Je vergelijking is daardoor echter (x + 6)(x - 1) = 0. Wat zij zegt is onzin, maar als je het had gesnapt was dat het probleem niet geweest. Echter, een (lange) uitleg, maar wel met de goede vergelijking. De uitleg komt eerst, die is ook voor het snappen, dan komt het stukje Truuk, die vooral de truuk uitlegt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:24 schreef Robin__ het volgende:
bekijk de vergelijking x^2 + 5x = 6 allereerst merk je op dat terugrekenen niet gaat (de eerdere sommen was simpel weg alle x-en naar 1 kant schuiven) dus moet je wel wat andres verzinnen je gaat de vergelijking eerst de vorm ... =0 geven door aan beide kanten 6 af te trekken: x^2 + 5x -6 = 0 vervolgens ga je in het linkerdeel haakjes inbrengen. met behulp van ontbinden in factoren: x^2 + 5x - 6 = (x-6)(x+1)
Je vergelijking is daardoor (x-6)(x+1)=0
Die punt is een zins-einde teken daar.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:52 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Sorry maar hier gaat het al mis.. 6 punt x^2????
Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1quote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:34 schreef McCarthy het volgende:
x = -6 en x = +1
quote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:24 schreef Robin__ het volgende:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen.. maar ik heb ook een vraag
Afgelopen vrijdag een toets van mn wiskunde bijles (om zonder achterstand naar het hbo te kunnen na het mbo) redelijk verkloot, ik dacht dat ik het snapte, niet dus, extra opdrachten gevraagd maar nu zit ik dus vast.
De vraag:
bekijk de vergelijking x^2 + 5x = 6 allereerst merk je op dat terugrekenen niet gaat (de eerdere sommen was simpel weg alle x-en naar 1 kant schuiven) dus moet je wel wat andres verzinnen je gaat de vergelijking eerst de vorm ... =0 geven door aan beide kanten 6 af te trekken: x^2 + 5x -6 = 0 vervolgens ga je in het linkerdeel haakjes inbrengen. met behulp van ontbinden in factoren: x^2 + 5x - 6 = (x-6)(x+1)
Je vergelijking is daardoor (x-6)(x+1)=0
Dat betekent: x - 6 = 0 of x + 1 = 0 En dus zijn de oplossingen x=6 en x=-1
'controleer ze maar'
Ik snap er werkelijk NIETS van.. waar haalt ze die 6 en 1 vandaan en waar is mn x^2 gebleven
Ja, maar, in zijn voorbeeld wordt niet juist ontbonden. Als de vergelijking x^2 + 5x - 6 is, dan is de ontbinding niet (x - 6)(x + 1), maar (x + 6)(x - 1). Als de ontbinding (x - 6)(x + 1) is, dan is de vergelijking echter x^2 -5x -6.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:02 schreef Litso het volgende:
[..]
Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1
Ah, overheen gezienquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:07 schreef Nekto het volgende:
[..]
Ja, maar, in zijn voorbeeld wordt niet juist ontbonden. Als de vergelijking x^2 + 5x - 6 is, dan is de ontbinding niet (x - 6)(x + 1), maar (x + 6)(x - 1). Als de ontbinding (x - 6)(x + 1) is, dan is de vergelijking echter x^2 -5x -6.
zal ik het maar overnemen want dit gaat didactisch gezien helemaal foutquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:02 schreef Litso het volgende:
[..]
Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1
en Robin__, ik ben waarschijnlijk niet de geschiktste om het uit te leggen maar ik zal het proberen.
Ik neem aan dat je bekent bent met het buiten haakjes stellen als je deze sommen voor je krijgt. Dus bij een formule 3 (x-2) kan je ook zeggen 3x - 6 (eerst de x maal de 3 die er voor staat, dan de -2 maal de 3 die er voor staat.
Bij een som als (x+3)(x-2) geldt eerst de eerste x maal de tweede x: x2
Dan de eerste x maal de -2: -2x
Dan de +3 maal de eerste x: +3x
Dan de +3 maal de -2: -6.
Bij elkaar is dit x2 - 2x + 3x - 6
oftewel x2 +x -6
Deze methode noemen ze ook wel de papegaaienbek.
