abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35813689
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:24 schreef Robin__ het volgende:
bekijk de vergelijking x^2 + 5x = 6 allereerst merk je op dat terugrekenen niet gaat (de eerdere sommen was simpel weg alle x-en naar 1 kant schuiven) dus moet je wel wat andres verzinnen je gaat de vergelijking eerst de vorm ... =0 geven door aan beide kanten 6 af te trekken: x^2 + 5x -6 = 0 vervolgens ga je in het linkerdeel haakjes inbrengen. met behulp van ontbinden in factoren: x^2 + 5x - 6 = (x-6)(x+1)

Je vergelijking is daardoor (x-6)(x+1)=0
Je vergelijking is daardoor echter (x + 6)(x - 1) = 0. Wat zij zegt is onzin, maar als je het had gesnapt was dat het probleem niet geweest. Echter, een (lange) uitleg, maar wel met de goede vergelijking. De uitleg komt eerst, die is ook voor het snappen, dan komt het stukje Truuk, die vooral de truuk uitlegt.

We bekijken x^2 + 5x = 6. Merk op dat x^2 natuurlijk gewoon hetzelfde is als x * x. En 5x is 5 * x. (Dat als allereerste).

Ik neem aan dat je bekend bent met haakjes wegwerken. Dat wil zeggen, als er x*(3 + 5x) staat, dan is dit hetzelfde als x*3 + x*5x. Je vermenigvuldigt die x met alle termen die binnen de haakjes staan. Merk dan op dat je na dat vermenigvuldigen in elke term termen zijn overigens de naam voor de losse 'dingen' in een optelling, dus 3 + 5 + 9 heeft termen 3, 5 en 9, en 3x + 5 heeft termen 3x en 5 dezelfde factorfactor is een onderdeel van een vermenigvuldiging, dus 3x heeft factoren 3 en x aantreft, namelijk 'x'.

Die factor kun je zogezegd weer buiten haakjes halen. Dat is ook wel logisch, want als x(3 + 5x) gelijk is aan 3x + 5x^2, dan moet natuurlijk 3x + 5x^2 ook gelijk zijn aan x(3 + 5x). En inderdaad, door driftig uitschrijven kun je dat oefenen.

Ik hoop dat je bijvoorbeeld inziet dat x(5 + 8x) = 5x + 8x^2, en ook omgekeerd, of dat x^2(6 + 9x) = 6x^2 + 9x^3. En dat je net zogoed in plaats van 4x + 8x^2 ook 4x(1 + 2x) kunt schrijven (die is al wat gemener, want we halen de factor 4x eruit).

In jouw voorbeeld halen ze ook buiten haakjes. De eerste stap begint met:
x^2 + 5x = 6 om te zetten in x^2 +5x - 6 = 0 (dat levert geen problemen). Nu moeten er echter die haakjes gevonden worden. Ik denk dat je wel ziet dat als je (x + 6)(x - 1) uitschrijft, je weer op x^2 + 5x - 6 uitkomt, immers:
(x + 6)(x - 1) = (x + 6)*x + (x + 6)*1 = x*x + 6*x - 1*x - 6 = x^2 +(6 - 1)*x - 6 = x^2 +5x - 6.

Merk op dat we bij die laatste stap in feite weer factoren binnen haakjes brengen, want er zijn twee termen die een 'x' gemeen hebben, dus die kunnen we samenvoegen.

Truuk
De truuk is nu (en dat is het belangrijkste) hoe te herkennen wat je moet doen als je een kwadratische vergelijking hebt, en je die als product van twee sommen (x + a)(x + b) wilt schrijven.
Welnu, laten we eerst de som (x + a)(x + b) uitschrijven, dat geeft:

(x + a)(x + b) = (x + a)x + (x + a)b = x^2 + a*x + x*b + a*b = x^2 + (a + b)*x + a*b

Merk weer hoe we haakjes inbrengen om de twee termen die elk een factor x hebben samen te nemen. Nu komt de truuk, als je een willekeurige vergelijking x^2 + c*x + d hebt, vindt dan twee getallen a en b zodat c = a + b en d = a * b. Daar moet je wellicht even op broeden, maar dat is eigenlijk wat hierboven in die formule staat.

En als we dat dan nu gaan toepassen op jouw formule:
x^2 + 5x -6 = 0.

We zien dat c = 5, en d = -6. Nu wordt het gewoon wat proberen om a en b te vinden meestal, Zeg a = 2, b = 3. Dan a + b = 5, dat klopt, maar a * b = 6, dus dat kan niet kloppen. Sterker nog, we zien aan de -6 dat of a of b wel negatief moet zijn. (Goede truuk om te onthouden, is d negatief, dan is een van a of b ook negatief). Dus, zeg a = -2, dan moet b wel 3 zijn, maar -2 + 3 = 1, dus dat kan ook niet. Enfin, om een al lang verhaal toch iets korter te maken: a = 6 en b = -1. Dit klopt precies, immers 6 *- 1 = -6 en 6 + (-1) = 5.

Dus, je vult nu de linkerkant van die hele vergelijking in, en je krijgt dat in dit geval:
(x + a)(x + b) moet zijn: (x + 6)(x - 1).

Nou, hopelijk is dat na een tijdje oefenen duidelijk genoeg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nekto op 07-03-2006 16:57:14 ]
  dinsdag 7 maart 2006 @ 16:45:47 #103
87694 Robin__
letitredno
pi_35813734
Ik ga even rustig lezen, alvast bedankt
  dinsdag 7 maart 2006 @ 16:52:20 #104
87694 Robin__
letitredno
pi_35813879
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:43 schreef Nekto het volgende:

x^2 + 5x = 6. x^2
Sorry maar hier gaat het al mis.. 6 punt x^2????
  dinsdag 7 maart 2006 @ 16:54:02 #105
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35813924
stap 1: x2 + 5x - 6 = 0
snap je dat?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35813973
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:52 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Sorry maar hier gaat het al mis.. 6 punt x^2????
Die punt is een zins-einde teken daar.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 16:58:45 #107
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814052
in brief
0 = x2 + 5x - 6 = (x + a)(x + b) = x2 + (a + b)x + ab

dus

ab = -6 en
a + b = 5

Rara wat zijn a en b
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:02:40 #108
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814175
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:34 schreef McCarthy het volgende:
x = -6 en x = +1
Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1

en Robin__, ik ben waarschijnlijk niet de geschiktste om het uit te leggen maar ik zal het proberen.

Ik neem aan dat je bekent bent met het buiten haakjes stellen als je deze sommen voor je krijgt. Dus bij een formule 3 (x-2) kan je ook zeggen 3x - 6 (eerst de x maal de 3 die er voor staat, dan de -2 maal de 3 die er voor staat.
Bij een som als (x+3)(x-2) geldt eerst de eerste x maal de tweede x: x2
Dan de eerste x maal de -2: -2x
Dan de +3 maal de eerste x: +3x
Dan de +3 maal de -2: -6.
Bij elkaar is dit x2 - 2x + 3x - 6
oftewel x2 +x -6

Deze methode noemen ze ook wel de papegaaienbek.
De lijntjes tussen de elementen die je moet vermenigvuldigen maken een vorm van een soort pagegaaienbek



Andersom kan het ook. De formule die jij hebt gekregen, x2 +5x -6 is ook te schrijven als (x-6)(x+1). Reken maar na op dezelfde manier als hierboven. Beide formules komen op het zelfde neer.

En nu kan je dus zeggen (x-6)(x+1) = 0. Als a maal b 0 is, betekent dat dat óf a, óf b 0 is.
In dit geval is dus óf (x-6) = 0, óf (x+1) = 0.
En als (x-6) = 0 dan is x dus 6.
Als (x+1) = 0 dan is x -1.

