (staddijk, nijmegen) en vandaag zag ik ook weer 2 dode vogels liggen... vorige week ook al 1... zet je toch weer aan het denken... dierenambulance gebeld, die heeft ze opgehaald... toch benieuwd wat het is...
ik kan meer met een beat dan de tandheelkunde met suiker...
pi_35940457
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:58 schreef Noax het volgende:

[..]

Ik had de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid gebeld.

Aangezien ik Tamiflu had besteld en er al twee weken op zit te wachten besloot ik es contact op te nemen met 'MijnApotheek.nl' met de vraag waarom we nu al 2 weken verder zijn terwijl er op de website van 'MijnApotheek.nl' staat vermeld dat ze binnen 3 werkdagen leveren.

Ze vertelden me dat het Ministerie van Volksgezondheid de bevoorrading van Tamiflu tegenhoudt aangezien er een griep op dit moment in nederland heerst.
Ze willen hiermee voorkomen dat mensen Tamiflu preventief zouden gaan gebruiken...

Inmiddels staat dit bericht op de site:

'Door plotselinge grote vraag tijdelijk niet leverbaar. Maximaal 3 verpakkingen per klant. Bestellingen met grotere aantallen, zullen worden geannuleerd! Als u toch bestelt, zal uw order blijven staan, maar een spoedige leverdatum kunnen we niet garanderen'.

Dit vond ik nogal vaag klinken en besloot daarom de infolijn van het Ministerie van Volksgezondheid te bellen.
Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord gekregen, daarvoor had ik een ander nummer moeten hebben...
Maar ze vertelde me wel dat ik een boete kon krijgen, door Tamiflu te bestellen zonder recept van mijn huisarts.
Ik vertelde haar dat het recept nog wel een keuring van een arts zou moeten krijgen, waarop ze zei dat dat niets uit zou maken, immers zo zei ze, het betreft niet jouw huisarts.

Vreemd!
Aan tamiflu heb je overigens niks, tenzij je het binnen 2 uur na de bestmetting inneemt. Lijkt me toch erg moeilijk te merken wanneer je besmet raakt.
“Women are never disarmed by compliments. Men always are. That is the difference between the sexes."
pi_35943886
Hoe zit dat nou met die meisjes uit Duitsland?
Waaraan zijn die nou gestorven ? vogelgriep?
quote:
Paniek op Duitse school na sterfgevallen

Uitgegeven: 8 maart 2006 13:43
Laatst gewijzigd: 8 maart 2006 13:43
DÜSSELDORF - Vrijwel alle leerlingen van een gymnasium in het West-Duitse Düsseldorf zijn woensdag thuisgebleven nadat twee medescholieres waren gestorven. De verontruste kinderen en hun ouders zijn bang voor een epidemie.

De autoriteiten verzekerden dat er geen aanknopingspunten voor een gevaarlijke besmettelijke ziekte zijn. Tussen de dood van de twee meisjes (11 en 13 jaar) die binnen twee dagen stierven, zou geen enkel verband bestaan. De precieze doodsoorzaak is nog niet vastgesteld.

Geruchten dat deze en andere sterfgevallen met de opkomende vogelgriep te maken hebben, verwezen de autoriteiten naar de prullenbak. De directie van het bewuste gymnasium verzekerde dat er geen besmettingsgevaar bestaat.

Alle leidingen van scholen in het noorden van Düsseldorf lieten het aan de ouders over hun kroost al dan niet thuis te laten.
Punk !
  zaterdag 11 maart 2006 @ 20:06:21 #249
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_35949102
Is het trouwens zo dat zwanen vatbaarder zijn ofzo?
Hoor de laatste tijd voornamelijk nieuwsberichten over dode zwanen.
silence can say more than thousand words
pi_36018159
13/3/06 Nu ook vogelgriep in Myanmar

In een pluimveekwekerij in Mandalaya in het centrum van Myanmar is voor het eerst een geval van vogelgriep ontdekt. Dat heeft een medewerker van de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties maandag gezegd. "Ik weet momenteel nog niet of de ziekte werd vastgesteld bij dode kippen of eenden, maar ze werd ontdekt in een pluimveekwekerij. Daar bestaat geen twijfel over", aldus de man. Vorige week woensdag werden in Mandalay al 112 dode dieren aangetroffen. De autoriteiten startten toen onmiddellijk een opruimingscampagne

http://www.hln.be/hln/cch(...)on=hlnBottomArtikels
pi_36018187
14/3/06 Drie vogelgriepdoden in Azerbeidzjan