De lijntjes tussen de elementen die je moet vermenigvuldigen maken een vorm van een soort pagegaaienbek
[afbeelding]
Andersom kan het ook. De formule die jij hebt gekregen, x2 +5x -6 is ook te schrijven als (x-6)(x+1). Reken maar na op dezelfde manier als hierboven. Beide formules komen op het zelfde neer.
En nu kan je dus zeggen (x-6)(x+1) = 0. Als a maal b 0 is, betekent dat dat óf a, óf b 0 is.
In dit geval is dus óf (x-6) = 0, óf (x+1) = 0.
En als (x-6) = 0 dan is x dus 6.
Als (x+1) = 0 dan is x -1.
Duidelijk?
Jaja, ik heb het al gezien, maar de rest van wat ik vertel klopt toch aardig of niet?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:10 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zal ik het maar overnemen want dit gaat didactisch gezien helemaal fout
ik zei alleen dat het didactisch gezien niet echt handig isquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:11 schreef Litso het volgende:
[..]
Jaja, ik heb het al gezien, maar de rest van wat ik vertel klopt toch aardig of niet?
Ach, als je maar weet hoe het werktquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:14 schreef Nekto het volgende:
Als ze maar ook weten dat de 'papegaaiebek' normaliter 'ontbinden in factoren' wordt genoemd, dan vind ik het best. Ik heb mensen gezien die je glazig aankeken als je ze vroeg naar de afgeleide van f(x), en alleen f-accent snapten.
Want?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:15 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik zei alleen dat het didactisch gezien niet echt handig is
omfgquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:14 schreef Nekto het volgende:
Als ze maar ook weten dat de 'papegaaiebek' normaliter 'ontbinden in factoren' wordt genoemd, dan vind ik het best. Ik heb mensen gezien die je glazig aankeken als je ze vroeg naar de afgeleide van f(x), en alleen f-accent snapten.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:16 schreef Litso het volgende:
maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liefst na hun examen niks meer met wiskunde te maken willen hebben
papagaaienregels en zoquote:
versus die van jouquote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:58 schreef McCarthy het volgende:
in brief
0 = x2 + 5x - 6 = (x + a)(x + b) = x2 + (a + b)x + ab
dus
ab = -6 en
a + b = 5
Rara wat zijn a en b
quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:02 schreef Litso het volgende:
[..]
Nee hoor, als (x-6)(x+1) = 0 dan geldt voor x=6 of x=-1
en Robin__, ik ben waarschijnlijk niet de geschiktste om het uit te leggen maar ik zal het proberen.
Ik neem aan dat je bekent bent met het buiten haakjes stellen als je deze sommen voor je krijgt. Dus bij een formule 3 (x-2) kan je ook zeggen 3x - 6 (eerst de x maal de 3 die er voor staat, dan de -2 maal de 3 die er voor staat.
Bij een som als (x+3)(x-2) geldt eerst de eerste x maal de tweede x: x2
Dan de eerste x maal de -2: -2x
Dan de +3 maal de eerste x: +3x
Dan de +3 maal de -2: -6.
Bij elkaar is dit x2 - 2x + 3x - 6
oftewel x2 +x -6
Deze methode noemen ze ook wel de papegaaienbek.
De lijntjes tussen de elementen die je moet vermenigvuldigen maken een vorm van een soort pagegaaienbek
[afbeelding]
Andersom kan het ook. De formule die jij hebt gekregen, x2 +5x -6 is ook te schrijven als (x-6)(x+1). Reken maar na op dezelfde manier als hierboven. Beide formules komen op het zelfde neer.
En nu kan je dus zeggen (x-6)(x+1) = 0. Als a maal b 0 is, betekent dat dat óf a, óf b 0 is.
In dit geval is dus óf (x-6) = 0, óf (x+1) = 0.
En als (x-6) = 0 dan is x dus 6.
Als (x+1) = 0 dan is x -1.
Duidelijk?