Duidelijk?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:04:21 #109
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814219
welles
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:24 schreef Robin__ het volgende:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen.. maar ik heb ook een vraag

Afgelopen vrijdag een toets van mn wiskunde bijles (om zonder achterstand naar het hbo te kunnen na het mbo) redelijk verkloot, ik dacht dat ik het snapte, niet dus, extra opdrachten gevraagd maar nu zit ik dus vast.

De vraag:

bekijk de vergelijking x^2 + 5x = 6 allereerst merk je op dat terugrekenen niet gaat (de eerdere sommen was simpel weg alle x-en naar 1 kant schuiven) dus moet je wel wat andres verzinnen je gaat de vergelijking eerst de vorm ... =0 geven door aan beide kanten 6 af te trekken: x^2 + 5x -6 = 0 vervolgens ga je in het linkerdeel haakjes inbrengen. met behulp van ontbinden in factoren: x^2 + 5x - 6 = (x-6)(x+1)

Je vergelijking is daardoor (x-6)(x+1)=0

Dat betekent: x - 6 = 0 of x + 1 = 0 En dus zijn de oplossingen x=6 en x=-1
'controleer ze maar'

Ik snap er werkelijk NIETS van.. waar haalt ze die 6 en 1 vandaan en waar is mn x^2 gebleven
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35814284
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:02 schreef Litso het volgende:

[..]

Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1
Ja, maar, in zijn voorbeeld wordt niet juist ontbonden. Als de vergelijking x^2 + 5x - 6 is, dan is de ontbinding niet (x - 6)(x + 1), maar (x + 6)(x - 1). Als de ontbinding (x - 6)(x + 1) is, dan is de vergelijking echter x^2 -5x -6.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:08:09 #111
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814297
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:07 schreef Nekto het volgende:

[..]

Ja, maar, in zijn voorbeeld wordt niet juist ontbonden. Als de vergelijking x^2 + 5x - 6 is, dan is de ontbinding niet (x - 6)(x + 1), maar (x + 6)(x - 1). Als de ontbinding (x - 6)(x + 1) is, dan is de vergelijking echter x^2 -5x -6.
Ah, overheen gezien
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:09:24 #112
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814342
Kijk nou eens goed naar de bold gemaakte vergl modje van me
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:10:58 #113
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814387
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:02 schreef Litso het volgende:

[..]

Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1

en Robin__, ik ben waarschijnlijk niet de geschiktste om het uit te leggen maar ik zal het proberen.

Ik neem aan dat je bekent bent met het buiten haakjes stellen als je deze sommen voor je krijgt. Dus bij een formule 3 (x-2) kan je ook zeggen 3x - 6 (eerst de x maal de 3 die er voor staat, dan de -2 maal de 3 die er voor staat.
Bij een som als (x+3)(x-2) geldt eerst de eerste x maal de tweede x: x2
Dan de eerste x maal de -2: -2x
Dan de +3 maal de eerste x: +3x
Dan de +3 maal de -2: -6.
Bij elkaar is dit x2 - 2x + 3x - 6
oftewel x2 +x -6

Deze methode noemen ze ook wel de papegaaienbek.
De lijntjes tussen de elementen die je moet vermenigvuldigen maken een vorm van een soort pagegaaienbek

[afbeelding]

Andersom kan het ook. De formule die jij hebt gekregen, x2 +5x -6 is ook te schrijven als (x-6)(x+1). Reken maar na op dezelfde manier als hierboven. Beide formules komen op het zelfde neer.

En nu kan je dus zeggen (x-6)(x+1) = 0. Als a maal b 0 is, betekent dat dat óf a, óf b 0 is.
In dit geval is dus óf (x-6) = 0, óf (x+1) = 0.
En als (x-6) = 0 dan is x dus 6.
Als (x+1) = 0 dan is x -1.

Duidelijk?
zal ik het maar overnemen want dit gaat didactisch gezien helemaal fout
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:11:38 #114
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814412
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:10 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zal ik het maar overnemen want dit gaat didactisch gezien helemaal fout
Jaja, ik heb het al gezien, maar de rest van wat ik vertel klopt toch aardig of niet?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35814508
Als ze maar ook weten dat de 'papegaaiebek' normaliter 'ontbinden in factoren' wordt genoemd, dan vind ik het best. Ik heb mensen gezien die je glazig aankeken als je ze vroeg naar de afgeleide van f(x), en alleen f-accent snapten.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:15:18 #116
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814537
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:11 schreef Litso het volgende:

[..]

Jaja, ik heb het al gezien, maar de rest van wat ik vertel klopt toch aardig of niet?
ik zei alleen dat het didactisch gezien niet echt handig is
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:16:02 #117
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814564
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:14 schreef Nekto het volgende:
Als ze maar ook weten dat de 'papegaaiebek' normaliter 'ontbinden in factoren' wordt genoemd, dan vind ik het best. Ik heb mensen gezien die je glazig aankeken als je ze vroeg naar de afgeleide van f(x), en alleen f-accent snapten.
Ach, als je maar weet hoe het werkt
Als je er in geïnteresseerd bent of van plan er verder mee te werken is het wel zo handig als je dat weet inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liefst na hun examen niks meer met wiskunde te maken willen hebben
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:16:21 #118
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814575
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik zei alleen dat het didactisch gezien niet echt handig is
Want?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:16:29 #119
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814579
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:14 schreef Nekto het volgende:
Als ze maar ook weten dat de 'papegaaiebek' normaliter 'ontbinden in factoren' wordt genoemd, dan vind ik het best. Ik heb mensen gezien die je glazig aankeken als je ze vroeg naar de afgeleide van f(x), en alleen f-accent snapten.
omfg
anders onthouden ze het niet of zo?

dat het eigenlijk de regel x(y + z) = xy + xz is wordt ze ook al niet verteld
onderwijs in NEderland
allemaal de schuld van de PvdA
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35814587
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:16 schreef Litso het volgende:
maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liefst na hun examen niks meer met wiskunde te maken willen hebben
Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:16:51 #121
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814588
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:16 schreef Litso het volgende:

[..]

Want?
papagaaienregels en zo
da's niks
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:17:14 #122
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814605
die van mij
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:58 schreef McCarthy het volgende:
in brief
0 = x2 + 5x - 6 = (x + a)(x + b) = x2 + (a + b)x + ab

dus

ab = -6 en
a + b = 5

Rara wat zijn a en b
versus die van jou
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:02 schreef Litso het volgende:

[..]

Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1

en Robin__, ik ben waarschijnlijk niet de geschiktste om het uit te leggen maar ik zal het proberen.

Ik neem aan dat je bekent bent met het buiten haakjes stellen als je deze sommen voor je krijgt. Dus bij een formule 3 (x-2) kan je ook zeggen 3x - 6 (eerst de x maal de 3 die er voor staat, dan de -2 maal de 3 die er voor staat.
Bij een som als (x+3)(x-2) geldt eerst de eerste x maal de tweede x: x2
Dan de eerste x maal de -2: -2x
Dan de +3 maal de eerste x: +3x
Dan de +3 maal de -2: -6.
Bij elkaar is dit x2 - 2x + 3x - 6
oftewel x2 +x -6

Deze methode noemen ze ook wel de papegaaienbek.
De lijntjes tussen de elementen die je moet vermenigvuldigen maken een vorm van een soort pagegaaienbek

[afbeelding]

Andersom kan het ook. De formule die jij hebt gekregen, x2 +5x -6 is ook te schrijven als (x-6)(x+1). Reken maar na op dezelfde manier als hierboven. Beide formules komen op het zelfde neer.