In Azerbeidzjan zijn de laatste weken drie personen overleden aan vogelgriep. Dat blijkt uit tests die met medewerking van de Wereldgezondheidsraad (WHO) werden uitgevoerd. Het gaat om het virus H5N1, aldus een woordvoerder van het Azerbeidzjaanse ministerie van Volksgezondheid. De slachtoffers woonden in de regio Salyan in het zuiden van het land.

pi_36018674
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 20:06 schreef 61neorej het volgende:
Is het trouwens zo dat zwanen vatbaarder zijn ofzo?
Hoor de laatste tijd voornamelijk nieuwsberichten over dode zwanen.
Een dooie zwaan trekt de aandacht; een dooie duif, daar let je niet op.
pi_36028811
Het zegt wel wat dat er in een week maar 10 posts zijn geweest hiero. Volgens mij is die vogelgriep allang uitgestorven...
pi_36045130
Net op BBC World één of andere professor in Memphis, "the father of the bird flu virus".
Hoe schatte hij de kansen op een van mens tot mens overdraagbare vorm? "50/50".
Hij had thuis een voedsel- en watervoorraad voor drie maand opgeslagen...
pi_36046125
Ik zit hier (Indonesie) alweer een tijdje tussen de kippen, volgens mij is er meer paniek in Europa dan hier, waar toch al doden gevallen zijn. Maar goed, de kip is goedkoop en smaakt prima.
pi_36046336
14/3/06 Hongarije zegt vaccin tegen H5N1-virus te hebben

De Hongaarse eerste minister, Ferenc Gyurcsany, heeft dinsdag verklaard dat wetenschappers van zijn land een vaccin voor de mens hebben ontwikkeld tegen de huidige vorm van het H5N1-virus van de vogelgriep.

Het vaccin, dat ontwikkeld is door het Hongaarse farmaceutische bedrijf Omninvest, "immuniseert de mens tegen het H5N1-virus", aldus Gyurcsany. Het vaccin is wel slechts doeltreffend voor de huidige vorm van H5N1, en niet voor een eventuele gemuteerde vorm die rechtstreeks van mens tot mens zou kunnen overgedragen worden.

Het vaccin is volgens hem gemaakt op basis van een virale gel samengesteld uit aluminium en fosfaat waarvan momenteel nog niemand anders de technologie voor de aanmaak bezit. Het Hongaarse Nationaal Farmaceutisch Instituut heeft al groen licht gegeven voor de commercialisering van het vaccin. (belga)

woensdag 15 maart 2006 @ 12:38:52 #257
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_36051833
Zozo als dat zo is.. is het wel snel zeg dat ze iets ontwikkelt hebben...
Moet natuurlijk wel getest worden enzo lijkt me
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 15 maart 2006 @ 15:08:35 #258
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_36057305
"Nederland kwetsbaar voor pandemie" (bron teletekst)

De Nederlandsche Bank waarschuwt voor de gevolgen van een eventuele pandemie van vogelgriep. Omdat Nederland een open economie is, dreigen in de eerste plaats grote gevolgen in de financiële sector, staat in het kwartaalbericht van DNB.

Uit een onderzoek dat de centrale bank heeft laten doen, komt naar voren dat bij een pandemie meer bedrijven dan anders failliet gaan, de werkloosheid oploopt en de beurskoersen dalen. Door ziekte en sterfte krijgen verzekeraars met veel hogere kosten te maken.

DNB roept de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector op zich goed voor te bereiden op zulke schokken.

oh ja, en ook kans op honderden doden, maar dat terzijde..
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_36067883
15/3/06 Nu ook hond gestorven aan vogelgriep

Voor het eerst is in Europa een hond overleden aan de gevaarlijke H5N1-variant van de vogelgriep. In de hoofdstad van Azerbeidzjan, Bakoe, stierf op 9 maart een straathond aan vogelgriep.

Dit maakten de gezondheidsautoriteiten in het Zuid-Kaukasische land woensdag bekend. De H5N1-variant van de vogelgriep heeft in Azerbeidzjan de afgelopen weken drie mensen het leven gekost.