Voor iemand die van deze som al geen hout snapt en zich afvraagt waar zijn kwadraat heen is kan ik me voorstellen dat diegene ook niet al teveel aan jouw post heeft.quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen wiskunde, ik ben zelf meer een bètamens dan wat anders. Ik zie ook wel degelijk het nut in van wiskunde, ook voor later. Maar als iemand het ontbinden in factoren nou eenmaal makkelijker begrijpt door de naam papegaaienbek te gebruiken denk ik dat je beter gelukkig kan zijn dat hij weet hoe hij het toe moet passen dan zeuren dat hij de goede naam niet gebruiktquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:16 schreef Nekto het volgende:
[..]
Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.
ik stel voor dat we dan thabit op hem af sturenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:18 schreef Litso het volgende:
[..]
Voor iemand die van deze som al geen hout snapt en zich afvraagt waar zijn kwadraat heen is kan ik me voorstellen dat diegene ook niet al teveel aan jouw post heeft.
toch lijkt me dit makkelijkerquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:20 schreef Litso het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen wiskunde, ik ben zelf meer een bètamens dan wat anders. Ik zie ook wel degelijk het nut in van wiskunde, ook voor later. Maar als iemand het ontbinden in factoren nou eenmaal makkelijker begrijpt door de naam papegaaienbek te gebruiken denk ik dat je beter gelukkig kan zijn dat hij weet hoe hij het toe moet passen dan zeuren dat hij de goede naam niet gebruikt
Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten). Maar misschien is wat extra uitleg eromheen wel handig. Misschien ook niet. We merken het wel als hij nog reageertquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:22 schreef McCarthy het volgende:
[..]
toch lijkt me dit makkelijker
x(y + z) = xy + xz
quote:
Beetje puzzelen kom je er wel. Als het beide een negatief getal weet je wel dat van a en b eentje negatief is, en eentje positief. In dit geval is het -7 en 4.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:32 schreef Robin__ het volgende:
[..]
![]()
![]()
En wow wat een reacties verderNekto heel erg bedankt voor je uitleg, al werd ik er wat draaiering van
Even een check, ik ben al aan de volgende som begonnen en wil even weten of ik goed onderweg ben
Los op: x^2 + x = 4x + 28
x^2 + x = 4x + 28 (-4x)
x^2 -3x = 28 (-28)
x^2 -3x - 28 = 0
Dan uit nekto's verhaal het a+b=c en a*b=d
a+b = c (-3)
axb = d (-28)
wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje
Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
Ik ben goed voor een aardige discussie zie ikquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef Litso het volgende:
[..]
Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten). Maar misschien is wat extra uitleg eromheen wel handig. Misschien ook niet. We merken het wel als hij nog reageert
wat studeer je dan?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef Litso het volgende:
[..]
Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten).
Dat woord uitgesproken door mijn wiskunde lerares lijkt me zwaar humorquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:56 schreef Nekto het volgende:
distributiviteitsaxioma
Digitale Communicatie. Ik vind wiskunde wel interessant maar ik ben er niet super goed in.quote:
Omdat de vermenigvuldiging ' x ' teveel lijkt op de variabele x, vriendelijk doch dringend het verzoek het de vermenigvuldigings ' x ' niet te gebruiken. axb betekent a vermenigvuldigd met x vermenigvuldigd met b. Jij bedoelt ab.quote:
Wat bedoel je met ' (x a)(x b) = 0 '. Het lijkt allemaal onbelangrijk, maar netjes werken in de wiskunde is erg belangrijk. Alles heeft een betekenis, dus wees precies.quote:wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje
abc-formule: x1,2=(-b±SQR(b2-4ac))/2aquote:Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:16 schreef Market_Garden het volgende:
Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig![]()
quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:16 schreef Market_Garden het volgende:
En dat klopt, dat zie je ook als je 'm plot in je rekenmachine...
Ik neem aan dat je dit bewijs van Ivan Niven hebt gevonden.quote:Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig
Als je een exponent differentieert met als grondgetal ongelijk aan e krijg je: f(x) = g^x -> f'(x) = ln(g).g^xquote:Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Floriz87 het volgende:
Wiskunde - primitiveren:
Omdat ik de oppervlakte moet uitrekenen van een bepaald gedeelte onder een grafiek, heb ik een integraal opgesteld. Om die integraal op te lossen moet ik de volgende functie primitiveren:
f(x) = 100 * 0,998x
Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen en wat de uitkomst is? Ik heb zelf wel wat zitten klungelen, maar op het goede antwoord kwam ik niet.