En nu kan je dus zeggen (x-6)(x+1) = 0. Als a maal b 0 is, betekent dat dat óf a, óf b 0 is.
In dit geval is dus óf (x-6) = 0, óf (x+1) = 0.
En als (x-6) = 0 dan is x dus 6.
Als (x+1) = 0 dan is x -1.

Duidelijk?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:18:29 #123
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814643
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:16 schreef McCarthy het volgende:

[..]

papagaaienregels en zo
da's niks
Voor iemand die van deze som al geen hout snapt en zich afvraagt waar zijn kwadraat heen is kan ik me voorstellen dat diegene ook niet al teveel aan jouw post heeft.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:20:18 #124
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814698
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:16 schreef Nekto het volgende:

[..]

Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen wiskunde, ik ben zelf meer een bètamens dan wat anders. Ik zie ook wel degelijk het nut in van wiskunde, ook voor later. Maar als iemand het ontbinden in factoren nou eenmaal makkelijker begrijpt door de naam papegaaienbek te gebruiken denk ik dat je beter gelukkig kan zijn dat hij weet hoe hij het toe moet passen dan zeuren dat hij de goede naam niet gebruikt
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:21:40 #125
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814747
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:18 schreef Litso het volgende:

[..]

Voor iemand die van deze som al geen hout snapt en zich afvraagt waar zijn kwadraat heen is kan ik me voorstellen dat diegene ook niet al teveel aan jouw post heeft.
ik stel voor dat we dan thabit op hem af sturen
enes kijken hoe dat uitpakt.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:22:23 #126
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35814773
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:20 schreef Litso het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen wiskunde, ik ben zelf meer een bètamens dan wat anders. Ik zie ook wel degelijk het nut in van wiskunde, ook voor later. Maar als iemand het ontbinden in factoren nou eenmaal makkelijker begrijpt door de naam papegaaienbek te gebruiken denk ik dat je beter gelukkig kan zijn dat hij weet hoe hij het toe moet passen dan zeuren dat hij de goede naam niet gebruikt
toch lijkt me dit makkelijker
x(y + z) = xy + xz
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:25:15 #127
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35814871
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:22 schreef McCarthy het volgende:

[..]

toch lijkt me dit makkelijker
x(y + z) = xy + xz
Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten). Maar misschien is wat extra uitleg eromheen wel handig. Misschien ook niet. We merken het wel als hij nog reageert
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:32:27 #128
87694 Robin__
letitredno
pi_35815067
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:55 schreef Nekto het volgende:

[..]

Die punt is een zins-einde teken daar.


En wow wat een reacties verder Nekto heel erg bedankt voor je uitleg, al werd ik er wat draaiering van

Even een check, ik ben al aan de volgende som begonnen en wil even weten of ik goed onderweg ben

Los op: x^2 + x = 4x + 28

x^2 + x = 4x + 28 (-4x)
x^2 -3x = 28 (-28)
x^2 -3x - 28 = 0


Dan uit nekto's verhaal het a+b=c en a*b=d

a+b = c (-3)
axb = d (-28)

wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje

Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:42:10 #129
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35815337
Ik had die lange reply van Nekto helemaal gemist

Maar mooi dat het nu wil lukken
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:44:15 #130
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35815386
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:32 schreef Robin__ het volgende:

[..]



En wow wat een reacties verder Nekto heel erg bedankt voor je uitleg, al werd ik er wat draaiering van

Even een check, ik ben al aan de volgende som begonnen en wil even weten of ik goed onderweg ben

Los op: x^2 + x = 4x + 28

x^2 + x = 4x + 28 (-4x)
x^2 -3x = 28 (-28)
x^2 -3x - 28 = 0


Dan uit nekto's verhaal het a+b=c en a*b=d

a+b = c (-3)
axb = d (-28)

wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje

Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
Beetje puzzelen kom je er wel. Als het beide een negatief getal weet je wel dat van a en b eentje negatief is, en eentje positief. In dit geval is het -7 en 4.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35815408
Als je het linkerdeel tussen haakjes gaat zetten, wil je 2 getallen hebben op zo'n manier, dat als je ze optelt, je het getal wat voor de x staat hebt, en vermenigvuldigt, het enkele getal...

Dus in dit geval wil je 2 getallen hebben die: opgeteld 5 en vermenigvuldigt -6 zijn...
dus -1 en 6 zijn geschikt...

Werk (x-6)(x+1) maar eens uit, haal de haakjes maar weer weg, en je hebt (als het goed is) je eerste vergelijking weer
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:45:13 #132
87694 Robin__
letitredno
pi_35815415
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef Litso het volgende:

[..]

Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten). Maar misschien is wat extra uitleg eromheen wel handig. Misschien ook niet. We merken het wel als hij nog reageert
Ik ben goed voor een aardige discussie zie ik

Ik ben wel bekend met het papagaaienbek verhaal (vorig jaar ergens) en mn natuurkunde leraar heeft ooit tussen neus en lippen door gemeld dat dat hetzelfde is als 'x(y + z) = xy + xz' Maar de toepassing op deze manier, 2 sets haakjes achter elkaar = 0 is in de les iniedergeval nooit behandeld.. er is eigenlijk gewoon helemaal niets uitgelegd (das nieuw ofzo? en in een lokaal met geluidsniveau kinderboerderij op vrijdag middag 3 uur lukt het mij ook echt niet zelf een nutige vraag te formuleren.. de helft van de aanwezigen (vrijwillig) komt alleen zodat ze niet op stage hoeven te zijn maar kunnen lullen met klasgenoten)
pi_35815709
De meesten denken dat het ze niet duidelijker wordt als ze de toepassing van het distributiviteitsaxioma x(y + z) = x*y + x*z wordt uitgelegd. Maar dat komt eigenlijk vooral door de naam en de onwil. Want feitelijk is het dat gewoon. En distributiviteit komt op allerhande plekken terug in de wiskunde.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:59:10 #134
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35815775
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef Litso het volgende:

[..]

Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten).
wat studeer je dan?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 18:11:27 #135
87694 Robin__
letitredno
pi_35816102
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:56 schreef Nekto het volgende:
distributiviteitsaxioma
Dat woord uitgesproken door mijn wiskunde lerares lijkt me zwaar humor

Ik blijf dit topic zeker volgen, misschien steek ik er nog wat van op, of kan ik zelf eens iemand helpen, al gaan de meeste vragen hier mij voorlopig zwaar de pet te boven. Ik volg trouwens een opleiding werktuigbouwkunde, mbo, niv 4, 3e jaar. Dit jaar alleen maar een of ander competentie gestuurd bullshit project en sporadisch een les pneumatiek of autocad. Op vrijdag middag dus 2 uur natuurkunde en 2 uur wiskunde voor hbo doorstroom.. en schijnbaar is de tijd dat ik lekker achterover kan leunen en toch goede cijvers halen nu toch voorbij (ben er zowaar een beetje blij om )

Thanks voor de uitleg
  dinsdag 7 maart 2006 @ 18:17:36 #136
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35816268
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:59 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat studeer je dan?
Digitale Communicatie. Ik vind wiskunde wel interessant maar ik ben er niet super goed in.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  woensdag 8 maart 2006 @ 13:23:23 #137
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_35842356
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:32 schreef Robin__ het volgende:

[..]