Het is het eerste bericht over een hond die in Europa aan de levensgevaarlijke dierenziekte zou zijn overleden. Wel zijn in Duitsland eerder drie katten en een steenmarter door de H5N1-variant getroffen. Ook Oostenrijk heeft zieke katten gemeld.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_182866.html?wt.bron=homeArt1
pi_36072147
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 17:37 schreef FanNa het volgende:
Het zegt wel wat dat er in een week maar 10 posts zijn geweest hiero. Volgens mij is die vogelgriep allang uitgestorven...
ja dat is een goeie graadmeter
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_36110618
HOAX-zwaan in Breda :
quote:
Zieke zwaan had geen vogelgriep
Vrijdag 17 maart 2006 - BREDA - De zieke zwaan, die vorige week donderdag bij de Wensel Cobergherstraat in Breda-Noord is gevonden, was niet besmet met vogelgriep.
Wel in zeven andere landen
quote:
Vogelgriep in Denemarken, Zweden en Zuid-Azië
In vier Aziatische landen en in Zweden en Denemarken zijn deze week voor het eerst gevallen van vogelgriep geconstateerd. Ook in het zuiden van Israël zijn donderdag honderden dode vogels gevonden. Gevreesd wordt dat het hier ook om de eerste uitbraak van de ziekte gaat.
www.ophokken.nl
pi_36111856
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:04 schreef ..-._---_-.- het volgende:
HOAX-zwaan in Breda
Broodje Zwaan
quote:
Wel in zeven andere landen
Gaat het toch ineens wel weer heel hard...
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
  vrijdag 17 maart 2006 @ 11:57:40 #263
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_36112059
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:50 schreef rameijer het volgende:
Gaat het toch ineens wel weer heel hard...
Reken maar van 'yes' dat dit topic (lees : reeks) over 1-2 jr nog steeds zal lopen. Diegene die denkt dat het allemaal over zal waaien of dat gebeurd ons niet moet nog eens goed nadenken over het #aantal landen wat nu besmet is. Op dit moment neemt het aantal besmettingen wereldwijd alleen toe. En de kans dat het virus zich gaat muteren gelet op het aantal besmettingsgevallen neemt ook alleen toe.
Het gaat allemaal wel erg langzaam, maar het staat zeker niet stil. En alle beesten inenten is een onmogelijke opgave. Dit is gewoon een long-time-stayer. Zeker gelet op de lange incubatietijd tussen besmetting en ziektebeeld.
pi_36112618
quote:
Israël bevestigt vogelgriep

JERUZALEM - Israël heeft vrijdag bevestigd dat enkele dode kalkoenen die op twee boerderijen in het zuiden van Israël zijn gevonden, zijn bezweken aan het vogelgriepvirus H5N1. Dat heeft het ministerie van Landbouw vrijdag gezegd.

Eerder bleek al uit de voorlopige laboratoriumtesten dat de vogels vermoedelijk waren besmet. De onderzochte vogels zijn afkomstig van kibboetsen waar in totaal 10.000 kalkoenen zijn bezweken.

Drie mensen van de kibboets Ein Hashlosha, in de Negevwoestijn, zijn vrijdag in het ziekenhuis opgenomen, omdat ze mogelijk besmet zijn geraakt, aldus de krant Haaretz.
bron
  vrijdag 17 maart 2006 @ 14:49:37 #265
144194 anousjuuh
Natural blonde and proud to be
pi_36117637
Het H5N1-virus is ook in Denenmarken gespot (lees ik net in de NRC. next) en in Israel.
Ondertussen zijn er al 19 Europese landen waar de vogelgriep is uitgebroken.
Of dat ook allemaal het voor mensen dodelijke virus is, weet ik niet.

Voor mensen die zitten te stressen voor een pandemie:
het kan net zo goed nog 5 of 10 jaar duren voor die echt uitbreekt.

Maar sla voor de zekerheid een voorraadje Camiflu in.
Dit is een medicijn tegen gewone griep, maar schijnt ook effectief te zijn tegen de vogelgriep.
Many people walk in and out of our lifes,
but only true friends leave footprints in your heart..
pi_36120046
quote:
Mogelijk H5N1 bij mensen in Israël

AMSTERDAM - In Israël zijn drie mensen met verschijnselen van vogelgriep in het ziekenhuis opgenomen, zo is vrijdag bekendgemaakt.

Het gaat om bewoners van een van de drie kibboetsen in de Negev-woestijn waar in totaal elfduizend kalkoenen hoogstwaarschijnlijk zijn overleden aan vogelgriep.

Alle kalkoenen op de drie kibboetsen moeten op last van het ministerie van landbouw worden geruimd, ook al moet aan de hand van tests nog worden bevestigd dat de dode vogels de ziekte hadden.

Vorige maand werd het ook voor mensen gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 gesignaleerd in het buurland Egypte en minister van landbouw Zeev Boim zei dat het virus mogelijk vanuit dat land is overgeslagen naar Israël.

Telegraaf
  zaterdag 18 maart 2006 @ 02:48:07 #267
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_36135312
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 14:49 schreef anousjuuh het volgende:
Het H5N1-virus is ook in Denenmarken gespot (lees ik net in de NRC. next) en in Israel.
Ondertussen zijn er al 19 Europese landen waar de vogelgriep is uitgebroken.
Of dat ook allemaal het voor mensen dodelijke virus is, weet ik niet.