Bedankt alvast!
In de praktijk zijn de oplossingen zeer zelden gehele getallen. Formules gebruik je juist om dom toe te passen. Je moet nadenken over welke formule je moet toepassen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:20 schreef Nekto het volgende:
De abc- of wortelformule leidt vaak tot dom toepassen. (En is zeker niet altijd sneller.) Ik heb vaak wel esthetische voorkeuren voor ontbinden, en daar zie je ook sneller dat het goed is.
Niemand die mij kan of wil helpen?quote:Op woensdag 8 maart 2006 19:57 schreef WyBo het volgende:
Nog even over mijn experiment met insuline.
Ik heb dus insuline, 3 ml geregeld. Die gaan we onder andere samenvoegen met pepsine en dan gaan we bij de drie stoffen die we dan hebben kijken hoe ze uitlopen bij papierchromotografie.
Ik wil dus gaan aantonen dan insuline wordt aangetast door het maagsap.
Dus 1x bij insuline, 1x bij pepsine en HCL en 1x bij insuline met pepsine en HCL.
Alleen welke loopvloeistof moet ik nemen? Met ammonia of is loopvloeistof met ethanol of alcohol beter? Alvast erg bedankt
Een noob-bui? Jij komt hier met de huiswerkvraag, dus is het logisch dat je er zelf ook even wat energie in steekt. Ik snap de vraag nu iig niet, dus misschien is het verstandig dat je zelf even uitzoekt hoe je dit wat beter kan formuleren?quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:54 schreef Floriz87 het volgende:
Iemand enig idee hoe ik dit vereenvoudig?
http://img417.imageshack.us/my.php?image=sommetje4uu.jpg
Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:54 schreef Floriz87 het volgende:
Iemand enig idee hoe ik dit vereenvoudig?
http://img417.imageshack.us/my.php?image=sommetje4uu.jpg
Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
Ik bedoel te zeggen dat ik het inzicht vandaag ff mis. Zit er nu al tijd mee, maar krijg hem niet opgelost. Duidelijker geformuleerd krijg ik hem denk ik niet. Misschien als ik hem uitteken en vervolgens inscanquote:Op donderdag 9 maart 2006 16:39 schreef Litso het volgende:
[..]
Een noob-bui? Jij komt hier met de huiswerkvraag, dus is het logisch dat je er zelf ook even wat energie in steekt. Ik snap de vraag nu iig niet, dus misschien is het verstandig dat je zelf even uitzoekt hoe je dit wat beter kan formuleren?
Snap niet hoe je met die hints wat kunt doen hier.quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:41 schreef Nekto het volgende:Onder een noemer brengen Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.
Werd toch net ook gezegd?quote:Op donderdag 9 maart 2006 19:03 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Snap niet hoe je met die hints wat kunt doen hier.
Het makkelijkste is denk ik het eenheidselement gebruiken: x*1 = x. Als je met 1 vermenigvuldigt, verandert de breuk niet. Vermenigvuldig met (1+x)/(1+x). Dat doe je door zowel teller als noemer ermee te vermenigvuldigen. Pas distributiviteit goed toe in de noemer, en je bent klaar.
Waar precies? "En 1 = 1/1 = a/a = (b+q)/(b+q) = patat/patat." komt erg uit de lucht vallen.quote:Werd toch net ook gezegd?
1 2 3 4 5 6 7 | --- 1+x ------- 1 1 + --- 1+x |
1 2 3 4 5 6 7 | --- 1+x -------- 1+x 1 --- + --- 1+x 1+x |
1 2 3 4 5 6 7 | --- 1+x -------- 2+x --- 1+x |
1 2 3 | ---------- (1+x)(2+x) |
1 2 3 4 5 6 7 | --- 1+x ------- 1 1 + --- 1+x |
1 2 3 4 | 1 ------- 1+x + 1 |
Is de inhoud een beetje goed van dit stukje tekst, of staat er echt grote fouten in. Jullie hoeven niet te kijken naar spelfouten e.d.quote:Endotherme reacties
Hoe komt het dat als je barium….. en ammonium……. met elkaar mengt dat het kouder wordt!!!?????!!??!?!?!?!?!