a+b = c (-3)
axb = d (-28)
Omdat de vermenigvuldiging ' x ' teveel lijkt op de variabele x, vriendelijk doch dringend het verzoek het de vermenigvuldigings ' x ' niet te gebruiken. axb betekent a vermenigvuldigd met x vermenigvuldigd met b. Jij bedoelt ab.
quote:
wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje
Wat bedoel je met ' (x a)(x b) = 0 '. Het lijkt allemaal onbelangrijk, maar netjes werken in de wiskunde is erg belangrijk. Alles heeft een betekenis, dus wees precies.
quote:
Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
abc-formule: x1,2=(-b±SQR(b2-4ac))/2a
Uitgaande van x2 -3x - 28 = 0 geeft dit
a=1
b=-3
c=-28
Invullen levert dan
x1,2=(3±SQR(9-(-112)))/2
x1,2=(3±11)/2
x1=(3-11)/2=-4 en x2=(3+11)/2=7
pi_35844366
De abc- of wortelformule leidt vaak tot dom toepassen. (En is zeker niet altijd sneller.) Ik heb vaak wel esthetische voorkeuren voor ontbinden, en daar zie je ook sneller dat het goed is.
pi_35846498
x^2 + 5x - 6 = (x-6)(x+1)

Je gebruikt hier de volgende regel, die alleen bij tweedegraads vergelijkingen werkt.

Je hebt de vorm x^2 + Qx - P
Nu moet je 2 getallen vinden, die opgeteld Q zijn, en vermenigvuldigd P. Als het goed is, is dit de regel. Waarom het zo is, vraag het me niet, dat is gewoon zo :p
Dus bij jou moet je 2 getallen vinden, die opgeteld 5 zijn, en vermenigvuldigd -6.

Beetje puzzelen, en dan kom je op -1 en 6
-1 * 6 = -6
-1 + 6 = 5

Je vergelijking is daardoor (x-6)(x+1)=0

Hier vermenigvuldig je 2 getallen met elkaar, die dan 0 zijn.
Dat kan alleen maar als 1 van die 2 getallen nul is.
Dus
x - 6 = 0
of
x + 1 = 0
x is dus 6 of -1.
En dat klopt, dat zie je ook als je 'm plot in je rekenmachine...

Ik hoop dat je een beetje geholpen bent

__
Zoo, dan had ik zelf ook nog een vraag

Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_35846695
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 15:16 schreef Market_Garden het volgende:
Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig


Erg goed boek. Goed leesbaar voor leken, tevens zeer interessant voor vakmensen.
pi_35846769
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 15:16 schreef Market_Garden het volgende:

En dat klopt, dat zie je ook als je 'm plot in je rekenmachine...
quote:
Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig
Ik neem aan dat je dit bewijs van Ivan Niven hebt gevonden.

Dat is een elegant bewijs, ik heb het ooit gesnapt (was volgens mij ook niet zo moeilijk), maar het helemaal uittypen, dat wordt me te veel werk, dus zeg waar je vastloopt. Let op de notatie f<sup>(2)</sup> betekent de tweede afgeleide van f, etc. (De rest lijkt me wel duidelijk).

Onderstaand boek bevat ook een goed volgbaar bewijs van de irrationaliteit van Pi (en nog andere elegante bewijzen):



[ Bericht 11% gewijzigd door Nekto op 08-03-2006 15:43:15 ]
pi_35852893
Wiskunde - primitiveren:

Omdat ik de oppervlakte moet uitrekenen van een bepaald gedeelte onder een grafiek, heb ik een integraal opgesteld. Om die integraal op te lossen moet ik de volgende functie primitiveren:

f(x) = 100 * 0,998x

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen en wat de uitkomst is? Ik heb zelf wel wat zitten klungelen, maar op het goede antwoord kwam ik niet.
Bedankt alvast !
Woei!
pi_35853301
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Floriz87 het volgende:
Wiskunde - primitiveren:

Omdat ik de oppervlakte moet uitrekenen van een bepaald gedeelte onder een grafiek, heb ik een integraal opgesteld. Om die integraal op te lossen moet ik de volgende functie primitiveren:

f(x) = 100 * 0,998x

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen en wat de uitkomst is? Ik heb zelf wel wat zitten klungelen, maar op het goede antwoord kwam ik niet.
Bedankt alvast !
Als je een exponent differentieert met als grondgetal ongelijk aan e krijg je: f(x) = g^x -> f'(x) = ln(g).g^x

Vang die ln(g) op en je hebt je primitieve.
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
pi_35853460
Haha, sorry, maar khad echt een hele domme fout gemaakt. Ik had de primitieve wel goed, de fout zat ergens anders. Mijn excuses .
De primitieve is btw: F(x) = ( 100 / ln0,998 ) * 0,998^x

Bedankt iig!
Woei!
pi_35855234
Nog even over mijn experiment met insuline.

Ik heb dus insuline, 3 ml geregeld. Die gaan we onder andere samenvoegen met pepsine en dan gaan we bij de drie stoffen die we dan hebben kijken hoe ze uitlopen bij papierchromotografie.
Ik wil dus gaan aantonen dan insuline wordt aangetast door het maagsap.

Dus 1x bij insuline, 1x bij pepsine en HCL en 1x bij insuline met pepsine en HCL.

Ik zit alleen met 2 vraagjes. Ik heb 3 ml, dat is voor insuline best veel, maar kan ik daar wel papierchromotografie mee doen? Of moet ik het dan eerst verdunnen?

En welke loopvloeistof moet ik nemen? Alvast erg bedankt

[ Bericht 7% gewijzigd door WyBo op 08-03-2006 20:37:50 ]
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:02:45 #146
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_35857979
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:20 schreef Nekto het volgende:
De abc- of wortelformule leidt vaak tot dom toepassen. (En is zeker niet altijd sneller.) Ik heb vaak wel esthetische voorkeuren voor ontbinden, en daar zie je ook sneller dat het goed is.
In de praktijk zijn de oplossingen zeer zelden gehele getallen. Formules gebruik je juist om dom toe te passen. Je moet nadenken over welke formule je moet toepassen.
pi_35871347
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:57 schreef WyBo het volgende:
Nog even over mijn experiment met insuline.

Ik heb dus insuline, 3 ml geregeld. Die gaan we onder andere samenvoegen met pepsine en dan gaan we bij de drie stoffen die we dan hebben kijken hoe ze uitlopen bij papierchromotografie.
Ik wil dus gaan aantonen dan insuline wordt aangetast door het maagsap.

Dus 1x bij insuline, 1x bij pepsine en HCL en 1x bij insuline met pepsine en HCL.

Alleen welke loopvloeistof moet ik nemen? Met ammonia of is loopvloeistof met ethanol of alcohol beter? Alvast erg bedankt
Niemand die mij kan of wil helpen?
pi_35872001
Pfff, ik zit even te denken, misschien dat je op chemieforum.nl meer respons krijgt, ik weet hier verder ook niet zoveel vanaf..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_35881487
Iemand enig idee hoe ik dit vereenvoudig?

http://img417.imageshack.us/my.php?image=sommetje4uu.jpg
Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
Woei!
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:39:18 #150
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35883015
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:54 schreef Floriz87 het volgende:
Iemand enig idee hoe ik dit vereenvoudig?

http://img417.imageshack.us/my.php?image=sommetje4uu.jpg
Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
Een noob-bui? Jij komt hier met de huiswerkvraag, dus is het logisch dat je er zelf ook even wat energie in steekt. Ik snap de vraag nu iig niet, dus misschien is het verstandig dat je zelf even uitzoekt hoe je dit wat beter kan formuleren?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35883113
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:54 schreef Floriz87 het volgende:
Iemand enig idee hoe ik dit vereenvoudig?

http://img417.imageshack.us/my.php?image=sommetje4uu.jpg
Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
  • Onder een noemer brengen
  • Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

    Dus, zorg eerst dat je in de noemer van de grote breuk eens één breuk in plaats van een som krijgt, en deel dan.
  • pi_35884772
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 16:39 schreef Litso het volgende:

    [..]