Voor mensen die zitten te stressen voor een pandemie:
het kan net zo goed nog 5 of 10 jaar duren voor die echt uitbreekt.

Maar sla voor de zekerheid een voorraadje Camiflu in.
Dit is een medicijn tegen gewone griep, maar schijnt ook effectief te zijn tegen de vogelgriep.
Succes zonder recept van de dokter

Tamiflu® heeft trouwens niet echt heel veel zin.. tis geen geneesmiddel ofzo.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_36135670
Geen H5N1 bij mannen in Israël.
quote:
Three people hospitalized found not to have avian flu

Three people who were taken to hospital Friday for treatment of possible bird flu were found not to be infected with the deadly viral strain, the Health Ministry told Israel Radio late Friday night.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  zaterdag 18 maart 2006 @ 22:26:31 #269
89730 Drugshond
pi_36153899
quote:
Egyptian woman dies of bird flu
Bron : Reuters.com

CAIRO (Reuters) - A 30-year-old Egyptian woman has died of bird flu, the country's first human victim of the virus, Egypt's health ministry said on Saturday.

It said the woman from Qaloubiyah province, about 40 kms (25 miles) north of Cairo, where the highly pathogenic H5N1 strain has been detected in poultry, was taken ill on Wednesday.

"They (doctors) took samples for analysis at the ministry of health laboratories ... They confirmed she was infected with bird flu. She died on Friday morning," a health ministry statement said, adding the woman had been given Tamiflu, a drug used to treat suspected cases of bird flu.

Israel said on Saturday that four poultry workers suspected of having bird flu had tested negative for the virus, after the country detected its first cases of H5N1 in birds on Friday.

Bird flu has spread across Europe, Africa and parts of Asia and killed at least 98 people worldwide since 2003.

Although hard to catch, people can contract bird flu after coming into contact with infected birds. Scientists fear the virus could mutate into a form that could pass easily between humans, triggering a pandemic in which millions could die.

The World Health Organization (WHO) confirmed that Egypt had reported its first human case of bird flu.

Dr Hassan al-Bushra, WHO's regional adviser for communicable diseases surveillance, said the H5N1 bird flu virus had been found in a blood sample taken from the woman, and that other samples were being tested for further confirmation.

Egypt reported its first cases of bird flu in poultry flocks last month. Media and state reports say H5N1 has now been detected in at least 17 of Egypt's 26 governorates and the city of Luxor.

Egyptian farmers say the poultry market -- worth about 17 billion Egyptian pounds ($3 billion dollars) and supporting up to 3 million people -- has been devastated.
En weer eentje...
pi_36234330
21/3/06 Risico op dodelijke vogelgriep bij de mens vergroot

Het H5N1-virus, dat verantwoordelijk is voor de huidige dodelijke variant van het vogelgriepvirus, is geëvolueerd in twee genetisch verschillende stammen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers bevestigd. Dat meldt BBC dinsdag. De wetenschappers vrezen dat daardoor het risico voor mensen groter zou kunnen worden en dat de zoektocht naar een doeltreffend vaccin bemoeilijkt wordt. Het Amerikaanse team heeft meer dan 300 stalen van het H5N1-virus geanalyseerd. Die stalen kwamen van vogels en mensen die tussen 2003 en de zomer van 2005 besmet raakten. Details over het onderzoek werden voorgesteld op de International Conference on Emerging Infectious Diseases in het Amerikaanse Atlanta.

Pandemie
Voor 2005 was elk bekend geval van besmetting van een mens met het vogelgriepvirus veroorzaakt door een bepaald subtype van het H5N1-virus. Dat subtype besmette mensen in Vietnam, Cambodja en Thailand. De recentste analyse door Amerikaanse centra voor de controle en preventie van ziektes, heeft een genetisch verschillende variant geïdentificeerd, die het voorbije jaar schijnt te zijn opgedoken. Mensen in Indonesië raakten besmet met die nieuwe variant. Onderzoekster dokter Rebecca Garten zei: "Het virus zet niet alleen zijn geografische expansie voort, het ondergaat ook een genetische diversificatie. In 2003 was er maar één genetisch afzonderlijke populatie van H5N1 die potentieel een menselijke pandemie kon veroorzaken. Nu hebben we twee dergelijke populaties".