De antwoord op die vraag is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Nee? Nee, nauw misschien toch wel.
In oplossing gaan is niet echt een chemische reactie, dus als je echt een reactie wilt blijven alleen processen waarbij een gas vrijkomt over.....
Het “ontstaan” of “verdwijnen” van warmte kan je uitleggen met de begrippen enthalpie en entropie.
Wat houd dit in? Enthalpie staat voor de hoeveelheid energie die door de molecuul is opgenomen.
Entropie is een maat voor de wanorde in een systeem
Dat betekend dus dat entropie staat voor hoe ordelijk je moleculen gerangschikt zijn, dus of ze in een mooi rooster zitten of lekker door elkaar aan ’t zweven zijn. Zeg maar hoe groter de ruimte tussen de moleculen hoe groter de entropie.
Men heeft ook ooit de deze mooie formule bedacht: ΔG= ΔH – TΔS
Bij een spontaan endotherm proces zal de G altijd afnemen, in een endotherme reactie neemt de enthalpie(ΔH) toe, vind je ’t gek, de energie moet toch ergens naartoe. Dus ΔG is negatief, ΔH is positief, dus moet TΔS wel heel positief zijn, namelijk (│ΔG+ΔH│)
Dat is allemaal wel mooi en aardig maar wat is die TΔS dan? De T staat voor temperatuur in kelvin en ΔS staat voor de entropie. Aangezien er zoiets bestaat als ’t absolute nulpunt moet T wel positief zijn en dus is ΔS ook positief.
Dat verklaart ook waarom de stoffen kouder worden als er een gas vrij komt. “Echt waar?? Vertel eens waarom dan?”
Kijk de beginstoffen waren allemaal zouten, die zitten allemaal netjes in kristalroosters, de Entropie is dus laag. Maar als ze met elkaar reageren dan veranderen ze in gassen, vloeistoffen en zouten. Dus van 2 geordende stoffen ga je naar meerdere ongeordende stoffen ΔH neemt toe, denk aan de vanderwaals bindingen die verbroken moeten worden, dat kost ook energie.ΔS neemt toe, je gaat namelijk van een geordende zaak naar een warboel. Omdat de T min of meer constant is en ΔS heel groot is zal er dus veel energie worden opgenomen uit de omgeving en wordt ’t dus kouder.
tvp, antwoord volgtquote:Op zaterdag 11 maart 2006 23:55 schreef Crazykill het volgende:
Ik moet voor Scheikude P.O. een practicum doen. We moeten dus een Ester maken..
De stof die ik moet maken is 2-propylmethanoaat. Dit geeft toch deze reactie...
propanol + methaanzuur >>> 2-propylmethanoaat + water
(evenwichtsreactie)
Klopt dit?![]()
Bij propanol weet je niet waar de alcoholgroep zit, de naam is dus niet volledig. Verder ziet het er goed uit.quote:Ik moet voor Scheikude P.O. een practicum doen. We moeten dus een Ester maken..
De stof die ik moet maken is 2-propylmethanoaat. Dit geeft toch deze reactie...
propanol + methaanzuur >>> 2-propylmethanoaat + water
(evenwichtsreactie)
Hoe bedoel jequote:Op zondag 12 maart 2006 13:04 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Bij propanol weet je niet waar de alcoholgroep zit, de naam is dus niet volledig. Verder ziet het er goed uit.
De alcoholgroep kan zowel aan een de middelste C (2-propanol) als aan een C aan de zijkant (1-propanol) zitten. In dit geval wil je methanoaat aan de middelste C hebben, dus kies je voor 2-propanol.quote:Hoe bedoel je ?