    Een noob-bui? Jij komt hier met de huiswerkvraag, dus is het logisch dat je er zelf ook even wat energie in steekt. Ik snap de vraag nu iig niet, dus misschien is het verstandig dat je zelf even uitzoekt hoe je dit wat beter kan formuleren?
    Ik bedoel te zeggen dat ik het inzicht vandaag ff mis. Zit er nu al tijd mee, maar krijg hem niet opgelost. Duidelijker geformuleerd krijg ik hem denk ik niet. Misschien als ik hem uitteken en vervolgens inscan . Geen idee hoe ik dat met de computer moet doen...

    Maar reactie op de post hiervoor: Inderdaad zag ik dat nu net dus ook. Maar ik krijg er niet eens een normale breuk van. Je kan die 1 toch niet zomaar bij die teller optellen? Want wil je breuken op kunnen tellen, dan moet wel de noemer gelijk zijn. En kheb geen idee hoe ik die gelijk moet krijgen.
    Woei!
    pi_35884836
    Teller en noemer vermenigvuldigen met hetzelfde. En 1 = 1/1 = a/a = (b+q)/(b+q) = patat/patat.
      donderdag 9 maart 2006 @ 19:03:27 #154
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35887439
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 16:41 schreef Nekto het volgende:
  • Onder een noemer brengen
  • Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.
  • Snap niet hoe je met die hints wat kunt doen hier.
    Het makkelijkste is denk ik het eenheidselement gebruiken: x*1 = x. Als je met 1 vermenigvuldigt, verandert de breuk niet. Vermenigvuldig met (1+x)/(1+x). Dat doe je door zowel teller als noemer ermee te vermenigvuldigen. Pas distributiviteit goed toe in de noemer, en je bent klaar.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 9 maart 2006 @ 19:14:20 #155
    88849 Extend
    Nee vast niet...
    pi_35887778
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 19:03 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Snap niet hoe je met die hints wat kunt doen hier.
    Het makkelijkste is denk ik het eenheidselement gebruiken: x*1 = x. Als je met 1 vermenigvuldigt, verandert de breuk niet. Vermenigvuldig met (1+x)/(1+x). Dat doe je door zowel teller als noemer ermee te vermenigvuldigen. Pas distributiviteit goed toe in de noemer, en je bent klaar.
    Werd toch net ook gezegd?
      donderdag 9 maart 2006 @ 19:19:14 #156
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35887935
    quote:
    Werd toch net ook gezegd?
    Waar precies? "En 1 = 1/1 = a/a = (b+q)/(b+q) = patat/patat." komt erg uit de lucht vallen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_35888714
    Eendere methode komt (vrijwel) op hetzelfde neer. Doch, als hij de ene uitleg wel snapt, maar de andere niet, dan kan dat alleen maar baatzaam zijn.
    pi_35895058
    Nee, de hints zijn iets te ingewikkeld. Ik zal het morgen wel even aan mijn wiskundeleraar vragen, het is wat moeilijk alles uit te schrijven zoals ik het gedaan heb. Anders hadden jullie even aan kunnen wijzen waar het fout ging.
    Bedankt iig, kheb weer wat inzichten opgedaan .
    Woei!
    pi_35895980
    Goed, er zijn verschillende mogelijkheden… ik zal eens een ASCII-art oplossing aanreiken.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    -------
         1
    1 + ---
        1+x


    De ‘noemer’ onder een noemer brengen:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    --------
    1+x    1
    --- + ---
    1+x   1+x


    Wat gelijk is aan:


    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    --------
    2+x
    ---
    1+x


    Delen door een breuk, vermenigvuldigen met het omgekeerde:

    1
    2
    3
        1+x
    ----------
    (1+x)(2+x)


    Dus: 1/(2+x)

    Anders:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    -------
         1
    1 + ---
        1+x


    Breng van de noemer van de teller (i.e. 1/1+x bovenin) direct in de noemer:

    1
    2
    3
    4
    [code]
       1
    -------
    1+x  + 1


    Is ook 1/(2+x)
    pi_35898206
    Je wordt bedankt! Erg overzichtelijk! Nu weet ik gelijk hoe voortaan formules kan 'digitaliseren'. Bovendien snap ik de vereenvoudiging ook nog eens !
    Woei!
      donderdag 9 maart 2006 @ 23:58:51 #161
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_35898333
    quote:
    Endotherme reacties

    Hoe komt het dat als je barium….. en ammonium……. met elkaar mengt dat het kouder wordt!!!?????!!??!?!?!?!?!

    De antwoord op die vraag is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Nee? Nee, nauw misschien toch wel.

    In oplossing gaan is niet echt een chemische reactie, dus als je echt een reactie wilt blijven alleen processen waarbij een gas vrijkomt over.....

    Het “ontstaan” of “verdwijnen” van warmte kan je uitleggen met de begrippen enthalpie en entropie.
    Wat houd dit in? Enthalpie staat voor de hoeveelheid energie die door de molecuul is opgenomen.

    Entropie is een maat voor de wanorde in een systeem
    Dat betekend dus dat entropie staat voor hoe ordelijk je moleculen gerangschikt zijn, dus of ze in een mooi rooster zitten of lekker door elkaar aan ’t zweven zijn. Zeg maar hoe groter de ruimte tussen de moleculen hoe groter de entropie.

    Men heeft ook ooit de deze mooie formule bedacht: ΔG= ΔH – TΔS

    Bij een spontaan endotherm proces zal de G altijd afnemen, in een endotherme reactie neemt de enthalpie(ΔH) toe, vind je ’t gek, de energie moet toch ergens naartoe. Dus ΔG is negatief, ΔH is positief, dus moet TΔS wel heel positief zijn, namelijk (│ΔG+ΔH│)

    Dat is allemaal wel mooi en aardig maar wat is die TΔS dan? De T staat voor temperatuur in kelvin en ΔS staat voor de entropie. Aangezien er zoiets bestaat als ’t absolute nulpunt moet T wel positief zijn en dus is ΔS ook positief.

    Dat verklaart ook waarom de stoffen kouder worden als er een gas vrij komt. “Echt waar?? Vertel eens waarom dan?”

    Kijk de beginstoffen waren allemaal zouten, die zitten allemaal netjes in kristalroosters, de Entropie is dus laag. Maar als ze met elkaar reageren dan veranderen ze in gassen, vloeistoffen en zouten. Dus van 2 geordende stoffen ga je naar meerdere ongeordende stoffen ΔH neemt toe, denk aan de vanderwaals bindingen die verbroken moeten worden, dat kost ook energie.ΔS neemt toe, je gaat namelijk van een geordende zaak naar een warboel. Omdat de T min of meer constant is en ΔS heel groot is zal er dus veel energie worden opgenomen uit de omgeving en wordt ’t dus kouder.
    Is de inhoud een beetje goed van dit stukje tekst, of staat er echt grote fouten in. Jullie hoeven niet te kijken naar spelfouten e.d.
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_35922153
    " Zeg maar hoe groter de ruimte tussen de moleculen hoe groter de entropie." ? Da's toch echt niet waar. De entropie is gedefinieerd als S=k*log(O), waarbij O je vertelt op hoeveel manieren je de verzameling kunt rangschikken. Een evenwicht komt dan overeen met een maximale entropie.