100 doden
De H5N1-stam van het vogelgriepvirus heeft zich verspreid over Europa, Afrika en delen van Azië. Het virus heeft wereldwijd de dood veroorzaakt van bijna 100 mensen. In totaal raakten 180 personen besmet sinds het virus in 2003 weer opdook. Wetenschappers vrezen dat het virus zou kunnen evolueren zodat het makkelijker overdraagbaar wordt van mens tot mens. Op dat punt zou het virus een pandemie kunnen veroorzaken met als resultaat miljoenen doden wereldwijd. Alle griepvirussen muteren gemakkelijk en H5N1 lijkt daar geen uitzondering op te zijn. Dokter Nancy Cox, hoofd van de afdeling "influenza" van de Amerikaanse Centra voor de Controle van ziektes, beklemtoonde dat geen van de twee genetische subtypes van H5N1 op dit moment al gemakkelijk kan overgaan van mens tot mens.

Vaccins
De Amerikaanse autoriteiten werken op dit moment aan vaccins om beide subtypes te bestrijden. De ontwikkeling van een definitief vaccin kan echter pas gebeuren wanneer de precieze vorm van het pandemische virus bekend is. Desondanks hebben onderzoekers er vertrouwen in dat een vaccin dat bescherming zou bieden tegen één subtype van H5N1, ook minstens gedeeltelijke bescherming zou bieden tegen het andere subtype.
Dokter John McCauley van het Instituut voor Diergezondheid bevestigde dat het opduiken van twee verschillende stammen van H5N1 de productie van een vaccin bemoeilijkt. (belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_184876.html?wt.bron=homeArt1
pi_36234362
21/3/06 Gevaarlijke vogelgriep bevestigd in Pakistan

Ook Pakistan is getroffen door vogelgriep van het ook voor mensen gevaarlijke type H5N1.

Het eerste geval deed zich voor onder kippen op twee boerderijen in het noordwesten van het land, maakte een woordvoerder van het ministerie van Landbouw dinsdag bekend. De tests zijn bevestigd door het speciale vogelgrieplaboratorium in Engeland.

pi_36234380
21/3/06 Noodtoestand door vogelgriep in Palestina

De Palestijnse Autoriteit heeft dinsdag de noodtoestand afgekondigd in de hoop te voorkomen dat de vogelgriep zich naar het gebied uitbreidt. In Israël werd het ook voor mensen gevaarlijke virus H5N1 vorige week al geconstateerd.

Vertrekkend premier Ahmed Qurei zei na een kabinetsvergadering dat de in financiële nood verkerende Autoriteit al zijn middelen zou inzetten om te voorkomen dat het virus zich verspreidt naar de Palestijnse gebieden. „De regering heeft de noodtoestand afgekondigd”, zei Qurei. „We moeten voorbereid zijn en niet in paniek raken.”

pi_36248705
Nu meer dan honderd doden door vogelgriep[/b]
quote:
GENEVE - Het aantal bevestigde doden door de vogelgriep heeft sinds dinsdag de grens van honderd personen overschreden. Sinds het opkomen van het gevreesde H5N1-virus eind 2003 zijn officieel nu 103 mensen in de wereld aan een besmetting overleden.
www.ophokken.nl
  dinsdag 21 maart 2006 @ 23:02:03 #274
89730 Drugshond
pi_36249120
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:45 schreef UncleScorp het volgende:
21/3/06 Risico op dodelijke vogelgriep bij de mens vergroot
[knip]
Daar kon je op wachten. Het gaat een eigen leven leiden. Zelfs nu er katten en honden slachtoffer worden van de sluipmoordenaar.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 23:19:29 #275
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_36249867
Hmm toch alweer verder gevordert dan ik dacht.. ook vanwege die 2 soorten nu dan
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 22 maart 2006 @ 01:13:19 #276
111172 Noax
pi_36253000
Nu de temperaturen wat oplopen zal me het niets verbazen dat de vogelgriep ook hier binnenkort opduikt...
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  woensdag 22 maart 2006 @ 01:40:42 #277
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_36253295
We're gonna die! Civilization is at its end! Repent your sins!!!!
  woensdag 22 maart 2006 @ 14:38:12 #278
111172 Noax
pi_36264309
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:58 schreef Doderok het volgende:
Net op BBC World één of andere professor in Memphis, "the father of the bird flu virus".
Hoe schatte hij de kansen op een van mens tot mens overdraagbare vorm? "50/50".
Hij had thuis een voedsel- en watervoorraad voor drie maand opgeslagen...
Dan heb je minimaal 90 liter water per persoon nodig, wat een voorraad!
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  woensdag 22 maart 2006 @ 14:57:46 #279
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_36264991
Tsja, die Amerikanen zullen wel nog een hoop schuilkelders overhebben uit de tijd van de koude oorlog. Stelletje angsthazen.
pi_36287845
23/3/06 Dodelijke vogelgriep in Gaza

Israëlische tests bevestigen de aanwezigheid van de gevaarlijke H5N1-variant van het vogelgriepvirus in de Gazastrook, meldt een functionaris van het Israëlische ministerie van Volksgezondheid.