Weet je zeker dat de ester vloeibaar is, dat je hem in mL meet? Zoja, dan heb je de dichtheid nodig om naar massa te gaan. Via massa kun je via molaire massa naar aantal mol.quote:Oja, hoe kan ik berekenen hoeveel propanol en methaanzuur ik nodig heb om 2mL ester (2-propylmethanoaat) te krijgen?
Uhmm ja, dat zei de leraar welquote:Op zondag 12 maart 2006 15:02 schreef GlowMouse het volgende:
Weet je zeker dat de ester vloeibaar is, dat je hem in mL meet? Zoja, dan heb je de dichtheid nodig om naar massa te gaan. Via massa kun je via molaire massa naar aantal mol.
Als het om een ester in oplossing gaat, heb je de gewenste molariteit nodig om bij mol te komen.
Als je het aantal mol 2-propylmethanoaat weet, neem ik aan dat je de rest zelf weer kunt
In enkele gevallen wel, maar hier lijkt me het lastig. Je kunt alleen aan evenwichten rekenen als je de evenwichtsconstante hebt. Zonder die constante kun je er wel aan rekenen, maar dan moet je het evenwicht verstoren door een beginstof weg te nemen. Omdat je C4H8O2 over wilt houden, zou dat water zijn.quote:Is er geen andere manier om het te berekenen, want ik heb de evenwichtsconstante niet.
Nee.quote:Edit: De Kz van HCOOH staat wel in Binas, maar kan ik die ook gebruiken?
Ja inderdaad, we moeten zoutzuur toevoegen waardoor water word ontrokken. Dus de evenwicht gaat naar rechts waardoor we de ester overhouden.quote:Op zondag 12 maart 2006 16:23 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In enkele gevallen wel, maar hier lijkt me het lastig. Je kunt alleen aan evenwichten rekenen als je de evenwichtsconstante hebt. Zonder die constante kun je er wel aan rekenen, maar dan moet je het evenwicht verstoren door een beginstof weg te nemen. Omdat je C4H8O2 over wilt houden, zou dat water zijn.
Een andere manier is om dmv de temperatuur de evenwichtsreactie toch zoveel mogelijk naar rechts te laten verlopen, maar je weet dan niet of de reactie voor 5 of voor 99% verloopt.
Thnx voor je hulp/moeite !quote:Op zondag 12 maart 2006 17:10 schreef GlowMouse het volgende:
Dat klopt.
1 2 3 | - + ------ + --------- x x+1 x-2 |
Je moet die breuken met A, B en C onder een noemer brengen. Dan krijg je in de tellerquote:Op maandag 13 maart 2006 20:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb een breuk probleem
ik moet een breuksplitsen namenlijk
x − 5
------------
x^3 − x^2 − 2x
nu ben ik tot hier gekomen
[ code verwijderd ]
maar ik kan nu niet verder want ik zit met drie variabelen?
hoe los ik dit op
ik heb dezelfde methode gebruikt.quote:Op maandag 13 maart 2006 21:51 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Je moet die breuken met A, B en C onder een noemer brengen. Dan krijg je in de teller
A (x + 1)(x - 2) + B x(x - 2) + C x(x + 1).
De haakjes moet je zelf even uitwerken. Het moet dan gelijk zijn aan x-5 voor zekere waarden van A, B en C. Je moet ze dus zodanig kiezen dat de coefficient van (A+B+C)x^2 gelijk is aan 0, ofwel A+B+C=0. Ditzelfde moet je doen voor de coefficient van x en de constante term. Dan krijg je drie lineaire vergelijkingen in 3 onbekenden die je wel kunt oplossen.
Daarom moet je ook de methode gebruiken die ik gepost heb, minder kans op rekenfouten.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 10:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik heb dezelfde methode gebruikt.