    Ik weet trouwens niet waar het stukje voor bedoelt is, maar je schrijfstijl laat nogal te wensen over, voor het geval je het hebt geschreven om anderen het uit te leggen
    pi_35957038
    Ik moet voor Scheikude P.O. een practicum doen. We moeten dus een Ester maken..
    De stof die ik moet maken is 2-propylmethanoaat. Dit geeft toch deze reactie...
    propanol + methaanzuur >>> 2-propylmethanoaat + water
    (evenwichtsreactie)
    Klopt dit?
    pi_35959260
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 23:55 schreef Crazykill het volgende:
    Ik moet voor Scheikude P.O. een practicum doen. We moeten dus een Ester maken..
    De stof die ik moet maken is 2-propylmethanoaat. Dit geeft toch deze reactie...
    propanol + methaanzuur >>> 2-propylmethanoaat + water
    (evenwichtsreactie)
    Klopt dit?
    tvp, antwoord volgt
      zondag 12 maart 2006 @ 13:04:36 #165
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35963269
    quote:
    Ik moet voor Scheikude P.O. een practicum doen. We moeten dus een Ester maken..
    De stof die ik moet maken is 2-propylmethanoaat. Dit geeft toch deze reactie...
    propanol + methaanzuur >>> 2-propylmethanoaat + water
    (evenwichtsreactie)
    Bij propanol weet je niet waar de alcoholgroep zit, de naam is dus niet volledig. Verder ziet het er goed uit.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_35965324
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 13:04 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Bij propanol weet je niet waar de alcoholgroep zit, de naam is dus niet volledig. Verder ziet het er goed uit.
    Hoe bedoel je ?

    Oja, hoe kan ik berekenen hoeveel propanol en methaanzuur ik nodig heb om 2mL ester (2-propylmethanoaat) te krijgen?
      zondag 12 maart 2006 @ 15:02:39 #167
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35965646
    quote:
    Hoe bedoel je ?
    De alcoholgroep kan zowel aan een de middelste C (2-propanol) als aan een C aan de zijkant (1-propanol) zitten. In dit geval wil je methanoaat aan de middelste C hebben, dus kies je voor 2-propanol.
    quote:
    Oja, hoe kan ik berekenen hoeveel propanol en methaanzuur ik nodig heb om 2mL ester (2-propylmethanoaat) te krijgen?
    Weet je zeker dat de ester vloeibaar is, dat je hem in mL meet? Zoja, dan heb je de dichtheid nodig om naar massa te gaan. Via massa kun je via molaire massa naar aantal mol.
    Als het om een ester in oplossing gaat, heb je de gewenste molariteit nodig om bij mol te komen.
    Als je het aantal mol 2-propylmethanoaat weet, neem ik aan dat je de rest zelf weer kunt
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_35966953
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 15:02 schreef GlowMouse het volgende:
    Weet je zeker dat de ester vloeibaar is, dat je hem in mL meet? Zoja, dan heb je de dichtheid nodig om naar massa te gaan. Via massa kun je via molaire massa naar aantal mol.
    Als het om een ester in oplossing gaat, heb je de gewenste molariteit nodig om bij mol te komen.
    Als je het aantal mol 2-propylmethanoaat weet, neem ik aan dat je de rest zelf weer kunt
    Uhmm ja, dat zei de leraar wel

    C4H8O2
    dichtheid = 0.904
    Volume = 2 ML
    M = 2*0,904 = 1,808 gram

    Mol. massa = 88.106
    aantal mol = 1,808 / 88.106 =0.020 mol


    C3H8O+HCOOH >>> C4H8O2+H2O

    mol massa:
    C3H8O = 60.09
    HCOOH = 46.02

    Uhmm hier zit ik dus vast, ik snap niet zo goed hoe je dan die 2mL kunt krijgen.. (ik begrijp deze onderwerp niet zo goed )

    (Je hoeft die berekening niet te doen voor me hoor alleen ff uitleggen hoe ik het moet doen )
      zondag 12 maart 2006 @ 15:53:45 #169
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35967167
    Hier en daar missen wat eenheden, maar ik ga er even vanuit dat al je berekeningen tot nu toe kloppen.

    Je zei al dat het om een evenwichtsreactie ging. De volgende stap is daarom het opstellen van de evenwichtsvoorwaarde. Je hebt daarbij de evenwichtsconstante nodig. Daarna is het een kwestie van oplossen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_35967708
    Is er geen andere manier om het te berekenen, want ik heb de evenwichtsconstante niet. :

    Edit: De Kz van HCOOH staat wel in Binas, maar kan ik die ook gebruiken?



    [ Bericht 17% gewijzigd door Crazykill op 12-03-2006 16:20:32 ]
      zondag 12 maart 2006 @ 16:23:50 #171
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35968178
    quote:
    Is er geen andere manier om het te berekenen, want ik heb de evenwichtsconstante niet.
    In enkele gevallen wel, maar hier lijkt me het lastig. Je kunt alleen aan evenwichten rekenen als je de evenwichtsconstante hebt. Zonder die constante kun je er wel aan rekenen, maar dan moet je het evenwicht verstoren door een beginstof weg te nemen. Omdat je C4H8O2 over wilt houden, zou dat water zijn.
    Een andere manier is om dmv de temperatuur de evenwichtsreactie toch zoveel mogelijk naar rechts te laten verlopen, maar je weet dan niet of de reactie voor 5 of voor 99% verloopt.
    quote:
    Edit: De Kz van HCOOH staat wel in Binas, maar kan ik die ook gebruiken?
    Nee.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_35968774
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 16:23 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    In enkele gevallen wel, maar hier lijkt me het lastig. Je kunt alleen aan evenwichten rekenen als je de evenwichtsconstante hebt. Zonder die constante kun je er wel aan rekenen, maar dan moet je het evenwicht verstoren door een beginstof weg te nemen. Omdat je C4H8O2 over wilt houden, zou dat water zijn.
    Een andere manier is om dmv de temperatuur de evenwichtsreactie toch zoveel mogelijk naar rechts te laten verlopen, maar je weet dan niet of de reactie voor 5 of voor 99% verloopt.
    Ja inderdaad, we moeten zoutzuur toevoegen waardoor water word ontrokken. Dus de evenwicht gaat naar rechts waardoor we de ester overhouden.

    Maar ik dacht dus...
    De verhouding is 1:1
    C3H8O + HCOOH >>>> C4H8O2 + H2O
    0,020 mol C4H8O2 had ik nodig
    Dus C3H8O en HCOOH moeten ook 0,020 mol zijn.
    Als ik dan uitreken hoeveel gram 0,020 mol C3H8O en HCOOH zijn, dan weet ik toch hoeveel ik nodig heb? Of klopt dit niet?
      zondag 12 maart 2006 @ 17:10:35 #173
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35969489
    Dat klopt.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_35971117
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 17:10 schreef GlowMouse het volgende:
    Dat klopt.
    Thnx voor je hulp/moeite !
    pi_35991082


    Ik heb ff een klein vraagje waar ik niet helemaal uitkom.

    We laten een bal op de tafel vallen, waarvandaan deze wordt teruggekaatst. De tijd tot de volgende impact is dan:

    t = (2 v) / g,

    met v de snelheid en g de gravitatieversnelling. Stellen we nu g=1/2, dan kunnen we de stuiterende bal modelleren dmv de volgende afbeelding:

    t -> t + v
    v -> a v,

    waarbij a een parameter is met 0 < a < 1.

    Dit is de beginsituatie en dit is mij volkomen duidelijk. Heb hier al wat aan gerekend (dekpunten enzo) en dat lukt allemaal wel. Maar nu verandert er het volgende aan de situatie.

    Nu laten we de bal vallen op een oppervlak dat periodiek aangedreven wordt. Het tafelblad blijft loodrecht op de verticale as, maar beweegt nu op en neer volgens -B*sin(t). Stel nu c = (1+a)*B.

    Laat nu zien dat deze nieuwe situatie gemodelleerd kan worden door de afbeelding:

    t -> t + v
    v -> av - c*cos(t+v)

    Volgens mij is dit niet zo moelijk, maar ik zie gewoonweg niet waarom dit zo is.

    Wie helpt me uit de brand?
    Theories come and theories go. The frog remains
    pi_35998882
    hier een vraagje:
    {a1,a2,a3,...,an} en {b1,2,b3,..bn}

    two sets of real numbers. Find a necessary and (a) sufficient condition for {a1,a2,a3,...,an} and {b1,2,b3,..bn}
    such that there are real numbers A and B with
    (a1x+b1)²+(a2x+b2)²+...+(anx+bn
    =(Ax+B)²
    voor all values of x.

    Het lijkt me sterk dat deze vraag veel te maken heeft met de vraag:
    toon aan dat:
    a²+b²+c²+d²=ab+bc+cd+ad
    slechts en slechts als a=b=c=d
    deze vraag is niet moeilijk te beantwoorden:
    a²+b²+c²+d²=ab+bc+cd+ad ==> 2(a²+b²+c²+d²)=2(ab+bc+cd+ad)
    dan krijg je iets van (a-b)²+(b-c)²...=0 dan is a=b, b=c,c=d,d=a dus a=b=c=d.

    De 2e vraag is een geval van de algemene vraag1.
    verlegen :)
    pi_35998929
    hoe kan hiermee beginnen.
    verlegen :)
    pi_35999033
    Haakjes uitwerken is een vrij directe manier die hier wel werkt. Een andere manier is opmerken dat (Ax+B)2 een nulpunt in R heeft mits A niet nul is.

    [ Bericht 79% gewijzigd door thabit op 13-03-2006 19:17:38 ]
    pi_35999088
    De vraag is wel slecht geformuleerd trouwens. In een verzameling staan de elementen namelijk niet op een bepaalde volgorde terwijl dat hier wel wordt gebruikt.
    pi_36003067
    Ik heb een breuk probleem

    ik moet een breuksplitsen namenlijk

    x − 5
    ------------
    x^3 − x^2 − 2x

    nu ben ik tot hier gekomen

    1
    2
    3
    A       B        C
    - + ------ + ---------
    x      x+1      x-2


    maar ik kan nu niet verder want ik zit met drie variabelen?

    hoe los ik dit op
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_36005265
    quote:
    Op maandag 13 maart 2006 20:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
    Ik heb een breuk probleem

    ik moet een breuksplitsen namenlijk

    x − 5
    ------------
    x^3 − x^2 − 2x

    nu ben ik tot hier gekomen
    [ code verwijderd ]

    maar ik kan nu niet verder want ik zit met drie variabelen?

    hoe los ik dit op
    Je moet die breuken met A, B en C onder een noemer brengen. Dan krijg je in de teller
    A (x + 1)(x - 2) + B x(x - 2) + C x(x + 1).
    De haakjes moet je zelf even uitwerken. Het moet dan gelijk zijn aan x-5 voor zekere waarden van A, B en C. Je moet ze dus zodanig kiezen dat de coefficient van (A+B+C)x^2 gelijk is aan 0, ofwel A+B+C=0. Ditzelfde moet je doen voor de coefficient van x en de constante term. Dan krijg je drie lineaire vergelijkingen in 3 onbekenden die je wel kunt oplossen.
    pi_36005353
    Je kunt hier A bepalen door links en rechts met x te vermenigvuldigen:
    A + Bx/(x+1) + Cx/(x-2) = x(x-5)/(x^3-x^2-2x) = (x-5)/(x+1)(x-2).
    Daarna vul je simpelweg x=0 in en voila:
    A + 0 + 0 = 5/2.

    Dezelfde truuk kun je gebruiken om B en C te bepalen. Bij B moet je dan dus met x+1 vermenigvuldigen en x=-1 invullen.
    pi_36015684
    quote:
    Op maandag 13 maart 2006 21:51 schreef Wolfje het volgende:

    [..]

    Je moet die breuken met A, B en C onder een noemer brengen. Dan krijg je in de teller
    A (x + 1)(x - 2) + B x(x - 2) + C x(x + 1).
    De haakjes moet je zelf even uitwerken. Het moet dan gelijk zijn aan x-5 voor zekere waarden van A, B en C. Je moet ze dus zodanig kiezen dat de coefficient van (A+B+C)x^2 gelijk is aan 0, ofwel A+B+C=0. Ditzelfde moet je doen voor de coefficient van x en de constante term. Dan krijg je drie lineaire vergelijkingen in 3 onbekenden die je wel kunt oplossen.
    ik heb dezelfde methode gebruikt.

    maar ik zie nu wat ik fout deed ik ben de x bij C vergeten
    en dan krijg je dat A=B wat dus niet met het antwoordt overeenkomt

    en ik kom er dan nog niet uit
    dat A= 5/2 heb je zo daarna doe ik

    0=A+B+C
    -5/2=B+C B=-C-5/2
    -5/2=-C-5/2+C
    0=-C+C
    0=0

    maar daar kan ik zo weinig mee

    [ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 14-03-2006 11:04:11 ]
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_36019460
    Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?
    pi_36019670
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 10:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    ik heb dezelfde methode gebruikt.

    maar ik zie nu wat ik fout deed ik ben de x bij C vergeten
    en dan krijg je dat A=B wat dus niet met het antwoordt overeenkomt

    en ik kom er dan nog niet uit
    dat A= 5/2 heb je zo daarna doe ik

    0=A+B+C
    -5/2=B+C B=-C-5/2
    -5/2=-C-5/2+C
    0=-C+C
    0=0

    maar daar kan ik zo weinig mee
    Daarom moet je ook de methode gebruiken die ik gepost heb, minder kans op rekenfouten.
    pi_36020895
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 12:54 schreef el-Fenomeno het volgende:
    Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?
    Je wil het maximum van Q weten, dus met andere woorden, de waarde waarbij de afgeleide van Q nul is(dan heb je nl. een (plaatselijk) minimum of maximum...
    De afgeleide van Q is wel een functie waarop je de ABC formule kan toepassen..

    Nu moet het vast wel lukken..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_36021283
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 12:54 schreef el-Fenomeno het volgende:
    Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?
    Een maximum (of minimum) vind je door de afgeleide te berekenen en de nulpunten ervan te bepalen.
    -20+24A-3A2=0

    Bepalen van die nulpunten doe je met de ABC formule. Je bepaalt de nulpunten, vult deze in in de oorspronkelijke formule en berekent de waarde Q

    Dan krijg je het lokaal maximum en minimum. Als A naar -oneindig gaat wordt het maximum natuurlijk +oneindig en omgekeerd voor a gaande naar +oneindig wordt het minimum -oneindig
    pi_36021841
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 13:53 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Een maximum (of minimum) vind je door de afgeleide te berekenen en de nulpunten ervan te bepalen.
    -20+24A-3A2=0

    Bepalen van die nulpunten doe je met de ABC formule. Je bepaalt de nulpunten, vult deze in in de oorspronkelijke formule en berekent de waarde Q

    Dan krijg je het lokaal maximum en minimum. Als A naar -oneindig gaat wordt het maximum natuurlijk +oneindig en omgekeerd voor a gaande naar +oneindig wordt het minimum -oneindig
    Dat snap ik, maar hoe moet je dat precies invullen in de ABC formule. Je moet toch wat doen met de formules: ax^2+bx+c=0, x=(-b+wortel D)/2a, x=(-b-wortel D)/2a en D=b^2-4ac? Hoe moet ik dat precies invullen?
    pi_36022817
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 14:08 schreef el-Fenomeno het volgende:

    [..]

    Dat snap ik, maar hoe moet je dat precies invullen in de ABC formule. Je moet toch wat doen met de formules: ax^2+bx+c=0, x=(-b+wortel D)/2a, x=(-b-wortel D)/2a en D=b^2-4ac? Hoe moet ik dat precies invullen?
    -20+24A-3A2=0 of
    -3A2+24A-20=0

    dan is a=-3
    b=24
    c=-20

    D=242-4*60=336
    x1=(-24+wortel 336)/(-6)=0.94495..
    x2=(-24-wortel 336)/(-6)=7.05505..

    Invullen geeft voor Q1=-9.0276..
    Q2=105.0276..
    pi_36023521
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 14:39 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    -20+24A-3A2=0 of
    -3A2+24A-20=0

    dan is a=-3
    b=24
    c=-20

    D=242-4*60=336
    x1=(-24+wortel 336)/(-6)=0.94495..
    x2=(-24-wortel 336)/(-6)=7.05505..

    Invullen geeft voor Q1=-9.0276..
    Q2=105.0276..
    Thnx, ik snap het. Wat gebeurt er als je de formule f(x) = x^3-3x-4 hebt? De afgeleide is dan 3x^2-3, maar de b van de ABC formule ontbreekt en daardoor kun je de D niet uitrekenen.
    pi_36024046
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 15:00 schreef el-Fenomeno het volgende:

    [..]

    Thnx, ik snap het. Wat gebeurt er als je de formule f(x) = x^3-3x-4 hebt? De afgeleide is dan 3x^2-3, maar de b van de ABC formule ontbreekt en daardoor kun je de D niet uitrekenen.
    b ontbreekt niet, b=0
    dus D=36 etc.
    maar dat los je eenvoudiger op:
    3x2-3=0
    3x2=3
    x2=1 dus x=1 of x=-1
    pi_36033957
    Ik heb hier een probleem. Ik moet de formule van Cardano afleiden, maar ik zou echt niet weten waar of hoe ik moet beginnen. Heeft iemand tips?
    pi_36054316
    quote:
    Een complexe wortel

      woensdag 15 maart 2006 @ 15:08:11 #195
    124789 superhero87
    Playin my game
    pi_36057289
    Hooi ik heb een klein vraagje. Ben bezig met een opdracht voor informatica...

    Op dit moment ben ik bezig met het programma SPSS. Hierbij snap ik de volgende opdracht niet:

    In een stad zijn 660 mensen gevraagd met welk vervoermiddel zij dagelijks van hun huis naar hun werk reizen. Het resultaat van dit onderzoek staat vermeld in onderstaande tabel:

    Vervoermiddel Aantal Mensen
    Openbaar vervoer 160
    Auto 350
    (brom)fiets/te voet 150

    Voer deze gegevens in in SPSS en presenteer ze in een staafdiagram (vermeld de aantalllen in de staven)
      woensdag 15 maart 2006 @ 16:39:28 #196
    105263 Litso
    Interlectueel.
    pi_36060341
    Wat snap je er niet aan dan?
    "Dat is echt ontzettend zielig" ©
      donderdag 16 maart 2006 @ 13:54:56 #197
    105263 Litso
    Interlectueel.
    pi_36085135
    Uit scheikunde wasmiddelen :S
    quote:
    Op donderdag 16 maart 2006 09:34 schreef mariekesmulders het volgende:
    Zijn er scheikundigen in de zaal? Want:
    Wij moeten voor scheikunde een opdracht doen met wasmiddelen als Vanish, Tricel,Sil,...Allemaal producten die bij oplossen zorgen voor zuurstofproductie. We hebben allemaal proefjes gedaan, waardoor blijkt dat niet alle vlekken waarvan wordt beweerd dat ze eruit gaan met deze " wondermiddelen" er ook werkelijk uitgaan. Motor-olievlekken en markkerstif blijken bijvoorbeeld niet uit kleding te gaan door de stukken stof, net als in de reclame, in een warm sopje te hangen. Slaolie, rode wijn en grasvlekken gaan w'el redelijk tot goed uit de kleding. Wij moeten nu verklaren wat de invloed van het vrijkomen van zuustof op het verwijderen van vlekken is. We hoeven dus niet de hele werking van de zeep te verklaren, omdat dat te moeilijk was voor ons (redoxreacties )
    Iemand die kan helpen? Dit wordt een ramp zonder hulp van iemand die ons kan duidelijk maken hoe het precies zit!!

    dus:::::

    HELP!!!!!

    Groetjes,
    Kim en Marieke
    Hoe komt het dat dat je zo'n opdracht moet doen je geen idee hebt hoe je het aan moet pakken? Hadden jullie dit moeten weten? Kan de leraar of het lesboek geen uitleg bieden?
    Ik kan me niet voorstellen dat je zomaar zo'n opdracht in je schoot krijgt geworpen zonder uitleg eromheen.
    "Dat is echt ontzettend zielig" ©
    pi_36087650
    Hoi, ik moet een presentatie doen voor wiskunde over chaos en orde, met sommen als voorbeeld, maar ik weet nog niet echt wat chaos is. bijvoorbeeld op deze site: http://www.vuiksvertier.nl/wetenschap/chaos-maken.htm staan 5 grafieken, vanaf welke is het nou chaos? want bij de eerste 4 zit een patroon, kan chaos een patroon hebben?
    elke info is welkom, bedankt, groeten Gian.
    pi_36088270
    Ik denk dat dit wel een goede intro is (mits je niet al te veel moeite hebt met Engels):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_theory
    pi_36093833
    Snap ff iets niet van een sinus te integreren. Het gaat om de gemiddelde waarde bepalen ervan.
    100sinωt dt is de functie die ik moet integreren.
    In het boek maken ze er dan:
    -100/ω cos ωt van als die functie geprimitiveerd is. Die -cos snap ik wel, maar waarom -100 delen door ω ?? Ik zou zeggen ω * 100 omdat constanten naar voren worden gehaald volgens mij wiskunde leraar. Of is het eigenlijk 1/ω wat dan naar voor gaat, en waarom?
    ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
    pi_36094145
    Omdat bij differentieren w naar voren gaat, moet bij primitiveren 1/w naar voren.
      donderdag 16 maart 2006 @ 19:16:56 #202
    74763 bergkampf
    How you doin`? ;)
    pi_36094203
    Voor school moet ik een presentatie geven over de komst van computers (ICT) binnen het basis onderwijs.

    Hoe het vroeger was.

    Toen je nog op de basischool zat in welk jaar ongeveer kwam er bij jou een of meerdere computer(s) in de klas?

    Wat kon je ermee? wat vond je er leuk of juist niet leuk aan, wat miste je in die tijd?

    Wat zijn de dingen die je zijn bij gebleven van die computers,

    wat vind je een grote uitvinding op ict gebied wat handig is binnen het basisonderwijs.?

    Wat zijn de voordelen en nadelen van informatica (ict) in het basisonderwijs)


    Heb je een praktijk voorbeeld vertel die hier ook graag

    Alle info is welkom, nog verwijzingen naar websites met handige info zijn ook zeer welkom.

    THX
    Ado is the pride of Holland!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')