H5N1
"Wij hebben tests uitgevoerd en vastgesteld dat het H5N1-virus aanwezig is in de veeteelt in de regio Netzarim", in de Gazastrook, verklaarde de functionaris aan de militaire radio.
Netzarim is een voormalige Joodse kolonie in de buurt van Gaza-Stad die door het Israëlische leger samen met andere kolonies op het Palestijnse grondgebied ontruimd werd in augustus 2005.

Speciaal overleg
Israëlische en Palestijnse functionarissen kwamen 's avonds samen in de terminal van Erez, tussen de Gazastrook en Israël, met het oog op een samenwerking in de strijd tegen de aanwezigheid van het H5N1-virus.

http://www.hln.be/hln/cch(...)t.bron=categorieArt3
pi_36300775
23/3/06 Waarom vogelgriep zich zo moeilijk overzet van mens op mens

Wetenschappers denken dat ze een mogelijke verklaring ontdekt hebben waarom het dodelijke H5N1-vogelgriepvirus nog niet gemakkelijk kan overgaan van mens op mens. Dat meldt de BBC.

Griepvirussen die ook de mens treffen, hechten zich normaal gezien vast aan cellen in de bovenste luchtwegen. Daarmee vergroten de virussen hun kansen om overgedragen te worden op andere mensen door hoesten of niezen. Onderzoekers hebben ontdekt dat vogelgriepvirussen zichzelf daarentegen vasthechten aan cellen die zich diep in de menselijke luchtwegen bevinden.

De H5N1-stam van het vogelgriepvirus heeft zich over Europa, Afrika en delen van Azië verspreid. Meer dan 100 personen zijn wereldwijd al omgekomen aan de ziekte en 180 mensen raakten besmet, sinds de vogelgriep in 2003 weer opdook. (belga)

pi_36335311
24/3/06 Dodelijke vogelgriep in Berlijn

De vogelgriep heeft Berlijn bereikt. In een dode buizerd werd het H5N1-virus vastgesteld, zo deelde de Berlijnse gezondheidsdienst vrijdag mee. De roofvogels was gevonden in de oostelijke wijk Marzahn-Hellersdorf. In een straal van drie kilometer rond de vindplaats gelden speciale maatregelen. Gevaar voor mensen bestaat er niet, aldus de Berlijnse gezondheidsdienst.

Kleuter sterft in Cambodja
In Cambodja is een driejarig meisje gestorven aan vogelgriep. Zij is de vijfde H5N1-dode in het land. Zeven andere zieke mensen blijven in observatie. Volgens specialiste Meg Miller van de Wereldgezondheidsdienst (WHO) heeft de driejarige Buon Sothy gespeeld met zieke dieren uit het kippenhok van het gezin voordat zij ziek werd; tests van het Pasteur Instituut in Cambodja wezen uit dat het om vogelgriep ging.

Shanghai
Chinese gezondheidsexperts onderzochten vrijdag de verdachte dood van een 29-jarige vrouw in Shanghai. In China zijn tot nog toe vijftien bevestigde menselijke infecties van vogelgriep gemeld. Tien van die gevallen waren dodelijk. Sommige deskundigen zijn ervan overtuigd dat er nog andere gevallen waren, die niet gerapporteerd werden.

Maleisië
In Maleisië zijn drie mensen die in de buurt woonden van een plaats waar infecties bij vogels werden vastgesteld, in het ziekenhuis opgenomen. Gevreesd wordt dat zij door het virus geïnfecteerd zijn.

Jordanië
De Jordaanse minister van Gezondheid Said Darwazeh heeft vrijdag bekendgemaakt dat het H5N1-virus is vastgesteld op dode vogels van een boerderij in het noorden van Jordanië. Enkele dagen geleden werd in het naburige Israël en de Palestijnse gebieden de aanwezigheid van H5N1 gemeld.(belga)

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_186219.html?wt.bron=homeArt2
pi_36438313
Vogelgriep eist tweede leven in Egypte
quote:
CAIRO - In Egypte is een vrouw overleden aan de gevolgen van een infectie met het vogelgriepvirus H5N1. Dat heeft een woordvoerder van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO maandag in Caïro laten weten.
www.ophokken.nl
pi_36457669
29-mrt-2006 - Vogelgriep duikt op in Tsjechië
quote:
PRAAG - In Tsjechië is voor het eerst de ook voor mensen gevaarlijke vorm van vogelgriep vastgesteld. Uit onderzoek is gebleken dat een dode zwaan besmet was met het H5N1-virus, deelde het ministerie van Landbouw woensdag mee.
http://www.nu.nl/news/702(...)p_in_Tsjechi%EB.html
pi_36469929
29-03-2006 - Eerste geval van H5N1 in Tsjechië
quote:
In Tsjechië is voor het eerst de ook voor mensen gevaarlijke vorm van vogelgriep vastgesteld. Uit onderzoek is gebleken dat een dode zwaan besmet was met het H5N1-virus, deelde het ministerie van Landbouw woensdag mee. Er zijn nu 48 landen in de wereld waar H5N1 officieel is vastgesteld.
www.ophokken.nl

48 landen dus en volgens mij is dit de lijst (Europa is vet aangegeven):

-Afghanistan
-Albanië
-Azerbeidjan *
-Bosnië Herzegovina
-Bulgarije
-Cambodja
-China
-Denemarken
-Duitsland
-Egypte
-Filipijnen
-Frankrijk
-Georgië *
-Griekenland
-Hong Kong
-Hongarije
-India
-Indonesië
-Irak
-Iran
-Israel
-Italië
-Japan
-Jordanië
-Kameroen
-Kazachstan
-Korea
-Kroatië
-Laos
-Maleisië
-Mongolië
-Myanmar
-Niger
-Nigeria
-Oekraïne
-Oostenrijk
-Pakistan
-Polen
-Roemenië
-Rusland
-Servië Montenegro
-Slovenië
-Slowakije
-Thailand
-Tsjechië
-Turkije
-Vietnam
-Zweden
-Zwitserland

* Azerbeidjan en Georgië liggen in Azië of Europa, afhankelijk van wie je er naar vraagt.

De tussenstand is dan:

Europa: 24 landen
Azië: 21 landen
Afrika: 4 landen

Edit: net Tsjechië toegevoegd en dan kom ik op 49 landen

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2006 21:12:26 ]
pi_36488669
30/3/06 Nieuwe haard van vogelgriep in Rusland

Tientallen dode vogels in de provincie Volgograd in het zuiden van Rusland waren besmet met het vogelgriepvirus H5N1. Dat hebben de autoriteiten in Volgograd donderdag gemeld na testen in een veterinair laboratorium.

De dode vogels zijn gevonden op een boerderij in het dorp Vesjoli. In Rusland is eerder vogelgriep geconstateerd in onder meer de zuidelijke deelrepubliek Dagestan en in de Oeral.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_188671.html?wt.bron=homeHVDN
pi_36588099
01-04-2006 - Weer dode door vogelgriep in Indonesië
quote:
JAKARTA (ANP) - In Indonesië is opnieuw een sterfgeval als gevolg van besmetting met vogelgriep vastgesteld. Dat heeft het Indonesische ministerie van Gezondheidszorg meegedeeld na onderzoek van bloedmonsters van het slachtoffer in een laboratorium van de VN-gezondheidsorganisatie WHO in Hongkong.
www.ophokken.nl

En:
02-04-2006 - Britten plannen massagraven voor pandemie
quote:
LONDEN - Groot-Brittannië overweegt de slachtoffers van een eventuele pandemie van vogelgriep in massagraven te leggen.
pi_36602215
3/4/06 'Britse massagraven bij vogelgriepuitbraak'

De Britse regering zit met de handen in het haar over hoe alle slachtoffers van een eventuele vogelgrieppandemie begraven moeten worden. Een vertrouwelijk rapport van het Britse ministerie van binnelandse zaken schrijft dat mogelijk 320.000 Britten aan de vogelgriep zullen overlijden, wanneer de H5N1-variant van de ziekte van mens tot mens overdraagbaar wordt. Met normale begrafenissen en crematies zou dit kunnen leiden tot wachttijden van zeventien weken.

Om alle doden snel te kunnen begraven, denkt de regering nu aan maatregelen om begrafenissen in massagraven af te kunnen dwingen. Burgers hoeven niet bang te zijn voor Middeleeuwse taferelen met grote kuilen vol lijken met ongebluste kalk; de bedoeling is dat alle doden gewoon in kisten zullen liggen.
'Britse massagraven bij vogelgriepuitbraak'
pi_36631282
4/4/06 32 besmette zwanen afgemaakt in Polen

In het Noord-Poolse Torun zijn maandagnacht 32 zwanen afgemaakt die met het vogelgriepvirus waren besmet. Dat melden de plaatselijke autoriteiten. Op 5 maart werd in Torun het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld bij 4 dode wilde zwanen. In totaal werden toen 112 zwanen in een volière ondergebracht voor observatie. Zaterdag werden 79 gezond verklaarde dieren vrijgelaten.
pi_36631288
4/4/06 Dodelijke vogelgriep in Burkina Faso

In Burkina Faso zijn drie gevallen van besmetting met het vogelgriepvirus H5N1 vastgesteld op een pluimveebedrijf in een voorstad van de hoofdstad Ouagadougou. Dat meldt landbouwminister Tiémoko Konaté maandagavond.

Vijfde land
In totaal waren op 13 maart 65 monsters uit verschillende delen van het land naar een laboratorium in Italië opgestuurd. Burkina Faso is het vijfde Afrikaanse land dat door het virus H5N1 getroffen wordt, na Nigeria, Niger, Egypte en Kameroen. De minister riep de bevolking op tot kalmte en waakzaamheid. De haard is geïsoleerd en alle pluimvee op het getroffen bedrijf wordt geruimd, zo luidt het.
pi_36632360
04-04-2006 - Vogelgriep maakt 24e slachtoffer in Indonesië
quote:
JAKARTA - Een achtjarig meisje uit de Indonesische hoofdstad Jakarta is aan de gevolgen van vogelgriep bezweken. Zij is het 24e slachtoffer van de ziekte in het Aziatische land, aldus het Indonesische ministerie van Volksgezondheid dinsdag.
www.ophokken.nl
  woensdag 5 april 2006 @ 13:29:34 #293
89730 Drugshond
pi_36671276
De eerste klapper
quote:
Vogelgriep op Duitse boerderij
Bron : Nu.NL
Uitgegeven: 5 april 2006 13:16
DRESDEN - Voor het eerst is op een Duitse pluimveeboerderij het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1 geconstateerd. De ziekte is gevonden op een boerderij in Saksen, maakte het ministerie van Sociale Zaken van de oostelijke deelstaat woensdag bekend.

Meer volgt...
Ben benieuwd, hoe snel het nu kan gaan.
pi_36694302
vogelgriep in Schotland bij dode zwaan.
pi_36697479
quote:
Katten, maar ook andere dieren als honden en vossen kunnen mogelijk een grotere rol bij de verspreiding van vogelgriep spelen dan tot nu toe gedacht. Een team virologen onder aanvoering van de Rotterdamse expert A. Osterhaus waarschuwt de rol van huisdieren niet langer niet te onderschatten en adviseert maatregelen te nemen.
Hier staat het hele verhaal
pi_36697633
En Nederland zou nog vrij zijn? Nah.. kwestie van tijd dat het bevestigd wordt.
pi_36702205
6/4/06 Weer twee mensen besmet met H5N1 in Egypte

De Egyptische minister van Gezondheid heeft donderdag aangekondigd dat er opnieuw twee mensen zijn besmet met de voor de mens gevaarlijke H5N1-variant van het vogelgriepvirus. In Egypte zijn nu al elf mensen besmet. De nieuwe gevallen zijn volgens minister Hatem al-Gebali een zestienjarig meisje uit Menoufiya en een achtjarig kind uit Qalioubiya.

"Hun toestand is stabiel", zei Abdel Rahmane Chahine, woordvoerder van de minister van Gezondheid. Ook in Vietnam neemt de vrees voor een nieuwe opstoot van H5N1 toe. Het dodelijke virus werd er aangetroffen in meer dan de helft van de stalen die waren genomen bij gesmokkelde kippen uit China. (belga))
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_191274.html?wt.bron=homeHVDN
pi_36793915
Het is alweer eventjes 'rustig'. Geen nieuwe landen, geen grote uitbraken. In mei gaan de kippen weer naar buiten, maar of dat zo slim is?
pi_36796203
geen paniek. Er komt toch geen pandamie enzo.
pi_36846964
11/4/06 Opnieuw Indonesiër besmet met vogelgriep

In Indonesië is opnieuw een mens besmet met het vogelgriepvirus. Het gaat om het 33ste menselijk slachtoffer van de ziekte in het land. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dinsdag bevestigd, aldus de plaatselijke autoriteiten.

Pluimveewerker
Het gaat om een man die in een pluimveebedrijf werkt. Hij wordt momenteel verzorgd in een ziekenhuis in de stad Padang in de provincie West-Sumatra. "De man kwam tijdens zijn werk in contact met enkele zieke kippen", luidde het. Tot nu toe stierven in Indonesië al 24 mensen aan de gevolgen van de vogelgriep, zo blijkt uit officiële gegevens.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_192790.html?wt.bron=homeHVDN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')