maar ik zie nu wat ik fout deed ik ben de x bij C vergeten
en dan krijg je dat A=B wat dus niet met het antwoordt overeenkomt
en ik kom er dan nog niet uit
dat A= 5/2 heb je zo daarna doe ik
0=A+B+C
-5/2=B+C B=-C-5/2
-5/2=-C-5/2+C
0=-C+C
0=0
maar daar kan ik zo weinig mee![]()
Je wil het maximum van Q weten, dus met andere woorden, de waarde waarbij de afgeleide van Q nul is(dan heb je nl. een (plaatselijk) minimum of maximum...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:54 schreef el-Fenomeno het volgende:
Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?![]()
Een maximum (of minimum) vind je door de afgeleide te berekenen en de nulpunten ervan te bepalen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:54 schreef el-Fenomeno het volgende:
Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?![]()
Dat snap ik, maar hoe moet je dat precies invullen in de ABC formule. Je moet toch wat doen met de formules: ax^2+bx+c=0, x=(-b+wortel D)/2a, x=(-b-wortel D)/2a en D=b^2-4ac? Hoe moet ik dat precies invullen?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:53 schreef Doderok het volgende:
[..]
Een maximum (of minimum) vind je door de afgeleide te berekenen en de nulpunten ervan te bepalen.
-20+24A-3A2=0
Bepalen van die nulpunten doe je met de ABC formule. Je bepaalt de nulpunten, vult deze in in de oorspronkelijke formule en berekent de waarde Q
Dan krijg je het lokaal maximum en minimum. Als A naar -oneindig gaat wordt het maximum natuurlijk +oneindig en omgekeerd voor a gaande naar +oneindig wordt het minimum -oneindig
-20+24A-3A2=0 ofquote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:08 schreef el-Fenomeno het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar hoe moet je dat precies invullen in de ABC formule. Je moet toch wat doen met de formules: ax^2+bx+c=0, x=(-b+wortel D)/2a, x=(-b-wortel D)/2a en D=b^2-4ac? Hoe moet ik dat precies invullen?
Thnx, ik snap het. Wat gebeurt er als je de formule f(x) = x^3-3x-4 hebt? De afgeleide is dan 3x^2-3, maar de b van de ABC formule ontbreekt en daardoor kun je de D niet uitrekenen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:39 schreef Doderok het volgende:
[..]
-20+24A-3A2=0 of
-3A2+24A-20=0
dan is a=-3
b=24
c=-20
D=242-4*60=336
x1=(-24+wortel 336)/(-6)=0.94495..
x2=(-24-wortel 336)/(-6)=7.05505..
Invullen geeft voor Q1=-9.0276..
Q2=105.0276..
b ontbreekt niet, b=0quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:00 schreef el-Fenomeno het volgende:
[..]
Thnx, ik snap het. Wat gebeurt er als je de formule f(x) = x^3-3x-4 hebt? De afgeleide is dan 3x^2-3, maar de b van de ABC formule ontbreekt en daardoor kun je de D niet uitrekenen.
Een complexe wortelquote:Op woensdag 15 maart 2006 12:45 schreef mrbombastic het volgende:
http://www.hhofstede.nl/bewijzen/cardano.htm
Hoe komt het dat dat je zo'n opdracht moet doen je geen idee hebt hoe je het aan moet pakken? Hadden jullie dit moeten weten? Kan de leraar of het lesboek geen uitleg bieden?quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:34 schreef mariekesmulders het volgende:
Zijn er scheikundigen in de zaal? Want:
Wij moeten voor scheikunde een opdracht doen met wasmiddelen als Vanish, Tricel,Sil,...Allemaal producten die bij oplossen zorgen voor zuurstofproductie. We hebben allemaal proefjes gedaan, waardoor blijkt dat niet alle vlekken waarvan wordt beweerd dat ze eruit gaan met deze " wondermiddelen" er ook werkelijk uitgaan. Motor-olievlekken en markkerstif blijken bijvoorbeeld niet uit kleding te gaan door de stukken stof, net als in de reclame, in een warm sopje te hangen. Slaolie, rode wijn en grasvlekken gaan w'el redelijk tot goed uit de kleding. Wij moeten nu verklaren wat de invloed van het vrijkomen van zuustof op het verwijderen van vlekken is. We hoeven dus niet de hele werking van de zeep te verklaren, omdat dat te moeilijk was voor ons (redoxreacties )
Iemand die kan helpen? Dit wordt een ramp zonder hulp van iemand die ons kan duidelijk maken hoe het precies zit!!
dus:::::
HELP!!!!!
Groetjes,
Kim en Marieke
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |